Maar dat wil niet zeggen dat een buschauffeur als een lompe hork zonder te kijken die bus de rijbaan op mag smijten... Als het goed is heb jij tijdens je rijles ook geleerd om te anticiperen op de situatie. Als ik gewoon alles zou doen "zoals het hoort" en niet hoefde in te spelen op de fouten van anderen had ik al 25 auto's versleten...quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:16 schreef lipjes het volgende:
gisteren weer een automobilist die met 60 invoegde op de snelweg, waar je 130 mag
[..]
Als het goed is heb jij geleerd tijdens je rijles dat een bus binnen de bebouwde kom die zijn knipperlicht aanheeft om weg te rijden, dat je die altijd voorrang moet verlenen.
Als het goed is heb jij geleerd tijdens je rijles dat je nooit voorrang mag nemen, maar het alleen ontvangt en verleent.quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:16 schreef lipjes het volgende:
gisteren weer een automobilist die met 60 invoegde op de snelweg, waar je 130 mag
[..]
Als het goed is heb jij geleerd tijdens je rijles dat een bus binnen de bebouwde kom die zijn knipperlicht aanheeft om weg te rijden, dat je die altijd voorrang moet verlenen.
Inderdaad naast mn nummer 1 ergernis van Ford Ka's zijn Belgen toch wel ergernis twee.quote:Op vrijdag 27 april 2012 10:05 schreef Tijn het volgende:
Ik ga vandaag naar Luxemburg rijden. Maar om irritaties te voorkomen, ga ik mooi via Duitsland en mijd ik België
Vind het altijd wel ietwat komisch/ironisch dat soms als je zo'n duwend petje er langs laat het petje even later genadeloos naar rechts wordt geduwd door een of ander Audi/BMW figuurquote:Op vrijdag 27 april 2012 12:39 schreef huize het volgende:
[..]
Inderdaad naast mn nummer 1 ergernis van Ford Ka's zijn Belgen toch wel ergernis twee.
Tijd geleden voor mn werk naar een bedrijf vlak bij Brussel. Lekker in een auto van het werk. Rondom Brussel moest ik dus een paar keer banen oversteken op diverse knooppunten.....
Belgen geven zelden richting aan, gooien de auto er gewoon tussenin, spiegelen amai wa is da?
En aangezien ik een een auto van het werk zat, grijs kenteken met irritante bestickering op het achterraam en andere afmetingen qua auto dan gewend werd ik er een beetje nerveus van.
Uiteraard generaliseer ik nu even maar toch.
En dan nog een petje ergernis die gisteren achter me zat in zn seat leon. Rijdend als een golf petje, hangend in het midden, duwen terwijl ik 130 ging. Wil daarna rechts uitvoegen op ziet meneer een gaatje om me rechts in te halen op de uitvoegstrook. Als ik niet goed had opgelet had meneer in de berm gelegen en waren we naar alle waarschijnlijk alle 2 total loss.
Je kan en mag de hele eindigende linkerrijstrook gebruiken, maar het is niet de bedoeling dat je ook altijd echt tot het einde door rijdt. Heel vaak staat xxx meter voor de strook ophoudt een bord "ritsen vanaf hier". Dat betekent niet dat je per se op dat moment je auto naar rechts moet gooien, maar het betekent ook niet dat je dat per se op het allerlaatste moment moet doen.quote:Op maandag 23 april 2012 09:54 schreef NoBody122 het volgende:
Opgefokte BMW-'rijders' die je er niet tussen laten bij het ritsen, omdat iedereen, zij incluis, het asfalt van de eindigende linkerrijstrook volledig ombenut laten
Dit dus in tegenstelling tot ondergetekende.
Dus alles daartussen is goed, geen reden om slimmere mensen er dan niet tussen te willen laten.quote:Op vrijdag 27 april 2012 13:55 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Je kan en mag de hele eindigende linkerrijstrook gebruiken, maar het is niet de bedoeling dat je ook altijd echt tot het einde door rijdt. Heel vaak staat xxx meter voor de strook ophoudt een bord "ritsen vanaf hier". Dat betekent niet dat je per se op dat moment je auto naar rechts moet gooien, maar het betekent ook niet dat je dat per se op het allerlaatste moment moet doen.
Dat is echt vreselijk idd.quote:Op vrijdag 27 april 2012 14:09 schreef Pizza_Boom het volgende:
Sterker nog, bij verplicht ritsen MOET je mensen ertussen laten. I.t.t. normale bijzondere manoeuvres, is de aansprakelijkheid in dit geval wel voor degene die hem dichttrapt. Meestal trap ik niet door tot het einde, laatst toevallig wel gedaan. Kom ik daarmee meteen op de volgende ergernis: Busjes (uberhaupt mensen) die links hangen met 100-110 terwijl rechts bijna een km lang leeg is en je 120 mag. Ik reed op de 3e baan (A9, Wijckertunnel richting Alkmaar) en zag een groot gat voor het busje. Even doorgetrapt en net wel/net niet de witte lijn geschampt.
Klopt. De mensen de tijd geven te stoppen. Maar mensen stoppen niet. Of ze hebben kokervisie en zien die knipper niet, of het zijn van die asocialen die alleen aan zichzelf denken en schijt hebben aan anderen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 12:20 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Onzin man.
Een bus moet mensen de gelegenheid geven om te stoppen.
Daarom hebben ze geen voorrang maar moeten anderen die voorrang verlenen.
Dat soort mensen zijn zoooo hatelijkquote:Op vrijdag 27 april 2012 16:53 schreef Descendent het volgende:
Even een quizzje voor de VW Slome stinkende @#&% diesel bestuurder op de A28 vanmiddag:
Als je met je slome bak de linkerbaan op wil om een vrachtwagen in te halen ga je dan:
a. Even spiegelen en kijken of er geen mensen op de linkerbaan zitten die voor jou in de rem moeten als je nu inhaalt (en dus even wachten wanneer dat wel zo is)....
b. Hem als een idiote kutjostie met 95 km voor de aanstormende auto (die minstens 35 km harder rijdt dan jij op dat moment) de linkerbaan op gooien?
je hebt hem toch wel duidelijke gemaakt wat je van zijn actie vond?quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:53 schreef Descendent het volgende:
Even een quizzje voor de VW Slome stinkende @#&% diesel bestuurder op de A28 vanmiddag:
Als je met je slome bak de linkerbaan op wil om een vrachtwagen in te halen ga je dan:
a. Even spiegelen en kijken of er geen mensen op de linkerbaan zitten die voor jou in de rem moeten als je nu inhaalt (en dus even wachten wanneer dat wel zo is)....
b. Hem als een idiote kutjostie met 95 km voor de aanstormende auto (die minstens 35 km harder rijdt dan jij op dat moment) de linkerbaan op gooien?
B, want dat schijnt normaal te zijn. Gebeurt mij ook vaak genoeg.quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:53 schreef Descendent het volgende:
Even een quizzje voor de VW Slome stinkende @#&% diesel bestuurder op de A28 vanmiddag:
Als je met je slome bak de linkerbaan op wil om een vrachtwagen in te halen ga je dan:
a. Even spiegelen en kijken of er geen mensen op de linkerbaan zitten die voor jou in de rem moeten als je nu inhaalt (en dus even wachten wanneer dat wel zo is)....
b. Hem als een idiote kutjostie met 95 km voor de aanstormende auto (die minstens 35 km harder rijdt dan jij op dat moment) de linkerbaan op gooien?
Ik gok zo dat de trucker ook vanaf de A13 kwam en meteen al het verkeer wat al op de A20 zat rechts inhaalde?quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:30 schreef Ridocar het volgende:
Zondag, twee weken terug. Ik rij van de A13 naar A20 (ring Rotterdam Noord) oostelijke richting. De meest rechtse rijstrook gaat over in een afrit. Een of andere jostimevrouw in Tucsongeval wil die afslag nemen, vanuit rijstrook 2, de op een na linkse (!). maar zag een rode Daf XF met groene koeltrailer (hoe opvallend wil je 'm hebben) over het hoofd...
2 vraagjes aan de bestuurder:
Is het afsnijden van vrachtauto's een nieuwe verkeersregel?
Ben ik geslaagd voor de uitwijkproef?
Had er laatst eentje die flikte het 2x achter elkaar. Eerst bij mij en daarna zag ik het achter me nog een keer gebeuren bij een ander. Die moest ook vol in de ankers, het scheelde niet veel of ze hadden in elkaar gehangen.quote:Op vrijdag 27 april 2012 16:53 schreef Descendent het volgende:
Even een quizzje voor de VW Slome stinkende @#&% diesel bestuurder op de A28 vanmiddag:
Als je met je slome bak de linkerbaan op wil om een vrachtwagen in te halen ga je dan:
a. Even spiegelen en kijken of er geen mensen op de linkerbaan zitten die voor jou in de rem moeten als je nu inhaalt (en dus even wachten wanneer dat wel zo is)....
b. Hem als een idiote kutjostie met 95 km voor de aanstormende auto (die minstens 35 km harder rijdt dan jij op dat moment) de linkerbaan op gooien?
En als gevolg daarop nog een irritatie:quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:45 schreef Daeron het volgende:
[..]
Had er laatst eentje die flikte het 2x achter elkaar. Eerst bij mij en daarna zag ik het achter me nog een keer gebeuren bij een ander. Die moest ook vol in de ankers, het scheelde niet veel of ze hadden in elkaar gehangen.
Dan stopt er vast weer een fokker om je te wijzen op de spelfouten.quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:53 schreef Marco001 het volgende:
[..]
En als gevolg daarop nog een irritatie:
Stel ze zijn wel tegen elkaar geknald, lichte blikschade, gaan ze vervolgens op de vluchtstrook(terwijl 2 km verderop een afrit naar een p+r is) het schadeformulier invullen. Vervolgens heb je al die automobilisten die afremmen om te kijken wat er is gebeurd, waardoor je weer een kijkersfile rijd....
Heb wel eens de neiging om dan een bordje alla "move allong, nothing to see here" neer te zetten.
stem wilders die lost dit op~!quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:14 schreef Mwanatabu het volgende:
Vandaag weer een interessante ervaring met een van woede spugende Mocro in een witte bestelbus. Zowel links als rechts zaten best vol, dus dan is het al bezopen dat je 140+ wilt rijden koste wat kost, rechts inhalend en al, maar mijn Allah, hoe kun je jezelf zo opfokken om kwart voor zeuven 's ochtends voor toevallig de eerste auto die je zo even niet langskomt?
Zit ie achter me te gebaren en schreeuwen zie ik in de spiegel, ik denk leuk te zijn en zwaai vriendelijk, zodra ik naar rechts kan en hem zijn zin geef komt ie naast me rijden om nog wat te schreeuwen en middelvingeren, ik doe kusje, hij nog bozer. Achteraf bezien doe ik dat maar niet meer, zo'n gek let dan helemaal niet meer op de weg of doet iets echt doms.
Ik deed trouwens niks raars of expres qua rijden, ik kon even niet opzij, dat ziet zo'n joch toch ook? Maar in plaats van gas los wilde hij er met vol gas rechts langs met een wilde slinger terwijl daar al een andere bus zat die hij had kunnen zien en moest hij dus nog wilder terug naar links.
dus de vrachtwagenchauffeur heeft het weer eens gedaan....quote:Op vrijdag 27 april 2012 17:44 schreef OEM het volgende:
[..]
Ik gok zo dat de trucker ook vanaf de A13 kwam en meteen al het verkeer wat al op de A20 zat rechts inhaalde?
Dat is ook weer waar.quote:Op vrijdag 27 april 2012 14:57 schreef gebrokenglas het volgende:
Klopt. De mensen de tijd geven te stoppen. Maar mensen stoppen niet. Of ze hebben kokervisie en zien die knipper niet, of het zijn van die asocialen die alleen aan zichzelf denken en schijt hebben aan anderen.
maar mijn Allahquote:Op vrijdag 27 april 2012 21:14 schreef Mwanatabu het volgende:
Vandaag weer een interessante ervaring met een van woede spugende Mocro in een witte bestelbus. Zowel links als rechts zaten best vol, dus dan is het al bezopen dat je 140+ wilt rijden koste wat kost, rechts inhalend en al, maar mijn Allah, hoe kun je jezelf zo opfokken om kwart voor zeuven 's ochtends voor toevallig de eerste auto die je zo even niet langskomt?
Zit ie achter me te gebaren en schreeuwen zie ik in de spiegel, ik denk leuk te zijn en zwaai vriendelijk, zodra ik naar rechts kan en hem zijn zin geef komt ie naast me rijden om nog wat te schreeuwen en middelvingeren, ik doe kusje, hij nog bozer. Achteraf bezien doe ik dat maar niet meer, zo'n gek let dan helemaal niet meer op de weg of doet iets echt doms.
Ik deed trouwens niks raars of expres qua rijden, ik kon even niet opzij, dat ziet zo'n joch toch ook? Maar in plaats van gas los wilde hij er met vol gas rechts langs met een wilde slinger terwijl daar al een andere bus zat die hij had kunnen zien en moest hij dus nog wilder terug naar links.
haha mooi. maar wat een mongoolquote:Op vrijdag 27 april 2012 21:14 schreef Mwanatabu het volgende:
Vandaag weer een interessante ervaring met een van woede spugende Mocro in een witte bestelbus. Zowel links als rechts zaten best vol, dus dan is het al bezopen dat je 140+ wilt rijden koste wat kost, rechts inhalend en al, maar mijn Allah, hoe kun je jezelf zo opfokken om kwart voor zeuven 's ochtends voor toevallig de eerste auto die je zo even niet langskomt?
Zit ie achter me te gebaren en schreeuwen zie ik in de spiegel, ik denk leuk te zijn en zwaai vriendelijk, zodra ik naar rechts kan en hem zijn zin geef komt ie naast me rijden om nog wat te schreeuwen en middelvingeren, ik doe kusje, hij nog bozer. Achteraf bezien doe ik dat maar niet meer, zo'n gek let dan helemaal niet meer op de weg of doet iets echt doms.
Ik deed trouwens niks raars of expres qua rijden, ik kon even niet opzij, dat ziet zo'n joch toch ook? Maar in plaats van gas los wilde hij er met vol gas rechts langs met een wilde slinger terwijl daar al een andere bus zat die hij had kunnen zien en moest hij dus nog wilder terug naar links.
Da's toch altijd zo?quote:Op zaterdag 28 april 2012 02:40 schreef Ridocar het volgende:
[..]
dus de vrachtwagenchauffeur heeft het weer eens gedaan....
is me werkelijk nog nooit opgevallen?quote:Op zondag 29 april 2012 13:29 schreef gebrokenglas het volgende:
Vrachtwagenchauffeurs rijden doorgaans met foute verlichting: alleen de stadslichtjes aan. Nu zijn die grote dingen natuurlijk zonder licht ook makkelijk te zien, maar correct is het niet.
En dat is een irritatie?quote:Op zondag 29 april 2012 13:29 schreef gebrokenglas het volgende:
Vrachtwagenchauffeurs rijden doorgaans met foute verlichting: alleen de stadslichtjes aan. Nu zijn die grote dingen natuurlijk zonder licht ook makkelijk te zien, maar correct is het niet.
Vrachtwagenchauffeurs rijden structureel te hard en negeren alle verkeersregels om maar zo hard mogelijk te kunnen rijden. Dat daarbij andere verkeersdeelnemers, die zich wel aan de regels houden, gehinderd worden interesseert ze niks: zij hebben haast en iedereen moet maar opletten.quote:Op zondag 29 april 2012 13:29 schreef gebrokenglas het volgende:
Vrachtwagenchauffeurs rijden doorgaans met foute verlichting: alleen de stadslichtjes aan. Nu zijn die grote dingen natuurlijk zonder licht ook makkelijk te zien, maar correct is het niet.
Alleen is het wel toegestaan in omstandigheden waarin andere verlichtingen niet verplicht zijn om alleen stadslicht te voeren.quote:Op zondag 29 april 2012 13:29 schreef gebrokenglas het volgende:
Vrachtwagenchauffeurs rijden doorgaans met foute verlichting: alleen de stadslichtjes aan. Nu zijn die grote dingen natuurlijk zonder licht ook makkelijk te zien, maar correct is het niet.
Oh?quote:Op zondag 29 april 2012 18:58 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Alleen is het wel toegestaan in omstandigheden waarin andere verlichtingen niet verplicht zijn om alleen stadslicht te voeren.
Nee, dat is het juist: alleen stadslichten voeren mag niet. Het is of geen verlichting, of dimlicht.quote:Op zondag 29 april 2012 18:58 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Alleen is het wel toegestaan in omstandigheden waarin andere verlichtingen niet verplicht zijn om alleen stadslicht te voeren.
Niet echt een goede bron hè, staat het ook niet echt expliciet in.quote:Op zondag 29 april 2012 19:13 schreef Sounddragon het volgende:
In situaties waarin het niet verplicht is om andere verlichtingen te voeren, is het gewoon toegestaan om stadslicht te voeren. (het is namelijk niet verboden)
klik
quote:Op zondag 29 april 2012 19:17 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Niet echt een goede bron hè, staat het ook niet echt expliciet in.
En dat is een uitspraak van een Agent, en tevens moderator van infopolitie. Wat wil je als bron? een uitspraak van Koos Spee?quote:Zoals MWB al aangeeft is er, omtrent het gebruik van 'stadslichten', voor wat het rijden betreft, niets verder geregeld. Deze verlichting is (als 'parkeerlicht') wel dwingend voorgeschreven op bijzondere locatie's, maar het gebruik van stadslichten wordt nergens expliciet verboden...
U mag dus probleemloos de hele dag met (uitsluitend) stadslichten rondrijden. Indien de weersomstandigheden daartoe nopen, moet men (daarnaast) dimlicht voeren...
RVV artikel 32 gaat over gebruik van verlichting tijdens het rijden:quote:Op zondag 29 april 2012 19:17 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Niet echt een goede bron hè, staat het ook niet echt expliciet in.
Niet verboden, dus toegestaan. Lid 3 impliceert zelfs dat stadslicht gewoon mag. (En itt mistlicht komt stadslicht verder niet meer voor in beperkende zin)quote:Artikel 32
1. Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, niet zijnde een bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet, een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht. Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en niet is voorzien van een gesloten carrosserie voeren alsdan de in artikel 5.18.43, eerste lid, van de Regeling voertuigen bedoelde lichten.
2. Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;
b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en
c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.
3. Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.
Allemaal zeker?quote:Op zondag 29 april 2012 18:56 schreef OEM het volgende:
[..]
Vrachtwagenchauffeurs rijden structureel te hard en negeren alle verkeersregels om maar zo hard mogelijk te kunnen rijden. Dat daarbij andere verkeersdeelnemers, die zich wel aan de regels houden, gehinderd worden interesseert ze niks: zij hebben haast en iedereen moet maar opletten.
Ik neem aan dat je de vrachtwagenchauffeurs bedoelt?quote:Op zondag 29 april 2012 19:29 schreef kiwiko het volgende:
En dan heb je dus echt niks van autorijden begrepen!
nee, ik bedoelde dat kutje op de middelste baanquote:Op zondag 29 april 2012 19:35 schreef OEM het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je de vrachtwagenchauffeurs bedoelt?
Enig idee waarom de boete voor niet-links-inhalen een flink stuk duurder is dan de boete voor niet-rechts-houden?
Volledig eigen schuld van vrachtwagenchauffeur nr.3.
Dat vrouwtje lokt inderdaad gevaarlijk gedrag uit. Waarschijnlijk nog onbewust ook. Truckers gedragen zich echter bewust zeer gevaarlijk. Beetje jammer van de "professionals".quote:Op zondag 29 april 2012 19:38 schreef kiwiko het volgende:
[..]
nee, ik bedoelde dat kutje op de middelste baan![]()
Die heeft echt niks begrepen van het autorijden, naar mijn idee had ze OF gas moeten geven, OF op rechts moeten gaan rijden zodat de vrachtwagens haar links in konden halen..........
wat had die vrachtwagenchauffeur dan moeten doen? 2 rijstroken naar links om kutje in te halen?quote:Op zondag 29 april 2012 19:35 schreef OEM het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je de vrachtwagenchauffeurs bedoelt?
Enig idee waarom de boete voor niet-links-inhalen een flink stuk duurder is dan de boete voor niet-rechts-houden?
Volledig eigen schuld van vrachtwagenchauffeur nr.3.
Nee, dat mag ook niet. Alleen de twee rechterstroken mag een trucker gebruiken bij 3 of meer rijstroken.quote:Op zondag 29 april 2012 19:50 schreef Ridocar het volgende:
[..]
wat had die vrachtwagenchauffeur dan moeten doen? 2 rijstroken naar links om kutje in te halen?
90? braaf zoals het hoort?quote:Op zondag 29 april 2012 19:51 schreef kiwiko het volgende:
Nee hoor, die jongens reden gewoon hun 90......... braaf zoals het hoort op de grote weg.
Alles dat langer is dan 7 meter, maar je begrijpt m'n punt toch?quote:Op zondag 29 april 2012 19:52 schreef OEM het volgende:
[..]
Nee, dat mag ook niet. Alleen de twee rechterstroken mag een trucker gebruiken bij 3 of meer rijstroken.
Je weet dat de max nog steeds 80 is?quote:Op zondag 29 april 2012 19:54 schreef kiwiko het volgende:
ja braaf zoals het hoort100 op de teller, en dan heb ik het over MIJN niet geeikte teller in je pajero
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |