Het tonen van liefde aan IEDEREEN is een gebod van Jezus, een vrucht vd geest.quote:Op maandag 16 april 2012 21:59 schreef Scabies het volgende:
daar gaat het niet om.. gaat erom dat die liefde aangewend wordt als lokmiddel om nieuwe leden te krijgen, een kenmerk van een sekte
Zoals ik al zei:quote:waarom zou een groep beweren de enige waarheid in pacht te hebben? sektarisch dus, hoewel je kan betwisten of niet elke religieuze groepering dat min of meer doet
Tijdrovend? Het rooft geen tijd want het is super, maar gaat wat tijd inzitten ja.quote:tijdrovende onzin dus, je hoofd verplicht vullen met informatie die door de sekte aangeleverd wordt....
Nou dan dus klopt al een kenmerk niet.quote:mja... die is voor Jehovah's Getuigen idd overdreven, dit punt tellen we niet mee
Er is maar 1 katholiek geloof, 1 baptist etc etc. Dus dat is ook allemaal een uniek pakket, zoals dat voor ons JG ook geldt. Dus is elke stroming volgens jouw en dit kenmerk sektarisch.quote:gaat niet alleen om de drie-eenheid he, gaat om alles eromheen, en dan kom je tot een exegese die uniek is voor de organisatie, en die dus sektarisch is...
Tis van toepassing ja, maar sektarisch? Niet echt, gewoon bijbels.quote:het punt wordt toegelicht: "alles in het kader van de sekte gaan zien".. van die mensen die als ze het nieuws kijken denken dat de laatste dag snel zal komen, zulke dingen bedoelen ze, dat je echt alles gaat relateren aan je geloof...
ik vind dit ook niet echt een kenmerk van een sekte eigenlijk, maar het is zeker van toepassing
Ach jaquote:Losstaand is dit niet zo erg denk ik, toch wel een kenmerk.
De Bijbel leert nou eenmaal dat de wereld zoals ie is zal ophouden te bestaan!quote:dit soort bangmakerij zou nergens moeten gelden, duidelijk een sekte kenmerk
Er wordt alleen geen informatie achtergehouden, dus gaat al niet op.quote:informatie achterhouden totdat iemand er meer van weet, zoals de niet uitgekomen voorspellingen bijvoorbeeld.
Zo wat een fantastisch weer woord zeg.quote:niets bijzonders? lol
Een bijbels gebod is dat.quote:zo "gewoon" is dat niet als het bijvoorbeeld gezinnen en families uit elkaar rukt
vervelend sektarisch groepsgedrag, meer is het niet
Je krijgt gewoon beter inzicht in wat de waarheid is en wat dat betekend!quote:als je meer leert waardoor je zelfs je leven zou opofferen voor de leer van je sekte... je maakt m'n punt zelf al
Ik lieg niet en ik denk dat een JG zelf het toch echt beter zal weten dan buitenstaanders he.quote:dit is zo onwaar dat ik me afvraag of je niet weer aan het liegen bent
De lectuur zet alleen alles op een rij, maar verder is alles via de Bijbel en wordt lectuur getoetst aan de Bijbel.quote:nee uiteindelijk duid je alles in de bijbel door middel van de info die je organisatie aanlevert, dat is iets heeeeeeel anders
Wij zijn gewoon allemaal zondig en het is heel belangrijk dat te beseffen.quote:logisch als je mensen onder de duim wilt houden idd
dan kan schuldgevoel heel goed werken
Dat heeft niets met zwart-wit denken verder te maken.quote:dat is precies wat je nou zelf doet, je zegt al dat de "gewone kerk" die leer heeft en jullie de juiste leer, er is geen genuanceerd denken maar zwart-wit denken
Wat heeft dat met het punt te maken bij het zwart-wit en stukkie over opstanding ofzo.quote:nee maar ondertussen heb je wel 144.000 gezalvden waarvan er een klein aantal net toevallig leidinggevende posities hebben binnen de organisatie.... toevallig he!
De Bijbel verbiedt sektes, ik geloof en volg de Bijbel.quote:zo zie jij dat idd, omdat je bij die sekte zit
Nope nog steeds niet gevonden?quote:open maar een willekeurige wachttoren of ontwaakt!, alles in die boekjes wijst naar het gedachtengoed van de sekte...
Logisch! We nemen de gehele Bijbel en kiezen niet stukjes uit die we leuk vinden en andere dingen niet.quote:idd, het is volgen of niet volgen, een middenweg is er niet... je kunt niet zeggen "nou dit geloof ik niet, maar de rest wel"
Iedereen kent die Franzje hoor. En zoek voorbeeld op?quote:haha, noem 1 instantie waarin ooit een JG rechtvaardige kritiek heeft geleverd op de organisatie en het in dank afgenomen werd... zoek de naam Raymond Franz maar eens op..
Zucht, wat een prachtige aanhaling weer.quote:mja, dat is gewoon onzin
Maar wij kunnen aantonen dat hetgeen we zeggen uit Bijbel komt en onze leer en alles ook.quote:ja, sektarische bullshit dus
zo kan elke mormoon ook zeggen "ja maar dit haal ik uit de bijbel hoor" of elke adventist of wat dan ook, al die sektes halen hun leer "uit de bijbel"
Waarom voel ik en elk zich dan zo rustig? Wordt zelf maar eens JG voor je daarover kunt oordelen.quote:je zorgen maken en schuldig voelen of je wel goed genoeg bent is geen rust... dat is nou net wat hier bedoeld wordt, dat gemanipuleer van mensen hun geest.
Mij ook!!quote:mij is het wel duidelijk ja.
Omdat het lastig is om je voor te stellen hoe het buiten fysieke het fysieke kan beinvloeden. Daarom lijkt het onvermijdelijk dat alles dezelfde fysieke basis heeft.quote:Op maandag 23 april 2012 19:56 schreef hardlopen het volgende:
De ziel is iets wat buiten de fysieke wereld staat; hoe kun je dan met zekerheid zeggen dat het enkel een product is van hersenspinsels?
Dominees weten zelf ook niet hoe ze de bijbel moeten interpreteren. Daarom is het protestantisme een verhaal over geloofscontroversen en afsplitsingen.quote:Op maandag 23 april 2012 20:22 schreef MarMar het volgende:
De bijbel is een boek.
Mensen die literatuur niet weten te interpreteren als zodanig moeten geen boeken lezen.
Dat is een uitspraak van mijn favoriete dominee.
Toegeven dat het een interpretatie is, is al het halve werk denk ik. Daarmee dan ook mensen de ruimte laten om hun eigen interpretaties en inspiratie eruit te halen.. wat op zich ook prima kan met andere boeken.quote:Op maandag 23 april 2012 23:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omdat het lastig is om je voor te stellen hoe het buiten fysieke het fysieke kan beinvloeden. Daarom lijkt het onvermijdelijk dat alles dezelfde fysieke basis heeft.
[..]
Dominees weten zelf ook niet hoe ze de bijbel moeten interpreteren. Daarom is het protestantisme een verhaal over geloofscontroversen en afsplitsingen.
Als je inspiratie zoekt is dat prima, maar met deze insteek verliest het boek wel zijn gezag.quote:Op maandag 23 april 2012 23:20 schreef MarMar het volgende:
[..]
Toegeven dat het een interpretatie is, is al het halve werk denk ik. Daarmee dan ook mensen de ruimte laten om hun eigen interpretaties en inspiratie eruit te halen.. wat op zich ook prima kan met andere boeken.
Een goede moederquote:Het betreft overigens mijn moeder, dus ik ben enigszins bevooroordeeld.. Ze is misschien meer humanistisch dan godsdienstig als je het allemaal analiseert, maar dat zijn details..
Voor mij heeft het dan ook nooit gezag gehad en wat mijn moeder betreft kan je net zo goed over een Nelson Mandela vertellen als over een Jezus.quote:Op maandag 23 april 2012 23:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als je inspiratie zoekt is dat prima, maar met deze insteek verliest het boek wel zijn gezag.
[..]
Een goede moeder.
Ik begrijp niet zo goed wat er sterk is aan dat 'betoog'. Swaab beweert immers helemaal niet dat zaken als kunst en ethiek niet kunnen bestaan. Dat zou natuurlijk volstrekt onzinnig zijn. Hij zegt wel dat deze zaken ingebakken zitten in de mens als (bij)product van de evolutie. Dus niet afkomstig uit zoiets als een 'ziel' en ook niet vanuit iets 'hogers'. Het zijn allemaal uitvindingen van het brein van de mens, en op geen enkele andere manier verklaarbaar. Dat is zijn redenering. Ik geloof dat iemand die er zijn levenswerk van heeft gemaakt het menselijk brein uit te pluizen zich er niet bepaald 'gemakkelijk vanaf maakt'.quote:Op zaterdag 21 april 2012 18:08 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Zeer sterk betoog,
Mijn complimenten voor Oud_student
Op wetenschappelijk niveau kun je er geen uitspraken over doen; wetenschap houdt zich enkel bezig met het tastbare.quote:Op maandag 23 april 2012 23:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omdat het lastig is om je voor te stellen hoe het buiten fysieke het fysieke kan beinvloeden. Daarom lijkt het onvermijdelijk dat alles dezelfde fysieke basis heeft.
[..]
Dominees weten zelf ook niet hoe ze de bijbel moeten interpreteren. Daarom is het protestantisme een verhaal over geloofscontroversen en afsplitsingen.
De mens begint met de bevruchting van een eicel. Heel tastbaar. Hoe ontstaat het ontastbare? Komt het door de ontwikkeling van het tastbare tot iets dat alle mogelijkheden van de mens omvat? Of wordt er ergens in de ontwikkeling, vanuit het niets, het ontastbare ingebracht?quote:Op dinsdag 24 april 2012 02:33 schreef hardlopen het volgende:
[..]
Op wetenschappelijk niveau kun je er geen uitspraken over doen; wetenschap houdt zich enkel bezig met het tastbare.
Is liefde tastbaar? Of honger? Of woede?quote:Op dinsdag 24 april 2012 11:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De mens begint met de bevruchting van een eicel. Heel tastbaar. Hoe ontstaat het ontastbare? Komt het door de ontwikkeling van het tastbare tot iets dat alle mogelijkheden van de mens omvat? Of wordt er ergens in de ontwikkeling, vanuit het niets, het ontstastbare ingebracht?
Het zijn complexe abstracte begrippen, maar niet immaterieel per se. Of als je denkt dat dat wel zo is, waarom denk je dat? Waarom zouden ze niet binnen de materiele wereld verklaarbaar zijn?quote:Op dinsdag 24 april 2012 12:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Is liefde tastbaar? Of honger? Of woede?
Een stoel is materieel.quote:Op dinsdag 24 april 2012 12:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Is liefde tastbaar? Of honger? Of woede?
En het vierde en laatste deel: http://www.sg.uu.nl/2012/(...)nceptuele-therapeut/quote:Op dinsdag 10 april 2012 21:41 schreef declassering het volgende:
ja dus de stem van het niets is een lichtend duister, dat is allemaal niet zo moeilijk.
Maar ik wil dus de volgende lezing aanbevelen voor de kwezels onder u en mij:
http://www.sg.uu.nl/2012/04/04/neurowetenschap-en-de-vrije-wil/
Dat is een statische voorstelling van zaken. Als je er eenmaal bent en gevormd bent is er deze eigenheid. Maar als je de ontstaansgeschiedenis erbij betrekt ...quote:Op vrijdag 27 april 2012 23:27 schreef Eventjes-dan het volgende:
Als met het "Ik gevoel" een ziel bedoelt wordt, dan is dat voor mij een illusie van de hersenen. De identificatie met ervaringen/geheugen waardoor er zo'n Ik gevoel ontstaat.
Die "persoon/ziel of Ik gevoel" bestaat volgens mij niet wezenlijk en verdwijnt dan ook gewoon samen met het lichaam.
Maar er is wel voor mij wel iets wezenlijks in dat "Ik gevoel".
Onpersoonlijk maar volkomen eigen.
Ik zou het haast heilig noemen als ik religieus zou zijn.
Dit wezenlijke is voor mij de absolute werkelijkheid.
Volkomen ondefinieerbaar maar zeer concreet in de realisatie dat "Ik ben en dat er is"
Heel simpel gezegd is iedere ziel voor mij een reflectie van die ene werkelijkheid.
Daarmee neem je een perspectief aan dat buiten de tijd ligt. Dat is geen positie die je feitelijk kunt innemen.quote:En in die werkelijkheid zie ik wel zoiets als eeuwig leven, of een leven na de dood, niet als een persoon/ziel maar als die werkelijkheid zelf wat ik in wezen ben.
...dan?quote:Op vrijdag 27 april 2012 23:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is wel een statische voorstelling van zaken. Als je er eenmaal bent en gevormd bent is er deze eigenheid. Maar als je de ontstaansgescheidenis erbij betrekt ...
[..]
Nee, niet als je jezelf als een persoon in tijd en ruimte ziet.quote:Daarmee neemt je een perspectief aan dat buiten de tijd ligt. Dat is geen positie die je feitelijk kunt innemen.
Dan is deze eigenheid iets dat komt en gaat. Is het meer dan het besef dat je samenvalt met iets in de wereld?quote:
Ja, je kan er ook zo naar kijken.quote:Nee, niet als je jezelf als een persoon in tijd en ruimte ziet.
Maar ik ben niet gebonden aan die aanname.
Ik begrijp geloof ik niet zo goed wat je wilt zeggenquote:Op zaterdag 28 april 2012 00:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan is deze eigenheid iets dat komt en gaat. Is het meer dan het besef dat je samenvalt met iets in de wereld?
iddquote:Ja, je kan er ook zo naar kijken.
Dat zou ik je identiteit noemen en omdat je zelf altijd in het nu bent ervaar je het tijdloos. Dat zou de reden kunnen zijn waarom wij geneigd zijn om mensen in te delen bij de eeuwige dingen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 00:59 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelen veel mensen met "dat Ik gevoel, die eigenheid,of die persoon" de ziel
Ik probeerde alleen te beschrijven dat ik die ziel als tijdelijk zie, een bijproduct van de hersenen, een illusie zoals je wil.
De essentie van dat "Ik gevoel/ziel" is echter wel voor mij zeer reëel, tijdloos en wezenlijk.
Ik probeer daarmee aan te geven dat ik dat geloof in een leven na de dood door de ziel wel begrijp.
Alleen niet als persoon/ziel maar als de tijdloze werkelijkheid die ik in wezen ben en altijd al was.
Leven kun je het dan niet meer noemen, want leven is iets dynamisch.quote:Leven na de dood zonder gelovig of religieus te zijn.
Als ik je goed begrijp zeg je bijna het zelfde als ik alleen in ander woorden.quote:Op zaterdag 28 april 2012 02:48 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat zou ik je identiteit noemen en omdat je zelf altijd in het nu bent ervaar je het tijdloos. Dat zou de reden kunnen zijn waarom wij geneigd zijn om mensen in te delen bij de eeuwige dingen.
[..]
Dat is waar, "zijn na de dood" is ietsjes beter gezegd. [ al valt daar ook wel wat op te aan te merken, want voor het bestaan als "zijn" bestaat de dood in het geheel niet ]quote:Leven kun je het dan niet meer noemen, want leven is iets dynamisch.
Mooi, dan heb ik je goed begrepen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 11:21 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Als ik je goed begrijp zeg je bijna het zelfde als ik alleen in ander woorden.
Dat klopt ook. Er bestaan twee verschillende voorstellingen van tijd.quote:Enkel bestaat de identiteit/persoon alleen in gedachten, geprojecteerd in verleden en toekomst.
De identiteit/persoon/ik kan namelijk niet los van gedachten in het nu bestaan.
Je kunt eigenlijk ook niet zeggen dat ..." omdat je zelf altijd in het nu bent"
want wie of wat is dat zelf wat in het nu is?
Het zijn twee alternatieve perspectieven. Het ene perspectief is van binnenuit gezien (in de tijd) en het andere perpectief is van buitenaf gezien (buiten de ontwikkelingen). Beide perspectieven zijn er omdat je in de wereld bent. Omdat je in de wereld bent, kijk je onvermijdelijk van binnen uit tegen de wereld aan. Om je de wereld objectief voor te stellen, maak je een objectieve gedachteconstructie die de wereld toont met jezelf erin. 'gezien vanaf de maan'.quote:In de werkelijkheid kun je enkel "bestaan" als het nu zelf.
Je kunt dan stellen dat het [Ik gevoel/ identiteit/ de persoon/ziel] projecties zijn of wel illusies.
De neiging van mensen om zichzelf [ de persoon ] in te delen in bij eeuwige dingen zou dus op een vergissing rusten.
Het wezenlijke van de mens kun je voor mij gerust bij het eeuwige plaatsten om dat het het eeuwige zelf is.
Wanneer Dat het is wat men probeert te duiden met de ziel, dan is de ziel natuurlijk wezenlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |