Okee, dus wat ik zie als logica, ziet iemand anders als zweverig.quote:Op zaterdag 14 april 2012 11:49 schreef Molurus het volgende:
Toch kom het nogal zweverig op me over....
Daar is dit topic toch voor, dat mensen hun filosofie en levensbeschouwing kunnen uiten, of begrijp ik t nou verkeerd..quote:Op zaterdag 14 april 2012 11:49 schreef Molurus het volgende:
Toch kom het nogal zweverig op me over....
Ik denk dat je dat goed ziet?quote:Op zaterdag 14 april 2012 12:16 schreef _joepie_ het volgende:
[..]
Daar is dit topic toch voor, dat mensen hun filosofie en levensbeschouwing kunnen uiten, of begrijp ik t nou verkeerd..
Bhikkhus, these are the four finds of supports for the maintenance of beings that have arisen and as help for those seeking birth:quote:Op zaterdag 14 april 2012 13:08 schreef SpecialK het volgende:
Wellicht kan de TS een samenvatting maken in plaats van alleen maar een link te dumpen naar een potentieel stuk tijdsverspilling in de vorm van een Chinese muur der teksten.
Daar is dit forum inderdaad voor, en ik heb dan ook geen bezwaar tegen een topic zoals dit. (Hoewel ik wellicht graag ook wat meer inhoud van TS had gezien.)quote:Op zaterdag 14 april 2012 12:16 schreef _joepie_ het volgende:
[..]
Daar is dit topic toch voor, dat mensen hun filosofie en levensbeschouwing kunnen uiten, of begrijp ik t nou verkeerd..
Inderdaad.quote:Op zaterdag 14 april 2012 12:36 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Het kan , en dat is denk ik vrij waarschijnlijk, zo zijn dat Molurus een anders getrainde geest heeft en iets anders verwacht bij de term logica.
Graag gedaan.quote:Op zaterdag 14 april 2012 12:36 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Misschien is dat dan ook wel weer logisch , wanneer we beseffen dat in onze cultuur het leven en het vasthouden aan leven en bv een term als gezondheid toch wel anders bezien worden.
Zelf denk ik dat wanneer je van het ene feit naar het volgende redeneert, je je met logica inlaat.
Wat ook heel waaarschijnlijk is , is dat er sprongetjes inzitten die voor een geoefend Boeddhist logisch zijn, maar voor eeen ongeoefende net even te ver of snel gaan.
Ja , ik heb al vaker gemerkt dat Boeddhisme een mens zijn gehele manier van denken kan transformeren.
Leerzaam comment dus, Molurus.
You are welcome SpecialK,quote:
Ik denk dat de les van Boeddha aan Sati was: er moet een reden zijn voor bewustzijn, een grond of een oorzaak.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:03 schreef loop het volgende:
Ik ben het met Sati eens. Ik geloof in een ziel waar bewustzijn in ontstaat en ook dat dat bewustzijn in een voertuig zich daarbuiten kan verplaatsen, wat het mogelijk maakt om elkaar te ontmoeten als het ware. Buiten de ziel bestaat er echter niets, behalve wat wij verzinnen en wat wij kunnen verzinnen is dankzij het levenloze/zielloze eeuwige bestaan waarvanuit alle zielen ontstaan en ook weer in opgenomen kunnen worden.
Tegenspraak.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:03 schreef loop het volgende:
Ik ben het met Sati eens. Ik geloof in een ziel waar bewustzijn in ontstaat en ook dat dat bewustzijn in een voertuig zich daarbuiten kan verplaatsen, wat het mogelijk maakt om elkaar te ontmoeten als het ware. Buiten de ziel bestaat er echter niets, behalve wat wij verzinnen en wat wij kunnen verzinnen is dankzij het levenloze/zielloze eeuwige bestaan waar vanuit alle zielen ontstaan en ook weer in opgenomen kunnen worden.
Ik heb de tekst netjes voor je samengevat.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:11 schreef Nietvandezewereld het volgende:
En Molurus en Deelnemer.
Het was als vriendelijk cadeautje bedoeld en niet als eigenwijze lering. Echt niet.
Dus erger je alstublieft niet ?
quote:Thus when this is present, that happens. When this arises, that arise. That is, because of ignorance, [volitional] formations arise. Because of [volitional] formations, consciousness arises. Because of consciousness, name and form arise. Because of name and form, the sixfold sense base arises. Because of the sixfold sense base, contact arises. Because of contact, feelings arise. Because of feelings, craving arises. Because of craving, clinging arises. Because of clinging, becoming arises. Because of becoming, birth arises. Because of birth old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress arise. Thus arises the complete mass of dukkha.
But with the complete cessation of ignorance, [volitional] formations cease. With the complete cessation of [volitional] formations, consciousness ceases. With the cessation of consciousness, name and form cease. With the cessation of name and form, the sixfold sense base ceases. With the cessation of the sixfold sense base, contact ceases. With the cessation of contact, feelings ceases. With the cessation of feelings, craving ceases. With the cessation of craving, clinging ceases. With the cessation of clinging, becoming ceases. With the cessation of becoming, birth ceases. With the cessation of birth, old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress cease. Thus is the complete cessation of dukkha.
Nu kan ik me heel wat goede redenen indenken waarom iemand zich zou kunnen terugtrekken uit een forum. Maar deze vind ik eigenlijk heel eigenaardig, zeker voor een boeddhist. Ik hoop toch dat je je niet teveel laat afschrikken door mensen die er eenvoudig een andere perceptie op nahouden.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
y
[..]
You are welcome SpecialK,
Ik zal me zo langzaam aan terugtrekken van dit forum.
De manier van denken zoals in wetenschap gewoon is , is mij al jaren duidelijk.
Het blijft me bevreemden dat mensen de logica in Boeddhisme niet zien, en dat ze denken dat wetenschap meer logica in zich heeft.
Het zei zo.
Deze twee komen op mij over als drogredenen pur sang. (Ik vermoed dat ze goed bedoeld zijn, dus no offense.)quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Wat me telkens wel opvalt is dat alle diepgravende stukken, commentaren of wat ik dan ook heb aangedragen immer maar deels of vluchtig worden gelezen en snel worden afgedaan als zweverig en/of spiritueel.
Ik ben blij dat Boedhisten over het algemeen een iets opener vizier schijnen te hebben.
Mijn reacties in deze post zijn dan ook niet snerend naar jou bedoeld.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
En van daaruit de wetenschap wel intensief volgen.
Ook is het fijn om te zien dat steeds meer wetenschappers na hun universiteit wel door willen studeen als gevolg van vaak een niet geheel tevreden gevoel.
En ja idd beste Molurus en ook Deelnemer, dit is een lichte verwijzing naar jullie beide reactie.
Niet snerend bedoeld, want dan zou ik jullie beiden echt te kort doen, maar simpel als constatering.
quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:19 schreef SpecialK het volgende:
Ik zie hier maar 1 persoon geprikkeld zijn.
Huh?quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik heb de tekst netjes voor je samengevat.
Mijn kritiek op de tekst is als volgt: Eerst wordt uitgelegd dat alles uit elkaar volgt, om vervolgens te bepleiten om alles te laten ophouden. Het leven is toch niet iets dat beeindigd moet worden. Is het een filosofie des doods?
Mensen gaan dood. Maar zolang je nog leeft, hoeft je het leven toch niet af te knijpen en dood te maken.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:38 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Huh?
Ken jij iets wat niet sterft? Dat is die westerse droom weer?
Het is geen pleiten, het is een uitleg.
Dus [volitional] formations, is een lastige term (iig voor mij) Iets met wil uitoefenen. Dit zou uit onwetendheid komen, daar komt dan achtereenvolgens bewustzijn uit, hieruit ontstaan naam en vorm, (Swaab en discovery laten dit meermaals zien denk ik, grapjes van de geest of bewustzijn).
uit naam en vorm dan weer je zes zintuigen input. Dat geeft contact, dat geeft gevoel , dat geeft begeerte ( al dan niet aantrekken of afstoten)) dat dan willen vasthouden (clinging?)en dan dit stukje wat nauwelijks vertaling behoeft:from clinging becoming, from becoming birth, from birth old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress arise. Thus is the arising of this whole mass of dukkha.
Dan lijkt het mij gewoon een uitleg van hoe de dingen zijn of gaan.
Vanuit wat ik een stukje doctrine noem is het voor veel mensen de moeite waard om er over na te denken.
Ik denk dat wanneer dit 500 jaar BC bedacht is, dat je dan van een intelligentie mag speken die het bestuderen waard is.
Ook als er stukjes niet gelijk helemaal logisch lijken is onderzoek misschien het beste.
Je term filosofie des doods vind ik zo vreemd?
Ik ken mensen die uit een ziekenhuis komen en zeggen dat ze te horen kregen dat ze gaan sterven.
Dan denk ik echt , wat deze persoon anders verwacht had?
Is er een andere mogelijkheid?
Hoe kan er sprake zijn van een bewuste wil (volition), die aan bewustzijn vooraf gaat?quote:Thus when this is present, that happens. When this arises, that arise. That is, because of ignorance, [volitional] formations arise. Because of [volitional] formations, consciousness arises.
Naam en form ontstaan toch in ons bewustzijn op basis van de zintuigelijke ervaring en niet omgekeerd.quote:Because of consciousness, name and form arise. Because of name and form, the sixfold sense base arises.
Het worden uit zintuiglijk contact omvat toch het goede en het kwade. Door het in zijn geheel af te wijzen, blijft er niets meer over. Inderdaad verdwijnt zo het lijden. Een geval van het kind met het badwater het raam uit mikken?quote:Because of the sixfold sense base, contact arises. Because of contact, feelings arise. Because of feelings, craving arises. Because of craving, clinging arises. Because of clinging, becoming arises. Because of becoming, birth arises. Because of birth old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress arise. Thus arises the complete mass of dukkha.
Nou nee, ik denk niet dat ik mensen een andere kijk of visie kwalijk neem.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nu kan ik me heel wat goede redenen indenken waarom iemand zich zou kunnen terugtrekken uit een forum. Maar deze vind ik eigenlijk heel eigenaardig, zeker voor een boeddhist. Ik hoop toch dat je je niet teveel laat afschrikken door mensen die er eenvoudig een andere perceptie op nahouden.
[..]
Deze twee komen op mij over als drogredenen pur sang. (Ik vermoed dat ze goed bedoeld zijn, dus no offense.)
[..]
Mijn reacties in deze post zijn dan ook niet snerend naar jou bedoeld.
Ik denk echter wel dat je sommige mensen de andere kijk die ze erop nahouden teveel kwalijk neemt. Lijkt me ook niets voor een boeddhist trouwens.
Onder ogen zien? Zoals wetenschap ook alles juist wil zien? Zou het je leven juist niet intenser maken denk je?quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mensen gaan dood. Maar zolang je nog leeft, hoeft je het toch niet af te knijpen en dood te maken.
[..]
[..]quote:Hoe kan er sprake zijn van een bewuste wil (volition), die aan bewustzijn vooraf gaat?
[..]quote:Naam en form ontstaan toch in ons bewustzijn op basis van de zintuiglijke ervaring en niet omgekeerd.
Nou we denken echter dat er in goede zaken teleurstelling verborgen zit Dukkha, in Nederland zeggen we wel eens: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak, dit is ongeveer hetzelfde.quote:Het worden uit zintuiglijk contact omvat toch het goede en het kwade. Door het in zijn geheel af te wijzen, blijft er niets meer over. Inderdaad verdwijnt zo het lijden. Een geval van het kind met het badwater het raam uit mikken?
Maar het laten ophouden van de keten van oorzaak en gevolg is meer dan dat.quote:Op zaterdag 14 april 2012 15:10 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Onder ogen zien? Zoals wetenschap ook alles juist wil zien? Zou het je leven juist niet intenser maken denk je?
Bewustzijn en zintuiglijke input gaan bij mensen hand in hand.quote:Dat denk ik dan weer niet: hij legt uit dat bewustzijn een oorzaak heeft? De oorzaak is de zintuiglijke input. deze input geeft ons de idee van vorm?
Zonder input geen bewustzijn? Of snap ik hem verkeerd?
Gaat het om onthechting? Dat is minder totaal. Maar zelfs volledige onthechtig is volgens mij onmenselijkquote:Nou we denken echter dat er in goede zaken teleurstelling verborgen zit Dukkha, in Nederland zeggen we wel eens: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak, dit is ongeveer hetzelfde.
Ik heb je al eens gezegd dat wanneer je hem denkt te begrijpen hij je vaak weer op de aarde zet.
Je bent nu eenmaal geboren!! Uit voornoemde basis (onwetendheid? grijpen? of toeval? Of whatever?)
Nu je leeft zul je je leven moeten leven, met ups en downs woede en hartstocht.
denk aub niet dat het leven als monnik aanbevolen wordt.
Ja wel als je egoïstisch aan je zelf wilt werken, maar het heeft weinig met leven te maken.
Dus wat ik je zeg: er wordt niets afgewezen?
Voor mij kan een levend iets enkel bestaan in een ziel, niet in de ruimte tussen zielen, waar die levenloze materie bestaat. Die 2 bestaansvormen interacteren voor eeuwig met elkaar, zonder begin of eind. Het individuele bewustzijn die uit een ziel ontstaat heeft wel een duidelijk begin en mogelijk ook een eind. Maar dat laatste is iets wat ik nooit zou kunnen weten, immers dan ben ik er niet meer en heeft het gegeven daarom 0,0 waarde voor mij.quote:
Ik heb laatst de proef op de som genomen. Toen moest ik voor de zoveelste keer op functioneringsgesprek en toen vroeg de afdelingschef hoe het gegaan was het afgelopen jaar.quote:Dan lijkt het mij gewoon een uitleg van hoe de dingen zijn of gaan.
Ja, zo wordt het nooit wat. Je hoort een bedelnap aan te schaffen en te leven van aalmoezen, anders raak je gevangen in het web van andere, minder verlichte geesten.quote:Op zaterdag 14 april 2012 15:28 schreef declassering het volgende:
[..]
Ik heb laatst de proef op de som genomen. Toen moest ik voor de zoveelste keer op functioneringsgesprek en toen vroeg de afdelingschef hoe het gegaan was het afgelopen jaar.
Toen heb ik hem verteld van Boedha en hoe de dingen gewoon zijn te gaan. Hij respecteerde mijn mening en vond het vooral heel opmerkelijk dat ik ondanks mijn diepe inzichten toch nog gewoon mijn werk bleef doen net als alle andere medewerkers op de afdeling. Hij vond het echter wel slecht van mij dat ik de zin van het functioneringsgesprek niet had begrepen en daarom kreeg ik niet mijn 4% verhoging, waar ik uiteraard wel recht op had. Maar het was het me waard, dubbel en dwars want alles zou toch gaan zoals het altijd gegaan was en ik was er volledig tevreden mee en ik was en bleef een gerespecteerd lid van de afdeling, dat benadrukte de chef gelukkig nog wel even. Of ik hem de volgende keer dat ik mij ziek meldde wel rechtstreeks wilde bellen op zijn 06, dag en nacht bereikbaar. Heel erg aardige man.
Abandoning:quote:Op zaterdag 14 april 2012 15:28 schreef declassering het volgende:
Hij vond het echter wel slecht van mij dat ik de zin van het functioneringsgesprek niet had begrepen en daarom kreeg ik niet mijn 4% verhoging, waar ik uiteraard wel recht op had.
Abandoning:quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:07 schreef declassering het volgende:
Ik had eigenlijk zijn vrouw aan de lijn want hij lag te snurken, maar ze wilde niet met mij naar bed, hij was daar schuldig aan volgens haar. Het bezorgde haar slapeloze nachten.
Je moet toevlucht zoeken bij de Sangha.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:51 schreef declassering het volgende:
Ja dat zei mijn Chef ook al toen ik hem midden in de nacht belde,.Ik vond dat wel een verhelderende opmerking, net als die hierboven.
quote:Ik neem toevlucht tot de Boeddha,
degene die me de weg wijst in dit leven.
Ik neem toevlucht tot de Dharma,
het pad van liefde en begrip.
Ik neem toevlucht tot de Sangha,
de gemeenschap die in harmonie en bewustzijn leeft.
http://www.aandacht.net/overig/hoe-kan-je-een-sangha-startenquote:
quote:Thich Nhat Hanh moedigt ons aan sangha's op te bouwen en daarmee in het voetspoor te treden van de Boeddha, die een groot sangha-bouwer was. Wanneer we in staat zijn in een kleine gemeenschap geregeld samen te zijn en te oefenen dan kunnen we deze harmonie delen met de grotere sangha, onze familie en vrienden, onze collega's.
Voordat je vertrekt. Wil je me alsjeblieft uitleggen waarom je steeds wisselt tussen de accounts Nietvandezewereld en Gebruikersnaam4?quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Van dit forum word je niet veel wijzer, dus ik zal je niet tegenhouden. Maar doe het voor een goede reden. Je ego zal wel een deukje hebben opgelopen, maar dat kan geen kwaad. Gaan roepen dat het boeddhisme de juiste leer is, is vragen om de reakties die je hebt gekregen. Het Boeddhisme is niet een onontdekte waarheid, maar een bekende leer. Je kunt deze leer hier bepleiten, maar dan moet je goed beslagen ten ijs komen. Beter kun je jezelf open opstellen en anderen betrekken in je nieuwsgierigheid en vragen. Dan krijg je andere reakties.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
De wetenschap pretendeert niet dat zij alles kan uitleggen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 15:18 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ik denk dat in wetenschap je misschien het hoogste nivo kunt bereiken en hieruit alles tot het hoogste nivo uit kunt leggen.
Wetenschap lost dat op door het zelf zoveel mogelijk buiten de deur te houden. Daarom moet wetenschappelijke kennis reproduceerbaar zijn en berust het niet op persoonlijke ervaring. Het is geen levensfilosofie.quote:Waar we bij boeddhisme telkens op stuiten is dat ikzelf verduistering tot kennis heb, om met de woorden van de Dalai Lama te spreken.
Daniel1976 zei dat hij jarenlang met zenboeddhisme bezig was geweest, maar daar ging je niet op in.quote:Dat is uiteraard de reden dat ik niet alles uit kan leggen.
Veel leuker is het als mensen mee gaan studeren of denken.
Je kunt van mij niet verwachten dat ik kritiekloos achter het Boeddhisme aanloop. Ik vind een leer, die zich alleen beroept op de ervaring en dan op de proppen komt met reincarnatie, verdacht. Zeker als dit inzicht pas tot je komt, door minstens 20 jaar lang je hele leven eraan op te hangen.quote:Of gewoon zeggen : dit lijkt me larie.
Je kunt van mij niet verwachten dat ik mensen over de- of een streep trek.
Dan vervallen we in en cirkel die haast vicieus is, en dat is jammer.
Wetenschap is veel kritischer, maar het is geen levensfilosofie/verlossingsleer.quote:Het gaat m.i. om nuanceverschillen in 2 denkwerelden.
Dat lijkt mij logisch. De wetenschap beweert ook niet dat de economie een doel op zich is, zelfs de economische wetenschap niet. Politici en zakenlui doen dat.quote:Ter vergelijk: er zijn heel veel mensen die denken dat we een goede economie moeten forceren voor de mensen. Ik denk dat we een goed leefklimaat moeten creëren en dat een economie een gevolg is en geen doel moet zijn.
Dat denk ik ook. Hij vergooit zijn leven en begrijpt zijn belangen onvoldoende.quote:Op zondag 15 april 2012 09:37 schreef declassering het volgende:
Ik weet zeker dat de politici en zakenlui van de onderstaande figuur vinden dat hij het niet begrepen heeft.
Hoe je moet leven is een vraag die door de wetenschap niet wordt beantwoord. Als de wereld van kritische masters in Drs titels je gaat vertellen hoe je moet leven, dan is het een kerk geworden.quote:Gelukkig leven wij anno 2012 en is het katholicisme op stervens na dood en blijft alleen nog een wereld over van kritische masters in Drs titels.
Hm, politieke filosofen dan?quote:Op zondag 15 april 2012 11:12 schreef deelnemer het volgende:
Hoe je moet leven is een vraag die door de wetenschap niet wordt beantwoord. Als de wereld van kritische masters in Drs titels je gaat vertellen hoe je moet leven, dan is het een kerk geworden.
Met politieke filosofie moet je dan ook oppassen. Het dogmatische sluipt er zo in. Het is onvoldoende objectief.quote:Op zondag 15 april 2012 11:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, politieke filosofen dan?
Het lijkt me dat je het pas een kerk kunt noemen wanneer de ideeen een dogmatisch karakter hebben. Is een levensbeschouwing per definitie dogmatisch? Dat lijkt me wel erg sceptisch.
Ik denk graag dat er andere mogelijkheden zijn dat een puur wetenschappelijke benadering en puur dogmatisch denken.
Oppassen moet je altijd. Zelfs in de wetenschap is dogmatisch denken een risico.quote:Op zondag 15 april 2012 11:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Met politieke filosofie moet je dan ook oppassen. Het dogmatische sluipt er zo in. Het is onvoldoende objectief.
Er moeten criteria zijn om meningsverschillen op te lossen. Experiment en toetsbaarheid is in de politieke filosofie problematisch.quote:Op zondag 15 april 2012 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Oppassen moet je altijd. Zelfs in de wetenschap is dogmatisch denken een risico.
Maar dat is nog geen reden om de zoektocht op voorhand op te geven en je erbij neer te leggen dat levensbeschouwingen dogmatisch moeten zijn.
Ik heb je nu al erg vaak gezegd dat wetenschap basiskennis mist.quote:Wetenschap lost dat op door het zelf zoveel mogelijk buiten de deur te houden. Daarom moet wetenschappelijke kennis reproduceerbaar zijn en berust het niet op persoonlijke ervaring. Het is geen levensfilosofie.
Wat wil je hiermee nu eigenlijk zeggen? Dat de wetenschap (nog) niet alles kan verklaren lijkt me triviaal.quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:35 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
[..]
Ik heb je nu al erg vaak gezegd dat wetenschap basiskennis mist.
Kennis omtrent het "ik "om te beginnen.
Boeddhisme is geen filosofie!
Volgens het Boeddhisme bestaat het 'ik' niet. Hoe kan er dan kennis over zijn?quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:35 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
[..]
Ik heb je nu al erg vaak gezegd dat wetenschap basiskennis mist.
Kennis omtrent het "ik "om te beginnen.
Als het Boeddhisme en wetenschap zo verweven zijn, waarom nemen de Boeddhisten niet zelf de leiding in het formuleren van deze totaal visie. Zeker als er in de wetenschap niets echt moeilijks is gevonden en je het snel kunt begrijpen.quote:Boeddhisme is geen filosofie!
Wetenschap is een avontuurlijke fantastische tocht naar kennis.
het is precies die tocht die Boeddha langs andere weg, want zonder instrumenten reeds gegaan is.
Dat is de reden dat Boeddhisme en wetenschap zo verweven zijn.
Jij denkt dat er discrepanties in B zitten omdat ik als eenvoudige leerling je niet alles kan uitleggen.
Dat komt dan weer omdat in wetenschap er nog niets echt moeilijks is gevonden, en je gewend bent alles snel te begrijpen.
Beetje mc Donalds cultuur?
De wetenschap worstelt met het logische begrip 'in'.quote:Aan jou het laatste woord. deelnemer.
Als we lang genoeg nadenken worden we het eens, zoals mijn oom ooit zei.
Volgens het Boeddhisme bestaat er wel een 'ik'; sterker nog: dat 'ik' is de aanleiding voor al het leiden, dat de mens zichzelf aandoet. "Ik wil", "ik vind", "ik moet": allemaal holle frases, die versluieren, dat uiteindelijk alles met elkaar verbonden is. Het Boeddhisme pretendeert een pad aan te bieden, dat leidt tot inzicht in die holistische werkelijkheid: daar is niet alleen kennis voor nodig maar ook een kritische geest. Want alleen een kritische geest leidt tot waarlijk inzicht. Het Boeddhistisch pad is mijns inziens ook niet bedoeld om inzicht te krijgen (en en passant verlicht te worden) maar om te leren hoe je waarlijk inzicht krijgt.quote:Op dinsdag 17 april 2012 14:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volgens het Boeddhisme bestaat het 'ik' niet. Hoe kan er dan kennis over zijn?
Rustig, rustig, we zijn bezigquote:[..]
Als het Boeddhisme en wetenschap zo verweven zijn, waarom nemen de Boeddhisten niet zelf de leiding in het formuleren van deze totaal visie. Zeker als er in de wetenschap niets echt moeilijks is gevonden en je het snel kunt begrijpen.
[..]
Klopt, dat is ad 1) onderdeel van de dharma: het scheiden van - door het 'ik' ingevulde - fenomenen en de werkelijkheid, en ad 2) daarom leerde de Boeddha, dat alles - dus inclusief het Boeddhisme - uiteindelijk 'leeg' is. Want alles wat daarin geleerd wordt, is ook maar een menselijke interpretatie van de werkelijkheid. Dus uiteindelijk volgen we het Boeddhistisch pad bij gebrek aan beterquote:De wetenschap worstelt met het logische begrip 'in'.
In de wereld zijn, als een deelnemer, heeft een aantal moeilijk te bevatten consequenties. Voorbeelden hiervan zijn:
1. De interne belevingswereld in samenhang zien met de externe beschrijving van de wereld. Zoals blijkt uit de problemen met integreren van de begrippen 'vrijheid', 'doel', 'waarde' en 'zin', met de begrippen 'feit' en 'causaliteit'.
2. De onvolledigheidsstelling van Godel. Het kennis ideaal vereist een buitenstaandersperspectief die iemand die zich in de wereld bevind niet heeft.
En de reden daarvan is?quote:Op dinsdag 17 april 2012 19:55 schreef boyv het volgende:
Ach ja, je kunt het heel mooi laten klinken, maar mensen die volgens een boek of een leer leven heb ik altijd een beetje medelijden mee.
Fijn dat je het een en ander eens van een andere invalshoek belicht, free dragon, je zal wel een beetje op de achtergrond hebben meegekeken?quote:Op dinsdag 17 april 2012 15:34 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Volgens het Boeddhisme bestaat er wel een 'ik'; sterker nog: dat 'ik' is de aanleiding voor al het leiden, dat de mens zichzelf aandoet. "Ik wil", "ik vind", "ik moet": allemaal holle frases, die versluieren, dat uiteindelijk alles met elkaar verbonden is. Het Boeddhisme pretendeert een pad aan te bieden, dat leidt tot inzicht in die holistische werkelijkheid: daar is niet alleen kennis voor nodig maar ook een kritische geest. Want alleen een kritische geest leidt tot waarlijk inzicht. Het Boeddhistisch pad is mijns inziens ook niet bedoeld om inzicht te krijgen (en en passant verlicht te worden) maar om te leren hoe je waarlijk inzicht krijgt.
[..]
Rustig, rustig, we zijn bezigzo'n 2500 jaar al. Maar mij zal je niet horen zeggen, dat dat eenvoudig is. Alle verzamelde kennis van de mensheid nemen we daar graag in mee als input en gereedschap.
http://www.news.wisc.edu/13890
[..]
Klopt, dat is ad 1) onderdeel van de dharma: het scheiden van - door het 'ik' ingevulde - fenomenen en de werkelijkheid, en ad 2) daarom leerde de Boeddha, dat alles - dus inclusief het Boeddhisme - uiteindelijk 'leeg' is. Want alles wat daarin geleerd wordt, is ook maar een menselijke interpretatie van de werkelijkheid. Dus uiteindelijk volgen we het Boeddhistisch pad bij gebrek aan beter
Dat is wat de wetenschap en het boeddhisme gemeen hebben. De focus ligt op de samenhang der dingen. Deze samenhang is dynamisch en de reden waarom alles komt en gaat. Er is geen wezenskern. Als je jezelf wilt begrijpen, dan los je jezelf op in het andere.quote:Op dinsdag 17 april 2012 15:34 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Volgens het Boeddhisme bestaat er wel een 'ik'; sterker nog: dat 'ik' is de aanleiding voor al het leiden, dat de mens zichzelf aandoet. "Ik wil", "ik vind", "ik moet": allemaal holle frases, die versluieren, dat uiteindelijk alles met elkaar verbonden is. Het Boeddhisme pretendeert een pad aan te bieden, dat leidt tot inzicht in die holistische werkelijkheid: daar is niet alleen kennis voor nodig maar ook een kritische geest. Want alleen een kritische geest leidt tot waarlijk inzicht. Het Boeddhistisch pad is mijns inziens ook niet bedoeld om inzicht te krijgen (en en passant verlicht te worden) maar om te leren hoe je waarlijk inzicht krijgt.
Je kunt zeggen: "Ik ben mijn lichaam" ipv "Ik heb een lichaam". Jezelf laten samenvallen met je lichaam is op ieder moment correct. Maar in de tijd is je lichaam veranderlijk, in samenhang met de rest, zodat je lichaam niet op zichzelf bestaat. Het lichaam is te herleiden tot het andere.quote:Op woensdag 18 april 2012 10:14 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Fijn dat je het een en ander eens van een andere invalshoek belicht, free dragon, je zal wel een beetje op de achtergrond hebben meegekeken?
Maarruh, idd, wat ik denk geleerd te hebben daar het logisch is:
Het "ik" is in lichaam en geest niet te vinden. Het gegeven dat we mijn geest of lichaam zeggen betekent dat de "ik" een derde partij zou moeten zijn, die dus niet bestaand is.
Daar we allemaal een "ik" ervaren kunnen we het "ik" niet weerleggen, en zodoende komen we bij het feit dat het ik enkel bestaat door benoeming, nominaal dus.
Niet alleen de illusie van het 'ik', maar tevens de illusie van het lijden. En daar wordt het eng. Want je kunt dit voor jezelf concluderen, maar als je van anderen gaat denken dat hun lijden slechts een illusie is, is het gedaan met de compassie.quote:Het is dus de illusie van het "ik" wat het lijden veroorzaakt?
"Het niet te serieus nemen" en "en het 'ik' relativeren" is prima advies voor iedereen die op een al te naieve manier gelooft in zijn eigen 'ik'. Maar laten we eerlijk zijn. Is iedereen wel zo dom? Of maak je er een stropop van?quote:We beseffen dat het bestaat , enkel niet zo solide als wij westers opgevoede mensen denken of dachten.
Door het te serieus te nemen, ben ik bang, ga je je hele kijk op de wereld bemoeilijken.
1 van de dingen die ik absoluut zeker weet is dat , wanneer je niet leert dit "ik "te relativeren, dat je dan de verdere studie voor wat betreft leegte en/of geest beter kunt vergeten.
Dat is dan ook wat hier gedaan wordt.
Daarom kan men het beter maar laten, denk ik.
Het gaat je nooit lukken.
Je kunt enkel bouwen op een solide fundament.
De afhankelijkheid van het 'ik' is een oude gedachte, die je overal aantreft.quote:Het blijft grappig te zien hoe verschillende topwetenschappers uit verschillende disciplines steeds dichter naar Boeddhisme opschuiven en eigenlijk al op het punt staan Boeddhisme te onderschrijven alsof ze het zelf ontdekken.
Echt waar, de visie van Swaab over vrije wil is een naadloze introductie voor wat de DalaiLlama weet te vertellen omtrent motivatie als belangrijkste factor bij alles wat je doet.
1 klein denkstapje nog....heer Swaab.
Ik kan je niet volgen, maar dat wil jij klaarblijkelijk wel. Ik heb daar zelf ook last van, dus ik herken dat.quote:Ach ja, je kunt het heel mooi laten klinken, maar mensen die volgens een boek of een leer leven heb ik altijd een beetje medelijden mee.
Ik heb het geprobeerd, om te leven met alleen maar te geloven dat ik een lichaam ben, maar het valt me op dat het dan bergafwaarts met je gaat als mens. Ben er dus maar mee gestopt.quote:Op woensdag 18 april 2012 15:45 schreef declassering het volgende:
[..]
Ik kan je niet volgen, maar dat wil jij klaarblijkelijk wel. Ik heb daar zelf ook last van, dus ik herken dat.
Het is uit mededogen en uit egoisme dat ik dit schrijf. Ik probeer juist bewondering voor mensen te hebben die ondanks dat alles al uitgekauwd is toch proberen zelf na te denken. Meestal moet ik constateren dat deze pogingen mislukken, maar als er bijvoorbeeld een verwijzing komt naar het 'mislukte' leven van
http://nl.wikipedia.org/wiki/Julien_Offray_de_La_Mettrie
dan wordt ik daar heel erg blij van en dan voel ik mij heel erg:
''Dat juist in deze tijd vernuftig geconstrueerde robotachtige poppen werden gedemonstreerd in de 'salons' was geen toeval.''
En dan denk ik: het is vast uit een door Deelnemer eerder ten tonele gevoerde fantastische wetenschapper dat ik een onverklaarbare fantoompijn voel bij een reaktie van boyv. Ik heb dan heel erg de neiging om de armen aan zijn toetsenbord af te hakken. Helaas ben ik geen moslim.
Je kunt het lichaam zien als een jas, mar dat suggereert dan weer een ik- achtig iets wat het uittrekt aan het eind. Daar zijn we het over eens ? Een ik-achtig iets is onwaarschijnlijk?quote:Op woensdag 18 april 2012 13:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
[quote]
Je kunt zeggen: "Ik ben mijn lichaam" ipv "Ik heb een lichaam". Jezelf laten samenvallen met je lichaam is op ieder moment correct. Maar in de tijd is je lichaam veranderlijk, in samenhang met de rest, zodat je lichaam niet op zichzelf bestaat. Het lichaam is te herleiden tot het andere.
Inderdaad, en echt er zijn mooie verhandelingen , bijv, de vergelijking met een vlam van een kaars. Is het dezelfde vlam , als je hem de 2e keer aansteekt?quote:Het betekent dat het zelf een tijdelijke veranderlijke structuur is, die niet helemaal gelocaliseerd kan worden in het lichaam.
En om de reden die je aangeeft is wat je stelt dan ook geen Boeddhisme.quote:Je kunt zo onder de indruk zijn van deze gedachte dat je doorslaat naar de andere kant. De volledige ontkenning dat de structuur van het lichaam een hoge mate mate van individualisatie met zich meebrengt, in termen van zelfbehoud, belangen en voorkeuren. Met deze volledige uitdoving / ontkenning van het 'ik' verdwijnt ook iedere motivatie en ieder streven. Of mensen elkaar uit egoistische motiven het leven zuur maken of niet, wordt irrelevant, omdat er niemand meer is voor wie de erg zou zijn, want al die 'ikken' bestaan toch niet.
[..]quote:Niet alleen de illusie van het 'ik', maar tevens de illusie van het lijden. En daar wordt het eng. Want je kunt dit voor jezelf concluderen, maar als je van anderen gaat denken dat hun lijden slechts een illusie is, is het gedaan met de compassie.
Uhm, in Tibet was niet iedereen goed geschoold in nadenken e.d.quote:"Het niet te serieus nemen" en "en het 'ik' relativeren" is prima advies voor iedereen die op een al te naieve manier gelooft in zijn eigen 'ik'. Maar laten we eerlijk zijn. Is iedereen wel zo dom? Of maak je er een stropop van?
Tot op Boeddhisme onderschrijf ik wat je zegt, maar dat had je al wel gedacht hè?quote:De afhankelijkheid van het 'ik' is een oude gedachte, die je overal aantreft.
In de wetenschap is de gedachte, dat de mens een wezenskern heeft, allang achter de horizon verdwenen. Deze conclusie is niet voor het eerst getrokken als gevolg van recente ontwikkelingen in de hersenwetenschap. Deze conclusie werd getrokken uit de mechanisering van het wereldbeeld in de 16e en 17e eeuw (de mens is een machine: http://nl.wikipedia.org/wiki/Julien_Offray_de_La_Mettrie). Toen volgde de evolutieleer en trok men deze conclusie opnieuw. Nu krijgt men meer inzicht in de hersenen en trekt men deze conclusie opnieuw. Het laat zien hoe lang het duurt om de metafysica van het monotheisme te ontkrachten. Dat duurt nu al 4 eeuwen. Telkens als men nieuwe inzichten verwerft in het ontstaan en de werking van de mens, voltrekt zich een voorspelbare herhaling van zetten, gericht tegen de metafysica van het monotheisme. Vaak zijn de nieuwe predikers zich nauwelijks bewust van de hele voorgeschiedenis en doen alsof nu voor het eerst is ontdekt....
In de westerse filosofie is deze gedachte al zo oud als de Griekse oudheid (denk aan de atomisten Leucippus en Democritus en denk aan het idee van de allesomvattende vergankelijkheid door Herakleitos). Ook in het bijbelboek Prediker vind je soort gelijke ideeen (Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren).
Kende deze mensen de volledige waarheid? Nee, een compleet juist wereldbeeld is nog iets anders. Deze oude tradities hebben daarnaast ook allerlei andere gedachten, die meer of minder geloofwaardig zijn. Zo ook het boeddhisme.
Dat de metafoor van het lichaam als een jas, die je aan en uit kunt trekken, misleidend is, daarover zijn we het eens.quote:Op donderdag 19 april 2012 11:48 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Je kunt het lichaam zien als een jas, mar dat suggereert dan weer een ik- achtig iets wat het uittrekt aan het eind. Daar zijn we het over eens ? Een ik-achtig iets is onwaarschijnlijk?
Ik ken dat verhaal. Het stond ook het F&L video topic, zoals uit gelegd door Thich Nhat Hanh. Het is het verhaal van een kringloop waarin alles in elkaar overgaat. Als dingen in elkaar over kunnen gaan dan zijn ze in wezen gelijk (zoals water en ijs). Deze gedachte is ook een oude bekende in de wetenschap (tegenwoordig uitgedrukt in de wet van behoud van energie en impuls). Maar er is ook een verschil tussen de wetenschappelijke en de boeddhistische beschrijving. De boeddhistische beschrijving legt er teveel een idee van behoud van identiteit in ("er gaat iets over"). In de overgang van de ene vorm in de andere gaat gepaard met een verlies van de oude identiteit en de vorming van een nieuwe identiteit. Deze veranderingen zijn er gedurende iemands leven, maar als het lichaam volledig uiteenvalt verdwijnt ook de persoon, afgezien van de sporen die hij heeft nagelaten in de omgeving.quote:Inderdaad, en echt er zijn mooie verhandelingen , bijv, de vergelijking met een vlam van een kaars. Is het dezelfde vlam , als je hem de 2e keer aansteekt?
Of is het dezelfde persoon, die baby Deelnemer en/of die volwassen Deelnemer?
Ik versimpel hem hier zeer, maar volgens deze denkwijze kom je langzaam bij wat Boeddha bedoelt als ie zegt ....er gaat iets over.
Inderdaad, het leven moet geleefd worden, en dat is ondenkbaar zonder een idee van 'ik', dwz een handelend individu / een deelnemer in de wereld.quote:En om de reden die je aangeeft is wat je stelt dan ook geen Boeddhisme.
Zo gauw je doorslaat heb je je zelf of je leraar nodig om je hier op te wijzen.
Het blijft de leer van het midden uiteindelijk.
[..]
Hier kun je doorslaan, het lijden is reëel, want wordt ervaren. tegelijkertijd is het niet nodig om er al te veel aandacht aan te besteden, want het is van voorbijgaande aard en het speelt zich enkel in een hoofd af., En zoals ik je al zei, en wat nu onderstreept wordt door Swaab: Compassie komt uit de rede.
Dus? Lijden, leven, mens-zijn, onze wereld, zijn een illusie, maar dat is geen reden om te berusten.
Het leven moet worden geleefd , denken we. Lijden moet worden verminderd, omdat het IN DAT HOOFD wel erg regel is?
Het eerste wat een mens nodig heeft om te kunnen floreren, is een goede omgeving en deze omgeving bestaat o.a. uit mensen en wat zij doen. In deze zin is een al te zelfgecentreerd wereldbeeld een vergissing. Dat geldt in het klein en in het groot. De sociologie kijkt vooral naar deze samenhang. De post over China ( [CENTRAAL] Het grote F&L video topic) toont de grote sociale veranderingen in China (nu en in het verleden). Het neoliberalisme is de laatste 30 jaar de dominante ideologie geweest en deze ideologie legt mijns inziens teveel de nadruk op het individu en doet teveel een appel op het egoisme van mensen.quote:Uhm, in Tibet was niet iedereen goed geschoold in nadenken e.d.
Dus was er slechts een kleine groep studerenden.
Het mooie van ons westen is dat er erg veel geschoolden zijn.
Wel is er een heel grote groep die het "ik" als hoogste goed zien.
Soms willen ze langs spirituele weg of Boeddhisme wat volgens sommigen hetzelfde is, vooral hun authenticiteit of echte ik ontdekken.
dat lukt niet, daar het "ik"niet solide is en enkel door benoeming bestaat.
Het gaat dus meer om het loslaten van dat ik, en als mensen het dan menen te begrijpen en willen uitdoven worden ze weer (haha) op hun fout gewezen zo als jij ook doet. Het ik bestaat wel omdat we het ervaren en het er mee moeten doen.
Zo gaan middels lessen je gedachten als een pendule van de ene extreem naar de ander tot je het midden begrijpt?
De reincarnatie gedachte lijkt mij niet aannemelijk. De overgang vindt plaats dmv overdacht op het nageslacht. De individuele persoonlijkheid gaat niet over, maar valt uiteen.quote:Tot op Boeddhisme onderschrijf ik wat je zegt, maar dat had je al wel gedacht hè?
Het steeds subtieler denken, nuanceert steeds verfijnder het beeld omtrent wat kan er nu dan wel dat extraatje zijn wat ons mens maakt?
Want echt, Swaab maakt een biologische robot van ons, en daar kom je tegen logische discrepanties aan, die in zijn alinea's omtrent vrije wil door hem zelf eigenlijk al worden gegeven.
Je hoeft enkel te denken...zou het?
Zou er iets kunnen bestaan wat overgaat?
Of is het werkelijk logischer wat bijvoorbeeld Swaab zegt?
Wij geven de voorkeur aan de reincarnatie gedachte omdat we denken dat er niet zulke discrepanties in zitten.
We worden ondersteund door logische redeneringen die het lijken te bewijzen, maar niet gemakkelijk zijn.
En recentelijk door prof. Ian Stevenson die m.i. echt wel goed gedocumenteerd heeft bestudeerd.
Er is geen sluitende interpretatie van de QM en de huidige interpretatie van de QM wordt door velen als te instrumenteel beschouwd (ipv objectief). De centrale rol die de waarnemer krijgt toebedeeld is mijns inziens ongeloofwaardig. Esoterische bewegingen misbruiken de QM voor hun eigen filosofieen, zonder dat ze er veel van begrijpen.quote:Toen QM zei dat er een derde kracht als wellicht Erkenntniss zou moeten bestaan omdat zonder deze 3e, materie eigenlijk niet bestaand was, leek en lijkt dat naadloos te passen bij de B. visie waar we Erkenntniss een andere naam geven en wel: bewustzijn.
Maar dit laatste is op mijn conto.
Foutief of in de richting?!
Mahamudra is een esoterische leer. Zeker niet vanzelfsprekend, helder en logisch. Zie dan ook alle scholen en tradities: http://en.wikipedia.org/wiki/Mahamudraquote:Mahamudra is echt een diepgaand boek met betrekking tot geest en niet "de geest", materie en de uitleg hoe dingen kunnen ontstaan. Je snapt dan waarom we stellen dat er niet 1 big bang was , maar ieder Eon weer opnieuw.
Lijkt ons ook logischer trouwens, en dat Darwins evolutie correct is maar denken we wat nuanceringen aan te kunnen brengen.
Ook wordt er gesteld (ik weet dat niet) dat er goden bestaan, zonder dat dit in tegenspraak is met big bang en evolutie,
Deze 3e manier van bezien is in ieder geval voor mij machtig mooi.
Als je vele filosofen hebt gelezen waar je van denkt: de ene ziet het wat juister dan de ander, waarom dan niet deze leer en dan het ultieme boek bestuderen?
Dan maar niet de Dalai Lama, want hij is student.
Wel een goeie haha.
En ja, zoals je al zei, het is overlevering en diep nadenken om tot dit geschrift te komen(fabriceren) maar wel met zuivere motieven denk ik. Hoop ik.
quote:The advice and guidance of a qualified teacher is considered to be very important in learning and practicing mahāmudrā meditation. Most often mahāmudrā (particularly essence mahāmudrā) is preceded by pointing-out instruction.
Before the 1955 invasion of Tibet, many of the texts and information that are now available would have been esoteric and restricted. The Dalai Lama has been influential in making public some of these formerly esoteric Tibetan teachings, while still some remain entirely esoteric, available to a student only through a private guru-student relationship.
Some parts of the transmission are done verbally and through empowerments and "reading transmissions". A student typically goes through various tantric practices before undertaking the "formless" practices described below; the latter are classified as part of "essence mahāmudrā".[10] Ngondro is the preliminary practice common to both mahāmudrā and dzogchen traditions. According to one scholar, most people have difficulty beginning directly with formless practices and lose enthusiasm doing so, so the tantric practices work as a complement to the formless ones.[11]
Mensen die de hel en de hemel letterlijk nemen, zijn er niet zoveel. Een psychologische interpretatie (je creeert je eigen hemel / hel door je denk & levenswijze) is dan ook heel gangbaar.quote:Als laatste?
Voor mijzelf is het erg eenvoudig om een hel, of een god metafysisch of als expressie van geest te zien, zoals een angst of een euforie, van mij part.
Waarom zou een god of een hemel of hel zo fysiek en/of plaats bepaald moeten zijn terwijl we dus al weten dat deze wereld niet eens erg solide is?
Is dit niet middels de visie van het midden te bezien, zodat je het alweer niet hoeft te bevestigen noch ontkennen?
Zoiets?
Verbale agressie is een vorm van moralisme van mensen die menen dat ze zozeer gelijk hebben, dat ze anderen met verbaal geweld mogen dwingen. Meestal zijn het de meelopers van de dominante ideologie. Ze staan aan de goede kant van de streep en lezen anderen de les.quote:Toch weer respect voor je hoor Deelnemer.
En anderen niet te vergeten.
Ik heb op verschillende fora al de valkuil van verbale agressie gezien.
Dat moet vermeden worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |