Als een vrachtwagen met moeite 1:4 haalt, betekent dat dus 250 cl per km. 0,4 cl per meter. Dan gaat elke aanpassing in snelheid ook hard qua brandstof.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:48 schreef gebrokenglas het volgende:
Kost het terugaccelleren naar CC snelheid met een vrachtwagen zoveel brandstof?
Ik weet wel dat een transportbedrijf hier in de buurt een klacht had ingediend bij de gemeente over het belachelijke aantal minirotondes dat ze aan het aanleggen waren.
Hij has uitgerekend adhv het oplopendecverbruik dat elke extra rotonde die hij moest gaan zitten nemen hem een kwartje aan diesel kostte...
Dus 4 rotondes aangeleged, eurootje aan brandstof extra verstookt.
En dan gaat het best hard met de kosten.
zit toch al lang in de prijs ingecalculeerd. Je doet nou net alsof je door de dagelijkse file op kosten wordt gejaagd die je anders niet had.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:58 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Als een vrachtwagen met moeite 1:4 haalt, betekent dat dus 250 cl per km. 0,4 cl per meter. Dan gaat elke aanpassing in snelheid ook hard qua brandstof.
Is nu wel een onderdeel van sommige spoedcursussen, een stukje zelf erin rijden.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:36 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Qft. Ik snap nog steeds niet waarom het geen onderdeel is. Al zet ik graag de eerste stap.
Want auto's verbruiken natuurlijk niet meer als ze dat moeten doen.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 14:58 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Als een vrachtwagen met moeite 1:4 haalt, betekent dat dus 250 cl per km. 0,4 cl per meter. Dan gaat elke aanpassing in snelheid ook hard qua brandstof.
Voor of na het behalen van je b-rijbewijs?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 15:27 schreef Chai het volgende:
[..]
Is nu wel een onderdeel van sommige spoedcursussen, een stukje zelf erin rijden.
Dat staat niet in verhouding.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 16:02 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Want auto's verbruiken natuurlijk niet meer als ze dat moeten doen.
Beter dat dan geheel afremmen omdat 'ikke-ikke-ikke'quote:Doordat een vrachtauto de weg versperd waar ze anders gewoon hadden kunnen uitrollen, moeten ze nu allemaal weer extra brandstof verbruiken om op snelheid te komen.
dat is natuurlijk een moment opname. als je vol gas oneindig zou door accelereren dan zou je idd na 100km 175l hebben verbruikt.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 16:34 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat staat niet in verhouding.
Volgens de verbruiksmeter in m'n C5 gaat volgas accelereren in z'n 2 met 25 l/100 km
In een vrachtauto gaat het verbruik in 5L (vergelijkbaar) naar ongeveer 175 l/100km En die doet er ook nog eens langer over om op snelheid te komen.
Niet in verhouding? 1 auto ten opzichte van 1 vrachtauto misschien. Maar als de vrachtauto de weg afsluit, dan moeten misschien wel 10 auto's dat doen. Dan wordt het een ander verhaal en dan is het optrekken van de vrachtauto economisch gezien veel beter natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 16:34 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat staat niet in verhouding.
Volgens de verbruiksmeter in m'n C5 gaat volgas accelereren in z'n 2 met 25 l/100 km
In een vrachtauto gaat het verbruik in 5L (vergelijkbaar) naar ongeveer 175 l/100km En die doet er ook nog eens langer over om op snelheid te komen.
[..]
Beter dat dan geheel afremmen omdat 'ikke-ikke-ikke'
Eigenlijk moet ik bij dit soort situaties altijd aan dit denken:
En als iedereen eens ging carpoolen was het ook een stuk beter gesteld met de verkeersdrukte...quote:Op vrijdag 4 mei 2012 16:47 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Niet in verhouding? 1 auto ten opzichte van 1 vrachtauto misschien. Maar als de vrachtauto de weg afsluit, dan moeten misschien wel 10 auto's dat doen. Dan wordt het een ander verhaal en dan is het optrekken van de vrachtauto economisch gezien veel beter natuurlijk.
Klopt. En de trein. Die rijdt immers toch al (in principe)quote:Op vrijdag 4 mei 2012 17:07 schreef Ridocar het volgende:
[..]
En als iedereen eens ging carpoolen was het ook een stuk beter gesteld met de verkeersdrukte...
Zo kunnen we wel even doorgaan...
Niet bepaald nieuw hoor.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 18:31 schreef Mwanatabu het volgende:
Vandaag mooie auto achter me, fijne nieuwe Seat met kenteken 67-ZR-DL.
langzaam denk ik echt dat je het uitlokt.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 18:31 schreef Mwanatabu het volgende:
Vandaag mooie auto achter me, fijne nieuwe Seat met kenteken 67-ZR-DL. Jammer dat er zo'n kutvent in zat die dacht dat hij met dringen en bumperkleven verder kwam op de drukke weg. Als je dit leest: je bent een klotenklapper.
En ja, na een kilometer of wat ging ik inderdaad een stuk expres niet aan de kant en ging ik langzamer rijden. Net zoals jij dacht dat als je bleef kleven en oprijden dat ik dan wel zou begrijpen dat je erlangs wilde, probeerde ik je duidelijk te maken dat bumperkleven een irritante, nutteloze gewoonte is die in 90% van de gevallen begaan wordt door lullige huisvaders zonder pik die met wat extra pk ineens een grote bek krijgen.
Dussss die zure bek die je trok toen je me rechts inhaalde bij de afslag A28 mag je fijn aan je moeder gaan laten zien als je daar overmorgen weer verplicht op de koffie zit met je heks. En dan kun je meteen je excuses aan haar maken over dat stukje opvoeding van haar waar je je reet mee afveegde zonet. Dahaag.
A50 tussen Zwolle en Apeldoorn. Die weg is gewoon druk, tweebaans en vervelend. Maar als ik op de linkerbaan zit met 110, alles dicht zit rechts en dat kilometers lang, dan lok ik toch niks uit? Echt, ik rij best sociaal. Als ik kan, ga ik naar rechts, als ik merk dat iemand in wil voegen maak ik ruimte, ik kijk vooruit dus als ik iets hard aan zie komen en ik kan dan ga ik echt aan de kant. Maar dit figuur bleef kleven zonder dat het nut had opzij te gaan (alsof het kon). Op de A28 zag ik hem weer hetzelfde proberen bij de auto voor hem, en die erna weer hetzelfde etc. Die lokken het dan ook niet uit toch?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 18:54 schreef Matty___ het volgende:
[..]
langzaam denk ik echt dat je het uitlokt.In welk deel van het land rij je?
Oh nou ja hij glom mooiquote:
seat leon is gewoon een trieste autoquote:Op vrijdag 4 mei 2012 19:03 schreef Descendent het volgende:
Pff; die seat is een dieseltje van 77kw. Zoveel vermogen heeft mijn startmotor al...![]()
Seat Leonnetjes zijn over t algemeen (net als Audi's; vooral die A3-tjes) aardig bumperkleverig ja...
Maar ja; ALS ze dan zo nodig mijn trekhaak van dichtbij willen zien moeten ze t maar lekker zelf weten...
omdat je het zo vaak mee maakt dat bedoel ikquote:Op vrijdag 4 mei 2012 18:59 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
A50 tussen Zwolle en Apeldoorn. Die weg is gewoon druk, tweebaans en vervelend. Maar als ik op de linkerbaan zit met 110, alles dicht zit rechts en dat kilometers lang, dan lok ik toch niks uit? Echt, ik rij best sociaal. Als ik kan, ga ik naar rechts, als ik merk dat iemand in wil voegen maak ik ruimte, ik kijk vooruit dus als ik iets hard aan zie komen en ik kan dan ga ik echt aan de kant. Maar dit figuur bleef kleven zonder dat het nut had opzij te gaan (alsof het kon). Op de A28 zag ik hem weer hetzelfde proberen bij de auto voor hem, en die erna weer hetzelfde etc. Die lokken het dan ook niet uit toch?
Poeh hee, een 77Kw startmotor, Rolls V12? met een trekhaak? echt?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 19:03 schreef Descendent het volgende:
Pff; die seat is een dieseltje van 77kw. Zoveel vermogen heeft mijn startmotor al...![]()
Seat Leonnetjes zijn over t algemeen (net als Audi's; vooral die A3-tjes) aardig bumperkleverig ja...
Maar ja; ALS ze dan zo nodig mijn trekhaak van dichtbij willen zien moeten ze t maar lekker zelf weten...
Hehe...quote:Op vrijdag 4 mei 2012 19:18 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Poeh hee, een 77Kw startmotor, Rolls V12? met een trekhaak? echt?
Dat is niet echt veel idd. Die extra pk's kun je dan wel vergetenquote:Op vrijdag 4 mei 2012 19:03 schreef Descendent het volgende:
Pff; die seat is een dieseltje van 77kw. Zoveel vermogen heeft mijn startmotor al...![]()
Seat Leonnetjes zijn over t algemeen (net als Audi's; vooral die A3-tjes) aardig bumperkleverig ja...
Maar ja; ALS ze dan zo nodig mijn trekhaak van dichtbij willen zien moeten ze t maar lekker zelf weten...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |