abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110712328
Hallo allemaal,

Ik hoop hier antwoord te vinden op mijn vraag. Onze zoon heeft vermoedelijk (een vorm van ) autisme. Na jarenlang ( al van zijn geboorte) het gevoel te hebben dat onze zoon anders is gaan we nu eindelijk voor de diagnostiek via MEE. Ze hebben daar al geopperd dat het meer in de richting van autisme gaat. Hoe ouder hij wordt hoe meer hij signalen laat zien die wijzen op autisme.

Ik zal verder niet uitgebreid hierop ingaan, maar nu is het zo dat voor mijzelf veel dingen op zijn plaats beginnen te vallen. Ik heb het vermoeden dat ik hetzelfde heb als onze zoon, want het lijkt wel alsof de geschiedenis van mijn jeugd zich herhaalt. Als klein kind heb ik heel veel psychologisch onderzoeken gehad, alleen konden ze toen (23 jaar geleden) de vinger er niet op leggen.

Ik wil mezelf nu ook laten onderzoeken. Is het mogelijk om bij een volwassene van 28 jaar autisme vast te stellen?Waar kan ik een onafhankelijk onderzoek laten doen?

En de laatste vraag: schiet je er eigenlijk wat mee op als je eenmaal weet wat je hebt?
pi_110712417
Voor zover ik weet moet dat kunnen. Mij werd verteld dat ik voor een onderzoek naar ADHD terecht kon bij de GGZ. Nou moet je eerst doorverwezen worden natuurlijk, dus je eerste aanspreekpunt is dan je huisarts.
pi_110712450
Ja, je kunt onderzoek laten doen:

http://www.centrumautisme.nl/templates/Content.aspx?PageID=7085
http://www.leokannerhuis.nl/cliënten/aanbod-amsterdam/volwassenen

Of een online test:

http://de-poort.be/cgi-bin/Pagina.pl?id=56

En er zitten op dit forum ook veel mensen die ervaring hebben met een vorm van een autisme spectrum stoornis.
pi_110712463
Ok thanks....gaan ze dan niet eerst vragen waarom je dat onderzoek wilt?paar jaar geleden wilde ik het ook, werd meteen afgewimpeld..maar zal het eens uitzoeken via de huisarts..
pi_110712511
heej dat is een goede site, zal eens kijken.
pi_110712688
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 april 2012 11:11 schreef OverRated het volgende:

En er zitten op dit forum ook veel mensen die ervaring hebben met een vorm van een autisme spectrum stoornis.
Ongeveer 75% van de mensen op FOK! is autistisch, dus daar zul je veel aan hebben ^O^

Het is sowieso nooit te laat om het te laten onderzoeken. Je zult er alleen maar beter van worden :Y
pi_110713149
Kan je deze vraag niet beter aan je man stellen dan aan random mensen op een forum?
  dinsdag 24 april 2012 @ 12:07:44 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_110714444
Is het een optie om zelf ook via MEE getest te worden?
The love you take is equal to the love you make.
pi_110714762
Ik heb sinds december 2011 de diagnose autisme gekregen.
Wat ik er mee opschoot?
Erkenning en begrip.
Eindelijk niet meer op mijn tenen hoeven lopen, begrijpen waarom ik anders ben en anders denk en doe.
Eindelijk een rede voor alle voorgaande jaren. Waarom mensen mij niet begrepen en ik hen niet.
Twiddel
pi_110715447
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2012 12:17 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb sinds december 2011 de diagnose autisme gekregen.
Wat ik er mee opschoot?
Erkenning en begrip.
Eindelijk niet meer op mijn tenen hoeven lopen, begrijpen waarom ik anders ben en anders denk en doe.
Eindelijk een rede voor alle voorgaande jaren. Waarom mensen mij niet begrepen en ik hen niet.
Nou erkenning waarvoor omdat je wat anders bent en niet het 13 in dozijn schaap zoals 99% van nederland? Maar je hebt wel de naam autist goed of kwaad schiks, en er is niemand die jou daar door nu anders beoordeeld, je werkgever heeft voor jou zeker in deze tijden 309 anderen die niet autist is. Dus je schiet er niks mee op behalve dat jij het labeltje autist hebt gekregen. Hiep hoi, je kunt mij niet wijs maken dat je dit van je zelf niet al wist in de zin dat je anders was dan andere mensen. Ben ik ook, heb helemaal niks met dat overdreven sociaal gedoe als facebook en dat soort hypes, ben graag op me zelf ga zo door. Maar ik vertik het om het labeltje autist of dergelijke achter mijn naam te krijgen. Rot toch op ik ben wie ik ben, en als mensen dat niet aanstaat moeten ze lekker een eind opstappen. Ik leef toch zoals ik het fijn vind om te leven, wat is het probleem dan het is tenslotte mijn leven. Ik hoef niet voor een ander te leven, en zou mij dan ook roesten hoe ze over mij denken.
  dinsdag 24 april 2012 @ 13:14:45 #11
297051 schaal_9
Caissière B
pi_110716673
Het heeft (afgezien van de kosten) een aantal nadelen, een officiële diagnose. En dat eeuwige dilemma op sollicitaties.

Formeel kun je problemen krijgen met het verlengen van je rijbewijs als je een officiele diagnose hebt.
Stappenplan rijbewijs verlengen voor mensen met autisme
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_110718624
Ik vind dat men moet oppassen met het diagnosticeren van kinderen.
Opgroeien doe je met vallen en opstaan, dat er weleens wat fout gaat hoort erbij.

quote:
Is het mogelijk om bij een volwassene van 28 jaar autisme vast te stellen?
Ja, dan ga je eerst naar de huisarts en die kan je doorverwijzen.
pi_110719248
En wat nu als het continu op dezelfde dingen mis gaat. Als je dan een diagnose hebt kun je jezelf miusschien uitleggen?
Nu krijg ik het stempeltje 'raar' opgestempelt...
pi_110719466
@Practics: vermoed dat jij dat je iets hebt in het autisme spectrum?want alleen erg op jezelf zijn is op zich niet zo vreemd. werk je ook en loopt dat helemaal goed?

vorige jaar tijdens mijn stage ben ik behoorlijk op mijn smoel gegaan. het kwam er kort gezegd op neer dat ik weinig emoties uitte en mensen geen hoogte van me kregen en ze vonden me sociaal nietr altijd even gepast.

maar ja, dat hoor ik me hele leven al.
pi_110719501
@summer2bird: fijn dat het jou een rustig gevoel geeft.
pi_110721860
quote:
8s.gif Op dinsdag 24 april 2012 12:39 schreef practics het volgende:

[..]

Nou erkenning waarvoor omdat je wat anders bent en niet het 13 in dozijn schaap zoals 99% van nederland? Maar je hebt wel de naam autist goed of kwaad schiks, en er is niemand die jou daar door nu anders beoordeeld, je werkgever heeft voor jou zeker in deze tijden 309 anderen die niet autist is. Dus je schiet er niks mee op behalve dat jij het labeltje autist hebt gekregen. Hiep hoi, je kunt mij niet wijs maken dat je dit van je zelf niet al wist in de zin dat je anders was dan andere mensen. Ben ik ook, heb helemaal niks met dat overdreven sociaal gedoe als facebook en dat soort hypes, ben graag op me zelf ga zo door. Maar ik vertik het om het labeltje autist of dergelijke achter mijn naam te krijgen. Rot toch op ik ben wie ik ben, en als mensen dat niet aanstaat moeten ze lekker een eind opstappen. Ik leef toch zoals ik het fijn vind om te leven, wat is het probleem dan het is tenslotte mijn leven. Ik hoef niet voor een ander te leven, en zou mij dan ook roesten hoe ze over mij denken.
Jemig, wat een domheid in een post.
Je stemt ook PVV?
Twiddel
pi_110732548
quote:
13s.gif Op dinsdag 24 april 2012 15:08 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Jemig, wat een domheid in een post.
Je stemt ook PVV?
Zo onze fiedelvrouw heeft gesproken ^O^

Wat ik er mee opgeschoten ben. Ik begrijp tenminste mezelf! Acceptatie door anderen is heel verschillend en verschilt per persoon.
pi_110733071
Dat dus.
Je moet alleen om een diagnose vragen als je het gevoel hebt dat je zelf er ook iets mee opschiet.
Ik kon er een groot gedeelte van mijn verleden mee afsluiten en naar de toekomst kijken.
+ Ik heb zo veel meer mogelijkheden gekregen over hoe ik de toekomst kan aanpakken, ik kan er gewoon zo veel verder mee! :)
Het verschilt per persoon wat het met je doet.
Misschien doet het je niks, misschien ga je je ertegen verzetten of denk je dat je de verkeerde diagnose hebt (dat kan ook natuurlijk) en misschien leer je jezelf er meer door begrijpen.
Acceptatie van jezelf is eerst leren wie je bent en wat je kan.
Een diagnose is niet meteen iets wat je meteen een gestoorde maakt maar kan je een hoop frustratie besparen.
Het kan ook dat je er juist door gefrustreerd raakt.
Maar een diagnose is niet meteen iets wie je bent.
Je hoeft je niet neer te leggen bij een diagnose en dan alles wijten aan de diagnose autisme.
Je kán ermee vooruit, althans, dat is mijn ervaring ;)

Iedereen is verschillend. :)
Twiddel
  dinsdag 24 april 2012 @ 19:45:17 #19
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110734962
Met een diagnose wordt het lastiger om een rijbewijs te halen en misschien om een levensverzekering voor een hypotheek af te sluiten. Let daar wel op.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 24 april 2012 @ 19:54:17 #20
297051 schaal_9
Caissière B
pi_110735392
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:45 schreef Maanvis het volgende:
Met een diagnose wordt het lastiger om een rijbewijs te halen en misschien om een levensverzekering voor een hypotheek af te sluiten. Let daar wel op.
Dat dus. En dat laatste kan heel vervelend zijn, want een afwijzing voor een levensverzekering remt indirect je carrière. Voor eventuele arbeidsondersteuning vanuit de Wajong hoef je het ook niet meer te doen.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_110755869
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 19:45 schreef Maanvis het volgende:
Rijbewijs klopt ik had 6 pogingen nodig. Levensverzekering voor hypotheek heb ik gewoon niet gemeld dat ik autisme had. Zou ik dan sneller kans hebben om te overlijden door een depressie gevolgd door zelfmoord? Onzin lijkt me. Er zijn zat depressieve mensen die geen autist zijn.
pi_110755893
Zitten er ouders op dit forum :O?
pi_110755906
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 07:24 schreef Yellowcard het volgende:

[..]

Rijbewijs klopt ik had 6 pogingen nodig. Levensverzekering voor hypotheek heb ik gewoon niet gemeld dat ik autisme had. Zou ik dan sneller kans hebben om te overlijden door een depressie gevolgd door zelfmoord? Onzin lijkt me. Er zijn zat depressieve mensen die geen autist zijn.
Er zijn ook zat rokers die niet doodgaan aan longkanker, je punt?
pi_110756108
Altijd doen ts. Je autisme 'ontkennen' zal alleen maar problemen blijven opleveren in de toekomst.
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
pi_110759948
Oja, autisten die er werk van willen maken? Chapeau! :D

Autisten die in een ontkenning blijven hangen? (en dat kunnen ze beregoed... :') ) http://www.autismepunt.nl/blind_zijn_voor_je_autisme.html
Strek je eens uit !
pi_110761824
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 07:28 schreef CutCake het volgende:

[..]

Er zijn ook zat rokers die niet doodgaan aan longkanker, je punt?
De vraag of ik rook kwam inderdaad voor in de vragenlijst voor een levensverzekering. Als ik zou melden dat ik een ernstige ziekte had zou ik daarmee mijn eigen glazen ingooien en is de kans op zelfstandig wonen en een carriere verkeken. Autisme is alleen wat makkelijker te verbergen dan longkanker.
pi_110761850
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 07:52 schreef Wanderingwhy het volgende:
Altijd doen ts. Je autisme 'ontkennen' zal alleen maar problemen blijven opleveren in de toekomst.
Ondanks dat willen we toch het beste uit het leven halen.
pi_110762331
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 11:53 schreef Yellowcard het volgende:

[..]

Ondanks dat willen we toch het beste uit het leven halen.
Ik heb het niet over gezondheidsverklaringen van levensverzekeringen of kansen op de arbeidsmarkt ;)

De link die ik in mijn vorige post meestuurde zegt genoeg over complicaties die voortdurend opnieuw optreden voor autisten en/of omstanders als het 'ontkent' wordt.
Strek je eens uit !
  woensdag 25 april 2012 @ 12:11:46 #29
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_110762466
- niet nodig -

[ Bericht 89% gewijzigd door Crutch op 25-04-2012 17:56:27 ]
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  woensdag 25 april 2012 @ 12:17:14 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_110762652
quote:
7s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:11 schreef Boterbartje het volgende:
- edit -
Zeg, doe normaal.

[ Bericht 16% gewijzigd door Crutch op 25-04-2012 17:56:49 ]
  woensdag 25 april 2012 @ 12:28:08 #31
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_110762942
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:17 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zeg, doe normaal.
Zeker wel normaal om een kind dat in ontwikkeling is een diagnose voor de rest van z'n leven op te leggen? Niemand die een herdiagnose wil uitvoeren, niemand die controleert. De rest van je leven er aan vast zitten en je wordt door iedereen ander aangekeken en behandeld.

[ Bericht 8% gewijzigd door Crutch op 25-04-2012 17:57:44 ]
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_110763020
quote:
7s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:28 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Zeker wel normaal om een kind dat in ontwikkeling is een diagnose voor de rest van z'n leven op te leggen? Niemand die een herdiagnose wil uitvoeren, niemand die controleert. De rest van je leven er aan vast zitten en je wordt door iedereen ander aangekeken en behandeld.

Ga svp ergens anders trollen en reageer je frustraties ergens anders op af joh

[ Bericht 7% gewijzigd door Crutch op 25-04-2012 17:57:53 ]
Strek je eens uit !
  woensdag 25 april 2012 @ 12:52:32 #33
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_110763718
quote:
1s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:31 schreef Wanderingwhy het volgende:

[..]

Ga svp ergens anders trollen en reageer je frustraties ergens anders op af joh
dit is geen getroll, dat jij zo bekrompen bent dat je niet verder kan denken dan simpele dingetjes is iets anders.
pi_110763817
quote:
1s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:08 schreef Wanderingwhy het volgende:

[..]

Ik heb het niet over gezondheidsverklaringen van levensverzekeringen of kansen op de arbeidsmarkt ;)

De link die ik in mijn vorige post meestuurde zegt genoeg over complicaties die voortdurend opnieuw optreden voor autisten en/of omstanders als het 'ontkent' wordt.
Helaas is de tekst daar zeer herkenbaar voor mij. Ik zou wel willen dat het anders was maar helaas is het dat niet. Ik ontken mijn autisme niet maar probeer toch een zo normaal mogelijk leven te leiden. Over de complicaties redeneer ik me suf zoals er staat.
pi_110765399
quote:
7s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:28 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Als je dit je eigen kind aandoet verdien je niets minder dan een trein tegen je kop. En bij voorkeur een maglev op topsnelheid
Ik weet niet of een kind veel heeft aan dode ouders.
pi_110765742
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:55 schreef Yellowcard het volgende:

[..]

Helaas is de tekst daar zeer herkenbaar voor mij. Ik zou wel willen dat het anders was maar helaas is het dat niet. Ik ontken mijn autisme niet maar probeer toch een zo normaal mogelijk leven te leiden. Over de complicaties redeneer ik me suf zoals er staat.
Klasse dat je het iig oppakt. Daar is allereerst veel inzicht en moed voor nodig geweest, autisten kunnen immers glashard ontkennen en hoe makkelijk is het niet om iets weg te redeneren?
Dat doe jij niet. Wat dat betreft complimenten.

Ik weet verder niet wat de mogelijkheden zijn voor jou, maar er bestaat zoiets als autismecoaches. Heb je daar al ervaring mee?

[ Bericht 0% gewijzigd door Wanderingwhy op 25-04-2012 14:08:45 ]
Strek je eens uit !
pi_110765808
Zolang je het labeltje dat je jezelf en je kind niet opplakt niet gaat gebruiken als een excuus in jullie verdere leven.
  woensdag 25 april 2012 @ 13:57:47 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_110766196
quote:
7s.gif Op woensdag 25 april 2012 12:52 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

dit is geen getroll, dat jij zo bekrompen bent dat je niet verder kan denken dan simpele dingetjes is iets anders.
Als ik jou was, zou ik mijn woorden wat zorgvuldiger kiezen. Misschien heb je wel een punt, maar dat sneeuwt dan volkomen onder door je schofterige woordkeuze.
  woensdag 25 april 2012 @ 14:22:55 #39
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110767177
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 07:24 schreef Yellowcard het volgende:

[..]

In de toekomst kan het verplicht gesteld worden om de verzekering inzage te geven in het EPD (dat er ook nog niet definitief is, dat terzijde), dan kom je er dus niet meer onderuit.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_110767320
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 14:22 schreef Maanvis het volgende:

[..]

In de toekomst kan het verplicht gesteld worden om de verzekering inzage te geven in het EPD (dat er ook nog niet definitief is, dat terzijde), dan kom je er dus niet meer onderuit.
Dat kan gebeuren ja, voorlopig is dat nog niet zo. Met je bangmakerij.
  woensdag 25 april 2012 @ 14:28:03 #41
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110767387
quote:
9s.gif Op woensdag 25 april 2012 14:26 schreef Specularium het volgende:

[..]

Dat kan gebeuren ja, voorlopig is dat nog niet zo. Met je bangmakerij.
Niks bangmakerij, gewoon iets om rekening mee te houden.
Niet melden van autisme is trouwens fraude bij een verzekering, maar ik zou ook hetzelfde doen.
Een gedicht over Maanvis
pi_110767638
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 14:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Niet melden van autisme is trouwens fraude bij een verzekering, maar ik zou ook hetzelfde doen.
Ik wil de eerste rechtszaak weleens zien. Als je de diagnose hebt maar zelf niet vindt dat het je beperkt in je dagelijks functioneren, waarom zou je dan waarde hechten aan die diagnose, en wat is dan de meerwaarde van het melden? Met levensverwachting kan het niks te maken hebben.
  woensdag 25 april 2012 @ 14:41:04 #43
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110767900
quote:
9s.gif Op woensdag 25 april 2012 14:34 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ik wil de eerste rechtszaak weleens zien.
Zoek maar eens op rechtspraak.nl :). Ik ben zo weg dus ik kan dat niet voor je doen.

quote:
Als je de diagnose hebt maar zelf niet vindt dat het je beperkt in je dagelijks functioneren, waarom zou je dan waarde hechten aan die diagnose, en wat is dan de meerwaarde van het melden? Met levensverwachting kan het niks te maken hebben.
Dat kun je ook omdraaien;
Als je niet beperkt wordt in je dagelijks functioneren, wat is dan de meerwaarde van een diagnose laten stellen?
Een gedicht over Maanvis
pi_110771098
Ik heb een goede vaste baan. Momenteel werk ik vrij solistisch dus kan ik normaal functioneren. De economische crisis kan iedereen treffen maar ik vond het toen geen reden om een hypotheek te weigeren. Kan zijn dat die adviseur daar anders over dacht maar ik wilde het risico gewoon niet nemen.
  woensdag 25 april 2012 @ 16:33:27 #45
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_110772867
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 13:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als ik jou was, zou ik mijn woorden wat zorgvuldiger kiezen. Misschien heb je wel een punt, maar dat sneeuwt dan volkomen onder door je schofterige woordkeuze.
Fijn. Ik geef geen neuk.
Ik heb gewoon een verschrikkelijke hekel aan van mensen die overal maar een labeltje op plakken.

Als je niet doet wat er van je verwacht wordt door de 'maatschappij' met je gelijk anders, en anders is altijd per definitie slechter. Bullshit
Mensen zijn bang voor verandering, mensen zijn bang voor andere denkwijzen.

En ik heb schijt aan die mensen en ja, ik verwoord dat niet netjes maar /care
pi_110775522
Zo er is al aardig gereageerd op mijn berichtje. Bedankt allemaal daarvoor.Onze zoon kan totaal niet meer meekomen op school, voelt zich heel angstig (heeft last van extreme angsten die elk moment kunnen opkomen) en ik merk dat hij nu voor zichzelf gaat merken dat hij anders is.

Zijn schoolresultaten zijn op niveau D en A, erg laag dus. De klassen zijn te druk voor hem.

We moeten maar bekijken hoe we hem het beste kunnen helpen en begeleiden. Echter voor dat soort hulp moet je wel langs een instantie en dan moet je helaas wel weten wat er aan de hand is.

Voor mezelf ben ik er nog niet over uit, ik loop al 28 jaar met mezelf rond. En weet ondertussen echt wel mijn gebreken door vaak genoeg je neus te stoten. Weet dus niet of een diagnose mij wat zal opleveren.

Om eerlijk te zijn maakt het mij niet veel uit of hij last heeft van A of B, als we hem maar de juiste handvatten kunnen bieden om hem voornamelijk te helpen in zijn emoties.

Ik kan nu ook in gaan op zeer onbeschofte woorden van 1 persoon die hier gereageert heeft, echter wil ik mijn energie daar nu niet aan verspillen.
pi_110776337
Jenna, niks van aantrekken wat die users tieren en schelden.
Ze zijn vaak onwetend, dat is ook niet gek want zij kennen je niet ;)
Hun oordeel slaat vaak nergens op, omdat ze je geschiedenis niet kennen en jouw persoonlijkheid niet kennen :)
Twiddel
  woensdag 25 april 2012 @ 18:00:21 #48
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_110776406
Mag wel iets genuanceerder imo. :)
Dank u namens mij en de rest van Fok!
Je moeder is een hamster
  woensdag 25 april 2012 @ 18:03:55 #49
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_110776543
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 18:00 schreef Crutch het volgende:
Mag wel iets genuanceerder imo. :)
Dank u namens mij en de rest van Fok!
Prima, maar spreek voor jezelf wil je.
En berichten verwijderen waar wel echt on-topic en waardevolle reactie in staat is wel erg zonde/triest.

[ Bericht % gewijzigd door Crutch op 25-04-2012 18:08:39 ]
  woensdag 25 april 2012 @ 18:09:48 #50
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_110776720
quote:
7s.gif Op woensdag 25 april 2012 18:03 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Prima, maar spreek voor jezelf wil je.
En berichten verwijderen waar wel echt on-topic en waardevolle reactie in staat is wel erg zonde/triest.
Nee hoor, de meeste informatie staat er nog.
Je moeder is een hamster
  woensdag 25 april 2012 @ 18:21:21 #51
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_110777164
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 18:09 schreef Crutch het volgende:

[..]

Nee hoor, de meeste informatie staat er nog.
Geloof dat zelf en wees lekker trots op jezelf ^O^
pi_110777345
- doe maar niet -

[ Bericht 88% gewijzigd door Crutch op 25-04-2012 18:29:22 ]
Twiddel
  woensdag 25 april 2012 @ 19:01:49 #53
150363 Wii-Style
Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are
pi_110778558
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 11:18 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Ongeveer 75% van de mensen op FOK! is autistisch, dus daar zul je veel aan hebben ^O^
Dit is onderhand echt niet grappig meer. Ik zie nu echt een beetje erg vaak mensen grappen maken over autisme en dat autist als scheldwoord wordt gebruikt.
Linkse theedrinkende criminelenknuffelaar.
  woensdag 25 april 2012 @ 20:21:25 #54
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110783029
quote:
13s.gif Op woensdag 25 april 2012 19:01 schreef Wii-Style het volgende:

[..]

Dit is onderhand echt niet grappig meer. Ik zie nu echt een beetje erg vaak mensen grappen maken over autisme en dat autist als scheldwoord wordt gebruikt.
er is een verschil tussen mensen die de diagnose autisme hebben en mensen die zich autistisch gedragen.
Een gedicht over Maanvis
pi_110787410
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 10:53 schreef Wanderingwhy het volgende:
Oja, autisten die er werk van willen maken? Chapeau! :D

Autisten die in een ontkenning blijven hangen? (en dat kunnen ze beregoed... :') ) http://www.autismepunt.nl/blind_zijn_voor_je_autisme.html
Dat is nou bij uitstek een prima artikel voor zorgvolk om niet eens te hoeven luisteren naar de argumenten die iemand aanbrengt om aan te tonen 'hey, maar hieruit en hieruit en hieruit blijkt dat ik juist helemaal geen autist ben'. In plaats daarvan kunnen ze op basis van deze zeer gevaarlijke denkwijze zelfs het protesteren tegen een autisme diagnose als kenmerk van autisme uitleggen. Een beetje zoals er vroeger op het schoolplein werd gevraagd 'ben je verliefd op die en die' en je antwoord 'nee' vervolgens zeggen 'ah zie je, je protesteert veel te veel dus het is toch zo' of 'het is de ontkenningsfase'. Stel dat je vervolgens halstarrig vast houdt aan het feit dat je geen autist bent (omdat je dat niet bent) dan zeggen ze 'ah zie je, je bent wel een starre houding hoor'. Ja inderdaad en ik zal net zo star ontkennen dat de zon om de aarde draait als iemand dat me probeert wijs te maken en overigens, als de rollen omgedraait worden, houdt zo'n zorgverlener niet precies zo star vast aan zijn/haar overtuiging dat je wel weer een van die zo vele autisten zal zijn dan dat jij volhoudt aan dat je het niet bent? Da is toch raar...als jij daarom autist bent, zijn zij het dan ook? Ontken het maar niet hoor...hier heb je nog een bron voor die autisten die het ontkennen: http://www.autismepunt.nl/blind_zijn_voor_je_autisme.html

Begrijp me niet verkeerd, als iemand echt duidelijk sociale problemen heeft vanwege autisme dan is een diagnose misschien wel handig, maar als je ziet hoeveel mensen nu die diagnose krijgen kan je met een beetje logisch nadenken meteen concluderen dat er daar heel veel bijzitten die het helemaal niet hebben en die zijn wel de klos in deze maatschappij.
BOOM!
pi_110789077
quote:
Hoezo mensen de afgrond in praten?
  woensdag 25 april 2012 @ 21:44:59 #57
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110789385
quote:
9s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:40 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ik herken er veel mensen op FOK! in
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 25 april 2012 @ 22:03:32 #58
150363 Wii-Style
pi_110790666
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Je weet dat gedrag op internet niet hetzelfde is als gedrag IRL hè?
pi_110790767
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het ontkennen of het aanpraten?
  woensdag 25 april 2012 @ 22:06:15 #60
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110790858
quote:
9s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:04 schreef Specularium het volgende:

[..]

Het ontkennen of het aanpraten?
beide :P
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 25 april 2012 @ 22:06:48 #61
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110790902
quote:
15s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:03 schreef Wii-Style het volgende:

[..]

Je weet dat gedrag op internet niet hetzelfde is als gedrag IRL hè?
het zal geen 180 graden draai zijn.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 25 april 2012 @ 22:07:17 #62
150363 Wii-Style
pi_110790944
In mijn ervaring wel.
pi_110791159
quote:
9s.gif Op woensdag 25 april 2012 21:40 schreef Specularium het volgende:

[..]

Precies. Ben je mooi klaar mee als je hierbij terecht komt als (vermeend) autist. De persoon die dat geschreven heeft mag wel eens bij zichzelf te raden gaan wat hemzelf mankeert. Hoe dan ook heeft deze persoon er financieel voordeel bij als zoveel mogelijk mensen de diagnose autisme opgeplakt krijgen en heeft hij wel een mooie nichemarkt uitgezocht die de afgelopen jaren al dan niet terecht flink is gegroeid.

En voor wat betreft dit (quote van de vorige pagina van Wanderingwhy)

"Daar is allereerst veel inzicht en moed voor nodig geweest, autisten kunnen immers glashard ontkennen en hoe makkelijk is het niet om iets weg te redeneren?"

1) Er is soms net zoveel, zo niet meer moed voor nodig om je niet door de eerste de beste zorgverlener iets te laten aanpraten. 2) dingen die niet terecht zijn hoef je niet te erkennen. 3). Als een vermeend 'feit' heel makkelijk weg te redeneren is, zou je je eens moeten afvragen of dat feit in de eerste plaats al klopt, want als iemand echt zwaar tegen problemen aanloopt in zijn leven door autisme valt dat echt niet zomaar weg te redeneren.
BOOM!
pi_110799006
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:10 schreef BarrydeJager het volgende:

[..]

Precies. Ben je mooi klaar mee als je hierbij terecht komt als (vermeend) autist. De persoon die dat geschreven heeft mag wel eens bij zichzelf te raden gaan wat hemzelf mankeert. Hoe dan ook heeft deze persoon er financieel voordeel bij als zoveel mogelijk mensen de diagnose autisme opgeplakt krijgen en heeft hij wel een mooie nichemarkt uitgezocht die de afgelopen jaren al dan niet terecht flink is gegroeid.

En voor wat betreft dit (quote van dIe vorige pagina van Wanderingwhy)

"Daar is allereerst veel inzicht en moed voor nodig geweest, autisten kunnen immers glashard ontkennen en hoe makkelijk is het niet om iets weg te redeneren?"

1) Er is soms net zoveel, zo niet meer moed voor nodig om je niet door de eerste de beste zorgverlener iets te laten aanpraten. 2) dingen die niet terecht zijn hoef je niet te erkennen. 3). Als een vermeend 'feit' heel makkelijk weg te redeneren is, zou je je eens moeten afvragen of dat feit in de eerste plaats al klopt, want als iemand echt zwaar tegen problemen aanloopt in zijn leven door autisme valt dat echt niet zomaar weg te redeneren.
Deels ben ik het met je standpunt eens. Deels niet. Alles valt of staat met de nuance; er zijn autisten die voortdurend aanklooien en aanmodderen, en er zijn niet-autisten die hetzelfde doen. En dan? Inmiddels is er redelijk veel bekend om een goede diagnose te stellen. Helaas zal dat nooit waterdicht worden, het is en blijft mensenwerk :')

Moeten we nu gaan denken dat dat alleen maar commercie is? Ook het algemeen ziekenhuis waarvan de arts zegt dat opname beter is? Ook de huisarts die je door wilt gaan verwijzen? Waar stopt dit?

Laten we de OP niet uit het oog verliezen. Ts geeft aan dat ze meer info wilt om een keuze te maken.
Dat vind ik te prijzen. Beter dan stug doorlopen en blind ontkennen....je zult maar blind zijn voor je autisme ;)
Strek je eens uit !
pi_110800807
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 00:04 schreef Wanderingwhy het volgende:

[..]

Deels ben ik het met je standpunt eens. Deels niet. Alles valt of staat met de nuance; er zijn autisten die voortdurend aanklooien en aanmodderen, en er zijn niet-autisten die hetzelfde doen. En dan? Inmiddels is er redelijk veel bekend om een goede diagnose te stellen. Helaas zal dat nooit waterdicht worden, het is en blijft mensenwerk :')

Moeten we nu gaan denken dat dat alleen maar commercie is? Ook het algemeen ziekenhuis waarvan de arts zegt dat opname beter is? Ook de huisarts die je door wilt gaan verwijzen? Waar stopt dit?

Laten we de OP niet uit het oog verliezen. Ts geeft aan dat ze meer info wilt om een keuze te maken.
Dat vind ik te prijzen. Beter dan stug doorlopen en blind ontkennen....je zult maar blind zijn voor je autisme ;)
Ik denk absoluut dat een deel berust op commercie en dat daarnaast ook de reguliere zorgverlening (huisharts, ggz) bewust of onbewust er een belang bij heeft om mensen een labelje op te plakken. Ook oprechte fatsoenlijke mensen (dus niet de profiteurs) willen nou eenmaal het idee hebben dat ze goed zijn in hun werk en dat hun werk nut heeft. Het risico hiervan is dat de psycholoog of psychiater eigenlijk zichzelf voor de gek houdt dat zijn/haar diagnose niet alleen juist is, maar ook iets toevoegt voor de patiënt en de maatschappij (terwijl dat regelmatig natuurlijk niet zo is op alle punten). Psychiaters en psychologen zijn ook maar mensen en ze hebben vaak niet de kleinste ego's en die zitten wel eens in de weg.

Een groot probleem is echter dat de negatieve gevolgen van een foute diagnose door een medicus, dus ook een psychiater, zo ernstig kunnen zijn dat het heel erg moeilijk wordt voor de medici die in de fout zijn gegaan om hun fouten toe te geven. Er is zelfs een speciale term voor, namelijk 'medisch narcisme'. Ze kunnen hun fouten niet toegeven omdat ze de emotionele en eventuele financiële gevolgen die dit heeft niet aan kunnen en collegae houden elkaar de hand boven het hoofd (want de volgende keer zijn zij het zelf).

Het gevolg is wat mij betreft zeker bij psychische aandoeningen die meestal niet echt objectief vast te stellen zijn dat individuen die onterecht een labeltje krijgen (wat gewoon gebeurt, want mensen maken fouten) daar niet of nauwelijks vanaf kunnen komen en dat je ook op groepsniveau ziet dat er 'hypes' ontstaan zoals autisme, wat nu ontzettend veel vaker wordt vastgesteld dan 10, 20 of 30 jaar geleden.

Dit is zeker ook belangrijk voor de TS, omdat zij zeker in het belang van haar kind moet realiseren dat als haar kind officieel wordt gelabelt als autist (of wat anders), het kind daar heel lang aan vast kan blijven zitten en dat kan later heel negatief uitpakken (geen bangmakerij, maar gewoon realiteit; verzekeringen, het zoeken van banen, evt emigreren naar het buitenland, etc etc zo'n diagnose helpt daar niet bij). Dus ik denk zeker dat als zij met kind bij een instelling terecht komt zoals MEE dat er grote kans is dat er dan 'autisme' uit komt rollen omdat dit inmiddels in dit soort instellingen een verzamelterm en verklaring is geworden voor alle problemen die mensen tegen komen in hun leven, dus de vraag stellen is al bijna het antwoord krijgen. Het kind blijft echter hetzelfde kind als nu (behalve dan de mentale impact die zo'n label uiteindelijk heeft) en of het kind er long term mee gebaat is...wie zal het zeggen.

En voor wat betreft dat blind zijn; dat zou dus theoretisch echt iedereen kunnen betreffen ;) (en is dus in praktische zin een totaal onzinnig punt).
BOOM!
pi_110803724
@BarrydeJager:

Je zet een goed verhaal neer en maar vlak voor de finish ga je onderuit.
Daarmee maak je indirect duidelijk dat het onzinnig is om in grote lijnen te denken. Het is en blijft kijken naar het individu. Het blijft nuance.

Waarom ik dit zeg?
Ik heb van zeer nabij iemand meegemaakt die blind was voor haar eigen autisme. Een moeder van drie kids...
Je wilt niet weten wat daar allemaal van een ellende door gekomen is, alles liep steeds verkeerd, kids met een hoop opgelopen gezeik... et cetera

Noem het in praktische zin geen onzinnig punt. Je bent geen haar beter als de instituten die je veroordeeld dan ;)
Strek je eens uit !
  donderdag 26 april 2012 @ 09:10:02 #67
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110803872
Nou lijkt het net alsof artsen aan de lopende band misdiagnoseren, dat is natuurlijk niet waar. Misdiagnoseren komt voor, maar niet in grote getalen.

Als je verder normaal functioneert in de maatschappij lijkt me er weinig aan de hand, pas als je je erg belemmerd voelt in je dagelijkse functioneren is het misschien handig om eens met een arts te praten
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_110804780
quote:
Dit is zeker ook belangrijk voor de TS, omdat zij zeker in het belang van haar kind moet realiseren dat als haar kind officieel wordt gelabelt als autist (of wat anders), het kind daar heel lang aan vast kan blijven zitten en dat kan later heel negatief uitpakken (geen bangmakerij, maar gewoon realiteit; verzekeringen, het zoeken van banen, evt emigreren naar het buitenland, etc etc zo'n diagnose helpt daar niet bij). Dus ik denk zeker dat als zij met kind bij een instelling terecht komt zoals MEE dat er grote kans is dat er dan 'autisme' uit komt rollen omdat dit inmiddels in dit soort instellingen een verzamelterm en verklaring is geworden voor alle problemen die mensen tegen komen in hun leven, dus de vraag stellen is al bijna het antwoord krijgen. Het kind blijft echter hetzelfde kind als nu (behalve dan de mentale impact die zo'n label uiteindelijk heeft) en of het kind er long term mee gebaat is...wie zal het zeggen.
Ik heb er nog niet op zo manier naar gekeken, maar vind het een belangrijk punt wat je aankaart en ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden.
  donderdag 26 april 2012 @ 09:55:36 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_110804913
Dat MEE nogal gemakkelijk op een diagnose autisme zou aansturen, geloof ik trouwens niet.
  donderdag 26 april 2012 @ 11:18:37 #70
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_110807247
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 09:10 schreef Re het volgende:
Nou lijkt het net alsof artsen aan de lopende band misdiagnoseren, dat is natuurlijk niet waar. Misdiagnoseren komt voor, maar niet in grote getalen.
Zijn daar ook cijfers over?
Een aankomend psychiater zei dat diagnoses aan peer review onderworpen werden. Dat is in de praktijk dus niet altijd zo?

quote:
Als je verder normaal functioneert in de maatschappij lijkt me er weinig aan de hand, pas als je je erg belemmerd voelt in je dagelijkse functioneren is het misschien handig om eens met een arts te praten
En zo geldt het dus ook voor kinderen. Maar blijkbaar komt je kind niet mee; dan is het handig om even te kijken wat er aan de hand is. Besef echter wel dat het leven niet 'maakbaar' is, dus als je kind gewoon dom is dan wordt het geen slim kind dat meteen meekomt als je er het labeltje autist op plakt. Misschien kan een jaartje over doen al heel erg helpen. Daarna kun je altijd nog naar andere stappen (speciaal onderwijs of therapie) kijken.
Een gedicht over Maanvis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')