abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112244651
Ik heb net voor de 3e keer gefietst op mijn 'nieuwe' racefiets. En ik merk dat ik op het middenblad voor herrie hoor. Klinkt alsof de ketting niet zo lekker loopt. De andere 2 bladen hebben het niet.

Wat zou dat kunnen zijn? Ik heb net de ketting schoongemaakt en weer ingevet. Ik vraag me alleen af of ik dat goed heb gedaan.

Ik heb met een sopje en een afwasborstel de ketting en de bladen schoongewreven. Daarna de ketting langs een natte doek uit hetzelfde sopje laten lopen. Daarna de ketting met een droge doek afgedaan evenals de tandwielen.

Vervolgens met teflon kettingspray een lijntje op ongeveer 1/4 van de ketting gespoten. Even een paar keer de trappers rondgedraaid. Fiets omgedraaid 100 meter gefietst. Daarna de fiets weer omgedraaid en het overtollige vet met een droge doek verwijderd.
pi_112244999
kettinglijn te scheef?
Het kan zijn dat je ketting tegen de rand van je voor derailleur loopt. Die voor derailleur kan je vaak iets trimmen door met je shifter een klein beetje te bewegen, zodat je voor derailleur meebeweegt maar niet zover meebeweegt dat hij de ketting op een ander blad legt (hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is)

qua schoonmaken,
Ik weet niet zeker of teflonspray geschikt is. Heb geloof ik wel eens verhalen gehoord dat het te dun is. Er zal straks ongetwijfeld iemand komen die het kan bevestigen/ontkrachten.
het stukje van 1/4 opspuiten begrijp ik niet helemaal.

Je eerste deel van schoonmaken is prima. Zelf druppel ik daarna aan de binnenkant van de ketting ieder busje van de schakels. Dan paar keer ronddraaien, nachtje laten staan en dan overtollig spul afvegen.
pi_112245221
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 23:23 schreef Holenbeer het volgende:
kettinglijn te scheef?
Het kan zijn dat je ketting tegen de rand van je voor derailleur loopt. Die voor derailleur kan je vaak iets trimmen door met je shifter een klein beetje te bewegen, zodat je voor derailleur meebeweegt maar niet zover meebeweegt dat hij de ketting op een ander blad legt (hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is)
Volgens mij heb ik wat jij bedoeld vooral als ik een te licht verzet heb voor het voorblad. Maar het maakt niet uit of ik achter een zwaarder verzet pak, hij blijft geluid maken.

Het is ook een ander geluid dan dat, ik hoor nu echt een mechanisch kraken met de trapfrequentie mee zeg maar. Als de ketting tegen dat 'ding' aanloopt klinkt het anders.
pi_112245377
te scheve kettinglijn moet inderdaad verholpen zijn wanneer je achter op of af schakelt, dat probleem is het dus inderdaad niet.

is nieuw echt nieuw of tweedehands? is je binnenblad niet versleten dat je geschuif van de ketting hoort omdat de tandjes niet voldoende grip hebben?

Je weet overigens nog niet of schoonmaken de oplossing was en de vraag was of de methode goed was?
pi_112245860
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 23:30 schreef Holenbeer het volgende:
te scheve kettinglijn moet inderdaad verholpen zijn wanneer je achter op of af schakelt, dat probleem is het dus inderdaad niet.

is nieuw echt nieuw of tweedehands? is je binnenblad niet versleten dat je geschuif van de ketting hoort omdat de tandjes niet voldoende grip hebben?

Je weet overigens nog niet of schoonmaken de oplossing was en de vraag was of de methode goed was?
Nee de fiets is een jaar oud. Heeft wel recent een nieuwe ketting en wat onderdelen gehad. Het voorblad is naar mijn weten nog niet vervangen geweest.

Het zou kunnen dat het voorblad versleten is zo op het oog zagen de tanden er nog gezond uit. Nee ik weet nog niet of het schoonmaken heeft geholpen want ik heb er verder niet meer mee gefietst omdat het al donker was en ik geen licht heb. En ik moet morgen weer vroeg op. Dus morgenavond hoop ik meer te weten.

Ik vraag me ook af of het kwaad kan om er zo mee door te rijden mocht het niet verholpen zijn. Mijn MTB staat al bij de fietsenmaker, heb geen zin om weer niet te kunnen fietsten. Wil juist als een die-hard aan mijn conditie gaan werken! (ben al 5kg kwijt)
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:50:21 #106
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_112246364
In augustus m'n fiets gekocht en maandag de Elfstedentocht gefietst :D. Had wel te weinig getraind (tot die dag was 115km m'n max). Maar het viel me reuze mee. 25 gemiddeld dus 9 uur over gedaan. Geen spierpijn, wel wat last van de knieën...heb de laatste uren iets teveel te zwaar gefietst.

Wat moet je verder idioot veel eten op zo'n dag :D

Dit smaakt wel naar meer.
pi_112246369
1 jaar oud en 1 nieuwe ketting, dan zal je zeggen dat het middenblad ook nog wel goed is. Die overleven als het goed is meerdere kettingen en cassettes.

Een andere mogelijkheid waarom midden wel lawaai maakt en binnen en buiten blad niet weet ik niet. Ik zou rustig afwachten wat het schoonmaken voor effect heeft gehad

edit: misschien dat de vorige eigenaar alleen maar op het middenblad reed en dat de nieuwe ketting nog iets moet inslijten op dit blad (een aardig wilde gok van mij wat het mogelijk kan zijn)
pi_112246589
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 23:50 schreef Holenbeer het volgende:
1 jaar oud en 1 nieuwe ketting, dan zal je zeggen dat het middenblad ook nog wel goed is. Die overleven als het goed is meerdere kettingen en cassettes.

Een andere mogelijkheid waarom midden wel lawaai maakt en binnen en buiten blad niet weet ik niet. Ik zou rustig afwachten wat het schoonmaken voor effect heeft gehad

edit: misschien dat de vorige eigenaar alleen maar op het middenblad reed en dat de nieuwe ketting nog iets moet inslijten op dit blad (een aardig wilde gok van mij wat het mogelijk kan zijn)
De vorige eigenaar gaf aan dat hij alleen met wind tegen op het middenblad reed. Ik kijk het even aan, bedankt voor het meedenken iig :)

Misschien neem ik de fiets wel even mee als ik de MTB op ga halen dan kan die fietsenmaker er even naar kijken.
pi_112283720
Ik heb deze vorige week gekocht:



http://www.trekbikes.com/(...)2_and_1_series/2_1/#

Ben er zeer tevreden over, ook mooie korting gehad van 150 euro op alle spullen die ik in de winkel kocht.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 31 mei 2012 @ 22:42:42 #110
373011 smile1970
beginnende racefietsster
pi_112287886
Na 3 nachtjes er over geslapen te hebben heb ik vandaag toch een nieuwe fiets gekocht.
Het is een Bulls Harrier 2 2012 geworden, volledig 105 afgemonteerd.
Toch een herenmodel, maar hij "past" goed.
En nu wachten op het mooie fietsweer...

Nogmaals bedankt voor jullie tips!
pi_112306446
Deze week de tijd genomen op deze fiets op te knappen, het betreft een Batavus Champion met 12 versnellingen. Ik hou nogal van Retro dus dit is helemaal mijn smaak. Hier en daar een krasje maar ach moet kunnen.



Omdat ik nog nooit sneller gefietst heb heb ik wat vraagjes:

- Wat voor schoenen dien ik te dragen bij dergelijke trappers?
- Waar kan ik goedkoop een tenue (denk aan Rabo, Discovery etc) kopen?
- Is dit überhaupt een goede startersfiets of dien ik verder rond te kijken?
pi_112306599
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 14:03 schreef tammepiet het volgende:
Deze week de tijd genomen op deze fiets op te knappen, het betreft een Batavus Champion met 12 versnellingen. Ik hou nogal van Retro dus dit is helemaal mijn smaak. Hier en daar een krasje maar ach moet kunnen.

[ afbeelding ]

Omdat ik nog nooit sneller gefietst heb heb ik wat vraagjes:

- Wat voor schoenen dien ik te dragen bij dergelijke trappers?
- Waar kan ik goedkoop een tenue (denk aan Rabo, Discovery etc) kopen?
- Is dit überhaupt een goede startersfiets of dien ik verder rond te kijken?
Vond je het fijn fietsen met het zadel zo? :P

Gewoon schoenen die je fijn vind zitten. Sneakers ofzo. Lijkt me best om op te beginnen hoor. Welke groep zit er op (je remmen e.d.)?

Ik zou geen rabo pakje aan doen, sowieso geen prof pakjes :P Discovery moet je van marktplaats plukken, die bestaan al een jaar of 5 niet meer.
pi_112308013
let erop dat de spendel van de voorwiel verkeerdom zit.. hij moet klemmen omhoog, met de boog naar binnen.. Nu zit ie niet goed!!
Bij dat soort retro fietsen moet je ook retro schoenen, waar je plaatjes onder moest slaan met een hammertje en 2 kleine spijkertjes.. Inderdaad maar gewoon beginnen met sportschoenen
En ik zou gaan voor een gewone zwarte broek, en via internet een mooie retro shirt verkoper opsnorren :)
everyone's a critic...
even you ! !
pi_112308199
Op zo'n fiets moet je idd een IJsboerke of TI Raleigh shirt aan. Wollen uiteraard. Met bijpassende broek ;)
pi_112308641
Hahha geweldige feedback.

Waarbij doel je op met het zadel? Staat ie te hoog ofzo?

Klem zal ik andersom zetten, had er nog niet opgefiets maar lijkt me veiliger.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 15:19:19 #116
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_112309355
Ik denk dat zo
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 14:51 schreef cafca het volgende:
Op zo'n fiets moet je idd een IJsboerke of TI Raleigh shirt aan. Wollen uiteraard. Met bijpassende broek ;)
Ik denk dat zo'n DAF shirtje uit de tijd van Kuiper en Van der Poel nog het beste combineert met het frame, maar je kunt natuurlijk altijd nog zo'n heel retro shirt van Faema aantrekken. Wel met een Zoetemelk formaat broek er bij met van die ultra korte pijpen.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  vrijdag 1 juni 2012 @ 16:23:07 #117
308981 Narcotical
Best in the World
pi_112311827
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:02 schreef tammepiet het volgende:
Hahha geweldige feedback.

Waarbij doel je op met het zadel? Staat ie te hoog ofzo?

Klem zal ik andersom zetten, had er nog niet opgefiets maar lijkt me veiliger.
Hij doelt op die punt zo omhoog van dat zadel.. Dat kan nooit heel comfortabel zitten..

Voor wat oudere teamshirt kan je kijken op bobshop.de bij Profteams "Oldies".. Ze hebben niet vreselijk veel maar misschien zit er iets bij wat je aanstaat
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
  FOK!fotograaf zaterdag 2 juni 2012 @ 10:54:07 #118
73911 ultra_ivo
pi_112338958
Bij Ebay zie je ook veel oude shirts voorbijkomen. Voor de schoenen moet je relatief smalle fiets-loopschoenen of koersschoenen met veters nemen. Decathlon heeft het eerste type relatief goedkoop liggen. Voor het 2e type kun je het beste naar een beurs voor retrofietsen gaan. Deze maand is er eentje in de buurt van Keulen, eind van het jaar in Gent. In het vroege voorjaar dan weer die in Neerkant. Alternatief is Marko uit Hank (fietsenmaker.nl op Ebay). Die heeft ook nog vele oude spullen.
pi_112368885
Ketting opnieuw invetten heeft in mijn geval geholpen btw. Vandaag 85km gereden, ben aardig kapot eerlijk gezegd.

Ook nog een kapot SPD SL plaatje onderweg, gelukkig was ik vlak bij een fietsenmaker.
pi_112390855
Ik sta ook op het punt mijn eerste wielrenfiets aan te schaffen :) .

Is er een groot verschil tussen de Cannondale Caad 8 105 en Caad 10 105? Of maakt het nauwelijks uit? Ik denk dat ik voor de Caad 10 ga overigens, tenzij het eigenlijk kwalitatief nul verschil is.

Hoe zijn die Rose-fietsen? Zien er mooi uit en de prijs/kwaliteitverhouding lijkt ook in orde?

Verder vind ik die Boardmanfietsen erg mooi, maar ik begrijp dat die hier in Nederland nauwelijks verkrijgbaar zijn?

Ik woon overigens in Den Haag, dus als iemand nog tips heeft voor mooie wielerzaken hoor ik dat graag!
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_112391158
Caad10 is top aluframe, caad8 is zwaarder en heeft een relaxtere geometrie. Relaxt als in: rechtop, meer geschikt voor beginners.

Rose is idd prijs/kwaliteit prima maar ik vind het persoonlijk helemaal niks. Qua naam/design/uitstraling/imago.
pi_112391264
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:34 schreef eentwee het volgende:
Caad10 is top aluframe, caad8 is zwaarder en heeft een relaxtere geometrie. Relaxt als in: rechtop, meer geschikt voor beginners.

Rose is idd prijs/kwaliteit prima maar ik vind het persoonlijk helemaal niks. Qua naam/design/uitstraling/imago.
Ach ja, ik wil eigenlijk sowieso een cannondale. Ik ga die caad 8 en 10 maar gewoon eens uit proberen (als ze beide hebben bij Bike2Build).

Op zich zou ik die caad 10 meer zien zitten. Waarschijnlijk ben ik daar minder snel op uitgekeken en kan ik 'm stap voor stap upgraden als dat nodig is.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zondag 3 juni 2012 @ 18:58:35 #123
308981 Narcotical
Best in the World
pi_112392074
quote:
5s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:26 schreef Doff het volgende:
Ik sta ook op het punt mijn eerste wielrenfiets aan te schaffen :) .

Is er een groot verschil tussen de Cannondale Caad 8 105 en Caad 10 105? Of maakt het nauwelijks uit? Ik denk dat ik voor de Caad 10 ga overigens, tenzij het eigenlijk kwalitatief nul verschil is.

Hoe zijn die Rose-fietsen? Zien er mooi uit en de prijs/kwaliteitverhouding lijkt ook in orde?

Verder vind ik die Boardmanfietsen erg mooi, maar ik begrijp dat die hier in Nederland nauwelijks verkrijgbaar zijn?

Ik woon overigens in Den Haag, dus als iemand nog tips heeft voor mooie wielerzaken hoor ik dat graag!
Hans Struijk Fietsen in The Globe achter station Hollands Spoor ;). Heb ik mijn fiets ook vandaan. Doen ook fietsmetingen en weten waar ze het over hebben als je over fietsen praat
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_112392539
Rose *O* Mooie fietsen hoor. Staat er hier ook 1tje en meer dan tevreden mee :Y
  zondag 3 juni 2012 @ 20:37:47 #125
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_112396730
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:34 schreef eentwee het volgende:
Caad10 is top aluframe, caad8 is zwaarder en heeft een relaxtere geometrie. Relaxt als in: rechtop, meer geschikt voor beginners.

Rose is idd prijs/kwaliteit prima maar ik vind het persoonlijk helemaal niks. Qua naam/design/uitstraling/imago.
Ik heb bij die Cannondale's altijd het idee dat het enige verschil tussen de ene en de andere CAAD slechts het kleurtje en een jaartje is. Zeker die van de laatste jaren.

En Rose fietsen hebben natuurlijk wel een goede prijs kwaliteits verhouding, maar zien er qua design nogal lomp uit als je deze naast een ander merk zet. Vandaar dat je tegenwoordig waarschijnlijk bij Rose ook geen anderen merken racefietsen of frames meer ziet.

[ Bericht 4% gewijzigd door buzz1291 op 03-06-2012 20:47:43 ]
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_112396826
quote:
14s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:37 schreef Doff het volgende:

[..]

Ach ja, ik wil eigenlijk sowieso een cannondale. Ik ga die caad 8 en 10 maar gewoon eens uit proberen (als ze beide hebben bij Bike2Build).

Op zich zou ik die caad 10 meer zien zitten. Waarschijnlijk ben ik daar minder snel op uitgekeken en kan ik 'm stap voor stap upgraden als dat nodig is.
Weet niet wat het prijsverschil is maar klinkt verstandig. Een 10 is gewoon een heel goed frame waarop ook een DA/Record/Red groep niet misstaat. Terwijl de nieuwe caad8 (is niet hetzelfde als de voormalige caad8!) meer een instapfiets is die je veel ziet met spacertorens, dikbuiken en tiagra. Maar technisch gezien is er weinig mee mis hoor :) Je moet alleen wel opletten dat de caad10 een lange geometrie heeft dus als je lange benen hebt krijg je ook een spacertoren of kom je diep te zitten.

@buzz: dat is toch niet zo. Caad10 heeft een duidelijk andere vorm dan de oudere frames, vergelijk maar eens bij het balhoofd. Frame is ook 300g lichter dan de 8.
Misschien ben ik niet objectief maar ik vind mijn caad5 na al die jaren nog steeds mooi en heerlijk rijden. Ik weet zeker dat ik al een andere fiets had gewild als ik destijds een Cube o.i.d. had gekocht.
  zondag 3 juni 2012 @ 20:46:32 #127
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_112397254
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 20:39 schreef eentwee het volgende:

Misschien ben ik niet objectief maar ik vind mijn caad5 na al die jaren nog steeds mooi en heerlijk rijden. Ik weet zeker dat ik al een andere fiets had gewild als ik destijds een Cube o.i.d. had gekocht.
Dat bedoelde ik ook. Een Cannondale van een paar jaar oud ziet er nog steeds goed uit. Alleen jammer dat ze altijd op diverse onderdelen besparen om de aanschafprijs te drukken waardoor je uiteindelijk toch weer een hele dure fiets hebt voordat die helemaal naar je zin is.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_112397374
Tijdloos is iets anders dan elk jaar hetzelfde ;) Maar het idee van de kleurstellingen is idd redelijk constant. Ik dacht dat je de technische eigenschappen van de frames bedoelde.
pi_112435333


hallo,

ik wil voor het eerst in mijn leven een racefiet kopen. Ik ben er wel achter dat ik minimaal met een 105 groep moet gaan starten. ik vind deze fiets qua looks erg mooi. hij wordt bij de FM aangeboden voor 1200 euro. is dat een goede deal?

graag jullie mening. de specificaties staan hieronder.

Frame:Hydroformed Aluminium
Fork:Bianchi FN11 Kvid Aluminium / Carbon B4P - 1.1/8"
Front Derailleur:Shimano 105 BlackRear
Derailleur:Shimano 105 Black 10 speedNumber of Gears:20
Shifters:Shimano 105 Black
Chainset:FSA Omega MegaExo
CompactChainrings:50 / 34 tooth
Cassette:Shimano 105 10 speed 12/25 tooth
Chain:KMC X10
Pedals:None SuppliedFront Brake:Reparto Corse RC-471 forged Alloy dual PivotRear Brake:Reparto Corse RC-471 forged Alloy dual PivotBrake
Levers:Integrated
Handlebars:Reparto Corse JD-RA37A.2 Compact alloy 2014
Stem:Reparto Corse DA-32 3D forged alloy Super Over
Headset:FSA ZS4-Custom
Grips:Velo VLT-001
Rims:Maddux RX 5.1 custom black colour, logo reparto corseFront
Tyre:Vittoria Zaffiro Slick 700x23Rear
Tyre:Vittoria Zaffiro Slick 700x23
Saddle:Selle San Marco Ponza PowerSeatpost:Reparto Corse SP-222 alloy 31,6mmExtra Features:Alloy cage black water bottle hanger
Weight:9.3kg
pi_112435454
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 18:44 schreef thijsvs84 het volgende:
[ afbeelding ]

hallo,

ik wil voor het eerst in mijn leven een racefiet kopen. Ik ben er wel achter dat ik minimaal met een 105 groep moet gaan starten. ik vind deze fiets qua looks erg mooi. hij wordt bij de FM aangeboden voor 1200 euro. is dat een goede deal?

graag jullie mening. de specificaties staan hieronder.

Frame:Hydroformed Aluminium
Fork:Bianchi FN11 Kvid Aluminium / Carbon B4P - 1.1/8"
Front Derailleur:Shimano 105 BlackRear
Derailleur:Shimano 105 Black 10 speedNumber of Gears:20
Shifters:Shimano 105 Black
Chainset:FSA Omega MegaExo
CompactChainrings:50 / 34 tooth
Cassette:Shimano 105 10 speed 12/25 tooth
Chain:KMC X10
Pedals:None SuppliedFront Brake:Reparto Corse RC-471 forged Alloy dual PivotRear Brake:Reparto Corse RC-471 forged Alloy dual PivotBrake
Levers:Integrated
Handlebars:Reparto Corse JD-RA37A.2 Compact alloy 2014
Stem:Reparto Corse DA-32 3D forged alloy Super Over
Headset:FSA ZS4-Custom
Grips:Velo VLT-001
Rims:Maddux RX 5.1 custom black colour, logo reparto corseFront
Tyre:Vittoria Zaffiro Slick 700x23Rear
Tyre:Vittoria Zaffiro Slick 700x23
Saddle:Selle San Marco Ponza PowerSeatpost:Reparto Corse SP-222 alloy 31,6mmExtra Features:Alloy cage black water bottle hanger
Weight:9.3kg
Bianchi koop je altijd voor de looks, nooit voor de goede deal :Y
  maandag 4 juni 2012 @ 18:48:20 #131
308981 Narcotical
Best in the World
pi_112435485
Een bianchi met shimano, is dat niet heel erg "not done". Verder qua onderdelen lijkt het me wel een redelijke fiets ja
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_112435779
Via Nerone is wel een beetje het instap model van Bianchi, maar op zich een prima fiets.

Verder wordt Bianchi standaard zowel met Shimano als met Campa geleverd, waarschijnlijk kun je hem voor hetzelfde geld met Veloce bestellen.

[ Bericht 45% gewijzigd door cafca op 04-06-2012 19:01:23 ]
pi_112445902
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 18:48 schreef Narcotical het volgende:
Een bianchi met shimano, is dat niet heel erg "not done". Verder qua onderdelen lijkt het me wel een redelijke fiets ja
Voor de puristen inderdaad vloeken in de kerk :Y
  maandag 4 juni 2012 @ 21:51:01 #134
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_112447315
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 18:48 schreef Narcotical het volgende:
Een bianchi met shimano, is dat niet heel erg "not done". Verder qua onderdelen lijkt het me wel een redelijke fiets ja
Absoluut, lekker belangrijk :7
.
  maandag 4 juni 2012 @ 21:52:33 #135
308981 Narcotical
Best in the World
pi_112447437
Ja, persoonlijk maakt het mij ook weinig uit hoor :Y. Een goede fiets is een goede fiets, punt. :)
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_112467190
bedankt voor de reacties. ga toch maar eens nader informeren bij de FM over deze fiets.
pi_112468214
Allen,

Zojuist aangemeld voor dit forum omdat ik met nogal wat vragen zit.

Volgend jaar wil ik heel graag mee gaan doen met de Alpe d'HuZes, ik heb (helaas) heel wat motivatie gekregen om hier aan mee te doen doordat de ziekte kanker in mijn omgeving helaas heel veel aanwezig is.

Dat is dus mijn doel maar er is nogal wat nodig om dat doel te bereiken.

Nu ben ik (sinds kort, dat wel) actief aan het sporten in de sportschool om mijn lichaam klaar te stomen om volgend jaar deel te kunnen nemen.

Maar om hier aan deel te nemen heb ik uiteraard ook een fiets nodig. En ik zie werkelijk door de bomen de fiets niet meer. Mijn budget is +- ¤1000,- , het moet een nieuwe fiets gaan worden.

Ik ben me er bewust van dat er nogal wat extra kosten bij gaan komen (kleding, schoenen, helm, "computertje" en ik vergeet vast nog een aantal essentiële dingen die ook gekocht moeten worden), daarom wil ik me vast houden aan de ¤1000,-.

Ik heb zelf nog nooit op een racefiets gezeten dus het moet wel een fiets zijn waar een beginner aardig mee uit de voeten kan. Ik ben +- 1.75 en weeg zo rond de 57 kilo.

Wat zijn nu de belangrijke dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf? Zijn er bepaalde merken die jullie aanraden? Andere handige tips?

Zoals jullie lezen ben ik nogal een leek in de hele racefiets/wielrenwereld maar daar wil ik graag verandering in brengen. Mijn doel is duidelijk en ik ga er alles aan doen om dat doel te halen (4x de Alpe d'Huez beklimmen zal mijn doel gaan worden).

Ik hoop over maximaal 2 maanden de fiets te gaan kopen, tot die tijd heb ik dus de tijd om mij te verdiepen in alle soorten en maten fietsen die er verkrijgbaar zijn.

Hopelijk kunnen/willen jullie mij een beetje opweg helpen :-).

Alvast bedankt!
pi_112468546
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 11:30 schreef NienkeAD6 het volgende:
Allen,

Zojuist aangemeld voor dit forum omdat ik met nogal wat vragen zit.

Volgend jaar wil ik heel graag mee gaan doen met de Alpe d'HuZes, ik heb (helaas) heel wat motivatie gekregen om hier aan mee te doen doordat de ziekte kanker in mijn omgeving helaas heel veel aanwezig is.

Dat is dus mijn doel maar er is nogal wat nodig om dat doel te bereiken.

Nu ben ik (sinds kort, dat wel) actief aan het sporten in de sportschool om mijn lichaam klaar te stomen om volgend jaar deel te kunnen nemen.

Maar om hier aan deel te nemen heb ik uiteraard ook een fiets nodig. En ik zie werkelijk door de bomen de fiets niet meer. Mijn budget is +- ¤1000,- , het moet een nieuwe fiets gaan worden.

Ik ben me er bewust van dat er nogal wat extra kosten bij gaan komen (kleding, schoenen, helm, "computertje" en ik vergeet vast nog een aantal essentiële dingen die ook gekocht moeten worden), daarom wil ik me vast houden aan de ¤1000,-.

Ik heb zelf nog nooit op een racefiets gezeten dus het moet wel een fiets zijn waar een beginner aardig mee uit de voeten kan. Ik ben +- 1.75 en weeg zo rond de 57 kilo.

Wat zijn nu de belangrijke dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf? Zijn er bepaalde merken die jullie aanraden? Andere handige tips?

Zoals jullie lezen ben ik nogal een leek in de hele racefiets/wielrenwereld maar daar wil ik graag verandering in brengen. Mijn doel is duidelijk en ik ga er alles aan doen om dat doel te halen (4x de Alpe d'Huez beklimmen zal mijn doel gaan worden).

Ik hoop over maximaal 2 maanden de fiets te gaan kopen, tot die tijd heb ik dus de tijd om mij te verdiepen in alle soorten en maten fietsen die er verkrijgbaar zijn.

Hopelijk kunnen/willen jullie mij een beetje opweg helpen :-).

Alvast bedankt!
Die 1000 Euro is inclusief kleding of ex?

Is een mooi bedrag voor een 1e fiets, daarvan kun je zeker iets leuks vinden :Y Waar je vooral op moet letten is de "groep" die gemonteerd is op je fiets. Dit zijn zeg maar alle bewegende onderdelen (behalve de wielen). Grootste kans is dat op je fiets een shimano groep zal zitten. Voor jouw budget moet het lukken om het type "105" of "ultegra" te kopen, wat allebei meer dan prima is voor een beginner ^O^ Aangezien je flink moet klimmen lijkt het me handig om uit te kijken naar een "triple", makkelijk te herkennen want dan zitten er 3 i.p.v. 2 tandbladen aan de voorkant.

Wat ook erg belangrijk is is uiteraard de maat van je fiets. Sommige fietsenmakers kunnen je daarbij helpen, anderen doen maar wat. Het kan een goed idee zijn om vooraf al zelf een idee te krijgen welke maat je nodig hebt. Dit kun je o.a. uitvinden op websites zoals: https://www.wrenchscience.com/ en dan "fit system"

Als je nog 2 maanden wacht zullen veel fietsenmakers ook beginnen de modellen van dit jaar met flinke kortingen te verkopen omdat de nieuwe modellen alweer aanstaande zijn, goede tijd dus *O*

Misschien wat leuk leesvoer, waarin o.a. de keuze van de fiets aan bod komt:



Heb die zelf ook in één keer uitgelezen :@
pi_112469563
@KnutdeIjsbeer

Heel erg bedankt voor je snelle reactie!

Die ¤1000,- is inderdaad excl alle extra kosten, dus ¤1000,- puur voor de fiets.
Omdat het een behoorlijke uitdaging gaat zijn wil ik wel goed spul hebben en niet halverwege de berg moeten stoppen omdat mijn fiets uit elkaar valt ;-).

Met je tips kan ik zeker wat, wil binnenkort eens even langs wat fietsendealers gaan om rustig te oriënteren. Ik ken mezelf en het liefste koop ik vandaag nog een fiets maar wil bij zoiets geen overhaaste aankopen doen. Vandaar de twee maanden, en als ik dan lees dat er dan een goede kans bestaat dat er leuke aanbiedingen gaan komen is dat weer een extra stimulans om even "rustig" te wachten.

Ook je leesvoer tip ga ik zeker opvolgen *gaat boek bestellen*.

Heel erg bedankt! En meer belangrijke weetjes/tips voor de beginnende wielrenner zijn natuurlijk meer dan welkom! :-)
  FOK!fotograaf dinsdag 5 juni 2012 @ 12:45:35 #140
73911 ultra_ivo
pi_112471004
Met 1000 Euro kom je inderdaad ver genoeg. Zeker voor een triple kiezen als bergachtige tochten je doel zijn, laat je geen compact aansmeren. Gezien jouw lengte kun je zeker voor een herenmodel gaan, let dan alleen erop dat de bovenbuis kort genoeg is.
Qua training, je weegt al griezelig weinig voor je lengte. Ga ervan uit dat je zwaarder zult worden doordat je spieren opbouwt. Je gewicht willen houden bij spieren opbouwen is riskant als je zo weinig weegt.
Voor het verdere leuteren als je eenmaal je fiets hebt is er deze thread: Recreatief Wielrennen #155 met extra snelle levertijden
pi_112471931
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 12:45 schreef ultra_ivo het volgende:
Met 1000 Euro kom je inderdaad ver genoeg. Zeker voor een triple kiezen als bergachtige tochten je doel zijn, laat je geen compact aansmeren. Gezien jouw lengte kun je zeker voor een herenmodel gaan, let dan alleen erop dat de bovenbuis kort genoeg is.
Qua training, je weegt al griezelig weinig voor je lengte. Ga ervan uit dat je zwaarder zult worden doordat je spieren opbouwt. Je gewicht willen houden bij spieren opbouwen is riskant als je zo weinig weegt.
Voor het verdere leuteren als je eenmaal je fiets hebt is er deze thread: Recreatief Wielrennen #155 met extra snelle levertijden
Uiteindelijk is de Alpe d'Huez inderdaad mijn doel maar uiteraard moet ik voor die tijd en na die tijd ook lekker kunnen fietsen in ons alles behalve berachtige vlakke landje met af en toe een heuveltje ;-).

Maar het gaat dus een Triple worden, dat is duidelijk uit jullie reacties :-). (zo heb ik in een korte ochtend al weer wat geleerd en een stapje dichterbij mijn fiets gezet)

Heren/dames model dat was inderdaad een lastig puntje als ik op internet keek. De meeste keuze zit hem toch in de herenmodelen dus vind het erg fijn om te lezen dat een herenmodel een goede optie zou kunnen zijn. Wat er dan bedoeld wordt met een "kort genoege bovenbuis" zou ik niet weten maar hoop dat de verschillende rijwielhandelaren mij daar ook wat advies in kunnen geven.

Het feit dat ik zwaarder zal gaan worden is bekend en vind ik totaal geen probleem. Ik ben zo iemand die kan eten wat ze wil maar geen gram aankomt, het feit dat ik "weinig" weeg komt dus niet doordat ik daarop let. Tijdens de meting op de sportschool was al aangegeven dat mijn BMI iets te laag is dus die moet hoe dan ook wat omhoog.

Ik verwacht dat met de nodige kracht training daar vast snel verandering in zal komen.
Dat ik mijn gewicht er even bij vermelde was meer omdat ik niet zeker weet of dat belangrijk is voor het gewicht van de fiets die geschikt zou zijn.

In elk geval bedankt voor je reactie en zodra ik ook daadwerkelijk mijn fiets heb ga ik zeker het andere draadje volgen!
pi_112472705
Een vriend attendeerde mij op deze fiets, zou dat wat kunnen zijn voor mij?
http://www.veltec.com/nl-(...)ppa-sora-triple.aspx

Ook naar deze heb ik nog even gekeken, maar kan daar niet echt achterhalen over het een "triple" is:
http://www.123sportfietse(...)one-jade-sport-2012/

Door bovenstaande tips kwam ik uit op:
http://www.fietsgigant.co(...)99-special-deal.html
en
http://www.fietsgigant.co(...)deal-105-dubbel.html

Wat een keuze zeg ;-).
pi_112473538
Die eerste 2 fietsen zou ik laten staan. Kom ik terug op de groepen. Bij shimano heb je de volgende groepen, in oplopende kwaliteit (en prijs).

2300 - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace

Je ziet dat Sora nog 2 stapjes onder 105 zit, dit ga je zeker merken als je veel gaat fietsen, wat je in aanloop naar alpedhuzes ook zult doen ;) In jouw geval zou ik hier dus niet voor kiezen en dat is met je budget ook zeker niet nodig.
  zaterdag 9 juni 2012 @ 14:02:44 #144
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_112656310
Zoals m'n Alan er nu bij staat:


Inmiddels als flink wat kilometertjes op gefietst en zeer tevreden...
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_112657021
waarom je zadel zo scheef?
pi_112657141
@NienkeAD6: Je pakt het in elk geval beter aan dan raptorix :P Die kocht geloof ik twee weken geleden een fiets en moest toen nog beginnen met trainen, afvallen en stoppen met roken. Een jaar trainen moet voldoende zijn voor 4x AdH. Hopelijk vind je het fietsen ook echt leuk.. Laat je dus niet gelijk trainingsschema's aanpraten maar begin met het plezier te vinden.

Voor 1000 euro kun je een prima fiets kopen. Aangezien een triple het handigst is voor de Alpen kom je voor een complete fiets uit op Shimano. Voor 1000 euro moet je Shimano 105 kunnen hebben. Een fiets met de laatste Tiagra groep (type 4600 met 30 verzetten) kan ook, voor 1000 euro hoeft dat niet te duur te zijn bijv als-ie verder betere onderdelen heeft (met name wielen zijn belangrijk) of de fiets gewoon heel mooi is ;) Je koopt niet snel een slechte fiets voor 1000 euro, verschillen zitten in value-for-money maar op een mooie fiets rijd je liever en training is belangrijker dan materiaal ;) Afhankelijk van de regio waar je woont kunnen de mensen hier je misschien op een goede zaak wijzen. De meeste fietsenmakers zijn koekenbakkers die er weinig van af weten of je aansmeren wat ze graag kwijt willen.

@Mr.Moon: er is iets vreemds met je zadel.. ;)
  zaterdag 9 juni 2012 @ 15:04:22 #147
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_112658475
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 14:23 schreef Holenbeer het volgende:
waarom je zadel zo scheef?
zat nog niet vast toen de foto was genomen ;-)
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_112659733
goede verklaring. Ik was al even bang dat je er daadwerkelijk op fietste ;)
pi_112660104
Bedankt voor de tips, ik heb 'm vandaag gekocht :) .

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zaterdag 9 juni 2012 @ 20:17:33 #150
308981 Narcotical
Best in the World
pi_112671368
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 15:48 schreef Doff het volgende:
Bedankt voor de tips, ik heb 'm vandaag gekocht :) .

[ afbeelding ]
Mooie fiets, veel plezier ermee! :)
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
  zondag 10 juni 2012 @ 21:44:49 #151
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_112712584
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 11:30 schreef NienkeAD6 het volgende:
Allen,

Zojuist aangemeld voor dit forum omdat ik met nogal wat vragen zit.

Volgend jaar wil ik heel graag mee gaan doen met de Alpe d'HuZes, ik heb (helaas) heel wat motivatie gekregen om hier aan mee te doen doordat de ziekte kanker in mijn omgeving helaas heel veel aanwezig is.

Dat is dus mijn doel maar er is nogal wat nodig om dat doel te bereiken.

Nu ben ik (sinds kort, dat wel) actief aan het sporten in de sportschool om mijn lichaam klaar te stomen om volgend jaar deel te kunnen nemen.

Maar om hier aan deel te nemen heb ik uiteraard ook een fiets nodig. En ik zie werkelijk door de bomen de fiets niet meer. Mijn budget is +- ¤1000,- , het moet een nieuwe fiets gaan worden.

Ik ben me er bewust van dat er nogal wat extra kosten bij gaan komen (kleding, schoenen, helm, "computertje" en ik vergeet vast nog een aantal essentiële dingen die ook gekocht moeten worden), daarom wil ik me vast houden aan de ¤1000,-.

Ik heb zelf nog nooit op een racefiets gezeten dus het moet wel een fiets zijn waar een beginner aardig mee uit de voeten kan. Ik ben +- 1.75 en weeg zo rond de 57 kilo.

Wat zijn nu de belangrijke dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf? Zijn er bepaalde merken die jullie aanraden? Andere handige tips?

Zoals jullie lezen ben ik nogal een leek in de hele racefiets/wielrenwereld maar daar wil ik graag verandering in brengen. Mijn doel is duidelijk en ik ga er alles aan doen om dat doel te halen (4x de Alpe d'Huez beklimmen zal mijn doel gaan worden).

Ik hoop over maximaal 2 maanden de fiets te gaan kopen, tot die tijd heb ik dus de tijd om mij te verdiepen in alle soorten en maten fietsen die er verkrijgbaar zijn.

Hopelijk kunnen/willen jullie mij een beetje opweg helpen :-).

Alvast bedankt!
Als de kleur niet echt belangrijk is, moet je eens bij CycleCentre 5311 in Bruchem gaan kijken. (heb ik geen aandelen in hoor) Daar staan nogal wat overjarige dames racefietsen en ook wel van die één seizoen gebruikte dames wedstijdfietsen. Worden gewoon compleet geserviced en met garantie verkocht.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_112816871
Hoi,
Ook ik nieuw hier, en op zoek naar mijn eerste racefiets.

Ik wil vanaf september op de racefiets door weer en wind naar mijn werk. 2x 25km.
Ben een actief (downhill) mountainbiker geweest, maar heb geen racefiets ervaring.
Ik ben op zoek naar een geschikte fiets, juiste maat en juiste afmontage.
Ik ben 164 lang en 49 kg. binnenbeenlengte 79cm (als ik juist gemeten heb).
Is het voor mij raadzaam om voor een dames frame te kiezen?
(Ik moet wel een rugtas gebruiken om boeken en extra kleding mee te nemen.)
En ik wil ook de bergen in kunnen, dus heb al gelezen dat ik dan een triple moet hebben.
Mijn budget is max. 1300 euro, maar blijf daar liefst onder (natuurlijk).

Hebben jullie tips?
Ik heb al op internet gekeken, en wat shops bezocht.
Tot nu toe heb ik de volgende fietsen aangeraden gekregen...
graag jullie mening.

Cube Axial WLS GTC Pro
Stevens Impala 105
Specialized Dolce Comp X3

(de zit van de specialized is wat minder diep, wat iig comfortabeler aanvoelde, en ook met gebruik met rugzak misschien handiger is)
Hoe zit het eigenlijk met het instellen van stuurhoogte? Is dat makkelijk met een racefiets

Hoop dat jullie me verder willen helpen.

groeten
  FOK!fotograaf woensdag 13 juni 2012 @ 05:22:45 #153
73911 ultra_ivo
pi_112822621
Waarom wil je persé met een rugzak gaan rijden? Voor woon-werk is het ook handig om spatborden en goed licht te hebben. Een pure racefiets zou ik voor 2x25km/dag afraden. Kijk eens naar iets wat ze in Engeland een audax-fiets noemen. Of een crossframe met oogjes. Rijdt vrijwel net zo snel als een racefiets maar is net wat mobieler.
Met de huidige ahead sets is het instellen van de stuurhoogte minder makkelijk dan met de oude klassieke stuurpennen.
pi_112828054
Wat is de rede dat je voor die afstand een racefiets afraad?
Een rugzak moet ik meenemen om kleding en boeken mee te nemen.
Enig idee waar in nl die audax fietsen te koop zijn, kan ik eens gaan kijken.
Het enige waar ik dan mee zit denk ik is dat je beperkter bent in de bergen, klopt dat?
pi_112828315
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 11:19 schreef Dada.onelesscar het volgende:
Wat is de rede dat je voor die afstand een racefiets afraad?
Een rugzak moet ik meenemen om kleding en boeken mee te nemen.
Enig idee waar in nl die audax fietsen te koop zijn, kan ik eens gaan kijken.
Het enige waar ik dan mee zit denk ik is dat je beperkter bent in de bergen, klopt dat?
Hij bedoeld dat je ook fietstassen mee kan nemen. Dat is een stuk comfortabeler en als je in de bergen gaat fietsen kun je die ook zo weer verwijderen.



"Door weer en wind", op een racefiets is het niet echt comfortabel fietsen met slecht weer. Dunne bandjes op gladde wegen is vragen om ongelukken. Een touring fiets is daar wat beter tegen bestand.

Ik zou jezelf afvragen wat het belangrijkste is, dagelijks die werk ritjes of ritjes in het weekend en die vakantie in de bergen. En dan daar je keuze op afstellen.
pi_112828457
Om door wind en weer te fietsen naar je werk zou ik eerder een MTB nemen :)
pi_112828660
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juni 2012 11:30 schreef 1299 het volgende:
Om door wind en weer te fietsen naar je werk zou ik eerder een MTB nemen :)
Ook een stuk betere keus ja.
  FOK!fotograaf woensdag 13 juni 2012 @ 14:37:40 #158
73911 ultra_ivo
pi_112836421
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 11:19 schreef Dada.onelesscar het volgende:
Wat is de rede dat je voor die afstand een racefiets afraad?
Een rugzak moet ik meenemen om kleding en boeken mee te nemen.
Enig idee waar in nl die audax fietsen te koop zijn, kan ik eens gaan kijken.
Het enige waar ik dan mee zit denk ik is dat je beperkter bent in de bergen, klopt dat?
Dat wat Knut zegt, het comfort. Je moet het iedere dag kunnen volhouden. Voor bagage zijn veel betere oplossingen te bedenken dan een rugzak. Even twee plaatjes.
de klassieke oplossing, een Carradice zadeltas met Bagman:



of een rackpack:



Een rackpack kun je monteren op een normale bagagedrager of op eentje die je aan de zadelpen klemt (moet je wel een stevige zadelpen hebben).

Audax fietsen zijn in Nederland slecht leverbaar. Ik heb die van mij zelf gebouwd op basis van een frame dat ik heb laten bouwen. Marten Gerretsen (www.m-gineering.nl) wil nog wel eens frames geschikt voor dit werk hebben.
Voor jouw combinatie van doelen is een klassieke randonneur bij uitstek geschikt. Racestuur, cantilever remmen, de mogelijkheid om zowel smalle als brede banden te monteren. Helaas worden ook die nog maar mondjesmaat in Nederland geleverd.
Een voorbeeld uit mijn eigen fietsenpark, zowel met als zonder vakantiebagage:





Zo direct uit het hoofd is er 1 fabrikanten die in Nederland een voor jou geschikte fiets in de betaalbare prijsklasse leveren.
Kona:



De Kona Sutra. Voor een vakantie in ruige gebieden zijn schijfremmen minder geschikt, in beschaafdere gebieden moet 't te doen zijn. Voor forenzen zijn ze uitstekend geschikt (veel minder slijtage van de velgen).
Een goede basis voor een eigengebouwde variant is een veldrijfiets (cyclocross), tenminste als het frame voorzien is van oogjes voor spatborden/bagagedragers en bidonhouders. Een puur wedstrijdframe zal dat niet hebben. Vanaf daar kun je verderbouwen met spatborden en bagagedragers.
Vergeet ook het licht niet, als je wat verder bent kan ik daar nog wat tips over geven. Ga iig niet af op wat een racespecialist je in je handen wil duwen, die heeft zelden verstand van dit soort werk. Praat eerder met Marten Gerretsen.
Ben je handig kun je trouwens een Orange Bikes framekit kopen bij Freshtripe in Engeland en die zelf naar eigen wens verder opbouwen.

pi_112836867
Goed verhaal, maar wat is er mis met schijfremmen? Behalve dat ze zwaarder zijn en de blokjes wat duurder zijn?
pi_112837361
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 14:47 schreef 1299 het volgende:
Goed verhaal, maar wat is er mis met schijfremmen? Behalve dat ze zwaarder zijn en de blokjes wat duurder zijn?
http://www.bikerumor.com/(...)-but-will-they-work/

:P

on a serious note: Inderdaad zwaarder en ik denk dat Ivo vooral doelt op het feit dat v-brakes makkelijker te fixen zijn door een lokale werkplaats als je in centraal Kazachstan met pech staat ;) In Nederland maakt dat op zich niet zo veel uit natuurlijk.
pi_112837700
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 14:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

http://www.bikerumor.com/(...)-but-will-they-work/

:P

on a serious note: Inderdaad zwaarder en ik denk dat Ivo vooral doelt op het feit dat v-brakes makkelijker te fixen zijn door een lokale werkplaats als je in centraal Kazachstan met pech staat ;) In Nederland maakt dat op zich niet zo veel uit natuurlijk.
Ja, maar als ik zie hoe idioot klein die schijven soms zijn ;) Je wil dat toch gedimensioneerd hebben, maar je zal ergens consessies moeten doen. Je kan niet een schijf heel licht maken en toch heel veel energie laten opnemen. Het enige wat een schijf doet is energie omzetten in warmte, en met meer massa gaat dat een stuk langer :P

Toch werken schijven bv op crossmotoren verder ook prima. Maar heb je v-brakes geen last van fading eigenlijk?
  FOK!fotograaf woensdag 13 juni 2012 @ 15:08:21 #162
73911 ultra_ivo
pi_112837917
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 14:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

http://www.bikerumor.com/(...)-but-will-they-work/

:P

on a serious note: Inderdaad zwaarder en ik denk dat Ivo vooral doelt op het feit dat v-brakes makkelijker te fixen zijn door een lokale werkplaats als je in centraal Kazachstan met pech staat ;) In Nederland maakt dat op zich niet zo veel uit natuurlijk.
Dat is precies wat ik bedoelde met 'inbeschaafdere gebieden moet 't te doen zijn'. Hetzelfde argument geldt bij staal vs aluminium als framemateriaal. Zoals ik boven schreef, voor forenzen zijn schijfremmen waarschinlijk ideaal. V-Brakes zou ik trouwens ook niet nemen. Daar moet je teveel trucs uithalen om die passend te krijgen voor raceremgrepen. Daarnaast zijn cantilevers beter af te stemmen op het gebruiksdoel. Voor rijden zonder bagage zijn V-brakes simpelweg te sterk. Cantilevers kun je dan beter doseren. Bij pech onderweg (bijv. forse slag in het wiel) kun je met cantilevers nog enigsinds remmen, bij V-brakes moet je gelijk de hele rem loslaten.
Anectdote:
In Montenegro merkte ik een keer dat er twee spaken door m'n velg getrokken waren. Een nieuwe velg was daar niet te krijgen, lange afdalingen waren daarentegen niet te vermijden. Ik heb toen het remblokje van de cantilever aan de kant van de slag wat verder naar achteren gezet. Daardoor greep het andere remblokje wel nog aan en had ik iig nog halve remkracht aan het achterwiel. Samen met de voorrem was dat genoeg om nog verantwoord af te dalen. Bij V-brakes had ik de hele achterrem los moeten halen, veel riskanter. Pas twee landen later kon ik een nieuwe velg kopen.
pi_112838033
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 15:03 schreef 1299 het volgende:

[..]

Ja, maar als ik zie hoe idioot klein die schijven soms zijn ;) Je wil dat toch gedimensioneerd hebben, maar je zal ergens consessies moeten doen. Je kan niet een schijf heel licht maken en toch heel veel energie laten opnemen. Het enige wat een schijf doet is energie omzetten in warmte, en met meer massa gaat dat een stuk langer :P

Toch werken schijven bv op crossmotoren verder ook prima. Maar heb je v-brakes geen last van fading eigenlijk?
Volgens mij niet, heb er nog nooit van gehoord iig. Op wiki staat ook alleen disc of drum remmen..

Geen wielrenner gaat natuurlijk met een enorme schijf in z'n wiel rijden als het nadeel (extra gewicht) kleiner is dan het voordeel. Want ja, wat is dat nou eigenlijk? Men komt al tientallen jaren beneden zonder schijfremmen :P
pi_112838058
Wel stoer zulke lange tochten op de fiets :) Krijg je dan niet alsnog een idioot harde reet na een paar uur? :D
  FOK!fotograaf woensdag 13 juni 2012 @ 17:10:50 #165
73911 ultra_ivo
pi_112844853
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 15:11 schreef 1299 het volgende:
Wel stoer zulke lange tochten op de fiets :) Krijg je dan niet alsnog een idioot harde reet na een paar uur? :D
Niet als je het juiste zadel gebruikt (ik kan dik 100 uur achter elkaar fietsen zonder zadelpijn).
pi_112850408
Dank voor de vele tips!
Wat zal voor mij een juist framemaat zijn voor een cyclocross? Heb je die ook in dames variant, of maakt dat niet uit?
Al jullie tips zijn erg waardevol, en ik heb zeker nog geen keuze gemaakt.
Een mountainbike heb ik, maar mijn ervaring op lange vlakke wegen is dat door de wrijvingsweerstand van de dikke banden je lang niet zo'n hoge snelheid haalt, ook de verende voorvork geeft verlies.
pi_112854813
Als ik moet kiezen tussen fulcrum racing 5, shimano RS30 of Mavic Aksium, wat zouden jullie dan doen?
  FOK!fotograaf woensdag 13 juni 2012 @ 20:37:56 #168
73911 ultra_ivo
pi_112855271
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:20 schreef Dada.onelesscar het volgende:
Dank voor de vele tips!
Wat zal voor mij een juist framemaat zijn voor een cyclocross? Heb je die ook in dames variant, of maakt dat niet uit?
Al jullie tips zijn erg waardevol, en ik heb zeker nog geen keuze gemaakt.
Een mountainbike heb ik, maar mijn ervaring op lange vlakke wegen is dat door de wrijvingsweerstand van de dikke banden je lang niet zo'n hoge snelheid haalt, ook de verende voorvork geeft verlies.
Op een cyclocrossfiets kun je ook met straatbanden rijden. Ik heb goede ervaringen met Panaracer Pasela. 28mm is daar een bijna ideale combinatie van snelheid en comfort.
Damesvariant of niet maakt eigenlijk weinig uit. Je moet er vooral op letten dat de bovenbuis niet te lang is. Maar met een crossgeometrie heb je op straat een minder lange stuurpen nodig, dus je hebt zelfs meer speling dan bij een pure racefiets.
pi_112864937
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 20:30 schreef cafca het volgende:
Als ik moet kiezen tussen fulcrum racing 5, shimano RS30 of Mavic Aksium, wat zouden jullie dan doen?
Over die Fulcrums hoor je niets dan lof. Ik zou dan zelfs wat euro's besparen en voor de R7s gaan... Of natuurlijk wat bijleggen en voor de R3s :9~
pi_112876512
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 20:30 schreef cafca het volgende:
Als ik moet kiezen tussen fulcrum racing 5, shimano RS30 of Mavic Aksium, wat zouden jullie dan doen?
Makkelijke keus, sowieso de Fulcrums. R7 kan inderdaad ook, is bijna hetzelfde.
pi_112898289
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 10:07 schreef eentwee het volgende:

[..]

Makkelijke keus, sowieso de Fulcrums. R7 kan inderdaad ook, is bijna hetzelfde.
Is het verschil tussen de R5 en R7 die paar tientjes niet waard?
pi_112905328
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 19:17 schreef cafca het volgende:

[..]

Is het verschil tussen de R5 en R7 die paar tientjes niet waard?
Mwah, ligt een beetje aan je budget en het gebruik. Weet niet precies wat het prijsverschil is maar R7 was altijd 90-100¤ en R5 150¤. R5 is iets gelikter met de aerospaken maar niet stijver. Lagers, body en velgen zijn identiek.
  donderdag 14 juni 2012 @ 21:50:37 #173
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_112905467
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:20 schreef Dada.onelesscar het volgende:
Dank voor de vele tips!
Wat zal voor mij een juist framemaat zijn voor een cyclocross? Heb je die ook in dames variant, of maakt dat niet uit?
Al jullie tips zijn erg waardevol, en ik heb zeker nog geen keuze gemaakt.
Een mountainbike heb ik, maar mijn ervaring op lange vlakke wegen is dat door de wrijvingsweerstand van de dikke banden je lang niet zo'n hoge snelheid haalt, ook de verende voorvork geeft verlies.
Niet als je kojak's of Big apple's om je velgen doet ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf donderdag 14 juni 2012 @ 22:52:46 #174
73911 ultra_ivo
pi_112909123
Big Apple is ook nogal log. Niet voor niks dat ik bij de Pasela's 28mm als de beste tussenvorm noem. Uit ervaring weet ik dat vanaf 35mm bij dat type band je het gewicht gaat voelen. Onder de 28mm voel je het veminderende comfort. Ieder type band heeft z'n eigen ideale breedte.
pi_112911512
+1. Voor woonwerk is 28mm een goed compromis. Moet zeggen dat ik mijn Vittoria XN Pro 32mm banden op de weg ook niet tegen vind vallen, met een bar of 5-6. En je ramt er net zo hard mee over een bospad. Een CX is sowieso lekker snel. Die van mij heeft ook spatbordogen en zou dus ook heel geschikt zijn als commuter.
pi_112931920
Vorige week bij rose de Rose Pro sl-3000 besteld.
Ultegra afgemonteerd met ultegra pedaaltjes erbij :) Helemaal in de wolken( in gedachten dan ;) )

Heb er een selle italia flite gel flow ti316 op laten zetten.. Hopen dat dit lekker zit!

Over 3 weken ophalen in duitsland! Ik ben benieuwd!

Ik moet er ook schoenen bij hebben. Ik zit te kijken naar sidi. Heeft iemand ervaring daarmee?
pi_112932334
Sidi zijn volgens velen de beste schoenen, zoniet de enige die er zijn.
pi_112932717
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 15:58 schreef cafca het volgende:
Sidi zijn volgens velen de beste schoenen, zoniet de enige die er zijn.
Maar is het zo dat ik met carbon zolen nodig heb, of zijn eigenlijk alle modellen wel goed?
prijs is voor een keertje geen probleem ( lees: buitensporig moet het niet worden)
pi_112933078
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 15:58 schreef cafca het volgende:
Sidi zijn volgens velen de beste schoenen, zoniet de enige die er zijn.
Wat een onzin :P
pi_112933178
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 16:06 schreef Martinous het volgende:

[..]

Maar is het zo dat ik met carbon zolen nodig heb, of zijn eigenlijk alle modellen wel goed?
prijs is voor een keertje geen probleem ( lees: buitensporig moet het niet worden)
Ik vind dit wel een aardig schoentje: http://www.bike-discount.(...)atallic.html?mfid=50

Goed getest, carbon zool, prijs nog te doen en ziet er ook nog eens tof uit (smaken verschillen uiteraard ;) ) Is er ook in het wit.

Overigens fiets ik alweer bijna 1.5 jaar op de allergoedkoopste schoenen van shimano en die doen het ook nog steeds ^O^ Voetbalschoenen doe ik 2 tot 3 paar per seizoen :{w
pi_112961384
hoe stijver de zool, hoe minder energie verlies en "doorhangen" je krijgt van de zool. Maar, de prijsverschillen van plastic tov carbon zijn natuurlijk ook overduidelijk. Als je geen wedstrijden rijd (en dus na iedere bocht uit zadel, op de trappers moet staan) voldoet een stijve plastic zool prima.

- en als ik het zelf mag zeggen.. zwarte schoenen is niet heel erg soignee in mijn ogen. Mooi Wit, witte lage sokjes erbij.. :9~
everyone's a critic...
even you ! !
pi_112961668
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 15:58 schreef cafca het volgende:
Sidi zijn volgens velen de beste schoenen, zoniet de enige die er zijn.
Dat is eigenlijk een beetje onzin. Er zijn genoeg merken die goede schoenen maken. Sidi Laser of Ergo hebben carbon zolen. Verder zou ik gaan voor een schoen met een buckle-sluiting.

Sidi's zijn vrij smal. Heb je bredere voeten, dan zou ik voor Specialized gaan. Die hebben ook meerdere modellen met carbon zool en mooie sluitsystemen. Je hebt bijvoorbeeld de Specialized Elite, die heeft een kunstof zool, maar is toch vrij stijf en niet duur. Heb je echt brede poten, dan zou ik voor Northwave gaan.

Die goedkope Shimano-schoenen zijn kut. Kwalitatief zijn ze meer dan oké, alleen zit er voor in de zool een enorm ventilatiegat. Met koud of nat weer wil je dat niet!
pi_112961792
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 10:02 schreef Tommeke het volgende:

[..]


Die goedkope Shimano-schoenen zijn kut. Kwalitatief zijn ze meer dan oké, alleen zit er voor in de zool een enorm ventilatiegat. Met koud of nat weer wil je dat niet!
QFT! Tot een graad of 10 fiets ik met boterhanzakjes rond om m'n sokken :')

Toch, voor 50 euro vind ik de kwaliteit absoluut niet tegen vallen!
pi_112962240
Die gaten plakte ik inderdaad ook altijd dicht. De pasvorm is het belangrijkst. Welke maat heb je ongeveer Martinus?
pi_112963924
Mijn ervaring is dat fietsschoenen bij normaal gebruik nauwelijks slijten. Bij wedstrijden waarschijnlijk meer, maar als recreant kan je in principe jaren met een paar schoenen doen. Hoogstens de plaatjes op den duur even vervangen. Lopen op de schoenen is dan wel minimaal

Ik zou dan ook niet al te veel bezuinigen op schoenen, al hoeft het niet heel duur te worden. Volgens mij heb je tot 120 euro al heel veel keus bij schoenen die makkelijk jaren mee gaan op recreatief niveau. Kijk goed naar de pasvorm en bepaal welke sluiting je wilt (alleen klittenband, zo'n buckle of een boa sluiting (heet dat zo?)) Mocht de schoen niet helemaal goed zitten zou ik eerder paar tientjes erbij neerleggen om wel goede schoenen te kopen dan daarop besparen.

Ik heb zelf alleen nog maar schoenen met een buckle gehad, en dat bevalt mij prima. Onderwerg moet ik ze af en toe wel even wat strakker zetten wat erg makkelijk gaat daarmee. Alleen klittenband zou niet zo snel een optie zijn voor mij. Een boa sluiting heb ik geen ervaring mee, maar volgens mij is het voordeel dat je het gelijkmatiger vaster kan zetten, ipv alleen het deel van de buckle.

edit: dat mijn schoenen zo lang mee gaan is ook wel een nadeel. Ik had achteraf liever witte schoenen gehad ipv zwart, maar heb nu geen goede reden om nieuwe te kopen
  zaterdag 16 juni 2012 @ 12:40:14 #186
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_112964837
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 15:58 schreef cafca het volgende:
Sidi zijn volgens velen de beste schoenen, zoniet de enige die er zijn.
Maak het nu even zeg. Sidi's zijn voor smalle voetjes anders eindig je met een paar maten groter dan normaal. DMT, ook Italiaans design! Ik zweer er bij en heel veel profs ook die met allerlei merken moeten rondrijden maar dan wel door DMT op maat gemaakt zijn.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_112965596
Bij Probikekit.com zijn de DMTs al tijdenlang in de aanbieding. Jammer genoeg zijn de courante maten inmiddels uitverkocht. Als ik niet onlangs nieuwe Northwaves had gekocht had ik de Prisma's voor 100 pond genomen.
pi_112977434
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 12:40 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Maak het nu even zeg. Sidi's zijn voor smalle voetjes anders eindig je met een paar maten groter dan normaal. DMT, ook Italiaans design! Ik zweer er bij en heel veel profs ook die met allerlei merken moeten rondrijden maar dan wel door DMT op maat gemaakt zijn.
Nou, ja, dat idee krijg ik altijd. Dat heel de wereld met Sidi's rondrijdt. Uiteraard smetteloos wit.

Ik heb overigens zelf schoenen van Gaerne (ook Italiaans design), die bevallen prima, zolang het boven de 10 graden is. Bij lagere temperaturen waait het er zo doorheen, zodat je heel snel koude voeten krijgt. Maar ik ben dan ook een watjje....
pi_112996640
Gaerne heeft wel mooie schoenen :) Hoewel ze dit jaar wel erg druk zijn. Deze vond ik erg mooi (uiteraard smetteloos wit):
pi_112997063
Ik heb die Gaerne in het zilver. Heerlijke schoenen.
pi_112997693
Waar koop je dan de schoenen? Ik wil ze namelijk ook graag passen!!
pi_112997761
Ook wel voor de smallere voeten, Gaerne.

En als ongesoigneerde pummel heb ik ze natuurlijk in het zwart, want dat kleurt beter bij mijn beenhaar ;)
pi_112997776
In een winkel ;)

Haha grapje, heb ze van een vriend van me gekocht.
  zondag 17 juni 2012 @ 11:25:43 #194
308981 Narcotical
Best in the World
pi_112997788
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 11:22 schreef Martinous het volgende:
Waar koop je dan de schoenen? Ik wil ze namelijk ook graag passen!!
De betere fietsenmaker verkoopt doorgaans ook gewoon kleding en schoenen
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_112997789
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 11:22 schreef Martinous het volgende:
Waar koop je dan de schoenen? Ik wil ze namelijk ook graag passen!!
Bij de betere fietsenspeciaalzaak. Waar woon je ongeveer?

En passen is idd wel heel verstandig, ja
pi_112997839
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2012 11:25 schreef cafca het volgende:

[..]

Bij de betere fietsenspeciaalzaak. Waar woon je ongeveer?
Ik woon in leiden.. Heb je ideeen? Ik wil namelijk best even in de auto springen voor een zaak waar ze gewoon een goede service hebben!
pi_112998002
Oja, ik heb ultegra spd pedalen.. Kunnen die plaatjes onder alle zolen?
pi_112998580
Geen idee wat Leiden betreft, maar er zitten hier wel mensen uit die buurt.

je moet bij de aanschaf van schoenen wel rekening houden welke plaatjes eronder moeten, maar dat kunnen ze je in de winkel wel uitleggen.
  zondag 17 juni 2012 @ 12:15:03 #199
308981 Narcotical
Best in the World
pi_112998973
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 11:33 schreef Martinous het volgende:
Oja, ik heb ultegra spd pedalen.. Kunnen die plaatjes onder alle zolen?
Heb je SPD of SPD-SL? Dat is namelijk ook nog een verschil. En idd even rekening houden dat je wel de goede plaatjes onder de schoenen kunt schroeven
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
pi_112999254
quote:
1s.gif Op zondag 17 juni 2012 12:15 schreef Narcotical het volgende:

[..]

Heb je SPD of SPD-SL? Dat is namelijk ook nog een verschil. En idd even rekening houden dat je wel de goede plaatjes onder de schoenen kunt schroeven
Het zijn de SPD-SL.. Kan ik verwachten dat plaatjes al bij de schoenen zitten of moet je die nog los kopen?

Verder een kilometerteller: ik wil graag draadloos, ik rij zonder hartslagmeter. Cadans lijkt me een leuke toevoeging, maargeen pre.. Is iemand zeer te spreken over zijn eigen model? Laat het me weten!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')