Er zijn toch ook massaal verpleegkundigen nodig? Genoeg zorginstellingen waar je niet hoeft te snijden.quote:Op zondag 8 april 2012 21:50 schreef trigt013 het volgende:
[..]
de opleiding is ontstaan aan het overvloed aan aanmelding binnen de studie medicijnen en toen konden ze veel studenten die uitgeloot waren overhalen om gezondheidswetenschappen te gaan studeren, alleen zorginstelling stonden/staan niet te wachten op artsen zonder snijbevoegdheid. Dus die studenten komen compleet niet aan de bak.
Waar haal je vandaan dat mensen die Gezondheidswetenschappen studeren worden opgeleid tot plaatsvervangend arts zonder bevoegdheden?quote:Op zondag 8 april 2012 21:50 schreef trigt013 het volgende:
[..]
de opleiding is ontstaan aan het overvloed aan aanmelding binnen de studie medicijnen en toen konden ze veel studenten die uitgeloot waren overhalen om gezondheidswetenschappen te gaan studeren, alleen zorginstelling stonden/staan niet te wachten op artsen zonder snijbevoegdheid. Dus die studenten komen compleet niet aan de bak.
1) is een tijdelijke maatregel.quote:Op zondag 8 april 2012 21:04 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Is in het voortgezet onderwijs inmiddels aangepakt. Er waren scholen die een hoge drempel opwierpen voor VMBO-ers die wilden doorstromen naar 4 HAVO. Sinds kort is vastgelegd dat ze geen hogere drempel mogen opwerpen dan de centraal vastgestelde: http://www.balansdigitaal(...)oorstroom-vmbo-havo/
Dat hoop ik dan maar. Voorlopig vind ik het al heel wat als je als MBO-student überhaupt een diploma weet te halen, vanwege de slechte begeleiding, ondermaatse lesgeven, ongestructureerde lesomgeving en demotiverende sfeer die op veel MBO-scholen hangt. Ik meen me te herinneren dat de statestiek ten tijde van de enquetecommissie dat rond de 80% van de 1ejaars zonder diploma van school af gaat. Dat zijn schrikbarende cijfers. Zal gerust wel wat verbeterd zijn, maar dan nog...quote:In het hoger onderwijs is sowieso minder sprake van een doorstroomdrempel, omdat HBO's dolgraag zoveel mogelijk studenten willen binnenhalen en dus MBO-ers vaak met open armen verwelkomen.
Eens. Maar hoewel dit kabinet (net als voorgaande kabinetten al decennialang) graag propageert een kenniseconomie na te streven, is zonneklaar dat hun daden (bezuinigen, lumpsum en andere idiote maatregelen) iets heel anders bereiken.quote:Wat het topic zelf betreft: ik zou liever zien dat de minister zich eens ging bezighouden met de kwaliteit van het onderwijs. Het is niet alsof je op MBO-opleidingen die nuttiger lijken dan de opleiding 'Artiest' nou zo schokkend veel leert, momenteel, namelijk. Ik vrees dat het weinig uitmaakt welke studie je nou precies hebt gedaan, bedrijven moeten je alsnog zowat alles in de praktijk leren en als ze in Brabant zitten prefereren ze jongeren die hun opleiding in Belgie hebben gevolgd.
Nee, totaal niet. Die willen ze dan ook gaan schrappen. De enige relevante plek waar je kan werken is in een dierenwinkel, maar daar zoeken ze geen opgeleid personeel. Verder lopen die ook ontzettend slecht.quote:Op maandag 9 april 2012 00:07 schreef RabbitHeart het volgende:
Mijn zusje doet MBO dierverzorging, ik heb nou niet het idee dat de banen voor het oprapen liggen in die sector.
Mja, mijn stiefmoeder had opgezocht dat er totaal zo'n 5 vacatures waren. In het hele land. De indruk die ik heb van die opleiding is dat er vooral veel meiden opzitten die "iets met dieren of paarden" willen doen. Redelijk kansloos dus.quote:Op maandag 9 april 2012 00:11 schreef Adames het volgende:
[..]
Nee, totaal niet. Die willen ze dan ook gaan schrappen. De enige relevante plek waar je kan werken is in een dierenwinkel, maar daar zoeken ze geen opgeleid personeel. Verder lopen die ook ontzettend slecht.
Of je moet paraveterinair gaan doen, maar dan ben je een secretaresse van een dierenarts. Ook daar elk jaar 10 opgeleide mensen per dierenarts.
Mijn vriendin doet het op niveau 4, wat ongeveer hetzelfde is als niveau 3, maar dan met een dosis economie, wiskunde, scheikunde en boekhouding er bij. Ook zij kan weinig werk krijgen als ze over een paar maanden klaar is. Is nu aan het twijfelen tussen een hondentrimsalon (jaar cursus en verder veel vraag naar hier in de buurt) of een HBO opleiding op de HAS. Maar ook de HAS heeft eenzelfde probleem, daar zijn niet zo veel banen voor. Die opleiding doe je als je al een boerderij thuis hebt en de kennis wilt hebben.quote:Op maandag 9 april 2012 00:16 schreef RabbitHeart het volgende:
[..]
Mja, mijn stiefmoeder had opgezocht dat er totaal zo'n 5 vacatures waren. In het hele land. De indruk die ik heb van die opleiding is dat er vooral veel meiden opzitten die "iets met dieren of paarden" willen doen. Redelijk kansloos dus.
Ik kom uit een landelijke omgevingquote:Op maandag 9 april 2012 00:35 schreef Adames het volgende:
[..]
Al is het idee wat je hebt over de mensen op de opleiding volgens mij een beetje verkeerd. Nu woon ik in een landelijke omgeving, met veel boerderijen. Maar de focus ligt toch vooral op het verzorgen van paarden, koeien, varkens, schapen en niet zozeer het konijntjes knuffelen. Fysiek nogal zwaar werk dus en de meisjes op de opleiding zijn voornamelijk hard werkende mensen en niet zozeer dromerige typetjes.
okquote:Op maandag 9 april 2012 00:40 schreef RabbitHeart het volgende:
[..]
Ik kom uit een landelijke omgeving
gezondheidswetenschappers voelen zich te goed om mensen te wassen, en voor het salaris van een verpleegkundige willen ze niet werken. En verpleegkundigen hebben hun verpleegtechnische handeling waarvoor de BIG geregistreerd moet zijn en dat zijn gezondheidswetenschappers ook niet. Kort gezegt vallen ze overal buiten de boot.quote:Op zondag 8 april 2012 21:57 schreef Adames het volgende:
[..]
Er zijn toch ook massaal verpleegkundigen nodig? Genoeg zorginstellingen waar je niet hoeft te snijden.
Strak plan, maar dan moet de overheid bètaleerlingen niet als slaven behandelen.quote:Op zondag 8 april 2012 22:27 schreef pessie het volgende:
Wel eens gehoord van de opleiding "Sport en Bewegen"![]()
![]()
Civiele techniekdaaaaaaaar moeten ze jongens heen sturen. Enorme mogelijkheden op de arbeidsmarkt, ook een MBO-er verdient dan op zn 30ste een modaal salaris (als ie handig genoeg is om een HBO erna te doen red ie dat al een aantal jaren eerder). En: Altijd Werk want MBO-2-ers leren straten maken, MBO-3-ers assistent werkvoorbereiders en MBO-4-ers kunnen als toezichthouder aan de slag.
Daar hebben we hier in Maastricht nog een opleiding van........zit stampvol. Vriendin van me heeft die gedaan. Vrij makkelijk te halen, en komt er niet mee aan een baan.quote:Op maandag 2 april 2012 08:33 schreef trigt013 het volgende:
en wat dacht men van "Gezondheidswetenschappen" om de loting medicijnen te omzeilen en alle uitgeloten studenten naar binnen te lokken. Baankansen nihil
http://www.studeren.uva.nl/geografie-planologiequote:Bachelor Sociale geografie en Planologie
De huidige en toekomstige inrichting van Nederland, Europa en ontwikkelingslanden staan centraal bij Sociale geografie en Planologie. Je verdiept je in de spanningen en interactie tussen mens en beschikbare ruimte. Het kan gaan om dreigende gettovorming, effecten van globalisering, het ruimtegebrek in en om steden of om mobiliteitsvraagstukken.
http://www.hgu.nl/opleiding/filosofie/quote:Filosofie
De studierichting Filosofie is een vierjarige deeltijd-opleiding. De term filosofie (hij die begeert wijs te zijn), is ook te vertalen als een zoektocht naar wijsheidskennis en inzicht. De studie filosofie kan tot de verwondering leiden die nodig is om eigen vanzelfsprekendheden te kunnen (h)erkennen. Vanuit die verwondering kunnen vragen naar wie de mens is, wat het goede is, wat kennis is, wat waarheid is en wat wetenschap, aan de orde komen.
Dat iemand dat aangeeft zegt me niet zoveel hoor.quote:Op maandag 9 april 2012 09:11 schreef ShadyLane het volgende:
Die bovenstaande twee zijn WO. Iemand hierboven gaf al aan dat je met een HBO- of WO-papiertje in elk geval een bepaald denkniveau kunt aantonen.
Wat kun je zoal met een opleiding filosofie?quote:Toelatingseisen
Tot de studierichting filosofie kan men worden toegelaten wanneer men in het bezit is van een Havo of Vwo getuigschrift, en/of bezitters van een getuigschrift van een propedeutisch examen in het Hbo of WO, en/of een afgeronde MBO- (niveau 4), Hbo- of academische opleiding. Voor personen die niet in het bezit zijn van een getuigschrift Havo/Vwo, Hbo/WO of een propedeutisch examen, maar de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt kunnen worden toegelaten via een colloquium doctum (een speciaal toelatingsonderzoek).
Voor zover mij bekend is er een tekort aan planologen...quote:Op maandag 9 april 2012 08:20 schreef yyyentle het volgende:
Dit zijn ook van die nuttige opleidingen:
http://www.studeren.uva.nl/geografie-planologie
Moeilijker dan wanneer je op HBO-niveau een opleiding doet die inhoudelijk 'nutteloos' is? Het lijkt mij dat een inhoudelijk nutteloze opleiding een inhoudelijk nutteloze opleiding is.quote:Op maandag 9 april 2012 09:11 schreef ShadyLane het volgende:
Ik kan me voorstellen dat werk vinden moeilijker is wanneer je op MBO-niveau een opleiding doet die inhoudelijk 'nutteloos' is.
Bron?quote:Op maandag 9 april 2012 09:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor zover mij bekend is er een tekort aan planologen...
Misschien niet te snel voor de vuist weg wat roepen?
Weinig concreets, maar in bredere zin heeft filosofie wel degelijk nut. Zo'n studie is heel goed voor je algemene ontwikkeling. Of zie je echt liever dat mensen alleen maar rechten, economie en geneeskunde studeren, want "daar kun je tenminste iets mee"?quote:Op maandag 9 april 2012 09:33 schreef yyyentle het volgende:
Wat kun je zoal met een opleiding filosofie?
Als er bezuinigd moet worden moet overal bezuinigd worden en het lijkt me nogal logisch dat de nutteloze studies en pretstudies dan het eerst geschrapt worden.quote:Op maandag 9 april 2012 09:48 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Weinig concreets, maar in bredere zin heeft filosofie wel degelijk nut. Zo'n studie is heel goed voor je algemene ontwikkeling. Of zie je echt liever dat mensen alleen maar rechten, economie en geneeskunde studeren, want "daar kun je tenminste iets mee"?
En je realiseert je wat een enorme verschraling van de maatschappij zoiets betekent? Als alleen de dingen overblijven die zichzelf kunnen bedruipen dan houd je de dingen over die het "grote publiek" leuk vindt. André Rieu, musicals van Joop van den Ende, en optredens van Marco Borsato.quote:Op maandag 9 april 2012 09:51 schreef trigt013 het volgende:
ik geef heel veel om cultuur en geschiedenis, maar mijn kinderen krijgen er zo'n honger van. Als mensen iets belangrijk genoeg vinden zal het zichzelf wel kunnen bedruipen.
Ik vind dat helemaal niet zo logisch, of het moeten echt gigantische flauwekulstudies zijn (en daar valt bijvoorbeeld filosofie echt niet onder). Diversiteit moet er ook zijn, anders zit je straks in een wereld met alleen maar accountants en bedrijfseconomen.quote:Op maandag 9 april 2012 09:52 schreef yyyentle het volgende:
[..]
Als er bezuinigd moet worden moet overal bezuinigd worden en het lijkt me nogal logisch dat de nutteloze studies en pretstudies dan het eerst geschrapt worden.
Het is een beetje flauw maar er was een tekort aan planologen maar sinds de crisis is de markt voor planologie en (steden)bouwkunde helemaal ingestort. Gemeentes hebben simpelweg geen geld meer om bij te bouwen. Wat voor die binnen die sector toch wel belangrijk is.quote:Op maandag 9 april 2012 09:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor zover mij bekend is er een tekort aan planologen...
Misschien niet te snel voor de vuist weg wat roepen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |