quote:Iran dreigt over Amerikaans vliegdekschip
TEHERAN - Tussen Iran en de Verenigde Staten is enorme spanning ontstaan over een Amerikaans vliegdekschip. Iran wil niet dat het enorme schip terugkeert naar zijn basis in de Perzische Golf, vlakbij Iran.
„We waarschuwen slechts een keer”, zei bevelhebber Ataollah Salehi van het Iraanse leger dinsdag. De ongekende waarschuwing is een van de agressiefste van Iran tegen aartsrivaal VS van de laatste weken.
Vliegdekschip USS John C. Stennis behoort tot de grootste schepen van de Amerikaanse marine. Het schip van 333 meter lang wordt aangedreven door twee kernreactoren. Het kan 90 vliegtuigen herbergen en heeft een prijskaartje van 3,5 miljard dollar.
Het schip voer vorige week door de Straat van Hormuz op weg naar de Golf van Oman. Washington heeft altijd een vliegdekschip in of nabij de Perzische Golf met als basis Bahrein.
In een reactie op de Iraanse dreiging zeiden de VS dat Amerikaanse oorlogsschepen in de Golfregio blijven varen. „We houden onze defensie-eenheden in de Perzische Golfregio, zoals al tientallen jaren het geval is”, liet het Amerikaanse ministerie van Defensie weten. „Onze doorvaart door de Straat van Hormuz is volledig in overeenstemming met internationaal recht.”
Het ministerie voegde eraan toe dat het geen confrontatie zoekt met Iran. „Het is belangrijk even af te koelen”, verklaarde een woordvoerder van het ministerie.
De opgelopen spanning zorgde direct een hogere olieprijs. Die steeg dinsdag 3 procent, omdat de olielevering via de Straat van Hormuz in gevaar kan komen.
De sfeer tussen de VS en Iran was de afgelopen tijd al verslechterd. Zo dreigde Teheran onlangs met de afsluiting van de Straat van Hormuz. En maandag sloot de Iraanse marine nog een 10 dagen durende oefening af in de Straat van Hormuz waarbij drie nieuwe raketten werden getest.
Bovendien speelt er nog het gesteggel over Iraans nucleaire activiteiten. Wegens de Europese zorgen over de vermoedelijke bouw van een atoombom, werkt de westerse wereld aan verscherping van de sancties tegen Iran. De EU-ministers van Buitenlandse Zaken kwamen dat in december overeen. De zegsman verwacht dat de sancties op 30 januari ingaan. Het gaat daarbij om het bevriezen van tegoeden van de Iraanse centrale bank en een boycot van de Iraanse olie-export.
Uiteindelijk wel, maar de gevolgen voor beide landen zal niet te overzien zijn. Ik denk dat de VS dan echt bankroet is en Israël is hun beschermheer kwijt. Bovendien is het maar de vraag wie er dan opstaat bij Iran. Ik zie alleen maar verliezers om over de eventuele burgerslachtoffers maar niet te spreken.quote:Op maandag 9 april 2012 02:38 schreef johnnylove het volgende:
[..]
een nachtmerrie voor de Perzen, want uiteindelijk zullen ze verliezen.
Ja de Perzen geloven in Karbala. Qua Amerika en bankroet dan snap je echt niet de mentaliteit van die Amerikanen. Bankroet is niet erg voor die Amerikanen. Die beginnen gewoon opnieuw en hebben daar de tijd voor. Kennis, kunde en afzetmarkt voor de Amerikanen verdwijnt echt niet door een stel Perzen.quote:Op maandag 9 april 2012 02:48 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel, maar de gevolgen voor beide landen zal niet te overzien zijn. Ik denk dat de VS dan echt bankroet is en Israël is hun beschermheer kwijt. Bovendien is het maar de vraag wie er dan opstaat bij Iran. Ik zie alleen maar verliezers om over de eventuele burgerslachtoffers maar niet te spreken.
In Irak waren het er volgens mij al een miljoen, regelrechte genocide.
je bespaart mij wat typewerk kon het niet mooier brengen dus....quote:Op maandag 9 april 2012 02:56 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Ja de Perzen geloven in Karbala. Qua Amerika en bankroet dan snap je echt niet de mentaliteit van die Amerikanen. Bankroet is niet erg voor die Amerikanen. Die beginnen gewoon opnieuw en hebben daar de tijd voor. Kennis, kunde en afzetmarkt voor de Amerikanen verdwijnt echt niet door een stel Perzen.
Genocide kerel, ken je het begrip wel? Je haalt wat dingen door elkaar, zoals zo vaak met dromers en idealisten.
Ik geloof dat jij de wereldeconomie grondig onderschat. Als Amerika valt dan valt Europa mee, met alle gevolgen van dien voor de rest van de wereld. Dat even opnieuw beginnen kost minimaal een generatie en de moordende concurrentie vanuit het oosten zal er voor zorgen dat er nauwlijks werk in de states zal zijn, wat nu al het geval is.quote:Op maandag 9 april 2012 02:56 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Ja de Perzen geloven in Karbala. Qua Amerika en bankroet dan snap je echt niet de mentaliteit van die Amerikanen. Bankroet is niet erg voor die Amerikanen. Die beginnen gewoon opnieuw en hebben daar de tijd voor. Kennis, kunde en afzetmarkt voor de Amerikanen verdwijnt echt niet door een stel Perzen.
Genocide kerel, ken je het begrip wel? Je haalt wat dingen door elkaar, zoals zo vaak met dromers en idealisten.
Jij haalt allemaal termen aan die je niet begrijpt. Bankroet Amerikanen, snap je FIAT geld wel?quote:Op maandag 9 april 2012 03:00 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
je bespaart mij wat typewerk kon het niet mooier brengen dus....
een QFT
Je hebt het nieuws niet erg aandachtig gevolgd denk ik (of je hebt misschien ergens een dagje overgeslagen)...quote:Op maandag 9 april 2012 02:48 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel, maar de gevolgen voor beide landen zal niet te overzien zijn. Ik denk dat de VS dan echt bankroet is en Israël is hun beschermheer kwijt. Bovendien is het maar de vraag wie er dan opstaat bij Iran. Ik zie alleen maar verliezers om over de eventuele burgerslachtoffers maar niet te spreken.
In Irak waren het er volgens mij al een miljoen, regelrechte genocide.
Denk je echt dat ze de hele Straat van Hormuz voor iedereen afsluiten? Die Iraniërs zijn niet gek. Die sluiten de Straat van Hormuz alleen af voor Amerika en bondgenoten.... maar de Chinese olietankers laten ze rustig door, want aan hun verkopen ze nog wel olie.quote:Op maandag 9 april 2012 03:04 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Jij haalt allemaal termen aan die je niet begrijpt. Bankroet Amerikanen, snap je FIAT geld wel?
Zodra de Iraniers de straat van Hormuz afsluiten hebben ze meer problemen met de Chinezen dan met de Amerikanen. Waar denk je dat die olie voor de Aziatische markt doorvoert?
quote:Op maandag 9 april 2012 03:04 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Jij haalt allemaal termen aan die je niet begrijpt. Bankroet Amerikanen, snap je FIAT geld wel?
Zodra de Iraniers de straat van Hormuz afsluiten hebben ze meer problemen met de Chinezen dan met de Amerikanen. Waar denk je dat die olie voor de Aziatische markt doorvoert?
Ja met zoquote:Op maandag 9 april 2012 03:04 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Ik geloof dat jij de wereldeconomie grondig onderschat. Als Amerika valt dan valt Europa mee, met alle gevolgen van dien voor de rest van de wereld. Dat even opnieuw beginnen kost minimaal een generatie en de moordende concurrentie vanuit het oosten zal er voor zorgen dat er nauwlijks werk in de states zal zijn, wat nu al het geval is.
http://www.iraqbodycount.org/database/
Ik zat er naast qua slachtoffers, maar tussen de 106.000 en 116.000 vind ik geen gering aantal. Dus de uitkomst is daar geen WMD`s gevonden een nog radicalere bevolking en totale armoede. Dat vond jij een oorlog waard?
Gelukkig dat er steeds meer mensen tegen een oorlog in Iran zijn, het word er echt niet veiliger op door Iran te bombarderen.
Afsluiten is afsluiten. De Perzen zijn echt niet in staat om individuele schepen door te latenquote:Op maandag 9 april 2012 03:08 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Denk je echt dat ze de hele Straat van Hormuz voor iedereen afsluiten? Die Iraniërs zijn niet gek. Die sluiten de Straat van Hormuz alleen af voor Amerika en bondgenoten.... maar de Chinese olietankers laten ze rustig door, want aan hun verkopen ze nog wel olie.
Ook zo`n kleine operatie kan smerig uit de hand lopen, bovendien zet het veel kwaad bloed wat over een langere tijd toch weer kan resulteren op een oorlog.quote:Op maandag 9 april 2012 03:06 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Je hebt het nieuws niet erg aandachtig gevolgd denk ik (of je hebt misschien ergens een dagje overgeslagen)...
Maar Obama heeft zijn strategie een paar maanden geleden bekend gemaakt; geen nieuwe grootschalige oorlogen of vredesmissies meer tijdens zijn bewind. Alleen nog kleine korte acties (denk aan een kerncentrale platgooien... of een paar raketten op legerbases (ja bases.. als in meervoud). Dat soort dingen. Obama wil ook sparen op defensie, niet alleen in mankracht of geld... maar vooral door minder grote operaties.
Dus Amerika failliet? In elk geval niet door nieuwe oorlogen.
huh ik denk dat je me met iemand anders verwardquote:Op maandag 9 april 2012 03:04 schreef johnnylove het volgende:
[..]
4,6% van het BNP was het. Wel wat aan de hoge kant, maar valt wel mee.QE is niet nadelig voor inflatie blijkt tot nu toe, dus ik zie echt geen problemen met geld drukken zoals jij het noemt.quote:Op maandag 9 april 2012 03:11 schreef PKRChamp het volgende:
[..]![]()
Je kan niet oneindig bij blijven printen zonder gevolgen, heb je enig idee wat zo`n operatie kost? Een oorlog is veels te duur voor die Amerikanen hun begrotingstekort zit al op 110%. Ze willen de mensen hun pensioenen en dergelijke nu al afpakken om die oorlogen te financiëren. Een 4e oorlog kan men nu echt niet gebruiken. Bovendien is het ook onverstandig om te doen want de VS heeft helemaal geen financieel belang bij zo`n oorlog. Het is puur de Joodse lobby die graag de VS mee willen trekken in hun eigen oorlogsretoriek. Schiet niet op zo.
Dat Gingrich in het debat gewoon even meld dat hij de adviesen van Dempsey gewoon in de wind slaat en hij liever naar Netanyahu luistert zegt mij meer dan genoeg. Het is een algemeen bekende feit dat de Joodse lobby een sterke invloed heeft op het beleid met betrekking tot Iran. Dat heeft voor de rest maar weinig met Moslims te maken.quote:Op maandag 9 april 2012 03:16 schreef johnnylove het volgende:
[..]
4,6% van het BNP was het. Wel wat aan de hoge kant, maar valt wel mee.QE is niet nadelig voor inflatie blijkt tot nu toe, dus ik zie echt geen problemen met geld drukken zoals jij het noemt.
Joodse lobby hou toch op. Vraag ff aan de Soennieten hoe ze over de Perzen denken! Die hebben wat meer economische macht dan die Joden.
Met alle respect, maar wat zie jij als afsluiten? Ineens een dijk van honderden kilometers bouwen, of een lange stalen ketting? (zoals waar de Engelsen destijds Michiel de Ruyter op de Thames wilden tegenhouden?quote:Op maandag 9 april 2012 03:11 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Afsluiten is afsluiten. De Perzen zijn echt niet in staat om individuele schepen door te laten
Enige invloed is de economie voor de Amerikanen. Wat dat betreft zijn die woorden net als wind en veranderen net zo snel als de olieprijs zal doen,quote:Op maandag 9 april 2012 03:23 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Dat Gingrich in het debat gewoon even meld dat hij de adviesen van Dempsey gewoon in de wind slaat en hij liever naar Netanyahu luistert zegt mij meer dan genoeg. Het is een algemeen bekende feit dat de Joodse lobby een sterke invloed heeft op het beleid met betrekking tot Iran. Dat heeft voor de rest maar weinig met Moslims te maken.
Zoals ik al zei is afsluiten dat er niks meer doorvoert. Dan kunnen de Perzen pas iets bepalen over die strook van 54 kilometer. Je geeft zelf al toe dat de Perzen niks kunnen bepalen, dus hoef ik er eigenlijk al geen extra woorden aan toe te voegen.quote:Op maandag 9 april 2012 03:26 schreef EricOscuro het volgende:
[..]
Met alle respect, maar wat zie jij als afsluiten? Ineens een dijk van honderden kilometers bouwen, of een lange stalen ketting? (zoals waar de Engelsen destijds Michiel de Ruyter op de Thames wilden tegenhouden?
Die Straat van Hormuz is wel iets je breder dan een paar honderd meter! Dit gaat om vele tientallen tot misschien wel honderden kilometers.
Daarnaast zijn Oman en de VAE (doorgaans Westers gezinde staten) de baas aan de andere kant van het smalste stuk van de straat van Hormuz... en die hebben ook hun territoriale wateren hierbinnen liggen. En Saudi Arabië heeft daar ook heel wat belangen bij, bij het vrijhouden van die wateren... Die zouden Amerika ook makelijk een miljardje of 100 kunnen betalen om te zorgen dat hun olie geexporteerd kan worden.
Amerika gaat hier niet failliet aan... en Iran kan never nooit niet de hele straat van Hormuz afsluiten, daar kun jij op rekenen!
Dit ben ik met je eens. Alles kan smerig uit de hand lopen, maar je kunt een kleine aanval met een minimum aantal slachtoffers (anders dan soldaten en nucleaire wetenschappers) tegelijker tijd ook weer goed verkopen. Iraanse opositie heeft in veel omliggende landen radio stations gericht op Iran... vele tientallen tot iets van 150.quote:Op maandag 9 april 2012 03:12 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Ook zo`n kleine operatie kan smerig uit de hand lopen, bovendien zet het veel kwaad bloed wat over een langere tijd toch weer kan resulteren op een oorlog.
Met rust laten en op je eigen concentreren is het beste wat de VS kan doen.
Je wordt steeds minder scherp Johnny... laat het een paar uurtjes liggen.quote:Op maandag 9 april 2012 03:30 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Zoals ik al zei is afsluiten dat er niks meer doorvoert. Dan kunnen de Perzen pas iets bepalen over die strook van 54 kilometer. Je geeft zelf al toe dat de Perzen niks kunnen bepalen, dus hoef ik er eigenlijk al geen extra woorden aan toe te voegen.
quote:Op zondag 15 april 2012 04:02 schreef GewoneMan het volgende:
mooi ziet het ernaar uit dat dit nucleaire gevaar gestopt gaat wordenhoop dat we daarna ASAP op vrede kunnen aansturen. vrees dat dat lastig gaat worden
Welk nucleaire gevaarquote:Op zondag 15 april 2012 04:02 schreef GewoneMan het volgende:
mooi ziet het ernaar uit dat dit nucleaire gevaar gestopt gaat wordenhoop dat we daarna ASAP op vrede kunnen aansturen. vrees dat dat lastig gaat worden
quote:Op zondag 15 april 2012 12:20 schreef Athlon64x het volgende:
[..]
Welk nucleaire gevaarIsreal is het grote gevaar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |