abonnement Unibet Coolblue
pi_111456743
Ben gelukkig zelf nog nooit uitgescholden door een leerling, maar weet wel dat er van de week een leerling geschorst is omdat ze bedreigende taal uitsloeg tegen een collega van me.
Vind ook dat je als schoolleiding zo moet handelen, anders geef je niet het signaal af dat het op jouw school uit den boze is om docenten zo respectloos te handelen en laat je ook niet merken dat je het opneemt voor de docent in kwestie.
pi_111457312
Als oud-VWO/gymnasiumdocente wil ik nog even reageren op de vraag of atheneum wel realistisch is als gymnasium niet lukt. Mijn ervaring is dat leerlingen die in klas 2 of 3 gym voor talloze vakken onvoldoende staan in 50% van de gevallen atheneum prima halen en in 50% van de gevallen ook daar nat gaan. Kortom: alles kan. Soms lagen Latijn en Grieks als een molensteen op de schouders van zo'n leerling en bloeide ie volledig op toen dat niet meer hoefde en hij meer tijd kon besteden aan de andere vakken. Die leerlingen slaagden dan gewoon zonder onvoldoendes voor het atheneum.
Soms had een leerling gewoon algemeen te weinig motivatie of algemeen geen VWO-niveau, dan probeerden ze het een jaartje op het atheneum en stapten daarna alsnog over naar HAVO.

Qua burnouts: dat bericht van afgelopen week was inderdaad wel schokkend. Niet alleen heeft het onderwijs als sector de meeste burnouts, daarbinnen is het voortgezet onderwijs ook nog eens topscoorder: 25%. Posters in dit topic: bewaak uw grenzen en schaar u in de groep van die overige 75% (nog altijd de ruime meerderheid!).

En qua scheldpartijen/agressie: mijn indruk is dat dat enorm verschilt per school. Op de school waar ik werkte kwam het weinig voor en werd er fors tegen opgetreden, op de school waar een vriend heeft gewerkt (hij is nu wijselijk overgestapt naar een andere) heerste een "ach ja dat hoort erbij"-sfeer onder zowel docenten als directie.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:03:19 #53
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111459721
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 09:45 schreef mane het volgende:
Ik blijf het heel absurd vinden dat een leerling zich zo uit naar een docent. Verder ging het tijdens deze les niet om een leerling die zich misdroeg, maar had de hele klas geen respect voor de docente
Inderdaad absurd. Dan vind ik wel dat die docente dan ook eens bij zichzelf te rade moet gaan. Waarom heeft die klas geen respect? Heeft ze geen overwicht, heeft ze 'het niet in de vingers' (bijv. verkeerde reacties op gebeurtenissen?), is het een moeilijke klas.. etc..

quote:
Als dit allemaal als normaal wordt gezien op een vmbo dan vind ik dat nogal schokkend.
Wordt absoluut niet als normaal beschouwd op het VMBO!

quote:
Overigens heb ik ook lesgegeven aan vmbo-ers en havo-ers, maar dit soort verhalen ken ik niet (als in: dat het erbij hoort en vaak voorkomt).

[quote]0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:40 schreef ShadyLane het volgende:
Op de school waar ik werkte kwam het weinig voor en werd er fors tegen opgetreden, op de school waar een vriend heeft gewerkt (hij is nu wijselijk overgestapt naar een andere) heerste een "ach ja dat hoort erbij"-sfeer onder zowel docenten als directie.
Slappe hap daar dan!

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 12-05-2012 15:17:56 ]
.
pi_111471907
Ik wil volgend jaar misschien de minor educatie gaan doen voor wiskunde. Twijfel hier wel nog enorm over, of het gaat lukken qua studiedruk (moet er dan minstens één, liefst twee, normale wiskundevakken naast doen, anders heb ik meer dan een jaar studievertraging), maar ook omdat ik niet weet of het lesgeven op zich wel wat voor mij is.

Aan de ene kant vind ik het echt heel leuk om wiskunde uit te leggen aan anderen. Op de middelbare school is wiskunde vooral trucjes leren, terwijl wiskunde veel leuker is als je ziet wat er allemaal achter zit. Maar dan overschat ik leerlingen misschien een beetje (die nemen misschien ook maar wat graag genoegen met de trucjes, als ze op die manier een voldoende kunnen halen).
pi_111488397
Hanneke, is dat de minor waarbij je meteen je tweedegraads bevoegdheid haalt? Lijkt me best pittig om die te doen en tegelijkertijd nog gewone vakken naast te moeten volgen! Ik weet niet waar je studeert, maar is er niet een oriënterende cursus waarbij je ook al een aantal dagen stage gaat lopen en wat lesonderdelen geeft? Zou kijken of je met zoiets kan beginnen. Realiseer je verder dat het leuk vinden om wiskunde uit te leggen aan anderen een hele mooie en goede basis is om het onderwijs in te gaan, maar dat je uiteindelijk maar een klein deel van je tijd daar echt mee bezig bent. De rest gaat op aan orde houden, administratieve rompslomp, planningen maken, voortgang bijhouden, leerlingen motiveren, etc.

Ik ben overigens blij dat het schooljaar nog maar een paar weken duurt (vijf lesweken, hoezee!). Ik ben een paar weken geleden begonnen met een vervanging op een nieuwe school en het is érg pittig.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 14 mei 2012 @ 12:35:13 #56
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111528902
ik ben een beetje op... ik heb het echt minder druk sinds ik een dagje minder werk, maar toch, sinds de meivakantie (wat geen hele relaxte vakantie was) ben ik het zat... ben echt aan het aftellen naar de zomer...

weet niet zo goed hoe het komt. heb het vooral nog echt vreselijk druk op school tot eind juni, maar ik lijk ook een beetje het overzicht kwijt ofzo. p**p.
Kwak
  maandag 14 mei 2012 @ 15:54:11 #57
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_111535692
quote:
“Uit cijfers van het ministerie van Onderwijs blijkt dat in 2006 ruim 93 procent van de havo-, vwo- en vmbo-scholieren zijn diploma haalde. Vorig jaar was dat nog slechts 90,5 procent. De dalende slagingspercentages komen vooral voor rekening van de schooltypen die de laatste jaren juist aan populariteit (meer leerlingen) wonnen: havo en vwo.

Een van de verklaringen is volgens het ministerie het feit dat relatief veel leerlingen met een vmbo-diploma moeite hebben met het onderwijsniveau na hun overstap naar de havo. Dit geldt ook voor leerlingen die doorstromen van havo naar vwo, of van het vmbo naar het mbo. Met andere woorden: de schooltypen sluiten onvoldoende op elkaar aan. Dat is een veelgehoorde klacht in het Nederlandse onderwijs.
bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)holieren-die-zakken/

Zo'n conclusie, daar zakt toch je broek van af. Misschien hebben die leerlingen de capaciteiten niet om de HAVO te doen? In al mijn klassen (havo, atheneum, gymnasium) zit zo'n 20% dat een niveau lager hoort.
Die idiote overwaardering hier in Nederland van theoretisch onderwijs ligt hieraan ten grondslag. Je zal maar naast het hockeyveld staan en moeten vertellen dat Jan-Karel op het VMBO zit en later timmerman gaat worden...

Dat mensen van VMBO naar MBO moeilijkheden ondervinden, dat lijkt me dan wel een echt probleem.

En dan dit:
quote:
Chanine Drijver, voorzitter van LAKS, zei hier eerder over:

“De minister snijdt zichzelf hiermee in de vingers. Door de strengere eisen zal de schooluitval toenemen, terwijl ze dit juist wil tegengaan en van vroegtijdige schoolverlaters een nieuw speerpunt heeft gemaakt.”
Nee, je moet inderdaad gewoon de norm verlagen. En dan de universiteiten en HBO's opschepen met ladingen studenten die het niveau niet aankunnen. En dan daar ook gewoon de norm aanpassen. En dat dan over 20 jaar ieder diploma niks meer waard is. Echt een goed idee. ^O^

[ Bericht 8% gewijzigd door ErikT op 14-05-2012 16:06:55 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  maandag 14 mei 2012 @ 16:12:36 #58
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111536389
punt blijft wel, het centraal examen Engels toetst alléén leesvaardigheid. Het SE toetst álle vaardigheden. We mogen met de cijfers voor de andere vaardigheden gemiddeld al niet meer dan een halve punt verschillen van de cijfers voor leesvaardigheid, terwijl het echt onvergelijkbaar is. Bovendien mag een kind leesvaardigheid nu ook niet meer compenseren met de andere vaardigheden.

Prima dat het niveau bewaakt moet worden, maar ik vind dit niet kloppen met de inhoud van het vak, en wat een kind moet kunnen aan het eind van de middelbare school.
Kwak
  maandag 14 mei 2012 @ 16:23:36 #59
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_111536878
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_111539307
Baba, ik las dat op jouw school mensen vooral in één team/afdeling lesgeven. Hoe bevalt dit? Bij ons op school zijn er namelijk ook issues rond de teams, en ik zit in de medezeggenschapsraad :P
  maandag 14 mei 2012 @ 17:39:55 #61
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111540205
quote:
2s.gif Op maandag 14 mei 2012 17:17 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Baba, ik las dat op jouw school mensen vooral in één team/afdeling lesgeven. Hoe bevalt dit? Bij ons op school zijn er namelijk ook issues rond de teams, en ik zit in de medezeggenschapsraad :P
Zo, dan heb je flink veel topics teruggelezen, hahaha.. Maar 't klopt inderdaad. Wij werken op onze school met afdelingsteams, we hebben er 8. De docenten die in zo'n team zitten, geven ongeveer 70% van hun lessen in "hun" team. Dus bijv. in team onderbouw havo, geven deze docenten het grootste deel les aan 1, 2 en 3 Havo.
Persoonlijk vind ik dit wel prettig werken, omdat je binnen zo'n team heel gericht aan onderwijskundige zaken kunt werken, de lijntjes tussen de docenten zijn korter. Wanneer je met z'n allen in een team aan dezelfde klassen lesgeeft, kun je ook snel inspelen op problemen die bijv. binnen een klas spelen. Heb je binnen een team alle neuzen dezelfde richting op staan, dan kun je echt wel veel bereiken als team. Meer dan wanneer je bijv. alleen secties hebt die het alleenrecht hebben.
Nadeel: soms wel wat frictie tussen wat secties willen en wat in een team besloten wordt. Én het feit dat je, wanneer je bijv. in team bovenbouw Havo zit, je waarschijnlijk geen lessen meer hebt in onderbouw vmbo, of bovenbouw atheneum, maar alléén in bovenbouw Havo.
Zo een beetje duidelijk? :)
.
pi_111542773
Omdat onze school gaat fuseren met de zusterschool en de afdelingen opnieuw worden verdeelt mag ik meedenken over een nieuwe opzet van het gymnasium. Ik hoor graag jullie meningen t.a.v. gymnasium versus atheneum.
-Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
-Is het zo dat bij gymnasium lessen (dus een klas met alleen gymnasium leerlingen) je een andere didactiek en pedagogiek gebruikt dan in een klas met alleen atheneum leerlingen?
-Hoe voorkom je als organisatie dat het gymnasium binnen een havo/vwo school te elitair wordt?

We hebben wel ideeën, maar ik hoor graag jullie input :)
pi_111543265
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 17:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Zo, dan heb je flink veel topics teruggelezen, hahaha.. Maar 't klopt inderdaad. Wij werken op onze school met afdelingsteams, we hebben er 8. De docenten die in zo'n team zitten, geven ongeveer 70% van hun lessen in "hun" team. Dus bijv. in team onderbouw havo, geven deze docenten het grootste deel les aan 1, 2 en 3 Havo.
Persoonlijk vind ik dit wel prettig werken, omdat je binnen zo'n team heel gericht aan onderwijskundige zaken kunt werken, de lijntjes tussen de docenten zijn korter. Wanneer je met z'n allen in een team aan dezelfde klassen lesgeeft, kun je ook snel inspelen op problemen die bijv. binnen een klas spelen. Heb je binnen een team alle neuzen dezelfde richting op staan, dan kun je echt wel veel bereiken als team. Meer dan wanneer je bijv. alleen secties hebt die het alleenrecht hebben.
Nadeel: soms wel wat frictie tussen wat secties willen en wat in een team besloten wordt. Én het feit dat je, wanneer je bijv. in team bovenbouw Havo zit, je waarschijnlijk geen lessen meer hebt in onderbouw vmbo, of bovenbouw atheneum, maar alléén in bovenbouw Havo.
Zo een beetje duidelijk? :)
Jazeker, ik ga het meenemen. Als ik jullie variant bekijk, is onze variant daar een slap aftreksel van...

We hebben nu vier teams (brugklas, mavo, havo en vwo) met ieder een conrector en het blijkt toch uit een evaluatie dat die teams redelijk tegenvallen. De teams zijn niet daadkrachtig genoeg door communicatieproblemen en onduidelijke doelstellingen. Ik meen dat het systeem alleen effectief kan werken als het ver doorgezet is. Als een docent namelijk 70% van zijn/haar lessen op die afdeling geeft, is zo'n docent meer betrokken en kan hij/zij meer visie ontwikkelen.

@Hippos: geen zorgen, ik reageer daar later nog wel op, ik heb nu weinig tijd ;)
  maandag 14 mei 2012 @ 19:10:03 #64
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111544310
quote:
2s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:52 schreef Maarten-Pieter het volgende:
We hebben nu vier teams (brugklas, mavo, havo en vwo) met ieder een conrector en het blijkt toch uit een evaluatie dat die teams redelijk tegenvallen. De teams zijn niet daadkrachtig genoeg door communicatieproblemen en onduidelijke doelstellingen.
Ik denk dat je dan de teams kleiner moet maken. Een team dat de héle havo- of atheneumtak moet beheren, dat is te groot. Er gebeurt teveel in de diverse klassen. Ik zou daarom opteren voor een onderbouwteam en een bovenbouwteam, voor zowel havo als atheneum - en eventueel ook nog voor de mavo-tak. In een kleiner team kun je de doelstellingen nog duidelijker neerzetten.

quote:
Als een docent namelijk 70% van zijn/haar lessen op die afdeling geeft, is zo'n docent meer betrokken en kan hij/zij meer visie ontwikkelen.
Precies.
.
pi_111547183
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:12 schreef kwakz0r het volgende:
punt blijft wel, het centraal examen Engels toetst alléén leesvaardigheid. Het SE toetst álle vaardigheden. We mogen met de cijfers voor de andere vaardigheden gemiddeld al niet meer dan een halve punt verschillen van de cijfers voor leesvaardigheid, terwijl het echt onvergelijkbaar is. Bovendien mag een kind leesvaardigheid nu ook niet meer compenseren met de andere vaardigheden.

Prima dat het niveau bewaakt moet worden, maar ik vind dit niet kloppen met de inhoud van het vak, en wat een kind moet kunnen aan het eind van de middelbare school.
Dat vind ik wel terechte kritiek. Maar wat betreft de nieuwe eis van een 5,5 gemiddeld vind ik het absurd dat mensen en scholen moord en brand roepen. Het is absurd dat in voorgaande jaren leerlingen met een lager gemiddelde voor CE dan een 5,5 toch konden slagen, door te compenseren met een relatief makkelijk SE. Dat vind ik als 'algemeen principe'.

De manier waarop het CE bij VMT wordt gedaan, lijkt me wel iets waar opnieuw naar gekeken kan worden. Het is natuurlijk al jaren zo. Voor mij was dat een voordeel, want tekstverklaring vond ik een eitje. Of het nu in Duits, Frans, Nederlands of Russisch was, ik kon er wel wat van maken. En dat was vrij lullig voor die leerlingen die mij in de klas de baas waren in spreekvaardigheid en woordenschat. Uiteindelijk slaagde ik toch met een hoger eindgemiddelde.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111547315
quote:
7s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:43 schreef Hippos het volgende:
Omdat onze school gaat fuseren met de zusterschool en de afdelingen opnieuw worden verdeelt mag ik meedenken over een nieuwe opzet van het gymnasium. Ik hoor graag jullie meningen t.a.v. gymnasium versus atheneum.
-Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
-Is het zo dat bij gymnasium lessen (dus een klas met alleen gymnasium leerlingen) je een andere didactiek en pedagogiek gebruikt dan in een klas met alleen atheneum leerlingen?
-Hoe voorkom je als organisatie dat het gymnasium binnen een havo/vwo school te elitair wordt?

We hebben wel ideeën, maar ik hoor graag jullie input :)
Hier kan ik heel veel over vertellen, en met mij veel andere docenten op mijn school. Ik denk eigenlijk dat je het beste eens langs moet gaan bij gymnasia om eens een kijkje in de keuken te nemen. Als je meer wilt weten, moet je me maar even een berichtje sturen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 19:14:12 #67
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_111591323
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_111592201
quote:
7s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:43 schreef Hippos het volgende:
Omdat onze school gaat fuseren met de zusterschool en de afdelingen opnieuw worden verdeelt mag ik meedenken over een nieuwe opzet van het gymnasium. Ik hoor graag jullie meningen t.a.v. gymnasium versus atheneum.
-Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
-Is het zo dat bij gymnasium lessen (dus een klas met alleen gymnasium leerlingen) je een andere didactiek en pedagogiek gebruikt dan in een klas met alleen atheneum leerlingen?
-Hoe voorkom je als organisatie dat het gymnasium binnen een havo/vwo school te elitair wordt?

We hebben wel ideeën, maar ik hoor graag jullie input :)
Ik heb even je vragen beantwoord (ik zit zelf in Gymnasium 3) ;)

- Zeker binnen een scholengemeenschap is het Gymnasium een bewuste keuze van de leerling. Afgezien van het feit dat je met Latijn ontzettend goed nauwkeurige en analytische vaardigheden aanleert, kies je niet zomaar voor het Gymnasium. Het toont aan dat je echt wat met je diploma wil en niet op de gemakkelijkste manier met een vwo-diploma van school wil komen. Gymnasiasten zijn veelal mensen die echt willen leren omdat ze inzien dat het hunzelf helpt, en niet omdat het moet. Het klinkt elitair, maar als ik tussen andere mede-gymnasiasten zit krijg ik echt het idee dat mensen op het Gymnasium ook echt beduidend slimmer zijn.
- Vakinhoudelijk: atheneïsten volgen veelal gewoon het boek, gymnasiasten werken het boek snel door, doen alleen de oefeningen die echt wat toevoegen (dus niet degene die iets voor de zoveelste keer herhalen) en werken daarbij met allerlei projecten. Bijvoorbeeld bij Engels: wij besteden pakweg de helft van de lessen aan het boek en de helft aan spreekoefeningen, documentaires, etc.
- Pedagogisch: gymnasiasten zijn naar mijn idee rustiger en afwachtender dan atheneïsten, doen niet kinderachtig over dingen die net even niet uitkomen en kunnen, volgens docenten, ook als volwassener worden beschouwd.
- Op veel zaken kun je gewoon blijven samenwerken met het vwo. Doe dat ook vooral, zodat het niet een heel ander deel van de school wordt. Doe echter wel activiteiten die aan de identiteit herinneren (Wij hadden recentelijk met de hele afdeling een Gymnasiumdag waarbij we over een hele dag een aantal te kiezen workshops volgden. Na een maaltijd presenteerden een aantal workshops hun bevindingen.), gymnasiasten blijken het sfeertje onderling toch veel prettiger te vinden dan met atheneïsten (wat ik ook heb).

Stel vooral je vragen, ik ben daar ook mee bezig (althans: versterking van het Gymnasium) :P

@Baba-O-Riley: gisteravond is het idee toch wel vrij snel afgedaan met het argument dat docenten het toch een stuk minder leuk vinden om maar op één afdeling les te geven. Hoe is dat bij jullie?
pi_111607790
Hallo allemaal,

Ik ben Daan :) En ik ben op zoek naar mensen die werkzaam zijn als docent in het middelbaar of beroepsonderwijs. Zijn hier docenten aanwezig die mij willen helpen met mijn onderzoek voor mijn studie?

Ik zou graag een paar korte vragen willen stellen over de begeleiding van leerlingen op de desbetreffende scholen voor de laatste opdracht zodat ik kan afstuderen. En dan moeten jullie denken aan vragen over mentoren, speciale zorg, de wijze waarop er omgegaan wordt met handelingsplannen. Enzovoort :)

Wil iemand mij helpen?

Groet, Daan
pi_111608966
In het kader van welke opleiding? En hoe wil je die vragen stellen? Een interview? Mail?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_111610172
Oh sorry, dat had ik inderdaad nog wel even kunnen vermelden.

Ik volg zelf een lerarenopleiding.4de jaar nu. Bijna klaar :) En voor mijn specialisatie ben ik bezig met een rapport over de begeleiding van leerlingen op het VO en MBO. Dus vandaar :)

Kan gewoon via de mail. Of via een privé bericht. Ik heb al een aantal docenten 'live' geinterviewd tijdens mijn LiO, maar wat meer input is natuurlijk altijd fijn.
pi_111610253
quote:
Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
Ik denk dat het zeker niet alleen om intelligentie gaat. Mijn beide sibs konden naar het gymnasium, een op basis van het schooladvies en dat toetsje van het CITO en een omdat die werd gevraagd door het plaatselijke gymnasium na een goed eerste schooljaar op een atheneum. Beiden weigerden omdat ze het te elitair vonden, ze vonden het fijner om naar de HAVO/VWO-school te gaan. Het zal wellicht ook samenhangen met de vriendjes en vriendinnetjes waarvan er meer naar de HAVO/VWO-school gaan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_111621476
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 00:59 schreef danielle2903 het volgende:
Oh sorry, dat had ik inderdaad nog wel even kunnen vermelden.

Ik volg zelf een lerarenopleiding.4de jaar nu. Bijna klaar :) En voor mijn specialisatie ben ik bezig met een rapport over de begeleiding van leerlingen op het VO en MBO. Dus vandaar :)

Kan gewoon via de mail. Of via een privé bericht. Ik heb al een aantal docenten 'live' geinterviewd tijdens mijn LiO, maar wat meer input is natuurlijk altijd fijn.
Je mag me best pm'en, dan zal ik kijken of ik overal een antwoord op weet (kan bij voorbaat al zeggen dat ik waarschijnlijk niet van alles precies weet over hoe het op mijn school geregeld is). Kan wel zijn dat je pas na het weekend antwoord krijgt, of je moet snel zijn met pm sturen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 16 mei 2012 @ 14:56:03 #74
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111625753
Stuur maar PM'etje.
.
  woensdag 16 mei 2012 @ 14:59:36 #75
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111625877
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:12 schreef kwakz0r het volgende:
punt blijft wel, het centraal examen Engels toetst alléén leesvaardigheid.
VMBO-TL heeft ook nog schrijfvaardigheid, een brief schrijven. Héérlijk ook met de tweede correctie.. pff... Wat dat betreft vind ik de digitale examens voor Engels veel fijner: er zit luister-, schrijf- én leesvaardigheid in. Dat schrijven is dan niet zo uitgebreid als zo'n brief, maar het zit er wel nog in.

quote:
Het SE toetst álle vaardigheden. We mogen met de cijfers voor de andere vaardigheden gemiddeld al niet meer dan een halve punt verschillen van de cijfers voor leesvaardigheid, terwijl het echt onvergelijkbaar is.
Klopt, ik vind 't ook bullshit. Er wordt alleen nog maar naar cijfertjes gekeken, en wat je eigenlijk aan vakkennis doet is niet meer interessant. In theorie zou je vier of vijf jaar lang alléén maar leesvaardigheid hoeven te doen: geen grammatica, geen miljarden woordjes leren, geen zinnetjes laten leren - alleen maar lezen. Want dát vragen ze op examen.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')