abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:01:06 #1
13684 Deadre
Schijt aan jou
pi_110554355
Wie denkt dat pesterijen alleen op scholen voorkomen, heeft het mis. Ook in verzorgingshuizen komt het dagelijks voor. Elkaars kroket opeten, beperkingen belachelijk maken, iemand boycotten; één op de vijf senioren heeft er last van. Dat schrijft het AD vandaag.

Dat de bewoners van verzorgingstehuizen 'niet lief' voor elkaar zijn, heeft Willem uit Best ervaren. Zijn moeder (90) heeft er last van gehad in een tehuis in West- Brabant. 'Sinds een jaar of vijf zit mijn moeder in een verzorgingstehuis. Daar zijn kaartclubjes. De eerste jaren ging het goed, maar daarna werd ze echt duidelijk uit die kaartclubjes gestoten. Ze mocht ineens niet meer meedoen.'

Dat ging subtiel. 'Dan begonnen ze om tien voor twee met kaarten, terwijl ze anders altijd om twee uur begonnen. Dan zeiden ze: Ja, te laat, we zijn al begonnen. Het pesten gaat net als op een school, alleen is dit erger: uit een verzorgingstehuis kun je niet weg. Je woont er', zegt Willem. Ook werd zijn moeder gepest met haar parkinson. 'Dat is lastig met het delen van de kaarten. Men zei dan: Je hebt helemaal geen parkinson hè, je wilt gewoon niet delen.'

Generatiefkloof
Verveling is een belangrijke oorzaak van het probleem, maar ook de 'generatiekloof' in verzorgingstehuizen speelt een rol. 'Vroeger kon je, zeg maar, zelf uitkiezen wanneer je naar een verzorgingstehuis zou gaan en naar welk,' zegt Jan Romme, directeur van het Nationaal Ouderenfonds.. 'Sinds een jaar of 6 moet je écht iets mankeren om in een tehuis geplaatst te worden. Er zit dus een oudere, wat fittere generatie die de 'nieuwelingen' met gebreken.'

Uitbannen
'Mensen sociaal buitensluiten en roddelen, dat zijn de twee vormen van pesten die het meest voorkomen onder ouderen', zegt Romme. Het gisteren gelanceerde 'Pesten Platform' van het Ouderenfonds moet kennis en tips verzamelen om het 'seniorenpesten' uit te bannen. 'Helemaal uitbannen kunnen we het nooit, maar het onderwerp moet in elk tehuis bespreekbaar zijn', aldus Romme.

Bron

Het is nu afwachten op de 1ste banga lijst onder bejaarden :')
Schijt aan iedereen
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:02:22 #2
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_110554411
Non-probleem :').
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_110554616
Keihard aanpakken. Ik pleit voor invoering van de plak voor dit soort situaties. De plak met ijzeren punten. Dat tuig voert niets uit en zij leveren ons niets op. Keihard aanpakken dus.
pi_110554663
Hangouderen worden hier in de buurt ook een steeds hardnekkiger probleem.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_110554728
Is de natuur van de mens ,doe je niets aan......... :Y
allesbeterweter
  Overall beste user 2022 vrijdag 20 april 2012 @ 11:15:26 #6
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_110554825
Euthanasie plegen op een paar daders. Is het snel voorbij met die onzin.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:17:28 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_110554899
Jaja....en maar klagen over "de jeugd" "van tegenwoordig" :')
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:18:22 #8
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_110554932
quote:
Er zit dus een oudere, wat fittere generatie die de 'nieuwelingen' met gebreken.'
Wat?

Die oudere pestgeneratie sterft iig ook snel uit.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:28:05 #9
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110555263
Niet alleen de jeugd blijkt dus bedorven.

Op de weg zie je trouwens dat 50+ers het meest asociaal rijden, vaak niet eens de jeugd. Typisch.
Daar sta je dan.
pi_110555408
Op school wordt gepest. Op het werk wordt gepest. In het bejaardentehuis wordt gepest...

Goh... mensen zijn niet altijd lief voor elkaar! Dat is inderdaad nieuws... :')

Te vaak blijven mensen hopen op een droomwereld die er niet is en die er nooit zal komen. Je hebt nu eenmaal in iedere sociale structuur leiders die de dienst uitmaken en de lijnen uitzetten. En vervolgens heb je een grote groep die volgt. En je hebt degenen die buiten de lijnen komen... dat zijn ofwel leiders in spé, maar veel vaker degenen die gepest worden omdat ze op die manier gedwongen worden om weer binnen de lijnen te komen, ofwel op die manier buiten de sociale structuur geplaatst worden.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:42:30 #11
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110555631
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:34 schreef DS4 het volgende:
Op school wordt gepest. Op het werk wordt gepest. In het bejaardentehuis wordt gepest...

Goh... mensen zijn niet altijd lief voor elkaar! Dat is inderdaad nieuws... :')

Te vaak blijven mensen hopen op een droomwereld die er niet is en die er nooit zal komen. Je hebt nu eenmaal in iedere sociale structuur leiders die de dienst uitmaken en de lijnen uitzetten. En vervolgens heb je een grote groep die volgt. En je hebt degenen die buiten de lijnen komen... dat zijn ofwel leiders in spé, maar veel vaker degenen die gepest worden omdat ze op die manier gedwongen worden om weer binnen de lijnen te komen, ofwel op die manier buiten de sociale structuur geplaatst worden.
Je zou toch denken dat op oudere leeftijd de mensen wijzer zullen worden. Al is dit dan langer bekend, het is goed dat het onder de aandacht komt. Zoiets moet gewoon hard aangepakt worden.

Verder heb je wel een punt: het is onderdeel van sociale dynamiek. Neemt niet weg dat correctie daar onderdeel van kan zijn.
Daar sta je dan.
pi_110555655
Hier terroriseren ze de supermarkt altijd, dát is pas erg!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:44:12 #13
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_110555658
Die bejaarden netzo beschouwen als Marokkaans straattuig.
Weg ermee!
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:47:08 #14
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_110555722
quote:
Er zit dus een oudere, wat fittere generatie die de 'nieuwelingen' met gebreken.'
:?

En ja, mensen zijn mensen en bejaarden ook. Het zal het combinatie van verveling en bekrompenheid zijn waar veel bewoners van verzorgingstehuizen mee kampen die het nog een stukje erger maakt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_110555790
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:42 schreef poepa het volgende:

Je zou toch denken dat op oudere leeftijd de mensen wijzer zullen worden. Al is dit dan langer bekend, het is goed dat het onder de aandacht komt. Zoiets moet gewoon hard aangepakt worden.

Verder heb je wel een punt: het is onderdeel van sociale dynamiek. Neemt niet weg dat correctie daar onderdeel van kan zijn.
Waarom zou je de natuur met geweld willen veranderen? Vanwege een droombeeld wat nooit werkelijkheid wordt?

Wat wil je doen: mensen dwingen anderen toe te laten tot een kaartclubje? Dat lijkt mij niet heel haalbaar ofzo.

In het leven heb je nu eenmaal mensen die dingen afdwingen en een grote groep die moet ondergaan. Laten we wel zijn: ook dat ondergaan is vaak een bewuste keuze waar mensen zich goed bij voelen, niet iedereen wil de leiding hebben, verantwoordelijkheid, enz. Het probleem ontstaat vaak daar waar iemand wel wil afdwingen, maar dat niet kan. Die mensen zijn vaak de pineut en komen in een sociaal isolement.

En hoe zeer ik ook de wens begrijp om daar iets tegen te doen... het zal nooit lukken. Het beste is om die mensen duidelijk te maken dat ze alleen zichzelf kunnen veranderen. Willen ze dat niet... dan is hun lot wel bepaald. En ja... dat is dan een keuze.
pi_110555820
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:43 schreef bijdehand het volgende:
Hier terroriseren ze de supermarkt altijd, dát is pas erg!
De pré babyboomgeneratie lijkt soms inderdaad wel te bestaan uit een stel opperhorken...
pi_110555940
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:52 schreef DS4 het volgende:

[..]

De pré babyboomgeneratie lijkt soms inderdaad wel te bestaan uit een stel opperhorken...
Niet alleen de pre, want ook de babyboomgeneratie is triest bezig.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  vrijdag 20 april 2012 @ 11:57:03 #18
50623 Matty___
Konichiwa Bitches
pi_110555953
die mensen hebben heel de fucking dag niets te doen. snap ik dat ze vervelend worden. Zijn net kleine kinderen.
Deze muziek smaakt naar bier :)
Es bedarf keiner Psychoanalyse, um festzustellen, dass das Leben ein einziger Friedhof gescheiterter Pläne ist!
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:01:24 #19
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110556044
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waarom zou je de natuur met geweld willen veranderen? Vanwege een droombeeld wat nooit werkelijkheid wordt?

Wat wil je doen: mensen dwingen anderen toe te laten tot een kaartclubje? Dat lijkt mij niet heel haalbaar ofzo.

In het leven heb je nu eenmaal mensen die dingen afdwingen en een grote groep die moet ondergaan. Laten we wel zijn: ook dat ondergaan is vaak een bewuste keuze waar mensen zich goed bij voelen, niet iedereen wil de leiding hebben, verantwoordelijkheid, enz. Het probleem ontstaat vaak daar waar iemand wel wil afdwingen, maar dat niet kan. Die mensen zijn vaak de pineut en komen in een sociaal isolement.

En hoe zeer ik ook de wens begrijp om daar iets tegen te doen... het zal nooit lukken. Het beste is om die mensen duidelijk te maken dat ze alleen zichzelf kunnen veranderen. Willen ze dat niet... dan is hun lot wel bepaald. En ja... dat is dan een keuze.
Een bejaardenpolitie zou ook wat erg ver gaan. Ik zie meer in elkaar gewoon aan te spreken op wangedrag. Mensen moeten ook leren assertief te zijn, al is niet iedereen begenadigd met adrem te kunnen reageren. Er zijn daarnaast ook mensen die duidelijke psychopathische trekken hebben, en plezier beleven met het treiteren van anderen. Die groep zou je moeten kunnen weren.

Maar waarom zie je repressie niet als natuurlijk gedrag? Zonder repressie zou het toch een grote maatschappelijk wanorde ontstaan?

Maar met repressie alleen zal je het nooit oplossen. De aperots is ook op mensen van toepassing. Mensen zijn nu eenmaal een hogere apensoort..
Daar sta je dan.
pi_110556162
Trollen en pesten is voor velen ook (leed)vermaak.
allesbeterweter
pi_110556187
Gewoon een leider aanstellen die de straffen uitdeelt. Niet leuk samen spelen? Prima, geen avondeten voor 2 dagen. Stiekem een kroketje stelen? Geen probleem, dan forceren we een litertje ipecac door jouw slokdarm.

Het blijven mensen.
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:08:46 #22
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110556242
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:05 schreef allesbeterweter het volgende:
Trollen en pesten is voor velen ook (leed)vermaak.
Van het ziekelijke soort.
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:06 schreef HyperViper het volgende:

Het blijven mensen.kinderen.
Daar sta je dan.
pi_110556264
1/5 vind ik best veel. Triest hoor, je op die leeftijd nog zo verlagen.
pi_110556277
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:01 schreef poepa het volgende:

Een bejaardenpolitie zou ook wat erg ver gaan. Ik zie meer in elkaar gewoon aan te spreken op wangedrag. Mensen moeten ook leren assertief te zijn, al is niet iedereen begenadigd met adrem te kunnen reageren. Er zijn daarnaast ook mensen die duidelijke psychopathische trekken hebben, en plezier beleven met het treiteren van anderen. Die groep zou je moeten kunnen weren.

Maar waarom zie je repressie niet als natuurlijk gedrag? Zonder repressie zou het toch een grote maatschappelijk wanorde ontstaan?

Maar met repressie alleen zal je het nooit oplossen. De aperots is ook op mensen van toepassing. Mensen zijn nu eenmaal een hogere apensoort..
Het pesten is repressie...
pi_110556295
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:12 schreef allesbeterweter het volgende:
Is de natuur van de mens ,doe je niets aan......... :Y
Dat het gebeurt betekent niet dat er niets tegen te doen valt. :')
pi_110556308
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:09 schreef -Strawberry- het volgende:
Iets anders... loop jij nu heel erg voor, of 4 maanden achter?
pi_110556331
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:10 schreef -Strawberry- het volgende:

Dat het gebeurt betekent niet dat er niets tegen te doen valt. :')
Wat wil jij doen tegen mensen die met een vast groepje willen kaarten en niet met bejaarde Y?
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:12:14 #28
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_110556342
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:09 schreef -Strawberry- het volgende:
Waarom denken mensen toch zo naïef dat pesten leeftijdsgebonden is? Als je oud bent, ben je niet meteen van de bloemen in je haar en dansen maar. Pestgedrag is van alle leeftijden, alle rangen en alle standen.
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:12:17 #29
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110556344
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het pesten is repressie...
Ik dacht dat pesten toch het probleem was, waar je al dan niet op gaat reageren/optreden (=repressie) :?
Daar sta je dan.
pi_110556382
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:12 schreef Copycat het volgende:

Waarom denken mensen toch zo naïef dat pesten leeftijdsgebonden is? Als je oud bent, ben je niet meteen van de bloemen in je haar en dansen maar. Pestgedrag is van alle leeftijden, alle rangen en alle standen.
Precies.

Het is gewoon sociaal gedrag.
pi_110556395
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:12 schreef poepa het volgende:

Ik dacht dat pesten toch het probleem was, waar je al dan niet op gaat reageren/optreden (=repressie) :?
Sommigen vinden het een probleem vanuit een romantische gedachte...
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:15:48 #32
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_110556431
En misschien is dat voorbeeld uit de OP wel zo'n irritant iemand om mee te kaarten. Eentje die je om de haverklap de spelregels moet uitleggen, waar je steeds op moet wachten, die elke keer de verkeerde troef speelt ... met d'r bibberhandjes.
pi_110556467
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:15 schreef Copycat het volgende:
En misschien is dat voorbeeld uit de OP wel zo'n irritant iemand om mee te kaarten. Eentje die je om de haverklap de spelregels moet uitleggen, waar je steeds op moet wachten, die elke keer de verkeerde troef speelt ... met d'r bibberhandjes.
Precies. Die is dan ook al een paar keer op haar nummer gezet, maar "blijft lekker zichzelf". Totdat men het zat is.

Pesten is altijd een wisselwerking.
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:18:00 #34
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110556479
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

Sommigen vinden het een probleem vanuit een romantische gedachte...
Ik vind wel dat je makkelijk neerlegt bij "natuurlijk gedrag". Vind je dan ook dat politie dan eigenlijk niet nodig is :?
Daar sta je dan.
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:18:23 #35
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_110556488
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:18:58 #36
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_110556508
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:18 schreef poepa het volgende:

Ik vind wel dat je makkelijk neerlegt bij "natuurlijk gedrag". Vind je dan ook dat politie dan eigenlijk niet nodig is :?
Voor dit soort menselijk gedrag?
pi_110556514
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:15 schreef Copycat het volgende:
Dat dus inderdaad. Zo'n kansloze knol. Waarschijnlijk was het ook gewoon tien voor twee, maar zat dat oude geweer nog met haar stoma te rotzooien.
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:20:06 #38
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110556533
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:18 schreef Copycat het volgende:

[..]

Voor dit soort menselijk gedrag?
Nee, in het algemeen.
Daar sta je dan.
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:20:14 #39
271890 Dzjenn.
en koffie vind ik vies
pi_110556537
Klopt, dit komt veel voor. Werk zelf in een verzorgingstehuis als SPH-er en mijn bevindingen zijn dat het verzorgende personeel (het personeel dat het meest intensief met de bewoners werkt) voornamelijk jong is en het lastig vindt om tegen mensen die zóveel ouder zijn dan zijzelf "op te treden".
  Admin vrijdag 20 april 2012 @ 12:22:34 #40
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_110556585
Non probleem?
Ze gaan enorm ver in dat treiteren, echt valse praktijken, tot aan fysiek worden aantoe.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin vrijdag 20 april 2012 @ 12:25:58 #41
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_110556688
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Precies. Die is dan ook al een paar keer op haar nummer gezet, maar "blijft lekker zichzelf". Totdat men het zat is.

Pesten is altijd een wisselwerking.
Oh puhlease,
oordeel maar fijn vanuit je bureaustoel.

Niets mag blijkbaar het reclamebeeld van het lieve ouwetje verpesten.
Alle tokkies zitten door een hele stad verspreid, in een bejaardenhuis/verzorgingstehuis komt het allemaal bij elkaar. En daar gaat dat tokkiegedrag gewoon door hoor.
Die grijze haren betekenen niet automatisch een snoepjes uitdelende lieve oma/opa
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_110556751
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:18 schreef poepa het volgende:

Nee, maar ik vind zware criminaliteit toch net wat anders dan iemand niet mee laten doen met een spelletje...
pi_110556763
quote:

[..]

Klopt zo heb ik het ook ervaren.
pi_110556777
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:22 schreef yvonne het volgende:
Non probleem?
Ze gaan enorm ver in dat treiteren, echt valse praktijken, tot aan fysiek worden aantoe.
Fysiek geweld moet wel tegen worden opgetreden natuurlijk.
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:30:32 #45
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110556799
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Fysiek geweld moet wel tegen worden opgetreden natuurlijk.
Niet tegen niet-fysiek geweld?
Daar sta je dan.
pi_110556806
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:25 schreef yvonne het volgende:

Oh puhlease,
Ik kom nooit uit mijn bureaustoel, dat is waar... :')

quote:
Alle tokkies zitten door een hele stad verspreid, in een bejaardenhuis/verzorgingstehuis komt het allemaal bij elkaar. En daar gaat dat tokkiegedrag gewoon door hoor.
Die grijze haren betekenen niet automatisch een snoepjes uitdelende lieve oma/opa
Heb je wel gelezen wat ik schreef?
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:31:52 #47
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110556823
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, maar ik vind zware criminaliteit toch net wat anders dan iemand niet mee laten doen met een spelletje...
Politie bestrijdt echt niet alleen zware criminaliteit maar ook als je 5 km/h te hard rijdt. Dus waar ligt voor jou dan de grens?
Daar sta je dan.
pi_110556840
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:25 schreef yvonne het volgende:

Oh puhlease,
Ja, want ik kom natuurlijk nooit uit mijn bureaustoel... ;)

quote:
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:32:37 #49
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_110556842
Nummerborden en wasknijpers laten maken. Niet lullen maar werken.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_110556858
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:31 schreef poepa het volgende:

Politie bestrijdt echt niet alleen zware criminaliteit maar ook als je 5 km/h te hard rijdt. Dus waar ligt voor jou dan de grens?
Ik ben ook niet voor dat flitsbeleid eerlijk gezegd.

Maar het is nog steeds appels en peren.
  Admin vrijdag 20 april 2012 @ 12:34:55 #51
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_110556888
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja, want ik kom natuurlijk nooit uit mijn bureaustoel... ;)

[..]

Nu wel ;)

vrijdag 20 april 2012 @ 12:35:05 #52
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110556889
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik ben ook niet voor dat flitsbeleid eerlijk gezegd.

Maar het is nog steeds appels en peren.
Nee, dat is het niet. Het gaat om sociaal onwenselijk gedrag en of- en zo ja wat - tegen wilt doen.
Daar sta je dan.
pi_110556940
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:35 schreef poepa het volgende:

Nee, dat is het niet. Het gaat om sociaal onwenselijk gedrag en of- en zo ja wat - tegen wilt doen.
De politie is er nooit geweest om sociaal wenselijk gedrag af te dwingen. De politie is er om de wet te handhaven.

Voor zover ik weet is er geen wet die stelt dat je als je gaat kaarten iedereen mee moet laten doen die dat wil.
pi_110556947
quote:

[..]

Omdat het kinderlijk gedrag is. Als volwassene moet je accepteren dat mensen bepaalde gebreken hebben. Je kunt ze op ongewenst gedrag wijzen, maar iemand stelselmatig buitensluiten/vernederen is geen gedrag voor een volwassene. Maar goed, bejaarden worden vaak weer een beetje kinds, dus in dat opzicht is het niet heel vreemd dat bejaarden dit doen. :')
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  Admin vrijdag 20 april 2012 @ 12:38:26 #55
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_110556965
Ik zie posts dubbel :o
Tegen optreden, oké
Hoe?

recreatiezaal worden bemand door vrijwilligers die ook al dik in de grijze haren zitten.
De verzorging is dermate jong, die durven niets te zeggen.
Verpleging werkt bijna al niet meer in dit soort huizen want te duur.
En de organisatie van zo'n huis is, en ik zal vast chargeren, niet geinteresseert in de bewoner, maar wel in het kostenplaatje.

vrijdag 20 april 2012 @ 12:38:39 #56
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110556971
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:37 schreef DS4 het volgende:

[..]

De politie is er nooit geweest om sociaal wenselijk gedrag af te dwingen. De politie is er om de wet te handhaven.

Voor zover ik weet is er geen wet die stelt dat je als je gaat kaarten iedereen mee moet laten doen die dat wil.
Jij wilt het gedrag maar liever laten gebeuren dan (m.a.w. niks doen) :?
Daar sta je dan.
pi_110557025
Gepeste bejaarden overplaatsen naar een ander verzorgings tehuis voor watjes. En de pestkoppen bij elkaar houden kunnen deze elkaar blijven pesten.
Ieder zijn omgangs groep en mentaliteit.
Maar er zijn vele oplossingen voor handen,maar het pesten zal naar alle waarschijnlijkheid gewoon blijven doorgaan.
allesbeterweter
pi_110557048
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:37 schreef Fascination het volgende:

[..]

Omdat het kinderlijk gedrag is. Als volwassene moet je accepteren dat mensen bepaalde gebreken hebben. Je kunt ze op ongewenst gedrag wijzen, maar iemand stelselmatig buitensluiten/vernederen is geen gedrag voor een volwassene. Maar goed, bejaarden worden vaak weer een beetje kinds, dus in dat opzicht is het niet heel vreemd dat bejaarden dit doen. :')
Vele volwassenen vertonen kinderachtig gedrag. Geintjes moeten kunnen anders is het zo saai op kantoor maar pesterijen zijn echt ongewenst.
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:43:43 #59
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_110557055
quote:

In jouw wereldje komt pesten op de werkvloer ook niet voor?
pi_110557086
quote:

Het gebeurt op school, op werk en in het bejaardenhuis...

Hoezo is het kinderlijk gedrag?
pi_110557099
Geloof me iemand met aanhef Prof. dr. ir. pest ook. Het ligt aan de karakters van mensen.
pi_110557113
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:38 schreef poepa het volgende:

Jij wilt het gedrag maar liever laten gebeuren dan (m.a.w. niks doen) :?
Zoals ik al zei: mensen moeten eens leren te accepteren dat ze niet alles kunnen veranderen. Je kan jezelf veranderen.

Wat je al helemaal niet kan is mensen dwingen elkaar leuk te vinden.
pi_110557140
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:46 schreef Yellowcard het volgende:
Geloof me iemand met aanhef Prof. dr. ir. pest ook. Het ligt aan de karakters van mensen.
Het is sociaal gedrag. Dus natuurlijk kom je het overal tegen.
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:49:38 #64
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110557189
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is sociaal gedrag. Dus natuurlijk kom je het overal tegen.
Verrek da's waar ook. Gisteren pestte Verhagen de heer Rutte door zijn damesfiets op slot te zetten bij het Catshuis.

Het topic kan dus nu dicht. :)
Daar sta je dan.
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:53:36 #65
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_110557269
Zo rond de kerst iedere jaar die zure bejaarden een euthanasieverklaring sturen lijkt mij een goed plan.
Eventueel mag iedere dode bejaarde ¤5K aan zijn kleinkinderen doneren.
Of aan Lenie 't Hart. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 20 april 2012 @ 12:59:45 #66
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110557361
Edit: verkeerd topic.
Daar sta je dan.
pi_110567717
Je moet ook eens voor de grap in het 40+ gedeelte kijken hier, gaat er echt gruwelijk hard aan toe.
pi_110572304
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 19:43 schreef DrDentz het volgende:
Je moet ook eens voor de grap in het 40+ gedeelte kijken hier, gaat er echt gruwelijk hard aan toe.
Ach ik dacht vroeger van een persoon die me altijd bedreigde en beledigde bij het online gamen dat het een joch van 15 was. Bleek het een vent van 47 te zijn. Het verschil is soms erg moeilijk te zien.
pi_110573583
quote:
Elkaars kroket opeten..
Wat een gajes ... :')
  vrijdag 20 april 2012 @ 21:43:21 #70
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_110573693
ouderen verbieden :Y
pi_110573800
quote:
Elkaars kroket opeten
_O-.
pi_110573835
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 19:43 schreef DrDentz het volgende:
Inderdaad, het gaat alleen zo langzaam.
pi_110573931
quote:
9s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:46 schreef Specularium het volgende:

Inderdaad, het gaat alleen zo langzaam.
De gemiddelde 40+-er is dan ook uitgezakt en uitgeblust...
pi_110574255
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

De gemiddelde 40+-er is dan ook uitgezakt en uitgeblust...
Zou het aan de patat liggen van de patatgeneratie ?
pi_110574465
quote:
5s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:43 schreef Copycat het volgende:

[..]

In jouw wereldje komt pesten op de werkvloer ook niet voor?
Dat zeg ik niet, ik geef aan waarom veel mensen denken dat pesten leeftijdsgebonden is.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_110574534
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:54 schreef Bankfurt het volgende:

Zou het aan de patat liggen van de patatgeneratie ?
In ieder geval is veel te veel vreten bij velen wel een van de grotere problemen.
  vrijdag 20 april 2012 @ 23:12:10 #77
241662 Jian
Well, well, well
pi_110578186
Lijfstraffen! zullen we weleens zien hoe lang dat gedonder nog voort duurt.
pi_110578212
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 21:43 schreef Life2.0 het volgende:
ouderen verbieden :Y
60 plusser meldt zich 8-)
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_110578238
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 23:12 schreef barthol het volgende:

60 plusser meldt zich 8-)
Voor een drionnetje?
pi_110578810
Als je mensen in een afhankelijkheids situatie plaatst, krijg je al gauw afhankelijkheidsgedrag. Het afhankelijkheidsgedrag kan zich uiten in geklaag of gezeur, of juist rebellie, maar ook in pestgedrag onder elkaar.
Het heeft niet zoveel met leeftijd te maken.
Je kan hetzelfde ook in penitentiaire inrichtingen hebben, of als je op een andere manier een groep mensen met elkaar in een afhankelijkheidssituatie plaatst.

[ Bericht 1% gewijzigd door barthol op 20-04-2012 23:42:42 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_110616382
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 23:12 schreef Jian het volgende:
Lijfstraffen! zullen we weleens zien hoe lang dat gedonder nog voort duurt.
Bejaarden die pesten krijgen geen koekje meer bij de koffie.
pi_110617663
ik vervoer senioren voor mijn werk. en kan het beamen.. heel gemeen kunnen die oude dames zijn })
  zondag 22 april 2012 @ 00:28:17 #83
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110618711
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zolang iedereen maar doorheeft dat zijn eigen posten ook mensen-posten zijn, dus onderhevig aan de gebruikelijke menselijke zwakzinnigheid.

Streven naar meer geld is geweldig (lekker je primitieve instincten uitleven :9 ).
Streven naar meer verstand is dom (daarlijk lijken we helemaal niet meer op apen :'( ).
The view from nowhere.
pi_110630238
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 00:02 schreef Macabrefuture het volgende:
ik vervoer senioren voor mijn werk. en kan het beamen.. heel gemeen kunnen die oude dames zijn })
Klopt wel. Mijn oma wil bijvoorbeeld niet dat als ze in de grote zaal eten, er een vrouw bijkomt die vroeger uit een ander dorp kwam terwijl die vrouw graag bij haar wil zitten. En waarom wil mijn oma dat niet? Omdat de vrouw een ander dorp komt en dat dorp had vroeger ruzie met het dorp waar mijn oma woonde.
Nu is mijn oma dementerend en valt het haar eigenlijk niet kwalijk te nemen maar het is alsnog denigrerend naar die andere vrouw toe. :')

Net alsof pesten/andere mensen klein maken een beetje bij de mens hoort. Kinderen doen het, volwassenen doen het en bejaarden ook.
  zondag 22 april 2012 @ 14:27:13 #85
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110630677
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 14:18 schreef Ziba het volgende:

Net alsof pesten/andere mensen klein maken een beetje bij de mens hoort. Kinderen doen het, volwassenen doen het en bejaarden ook.
Meer willen zijn dan anderen. Hierarchie vorming is een primitief instinct.
The view from nowhere.
pi_110631313
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 14:18 schreef Ziba het volgende:

[..]

Omdat de vrouw een ander dorp komt en dat dorp had vroeger ruzie met het dorp waar mijn oma woonde.
Het lijkt New Kids wel.
pi_111085821
Next checkt: ‘Een op vijf in verzorgingstehuis wordt gepest’
Onder andere in het AD, Metro en het Eindhovens Dagblad

In de Nederlandse kranten verschenen de afgelopen vier jaar circa 50 artikelen met daarin dezelfde tekst: één op de vijf ouderen wordt gepest. Neem Trouw in 2009: ‘Pesten door ouderen onderschat. Een op vijf bewoners verzorgingstehuis wordt genegeerd of uitgesloten’. Of de Volkskrant in 2010: ‘Fonds slaat alarm over getreiter onder ouderen. Ouderen hebben alle tijd en kennen de fijne kneepjes van het pesten (…) Een op de vijf ouderen zegt zich weleens buitengesloten en getreiterd te voelen.’ Twee weken geleden schreven zeven kranten (waaronder Eindhovens Dagblad, Metro en AD) over het onderwerp. Aanleiding was het Nationaal Ouderenfonds dat „een platform pesten onder ouderen” opende. In elke publicatie stond weer hetzelfde: één op de vijf ouderen is weleens slachtoffer van pesterijen. Klopt dit?

Next checkt en concludeert: deze bewering is ongefundeerd.

Waar is het op gebaseerd?
Het cijfer is afkomstig uit de masterscriptie ‘Resident-to-Resident Relational Agression and Subjective Well-being in Assisted Living Facilities’. Het vijftien pagina’s tellende onderzoeksverslag is geschreven door psycholoog Hester Trompetter die er in 2009 mee afstudeerde aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. Ze heeft er vervolgens een artikel over gepubliceerd met dezelfde titel in het wetenschappelijke tijdschrift Aging & Mental Health van januari 2011.

Hoe is er gemeten?
Trompetter heeft voor het onderzoek zes zorgcentra met 415 ouderen benaderd in de omgeving van Nijmegen. Uiteindelijk zijn er 121 ouderen (gemiddelde leeftijd 85,6) geïnterviewd. Deze ouderen kregen 11 uitspraken voorgelegd. Zoals: ‘Sommige medebewoners negeren mij met opzet en groeten mij niet in de gangen of in de eetkamer.’ Of: ‘Ik merk dat medebewoners over mij roddelen en geruchten verspreiden.’ De ondervraagden konden per uitspraak een score geven: 0 betekende nooit meegemaakt, een 1 betekende één of twee keer in een paar maanden meegemaakt, 2 stond voor twee of drie keer per maand, 3 voor één keer per week, 4 voor meerdere keren per week. In totaal waren er 23 mensen die op minimaal één van de zinnen positief antwoordden. Dat is de basis van het cijfer: 23 ouderen is 19 procent van 121 ouderen, oftewel één op vijf. Daarnaast liet Trompetter in de zes zorgcentra twee tot vijf verpleegkundigen een korte vragenlijst invullen. Ook hier moesten de geïnterviewden scores invullen. De uitkomst: 41 procent van de bewoners is in zekere mate slachtoffer van pesten.

En, klopt het?
De scriptie bevat veel onduidelijkheden. Zo is niet bekend wat de definitie van pesten is en of alle indicatoren van pesten onder de elf uitspraken vallen die ouderen kregen voorgelegd. Daarnaast is het onduidelijk hoeveel verplegend personeel Trompetter heeft gesproken. Volgens de verzorgers zou 41 procent van de ouderen worden gepest. Hoe Trompetter bij dit cijfer is komt, is onbekend. Wel wordt duidelijk dat de ouderen de incidenten zelf niet als pesten ervaren.

Dan de steekproef. Trompetter vertelt dat de zes zorgcentra in een straal van 1,5 uur bereikbaarheid met het openbaar vervoer „voor mij als student” rondom Nijmegen lagen. Nederland telt rond de 1.300 zorgcentra en daar wonen 130.000 ouderen. Het is discutabel om te concluderen dat zes centra in het oosten van het land, met in totaal 121 geïnterviewde ouderen, representatief zouden zijn voor heel het land. Daarnaast bevat de studie kleine aantallen. 23 mensen hebben iets meegemaakt. Hoeveel zegt dat over de 130.000 mensen in Nederlandse verzorgingshuizen?

En: wat hebben de 23 ouderen meegemaakt? We weten dat ze op minstens een van de elf uitspraken positief hebben geantwoord. Maar op hoeveel stellingen een ondervraagde positief heeft gereageerd en met welke score (een keer per maand of meerdere malen per week), is onbekend. De één op vijf is dus tot stand gekomen door meldingen van 23 ouderen samen te voegen. Er is geen onderscheid gemaakt in de ernst van incidenten of de hoeveelheid aan incidenten. Stel dat één senior op één vraag ja zegt, namelijk: ‘Sommige medebewoners negeren mij expres en zeggen geen gedag in de gang’. En stel dat deze senior heeft gezegd dat hem/haar dat ooit één keer is overkomen. Dan maakt deze persoon dus al deel uit van de 23 ‘slachtoffers’.

De exacte scores ontbreken en Trompetter geeft ze niet. Wel heeft ze een samenvatting gestuurd. Van de 23 mensen zijn er tien die minstens een 3 of 4 scoorden op minstens één vraag (dat ze minstens een keer per week minstens een negatieve ervaring hadden). Daarnaast zijn er zes die juist op minstens vier of meer gedragingen een 2 of hoger scoorden. Trompetter: „Zij ervaren dus vrij veel verschillende negatieve bejegeningen, maar soms met een wat lagere frequentie. Er blijft dus een groep van ongeveer 7 mensen over die zich sporadisch slachtoffer voelt.”

Een andere probleem is dat deze zelfrapportages geen antwoord geven op de vraag of er daadwerkelijk sprake is geweest van pesten: als iemand een andere bewoner niet groet op de gang, hoeft er nog geen opzet in het spel te zijn. In dat opzicht meten de vragen eerder wantrouwen en achterdocht dan pesten.

Conclusie
Regelmatig melden media dat één op de vijf ouderen weleens slachtoffer is van pesterijen. Maar er zijn veel vraagtekens te plaatsen bij het onderzoek waarop deze bewering is gebaseerd. Zo zijn de ervaringen van 23 ouderen bij elkaar gevoegd, zonder onderscheid te maken in de ernst van de pesterijen. Bovendien ontbreken de precieze scores. Daarnaast is de representativiteit twijfelachtig, er zijn slechts zes zorgcentra in de omgeving van Nijmegen bezocht. Daar zijn 121 ouderen ondervraagd. Zij werden geïnterviewd over pesten, terwijl de precieze definitie daarvan onduidelijk bleef. Mensen die rapporteerden ooit genegeerd te zijn, werden ook geschaard onder ‘gepest’. Bovendien gaat het hierbij om een subjectieve beleving. Of er sprake was van opzet blijft onduidelijk. Al met al beoordeelt next.checkt de uitspraak dat één op de vijf ouderen in Nederland slachtoffer is van pesterijen als ongefundeerd.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_111086351
Geweldig artikel van het nrc :D
pi_111090660
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:45 schreef DS4 het volgende:

[..]
Hoezo is het kinderlijk gedrag?
Pesten is dan ook geen kinderlijk gedrag, het is vrij normaal gedrag bij sociaal levende dieren om banden te smeden en pikordes vast te stellen.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_111110870
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 16:42 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Pesten is dan ook geen kinderlijk gedrag, het is vrij normaal gedrag bij sociaal levende dieren om banden te smeden en pikordes vast te stellen.
Pikordes in een bejaardentehuis ? :|W
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:37:52 #91
363488 allesbeterweter
allesbeterweter
pi_111112199
Hoe~ouder - Hoe~Gekker...... :Y
allesbeterweter
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:46:29 #92
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111112637
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 12:20 schreef Dzjenn. het volgende:
Klopt, dit komt veel voor. Werk zelf in een verzorgingstehuis als SPH-er en mijn bevindingen zijn dat het verzorgende personeel (het personeel dat het meest intensief met de bewoners werkt) voornamelijk jong is en het lastig vindt om tegen mensen die zóveel ouder zijn dan zijzelf "op te treden".
En als je het wel doet ben je zeker je baan kwijt _O-
  Admin vrijdag 4 mei 2012 @ 00:18:14 #93
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111113892
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 23:46 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

En als je het wel doet ben je zeker je baan kwijt _O-
Wat een kul, laat ze lekker ander werk gaanzoeken dan. Dan zijn ze niet geschikt voor dit werk.

pi_111115244
Typisch fok topic, ga zo door droeftoeters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')