We have a kicker:P
Lol Twinkle, des te meer houd je over voor de andere kleine beetjes, dus nu maar 1 zakje per dagdeel:P
Hypnobirthing:)
Gisterenavond eerste les, sorry dames als het lang wordt, scroll dan gewoon lekker door naar het volgende bericht, want het is een beleving, en dit was pas les 1

(sorry taalnazi's voor mijn typfouten)
Onze instructrice/begeleidster (hoe je het ook noemen mag) is een apart figuur, maar je verwacht niet anders bij zoiets als hypnobirthing. Met haar getoupeerde haar en apart Nederlands accent worden we welkom geheten en ze begint direct met een intro over hypnobirthing. Waarna wij onszelf voor mogen stellen. Vreemd genoeg is Blijepeen de enige vader die hier vrijwillig zit

, de rest is uiteraard meegesleurd door vrouwlief.
Er werd uitgelegd dat de bevalling veelal een medische bedoeling is geworden terwijl het vrouwelijk lichaam eigenlijk gemaakt is om te baren. Er zijn door decennia heen, veel onderzoeken geweest naar het verschil tussen de westerse mensen die in het ziekenhuis bevallen en mensen in minder bedeelde landen die vaak in de vrije natuur bevallen en waarbij de geboorte nog op de natuurlijke manier gaat. De vrouwen die op de natuurlijke manier hun bevalling deden hadden een minder pijnlijke ervaring dan vrouwen die in het ziekenhuis of thuis met medisch ingrijpen (vk of arts) hun bevalling ondergingen. Daarnaast wordt de bevalling ook vaak geassocieerd met pijnlijk of vervelend.
Om een lang verhaal kort te maken, bij de natuurlijke bevalling zorgt de vrouw vanuit het lichaam zelf voor endorfine aanmaak, deze wordt bij ontspanning vrij gemaakt, echter bij aanspanning en spanningen komt deze niet vrij waardoor de spieren kunnen gaan verkrampen omdat je dan meer pijn ervaart enz.
We kregen ook direct een video te zien met een bevalling of zoals wij dat nu gaan noemen geboortegang:) (NLP hier kom ik later op terug) Als je nog niet gegeten hebt en niet tegen dit soort dingen kunt, dan is dat misschien heel confronterend

Gelukkig hadden wij al een beetje zitten "googlen" en "youtuben" naar bevallingen met deze methode, dus wij waren niet verrast.
Wat wel enorm verrassend is, is het feit dat indien de bevalling, mijn excuses, geboortegang (haha) zonder complicaties verloopt, de vrouwen enorm rustig zijn en de baby ook rustig is, ademhaling goed op gang komt etc.
Ze vertelde verder dat de baby's die via deze weg geboren worden veelal rustiger zijn (nou moet ik dat nog meemaken hahah, ik was een huilbaby dus zal dat vast wel terug krijgen)
Maar goed we zullen zien.
Toen kwamen we aan bij de uitleg van de bevalling (S$% zeg ik het weer, geboortegang), welke spieren voor de weeen zorgen. Deze worden vanaf nu golven genoemd. Heel interessant om te weten welke spieren er nu voor zorgen dat de baby naar buiten wordt geduwd. Dit gaat uiteindelijk allemaal vanzelf.
Nu komt pas het leuke deel, de oefeningen:)
Ademhalingsoefeningen:
Zo'n puf en hijg klas zag Blijepeen niet zitten, toch is ademhaling toch heel belangrijk. Het leuke is dat we verschillende ademhalingstechnieken oefenen, voor verschillende fasen van de bevalling ehh geboortegang. De mannen deden zelfstandig mee, en ongelooflijk maar waar, was het ontspannen om te doen. Om te testen of we echt ontspannen waren kregen we iets in onze hand waarbij we moesten ontspannen, als we het lieten vallen waren we ontspannen, (vertelde ze achteraf)
Massage oefeningen:
De zwangere dames werden op een stoel gezet (met je neus naar de rugleuning of met kruk hangend over een tafel) en de mannen gingen nu drukpunten massages doen.
Dit was erg fijn

Kon me even heerlijk ontspannen. Wij masseren wel eens maar deze drukpunten tijdens het masseren voelde zo enorm ontspannend dat had ik nog niet meegemaakt. Deze massage moet je gedurende de tijd tot aan de bevalling herhalen met elkaar om het goed in de vingers te krijgen
Binding tussen vader en kind:
Wat is dit een bijzonder onderdeel, dit was voor mij de meest verrassende oefening.
De dames gingen voorover gebukt over de tafel (iedereen had zijn eigen tafel) hangen, mannen met stoel ernaast maar benen onder de buik geschoven en hielden de buik vast. Het licht ging uit en er werd klingel klangel muziek opgezet.
Dit was bedoeld voor de mannen om te binden met de baby, eerst was ik nog een beetje sceptisch maar Blijepeen ging aan de gang met mijn buik, voelen, zachtjes wiegen en op een gegeven moment voelde ik een enorme liefdesgolf over mij heen spoelen
Blijepeen voelde dit waarschijnlijk ook want hij legde zijn hoofd tegen mijn zij aan terwijl hij aan het wiegen was.
Dat was toch wel een bijzonder moment.
Na nog een video gekeken te hebben over binding tussen moeder, vader en baby. Nog wat kleine dingetjes en helemaal ontspannen naar huis....