Maar je verdient erdoor hè, hoe lager het tekort hoe minder rente de staat hoeft te betalen.quote:Op zondag 22 april 2012 17:34 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Vind ik niet. Je moet pragmatisch zijn. Ik prefereer de economie te laten groeien boven het cijfertjesneuken van 3 of 0%. Als we op de lange termijn onder de 3% komen, dan is het ook prima.
Eng heh?quote:Op zondag 22 april 2012 17:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Aldus de man die met mensen die hij kent van een internetforum naar het theater gaat.
Dus door die eurocrisis veroorzaaakt door Zuid-Europa moeten wij ook per se onder de 3% zitten van Brussel? Harde discipline is goed voor landen die geen discipline kennen (Z-Europa); harde discipline is niet nodig voor N-Europa.quote:Op zondag 22 april 2012 17:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
We zijn toch ook streng voor de Zuid-Europese landen? Gelijke monniken, gelijke kappen enzo.
Hoe zou je een chronisch Nederlands tekort dan willen duiden? Dat duidt toch net zo hard op een gebrek aan discipline.quote:Op zondag 22 april 2012 17:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dus door die eurocrisis veroorzaaakt door Zuid-Europa moeten wij ook per se onder de 3% zitten van Brussel? Harde discipline is goed voor landen die geen discipline kennen (Z-Europa); harde discipline is niet nodig voor N-Europa.
Losbandig genieten van welvaart.quote:
Dat is geen correlatie van 1 op 1. De financiele markten willen zekerheid, dat is waar men naar kijkt. Als een kabinet een duidelijk hervormingsplan heeft waardoor we op de lange termijn onde de 3% komen dan weten financieerders dat het land serieus bezig is om de staatsschuld onder controle te krijgen.quote:Op zondag 22 april 2012 17:36 schreef waht het volgende:
[..]
Maar je verdient erdoor hè, hoe lager het tekort hoe minder rente de staat hoeft te betalen.
Het gevaar is dat als je teveel snijdt, we opnieuw in een recessie komen. Juist is tijden van recessie moet je investeren; in tijden van hoogconjunctuur gas terug nemen qua overheidsuitgaven. Anticyclisch beleid.quote:Tevens is het groeien van de economie ook mijn belang, en dan vooral op de lange termijn. Hetgeen hervormingen vergt die op de korte termijn pijn zullen doen. Het zij zo.
Simpel gezegd zijn die Zuid-Europeanen zo hard gaan uitgeven omdat Noord-Europa ze zoveel is gaan lenen. Je kan niet zomaar zeggen dat daar de schuld ligt. Bovendien kunnen ze er in het noorden ook wat van qua begrotingstekorten en vooral staatsschulden.quote:Op zondag 22 april 2012 17:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dus door die eurocrisis veroorzaaakt door Zuid-Europa moeten wij ook per se onder de 3% zitten van Brussel? Harde discipline is goed voor landen die geen discipline kennen (Z-Europa); harde discipline is niet nodig voor N-Europa.
Dat kunnen we toch ook zelf, zonder een grote leider in Brussel nodig te hebben?quote:Op zondag 22 april 2012 17:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
Zo streng? Het is een tekort van 4,8% hé. We hebben het niet over verplicht reduceren tot 0 ofzo. Nee, Nederland geeft gewoon structureel te veel uit, heeft een zorgexplosie en zit politiek muurvast. Ben blij dat Brussel de boel nog een beetje scherp houdt.
Uiteraard, maar ook bezuinigen heeft tot op zekere hoogte een positieve invloed. Helemaal als we kijken naar de gigantische publieke sector van Nederland.quote:Op zondag 22 april 2012 17:39 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat is geen correlatie van 1 op 1. De financiele markten willen zekerheid, dat is waar men naar kijkt. Als een kabinet een duidelijk hervormingsplan heeft waardoor we op de lange termijn onde de 3% komen dan weten financieerders dat het land serieus bezig is om de staatsschuld onder controle te krijgen.
Dat werkt dus niet. Vrijwel geen enkel bewind gaat gas terugnemen in tijden van hoogconjunctuur.quote:[..]
Het gevaar is dat als je teveel snijdt, we opnieuw in een recessie komen. Juist is tijden van recessie moet je investeren; in tijden van hoogconjunctuur gas terug nemen qua overheidsuitgaven. Anticyclisch beleid.
Niet zo overdrijven. We zitten qua staatsschuld nog onder de EU, onder de VS, onder Canada, onder Duitsland. We hoeven niet elke keer het braafste jongetje van de klas te zijn.quote:Op zondag 22 april 2012 17:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Hoe zou je een chronisch Nederlands tekort dan willen duiden? Dat duidt toch net zo hard op een gebrek aan discipline.
Bezuiningen op de publieke sector: meer dan graag zelfs. Echter wordt in het CDA-VVD voorstel ook de doorsnee Nederlander relatief zwaar geraakt in koopkracht.quote:Op zondag 22 april 2012 17:41 schreef waht het volgende:
[..]
Uiteraard, maar ook bezuinigen heeft tot op zekere hoogte een positieve invloed. Helemaal als we kijken naar de gigantische publieke sector van Nederland.
Zo zou het eigenlijk wel moeten...quote:Dat werkt dus niet. Vrijwel geen enkel bewind gaat gas terugnemen in tijden van hoogconjunctuur.
Als er een simpele escape was geweest hadden VVD en CDA die met beide handen aangegrepen om het pluche zeker te stellen. Ik ben wel blij met de EU-druk.quote:Op zondag 22 april 2012 17:40 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat kunnen we toch ook zelf, zonder een grote leider in Brussel nodig te hebben?
Zo'n beetje alle partijen (op wellicht de SP en de PVV na) begrijpen de ernst van een groot begrotingstekort en willen er allemaal wat aan doen.
Eens. Lastenverzwaring op die manier is puur bedoeld om maar niet te hoeven morren aan het sociale stelsel.quote:Op zondag 22 april 2012 17:46 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Bezuiningen op de publieke sector: meer dan graag zelfs. Echter wordt in het CDA-VVD voorstel ook de doorsnee Nederlander relatief zwaar geraakt in koopkracht.
Waarom de BTW omhoog bijvoorbeeld (hiermee raak je iedereen) terwijl de problemen vooral in de publieke sector, de semi-publieke sector en de uitkeringssector liggen?
Weglopen van de ware problemen dus...quote:Op zondag 22 april 2012 17:50 schreef waht het volgende:
[..]
Eens. Lastenverzwaring op die manier is puur bedoeld om maar niet te hoeven morren aan het sociale stelsel.
Dan rest de vraag waarom we geen echte rechtse partij hebben die opkomt voor werkend Nederland. Mensen werkend in de publieke sector, de semi-publieke sector en genietend van een uitkering zijn de uitzuigers. Want zij laten de overheidsuitgaven omhoog lopen. Pak hen aan.quote:Maar goed, een integrale oplossing waar iedereen altijd zo op geilt (terecht, want alles is tegenwoordig onderling verbonden) is nagenoeg onmogelijk door de koehandel in Den Haag. En dan eindig je met futiele maatregelen zoals een BTW-verhoging.
Ik niet. Heb geen zin om als vrij land door een grote leider te Brussel gecontroleerd te worden. We zijn toch verdomme geen ongedisciplineerde kleuters die een harde hand nodig hebben? Landen als Italie, Griekenland, Spanje komen daarvoor in aanmerking. Niet wij.quote:Op zondag 22 april 2012 17:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als er een simpele escape was geweest hadden VVD en CDA die met beide handen aangegrepen om het pluche zeker te stellen. Ik ben wel blij met de EU-druk.
Dat blijkt dus niet te kloppen. Politici hebben een grafhekel aan bezuinigen, dat vindt de achterban namelijk niet leuk.quote:Op zondag 22 april 2012 17:54 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik niet. Heb geen zin om als vrij land door een grote leider te Brussel gecontroleerd te worden. We zijn toch verdomme geen ongedisciplineerde kleuters die een harde hand nodig hebben? Landen als Italie, Griekenland, Spanje komen daarvoor in aanmerking. Niet wij.
Daar ben ik het mee eens, maar daar had men in 2010 op in moeten steken, dan had je kans gehad, nu is het helaas wat aan de late kant, dat tekort moet echt naar beneden.quote:Sowieso moet je pragmatisch zijn. Puur cijfertjesstaren op de 3%, terwijl je economie wellicht krimpt, is niet verstandig. Beter ben je pragmatisch (op de korte termijn iets boven de 3% en op de lange termijn wel onder de 3%) zodat je de economie niet te hard raakt.
Nou, die partijen zijn er wel, maar toeval wil dat een groot deel van werkend Nederland ook voordeel haalt uit het huidige systeem. De huizenmarkt is een sprekend voorbeeld. Ook daar zullen klappen vallen. En hoe valt dat tegenwoordig nog te verkopen?quote:Op zondag 22 april 2012 17:52 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Weglopen van de ware problemen dus...
[..]
Dan rest de vraag waarom we geen echte rechtse partij hebben die opkomt voor werkend Nederland. Mensen werkend in de publieke sector, de semi-publieke sector en genietend van een uitkering zijn de uitzuigers. Want zij laten de overheidsuitgaven omhoog lopen. Pak hen aan.
Ook de PvdA wil op de lange termijn de begroting op orde hebben, zelfs als haar eigen achterban het niet leuk vindt...quote:Op zondag 22 april 2012 17:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat blijkt dus niet te kloppen. Politici hebben een grafhekel aan bezuinigen, dat vindt de achterban namelijk niet leuk.
[..]
Daar ben ik het mee eens, maar daar had men in 2010 op in moeten steken, dan had je kans gehad, nu is het helaas wat aan de late kant, dat tekort moet echt naar beneden.
Tussen willen en hun daadwerkelijke handelen zit bij elke partij ruimtequote:Op zondag 22 april 2012 18:01 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ook de PvdA wil op de lange termijn de begroting op orde hebben, zelfs als haar eigen achterban het niet leuk vindt...
Ik vind dat werkend Nederland wel wat eisen mag stellen. Het is werkend Nederland dat het geld voor de BV binnentikt en niemand anders. HRA kan men zien als een doekje voor het bloeden van de hoge IB.quote:Op zondag 22 april 2012 18:01 schreef waht het volgende:
[..]
Nou, die partijen zijn er wel, maar toeval wil dat een groot deel van werkend Nederland ook voordeel haalt uit het huidige systeem. De huizenmarkt is een sprekend voorbeeld. Ook daar zullen klappen vallen. En hoe valt dat tegenwoordig nog te verkopen?
Onrealistische verwachtingen en denken recht te hebben op alles karakteriseert de burger. Daarom ook mijn harde kritiek op partijen die dit verder aanwakkeren.
Die Samson is wel een behoorlijk onverantwoordelijke kneus als hij zijn voorgestelde plannen laat varen omwille zijn achterban. Dus denk niet dat hij dat zal doen.quote:Op zondag 22 april 2012 18:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tussen willen en hun daadwerkelijke handelen zit bij elke partij ruimte
Ook toen was een overschot op de begroting helaas vrij uitzonderlijkquote:Op zondag 22 april 2012 18:05 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Die Samson is wel een behoorlijk onverantwoordelijke kneus als hij zijn voorgestelde plannen laat varen omwille zijn achterban. Dus denk niet dat hij dat zal doen.
Pre-eurocrisis ging het toch ook gewoon goed zonder de dictaten van Brussel?
Dan moet je echt gedisciplineerde politici hebben. De eerste dwaas die pleit om het geld van dat fonds de besteden aan iets leuks voor de burger kan veel stemmen winnen.quote:Op zondag 22 april 2012 18:06 schreef 99.999 het volgende:
Ik zou overigens willen pleiten voor een structureel overschot op de begroting van een procent of 3 en daarnaast de aardgasbaten in een fonds voor de verdere toekomst laten stromen. Weg met die staatsschuld.
Uitzonderlijk, uitzonderlijk.. Het is maar in welk perspectief je het plaatst. We hebben echt geen enorme ramp van een staatsschuld. We zitten onder Duitsland, de VS, Canada en de EU.quote:Op zondag 22 april 2012 18:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook toen was een overschot op de begroting helaas vrij uitzonderlijk
Had inderdaad het Noorse model voor ogenquote:Op zondag 22 april 2012 18:07 schreef Zienswijze het volgende:
Een soort sovereign wealth fund? Dat doen die olielanden incl Noorwegen ook
Daar zit het zwakke punt in m'n planquote:Op zondag 22 april 2012 18:07 schreef waht het volgende:
[..]
Dan moet je echt gedisciplineerde politici hebben. De eerste dwaas die pleit om het geld van dat fonds de besteden aan iets leuks voor de burger kan veel stemmen winnen.
Ben erg getalenteerd.quote:Op zondag 22 april 2012 18:09 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hoi, je hebt het wel verdacht snel tot mod geschopt hier....
Tja leuk voor die landen maar ik zou toch willen pleiten voor een veel lagere staatsschuld, we gooien elk jaar miljarden over de balk aan rente, dat kan slimmerquote:Op zondag 22 april 2012 18:08 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Uitzonderlijk, uitzonderlijk.. Het is maar in welk perspectief je het plaatst. We hebben echt geen enorme ramp van een staatsschuld. We zitten onder Duitsland, de VS, Canada en de EU.
Complot!quote:Op zondag 22 april 2012 18:09 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Hoi, je hebt het wel verdacht snel tot mod geschopt hier....
Ben de AIVD-mod.quote:Op zondag 22 april 2012 18:11 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zie trouwens nergens staan waar je mod van bent. POL?
Gok hier wanneer de Tweede Kamerverkiezingen zijn.quote:Op zondag 22 april 2012 18:12 schreef 99.999 het volgende:
Aangesteld om Remlof en Arcee in verwarring te brengen.
- Dat is een beetje onzin he? Juist door eurocrisis is de rente op onze staatsschuld gedaald omdat iedereen uit die bananenlanden in Z-Europa wegvlucht.quote:Op zondag 22 april 2012 18:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja leuk voor die landen maar ik zou toch willen pleiten voor een veel lagere staatsschuld, we gooien elk jaar miljarden over de balk aan rente, dat kan slimmer.
En anderen...quote:Op zondag 22 april 2012 18:12 schreef 99.999 het volgende:
Aangesteld om Remlof en Arcee in verwarring te brengen.
De rente per miljard euro schuld is wat gedaald maar we hebben ook heel veel miljarden extra schuldquote:Op zondag 22 april 2012 18:14 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
- Dat is een beetje onzin he? Juist door eurocrisis is de rente op onze staatsschuld gedaald omdat iedereen uit die bananenlanden in Z-Europa wegvlucht.
Het is vooral ook voor de langere termijn, we moeten met steeds minder werkende mensen het geld opbrengen, de kosten van de zorg zullen blijven stijgen. Die periode kan je beter zeer goed voorbereid ingaan dan maar door te blijven rommelen tot het zover is en je het eigenlijk niet meer kan betalen.quote:- Een lagere staatsschuld? Dat moet je maar uitrekenen? Het is pas handig als dat geld dat anders voor investeringen aangewend zou worden een lagere yield dan de rente op onze staatsschuld zou behalen.
Je gaat een beetje over m'n punt heenquote:Op zondag 22 april 2012 18:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De rente per miljard euro schuld is wat gedaald maar we hebben ook heel veel miljarden extra schuld.
[..]
Het is vooral ook voor de langere termijn. Die periode kan je beter zeer goed voorbereid ingaan dan maar door te blijven rommelen tot het zover is en je het eigenlijk niet meer kan betalen.
De Calvinistische spaarzin gun ik onze overheid ook
Ik sta zeker niet negatief tegenover bezuinigen. Als het aan mij ligt gaat per direct de kaasschaaf door de (semi-)publieke sector. We moeten echter wel pragmatisch blijven, en niet blind cijfertjesstaren.quote:we moeten met steeds minder werkende mensen het geld opbrengen, de kosten van de zorg zullen blijven stijgen.
Ik heb redelijk wat vertrouwen in de overheid maar een groot deel van de investeringen heeft natuurlijk geen geweldig rendement. Als je het hebt over onderwijs, infrastructuur en dergelijke heb je een punt aar verder valt het wel tegen vaak.quote:Op zondag 22 april 2012 18:20 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Je gaat een beetje over m'n punt heen
Lenen is niet altijd slecht. Sparen is niet altijd goed. Je moet maar net uitrekenen wat voordeliger is.
Als we een X miljard euro voor investeringen aanwenden, waar het rendement daarop hoger is dan we aan rente op onze staatsschuld betalen, dan is dat financieel gezien voordelig.
Tja ik zie een vergrijzende bevolking die steeds meer zorg nodig heeft en steeds minder mensen die werken om dat geld op te brengen. Dat gaat een probleem worden, daar kan je beter op voorbereid zijn, dan mag de schuld tegen de top van de vergrijzing wel weer dat oplopen.quote:Als we datzelfde bedrag gebruiken om onze staatsschuld af te lossen, dan betalen we een Y percentage minder aan rente, maar we hadden dat zelfde geld kunnen gebruiken om een rendement > Y te kunnen boeken.
De rente op onze staatsschuld is ook bar laagquote:Op zondag 22 april 2012 18:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik heb redelijk wat vertrouwen in de overheid maar een groot deel van de investeringen heeft natuurlijk geen geweldig rendement. Als je het hebt over onderwijs, infrastructuur en dergelijke heb je een punt aar verder valt het wel tegen vaak.
Eens. Daarom de bijl in de (semi-)publieke sector.quote:Tja ik zie een vergrijzende bevolking die steeds meer zorg nodig heeft en steeds minder mensen die werken om dat geld op te brengen. Dat gaat een probleem worden, daar kan je beter op voorbereid zijn, dan mag de schuld tegen de top van de vergrijzing wel weer dat oplopen.
Eet zequote:Ik ben economisch rechtser dan zienswijze.
Goed moment om richting een bbq te gaan en er een stuk koe op te gooien![]()
Ah, ontmaskerdquote:Op zondag 22 april 2012 18:24 schreef 99.999 het volgende:
Ik ben economisch rechtser dan zienswijze.
Goed moment om richting een bbq te gaan en er een stuk koe op te gooien
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |