Ik zie niet goed genoeg om alles te herkennen. Je zal vast wel uit moeten dunnen met verloop van tijd. Bijvoorbeeld de varen zal de volledige breedte in beslag gaan nemen en dan komt de heuchera niet meer uit. Het is een trage groeier, Is leuk, bloeit nu. Steeltjes met een bloemenaar als een luchtige wolk kleine bloemtjes. Maar de varen die ik dagelijks zie is nu al te groot voor andere ondergroei groei dan bodembedekkertjes die je nauwelijks nog ziet. Hij wordt na de vorst kortafgesneden en begin gelijk aan zijn nieuwe bladeren. Volgend voorjaar zal je gefascineerd kijken: dan rolt het varenblad zich uit. De bloemenaar van tomaten rolt zich ook uit. Dan komen er nog nieuwe knopjes uitgedraaid terwijl de eerste al in besjes veranderd zijn.
Ik vind kleine tuinen ook zo leuk om al die processen te volgen, ieder jaar opnieuw. Bij een grote tuin is het te veel om overal met je neus op te blijven zitten, dan ben je meer met grote lijnen of bepaalde projecten bezig.
Iemand schreef dat je alleen clematissen in een pot kan houden als hij ieder jaar vanaf de grond opnieuw begint. Deze moet/mag in de winter gesnoeid worden. Aan die voorwaarde doet hij dus wel. Met snoeien voorkom je dat hij energie in takbehoud steekt. Hij staat wel direct voor de gevel, dus met beschutting en lekwarmte. Het punt is vooral of de pot groot genoeg is. Het is een randgeval. Ook bestaat de kans dat hij het zelf ook een randgeval vindt en dan maar geen bloemetjes maakt. Hij kan nog één maat groter, maar dat is dan zo'n bakbeest en ik kreeg commentaar over het gewicht van al die volle potten en bakken.
Omdat ik dus moet minderen met grote potten, heb ik bekeken hoe hoe dat zou kunnen. Met opbergboxen heb je economische rechthoeken en het is toevallig precies de maat van een Makkelijke-Moestuinvak, ook bekend als vierkantemetertuin, waarvan die vierkante meter met latjes in 9 vakken verdeeld wordt. De winst is dat het blijkbaar goed gaat met een laagje van slechts 15 cm. Ik had al kruiden en sla op balkon, nu wat meer. Tot dit jaar zette ik sla gewoon bij andere potten in of in een pot van het vorige jaar. Bij sla ga je niet zitten wachten tot het een grote krop is, maar je neemt er een paar en dan pluk al je bij alle slaplanten de onderste rand(en) blad weg. De planten blijven gewoon doorgroeien. Sommige soorten heten pluksla, maar het kan bij alle slasoorten. Als een plant echt zijn tijd gehad heeft, eruit halen en een paar scheppen compost erbij voor de volgende groente, niet dezelfde soort wegens uitputting. Letten op combinaties (zoekwoord combinatieteelt). Dat is dus ook heel leuk voor kinderen. Ook leuk: ik laat altijd één slaplant doorschieten. Dat ziet er even raar uit, maar het bloeit lekker met bloemetjes die pluiszaad maken en het jaar daarop heb ik dus nieuwe slaplantjes in de tuin.
In een vak van 30x40 (box) of 33x33 (meter2tuintje) kunnen 1 tot 4 groentes of een priegeltjesveldje (tuinkers, veldsla, spinazie).