Lawrence Krauss? De enige echte Lawrence Krauss? De man die claimt dat het universum niet logisch in elkaar zit? De man die zegt dat 2 + 2 niet gelijk is aan 4, maar gelijk is aan 5?quote:Op maandag 14 mei 2012 16:35 schreef Molurus het volgende:
De meest geposte video ooit, maar het is dan ook een heel goede lezing die voor leken te volgen is:

Welke Lawrence Krauss beweert dat?quote:Op maandag 14 mei 2012 19:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
Lawrence Krauss? De enige echte Lawrence Krauss? De man die claimt dat het universum niet logisch in elkaar zit? De man die zegt dat 2 + 2 niet gelijk is aan 4, maar gelijk is aan 5?
Nou, dan ben ik om!
* man1986 vormt een gouden standbeeld van Krauss en begint een Kraussisme-sekte. Alleen mis ik nu nog wat kaarsen en wierook.

een beeld zegt meer dan duizend woorden:quote:Op maandag 14 mei 2012 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Welke Lawrence Krauss beweert dat?
Dit is de Lawrence Krauss die professor is in theoretische natuurkunde, dat zal vermoed ik een andere zijn.

Ah, dus hij draagt een shirtje waar dat op staat... nee, da's echt overtuigend. Dat doet echt afbraak aan alles wat hij zegt over zijn vakgebied.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:11 schreef man1986 het volgende:
[..]
een beeld zegt meer dan duizend woorden:
[ afbeelding ]
Molurus, ik haal de kaarsen en jij de wierook, deal?
Kraussisme-sekte heeft nu officieel 2 leden.
Wie meld zich nog meer aan als lid?

quote:Op maandag 14 mei 2012 20:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, dus hij draagt een shirtje waar dat op staat... nee, da's echt overtuigend. Dat doet echt afbraak aan alles wat hij zegt over zijn vakgebied.
Ik ben overigens wel benieuwd naar het onderschrift daarvan.
Edit: het onderschrift luidt "for extremely large values of 2". Dit lijkt een gevalletje "sarcasm not detected".

Heb je dat fragment ook met geluid? Zo is het niet te volgen. Een quote is ook goed.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:25 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar even terug naar de wierook: Ik heb het liefst kaneelgeur. Dank

Lawrence Krauss:quote:Op maandag 14 mei 2012 20:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heb je dat fragment ook met geluid? Zo is het niet te volgen. Een quote is ook goed.
Nu ik even terugblik: Appelgeur voldoet ookquote:Classical logic such as:
2+2=4 is wrong!

)
) 

quote:Op maandag 14 mei 2012 20:50 schreef Molurus het volgende:
Ik ben vooral geinteresseerd in de context van die uitspraak, niet een herhaling daarvan. (Ik kan lezen.)
Ik vermoed dat het iets te maken heeft met "quantum strangeness", maar dat is gissen. Sofar is het vooral een stukje quote mining van jouw kant.

Dezelfde beroerde geluidskwaliteit, dat hou ik geen 2 minuten vol. Heb je die met normaal geluid, of kun je de relevante passage in zijn geheel quoten?quote:Op maandag 14 mei 2012 21:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Tijd: 00.15.00, Craig haalt aan dat 2 + 2 = 5 verkeerd is.
Tijd: 00.30.50, Krauss met zijn beroemde 'Classical logic such as: 2+2=4 is wrong!'

Full Debate MP3 Audioquote:Op maandag 14 mei 2012 21:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dezelfde beroerde geluidskwaliteit, dat hou ik geen 2 minuten vol. Heb je die met normaal geluid, of kun je de relevante passage in zijn geheel quoten?
Ik zag dit debat ook staan in je topic, en het lijkt me een geweldig debat... maar met dit geluid ga ik er echt niet naar kijken.

Zoals ik al dacht... een beeldspraak ten aanzien van quantum strangeness, geen feitelijke claim ten aanzien van wiskunde. (2 + 2 = 4 is overigens slechts een axioma, geen wet ofzo.)quote:Op maandag 14 mei 2012 21:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
Full Debate MP3 Audio
Hierbij moet je ongeveer 4 minuten toevoegen aan mijn eerdere starttijd.
Kwaliteit is iets beter.

Geen claim ten aanzien van wiskunde? Hij heeft het over 'classical logic' en geen quantumwereld zoals jij beweert:quote:Op maandag 14 mei 2012 21:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals ik al dacht... een beeldspraak ten aanzien van quantum strangeness, geen feitelijke claim ten aanzien van wiskunde. (2 + 2 = 4 is overigens slechts een axioma, geen wet ofzo.)
Het is om te illustreren hoe de quantumwereld zich fundamenteel anders gedraagt dan wij in de normale wereld gewend zijn.
Jammer dat het geluid zo beroerd is, anders zou ik de rest graag horen. Maar zelfs dit bijgewerkte geluid is echt niet om aan te horen. Het relevante fragment doerploegen was al zo'n beetje een marteling.
Het experiment dat hij beschrijft is het "double slit experiment":
De uitkomst van dit experiment is alles behalve controversieel. De interpretatie ervan is zachtgezegd moeizaam.
Trouwens, de reactie van Krauss stond los van zijn eerdere quantumbetoog.quote:In fact, I cannot resist this, because dr. Craig mentioned it...Classical logic such as: 2+2=4 is wrong!
Mathematicians and physicists...

(Ik ga er bij jou vanuit dat dat niet opzettelijk is, bij Craig wel.)
 (Ik ga er bij jou vanuit dat dat niet opzettelijk is, bij Craig wel.)

Hij heeft het nergens over de quantumwereld in zijn 2+2 voorbeeld.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:45 schreef Molurus het volgende:
Met "klassieke logica" bedoelt hij hetzelfde als ik met "hoe wij gewend zijn dat de wereld zich gedraagt".
Als je dat leest als een claim ten aanzien van wiskunde dan heb je hem echt totaal verkeerd begrepen.(Ik ga er bij jou vanuit dat dat niet opzettelijk is, bij Craig wel.)

Hij had wat tijd nodig om z'n shirt uit te trekken, het volgde direct op zijn uitleg van het double slit experiment en was ter illustratie daarvan.quote:Op maandag 14 mei 2012 21:50 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hij heeft het nergens over de quantumwereld in zijn 2+2 voorbeeld.
En Craig wijst hem terecht op dat Krauss zijn zaakjes niet op orde heeft.
Wil je misschien een emmer water in plaats van kaneelwierook?quote:We cant just say, We dont like something, and, therefore, God exists, which is essentially, as far as I can tell, behind every single one of Dr. Craigs statements that he made tonight. And well have a chance, I hope, to go over some. But let me give you an example. See, I kind of figure Im not going to change many minds, so Im an educator, and I figured Id teach you a little quantum mechanics. O.K.? Because it gives you a sense of how strange and crazy the world is. Theres a famous experiment thats been performed; If I have a wall with two slits and I have bullets that I shoot through a gunand I hope no one here has one!and I just shoot it randomly through those two slits, then the bullet will go in one place or it will go in another place. So what you will expect to see in the slits is either a lot of holes there and a lot of holes there and nothing else. If you shoot a wave through two slitsand some of you may have been subjected to this in physics classesyoull find something very different. The wave, in fact, will go through both slits, interfere with itself, and create what is called an interference pattern. If you have ever seen two waves come together in the ocean, you see these beautiful patterns of ripples that are just spectacular to see. Its one of the great joys of physics to see them. But the amazing thing is that when we shoot electrons, particles, at two slits, what pattern do we see? We see exactly the same pattern we would see with waves. Now thats crazy, because electrons are particles. So say, well, Maybe theyre waves? But no, lets see. I dont believe theyre waves, so what Im going to do is put a light right here at the slits, and Im going to check where each electron goes through because I wantbecause right now . . . in order to create this pattern, the only way you could create that pattern, is if the electron went through both slits at the same time. Thats insane. Its like infinity. O.K.? So thats insane. So I put a light there, and I shine it. What happens? I see each electron goes through only one slit or the other. Ah-ha! Ive proved that it doesnt go through both, but when I look at the pattern, the patterns different. If I shine the light and look at the electron, I just see those two lines that I talked about earlier (right here and here). If I dont shine the light on the electron, the pattern is different. If I dont shine the light on the electron, we now know the electron goes through both slits at the same time. It does something classically impossible. And when we saw that, we didnt say, You know what, God exists! What we said was, Well, maybe the laws of nature are stranger than we thought. And maybe we ought to figure out how things behave so we can explain and predict things. And the universe is stranger than you think, in almost every way. In fact, I cannot resist this, because Dr. Craig mentioned it. . . . [Unbuttons shirt to reveal his t-shirt that reads 2 + 2 = 5 for extremely large values of 2] Its worth a thousand words, so its O.K. O.K. 2 + 2 = 5, my t-shirt says, for extremely large values of 2. Now thats extremely important because, in fact, classical logic such as 2 + 2 = 4, it cant equal 5, is wrong. Mathematicians and physicists know that for extremely large values of numbers, you have to change the rules.

quote:Op maandag 14 mei 2012 21:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hij had wat tijd nodig om z'n shirt uit te trekken, het volgde direct op zijn uitleg van het double slit experiment en was ter illustratie daarvan.
Het punt is dat het inherent onmogelijk is om exact te weten wat deeltjes doen op de quantumschaal. Hoe meer je weet over de plaats van een deeltje hoe minder je weet over de snelheid van dat deeltje en vice versa. Ofwel: 2 is geen 2 meer, maar zou wel eens 2,5 kunnen zijn.
Dat heeft niets te maken met hoe nauwkeurig we kunnen meten, het is fundamenteel onmogelijk.
PS: Het zou ook wat vreemd zijn als hij als natuurkundige in een debat over god uberhaupt uitspraken zou doen over wiskunde. Ik neem aan dat je dat ook wel ziet.
Wanneer hij zegt: Classical logic such as: 2+2=4 is wrong!quote:Met "klassieke logica" bedoelt hij hetzelfde als ik met "hoe wij gewend zijn dat de wereld zich gedraagt".

Over grote getallen en oneindigheid:quote:Mathematicians and physicists know that for extremely large values of numbers, you have to change the rules.
En in zekere zin is onze perceptie ook arbitrair in die zin dat wij gewend zijn aan gemiddelde schaal en gemiddelde snelheid. Onze psyche is niet geschikt, niet in staat, om om te gaan met hoe dingen werken op heel grote of heel kleine schaal. We kunnen ze wiskundig heel nauwkeurig beschrijven, maar echt begrijpen.. nee.quote:En klassieke logica is niet "hoe wij gewend zijn dat de wereld zich gedraagt".
Jij maakt met deze claim de klassieke logica arbitrair!

Molurus, ik ga je hier hard op straffen, niet alleen weiger je wierook te halen, maar ontken je ook de beginselen van logica...Hoe ver kan je nog afdwalen?quote:Op maandag 14 mei 2012 22:23 schreef Molurus het volgende:
Ik had het nota bene nog in bold gezet:
[..]
Over grote getallen en oneindigheid:
Dit zijn wiskundig gezien helemaal geen controversiele uitspraken. Dat is ook niet zijn vakgebied.
"2 + 2 = 5" is slechts een grap om de onbegrijpelijkheid van heel grote en heel kleine getallen te illustreren. Craig weet dat en misbruikt het als stroman. Jij lijkt er vooral een beetje koppig over te zijn.
[..]
En in zekere zin is onze perceptie ook abritrair in die zin dat wij gewend zijn aan gemiddelde schaal en gemiddelde snelheid.Onze psyche is niet geschikt, niet in staat, om om te gaan met hoe dingen werken op heel grote of heel kleine schaal. We kunnen ze wiskundig heel nauwkeurig beschrijven, maar echt begrijpen.. nee.
Wetenschappelijk gezien is er geen reden om het menselijke perspectief van gemiddelde schaal en snelheid te verkiezen boven welk ander perspectief dan ook. In *die* zin is de klassieke logica arbitrair.

Het is een gevolg van de axioma's in de Peano rekenkunde.quote:Op maandag 14 mei 2012 22:18 schreef man1986 het volgende:
En 2+2=4 is niet arbitrair (ik weet het, dat zeg je hier ook niet), maar een logisch gevolg van klassieke logica.

Ja, natuurlijk. Het hangt van je axioma's af. Wiskunde is geen realiteit, het is een taal met een hoog ontwikkelde syntax (die haar limieten kent; denk aan Gödels onvolledigheidsstellingen). Jij lijkt wiskunde als een soort van absolute waarheid te poneren, zoals hier,quote:Op maandag 14 mei 2012 23:04 schreef man1986 het volgende:
- En als klap op de vuurpijl: Wat is het antwoord op 2 + 2? Heeft deze som meerdere antwoorden in realiteit? Is het antwoord op die som arbitrair?
maar dat is verre van duidelijk.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:28 schreef man1986 het volgende:
Jij reduceert logica tot een materieel iets en verklaart het hierdoor als iets arbitrairs, maar ziet hierdoor over het hoofd dat logica juist buiten het materiele bestaat.

De documentaireserie "through the wormhole" (met Morgan Freeman) is een dikke vette aanrader voor dit soort vragen.quote:Op maandag 14 mei 2012 13:56 schreef Strugglemaster het volgende:
...
Zat te denken aan A short history of nearly everything en aan A brief history of time. Maar tips zijn meer dan welkom, documentaires zou ook wel relaxed zijn. Ben benieuwd.

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |