Waarom?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:29 schreef hardlopen het volgende:
[..]
Jij. Daar denken wij gelovigen anders over.
En als je echt zo'n aanhanger was van het ''oorzakelijke'' dan zou je tot het besef zijn gekomen dat het ontstaan van het universum is veroorzaakt door iets. En dat ''iets'' moet wel weten wat het van plan was gezien de orde die later is ontstaan.
Toch is dat een belangrijk deel van mijn levensovertuiging: ik houd me aan de wet zolang de wet redelijk voor mijn situatie is. Als dat niet het geval is, dan gaat mijn eigen inzicht voor.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan maak je het te subjectief, want het gaat ook om de Nederlandse wet en zelfs om degene die aan jouw kinderen zou zitten. Daar zit wel een gevaar in. Daarin geef ik man1986 wel gelijk.
Er bestaat gewoon iets zoals toeval. Er is namelijk geen enkele reden om aan te nemen dat er een plan moet zijn voor het onstaan van het universum. Je maakt trouwens een foute aanname en dat is dat er orde heerst in het uiversum. Er is geen orde alleen een samenhang gedicteerd door de natuurwetten.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:29 schreef hardlopen het volgende:
[..]
Jij. Daar denken wij gelovigen anders over.
En als je echt zo'n aanhanger was van het ''oorzakelijke'' dan zou je tot het besef zijn gekomen dat het ontstaan van het universum is veroorzaakt door iets. En dat ''iets'' moet wel weten wat het van plan was gezien de orde die later is ontstaan.
Maar in dat eigen inzicht zit vast een element dat rekening houdt met het belang van een rechtorde in de samenleving, en het feit dat de misdaadpleger ook een mens is en niet onmiddelijk vogelvrij is als jou of de jouwe iets wordt aangedaan.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Toch is dat een belangrijk deel van mijn levensovertuiging: ik houd me aan de wet zolang de wet redelijk voor mijn situatie is. Als dat niet het geval is, dan gaat mijn eigen inzicht voor.
Gewoon, omdat mensen aan de lopende band van alles verzinnen over dingen die ze eigenlijk beter zouden moeten weten. Ik heb op een forum ooit een gesprekje gehad met iemand die, na een uitleg van mijn kant, toch nog vijf van de vier keren een volslagen foute veronderstelling deed.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:29 schreef hardlopen het volgende:
[..]
Waarom zouden wij (gelovigen) zelf dingen gaan verzinnen over God als Hij ons alles al verteld heeft wat we moeten weten over hem? Zou jij over een vriend/vriendin dingen gaan vertellen aan anderen terwijl je dat nooit geverifieerd hebt bij hem/haar? Dat zou gewoon laster zijn.
Maar nu hebben we man1986 die alles zo volledig heeft doorgrond dat hij kan stellen dat de bijbel intern en extern consistent is.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:26 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Wat ik vreemd blijf vinden is hoe de gelovigen door de eeuwen heen dingen hebben aangepast. Was het niet zo dat de aarde volgens de gelovigen het centrum van het universum was? Toen er bewijs kwam dat dat niet zo was is dat aangepast. Was het nietzo dat de aarde 6000 jaar oud was. Toen er bewijs voor kwam dat het niet zo was is dat aangepast. Zelfs zoveel dat ook de gelovigen nu geloven in de oerknal. Vind je het zelf ook niet vreemd dat je geloof in dingen steeds moet worden aangepast omdat er steeds glasharde bewijzen komen dat de werkelijkheid toch net even iets anders is?
Sterker nog. De katholieke priester Georges Lemaître wordt nog steeds gezien als een van de grondleggers van de oerknal theorie. In het begin werd deze man verketterd door de katholieke kerk maar vreemd genoeg kreeg hij uiteindelijk toch een zetel in de pauselijke raad. Het is weer een voorbeeld hoe de kerk maar steeds hun geloof aanpast aan de wetenschappelijke vooruitgang. Het is ook meteen een bewijs dat je eigenlijk niks kunt vertrouwen wat er in de bijbel staat omdat zelfs de kerk daarvan durft af te wijken als het wetenschappelijk verantwoord is
Als iemand van wie ik houd iets wordt aangedaan, dan houd ik geen rekening met de wet.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar in dat eigen inzicht zit vast een element dat rekening houdt met het belang van een rechtorde in de samenleving, en het feit dat de misdaadpleger ook een mens is en niet onmiddelijk vogelvrij is als jou of de jouwe iets wordt aangedaan.
Het leukere is nog; hoe je het wend (went?) of keert god is altijd de gevaarlijke boze man die als een dronken tokkie in de nacht doet waar ie zin in heeft..quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:28 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Rampen goedpraten is god de hand boven het hoofd houden. God is toch "buiten ons begrip" en "ondoorgrondelijk"? Wel apart dat zo gauw gelovigen hun geloof willen verdedigen, ze opeens precies weten wat God wil, denkt en doet. Vind ik knap.
Jazeker: Eindelijk een godsbewijs: Octopus Paul is onze Schepperquote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:51 schreef Klauz het volgende:
Kunnen we ons richten op de hoofdvraag?
Is er een bewijs voor God?
En dus voorstanden van alle mogelijk wandaden in de wereld is.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Maar nu hebben we man1986 die alles zo volledig heeft doorgrond dat hij kan stellen dat de bijbel intern en extern consistent is.
Als er teveel zin in hebt, dan zoek je God omdat je niet dood wilt.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:30 schreef LavenderTown het volgende:
Jongens, is het probleem gewoon niet dat we de zingeving missen in ons leven en nog geen beter alternatief hebben gevonden om de ''waarom-vraag'' te beantwoorden dan het geloof?
Voor dat probleem hebben we de objectieve moraal / God uitgevonden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:32 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als iemand van wie ik houd iets wordt aangedaan, dan houd ik geen rekening met de wet.
Ik zie geen probleem.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Voor dat probleem hebben we de objectieve moraal / God uitgevonden
objectief moraal, as such a thing even existsquote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:35 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Voor dat probleem hebben we de objectieve moraal / God uitgevonden.
Volgens wat ik op de katholieke lagere school geleerd heb, gaan niet gedoopte baby's naar het voorgeborchte van de hel. Gedoopte baby's die dood gaan gaan gewoon naar de hemel. Die hebben weliswaar de erfzonde meegekregen, maar daarvan zijn we nou juist verlost door christus' dood.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 22:29 schreef Ronald-Koeman het volgende:
En ik zou graag van man1986 willen weten waar in de bijbel staat dat baby's automatisch naar de hemel gaan. Heb dat namelijk nog nooit gehoord in 18 jaar christelijke opvoeding. Behalve dingen als "God is goed" en " God is rechtvaardig" en daar dan die conclusie uit trekken.
Het subjectieve oordeel van mensen heeft zo zijn eigen uitwassen. Stel dat de familie van de man die jij vermoord vervolgens jou weer vermoord, en jouw vrouw vervolgens jouw moordenaar, etc, etc.quote:
Misschien. Ik denk dat de "waarom-vraag" over het algemeen zinloos en zelfs schadelijk is. Daardoor ga je zoeken naar een bedoeling, en dat is tijd- en energieverspilling.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:30 schreef LavenderTown het volgende:
Jongens, is het probleem gewoon niet dat we de zingeving missen in ons leven en nog geen beter alternatief hebben gevonden om de ''waarom-vraag'' te beantwoorden dan het geloof?
En het sleutelwoord is anonimiteit.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 00:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het subjectieve oordeel van mensen heeft zo zijn eigen uitwassen. Stel dat de familie van de man die je jij vermoord vervolgens jou weer vermoord, en jouw vrouw vervolgens jouw moordenaar, etc, etc.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |