Jan Roelfs commentator bij de paardensportquote:Vooruitkijken met Zeeuwen (3): Van Lieren commentator NOS bij Olympische Spelen
Dressuurruiter Laurens van Lieren hoopt ooit nog eens zelf aan de Olympische Spelen mee te doen. In Londen zal de inwoner van Schore werkzaam zijn als commentator bij de NOS.
Laurens van Lieren was in 2011 tijdens het Europees kampioenschap dressuur, dat in Rotterdam werd gehouden, al een paar keer te gast bij NOS Studio Sport. Vanuit de studio in de Maasstad liet hij zijn licht schijnen over het toernooi. Tijdens de Olympische Spelen van komende zomer gaat hij nog een stapje verder. De Bevelander zal met Jan Roelfs commentaar geven bij alle paardensportwedstrijden. ,,Dan zie je dus niet meer mijn gezicht, maar hoor je alleen mijn stem.”
Na het EK ging de dertigjarige Van Lieren, die zelf al jarenlang meedraaide op het hoogste niveau van de dressuursport, met de NOS om tafel zitten. ,,In dat gesprek bleek dat men de samenwerking met mij was bevallen”, vertelt hij. ,,En ze hebben me toen gevraagd of ik dit jaar commentaar wilde geven bij de wereldbekerfinale in Den Bosch en op de Olympische Spelen. In een olympisch jaar pakken ze het bij Studio Sport extra serieus aan. Ze wilden het allemaal heel goed geregeld hebben.”
Van Lieren zal in het commentaarhokje plaatsnemen naast Roelfs, een geroutineerde commentator. Tot nu toe was zijn stem meestal te horen bij voetbal- en tenniswedstrijden. In 2012 doet hij de paardensport – dus dressuur en springen – op projectbasis. ,,Hij pikt het snel op en ziet ‘t snel”, zegt Van Lieren. ,,Hij zal tijdens de wedstrijden iets meer voor de algemene dingen zijn en dan ben ik de man met de expertise.”
In Göteborg konden Van Lieren en Roelfs in februari al aan elkaar wennen. Daar waren de twee aanwezig om commentaar te leveren bij de wereldbekerwedstrijd – zij het niet live – en konden ze alvast wat huiswerk doen. ,,Half april hebben we onze echte vuurdoop bij de wereldbekerfinale. Dan worden de wedstrijden wel rechtstreeks uitgezonden en moeten we dus wel iedereen kennen. Je kunt het je niet permitteren iets verkeerds te zeggen. Bij het springen ben ik minder op de hoogte dan bij de dressuur. Ik ken natuurlijk wel de echt grote namen, maar op de andere combinaties moet ik me nog goed voorbereiden.”
Van Lieren noemt zijn werk voor de NOS ‘een mooi alternatief’ voor een eigen deelname aan de Spelen. ,,Ik mag in Londen overal met mijn neus bovenop staan.” In 2008 maakte hij grote kans op een startbewijs, zeker nadat hij met Hexagon’s Ollright zesde was geworden in de wereldbekerfinale. Maar een peesblessure bij zijn viervoeter gooide roet in het eten. ,,Toen hij zich ernstig verstapte, wist ik al meteen dat het voor mij verkeken was. Uiteindelijk was Ollright er ook een half jaar uit.”
In Peking won Nederland zilver in de landenwedstrijd. In Londen heeft de Oranje-equipe ook grote kans op een plak. Van Lieren heeft zijn hoop gevestigd op 2016 (Rio de Janeiro) en 2020. ,,Bij één van die edities zou ik graag meedoen”, vertelt hij. ,,Ik ben natuurlijk afhankelijk van de ontwikkeling van mijn paarden en het niveau van mijn concurrenten, maar ik heb wel de hoop dat het gaat lukken.”
En ook na 2020 zijn er natuurlijk nog kansen. In de dressuursport kun je lang mee gaan, zo is bekend, en daar is de Japanner Hiroshi Hoketsu het ultieme bewijs van. Hij is 71 jaar en neemt deel in Londen. In 1964 was Hoketsu al deelnemer aan de Spelen in Tokio, toen als springruiter.
http://opwegnaarlonden.wo(...)he-spelen/#more-1102
Waar is Frits van 't Groenewoud. Die man kan zo heerlijk commentaar geven ... hilarisch altijd!quote:Op vrijdag 20 april 2012 11:08 schreef TheArt het volgende:
[..]
Jan Roelfs commentator bij de paardensportHelaas geen grapje.
Ik zie NL geen goud pakken in de landenwedstrijd... daar is het team niet sterk genoeg voor denk ik....quote:Op zondag 24 juni 2012 15:43 schreef borisz het volgende:
Adelinde voor goud.
In de medaltracker zal NL ook het landenteam winnen.
Haha. Nee.quote:Op zondag 24 juni 2012 15:43 schreef borisz het volgende:
Adelinde voor goud.
In de medaltracker zal NL ook het landenteam winnen.
Vlak het meer dan uitstekende Spaanse team niet uit. En ook de Zweden niet, die hebben ook een erg sterk team.quote:Op zondag 24 juni 2012 15:41 schreef TheVulture het volgende:
Sjef Janssen heeft de dressuurploeg bekend gemaakt:
Cornelissen, Gal en Van Grunsven (met Salinero) gaan voor een medaille. Goud en zilver in de landenwedstrijd lijkt me gezien de huidige vorm van de diverse combinaties wel wat lastig, brons moet lukken achter GB en Duitsland
Ik las ergens dat die landen zoals Spanje erg profiteren van Nederlandse paarden en trainers... waarom moeten wij toch altijd andere landen (letterlijk) in het zadel helpenquote:Op donderdag 28 juni 2012 18:40 schreef Samzz het volgende:
[..]
Vlak het meer dan uitstekende Spaanse team niet uit. En ook de Zweden niet, die hebben ook een erg sterk team.
Het gaat een erg spannende landenwedstrijd worden, niet te vergeten ook de individuele strijd. Mijn favoriet is Juan met zijn Fuego.
Pure geldkwestie. In die landen betalen ze gewoon veel meer voor goede paarden en een goede trainer.quote:Op maandag 2 juli 2012 20:01 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik las ergens dat die landen zoals Spanje erg profiteren van Nederlandse paarden en trainers... waarom moeten wij toch altijd andere landen (letterlijk) in het zadel helpen
Wow wat vetquote:Op maandag 25 juni 2012 07:28 schreef Witteveldroos het volgende:
Ik ben er gedurende de hele Olympische Spelen bij. Ben erg benieuwd! Ik ben er uitsluitend voor de paardensport.
Nee joh, anders zei die wel Ludger. Ik zal Salinero nog even moed inpraten, even een peptalk en geruststellen over zijn toekomst in de wei bij Bonfire. Natuurlijk ook nog even over het landsbelang en dat hij trots mag zijn als import-Brabander.quote:Op woensdag 4 juli 2012 01:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Goh Tong, zit je ook al in de paarden?
Ik volg vrijwel alle sporten.quote:Op woensdag 4 juli 2012 01:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Goh Tong, zit je ook al in de paarden?
Is het definitief?quote:Op donderdag 5 juli 2012 18:11 schreef Szura het volgende:
Geen Rath en Totilas.
De ruiter heeft Pfeiffer.
Sta je dan met je toppaard![]()
![]()
Fuego, Spanje's toppaard, is een PRE. De andere twee paarden in het Spaanse team zijn Nederlandse dieren ja, Painted Black was van Anky, maar kreeg bij haar imo niet de kansen die hij verdient. Onder Morgan presteert hij super, dus waarom zo'n paard in NL houden, terwijl hij in het buitenland de kansen krijgt die het dier verdient?quote:Op maandag 2 juli 2012 20:01 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik las ergens dat die landen zoals Spanje erg profiteren van Nederlandse paarden en trainers... waarom moeten wij toch altijd andere landen (letterlijk) in het zadel helpen
Kinderachtige reactie, vind je niet?quote:Op donderdag 5 juli 2012 18:11 schreef Szura het volgende:
Geen Rath en Totilas.
De ruiter heeft Pfeiffer.
Sta je dan met je toppaard![]()
![]()
Dat was het al toen het paard verkocht werd. Maar aan pfeiffer kun je vrij weinig doen, he. Dus dan vind ik zo'n reactie wel kinderachtig, juist omdat ze bezig waren omhoog te klimmen uit het dal.quote:Op donderdag 5 juli 2012 20:01 schreef bloodymary1 het volgende:
Ach, lighten up!
Het is toch allemaal onderhand wel een zeer lachwekkende soap rond die MAR en Totillas.
De Duitsersquote:Op donderdag 5 juli 2012 20:17 schreef Szura het volgende:
Kinderachtig? Het is toch om de ballen uit je broek te lachen dat de Duitsers voor 15 miljoen een paard kopen, een kür jatten van de vorige ruiter, er minder mee presteren maar wel grote verwachtingen van de OS hebben en het paard vervolgens niet kunnen gebruiken omdat de ruiter pfeiffer heeft![]()
quote:Op donderdag 5 juli 2012 20:17 schreef Szura het volgende:
Kinderachtig? Het is toch om de ballen uit je broek te lachen dat de Duitsers voor 15 miljoen een paard kopen, een kür jatten van de vorige ruiter, er minder mee presteren maar wel grote verwachtingen van de OS hebben en het paard vervolgens niet kunnen gebruiken omdat de ruiter pfeiffer heeft![]()
En Totilas is een mens?quote:Op donderdag 5 juli 2012 20:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Salinero is een paard. Tja, en dat jij het niet snapt, kunnen wij ook niet helpen.
Dit dus!quote:Op donderdag 5 juli 2012 20:17 schreef Szura het volgende:
Het is geen haat richting Duitsers in zijn algemeen... maar wel tegen het clubje mensen die dachten een gouden medaille te kunnen kopen door een topper van de concurrent weg te kapen...quote:Op donderdag 5 juli 2012 20:30 schreef Samzz het volgende:
Vergeet niet dat een Duitser mede onze eer op de OS moet gaan verdedigen. Ja, Salinero, ja.
Ik vind die haat jegens Duitsland zo kinderachtig. Alsof het gros van de Duitsers er ook maar iets aan kan doen dat PS Toot gekocht heeft, of aan het feit dat Visser Toot wilde verkopen. Kom op zeg, Nederland heeft ook vaak genoeg goede paarden uit Duitsland gehaald en andersom.
Ach ja. Dat gebeurt zo vaak in de paardenwereld, niks nieuws.quote:Op donderdag 5 juli 2012 23:58 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Het is geen haat richting Duitsers in zijn algemeen... maar wel tegen het clubje mensen die dachten een gouden medaille te kunnen kopen door een topper van de concurrent weg te kapen...
Waarom in godsnaam? Wat hebben de Duitsers jou ooit gedaan?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 00:03 schreef bloodymary1 het volgende:
Oh, bij mij is het wel tegen Duitsers in het algemeen hoor!
Moderne vijfkamp. Dan moeten ze op elkaars paard.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:00 schreef alors het volgende:
Die eventing dressuur is altijd wel om te janken. Bij de tienkamp(?) moeten ze toch ook een stukje paardrijden? Dat is echt hilarisch slecht
Jaaaa dat is het!quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:06 schreef marcodej het volgende:
[..]
Moderne vijfkamp. Dan moeten ze op elkaars paard.
Die zijn in Nederland gefokt maar qua afstamming zijn ze buitenlands.quote:Op donderdag 5 juli 2012 19:57 schreef Samzz het volgende:
[..]
Fuego, Spanje's toppaard, is een PRE. De andere twee paarden in het Spaanse team zijn Nederlandse dieren ja,
Painted Black is Nederlands opgeleid.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:13 schreef sig000 het volgende:
[..]
Die zijn in Nederland gefokt maar qua afstamming zijn ze buitenlands.
En die heeft de hengst niet opgeleid.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:18 schreef sig000 het volgende:
[..]
Vader van die hengst is een Trakhener.
Het paard heeft een Nederlands paspoort en staat ingeschreven in een NL stamboek. Het is dus een Nederlands paard.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:21 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dus als je 'm hier opleidt dan issie ineens Nederlands?
Wat is dat nou voorquote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:21 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dus als je 'm hier opleidt dan issie ineens Nederlands?
Wel als je vader daar geboren is.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:24 schreef Samzz het volgende:
Ik ben ook geen Duitser omdat mijn overgrootmoeder daar geboren is.
Voor de helft is dat paard inderdaad Duits.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:27 schreef alors het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor? Dat paard is in Nederland geboren, door Nederlandse mensen gefokt, zij hebben daarvoor een Nederlandse merrie met een hele Nederlandse moederlijn gebruikt en uit de catalogus een zaadje van een Duits paard gekocht. Is dat paard dan opeens Duits?
Voor de helft op z'n hoogst ja, die 'vader' heeft behalve zijn genen niets bijgedragen aan de opvoeding en opleiding van het paard.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:30 schreef sig000 het volgende:
[..]
Voor de helft is dat paard inderdaad Duits.
Ah vandaar dat chauvinistischequote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:31 schreef sig000 het volgende:
[..]
Laat ik nu toevallig een Duitse vader hebben.
Zonder die genen kun je opleiden wat je wilt, zal het nooit een topper worden.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:31 schreef alors het volgende:
[..]
Voor de helft op z'n hoogst ja, die 'vader' heeft behalve zijn genen niets bijgedragen aan de opvoeding en opleiding van het paard.
Die moeder poept de ene na de andere topper uit, die had met een andere hengst net zo'n succesvol paard kunnen maken. Als je pa op een middelmaat merrie zet is het gewoon een aardig paard, meer niet.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:32 schreef sig000 het volgende:
[..]
Zonder die genen kun je opleiden wat je wilt, zal het nooit een topper worden.
Een goede merrielijn is erg belangrijk, ben ik met je eens.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:38 schreef alors het volgende:
[..]
Die moeder poept de ene na de andere topper uit, die had met een andere hengst net zo'n succesvol paard kunnen maken. Als je pa op een middelmaat merrie zet is het gewoon een aardig paard, meer niet.
Maar paardenfokkerij boeit hem welquote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:38 schreef alors het volgende:
[..]
Die moeder poept de ene na de andere topper uit, die had met een andere hengst net zo'n succesvol paard kunnen maken. Als je pa op een middelmaat merrie zet is het gewoon een aardig paard, meer niet.
Klopt. Maar dat betekent niet dat de hengst de topper maakt. Dat is onzin.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:42 schreef sig000 het volgende:
[..]
Een goede merrielijn is erg belangrijk, ben ik met je eens.
Om er een topper uit te fokken komt iets meer bij kijken dan een willekeurige andere goede hengst erop te zetten.
Zeg ik nergens, het is de combinatie die een goede fokker weet te maken.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:43 schreef Samzz het volgende:
[..]
Klopt. Maar dat betekent niet dat de hengst de topper maakt. Dat is onzin.
Precies. En in dit geval een combinatie van Nederlandse lijnen met een Duits vaderdier. Maakt het resultaat niet per definitie Duits. Painted Black is gewoon een Nederlands paardquote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:47 schreef sig000 het volgende:
[..]
Zeg ik nergens, het is de combinatie die een goede fokker weet te maken.
Een in Nederland gefokt paard.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:50 schreef Samzz het volgende:
Painted Black is gewoon een Nederlands paard.
Haha. Hahaha. Het Gelderse paard is geen ras.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:59 schreef sig000 het volgende:
[..]
Een in Nederland gefokt paard.
Er zijn maar 3 echte Nederlandse rassen.
Het Friesche paard.
De Groninger
Het Gelders paard.
Tsja: http://www.bokt.nl/wiki/Gelders_paardquote:Op dinsdag 24 juli 2012 20:06 schreef Samzz het volgende:
[..]
Haha. Hahaha. Het Gelderse paard is geen ras.
Toch is Painted Black een Nederlands paard met een paspoort van een Nederlands stamboek, namelijk het KWPN.
Het Gelderse paard is een type. Geen ras. Of het Groninger paard ook een ras is valt ook te bediscussiëren.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 20:10 schreef sig000 het volgende:
[..]
Tsja: http://www.bokt.nl/wiki/Gelders_paard
Het KWPN is een vergaarbak van buitenlandse bloedlijnen.
Ze zijn beide in ieder geval veel Nederlandser dan wat er bij het KWPN rondloopt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 20:11 schreef Samzz het volgende:
[..]
Het Gelderse paard is een type. Geen ras. Of het Groninger paard ook een ras is valt ook te bediscussiëren.
Ach, toen de machines de paarden gingen vervangen is er genoeg Engels bloed ingebracht bij de Geldersen. Dezelfde Geldersen die de basislaag van de huidige KWPN'ers zijn.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 20:15 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ze zijn beide in ieder geval veel Nederlandser dan wat er bij het KWPN rondloopt.
Zijn die al begonnen?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 20:19 schreef Samzz het volgende:
Zullen we het nu weer over de spelen hebben?
quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:00 schreef alors het volgende:
Die eventing dressuur is altijd wel om te janken. Bij de tienkamp(?) moeten ze toch ook een stukje paardrijden? Dat is echt hilarisch slecht
en is een fantastisch onderdeel wat al 100 jaar op de kalender staat.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 19:06 schreef marcodej het volgende:
[..]
Moderne vijfkamp. Dan moeten ze op elkaars paard.
weet je wat pasquote:As the events of the ancient pentathlon were modeled after the skills of the ideal soldier of that time, Coubertin created the modern pentathlon to simulate the experience of a 19th century cavalry soldier behind enemy lines: he must ride an unfamiliar horse, fight with pistol and sword, swim, and run
Ik weet het. [MODERNE VIJFKAMP] 100 jaar: Te land, ter zee en te paard!quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:50 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
[..]
en is een fantastisch onderdeel wat al 100 jaar op de kalender staat.
Het gaat niet om kunstjes, het gaat om de harmonie tussen ruiter en paard en de ultieme beheersing van het paard.quote:[..]
weet je wat pasis, paardendressuur.
Kijk Military of crosscountry en springen snap ik, da's sport, maar een paard kunstjes leren
Behendigheid met honden is toch ook niet Olympisch
Ik denk dat het aandeel van de ruiter bij springen net zo groot is.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:01 schreef alors het volgende:
En ik denk ook dat de aandeel van de ruiter bij dressuur groter is dan bij springen.
quote:Anky gaat niet naar de opening
Anky van Grunsven laat morgen de openingsceremonie aan zich voorbijgaan.
De drievoudig olympisch kampioene, in Sydney 2000 vlaggendraagster, volgt het festijn via de tv. De andere drie dressuurruiters, Adelinde Cornelissen, Edward Gal en Patrick van der Meer, lopen wel mee. 'Als je nog nooit hebt meegelopen, moet je het zeker doen,' zegt Van Grunsven (44).
Cornelissen gaat graag. 'Ik denk dat dat voor mij het enige moment wordt waarop ik van de andere dingen op de Spelen kan genieten. Verder richt ik mij helemaal op mijn wedstrijd.'
Hoe bedoel je dat laatste precies?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 23:01 schreef alors het volgende:
[..]
Ik weet het. [MODERNE VIJFKAMP] 100 jaar: Te land, ter zee en te paard!
[..]
Het gaat niet om kunstjes, het gaat om de harmonie tussen ruiter en paard en de ultieme beheersing van het paard.
Ik snap dat het als niet kenner niet spectaculair oogt, maar ik vind het minimaal zo spannend als het springen. En ik denk ook dat de aandeel van de ruiter bij dressuur groter is dan bij springen.
Volgens mij snap je niet helemaal wat eventing inhoud dan..quote:Op zondag 29 juli 2012 11:04 schreef TargaFlorio het volgende:
Het onderdeel dressuur vind ik sowieso niet passen bij een actiesport als eventing.
Jammer dat cross country morgen is i.p.v. vandaag.
quote:Op zondag 29 juli 2012 19:02 schreef TargaFlorio het volgende:
Dat snap ik maar dan kan ik nog wel vinden dat het er niet echt bij past.
quote:- Tim Lips (Oncarlos) 15:54
- Andrew Heffernan (Millthyme Corolla) 16:58
- Elaine Pen (Vira) 18:02
Thnxquote:Op maandag 30 juli 2012 14:16 schreef Samzz het volgende:
Wat een prachtig cross parcours. BBC2 zendt op dit moment live de cross uit
. De eerste Belgische combinatie heeft zojuist 21,20 strafpunten gereden, Virginie Coulier.
Waarschijnlijk moet je in de loop van de dag even switchen tussen BBC1 en 2, maar dat wordt aangegevenquote:Op maandag 30 juli 2012 14:23 schreef Pien85 het volgende:
[..]
ThnxIk zat al te kutten met de stream van de NOS
Mooi parcours inderdaad![]()
Het is beter dan de stream van de NOS, ik vind het commentaar van de BBC sowieso altijd leuker dan dat bij Nederlandse zenders, maar NOS heeft op de stream nu helemaal geen commentaarquote:Op maandag 30 juli 2012 14:28 schreef Samzz het volgende:
[..]
Waarschijnlijk moet je in de loop van de dag even switchen tussen BBC1 en 2, maar dat wordt aangegeven.
Bij de NOS hebben ze dan ook geen mensen met verstand van eventing, dan kan je beter geen commentaar geven, vind ik. BBC is leuk, al is er nu reclame of zoiets.quote:Op maandag 30 juli 2012 14:33 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Het is beter dan de stream van de NOS, ik vind het commentaar van de BBC sowieso altijd leuker dan dat bij Nederlandse zenders, maar NOS heeft op de stream nu helemaal geen commentaar
Even kijken maar, ik kijk eigenlijk alleen voor de valpartijenquote:Op maandag 30 juli 2012 14:39 schreef Samzz het volgende:
Op Sporza wordt ook de cross uitgezonden (België, Canvas).
Die heb je net gemistquote:Op maandag 30 juli 2012 15:01 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Even kijken maar, ik kijk eigenlijk alleen voor de valpartijen.
Canadese ligt er nog volgens mij.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:10 schreef alors het volgende:
Delayed? Het peerd loopt nog steeds los of ligt die Canadese daar nog?
Er was een val, je zag haar alleen even liggen, de val zelf is niet in beeld geweest, en dat peerd liep dus los in volle galop... Maar er schijnt nu ook een ambulance bij te zijn, dus ik denk dat ze nog op het parcours ligt en behandeld wordt...quote:Op maandag 30 juli 2012 15:14 schreef Pien85 het volgende:
Wat gebeurde er? Ik heb 't gemist omdat ik net op dat moment besloot m'n aquarium schoon te gaan maken
Ohquote:Op maandag 30 juli 2012 15:19 schreef alors het volgende:
[..]
Er was een val, je zag haar alleen even liggen, de val zelf is niet in beeld geweest, en dat peerd liep dus los in volle galop... Maar er schijnt nu ook een ambulance bij te zijn, dus ik denk dat ze nog op het parcours ligt en behandeld wordt...
Naar idee welquote:Op maandag 30 juli 2012 15:21 schreef alors het volgende:
Ja en ze hebben er ook een scherm omheen gezet, brrr
Waar zit jij te kijken dat je dat allemaal ziet joh?quote:
Gewoon op de stream van de NOS...quote:Op maandag 30 juli 2012 15:26 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Waar zit jij te kijken dat je dat allemaal ziet joh?
Is dat verplicht eigenlijk? Ik ben niet zo thuis in de eventingquote:Op maandag 30 juli 2012 15:33 schreef alors het volgende:
[..]
Ja air jackets, en dat lijkt geen overbodige luxe vandaag
Ik heb geen idee, ik ontdek dit fenomeen ook pas vandaagquote:Op maandag 30 juli 2012 15:34 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Is dat verplicht eigenlijk? Ik ben niet zo thuis in de eventing
Bodyprotector wel ja.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:34 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Volgens mij niet alleen de paardenquote:Op maandag 30 juli 2012 15:36 schreef Pien85 het volgende:
Heb wel het idee dat de paarden zich in dit onderdaal allemaal veel meer 'thuis voelen' dan in de dressuur.
Als 't paard dat zou denken zou ie hier niet lopenquote:Op maandag 30 juli 2012 15:43 schreef Rickazio het volgende:
paard = waarom moet ik gvd ook over balken springen met een eikel op mn rug
hoezo, heeft hij een keuze dan?quote:Op maandag 30 juli 2012 15:44 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Als 't paard dat zou denken zou ie hier niet lopen
Zekerquote:
Nope, diskwalificatie dan.quote:
goh, zoiets moet je ook flink trainenquote:Op maandag 30 juli 2012 15:46 schreef Pien85 het volgende:
[..]
ZekerDie van mij springt niet
Maar goed, van die van mij heb ik ook nog steeds het idee dat 'ie geen idee heeft wat 'ie met z'n benen aan moet
Waarom? Hij vindt 't niet leuk.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:46 schreef Rickazio het volgende:
[..]
goh, zoiets moet je ook flink trainen
Commentaar op BBC luidt dat het is stilgelegd door de val van de Japanse net.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:48 schreef Maver24 het volgende:
Waarom stilgelegd?, wat zouden de redenen kunne zijn?
Ah dacht dat het wel voordelig was om weer op adem te komen, okquote:Op maandag 30 juli 2012 15:50 schreef Chai het volgende:
Nee is het niet, die paarden zitten vol adrenaline en raken nu uit het ritme.
Is juist ongunstig.
quote:Gewijzigde starttijden: Tim Lips: 16.39 uur, Andy Heffernan: 17.43 uur en Elaine Pen om 18.47 uur
Is verplicht ja.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:34 schreef Pien85 het volgende:
[..]
Ah, dan kan ik Tim nog zienquote:
Ja maar t schijnt nog wel nat en dus glad te zijn.quote:Op maandag 30 juli 2012 16:27 schreef Samzz het volgende:
Ze hebben trouwens prachtig weer. Dat is hier wel anders
.
Ja, oke. Dat kan niet anders met de regen van gisteren. Hier heeft het de halve middag flink geregendquote:Op maandag 30 juli 2012 16:29 schreef alors het volgende:
[..]
Ja maar t schijnt nog wel nat en dus glad te zijn.
Hier is het anders ook gewoon zonnig de hele dag al![]()
Doe die belgische wereldkampioen mee? Of was dat al 2 jaar geleden dat die wereldkampioen was?quote:Op maandag 30 juli 2012 16:38 schreef tralalala het volgende:
Een Belg! Die andere Belg lag al op de grond voordat hij begon.
Nee, want dat is een springruiter, geen eventingruiter.quote:
Denk het niet, dit zijn alle Belgische deelnemersquote:
Ok. Ik ken er niks van. Wist enkel dat er onlangs een belg wereldkampioen was in 1 of andere paardensport :pquote:Op maandag 30 juli 2012 16:46 schreef Samzz het volgende:
[..]
Nee, want dat is een springruiter, geen eventingruiter.
Dat klopt. Springen dusquote:Op maandag 30 juli 2012 16:47 schreef sausagin het volgende:
[..]
Ok. Ik ken er niks van. Wist enkel dat er onlangs een belg wereldkampioen was in 1 of andere paardensport :p
Philippe Le Jeune is een springruiter, geen eventingruiterquote:Op maandag 30 juli 2012 16:46 schreef alors het volgende:
[..]
Denk het niet, dit zijn alle Belgische deelnemers
- Virginie Caulier (Nepal du Sudre) 13:54
- Carl Bouckaert (Cyrano Z) 14:50
- Marc Rigouts (Dunkas) 15:50
- Joris van Springel (L'ully des Aulnes) 16.54
- Karin Donckers (Gazelle de la Brasserie) 17:58[/b]
Ja kankerNOS heeft een hekel aan paardensport...quote:Op maandag 30 juli 2012 16:45 schreef capuchon_jongen het volgende:
typische een sport dat je bijna nooit op tv ziet, maar wel bekijkt op de OS
Ook niet echt spectaculair. Maar neem aan dat bij het springen Ed van der Bent nog komtquote:Op maandag 30 juli 2012 16:49 schreef Chai het volgende:
[..]
Ja kankerNOS heeft een hekel aan paardensport...
Geen idee. Stonden die anderen soms superhoog na de dressuur dat die zoooooveel interessanter zijn?quote:
Klinkt niet al te best.quote:Op maandag 30 juli 2012 16:53 schreef Samzz het volgende:
Hmmm... Tijdsoverschrijding is wel echt enorm. En binnen!
22 strafpunten.
Jawel, keurig nette crossquote:
Nee, maar dat geldt voor heel veel andere sporten ook. Alleen de paardensport is in Nederland behoorlijk groot, dus de aandacht die ervoor is is gewoon heel erg uit verhouding...quote:Op maandag 30 juli 2012 16:51 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Ook niet echt spectaculair. Maar neem aan dat bij het springen Ed van der Bent nog komt
Is nou ook niet echt de sport die heel erg gewaardeerd wordt als kijksport. NOS zal ook wel kijkcijfers hebben.quote:Op maandag 30 juli 2012 17:03 schreef Chai het volgende:
[..]
Nee, maar dat geldt voor heel veel andere sporten ook. Alleen de paardensport is in Nederland behoorlijk groot, dus de aandacht die ervoor is is gewoon heel erg uit verhouding...
Cross country en springen wel.quote:Op maandag 30 juli 2012 17:04 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Is nou ook niet echt de sport die heel erg gewaardeerd wordt als kijksport. NOS zal ook wel kijkcijfers hebben.
Oui. Ze doet ook altijd mee in Boekelo.quote:Op maandag 30 juli 2012 17:08 schreef alors het volgende:
Ik dacht al Zara Philips... maar dat is dus de dochter van Prinses Anne, en dus een kleindochter van The Queen.
Dat is niet het grappige, dat doen er wel meer. Het is meer dat ik totaal verbaast ben dat een Jazz het naar Olympisch eventingniveau brengtquote:
Het team bestaat uit een vast aantal deelnemers (4, waarvan een wegstreepresultaat, waardoor je ook landen met drie deelnemers hebt). De rest zijn individuele deelnemers en daar kan je je voor plaatsen.quote:Op maandag 30 juli 2012 18:39 schreef ItaloDancer het volgende:
[noob] Sommige landen hebben meer deelnemers dan andere landen. Dat is toch niet eerlijk voor de team ranking? [/noob]
Dan is het in plaats van vier, vijf deelnemers.quote:Op maandag 30 juli 2012 18:46 schreef ItaloDancer het volgende:
Ah, maar op de officiële site zie je onder 'team ranking' bij de meeste teams 5 deelnemers...
Die is dan nu ook helemaal gaar volgens mijquote:Op maandag 30 juli 2012 19:04 schreef ItaloDancer het volgende:
Ze vallen bij bosjes op dat steile heuveltje
En daarom heb ik naast de BBC de stream van NOS op 2e scherm aanstaanquote:Op maandag 30 juli 2012 19:02 schreef Samzz het volgende:
Tering, he. Irritante BBC, steeds omschakelen tussen twee zenders. Heb alles gemist.
Klote, dit.
Ja idd zonde, is er dan echt geen 4e ruiter op dit niveau?quote:Op maandag 30 juli 2012 19:00 schreef TheArt het volgende:
Ja dus, Pen eruit. Daar gaat ook direct de teamscore voor NL.
Jawel, maar NL mocht maar met 3 ruiters starten.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:10 schreef alors het volgende:
[..]
Ja idd zonde, is er dan echt geen 4e ruiter op dit niveau?
Why?quote:Op maandag 30 juli 2012 19:11 schreef TheArt het volgende:
[..]
Jawel, maar NL mocht maar met 3 ruiters starten.
Komt omdat NL op basis van de individuele ranglijst zich plaatste voor de teamwedstrijd. Nederland had recht op 3 individuele plaatsen, dus ook een plaats in de teamwedstrijd. Als het via één van de beschikbare teamplaatsen was gegaan (zoals België), mochten ze met 4 starten.quote:
Volgens mij een beenbreukquote:Op maandag 30 juli 2012 19:21 schreef Littlecreep het volgende:
Hoe is het trouwens met die Canadese afgelopen vanmiddag?
Onze meningen verschillen dan (heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat aan dressuur geen zaak aan isquote:Op zondag 29 juli 2012 21:17 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]x 93859752
De dressuur past er juist wel bij.
Een gemiddelde springruiter kan geen Z2 proef winstwaardig rijden, dat is juist wat de eventingsport zo moeilijk maakt. Zonder de dressuur is het niets meer dan springsport met een derby parcour.
Om te kijken niet nee, maar het is wel het meest belangrijke dat er is wanneer het op paardrijden aankomt.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:52 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Onze meningen verschillen dan (heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat aan dressuur geen zaak aan is)
Helemaal waar!quote:Op maandag 30 juli 2012 23:57 schreef MissFrankenstein het volgende:
Het gaat niet zozeer om het feit dat dressuur de basis is, het gaat om het feit dat een Z2 proef bepaalde souplesse vraagt die een springpaard normaal niet heeft.
Neem bijvoorbeeld Kigali het door van Baalen omgeschoolde springpaard, dat was nog een hele kluif om die souplesse en schwung erin te krijgen.
Je paard dus zowel op het hoogste niveau van de basis sport trainen plus een springparcours op Z niveau en een cross op 4 sterren niveau is wat de eventing juist zo verdomd moeilijk maakt.
Wanneer dressuur geen zak aan is om naar te kijken omdat "het paard alles zelf doet" heb je de ruiter een enorm compliment gemaakt.
Vervelend, maar gelukkig niets ernstigs.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 12:54 schreef Samzz het volgende:
De amazone die gisteren zo hard ten val kwam heeft een hersenschudding en een heiligbeenbreuk.
Nee, terecht ook wel. Hij kan veel beter.quote:
aaah hoe zuur!!!quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:23 schreef TheArt het volgende:
Algotsson verliest de olympische titel op de laatste hindernisOok individueel goud voor Duitsland dus.
Whut, kut waarom wist ik dat niet eerder?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:54 schreef Columbiafan het volgende:
Klimke doet ziet af van deelname aan de finale individueel zodat de Nederlander zich nog plaatste
Whut? Ik weet wel dat ze afziet van individueel zodat haar teamgenoot een gooi kan doen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:54 schreef Columbiafan het volgende:
Klimke doet ziet af van deelname aan de finale individueel zodat de Nederlander zich nog plaatste
Landenwedstrijd verliezen ze sowieso wel van G-B. Het gaat om individueel als er goud moet komen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:51 schreef MissFrankenstein het volgende:
De enige kans die Nederland op goud heeft in de paardensport is in de dressuur.
Maar ik vrees dat we dit jaar wel eens kunnen verliezen van Duitsland of Groot Brittannië.
Kunnen verliezen? Nederland maakt geen kans op goud in de paardensport.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:51 schreef MissFrankenstein het volgende:
De enige kans die Nederland op goud heeft in de paardensport is in de dressuur.
Maar ik vrees dat we dit jaar wel eens kunnen verliezen van Duitsland of Groot Brittannië.
Dat kan nog best. Adelinde kan de beste zijn en wie weet komt Anky ook nog heel ver. Het blijft paardensport, bij Engeland en Duitsland kan ook wel eens iets mis gaan.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:56 schreef Samzz het volgende:
[..]
Kunnen verliezen? Nederland maakt geen kans op goud in de paardensport.
Niet meer met Anky, IPS Salinero is inmiddels te oud om nog echt te spetteren, maar Adelinde zou het zeker kunnen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 16:56 schreef Samzz het volgende:
[..]
Kunnen verliezen? Nederland maakt geen kans op goud in de paardensport.
Nederland gaat het springen écht niet winnen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:24 schreef wimderon het volgende:
En de jumping is gewoon een vrij open nummer. Natuurlijk zijn er grotere kanshebbers en een hele hoop outsiders, maar het is niet zo dat je daar helemaal geen kans hebt.
Zoals ik al zei ben je daar natuurlijk geen favoriet. Maar je kunt met een topdag gewoon goud pakken, maar ze kunnen ook zomaar 22e, 34e, 46e en 48e worden.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:26 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Nederland gaat het springen écht niet winnen.
Ik gok op Frankrijk / de Ieren of Belgie.
Mja, Adelinde misschien. Ik denk dat Dujardin wint, wat een amazonequote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:05 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat kan nog best. Adelinde kan de beste zijn en wie weet komt Anky ook nog heel ver. Het blijft paardensport, bij Engeland en Duitsland kan ook wel eens iets mis gaan.
Dan moet Adelinde wel een waardige opvolger hebben. Marlies weet ik niet... Vind haar een fijne amazone, maar het is het steeds net niet.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 17:24 schreef MissFrankenstein het volgende:
[..]
Niet meer met Anky, IPS Salinero is inmiddels te oud om nog echt te spetteren, maar Adelinde zou het zeker kunnen.
Hoop volgende Olympics op een Team met Gal, Minderhout, Adelinde en Marlies van Baalen.
Dat vind ik juist zo leukquote:Op dinsdag 31 juli 2012 18:04 schreef bloodymary1 het volgende:
Nou, normaal wil iedereen dat het doodstil is tijdens de dressuur en hij jut het publiek op om mee te gaan klappen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |