en daarom zou dit gedicht juist voorgelezen moeten worden.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:00 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je mag best veroordelend over je fouten spreken, daar leer je van. En je kan best het verleden accepteren en herdenken zonder het te vergoelijken, nuanceren of bagatalliseren.
Door het op 4 mei op te dragen nuanceer je de keuze wel.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:04 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
en daarom zou dit gedicht juist voorgelezen moeten worden.
Toegeven en accepteren. En in het gedicht wordt nergens over de SS gesproken, alleen over foute keuzes
Die comites moeten zich niet aanstellen, de dodenherdenking staat al lang niet meer alleen in het teken de WO2quote:Op donderdag 26 april 2012 20:13 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Door het op 4 mei op te dragen nuanceer je de keuze wel.
Ook zo'n mooie....'niet aanstellen'. Ik hoop ook voor jou dat niemand zo over jouw gevoelens heen stampt als je iets ergs overkomen is.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:15 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Die comites moeten zich niet aanstellen, de dodenherdenking staat al lang niet meer alleen in het teken de WO2
Dat is een beetje het punt, het is 70 jaar geleden, alle direct betrokkenen zijn bijna allemaal overleden dus hoe gevoelig moet dat blijven? 'Hearts and minds' zitten aan beide kanten.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:27 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ook zo'n mooie....'niet aanstellen'. Ik hoop ook voor jou dat niemand zo over jouw gevoelens heen stampt als je iets ergs overkomen is.
inderdaad, die mensen deden wat in hun ogen toen het beste was om te overleven.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
We zien de laatste jaren dat er ook wel eens Duitsers naar Nederland komen om de slachtoffers van de tweede wereldoorlog te herdenken.
Een paar jaar geleden is in Oosterbeek er een dagboek gevonden van een SS'er die is omgekomen bij de slag om Arnhem. Daarin is te lezen dat hij ook bang is geweest, zorgen had om zijn meisje dat hij thuis achterliet, whatever..
Kennelijk waren het, hoe erg het ook is wat ze gedaan hebben, wel mensen met gevoelens. Ik heb er geen probleem mee als die kant ook wordt belicht.
ehm, die nabestaande van SS mensen hebben geen gevoelens ????quote:Op donderdag 26 april 2012 20:27 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ook zo'n mooie....'niet aanstellen'. Ik hoop ook voor jou dat niemand zo over jouw gevoelens heen stampt als je iets ergs overkomen is.
http://www.omroepbrabant.(...)r+alle+aandacht.aspxquote:Terugtrekken 4 mei-gedicht Auke de Leeuw: 'Overvallen door alle aandacht'
Laatst gewijzigd: donderdag 26 april 2012 - 19:04 | Auteur: Albert Bos
(foto: ANP)
HELMOND - Helmonder Auke de Leeuw (15) voelt zich overvallen door de aandacht na het intrekken van het gedicht 'Foute Keuze', die hij tijdens de dodenherdenking in Amsterdam voor zou lezen.
"Het is niet mijn bedoeling geweest dat deze situatie ontstond", laat De Leeuw weten. "Met dit gedicht doe ik juist een oproep om ook in de toekomst te blijven herdenken."
Verder zegt Auke: "Ik ben zelf geboren in vrijheid. Voor mij is het al moeilijk genoeg om altijd de juiste keuzes te maken. Hoe moet het dan zijn geweest voor mensen in de oorlog? Dat heb ik proberen te vertellen met mijn gedicht. Hoe kunnen we leren van onze fouten als we die fouten niet kunnen benoemen?"
'Niet intentie om te kwetsen'
Volgens rector Hans Schapenk heeft Auke nooit de intentie gehad om mensen die familie hebben verloren te kwetsen. Zelf vindt Schapenk het gedicht een mooi gedicht. "Er zit emotie in. Het gaat over de gevoelens van een moeder die kinderen verliest. Ook gaat het over een jongen die op zoek is naar zichzelf en staan keuzes centraal, goed en fout."
De rector is trots op de leerling. "Het is leuk als een leerling talent heeft, te zien etaleren." De gedichtenwedstrijd gaat volgend jaar dan ook door. "Ik zie niet in waarom we het beleid zouden veranderen. We willen dat leerlingen zich positief ontwikkelen. "
Heftige reacties
Het Nationaal Comité 4 en 5 mei trok het gedicht donderdag terug omdat de Nationale Herdenking 'van té grote waarde is om te laten overschaduwen door de ophef die door het gedicht is ontstaan'.
Het gedicht van De Leeuw, 'Foute Keuze', gaat over zijn oudoom Siebe Dirk, die zich in de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen SS. De Helmondse scholier verklaarde donderdagochtend op Radio 1 dat hij 'niemand heeft willen kwetsen'.
Reacties via Twitter
Via zijn Twitter-account @aukedeleeuw krijgt de 15-jarige scholier veel bijval van andere twitteraars. "Auke, Dankjewel voor je mooie gedicht", schrijft Robbert de Vries. "Het verbindt. Onbegrijpelijk dat ze het schrappen. Sterkte met alle media."
Mirjam Ates vindt het 'belangrijk dat je dit onder aandacht brengt, we moeten daar juist alert op zijn'. "Juist gebrek aan zelfstandig en genuanceerd denken zorgt voor opkomst totalitaire regimes! Go @Auke!", steekt
Door het nu eindelijk in alle openheid voor te dragen, geef je aan dat het tijd wordt om volwassen terug te kijken ipv van eenzijdige heilige toorn te voeden en daar eeuwig voor te moeten applaudiseren.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:13 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Precies.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:49 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Door het nu eindelijk in alle openheid voor te dragen, geef je aan dat het tijd wordt om volwassen terug te kijken ipv van eenzijdige heilige toorn te voeden en daar eeuwig voor te moeten applaudiseren.
Hoezo zijn bijna allemaal overleden, hoe kom je daar toch bij? Dat hier allemaal empathieloze fokkertjes zitten die geen betrokkenheid voelen is geen maatstaaf.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:32 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat is een beetje het punt, het is 70 jaar geleden, alle direct betrokkenen zijn bijna allemaal overleden dus hoe gevoelig moet dat blijven? 'Hearts and minds' zitten aan beide kanten.
Oh, ligt de levensverwachting tegenwoordig op de 120 ofzo?quote:Op donderdag 26 april 2012 21:13 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Hoezo zijn bijna allemaal overleden, hoe kom je daar toch bij?
quote:Op donderdag 26 april 2012 21:24 schreef Xa1pt het volgende:
[..] Oh, ligt de levensverwachting tegenwoordig op de 120 ofzo?
quote:Op donderdag 26 april 2012 21:13 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Hoezo zijn bijna allemaal overleden, hoe kom je daar toch bij? Dat hier allemaal empathieloze fokkertjes zitten die geen betrokkenheid voelen is geen maatstaaf.
waar blijft dat antwoord?quote:Op donderdag 26 april 2012 20:34 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
inderdaad, die mensen deden wat in hun ogen toen het beste was om te overleven.
[..]
ehm, die nabestaande van SS mensen hebben geen gevoelens ????
quote:
Er waren vele keuzes mogelijk. Ik verwacht niet dat iedereen in het verzet gaat, maar de waffen SS is toch wel andere koek, dan praat je niet over een keuze om te overleven maar puur opportunisme van het meest foute soort.quote:inderdaad, die mensen deden wat in hun ogen toen het beste was om te overleven.
Dat ze verdriet hebben snap ik, maar diegene blijven fout en zo moeten we ze ook herinneren. Anders leren we niets.quote:ehm, die nabestaande van SS mensen hebben geen gevoelens ????
Nouja, mensen die daarbij waren zitten toch allemaal richting het einde.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:13 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Hoezo zijn bijna allemaal overleden, hoe kom je daar toch bij?
Precies wat je zegt, 'en zo moeten we ze ook herinneren'.quote:Op donderdag 26 april 2012 21:36 schreef truthortruth het volgende:
Dat ze verdriet hebben snap ik, maar diegene blijven fout en zo moeten we ze ook herinneren. Anders leren we niets.
De mensen die nu het hardste roepen nooit bij de SS te willen gaan zouden wel eens de minst grote bek van WOII gehad kunnen hebben. Achteraf roepen dat iedereen gigantisch fout is, is te makkelijk. Dit gedicht belicht juist dat een gezin met 4 verzetshelden toch nog iemand heeft voortgebracht die de andere kant koos om redenen die niet eens zo vreemd hoeven zijn. Misschien nuanceer je de situatie een beetje maar is dat nou zo fout om 70 jaar na dato te doen?quote:Op donderdag 26 april 2012 20:13 schreef truthortruth het volgende:
[..]
En je blijft aankomen met argumenten waarom dit gedicht dus juist op 4 mei voorgelezen had moeten worden. Hoe kun je ervan leren als je het wegstopt? Als je er niet over mag praten?quote:Op donderdag 26 april 2012 21:36 schreef truthortruth het volgende:
[..]
[..]
Er waren vele keuzes mogelijk. Ik verwacht niet dat iedereen in het verzet gaat, maar de waffen SS is toch wel andere koek, dan praat je niet over een keuze om te overleven maar puur opportunisme van het meest foute soort.
[..]
Dat ze verdriet hebben snap ik, maar diegene blijven fout en zo moeten we ze ook herinneren. Anders leren we niets.
Heel die comites leven graag in het verleden, die moeten allemaal eens naar het heden gaan kijken ipv verledenquote:Op vrijdag 27 april 2012 00:10 schreef darkcat het volgende:
Mijn ega is geboren in 1944 en wel in Lager 26 van Auschwitz. Ze had wel de pech dat ze geen Joodse en geen Zigeuner was maar de dochter van een Duitse partizaan. Deze werden als grootste misdadigers gezien door de Duitsers, dus landverraders en ze had ook nog de mazzel om samen met haar vader in de bevrijding van Auschwits door de russen als Duitse verrader(8 maanden oud) aan gezien en de tien jaar van Stalin te krijgen. Voor haar eindigde de oorlog pas 1955 in een kamp van 400 krijgsgevangenen. Maar door club 40/45 en door het comité werd ze niet erkend. Is wel sinds 1966 Nederlander maar kreeg pas vorig jaar haar geboortebewijs van Nederland. 4 Mei herdenking en 5 mei bevrijding, laat me niet laggen. Wie bevrijd mijn ECHTGENOOT uit de handen van het heden??????
Ik zou je bijna vragen dit te mailen naar het Auswitzch Comite, CIDI en het 4 en 5 mei comite. Helemaal goed in een paar zinnen.quote:Op donderdag 26 april 2012 20:27 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
We zien de laatste jaren dat er ook wel eens Duitsers naar Nederland komen om de slachtoffers van de tweede wereldoorlog te herdenken.
Een paar jaar geleden is in Oosterbeek er een dagboek gevonden van een SS'er die is omgekomen bij de slag om Arnhem. Daarin is te lezen dat hij ook bang is geweest, zorgen had om zijn meisje dat hij thuis achterliet, whatever..
Kennelijk waren het, hoe erg het ook is wat ze gedaan hebben, wel mensen met gevoelens. Ik heb er geen probleem mee als die kant ook wordt belicht.
Hoe erg kan iemand die bij de Waffen-SS gaat terwijl vier van zijn familieleden bij het verzet zitten, in het keurslijf van zijn omgeving zitten?quote:Op donderdag 26 april 2012 23:52 schreef Teslynd het volgende:
Het is een fantastisch gedicht, een handreiking tussen heden en verleden.
We weten nu veel meer over de situatie dan zij toen. Toen had niet elk huis een telefoon, laat staan een mobieltje. Er was geen internet met forums om zulke zaken te bespreken. En we zitten veel minder in het keurslijf van onze omgeving.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |