abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110562112
Audi ziet geen heil in elektrische auto's bron:http://www.telegraaf.nl/a(...)_de_toekomst___.html

Nu bedacht ik me net dat je 40 jaar geleden helemaal geen problemen had met de benzine/verbrandingsmotor. De ANWB is een Wielrijdersbond en geen Autobond!
Raar want ik kan me herinneren dat 40 jaar geleden er talloze auto's met pech langs de weg stonden. De auto was zo onbetrouwbaar dat het alleen met voorzichtig rijden en goed onderhoud mogelijk was om zonder zorgen op bestemming aan te komen. Dus voorruit met de elektrische auto zorg dat z'n actieradius wat vergroot wordt en het is wel de toekomst.
pi_110562468
Audi kijkt wel uit om weer dat hele kinderziektentraject uit te zieken.
Farts are jazz to assholes
  vrijdag 20 april 2012 @ 17:35:55 #3
42847 ra
Orbis Non Sufficit
pi_110563000
Er zijn helemaal niet genoeg metalen zoals lithium en andere schaarse metalen die nodig zijn voor dit soort accu's om massaal elektrisch te gaan rijden. De energiedichtheid van fossiele brandstoffen is nog altijd ongeëvenaard. Ik vrees dat we eerder de kant van alcohol en natuurlijke olie opgaan. Misschien als er een oplossing komt voor energieopslag in bijvoorbeeld carbon nanotube condensatoren dat dan de elektrische auto echt een toekomst heeft. Maar de huidige generatie leent zich gewoon niet voor massale adoptie. De kans is groot dat de productie van accu's dan niet goedkoper wordt, maar veel duurder.
  Moderator dinsdag 8 mei 2012 @ 07:41:13 #4
9859 crew  Karina
Woman
pi_111277543
Schopje PTA :)
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_111277610
Toch vind ik de Audi e-tron wel een mooie auto :)
En Audi is ook al bezig met wat voor geluid ze een elektrische auto moeten geven, omdat stille auto's in de stad met voetgangers en fietsers gevaarlijk zijn.

Dat elektrisch nog niet praktisch is, is een ander verhaal :+
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_111277631
"Kodak ziet niets in digitale camera's".
  dinsdag 8 mei 2012 @ 07:56:06 #7
142454 Lienzz
Klik hier!
pi_111277651
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 07:53 schreef MaGNeT het volgende:
_O_
En dat kan zomaar.....?
pi_111296723
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 07:53 schreef MaGNeT het volgende:
niets mis met wat achter de rest aanlopen. huidige generatie elektrische auto's staat echt nog in kinderschoenen. babies. beter jat je het als het product wat volwassener wordt (idvt).
pi_111454659
Volelektrische auto's bestaan eigenlijk nog niet, aangezien ze niet autonoom zijn. Ook als de laadtijd ernstig wordt verkort blijft het een probleem, een pompstation zou ook niet werken als het tanken zelf 10 minuten kost, dan krijg je al enorme opstoppingen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111456762
Duh, logisch.
Audi is voor echte autoliefhebbers, en echte autoliefhebbers nemen geen elektrische auto.
5 Ferrari's op videoband!
pi_111457205
Eindelijk een merk dat het snapt.
pi_111457650
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Volelektrische auto's bestaan eigenlijk nog niet, aangezien ze niet autonoom zijn. Ook als de laadtijd ernstig wordt verkort blijft het een probleem, een pompstation zou ook niet werken als het tanken zelf 10 minuten kost, dan krijg je al enorme opstoppingen.
Zomaar een mogelijke oplossing...

Problemen zijn uitdagingen... Je denkt toch niet dat we het ISS in een baan om de aarde hebben gekregen door te zeggen "gaat niet werken"?
pi_111457671
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:16 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Duh, logisch.
Audi is voor echte autoliefhebbers, en echte autoliefhebbers nemen geen elektrische auto.
Waarom zou een autoliefhebber geen elektrische auto nemen?
Er zijn ook mensen die nog LP's afspelen, dat wil niet zeggen dat de CD, DVD en BluRay geen succes zijn geworden. En ook die technieken lijken door hogere internetsnelheid en on-demand ingehaald te gaan worden.

Zolang er mensen zijn, is er innovatie... En zolang er innovatie is, zijn er altijd mensen die bij het oude willen blijven... Prima...
pi_111457683
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waarom zou een autoliefhebber geen elektrische auto nemen?
Er zijn ook mensen die nog LP's afspelen, dat wil niet zeggen dat de CD geen succes is geworden.
Omdat er gewoon weinig rijbeleving is bij een elektrische auto :{
pi_111457733
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:56 schreef H-D het volgende:

[..]

Voor de meeste mensen is een auto een hulpmiddel om van A naar B te komen.
Ik ben ook gek op mijn Volvo 740 uit '86 met een dikke 2.3 liter 8 klepper.
Maar dat wil niet zeggen dat ik negatief tegenover onvermijdelijke veranderingen sta.

En als je kijkt naar het koppel dat direct beschikbaar is bij een elektromotor, kom je er achter dat er echt nog wel rijbeleving is. Vooral als de dikke modellen op de markt komen.
pi_111457769
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Voor de meeste mensen is een auto een hulpmiddel om van A naar B te komen.
Ik ben ook gek op mijn Volvo 740 uit '86 met een dikke 2.3 liter 8 klepper.
Maar dat wil niet zeggen dat ik negatief tegenover onvermijdelijke veranderingen sta.
Ja maar je had het over autoliefhebbers. En dan is dus meer dan een hulpmiddel om van A naar B te komen. En daar was mijn reactie ook op...wel consequent blijven dan he :P

En ik moet persoonlijk gewoon niks van elektrische auto's hebben...vind het gewoon niks.

Btw heb je ook zo'n Volvoforumelandsticker op je auto dan zoals in je UI? :P
pi_111457791
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:59 schreef H-D het volgende:

[..]

Ja maar je had het over autoliefhebbers. En dan is dus meer dan een hulpmiddel om van A naar B te komen. En daar was mijn reactie ook op...wel consequent blijven dan he :P

En ik moet persoonlijk gewoon niks van elektrische auto's hebben...vind het gewoon niks.
Maar "er niets van moeten hebben" en iets "niks vinden" is natuurlijk alleen een kwestie van smaak.
Mensen kijken ook naar kosten in aanschaf en gebruik. Aanschafprijs is hoog, gebruik is steeds interessanter omdat je zelf stroom kan opwekken, nachtstroom kan gebruiken, etc.
pi_111457810
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:59 schreef H-D het volgende:

[..]

Btw heb je ook zo'n Volvoforumelandsticker op je auto dan zoals in je UI? :P
Sterker nog: dit is een foto van die sticker :)
pi_111457845
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 14:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Maar "er niets van moeten hebben" en iets "niks vinden" is natuurlijk alleen een kwestie van smaak.
Vrind, daarom staat er ook 'persoonlijk'.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 14:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Sterker nog: dit is een foto van die sticker :)
Ah cool :P
pi_111457877
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 14:02 schreef H-D het volgende:

[..]

Vrind, daarom staat er ook 'persoonlijk'.
Ah ja, daar las ik overheen.

quote:
[..]

Ah cool :P
Ja :P

Maar het is dus blijkbaar jouw liefde voor de verbrandingsmotor die hier meespeelt.
Het geluid, de geur, de trillingen, etc.

Maar ook de verbrandingsmotor is niet meer wat het was. In de 60's had je nog dikke blokken met weinig power (in verhouding tot cc's) en veel geluid. In de 70's en 80's moest het zuiniger omdat men er achter kwam dat de olie op kon raken. In de 90's tot nu moet het schoner en schoner.

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-05-2012 14:10:53 ]
pi_111457911
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:56 schreef H-D het volgende:

[..]

Dat is onzin. Elektrisch is zelfs beter dan verbranding want je hebt in ieder toerental maximaal koppel. De accu techniek is echter veels te slecht om er echt wat aan te hebben.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_111457950
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 14:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dat is onzin. Elektrisch is zelfs beter dan verbranding want je hebt in ieder toerental maximaal koppel. De accu techniek is echter veels te slecht om er echt wat aan te hebben.
Ten eerste is rijbeleving natuurlijk een persoonlijk iets. Dat ik geen plezier beleef aan elektrisch rijden kan jij onmogelijk als onzin bestempelen. Ten tweede gaat bij mij rijbeleving om meer dan alleen het max koppel bij ieder toerental.

Dus.
pi_111458051
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 14:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

En juist die accu-techniek, laadtechniek, laadstromen en levensduur maken spectaculaire verbeteringen door. Er zit een hele groeiende industrie achter, nano-technologie is inmidels echt praktisch toepasbaar, er is een groeiende vraag (en dat moet je niet op jezelf projecteren maar op de echte vraag op de markt) en dan is er een hoop mogelijk.

Ik vind de huidige generatie "tupperware auto's" ook niet mooi, maar het verkoopt wel.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:17:49 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_111460169
Als die nieuwe opslagtechniek (uit post #3) straks gemeengoed wordt, moet je eens opletten hoe snel iedereen elektrisch gaat rijden. Dan is aktieradius en capaciteit geen excuus meer, en zullen veelrijders als de sodemieter in een elektrisch hok gaan rijden.
Als je een dikke A6 (bijvoorbeeld) kunt voorzien van elektrische techniek waardoor je én minstens net zo snel kunt zijn als een S6, én 80% goedkoper, én je overal in de steden mag komen, én je net zo veel aktieradius hebt als een oldskool plantenresten mobiel, zie ik niet in waarom je fossiel zou blijven rijden ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_111460192
Omdat je nou natuurlijk die lekkere 3.0TDI van Audi onder de kap van je A6 wilt.
pi_111460207
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 14:06 schreef H-D het volgende:

[..]

Ten eerste is rijbeleving natuurlijk een persoonlijk iets. Dat ik geen plezier beleef aan elektrisch rijden kan jij onmogelijk als onzin bestempelen. Ten tweede gaat bij mij rijbeleving om meer dan alleen het max koppel bij ieder toerental.

Dus.
Ja dus je hebt een auto met veel meer praktisch vermogen maar het is kut omdat?
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_111460284
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:19 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ja dus je hebt een auto met veel meer praktisch vermogen maar het is kut omdat?
Omdat het gevoel anders is. Je respons. Geluid etc etc etc
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:25:08 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_111460411
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:18 schreef H-D het volgende:
Omdat je nou natuurlijk die lekkere 3.0TDI van Audi onder de kap van je A6 wilt.
Jonguh, als een elektromotor nou eens dubbelgekruid 100% rundergehakt maakt van een 3.0 TDI voor een fractie van de kosten (denk ook in onderhoudskosten, MRB, e.d), dan ben je toch een idioot als je blijft kromliggen aan de pomp?

Zonnepanelen en een windmolentje op je dak en je rijdt bijna voor nop 8-)

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar we zullen er toch een keertje aan moeten met zijn allen, want anders kun je straks trappers in je auto maken :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_111460415
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:21 schreef H-D het volgende:

[..]

Omdat het gevoel anders is. Je respons. Geluid etc etc etc
Ja het geluid is anders maar maximaal koppel bij 1000 toeren en dus per direct burning rubber is dat wel waard!

Maar goed de accu is het probleem een in tegenstelling wat hier boven staat gaat de ontwikkeling daarin helemaal niet snel.
pi_111460475
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:25 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Jonguh, als een elektromotor nou eens dubbelgekruid 100% rundergehakt maakt van een 3.0 TDI voor een fractie van de kosten (denk ook in onderhoudskosten, MRB, e.d), dan ben je toch een idioot als je blijft kromliggen aan de pomp?

Zonnepanelen en een windmolentje op je dak en je rijdt bijna voor nop 8-)

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar we zullen er toch een keertje aan moeten met zijn allen, want anders kun je straks trappers in je auto maken :')
Maar liever nog heel lang niet. Ik word gewoon altijd zo moe van dat groene milieu gezeik in NL. Terwijl in 80% of meer van de overige landen boeit het ze geen fuck en gaat iedereen gewoon vrolijk door. Nou dan ik hier ook.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:32:44 #31
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_111460653
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:27 schreef H-D het volgende:

[..]

Maar liever nog heel lang niet. Ik word gewoon altijd zo moe van dat groene milieu gezeik in NL. Terwijl in 80% of meer van de overige landen boeit het ze geen fuck en gaat iedereen gewoon vrolijk door. Nou dan ik hier ook.
Ik heb het niet over het milieu, ik heb het over bang for your buck :7

pi_111460735
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:25 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]
Maar goed de accu is het probleem een in tegenstelling wat hier boven staat gaat de ontwikkeling daarin helemaal niet snel.
Die ontwikkelingen gaan juist wel snel.

Kijk naar de recente ontwikkeling van de Envia batterij, 400Wh per kg en slechts 125$ per kWh.
Ofwel ruime verdubbeling capaciteit, halvering prijs. Allemaal te danken aan nano-technologie aan de anode zijde van de batterij.

En dat is maar één van de vele ontwikkelingen.
In de 90's had je penlites met 800mAh, nu sla je 2500mAh op in dezelfde penlite.

Voorbeeldje:
pi_111460849
quote:
Ik heb niet het hele filmpje gekeken maar dat is al een oud idee. Met oude nadelen. Je moet uniforme batterijen hebben in een uniform formaat. Het is eerste zal de ontwikkeling van batterijen hinderen, en het tweede de ontwerpers bij zoveel mogelijk ruimte maken, gewichtsverdeling beinvloeden en een stijf en licht chassis maken.

quote:
Problemen zijn uitdagingen... Je denkt toch niet dat we het ISS in een baan om de aarde hebben gekregen door te zeggen "gaat niet werken"?
Nee, wel door naar intrinsieke kwaliteiten van oplossingen te kijken en door naar haalbaarheid te kijken. Mensen vergeten nogal eens wat de auto tot zo'n succes heeft gemaakt en waarom de elektrische auto en de stoomauto het bijna 100 jaar geleden al aflegden tegen de benzine-auto: Tanken.

Een paar minuutjes en je hebt weer energie voor honderden kilometers, benzine is licht, compact, vraagt niks ingewikkelds om mee te dragen en is makkelijk overdraagbaar en veilig. De ideale energiedrager. Dat is wat de auto zijn mobiliteit geeft.

Ik vind alle nieuwe ontwikkelingen hartstikke leuk en interessant, maar als je het vergroten van de actieradius met een eenvoudige handeling eruit haalt dan hou je weinig mobiliteit over en dat is zo'n grote achteruitgang dat die het niet zal halen. Als je met accuverwisseling begint dan beperk je de mogelijkheden van fabrikanten om zich te onderscheiden en te ontwikkelen ernstig, en daar heb je dus al meteen zo'n belangenconflict en zo'n centrale organisatie nodig dat het zeer moeilijk haalbaar zal blijken.
pi_111461562
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 15:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb niet het hele filmpje gekeken maar dat is al een oud idee. Met oude nadelen. Je moet uniforme batterijen hebben in een uniform formaat. Het is eerste zal de ontwikkeling van batterijen hinderen, en het tweede de ontwerpers bij zoveel mogelijk ruimte maken, gewichtsverdeling beinvloeden en een stijf en licht chassis maken.

Ik zei al: "zomaar een mogelijke oplossing". Wat het beste werkt doktert men wel uit.

quote:
[..]

Nee, wel door naar intrinsieke kwaliteiten van oplossingen te kijken en door naar haalbaarheid te kijken. Mensen vergeten nogal eens wat de auto tot zo'n succes heeft gemaakt en waarom de elektrische auto en de stoomauto het bijna 100 jaar geleden al aflegden tegen de benzine-auto: Tanken.

Een paar minuutjes en je hebt weer energie voor honderden kilometers, benzine is licht, compact, vraagt niks ingewikkelds om mee te dragen en is makkelijk overdraagbaar en veilig. De ideale energiedrager. Dat is wat de auto zijn mobiliteit geeft.

Ik vind alle nieuwe ontwikkelingen hartstikke leuk en interessant, maar als je het vergroten van de actieradius met een eenvoudige handeling eruit haalt dan hou je weinig mobiliteit over en dat is zo'n grote achteruitgang dat die het niet zal halen. Als je met accuverwisseling begint dan beperk je de mogelijkheden van fabrikanten om zich te onderscheiden en te ontwikkelen ernstig, en daar heb je dus al meteen zo'n belangenconflict en zo'n centrale organisatie nodig dat het zeer moeilijk haalbaar zal blijken.
Ideaal is benzine niet. Het is vervuilend en erg brandgevaarlijk.
Maar je hebt wel gelijk met de energie-dichtheid.

Accu's worden beter, laadtijden korter.
Niet iedereen zal gelijk op de elektrische auto overgaan maar mensen die vooral woon-werkverkeer doen kunnen prima met zo'n auto uit de voeten.
Voor mensen die verder weg moeten, zullen hybride oplossingen als de Ampera voorlopig de tussenoplossing blijven.

En auto's op benzine blijven er ook heus wel, voorlopig.

Je ziet een verschuiving, zoals van de PC naar laptop, vaste telefoon naar mobiel, gsm naar smartphone, LP naar CD, fotorolletjes naar digitaal, AM naar FM, 4:3 naar 16:9, beeldbuis naar TFT, stoomtrein naar diesel en elektrisch, etc.
Het één verdringt het ander niet totaal maar de verschuiving is al bezig.

Ik zag onlangs ook een leuk artikel over hoe je auto's kan laten rijden door stroom af te geven via spoelen onder het asfalt. Je accu laadt dan zelfs op terwijl je rijdt en als je de snelweg afgaat, naar dorp of stad doe je de rest op de accu. Afrekenen gaat op dezelfde manier als stroom in huis: je hebt een verbruiksmeter in de auto en rekent af met jouw leverancier. Dat is vergelijkbaar met de situatie in huis, waar je ook niet een aparte stroomkabel hebt voor een andere energie leverancier.

Ik zeg niet dat dat het wordt, het geeft alleen aan dat voor uitdagingen altijd weer oplossingen zijn.
pi_111462527
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:04 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zei al: "zomaar een mogelijke oplossing". Wat het beste werkt doktert men wel uit.
Ik denk dat we deze al kunnen schrappen.

quote:
Ideaal is benzine niet. Het is vervuilend en erg brandgevaarlijk.
Maar je hebt wel gelijk met de energie-dichtheid.

Accu's worden beter, laadtijden korter.
Niet iedereen zal gelijk op de elektrische auto overgaan maar mensen die vooral woon-werkverkeer doen kunnen prima met zo'n auto uit de voeten.
Nee. Mensen die alléén maar woon-werkverkeer doen en willen doen kunnen er prima mee uit de voeten. Dat is een essentieel verschil.
quote:
Voor mensen die verder weg moeten, zullen hybride oplossingen als de Ampera voorlopig de tussenoplossing blijven.

En auto's op benzine blijven er ook heus wel, voorlopig.

Je ziet een verschuiving, zoals van de PC naar laptop, vaste telefoon naar mobiel, gsm naar smartphone, LP naar CD, fotorolletjes naar digitaal, AM naar FM, 4:3 naar 16:9, beeldbuis naar TFT, stoomtrein naar diesel en elektrisch, etc.
Het één verdringt het ander niet totaal maar de verschuiving is al bezig.

Ik zag onlangs ook een leuk artikel over hoe je auto's kan laten rijden door stroom af te geven via spoelen onder het asfalt. Je accu laadt dan zelfs op terwijl je rijdt en als je de snelweg afgaat, naar dorp of stad doe je de rest op de accu. Afrekenen gaat op dezelfde manier als stroom in huis: je hebt een verbruiksmeter in de auto en rekent af met jouw leverancier. Dat is vergelijkbaar met de situatie in huis, waar je ook niet een aparte stroomkabel hebt voor een andere energie leverancier.

Ik zeg niet dat dat het wordt, het geeft alleen aan dat voor uitdagingen altijd weer oplossingen zijn.
Dat haalt dan ook weer de autonomie uit de auto. En belangrijker, om de mobiliteit erin te houden zijn grote investeringen nodig in het wegdek. Het lijkt mij dat de oplossing ligt in iets wat een autofabrikant zelf aan de klant kan verkopen zonder extra infrastructuur en zonder zichzelf te beperken in de ontwerpvrijheid en zonder de klant te beperken in zijn automobiliteit.

Voorlopig zullen dat dan pluginhybrids of plugin-range extenders zijn. Dat is op dit moment de oplossing voor de uitdaging die er nu ligt.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:34:17 #36
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_111462559
Elektrisch rijden gaat gewoon langzaam een heel groot deel van het wagenpark in beslag nemen, gewoon naast diesel, benzine, lpg en hybride. Ieder kiest zijn alternatief waar hij/zij het meeste vriendjes mee is, net als nu. We krijgen er alleen gewoon een alternatief bij naast wat we al hebben. Meer niet.

Er zijn 2 fundamentele problemen met elektrisch rijden:
-Als iedereen het doet moet je de stroomnetten in de wijk upgraden
-Batterijen zijn nog duur. En niet piepen over zwaar, zwaar is gewoon een argument waarom een auto met een voldoende dikke batterij duur wordt. Als er nu voor 15k een auto op stroom te koop zou zijn met leuk uiterlijk, alle gemakken aan boord, flink ruimte, grote actieradius (800km oid) maar een gewicht van tegen de 2 ton en toch heel goedkoop te rijden dan zie je ze echt wel op elke hoek van de straat verschijnen.

Gedoe over de rij ervaring met elektrisch versus verbrandingsmotor is net zo'n discussie als de rij ervaring (puur de ervaring, dus niet de kosten discussie) van diesel versus benzine. Ieder zijn ding. De een zal er van houden, de ander liever niet.

Ik word alleen altijd zo flauw van dat mensen elektrisch rijden qua rij ervaring afschieten voor ze er ook maar 1 meter zelf mee achter het stuur gezeten hebben. Probeer 1 keer een elektrische Lotus of een Tesla en je zult zien dat er wel degelijk veel te beleven kan zijn met elektrisch rijden. Niet piepen, gewoon een keer doen en dan zeggen wat je er van vind.

Zo lang je er niet in gezeten hebt weet je gewoon niet waar je over praat. Als het daarna niet jouw ding is...even goede vrienden.

De technische uitdagingen rond elektrisch rijden zullen nog wel even blijven. Maar als je eerlijk bent kun je zien dat benzine en diesel auto's nou ook niet echt heel uitdagings vrij zijn. Wie weet lopen we over 20 jaar over die verbrandings motoren wel te piepen dat het zo onhandig is dat je niet thuis kunt tanken...om maar wat te noemen. Of je moet met zo'n zuigerding ineens wennen dat je niet tegen de 100% koppel beschikbaar hebt vanaf nul toeren. De koppeling in moeten trappen, auto in de versnelling zetten en dan koppeling rustig op laten komen voor het wegrijden...wat een gedoe :')

Uberhaupt zul je zien dat olie verversen gaat verdwijnen. Koppelingen en versnellingsbakken gaan eruit dus die gaan ook niet meer stuk. Er rammelt veel minder los in je auto omdat je niet meer zo'n overmaatse vibrator onder je motorkap hebt. Filters vervangen? Laat me niet lachen. Een interieurfiltertje...ok maar verder?

Zo maar even wat fantasieen die je zo ter plekke kunt verzinnen.
pi_111462654
je vergeet nog dat als iedereen elektrisch wilt rijden dat er niet genoeg batterijen gemaakt kunnen worden om dat voor elkaar te boksen.

elektrisch rijden :')
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:43:58 #38
14320 TR08
pi_111462830
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
je vergeet nog dat als iedereen elektrisch wilt rijden dat er niet genoeg batterijen gemaakt kunnen worden om dat voor elkaar te boksen.

elektrisch rijden :')
Ik zie uberhaupt niet waarom 100% van de bevolking elektrisch zou moeten gaan rijden.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:45:51 #39
14320 TR08
pi_111462891
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:04 schreef MaGNeT het volgende:
-knip-
Ik zag onlangs ook een leuk artikel over hoe je auto's kan laten rijden door stroom af te geven via spoelen onder het asfalt. Je accu laadt dan zelfs op terwijl je rijdt en als je de snelweg afgaat, naar dorp of stad doe je de rest op de accu.

-knip-
Je vergeet wel even dat dat een vreselijk inefficient systeem gaat worden vanwege de afstand tussen de spoelen en de opnemer. Zulke systemen worden vaak door mensen met gebrek aan verstand van zaken als superleuk en clean gepresenteerd maar het rendement gaat ruk zijn.
pi_111462918
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

Serieus: waarom zou dat niet kunnen?
pi_111462996
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:45 schreef TR08 het volgende:

[..]

Je vergeet wel even dat dat een vreselijk inefficient systeem gaat worden vanwege de afstand tussen de spoelen en de opnemer. Zulke systemen worden vaak door mensen met gebrek aan verstand van zaken als superleuk en clean gepresenteerd maar het rendement gaat ruk zijn.
Rendement bij inductief opladen kan van 60-90% met de huidige stand van techniek.
Zo'n inductieve opnemer zal tijdens het rijden iets naar het asfalt kunnen zakken, zodat de afstand niet te groot is. Snelweg is glad genoeg daarvoor.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:49:56 #42
14320 TR08
pi_111463004
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Serieus: waarom zou dat niet kunnen?
Dat is zo'n discussie over edel metalen die aantonen dat het met de huidige stand van de techniek niet lukt. Domweg omdat we met de huidige stand van de techniek onvoldoende energie op kunnen slaan met de methoden die we nu kennen in de materiaal voorraden die we nu kennen :')
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:50:40 #43
14320 TR08
pi_111463024
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Rendement bij inductief opladen kan tot 60-90% met de huidige stand van techniek.
Zo'n inductieve opnemer zal tijdens het rijden iets naar het asfalt kunnen zakken, zodat de afstand niet te groot is. Snelweg is glad genoeg daarvoor.
Wat voor luchtspleten zie jij voor je om die rendementen te halen?
pi_111463078
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:49 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dat is zo'n discussie over edel metalen die aantonen dat het met de huidige stand van de techniek niet lukt. Domweg omdat we met de huidige stand van de techniek onvoldoende energie op kunnen slaan met de methoden die we nu kennen in de materiaal voorraden die we nu kennen :')
relevant. daarnaast is elektrisch rijden ook milieubelastend. enige voordeel is dat je geen olie nodig hebt.
pi_111463088
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:49 schreef TR08 het volgende:

[..]

quote:
Plenty of lithium resources for electric vehicle

Will there be enough lithium resources to support increased demand from the use of lithium-ion batteries in electric vehicles? According to researchers from the University of Michigan and Ford there will.
Their prediction suggests that even with a rapid and widespread adoption of electric vehicles there will be enough resources to support demand until at least the end of the century.
Its study assessed the global availability of lithium and compared it to potential demand from large scale use of electric vehicles. It compiled data on 103 deposits containing lithium with an emphasis on 32 deposits with a lithium resource of more than 100,000 metric tons each. Defining a lithium resource as a deposit from which production is currently or potentially feasible economically, they estimated a lithium resource of about 39million tons globally.
Then they looked at lithium demand for the same 90year period with demand estimated to be under the assumption of two different growth scenarios for electric vehicles and other current battery and non-battery applications. The total demand for lithium was estimated to be in the range of 12-20million tons depending on assumptions regarding economic growth and recycling rates.

bron: http://www.thegreencarweb(...)r-electric-vehicles/
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:53:59 #46
14320 TR08
pi_111463115
Ja ik vind die discussie over de metalen ook een non-discussie hoor :)

Maar goed, als een of andere anti met dat soort argumenten het elektrisch rijden graag plat wil slaan...veel succes.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

relevant. daarnaast is elektrisch rijden ook milieubelastend. enige voordeel is dat je geen olie nodig hebt.
Tsja, you win some, you lose some. 100% schoon transport bestaat niet. Zelfs als je gaat lopen heb je extra CO2 uitstoot.
pi_111463161
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:50 schreef TR08 het volgende:

[..]

Wat voor luchtspleten zie jij voor je om die rendementen te halen?
Op 12cm afstand haal je nog 60% rendement, wordt beter als afstand kleiner is.
Niet onhaalbaar op de snelweg.

Ze kunnen het syteem infrezen in het huidige asfalt, gaat vrij snel.
Daarnaast herkent het of er een auto boven rijdt zodat alleen die spoelen stroom overdragen.

Je zou kunnen denken aan een 5e wiel onder de auto, waar een roterende spoel in zit zodat er altijd contact is met de weg. Ik noem maar wat geks hoor ;)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:58:05 #48
14320 TR08
pi_111463244
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Op 12cm afstand haal je nog 60% rendement, wordt beter als afstand kleiner is.
Niet onhaalbaar op de snelweg.
Bij 12 cm zo veel nog? Had ik niet verwacht. Bij alles rond de 5 cm kun je de opnemer haast gewoon in je wiel integreren. Spoelen infrezen wordt wel het kleinste probleem. Besturen van de spoelen gaat ook niet zo lastig zijn.
pi_111463316
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:58 schreef TR08 het volgende:

[..]

Bij 12 cm zo veel nog? Had ik niet verwacht. Bij alles rond de 5 cm kun je de opnemer haast gewoon in je wiel integreren. Spoelen infrezen wordt wel het kleinste probleem. Besturen van de spoelen gaat ook niet zo lastig zijn.
Neuh, idd. Die gerichte aansturing doen ze bij Maglev treinen ook al. Lijkt er een héél klein beetje op.

Ik vind dit soort technieken heel interessant.

Heb hier nog wat boeken van Chriet Titulaer liggen. Vreemde man maar wel iemand met visie.
Hij zag (leeft overigens nog) altijd oplossingen voor problemen en veel van die oplossingen en nieuwe technieken zijn hedendaagse gebruiksvoorwerpen geworden. In de 80's en 90's keken we nog wat vreemd naar HDTV, zakcomputers (smartphone), etc...
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:01:14 #50
14320 TR08
pi_111463348
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Neuh, idd. Die gerichte aansturing doen ze bij Maglev treinen ook al. Lijkt er een héél klein beetje op.
Dat weet ik, ik heb aan zo'n ding gewerkt 8-)

Luchtspleet daar was een mm of 10.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')