Er zijn hier al genoeg mensen binnengekomen die erg overtuigd waren van eigen kunnen (oa. door een 'briljant sportverleden' of 'ik beweeg sowieso altijd al veel') en na enkele weken óf niets meer van zich laten horen, óf mekkeren dat ze pijntjes hebben en niet meer kunnen lopen. Dus liever cynisch en matig aanmoedigend dan de hemel in prijzen en spijt hebben dat je niet gewaarschuwd hebt.quote:Op zaterdag 21 april 2012 15:18 schreef .M. het volgende:
Ieder z'n tempo; maar er zijn meer chronisch geblesseerden dan hardloopwonders dus kijk wel uit.
Waarom is het onverstandig? Hoeveel weet jij van zijn persoonlijke omstandigheden af?quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:05 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Niks raar. Het is simpelweg onverstandig om ze snel zo ver op dat tempo te lopen. Ondanks waarschuwing denkt deze persoon dat het niet voor hem geldt.
Dus moblo haalt d'r schouders op en zegt "als we je maar wel mogen uitlachen" daarmee nog eenmaal subtiel waarschuwend dat hij niet zo slim bezig is.
Heb je gelijk in, maar iemand die bijvoorbeeld altijd heeft gevoetbald incl. regelmatig trainen (en dan heb ik 't niet over de wandel-partijtjes van Zondag 6) kun je zo 10 km laten lopen hoor. Daar is helemaal niks stoers of overdrevens aan.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:08 schreef motorbloempje het volgende:
Mooi hoor, als de beste man de uitzondering op de regel is, good for him, maar zoals boven al gepost:
[..]
Er zijn hier al genoeg mensen binnengekomen die erg overtuigd waren van eigen kunnen (oa. door een 'briljant sportverleden' of 'ik beweeg sowieso altijd al veel') en na enkele weken óf niets meer van zich laten horen, óf mekkeren dat ze pijntjes hebben en niet meer kunnen lopen. Dus liever cynisch en matig aanmoedigend dan de hemel in prijzen en spijt hebben dat je niet gewaarschuwd hebt.
Nogmaals: puik hoor, als je die uitzondering bent. Uniekhoorn is er volgens mij zo een en die heb ik erg hoog zitten, maar focus we op het woord 'uitzondering'.
Nee, maar ik weet wel dat hij niet regelmatig hardliep. Als ook bevestigt, dat is voldoende.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:08 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Waarom is het onverstandig? Hoeveel weet jij van zijn persoonlijke omstandigheden af?
Ja want elke sport is hetzelfde qua belastingquote:Nogmaals, een ervaren sporter kent zijn beperkingen in de regel wel hoor.
Conditioneel niet nee...quote:En een 8.4km met gemiddeld 10,40 km/h is nu ook weer niet zo'n extreme prestatie.
En gek genoeg lopen die regelmatig tegen overbelastingsblessures aan.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:10 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, maar iemand die bijvoorbeeld altijd heeft gevoetbald incl. regelmatig trainen (en dan heb ik 't niet over de wandel-partijtjes van Zondag 6) kun je zo 10 km laten lopen hoor. Daar is helemaal niks stoers of overdrevens aan.
Als je overdreven gaat lopen doen wel. Ik vind alleen loopjes tussen de 5 en 10 km voor een jonge vent niet overdreven. We zijn nu ook weer niet van glas he...quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
En gek genoeg lopen die regelmatig tegen overbelastingsblessures aan.
Nee, van pezen en spieren. En die gaan gek genoeg vaak naar de klote.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:12 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Als je overdreven gaat lopen doen wel. Ik vind alleen loopjes tussen de 5 en 10 km voor een jonge vent niet overdreven. We zijn nu ook weer niet van glas he...
Juist mensen die al een (zeer) goede conditie hebben lopen relatief gezien vaker tegen peesblessures op bij hardlopen. Omdat ze simpelweg te snel te veel willen (en kúnnen!).quote:2) Kan iedereen een lopersknie krijgen?
De lopersknie komt vooral veel voor bij hardlopers en ook wel bij wielrenners. Maar ook andere sporters die rennen om hun conditie te verbeteren zijn goede kandidaten hiervoor.
Ik zeg toch niet dat er niet veel geblesseerden zijn onder beginnende lopers? Ik vind alleen dat je ook niet te overdreven voorzichtig moet doen als je een ervaren sporter bent.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:16 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, van pezen en spieren. En die gaan gek genoeg vaak naar de klote.
[..]
Juist mensen die al een (zeer) goede conditie hebben lopen relatief gezien vaker tegen peesblessures op bij hardlopen. Omdat ze simpelweg te snel te veel willen (en kúnnen!).
Deze topicreeks zit vol met voorbeelden daarvan.
Prima, ga lekker 10KM lopenquote:Op zaterdag 21 april 2012 16:22 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat er niet veel geblesseerden zijn onder beginnende lopers? Ik vind alleen dat je ook niet te overdreven voorzichtig moet doen als je een ervaren sporter bednt.
Als jonge vent met een redelijke conditie en beoefenaar van een loopsport hoef je echt niet met een training van 2x 1,5 km joggen of dat soort dingen te beginnen om blessures te voorkomen.
Daarnaast kun je net zoveel winst maken met je voeding op dit soort vlakken, maar gek genoeg hoor ik daar bijna nooit iemand hier over.
Afgelopen donderdag al gedaan. Nu m'n 2e rustdag gepakt. Morgen wedstrijd voetballen.quote:
Je hoeft het er niet mee eens te zijn hoor. Maar dan moet je ook niet gaan huilen en roepen "wat is dat een rare opmerking".quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:26 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Afgelopen donderdag al gedaan. Nu m'n 2e rustdag gepakt. Morgen wedstrijd voetballen.
Zet anders in de OP even een aantal stellingen waar men het hier per definitie eens mee moet zijn, dat scheelt weer wat discussies.
Qua conditie als je jarenlang gesport hebt zul je het waarschijnlijk prima volhouden, alleen je spieren zijn er minder blij mee. Een toernooi zaalvoetbal voelde ik ook veel meer dan een toernooi veldvoetbal (terwijl je daar zelfs nog meer meters aflegt), voornamelijk omdat je niet de demping van het gras hebt. Dat is hetzelfde met beginnen te hardlopen op asfalt - er is geen enkele demping.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:08 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Waarom is het onverstandig? Hoeveel weet jij van zijn persoonlijke omstandigheden af?
Nogmaals, een ervaren sporter kent zijn beperkingen in de regel wel hoor.
En een 8.4km met gemiddeld 10,40 km/h is nu ook weer niet zo'n extreme prestatie.
Overigens zeggen die statistieken van jou dat ongeveer 15% van het totale aantal blessures door overbelasting komt. Ik vind dat niet zo'n schrikbarend hoog percentage hoor, maar het zal wel aan mij leggen. Lijkt me eerder een goede afspiegeling van het percentage mensen dat z'n eigen lichaam niet aanvoelt en overdreven doet.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je hoeft het er niet mee eens te zijn hoor. Maar dan moet je ook niet gaan huilen en roepen "wat is dat een rare opmerking".
Bek houwe, we zijn gewoon jaloers.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:33 schreef Slickk het volgende:
[..]
Qua conditie als je jarenlang gesport hebt zul je het waarschijnlijk prima volhouden, alleen je spieren zijn er minder blij mee. Dankzij dit topic ben ik ook rustiger aan gaan doen waardoor er van het groepje van 5 mensen waar we mee liepen nog maar 2 over zijn (een vriend van mij en ik), maar dat kwam voornamelijk omdat we de enige waren met enigszins fatsoenlijk schoeisel...
Dat je binnen de eerste twee weken nog geen blessure hebt wil nog niet zeggen dat die nooit meer zal komen. Je moet het gewoon rustig aan doen, er zijn al zoveel gevallen in deze topicreeks naar voren gekomen dat de meeste mensen hier wel genoeg weten door een 'voorkomen is beter dan genezen'-mentaliteit over te brengen.
Sssst, zeg dat nou niet.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:34 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Bek houwe, we zijn gewoon jaloers.
Maar even om misverstanden uit de wereld te helpen: ik zeg nergens dat de beste man geen blessures meer kan krijgen. Ik zeg enkel dat de een zijn lichaam beter kent dan de ander en dat dergelijke loopjes niet perse tot problemen hoeven te leiden zolang je naar je lichaam blijft luisteren.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:33 schreef Slickk het volgende:
[..]
Qua conditie als je jarenlang gesport hebt zul je het waarschijnlijk prima volhouden, alleen je spieren zijn er minder blij mee. Dankzij dit topic ben ik ook rustiger aan gaan doen waardoor er van het groepje van 5 mensen waar we mee liepen nog maar 2 over zijn (een vriend van mij en ik), maar dat kwam voornamelijk omdat we de enige waren met enigszins fatsoenlijk schoeisel...
Dat je binnen de eerste twee weken nog geen blessure hebt wil nog niet zeggen dat die nooit meer zal komen. Je moet het gewoon rustig aan doen, er zijn al zoveel gevallen in deze topicreeks naar voren gekomen dat de meeste mensen hier wel genoeg weten door een 'voorkomen is beter dan genezen'-mentaliteit over te brengen.
quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:25 schreef Swetsenegger het volgende:
Voor de rest een interessant document over hardloopblessures
.quote:Wie raken geblesseerd?
Mannen, beginnende hardlopers en hardlopers die minder dan twee uur per week
lopen, hebben een grotere kans op een blessure
Ik zelf fietste per week minimaal 150KM toen ik ging hardlopen. Ik had een prima conditie.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:34 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Overigens zeggen die statistieken van jou dat ongeveer 15% van het totale aantal blessures door overbelasting komt.
Ik vind dat niet zo'n schrikbarend hoog percentage hoor, maar het zal wel aan mij leggen. Lijkt me eerder een goede afspiegeling van het percentage mensen dat z'n eigen lichaam niet aanvoelt en overdreven doet.
Geloof mij nou maar dat je overbelasting zelf echt wel doorhebt hoor. Dan is het aan jezelf om rust te nemen. Als de beste man in kwestie zonder problemen wat loopjes van 5-10 km maakt en af en toe een uitschietertje qua tempo als hij zich fit voelt is dat toch niet per definitie te hard van stapel lopen?
Kijk even naar de statistieken met trainingsuren. Mannen maken over 't algemeen meer trainingsuren dus is de kans dat er in die grotere tijdsperiode iets gebeurt logischerwijs groter.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:39 schreef Luxuria het volgende:
[..]
[..]
.
Mannen hebben een grotere kans op blessures dan vrouwen
Die zijn eigenwijzer zoals je ook nu weer zietquote:Op zaterdag 21 april 2012 16:39 schreef Luxuria het volgende:
[..]
[..]
.
Ja, ik las het ook... weird!quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:39 schreef Luxuria het volgende:
[..]
[..]
.
Er wordt inderdaad weinig gesproken over voedsel, qua voorbereiding vaak wel (wat, hoeveel en wanneer eten voor het lopen) maar na de tijd niks over veel eiwitten / vocht voor spierherstel. Daar heb je gelijk in.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:36 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Maar even om misverstanden uit de wereld te helpen: ik zeg nergens dat de beste man geen blessures meer kan krijgen. Ik zeg enkel dat de een zijn lichaam beter kent dan de ander en dat dergelijke loopjes niet perse tot problemen hoeven te leiden zolang je naar je lichaam blijft luisteren.
En nogmaals: die focus hier op 'niet teveel' doen is ook een beetje overdreven wanneer je alleen naar de inspanningskant kijkt en niet naar de herstelkant. Voeding kan naast fysieke rust ongelofelijk veel betekenen bij je spierherstel, maar ik hoor daar hier nooit wat over.
Hoe is jouw specifieke geval representatief voor de rest van hardlopend Nederland dan?quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik zelf fietste per week minimaal 150KM toen ik ging hardlopen. Ik had een prima conditie.
Binnen een week liep ik 5KM. En na 2 dagen nog een keer. Niets aan de hand. Toen nog een keer. Zelfs geen spierpijn. De 4e keer de 5KM uitgelopen in een half uurtje. Geen pijn gehad. Ik loop rustig uit, kom mijn dochter tegen. Sta even met 'r te praten en denk ondertussen "wat wordt mijn knie stijf". Daarna heb ik 2 weken nauwelijks normaal kunnen lopen.
Pes Anserinus ontsteking. Geen enkele waarschuwing, geen enkel pijntje gevoeld.
En zo hebben we nog wel wat voorbeelden in dit topic, maar JIJ bent ongetwijfeld anders.
Maar ik ben het hier ook gewoon mee eens hoor?quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:45 schreef Slickk het volgende:
[..]
Er wordt inderdaad weinig gesproken over voedsel, qua voorbereiding vaak wel (wat, hoeveel en wanneer eten voor het lopen) maar na de tijd niks over veel eiwitten / vocht voor spierherstel. Daar heb je gelijk in.
Bij het luisteren naar het lichaam heeft ieder zo z'n eigen mening, dat is wat moeilijk concreet te maken, daarom is het beter om in termen van tijd en aantal kilometers te praten. Spierpijn daargelaten maar bij andere pijn of ontstekingen zoals Swetsenegger zegt is het beter om rustiger te beginnen dan een paar weken/maanden te herstellen.
Nee, maar in combinatie met diverse andere voorbeelden wel.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:46 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Hoe is jouw specifieke geval representatief voor de rest van hardlopend Nederland dan?
Ja... net als squashen... je weet wel, wat de persoon doet waarmee deze discussie begon.quote:Daarbij weet je zelf ook wel dat fietsen een totaal andere belasting is voor de spieren dan hardlopen.
Ik ben het gewoon met je eens hoor. Ik zeg alleen dat je het ook kunt overdrijven qua voorzichtigheid, zeker als je een ervaren sporter bent die z'n lichaam goed kent. Wil je dat betwisten dan? Of denk je dat er geen verschil is tussen ervaren sporters en beginners?quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, maar in combinatie met diverse andere voorbeelden wel.
[..]
Ja... net als squashen... je weet wel, wat de persoon doet waarmee deze discussie begon.
Maar nogmaals, ga lekker je gang. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd ben
Nee dat denk ik niet. Ik denk dat ervaren sporters die een andere sport beoefenen nog eerder tegen overbelastingblessures aanlopen om de eenvoudige reden dat het conditioneel geen uitdaging is.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:49 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ik ben het gewoon met je eens hoor. Ik zeg alleen dat je het ook kunt overdrijven qua voorzichtigheid, zeker als je een ervaren sporter bent die z'n lichaam goed kent. Wil je dat betwisten dan? Of denk je dat er geen verschil is tussen ervaren sporters en beginners?
Waarom zeg je dan eerst dat iemand prima 5 - 10 km kan lopen terwijl dat dus niet zo is?quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:47 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Maar ik ben het hier ook gewoon mee eens hoor?
Train je elke keer dat je loopt op snelheid dan?quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:17 schreef motorbloempje het volgende:
Morgen weer, overigens. Ga weer voor de 7km en dan zien of ik 't iets sneller kan.
Ik heb het over loopsporters he...jij denkt dat relatief recht uit lopen op constante snelheid een grotere belasting is voor pezen en spieren dan het spelen van een voetbalwedstrijd op redelijk niveau?quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:50 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee dat denk ik niet. Ik denk dat ervaren sporters die een andere sport beoefenen nog eerder tegen overbelastingblessures aanlopen om de eenvoudige reden dat het conditioneel geen uitdaging is.
Omdat ik dacht dat de beste man een ervaren sporter was.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:51 schreef Slickk het volgende:
[..]
Waarom zeg je dan eerst dat iemand prima 5 - 10 km kan lopen terwijl dat dus niet zo is?
Absoluut. Alleen al het feit dat er gevoetbald wordt op relatief zacht veld (minder belasten voor pezen), met korte felle sprints (korte spieren) Dat is anders dan een uur lang op asfalt rennen (belastend voor pezen en lange spieren noodzakelijk).quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:52 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ik heb het over loopsporters he...jij denkt dat relatief recht uit lopen op constante snelheid een grotere belasting is voor pezen en spieren dan het spelen van een voetbalwedstrijd op redelijk niveau?
Ja, ik wil wel jou voorblijven natuurlijk!quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Train je elke keer dat je loopt op snelheid dan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ja doei.
Hmm dan zal 't wel aan mij liggen.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:53 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Absoluut. Alleen al het feit dat er gevoetbald wordt op relatief zacht veld (minder belasten voor pezen), met korte felle sprints (korte spieren) Dat is anders dan een uur lang op asfalt rennen (belastend voor pezen en lange spieren noodzakelijk).
quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:54 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, ik wil wel jou voorblijven natuurlijk!Ja dat lukt nu al, met je 10,4 km/u tsss!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
. Mijn PR is 10,3 op 5
.
Maar serieus: ik zou niet elke keer voor een PR gaan, want dan focus je te veel op een PR en baal je als dat niet lukt. Ik denk dat jij ook wel zo'n type bent dat daar flink van kan balen. Is moeilijk, denk dat ik dat ook moeilijk ga vinden, maar hardlopen moet wel leuk blijven natuurlijk.
Niet meer actief op Fok!
Denk wel dat je ergens een klein punt hebt, maar mensen die sporten hebben minder kans op overbelastingsblessures (vooral als ze al sporten doen waarbij ze rennen, vallen, springen etc, het lichaam is al gewend aan de schokken). Dus kunnen ze sneller langere afstanden lopen (en/of startersschema's skippen). Toen ik nog twee sporten beoefende kregen we hardlooptrainingen en dat was gewoon 5-10km hardlopen, niks Evy achtige schema's.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:53 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Absoluut. Alleen al het feit dat er gevoetbald wordt op relatief zacht veld (minder belasten voor pezen), met korte felle sprints (korte spieren) Dat is anders dan een uur lang op asfalt rennen (belastend voor pezen en lange spieren noodzakelijk).
Waarschuwen is wat anders dan de manier waarop in dit topic gereageerd werd. Maar xenofobisch gedrag bij de binnenkomst van mensen die afwijken van de meute komt vaker voor. Overigens vind ik dat tips en waarschuwingen zeker welkom zijn, maar dat formuleer je op een andere wijze.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:53 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Niks raar. Het is simpelweg onverstandig om ze snel zo ver op dat tempo te lopen. Ondanks waarschuwing denkt deze persoon dat het niet voor hem geldt.
Dus moblo haalt d'r schouders op en zegt "als we je maar wel mogen uitlachen" daarmee nog eenmaal subtiel waarschuwend dat hij niet zo slim bezig is.
In dit topic werd gewoon opbouwend kritisch gereageerd. Pas nadat er neerbuigend gereageerd werd op die opbouwende kritiek werd de toon anders.quote:Op zaterdag 21 april 2012 18:06 schreef bblaaa8 het volgende:
[..]
Waarschuwen is wat anders dan de manier waarop in dit topic gereageerd werd. Maar xenofobisch gedrag bij de binnenkomst van mensen die afwijken van de meute komt vaker voor. Overigens vind ik dat tips en waarschuwingen zeker welkom zijn, maar dat formuleer je op een andere wijze.
Ik denk dat je in het mentaliteitenspectrum van rustig opbouwen en "no pain no gain" mensen zal hebben die te langzaam gaan (om ideaal vooruitgang te boeken) en mensen die te hard gaan (met blessures tot gevolg). Deze mentaliteit kent iedereen voor zichzelf en pas je toe in al je sporten, wat het best bij je past moet iedereen voor zichzelf aanvoelen en voor beide mentaliteiten valt wat te zeggen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |