Gewenste maandlasten lijkt me veel logischer.quote:Op maandag 4 juni 2012 11:27 schreef poemojn het volgende:
Aan berekeningen tbv een minimale hypotheek heb je ook niet zoveel
Ja. leuk advies, maar waarop gebaseerd? Die starters zullen toch ook onderdak moeten hebben tijdens dat "sparen.....veel sparen", en is dat dan (huren) eenvoudig voorhanden?quote:Op maandag 4 juni 2012 11:42 schreef ComplexConjugate het volgende:
Sprak vrijdag nog even een 'hypotheek adviseur', aangezien hij aan mij geen poen gaat verdienen gaf hij mij het volgende advies: "sparen.... veel sparen en over een paar jaar voor een appel en een ei een leuk huis kopen". Begreep van hem dat er momenteel veel startertjes zijn die nog even op de valreep maximaal 'all-in' willen gaan omdat ze bang zijn dat ze anders nooooooit meer aan de bak komen. Wat een giller...
Ze wonen toch niet op straat? Desnoods blijven ze nog wat langer thuis wonen, even wat kapitaal stashen en straks je slag slaan. Ben je meteen een stuk minder afhankelijk van de bank, je baan en je ouders. Ik zie alleen maar voordelen, een goede start... een stuk minder smart.quote:Op maandag 4 juni 2012 12:04 schreef blomke het volgende:
Ja. leuk advies, maar waarop gebaseerd? Die starters zullen toch ook onderdak moeten hebben tijdens dat "sparen.....veel sparen", en is dat dan (huren) eenvoudig voorhanden?
Leuk.... als je nu koopt voorkom je toekomstige verhuizingen... i.v.m. je onderwaarde.quote:Volgens mijn elementaire boerenlogica, moet je kijken wat huren kost en oplevert (woud aan sattelietschotels), en wat iets vergelijkbaars aan huiskopen (plus verbouwen), all-in kost. Kan zijn dat je dan nu te duur koopt, maar je voorkómt toekomstige huurverhogingen, die wel eens op 7% / jaar uit kunnen komen.
Men knijpt de kraan dicht tot een niveau waarop men denkt de de markt zal blijven hangen... we leven absoluut niet in een vacuum. Zodra de balans m.b.t. het risicobesef weer is gevonden gaan de kranen weer volledig open.quote:Sprak vrijdag ook een adviseur (die wel aan mij gaat verdienen) en volgens hem is de storm in de financiële wereld nog maar net begonnen. Best mogelijk dat de kredietkraan voor onroerend goed, verder wordt geknepen en dat je maar moet afwachten wat er overblijft aan hypotheekfaciliteiten en HRA. Dus is het idee van een starten om gewoon eens te kijken wat de koopmogelijkheden zijn, best wel reëel.
Dan ben je dus geen starter meer en gaat de vergelijking niet meer op. Een starter is iemand die een zelfstandige woonruimte gaat huren of gaat kopen en daartussen moet kiezen. Blijf je langer bij ouders wonen (economisch en sociaal zeer onverstandig btw) dan ben je zolang je dat doet geen starter maar een uitsteller/bangeschijter.quote:Op maandag 4 juni 2012 12:24 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ze wonen toch niet op straat? Desnoods blijven ze nog wat langer thuis wonen, even wat kapitaal stashen en straks je slag slaan. Ben je meteen een stuk minder afhankelijk van de bank, je baan en je ouders. Ik zie alleen maar voordelen, een goede start... een stuk minder smart.
Hoezo is dat economisch onhandig? Al die tijd dat je thuis woont heb je significant lagere kosten, je kan dus aardig wat geld oppotten. Om het als bangeschijterij weg te zetten vind ik ook nergens op slaan, alsof je 'lef' moet hebben om je tot je oogballen toe te laten financieren? Zoiets is eerder de daad van een lui en gemakzuchtig mens met gebrek aan verstandquote:Op maandag 4 juni 2012 13:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan ben je dus geen starter meer en gaat de vergelijking niet meer op. Een starter is iemand die een zelfstandige woonruimte gaat huren of gaat kopen en daartussen moet kiezen. Blijf je langer bij ouders wonen (economisch en sociaal zeer onverstandig btw) dan ben je zolang je dat doet geen starter maar een uitsteller/bangeschijter.
Dus als je nog thuis woont kun je niet voor jezelf zorgen? Natuurlijk kan dat wel, je kiest er echter voor om nog even wat langer gebruik te maken van 'goedkope' huisvesting. Dat kan een hele bewuste keuze zijn/dan wel niet gedwongen door economische omstandigheden.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:29 schreef blomke het volgende:
Hoe eerder je vvoor jezelf kan zorgen, des te beter dat is voor je sociaaleconomische ontwikkeling. 't Is toch wat, ongetrouwde kerels die omdat ze geen vrouw zoeken, tot hun 30-ste - 40-ste bij ma&pa blijven hangen.
Ik zie niet in wat er niet reëel zou zijn aan de wens om thuis te blijven wonen. Macaroni koken kon ik als kind van 10 al, daar hoef je echt niet mee te wachten totdat je op kamers gaatquote:En woonruimte kan je altijd wel vinden, als je reële eisen stelt. Ik ben ook begonnen met macaroni koken op de gang van een studentenhuis.
Het is compleet onrealistisch voor veel starters die net zijn afgestudeerd. Ik studeer redelijk binnenkort af aan de EUR en zoek dan een baan in de Randstad, terwijl mijn ouders in Groningen wonen en ik ook niet hier kan blijven wonen omdat je na afstuderen direct uit je studentenhuis wordt gekicked. Dan is terug naar je ouders (even afgezien van dat geen student het ziet zitten natuurlijkquote:Op maandag 4 juni 2012 13:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hoezo is dat economisch onhandig? Al die tijd dat je thuis woont heb je significant lagere kosten, je kan dus aardig wat geld oppotten. Om het als bangeschijterij weg te zetten vind ik ook nergens op slaan, alsof je 'lef' moet hebben om je tot je oogballen toe te laten financieren? Zoiets is eerder de daad van een lui en gemakzuchtig mens met gebrek aan verstand
Dit soort argumenten hoor ik vaker van mensen die zelfstandig bij hun ouders inwonen óf voor het gemak meeëten. Echt, alleen als je zelfstandig (of met partner) je huishouden, je financiën, je woning onderhoudt, je sociale leven runt, ben je zelfstandig en volwassen aan het worden.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dus als je nog thuis woont kun je niet voor jezelf zorgen? Natuurlijk kan dat wel, je kiest er echter voor om nog even wat langer gebruik te maken van 'goedkope' huisvesting. Dat kan een hele bewuste keuze zijn/dan wel niet gedwongen door economische omstandigheden.
Of het slecht is voor je sociaal economische ontwikkeling? Lijkt mij moeilijk aantoonbaar omdat er veel meer factoren meespelen dan enkel het eigendom van het dak boven je hoofd of met wie je onder 1 dak woont.
Dan ben je dus geen starter meer.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
Dus als je nog thuis woont kun je niet voor jezelf zorgen? Natuurlijk kan dat wel, je kiest er echter voor om nog even wat langer gebruik te maken van 'goedkope' huisvesting.
Er zijn veel meer aspecten aan het leven dan de zaken die jij noemt, als dat jouw definitie van 'volwassen worden' is.... Huisje, boompje, beestjes..... 13 in een dozijn 'way of living'... je zou jezelf de illusie kunnen voorschotelen omdat zovelen dezelfde keuzes makenquote:Op maandag 4 juni 2012 14:20 schreef blomke het volgende:
Dit soort argumenten hoor ik vaker van mensen die zelfstandig bij hun ouders inwonen óf voor het gemak meeëten. Echt, alleen als je zelfstandig (of met partner) je huishouden, je financiën, je woning onderhoudt, je sociale leven runt, ben je zelfstandig en volwassen aan het worden.
Wat is de definitie van 'starter', bij je geboorte ben je uiteraard een starter maar wanneer ben je voor de tweede maal een starter?quote:
Misbruik? Je moest eens weten hoeveel ouders hun kinderen graag nog wat langer in huis zouden houden... Uiteraard moeten kinderen ooit eens op hun eigen benen staan maar het maakt je geen minder mens als je ervoor kiest om wat langer te blijven plakken bij je ouders of familie. Iedereen zal zo zijn redenen hebben maar het is gewoon niet juist om daar kwalificaties als 'misbruik' of gebrek aan lef aan te geven, dat is allemaal onderbuik gevoelquote:Op maandag 4 juni 2012 14:23 schreef Kaas- het volgende:
Nog even afgezien van dat je op die leeftijd toch geen financieel misbruik van je ouders wil maken maar gewoon op eigen benen wil staan..
Dit topic gaat toch over de woningmarkt? Dus als je voor 't eerst gaat huren of kopen op de woningmarkt, ben je starter op de woningmarkt.quote:Op maandag 4 juni 2012 14:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wat is de definitie van 'starter', bij je geboorte ben je uiteraard een starter maar wanneer ben je voor de tweede maal een starter?
Dat klopt helemaal en ik vind het ongezond als volwassenen van 22 nog bij hun ouders wonenquote:Op maandag 4 juni 2012 14:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
Misbruik? Je moest eens weten hoeveel ouders hun kinderen graag nog wat langer in huis zouden houden...
Prima definitiequote:Op maandag 4 juni 2012 14:47 schreef blomke het volgende:
Dit topic gaat toch over de woningmarkt? Dus als je voor 't eerst gaat huren of kopen op de woningmarkt, ben je starter op de woningmarkt.
Jij mag vinden wat je wilt, maar ik zie niet in wat er ongezond aan zou zijn? Hoe uit zich dat dan? Krijgen die mensen last van chronische verlatingsangst, infantiliteit, pleinvrees? Zo'n statement lijkt mij totaal niet gebaseerd op enig rationeel argument.quote:Op maandag 4 juni 2012 14:51 schreef blomke het volgende:
Dat klopt helemaal en ik vind het ongezond als volwassenen van 22 nog bij hun ouders wonen
Huren is net zo goed onderdeel van de woningmarkt.quote:Op maandag 4 juni 2012 15:11 schreef Leandra het volgende:
Iemand die voor het eerst koopt is een starter op de woningmarkt.
Dat kan dus ook iemand zijn die uit een huurwoning komt, de woningmarkt is immers daar waar je koopt.
Het is inderdaad mijn beperkte ervaring die ik tijdens het "op kamers wonen" heb opgedaan. Ik heb dingen gedaan (feesten, schrans- en drankfuifen gegeven, neuken) die ik thuis niet voor elkaaar zou hebben gekregen. Nou kom ik uit een tamelijk bekrompen milieu, waar iedere verandering een verslechtering was en heb het "op kamers gaan" als een bevrijding ervaren.quote:Op maandag 4 juni 2012 15:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
Jij mag vinden wat je wilt, maar ik zie niet in wat er ongezond aan zou zijn? Hoe uit zich dat dan? Krijgen die mensen last van chronische verlatingsangst, infantiliteit, pleinvrees? Zo'n statement lijkt mij totaal niet gebaseerd op enig rationeel argument.
Breng ComplexConjugate alsjeblieft niet op ideeëen.....quote:Op maandag 4 juni 2012 17:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is inderdaad mijn beperkte ervaring die ik tijdens het "op kamers wonen" heb opgedaan. Ik heb dingen gedaan (feesten, schrans- en drankfuifen gegeven, neuken) die ik thuis niet voor elkaaar zou hebben gekregen. Nou kom ik uit een tamelijk bekrompen milieu, waar iedere verandering een verslechtering was en heb het "op kamers gaan" als een bevrijding ervaren.
Blijft toch het idee dat ik graag m'n vrienden/vriendinnen en bovenvermelde activiteiten, liever niet deel(de) met mijn ouders
maar je wilt het weer wel met ons delen, met als doel de virtuele hi5's?quote:Op maandag 4 juni 2012 17:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is inderdaad mijn beperkte ervaring die ik tijdens het "op kamers wonen" heb opgedaan. Ik heb dingen gedaan (feesten, schrans- en drankfuifen gegeven, neuken) die ik thuis niet voor elkaaar zou hebben gekregen. Nou kom ik uit een tamelijk bekrompen milieu, waar iedere verandering een verslechtering was en heb het "op kamers gaan" als een bevrijding ervaren.
Blijft toch het idee dat ik graag m'n vrienden/vriendinnen en bovenvermelde activiteiten, liever niet deel(de) met mijn ouders
Dat zijn?quote:
Tja.... dat ligt een beetje aan het milieu waar je vandaan komt... als geboren huurder kom ik natuurlijk uit een verdorven milieu waar alles kan en magquote:Op maandag 4 juni 2012 17:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Als huurder leef je altijd onder de beschermende hand van je verhuurderquote:Op maandag 4 juni 2012 17:54 schreef blomke het volgende:
Ik neem toch aan ie al jaren zelfstandig woont?
Zeker ook weed plantages op zolder en je kleine zusje met piekhaar die op haar twaalfde voor hoer speelde en je vader altijd dronkenquote:Op maandag 4 juni 2012 20:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Tja.... dat ligt een beetje aan het milieu waar je vandaan komt... als geboren huurder kom ik natuurlijk uit een verdorven milieu waar alles kan en mag![]()
In Drontenquote:Op maandag 4 juni 2012 20:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Tja.... dat ligt een beetje aan het milieu waar je vandaan komt... als geboren huurder kom ik natuurlijk uit een verdorven milieu waar alles kan en mag![]()
Geen reden om dan uit huis te gaan, daarnaast kan je buiten de deur prima vermaak vinden, juist 'vrienden' die vroeg gingen settlen veranderde in saaie huismusjes
zelfreflectie gaat niet altijd op, he - en daarnaast ben je zieke sukkel als je dit post, imhoquote:Op maandag 4 juni 2012 20:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Zeker ook weed plantages op zolder en je kleine zusje met piekhaar die op haar twaalfde voor hoer speelde en je vader altijd dronken
Weed groeit gewoon in de tuin, zus zit gewoon achter het raam, komen de toeristen eerder op shop in de tuin af.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Zeker ook weed plantages op zolder en je kleine zusje met piekhaar die op haar twaalfde voor hoer speelde en je vader altijd dronken
ik meen het niet echt hoor,die zus zal best 15 geweest zijn en vader is sochtends niet iedere dag dronken, maar dit is wel de standaard criminele scheefwoner uiteraardquote:Op maandag 4 juni 2012 20:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
zelfreflectie gaat niet altijd op, he - en daarnaast ben je zieke sukkel als je dit post, imho
bestemmingsplannen hequote:Op maandag 4 juni 2012 20:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
Overigens nog even een vraagje over het hele studentenkamer gebeuren, een vriend van mij heeft nog 4 jaar op zijn kamer gezeten nadat hij gestopt was met studeren, kon niets vinden wat een beetje betaalbaar was. Pas toen hij ging samenwonen gaf hij zijn stek op. Feitelijk is het probleem te weinig capaciteit, dat kunnen ze perfect oplossen door overbodige kantoorpanden aan studenten te verhuren, kun je tevens geweldige feestjes geven. Daar moet toch veel interesse voor zijn?
Kunnen die jonge bollebozen meteen wat ervaring opdoen met het fenomeen huren![]()
Alleen bloedmooie studentes toelatenquote:Op maandag 4 juni 2012 20:17 schreef Kaas- het volgende:
Zeker. Zitten ook veel studenten in kraakpanden. Ik denk alleen dat de beheerders van kantoorpanden dat liever niet doen, omdat als er eenmaal studenten in zitten je in dat hele blok geen bedrijf meer zal trekken.
Wat moet ik hier nou weer van denken... Ik ben nog steeds benieuwd wat die woningcorporaties met enkele honderden miljarden denken te gaan doen. Ook ben ik benieuwd waarom het kabinet voor deze corporaties kan beslissen dat ze 75% moeten verkopen...quote:Het kabinetsplan om minstens driekwart van de corporatiewoningen te koop te zetten, leidt tot een vraaguitval van twintig procent op de huidige koopwoningmarkt. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerd onderzoek van de Amsterdam School of Real Estate, die verbonden is aan de Universiteit van Amsterdam. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).
Door de invoering van het kooprecht voor huurders ontstaat een stuwmeer aan nieuwe koopwoningen op de markt, dat de vraag naar koopwoningen in het goedkopere segment deels doet dalen. Naar schatting van de onderzoekers zullen 47.500 huurders gebruikmaken van het aanbod om hun eigen woning te kopen.
Zij stappen daardoor niet over naar de reguliere koopsector, waardoor de doorstroming daar nog verder stagneert. De NVM is verontrust over de resultaten van het onderzoek, en roept politieke partijen op het kabinetsplan niet over te nemen in hun verkiezingsprogramma's.
Hogehuizenprijsminnend Nederland duld geen concurrentie vanuit de sociale sector. De sociale verhuurders verkopen woningen die al reeds tig keer terugverdiend zijn voor sub-zeepbel prijzen... dat is natuurlijk niet de bedoeling. 'Kapitaalvernietiging'quote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Koopsector op slot door verkoop corporatiewoningen
[..]
Wat moet ik hier nou weer van denken... Ik ben nog steeds benieuwd wat die woningcorporaties met enkele honderden miljarden denken te gaan doen. Ook ben ik benieuwd waarom het kabinet voor deze corporaties kan beslissen dat ze 75% moeten verkopen...
Ach... als de overheid er garant voor wil staan.... dan valt daar vast wel over te praten.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:29 schreef blomke het volgende:
Ach, Leuk zo'n plan van een (demissionair) kabinet, maar bedenk eens wie dat allemaal moet gaan financieren? Denk dat de banken weinig zin hebben om AOW-ers, minima, WIA-ers, bijstandmoeders u.s.w., van een hoge hypotheek te voorzien.
Hoe kom je bij enkele honderden miljarden vanwege verkoop. 47.500 (te verkopen huizen) * 175.000 (gemiddelde prijs bij de WBV's) = 8.312.500.000.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Koopsector op slot door verkoop corporatiewoningen
[..]
Wat moet ik hier nou weer van denken... Ik ben nog steeds benieuwd wat die woningcorporaties met enkele honderden miljarden denken te gaan doen. Ook ben ik benieuwd waarom het kabinet voor deze corporaties kan beslissen dat ze 75% moeten verkopen...
Ja maar zo komen we natuurlijk nog niet van het tekort af, als er per antikraak pand maar 3 personen wonen, ipv 1 persoon per 30m^2 vloeroppervlak.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Alleen bloedmooie studentes toelaten![]()
Ik heb wel eens gezien dat er 2 of drie studenten woonden in een oud fabriekspand, feitelijk is dat een win win situatie voor de eigenaar want die krijgt nog een paar centen en er word tenminste nog op zijn eigendom gepast. Soms liggen die lege panden best op leuke locaties...
47.500 is slechts de huurders die hun huurhuis willen kopen.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe kom je bij enkele honderden miljarden vanwege verkoop. 47.500 (te verkopen huizen) * 175.000 (gemiddelde prijs bij de WBV's) = 8.312.500.000.
Ik weet niet of een douche duur is maar het is mijns inziens wel tekend dat in sommige landen in dat rapport er grote gedeeltes van de woningen geen voorzieningen hebben zoals we in NL standaard hebben. Die hoge standaarden hebben we vanuit sociaal oogpunt ook over de gehele woningmarkt uitgestort, in veel landen wonen ook opoe en omoe in, of heeft men huisgenoten omdat ze anders de huur niet alleen kunnen opbrengen. Maar in NL mogen van de wbv in sommige huizen ook niet teveel mensen wonen,en zo zijn er nog wel wat vreemde regelingen waardoor de sociale huurmarkt verziekt is. Wat te denken van het puntensysteem als particuliere verhuurder moet je daar ook aan voldoen of je moet voor je te verhuren object net met het aantal punten boven de liberalisatie grens uitkomen dan mag je zoveel huur vragen voor je pand als je maar wilt. Daarom bouwt geen enkele particuliere verhuurder kleine panden want daar kan hij nagenoeg niets aan verdienen.Of hij moet die panden door bouw bv remco en xeno laten bouwen want volgens jullie moet dat wel mogelijk zijn.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 17:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Bij gebrek aan argumenten proberen de messenger belachelijk te maken? Tsja... En ga nou niet zeggen dat een douche zo duur is o.i.d.! Feit is dat Nederland onevenredig veel sociale huur heeft, en feit is ook dat dat niet tot een betere beschikbaarheid van woonruimte heeft geleid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |