Jan Roelfs commentator bij de paardensportquote:Vooruitkijken met Zeeuwen (3): Van Lieren commentator NOS bij Olympische Spelen
Dressuurruiter Laurens van Lieren hoopt ooit nog eens zelf aan de Olympische Spelen mee te doen. In Londen zal de inwoner van Schore werkzaam zijn als commentator bij de NOS.
Laurens van Lieren was in 2011 tijdens het Europees kampioenschap dressuur, dat in Rotterdam werd gehouden, al een paar keer te gast bij NOS Studio Sport. Vanuit de studio in de Maasstad liet hij zijn licht schijnen over het toernooi. Tijdens de Olympische Spelen van komende zomer gaat hij nog een stapje verder. De Bevelander zal met Jan Roelfs commentaar geven bij alle paardensportwedstrijden. ,,Dan zie je dus niet meer mijn gezicht, maar hoor je alleen mijn stem.”
Na het EK ging de dertigjarige Van Lieren, die zelf al jarenlang meedraaide op het hoogste niveau van de dressuursport, met de NOS om tafel zitten. ,,In dat gesprek bleek dat men de samenwerking met mij was bevallen”, vertelt hij. ,,En ze hebben me toen gevraagd of ik dit jaar commentaar wilde geven bij de wereldbekerfinale in Den Bosch en op de Olympische Spelen. In een olympisch jaar pakken ze het bij Studio Sport extra serieus aan. Ze wilden het allemaal heel goed geregeld hebben.”
Van Lieren zal in het commentaarhokje plaatsnemen naast Roelfs, een geroutineerde commentator. Tot nu toe was zijn stem meestal te horen bij voetbal- en tenniswedstrijden. In 2012 doet hij de paardensport – dus dressuur en springen – op projectbasis. ,,Hij pikt het snel op en ziet ‘t snel”, zegt Van Lieren. ,,Hij zal tijdens de wedstrijden iets meer voor de algemene dingen zijn en dan ben ik de man met de expertise.”
In Göteborg konden Van Lieren en Roelfs in februari al aan elkaar wennen. Daar waren de twee aanwezig om commentaar te leveren bij de wereldbekerwedstrijd – zij het niet live – en konden ze alvast wat huiswerk doen. ,,Half april hebben we onze echte vuurdoop bij de wereldbekerfinale. Dan worden de wedstrijden wel rechtstreeks uitgezonden en moeten we dus wel iedereen kennen. Je kunt het je niet permitteren iets verkeerds te zeggen. Bij het springen ben ik minder op de hoogte dan bij de dressuur. Ik ken natuurlijk wel de echt grote namen, maar op de andere combinaties moet ik me nog goed voorbereiden.”
Van Lieren noemt zijn werk voor de NOS ‘een mooi alternatief’ voor een eigen deelname aan de Spelen. ,,Ik mag in Londen overal met mijn neus bovenop staan.” In 2008 maakte hij grote kans op een startbewijs, zeker nadat hij met Hexagon’s Ollright zesde was geworden in de wereldbekerfinale. Maar een peesblessure bij zijn viervoeter gooide roet in het eten. ,,Toen hij zich ernstig verstapte, wist ik al meteen dat het voor mij verkeken was. Uiteindelijk was Ollright er ook een half jaar uit.”
In Peking won Nederland zilver in de landenwedstrijd. In Londen heeft de Oranje-equipe ook grote kans op een plak. Van Lieren heeft zijn hoop gevestigd op 2016 (Rio de Janeiro) en 2020. ,,Bij één van die edities zou ik graag meedoen”, vertelt hij. ,,Ik ben natuurlijk afhankelijk van de ontwikkeling van mijn paarden en het niveau van mijn concurrenten, maar ik heb wel de hoop dat het gaat lukken.”
En ook na 2020 zijn er natuurlijk nog kansen. In de dressuursport kun je lang mee gaan, zo is bekend, en daar is de Japanner Hiroshi Hoketsu het ultieme bewijs van. Hij is 71 jaar en neemt deel in Londen. In 1964 was Hoketsu al deelnemer aan de Spelen in Tokio, toen als springruiter.
http://opwegnaarlonden.wo(...)he-spelen/#more-1102
Waar is Frits van 't Groenewoud. Die man kan zo heerlijk commentaar geven ... hilarisch altijd!quote:Op vrijdag 20 april 2012 11:08 schreef TheArt het volgende:
[..]
Jan Roelfs commentator bij de paardensportHelaas geen grapje.
Ik zie NL geen goud pakken in de landenwedstrijd... daar is het team niet sterk genoeg voor denk ik....quote:Op zondag 24 juni 2012 15:43 schreef borisz het volgende:
Adelinde voor goud.
In de medaltracker zal NL ook het landenteam winnen.
Haha. Nee.quote:Op zondag 24 juni 2012 15:43 schreef borisz het volgende:
Adelinde voor goud.
In de medaltracker zal NL ook het landenteam winnen.
Vlak het meer dan uitstekende Spaanse team niet uit. En ook de Zweden niet, die hebben ook een erg sterk team.quote:Op zondag 24 juni 2012 15:41 schreef TheVulture het volgende:
Sjef Janssen heeft de dressuurploeg bekend gemaakt:
Cornelissen, Gal en Van Grunsven (met Salinero) gaan voor een medaille. Goud en zilver in de landenwedstrijd lijkt me gezien de huidige vorm van de diverse combinaties wel wat lastig, brons moet lukken achter GB en Duitsland
Ik las ergens dat die landen zoals Spanje erg profiteren van Nederlandse paarden en trainers... waarom moeten wij toch altijd andere landen (letterlijk) in het zadel helpenquote:Op donderdag 28 juni 2012 18:40 schreef Samzz het volgende:
[..]
Vlak het meer dan uitstekende Spaanse team niet uit. En ook de Zweden niet, die hebben ook een erg sterk team.
Het gaat een erg spannende landenwedstrijd worden, niet te vergeten ook de individuele strijd. Mijn favoriet is Juan met zijn Fuego.
Pure geldkwestie. In die landen betalen ze gewoon veel meer voor goede paarden en een goede trainer.quote:Op maandag 2 juli 2012 20:01 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik las ergens dat die landen zoals Spanje erg profiteren van Nederlandse paarden en trainers... waarom moeten wij toch altijd andere landen (letterlijk) in het zadel helpen
Wow wat vetquote:Op maandag 25 juni 2012 07:28 schreef Witteveldroos het volgende:
Ik ben er gedurende de hele Olympische Spelen bij. Ben erg benieuwd! Ik ben er uitsluitend voor de paardensport.
Nee joh, anders zei die wel Ludger. Ik zal Salinero nog even moed inpraten, even een peptalk en geruststellen over zijn toekomst in de wei bij Bonfire. Natuurlijk ook nog even over het landsbelang en dat hij trots mag zijn als import-Brabander.quote:Op woensdag 4 juli 2012 01:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Goh Tong, zit je ook al in de paarden?
Ik volg vrijwel alle sporten.quote:Op woensdag 4 juli 2012 01:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Goh Tong, zit je ook al in de paarden?
Is het definitief?quote:Op donderdag 5 juli 2012 18:11 schreef Szura het volgende:
Geen Rath en Totilas.
De ruiter heeft Pfeiffer.
Sta je dan met je toppaard![]()
![]()
Fuego, Spanje's toppaard, is een PRE. De andere twee paarden in het Spaanse team zijn Nederlandse dieren ja, Painted Black was van Anky, maar kreeg bij haar imo niet de kansen die hij verdient. Onder Morgan presteert hij super, dus waarom zo'n paard in NL houden, terwijl hij in het buitenland de kansen krijgt die het dier verdient?quote:Op maandag 2 juli 2012 20:01 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik las ergens dat die landen zoals Spanje erg profiteren van Nederlandse paarden en trainers... waarom moeten wij toch altijd andere landen (letterlijk) in het zadel helpen
Kinderachtige reactie, vind je niet?quote:Op donderdag 5 juli 2012 18:11 schreef Szura het volgende:
Geen Rath en Totilas.
De ruiter heeft Pfeiffer.
Sta je dan met je toppaard![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |