Bedankt voor je antwoord. 412 lijkt mij redelijk laag. Heb eergisteren een maisbrood gebakken(voorverpakte mix en zou ook niet weten waar ik maīsmeel haal en die granen/pitten) en daarvan deed ik 500 gram/320 water in. Van mij had het brood namelijk wel iets hoger gemogen. Misschien komt het ook de de pitten/granen wat wegen en je zo niet echt op 500 gram bloem uitkomt.quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:40 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, ja dat is altijd lastig. Makkelijkste is dan zoeken naar recepten met zo'n vorm, en vergelijken hoeveel deeg ze maken. Voor 30 cm (= +-12 inch loaf pan) zie je vaak 1,5 lbs = 680 gram deeg.
Uitgaand van 65% water en verwaarlozen gist en zout en andere toevoegingen zit je dan op ongeveer 100/165 * 680 = 412 gram bloem.
Ongeveer...
Het was ook maar een schattingquote:Op woensdag 20 juni 2012 17:13 schreef franky_sl het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord. 412 lijkt mij redelijk laag. Heb eergisteren een maisbrood gebakken(voorverpakte mix en zou ook niet weten waar ik maīsmeel haal en die granen/pitten) en daarvan deed ik 500 gram/320 water in. Van mij had het brood namelijk wel iets hoger gemogen. Misschien komt het ook de de pitten/granen wat wegen en je zo niet echt op 500 gram bloem uitkomt.
Ik keek net ff op de website van Levine en zag dat zei 580 gram gebruikt voor een 30cm vorm.
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2008/08/wit-brood-3.html
Denk dat ik binnenkort een witbrood ga maken met maanzaad(http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2009/05/wit-brood-4.html). Kan deze bij een bakker ook al bijna nergens meer kopen en vind de combi witbrood-maanzaad erg lekker. Recept van Levine nog ff omrekenen naar een 30 cm vorm ipv een 22cm.
Thanks!quote:Op maandag 25 juni 2012 13:41 schreef MaximusTG het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Durum_(tarwe)
Je zoekt bloem van durumtarwe. Kan je denk ik makkelijkst om vragen bij een Turkse bakker, sommige supermarkten misschien, maar meestal hebben ze daar niet zoveel.. Toko eventueel nog.
Denk trouwens dat als je gewoon een goede bloem met hoog glutengehalte gebruikt het ook moet lukken (is ook vaak harde tarwe).
Ik heb hier geen recept bij de hand, maar scheid jij de eieren en sla je dan het eiwit stijf voordat je het door de rest van het deeg doet?quote:Op zondag 1 juli 2012 19:37 schreef franky_sl het volgende:
Iemand ook een goed recept voor briochebrood? Heb het al een keer eerder gemaakt(24kitchen recept) en vond ik niet zo'n succes. Ik vind het zachte briochebrood van de Ah erg lekker. Kun je natuurlijk zeggen, koop je gewoon toch die. Maar vind het vrij duur en is natuurlijk wel zo leuk om het zelf ook te maken. Dat brood kenmerkt zicht dus door de zachtheid en de - ja hoe leg ik het uit - soort plukkigheid van het deeg. Erg luchtig ook. Degene die dat brood wel eens gehad hebben, weten vast wel wat ik bedoel. Mij. Vorige brioche had dezelfde structuur als een normaal brood, maar dan dus wat zoeter
ja, ik laat hem gewoon nog even op de keukentafel staan, maar begin denk ik ondertussen ook een nieuwe. zoveel kost het niet, een beetje roggemeel en water!quote:Op donderdag 16 augustus 2012 17:10 schreef MaximusTG het volgende:
Das ook zonde! Zeker dat het dood is? Gewoon wat langer wachten anders?
nee, dat heb ik nog nooit voor brood gedaan. Wel voor cake/biscuit etc. Maar dat kan dus echt uitmaken? Ook voor brood? Omdat je het ook kneedt en dergelijke.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb hier geen recept bij de hand, maar scheid jij de eieren en sla je dan het eiwit stijf voordat je het door de rest van het deeg doet?
En, doet ie nog watquote:Op donderdag 16 augustus 2012 17:17 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
ja, ik laat hem gewoon nog even op de keukentafel staan, maar begin denk ik ondertussen ook een nieuwe. zoveel kost het niet, een beetje roggemeel en water!
nee, op de keukentafel. Had hem net 3 dagen geleden gestart!quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 10:22 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
En, doet ie nog wat? Stond in de koelkast neem ik aan voor je hem ververste? Had de mijne gister ook ververst, was ook alweer > 1 maand geleden.
50 gram genomen en aangevuld met 140 bloem en 110 water, naar 300 gram dus. Nou is ie vannacht alweer verdubbeld;
[ link | afbeelding ]
de eerste twee dagen wel, daarna niet meer.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 10:12 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, dat is jammer zeg.. Dr vindt helemaal geen gasontwikkeling of enige activiteit plaats? Nou ja, aanbod voor een stukje van mijn desem staat nog steeds.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |