Piet Hein!, Piet Hein!, Piet Hein, zijn naam is klein.quote:Op maandag 18 juni 2012 10:57 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
O ja? Op welke capaciteiten en verdiensten kun jij je beroepen om zo hun expertise in twijfel te trekken?
Nou dat is in ieder geval mooi, dat je mag kiezen of je lid wilt worden van G500. Dan wordt er in ieder geval niemand buitengesloten (behalve de mensen die na nummer 500 komen natuurlijk, maarja dan wil je eigenlijk ook niet echt meedoen als persoonzijnde dus heb je het recht niet om mee te doen) en wordt er niemand verplicht om mee te doen. Fijn hoor, maar wat is hier democratisch aan?quote:Op maandag 18 juni 2012 12:55 schreef AMDB het volgende:
G500 is zelf niet democratisch, maar mensen kunnen er zelf voor kiezen om zich aan te melden of niet.
G500 wil dus eigenlijk de standpunten van alle partijen zó veranderen dat het net lijkt alsof het een standpunt van de meerderheid is, maar eigenlijk trekken ze zelf aan de touwtjes? I.p.v. dat jullie jullie (unieke) machtspositie gebruiken om de democratie transparanter en eerlijker te maken ga je gewoon keihard op hetzelfde systeem door om je eigen mening door te drammen ookal zit de meerderheid daar niet op te wachten?quote:Daarbij komen we bij politieke partijen die zelf nog veel minder democratisch zijn. Partijprogramma's worden geschreven door partijbonzen en leden mogen hier wel input op leveren maar laten weinig van zich horen. Bij de PvdA is het bijna onmogelijk om je input voor een congres te leveren. G500 maakt gewoon erg slim gebruik van de beperkingen van de huidige democratie.
Je spreekt jezelf hier tegen.quote:Het is trouwens ook niet zo dat straks alle 500 leden braaf voor de tien punten gaan stemmen. Mensen blijven vrij om naar eigen inzicht mee te stemmen. Voordeel is dat G500 als één blok achter bepaalde punten staan, en daarbij dus de doorslag kan geven om bepaalde punten in de programma's van VVD/CDA/PvdA te krijgen.
Inmiddels zijn er meer dan 1000 leden, er zit geen grens op. Ben het met je eens dat het weinig democratisch is. Maar goed dat we laten zien dat elke partij zo werkt, dat alle politiek achterkamertjespolitiek is en dat partijen intern amper democratie kennen.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:20 schreef Euribob het volgende:
[..]
Nou dat is in ieder geval mooi, dat je mag kiezen of je lid wilt worden van G500. Dan wordt er in ieder geval niemand buitengesloten (behalve de mensen die na nummer 500 komen natuurlijk, maarja dan wil je eigenlijk ook niet echt meedoen als persoonzijnde dus heb je het recht niet om mee te doen) en wordt er niemand verplicht om mee te doen. Fijn hoor, maar wat is hier democratisch aan?
De G500 heeft een tiental punten die wij niet links of rechts vinden. Het belangrijkste om te weten is dat de drie partijen waar we lid van zijn het ook al min of meer eens zijn met deze punten en dat veel leden ze ook steunen. Echter, door de gemiddelde leeftijd op de congressen en starre politici komen ze niet in de verkiezingsprogramma's of worden ze simpelweg niet uitgevoerd. G500 stemt tien belangrijke punten in de programma's en gaan vervolgens campagne voeren om de politici aan hun woord te houden.quote:[..]
G500 wil dus eigenlijk de standpunten van alle partijen zó veranderen dat het net lijkt alsof het een standpunt van de meerderheid is, maar eigenlijk trekken ze zelf aan de touwtjes? I.p.v. dat jullie jullie (unieke) machtspositie gebruiken om de democratie transparanter en eerlijker te maken ga je gewoon keihard op hetzelfde systeem door om je eigen mening door te drammen ookal zit de meerderheid daar niet op te wachten?
Wat is er nou eigenlijk goed aan dat hele G500? Jullie willen gewoon jullie mening op ondemocratische manier overbrengen, en de meerderheid die het er niet mee eens is heeft pech? G500 is gewoon een opwelling van pure machtsgeilheid, wat is daar nou goed aan?
Klopt, had hier nog een toevoeging moeten maken. Even vanuit mijn eigen beleving: ik ben het inhoudelijk niet met alle tien punten eens. Ik ga echter wel voor stemmen omdat ik het belangrijk vind dat er eindelijk dingen gaan veranderen. Ik ben het overal eens met de richting, echter niet overal met de invulling. Ik, en vele anderen met mij, zijn de versplintering van het politieke landschap nogal zat namelijk.quote:[..]
Je spreekt jezelf hier tegen.
Je hebt de klok wel horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt.
Wat geeft jullie het recht om andere politieke partijen binnen te dringen en diens mening aan die van jezelf te spiegelen? Behalve dan dat jullie zeer overtuigd zijn van jullie eigen standpunten en het "hullie doen het ook"-argument?quote:Op maandag 18 juni 2012 13:37 schreef AMDB het volgende:
Inmiddels zijn er meer dan 1000 leden, er zit geen grens op. Ben het met je eens dat het weinig democratisch is. Maar goed dat we laten zien dat elke partij zo werkt, dat alle politiek achterkamertjespolitiek is en dat partijen intern amper democratie kennen.
Misschien is de rest van het land het wel helemaal niet met jullie eens en is simpelweg jullie mening niet toegedaan, daar al eens over nagedacht? "Wij hebben de beste visie op hoe het nu moet en we worden tegengehouden door het systeem". Als je daadwerkelijk goede ideeën hebt dan krijg je echt wel een groep groter dan 1000 man bij elkaar. Hell, met een geweldige visie gaat het volk voor jou de straat op.quote:De G500 heeft een tiental punten die wij niet links of rechts vinden. Het belangrijkste om te weten is dat de drie partijen waar we lid van zijn het ook al min of meer eens zijn met deze punten en dat veel leden ze ook steunen. Echter, door de gemiddelde leeftijd op de congressen en starre politici komen ze niet in de verkiezingsprogramma's of worden ze simpelweg niet uitgevoerd. G500 stemt tien belangrijke punten in de programma's en gaan vervolgens campagne voeren om de politici aan hun woord te houden.
Ik wil alleen maar uitleggen dat dat wat jullie creëren eigenlijk een ongelooflijke status quo is met nog een extra corrupte laag op het huidige systeem. Behalve het feit dat die mensen van G500 er niet alleen voor zichzelf zitten i.p.v. de partij waar ze voor horen te zitten zitten ze er ook nog eens voor G500.quote:Kijk, liever had ik gezien dat de G500 helemaal niet nodig was geweest, of dat het niet had gekund op deze manier. Geef ons echter niet de schuld van het corrupte NL partijensysteem. Soms is misbruiken de enige weg om er iets aan te doen (wat niet wil zeggen dat ik vind dat we partijen kapen of de democratie verzieken).
Jij gaat dus dingen hervormen die je niet ziet zitten naar dingen die je ook niet ziet zitten? Wat schiet je daar dan mee op? Behalve dan dat er iets "verandert" (wat, zoals ik net al aanstipte, niet zal gebeuren)? Waarom is versplintering fout? Ideeën die jij prachtig vindt zullen moeten worden afgezwakt voor een compromis zodat anderen zich er ook in kunnen vinden, een "puur" idee is zelden waardevol in de samenlevingquote:Klopt, had hier nog een toevoeging moeten maken. Even vanuit mijn eigen beleving: ik ben het inhoudelijk niet met alle tien punten eens. Ik ga echter wel voor stemmen omdat ik het belangrijk vind dat er eindelijk dingen gaan veranderen. Ik ben het overal eens met de richting, echter niet overal met de invulling. Ik, en vele anderen met mij, zijn de versplintering van het politieke landschap nogal zat namelijk.
Wat ons het recht geeft? Simpelweg ons lidmaatschap van deze politieke partijen.quote:Op maandag 18 juni 2012 14:01 schreef Euribob het volgende:
[..]
Wat geeft jullie het recht om andere politieke partijen binnen te dringen en diens mening aan die van jezelf te spiegelen? Behalve dan dat jullie zeer overtuigd zijn van jullie eigen standpunten en het "hullie doen het ook"-argument?
1000 leden waarvan het grootste gedeelte onder de 35 in twee maanden tijd. Dat is heel erg veel. Het geweldige aan de G500 is dat dingen ook gebeuren, in tegenstelling tot de zoveelste petitie of demonstratie.quote:[..]
Misschien is de rest van het land het wel helemaal niet met jullie eens en is simpelweg jullie mening niet toegedaan, daar al eens over nagedacht? "Wij hebben de beste visie op hoe het nu moet en we worden tegengehouden door het systeem". Als je daadwerkelijk goede ideeën hebt dan krijg je echt wel een groep groter dan 1000 man bij elkaar. Hell, met een geweldige visie gaat het volk voor jou de straat op.
Als dat over 30 jaar nodig is dan juich ik dat natuurlijk van harte toe. Ik hoop uiteraard dat de G500 het politieke landschap zo kan veranderen zodat partijen uiteindelijk democratischer worden.quote:[..]
Ik wil alleen maar uitleggen dat dat wat jullie creëren eigenlijk een ongelooflijke status quo is met nog een extra corrupte laag op het huidige systeem. Behalve het feit dat die mensen van G500 er niet alleen voor zichzelf zitten i.p.v. de partij waar ze voor horen te zitten zitten ze er ook nog eens voor G500.
Stel jullie plan slaagt, over 30 jaar is er een nieuwe groep jongeren die zichzelf vormt onder de naam G500X. Die pakt het weer precies hetzelfde aan als jullie, gaat jullie zitten wegwerken (jullie zijn namelijk de partijbonzen van de partijen geworden) en de cirkel begint weer op punt waar deze begonnen was.
Niets houdt jullie tegen om een partij op te richten met jullie mening hoor, dan kan je gewoon op een democratische manier de maatschappij hervormen.
Niet zien zitten bedoel ik niet. Ik zou sommige zaken soms net iets anders aanpakken, dit blijven echter details en ik ben het op de grote lijnen met alle punten eens. Puur vanuit het compromis steun ik daarom het gehele tienpuntenplan.quote:[..]
Jij gaat dus dingen hervormen die je niet ziet zitten naar dingen die je ook niet ziet zitten? Wat schiet je daar dan mee op? Behalve dan dat er iets "verandert" (wat, zoals ik net al aanstipte, niet zal gebeuren)? Waarom is versplintering fout? Ideeën die jij prachtig vindt zullen moeten worden afgezwakt voor een compromis zodat anderen zich er ook in kunnen vinden, een "puur" idee is zelden waardevol in de samenleving
Hij is niet de enige die aan de basis staat van de G500, hij doet dit samen met twee jongeheren (nu al succesvol als jonge ondernemers), en een jongedame. Gezien hun achtergrond geef ik je gelijk, dat dit onder meer wordt gebruikt als opstap naar wezenlijke functies binnen dit politieke systeem, maar tegelijkertijd denk ik ook dat ze de belangen proberen te behartigen van de D66 (ook een partij die ze niet proberen te treffen overigens).quote:Op maandag 18 juni 2012 13:18 schreef KeimpeHart het volgende:
Het geval wil dat ik Sywert persoonlijk gekend heb (nu een ex van een vriendin). Overal aan begonnen, nooit iets afgemaakt. De vleesgeworden "veel geblaat, weinig wol".
Alleen al om die reden hoef je G500 niet serieus nemen. Ik vermoed dat het gebruikt wordt als een opstap naar wezenlijke functies.
En ik kijk uit naar het moment dat je van een ijskoude kermis komt omdat je blindelings in deze troep geloofd had.quote:Op maandag 18 juni 2012 22:39 schreef NatteKrant het volgende:
Als ik dit topic doorlees dan zie ik veel kritieken die ik elders ook tegen kom. Deze kritieken komen er in feite op neer dat men elkaar na praat en niet de moeite neemt om zich te verdiepen in de G500, hun punten, hun 'volgelingen', hun werkwijze en hun bedoelingen. Een keer op g500.nl kijken zou al schelen.
Er wordt namelijk actief binnen de partijen steun gezocht voor de punten van G500 en wat blijkt? Die is volop aanwezig. Er wordt samengewerkt met mensen binnen de partijen om de punten te laten horen tijdens de congressen en met deze mensen binnen de partijen worden amendementen en moties geschreven. Zoals eerder aangegeven is er goed nagedacht over de punten en er is bij kenners, experts of hoe je ze wil noemen advies gevraagd en overlegd over de punten. Ook is dit twee weken terug gebeurd met alle G500'ers.
Kritieken op inhoud zijn terecht, maar bedenk dat de G500 pas net bestaat en dat er flink gewerkt moest worden vanwege de vervroegde verkiezingen. Maar er wordt hard aan de weg getimmerd en ik kijk erg uit naar de resultaten die de G500 gaat boeken.
Jij stemt dus D66 met de bovenstaande onzin?quote:Op maandag 18 juni 2012 22:39 schreef NatteKrant het volgende:
Als ik dit topic doorlees dan zie ik veel kritieken die ik elders ook tegen kom. Deze kritieken komen er in feite op neer dat men elkaar na praat en niet de moeite neemt om zich te verdiepen in de G500, hun punten, hun 'volgelingen', hun werkwijze en hun bedoelingen. Een keer op g500.nl kijken zou al schelen.
Er wordt namelijk actief binnen de partijen steun gezocht voor de punten van G500 en wat blijkt? Die is volop aanwezig. Er wordt samengewerkt met mensen binnen de partijen om de punten te laten horen tijdens de congressen en met deze mensen binnen de partijen worden amendementen en moties geschreven. Zoals eerder aangegeven is er goed nagedacht over de punten en er is bij kenners, experts of hoe je ze wil noemen advies gevraagd en overlegd over de punten. Ook is dit twee weken terug gebeurd met alle G500'ers.
Kritieken op inhoud zijn terecht, maar bedenk dat de G500 pas net bestaat en dat er flink gewerkt moest worden vanwege de vervroegde verkiezingen. Maar er wordt hard aan de weg getimmerd en ik kijk erg uit naar de resultaten die de G500 gaat boeken.
Zie ook: Victoria Koblenko. Die is nu ook veroordeeld tot het schrijven van knipseltjes voor de Volkskrant en wat enkele gigs...quote:Op maandag 18 juni 2012 13:18 schreef KeimpeHart het volgende:
Het geval wil dat ik Sywert persoonlijk gekend heb (nu een ex van een vriendin). Overal aan begonnen, nooit iets afgemaakt. De vleesgeworden "veel geblaat, weinig wol".
Daarom betwijfel ik ten zeerste, ook met het oog op al die jonge ondernemers, of de D66 er helemaal niets mee te maken heeft, de gedachte is in ieder niet vreemd, duidelijk.quote:
Logische gedachte, ik heb begrepen dat G500 voor D66 als een complete verrassing kwam.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 02:57 schreef DeParo het volgende:
Daarom betwijfel ik ten zeerste, ook met het oog op al die jonge ondernemers, of de D66 er helemaal niets mee te maken heeft, de gedachte is in ieder niet vreemd, duidelijk.
Ik wacht op zo snel mogelijke lekken. Zolang de G500 kapotgaat...quote:Op dinsdag 19 juni 2012 02:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Daarom betwijfel ik ten zeerste, ook met het oog op al die jonge ondernemers, of de D66 er helemaal niets mee te maken heeft, de gedachte is in ieder niet vreemd, duidelijk.
Tsja, zoals ik al zei, het blijft een vermoeden en uiteindelijk zal het antwoord mede bij Sywert of een van de mede-oprichters liggen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 02:59 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
Logische gedachte, ik heb begrepen dat G500 voor D66 als een complete verrassing kwam.
Een vriend van mij is lid van de G500, maar hij bevindt zich nu nog in het gebied van trouwe volgelingen, en aangezien hij nu al kritiek heeft op dictator Sywert denk ik niet dat hij een zeer hoge functie binnen de beweging zal vergaren. Aan de andere kant weet je het niet en kan hij a la Joseph Stalin zich nu eens flink hoog opwerken daar.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 03:03 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik wacht op zo snel mogelijke lekken. Zolang de G500 kapotgaat...
Er maar vanuit gaan dat iedereen blindelings achter Sywert aanloopt. Kom eens naar een meeting en spreek eens wat mensen van de G500 aan en je beeld zal dramatisch veranderen.quote:Op maandag 18 juni 2012 23:18 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
En ik kijk uit naar het moment dat je van een ijskoude kermis komt omdat je blindelings in deze troep geloofd had.
Even over het statement "Sywert heeft nooit iets afgemaakt": Hij is 21, ik weet niet welke studie hij in die tijd al af had moeten ronden? Zijn er weinig van drie jaar namelijk. Verder heeft hij met het LAKS succesvol geprotesteerd tegen de 1040-urennorm en deze van tafel gekregen.quote:Op maandag 18 juni 2012 23:59 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Zie ook: Victoria Koblenko. Die is nu ook veroordeeld tot het schrijven van knipseltjes voor de Volkskrant en wat enkele gigs...
50+ richt zich op de ouderen die al oververtegenwoordigd zijn in de huidige politiek. Jongeren zijn nog steeds zwaar ondervertegenwoordigd. G500 richt zich toch vooral op generationele problemen (kom ik zo op terug) en niet op een bepaalde politieke lijn (links of rechts). Al zou je het wel een progressieve beweging kunnen noemen (terwijl ook juist de conservatieven van CDJA ons erg steunen).quote:Op dinsdag 19 juni 2012 02:18 schreef _dirkjan_ het volgende:
Het is opvallend hoe 50+, ook een belangenclub die generatiepolitiek wil bedrijven, enorm negatief ontvangen werd, terwijl de media dolenthousiast is over G500. Dit terwijl G500 zelfs verder gaat - moet je nagaan hoe de reacties zouden zijn als die rollatorbrigade partijcongressen zou afgaan om uitsluitend de belangen van ouderen in verkiezingsprogramma's op te laten nemen.
Het kost tijd om mensen door middel van argumenten van jouw standpunten te overtuigen. Dat kan frustrerend zijn, zeker wanneer je volledig overtuigd bent van je eigen gelijk. Maar door het moeizame overtuigingsproces te omzeilen en partijen standpunten op te leggen waar ze (nog) niet klaar voor zijn, werk je juist in de hand dat mensen – van welke generatie dan ook - zich niet adequaat vertegenwoordigd voelen. Met als risico dat kiezers weglopen naar extreme partijen op de linker- of rechterflank.
Daarnaast is de claim dat ze de alle jongeren vertegenwoordigen natuurlijk ook uit de lucht gegrepen. Jongeren zijn ideologisch net zo verdeeld als alle andere generaties.
WAAR in het tienpuntenplan zie jij punten die alleen voor een bepaald type student zijn? Is 2,5% van het bbp méér investeren in onderwijs alleen gericht op hoger onderwijs? Ik zie het NERGENS staan namelijk.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 02:27 schreef DeParo het volgende:
Om eerlijk te zijn ben ik dan weer positief over 50+ en bijzonder negatief over de G500 en ik ben momenteel 23 jaar.
In de media wordt een hype gecreëerd dat de ouderen de schuld zijn van alles en dat de jeugd genaaid wordt. De G500 legt zich daarom toe op de jonge student die zichzelf graag in een elitair daglicht stelt.
Dat ik positief ben op 50+ komt voornamelijk voort uit de visie dat ik zie dat ouderen het echt zwaar krijgen en vaak al hebben. Zorg wordt duurder, pensioenen worden lager, prijzen worden hoger en ga zo maar door. Het is simpelweg denigrerend hoe er met de oudere Nederland wordt omgegaan. Dan vind ik het mooi dat een belangenpartij als 50+ daar simpelweg iets aan probeert te doen.
De G500 is echter niet vergelijkbaar omdat, zoals gesteld, de beweging slechts opkomt voor een bepaald type student dat verder maling heeft aan de rest van de wereld. Het is een product van de D66, een zichzelf als elitair beschouwende beweging, die niet op of om kijkt naar de rest van het land. Het is niet alleen een product van die partij, het is ook een product van de heersende elite, die simpelweg de G500 accepteert om zij een dergelijke groep als enige acceptabele tegenbeweging zien in plaats van een jongerenbeweging geleid door 'een populist' om het zo maar uit te drukken.
De G500 staat voor mij persoonlijk voor alles wat er mis is met het huidige politieke stelsel. Zolang er daar weinig tot niets aan veranderd zal dit land mogelijk ten onder gaan aan ineffectiviteit en gebrek aan daadkracht.
En dan nu een inhoudelijke reactie?quote:Op maandag 18 juni 2012 23:46 schreef DeParo het volgende:
[..]
Jij stemt dus D66 met de bovenstaande onzin?
Ik heb nergens gehoord dat de G500 de ouderen de schuld geeft. Enkel dat de politiek macht vergrijst, wat naar mijn mening overigens altijd zo zal blijven. G500 geeft alleen aan dat er een aantal situaties in Nederland zijn die niet houdbaar zijn en die moeten veranderen willen we met zijn allen bepaalde verworvenheden in stand houden. Ga eens iets over pensioenen lezen en het is duidelijk dat het huidige systeem niet nog 50 jaar kan blijven bestaan. Denk eens na over de aardgasbaten die ooit ophouden. Die baten nu op een juiste manier investeren en in een fonds stoppen levert ons een mooie buffer op voor de toekomst. Beeld je eens in hoe we eindelijk onze energievoorziening kunnen verduurzamen en realiseer dat we ons daarmee voorbereiden op de toekomst.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 02:27 schreef DeParo het volgende:
In de media wordt een hype gecreëerd dat de ouderen de schuld zijn van alles en dat de jeugd genaaid wordt. De G500 legt zich daarom toe op de jonge student die zichzelf graag in een elitair daglicht stelt.
De G500 is echter niet vergelijkbaar omdat, zoals gesteld, de beweging slechts opkomt voor een bepaald type student dat verder maling heeft aan de rest van de wereld. Het is een product van de D66, een zichzelf als elitair beschouwende beweging, die niet op of om kijkt naar de rest van het land. Het is niet alleen een product van die partij, het is ook een product van de heersende elite, die simpelweg de G500 accepteert om zij een dergelijke groep als enige acceptabele tegenbeweging zien in plaats van een jongerenbeweging geleid door 'een populist' om het zo maar uit te drukken.
Dus omdat het mogelijk is ergens macht te vergaren en deze te misbruiken voor eigen doeleinden heb je het recht ook om dat te doen? Die "partijbonzen" die jullie zo hekelen doen PRECIES hetzelfde, alleen hebben ze een andere mening over hoe het land bestuurd moet worden. Waarom is G500 nou een verbetering? Alles blijft gewoon hetzelfde in een ander jasje.quote:Op maandag 18 juni 2012 14:57 schreef AMDB het volgende:
Wat ons het recht geeft? Simpelweg ons lidmaatschap van deze politieke partijen.
Dus omdat iets verandert is iets goed? Omdat er eindelijk iets gebeurt is iets goed? Ik kan me landen voor de geest halen waar (een select groepje) mensen ook vond dat verandering nodig was, en die verandering kwam er.. Sovjet-Unie is een mooie.quote:1000 leden waarvan het grootste gedeelte onder de 35 in twee maanden tijd. Dat is heel erg veel. Het geweldige aan de G500 is dat dingen ook gebeuren, in tegenstelling tot de zoveelste petitie of demonstratie.
Volgens mij is G500 alleen maar bezig om zichzelf de macht toe te spelen om hun mening vertegenwoordigt te krijgen. Dat er plannen zijn om de politiek democratischer te krijgen heb ik dan gemist. Waarom staat dat niet in het tienpuntenplan? Die democratischeren die G500-aanhangers betogen is volgens mij gewoon bedacht door de leden zelf (Ik heb Siewertje Blok niet horen spreken over democratisering iig, maar ik ga dan ook niet naar bijeenkomsten), om een eigen perfecte beweging te kunnen creëren.quote:Als dat over 30 jaar nodig is dan juich ik dat natuurlijk van harte toe. Ik hoop uiteraard dat de G500 het politieke landschap zo kan veranderen zodat partijen uiteindelijk democratischer worden.
En als de mensen geen verbinding willen, wie zijn jullie dan om ze dat door hun strot te duwen? Er al eens over nagedacht dat er niet 1 goed idee is (dat zelfs nog niet eens betekent dat het wordt geaccepteerd door het volk)?quote:Een nieuwe partij willen we juist niet, we komen ook maar met tien punten en niet met een heel verkiezingsprogramma. We willen verbinding zoeken, niet versplinteren.
Dus die 1000 mensen die gaan bepalen wat goed is voor Nederland zijn het niet eens eens met elkaar? Volgens mij is Siewertje de enige die volledig achter alles staat, mooie democratie wel.quote:Niet zien zitten bedoel ik niet. Ik zou sommige zaken soms net iets anders aanpakken, dit blijven echter details en ik ben het op de grote lijnen met alle punten eens. Puur vanuit het compromis steun ik daarom het gehele tienpuntenplan.
quote:Het kost tijd om mensen door middel van argumenten van jouw standpunten te overtuigen. Dat kan frustrerend zijn, zeker wanneer je volledig overtuigd bent van je eigen gelijk. Maar door het moeizame overtuigingsproces te omzeilen en partijen standpunten op te leggen waar ze (nog) niet klaar voor zijn, werk je juist in de hand dat mensen – van welke generatie dan ook - zich niet adequaat vertegenwoordigd voelen. Met als risico dat kiezers weglopen naar extreme partijen op de linker- of rechterflank.
Wat daar staat klopt volledig. Daarom wordt verbinding gezocht met de partijen en mensen binnen die partijen. Samen met deze mensen worden moties en amendementen opgesteld. Er wordt zelfs op lokaal/regionaal vlak verbinding en samenwerking gezocht.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:42 schreef _dirkjan_ het volgende:
@AMDB, van vind je van het onderstaande bezwaar?
[..]
Als dat zo zou werken zou dat mooi zijn. Blijkbaar is de overtuigingskracht toch niet sterk genoeg, anders zou het lid worden en kapen van partijcongressen niet nodig zijn.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:45 schreef NatteKrant het volgende:
[..]
Wat daar staat klopt volledig. Daarom wordt verbinding gezocht met de partijen en mensen binnen die partijen. Samen met deze mensen worden moties en amendementen opgesteld. Er wordt zelfs op lokaal/regionaal vlak verbinding en samenwerking gezocht.
De G500 is geen blijvende organisatie. Als de doelen bereikt zijn is het de bedoeling de organisatie op te heffen. Had je kunnen weten als je je erin verdiept had.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 14:24 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dus omdat het mogelijk is ergens macht te vergaren en deze te misbruiken voor eigen doeleinden heb je het recht ook om dat te doen? Die "partijbonzen" die jullie zo hekelen doen PRECIES hetzelfde, alleen hebben ze een andere mening over hoe het land bestuurd moet worden. Waarom is G500 nou een verbetering? Alles blijft gewoon hetzelfde in een ander jasje.
Omdat dingen (volgens ons) op een goede manier gaan veranderen. Dat jij het er niet eens mee bent doet niks af aan ons geloof dat het wel de goede manier is. Je Sovjet-Unie opmerking is te belachelijk voor woorden, ik hoop dat je dat zelf ook inziet.quote:[..]
Dus omdat iets verandert is iets goed? Omdat er eindelijk iets gebeurt is iets goed? Ik kan me landen voor de geest halen waar (een select groepje) mensen ook vond dat verandering nodig was, en die verandering kwam er.. Sovjet-Unie is een mooie.
Ik bedoelde meer te zeggen dat ik hoop dat de opkomst van G500 politieke partijen laat zien dat ze democratischer moeten gaan werken. Het doel van G500 is geen democratisering. Al hoop ik persoonlijk dat dit een bij-effect gaat zijn.quote:[..]
Volgens mij is G500 alleen maar bezig om zichzelf de macht toe te spelen om hun mening vertegenwoordigt te krijgen. Dat er plannen zijn om de politiek democratischer te krijgen heb ik dan gemist. Waarom staat dat niet in het tienpuntenplan? Die democratischeren die G500-aanhangers betogen is volgens mij gewoon bedacht door de leden zelf (Ik heb Siewertje Blok niet horen spreken over democratisering iig, maar ik ga dan ook niet naar bijeenkomsten), om een eigen perfecte beweging te kunnen creëren.
De politieke partijen vinden ook dat we goede standpunten hebben. Daarbij kom ik toch vooral positieve reacties tegen in alle lagen van de bevolking. Als mensen dit niet willen dan stemmen ze uiteindelijk niet op de middenpartijen.quote:[..]
En als de mensen geen verbinding willen, wie zijn jullie dan om ze dat door hun strot te duwen? Er al eens over nagedacht dat er niet 1 goed idee is (dat zelfs nog niet eens betekent dat het wordt geaccepteerd door het volk)?
Oneens is een groot woord, we verschillen soms van mening over de invulling (over de invulling laten we overigens ook nog ruimte over voor de partijen zelf en onderhandelingen). Overigens zijn het ook niet alleen die 1000 mensen maar ook veel huidige leden van de VVD/CDA/PvdA en uiteindelijk de kiezer. Jij doet alsof we ons tienpuntenplan al aan heel Nederland opgelegd hebben, iets dat simpelweg niet waar is.quote:[..]
Dus die 1000 mensen die gaan bepalen wat goed is voor Nederland zijn het niet eens eens met elkaar? Volgens mij is Siewertje de enige die volledig achter alles staat, mooie democratie wel.
Je hebt zeker een punt, zoals NatteKrant ook al betoogde.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:42 schreef _dirkjan_ het volgende:
@AMDB, van vind je van het onderstaande bezwaar?
[..]
Nee.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:35 schreef Chooselife het volgende:
Gezien je kunt doneren en de organisatie hiervan bestaat, vraag ik me af of bepaalde standpunten ook te koop zijn, voor royale donateurs.
Oh, ik weet heus wel dat dat officieel de bedoeling is (volgens mij heeft Siegie sowieso andere plannen, enfin) maar denk je dat als de machtsgeile G500 persoontjes eindelijk hun macht hebben in de vorm van een positie in een partij dat ze die dan weg gaan geven? Geloof er geen bal van.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:25 schreef AMDB het volgende:
De G500 is geen blijvende organisatie. Als de doelen bereikt zijn is het de bedoeling de organisatie op te heffen. Had je kunnen weten als je je erin verdiept had.
Maar Lenin deed precies hetzelfde, even bepalen wat het volk nodig had ook al wilde het volk het niet( zijn communistische partij kwam net boven de 10% bij de verkiezingen), G500 doet precies hetzelfde. Ik zeg ook niet dat G500 voorstander is van goelags etc. maar ze hebben wel een manier van hun mening overbrengen aan het volk die verdomd veel lijkt op die van de Sovjet-Unie in zijn jonge jaren.quote:Omdat dingen (volgens ons) op een goede manier gaan veranderen. Dat jij het er niet eens mee bent doet niks af aan ons geloof dat het wel de goede manier is. Je Sovjet-Unie opmerking is te belachelijk voor woorden, ik hoop dat je dat zelf ook inziet.
Jullie manier van machtsovername laat zien dat er voor de machtsgeile partijbons nog genoeg te verdienen valt aan het huidige systeem.quote:Ik bedoelde meer te zeggen dat ik hoop dat de opkomst van G500 politieke partijen laat zien dat ze democratischer moeten gaan werken. Het doel van G500 is geen democratisering. Al hoop ik persoonlijk dat dit een bij-effect gaat zijn.
Als de politieke partijen vinden dat jullie goede standpunten hebben dan nemen ze die toch over?quote:De politieke partijen vinden ook dat we goede standpunten hebben. Daarbij kom ik toch vooral positieve reacties tegen in alle lagen van de bevolking. Als mensen dit niet willen dan stemmen ze uiteindelijk niet op de middenpartijen.
Dat doe ik totaal niet, jij brengt het gewoon alsof voor dat tienpuntenplan alles moet wijken (zelfs je eigen mening). Ik heb op de site geen ruimte voor nuance t.o.v. het tienpuntenplan gezien (ja ik had er al op gekeken).quote:Oneens is een groot woord, we verschillen soms van mening over de invulling (over de invulling laten we overigens ook nog ruimte over voor de partijen zelf en onderhandelingen). Overigens zijn het ook niet alleen die 1000 mensen maar ook veel huidige leden van de VVD/CDA/PvdA en uiteindelijk de kiezer. Jij doet alsof we ons tienpuntenplan al aan heel Nederland opgelegd hebben, iets dat simpelweg niet waar is.
Nogmaals, lees eerst de website eens goed door (www.g500.nl). Je roept er een hoop onwaarheden bij en je doet alsof we onze tien punten met geweld aan de Nederlander opgelegd hebben.
Misschien is Sywert wel een hele andere mening toegedaan.quote:
Laat ik dan van de 'Nee' een 'onmogelijk' maken.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:16 schreef Euribob het volgende:
[..]
Misschien is Sywert wel een hele andere mening toegedaan.
Ik kan niet ontkennen dat de G500 liever niet de partijen op de flanken aan de macht ziet, wij kiezen voor een progressieve middencoalitie.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:12 schreef Mishu het volgende:
Klinkt alsof ze bepaalde partijen als de SP bij voorbaat al willen uitsluiten. Dan ben je niet zuiver op de graat als PvdA'er, die horen niet samen te heulen met rechts.
We nemen nergens posities binnen een partij in. We zijn gewoon leden en geen actieve leden binnen de politieke partijen. Functies binnenslepen is er dus niet bij (doorstroom na de verkiezingen daargelaten).quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:14 schreef Euribob het volgende:
[..]
Oh, ik weet heus wel dat dat officieel de bedoeling is (volgens mij heeft Siegie sowieso andere plannen, enfin) maar denk je dat als de machtsgeile G500 persoontjes eindelijk hun macht hebben in de vorm van een positie in een partij dat ze die dan weg gaan geven? Geloof er geen bal van.
Het grote probleem is dat deze partijen vastzitten in een bepaalde routine. Ze zitten vastgeroest (als je weleens een meeting van een oude machtspartij bezoekt dan merk je dit ook sterk). Goede ideeën aan ze doorgeven werkt niet, daarom laten we zien dat we er staan, en daar hebben deze mensen respect voor en gaan dan pas de goedheid van de ideeën inzien.quote:Als de politieke partijen vinden dat jullie goede standpunten hebben dan nemen ze die toch over?
En de volksvertegenwoordiging van rechts, midden en links is ondergeschikt aan jullie plan? Als niemand jullie plan steunt dan kan het zomaar zijn dat je partijen een forse vertrouwensbreuk op laat lopen en misschien wel onder de kiesdrempel jaagt? Het tienpuntenplan erdoorheen en vervolgens lekker lachen om de chaos die is gecreërt bij de middenpartijen.
We vinden dat er voor onze tien punten al genoeg ruimte is binnen de bestaande partijen. Een eigen partij oprichten is onnodig.quote:[..]
Dat doe ik totaal niet, jij brengt het gewoon alsof voor dat tienpuntenplan alles moet wijken (zelfs je eigen mening). Ik heb op de site geen ruimte voor nuance t.o.v. het tienpuntenplan gezien (ja ik had er al op gekeken).
Waarom moet het nou op deze weg, waarom richt je niet gewoon een partij op? Geen vertrouwen in het volk dat het niet met jullie eens is?
Dan heb ik niets gezegd daarover, mijn excuses.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:21 schreef AMDB het volgende:
We nemen nergens posities binnen een partij in. We zijn gewoon leden en geen actieve leden binnen de politieke partijen. Functies binnenslepen is er dus niet bij (doorstroom na de verkiezingen daargelaten).
Er is een reden dat de mensen op die congressen een andere mening hebben dan jullie (buiten het vastgeroeste), namelijk dat de mensen die op de partij stemmen die mening óók zijn toegedaan. Hoe houd je die binnenboord?quote:Het grote probleem is dat deze partijen vastzitten in een bepaalde routine. Ze zitten vastgeroest (als je weleens een meeting van een oude machtspartij bezoekt dan merk je dit ook sterk). Goede ideeën aan ze doorgeven werkt niet, daarom laten we zien dat we er staan, en daar hebben deze mensen respect voor en gaan dan pas de goedheid van de ideeën inzien.
Volgens mij zijn jullie gewoon bang dat het even pijnlijk duidelijk wordt dat er nauwelijks draagvlak is voor jullie ideeën.quote:We vinden dat er voor onze tien punten al genoeg ruimte is binnen de bestaande partijen. Een eigen partij oprichten is onnodig.
Ik pas ervoor met zulke elitaire thicko's en posho's rond te lopen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:18 schreef AMDB het volgende:
[..]
Er maar vanuit gaan dat iedereen blindelings achter Sywert aanloopt. Kom eens naar een meeting
en spreek eens wat mensen van de G500 aan en je beeld zal dramatisch veranderen.
Hondsbrutaal om mijn kloteleven te vergelijken met zijn kloteleven.quote:Even over het statement "Sywert heeft nooit iets afgemaakt": Hij is 21, ik weet niet welke studie hij in die tijd al af had moeten ronden? Zijn er weinig van drie jaar namelijk. Verder heeft hij met het LAKS succesvol geprotesteerd tegen de 1040-urennorm en deze van tafel gekregen.
Ik denk eerlijk gezegd dat hij op zijn 21e al meer bereikt heeft dan jij, maar dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen.
Zo'n partij schiet zichzelf eerder in de kruis dan in de vijandelijke roos. Als ze zich op meerdere problemen zouden richten dan de generatiekloof. Zo maak je het critici wel heel makkelijk.quote:50+ richt zich op de ouderen die al oververtegenwoordigd zijn in de huidige politiek. Jongeren zijn nog steeds zwaar ondervertegenwoordigd. G500 richt zich toch vooral op generationele problemen (kom ik zo op terug) en niet op een bepaalde politieke lijn (links of rechts). Al zou je het wel een progressieve beweging kunnen noemen (terwijl ook juist de conservatieven van CDJA ons erg steunen).
Wat voor beter onderwijs? Dat elke debiele, hersendode boerenkinkel VWO kan doen en dat je voor de kat haar kut jezelf ontplooit op een universitair bastion?quote:WAAR in het tienpuntenplan zie jij punten die alleen voor een bepaald type student zijn? Is 2,5% van het bbp méér investeren in onderwijs alleen gericht op hoger onderwijs? Ik zie het NERGENS staan namelijk.
Daarnaast: er zijn wel degelijk generationele problemen in NL. Ik mag straks gaan meebetalen aan een pensioenstelsel waar ik NIKS van terug ga zien. Ik mag straks in m'n eentje werken voor twee ouderen. Hoe gaan we dat opbrengen met het huidige stelsel? Dat KAN niet. Zeker niet als we ook niet investeren in duurzame oplossingen voor de toekomst en beter onderwijs. Nederland gaat zonder dit tienpuntenplan de toekomst keihard verliezen.
Sywert moet zich beter inlichten en oprotten van de publieke bühne als hij alleen maar om aandacht geilt. Zo'n broekpoeper die pas komt kijken en denkt interessant te doen moet je geen voedingsbodem geven om onkruid te zaaien.quote:Overigens beweren dat de G500 gelijk is aan D66 is complete bullshit. Er zijn grote overeenkomsten met ons tienpuntenplan maar G500 beperkt zich ook tot deze tien punten en dragen geen heel programma uit.
Kunnen jullie alsjeblieft de website eens doorlezen voordat jullie allemaal belachelijke claims gaan doen in dit topic? Zou de discussie inhoudelijk misschien ten goede komen.
Wauw, waar komt die pure frustratie vandaan? Die rancune? Niks mis met kritisch zijn maar wat jij hier allemaal neerplempt is klinkklare onzin. Géén enkel inhoudelijk argument.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:38 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik pas ervoor met zulke elitaire thicko's en posho's rond te lopen.
[..]
Hondsbrutaal om mijn kloteleven te vergelijken met zijn kloteleven.
[..]
Zo'n partij schiet zichzelf eerder in de kruis dan in de vijandelijke roos. Als ze zich op meerdere problemen zouden richten dan de generatiekloof. Zo maak je het critici wel heel makkelijk.
[..]
Wat voor beter onderwijs? Dat elke debiele, hersendode boerenkinkel VWO kan doen en dat je voor de kat haar kut jezelf ontplooit op een universitair bastion?
[..]
Sywert moet zich beter inlichten en oprotten van de publieke bühne als hij alleen maar om aandacht geilt. Zo'n broekpoeper die pas komt kijken en denkt interessant te doen moet je geen voedingsbodem geven om onkruid te zaaien.
Ja ik ben ook een aanhanger van ons aller Sywert. Ik ken de punten niet, maar ik vind hem fantastisch. Vind het ook stoer om G500'er te zijn en hoop er een positie binnen de D66 mee te krijgen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:29 schreef AMDB het volgende:
[..]
@NatteKrant: ben jij G500 lid? Ben wel benieuwd!
Het is een pragmatische aanpak. Van de drie grote partijen is er altijd minimaal een geweest die onderdeel was van coalitie de afgelopen heel veel jaar. Om dus snel iets te bereiken is het richten op de VVD, CDA en PvdA het meest succesvol.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:17 schreef AMDB het volgende:
[..]
Ik kan niet ontkennen dat de G500 liever niet de partijen op de flanken aan de macht ziet, wij kiezen voor een progressieve middencoalitie.
Nederland kent geen kiesdrempel. Alleen wanneer je als partij niet genoeg stemmen hebt voor één zetel ding je niet mee naar eventuele restzetels. Dit betekent dat de grote partijen dus zullen moeten worden weggevaagd door de G500. Is dus totaal onrealistisch.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:14 schreef Euribob het volgende:
[..]
Als de politieke partijen vinden dat jullie goede standpunten hebben dan nemen ze die toch over?
En de volksvertegenwoordiging van rechts, midden en links is ondergeschikt aan jullie plan? Als niemand jullie plan steunt dan kan het zomaar zijn dat je partijen een forse vertrouwensbreuk op laat lopen en misschien wel onder de kiesdrempel jaagt? Het tienpuntenplan erdoorheen en vervolgens lekker lachen om de chaos die is gecreërt bij de middenpartijen.
Dan ben je helemaal niet meer met ideologie bezig en kan je net zo goed van alle 3 de partijen lid worden. Uit ervaring weet ik dat partijen alleen mensen willen die de geschiedenis van de partij kennen en daar overeenkomstig mee handelen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 21:17 schreef AMDB het volgende:
[..]
Ik kan niet ontkennen dat de G500 liever niet de partijen op de flanken aan de macht ziet, wij kiezen voor een progressieve middencoalitie.
quote:Op woensdag 20 juni 2012 00:37 schreef NatteKrant het volgende:
[..]
Nederland kent geen kiesdrempel. Alleen wanneer je als partij niet genoeg stemmen hebt voor één zetel ding je niet mee naar eventuele restzetels. Dit betekent dat de grote partijen dus zullen moeten worden weggevaagd door de G500. Is dus totaal onrealistisch.
Je vergelijking met Lenin is overigens erg zwak. Elke partij zal starten met een minderheid met het idee dat haar ideeën de oplossing zijn voor Nederland. sterker, elke bestaande partij vertegenwoordigt de facto een minderheid. In de sovjetunie vond er echter een revolutie plaats en werd macht met geweld afgedwongen. Dit is echt een kul-vergelijking. Vergelijkbaar met de EU de EUSSR noemen.
Verder vind ik opvallend hoe criticasters geobsedeerd zijn door Sywert van Lienden. Terwijl dit bij de G500 aanhangers naar mijn mening totaal niet het geval is. Zij richten zich op de inhoud.
Ik vraag je nogmaals, kom eens met inhoudelijke punten. Kunnen we het daar eens over hebben.
Trouwens excuses voor deze tripple-post maar.werk vanaf smartphone, vandaar.
Gefeliciteerd.quote:Op woensdag 20 juni 2012 00:16 schreef NatteKrant het volgende:
[..]
Ja ik ben ook een aanhanger van ons aller Sywert. Ik ken de punten niet, maar ik vind hem fantastisch. Vind het ook stoer om G500'er te zijn en hoop er een positie binnen de D66 mee te krijgen.
Ik wacht nog steeds op een inhoudelijke discussie met gefundeerde argumenten. Dat zou echt eens een verademing zijn.
Misschien moet je eens stoppen met de hele dag wiet roken, je wordt er namelijk nogal paranoïde vanquote:Op woensdag 20 juni 2012 00:42 schreef Mishu het volgende:
Ben je dan volkomen blind voor de intenties van Sywert? Zijn jullie nou echt zo dom? Ik kan het bijna niet geloven...
[..]
Nee jullie staren je blind op intenties die er niet zijn.quote:Op woensdag 20 juni 2012 00:42 schreef Mishu het volgende:
Ben je dan volkomen blind voor de intenties van Sywert? Zijn jullie nou echt zo dom? Ik kan het bijna niet geloven...
Nogmaals jullie staren je blind op Sywert van Lienden. In tegenstelling tot de mensen die zich bij G500 hebben aangesloten.quote:Op woensdag 20 juni 2012 00:53 schreef Mishu het volgende:
Weinig opleidingen van 3 jaar. ELKE studie op de universiteit is 3 jaar. Veel HBO'ers bij G500 dus? Die laten zich wel makkelijk besturen door universitair geschoolden ja. Nu snap ik het al een stuk beter.
Hij doet 4 studies, gefinancieerd door zijn vader en hij heeft nu na 3 jaar eindelijk een propedeuse omdat hij door een belangrijk persoon binnen de opleiding gematst is (waarschijnlijk doordat papa een donatie heeft gemaakt ofzo). Nog nooit zo snel iemand het onderwijsprogramma voor 1 iemand in 1 dag zien aanpassen. Voor mij doen ze dat niet in ieder geval.
Verder dan dit kom je niet qua argumenten? Typisch.quote:Op woensdag 20 juni 2012 01:11 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd.
Nu opsodezoutwaterstralen, strijder van de vijfde colonne...![]()
![]()
quote:Op woensdag 20 juni 2012 08:52 schreef AMDB het volgende:
[..]
Misschien moet je eens stoppen met de hele dag wiet roken, je wordt er namelijk nogal paranoïde van![]()
Er zijn in dit land echt mensen die zich inzetten voor een zaak waar ze voor staan, en niet voor de functies die ze (eventueel) kunnen krijgenUiteraard stromen zulke mensen wel door naar goede functies, juist omdat ze ergens voor strijden en daar naar handelen, juist omdat ze proactief zijn. En de gemiddelde FOK!ker alleen maar thuis vanachter z'n pc zijn gal spuit. Daar ga je geen topfuncties mee bekleden, sorry.
Hij is de enige die wij zien en hij staat in de wandelgangen bekend als iemand die zelf overal het meeste van wilt profiteren en iemand die dat ook lukt. Dus ik zou als ik jou was je lessen trekken.quote:Op woensdag 20 juni 2012 10:27 schreef NatteKrant het volgende:
[..]
Nee jullie staren je blind op intenties die er niet zijn.
[..]
Nogmaals jullie staren je blind op Sywert van Lienden. In tegenstelling tot de mensen die zich bij G500 hebben aangesloten.
[..]
Verder dan dit kom je niet qua argumenten? Typisch.
Elke keer dezelfde kul argumenten die voortkomen uit onwetendheid of uit obsessie voor Sywert van Lienden. Kom nu eens met een argument op de inhoud? Of reageer op weerleggingen van jullie meningen en inzichten door AMDB en mij.
Nog even over het feit dat dit wel eens door de D66 geïnitieerd zou kunnen zijn. D66 heeft er meer baat bij dat al deze mensen zich inschrijven bij de D66 en zich actief voor D66 in gaan zetten. Dat is ook de kritiek die ik van een aantal D66'ers heb gehoord. Zij hebben liever 1000 man versterking voor hun partij om het D66 sterker te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |