abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110596607
Mooi hoor, als de beste man de uitzondering op de regel is, good for him, maar zoals boven al gepost:

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 15:18 schreef .M. het volgende:
Ieder z'n tempo; maar er zijn meer chronisch geblesseerden dan hardloopwonders dus kijk wel uit ;).
Er zijn hier al genoeg mensen binnengekomen die erg overtuigd waren van eigen kunnen (oa. door een 'briljant sportverleden' of 'ik beweeg sowieso altijd al veel') en na enkele weken óf niets meer van zich laten horen, óf mekkeren dat ze pijntjes hebben en niet meer kunnen lopen. Dus liever cynisch en matig aanmoedigend dan de hemel in prijzen en spijt hebben dat je niet gewaarschuwd hebt.

Nogmaals: puik hoor, als je die uitzondering bent. Uniekhoorn is er volgens mij zo een en die heb ik erg hoog zitten, maar focus we op het woord 'uitzondering'.
Ja doei.
pi_110596610
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:05 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Niks raar. Het is simpelweg onverstandig om ze snel zo ver op dat tempo te lopen. Ondanks waarschuwing denkt deze persoon dat het niet voor hem geldt.

Dus moblo haalt d'r schouders op en zegt "als we je maar wel mogen uitlachen" daarmee nog eenmaal subtiel waarschuwend dat hij niet zo slim bezig is.
Waarom is het onverstandig? Hoeveel weet jij van zijn persoonlijke omstandigheden af?

Nogmaals, een ervaren sporter kent zijn beperkingen in de regel wel hoor.

En een 8.4km met gemiddeld 10,40 km/h is nu ook weer niet zo'n extreme prestatie.
pi_110596662
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:08 schreef motorbloempje het volgende:
Mooi hoor, als de beste man de uitzondering op de regel is, good for him, maar zoals boven al gepost:

[..]

Er zijn hier al genoeg mensen binnengekomen die erg overtuigd waren van eigen kunnen (oa. door een 'briljant sportverleden' of 'ik beweeg sowieso altijd al veel') en na enkele weken óf niets meer van zich laten horen, óf mekkeren dat ze pijntjes hebben en niet meer kunnen lopen. Dus liever cynisch en matig aanmoedigend dan de hemel in prijzen en spijt hebben dat je niet gewaarschuwd hebt.

Nogmaals: puik hoor, als je die uitzondering bent. Uniekhoorn is er volgens mij zo een en die heb ik erg hoog zitten, maar focus we op het woord 'uitzondering'.
Heb je gelijk in, maar iemand die bijvoorbeeld altijd heeft gevoetbald incl. regelmatig trainen (en dan heb ik 't niet over de wandel-partijtjes van Zondag 6) kun je zo 10 km laten lopen hoor. Daar is helemaal niks stoers of overdrevens aan.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2012 16:10:22 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2012 @ 16:10:28 #154
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_110596672
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:08 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Waarom is het onverstandig? Hoeveel weet jij van zijn persoonlijke omstandigheden af?
Nee, maar ik weet wel dat hij niet regelmatig hardliep. Als ook bevestigt, dat is voldoende.

quote:
Ja want elke sport is hetzelfde qua belasting :')

quote:
En een 8.4km met gemiddeld 10,40 km/h is nu ook weer niet zo'n extreme prestatie.
Conditioneel niet nee...
pi_110596695
Oh, en stiekem wil ik natuurlijk iedereen onderuit praten die het beter doet dan ik, jaloerse koe die ik ben.
Ja doei.
  zaterdag 21 april 2012 @ 16:11:38 #156
89879 YUR
E stands for Excellent
pi_110596711
Hier gaan we weer... :')
F means you're fucked
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2012 @ 16:11:49 #157
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_110596717
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:10 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Heb je gelijk in, maar iemand die bijvoorbeeld altijd heeft gevoetbald incl. regelmatig trainen (en dan heb ik 't niet over de wandel-partijtjes van Zondag 6) kun je zo 10 km laten lopen hoor. Daar is helemaal niks stoers of overdrevens aan.
En gek genoeg lopen die regelmatig tegen overbelastingsblessures aan.
pi_110596764
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:11 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

En gek genoeg lopen die regelmatig tegen overbelastingsblessures aan.
Als je overdreven gaat lopen doen wel. Ik vind alleen loopjes tussen de 5 en 10 km voor een jonge vent niet overdreven. We zijn nu ook weer niet van glas he...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2012 16:13:38 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2012 @ 16:16:06 #159
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_110596864
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:12 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Als je overdreven gaat lopen doen wel. Ik vind alleen loopjes tussen de 5 en 10 km voor een jonge vent niet overdreven. We zijn nu ook weer niet van glas he...
Nee, van pezen en spieren. En die gaan gek genoeg vaak naar de klote.

quote:
2) Kan iedereen een lopersknie krijgen?
De lopersknie komt vooral veel voor bij hardlopers en ook wel bij wielrenners. Maar ook andere sporters die rennen om hun conditie te verbeteren zijn goede kandidaten hiervoor.
Juist mensen die al een (zeer) goede conditie hebben lopen relatief gezien vaker tegen peesblessures op bij hardlopen. Omdat ze simpelweg te snel te veel willen (en kúnnen!).

Deze topicreeks zit vol met voorbeelden daarvan.
pi_110596909
Morgen weer, overigens. Ga weer voor de 7km en dan zien of ik 't iets sneller kan.
Ja doei.
pi_110597188
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:16 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee, van pezen en spieren. En die gaan gek genoeg vaak naar de klote.

[..]

Juist mensen die al een (zeer) goede conditie hebben lopen relatief gezien vaker tegen peesblessures op bij hardlopen. Omdat ze simpelweg te snel te veel willen (en kúnnen!).

Deze topicreeks zit vol met voorbeelden daarvan.
Ik zeg toch niet dat er niet veel geblesseerden zijn onder beginnende lopers? Ik vind alleen dat je ook niet te overdreven voorzichtig moet doen als je een ervaren sporter bent.

Als jonge vent met een redelijke conditie en beoefenaar van een loopsport hoef je echt niet met een training van 2x 1,5 km joggen of dat soort dingen te beginnen om blessures te voorkomen.

Daarnaast kun je net zoveel winst maken met je voeding op dit soort vlakken, maar gek genoeg hoor ik daar bijna nooit iemand hier over.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2012 16:25:39 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2012 @ 16:25:38 #162
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_110597358
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:22 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Ik zeg toch niet dat er niet veel geblesseerden zijn onder beginnende lopers? Ik vind alleen dat je ook niet te overdreven voorzichtig moet doen als je een ervaren sporter bednt.

Als jonge vent met een redelijke conditie en beoefenaar van een loopsport hoef je echt niet met een training van 2x 1,5 km joggen of dat soort dingen te beginnen om blessures te voorkomen.

Daarnaast kun je net zoveel winst maken met je voeding op dit soort vlakken, maar gek genoeg hoor ik daar bijna nooit iemand hier over.
Prima, ga lekker 10KM lopen :)
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2012 @ 16:25:51 #163
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_110597370
Voor de rest een interessant document over hardloopblessures
pi_110597405
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:25 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Prima, ga lekker 10KM lopen :)
Afgelopen donderdag al gedaan. Nu m'n 2e rustdag gepakt. Morgen wedstrijd voetballen.

Zet anders in de OP even een aantal stellingen waar men het hier per definitie eens mee moet zijn, dat scheelt weer wat discussies. ;)
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2012 @ 16:28:35 #165
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_110597494
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:26 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Afgelopen donderdag al gedaan. Nu m'n 2e rustdag gepakt. Morgen wedstrijd voetballen.

Zet anders in de OP even een aantal stellingen waar men het hier per definitie eens mee moet zijn, dat scheelt weer wat discussies. ;)
Je hoeft het er niet mee eens te zijn hoor. Maar dan moet je ook niet gaan huilen en roepen "wat is dat een rare opmerking".
  zaterdag 21 april 2012 @ 16:33:47 #166
209973 Slickk
Flügeldrinkprivéles
pi_110597733
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:08 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Qua conditie als je jarenlang gesport hebt zul je het waarschijnlijk prima volhouden, alleen je spieren zijn er minder blij mee. Een toernooi zaalvoetbal voelde ik ook veel meer dan een toernooi veldvoetbal (terwijl je daar zelfs nog meer meters aflegt), voornamelijk omdat je niet de demping van het gras hebt. Dat is hetzelfde met beginnen te hardlopen op asfalt - er is geen enkele demping.

Dankzij dit topic ben ik ook rustiger aan gaan doen waardoor er van het groepje van 5 mensen waar we mee liepen nog maar 2 over zijn (een vriend van mij en ik), maar dat kwam voornamelijk omdat we de enige waren met enigszins fatsoenlijk schoeisel...

Dat je binnen de eerste twee weken nog geen blessure hebt wil nog niet zeggen dat die nooit meer zal komen. Je moet het gewoon rustig aan doen, er zijn al zoveel gevallen in deze topicreeks naar voren gekomen dat de meeste mensen hier wel genoeg weten door een 'voorkomen is beter dan genezen'-mentaliteit over te brengen. :)
pi_110597762
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:28 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Je hoeft het er niet mee eens te zijn hoor. Maar dan moet je ook niet gaan huilen en roepen "wat is dat een rare opmerking".
Overigens zeggen die statistieken van jou dat ongeveer 15% van het totale aantal blessures door overbelasting komt. Ik vind dat niet zo'n schrikbarend hoog percentage hoor, maar het zal wel aan mij leggen. Lijkt me eerder een goede afspiegeling van het percentage mensen dat z'n eigen lichaam niet aanvoelt en overdreven doet.

Geloof mij nou maar dat je overbelasting zelf echt wel doorhebt hoor. Dan is het aan jezelf om rust te nemen. Als de beste man in kwestie zonder problemen wat loopjes van 5-10 km maakt en af en toe een uitschietertje qua tempo als hij zich fit voelt is dat toch niet per definitie te hard van stapel lopen?
pi_110597792
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:33 schreef Slickk het volgende:

[..]

Qua conditie als je jarenlang gesport hebt zul je het waarschijnlijk prima volhouden, alleen je spieren zijn er minder blij mee. Dankzij dit topic ben ik ook rustiger aan gaan doen waardoor er van het groepje van 5 mensen waar we mee liepen nog maar 2 over zijn (een vriend van mij en ik), maar dat kwam voornamelijk omdat we de enige waren met enigszins fatsoenlijk schoeisel...

Dat je binnen de eerste twee weken nog geen blessure hebt wil nog niet zeggen dat die nooit meer zal komen. Je moet het gewoon rustig aan doen, er zijn al zoveel gevallen in deze topicreeks naar voren gekomen dat de meeste mensen hier wel genoeg weten door een 'voorkomen is beter dan genezen'-mentaliteit over te brengen. :)
Bek houwe, we zijn gewoon jaloers.
Ja doei.
  zaterdag 21 april 2012 @ 16:36:22 #169
209973 Slickk
Flügeldrinkprivéles
pi_110597891
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:34 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Bek houwe, we zijn gewoon jaloers.
Sssst, zeg dat nou niet. ;)
pi_110597908
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:33 schreef Slickk het volgende:

[..]

Qua conditie als je jarenlang gesport hebt zul je het waarschijnlijk prima volhouden, alleen je spieren zijn er minder blij mee. Dankzij dit topic ben ik ook rustiger aan gaan doen waardoor er van het groepje van 5 mensen waar we mee liepen nog maar 2 over zijn (een vriend van mij en ik), maar dat kwam voornamelijk omdat we de enige waren met enigszins fatsoenlijk schoeisel...

Maar even om misverstanden uit de wereld te helpen: ik zeg nergens dat de beste man geen blessures meer kan krijgen. Ik zeg enkel dat de een zijn lichaam beter kent dan de ander en dat dergelijke loopjes niet perse tot problemen hoeven te leiden zolang je naar je lichaam blijft luisteren.

En nogmaals: die focus hier op 'niet teveel' doen is ook een beetje overdreven wanneer je alleen naar de inspanningskant kijkt en niet naar de herstelkant. Voeding kan naast fysieke rust ongelofelijk veel betekenen bij je spierherstel, maar ik hoor daar hier nooit wat over.
pi_110597915
Oh, sorry! :@
Ja doei.
  zaterdag 21 april 2012 @ 16:39:31 #172
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_110598087
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:25 schreef Swetsenegger het volgende:
Voor de rest een interessant document over hardloopblessures
quote:
Wie raken geblesseerd?
Mannen, beginnende hardlopers en hardlopers die minder dan twee uur per week
lopen, hebben een grotere kans op een blessure
.

Mannen hebben een grotere kans op blessures dan vrouwen :?
All she wants and needs is just a little taste..
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2012 @ 16:40:28 #173
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_110598136
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:34 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Overigens zeggen die statistieken van jou dat ongeveer 15% van het totale aantal blessures door overbelasting komt.
Ik vind dat niet zo'n schrikbarend hoog percentage hoor, maar het zal wel aan mij leggen. Lijkt me eerder een goede afspiegeling van het percentage mensen dat z'n eigen lichaam niet aanvoelt en overdreven doet.

Geloof mij nou maar dat je overbelasting zelf echt wel doorhebt hoor. Dan is het aan jezelf om rust te nemen. Als de beste man in kwestie zonder problemen wat loopjes van 5-10 km maakt en af en toe een uitschietertje qua tempo als hij zich fit voelt is dat toch niet per definitie te hard van stapel lopen?
Ik zelf fietste per week minimaal 150KM toen ik ging hardlopen. Ik had een prima conditie.
Binnen een week liep ik 5KM. En na 2 dagen nog een keer. Niets aan de hand. Toen nog een keer. Zelfs geen spierpijn. De 4e keer de 5KM uitgelopen in een half uurtje. Geen pijn gehad. Ik loop rustig uit, kom mijn dochter tegen. Sta even met 'r te praten en denk ondertussen "wat wordt mijn knie stijf". Daarna heb ik 2 weken nauwelijks normaal kunnen lopen.

Pes Anserinus ontsteking. Geen enkele waarschuwing, geen enkel pijntje gevoeld.

En zo hebben we nog wel wat voorbeelden in dit topic, maar JIJ bent ongetwijfeld anders.
pi_110598161
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:39 schreef Luxuria het volgende:

[..]

[..]

.

Kijk even naar de statistieken met trainingsuren. Mannen maken over 't algemeen meer trainingsuren dus is de kans dat er in die grotere tijdsperiode iets gebeurt logischerwijs groter.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2012 @ 16:41:55 #175
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_110598214
quote:

[..]

[..]

.

Die zijn eigenwijzer zoals je ook nu weer ziet ;)

"Ja, die chickies zijn zwak, maar IK grote sterke ijzeren vent loop die 5 kilometertjes lachend"
  zaterdag 21 april 2012 @ 16:42:27 #176
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_110598243
quote:

[..]

[..]

.

Ja, ik las het ook... weird!
Ik trek ook maar weer de wijde wereld in. Dit keer mét jas zodat ik de regen kan weerstaan.
pi_110598250
Wel fijn dat ik een excuus heb voor mijn hobbelprestaties dan O+ *)
Ja doei.
  zaterdag 21 april 2012 @ 16:45:18 #178
209973 Slickk
Flügeldrinkprivéles
pi_110598390
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:36 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Maar even om misverstanden uit de wereld te helpen: ik zeg nergens dat de beste man geen blessures meer kan krijgen. Ik zeg enkel dat de een zijn lichaam beter kent dan de ander en dat dergelijke loopjes niet perse tot problemen hoeven te leiden zolang je naar je lichaam blijft luisteren.

En nogmaals: die focus hier op 'niet teveel' doen is ook een beetje overdreven wanneer je alleen naar de inspanningskant kijkt en niet naar de herstelkant. Voeding kan naast fysieke rust ongelofelijk veel betekenen bij je spierherstel, maar ik hoor daar hier nooit wat over.
Er wordt inderdaad weinig gesproken over voedsel, qua voorbereiding vaak wel (wat, hoeveel en wanneer eten voor het lopen) maar na de tijd niks over veel eiwitten / vocht voor spierherstel. Daar heb je gelijk in.

Bij het luisteren naar het lichaam heeft ieder zo z'n eigen mening, dat is wat moeilijk concreet te maken, daarom is het beter om in termen van tijd en aantal kilometers te praten. Spierpijn daargelaten maar bij andere pijn of ontstekingen zoals Swetsenegger zegt is het beter om rustiger te beginnen dan een paar weken/maanden te herstellen.
pi_110598437
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:40 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik zelf fietste per week minimaal 150KM toen ik ging hardlopen. Ik had een prima conditie.
Binnen een week liep ik 5KM. En na 2 dagen nog een keer. Niets aan de hand. Toen nog een keer. Zelfs geen spierpijn. De 4e keer de 5KM uitgelopen in een half uurtje. Geen pijn gehad. Ik loop rustig uit, kom mijn dochter tegen. Sta even met 'r te praten en denk ondertussen "wat wordt mijn knie stijf". Daarna heb ik 2 weken nauwelijks normaal kunnen lopen.

Pes Anserinus ontsteking. Geen enkele waarschuwing, geen enkel pijntje gevoeld.

En zo hebben we nog wel wat voorbeelden in dit topic, maar JIJ bent ongetwijfeld anders.
Hoe is jouw specifieke geval representatief voor de rest van hardlopend Nederland dan?

Daarbij weet je zelf ook wel dat fietsen een totaal andere belasting is voor de spieren dan hardlopen.
pi_110598494
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:45 schreef Slickk het volgende:

[..]

Er wordt inderdaad weinig gesproken over voedsel, qua voorbereiding vaak wel (wat, hoeveel en wanneer eten voor het lopen) maar na de tijd niks over veel eiwitten / vocht voor spierherstel. Daar heb je gelijk in.

Bij het luisteren naar het lichaam heeft ieder zo z'n eigen mening, dat is wat moeilijk concreet te maken, daarom is het beter om in termen van tijd en aantal kilometers te praten. Spierpijn daargelaten maar bij andere pijn of ontstekingen zoals Swetsenegger zegt is het beter om rustiger te beginnen dan een paar weken/maanden te herstellen.
Maar ik ben het hier ook gewoon mee eens hoor?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2012 @ 16:47:44 #181
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_110598532
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:46 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Hoe is jouw specifieke geval representatief voor de rest van hardlopend Nederland dan?
Nee, maar in combinatie met diverse andere voorbeelden wel.
quote:
Daarbij weet je zelf ook wel dat fietsen een totaal andere belasting is voor de spieren dan hardlopen.
Ja... net als squashen... je weet wel, wat de persoon doet waarmee deze discussie begon.

Maar nogmaals, ga lekker je gang. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd ben
pi_110598642
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:47 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee, maar in combinatie met diverse andere voorbeelden wel.

[..]

Ja... net als squashen... je weet wel, wat de persoon doet waarmee deze discussie begon.

Maar nogmaals, ga lekker je gang. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd ben
Ik ben het gewoon met je eens hoor. Ik zeg alleen dat je het ook kunt overdrijven qua voorzichtigheid, zeker als je een ervaren sporter bent die z'n lichaam goed kent. Wil je dat betwisten dan? Of denk je dat er geen verschil is tussen ervaren sporters en beginners?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2012 @ 16:50:53 #183
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_110598696
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:49 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Ik ben het gewoon met je eens hoor. Ik zeg alleen dat je het ook kunt overdrijven qua voorzichtigheid, zeker als je een ervaren sporter bent die z'n lichaam goed kent. Wil je dat betwisten dan? Of denk je dat er geen verschil is tussen ervaren sporters en beginners?
Nee dat denk ik niet. Ik denk dat ervaren sporters die een andere sport beoefenen nog eerder tegen overbelastingblessures aanlopen om de eenvoudige reden dat het conditioneel geen uitdaging is.
  zaterdag 21 april 2012 @ 16:51:17 #184
209973 Slickk
Flügeldrinkprivéles
pi_110598721
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:47 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Maar ik ben het hier ook gewoon mee eens hoor?
Waarom zeg je dan eerst dat iemand prima 5 - 10 km kan lopen terwijl dat dus niet zo is?
pi_110598722
Heb net een makkelijk rondje van 13km uitgestippeld. Makkelijk in de zin van route-technisch. Tenminste, ik ga 'm eerst wel een keer fietsen en zien hoe 't loopbaar is, want er is geen voetpad naast ofzo, maar hier in het VK zijn fietsen en hardlopen op dat soort wegen/weggetjes wel vrij normaal :')

Oh, en ik ga een zwemclubje zoeken. 8-)
Ja doei.
  zaterdag 21 april 2012 @ 16:52:24 #186
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_110598778
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:17 schreef motorbloempje het volgende:
Morgen weer, overigens. Ga weer voor de 7km en dan zien of ik 't iets sneller kan.
Train je elke keer dat je loopt op snelheid dan?
Niet meer actief op Fok!
pi_110598785
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:50 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee dat denk ik niet. Ik denk dat ervaren sporters die een andere sport beoefenen nog eerder tegen overbelastingblessures aanlopen om de eenvoudige reden dat het conditioneel geen uitdaging is.
Ik heb het over loopsporters he...jij denkt dat relatief recht uit lopen op constante snelheid een grotere belasting is voor pezen en spieren dan het spelen van een voetbalwedstrijd op redelijk niveau?
pi_110598804
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:51 schreef Slickk het volgende:

[..]

Waarom zeg je dan eerst dat iemand prima 5 - 10 km kan lopen terwijl dat dus niet zo is?
Omdat ik dacht dat de beste man een ervaren sporter was.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2012 @ 16:53:57 #189
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_110598859
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:52 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Ik heb het over loopsporters he...jij denkt dat relatief recht uit lopen op constante snelheid een grotere belasting is voor pezen en spieren dan het spelen van een voetbalwedstrijd op redelijk niveau?
Absoluut. Alleen al het feit dat er gevoetbald wordt op relatief zacht veld (minder belasten voor pezen), met korte felle sprints (korte spieren) Dat is anders dan een uur lang op asfalt rennen (belastend voor pezen en lange spieren noodzakelijk).
pi_110598911
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:52 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Train je elke keer dat je loopt op snelheid dan?
Ja, ik wil wel jou voorblijven natuurlijk! :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja doei.
pi_110599006
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:53 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Absoluut. Alleen al het feit dat er gevoetbald wordt op relatief zacht veld (minder belasten voor pezen), met korte felle sprints (korte spieren) Dat is anders dan een uur lang op asfalt rennen (belastend voor pezen en lange spieren noodzakelijk).
Hmm dan zal 't wel aan mij liggen. :P
  zaterdag 21 april 2012 @ 16:57:32 #192
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_110599033
quote:
12s.gif Op zaterdag 21 april 2012 16:54 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Ja, ik wil wel jou voorblijven natuurlijk! :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja dat lukt nu al, met je 10,4 km/u tsss! :{w :P. Mijn PR is 10,3 op 5 :P.

Maar serieus: ik zou niet elke keer voor een PR gaan, want dan focus je te veel op een PR en baal je als dat niet lukt. Ik denk dat jij ook wel zo'n type bent dat daar flink van kan balen :P. Is moeilijk, denk dat ik dat ook moeilijk ga vinden, maar hardlopen moet wel leuk blijven natuurlijk.
Niet meer actief op Fok!
pi_110599092
Nee hoor, ik baal daar helemaal niet van en ga ook niet voor elke keer een PR, ik wil alleen kijken of ik morgen op de 7km 10km per uur aan kan houden.

Gisteren ging ik ook niet voor een PR. Dat gebeurde gewoon. Ben niet zo competitief ingesteld :+

[ Bericht 20% gewijzigd door motorbloempje op 21-04-2012 17:05:09 ]
Ja doei.
  zaterdag 21 april 2012 @ 17:43:21 #194
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_110600950
quote:

[..]

Denk wel dat je ergens een klein punt hebt, maar mensen die sporten hebben minder kans op overbelastingsblessures (vooral als ze al sporten doen waarbij ze rennen, vallen, springen etc, het lichaam is al gewend aan de schokken). Dus kunnen ze sneller langere afstanden lopen (en/of startersschema's skippen). Toen ik nog twee sporten beoefende kregen we hardlooptrainingen en dat was gewoon 5-10km hardlopen, niks Evy achtige schema's.
En korte spieren bestaan niet. Type 1 (slow twitch) en type 2 (fast twitch) vezels in spieren wel.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_110601740
quote:

[..]

Niks raar. Het is simpelweg onverstandig om ze snel zo ver op dat tempo te lopen. Ondanks waarschuwing denkt deze persoon dat het niet voor hem geldt.

Dus moblo haalt d'r schouders op en zegt "als we je maar wel mogen uitlachen" daarmee nog eenmaal subtiel waarschuwend dat hij niet zo slim bezig is.
Waarschuwen is wat anders dan de manier waarop in dit topic gereageerd werd. Maar xenofobisch gedrag bij de binnenkomst van mensen die afwijken van de meute komt vaker voor. Overigens vind ik dat tips en waarschuwingen zeker welkom zijn, maar dat formuleer je op een andere wijze.

Ik denk dat je in het mentaliteitenspectrum van rustig opbouwen en "no pain no gain" mensen zal hebben die te langzaam gaan (om ideaal vooruitgang te boeken) en mensen die te hard gaan (met blessures tot gevolg). Deze mentaliteit kent iedereen voor zichzelf en pas je toe in al je sporten, wat het best bij je past moet iedereen voor zichzelf aanvoelen en voor beide mentaliteiten valt wat te zeggen.
x
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2012 @ 18:30:21 #196
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_110602528
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 18:06 schreef bblaaa8 het volgende:

[..]

Waarschuwen is wat anders dan de manier waarop in dit topic gereageerd werd. Maar xenofobisch gedrag bij de binnenkomst van mensen die afwijken van de meute komt vaker voor. Overigens vind ik dat tips en waarschuwingen zeker welkom zijn, maar dat formuleer je op een andere wijze.

Ik denk dat je in het mentaliteitenspectrum van rustig opbouwen en "no pain no gain" mensen zal hebben die te langzaam gaan (om ideaal vooruitgang te boeken) en mensen die te hard gaan (met blessures tot gevolg). Deze mentaliteit kent iedereen voor zichzelf en pas je toe in al je sporten, wat het best bij je past moet iedereen voor zichzelf aanvoelen en voor beide mentaliteiten valt wat te zeggen.
In dit topic werd gewoon opbouwend kritisch gereageerd. Pas nadat er neerbuigend gereageerd werd op die opbouwende kritiek werd de toon anders.

en verder moet je doen wat je niet laten kan.
pi_110603431
Ik meld me ook even. Ben inmiddels zo'n twee maanden geleden begonnen met lopen.
Eerst de hardlooplessen voor beginners van Evy, beviel erg goed, maar het niveau lag me toch iets te laag.
Ik loop zo'n drie keer in de week, de eerste maanden gemiddeld 3km, en geleidelijk aan het aantal intervallen terugbrengen.
Nu merk ik dat het steeds beter gaat, ik ben langzaam aan de afstanden aan het verleggen naar 5km. Vanmiddag heb ik zelfs 6km zonder enige moeite gelopen (11km/h). En dat met een kater en weinig nachtrust nog wel!
Morgen nog even een klein rondje van 3km denk ik. :-)
  Redactie Sport zaterdag 21 april 2012 @ 19:40:15 #198
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_110605075
10km/u trouwens? :o Dan mag ik volgensmij wel gauw wat langzamer gaan lopen. Ik loop nu steeds 1 minuut op 11,5km/u, en dat gaat me prima af, maar volgensmij gaat me dat een keer opbreken als ik langere stukken moet gaan lopen. :')
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_110606246
11,5 km lijkt me prima hoor, ik liep laatst 5km met een gemiddelde snelheid van 12,8 per uur. De wind stond wel gunstig, dat wel.
  zaterdag 21 april 2012 @ 20:13:09 #200
189732 Niara
Whooo hooo!
pi_110606472
Welkom BlackFrancis en M.!

Ik heb geluk gehad. Toch pas na de regen en onweer naar buiten geweest en het is zowaar droog gebleven. Ik ben ook eens wat dieper het bos in gegaan. Ik dacht dat het enger zou zijn, maar het was fantastisch. De zon brak door, alles was mooi en stil en alle bomen hadden nieuwe blaadjes.

Verder nog het een en ander gezien:
- 3 eekhoorntjes
- veel vogeltjes
- een konijn
- bomen met nummerplaatjes :s
- verlaten renbaan
- verlaten circus

Het was ook de langste loop ooit. Normaalgesproken had ik morgen 13 km moeten doen, maar ik wilde liever vandaag nu het nog droog was. Wel ietjej langer gelopen want ik was nog niet thuis, maar tot het einde hield ik niet meer vol. Het ging ook niet zo snel dan ik wilde. Ik werd onderweg twee keer gebeld maar verder.. geen idee waar het aan lag.

http://www.endomondo.com/workouts/shagPPTE-5Q
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')