Helemaal waar. De reden dat ik zo geïnteresseerd raakte in politiek kwam door Fortuyn. De debatten werden weer spannend, er werden nieuwe strategieën toegepast en de politici van toen moesten veranderen.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Pim zijn grootste verdienste is dat iedereen weer bezig is met politiek.
Daar heb je een punt, hij heeft de boel wat dat betreft flink opgeschud.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
In al die tijd zijn de 'protestpartijen' regelmatig aan de macht geweest en dansen alle rechtse partijen naar de pijpen van hun kiezers. In deze tijd zijn alle regeringen gevallen, zijn we in totaal meerdere jaren onbestuurd geweest en zijn er bijzonder weinig concrete veranderingen gebracht.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neen, rampzalig is het beleid geweest van de regeringen van pappen en nathouden en allerlei problemen in de samenleving niet aanpakten waardoor Pim, LPF, PVV, SP, PvdD en andere protestpartijen zo konden groeien.
Rampzalig was de mislukte integratie te erkennen, het migratiebeleid, de ghettovorming, het laten wegglijden van wijken, het steeds verder groeien van een overheid, etc etc
Het was vervolgens Balkenende die 8 jaar (!) aan de macht raakte he.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:00 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Helemaal waar. De reden dat ik zo geïnteresseerd raakte in politiek kwam door Fortuyn. De debatten werden weer spannend, er werden nieuwe strategieën toegepast en de politici van toen moesten veranderen.
Ik denk dat media-sering van de politiek daar de grootste schuld aan heeft. En die media-sering is natuurlijk wel door Pim in gang gezet. Alles moesten one-liners worden. Je moest elkaar ineens uitschelden om je punt te kunnen maken. Kleine incidenten die vroeger amper de kranten haalden werden nu dag in dag uit op voorpagina's geplaatst. En met de opkomst van internet komt helemaal alles wat er in NL gebeurt direct de huiskamer in. En aangezien goed nieuws geen nieuws is, denkt iedereen dat het land de afgrond indondert.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:32 schreef kingmob het volgende:
Het mooie is dat we na 10 jaar terug kijken toch wel redelijk rationeel naar het geheel kunnen kijken en kunnen zien hoe rampzalig hij is geweest voor de Nederlandse politiek en samenleving.
Kijk de filmpjes van 10 jaar geleden terug en voel de rilling over je rug lopen.
Alleen jammer, dat een groot deel van de 'iedereen' de ballen verstand heeft en zich alleen door de onderbuik laat leiden. Liever gehad dat die mensen zich gewoon wentelend in onwetendheid op de partij van paps en mams bleven stemmen. Zou voor veel meer rust hebben gezorgd.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Helaas wel, maar de manier van campagne voeren veranderde wel aardig toen Fortuyn op het toneel verscheen. Hij boorde een nieuwe groep kiezers aan die voorheen geen interesse hadden in de politiek.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:10 schreef kingmob het volgende:
Het was vervolgens Balkenende die 8 jaar (!) aan de macht raakte he.
Ah. Kijk, iemand die eigen geen democratie wil maar een kindermeisje staat die je precies verteld hoe en wat, en vind dat mensen die nu eindelijk eens ( hoe bot dan ook) laten weten dat het zo niet langer kan hun muil moeten houden omdat dit voor onrust zorgt.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:13 schreef Knipoogje het volgende:
.
[..]
Alleen jammer, dat een groot deel van de 'iedereen' de ballen verstand heeft en zich alleen door de onderbuik laat leiden. Liever gehad dat die mensen zich gewoon wentelend in onwetendheid op de partij van paps en mams bleven stemmen. Zou voor veel meer rust hebben gezorgd.
Rust lijkt me niet zo heel belangrijk, zeker niet als er onder de oppervlakte van alles broeit. Ik ben vrij progressief en de meesten in mijn omgeving ook, maar ik woonde 1 week in Amsterdam-Oost en het viel me al op dat de kleur en dan met name het lichtgetinte op straat een stuk minder werd naarmate je meer naar het (rijke) centrum ging. Dat stuit mij dan tegen de borst, maar de progressieven uit mijn omgeving waren niet zo gediend van dergelijke observaties. Liever doen alsof het allemaal hartstikke goed ging met de immigranten. Ironisch genoeg moest iemand die zeker sociaal-economisch gezien aan de rechterkant zat zijn mond opentrekken tegen het ontstaan van een onderklasse.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:13 schreef Knipoogje het volgende:
Alleen jammer, dat een groot deel van de 'iedereen' de ballen verstand heeft en zich alleen door de onderbuik laat leiden. Liever gehad dat die mensen zich gewoon wentelend in onwetendheid op de partij van paps en mams bleven stemmen. Zou voor veel meer rust hebben gezorgd.
Je kunt democraat zijn en tegelijkertijd ruiterlijk toegeven dat niet alle verkiezingsuitslagen even wenselijk zijn. Het getuigt wel van enorme politieke correctheid om te zeggen dat de kiezer per definitie gelijk heeft.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah. Kijk, iemand die eigen geen democratie wil maar een kindermeisje staat die je precies verteld hoe en wat, en vind dat mensen die nu eindelijk eens ( hoe bot dan ook) laten weten dat het zo niet langer kan hun muil moeten houden omdat dit voor onrust zorgt.
Oh, de kiezer mag alleen maar stemmen wat jij goed vindt.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:41 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Je kunt democraat zijn en tegelijkertijd ruiterlijk toegeven dat niet alle verkiezingsuitslagen even wenselijk zijn. Het getuigt wel van enorme politieke correctheid om te zeggen dat de kiezer per definitie gelijk heeft.
Ga vooral verder niet in op de redenen waarom mensen op Fortuyn gingen stemmen maar lekker weer schuimbekkend op de persoon spelen. Maakt echt goed duidelijk dat je discussie aankan.quote:Ik heb wat interviews herlezen die Fortuyn gaf in zijn prime. Hij had wat steekhoudende punten, maar er zat vooral een hoop rotzooi bij. Hij heeft het simplisme in de politiek tot norm verheven. Uitspraken als 'Marokkanen beroven geen Marokkanen, maar alleen christenhonden zoals u en ik' spreken boekdelen wat dat betreft. Fortuyn was ook pedofiel en zijn partij bestond uit een stel asocialen dat elkaar de tent uit vocht - ook niet erg democratisch, trouwens. Zijn enige positieve kanten waren zijn humor en charisma
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de kiezer het bij het verkeerde eind kan hebben. Jij verkeert blijkbaar in de veronderstelling dat zoiets onmogelijk is.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh, de kiezer mag alleen maar stemmen wat jij goed vindt.
Ho ho, vrind. Dit is gewoon inhoudelijke kritiek. De enige die hier schuimbekt ben jij zelf.quote:Ga vooral verder niet in op de redenen waarom mensen op Fortuyn gingen stemmen maar lekker weer schuimbekkend op de persoon spelen. Maakt echt goed duidelijk dat je discussie aankan.
Ik zie nog steeds geen enkele inhoudelijk argumentatie.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:57 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de kiezer het bij het verkeerde eind kan hebben. Jij verkeert blijkbaar in de veronderstelling dat zoiets onmogelijk is.
[..]
Ho ho, vrind. Dit is gewoon inhoudelijke kritiek. De enige die hier schuimbekt ben jij zelf.
In de VK stond gisteren een overzicht van de LPF-Kamerleden. Niet om het een of ander, maar in vergelijking met de huidige lichting PVV'ers, waren dat nog best degelijke figuren. Op papier althans.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niets is overdreven hij zou zeker gezorgd hebben voor meer cabaret in het parlement
Tja, Geert Wilders is ook eerder een parodie op fortuyn.quote:Op zondag 6 mei 2012 15:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In de VK stond gisteren een overzicht van de LPF-Kamerleden. Niet om het een of ander, maar in vergelijking met de huidige lichting PVV'ers, waren dat nog best degelijke figuren. Op papier althans.
Daar sluit ik me bij aan.quote:Op zondag 6 mei 2012 15:23 schreef EchtGaaf het volgende:
Hij was verbaal een kanon en kon dingen mooi zeggen.
Ik denk dat stemmen en een mening geven wat teveel met elkaar worden verward, met name sinds Fortuyn. Een verkiezingsuitslag bepaalt de machtsverhoudingen en dat is het dan. Daar moet je geen redenering of argument van proberen te maken, zoals politici vaak in hun eigen belang doen, en in die zin is er dan ook geen gelijk.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:41 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Je kunt democraat zijn en tegelijkertijd ruiterlijk toegeven dat niet alle verkiezingsuitslagen even wenselijk zijn. Het getuigt wel van enorme politieke correctheid om te zeggen dat de kiezer per definitie gelijk heeft.
Mwah, hij kon zomaar even een kwartier lang praten over wat er mis was met de EU en wat er moest veranderen. Oppervlakkig was hij niet.quote:Ik heb wat interviews herlezen die Fortuyn gaf in zijn prime. Hij had wat steekhoudende punten, maar er zat vooral een hoop rotzooi bij. Hij heeft het simplisme in de politiek tot norm verheven. Uitspraken als 'Marokkanen beroven geen Marokkanen, maar alleen christenhonden zoals u en ik' spreken boekdelen wat dat betreft.
Zwak verhaal.quote:Fortuyn was ook pedofiel en zijn partij bestond uit een stel asocialen dat elkaar de tent uit vocht - ook niet erg democratisch, trouwens.
Charisma had hij wel ja, en dat zeg ik niet snel. Wat echter vooral bij de kiezer overkwam, charisma komt namelijk niet door op tv, is zijn overtuigingskracht en die had weer heel veel te maken met zijn overtuiging. Veel politici missen dat doordat ze dankzij de partijstructuren en partijgeschiedenis niet volledig vanuit hun overtuiging kunnen praten.quote:Zijn enige positieve kanten waren zijn humor en charisma
Wilders houdt z'n mensen in het parlement redelijk onder controle, Fortuyn had meer ongeleide projectielenquote:Op zondag 6 mei 2012 15:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In de VK stond gisteren een overzicht van de LPF-Kamerleden. Niet om het een of ander, maar in vergelijking met de huidige lichting PVV'ers, waren dat nog best degelijke figuren. Op papier althans.
Ik gooi bij VS een taart met daarin een hondendrol in z'n smoel onderwijl ik at your service schreeuw.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |