Ja en zou ik dan een beleggingsfonds nemen gezien de hoge transactiekosten?quote:Op zondag 15 april 2012 21:07 schreef JimmyJames het volgende:
Binck lijkt mij de beste keuze gezien de hoogte van je inleg.
Maar dan valt er minder te leren lijkt me. Enkel dat de marktportfolio mean-var efficient is. Je kan ook stock gaan picken (wat waarschijnlijk minder goed uitpakt), maar je moet dan wel steeds onderbouwen waarom je een bepaalde investering doet. En daar leer je van.quote:Ja en zou ik dan een beleggingsfonds nemen gezien de hoge transactiekosten?
ah oke dankje,quote:Op zondag 15 april 2012 21:14 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Maar dan valt er minder te leren lijkt me. Enkel dat de marktportfolio mean-var efficient is. Je kan ook stock gaan picken (wat waarschijnlijk minder goed uitpakt), maar je moet dan wel steeds onderbouwen waarom je een bepaalde investering doet. En daar leer je van.
Ikzelf zou 3 fondsen doen met een inleg van 500E, anders wordt het te duur vanwege je transactie kosten.quote:Oke ben er uit, ik ga beleggen bij binck en heb de map opgevraagd als minderjarige is het geen probleem alleen toestemming ouders nodig. Ik ga me inleg verhogen naar ¤1500 euro omdat ik toch geen scooter of zoiets ga kopen . Ik heb nog een vraag
Als ik 1500 euro inleg, zou ik dan 5 fondsen kiezen met elk 300 euro inleg (-transactie kosten e.d)
of zou ik 3 fondsen doen en daar 500 p,s inleggen?
Bij voorbaat dank
Voor ¤ 1k aandelen kopen is volslagen zinloos en demotiverend. Ga juist wel met turbo's spelen en ga verder met het beursspel totdat je minstens ¤ 50k hebt gespaard.quote:Op zondag 15 april 2012 20:58 schreef Taciho het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben pas 16 jaar geworden en zou graag willen beginnen met beleggen.
Een paar maanden geleden heb ik ook meegedaan met het beursspel van RTL Z, dit spel werkte met MijnBroker. Je begon met een portefeuille van ¤100,000 euro en hiermee heb ik in 2 maanden 10% rendement mee gehaald.
Ook heb ik me goed ingelezen over hoe het werkt en ben alleen van plan te beleggen in aandelen en niet in turbo's of sprinters (dit heb ik wel gedaan met Beursspel vandaar het rendement).
Mijn inleg is ¤1000
Graag zou ik willen weten welk platform ik zou moeten gebruiken om hiermee mee aan de slag te gaan (met deze lage inleg).
P.S : Natuurlijk heb ik toestemming van me ouders dus dit zal geen obstakels opleveren
Bij voorbaat dank
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En om je vraag te beantwoorden: www.Binck.nlYou can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
quote:Op zondag 15 april 2012 22:27 schreef monkyyy het volgende:
Ik ben ervan overtuigd dat een simpele 3 fund portfolio van Total Stock Market, Total REIT market, en Total Bond Market, gealloceerd op een manier dat jij tevreden bent, een ideaal portfolio is voor de meeste investeerders. Een Buy & Hold, toepassend op wijd verspreide index fondsen dus.
Voordelen:
• Maximum diversificatie met meer dan 10,000 wereldwijde securities (minder risico).
• Geen zorgen maken over het underperformen van de index.
• Lage beheerskosten.
• Simpel te begrijpen voor vrijwel iedereen.
De Vaguard mutual funds die ik aanraad:
Voor aandelen:
http://www.google.com/finance?q=MUTF:VTSAX
Voor obligaties:
http://www.google.com/finance?q=MUTF:VBTSX
Voor REITs:
http://www.google.com/finance?q=MUTF:VGSLX
Wat de experts zeggen:Ja dit kan wel maar is het rendement dan niet veel te klein. Ik heb al een kleine inleg dan neem ik liever iets meer risico om meer te krijgen dan om een paar jaar te wachten om ¤100 euro te verdienen bijvoorbeeld.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En om je vraag te beantwoorden: www.Binck.nl
Wat is het rendement jaarlijks ongeveer procentueel als je deze 3 fondsen heb?graag verwijderen
Rond de 4-10% per jaar afhankelijk van je verhoudingen.quote:Op zondag 15 april 2012 23:27 schreef Taciho het volgende:
[..]
Ja dit kan wel maar is het rendement dan niet veel te klein. Ik heb al een kleine inleg dan neem ik liever iets meer risico om meer te krijgen dan om een paar jaar te wachten om ¤100 euro te verdienen bijvoorbeeld.
Wat is het rendement jaarlijks ongeveer procentueel als je deze 3 fondsen heb?
Dollarfondsen voor een Europese belegger? Complete aandelenindex terwijl de wereld nog kampt met overaanbod en onhoudbare schulden? Vastgoed dat nog in diep verval is, bonds terwijl de rente ongekend laag staat?quote:Op zondag 15 april 2012 22:27 schreef monkyyy het volgende:
Ik ben ervan overtuigd dat een simpele 3 fund portfolio van Total Stock Market, Total REIT market, en Total Bond Market, gealloceerd op een manier dat jij tevreden bent, een ideaal portfolio is voor de meeste investeerders.
ik heb even een berekening gemaakt als ik ongeveer 550 euro in elk fonds stopquote:Op zondag 15 april 2012 23:32 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Rond de 4-10% per jaar afhankelijk van je verhoudingen.
Extreme diversificatie inderdaad.quote:Op zondag 15 april 2012 23:47 schreef dvr het volgende:
[..]
Dollarfondsen voor een Europese belegger? Complete aandelenindex terwijl de wereld nog kampt met overaanbod en onhoudbare schulden? Vastgoed dat nog in diep verval is, bonds terwijl de rente ongekend laag staat?
De transactiekosten kloppen niet. Binck is een stuk duurder en bij lynx of IB kom je er niet in met een inleg < 3500e.quote:Op zondag 15 april 2012 23:55 schreef Taciho het volgende:
[..]
ik heb even een berekening gemaakt als ik ongeveer 550 euro in elk fonds stop
[ afbeelding ]
klopt dit of zie ik kosten over het hoofd?
Tarieven Binckquote:Op maandag 16 april 2012 00:17 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
De transactiekosten kloppen niet. Binck is een stuk duurder en bij lynx of IB kom je er niet in met een inleg < 3500e.
Maar: "Historische prestaties zijn geen garantie voor de toekomst."quote:Op zondag 15 april 2012 23:32 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Rond de 4-10% per jaar afhankelijk van je verhoudingen.
wat bedoel je met minimum van 10 euro. bedoel je omdat het buitenlandse fondsen zijn waarbij een tarief van ¤9.50 telt +0,15% ?quote:Op maandag 16 april 2012 00:35 schreef miro86 het volgende:
[..]
Tarieven Binck
Dit zijn de tarieven, alleen vergeet TS dat er een minimum is van 10e. Totale kosten zijn dus 30 ekkies, ipv de 21 die berekend zijn.
Ik weet niet of je rekening houdt met kosten verkoop. Als je iets met je rendement wilt doen, dan zul je op een gegeven moment je aandelen moeten verkopen. Om van je belgegingen af te zijn betaal je dus nogmaals 30e, ook al verkoop je maar 3 aandelen (een van elk fonds)
TS, Shispeed heeft een punt.quote:Op zondag 15 april 2012 22:55 schreef Shispeed het volgende:
kan prima, ben zo zelf ook begonnen, ook bij Binck en ook met 1000 euro. Je hoeft het overigens niet voor het rendement te doen de komende tijd, zeker als je het laat bij beleggen in aandelen of investeringsfondsen (wat ik overigens een verstandige keuze vind!). de rendementen die je in het begin behaalt zo'n klein bedrag zijn minimaal. Aangezien je best veel tijd kwijt bent met het uitpluizen van allerlei dingen, het volgen van het nieuws etc. kun je voor het geld beter gaan werken, je zult het echt voor de lol en om er wat van te leren moeten doen.![]()
Wat ik je verder mee kan geven is dat je vooral je eigen plan moet trekken en ideeėn ontwikkelen. Je moet vooral niet te veel aandacht besteden aan van alles wat mensen uitkraaien op bijv. forums e.d., maar ook wat(zelfbenoemde) experts verkondigen in bijvoorbeeld columns. Natuurlijk is het wel nuttig om dit te lezen en te volgen, maar laat je er niet teveel door beļnvloeden, trek je eigen plan.
Verder moet je je vooral in het begin niet laten verleiden door allerlei producten met veel te veel risico's (hefboomproducten, opties etc.) Er is zeer zeker winst mee te behalen, maar alleen als je de werking er 100% van kent, voor jezelf op een rijtje zet waarom je een bepaalde keuze maakt en erg goed blijft opletten en vooral je verlies niet uit laten lopen. Maar aangezien je ook pas 16 bent denk ik niet dat je al in dit soort producten kunt beleggen bij Binck
Juist, een 16-jarige en turbo's... we moeten dankbaar zijn dat je geen financieel adviseur bent.quote:Op zondag 15 april 2012 22:15 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Voor ¤ 1k aandelen kopen is volslagen zinloos en demotiverend. Ga juist wel met turbo's spelen en ga verder met het beursspel totdat je minstens ¤ 50k hebt gespaard.
Nee, kleine lettertjes: "Voor deze transacties geldt een minimum van ¤ 10 en een maximum van ¤ 150 per transactie."quote:Op maandag 16 april 2012 00:47 schreef Taciho het volgende:
[..]
wat bedoel je met minimum van 10 euro. bedoel je omdat het buitenlandse fondsen zijn waarbij een tarief van ¤9.50 telt +0,15% ?
Ze weten wel dat ik 16 ben omdat de rekening gewoon op mijn naam komt alleen toestemming van ouder erbij.quote:Op maandag 16 april 2012 00:49 schreef miro86 het volgende:
[..]
TS, Shispeed heeft een punt.
Als ik me MIFID nog goed kan herineren is het zo dat Binck je hoort te vertellen dat complexe producten niet geschikt zijn voor je, maar je mag ze nog steeds aanschaffen. (Natuurlijk zal Binck niet weten dat TS 16 is, dat mag dus niet, als ik het nog goed weet
[..]
Juist, een 16-jarige en turbo's... we moeten dankbaar zijn dat je geen financieel adviseur bent.
ah oke dan kan ik net zo goed zo dicht mogelijk bij de ¤10 euro transactiekosten zitten om niet teveel te hoeven te betalenquote:Op maandag 16 april 2012 00:50 schreef miro86 het volgende:
[..]
Nee, kleine lettertjes: "Voor deze transacties geldt een minimum van ¤ 10 en een maximum van ¤ 150 per transactie."
quote:Op maandag 16 april 2012 00:54 schreef Taciho het volgende:
[..]
ah oke dan kan ik net zo goed zo dicht mogelijk bij de ¤10 euro transactiekosten zitten om niet teveel te hoeven te betalen
Ik ben het hier grotendeels mee eens. Ik zou alleen niet zo lang wachten.quote:Op maandag 16 april 2012 01:05 schreef JimmyJames het volgende:
Sowieso moet je mijns inziens minstens 1000e per fonds investeren om nog wat over te houden na de transactiekosten. Met 500e per fonds betaal je aan aan- en verkoopkosten 20e oftewel 4% van het bedrag. Dat is werkelijk gigantisch als je bedenkt dat het gemiddelde historische rendement per jaar van aandelen iets van 6% is.
En ja, je inleg is ruimschoots te laag voor lynx.
Het beste wat je kunt doen met 1000e is wachten totdat de waarderingen zodanig laag zijn dat een fors rendement min of meer gegarandeerd is (AEX ruim onder de 200 punten) en dan in een ETF stappen zoals de ishares Europe of Netherlands.
ik zou een fonds nemen die veel in china doet en een hoog rendement qua dvidend geeft dan kom je op DSM en daar zou ik alles indoen , vervolgens niet verkopen tot je 21 bentquote:Op zondag 15 april 2012 21:37 schreef Taciho het volgende:
Oke ben er uit, ik ga beleggen bij binck en heb de map opgevraagd als minderjarige is het geen probleem alleen toestemming ouders nodig. Ik ga me inleg verhogen naar ¤1500 euro omdat ik toch geen scooter of zoiets ga kopen. Ik heb nog een vraag
Als ik 1500 euro inleg, zou ik dan 5 fondsen kiezen met elk 300 euro inleg (-transactie kosten e.d)
Bij voorbaat dank
Wat heeft iedereen toch met China?...quote:Op maandag 16 april 2012 10:48 schreef HD9 het volgende:
[..]
ik zou een fonds nemen die veel in china doet en een hoog rendement qua dvidend geeft dan kom je op DSM en daar zou ik alles indoen , vervolgens niet verkopen tot je 21 bent
Ik zat zelf te denken aan ING omdat er misschien meer geld in het IMF wordt gestopt door landen als Japan en Amerika. Dit zal een positief effect hebben op ING denk ik ( zou zomaar 10% kunnen zijn in een dag). Is dit een logische redenatie of heb ik het nu helemaal fout?quote:Op maandag 16 april 2012 10:48 schreef HD9 het volgende:
[..]
ik zou een fonds nemen die veel in china doet en een hoog rendement qua dvidend geeft dan kom je op DSM en daar zou ik alles indoen , vervolgens niet verkopen tot je 21 bent
zou kunnen en misschien, dat is dus gokken , dat heeft niets met beleggen en rendement te makenquote:Op maandag 16 april 2012 14:05 schreef Taciho het volgende:
[..]
Ik zat zelf te denken aan ING omdat er misschien meer geld in het IMF wordt gestopt door landen als Japan en Amerika. Dit zal een positief effect hebben op ING denk ik ( zou zomaar 10% kunnen zijn in een dag). Is dit een logische redenatie of heb ik het nu helemaal fout?
nou stagneren op 8% groeiquote:Op maandag 16 april 2012 13:09 schreef floris_b het volgende:
[..]
Wat heeft iedereen toch met China?...
Hun economie begint langzaam te stagneren.
ja en ook voor 2008 keerde ing regelmatig dividend uit (elk half jaar) en als ze ooit weer op hun oude koers zitten (rond 40 euro) laat ik die 1500 euro uitkeren en dan zou ik 8560 euro krijgen ik dit een mooie toekomstvisie gezien mijn leeftijd? heb het trouwens over deze http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AINGquote:Op maandag 16 april 2012 14:09 schreef HD9 het volgende:
[..]
zou kunnen en misschien, dat is dus gokken , dat heeft niets met beleggen en rendement te maken
als, dan en misschien ...quote:Op maandag 16 april 2012 14:13 schreef Taciho het volgende:
[..]
ja en ook voor 2008 keerde ing regelmatig dividend uit (elk half jaar) en als ze ooit weer op hun oude koers zitten (rond 40 euro) laat ik die 1500 euro uitkeren en dan zou ik 8560 euro krijgen ik dit een mooie toekomstvisie gezien mijn leeftijd? heb het trouwens over deze http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AING
Is er kans dat ING nog verder in kan storten dan dit? Lijkt me sterk dat zo bedrijf nog verder kan krimpenquote:
Lager kan altijd natuurlijk...quote:Op maandag 16 april 2012 14:46 schreef Taciho het volgende:
[..]
Is er kans dat ING nog verder in kan storten dan dit? Lijkt me sterk dat zo bedrijf nog verder kan krimpen
je zit fout.quote:Op maandag 16 april 2012 16:24 schreef Taciho het volgende:
Oke ben er wel zo beetje uit denk.
Ik ben van plan om voor ¤1500 aan aandelen van ING in Amerika
Hier onderbouw ik mijn keuze:
De banken in Amerika gaan in bosjes failliet en ING wordt gesteund door de staat als er echt iets mee gebeurt. Daarom ben ik van mening dat het aandeel alleen maar sterker kan worden dan voorheen door de verminderde concurrentie. Ook denk ik dat er geen nieuwe schuldencrisis komt en dat dit vroegtijdig wordt opgelost en anders wacht ik gewoon, want ik ben van plan om het er pas tegen 19-20 eraf te halen en in de tussentijd van verdiend geld weer nieuwe beleggingen te doen zodat ik zo mijn portefeuille kan verhogen en langzaam kan opbouwen (als het goed gaat) met de tijd i.p.v laat beginnen. En als ik eindelijk werk is ¤1500 euro toch niet zo groot bedrag dus als het slecht gaat zit ik er niet echt mee. Alle extra is mooi meegenomen!
Verbeter me als ik fout zit!
Kan je onderbouwen dat dit aandeel nog verder kan stijgen met de tijd ?quote:Op maandag 16 april 2012 16:25 schreef HD9 het volgende:
[..]
je zit fout.
Doe maar voor 1500 euro aan DSM in je schaduw/ testportefeuille
DSM zit in onder andere in de volgende sectoren: de voedingsmiddelenindustrie, de gezondheidssector, auto-industrie, verf en bouw.quote:Op maandag 16 april 2012 16:25 schreef HD9 het volgende:
[..]
je zit fout.
Doe maar voor 1500 euro aan DSM in je schaduw/ testportefeuille
Als ik nou 35 aandelen DSM koop voor ongeveer ¤1500 voor ¤42 p.a.quote:Op maandag 16 april 2012 16:41 schreef floris_b het volgende:
[..]
DSM zit in onder andere in de volgende sectoren: de voedingsmiddelenindustrie, de gezondheidssector, auto-industrie, verf en bouw.
De auto-industrie en de bouw hebben allebei een klap gehad.
Verf wordt voor een groot gedeelte gebruikt in de bouw en in de auto-industrie.
Gewoon doen jonge!quote:Op maandag 16 april 2012 17:46 schreef Taciho het volgende:
[..]
Als ik nou 35 aandelen DSM koop voor ongeveer ¤1500 voor ¤42 p.a.
Zou ik ze dan weer verkopen als het aandeel op ¤50 staat dan heb ik ¤280 winst min 20 transferkosten dan kom ik uit op een portefeuille van ¤1760 euro en kan ik hiermee weer verder.
Is dit slim?
Een aandeel kopen en weer verkopen als het gestegen is, is de basis van de handel 'buy low, sell high'. Echter kan DSM net zo gemakkelijk de andere kant op gaan en weer dalen naar +30e.quote:Op maandag 16 april 2012 17:46 schreef Taciho het volgende:
[..]
Als ik nou 35 aandelen DSM koop voor ongeveer ¤1500 voor ¤42 p.a.
Zou ik ze dan weer verkopen als het aandeel op ¤50 staat dan heb ik ¤280 winst min 20 transferkosten dan kom ik uit op een portefeuille van ¤1760 euro en kan ik hiermee weer verder.
Is dit slim?
Ja maar als ik het goed onderbouwd heb waarom ik het doe dan moet het gewoon kunnen, want ik kan het beste op 1 fonds alles zetten(door hoge transferkosten). En ja je moet een beetje geluk hebben maar DSM gaat de goede kant op en ze keren ook dividend uit dus het is wel een redelijk veilig aandeel.quote:Op maandag 16 april 2012 18:48 schreef CrownHill het volgende:
Ik zou eerst even investeren in wat boeken over het beleggen. Wat jij nu voor ogen hebt is meer speculeren dan investeren en met nog maar een schaars vermogen is het beter dat niet te doen.
Ik zit er aan te denken om Beleggen voor Dummies te kopen.quote:Op maandag 16 april 2012 18:48 schreef CrownHill het volgende:
Ik zou eerst even investeren in wat boeken over het beleggen. Wat jij nu voor ogen hebt is meer speculeren dan investeren en met nog maar een schaars vermogen is het beter dat niet te doen.
Hoe bedoel je?quote:Op maandag 16 april 2012 21:49 schreef leolinedance het volgende:
Is er een Binck gebruiker die mij (in vertrouwen uiteraard) aan wil melden? Dan verdient deze persoon 50 euro transactietegoed, en ik ook!
heb Binck net even gemaild, of er acties zijn ofzo. Zie reactie:quote:Op maandag 16 april 2012 21:54 schreef Taciho het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Ik krijg morgen de map binnen met aanmeldingformulier
quote:Geachte heer xxxx,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
Op dit moment hebben wij geen actie. De enige actie die wij hebben is de klant werft klant actie. Als u door een bestaande klant wordt aangemeld, krijgt u van ons beiden 50 euro transactietegoed. In totaal 100 euro dus. Ik hoor graag van u of ons pakket wilt ontvangen?
quote:Op maandag 16 april 2012 21:49 schreef leolinedance het volgende:
Is er een Binck gebruiker die mij (in vertrouwen uiteraard) aan wil melden? Dan verdient deze persoon 50 euro transactietegoed, en ik ook!
quote:Op maandag 16 april 2012 21:56 schreef leolinedance het volgende:
[..]
heb Binck net even gemaild, of er acties zijn ofzo. Zie reactie:
[..]
Heb je een PM gestuurd, dank je!quote:Op maandag 16 april 2012 22:11 schreef monkyyy het volgende:
[..]
[..]
[ afbeelding ]
Graag, vertel maar wat ik moet invullen via pm/dm.![]()
Nee hoeft niet (mijn vader heeft ook Binck).quote:Op maandag 16 april 2012 22:29 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Heb je een PM gestuurd, dank je!
Taciho, als jij nu een paar dagen wacht met aanmelden wil ik jou eventueel wel aanmelden zodat je ook nog 50 euro transactietegoed krijgt
graag gedaan! Mag jij mij straks een keer tippen met een goede aankoopquote:Op maandag 16 april 2012 22:45 schreef Taciho het volgende:
[..]
Nee hoeft niet (mijn vader heeft ook Binck).
Maar toch bedankt dat je me erop wijst, scheelt me weer ¤50 !
Op een fonds is geen slecht idee nee. Op een aandeel daarentegen...quote:Op maandag 16 april 2012 19:01 schreef Taciho het volgende:
[..]
Ja maar als ik het goed onderbouwd heb waarom ik het doe dan moet het gewoon kunnen, want ik kan het beste op 1 fonds alles zetten(door hoge transferkosten). En ja je moet een beetje geluk hebben maar DSM gaat de goede kant op en ze keren ook dividend uit dus het is wel een redelijk veilig aandeel.
Verbeter me als ik het fout heb!
Verstandige opmerking. Je gedachten over ING en DSM zijn veel te oppervlakkig. Beleggen is veel ingewikkelder dan dat. Bij een bank als ING moet je nagaan of de leners hun schuld wel kunnen terugbetalen. Dit is voor een beginnende belegger veel te lastig om te analyseren. Voor DSM moet je nagaan welke producten ze maken en of daar op lange termijn genoeg vraag naar is. Dit is al beter te overzien, maar je kunt beter beginnen met een klein bedrijf.quote:Op maandag 16 april 2012 18:48 schreef CrownHill het volgende:
Een klein bedrijf heeft meer risico dan een grote als DSM, de kleine bedrijven hebben soms een sterke bestuurder, als die wegvalt dan kan de koers een enorme tik krijgenquote:Op dinsdag 17 april 2012 05:57 schreef jaco het volgende:
[..]
Voor DSM moet je nagaan welke producten ze maken en of daar op lange termijn genoeg vraag naar is. Dit is al beter te overzien, maar je kunt beter beginnen met een klein bedrijf.
Dit kun je in algemene zin inderdaad stellen, maar het gaat niet op voor elk praktijkvoorbeeld. Ik vind bijv. Accell Group (fietsen) minder riskant als ING. Fokker, Enron en Lehman Brothers waren allemaal grote bedrijven.quote:Op dinsdag 17 april 2012 09:13 schreef HD9 het volgende:
[..]
Een klein bedrijf heeft meer risico dan een grote als DSM, de kleine bedrijven hebben soms een sterke bestuurder, als die wegvalt dan kan de koers een enorme tik krijgen
1 algemeen advies: Begin klein met inleggen en laat je niet overhalen door mooie verhalen van betweters die het zogenaamd goed met jouw geld ( of jij zelf) voorhebben want zoals een oud gezegde luidt: Wanneer je geld hebt,heb je veel vrienden en adviseurs met de mooiste voorspellingen.quote:Op zondag 15 april 2012 20:58 schreef Taciho het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben pas 16 jaar geworden en zou graag willen beginnen met beleggen.
Een paar maanden geleden heb ik ook meegedaan met het beursspel van RTL Z, dit spel werkte met MijnBroker. Je begon met een portefeuille van ¤100,000 euro en hiermee heb ik in 2 maanden 10% rendement mee gehaald.
Ook heb ik me goed ingelezen over hoe het werkt en ben alleen van plan te beleggen in aandelen en niet in turbo's of sprinters (dit heb ik wel gedaan met Beursspel vandaar het rendement).
Mijn inleg is ¤1000
Graag zou ik willen weten welk platform ik zou moeten gebruiken om hiermee mee aan de slag te gaan (met deze lage inleg).
P.S : Natuurlijk heb ik toestemming van me ouders dus dit zal geen obstakels opleveren
Bij voorbaat dank
5 tot 10 wat?quote:Op dinsdag 17 april 2012 16:39 schreef Taciho het volgende:
Oke ik heb beleggen voor dummies gekocht.
Ik had toch gelijk dat ing 5 tot 10 zou stijgen in komende dagen :p
Dat maakt niet want de reden wordt altijd pas achteraf bedacht.quote:Op dinsdag 17 april 2012 16:51 schreef Taciho het volgende:
[..]
Procent maar is wel voor andere reden dan dat ik had voorspeld
Ja heb het niet gedaan. Morgen doe ik alles op de post. Met beleggen voor dummies ben ik al bij deel 2 en arceer alles wat belangrijk is. Het boek heeft me al heel wat slimmer gemaakt en dat pas met deel 1!quote:Op dinsdag 17 april 2012 22:08 schreef CrownHill het volgende:
Nee, ik raad je aan eerst wat ervaring op te doen voordat je je met die gekkigheid bezig kan gaan houden. De onzekerheid bij die producten is vele malen hoger dan bij (de meeste) aandelen, dus ook een grotere kans dat je (veel) geld verliest.
Eerst maar eens 'Beleggen voor Dummies' lezen!
In deze thread worden goede adviezen gegeven en ik merk ook op dat je die leest. Toch bespeur ik een beetje dat je korte-termijn beleggingen wilt doen met speculatieve aannames. Net als in die competitie waar je 10% rendement haalde.quote:Op dinsdag 17 april 2012 16:39 schreef Taciho het volgende:
En wat vind je dan van de Fundamentele analyse?quote:Op woensdag 18 april 2012 20:30 schreef Bananenman het volgende:
Technische analyse is imo een hoop gebakken lucht dus bespaar je de moeite
Laat die amateurs maar lekker lullen. In werkelijkheid verdienen banken door middel van technische (day)trading elke dag miljoenen. Het is ook de enige manier om met een klein kapitaal te beginnen.quote:Op woensdag 18 april 2012 20:32 schreef Taciho het volgende:
[..]
En wat vind je dan van de Fundamentele analyse?
Zeg dat maar tegen warren buffett toen ie op z'n elfde zn eerste aandeel kocht.quote:Op woensdag 18 april 2012 20:39 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Laat die amateurs maar lekker lullen. In werkelijkheid verdienen banken door middel van technische (day)trading elke dag miljoenen. Het is ook de enige manier om met een klein kapitaal te beginnen.
Op je hoeveelste zijn jullie begonnen met beleggen? en hadden jullie er eerder mee willen beginnen?quote:Op woensdag 18 april 2012 20:49 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen warren buffet toen ie op z'n elfde zn eerste aandeel kocht.
Welja, ontneem hem maar even al z'n dromen want de kans op een 2e Buffett is afgerond 0,0.quote:Op woensdag 18 april 2012 20:49 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Zeg dat maar tegen warren buffett toen ie op z'n elfde zn eerste aandeel kocht.
Op jouw leeftijd: gewoon lekker aankloten en alles uitproberen want je weet nooit van te voren waar je talenten precies zitten.quote:Op woensdag 18 april 2012 20:54 schreef Taciho het volgende:
[..]
Op je hoeveelste zijn jullie begonnen met beleggen? en hadden jullie er eerder mee willen beginnen?
quote:Op woensdag 18 april 2012 20:39 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Laat die amateurs maar lekker lullen. In werkelijkheid verdienen banken door middel van technische (day)trading elke dag miljoenen. Het is ook de enige manier om met een klein kapitaal te beginnen.
Dit dus.quote:Op woensdag 18 april 2012 21:33 schreef monkyyy het volgende:
Dat is eigenlijk waar het om draait: Koop goede bedrijven (dus geen troep) en koop ze tegen een aantrekkelijke prijs.
wat ik me dan afvraag he, wat en hoe betaald een broker nou transactiekosten aan het beursbedrijf?quote:Op dinsdag 17 april 2012 10:47 schreef 123dudeguys het volgende:
Beleggen in nederland is heel moeilijk, in de VS heb je een broker die $1 per trade doet. Dus niet 20 euro voor een trade maar 2 dollar voor een trade. dus 10 maal goedkoper.![]()
Niet afhankelijk van de eisen van je broker kan je al vanaf een paar duizend beginnen.quote:Op woensdag 18 april 2012 21:33 schreef monkyyy het volgende:
Waarom zou je eerst 50K moeten hebben om je eerste aandeel te kopen?
Ja ik ga ook niet teveel spreiden en zodra ik ¤3000 bij elkaar heb stap ik over naar lynx.quote:Op zaterdag 21 april 2012 18:34 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
[..]
Niet afhankelijk van de eisen van je broker kan je al vanaf een paar duizend beginnen.
b.v. nu voor 5000 kopen en als je weer wat gespaard hebt weer wat erbij kopen maar wel blijven letten op transactiekosten dus minimaal 2000 euro (oid) per keer kopen/verkopen dan maar de eerste 5 a 10 jaar wat minder spreiding.
Raad je aan om aandelen te kopen in DSM en na uitkering bij winst weer te verkopen of om ze te houden tot bepaalde waarde?quote:Op maandag 23 april 2012 18:30 schreef Apollon het volgende:
Technische analyse is vooral een selffulfilling prophecy, het werkt alleen omdat voldoende mensen geloven dat het werkt. Afhankelijk van je beleggingshorizon kun je hier gebruik van maken. Hoe langer je horizon, hoe belangrijker fundamentele analyse wordt. Op lange termijn zie je altijd wel een convergentie van koersen en hun fundamentele waarde (behalve in FX markten).
Mocht je eenmaal aan kopen toekomen; een ex-dividend notering geeft aan dat je vanaf dat moment geen recht meer hebt op het aankomende dividend (wat later uitgekeerd zal worden), op de ex-dividend datum zal de koers dan ook gecorrigeerd worden met de waarde van het dividend (de koers van DSM zakt 15 mei dus ongeveer een euro).
Dividend discount model FTW!quote:Op maandag 23 april 2012 22:51 schreef Taciho het volgende:
[..]
Raad je aan om aandelen te kopen in DSM en na uitkering bij winst weer te verkopen of om ze te houden tot bepaalde waarde?
Heb jij je spullen van Binck al binnen?quote:Op maandag 23 april 2012 22:51 schreef Taciho het volgende:
[..]
Raad je aan om aandelen te kopen in DSM en na uitkering bij winst weer te verkopen of om ze te houden tot bepaalde waarde?
Die uitkering is niet zo belangrijk. Je kunt nu ongeveer 36 aandelen kopen (met 1500). Koop je ze nu, dan heb je 36 aandelen die recht geven op 36 euro dividend. Dit krijg je cash op je rekening. Wacht je met kopen tot na de ex-dividend datum dan kun je er 37 kopen, tegen een koers die een euro lager is (ceteris paribus). Als je 36 cash krijgt ga je dit niet herinvesteren, ivm met transactiekosten van minimaal 10 euro. Maar zelfs als je verwacht dat het aandeel 25% gaat stijgen, dan loop je hooguit 10 euro mis.quote:Op maandag 23 april 2012 22:51 schreef Taciho het volgende:
[..]
Ja ik heb het vorige week woensdag op post gedaan. Maandag mailde ik of het compleet was en ze miste die vertegenwoordigers verklaring (zat niet in map). En die had ik maandag gelijk gestuurd, nu dus wachten op de mail met me rekekning nummerquote:Op woensdag 25 april 2012 00:03 schreef leolinedance het volgende:
Taciho, heb je je Binck papieren al binnen? Ik wacht er nogsteeds op
De beurs is maandag open, dinsdag niet.quote:Op zondag 29 april 2012 14:02 schreef Taciho het volgende:
Zijn de beurzen nou maandag en dinsdag gesloten in NL ?
Ik zou 1 fonds kiezen en dan vervolgens er minimaal 3 maand niet aankomen.quote:Op zondag 15 april 2012 21:37 schreef Taciho het volgende:
Oke ben er uit, ik ga beleggen bij binck en heb de map opgevraagd als minderjarige is het geen probleem alleen toestemming ouders nodig. Ik ga me inleg verhogen naar ¤1500 euro omdat ik toch geen scooter of zoiets ga kopen. Ik heb nog een vraag
Bij voorbaat dank
Hoeveel is die 750 euro nu waard dan?quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:14 schreef Outrun12 het volgende:
Met 1000 euro gewoon lekker pennystocks / sub penny`s gaan doen, leuk om te doen, veel uitzoeken etc.
Tuurlijk, er zijn veel scams, pump and dumps maar met een beetje ervaring kan je echt leuk geld verdienen.
Ooit begonnen met 750 euro.
Het kan!
Wat is genoeg winst? Op basis waarvan verwacht je überhaupt winst te maken? In de huidige markt gaat een zeer laag volume om, opwaartse bewegingen zijn daarom niet zo sterk. DSM staat wel een beetje in een positief licht, maar het macro-economisch sentiment weegt zwaar. Hoe ziet je strategie eruit?quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:55 schreef Taciho het volgende:
Ik heb momenteel al 40 euro verdiend als ik het nu zou verkopen. Ik wacht de kwartaalcijfers nog af en ben dan van plan om 1-2 dagen voor ze ex dividend gaan de aandelen te verkopen ( als er genoeg winst is in mijn ogen). Het gaat hier over DSM
Een veelvoud daarvanquote:Op donderdag 3 mei 2012 11:17 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hoeveel is die 750 euro nu waard dan?
Als je puur in zou zetten op sterker dan verwachte kwartaalcijfers (de concensus is niet zo goed, zie onderstaande quote), dan is het gewoon een wilde gok tenzij je insider-informatie hebt. Als je van zo'n gokje optimaal wilt profiteren dan zou je in kunnen zetten met een paar sprinters/speeders/turbo's. Met een hefboom van 4/5 kan zoiets nog leuk uitpakken. Zelfs een hefboom van 6 is dan nog te doen, omdat je voor dinsdag in principe toch niet meer door een stop loss niveau onder de 40 gaat (over de laatste 192 observaties heeft DSM een standaardafwijking van 2,01% met een gemiddelde van 0,12% en een min/max van -6,22%/5,04%).quote:Op donderdag 3 mei 2012 17:31 schreef Apollon het volgende:
[..]
Wat is genoeg winst? Op basis waarvan verwacht je überhaupt winst te maken? In de huidige markt gaat een zeer laag volume om, opwaartse bewegingen zijn daarom niet zo sterk. DSM staat wel een beetje in een positief licht, maar het macro-economisch sentiment weegt zwaar. Hoe ziet je strategie eruit?
quote:AMSTERDAM (AFN) - DSM heeft in het eerste kwartaal van 2012 aanzienlijk minder winst gehaald dan een jaar eerder. Dat voorspellen analisten in een vooruitblik op de cijfers die het speciaalchemiebedrijf dinsdag voorbeurs presenteert.
De analisten voorzien gemiddeld een nettowinst van 113 miljoen euro. Dat is bijna 32 procent minder dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (ebit) valt naar verwachting ruim een kwart lager uit dan in de eerste 3 maanden van 2011.
wachten op de kwartaalcijfers zou ik niet doen, dat is gewoon een gok omdat je niet kunt weten hoe het kwartaal is uitgevallen, natuurlijk kun je een verwachting maken op basis van het verleden, het macro economische sentiment en de cijfers van de concurrentie, maar dat doen andere beleggers ook en dat zit al lang in de prijs verwerkt. zelfs topanalisten zitten er vaak nog naast met hun verwachting.quote:Op donderdag 3 mei 2012 11:55 schreef Taciho het volgende:
Ik heb momenteel al 40 euro verdiend als ik het nu zou verkopen. Ik wacht de kwartaalcijfers nog af en ben dan van plan om 1-2 dagen voor ze ex dividend gaan de aandelen te verkopen ( als er genoeg winst is in mijn ogen). Het gaat hier over DSM
Naar wie bel je dan?quote:Op donderdag 3 mei 2012 18:04 schreef Outrun12 het volgende:
[..]
Een veelvoud daarvan
Ik ben een beetje blijven hangen met Penny`s, de rest boeit me niet echt (meer). Mocht ik dit fulltime doen dan kan ik er makkelijk van leven.
Echter, veel stress, veel uitzoeken, bellen etc maar zo leuk om te doen!
Niet noodzakelijk, ligt ook erg aan het de onderbouwing en in hoeverre dit afwijkt van bestaande adviezen. Wel opent de markt sowieso lager, dus verwacht geen goede dag vandaag. Afhankelijk van het Amerikaanse banenraport in de middag zou vandaag nog wel eens wat vuurwerk op kunnen leveren.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 08:47 schreef Taciho het volgende:
shit, een bank heeft vandaag het advies voor DSM van buy naar neutral gezet. Heeft dit invloed op het aandeel?
Schijnbaar heeft het toch wel wat invloed, als dat soort adviezen worden gegeven vlak voor de kwartaalcijfers worden er altijd een paar zenuwachtig. Maar die -1.6% zoals het er nu voor staat is niet onoverkomelijk.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 08:56 schreef Apollon het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk, ligt ook erg aan het de onderbouwing en in hoeverre dit afwijkt van bestaande adviezen. Wel opent de markt sowieso lager, dus verwacht geen goede dag vandaag. Afhankelijk van het Amerikaanse banenraport in de middag zou vandaag nog wel eens wat vuurwerk op kunnen leveren.
Jep ik zat er ook al op te wachten, hopen dat het een beetje positief is.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:33 schreef Shispeed het volgende:
[..]
Schijnbaar heeft het toch wel wat invloed, als dat soort adviezen worden gegeven vlak voor de kwartaalcijfers worden er altijd een paar zenuwachtig. Maar die -1.6% zoals het er nu voor staat is niet onoverkomelijk.
Het zal inderdaad hangen en vallen met de Payrolls van vanmiddag, mijn verwachting is dat ze positief zullen uitvallen, maar dat is niet echt ergens op gebaseerd. over een half uurtje ook nog de Service PMI's van de EU, dat kan ook nog wel eens een beetje het sentiment veranderen.
In principe kun je bij een adviesverlaging altijd wel een negatief effect op de koers verwachten, al is dat wat kort door de bocht. Blijkbaar was de toon van deze wijziging voldoende aanleiding om DSM als grootste daler te laten openen (ik heb het advies niet gelezen), maar echt bijzonder negatief is het nou ook weer niet (anders stond het aandeel wel meer dan 2% in de min). De verwachting wat die banen betreft is nogal breed, dus alleen een sterk positief of negatief getal gaat een groot effect hebben. Wel leuk om daarop te speculeren met een strangle, 300 - 310 voor 25 euro en dan hopen op een 2% verandering in de AEXquote:Op vrijdag 4 mei 2012 09:33 schreef Shispeed het volgende:
[..]
Schijnbaar heeft het toch wel wat invloed, als dat soort adviezen worden gegeven vlak voor de kwartaalcijfers worden er altijd een paar zenuwachtig. Maar die -1.6% zoals het er nu voor staat is niet onoverkomelijk.
Het zal inderdaad hangen en vallen met de Payrolls van vanmiddag, mijn verwachting is dat ze positief zullen uitvallen, maar dat is niet echt ergens op gebaseerd. over een half uurtje ook nog de Service PMI's van de EU, dat kan ook nog wel eens een beetje het sentiment veranderen.
Mwah cijfers vielen iets tegen nu maar wachten tot half 3 en kijken wat er in Amerika gebeurt, tot dan ga ik niet meer kijkenquote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:00 schreef Apollon het volgende:
[..]
In principe kun je bij een adviesverlaging altijd wel een negatief effect op de koers verwachten, al is dat wat kort door de bocht. Blijkbaar was de toon van deze wijziging voldoende aanleiding om DSM als grootste daler te laten openen (ik heb het advies niet gelezen), maar echt bijzonder negatief is het nou ook weer niet (anders stond het aandeel wel meer dan 2% in de min). De verwachting wat die banen betreft is nogal breed, dus alleen een sterk positief of negatief getal gaat een groot effect hebben. Wel leuk om daarop te speculeren met een strangle, 300 - 310 voor 25 euro en dan hopen op een 2% verandering in de AEX
misschien kun je beter maar helemaal niet meer kijken, het wordt er niet echt beter opquote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:03 schreef Taciho het volgende:
[..]
Mwah cijfers vielen iets tegen nu maar wachten tot half 3 en kijken wat er in Amerika gebeurt, tot dan ga ik niet meer kijken
dat valt opzich wel mee hoor, ik zie vaak zat gebeuren dat er nauwelijks op gereageerd wordt of dat het maar heel even een dipje veroorzaakt en het aandeel daarna weer vrolijk terugveertquote:Op vrijdag 4 mei 2012 10:00 schreef Apollon het volgende:
[..]
In principe kun je bij een adviesverlaging altijd wel een negatief effect op de koers verwachten, al is dat wat kort door de bocht. Blijkbaar was de toon van deze wijziging voldoende aanleiding om DSM als grootste daler te laten openen (ik heb het advies niet gelezen), maar echt bijzonder negatief is het nou ook weer niet (anders stond het aandeel wel meer dan 2% in de min). De verwachting wat die banen betreft is nogal breed, dus alleen een sterk positief of negatief getal gaat een groot effect hebben. Wel leuk om daarop te speculeren met een strangle, 300 - 310 voor 25 euro en dan hopen op een 2% verandering in de AEX
Je kunt toch vooraf limiet- en stop orders invoeren voor de niveau's waarop je wilt handelen ?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:54 schreef Rode_banaan het volgende:
Laat Binck alsjeblieft links liggen. Als het er op aan komt om te verkopen, of te kopen ligt de site plat. XD
Nog nooit last van gehad..ik gebruik meerdere brokers, ondanks bepaalde kosten is het best fijn werken.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:54 schreef Rode_banaan het volgende:
Laat Binck alsjeblieft links liggen. Als het er op aan komt om te verkopen, of te kopen ligt de site plat. XD
valt wel mee toch, ik heb maar ooit één keer last van gehad dat ze er een half uurtje uitlagen, voor de rest nooit. is je internet op PC niet gewoon traag?quote:Op vrijdag 4 mei 2012 12:54 schreef Rode_banaan het volgende:
ach ik vind dat DSM het nog aardig gehouden heeft, aan het begin van de dag was het nog de sterkste daler, het is maar goed dat ze dat niet vast hebben gehouden.quote:Op vrijdag 4 mei 2012 17:45 schreef Taciho het volgende:
Nou het was vandaag echt een slagveld. Van gister +50 euro naar -50 euro vandaag. Volgende keer ga ik bij een winst van meer dan 30 euro de aandelen verkopen. Had ik ze vandaag weer kunnen kopen voor veel lager
Dit soort denken is heel gevaarlijk.quote:Op dinsdag 17 april 2012 16:39 schreef Taciho het volgende:
Oke ik heb beleggen voor dummies gekocht.
Dit is echt compleet irrelevant! Niet aanvallend bedoeld, maar met het hoogste niveau uit je rijtje, gym met EC12 (als dat nog steeds zo is?), weet je niets van de economie met betrekking tot finance, boekhouden (en bijbehorende trucjes waar je voor moet opletten), berekenen van free cash flows en laat staan bepalen hoe de macro-economische factoren ervoor staan. Het merendeel van de mensen met een MSc in Finance kunnen dit nog niet perfect terug rekenen naar de waarde van een aandeel. Bovendien, de beurs is niet te voorspellen en is vaak niet rationeel. Als er uit jouw analyse komt dat het aandeel onder de berekende waarde wordt verhandeld om hem vervolgens te kopen en de markt kiest ervoor om het aandeel te laten dalen sta je daar met je analyse.. De beurs is meer dan rationeel analyseren en winst schuiven naar de 'slimste' of hoogst opgeleide persoon.quote:Op zondag 6 mei 2012 10:05 schreef Physics het volgende:
[..]
Kun je ons iets vertellen over je niveau? vmbo/havo/ath/gym en met welk profiel?
Hey,quote:Op zondag 6 mei 2012 10:05 schreef Physics het volgende:
[..]
Dit soort denken is heel gevaarlijk.
Ik quote Peter Lynch "Just because a stock has gone up, doesn't mean you made a good investment"
Je zou je geld beter kunnen "investeren" in een paar goede boeken over business, finance, accounting en dan over investeren.
Kun je ons iets vertellen over je niveau? vmbo/havo/ath/gym en met welk profiel?
Dus jij vind het irrelevant of iemand een vmbo gemengd pakketje heeft of gymnasium doet met 3 profielen? Oke, in mijn wereld is dat wel relevant.quote:Op zondag 6 mei 2012 10:18 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Dit is echt compleet irrelevant! Niet aanvallend bedoeld, maar met het hoogste niveau uit je rijtje, gym met EC12 (als dat nog steeds zo is?), weet je niets van de economie met betrekking tot finance, boekhouden (en bijbehorende trucjes waar je voor moet opletten), berekenen van free cash flows en laat staan bepalen hoe de macro-economische factoren ervoor staan. Het merendeel van de mensen met een MSc in Finance kunnen dit nog niet perfect terug rekenen naar de waarde van een aandeel. Bovendien, de beurs is niet te voorspellen en is vaak niet rationeel. Als er uit jouw analyse komt dat het aandeel onder de berekende waarde wordt verhandeld om hem vervolgens te kopen en de markt kiest ervoor om het aandeel te laten dalen sta je daar met je analyse.. De beurs is meer dan rationeel analyseren en winst schuiven naar de 'slimste' of hoogst opgeleide persoon.
Ik zou focussen opquote:Op zondag 6 mei 2012 11:03 schreef Taciho het volgende:
[..]
Hey,
Ik heb het boek al 2 weken uit en ben al van dat soort gedachten afgestapt. Ik doe momenteel atheneum met het profiel NT met economie in vrije ruimte. Ik ben trouwens ook al van plan om meer boeken te lezen, alleen heb ik het nu druk met school.
Qua potentie vind ik dat zeker wel relevant. Ik interpreteerde je post als zijnde polsend hoeveel kennis van economische dingen hij al had. In het geval je het bedoelde om potentie te peilen was mijn conclusie wat voorbarig, excuses in dat geval.quote:Op zondag 6 mei 2012 11:19 schreef Physics het volgende:
[..]
Dus jij vind het irrelevant of iemand een vmbo gemengd pakketje heeft of gymnasium doet met 3 profielen? Oke, in mijn wereld is dat wel relevant.
Het ging me vooral om zijn potentie om boeken te lezen.
Op de lange termijn zie je vaak wel een terugkeer naar de fundamentele waarde. Een goed recent voorbeeld hiervan is de huizenmarkt. Jarenlang zijn huizenprijzen door een irrationele markt overgewaardeerd geweest, maar inmiddels benaderen prijzen hun fundamentele waarde weer. Het is in dat geval toch best handig als je wat kunt rekenen, alleen moet je soms diepe zakken hebben om in de tussentijd tegen de irrationele markt op te kunnen (dit vereist een behoorlijk stukje risicomanagement). Warren Buffet heeft laten zien dat dit principe toch best wel goed werkt. Het probleem zit hem dus alleen in de korte termijn, omdat de markt dan wel meer onvoorspelbaar is. In dat laatste geval kun je je beter verdiepen in technische analyse om toch nog enig houvast te hebben. Niet dat technische analyse echt uitkomst biedt, maar zolang er mensen zijn die er in geloven heeft het altijd meerwaarde. Korte termijn werk blijft toch meer gokken dan wat anders.quote:Op zondag 6 mei 2012 10:18 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Dit is echt compleet irrelevant! Niet aanvallend bedoeld, maar met het hoogste niveau uit je rijtje, gym met EC12 (als dat nog steeds zo is?), weet je niets van de economie met betrekking tot finance, boekhouden (en bijbehorende trucjes waar je voor moet opletten), berekenen van free cash flows en laat staan bepalen hoe de macro-economische factoren ervoor staan. Het merendeel van de mensen met een MSc in Finance kunnen dit nog niet perfect terug rekenen naar de waarde van een aandeel. Bovendien, de beurs is niet te voorspellen en is vaak niet rationeel. Als er uit jouw analyse komt dat het aandeel onder de berekende waarde wordt verhandeld om hem vervolgens te kopen en de markt kiest ervoor om het aandeel te laten dalen sta je daar met je analyse.. De beurs is meer dan rationeel analyseren en winst schuiven naar de 'slimste' of hoogst opgeleide persoon.
Ik ben het met je eens dat korte termijn investeren op gokken neer komt. Maar om dan vervolgens een instrument aan te raden om te helpen met gokken, vind ik niet handig. Technische Analyse kost ook weer tijd en geld om te leren. Ik denk dat TS die tijd beter kan investeren in kennis opdoen rondom bedrijfseconomie, macro-economie en investeren zoals een aantal posts hierboven wordt geadviseerd.quote:Op zondag 6 mei 2012 11:33 schreef Apollon het volgende:
Het probleem zit hem dus alleen in de korte termijn, omdat de markt dan wel meer onvoorspelbaar is. In dat laatste geval kun je je beter verdiepen in technische analyse om toch nog enig houvast te hebben. Niet dat technische analyse echt uitkomst biedt, maar zolang er mensen zijn die er in geloven heeft het altijd meerwaarde. Korte termijn werk blijft toch meer gokken dan wat anders.
Ik wist wel waarom het steeg (overname kensey nash) en daalde (advies van buy naar neutral vanwege lagere winst verwachting). Ook weet ik waar de DSM globaal in actief is. Wel heb je gelijk dat ik iets te snel de aandelen heb gekocht en iets te weinig onderzoek heb gedaan. Mijn doelstelling was eigenlijk om het dividend te krijgen en daarna ongeveer weer te verkopen als het aandeel 46 į 48 euro waard is.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:12 schreef jaco het volgende:
[..]
De TS is naar mijn mening nog niet toe aan investeren. Hij weet niets van DSM, weet niet waarom het aandeel eerst steeg, toen weer daalde en hij heeft ook geen doelstellingen rondom de investering (althans niet hier gepost).
Als het doel speculatie op (zeer) korte termijn is, dan kun je beter instrumenten gebruiken die daar meer voor geschikt zijn. Anders gooi je niet alleen geld weg met de "gok" zelf, maar nog eens met de kosten waar je tegenaan loopt. Aandelen zijn gewoon niet geschikt voor dit soort korte termijn "investeringen." Met 5 transacties loop je zo tegen 100 euro transactiekosten aan, zonder dat je daar echt iets aan over houdt (10% pakken op aandelen is veel, maar voor TS zou dit maximaal een winst van 150 euro betekenen).quote:Op zondag 6 mei 2012 14:12 schreef jaco het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat korte termijn investeren op gokken neer komt. Maar om dan vervolgens een instrument aan te raden om te helpen met gokken, vind ik niet handig.
ja, al zaten beiden uitslagen denk ik ook al wel ingeprijsd omdat beiden conform de verwachting zijn.quote:Op zondag 6 mei 2012 21:18 schreef Taciho het volgende:
In griekenland en frankrijk hebben partijen gewonnen die tegen de EU en bezuinigen zijn.
Is dit negatief nieuws voor de beurs morgen?
Hehe inderdaad spannend. Mischien moet ik me aandelen maar verkopen als dit echt de slechte kant op gaat, ook al speel ik quitte of met verlies.quote:Op zondag 6 mei 2012 22:38 schreef Apollon het volgende:
In Griekenland moeten vanaf juni nieuwe bezuinigingsmaatregelen van kracht worden. Als er geen coalitie gevormd kan worden, dan is het nog maar de vraag of dit echt gaat gebeuren (met alle gevolgen van dien). Het gaat in ieder geval moeilijk worden, en de verkiezingsuitslag is ook nog eens slechter dan verwacht. Nieuwe Democratie en Pasok zouden naar verwachting nog wel de twee grootste partijen worden, maar in de uitslag is zelfs Syriza (radicaal links en anti-EU) Pasok gepasseerd (in de laatste twee weken voor de verkiezingen mochten geen peilingen meer gepubliceerd worden). Kortom, de beurzen zullen morgen wel omlaag gaan. Op korte termijn geef ik de AEX een koersdoel van 285, afhankelijk van verdere ontwikkelingen is er nog genoeg downside (de focus zal in eerste instantie nog op Frankrijk liggen).
Edit: DSM zal met een beta van 1,07 (192 observaties, AEX als benchmark) ongeveer in lijn met de markt gaan bewegen. Alleen speelt voor DSM nog het feit dat dinsdag die kwartaalcijfers gepubliceerd worden. Ben benieuwd
als de jaarcijfers tegenvallen zou ik ze sowieso verkopen en niet afwachten, of je moet ze voor langere termijn aan willen houden. Morgenavond komen de cijfers van Solay (groot, enigszins vergelijkbaar Belgisch chemieconcern). dat kan alvast een indicatie zijn voor dinsdagochtend, maar daar kun je niet meer op reageren.quote:Op zondag 6 mei 2012 23:32 schreef Taciho het volgende:
[..]
Hehe inderdaad spannend. Mischien moet ik me aandelen maar verkopen als dit echt de slechte kant op gaat, ook al speel ik quitte of met verlies.
Ja wel jammer dat DSM niet echt veel winst maakte en vrijwel quitte speelde. Nog 5 minuten en dan komen de kwartaalcijfers van dat Belgische bedrijf Solay, ben benieuwd.quote:Op maandag 7 mei 2012 17:50 schreef Apollon het volgende:
Werd uiteindelijk nog wel een mooie dag. Komende 3 dagen zal duidelijk worden of Griekenland een coalitie zal kunnen vormen, dus de volatiliteit blijft. Voorlopig wachten we op DSM...
Wanneer de euro instort, wat ik overigens echt niet verwacht, dan heb je met je aandelen dsm toch een stukje echte waarde in handen?quote:Op maandag 7 mei 2012 19:48 schreef Taciho het volgende:
Wil zo snel mogelijk DSM verkopen (misschien deels), dan kan ik daarna de helft omzetten naar dollars en ga ik investeren in Amerikaanse beurs (voor als de euro instort).
Met dat soort doemscenario's kun je misschien beter investeren in kippen, eetbare planten, een fiets en handvaardigheid.quote:Op maandag 7 mei 2012 19:56 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Wanneer de euro instort, wat ik overigens echt niet verwacht, dan heb je met je aandelen dsm toch een stukje echte waarde in handen?
Als je bang bent dat currencies instorten lijkt het me juist handig om aandelen te hebben, die gaan dan door het dak.
Misschien moet je dat plan nog eens heroverwegen.
Dat raad ik zeker af, aan Amerikaanse aandelen kleven ook flink wat nadelen. Ten eerste zul je je euro's moeten omwisselen wat geld kost, en zijn de transactiekosten veel hoger. Daarnaast heb je een valutarisico, zakt de dollar dan worden je aandelen minder waard in euro's, ook al zou er met het aandeel zelf niks gebeuren. Bovendien is handelen in Nederland voor een Nederlander simpeler en doorzichtiger, omdat dit toch je thuismarkt is en je veel meer inzicht en snelle informatie beschikbaar hebt voor Nederlandse aandelen dan voor Amerikaanse aandelen.quote:Op maandag 7 mei 2012 19:48 schreef Taciho het volgende:
Wil zo snel mogelijk DSM verkopen (misschien deels), dan kan ik daarna de helft omzetten naar dollars en ga ik investeren in Amerikaanse beurs (voor als de euro instort).
Vanaf welk bedrag raad jij het aan? Ervan uitgaande dat er via Lynx gehandeld wordt.quote:Op maandag 7 mei 2012 21:37 schreef Shispeed het volgende:
[..]
Met een klein bedrag in dollars handelen is sowieso niet geschikt, omdat de relatieve kosten dan veel te groot worden.
dat wordt bij heel veel aandelen geroepen, niet te veel waarde aan hechten! DSM is een grote jongen, een bedrijf wat DSM overneemt zal dus een van de grootste spelers ter wereld op Chemiegebied moeten zijn. Bovendien zijn de aandelen van DSM vrij duur, meestal zie je dat een bedrijf wordt overgenomen wanneer de koers flink ingekakt is, zodat de keet goedkoop kan worden overgenomen.quote:Op maandag 7 mei 2012 22:55 schreef Taciho het volgende:
Hey sommige zeggen dat DSM een geschikte overnamekandidaat is. Hoe denken jullie hierover?
Ik moet morgen naar school :p heb nog gym ook dus kan ze ook niet stiekem verkopen hehe.quote:Op maandag 7 mei 2012 23:07 schreef Shispeed het volgende:
[..]
dat wordt bij heel veel aandelen geroepen, niet te veel waarde aan hechten! DSM is een grote jongen, een bedrijf wat DSM overneemt zal dus een van de grootste spelers ter wereld op Chemiegebied moeten zijn. Bovendien zijn de aandelen van DSM vrij duur, meestal zie je dat een bedrijf wordt overgenomen wanneer de koers flink ingekakt is, zodat de keet goedkoop kan worden overgenomen.
ik denk dus niet dat DSM op de korte termijn een grote kans maakt om overgenomen te worden, er zijn zat andere aandelen in Nederland waarbij die kans veel groter is![]()
ga je trouwens morgen vroeg opstaan voor de kwartaalcijfers?
ik zag het, geluksvogel! als ik jou was zou ik ze nog een tijdje aanhoudenquote:Op dinsdag 8 mei 2012 07:35 schreef Taciho het volgende:
Hehe de cijfers van DSM zijn positiever als verwacht dus waarschijnlijk staan ze vandaag in de lift
Sparen?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:35 schreef Apollon het volgende:
Hoe kom je eigenlijk aan je startkapitaal als ik vragen mag? Geloof niet dat het ergens gemeld is, maar je houdt niet zomaar 1.500 euro over lijkt me.
quote:
Gezien het feit TS nog jong is, is het (relatief) gezien niet zo'n probleem dat je vaak op de blaren moet zitten. Ik was liever ook eerder met beleggen begonnen. Des te ouder je bent, des te minder risico je kunt nemen.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:06 schreef Apollon het volgende:
[..]Als TS 1.500 euro bij heeft weten te sparen door vakken te vullen of kranten te bezorgen, dan kan het best pijnlijk zijn om zomaar 40-60 euro te zien verdampen (daar moet je toch een goed aantal uren voor maken). Dat zou wat van het hypernerveuze gedrag van TS verklaren. En emoties zijn over het algemeen een slechte raadgever. No offence, maar voorlopig komt TS nog niet over als een geschikte belegger.
Eens, maar daarom vraag ik mij ook af waar die nervositeit van TS vandaan komt. Lijkt me niet echt nodig...quote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Gezien het feit TS nog jong is, is het (relatief) gezien niet zo'n probleem dat je vaak op de blaren moet zitten. Ik was liever ook eerder met beleggen begonnen. Des te ouder je bent, des te minder risico je kunt nemen.
Hehe, ik maak me niet echt zorgen over me geld omdat ik er anders toch weinig mee doe.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:06 schreef Apollon het volgende:
[..]Als TS 1.500 euro bij heeft weten te sparen door vakken te vullen of kranten te bezorgen, dan kan het best pijnlijk zijn om zomaar 40-60 euro te zien verdampen (daar moet je toch een goed aantal uren voor maken). Dat zou wat van het hypernerveuze gedrag van TS verklaren. En emoties zijn over het algemeen een slechte raadgever. No offence, maar voorlopig komt TS nog niet over als een geschikte belegger.
zo ben ik ook begonnen, met zelfs maar 1000 euroquote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:42 schreef Taciho het volgende:
[..]
Hehe, ik maak me niet echt zorgen over me geld omdat ik er anders toch weinig mee doe.
Gewerkt voor me geld heb ik bijna nooit, ik heb soms wel een baantje maar dan is dat voor even en niet als krantenbezorger ofzo xD maar dan zijn het ook baantjes die goed verdiende. Nu werk ik bij een restaurant (bediening) en krijg ik 4.50 betaald als 16 jarige. en voor de rest hoef ik weinig zelf te betalen(niks eigenlijk) ik werk ook alleen als ik zin heb dus dat is zo 1-2 keer per maand. 2 jaar geleden had ik geen zin om iets te doen en vanaf toen kreeg ik geen zakgeld meer en krijg nu nog steeds geen zakgeld QQ. en ja de rest komt eigenlijk van verjaardagen e.d
Ik zie het beleggen meer als een uitdaging en doe het niet perse voor het geld (wat wel mooi zou zijn) en ook om mezelf te motiveren om weer te werken nu ik weer minder geld op me rekening heb (want ben behoorlijk lui geworden).
Al met al ben ik toch een redelijk geschikte belegger volgens mij
Wat hij ook doet, hij zou zich iets meer in het betreffende bedrijf kunnen verdiepen. Mijn tip is dan ook een kleiner bedrijf te kiezen met een makkelijker te begrijpen product. Dan kan hij z'n eigen visie ontwikkelen over de groei van de markt van dat product.quote:Op woensdag 9 mei 2012 08:38 schreef Apollon het volgende:
Het is een klassieke beginnersfout om teveel transacties te maken, of de relatieve omvang hiervan te onderschatten. Vandaar dat mijn advies voor TS is om meer risico (hoeft niet enorm te zijn, maar minstens offensievere aandelen) te nemen (dat kan hij in theorie wel dragen), of juist meer richting een buy & hold strategie te gaan. Aan een neutraal aandeel als DSM (beta van bijna 1) heeft TS niet zoveel.
Nou.... op dit moment alles behalve datquote:
Pas maar op, beleggen kan leiden tot verslavingquote:Op woensdag 9 mei 2012 14:47 schreef Taciho het volgende:
[..]
Nou.... op dit moment alles behalve dat.
heb nu een min van 60 euro ongeveer QQ, vooral door weer een adviesverlaging ( en een verhoging van koersdoel van ING ). Maar DSM houdt het aardig vol en staat wel in het rijtje van minst harde dalers.
Nu is het hopen op betere dagen
Hoe bedoel je ?quote:Op woensdag 9 mei 2012 15:01 schreef Outrun12 het volgende:
[..]
Pas maar op, beleggen kan leiden tot verslaving
terechte klachtquote:Op woensdag 9 mei 2012 15:01 schreef Outrun12 het volgende:
[..]
Binck heeft standaard al een dollarrekening toch?quote:Op woensdag 9 mei 2012 15:31 schreef Shispeed het volgende:
[..]
terechte klacht![]()
ik kan ook moeilijk stoppen denk ik, maar zolang ik er ook geld aan overhoud maakt dat mij niet zo heel veel uitik heb zelfs er een tijdje over gedacht om ook een dollarrekening te openen zodat ik ook 's avonds kon traden. gelukkig kon ik mezelf beheersen.
___!
klopt, maar als ik in Amerika ga traden doe ik dat liever bij een Amerikaanse broker, omdat ik dan niet hoef te betalen voor real time koersen en omdat die meestal (veel) goedkoper zijn qua transactiekosten.quote:Op woensdag 9 mei 2012 15:46 schreef Taciho het volgende:
[..]
Binck heeft standaard al een dollarrekening toch?
Ik zat er ook aan te denken omdat de S&P het altijd nog best redelijk doet met al die onrust in de EU
[ afbeelding ]
En het is ook wel leuk om iets te doen te hebben in de avond haha.
Hoe meer je snapt / leert, hoe leuker het allemaal wordt..het kan echt een tijdvreter worden en behoorlijke impact op je rl leven (lees - met een beetje beleggen in NL aandelen etc heb je hier niet echt last vanquote:
Klacht?quote:Op woensdag 9 mei 2012 15:31 schreef Shispeed het volgende:
[..]
terechte klacht![]()
ik kan ook moeilijk stoppen denk ik, maar zolang ik er ook geld aan overhoud maakt dat mij niet zo heel veel uitik heb zelfs er een tijdje over gedacht om ook een dollarrekening te openen zodat ik ook 's avonds kon traden. gelukkig kon ik mezelf beheersen.
___!
overigens houdt DSM het heel mooi TSik begin alleen wel steeds meer te vrezen dat de huidige koersval geen dipje of correctie meer is, maar dat we weer dieper gaan zakken. Ik heb altijd gedacht dat Griekenland wel in de Eurozone zou blijven en niet failliet zou gaan, maar ik begin daar steeds meer over te twijfelen, zeker nu ze waarschijnlijk alweer nieuwe verkiezingen krijgen. Maar ach, dat bied ook weer kansen
Nee is niet heel me vermogen haha had het zelfs verhoogd naar 1750 euro ( zit al in DSM haha).quote:Op woensdag 9 mei 2012 16:13 schreef kingmob het volgende:
Ik zou het neit doen, maar zo te zien is dat advies al te laat
Beleggen met zo'n minimale portefeuille lijkt me gewoon geen zin hebben tenzij je het echt als 'leergeld' ziet. Voor jou is 1500 nog enorm veel geld iig lijkt me?
Hiermee wil ik niet elitair overkomen, maar meer dat ik me kan voorstellen dat dat je gehele vermogen is
Nouja, zin is relatief. Als jij winst maakt en je hebt plezier haal je er misschien idd uit wat je wil. Zelf ben ik geen 'liefhebber' en heb dus de conclusie getrokken dat het het niet waard was. Te veel werk om (misschien) een klein beetje meer rendement er uit te slepen dan een goed spaarplan, of heel veel risico nemen. Zolang je maar niet de verkeerde verwachtingen van gouden bergen hebtquote:Op woensdag 9 mei 2012 16:20 schreef Taciho het volgende:
[..]
Nee is niet heel me vermogen haha had het zelfs verhoogd naar 1750 euro ( zit al in DSM haha).
Ik heb genoeg geld over op me bank om nog dingen te kunnen doen![]()
En ik ben het niet met je eens dat het geen zin heeft want ik kan, als ik alles in zoveel mogelijk in een fonds doe, redelijke winsten maken (en verliezen). De transactie kosten (eerste 50 euro gratis) waren minder dan 1% rendement dus het kan snel gaan
Haha ja ik begrijp wat je hiermee bedoelt.quote:Op woensdag 9 mei 2012 16:09 schreef Outrun12 het volgende:
[..]
Beleggen zonder emotie is voor sommige mensen best moeilijk, wat erg vermoeiend kan zijn.
Haha, onze Warren Juniorquote:
Klopt helemaal, neemt niet weg dat ik soms nog steeds uren naar dezelfde charts kan kijkenquote:Op woensdag 9 mei 2012 17:55 schreef Apollon het volgende:
Sparen is niet echt een optie. Een rente van maximaal 3% kan niet op tegen 1,2% belasting + inflatie. De enige manier om je vermogen echt te laten groeien is door te investeren. Gelukkig kan dat laatste best leuk zijn
Met name in het begin kun je er veel tijd aan kwijt zijn. Na verloop van tijd voel je wel aan wat belangrijk is en wat niet, dus dan gaat het meeste nieuws langs je heen.
Haha nou ik sta nog steeds 3.5% verlies dus dat duurt nog wel even.quote:Op woensdag 9 mei 2012 18:46 schreef Outrun12 het volgende:
[..]
Haha, onze Warren Junior
[..]
Klopt helemaal, neemt niet weg dat ik soms nog steeds uren naar dezelfde charts kan kijken
Ik ben een nieuws-junkie, zal helaas altijd zo blijven
Ach, ik sta zelf 12% in de min over mijn hele portefeuille, de afgelopen 20 dagen ging het hardquote:Op woensdag 9 mei 2012 19:38 schreef Taciho het volgende:
[..]
Haha nou ik sta nog steeds 3.5% verlies dus dat duurt nog wel even.
Wel heb ik dat wanneer de beurs sluit ik dat jammer vind en niet kan wachten tot die weer open gaat xD. Daarom wil ik ook aandelen in de VS :p
Hoeveel geld heb jij dan ongeveer in je portefeuille zitten ?quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:57 schreef Apollon het volgende:
[..]
Ach, ik sta zelf 12% in de min over mijn hele portefeuille, de afgelopen 20 dagen ging het hardMaar het kan net zo hard weer de andere kant op gaan, dus zo spannend is dat nou ook weer niet
Wat mij betreft mag het allemaal nog verder naar beneden (en dat zal het ook wel gaan), ben voorlopig toch nog niet klaar met kopen
Jups.quote:Op woensdag 9 mei 2012 15:01 schreef Outrun12 het volgende:
[..]
Dat dusquote:Op woensdag 9 mei 2012 23:57 schreef miro86 het volgende:
[..]
Jups.
Beste oplossing om daarvanaf te komen is een baan waarbij je authorisatie moet vragen voor alle transacties. (*Frustrated)...
wat van banen gaat het dan om?quote:Op donderdag 10 mei 2012 07:33 schreef Apollon het volgende:
[..]
Dat dusAl is het voordeel dat je minder kosten maakt aan transacties, maar verder ga je nooit een optimaal rendement meer halen
ok dan begrijp ik het wel jaquote:Op donderdag 10 mei 2012 11:07 schreef Apollon het volgende:
[..]
Risicomanagement in de bancaire sector.
Een AVA is van nature niet verrassend (geen verrassing, geen prijsverandering), omdat de agenda ruim van tevoren vastgelegd is. Dit is een wettelijke verplichting; voor bijzondere zaken zou nu een buitengewone vergadering gepland moeten worden omdat het niet meer meegenomen mag worden. Dus nee, dit heeft geen enkel effect op de koers.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:53 schreef Taciho het volgende:
Zo was weer redelijke dag op de beurs en ook een bescheiden plusje voor DSM. Nu wachten op morgen want dan is de jaarlijkse AVA van DSM. Misschien hebben ze nog wat te melden wat het aandeel kan laten stijgen.
Het dividend e.d wordt wel vastgesteld toch?quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:13 schreef Apollon het volgende:
[..]
Een AVA is van nature niet verrassend (geen verrassing, geen prijsverandering), omdat de agenda ruim van tevoren vastgelegd is. Dit is een wettelijke verplichting; voor bijzondere zaken zou nu een buitengewone vergadering gepland moeten worden omdat het niet meer meegenomen mag worden. Dus nee, dit heeft geen enkel effect op de koers.
Vastgesteld/goedgekeurd. Het is de directie die een voorstel doet, wat al bekend is namelijk 1,45 per aandeel (waarvan 1 euro overblijft na een interim dividend van 0,45 in augustus vorig jaar).quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:17 schreef Taciho het volgende:
[..]
Het dividend e.d wordt wel vastgesteld toch?
Ze zeiden dat de aandelen uit hun eigen voorraad komen dus dan komen er geen nieuwe aandelen in omloop toch? En intrekken van aandelen betekent toch dat ze niet meer in omloop zijn ?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:03 schreef Apollon het volgende:
Lijkt me niet. DSM geeft volgens mij een keuzedividend, dus is het intrekken van aandelen een logische stap om verwatering van de WPA te voorkomen (bij een stockdividend komen juist meer aandelen in omloop). Dit zou geen prijseffect tot gevolg moeten hebben.
Bij een stockdividend komen automatisch nieuwe aandelen in omloop. Stel, een bedrijf heeft 100 geplaatste aandelen met een waarde van 10 euro. De winst is 1000 euro dus de WPA is ook 10 euro. Het bedrijf keert 10% uit, dus 1 euro per aandeel. Kiest men voor stockdividend dan krijgt men 1 nieuw aandeel per 10 bestaande aandelen. Kiest iedereen voor stockdividend, dan zijn er na uitkering 110 aandelen in omloop. De WPA gaat hierdoor omlaag naar ong. 9,09 per aandeel.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:10 schreef Taciho het volgende:
[..]
Ze zeiden dat de aandelen uit hun eigen voorraad komen dus dan komen er geen nieuwe aandelen in omloop toch? En intrekken van aandelen betekent toch dat ze niet meer in omloop zijn ?
Ah ok maar de omwisselverhouding wordt het gemiddelde van 3 dagen. Stel dat kom uit op 42 euro dan krijg je per 42 aandelen een aandeel. Ik heb nu 40 aandelen, krijg ik nu niks?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:47 schreef Apollon het volgende:
[..]
Bij een stockdividend komen automatisch nieuwe aandelen in omloop. Stel, een bedrijf heeft 100 geplaatste aandelen met een waarde van 10 euro. De winst is 1000 euro dus de WPA is ook 10 euro. Het bedrijf keert 10% uit, dus 1 euro per aandeel. Kiest men voor stockdividend dan krijgt men 1 nieuw aandeel per 10 bestaande aandelen. Kiest iedereen voor stockdividend, dan zijn er na uitkering 110 aandelen in omloop. De WPA gaat hierdoor omlaag naar ong. 9,09 per aandeel.
Als het bedrijf er zelf 10 had voor uitkering (11 na uitkering). Dan kunnen ze besluiten er 10 in te trekken (hierna bestaan de aandelen niet meer). De WPA komt dan terug op 10. Dus het is puur het tegengaan van verwatering.
Ik meen me te herinneren dat ik ooit ergens een optie heb gezien om een eventueel verschil bij te kopen, maar of dit bij Binck was... Dit gebeurt mogelijk automatisch, maar wellicht krijg je anders cash. Je krijgt sowieso iets, check het even bij de klantenservice.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:51 schreef Taciho het volgende:
[..]
Ah ok maar de omwisselverhouding wordt het gemiddelde van 3 dagen. Stel dat kom uit op 42 euro dan krijg je per 42 aandelen een aandeel. Ik heb nu 40 aandelen, krijg ik nu niks?
Ja ik kan kiezen tussen Stock of cash nu maar als ik ze wil bijkopen moet dat dan voordat ze ex-dividend gaan (volgende week dinsdag) of kan het ook nog daarna. De omwisselverhouding wordt namelijk pas eind mei bekend.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 18:57 schreef Apollon het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat ik ooit ergens een optie heb gezien om een eventueel verschil bij te kopen, maar of dit bij Binck was... Dit gebeurt mogelijk automatisch, maar wellicht krijg je anders cash. Je krijgt sowieso iets, check het even bij de klantenservice.
Ik bedoelde bijkopen als het verschil in euro's tussen wat een uitgekeerd aandeel waard zou zijn, en waar je verhoudingsgewijs recht op zou hebben. Als 42 aandelen recht geeft op 1 nieuwe, dan zou het deel wat je tekort komt in cash (als je er bijvoorbeeld 40 hebt) verrekend kunnen worden (dus dan leg je in het voorbeeld automatisch 2 euro bij). Maar hoe de broker dit afhandelt zou je even kunnen checken, bij de Rabobank kon je het altijd aangeven.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:05 schreef Taciho het volgende:
[..]
Ja ik kan kiezen tussen Stock of cash nu maar als ik ze wil bijkopen moet dat dan voordat ze ex-dividend gaan (volgende week dinsdag) of kan het ook nog daarna. De omwisselverhouding wordt namelijk pas eind mei bekend.
Ah zo ik dacht altijd dat je aandelen moest bijkopenquote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:43 schreef Apollon het volgende:
[..]
Ik bedoelde bijkopen als het verschil in euro's tussen wat een uitgekeerd aandeel waard zou zijn, en waar je verhoudingsgewijs recht op zou hebben. Als 42 aandelen recht geeft op 1 nieuwe, dan zou het deel wat je tekort komt in cash (als je er bijvoorbeeld 40 hebt) verrekend kunnen worden (dus dan leg je in het voorbeeld automatisch 2 euro bij). Maar hoe de broker dit afhandelt zou je even kunnen checken, bij de Rabobank kon je het altijd aangeven.
Ik lees net dat als je nadat het aandeel ex dividend gaat en je het aandeel dan verkoopt dat je dan alsnog dividend krijgt.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 19:43 schreef Apollon het volgende:
[..]
Ik bedoelde bijkopen als het verschil in euro's tussen wat een uitgekeerd aandeel waard zou zijn, en waar je verhoudingsgewijs recht op zou hebben. Als 42 aandelen recht geeft op 1 nieuwe, dan zou het deel wat je tekort komt in cash (als je er bijvoorbeeld 40 hebt) verrekend kunnen worden (dus dan leg je in het voorbeeld automatisch 2 euro bij). Maar hoe de broker dit afhandelt zou je even kunnen checken, bij de Rabobank kon je het altijd aangeven.
De dag vóór de ex-dividend datum is bepalend voor wie er recht heeft op dividend, dit wordt na sluiting van de beurs vastgesteld. Mocht je maandag de 14e om half 6 in de middag nog aandelen bijkopen, dan geven deze recht op dividend. Mocht je je aandelen dan verkopen, dan heb je geen recht meer op dividend. Op de 15e is de koers van DSM vanaf de opening gecorrigeerd voor de dividenduitkering.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 20:08 schreef Taciho het volgende:
[..]
Ik lees net dat als je nadat het aandeel ex dividend gaat en je het aandeel dan verkoopt dat je dan alsnog dividend krijgt.
Is dit echt zo?
Dus als ik alles op de 16de verkoop dan krijg ik gewoon het dividend?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 20:19 schreef Apollon het volgende:
[..]
De dag vóór de ex-dividend datum is bepalend voor wie er recht heeft op dividend, dit wordt na sluiting van de beurs vastgesteld. Mocht je maandag de 14e om half 6 in de middag nog aandelen bijkopen, dan geven deze recht op dividend. Mocht je je aandelen dan verkopen, dan heb je geen recht meer op dividend. Op de 15e is de koers van DSM vanaf de opening gecorrigeerd voor de dividenduitkering.
Zelfs als je het verkoopt op de 15e, om 1 (secondequote:Op vrijdag 11 mei 2012 20:22 schreef Taciho het volgende:
[..]
Dus als ik alles op de 16de verkoop dan krijg ik gewoon het dividend?
Hehe als ik dat zou doen maak ik 0,0 euro winst met dividend xDquote:Op vrijdag 11 mei 2012 20:23 schreef Apollon het volgende:
[..]
Zelfs als je het verkoopt op de 15e, om 1 (seconde) over 9
Je maakt sowieso geen winst op het dividend. Wellicht heb je over een tijdje een extra aandeel, maar voorlopig gaat de koers van DSM ook omlaag met een euro. Of je nu 42 aandelen hebt die 42 euro waard zijn, of 43 die 41 waard zijn maakt niks uit (eigenlijk scheelt het een euro, maar dit is een simpel voorbeeld - in werkelijkheid is het verschil 0).quote:Op vrijdag 11 mei 2012 20:30 schreef Taciho het volgende:
[..]
Hehe als ik dat zou doen maak ik 0,0 euro winst met dividend xD
Ja daar zat ik ook al over te denken omdat ik bij binck waarschijnlijk toch niet automatisch kan bijkopen.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 20:46 schreef Apollon het volgende:
[..]
Je maakt sowieso geen winst op het dividend. Wellicht heb je over een tijdje een extra aandeel, maar voorlopig gaat de koers van DSM ook omlaag met een euro. Of je nu 42 aandelen hebt die 42 euro waard zijn, of 43 die 41 waard zijn maakt niks uit (eigenlijk scheelt het een euro, maar dit is een simpel voorbeeld - in werkelijkheid is het verschil 0).
Trouwens is het wel handig te bedenken of je echt stockdividend wilt, want het gaat nog even duren voor je die ene hebt. Ga je alles verkopen op de 15e, dan moet je uiteindelijk ook nog eens 10 euro betalen om die ene te verkopen als je die eenmaal hebt. Kies je daarentegen voor cash, dan betaal je 15% dividendbelasting + nog een paar cent aan kosten dus krijg je rond de 34 euro uitgekeerd (iets meer dan wanneer je een aandeel krijgt, die je uiteindelijk los verkoopt).
Meestal stijgt een aandeel weer snel als het ex-dividend gaan omdat mensen dan kopen omdat het aandeel dan laag staat dus ja met dividend heb je meer zekerheid op een vast bedrag.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 20:46 schreef Apollon het volgende:
[..]
Je maakt sowieso geen winst op het dividend. Wellicht heb je over een tijdje een extra aandeel, maar voorlopig gaat de koers van DSM ook omlaag met een euro. Of je nu 42 aandelen hebt die 42 euro waard zijn, of 43 die 41 waard zijn maakt niks uit (eigenlijk scheelt het een euro, maar dit is een simpel voorbeeld - in werkelijkheid is het verschil 0).
De koers is misschien lager, maar de waarde van het bedrijf is dat automatisch ook. Een deel van de waarde wordt immers uitgekeerd, dus fundamenteel is de nieuwe prijs correct (niet lager of hoger dan voorheen). Voor kleine beleggers kan het misschien nog wel wat uitmaken of men voor of na de ex-dividend datum instapt (vanwege de -minimale- kosten), maar voor de echte market movers is dit geen factor.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:15 schreef Taciho het volgende:
[..]
Meestal stijgt een aandeel weer snel als het ex-dividend gaan omdat mensen dan kopen omdat het aandeel dan laag staat dus ja met dividend heb je meer zekerheid op een vast bedrag.
Ah oké, werd net gebeld door Binck en ze zeiden dat het niet mogelijk wasquote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:27 schreef Apollon het volgende:
[..]
De koers is misschien lager, maar de waarde van het bedrijf is dat automatisch ook. Een deel van de waarde wordt immers uitgekeerd, dus fundamenteel is de nieuwe prijs correct (niet lager of hoger dan voorheen). Voor kleine beleggers kan het misschien nog wel wat uitmaken of men voor of na de ex-dividend datum instapt (vanwege de -minimale- kosten), maar voor de echte market movers is dit geen factor.
Na 9 nog?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:34 schreef Taciho het volgende:
[..]
Ah oké, werd net gebeld door Binck en ze zeiden dat het niet mogelijk was. Nu hebben ze het als suggestie in het systeem gezet dus misschien kan het ooit toch wel
.
Maarja dan wordt het dus cash dividend of maandag verkopen als ik nog op winst uitkom.
Dat klinkt mooi... Totdat je vervolgens leest dat ze in eerste plaats de slechtste prijs aanbieden (ze verdienen aan spreads) en dat je moet betalen voor overnight posities, dan zijn ze opeens een van de duurste (alleen minder transparant). Voor daytraden is het echter ook niet optimaal, omdat je zelf niet mag scalpen (je mag een positie blijkbaar niet sluiten in 10 minuten).quote:Op zondag 13 mei 2012 11:10 schreef HarmsonFX het volgende:
Plus500 betaal je geen transactiekosten.. Binck vind ik wel ok. Op zich is het nu wel een goed moment om in te stappen maar dan moet je wel even geduld hebben. Anders kijk je even op mijn site.. staat veel tips op.
Ja had je site al bekeken, staan inderdaad wel handige dingen op ( termen die ik nog niet kende).quote:Op maandag 14 mei 2012 20:54 schreef HarmsonFX het volgende:
@Apollon veel brokers verdienen aan spreads inderdaad. Dat je niet mag scalpen bij Plus500 was mij onbekend. Ik zou eigenlijk niet weten waarom niet? Spreads krijgen ze toch.. waar vond je die info?
Waar ik zelf wel enthousiast over ben is Etoro maar dat is meer een investment network en puur op de Forex gericht. Je kan er social traden.. dat wil zeggen je kan handelaren kopiėren. Die handelaren verdienen weer een fee voor hun kopieerders zodat ze er alles aan doen je tevreden te stellen. Zo kun je dus professionele en succesvolle handelaren kopiėren. Wel eerst goed in verdiepen want een flapdrol kopiėren kan je wel geld kosten ;-)
Ik heb mijn bevindingen opgeschreven op http://theforexcompass.com daar staat ook een fimpje erover. Kiek maar ff..
Er is wat discussie over, maar via deze link is het een en ander wel te vinden.quote:Op maandag 14 mei 2012 20:54 schreef HarmsonFX het volgende:
@Apollon veel brokers verdienen aan spreads inderdaad. Dat je niet mag scalpen bij Plus500 was mij onbekend. Ik zou eigenlijk niet weten waarom niet? Spreads krijgen ze toch.. waar vond je die info?
quote:CAUTION: Plus500 reserves the right to cancel scalp trades. It appears that they do not clearly define how long a trade must be held to not be considered scalping.
Het woord "scam" valt redelijk vaak in die reviews, en gezien de voorwaarden valt daar wel wat voor te zeggen. Zou me er niet echt gemakkelijk bij voelen om daar geld in te leggenquote:24.1.7 you will not enter into any Transaction for the purposes of arbitrage, scalping or to exploit any temporal and/or minor inaccuracy in any rate or price offered on the Trading Platform ; positions held for a short timeframe are considered to be scalping .
Hey,quote:Op maandag 14 mei 2012 22:23 schreef ikjijallebei het volgende:
1000 euro.. ik zou dan alles in 1 fonds stoppen, hooguit 2. anders teveel transactiekosten en je maakt geen lekkere marge (mocht je van korte ritjes houden)
maargoed je gaat vanzelf jouw eigen taktiek, 'speelstijl', struikelblokken etc ontwikkelen.
ikzelf kan gewoon echt niet met verlies verkopen bijv.
succes iig.
ja dan denk je: had ik nou mijn winst maar gepakt, had je de dag erna wer terug kunnen kopen voor dezelfde prijsquote:Op maandag 14 mei 2012 22:27 schreef Taciho het volgende:
[..]
Hey,
Het bedrag dat ik heb ingelegd is 1750 euro geworden en ben al tijdje bezig nu.
Ik heb momenteel alles in DSM zitten en heb nu al (4%) verlies,
Ik had ook zoiets van dat die nog wel even bleef stijgen en toen na 2 dagen ging ik van +50 naar -50( in een dag !) had toen gewoon moeten verkopen bij nader inzien) Nu zit ik nog steeds vast aan het fonds met verlies en heb hetzelfde als jij nu. morgen gaan ze ex dividend, en dan is het wachten of ze nog een beetje herstellen.
Haha heb precies hetzelfde idd. Jij hebt helemaal veel ongeluk hehe xD. Ook dat gevoel van dat je het had kunnen verkopen en dan weer goedkoper kopen.quote:Op maandag 14 mei 2012 22:36 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
ja dan denk je: had ik nou mijn winst maar gepakt, had je de dag erna wer terug kunnen kopen voor dezelfde prijs
heb zelf ING's en Arcelor Mittal momenteel, paar honder euro verlies, maar ik wacht wel af.
enige nadeel, zo merk je nu zelf neem ik aan, je kan nu niet geld in een ander (veelbelovend) fonds stoppen omdat je al je geld in DSM hebt gepropt, maar goed, je kan niet alles hebben xD
of ze herstellen zal vooral van het algehele sentiment afhangen, maar daar hoef je de komende dagen nog niet zo veel van te verwachten ben ik bang, zeker niet als Griekenland opnieuw verkiezingen moet gaan uitschrijven.quote:Op maandag 14 mei 2012 22:27 schreef Taciho het volgende:
[..]
Hey,
Het bedrag dat ik heb ingelegd is 1750 euro geworden en ben al tijdje bezig nu.
Ik heb momenteel alles in DSM zitten en heb nu al (4%) verlies,
Ik had ook zoiets van dat die nog wel even bleef stijgen en toen na 2 dagen ging ik van +50 naar -50( in een dag !) had toen gewoon moeten verkopen bij nader inzien) Nu zit ik nog steeds vast aan het fonds met verlies en heb hetzelfde als jij nu. morgen gaan ze ex dividend, en dan is het wachten of ze nog een beetje herstellen.
volledig mee eensquote:Op maandag 14 mei 2012 23:13 schreef Apollon het volgende:
Enkele typische beginnersfouten zijn om bij een klein winstje al te verkopen/veel transacties te doen, teveel naar de aankoopprijs te kijken (geen verlies nemen) of telkens bij te kopen bij een steeds verder dalende koers.Dit soort fouten kosten veel geld, en zorgen ervoor dat je te lang blijft vasthouden aan een mogelijk steeds grotere positie in een niet zo sterk aandeel (dan kunnen de verliezen behoorlijk op gaan lopen). De enige koers die telt, is de koers van het aandeel nu.
ik neem aan dat TS niet van plan is zijn aandelen voor de lange termijn vast te houden, dus dat is niet heel erg van toepassing lijkt me?quote:Op maandag 14 mei 2012 23:36 schreef monkyyy het volgende:
Ja heel leuk wat de koers elke dag doet, maar is het bedrijf solide? Of kijken we daar niet naar?
Lijkt me wel toch dat je naar de geschiedenis van het verloop van het bedrijf kijktquote:Op maandag 14 mei 2012 23:36 schreef monkyyy het volgende:
Ja heel leuk wat de koers elke dag doet, maar is het bedrijf solide? Of kijken we daar niet naar?
Heel veel mensen hebben last van het niet kunnen verkopen met verlies.. en je krijgt het er ook niet uit. BIj mezelf ook niet, ik wacht gewoon net zo lang tot er weer positief resultaat is.quote:Op maandag 14 mei 2012 23:13 schreef Apollon het volgende:
Enkele typische beginnersfouten zijn om bij een klein winstje al te verkopen/veel transacties te doen, teveel naar de aankoopprijs te kijken (geen verlies nemen) of telkens bij te kopen bij een steeds verder dalende koers.Dit soort fouten kosten veel geld, en zorgen ervoor dat je te lang blijft vasthouden aan een mogelijk steeds grotere positie in een niet zo sterk aandeel (dan kunnen de verliezen behoorlijk op gaan lopen). De enige koers die telt, is de koers van het aandeel nu.
je kan voor jezelf een limit instellen dat ie automatisch koopt/verkooptquote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:40 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Heel veel mensen hebben last van het niet kunnen verkopen met verlies.. en je krijgt het er ook niet uit. BIj mezelf ook niet, ik wacht gewoon net zo lang tot er weer positief resultaat is.
En ja, er zijn soms betere manieren om dat op te lossen maar goed.
Bijkopen als de koers minder staat vind ik niet eens zo gek, als je het geld toch niet meteen nodig hebt...
Beide kunnen enorm schadelijk zijn; voor dat eerste hoef je alleen maar te kijken naar financiėle waarden voor en na de crisis. TomTom is ook een mooi voorbeeld van een aandeel waar je niet met zo'n houding in had willen zitten vanaf de historische high. Als het toekomstperspectief voor een bedrijf verandert, dan geldt dit ook voor de waarde van het aandeel. Historische (aankoop)prijzen hebben dan geen enkele betekenis. Nu zijn dit extreme voorbeelden, maar in principe geldt dit dus ook altijd.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 12:40 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Heel veel mensen hebben last van het niet kunnen verkopen met verlies.. en je krijgt het er ook niet uit. BIj mezelf ook niet, ik wacht gewoon net zo lang tot er weer positief resultaat is.
En ja, er zijn soms betere manieren om dat op te lossen maar goed.
Bijkopen als de koers minder staat vind ik niet eens zo gek, als je het geld toch niet meteen nodig hebt...
Klopt, echter komt het bij veel mensen voor, zit gewoon in je en is er niet uit te krijgen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 15:38 schreef Physics het volgende:
Het is echt een hele slechte eigenschap om te zeggen "ik verkoop niet met verlies". Idealiter zou je namelijk continue elk van je posities uitgebreid analyseren om de verwachtingen over een oneindig kleine periode in te schatten. Aangezien dat praktisch niet mogelijk is koop/verkoop je op basis van de verwachte stijging of daling, NIET op hoeveel winst of verlies je hebt gemaakt. Dalingen en/of stijgingen in aandelenprijzen en de daarmee geassocieerde winst of verlies (dus niet de causatieve factoren!) zijn sunk costs.
het is mij anders ook gelukt om het eruit te krijgen, maar ik heb ook een lijstje met zelf opgestelde regels langs mijn scherm hangenquote:Op dinsdag 15 mei 2012 16:25 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Klopt, echter komt het bij veel mensen voor, zit gewoon in je en is er niet uit te krijgen.
Heb je al bepaald bij welke koersdaling van DSM je de moed opgeeft ?quote:Op maandag 14 mei 2012 15:02 schreef Taciho het volgende:
Bij binck heb je de optie om geavanceerde orders uit te voeren.
Ik heb me ingelezen en weet wat alles inhoud.
Maar vinden jullie dat het iets toevoegt en is het handig ( het is gratis bij binck).
Dat is onzin, discipline kun je leren. Op de beurs is het ook gewoon een must, de tijd van cowboy-traders is wel voorbij. Op de beursvloer zie je ook alleen maar hoger opgeleide traders in vergelijking met jaren terug. Wie zijn emoties niet onder controle kan houden, houdt het op de lange termijn niet uit.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 16:25 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Klopt, echter komt het bij veel mensen voor, zit gewoon in je en is er niet uit te krijgen.
Waarom zijn er dan nog wel gebeurtenissen waar mensen extreem overreageren op een bepaalde gebeurtenis (JP morgan chase) terwijl als je rėeel nadacht het helemaal niet zo erg was.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 20:11 schreef Apollon het volgende:
[..]
Dat is onzin, discipline kun je leren. Op de beurs is het ook gewoon een must, de tijd van cowboy-traders is wel voorbij. Op de beursvloer zie je ook alleen maar hoger opgeleide traders in vergelijking met jaren terug. Wie zijn emoties niet onder controle kan houden, houdt het op de lange termijn niet uit.
Die verwijzing naar JP Morgan Chase was van het handelverlies van 2 miljard dollar terwijl de bank tegen de 2 triljoen (2000 miljard) dollar aan assets heeft (volgens Forbes), maar toch schoot het fonds in de min (13% over 2 dagen?), wat ze nog meer verlies op leverde. Het is trouwens nu een goed moment om in te stappen bij JP omdat andere handelaren dit nu ook inzienquote:Op dinsdag 15 mei 2012 21:35 schreef Apollon het volgende:
Ik snap de verwijzing naar JP Morgan Chase niet? Dankzij het resultaat van die bank wordt het weer eens een stuk waarschijnlijker dat nieuwe regels voor het bankwezen van kracht worden, wat op zich weer funest kan zijn voor de potentiėle winstgevendheid van de gehele sector. Als dit in de koers terecht komt, dan kun je een flinke neerwaarste beweging verwachten.
Ik zeg trouwens niet dat emotie geen rol speelt op de beurs, anders bestond er niet zoiets als "sentiment." Je kunt alleen niet constant als een kip zonder kop maar wat aandelen kopen in de hoop er beter van te wordenWie veel transacties doet, winnaars verkoopt en posities in verliezers vasthoudt of juist vergroot is gedoemd te falen (het zijn niet voor niets verliezers)
Het kan dus lonen om jezelf (vooraf) wat limieten op te leggen, en jezelf daar ook altijd aan te houden; oefening baart kunst
Meen je dit bovenste nou echt?quote:Op dinsdag 15 mei 2012 22:00 schreef Taciho het volgende:
[..]
Die verwijzing naar JP Morgan Chase was van het handelverlies van 2 miljard dollar terwijl de bank tegen de 2 triljoen (2000 miljard) dollar aan assets heeft (volgens Forbes), maar toch schoot het fonds in de min (13% over 2 dagen?), wat ze nog meer verlies op leverde. Het is trouwens nu een goed moment om in te stappen bij JP omdat andere handelaren dit nu ook inzien.
Maar ja, ik ben nu eigenlijk al te laat met verkopen van mijn aandelen(naar mijn mening),zit nu tegen een min van 80 euro. Want dat is toch bijna 5%. En hoe het er nu naar uitziet kan ik misschien toch stock dividend krijgen (gezien de koers nu). Maar alle fondsen zitten nu in de min dus kan beter bij DSM blijven. Of ik moet nu verkopen en weer instappen op laagste punt ongeveer. Maar dat kan ook nog wel een tijdje duren....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is niet echt relevant voor banken he.. De ROA voor JPM ligt recent tussen 0,68% en 1,06%. Het Tier 1 kern kapitaal ratio is in ieder geval met 0,2% gezakt naar 8,2% van 8,4%, dus dit heeft wel zichtbaar impact.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 22:00 schreef Taciho het volgende:
[..]
Die verwijzing naar JP Morgan Chase was van het handelverlies van 2 miljard dollar terwijl de bank tegen de 2 triljoen (2000 miljard) dollar aan assets heeft (volgens Forbes)
Als je weet wat het laagste punt wordt, dan zou ik dat zeker doenquote:Of ik moet nu verkopen en weer instappen op laagste punt ongeveer. Maar dat kan ook nog wel een tijdje duren....
Het is bewezen (excuses, geen bron voor handenquote:Op dinsdag 15 mei 2012 20:11 schreef Apollon het volgende:
[..]
Dat is onzin, discipline kun je leren. Op de beurs is het ook gewoon een must, de tijd van cowboy-traders is wel voorbij. Op de beursvloer zie je ook alleen maar hoger opgeleide traders in vergelijking met jaren terug. Wie zijn emoties niet onder controle kan houden, houdt het op de lange termijn niet uit.
Home bias, overconfidence, wishful thinking, momentum. Ja, de markt staat bol van dit soort (aangetoonde) psychologische fenomenen. Sterker nog, Harry Markowitz, grondlegger van de MPT, gaf uiteindelijk toe aan wat nu bekend staat als "regret theory." Ik denk dat het vooral belangrijk is om hiervan bewust te zijn, zodat je zelf een manier kunt vinden om hier goed mee om te gaan binnen de grenzen van wat je mentaal aan kunt. Wellicht is dat laatste niet geheel efficiėnt, maar je kunt fouten maken en je kunt onnodige fouten makenquote:Op donderdag 17 mei 2012 17:31 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Het is bewezen (excuses, geen bron voor handen) dat veel mensen, als er bijv 10% winst wordt gemaakt in periode X, wel verkopen, maar als men in diezelfde periode echter 10% verlies zou maken, men niet zou verkopen maar aanhouden en wachten op herstel.
Verder kan je met je emoties ook spelen, als je ze neit onder controle kan houden kan je bij jezelf nagaan; heb ik wel de juiste fondsen? Als je meteen paniekert als het 1 dag kut gaat op een wisselvallende beurs is het misschien beter om obligaties oid (risicomijdend) aan te schaffen zodat je niet wakker ligt van het gebeuren. Of je dan wel de juiste persoon bent om te beleggen is natuurlijk vraag 2
Ja tot 42.50 en dan begin ik weer winst te makenquote:Op dinsdag 22 mei 2012 15:28 schreef Kirov het volgende:
2 procent vandaag erbij, nog 6,5% stijging erbij en je hebt winst \o/
DSM heeft te hoge beta met aex en ik denk dat de aex nog verder zal dalen dus wacht ik daar op.quote:Op woensdag 23 mei 2012 19:07 schreef CrownHill het volgende:
Wat is de reden voor het verkopen? Omdat 'ie gedaald was?
Waarom zonde?quote:Op woensdag 23 mei 2012 21:06 schreef Bananenman het volgende:
Zonde van je geld, je had er beter een jaar niet naar om kunnen kijken. Als je dalingen van de laatste periode al too much to handle vindt had je uberhaupt niet in moeten stappen en het geld lekker op een spaarrekening moeten laten staan.
Die beta komt op ongeveer 1.15 (191 obs), wat nog redelijk aan de lage kant is (en vrij stabiel trouwens, ook vandaag was het weer zoiets). Neem bijvoorbeeld ArcelorMittal, dan ga je al snel richting een beta van 2.quote:Op woensdag 23 mei 2012 20:10 schreef Taciho het volgende:
[..]
DSM heeft te hoge beta met aex en ik denk dat de aex nog verder zal dalen dus wacht ik daar op.
Vooral met griekenland zal het nog wel even duren voor dat er zekerheid is, en als er een ding is waar beleggers onrustig van worden dan is het onzekerheid.
Mmm vandaag zal de DSM indicatief op 39,00 euro openen (lager dan slot gister). Dus zelfs als ik hem nu weer koop zal ik 3 euro winst makenquote:Op woensdag 23 mei 2012 22:39 schreef Apollon het volgende:
[..]
Die beta komt op ongeveer 1.15 (191 obs), wat nog redelijk aan de lage kant is (en vrij stabiel trouwens, ook vandaag was het weer zoiets). Neem bijvoorbeeld ArcelorMittal, dan ga je al snel richting een beta van 2.
Voorlopig zullen de koersen morgen in eerste instantie wel omhoog gaan. Dit zie je vaak na een zware daling, en wordt mede gesteund door het sterke herstel op Wall Street vanavond nog. Bovendien zit de hele AEX richting het koersdoel wat ik hier een tijdje terug afgegeven heb (285, terwijl de intraday low op 18 mei op 286.89 kwam). Dit zal ook wel even de bodem zijn, omdat er nu vrij veel slecht nieuws al in de koersen is ingeprijsd.
Ik snap het niet helemaal? Je hebt ze verkocht en nu weer teruggekocht voor de koers waarvoor je ze hebtr verkocht?quote:Op donderdag 24 mei 2012 11:33 schreef Taciho het volgende:
Hehe heb ze DSM weer gekocht toen ze op -0,92% stonden. Nu heb ik eindelijk weer een plusje bij ongerealiseerden nog is wat geld in VBR.
Nee meer dan een procent lager. Dus maak nu eigenlijk winst op een koersdaling zonder opties of dergelijke te gebruikenquote:Op donderdag 24 mei 2012 14:18 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Ik snap het niet helemaal? Je hebt ze verkocht en nu weer teruggekocht voor de koers waarvoor je ze hebtr verkocht?
Had Warren Buffet recent niet toevallig een grote kippenslachterij opgekocht in Nederland?quote:Op maandag 7 mei 2012 21:29 schreef Apollon het volgende:
[..]
Met dat soort doemscenario's kun je misschien beter investeren in kippen, eetbare planten, een fiets en handvaardigheid.Als het echt die kant op zou gaan, dan zou Duitsland uiteindelijk toch Eurobonds moeten slikken. De Euro laten vallen kost simpelweg vele malen meer. Wereldwijde diversificatie is echter nooit een slecht idee an sich, alleen zie ik weinig voordelen met dit soort lage bedragen.
Je maakt dan toch geen winst maar je hebt minder verlies door ze te verkopen en later lager weer terug te kopen?quote:Op donderdag 24 mei 2012 14:27 schreef Taciho het volgende:
[..]
Nee meer dan een procent lager. Dus maak nu eigenlijk winst op een koersdaling zonder opties of dergelijke te gebruiken
Dus i.p.v de 42.50 die ik nodig had om weer quite te staan is het nu lager
Ja zo zou je het ook kunnen zeggen. Je maakt meer winst op lange termijnquote:Op donderdag 24 mei 2012 19:57 schreef WebBeestje het volgende:
[..]
Je maakt dan toch geen winst maar je hebt minder verlies door ze te verkopen en later lager weer terug te kopen?
En de transactiekosten?quote:Op donderdag 24 mei 2012 14:27 schreef Taciho het volgende:
[..]
Nee meer dan een procent lager. Dus maak nu eigenlijk winst op een koersdaling zonder opties of dergelijke te gebruiken
Dus i.p.v de 42.50 die ik nodig had om weer quite te staan is het nu lager
toch weer een blaadje bierquote:Op maandag 28 mei 2012 23:13 schreef Taciho het volgende:
[..]
Ik heb in totaal min transactie kosten ongeveer 10 euro verlies bespaart
Ik gebruik Binckbank, deze hanteert redelijk lage tarieven i.v.m andere brokers. Alleen lynx is goedkoper maar daar ben ik te jong voorquote:Op dinsdag 29 mei 2012 11:50 schreef WebBeestje het volgende:
@Taciho, welke bank/broker gebruik je eigenlijk? Misschien heb ik er overheen gelezen maar lage transactiekosten is al je eerste 'winst'.
Dat van studenten wist ik niet maar hoe moet Lynx weten of je wel of geen student bent?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:25 schreef monkyyy het volgende:
Je moet bij lynx minimaal iets van 5000 storten en studenten kunnen niet bij lynx.
waarom beperken ze eigenlijk de mogelijkheden voor personen tussen de 18 en 21? ik kan me voorstellen dat dat wat met de Amerikaanse wetgeving te maken heeft, maar ik kan bij binck gewoon Amerikaanse aandelen kopen?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:37 schreef monkyyy het volgende:
http://www.lynx.nl/minimumeisen.php
Ik heb me vergist, je kunt alleen een cash account openen als je student bent bij lynx en je mag ook geen amerikaanse aandelen kopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |