Er zijn toch ook massaal verpleegkundigen nodig? Genoeg zorginstellingen waar je niet hoeft te snijden.quote:Op zondag 8 april 2012 21:50 schreef trigt013 het volgende:
[..]
de opleiding is ontstaan aan het overvloed aan aanmelding binnen de studie medicijnen en toen konden ze veel studenten die uitgeloot waren overhalen om gezondheidswetenschappen te gaan studeren, alleen zorginstelling stonden/staan niet te wachten op artsen zonder snijbevoegdheid. Dus die studenten komen compleet niet aan de bak.
Waar haal je vandaan dat mensen die Gezondheidswetenschappen studeren worden opgeleid tot plaatsvervangend arts zonder bevoegdheden?quote:Op zondag 8 april 2012 21:50 schreef trigt013 het volgende:
[..]
de opleiding is ontstaan aan het overvloed aan aanmelding binnen de studie medicijnen en toen konden ze veel studenten die uitgeloot waren overhalen om gezondheidswetenschappen te gaan studeren, alleen zorginstelling stonden/staan niet te wachten op artsen zonder snijbevoegdheid. Dus die studenten komen compleet niet aan de bak.
1) is een tijdelijke maatregel.quote:Op zondag 8 april 2012 21:04 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Is in het voortgezet onderwijs inmiddels aangepakt. Er waren scholen die een hoge drempel opwierpen voor VMBO-ers die wilden doorstromen naar 4 HAVO. Sinds kort is vastgelegd dat ze geen hogere drempel mogen opwerpen dan de centraal vastgestelde: http://www.balansdigitaal(...)oorstroom-vmbo-havo/
Dat hoop ik dan maar. Voorlopig vind ik het al heel wat als je als MBO-student überhaupt een diploma weet te halen, vanwege de slechte begeleiding, ondermaatse lesgeven, ongestructureerde lesomgeving en demotiverende sfeer die op veel MBO-scholen hangt. Ik meen me te herinneren dat de statestiek ten tijde van de enquetecommissie dat rond de 80% van de 1ejaars zonder diploma van school af gaat. Dat zijn schrikbarende cijfers. Zal gerust wel wat verbeterd zijn, maar dan nog...quote:In het hoger onderwijs is sowieso minder sprake van een doorstroomdrempel, omdat HBO's dolgraag zoveel mogelijk studenten willen binnenhalen en dus MBO-ers vaak met open armen verwelkomen.
Eens. Maar hoewel dit kabinet (net als voorgaande kabinetten al decennialang) graag propageert een kenniseconomie na te streven, is zonneklaar dat hun daden (bezuinigen, lumpsum en andere idiote maatregelen) iets heel anders bereiken.quote:Wat het topic zelf betreft: ik zou liever zien dat de minister zich eens ging bezighouden met de kwaliteit van het onderwijs. Het is niet alsof je op MBO-opleidingen die nuttiger lijken dan de opleiding 'Artiest' nou zo schokkend veel leert, momenteel, namelijk. Ik vrees dat het weinig uitmaakt welke studie je nou precies hebt gedaan, bedrijven moeten je alsnog zowat alles in de praktijk leren en als ze in Brabant zitten prefereren ze jongeren die hun opleiding in Belgie hebben gevolgd.
Nee, totaal niet. Die willen ze dan ook gaan schrappen. De enige relevante plek waar je kan werken is in een dierenwinkel, maar daar zoeken ze geen opgeleid personeel. Verder lopen die ook ontzettend slecht.quote:Op maandag 9 april 2012 00:07 schreef RabbitHeart het volgende:
Mijn zusje doet MBO dierverzorging, ik heb nou niet het idee dat de banen voor het oprapen liggen in die sector.
Mja, mijn stiefmoeder had opgezocht dat er totaal zo'n 5 vacatures waren. In het hele land. De indruk die ik heb van die opleiding is dat er vooral veel meiden opzitten die "iets met dieren of paarden" willen doen. Redelijk kansloos dus.quote:Op maandag 9 april 2012 00:11 schreef Adames het volgende:
[..]
Nee, totaal niet. Die willen ze dan ook gaan schrappen. De enige relevante plek waar je kan werken is in een dierenwinkel, maar daar zoeken ze geen opgeleid personeel. Verder lopen die ook ontzettend slecht.
Of je moet paraveterinair gaan doen, maar dan ben je een secretaresse van een dierenarts. Ook daar elk jaar 10 opgeleide mensen per dierenarts.
Mijn vriendin doet het op niveau 4, wat ongeveer hetzelfde is als niveau 3, maar dan met een dosis economie, wiskunde, scheikunde en boekhouding er bij. Ook zij kan weinig werk krijgen als ze over een paar maanden klaar is. Is nu aan het twijfelen tussen een hondentrimsalon (jaar cursus en verder veel vraag naar hier in de buurt) of een HBO opleiding op de HAS. Maar ook de HAS heeft eenzelfde probleem, daar zijn niet zo veel banen voor. Die opleiding doe je als je al een boerderij thuis hebt en de kennis wilt hebben.quote:Op maandag 9 april 2012 00:16 schreef RabbitHeart het volgende:
[..]
Mja, mijn stiefmoeder had opgezocht dat er totaal zo'n 5 vacatures waren. In het hele land. De indruk die ik heb van die opleiding is dat er vooral veel meiden opzitten die "iets met dieren of paarden" willen doen. Redelijk kansloos dus.
Ik kom uit een landelijke omgevingquote:Op maandag 9 april 2012 00:35 schreef Adames het volgende:
[..]
Al is het idee wat je hebt over de mensen op de opleiding volgens mij een beetje verkeerd. Nu woon ik in een landelijke omgeving, met veel boerderijen. Maar de focus ligt toch vooral op het verzorgen van paarden, koeien, varkens, schapen en niet zozeer het konijntjes knuffelen. Fysiek nogal zwaar werk dus en de meisjes op de opleiding zijn voornamelijk hard werkende mensen en niet zozeer dromerige typetjes.
okquote:Op maandag 9 april 2012 00:40 schreef RabbitHeart het volgende:
[..]
Ik kom uit een landelijke omgeving
gezondheidswetenschappers voelen zich te goed om mensen te wassen, en voor het salaris van een verpleegkundige willen ze niet werken. En verpleegkundigen hebben hun verpleegtechnische handeling waarvoor de BIG geregistreerd moet zijn en dat zijn gezondheidswetenschappers ook niet. Kort gezegt vallen ze overal buiten de boot.quote:Op zondag 8 april 2012 21:57 schreef Adames het volgende:
[..]
Er zijn toch ook massaal verpleegkundigen nodig? Genoeg zorginstellingen waar je niet hoeft te snijden.
Strak plan, maar dan moet de overheid bètaleerlingen niet als slaven behandelen.quote:Op zondag 8 april 2012 22:27 schreef pessie het volgende:
Wel eens gehoord van de opleiding "Sport en Bewegen"![]()
![]()
Civiele techniekdaaaaaaaar moeten ze jongens heen sturen. Enorme mogelijkheden op de arbeidsmarkt, ook een MBO-er verdient dan op zn 30ste een modaal salaris (als ie handig genoeg is om een HBO erna te doen red ie dat al een aantal jaren eerder). En: Altijd Werk want MBO-2-ers leren straten maken, MBO-3-ers assistent werkvoorbereiders en MBO-4-ers kunnen als toezichthouder aan de slag.
Daar hebben we hier in Maastricht nog een opleiding van........zit stampvol. Vriendin van me heeft die gedaan. Vrij makkelijk te halen, en komt er niet mee aan een baan.quote:Op maandag 2 april 2012 08:33 schreef trigt013 het volgende:
en wat dacht men van "Gezondheidswetenschappen" om de loting medicijnen te omzeilen en alle uitgeloten studenten naar binnen te lokken. Baankansen nihil
http://www.studeren.uva.nl/geografie-planologiequote:Bachelor Sociale geografie en Planologie
De huidige en toekomstige inrichting van Nederland, Europa en ontwikkelingslanden staan centraal bij Sociale geografie en Planologie. Je verdiept je in de spanningen en interactie tussen mens en beschikbare ruimte. Het kan gaan om dreigende gettovorming, effecten van globalisering, het ruimtegebrek in en om steden of om mobiliteitsvraagstukken.
http://www.hgu.nl/opleiding/filosofie/quote:Filosofie
De studierichting Filosofie is een vierjarige deeltijd-opleiding. De term filosofie (hij die begeert wijs te zijn), is ook te vertalen als een zoektocht naar wijsheidskennis en inzicht. De studie filosofie kan tot de verwondering leiden die nodig is om eigen vanzelfsprekendheden te kunnen (h)erkennen. Vanuit die verwondering kunnen vragen naar wie de mens is, wat het goede is, wat kennis is, wat waarheid is en wat wetenschap, aan de orde komen.
Dat iemand dat aangeeft zegt me niet zoveel hoor.quote:Op maandag 9 april 2012 09:11 schreef ShadyLane het volgende:
Die bovenstaande twee zijn WO. Iemand hierboven gaf al aan dat je met een HBO- of WO-papiertje in elk geval een bepaald denkniveau kunt aantonen.
Wat kun je zoal met een opleiding filosofie?quote:Toelatingseisen
Tot de studierichting filosofie kan men worden toegelaten wanneer men in het bezit is van een Havo of Vwo getuigschrift, en/of bezitters van een getuigschrift van een propedeutisch examen in het Hbo of WO, en/of een afgeronde MBO- (niveau 4), Hbo- of academische opleiding. Voor personen die niet in het bezit zijn van een getuigschrift Havo/Vwo, Hbo/WO of een propedeutisch examen, maar de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt kunnen worden toegelaten via een colloquium doctum (een speciaal toelatingsonderzoek).
Voor zover mij bekend is er een tekort aan planologen...quote:Op maandag 9 april 2012 08:20 schreef yyyentle het volgende:
Dit zijn ook van die nuttige opleidingen:
http://www.studeren.uva.nl/geografie-planologie
Moeilijker dan wanneer je op HBO-niveau een opleiding doet die inhoudelijk 'nutteloos' is? Het lijkt mij dat een inhoudelijk nutteloze opleiding een inhoudelijk nutteloze opleiding is.quote:Op maandag 9 april 2012 09:11 schreef ShadyLane het volgende:
Ik kan me voorstellen dat werk vinden moeilijker is wanneer je op MBO-niveau een opleiding doet die inhoudelijk 'nutteloos' is.
Bron?quote:Op maandag 9 april 2012 09:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor zover mij bekend is er een tekort aan planologen...
Misschien niet te snel voor de vuist weg wat roepen?
Weinig concreets, maar in bredere zin heeft filosofie wel degelijk nut. Zo'n studie is heel goed voor je algemene ontwikkeling. Of zie je echt liever dat mensen alleen maar rechten, economie en geneeskunde studeren, want "daar kun je tenminste iets mee"?quote:Op maandag 9 april 2012 09:33 schreef yyyentle het volgende:
Wat kun je zoal met een opleiding filosofie?
Als er bezuinigd moet worden moet overal bezuinigd worden en het lijkt me nogal logisch dat de nutteloze studies en pretstudies dan het eerst geschrapt worden.quote:Op maandag 9 april 2012 09:48 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Weinig concreets, maar in bredere zin heeft filosofie wel degelijk nut. Zo'n studie is heel goed voor je algemene ontwikkeling. Of zie je echt liever dat mensen alleen maar rechten, economie en geneeskunde studeren, want "daar kun je tenminste iets mee"?
En je realiseert je wat een enorme verschraling van de maatschappij zoiets betekent? Als alleen de dingen overblijven die zichzelf kunnen bedruipen dan houd je de dingen over die het "grote publiek" leuk vindt. André Rieu, musicals van Joop van den Ende, en optredens van Marco Borsato.quote:Op maandag 9 april 2012 09:51 schreef trigt013 het volgende:
ik geef heel veel om cultuur en geschiedenis, maar mijn kinderen krijgen er zo'n honger van. Als mensen iets belangrijk genoeg vinden zal het zichzelf wel kunnen bedruipen.
Ik vind dat helemaal niet zo logisch, of het moeten echt gigantische flauwekulstudies zijn (en daar valt bijvoorbeeld filosofie echt niet onder). Diversiteit moet er ook zijn, anders zit je straks in een wereld met alleen maar accountants en bedrijfseconomen.quote:Op maandag 9 april 2012 09:52 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Als er bezuinigd moet worden moet overal bezuinigd worden en het lijkt me nogal logisch dat de nutteloze studies en pretstudies dan het eerst geschrapt worden.
Het is een beetje flauw maar er was een tekort aan planologen maar sinds de crisis is de markt voor planologie en (steden)bouwkunde helemaal ingestort. Gemeentes hebben simpelweg geen geld meer om bij te bouwen. Wat voor die binnen die sector toch wel belangrijk is.quote:Op maandag 9 april 2012 09:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor zover mij bekend is er een tekort aan planologen...
Misschien niet te snel voor de vuist weg wat roepen?
Vertel me maar waar betaalde filosofen nodig zijn en ik geloof je onmiddellijk.quote:Op maandag 9 april 2012 10:08 schreef pussywillow het volgende:
Ik vind dat helemaal niet zo logisch, of het moeten echt gigantische flauwekulstudies zijn (en daar valt bijvoorbeeld filosofie echt niet onder).
Ik dacht dat stedebouwkundigen een opleiding HTS-bouwkunde en daarna een architektenopleiding hadden gedaan.quote:Op maandag 9 april 2012 10:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het is een beetje flauw maar er was een tekort aan planologen maar sinds de crisis is de markt voor planologie en (steden)bouwkunde helemaal ingestort. Gemeentes hebben simpelweg geen geld meer om bij te bouwen. Wat voor die binnen die sector toch wel belangrijk is.
Niet dat het daardoor meteen een pretstudie is.
mwach, hier wil ik wel even een kanttekening plaatsen. vroeger was bv houtbewerker een prima vak. tegewoordig valt dat dan onder "linkse kunsthobby" ofzo. pretstudie. met artistiekquote:Op maandag 2 april 2012 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
Pretstudies bestaan bij de gratie van de hoge welvaart in dit land. Vroeger kozen jongeren een vak, omdat ze uiteindelijk een baan moesten vinden, want er moest brood op de plank. Tegenwoordig zijn mensen zo welvarend dat men zich een studie kan permittteren die "leuk" is...
[..]
Volgens mij is het Conservatorium toch echt van een heel andere orde dan zoiets als een MBO-opleiding artiest. Volgens mij kun je niet of nauwelijks leren om "artiest" te worden. Dat heb je in je, of je hebt het niet. Ik vermoed dat je op zo'n MBO-opleiding vooral leert om je te gedragen volgens bepaalde "succesformules", met bar weinig ruimte voor eigenheid. Het idee van music for the masses....
Leerlingen op het Conservatorium zijn echt op een ander (lees: hoger) niveau bezig. Dergelijke muzikale talenten moeten we koesteren, al ziet lang niet iedereen het belang daarvan. Ik ben groot voorstander van een levendige cultuursector, met goede orkesten en dergelijke. En ik heb dan weer veel minder met commerciële studies op MBO-niveau.
Excuus. Beetje ongelukkig geformuleerd. Ik wilde ook niet suggereren dat een planoloog en een stedenbouwkundige hetzelfde zijn, alleen wel dat zij met hetzelfde probleem zitten.quote:Op maandag 9 april 2012 10:37 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Ik dacht dat stedebouwkundigen een opleiding HTS-bouwkunde en daarna een architektenopleiding hadden gedaan.
Zoals ik dus al schreef, en iemand voor mij ook, maar dat zei je niet zoveel: veel bedrijven vragen 'een willekeurige afgeronde HBO/WO-studie' omdat ze aannemen dat iemand die zo'n studie afrondt een bepaald minimum denkniveau bezit. Vacatures met als eis 'een MBO-diploma, doet er niet toe welk' zijn er vermoedelijk een stuk minder.quote:Op maandag 9 april 2012 09:46 schreef yyyentle het volgende:
Moeilijker dan wanneer je op HBO-niveau een opleiding doet die inhoudelijk 'nutteloos' is? Het lijkt mij dat een inhoudelijk nutteloze opleiding een inhoudelijk nutteloze opleiding is.
Terwijl ik dan liever voor een mbo-er met wat werk-ervaring zou gaan. Die zit qua denkniveau wellicht ook op hbo niveau.quote:Op maandag 9 april 2012 11:24 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Zoals ik dus al schreef, en iemand voor mij ook, maar dat zei je niet zoveel: veel bedrijven vragen 'een willekeurige afgeronde HBO/WO-studie' omdat ze aannemen dat iemand die zo'n studie afrondt een bepaald minimum denkniveau bezit. Vacatures met als eis 'een MBO-diploma, doet er niet toe welk' zijn er vermoedelijk een stuk minder.
is best wel elitair zoals je doet, als jij er niet van houdt moet jij gewoon betalen voor een cultuur soort waar de massa niet van houdt. Waarom moet de massa betalen voor een type cultuur die jij verheven vind boven de massa.quote:Op maandag 9 april 2012 10:08 schreef pussywillow het volgende:
[..]
En je realiseert je wat een enorme verschraling van de maatschappij zoiets betekent? Als alleen de dingen overblijven die zichzelf kunnen bedruipen dan houd je de dingen over die het "grote publiek" leuk vindt. André Rieu, musicals van Joop van den Ende, en optredens van Marco Borsato.
Nou ja, dat zou je natuurlijk prima kunnen vinden, maar ik niet
[..]
Ik vind dat helemaal niet zo logisch, of het moeten echt gigantische flauwekulstudies zijn (en daar valt bijvoorbeeld filosofie echt niet onder). Diversiteit moet er ook zijn, anders zit je straks in een wereld met alleen maar accountants en bedrijfseconomen.
Behalve in de wetenschap (dus aan universiteiten) zelf zijn die nergens nodig, dat is het punt nu juistquote:Op maandag 9 april 2012 10:35 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Vertel me maar waar betaalde filosofen nodig zijn en ik geloof je onmiddellijk.
En dat is een reden om alleen in MBO-pretstudies te snijden?quote:Op maandag 9 april 2012 11:24 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Zoals ik dus al schreef, en iemand voor mij ook, maar dat zei je niet zoveel: veel bedrijven vragen 'een willekeurige afgeronde HBO/WO-studie' omdat ze aannemen dat iemand die zo'n studie afrondt een bepaald minimum denkniveau bezit. Vacatures met als eis 'een MBO-diploma, doet er niet toe welk' zijn er vermoedelijk een stuk minder.
Dat zal dan wel nieuw zijn, want toen ik naar het Grafisch Lyceum ging viel het wel mee met de populariteit. Sowieso is er wel genoeg werk te vinden in de grafische sector. Ze kunnen natuurlijk niet allemaal vormgever worden, maar als je kijkt naar het hoeveelheid drukwerk wat er bestaat, zijn er altijd wel dtp'ers nodig.quote:Op maandag 2 april 2012 23:37 schreef Tayu het volgende:
[..]
Een heel goede artiest komt ook goed terecht.
Maar je moet dan dus wel over uitzonderlijke kwalteiten beschikken die verder gaan dan "dat vind ik wel leuk". Het Grafisch Lyceum is bijzonder populair bij jongeren, want allemaal vinden ze tekenen wel leuk. Een te groot deel van die leerlingen wordt toegelaten uit die enorme toestroom, en daarvan is het uiteindelijk nog maar een heel klein deel wat daar na het afronden van de studie ook werkelijk een beroep van weet te maken en daarmee in zijn/haar onderhoud zal kunnen voorzien.
De vraag is natuurlijk of het ook 'de massa' is die dat betaalt. Mensen met hogere inkomens betalen meer belasting (wat logisch is) dan mensen met laag- en middeninkomens en krijgen daar via het omslag systeem relatief gezien minder voor terug. Vanuit dit 'extra' geld worden wel 'linkse hobbies' als wetenschap, natuur en kunst betaald. Hoewel de hele maatschappij daar uiteindelijk van kan profiteren zijn het voornamelijk hoger opgeleiden die zich daar actief mee bezig houden.quote:Op maandag 9 april 2012 11:33 schreef trigt013 het volgende:
[..]
is best wel elitair zoals je doet, als jij er niet van houdt moet jij gewoon betalen voor een cultuur soort waar de massa niet van houdt. Waarom moet de massa betalen voor een type cultuur die jij verheven vind boven de massa.
kwalitatief betalen ze meer belasting, kwantitatief niet hoor. Want rijke mensen worden rijk door anderen arm te houden. wetenschap is geen cultuur. kunst maakt zichzelf en natuur groeit uit zichzelf. Maar detail in een delta zoals nederland is alle natuur eigenlijk een vorm van cultuur. Ingrids dementerende moeder heeft haar hele leven premie's betaald en daarvan zou haar kosten moeten worden gedragen. Mits de overheid deze kosten niet in megaprojecten heeft gestopt zoals HSL, Betuwelijn, subsidie op windmolens, JSF, TNO en ga zo maar door. De massa heeft heel vaak helemaal geen behoefte aan dit soort innovaties. Zie willen gewoon veiligheid, huis, water, gas, licht, zorg, onderwijs.quote:Op maandag 9 april 2012 11:48 schreef Ryon het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of het ook 'de massa' is die dat betaalt. Mensen met hogere inkomens betalen meer belasting (wat logisch is) dan mensen met laag- en middeninkomens en krijgen daar via het omslag systeem relatief gezien minder voor terug. Vanuit dit 'extra' geld worden wel 'linkse hobbies' als wetenschap, natuur en kunst betaald. Hoewel de hele maatschappij daar uiteindelijk van kan profiteren zijn het voornamelijk hoger opgeleiden die zich daar actief mee bezig houden.
Henk&Ingrid denken vaak dat zij met hun (beneden)modaal inkomen de uitkeringen en kunstsubsidies lappen. Hiervoor betalen zij echter te weinig inkomsten en gemeentebelasting, het meeste geld gaat direct naar voorzieningen waar zij ook gebruik van maken. De samenleving moet dan al bijleggen om via de AWBZ de kosten van Ingrids dementerende moedertje te kunnen dragen.
Bron?quote:Op maandag 9 april 2012 11:48 schreef Ryon het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of het ook 'de massa' is die dat betaalt. Mensen met hogere inkomens betalen meer belasting (wat logisch is) dan mensen met laag- en middeninkomens en krijgen daar via het omslag systeem relatief gezien minder voor terug. Vanuit dit 'extra' geld worden wel 'linkse hobbies' als wetenschap, natuur en kunst betaald. Hoewel de hele maatschappij daar uiteindelijk van kan profiteren zijn het voornamelijk hoger opgeleiden die zich daar actief mee bezig houden.
Henk&Ingrid denken vaak dat zij met hun (beneden)modaal inkomen de uitkeringen en kunstsubsidies lappen. Hiervoor betalen zij echter te weinig inkomsten en gemeentebelasting, het meeste geld gaat direct naar voorzieningen waar zij ook gebruik van maken. De samenleving moet dan al bijleggen om via de AWBZ de kosten van Ingrids dementerende moedertje te kunnen dragen.
Rest de vraag waar de middenklasse begint, eindigt en de top begint.quote:Op maandag 9 april 2012 12:03 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Bron?
Waar komt dit verhaal de laatste jaren toch vandaan? Volgens mij is de middenklasse vooral de kurk waarop een economie draait, puur en alleen op basis van de aantallen. Maar blijkbaar begon die middenklasse wat te hard te zeuren, want de laatste jaren zijn het ineens die paar topsalarissen die dit land overeind houden. Ik geloof er eerlijk gezegd niks van dat een paar topmanagers, CEO's enz. meer belastingen betalen als miljoenen middenklasse-inkomens...
boven 10de percentief verdiend maar 55.000 euro per jaar. De top is klein. Maar de top500 van nederland heeft wel 40% van alle vermogen in zijn bezit, tja als je eigenaar ben van bijna helft van nederland mag je gewoon je eigen elitaire hobby betalen. Ingrid en henk moeten ook hun eigen hengel betalen.quote:Op maandag 9 april 2012 12:04 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Is de vraag waar de middenklasse begint, eindigt en de top begint.
En er zijn in dat vakgebied veel ouderen die de komende paar jaar met pensioen gaan. Daar blijft wel werk voorhanden.quote:Op maandag 9 april 2012 10:55 schreef Ryon het volgende:
[..]
Excuus. Beetje ongelukkig geformuleerd. Ik wilde ook niet suggereren dat een planoloog en een stedenbouwkundige hetzelfde zijn, alleen wel dat zij met hetzelfde probleem zitten.
De studie zelf zit goed in elkaar, alleen is er momenteel geen werk i.t.t een paar jaar terug. Waarmee de indruk gewekt wordt dat het een 'pretstudie' is. Als men weer gaat bouwen dan stijgt de vraag ook weer.
De praktijkquote:
Dat beweer ik ook niet. De 'massa' betaalt absoluut gezien veel meer belasting dan de bovenlaag. Alleen consumeert de middenklas hetgeen wat zij betalen in de vorm van allerlei diensten en voorzieningen waar zij ook direct weer gebruik van maken. Soms eerder of soms later in het leven dan het moment dat zij dit afdragen.quote:Op maandag 9 april 2012 12:03 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Bron?
Waar komt dit verhaal de laatste jaren toch vandaan? Volgens mij is de middenklasse vooral de kurk waarop een economie draait, puur en alleen op basis van de aantallen. Maar blijkbaar begon die middenklasse wat te hard te zeuren, want de laatste jaren zijn het ineens die paar topsalarissen die dit land overeind houden. Ik geloof er eerlijk gezegd niks van dat een paar topmanagers, CEO's enz. meer belastingen betalen als miljoenen middenklasse-inkomens...
Het is een conjunctuurgevoelig beroep, dus nu zal dat best zo kunnen zijn, maar het is hoe dan ook niet nutteloos, dus vandaar mijn klacht.quote:Op maandag 9 april 2012 10:34 schreef Ryon het volgende:
Het is een beetje flauw maar er was een tekort aan planologen maar sinds de crisis is de markt voor planologie en (steden)bouwkunde helemaal ingestort. Gemeentes hebben simpelweg geen geld meer om bij te bouwen. Wat voor die binnen die sector toch wel belangrijk is.
Niet dat het daardoor meteen een pretstudie is.
Planologie afdoen als pretstudie is helemaal ridicuul. Als je daarnaast Wijsbegeerte ook onder dezelfde noemer schaart, dan is in ieder geval duidelijk dat je weinig weet van wetenschappelijk onderwijs en zijn geschiedenis.quote:
Dat zegt natuurlijk vrij weinig. Zeker in deze periode.quote:Op maandag 9 april 2012 08:02 schreef eRKa het volgende:
[..]
Daar hebben we hier in Maastricht nog een opleiding van........zit stampvol. Vriendin van me heeft die gedaan. Vrij makkelijk te halen, en komt er niet mee aan een baan.
Wellicht ligt het dus toch aan die vriendin van jou...quote:Algemene Gezondheidswetenschappen 96,72% startsalaris 2802 euro
Geneeskunde 69,98% startsalaris: 2969 euro
http://www.studiekeuze123(...)&s=KAEyAA%3d%3d&sa=1
Als je nu ook nog kunt vertellen waar de mensen met een studie planologie en wijsbegeerte aan het werk kunnen, dan komen we nog eens ergens.quote:Op maandag 9 april 2012 14:07 schreef Adames het volgende:
[..]
Planologie afdoen als pretstudie is helemaal ridicuul. Als je daarnaast Wijsbegeerte ook onder dezelfde noemer schaart, dan is in ieder geval duidelijk dat je weinig weet van wetenschappelijk onderwijs en zijn geschiedenis.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |