abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111954464
Ik geniet trouwens ontzettend van de tuin, niet alleen het ermee bezig zijn maar ook zien hoe alles groeit. De bloemen, de nieuwe bladeren. Heel fijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_111956660
Ik zie niet goed genoeg om alles te herkennen. Je zal vast wel uit moeten dunnen met verloop van tijd. Bijvoorbeeld de varen zal de volledige breedte in beslag gaan nemen en dan komt de heuchera niet meer uit. Het is een trage groeier, Is leuk, bloeit nu. Steeltjes met een bloemenaar als een luchtige wolk kleine bloemtjes. Maar de varen die ik dagelijks zie is nu al te groot voor andere ondergroei groei dan bodembedekkertjes die je nauwelijks nog ziet. Hij wordt na de vorst kortafgesneden en begin gelijk aan zijn nieuwe bladeren. Volgend voorjaar zal je gefascineerd kijken: dan rolt het varenblad zich uit. De bloemenaar van tomaten rolt zich ook uit. Dan komen er nog nieuwe knopjes uitgedraaid terwijl de eerste al in besjes veranderd zijn.

Ik vind kleine tuinen ook zo leuk om al die processen te volgen, ieder jaar opnieuw. Bij een grote tuin is het te veel om overal met je neus op te blijven zitten, dan ben je meer met grote lijnen of bepaalde projecten bezig.

Iemand schreef dat je alleen clematissen in een pot kan houden als hij ieder jaar vanaf de grond opnieuw begint. Deze moet/mag in de winter gesnoeid worden. Aan die voorwaarde doet hij dus wel. Met snoeien voorkom je dat hij energie in takbehoud steekt. Hij staat wel direct voor de gevel, dus met beschutting en lekwarmte. Het punt is vooral of de pot groot genoeg is. Het is een randgeval. Ook bestaat de kans dat hij het zelf ook een randgeval vindt en dan maar geen bloemetjes maakt. Hij kan nog één maat groter, maar dat is dan zo'n bakbeest en ik kreeg commentaar over het gewicht van al die volle potten en bakken.

Omdat ik dus moet minderen met grote potten, heb ik bekeken hoe hoe dat zou kunnen. Met opbergboxen heb je economische rechthoeken en het is toevallig precies de maat van een Makkelijke-Moestuinvak, ook bekend als vierkantemetertuin, waarvan die vierkante meter met latjes in 9 vakken verdeeld wordt. De winst is dat het blijkbaar goed gaat met een laagje van slechts 15 cm. Ik had al kruiden en sla op balkon, nu wat meer. Tot dit jaar zette ik sla gewoon bij andere potten in of in een pot van het vorige jaar. Bij sla ga je niet zitten wachten tot het een grote krop is, maar je neemt er een paar en dan pluk al je bij alle slaplanten de onderste rand(en) blad weg. De planten blijven gewoon doorgroeien. Sommige soorten heten pluksla, maar het kan bij alle slasoorten. Als een plant echt zijn tijd gehad heeft, eruit halen en een paar scheppen compost erbij voor de volgende groente, niet dezelfde soort wegens uitputting. Letten op combinaties (zoekwoord combinatieteelt). Dat is dus ook heel leuk voor kinderen. Ook leuk: ik laat altijd één slaplant doorschieten. Dat ziet er even raar uit, maar het bloeit lekker met bloemetjes die pluiszaad maken en het jaar daarop heb ik dus nieuwe slaplantjes in de tuin.
In een vak van 30x40 (box) of 33x33 (meter2tuintje) kunnen 1 tot 4 groentes of een priegeltjesveldje (tuinkers, veldsla, spinazie).
pi_111958804
Dank voor de tips! Ik heb wat kruiden naar buiten verhuisd om te kijken hoe die het daar doen. Ook heb in een kistje wat pepers gezaaid. Ik ben van plan om in de hoek bij het schuurtje een stellage te maken en daar wat te experimenteren met kruiden en groenten, niet in de volle grond dus. (Behalve dan de wortelen die ik nu in de voortuin heb gezaaid, maar zoveel ruimte is er helaas niet meer.)

Ik vrees alleen dat het niet zo'n heel geschikt plekje is, want het is de meest schaduwrijke plek van de tuin. Maar goed, dat zie ik vanzelf wel. Trial and error.
pi_111995678
Met de volle zon is het net zo hard proberen, hoor. Rozemarijn en salie doen zoooooo moeilijk. Oregano is net onkruid. Voor probeertuinieren is een verhoogde plaats heel geschikt. Je ziet beter/vaker wat er precies gebeurt. De sla lijkt het overal te doen. Gewoon een goedkope oppottafel bij de bouwmarkt halen voor ca. ¤ 12,50. De duurdere zijn wel steviger, mooier en ruimer; ze zijn niet altijd praktischer. Die goedkope is handig om te proberen en je kan hem in elke kleur beitsen.

Echt zon is niet zo'n ijzeren vereiste als halfschaduw of schaduw is. Het gaat vaak om de hoeveelheid licht. Als er helemaal geen zon tussen schuurtje en huizenrij door schijnt, is het inderdaad wel donker. In dat geval zou je het misschien beter bij de gevel kunnen doen. In welke richting loopt de straat?

Schaduwplanten verbranden in de zon. Dat zag ik lang geleden met een prachtige gekochte grote fuchsia. Die werd kleiner en kleiner en bleek niet meer te redden toen ik de oorzaak gevonden had.
pi_112007375
Ik wil graag een stellage met planken die steeds ondieper worden naarmate ze hoger zitten. Heeft zo'n ding misschien een speciale naam? Ik heb nog niks gevonden.
pi_112007568
Zo'n ding dus:

Maar dan hoger en niet ontzettend lelijk.
pi_112007587

:W
pi_112007825
Oh, een etagère natuurlijk.
pi_112010401
Je hebt ook nog verticale tuinen, of is dat helemaal niet wat je zoekt?

pi_112011620
Ik zou het handig vinden als er losse potten op kunnen. Wat is dat op je plaatje nou precies?

Misschien timmer ik zelf wel iets in elkaar. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? :Y)
pi_112011728
http://ohsosavvymom.com/2012/05/diy-vertical-pallet-garden/

Deze zag ik op Pinterest. Je kunt vast ergens in de buurt nog wel een pallet op pikken. Is dat wat?
pi_112011793
Toevallig zoeken wij net naar hetzelfde. Via plantentrap kon ik ze ook vinden op google :)
pi_112012202
Plantentrap! Soms is het zo simpel. ^O^

Ik had al een plaatje voorbij zien komen van het palletidee. Handig, die tutorial! Ga ik opslaan. Ziet er leuk uit.
pi_112015012
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 11:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou het handig vinden als er losse potten op kunnen. Wat is dat op je plaatje nou precies?

Misschien timmer ik zelf wel iets in elkaar. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? :Y)
Eigenlijk vergelijkbaar met palletidee (hoewel dat er een stuk leuker uitziet!). Deze uitvoering is van plastic volgens mij, maar er bestaan verschillende van. Een soort opgestapelde plantenbakken, zodat je op een vrij kleine ruimte toch aardig wat plantjes kwijt kan. Ik zou er wel een willen voor kruiden.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 14:58:00 #65
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_112018757
Je hebt deze ook nog. Van Elho in heel veel verschillende kleuren en zo hoog te maken als je zelf wilt

pi_112018886
leuk Claudia, je tuin!

Hema heeft tegenwoordig ook heel veel zaadjes enzo, zowel gewoon bloemen als moestuin dingetjes <3
:)
pi_112020920
Ja, ik zag het! Bij de Hema heb ik zaad gekocht voor bloemen, wortelen en pepers! De pepers zaten in een kant-en-klaar kistje. Er is nog geen week voorbij en het merendeel is al ontkiemd. O+
pi_112020991
Oh, om nog terug te komen op een ouder bericht: mijn bonsai ficus doet het geweldig! Er is wat blad doodgegaan, maar dat bleef binnen de perken. Er zitten alweer veel jonge blaadjes aan.
pi_112021026
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 14:58 schreef Stiemie het volgende:
Je hebt deze ook nog. Van Elho in heel veel verschillende kleuren en zo hoog te maken als je zelf wilt

[ afbeelding ]
Ziet er gaaf uit! Hooguit iets te strak en modern (dat hebben we al zoveel). Even googelen.
pi_112021094
Van Elho heb ik ook deze bakjes, voor de kruiden in de vensterbank:

Er zit een haakje in de vorm van een bloem bij waaraan je het bakje op kunt hangen. Best geinig.
pi_112021429
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 16:01 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, om nog terug te komen op een ouder bericht: mijn bonsai ficus doet het geweldig! Er is wat blad doodgegaan, maar dat bleef binnen de perken. Er zitten alweer veel jonge blaadjes aan.
Gelukkig - ik vind dat nl een hele mooie plant :)
pi_112025406
Leuk foto'tje, maar ik heb boze ervaringen met planten in het mandje voor en dan over verkeersdrempels heen fietsen.

Die toren van de foto is behoorlijk groot. Ik kreeg van Bakker een toren in een kleine maat. In mijn ogen is de kleine best wankel. Het stapelgewicht zal best omlaagdrukken, maar de voet is wat smal voor zo'n windvanger. Ik had me beter gevoeld als de onderste wat wijder was. Bij de grote zal dat minder spelen, die ziet er stabieler uit.
pi_112222360
Hulp nodig! We zijn op zoek naar een buitenlamp, voor naast de voordeur. Wat zijn die dingen bij de bouwmarkt lelijk, zeg.

Oh, de Gamma heeft nu trouwens een biertafel in de aanbieding. Ik wil eerst even bij de Ikea langsgaan, want die heeft ook een aantal klaptafels.
  woensdag 30 mei 2012 @ 16:50:34 #74
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_112223173
handgesmeed naar eigen idee?
http://www.desmederij.eu/verlichting.html

Hebben ze heel veel kant-en-klaar maar ook de mogelijkheid om je eigen idee te laten maken van smeedijzer tegen hele schappelijke prijzen. :)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_112224094
Hm. Dat is niet eens zo'n gek idee. Ik houd niet zo van 'nostalgisch', maar je kunt een ontwerp natuurlijk moderner maken. Ik vraag me wel af of dat niet 'botst' met het materiaal. Je maakt een landelijke keuken ook niet hoogglans, zeg maar.
pi_112226195
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 14:58 schreef Stiemie het volgende:

[ afbeelding ]
Deze bakken verkochten ze laatst bij de Action. Iets van 1,29 per stuk (etage dus). Je kan het zo gek maken als je zelf zou willen.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_112231804
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:51 schreef Claudia_x het volgende:

Verder een fotocollage van de tuin vandaag:

[ afbeelding ]

Alle groeit goed. Ik heb afgelopen week in de voortuin nog wat bloemen gezaaid in de ene border en wortels in de andere. Ben benieuwd of die wat gaan doen!
Wat is het mooi geworden. Ik vind de planten vooral zo mooi verdeeld, zo voor je raam :) Ben ook heel benieuwd hoe het gaat groeien en veranderen.

Bedankt nog voor je tip van de zandbak, waar jullie hem gekocht hebben, het is idd zo'n beetje de goedkoopste (ook qua verzendkosten). Wij krijgen hem als het goed is vrijdag ^O^ Hij gaat hier in de achtertuin, maar ik twijfelde bijna omdat hij zo leuk bij jullie voor staat ;)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_112232697
Hij gaat achter vast ook goed bevallen! Hij staat deze week trouwens in het Karweikrantje, maar dan met figuurtjes erop gesjabloneerd. (Voor wie meeleest.)
  donderdag 31 mei 2012 @ 23:26:54 #79
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_112290655
Dit is ook nog een leuke (en behoorlijk goedkope) oplossing Claudia

pi_112295785
Jij had toch ook een hosta in j tuin? Hoe gaat dat met de slakken? Ik vind ze erg mooi, maar heb geen zin in n plant die meteen opgegeten wordt...
pi_112296809
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 07:03 schreef Bleie het volgende:
Jij had toch ook een hosta in j tuin? Hoe gaat dat met de slakken? Ik vind ze erg mooi, maar heb geen zin in n plant die meteen opgegeten wordt...
Ik heb een slakresistente soort, een blauwe Hosta. Dat gaat prima.
pi_112296823
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 23:26 schreef Stiemie het volgende:
Dit is ook nog een leuke (en behoorlijk goedkope) oplossing Claudia

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Geinig idee wel, maar ik wil het liefst allemaal losse potten. Vind ik zo knus staan. :Y)

Ben jij wel eens mooie buitenlampen voor aan de voorgevel tegengekomen?
pi_112297015
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 09:03 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb een slakresistente soort, een blauwe Hosta. Dat gaat prima.
Ah, dan ga ik daar eens naar op zoek!
  vrijdag 1 juni 2012 @ 11:19:23 #84
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_112300497
Buitenlampen vind ik moeilijk. Ze zijn meestal of heel modern of juist heel ouderwets... (en bijna altijd heel duur :X )

Ik vind zelf dit soort lampen mooi

En deze is wat goedkoper van Praxis
pi_112317531
Stiemie, zijn dat 5 losse potten?
pi_112317580
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 19:00 schreef Teslynd het volgende:
Als er een stok door alle potten tot de bodem kan, vind ik ze geschikter dan de plantentoren, zowel technisch als om te zien.
pi_112317596
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 19:01 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Als er een stok door de potten tot op de bodem kan, vind ik ze geschikter dan de plantentoren, zowel technisch als om te zien.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 20:50:03 #88
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_112322522
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 19:00 schreef Teslynd het volgende:
Volgens mij wel ja
pi_112323021
Ik vind deze geloof ik wel oké (Ikea):

vrijdag 1 juni 2012 @ 21:07:27 #90
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_112323357
Oh die bovenste vind ik wel mooi, maar die is voor aan een plafond of kan ie ook aan de muur? Nadeel van Ikea is (vind ik dan) dat er zoveel leuke dingen zijn dat we moeten oppassen dat we geen ikea-interieur krijgen :@

Heb je de opzet van onze nieuwe keuken al gezien? *) Wonen en klussen in Weesp
pi_112323775
Oh, ik wist niet dat je een eigen topic hebt. Leuk! Ga ik even kijken.

Als het goed is, is het een lamp voor aan het plafond of aan de wand. Maar goed, ik moet dit soort dingen toch in het echt bekijken om te zien of het er niet te goedkoop uitziet. In principe houd ik wel van dat verzinkte spul (alleen mijn lief niet). Deze lamp is dus niet verzinkt.
pi_112324467
Morgen wordt trouwens de schutting geplaatst! *O*
pi_112324512
En ik denk dat we bij de Ikea langsgaan om zoiets te kopen:

pi_112329830
Die witte lampionachtige vind ik mooi! Zijn dat buitenlampen?
pi_112329856
Ja! En ze werken op zonnelicht. Ze hebben ze ook in een andere variant die je in de grond kunt steken.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 23:33:15 #96
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_112330362
Wij hebben van die grotere lampion een lichtblauwe versie op ons balkon hangen (nou ja hij is momenteel ingepakt ivm de verhuizing) maar die van ons heeft nog nooit zoveel licht gegeven hoor. Wel een mooi schijnsel, maar niet zoveel :)
pi_112330471
Is ook niet nodig. Is meer voor een beetje sfeer.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 23:44:54 #98
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_112330957
Oh maar sfeervol issie zeker O+
pi_112332340
Ah leuk, bedankt!
M'n vrouw maar eens vragen wat ze ervan vindt :)
pi_112332419
.... M'n vrouw vindt ze leuk :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')