abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111046670
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:16 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, het is meer wild-west zo langzamerhand.
Dit dus.
pi_111046703
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:23 schreef Marrije het volgende:

[..]

ik dacht dat die behandeling onder het strafrecht viel, maar ik kan ernaast zitten
Opleggen van TBS volgt inderdaad uit het WvS, maar dat wil nog niet zeggen dat het een straf is.
pi_111046734
Bedroevend dit.
pi_111046760
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:22 schreef Ripley het volgende:

[..]

Dat is toch ook wat ik zeg? Dat het me zinniger lijkt om juist die randfactoren aan te pakken dan alleen maar te roepen dat we iedereen voor lange tijd moeten vastzetten na recidive op klein vergrijpen?
Dat is waar ik 2 pagina's geleden ook op reageerde: we kijken al niet meer op als iemand een autoradio steelt. Terwijl dat wel degelijk een dief is.
pi_111046767
quote:
2s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:23 schreef Zienswijze het volgende:
Ik wil weten waar je staat. Maar goed, dat weet ik nu dus in elk geval.
Dat weten we dan nu. Ik wil mensen alleen straffen als ze iets verkeerd hebben gedaan, jij wil ze ook straffen als ze mogelijk in de toekomst wel eens iets verkeerd zouden kunnen gaan doen. Duidelijk.
  woensdag 2 mei 2012 @ 17:28:32 #276
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_111046864
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Opleggen van TBS volgt inderdaad uit het WvS, maar dat wil nog niet zeggen dat het een straf is.
klopt, dat het denk ik wel zo wordt ervaren door het dwangmatige karakter ervan staat er los van
pi_111046955
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:26 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat weten we dan nu. Ik wil mensen alleen straffen als ze iets verkeerd hebben gedaan,
Ja, dat merken we. Een recividerende crimineel die als voorbeeld:

2 maanden cel heeft gekregen. Komt weer vrij
daarna 10 maanden cel heeft gekregen. Komt weer vrij
daarna 2 jaar cel heeft gekregen. Komt weer vrij
daarna vermoedelijk max. 30 jaar cel zal krijgen (na een dodelijke roofoverval). Komt weer vrij.

etc. etc. Dit is waar jij voor staat.

quote:
jij wil ze ook straffen als ze mogelijk in de toekomst wel eens iets verkeerd zouden kunnen gaan doen. Duidelijk.
Ik wil mensen kansen geven.

De dief die een autoradio steelt, krijgt opnieuw een kans. Gebruikt hij zijn kans niet, maar pleegt hij vervolgens een huisinbraak, krijg hij opnieuw een kans. Hij leert opnieuw niet van zijn fouten, maar overvalt een kruidenier. Gebruikt hij dus zijn kansen weer niet, dan is het wat mij betreft afgelopen, helemaal als de kans 90% is dat hij na vrijlating een gewelddadige overval zal plegen. Ik bescherm liever de samenleving dan dat ik voor de recividerende crimineel op kom.

Duidelijk.
  woensdag 2 mei 2012 @ 17:34:02 #278
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_111047091
Positief blijven he, naar die 10% kijken.
pi_111047152
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:30 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ja, dat merken we. Een recividerende crimineel die als voorbeeld:

2 maanden cel heeft gekregen. Komt weer vrij
daarna 10 maanden cel heeft gekregen. Komt weer vrij
daarna 2 jaar cel heeft gekregen. Komt weer vrij
daarna vermoedelijk max. 30 jaar cel zal krijgen (na een dodelijke roofoverval). Komt weer vrij.

etc. etc. Dit is waar jij voor staat.

[..]

De dief die een autoradio steelt, krijgt opnieuw een kans. Gebruikt hij zijn kans niet, maar pleegt hij vervolgens een huisinbraak, krijg hij opnieuw een kans. Hij leert opnieuw niet van zijn fouten, maar overvalt een kruidenier. Gebruikt hij dus zijn kansen weer niet, dan is het wat mij betreft afgelopen, helemaal als de kans 90% is dat hij na vrijlating een gewelddadige overval zal plegen. Ik bescherm liever de samenleving dan dat ik voor de recividerende crimineel op kom.

Duidelijk.
Ik kan alleen maar zeggen:

:')

Als je niet begrijpt dat je een theoretische discussie niet moet gaan toespitsen op onbenullige feiten (en feitelijke onjuistheden, zoals de 90%-kans), en mij vervolgens ook nog allerlei dingen in de mond gaat leggen, dan houdt het ook voor jou op.
pi_111047246
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:35 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik kan alleen maar zeggen:

:')

Als je niet begrijpt dat je een theoretische discussie niet moet gaan toespitsen op onbenullige feiten (en feitelijke onjuistheden, zoals de 90%-kans), en mij vervolgens ook nog allerlei dingen in de mond gaat leggen, dan houdt het ook voor jou op.
Ik wil weten waarvoor jij staat. We hebben geen praktijkmateriaal in handen, dus dan maar theoretische situaties opwerpen en bekijken in hoeverre een ander het er wel of niet mee eens is. Je hebt zelf gezegd dat bij een 90%-kans je in principe de recividerende crimineel wederom vrijlaat.
pi_111047359
quote:
15s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:37 schreef Zienswijze het volgende:
Ik wil weten waarvoor jij staat. We hebben geen praktijkmateriaal in handen, dus dan maar theoretische situaties opwerpen en bekijken in hoeverre een ander het er wel of niet mee eens is.
...
Nou, nee dus. Als je zo slim bent, kan je het toch ook gewoon bij de abstracte principes houden?
pi_111047463
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:40 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nou, nee dus. Als je zo slim bent, kan je het toch ook gewoon bij de abstracte principes houden?
Jij was hier degene die met kansen begon. Ik bouw dit enkel uit en poneer een soortgelijke vraag aan jou die jij aan mij stelde.
pi_111047638
quote:
2s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:42 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Jij was hier degene die met kansen begon. Ik bouw dit enkel uit en poneer een soortgelijke vraag aan jou die jij aan mij stelde.
"Ja maar jij bent begonnen", goed argument.. Ik gaf reeds aan dat het inmiddels een theoretische discussie was, maar dat zal je dan gemist hebben.

Wou je er verder nog inhoudelijk op ingaan? Misschien wil je je mening dat je mensen moet kunnen straffen voor iets wat ze in de toekomst misschien gaan doen nog iets verder onderbouwen?
pi_111047720
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:47 schreef DonJames het volgende:

Misschien wil je je mening dat je mensen moet kunnen straffen voor iets wat ze in de toekomst misschien gaan doen nog iets verder onderbouwen?
Nu doe jij exact hetzelfde waar jij mij van beschuldigt: woorden in de mond leggen.

Ik heb al uitgelegd wat mijn mening is:

pi_111048098
Heeft iemand de link van die jongen zijn moeder? Hoorde dat zij gisteren ergens te zien was en zich heeft gemeld om mee te helpen aan het onderzoek om haar zoon te vinden.

Hoe is eigenlijk in het nieuws gekomen dat de ouders van beide overvallers niet mee wilden werken? Blijkbaar wel dus. :')
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:07:55 #286
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_111048911
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 17:49 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Nu doe jij exact hetzelfde waar jij mij van beschuldigt: woorden in de mond leggen.

Ik heb al uitgelegd wat mijn mening is:

Dat is toch precies wat je zegt? Hoge recidivekans: opsluiten. Toch?
pi_111048948
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:20 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat is toch precies wat je zegt? Hoge recidivekans: opsluiten. Toch?
Exactement.

Waar jij bij een hoge redividekans van 90% veranderend in een schietgrage overvaller zegt: vrijlaten!
  Moderator woensdag 2 mei 2012 @ 18:23:04 #289
249559 crew  Lavenderr
pi_111048975
Moeder zegt: mijn zoon is een rustige jongen, die vermoordt geen juwelier.
pi_111049019
Moeder had beter haar tijd in een paar opvoedingscursussen kunnen investeren.
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:24:43 #291
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_111049045
Moeder zegt ook: ik weet niet waarom hij het heeft gedaan.
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:25:02 #292
93664 waht
Mushir
pi_111049058
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:23 schreef Lavenderr het volgende:
Moeder zegt: mijn zoon is een rustige jongen, die vermoordt geen juwelier.
Moeders zijn waardeloos wat betreft een objectieve beoordeling van hun kroost.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_111049198
quote:
14s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:22 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Exactement.

Waar jij bij een hoge redividekans van 90% veranderend in een schietgrage overvaller zegt: vrijlaten!
Dus, je wil iemand opsluiten (straffen dus), voor iets wat hij nog niet heeft gedaan (maar waarop de kans wel groot is). Klopt nog steeds?
pi_111049230
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:24 schreef Marrije het volgende:
Moeder zegt ook: ik weet niet waarom hij het heeft gedaan.
Waarschijnlijk even een snelle buit scoren.

Een vriend van hem op de NOS meldde dat de dader die gepakt is, niet zijn best op school deed. Onzekere toekomstperspectieven (weinig kans op een goedbetaalde baan) maakt dat je nog wel even snel een buit wil scoren. Het is de moeder die hem niet voldoende met zijn school of opleiding begeleid heeft. Dat kan je haar aanrekenen.
  Moderator woensdag 2 mei 2012 @ 18:29:30 #295
249559 crew  Lavenderr
pi_111049254
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:27 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dus, je wil iemand opsluiten (straffen dus), voor iets wat hij nog niet heeft gedaan (maar waarop de kans wel groot is). Klopt nog steeds?
Wat een gedram zeg. Laten ze eerst die tweede moordenaar oppakken , dan kunnen we daarna over de straf bakkeleien.
pi_111049339
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:29 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Wat een gedram zeg. Laten ze eerst die tweede moordenaar oppakken , dan kunnen we daarna over de straf bakkeleien.
Als het je niet kan interesseren, bemoei je je er dan ook niet mee.
pi_111049360
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:27 schreef DonJames het volgende:

[..]

In geval van de recividerende crimineel. Dus ik zal je even moeten verbeteren:

ik wil iemand, die herhaaldelijk de criminaliteit is ingegaan, en bij elke vrijlating dus opnieuw de fout is ingegaan, zegge 3x, met als voorbeeld autoinbraken en woninginbraken, levenslang geven.

Waarom?

Omdat meneer (of mevrouw) keer op keer kansen heeft gehad, maar deze kansen niet op wilde pakken. Meneer brak de voorwaarden, keer op keer, en dan bescherm ik liever de samenleving, dan dat ik deze meneer de kans geef opnieuw een onschuldige burger van zijn eigendommen te beroven, waarbij deze onschuldige burger bij een overval of beroving kan sterven.
  Moderator woensdag 2 mei 2012 @ 18:32:14 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111049372
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:31 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als het je niet kan interesseren, bemoei je je er dan ook niet mee.
doe ff lekker normaal

topic gaat toch niet enkel over de strafmaat :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_111049597
quote:
14s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:31 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

In geval van de recividerende crimineel. Dus ik zal je even moeten verbeteren:

ik wil iemand, die herhaaldelijk de criminaliteit is ingegaan, en bij elke vrijlating dus opnieuw de fout is ingegaan, zegge 3x, met als voorbeeld autoinbraken en woninginbraken, levenslang geven.

Waarom?

Omdat meneer (of mevrouw) keer op keer kansen heeft gehad, maar deze kansen niet op wilde pakken. Meneer brak de voorwaarden, keer op keer, en dan bescherm ik liever de samenleving, dan dat ik deze meneer de kans geef opnieuw een onschuldige burger van zijn eigendommen te beroven, waarbij deze onschuldige burger bij een overval of beroving kan sterven.
Besef je wel dat je daarmee een van de basisprincipes van het strafrecht aan het verlaten bent?

Ik snap best dat wij het waarschijnlijk niet eens gaan worden, maar als je alleen al nadenkt over wat jouw visie betekent voor zo'n fundamenteel beginsel ben ik al blij :)

quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

doe ff lekker normaal

topic gaat toch niet enkel over de strafmaat :')
Nee, zeg ik ergens dat het enkel over de strafmaat moet gaan (waar ik het in weze niet eens over heb)? De discussie gaat over de fundamenten van het strafrecht.
pi_111049699
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 18:37 schreef DonJames het volgende:

[..]

Besef je wel dat je daarmee een van de basisprincipes van het strafrecht aan het verlaten bent?
Ik snap best dat wij het waarschijnlijk niet eens gaan worden, maar als je alleen al nadenkt over wat jouw visie betekent voor zo'n fundamenteel beginsel ben ik al blij :)
Dit lijkt op het principe three strikes out, wat je in verscheidene staten in de US hebt.

Wat zou je op mijn principe tegen kunnen hebben? :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')