abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110074727
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 21:50 schreef trigt013 het volgende:

[..]

de opleiding is ontstaan aan het overvloed aan aanmelding binnen de studie medicijnen en toen konden ze veel studenten die uitgeloot waren overhalen om gezondheidswetenschappen te gaan studeren, alleen zorginstelling stonden/staan niet te wachten op artsen zonder snijbevoegdheid. Dus die studenten komen compleet niet aan de bak.
Er zijn toch ook massaal verpleegkundigen nodig? Genoeg zorginstellingen waar je niet hoeft te snijden.
  zondag 8 april 2012 @ 22:13:38 #102
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_110075697
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 21:50 schreef trigt013 het volgende:

[..]

de opleiding is ontstaan aan het overvloed aan aanmelding binnen de studie medicijnen en toen konden ze veel studenten die uitgeloot waren overhalen om gezondheidswetenschappen te gaan studeren, alleen zorginstelling stonden/staan niet te wachten op artsen zonder snijbevoegdheid. Dus die studenten komen compleet niet aan de bak.
Waar haal je vandaan dat mensen die Gezondheidswetenschappen studeren worden opgeleid tot plaatsvervangend arts zonder bevoegdheden?

De gezondheidssector bestaat niet alleen uit artsen en verpleegkundigen. Sterker nog, in de praktijk zijn artsen en verpleegkundigen juist degenen die zich eigenlijk voornamelijk met patienten (zouden) moeten bezighouden, waardoor ze veel minder tijd hebben om zich te richten op overkoepelende gezondheidsproblemen.

Denk aan issues als: Onder welke groep komt welke aandoening veel voor in de maatschappij? Waar moet het onderzoek zich op richten? Waardoor (bijv. door wat voor gedrag) wordt een maatschappelijk gezondheidsprobleem veroorzaakt? Is de manier waarop de farmaceutische industrie medicijnen promoot bij artsen wenselijk, wat is het effect hiervan (hoe gaan artsen ermee om en hoe beinvloedt dit het medicijngebruik), hoe kan het anders, etc.

Een opleiding als Biomedische wetenschappen richt zich dan weer veel meer op hoe ziektes daarwerkelijk ontstaan, etc. Ik denk dat er nog best behoefte kan zijn aan een schakel tussen dit soort opleidingen.

Ik heb zelf verder helemaal niks met deze opleidingen, maar ik denk dat jij een iets te beperkt beeld hebt van de zorgsector. Wellicht ben je zelf in deze sector werkzaam, maar dan nog kan het zijn dat je je blindstaart op 1 gebied.

[ Bericht 0% gewijzigd door KreKkeR op 08-04-2012 23:34:40 ]
Krekker is de bom!
  zondag 8 april 2012 @ 22:27:58 #103
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_110076570
Wel eens gehoord van de opleiding "Sport en Bewegen" :') :r

Civiele techniek *O* daaaaaaaar moeten ze jongens heen sturen. Enorme mogelijkheden op de arbeidsmarkt, ook een MBO-er verdient dan op zn 30ste een modaal salaris (als ie handig genoeg is om een HBO erna te doen red ie dat al een aantal jaren eerder). En: Altijd Werk want MBO-2-ers leren straten maken, MBO-3-ers assistent werkvoorbereiders en MBO-4-ers kunnen als toezichthouder aan de slag.
pi_110078096
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 21:04 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Is in het voortgezet onderwijs inmiddels aangepakt. Er waren scholen die een hoge drempel opwierpen voor VMBO-ers die wilden doorstromen naar 4 HAVO. Sinds kort is vastgelegd dat ze geen hogere drempel mogen opwerpen dan de centraal vastgestelde: http://www.balansdigitaal(...)oorstroom-vmbo-havo/
1) is een tijdelijke maatregel.
2) verschillen in vakkenpakketten worden niet/nauwelijks aangepakt.
3) drempel wordt simpelweg verschoven naar VMBO, doordat naast examen ook een "doorstroomtraject" of "bijspijkerplan" moet worden doorlopen met ja ja een verplichte eindtoets, waar je dus voor moet slagen. Heb je je examen gehaald, de extra uren met bijbehorend huiswerk keurig gemaakt, maar een blackout bij de afsluitende toets.......jammer dan, geen HAVO, maar verplicht MBO.

Dit is de realiteit anno 2012.

quote:
In het hoger onderwijs is sowieso minder sprake van een doorstroomdrempel, omdat HBO's dolgraag zoveel mogelijk studenten willen binnenhalen en dus MBO-ers vaak met open armen verwelkomen.
Dat hoop ik dan maar. Voorlopig vind ik het al heel wat als je als MBO-student überhaupt een diploma weet te halen, vanwege de slechte begeleiding, ondermaatse lesgeven, ongestructureerde lesomgeving en demotiverende sfeer die op veel MBO-scholen hangt. Ik meen me te herinneren dat de statestiek ten tijde van de enquetecommissie dat rond de 80% van de 1ejaars zonder diploma van school af gaat. Dat zijn schrikbarende cijfers. Zal gerust wel wat verbeterd zijn, maar dan nog...

quote:
Wat het topic zelf betreft: ik zou liever zien dat de minister zich eens ging bezighouden met de kwaliteit van het onderwijs. Het is niet alsof je op MBO-opleidingen die nuttiger lijken dan de opleiding 'Artiest' nou zo schokkend veel leert, momenteel, namelijk. Ik vrees dat het weinig uitmaakt welke studie je nou precies hebt gedaan, bedrijven moeten je alsnog zowat alles in de praktijk leren en als ze in Brabant zitten prefereren ze jongeren die hun opleiding in Belgie hebben gevolgd.
Eens. Maar hoewel dit kabinet (net als voorgaande kabinetten al decennialang) graag propageert een kenniseconomie na te streven, is zonneklaar dat hun daden (bezuinigen, lumpsum en andere idiote maatregelen) iets heel anders bereiken.

Een maatregel die heel voor de hand ligt en geheel kostenneutraal kan worden uitgevoerd is, simpelweg verbieden dat het geld in onnodige stenen wordt gestopt ipv docenten en/of leermiddelen.
De diverse "schoolcampussen" schieten overal de grond uit. Je reinste flauwekul. En een geld dat dat kost! En dan praten we niet over een miljoentje hoor. Dan praten we over een meervoud/veelvoud.

Verder direct afschaffen lumpsum-regeling. Terug met de oormerken. Dan weet je als ministerie weer precies hoeveel je waaraan kwijt bent en bovendien is het dan niet meer mogelijk om het geld in dure digitale schoolborden te stoppen (waar vervolgens geen juf wist hoe ze ermee moest werken bij gebrek aan opleiding en waar nb ook geen lesmateriaal was, maar hé ze hadden wel van die hele mooie moderne schoolborden), waardoor die al jarenlange trouwe concierge de laan uit moet, want zogenaamd geen geld voor. Een muur in het kantoortje van de directrice moest verplaatst. Dure aannemer in de arm genomen, nadat het muurtje gesloopt was, toch besloten dat het muurtje terug moest. Misschien was het handiger en goedkoper geweest om eerst eens even na te denken....
Zomaar een paar praktijkvoorbeeldjes dat ik zelf heb meegemaakt. Was trouwens de enige in de medezeggenschap die tegen het vertrek van de concierge stemde.

Ik ben het met je eens ShadyLane dat het ministerie zich eens wat meer met het niveau van de scholen, de inhoud van de lessen moet bezighouden en stoppen met het geneuzel over details uit de marge. Maar dat gebeurt niet omdat de wil ontbreekt. Te veel mensen in het onderwijs (afgezien van de werkvloer) zitten primair hun eigen belang te beschermen en geven geen ene ruk om het onderwijs en om de studenten/kinderen nog minder. Managementlaag op managementlaag wordt er gecreërd om maar een zo hoog mogelijke status met bijbehorend salaris en liefst nog hogere bonus te kunnen eisen. En denk je dat de politiek ingrijpt? Welnee, dat doen ze niet bij de zorgmanagers/bestuurders, de bankiers, de politietop, ambtenarentop of de woningbouwmanagers/bestuurders, dus waarom zouden ze dat wel doen in het onderwijs?
pi_110082309
In het doemscenario m.b.t. de mogelijkheden om HAVO/HBO te halen ga ik niet mee. Er gaan tegenwoordig al veel meer kinderen rechtstreeks naar HAVO en VWO dan vroeger (voorheen 40%, nu 50), en van degenen die op het VMBO beginnen stroomt van de theoretische leerweg 21% door naar HAVO, van de gemengde leerweg 7% (bron: http://www.ecbo.nl/ECBO/d(...)bo%20naar%20havo.pdf p.16)

Wie niet bij die eerste 50% zit, en daarna ook niet bij die 21% VMBO-Ters of 7% VMBO-GLers, kan nog voor de route MBO-HBO gaan. Drie kansen dus maarliefst.

Met je klacht over de ondoelmatige besteding van voor onderwijs bestemde gelden, en het volstrekte gebrek aan controle daarop, ben ik het volledig eens.
pi_110082444
Mijn zusje doet MBO dierverzorging, ik heb nou niet het idee dat de banen voor het oprapen liggen in die sector ;( .
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
pi_110082575
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 00:07 schreef RabbitHeart het volgende:
Mijn zusje doet MBO dierverzorging, ik heb nou niet het idee dat de banen voor het oprapen liggen in die sector ;( .
Nee, totaal niet. Die willen ze dan ook gaan schrappen. De enige relevante plek waar je kan werken is in een dierenwinkel, maar daar zoeken ze geen opgeleid personeel. Verder lopen die ook ontzettend slecht.
Of je moet paraveterinair gaan doen, maar dan ben je een secretaresse van een dierenarts. Ook daar elk jaar 10 opgeleide mensen per dierenarts.
pi_110082822
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 00:11 schreef Adames het volgende:

[..]

Nee, totaal niet. Die willen ze dan ook gaan schrappen. De enige relevante plek waar je kan werken is in een dierenwinkel, maar daar zoeken ze geen opgeleid personeel. Verder lopen die ook ontzettend slecht.
Of je moet paraveterinair gaan doen, maar dan ben je een secretaresse van een dierenarts. Ook daar elk jaar 10 opgeleide mensen per dierenarts.
Mja, mijn stiefmoeder had opgezocht dat er totaal zo'n 5 vacatures waren. In het hele land. De indruk die ik heb van die opleiding is dat er vooral veel meiden opzitten die "iets met dieren of paarden" willen doen. Redelijk kansloos dus.
pi_110083715
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 00:16 schreef RabbitHeart het volgende:

[..]

Mja, mijn stiefmoeder had opgezocht dat er totaal zo'n 5 vacatures waren. In het hele land. De indruk die ik heb van die opleiding is dat er vooral veel meiden opzitten die "iets met dieren of paarden" willen doen. Redelijk kansloos dus.
Mijn vriendin doet het op niveau 4, wat ongeveer hetzelfde is als niveau 3, maar dan met een dosis economie, wiskunde, scheikunde en boekhouding er bij. Ook zij kan weinig werk krijgen als ze over een paar maanden klaar is. Is nu aan het twijfelen tussen een hondentrimsalon (jaar cursus en verder veel vraag naar hier in de buurt) of een HBO opleiding op de HAS. Maar ook de HAS heeft eenzelfde probleem, daar zijn niet zo veel banen voor. Die opleiding doe je als je al een boerderij thuis hebt en de kennis wilt hebben.

Al is het idee wat je hebt over de mensen op de opleiding volgens mij een beetje verkeerd. Nu woon ik in een landelijke omgeving, met veel boerderijen. Maar de focus ligt toch vooral op het verzorgen van paarden, koeien, varkens, schapen en niet zozeer het konijntjes knuffelen. Fysiek nogal zwaar werk dus en de meisjes op de opleiding zijn voornamelijk hard werkende mensen en niet zozeer dromerige typetjes.
pi_110083906
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 00:35 schreef Adames het volgende:

[..]

Al is het idee wat je hebt over de mensen op de opleiding volgens mij een beetje verkeerd. Nu woon ik in een landelijke omgeving, met veel boerderijen. Maar de focus ligt toch vooral op het verzorgen van paarden, koeien, varkens, schapen en niet zozeer het konijntjes knuffelen. Fysiek nogal zwaar werk dus en de meisjes op de opleiding zijn voornamelijk hard werkende mensen en niet zozeer dromerige typetjes.
Ik kom uit een landelijke omgeving ;) . Ik weet ongeveer wat de opleiding inhoudt, maar ik had het over het motief van die meiden om die opleiding te volgen.
pi_110083924
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 00:40 schreef RabbitHeart het volgende:

[..]

Ik kom uit een landelijke omgeving
ok
  maandag 9 april 2012 @ 07:18:15 #112
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_110086831
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 21:57 schreef Adames het volgende:

[..]

Er zijn toch ook massaal verpleegkundigen nodig? Genoeg zorginstellingen waar je niet hoeft te snijden.
gezondheidswetenschappers voelen zich te goed om mensen te wassen, en voor het salaris van een verpleegkundige willen ze niet werken. En verpleegkundigen hebben hun verpleegtechnische handeling waarvoor de BIG geregistreerd moet zijn en dat zijn gezondheidswetenschappers ook niet. Kort gezegt vallen ze overal buiten de boot.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  maandag 9 april 2012 @ 07:26:37 #113
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_110086838
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 22:27 schreef pessie het volgende:
Wel eens gehoord van de opleiding "Sport en Bewegen" :') :r

Civiele techniek *O* daaaaaaaar moeten ze jongens heen sturen. Enorme mogelijkheden op de arbeidsmarkt, ook een MBO-er verdient dan op zn 30ste een modaal salaris (als ie handig genoeg is om een HBO erna te doen red ie dat al een aantal jaren eerder). En: Altijd Werk want MBO-2-ers leren straten maken, MBO-3-ers assistent werkvoorbereiders en MBO-4-ers kunnen als toezichthouder aan de slag.
Strak plan, maar dan moet de overheid bètaleerlingen niet als slaven behandelen.
pi_110086900
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 08:33 schreef trigt013 het volgende:
en wat dacht men van "Gezondheidswetenschappen" om de loting medicijnen te omzeilen en alle uitgeloten studenten naar binnen te lokken. Baankansen nihil
Daar hebben we hier in Maastricht nog een opleiding van........zit stampvol. Vriendin van me heeft die gedaan. Vrij makkelijk te halen, en komt er niet mee aan een baan.
pi_110086953
Dit zijn ook van die nuttige opleidingen:

quote:
Bachelor Sociale geografie en Planologie
De huidige en toekomstige inrichting van Nederland, Europa en ontwikkelingslanden staan centraal bij Sociale geografie en Planologie. Je verdiept je in de spanningen en interactie tussen mens en beschikbare ruimte. Het kan gaan om dreigende gettovorming, effecten van globalisering, het ruimtegebrek in en om steden of om mobiliteitsvraagstukken.
http://www.studeren.uva.nl/geografie-planologie

quote:
Filosofie
De studierichting Filosofie is een vierjarige deeltijd-opleiding. De term filosofie (hij die begeert wijs te zijn), is ook te vertalen als een zoektocht naar wijsheidskennis en inzicht. De studie filosofie kan tot de verwondering leiden die nodig is om eigen vanzelfsprekendheden te kunnen (h)erkennen. Vanuit die verwondering kunnen vragen naar wie de mens is, wat het goede is, wat kennis is, wat waarheid is en wat wetenschap, aan de orde komen.
http://www.hgu.nl/opleiding/filosofie/
pi_110087295
Die bovenstaande twee zijn WO. Iemand hierboven gaf al aan dat je met een HBO- of WO-papiertje in elk geval een bepaald denkniveau kunt aantonen. Ik heb zelf een WO-studie gedaan waar de Van Bijsterveldts van deze wereld waarschijnlijk ook smalend over zouden doen, maar heb nog nooit een dag zonder werk gezeten.

Ik kan me voorstellen dat werk vinden moeilijker is wanneer je op MBO-niveau een opleiding doet die inhoudelijk 'nutteloos' is.
pi_110087494
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 09:11 schreef ShadyLane het volgende:
Die bovenstaande twee zijn WO. Iemand hierboven gaf al aan dat je met een HBO- of WO-papiertje in elk geval een bepaald denkniveau kunt aantonen.
Dat iemand dat aangeeft zegt me niet zoveel hoor. ;)

quote:
Toelatingseisen
Tot de studierichting filosofie kan men worden toegelaten wanneer men in het bezit is van een Havo of Vwo getuigschrift, en/of bezitters van een getuigschrift van een propedeutisch examen in het Hbo of WO, en/of een afgeronde MBO- (niveau 4), Hbo- of academische opleiding. Voor personen die niet in het bezit zijn van een getuigschrift Havo/Vwo, Hbo/WO of een propedeutisch examen, maar de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt kunnen worden toegelaten via een colloquium doctum (een speciaal toelatingsonderzoek).
Wat kun je zoal met een opleiding filosofie?
pi_110087615
quote:
6s.gif Op maandag 9 april 2012 08:20 schreef yyyentle het volgende:
Dit zijn ook van die nuttige opleidingen:

http://www.studeren.uva.nl/geografie-planologie

Voor zover mij bekend is er een tekort aan planologen...

Misschien niet te snel voor de vuist weg wat roepen?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_110087647
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 09:11 schreef ShadyLane het volgende:

Ik kan me voorstellen dat werk vinden moeilijker is wanneer je op MBO-niveau een opleiding doet die inhoudelijk 'nutteloos' is.
Moeilijker dan wanneer je op HBO-niveau een opleiding doet die inhoudelijk 'nutteloos' is? Het lijkt mij dat een inhoudelijk nutteloze opleiding een inhoudelijk nutteloze opleiding is.

Misschien heeft een ander niveau een ander kostenplaatje, dat kan.
pi_110087662
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2012 09:43 schreef DS4 het volgende:

[..]

Bron?
  maandag 9 april 2012 @ 09:48:50 #121
256628 pussywillow
Is it safe?
pi_110087672
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 09:33 schreef yyyentle het volgende:
Wat kun je zoal met een opleiding filosofie?
Weinig concreets, maar in bredere zin heeft filosofie wel degelijk nut. Zo'n studie is heel goed voor je algemene ontwikkeling. Of zie je echt liever dat mensen alleen maar rechten, economie en geneeskunde studeren, want "daar kun je tenminste iets mee"?

Blijkt maar weer dat we in Nederland een stel sukkels zijn, die niets geven om cultuur en geschiedenis. Alles moet vooral zichzelf kunnen bedruipen, anders heeft het geen bestaansrecht. :')
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
  maandag 9 april 2012 @ 09:51:46 #122
34974 trigt013
pi_110087702
ik geef heel veel om cultuur en geschiedenis, maar mijn kinderen krijgen er zo'n honger van. Als mensen iets belangrijk genoeg vinden zal het zichzelf wel kunnen bedruipen.
pi_110087712
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 09:48 schreef pussywillow het volgende:

[..]

Weinig concreets, maar in bredere zin heeft filosofie wel degelijk nut. Zo'n studie is heel goed voor je algemene ontwikkeling. Of zie je echt liever dat mensen alleen maar rechten, economie en geneeskunde studeren, want "daar kun je tenminste iets mee"?

Als er bezuinigd moet worden moet overal bezuinigd worden en het lijkt me nogal logisch dat de nutteloze studies en pretstudies dan het eerst geschrapt worden.
  maandag 9 april 2012 @ 10:08:37 #124
256628 pussywillow
Is it safe?
pi_110087922
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 09:51 schreef trigt013 het volgende:
ik geef heel veel om cultuur en geschiedenis, maar mijn kinderen krijgen er zo'n honger van. Als mensen iets belangrijk genoeg vinden zal het zichzelf wel kunnen bedruipen.
En je realiseert je wat een enorme verschraling van de maatschappij zoiets betekent? Als alleen de dingen overblijven die zichzelf kunnen bedruipen dan houd je de dingen over die het "grote publiek" leuk vindt. André Rieu, musicals van Joop van den Ende, en optredens van Marco Borsato.

Nou ja, dat zou je natuurlijk prima kunnen vinden, maar ik niet :P

quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 09:52 schreef yyyentle het volgende:

[..]

Als er bezuinigd moet worden moet overal bezuinigd worden en het lijkt me nogal logisch dat de nutteloze studies en pretstudies dan het eerst geschrapt worden.
Ik vind dat helemaal niet zo logisch, of het moeten echt gigantische flauwekulstudies zijn (en daar valt bijvoorbeeld filosofie echt niet onder). Diversiteit moet er ook zijn, anders zit je straks in een wereld met alleen maar accountants en bedrijfseconomen.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
  maandag 9 april 2012 @ 10:34:58 #125
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110088339
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2012 09:43 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is een beetje flauw maar er was een tekort aan planologen maar sinds de crisis is de markt voor planologie en (steden)bouwkunde helemaal ingestort. Gemeentes hebben simpelweg geen geld meer om bij te bouwen. Wat voor die binnen die sector toch wel belangrijk is.

Niet dat het daardoor meteen een pretstudie is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_110088347
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 10:08 schreef pussywillow het volgende:

Ik vind dat helemaal niet zo logisch, of het moeten echt gigantische flauwekulstudies zijn (en daar valt bijvoorbeeld filosofie echt niet onder).
Vertel me maar waar betaalde filosofen nodig zijn en ik geloof je onmiddellijk.
pi_110088390
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2012 10:34 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het is een beetje flauw maar er was een tekort aan planologen maar sinds de crisis is de markt voor planologie en (steden)bouwkunde helemaal ingestort. Gemeentes hebben simpelweg geen geld meer om bij te bouwen. Wat voor die binnen die sector toch wel belangrijk is.

Ik dacht dat stedebouwkundigen een opleiding HTS-bouwkunde en daarna een architektenopleiding hadden gedaan. :{
pi_110088400
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
Pretstudies bestaan bij de gratie van de hoge welvaart in dit land. Vroeger kozen jongeren een vak, omdat ze uiteindelijk een baan moesten vinden, want er moest brood op de plank. Tegenwoordig zijn mensen zo welvarend dat men zich een studie kan permittteren die "leuk" is...

[..]

Volgens mij is het Conservatorium toch echt van een heel andere orde dan zoiets als een MBO-opleiding artiest. Volgens mij kun je niet of nauwelijks leren om "artiest" te worden. Dat heb je in je, of je hebt het niet. Ik vermoed dat je op zo'n MBO-opleiding vooral leert om je te gedragen volgens bepaalde "succesformules", met bar weinig ruimte voor eigenheid. Het idee van music for the masses....

Leerlingen op het Conservatorium zijn echt op een ander (lees: hoger) niveau bezig. Dergelijke muzikale talenten moeten we koesteren, al ziet lang niet iedereen het belang daarvan. Ik ben groot voorstander van een levendige cultuursector, met goede orkesten en dergelijke. En ik heb dan weer veel minder met commerciële studies op MBO-niveau.
mwach, hier wil ik wel even een kanttekening plaatsen. vroeger was bv houtbewerker een prima vak. tegewoordig valt dat dan onder "linkse kunsthobby" ofzo. pretstudie. met artistiek :r bah nee. accountant! dat is een vak! 8)7
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 9 april 2012 @ 10:55:33 #129
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110088741
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 10:37 schreef yyyentle het volgende:

[..]

Ik dacht dat stedebouwkundigen een opleiding HTS-bouwkunde en daarna een architektenopleiding hadden gedaan. :{
Excuus. Beetje ongelukkig geformuleerd. Ik wilde ook niet suggereren dat een planoloog en een stedenbouwkundige hetzelfde zijn, alleen wel dat zij met hetzelfde probleem zitten.

De studie zelf zit goed in elkaar, alleen is er momenteel geen werk i.t.t een paar jaar terug. Waarmee de indruk gewekt wordt dat het een 'pretstudie' is. Als men weer gaat bouwen dan stijgt de vraag ook weer.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  maandag 9 april 2012 @ 11:06:57 #130
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110089010
Een echt problematische opleiding is de herman brood academie en gelijksoortige mbo opleidingen.

Elke 16-jarige met een beetje muzikaal aanleg droomt er wel van om hiphopper of muzikant te worden. Dat is op die leeftijd heel normaal. Vervolgens krijg je ook de mogelijkheid om dat te worden voorgelegd. Lukt het niet om binnen de popwereld door te breken (zoals de meesten) dan sta je letterlijk met lege handen.

De andere hobby opleidingen zoals de mode, sport, theater en dansacademies vallen hier ook onder. Ook de private instellingen die soms vele tienduizenden euro's lesgeld per jaar vragen heben weinig te bieden als je niet tot de 1% behoort doorbreekt.

Vervelend is dat een bekende rapper, model of voetballer voor veel (vmbo) jongeren een realistischer rolmodel lijkt te zijn dan een jurist, bedrijfskundige of medicus.
--
pi_110089431
quote:
11s.gif Op maandag 9 april 2012 09:46 schreef yyyentle het volgende:
Moeilijker dan wanneer je op HBO-niveau een opleiding doet die inhoudelijk 'nutteloos' is? Het lijkt mij dat een inhoudelijk nutteloze opleiding een inhoudelijk nutteloze opleiding is.
Zoals ik dus al schreef, en iemand voor mij ook, maar dat zei je niet zoveel: veel bedrijven vragen 'een willekeurige afgeronde HBO/WO-studie' omdat ze aannemen dat iemand die zo'n studie afrondt een bepaald minimum denkniveau bezit. Vacatures met als eis 'een MBO-diploma, doet er niet toe welk' zijn er vermoedelijk een stuk minder.
pi_110089600
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 11:24 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Zoals ik dus al schreef, en iemand voor mij ook, maar dat zei je niet zoveel: veel bedrijven vragen 'een willekeurige afgeronde HBO/WO-studie' omdat ze aannemen dat iemand die zo'n studie afrondt een bepaald minimum denkniveau bezit. Vacatures met als eis 'een MBO-diploma, doet er niet toe welk' zijn er vermoedelijk een stuk minder.
Terwijl ik dan liever voor een mbo-er met wat werk-ervaring zou gaan. Die zit qua denkniveau wellicht ook op hbo niveau.
  maandag 9 april 2012 @ 11:33:44 #133
34974 trigt013
pi_110089616
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 10:08 schreef pussywillow het volgende:

[..]

En je realiseert je wat een enorme verschraling van de maatschappij zoiets betekent? Als alleen de dingen overblijven die zichzelf kunnen bedruipen dan houd je de dingen over die het "grote publiek" leuk vindt. André Rieu, musicals van Joop van den Ende, en optredens van Marco Borsato.

Nou ja, dat zou je natuurlijk prima kunnen vinden, maar ik niet :P

[..]

Ik vind dat helemaal niet zo logisch, of het moeten echt gigantische flauwekulstudies zijn (en daar valt bijvoorbeeld filosofie echt niet onder). Diversiteit moet er ook zijn, anders zit je straks in een wereld met alleen maar accountants en bedrijfseconomen.
is best wel elitair zoals je doet, als jij er niet van houdt moet jij gewoon betalen voor een cultuur soort waar de massa niet van houdt. Waarom moet de massa betalen voor een type cultuur die jij verheven vind boven de massa.
  maandag 9 april 2012 @ 11:37:21 #134
256628 pussywillow
Is it safe?
pi_110089686
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 10:35 schreef yyyentle het volgende:

[..]

Vertel me maar waar betaalde filosofen nodig zijn en ik geloof je onmiddellijk.
Behalve in de wetenschap (dus aan universiteiten) zelf zijn die nergens nodig, dat is het punt nu juist :P Dat betekent namelijk niet dat de studie daarmee nutteloos is.

Sowieso dient een wetenschappelijke opleiding primair om mensen op te leiden tot wetenschapper. Als we het nou hebben over een HBO-opleiding filosofie dan mogen ze die van mij best afschaffen, dat is haast een contradictio in terminis :P
pi_110089723
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 11:24 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

En dat is een reden om alleen in MBO-pretstudies te snijden?
pi_110089856
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:37 schreef Tayu het volgende:

[..]

Een heel goede artiest komt ook goed terecht.

Maar je moet dan dus wel over uitzonderlijke kwalteiten beschikken die verder gaan dan "dat vind ik wel leuk". Het Grafisch Lyceum is bijzonder populair bij jongeren, want allemaal vinden ze tekenen wel leuk. Een te groot deel van die leerlingen wordt toegelaten uit die enorme toestroom, en daarvan is het uiteindelijk nog maar een heel klein deel wat daar na het afronden van de studie ook werkelijk een beroep van weet te maken en daarmee in zijn/haar onderhoud zal kunnen voorzien.
Dat zal dan wel nieuw zijn, want toen ik naar het Grafisch Lyceum ging viel het wel mee met de populariteit. Sowieso is er wel genoeg werk te vinden in de grafische sector. Ze kunnen natuurlijk niet allemaal vormgever worden, maar als je kijkt naar het hoeveelheid drukwerk wat er bestaat, zijn er altijd wel dtp'ers nodig.
signatuurloos
  maandag 9 april 2012 @ 11:48:33 #137
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110089978
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 11:33 schreef trigt013 het volgende:

[..]

is best wel elitair zoals je doet, als jij er niet van houdt moet jij gewoon betalen voor een cultuur soort waar de massa niet van houdt. Waarom moet de massa betalen voor een type cultuur die jij verheven vind boven de massa.
De vraag is natuurlijk of het ook 'de massa' is die dat betaalt. Mensen met hogere inkomens betalen meer belasting (wat logisch is) dan mensen met laag- en middeninkomens en krijgen daar via het omslag systeem relatief gezien minder voor terug. Vanuit dit 'extra' geld worden wel 'linkse hobbies' als wetenschap, natuur en kunst betaald. Hoewel de hele maatschappij daar uiteindelijk van kan profiteren zijn het voornamelijk hoger opgeleiden die zich daar actief mee bezig houden.

Henk&Ingrid denken vaak dat zij met hun (beneden)modaal inkomen de uitkeringen en kunstsubsidies lappen. Hiervoor betalen zij echter te weinig inkomsten en gemeentebelasting, het meeste geld gaat direct naar voorzieningen waar zij ook gebruik van maken. De samenleving moet dan al bijleggen om via de AWBZ de kosten van Ingrids dementerende moedertje te kunnen dragen.
--
  maandag 9 april 2012 @ 11:59:08 #138
34974 trigt013
pi_110090248
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 11:48 schreef Ryon het volgende:

[..]

De vraag is natuurlijk of het ook 'de massa' is die dat betaalt. Mensen met hogere inkomens betalen meer belasting (wat logisch is) dan mensen met laag- en middeninkomens en krijgen daar via het omslag systeem relatief gezien minder voor terug. Vanuit dit 'extra' geld worden wel 'linkse hobbies' als wetenschap, natuur en kunst betaald. Hoewel de hele maatschappij daar uiteindelijk van kan profiteren zijn het voornamelijk hoger opgeleiden die zich daar actief mee bezig houden.

Henk&Ingrid denken vaak dat zij met hun (beneden)modaal inkomen de uitkeringen en kunstsubsidies lappen. Hiervoor betalen zij echter te weinig inkomsten en gemeentebelasting, het meeste geld gaat direct naar voorzieningen waar zij ook gebruik van maken. De samenleving moet dan al bijleggen om via de AWBZ de kosten van Ingrids dementerende moedertje te kunnen dragen.
kwalitatief betalen ze meer belasting, kwantitatief niet hoor. Want rijke mensen worden rijk door anderen arm te houden. wetenschap is geen cultuur. kunst maakt zichzelf en natuur groeit uit zichzelf. Maar detail in een delta zoals nederland is alle natuur eigenlijk een vorm van cultuur. Ingrids dementerende moeder heeft haar hele leven premie's betaald en daarvan zou haar kosten moeten worden gedragen. Mits de overheid deze kosten niet in megaprojecten heeft gestopt zoals HSL, Betuwelijn, subsidie op windmolens, JSF, TNO en ga zo maar door. De massa heeft heel vaak helemaal geen behoefte aan dit soort innovaties. Zie willen gewoon veiligheid, huis, water, gas, licht, zorg, onderwijs.
pi_110090340
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 11:48 schreef Ryon het volgende:

[..]

Bron?

Waar komt dit verhaal de laatste jaren toch vandaan? Volgens mij is de middenklasse vooral de kurk waarop een economie draait, puur en alleen op basis van de aantallen. Maar blijkbaar begon die middenklasse wat te hard te zeuren, want de laatste jaren zijn het ineens die paar topsalarissen die dit land overeind houden. Ik geloof er eerlijk gezegd niks van dat een paar topmanagers, CEO's enz. meer belastingen betalen als miljoenen middenklasse-inkomens...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_110090370
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2012 12:03 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Bron?

Waar komt dit verhaal de laatste jaren toch vandaan? Volgens mij is de middenklasse vooral de kurk waarop een economie draait, puur en alleen op basis van de aantallen. Maar blijkbaar begon die middenklasse wat te hard te zeuren, want de laatste jaren zijn het ineens die paar topsalarissen die dit land overeind houden. Ik geloof er eerlijk gezegd niks van dat een paar topmanagers, CEO's enz. meer belastingen betalen als miljoenen middenklasse-inkomens...
Rest de vraag waar de middenklasse begint, eindigt en de top begint.
  maandag 9 april 2012 @ 12:07:20 #141
34974 trigt013
pi_110090447
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 12:04 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Is de vraag waar de middenklasse begint, eindigt en de top begint.
boven 10de percentief verdiend maar 55.000 euro per jaar. De top is klein. Maar de top500 van nederland heeft wel 40% van alle vermogen in zijn bezit, tja als je eigenaar ben van bijna helft van nederland mag je gewoon je eigen elitaire hobby betalen. Ingrid en henk moeten ook hun eigen hengel betalen.
pi_110090512
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 10:55 schreef Ryon het volgende:

[..]

Excuus. Beetje ongelukkig geformuleerd. Ik wilde ook niet suggereren dat een planoloog en een stedenbouwkundige hetzelfde zijn, alleen wel dat zij met hetzelfde probleem zitten.

De studie zelf zit goed in elkaar, alleen is er momenteel geen werk i.t.t een paar jaar terug. Waarmee de indruk gewekt wordt dat het een 'pretstudie' is. Als men weer gaat bouwen dan stijgt de vraag ook weer.
En er zijn in dat vakgebied veel ouderen die de komende paar jaar met pensioen gaan. Daar blijft wel werk voorhanden.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_110090762
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 09:47 schreef yyyentle het volgende:

Bron?
De praktijk
  maandag 9 april 2012 @ 12:17:49 #144
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110090783
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2012 12:03 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Bron?

Dat beweer ik ook niet. De 'massa' betaalt absoluut gezien veel meer belasting dan de bovenlaag. Alleen consumeert de middenklas hetgeen wat zij betalen in de vorm van allerlei diensten en voorzieningen waar zij ook direct weer gebruik van maken. Soms eerder of soms later in het leven dan het moment dat zij dit afdragen.

Ook in dat geval is ook 'de modale burger' vaak gedwongen om een beroep te doen op de solidariteit van de samenleving. Zorgkosten voor ouderen bijv. bedragen een veelvoud (soms zelf per jaar! Een dementerende bejaarde kan al snel tussen de 30.000 en 40.000 euro per jaar kosten) van hetgeen dat een gemiddelde bejaarde in zijn leven aan premie heeft afgedragen. Zeker aangezien veel mensen nooit hebben gewerkt (huisvrouw) of nauwelijks pensioen hebben opgebouwd. Is dat een probleem? Nee. Mijns inziens niet. Op het moment dat wij productief zijn dragen wij allemaal wat bij aan de collectieve inkomsten waar vervolgens een breed scala aan voorzieningen en diensten door geregeld worden. De kans is groot dat je niet van elke voorziening 100% de voordelen meekrijgt, de kans is nog groter dat je uiteindelijk via een omweg meer terugkrijgt dan dat je er in stopt. Soms direct door het consumeren van allerlei voorzieningen (zorg, onderwijs en infrastratcuur) soms doordat je indirect profiteert van het succes van anderen.
--
pi_110090937
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2012 10:34 schreef Ryon het volgende:

Het is een conjunctuurgevoelig beroep, dus nu zal dat best zo kunnen zijn, maar het is hoe dan ook niet nutteloos, dus vandaar mijn klacht.
  maandag 9 april 2012 @ 12:34:33 #146
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110091264
Voor de mensen die het interessant vinden:

Er kunnen ook hele harde economische voordelen zitten aan het investeren in cultuur. Gebaseerd op de - op dit moment dominante - theorie van de http://en.wikipedia.org/wiki/Creative_class Creatieve klasse.

Een stad zoals Amsterdam investeert vele tientallen miljoenen euro's belastinggeld per jaar in allerlei in de culturele sector. Volgens Den Haag en Geert Wilders omdat het een linkse stad is en die doen dat nou eenmaal, volgens beleidsmedewerkens op het Waterlooplein ook omdat het uiteindelijk meer geld oplevert.

Een regio wordt interessanter als er wat te beleven is. Hoog opgeleide, succesvolle mensen (daar houdt iedereen van) willen wonen en leven in een gebied waar 'het' gebeurt. Steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht hebben gemerkt dat de culturele sector hier een bepalende rol inspeelt. Steden met een bruisend cultureelleven trekken heel veel mensen aan. Ze zijn zelfs bereid om in tijden van crisis 444.000 euro neer te tellen voor een pand van 90m2 mits deze in een hippe buurt is gelegen.

Dit versterkt zich uiteindelijk allemaal. Bedrijven vestigen zich (en worden opgericht door) in de nabijheid van de regio waar deze mensen zich bevinden. De aanwezigheid van deze bedrijven maakt de regio weer aanlokkelijker voor allerlei andere bedrijven, diensten en werknemers.Steden (of eigenlijk regio's) concurreren met elkaar. Op het moment dat een gebied niet meer iinteressant of spannend is vertrekt de hele meute weer. Henk&Ingrid hebben de neiging om hun hele leven in Almere te blijven wonen. Veel hoger opgeleiden zijn al sinds hun studententijd het gewend om veel te verhuizen, naar andere steden en zelfs om voor korte of langere periodes in het buiten;land te verblijven.

Van een gemeente wordt dan ook een actieve houding verwacht in het aantrekkelijk houden van de stad. Met het alleen aanleggen van een Blokker winkelcentrum en wat parkeerplaatsen (hallo Zoetermeer) lukt dat niet. Er moet geld geinvesteerd worden in een breed scala an sectoren, die gezamenlijk de regio aantrekkelijk houden. Hiertoe behoort ook de culturele sector.
--
pi_110091293
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2012 12:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

De praktijk
Tuurlijk joh. ;)
pi_110094141
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 12:35 schreef yyyentle het volgende:

[..]

Tuurlijk joh. ;)
Planologie afdoen als pretstudie is helemaal ridicuul. Als je daarnaast Wijsbegeerte ook onder dezelfde noemer schaart, dan is in ieder geval duidelijk dat je weinig weet van wetenschappelijk onderwijs en zijn geschiedenis.
  maandag 9 april 2012 @ 15:18:15 #149
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_110096509
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2012 08:02 schreef eRKa het volgende:

[..]

Daar hebben we hier in Maastricht nog een opleiding van........zit stampvol. Vriendin van me heeft die gedaan. Vrij makkelijk te halen, en komt er niet mee aan een baan.
Dat zegt natuurlijk vrij weinig. Zeker in deze periode.

Ik ken mensen met alle soorten opleidingen waarvan de een wel snel een baan kreeg en de ander met zelfde opleiding al een jaar aan het zoeken is. Zeker in periode van crisis, maar ook daar buiten, is het natuurlijk naast de opleiding ook van belang hoe je jezelf presenteert.

Daarnaast is het volgens mij een relatief nieuwe opleiding, dus er zullen vast genoeg bedrijven zijn waar men de studie nog niet zo goed kan plaatsen en daarom niet expliciet naar afgestudeerden met deze studie vraagt. In zo'n geval moet je zelf wel goed duidelijk kunnen maken wat jouw toegevoegde waarde is.

Tot slot kan het zjin dat die vriendin solliciteert op verkeerde functies. Wellicht denkt ze wel te kunnen solliciteren op functies waar ze echt specifiek geneeskundigen nodig hebben.

Als ik in ieder geval kijk naar de baankans in 2009 zie ik het volgende:

quote:
Algemene Gezondheidswetenschappen 96,72% startsalaris 2802 euro

Geneeskunde 69,98% startsalaris: 2969 euro

http://www.studiekeuze123(...)&s=KAEyAA%3d%3d&sa=1

Wellicht ligt het dus toch aan die vriendin van jou...
Krekker is de bom!
pi_110096803
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 14:07 schreef Adames het volgende:

[..]

Planologie afdoen als pretstudie is helemaal ridicuul. Als je daarnaast Wijsbegeerte ook onder dezelfde noemer schaart, dan is in ieder geval duidelijk dat je weinig weet van wetenschappelijk onderwijs en zijn geschiedenis.
Als je nu ook nog kunt vertellen waar de mensen met een studie planologie en wijsbegeerte aan het werk kunnen, dan komen we nog eens ergens. :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')