abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110493633
Paardensport

Paardensport bestaat op de Olympische Spelen van Londen 2012 uit 3 disciplines; dressuur, eventing (military) en het springen (jumping). Elk van deze disciplines wordt zowel individueel als in teamverband uitgevoerd. De paardensport is de enige sport waarin zowel mannen als vrouwen tegen elkaar strijden in één klassement. In totaal worden er 6 medailles verdeeld tijdens Londen 2012:

Dressuur individueel
Dressuur teams
Eventing individueel
Eventing teams
Springen individueel
Springen teams

Mede door Anky van Grunsven (3 gouden en 5 zilveren medailles) heeft Nederland in het verleden 10 gouden medailles gewonnen, 10 zilveren en 2 bronzen medailles, waarmee het binnen deze sport op de 6e plaats staat in het landenklassement. België won 4 gouden, 2 zilveren en 6 bronzen medailles en staat in dit klassement op de 13e plaats.

Programma:
Eventing: 28 - 31 juli
Dressuur: 2 - 8 augustus
Springen: 4 - 9 augustus

[ Bericht 6% gewijzigd door roos85 op 18-04-2012 17:40:28 ]
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_110554628
quote:
Vooruitkijken met Zeeuwen (3): Van Lieren commentator NOS bij Olympische Spelen

Dressuurruiter Laurens van Lieren hoopt ooit nog eens zelf aan de Olympische Spelen mee te doen. In Londen zal de inwoner van Schore werkzaam zijn als commentator bij de NOS.

Laurens van Lieren was in 2011 tijdens het Europees kampioenschap dressuur, dat in Rotterdam werd gehouden, al een paar keer te gast bij NOS Studio Sport. Vanuit de studio in de Maasstad liet hij zijn licht schijnen over het toernooi. Tijdens de Olympische Spelen van komende zomer gaat hij nog een stapje verder. De Bevelander zal met Jan Roelfs commentaar geven bij alle paardensportwedstrijden. ,,Dan zie je dus niet meer mijn gezicht, maar hoor je alleen mijn stem.”

Na het EK ging de dertigjarige Van Lieren, die zelf al jarenlang meedraaide op het hoogste niveau van de dressuursport, met de NOS om tafel zitten. ,,In dat gesprek bleek dat men de samenwerking met mij was bevallen”, vertelt hij. ,,En ze hebben me toen gevraagd of ik dit jaar commentaar wilde geven bij de wereldbekerfinale in Den Bosch en op de Olympische Spelen. In een olympisch jaar pakken ze het bij Studio Sport extra serieus aan. Ze wilden het allemaal heel goed geregeld hebben.”

Van Lieren zal in het commentaarhokje plaatsnemen naast Roelfs, een geroutineerde commentator. Tot nu toe was zijn stem meestal te horen bij voetbal- en tenniswedstrijden. In 2012 doet hij de paardensport – dus dressuur en springen – op projectbasis. ,,Hij pikt het snel op en ziet ‘t snel”, zegt Van Lieren. ,,Hij zal tijdens de wedstrijden iets meer voor de algemene dingen zijn en dan ben ik de man met de expertise.”

In Göteborg konden Van Lieren en Roelfs in februari al aan elkaar wennen. Daar waren de twee aanwezig om commentaar te leveren bij de wereldbekerwedstrijd – zij het niet live – en konden ze alvast wat huiswerk doen. ,,Half april hebben we onze echte vuurdoop bij de wereldbekerfinale. Dan worden de wedstrijden wel rechtstreeks uitgezonden en moeten we dus wel iedereen kennen. Je kunt het je niet permitteren iets verkeerds te zeggen. Bij het springen ben ik minder op de hoogte dan bij de dressuur. Ik ken natuurlijk wel de echt grote namen, maar op de andere combinaties moet ik me nog goed voorbereiden.”

Van Lieren noemt zijn werk voor de NOS ‘een mooi alternatief’ voor een eigen deelname aan de Spelen. ,,Ik mag in Londen overal met mijn neus bovenop staan.” In 2008 maakte hij grote kans op een startbewijs, zeker nadat hij met Hexagon’s Ollright zesde was geworden in de wereldbekerfinale. Maar een peesblessure bij zijn viervoeter gooide roet in het eten. ,,Toen hij zich ernstig verstapte, wist ik al meteen dat het voor mij verkeken was. Uiteindelijk was Ollright er ook een half jaar uit.”

In Peking won Nederland zilver in de landenwedstrijd. In Londen heeft de Oranje-equipe ook grote kans op een plak. Van Lieren heeft zijn hoop gevestigd op 2016 (Rio de Janeiro) en 2020. ,,Bij één van die edities zou ik graag meedoen”, vertelt hij. ,,Ik ben natuurlijk afhankelijk van de ontwikkeling van mijn paarden en het niveau van mijn concurrenten, maar ik heb wel de hoop dat het gaat lukken.”

En ook na 2020 zijn er natuurlijk nog kansen. In de dressuursport kun je lang mee gaan, zo is bekend, en daar is de Japanner Hiroshi Hoketsu het ultieme bewijs van. Hij is 71 jaar en neemt deel in Londen. In 1964 was Hoketsu al deelnemer aan de Spelen in Tokio, toen als springruiter.

http://opwegnaarlonden.wo(...)he-spelen/#more-1102
Jan Roelfs commentator bij de paardensport :') Helaas geen grapje.
pi_110728003
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 11:08 schreef TheArt het volgende:

[..]

Jan Roelfs commentator bij de paardensport :') Helaas geen grapje.
Waar is Frits van 't Groenewoud. Die man kan zo heerlijk commentaar geven ... hilarisch altijd!
pi_113315662
Sjef Janssen heeft de dressuurploeg bekend gemaakt:

Cornelissen, Gal en Van Grunsven (met Salinero) gaan voor een medaille. Goud en zilver in de landenwedstrijd lijkt me gezien de huidige vorm van de diverse combinaties wel wat lastig, brons moet lukken achter GB en Duitsland
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator / Redactie Sport zondag 24 juni 2012 @ 15:43:12 #5
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_113315747
Adelinde voor goud. w/

In de medaltracker zal NL ook het landenteam winnen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_113316003
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 15:43 schreef borisz het volgende:
Adelinde voor goud. w/

Ik zie NL geen goud pakken in de landenwedstrijd... daar is het team niet sterk genoeg voor denk ik....

Wel benieuwd of Totilas met een aan pfeiffer lijdende Rath uiteindelijk aan de start gaat komen.. zou wel een soort van karma zijn als ze na die miljoenentransfer die hele Spelen niet gaan halen :D
  Trouwste user 2022 zondag 24 juni 2012 @ 17:24:32 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_113320541
ROTTERDAM - Anky van Grunsven mag komende zomer deel naar de Olympische Spelen van Londen. Het is voor de Erpse dressuuramazone haar zevende deelname. Ze won olympisch goud in 2000, 2004 en 2008.

Bondscoach Sjef Janssen maakte zondag bekend dat de drievoudig winnares van het evenement de kans krijgt met Salinero haar titel te verdedigen.

Van Grunsven behaalde zaterdagavond laat een verdienstelijke tweede plaats in de kür van het CHIO van Rotterdam. Sommige kenners vonden de kür van Van Grunsven vergelijkbaar met die waar ze in 2008 in Hongkong met Salinero olympisch goud won.

Ook Edward Gal (Undercover) en Adelinde Cornelissen maken deel uit van de equipe. Cornelissen moet nog wel in een observatiewedstrijd aantonen dat Parzival voldoende fit is.

De strijd om de vierde plaats gaat tussen Patrick van der Meer (Uzzo) en Imke Schellekens-Bartels uit Hooge Mierde. Zij strijden binnenkort in Aken in een min of meer rechtstreeks duel om het overgebleven ticket. Het gaat hierbij om een individuele startplek. Cornelissen, Van Grunsven en Gal nemen de drie plaatsen in de equipe in.

Voor het eerst bestaat de landenwedstrijd bij de Olympische Spelen uit twee onderdelen, de Grand Prix en de Grand Prix Special. Daarna worden de individuele medailles in de kür verdeeld.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zondag 24 juni 2012 @ 17:28:02 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_113320701
ROTTERDAM (ANP) - Springruiter Jeroen Dubbeldam neemt deze zomer niet deel aan de Olympische Spelen van Londen. Dat zei hij zondag kort na zijn mislukte rit met Utascha op het CHIO van Rotterdam. ,,Op deze manier heeft het geen zin. Voor mij geen Aken en geen Londen dit seizoen.''
In 2000, Sydney, werd Dubbeldam met De Sjiem olympisch kampioen. In 2004 was hij niet in Athene omdat zijn legendarische schimmel niet fit was. In 2008 kon hij niet met Up and Down opdraven, omdat hijzelf een been had gebroken. ,,Kennelijk mag het niet meer lukken sinds 2000.''

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 25 juni 2012 @ 07:28:45 #9
285610 Witteveldroos
roos in opleiding
pi_113351259
Ik ben er gedurende de hele Olympische Spelen bij. Ben erg benieuwd! Ik ben er uitsluitend voor de paardensport.
  donderdag 28 juni 2012 @ 18:39:28 #10
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_113522006
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 15:43 schreef borisz het volgende:
Adelinde voor goud. w/

Haha. Nee.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 28 juni 2012 @ 18:40:46 #11
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_113522049
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 15:41 schreef TheVulture het volgende:
Sjef Janssen heeft de dressuurploeg bekend gemaakt:

Cornelissen, Gal en Van Grunsven (met Salinero) gaan voor een medaille. Goud en zilver in de landenwedstrijd lijkt me gezien de huidige vorm van de diverse combinaties wel wat lastig, brons moet lukken achter GB en Duitsland
Vlak het meer dan uitstekende Spaanse team niet uit. En ook de Zweden niet, die hebben ook een erg sterk team.

Het gaat een erg spannende landenwedstrijd worden, niet te vergeten ook de individuele strijd. Mijn favoriet is Juan met zijn Fuego.
  maandag 2 juli 2012 @ 16:02:49 #12
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_113675580
Het landenteam voor de eventing is ook bekend; Tim Lips met Oncarlos, Elaine Pen met Vira en Andrew Heffernan met Corolla.

Voor de springers ligt nog alles open.
pi_113685802
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juni 2012 18:40 schreef Samzz het volgende:

[..]

Vlak het meer dan uitstekende Spaanse team niet uit. En ook de Zweden niet, die hebben ook een erg sterk team.

Het gaat een erg spannende landenwedstrijd worden, niet te vergeten ook de individuele strijd. Mijn favoriet is Juan met zijn Fuego.
Ik las ergens dat die landen zoals Spanje erg profiteren van Nederlandse paarden en trainers... waarom moeten wij toch altijd andere landen (letterlijk) in het zadel helpen :')
pi_113707542
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 20:01 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Ik las ergens dat die landen zoals Spanje erg profiteren van Nederlandse paarden en trainers... waarom moeten wij toch altijd andere landen (letterlijk) in het zadel helpen :')
Pure geldkwestie. In die landen betalen ze gewoon veel meer voor goede paarden en een goede trainer.
Veel paarden in de topsport zijn Nederlands gefokt en ja als je zo'n dier voor 2x meer kan verkopen in het buitenland waarom zou je dat dan niet doen.

Een voorbeeld wat mij verteld is door een fokker/handelaar in Friese paarden. Een fries waar ze in Nederland +/- ¤ 10.000 voor krijgen daar krijgen ze in Duitsland bijvoorbeeld al snel ¤ 20.000 / 30.000 voor en in Amerika zelfs tot ¤ 50.000.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 15:54:09 #15
123170 alors
zlata1234
pi_113717995
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 07:28 schreef Witteveldroos het volgende:
Ik ben er gedurende de hele Olympische Spelen bij. Ben erg benieuwd! Ik ben er uitsluitend voor de paardensport.
Wow wat vet :D
know'm sayin?
word? word.
  Trouwste user 2022 dinsdag 3 juli 2012 @ 18:07:09 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_113724061
Geen Luther Beerbaum. Jammer blijft een legende.

pi_113746314
Goh Tong, zit je ook al in de paarden?
pi_113747580
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 01:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Nee joh, anders zei die wel Ludger. Ik zal Salinero nog even moed inpraten, even een peptalk en geruststellen over zijn toekomst in de wei bij Bonfire. Natuurlijk ook nog even over het landsbelang en dat hij trots mag zijn als import-Brabander.
  Trouwste user 2022 woensdag 4 juli 2012 @ 09:30:34 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_113750591
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 01:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik volg vrijwel alle sporten.

donderdag 5 juli 2012 @ 18:11:42 #20
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_113815491
Geen Rath en Totilas.
De ruiter heeft Pfeiffer.

Sta je dan met je toppaard _O- _O- _O-
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_113815601
quote:
16s.gif Op donderdag 5 juli 2012 18:11 schreef Szura het volgende:
Geen Rath en Totilas.

Is het definitief? :o

Karma is a bitch O+
  donderdag 5 juli 2012 @ 19:21:03 #22
123170 alors
zlata1234
pi_113817827
Toch doodzonde dat zo'n wereldpaard ontbreekt op de Spelen :{

_O_ _O_ _O_
know'm sayin?
word? word.
  donderdag 5 juli 2012 @ 19:57:23 #23
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_113819490
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 20:01 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Fuego, Spanje's toppaard, is een PRE. De andere twee paarden in het Spaanse team zijn Nederlandse dieren ja, Painted Black was van Anky, maar kreeg bij haar imo niet de kansen die hij verdient. Onder Morgan presteert hij super, dus waarom zo'n paard in NL houden, terwijl hij in het buitenland de kansen krijgt die het dier verdient?

En wij moeten andere landen niet in het zadel helpen, andere landen hebben gewoon door dat in Nedeland de betere paarden lopen momenteel en investeren daarin. De Nederlanders, echter, vinden geld belangrijker, ze willen het wel innen, maar niet uitgeven. Sja, dan gooi je je eigen glazen ook wel in he.
  donderdag 5 juli 2012 @ 19:57:41 #24
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_113819499
quote:
16s.gif Op donderdag 5 juli 2012 18:11 schreef Szura het volgende:
Geen Rath en Totilas.

Kinderachtige reactie, vind je niet?
pi_113819672
Ach, lighten up!

Het is toch allemaal onderhand wel een zeer lachwekkende soap rond die MAR en Totillas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')