Okee, dus wat ik zie als logica, ziet iemand anders als zweverig.quote:Op zaterdag 14 april 2012 11:49 schreef Molurus het volgende:
Toch kom het nogal zweverig op me over....
Daar is dit topic toch voor, dat mensen hun filosofie en levensbeschouwing kunnen uiten, of begrijp ik t nou verkeerd..quote:Op zaterdag 14 april 2012 11:49 schreef Molurus het volgende:
Toch kom het nogal zweverig op me over....
Ik denk dat je dat goed ziet?quote:Op zaterdag 14 april 2012 12:16 schreef _joepie_ het volgende:
[..]
Daar is dit topic toch voor, dat mensen hun filosofie en levensbeschouwing kunnen uiten, of begrijp ik t nou verkeerd..
Bhikkhus, these are the four finds of supports for the maintenance of beings that have arisen and as help for those seeking birth:quote:Op zaterdag 14 april 2012 13:08 schreef SpecialK het volgende:
Wellicht kan de TS een samenvatting maken in plaats van alleen maar een link te dumpen naar een potentieel stuk tijdsverspilling in de vorm van een Chinese muur der teksten.
Daar is dit forum inderdaad voor, en ik heb dan ook geen bezwaar tegen een topic zoals dit. (Hoewel ik wellicht graag ook wat meer inhoud van TS had gezien.)quote:Op zaterdag 14 april 2012 12:16 schreef _joepie_ het volgende:
[..]
Daar is dit topic toch voor, dat mensen hun filosofie en levensbeschouwing kunnen uiten, of begrijp ik t nou verkeerd..
Inderdaad.quote:Op zaterdag 14 april 2012 12:36 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Het kan , en dat is denk ik vrij waarschijnlijk, zo zijn dat Molurus een anders getrainde geest heeft en iets anders verwacht bij de term logica.
Graag gedaan.quote:Op zaterdag 14 april 2012 12:36 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Misschien is dat dan ook wel weer logisch , wanneer we beseffen dat in onze cultuur het leven en het vasthouden aan leven en bv een term als gezondheid toch wel anders bezien worden.
Zelf denk ik dat wanneer je van het ene feit naar het volgende redeneert, je je met logica inlaat.
Wat ook heel waaarschijnlijk is , is dat er sprongetjes inzitten die voor een geoefend Boeddhist logisch zijn, maar voor eeen ongeoefende net even te ver of snel gaan.
Ja , ik heb al vaker gemerkt dat Boeddhisme een mens zijn gehele manier van denken kan transformeren.
Leerzaam comment dus, Molurus.
You are welcome SpecialK,quote:
Ik denk dat de les van Boeddha aan Sati was: er moet een reden zijn voor bewustzijn, een grond of een oorzaak.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:03 schreef loop het volgende:
Ik ben het met Sati eens. Ik geloof in een ziel waar bewustzijn in ontstaat en ook dat dat bewustzijn in een voertuig zich daarbuiten kan verplaatsen, wat het mogelijk maakt om elkaar te ontmoeten als het ware. Buiten de ziel bestaat er echter niets, behalve wat wij verzinnen en wat wij kunnen verzinnen is dankzij het levenloze/zielloze eeuwige bestaan waarvanuit alle zielen ontstaan en ook weer in opgenomen kunnen worden.
Tegenspraak.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:03 schreef loop het volgende:
Ik ben het met Sati eens. Ik geloof in een ziel waar bewustzijn in ontstaat en ook dat dat bewustzijn in een voertuig zich daarbuiten kan verplaatsen, wat het mogelijk maakt om elkaar te ontmoeten als het ware. Buiten de ziel bestaat er echter niets, behalve wat wij verzinnen en wat wij kunnen verzinnen is dankzij het levenloze/zielloze eeuwige bestaan waar vanuit alle zielen ontstaan en ook weer in opgenomen kunnen worden.
Ik heb de tekst netjes voor je samengevat.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:11 schreef Nietvandezewereld het volgende:
En Molurus en Deelnemer.
Het was als vriendelijk cadeautje bedoeld en niet als eigenwijze lering. Echt niet.
Dus erger je alstublieft niet ?
quote:Thus when this is present, that happens. When this arises, that arise. That is, because of ignorance, [volitional] formations arise. Because of [volitional] formations, consciousness arises. Because of consciousness, name and form arise. Because of name and form, the sixfold sense base arises. Because of the sixfold sense base, contact arises. Because of contact, feelings arise. Because of feelings, craving arises. Because of craving, clinging arises. Because of clinging, becoming arises. Because of becoming, birth arises. Because of birth old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress arise. Thus arises the complete mass of dukkha.
But with the complete cessation of ignorance, [volitional] formations cease. With the complete cessation of [volitional] formations, consciousness ceases. With the cessation of consciousness, name and form cease. With the cessation of name and form, the sixfold sense base ceases. With the cessation of the sixfold sense base, contact ceases. With the cessation of contact, feelings ceases. With the cessation of feelings, craving ceases. With the cessation of craving, clinging ceases. With the cessation of clinging, becoming ceases. With the cessation of becoming, birth ceases. With the cessation of birth, old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress cease. Thus is the complete cessation of dukkha.
Nu kan ik me heel wat goede redenen indenken waarom iemand zich zou kunnen terugtrekken uit een forum. Maar deze vind ik eigenlijk heel eigenaardig, zeker voor een boeddhist. Ik hoop toch dat je je niet teveel laat afschrikken door mensen die er eenvoudig een andere perceptie op nahouden.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
y
[..]
You are welcome SpecialK,
Ik zal me zo langzaam aan terugtrekken van dit forum.
De manier van denken zoals in wetenschap gewoon is , is mij al jaren duidelijk.
Het blijft me bevreemden dat mensen de logica in Boeddhisme niet zien, en dat ze denken dat wetenschap meer logica in zich heeft.
Het zei zo.
Deze twee komen op mij over als drogredenen pur sang. (Ik vermoed dat ze goed bedoeld zijn, dus no offense.)quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Wat me telkens wel opvalt is dat alle diepgravende stukken, commentaren of wat ik dan ook heb aangedragen immer maar deels of vluchtig worden gelezen en snel worden afgedaan als zweverig en/of spiritueel.
Ik ben blij dat Boedhisten over het algemeen een iets opener vizier schijnen te hebben.
Mijn reacties in deze post zijn dan ook niet snerend naar jou bedoeld.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
En van daaruit de wetenschap wel intensief volgen.
Ook is het fijn om te zien dat steeds meer wetenschappers na hun universiteit wel door willen studeen als gevolg van vaak een niet geheel tevreden gevoel.
En ja idd beste Molurus en ook Deelnemer, dit is een lichte verwijzing naar jullie beide reactie.
Niet snerend bedoeld, want dan zou ik jullie beiden echt te kort doen, maar simpel als constatering.
quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:19 schreef SpecialK het volgende:
Ik zie hier maar 1 persoon geprikkeld zijn.
Huh?quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik heb de tekst netjes voor je samengevat.
Mijn kritiek op de tekst is als volgt: Eerst wordt uitgelegd dat alles uit elkaar volgt, om vervolgens te bepleiten om alles te laten ophouden. Het leven is toch niet iets dat beeindigd moet worden. Is het een filosofie des doods?
Mensen gaan dood. Maar zolang je nog leeft, hoeft je het leven toch niet af te knijpen en dood te maken.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:38 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Huh?
Ken jij iets wat niet sterft? Dat is die westerse droom weer?
Het is geen pleiten, het is een uitleg.
Dus [volitional] formations, is een lastige term (iig voor mij) Iets met wil uitoefenen. Dit zou uit onwetendheid komen, daar komt dan achtereenvolgens bewustzijn uit, hieruit ontstaan naam en vorm, (Swaab en discovery laten dit meermaals zien denk ik, grapjes van de geest of bewustzijn).
uit naam en vorm dan weer je zes zintuigen input. Dat geeft contact, dat geeft gevoel , dat geeft begeerte ( al dan niet aantrekken of afstoten)) dat dan willen vasthouden (clinging?)en dan dit stukje wat nauwelijks vertaling behoeft:from clinging becoming, from becoming birth, from birth old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress arise. Thus is the arising of this whole mass of dukkha.
Dan lijkt het mij gewoon een uitleg van hoe de dingen zijn of gaan.
Vanuit wat ik een stukje doctrine noem is het voor veel mensen de moeite waard om er over na te denken.
Ik denk dat wanneer dit 500 jaar BC bedacht is, dat je dan van een intelligentie mag speken die het bestuderen waard is.
Ook als er stukjes niet gelijk helemaal logisch lijken is onderzoek misschien het beste.
Je term filosofie des doods vind ik zo vreemd?
Ik ken mensen die uit een ziekenhuis komen en zeggen dat ze te horen kregen dat ze gaan sterven.
Dan denk ik echt , wat deze persoon anders verwacht had?
Is er een andere mogelijkheid?
Hoe kan er sprake zijn van een bewuste wil (volition), die aan bewustzijn vooraf gaat?quote:Thus when this is present, that happens. When this arises, that arise. That is, because of ignorance, [volitional] formations arise. Because of [volitional] formations, consciousness arises.
Naam en form ontstaan toch in ons bewustzijn op basis van de zintuigelijke ervaring en niet omgekeerd.quote:Because of consciousness, name and form arise. Because of name and form, the sixfold sense base arises.
Het worden uit zintuiglijk contact omvat toch het goede en het kwade. Door het in zijn geheel af te wijzen, blijft er niets meer over. Inderdaad verdwijnt zo het lijden. Een geval van het kind met het badwater het raam uit mikken?quote:Because of the sixfold sense base, contact arises. Because of contact, feelings arise. Because of feelings, craving arises. Because of craving, clinging arises. Because of clinging, becoming arises. Because of becoming, birth arises. Because of birth old age, sickness, death, grief, lament, unpleasantness, displeasure and distress arise. Thus arises the complete mass of dukkha.
Nou nee, ik denk niet dat ik mensen een andere kijk of visie kwalijk neem.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nu kan ik me heel wat goede redenen indenken waarom iemand zich zou kunnen terugtrekken uit een forum. Maar deze vind ik eigenlijk heel eigenaardig, zeker voor een boeddhist. Ik hoop toch dat je je niet teveel laat afschrikken door mensen die er eenvoudig een andere perceptie op nahouden.
[..]
Deze twee komen op mij over als drogredenen pur sang. (Ik vermoed dat ze goed bedoeld zijn, dus no offense.)
[..]
Mijn reacties in deze post zijn dan ook niet snerend naar jou bedoeld.
Ik denk echter wel dat je sommige mensen de andere kijk die ze erop nahouden teveel kwalijk neemt. Lijkt me ook niets voor een boeddhist trouwens.
Onder ogen zien? Zoals wetenschap ook alles juist wil zien? Zou het je leven juist niet intenser maken denk je?quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mensen gaan dood. Maar zolang je nog leeft, hoeft je het toch niet af te knijpen en dood te maken.
[..]
[..]quote:Hoe kan er sprake zijn van een bewuste wil (volition), die aan bewustzijn vooraf gaat?
[..]quote:Naam en form ontstaan toch in ons bewustzijn op basis van de zintuiglijke ervaring en niet omgekeerd.
Nou we denken echter dat er in goede zaken teleurstelling verborgen zit Dukkha, in Nederland zeggen we wel eens: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak, dit is ongeveer hetzelfde.quote:Het worden uit zintuiglijk contact omvat toch het goede en het kwade. Door het in zijn geheel af te wijzen, blijft er niets meer over. Inderdaad verdwijnt zo het lijden. Een geval van het kind met het badwater het raam uit mikken?
Maar het laten ophouden van de keten van oorzaak en gevolg is meer dan dat.quote:Op zaterdag 14 april 2012 15:10 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Onder ogen zien? Zoals wetenschap ook alles juist wil zien? Zou het je leven juist niet intenser maken denk je?
Bewustzijn en zintuiglijke input gaan bij mensen hand in hand.quote:Dat denk ik dan weer niet: hij legt uit dat bewustzijn een oorzaak heeft? De oorzaak is de zintuiglijke input. deze input geeft ons de idee van vorm?
Zonder input geen bewustzijn? Of snap ik hem verkeerd?
Gaat het om onthechting? Dat is minder totaal. Maar zelfs volledige onthechtig is volgens mij onmenselijkquote:Nou we denken echter dat er in goede zaken teleurstelling verborgen zit Dukkha, in Nederland zeggen we wel eens: het bezit van de zaak is het einde van het vermaak, dit is ongeveer hetzelfde.
Ik heb je al eens gezegd dat wanneer je hem denkt te begrijpen hij je vaak weer op de aarde zet.
Je bent nu eenmaal geboren!! Uit voornoemde basis (onwetendheid? grijpen? of toeval? Of whatever?)
Nu je leeft zul je je leven moeten leven, met ups en downs woede en hartstocht.
denk aub niet dat het leven als monnik aanbevolen wordt.
Ja wel als je egoļstisch aan je zelf wilt werken, maar het heeft weinig met leven te maken.
Dus wat ik je zeg: er wordt niets afgewezen?
Voor mij kan een levend iets enkel bestaan in een ziel, niet in de ruimte tussen zielen, waar die levenloze materie bestaat. Die 2 bestaansvormen interacteren voor eeuwig met elkaar, zonder begin of eind. Het individuele bewustzijn die uit een ziel ontstaat heeft wel een duidelijk begin en mogelijk ook een eind. Maar dat laatste is iets wat ik nooit zou kunnen weten, immers dan ben ik er niet meer en heeft het gegeven daarom 0,0 waarde voor mij.quote:
Ik heb laatst de proef op de som genomen. Toen moest ik voor de zoveelste keer op functioneringsgesprek en toen vroeg de afdelingschef hoe het gegaan was het afgelopen jaar.quote:Dan lijkt het mij gewoon een uitleg van hoe de dingen zijn of gaan.
Ja, zo wordt het nooit wat. Je hoort een bedelnap aan te schaffen en te leven van aalmoezen, anders raak je gevangen in het web van andere, minder verlichte geesten.quote:Op zaterdag 14 april 2012 15:28 schreef declassering het volgende:
[..]
Ik heb laatst de proef op de som genomen. Toen moest ik voor de zoveelste keer op functioneringsgesprek en toen vroeg de afdelingschef hoe het gegaan was het afgelopen jaar.
Toen heb ik hem verteld van Boedha en hoe de dingen gewoon zijn te gaan. Hij respecteerde mijn mening en vond het vooral heel opmerkelijk dat ik ondanks mijn diepe inzichten toch nog gewoon mijn werk bleef doen net als alle andere medewerkers op de afdeling. Hij vond het echter wel slecht van mij dat ik de zin van het functioneringsgesprek niet had begrepen en daarom kreeg ik niet mijn 4% verhoging, waar ik uiteraard wel recht op had. Maar het was het me waard, dubbel en dwars want alles zou toch gaan zoals het altijd gegaan was en ik was er volledig tevreden mee en ik was en bleef een gerespecteerd lid van de afdeling, dat benadrukte de chef gelukkig nog wel even. Of ik hem de volgende keer dat ik mij ziek meldde wel rechtstreeks wilde bellen op zijn 06, dag en nacht bereikbaar. Heel erg aardige man.
Abandoning:quote:Op zaterdag 14 april 2012 15:28 schreef declassering het volgende:
Hij vond het echter wel slecht van mij dat ik de zin van het functioneringsgesprek niet had begrepen en daarom kreeg ik niet mijn 4% verhoging, waar ik uiteraard wel recht op had.
Abandoning:quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:07 schreef declassering het volgende:
Ik had eigenlijk zijn vrouw aan de lijn want hij lag te snurken, maar ze wilde niet met mij naar bed, hij was daar schuldig aan volgens haar. Het bezorgde haar slapeloze nachten.
Je moet toevlucht zoeken bij de Sangha.quote:Op zaterdag 14 april 2012 18:51 schreef declassering het volgende:
Ja dat zei mijn Chef ook al toen ik hem midden in de nacht belde,.Ik vond dat wel een verhelderende opmerking, net als die hierboven.
quote:Ik neem toevlucht tot de Boeddha,
degene die me de weg wijst in dit leven.
Ik neem toevlucht tot de Dharma,
het pad van liefde en begrip.
Ik neem toevlucht tot de Sangha,
de gemeenschap die in harmonie en bewustzijn leeft.
http://www.aandacht.net/overig/hoe-kan-je-een-sangha-startenquote:
quote:Thich Nhat Hanh moedigt ons aan sangha's op te bouwen en daarmee in het voetspoor te treden van de Boeddha, die een groot sangha-bouwer was. Wanneer we in staat zijn in een kleine gemeenschap geregeld samen te zijn en te oefenen dan kunnen we deze harmonie delen met de grotere sangha, onze familie en vrienden, onze collega's.
Voordat je vertrekt. Wil je me alsjeblieft uitleggen waarom je steeds wisselt tussen de accounts Nietvandezewereld en Gebruikersnaam4?quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ik zal me zo langzaam aan terugtrekken van dit forum.
Van dit forum word je niet veel wijzer, dus ik zal je niet tegenhouden. Maar doe het voor een goede reden. Je ego zal wel een deukje hebben opgelopen, maar dat kan geen kwaad. Gaan roepen dat het boeddhisme de juiste leer is, is vragen om de reakties die je hebt gekregen. Het Boeddhisme is niet een onontdekte waarheid, maar een bekende leer. Je kunt deze leer hier bepleiten, maar dan moet je goed beslagen ten ijs komen. Beter kun je jezelf open opstellen en anderen betrekken in je nieuwsgierigheid en vragen. Dan krijg je andere reakties.quote:Op zaterdag 14 april 2012 14:05 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ik zal me zo langzaam aan terugtrekken van dit forum.
De wetenschap pretendeert niet dat zij alles kan uitleggen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 15:18 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Ik denk dat in wetenschap je misschien het hoogste nivo kunt bereiken en hieruit alles tot het hoogste nivo uit kunt leggen.
Wetenschap lost dat op door het zelf zoveel mogelijk buiten de deur te houden. Daarom moet wetenschappelijke kennis reproduceerbaar zijn en berust het niet op persoonlijke ervaring. Het is geen levensfilosofie.quote:Waar we bij boeddhisme telkens op stuiten is dat ikzelf verduistering tot kennis heb, om met de woorden van de Dalai Lama te spreken.
Daniel1976 zei dat hij jarenlang met zenboeddhisme bezig was geweest, maar daar ging je niet op in.quote:Dat is uiteraard de reden dat ik niet alles uit kan leggen.
Veel leuker is het als mensen mee gaan studeren of denken.
Je kunt van mij niet verwachten dat ik kritiekloos achter het Boeddhisme aanloop. Ik vind een leer, die zich alleen beroept op de ervaring en dan op de proppen komt met reincarnatie, verdacht. Zeker als dit inzicht pas tot je komt, door minstens 20 jaar lang je hele leven eraan op te hangen.quote:Of gewoon zeggen : dit lijkt me larie.
Je kunt van mij niet verwachten dat ik mensen over de- of een streep trek.
Dan vervallen we in en cirkel die haast vicieus is, en dat is jammer.
Wetenschap is veel kritischer, maar het is geen levensfilosofie/verlossingsleer.quote:Het gaat m.i. om nuanceverschillen in 2 denkwerelden.
Dat lijkt mij logisch. De wetenschap beweert ook niet dat de economie een doel op zich is, zelfs de economische wetenschap niet. Politici en zakenlui doen dat.quote:Ter vergelijk: er zijn heel veel mensen die denken dat we een goede economie moeten forceren voor de mensen. Ik denk dat we een goed leefklimaat moeten creėren en dat een economie een gevolg is en geen doel moet zijn.
Dat denk ik ook. Hij vergooit zijn leven en begrijpt zijn belangen onvoldoende.quote:Op zondag 15 april 2012 09:37 schreef declassering het volgende:
Ik weet zeker dat de politici en zakenlui van de onderstaande figuur vinden dat hij het niet begrepen heeft.
Hoe je moet leven is een vraag die door de wetenschap niet wordt beantwoord. Als de wereld van kritische masters in Drs titels je gaat vertellen hoe je moet leven, dan is het een kerk geworden.quote:Gelukkig leven wij anno 2012 en is het katholicisme op stervens na dood en blijft alleen nog een wereld over van kritische masters in Drs titels.
Hm, politieke filosofen dan?quote:Op zondag 15 april 2012 11:12 schreef deelnemer het volgende:
Hoe je moet leven is een vraag die door de wetenschap niet wordt beantwoord. Als de wereld van kritische masters in Drs titels je gaat vertellen hoe je moet leven, dan is het een kerk geworden.
Met politieke filosofie moet je dan ook oppassen. Het dogmatische sluipt er zo in. Het is onvoldoende objectief.quote:Op zondag 15 april 2012 11:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hm, politieke filosofen dan?
Het lijkt me dat je het pas een kerk kunt noemen wanneer de ideeen een dogmatisch karakter hebben. Is een levensbeschouwing per definitie dogmatisch? Dat lijkt me wel erg sceptisch.
Ik denk graag dat er andere mogelijkheden zijn dat een puur wetenschappelijke benadering en puur dogmatisch denken.
Oppassen moet je altijd. Zelfs in de wetenschap is dogmatisch denken een risico.quote:Op zondag 15 april 2012 11:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Met politieke filosofie moet je dan ook oppassen. Het dogmatische sluipt er zo in. Het is onvoldoende objectief.
Er moeten criteria zijn om meningsverschillen op te lossen. Experiment en toetsbaarheid is in de politieke filosofie problematisch.quote:Op zondag 15 april 2012 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Oppassen moet je altijd. Zelfs in de wetenschap is dogmatisch denken een risico.
Maar dat is nog geen reden om de zoektocht op voorhand op te geven en je erbij neer te leggen dat levensbeschouwingen dogmatisch moeten zijn.
Ik heb je nu al erg vaak gezegd dat wetenschap basiskennis mist.quote:Wetenschap lost dat op door het zelf zoveel mogelijk buiten de deur te houden. Daarom moet wetenschappelijke kennis reproduceerbaar zijn en berust het niet op persoonlijke ervaring. Het is geen levensfilosofie.
Wat wil je hiermee nu eigenlijk zeggen? Dat de wetenschap (nog) niet alles kan verklaren lijkt me triviaal.quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:35 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
[..]
Ik heb je nu al erg vaak gezegd dat wetenschap basiskennis mist.
Kennis omtrent het "ik "om te beginnen.
Boeddhisme is geen filosofie!
Volgens het Boeddhisme bestaat het 'ik' niet. Hoe kan er dan kennis over zijn?quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:35 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
[..]
Ik heb je nu al erg vaak gezegd dat wetenschap basiskennis mist.
Kennis omtrent het "ik "om te beginnen.
Als het Boeddhisme en wetenschap zo verweven zijn, waarom nemen de Boeddhisten niet zelf de leiding in het formuleren van deze totaal visie. Zeker als er in de wetenschap niets echt moeilijks is gevonden en je het snel kunt begrijpen.quote:Boeddhisme is geen filosofie!
Wetenschap is een avontuurlijke fantastische tocht naar kennis.
het is precies die tocht die Boeddha langs andere weg, want zonder instrumenten reeds gegaan is.
Dat is de reden dat Boeddhisme en wetenschap zo verweven zijn.
Jij denkt dat er discrepanties in B zitten omdat ik als eenvoudige leerling je niet alles kan uitleggen.
Dat komt dan weer omdat in wetenschap er nog niets echt moeilijks is gevonden, en je gewend bent alles snel te begrijpen.
Beetje mc Donalds cultuur?
De wetenschap worstelt met het logische begrip 'in'.quote:Aan jou het laatste woord. deelnemer.
Als we lang genoeg nadenken worden we het eens, zoals mijn oom ooit zei.
Volgens het Boeddhisme bestaat er wel een 'ik'; sterker nog: dat 'ik' is de aanleiding voor al het leiden, dat de mens zichzelf aandoet. "Ik wil", "ik vind", "ik moet": allemaal holle frases, die versluieren, dat uiteindelijk alles met elkaar verbonden is. Het Boeddhisme pretendeert een pad aan te bieden, dat leidt tot inzicht in die holistische werkelijkheid: daar is niet alleen kennis voor nodig maar ook een kritische geest. Want alleen een kritische geest leidt tot waarlijk inzicht. Het Boeddhistisch pad is mijns inziens ook niet bedoeld om inzicht te krijgen (en en passant verlicht te worden) maar om te leren hoe je waarlijk inzicht krijgt.quote:Op dinsdag 17 april 2012 14:05 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volgens het Boeddhisme bestaat het 'ik' niet. Hoe kan er dan kennis over zijn?
Rustig, rustig, we zijn bezigquote:[..]
Als het Boeddhisme en wetenschap zo verweven zijn, waarom nemen de Boeddhisten niet zelf de leiding in het formuleren van deze totaal visie. Zeker als er in de wetenschap niets echt moeilijks is gevonden en je het snel kunt begrijpen.
[..]
Klopt, dat is ad 1) onderdeel van de dharma: het scheiden van - door het 'ik' ingevulde - fenomenen en de werkelijkheid, en ad 2) daarom leerde de Boeddha, dat alles - dus inclusief het Boeddhisme - uiteindelijk 'leeg' is. Want alles wat daarin geleerd wordt, is ook maar een menselijke interpretatie van de werkelijkheid. Dus uiteindelijk volgen we het Boeddhistisch pad bij gebrek aan beterquote:De wetenschap worstelt met het logische begrip 'in'.
In de wereld zijn, als een deelnemer, heeft een aantal moeilijk te bevatten consequenties. Voorbeelden hiervan zijn:
1. De interne belevingswereld in samenhang zien met de externe beschrijving van de wereld. Zoals blijkt uit de problemen met integreren van de begrippen 'vrijheid', 'doel', 'waarde' en 'zin', met de begrippen 'feit' en 'causaliteit'.
2. De onvolledigheidsstelling van Godel. Het kennis ideaal vereist een buitenstaandersperspectief die iemand die zich in de wereld bevind niet heeft.
En de reden daarvan is?quote:Op dinsdag 17 april 2012 19:55 schreef boyv het volgende:
Ach ja, je kunt het heel mooi laten klinken, maar mensen die volgens een boek of een leer leven heb ik altijd een beetje medelijden mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |