abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 april 2012 @ 18:31:54 #101
8369 speknek
Another day another slay
pi_110320753
Ja. Het is een grensconflict, waarbij de eigen inwoners van syrie beschoten worden, niet een aanval op Turkije.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_110323337
Ik ben het als moslim eigenlijk wel eens met Die_Hofstadtgruppe. Al-Assad is een wrede dictator, dat staat buiten kijf, maar hij is wel de enige die de minderheden in Syri kan beschermen. De oppositie heeft wat dat betreft niet veel te bieden; ze kan de veiligheid van minderheidsgroepen niet garanderen. Daar komt nog bij dat een nieuwe regering hoogstwaarschijnlijk zwak zal zijn. Al-Qaeda nestelt zich graag in instabiele moslimlanden, dus dat probleem komt er dan nog bij.

Kortom, ik denk niet dat Syri's tijd al is gekomen. Voorlopig is het beter als Assad blijft. Dat betekent dat dissidenten keihard zullen worden onderdrukt, maar dat is m.i. te prefereren boven een anarchie waarin mensen worden vermoord omdat ze een christelijke naam hebben of alawiet zijn.
Sum es est, sumus estis sunt
  zaterdag 14 april 2012 @ 21:14:44 #103
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_110326924
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 19:53 schreef Leevancleef het volgende:
Ik ben het als moslim eigenlijk wel eens met Die_Hofstadtgruppe. Al-Assad is een wrede dictator, dat staat buiten kijf, maar hij is wel de enige die de minderheden in Syri kan beschermen. De oppositie heeft wat dat betreft niet veel te bieden; ze kan de veiligheid van minderheidsgroepen niet garanderen. Daar komt nog bij dat een nieuwe regering hoogstwaarschijnlijk zwak zal zijn. Al-Qaeda nestelt zich graag in instabiele moslimlanden, dus dat probleem komt er dan nog bij.

Kortom, ik denk niet dat Syri's tijd al is gekomen. Voorlopig is het beter als Assad blijft. Dat betekent dat dissidenten keihard zullen worden onderdrukt, maar dat is m.i. te prefereren boven een anarchie waarin mensen worden vermoord omdat ze een christelijke naam hebben of alawiet zijn.
Iedere keer dezelfde smoes. Het zijn al 60 jaar de regimes die dat excuus gebruiken om de bevolking en Internationale gemeenschap te chanteren. Het zijn juist de regimes die lopen te stoken tussen minderheden. Zo was het regime van Mubarak verantwoordelijk voor een aanslag op een Koptische kerk in Alexandri. Het is oudewetsche verdeel-en-heers politiek.

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 14-04-2012 21:34:08 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_110357456
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Iedere keer dezelfde smoes. Het zijn al 60 jaar de regimes die dat excuus gebruiken om de bevolking en Internationale gemeenschap te chanteren. Het zijn juist de regimes die lopen te stoken tussen minderheden. Zo was het regime van Mubarak verantwoordelijk voor een aanslag op een Koptische kerk in Alexandri. Het is oudewetsche verdeel-en-heers politiek.
De situatie in een tamelijk homogeen land als Egypte is helemaal niet te vergelijken met die in het heterogene Syri. In Egypte was vrijwel iedereen die niet stinkend rijk was en tot Mubaraks inner circle behoorde de situatie beu - in Syri zijn er veel mensen die Al-Assad door dik en dun steunen.

Uit het feit dat je mijn redenering een smoes noemt leid ik af dat je niet gelooft dat de sektarische spanningen na een hypothetische val van Assad zouden kunnen leiden tot een bloedige burgeroorlog. Mag ik je herinneren aan de burgeroorlog in Libanon, en de recentere burgeroorlog in Irak? Dat zijn twee landen die net als Syri een heterogene bevolking hebben. Anders dan Syri misten deze landen een sterk centraal gezag dat de sektarische gevechten en etnische zuiveringen kon stoppen.

Zo irreel is de dreiging van een burgeroorlog in Syri niet, en daarom is het van belang dat Assad blijft.
  zondag 15 april 2012 @ 17:46:41 #105
pi_110357907
"Egypte is geen Tunesi"
"Libi is geen Egypte" :')

Iedere keer dezelfde drogredenen, iedere keer dezelfde tactieken.
En iedere keer gaan de regimes ten onder. Ik kan niet wachten op de ondergang van onze eigen regimes. Die zijn medeverantwoordelijk voor de situatie in het MO, gebruiken dezelfde argumenten en tactieken, Iedere keer gefine-tuned op de locale cultuur en situatie, dat is het enige verschil.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 15 april 2012 @ 17:52:05 #106
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_110358106
quote:
7s.gif Op zondag 15 april 2012 17:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
"Egypte is geen Tunesi"
"Libi is geen Egypte" :')

Iedere keer dezelfde drogredenen, iedere keer dezelfde tactieken.
En iedere keer gaan de regimes ten onder. Ik kan niet wachten op de ondergang van onze eigen regimes. Die zijn medeverantwoordelijk voor de situatie in het MO, gebruiken dezelfde argumenten en tactieken, Iedere keer gefine-tuned op de locale cultuur en situatie, dat is het enige verschil.
Leevancleef is een sjiiet. Logisch dus dat hij de dictatoriale regime van Assad liever ziet blijven. Dat wordt een beetje gecamoufleerd door zijn quasi-bezorgdheid over de toekomst va Syri.
pi_110358891
Hopelijk blijft Assad lang aan de macht en zal hij de opstandelingen (lees: terroristen) goed aanpakken. Syri hoeft geen losgeslagen moslimminderheden. Syri is gebloeid dankzij secularisme.
And remember, respect is everything!
  zondag 15 april 2012 @ 21:47:47 #108
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_110370854
quote:
Ik ben het als moslim eigenlijk wel eens met Die_Hofstadtgruppe. Al-Assad is een wrede dictator, dat staat buiten kijf, maar hij is wel de enige die de minderheden in Syri kan beschermen.
Assad beschermt niet per definitie minderheden, maar slechts zij die met hem zijn. En dat zijn een paar minderheden. De Koerden beschermt hij echt niet in Syrie, vraag het ze eens. Ook een minderheid. Assad beschermt zijn clan gewoon en handlangers, en dat zijn vooral minderheden. In deze volgorde dus. Daarnaast vergeet je een belangrijk ding. Assad speelt bewust de sektarische kaart uit en zet daarmee de toekomst van zijn hele gemeenschap in Syrie op het spel: de alawieten. Het is niet voor niets dat alawitische buurten, dorpen en plaatsen totaal niet gebombardeerd worden terwijl een willekeurige soennitische wijk met de grond wordt gelijkgemaakt. Natuurlijk met de reden van het regime dat het om terroristen gaat. Maarja, dat ben je al als je een demonstratie houdt.

quote:
De oppositie heeft wat dat betreft niet veel te bieden; ze kan de veiligheid van minderheidsgroepen niet garanderen. Daar komt nog bij dat een nieuwe regering hoogstwaarschijnlijk zwak zal zijn..
De oppositie heeft weinig te bieden. Syrie is inderdaad een verdeeld land, zoals Irak. Assad echter heeft ook weinig te bieden. Hij krijgt de protesten niet onder controle. Je kan concluderen dat hij niet meer baas is over eigen land. Nu anderhalf jaar later en het conflict is alleen maar verder geescaleerd. Daarnaast is zijn legitimeit volledig kwijt na tienduizenden doden. Hij vecht met zijn regime meer voor lijfsbehoud dan dat er nog enige eer of legitimeit te halen valt. Bedenk je dat hij ooit legimiteit had als verdediger van Syrische grond tegenover Israel. En dat het Syrische leger ooit soldaten had die erin gingen uit patriottistische en nationalistische reden: het vaderland beschermen tegen Israel vooral. Dat is helemaal verandert tot een sektarisch gelieerde club die vooral voor lijfsbehoud vecht van hun moorddadige leider. 1+1=2. Land niet onder controle krijgen + alle legitimeit verloren hebben = geen toekomst meer voor het Assad regime in Syrie. En dat zal de toekomst ook uitwijzen. Hoe bloedig ook, helaas.

quote:
Al-Qaeda nestelt zich graag in instabiele moslimlanden, dus dat probleem komt er dan nog bij.
Al Qaeda nestelde zich niet in Libie, of Egypte. Na de revolutie die vanuit de landen zelf kwam. En niet een inval zoals in Irak van buiten. Wat vooral opmerkelijk is is dat Al Qaeda juist aan invloed wint wanneer een Westerse dictator aan de macht die is alles keihard onderdrukt. Denk aan Jordanie en aanslagen, of Egypte van Mubarak. En de dictator heeft weer een volmacht om middels repressie aan te blijven zodat het land niet verder afglijdt, zogenaamd. In het Egypte NA de revolutie zijn Christenen ook nog niet als honden opgejaagd, terwijl dat zo wel werd voorspeld hier en daar. En vooralsnog hebben de salafisten en Moslimbroeders daar een grotere vinger in de pap dan voor de revolutie. We weten wel dat Mubaraks regime een aandeel had in een aanslag op een Kerk in Alexandrie, wat natuurlijk moesten overkomen alsof bij het vertrek van Mubarak Egyptische Christenen vervolgd zouden worden.

quote:
Assad heeft geen toekomst in Syrie. Period. Hij krijgt de mensen niet onder de knie mag duidelijk zijn. Dus of de situatie gaat zo nog veel langer door en verergerd met de week totdat het helemaal 1 groot Joegoslavie dreigt te worden. Met grotere regionale gevaren in buurlanden als Irak en vooral Libanon. Of men doet een duit in de zak die ervoor zorgt dat het vertrek van Assad wat sneller gaat. Hoe meer de situatie uit de hand loopt in Syrie hoe groter de kans dat andere machten zich intensiever ermee gaan bemoeien, indirect, dat Assads einde sneller komt. Maar wat er ook gebeurt, stellen dat het huidige leed in Syrie en vele duizende doden, minder erg is dan het eventuele leed in een Syrie zonder Assad durf ik niet te beweren.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_110418387
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 21:47 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Assad beschermt niet per definitie minderheden, maar slechts zij die met hem zijn. En dat zijn een paar minderheden. De Koerden beschermt hij echt niet in Syrie, vraag het ze eens. Ook een minderheid. Assad beschermt zijn clan gewoon en handlangers, en dat zijn vooral minderheden. In deze volgorde dus. Daarnaast vergeet je een belangrijk ding. Assad speelt bewust de sektarische kaart uit en zet daarmee de toekomst van zijn hele gemeenschap in Syrie op het spel: de alawieten. Het is niet voor niets dat alawitische buurten, dorpen en plaatsen totaal niet gebombardeerd worden terwijl een willekeurige soennitische wijk met de grond wordt gelijkgemaakt. Natuurlijk met de reden van het regime dat het om terroristen gaat. Maarja, dat ben je al als je een demonstratie houdt.
Soennitische wijken zijn hard getroffen omdat de verzetshaarden zich daar bevinden. Ik praat dat zeker niet goed. Begrijp me niet verkeerd, ik verafschuw Assads beleid.

Het feit dat je op basis van iemands religieuze identiteit vrij accuraat kunt voorspellen of diegene pro- of contra Bashar is zegt al hoe sektarisch de hele toestand is geworden. Het is absoluut niet verantwoord om in zo'n op het bot verdeeld land anarchie te scheppen door het centrale gezag te verdrijven.

quote:
De oppositie heeft weinig te bieden. Syrie is inderdaad een verdeeld land, zoals Irak. Assad echter heeft ook weinig te bieden. Hij krijgt de protesten niet onder controle. Je kan concluderen dat hij niet meer baas is over eigen land. Nu anderhalf jaar later en het conflict is alleen maar verder geescaleerd. Daarnaast is zijn legitimeit volledig kwijt na tienduizenden doden. Hij vecht met zijn regime meer voor lijfsbehoud dan dat er nog enige eer of legitimeit te halen valt. Bedenk je dat hij ooit legimiteit had als verdediger van Syrische grond tegenover Israel. En dat het Syrische leger ooit soldaten had die erin gingen uit patriottistische en nationalistische reden: het vaderland beschermen tegen Israel vooral. Dat is helemaal verandert tot een sektarisch gelieerde club die vooral voor lijfsbehoud vecht van hun moorddadige leider. 1+1=2. Land niet onder controle krijgen + alle legitimeit verloren hebben = geen toekomst meer voor het Assad regime in Syrie. En dat zal de toekomst ook uitwijzen. Hoe bloedig ook, helaas.\

Al Qaeda nestelde zich niet in Libie, of Egypte. Na de revolutie die vanuit de landen zelf kwam. En niet een inval zoals in Irak van buiten. Wat vooral opmerkelijk is is dat Al Qaeda juist aan invloed wint wanneer een Westerse dictator aan de macht die is alles keihard onderdrukt. Denk aan Jordanie en aanslagen, of Egypte van Mubarak. En de dictator heeft weer een volmacht om middels repressie aan te blijven zodat het land niet verder afglijdt, zogenaamd. In het Egypte NA de revolutie zijn Christenen ook nog niet als honden opgejaagd, terwijl dat zo wel werd voorspeld hier en daar. En vooralsnog hebben de salafisten en Moslimbroeders daar een grotere vinger in de pap dan voor de revolutie. We weten wel dat Mubaraks regime een aandeel had in een aanslag op een Kerk in Alexandrie, wat natuurlijk moesten overkomen alsof bij het vertrek van Mubarak Egyptische Christenen vervolgd zouden worden.
In Egypte is dan ook geen sprake van instabiliteit, het leger heeft de touwtjes gewoon nog in handen. Ik zie datzelfde in Syri niet gebeuren na een eventuele val van Bashar. Bashars broer Maher leidt de belangrijke fir2a el rabi3a (de vierde divisie) van het Syrische leger en heeft in het leger als geheel een stevige vinger in de pap door zijn goede banden met andere prominente officieren. Ik acht het niet waarschijnlijk dat het gehele leger zijn handen van Bashar zal aftrekken zoals dat gebeurde in Egypte. Daarom denk ik dat Syri post-Assad veel instabieler en anarchistischer zal zijn dan Egypte post-Mubarak.

Wat betreft Al-Qaeda, kijk naar Jemen en Irak. Beide landen hebben een zwak centraal gezag, en meteen is daar Al-Qaeda om aanslagen te plegen op burgers en zo te proberen aan te tonen dat het centraal gezag de bevolking geen bescherming kan bieden en dus geen legitimiteit geniet.

Ik ben het met je eens dat het argument-Al-Qaeda vaak wordt misbruikt door potentaten om hun eigen misdaden goed te praten, maar dat betekent niet dat Al-Qaeda geen bedreiging meer vormt. De recente geschiedenis wijst uit dat deze groepering instabiele, naar anarchie neigende landen uitkiest om er zich te vestigen, de bevolking te terroriseren en het land te misbruiken als uitvalsbasis. Laten we Syri niet opzadelen met zoiets.

quote:
Assad heeft geen toekomst in Syrie. Period. Hij krijgt de mensen niet onder de knie mag duidelijk zijn. Dus of de situatie gaat zo nog veel langer door en verergerd met de week totdat het helemaal 1 groot Joegoslavie dreigt te worden. Met grotere regionale gevaren in buurlanden als Irak en vooral Libanon. Of men doet een duit in de zak die ervoor zorgt dat het vertrek van Assad wat sneller gaat. Hoe meer de situatie uit de hand loopt in Syrie hoe groter de kans dat andere machten zich intensiever ermee gaan bemoeien, indirect, dat Assads einde sneller komt. Maar wat er ook gebeurt, stellen dat het huidige leed in Syrie en vele duizende doden, minder erg is dan het eventuele leed in een Syrie zonder Assad durf ik niet te beweren.
Ik ben het met je eens dat er momenteel sprake is van een patstelling. Noch Bashar, noch de protestbeweging is aan de winnende hand. Anders dan jij geloof ik zoals ik al zei dat de echte Joegoslavische toestanden pas komen indien Assad valt, het leger en de politie geen vat meer hebben op het land en feitelijk iedere Syrir vogelvrij wordt.

En @ Aryamehr: Niet iedereen houdt er zo'n sektarische denkwijze op na als jij, licht der arirs. Bovendien heb je wat boter op je hoofd, want je verwijt mij dat ik potentaten steun terwijl jij jezelf vernoemt naar de ouwe shah van Iran.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leevancleef op 16-04-2012 22:52:35 ]
pi_110504197
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 22:12 schreef Leevancleef het volgende:
Soennitische wijken zijn hard getroffen omdat de verzetshaarden zich daar bevinden. Ik praat dat zeker niet goed. Begrijp me niet verkeerd, ik verafschuw Assads beleid.
Hoewel de overgrote meerderheid vanaf het begin soennitisch is zijn er later weldegelijk Christenen bijgekomen. Filmpjes van te vinden. Hun gemeenschap wordt niet massaal gewreekt zoals Assad dat met soennieten doet. Hij maakt bewust duizenden onschuldigen af om te intimideren en angst aan te jagen. Zie de verschrikkelijk misvormde lijken op verscheide filmpjes. Zijn aanblijven zal ervoor zorgen dat Syrie richting oud Joegoslavie gaat. Vooral omdat Assad het niet wint, maar wel sektarisme aanwakkert met zijn alawitische leger en burgermilities, oftewel shabiha.

De vraag voor buitenlandse machten is dus: gaan we dit zo jaren laten dooretteren met alle grotere regionale gevolgen van dien? Of stellen we vast dat Assad geen toekomst meer heeft omdat hij het niet neer kan slaan en daarom hem indirect verdrijven waarschijnlijk minder erg is dan het door laten gaan voor jaren. Ik vermoed dat als de goodwill ook bij Rusland en China weg is om het voor zijn regime op te nemen het het tweede wordt. Dan kan men de machten de schuld geven maar Assad is niet in staat zijn volk meer onder de duim te krijgen, en daaruit blijkt dat zijn legitimiteit totaal weg is alsmede de kracht om macht af te dwingen. Als Assad aan de huidige missie niet meewerkt brengt hij de Russen en Chinezen voor een volgende stap in moeilijker vaarwater. Internationaal gezien.

quote:
Het feit dat je op basis van iemands religieuze identiteit vrij accuraat kunt voorspellen of diegene pro- of contra Bashar is zegt al hoe sektarisch de hele toestand is geworden.
De toestand is niet sektarisch geworden. Dat impliceert alsof het nu er pas is. Het is ALTIJD al sektarisch geweest. Natuurlijk valt dat niet direct op in een politiestaat waar vrede met geweld is afgedwongen door het regime en niemand waagt de lezing van de staat in het openbaar te bekritiseren of betwijfelen. Maar Assad wist en weet heel goed dat de sektarische ondertoon er altijd is geweest en hij ZELF ook aanspoorde. Waarom heeft hij een beleid doorgevoerd om vrijwel alleen alawieten hogere posten te geven in zijn leger? Dat is puur sektarisch en de achterliggende reden is heel duidelijk. Bij het begin van de demonstraties, waar geen wapens nog aan de pas kwamen, speelde Assads regime direct de sektarische kaart uit. Salafisten waren het volgens staatspropaganda die uit zijn op een kalifaat, gesteund door buitenlandse krachten en de minderheden zouden er zwaar onder leiden. Al vrij snel heeft Assad zijn hele alawitische gemeenschap wapens gegeven. Toen het toch wat langer duurde dan verwacht en uit de hand begon te lopen. Hoewel ik niet in Syrie ben durf ik best wel te stellen dat vrijwel alle alawitische volwassen mannen bewapend zijn door het regime. Alsof de demonstranten op het begin er al op uit waren om alawieten af te maken....dat was en is het verhaal van het regime tegen hun eigen gemeenschap. En daarom vechten zij, al dan niet overtuigd van deze propaganda, als beesten tegen alles wat naar zogenaamde terroristen ruikt. Lees: vooral elke soenniet is verdacht want die sympathiseert op zijn minst met de demonstranten, die later rebellen werden. Sektarische spanningen zijn slechts flink toegenomen, maar waren er altijd al en het regime heeft er tot op de dag van vandaag gretig misbruik van gemaakt en aangewakkert.

quote:
Het is absoluut niet verantwoord om in zo'n op het bot verdeeld land anarchie te scheppen door het centrale gezag te verdrijven.
Het is niet verantwoord, eens. Maar als je constateert dat Assad niet aan gaat blijven omdat hij het gewoon niet meer onder de knie krijgt, weeg je af: door laten etteren met grotere gevolgen van dien zoals joegoslavie scenario en problemen in buurlanden? Of indirect steunen zodat zijn vertrek, of verjagen van hem, slechts sneller gaat ipv jaren? Elke dag komen er overgelopen rebellen bij, zie verschillende filmpjes. Ik heb geen filmpjes gezien van mensen die zich bij het regime voegen om te vechten, wel zogenaamde demonstraties voor Assad maar in gebied onder strikte controle van zijn regime zegt dat niet veel over de vraag of het echt is.... de zaak is voor Assad gedaan. Hoe pijnlijk het ook gaat worden voor het land.

quote:
In Egypte is dan ook geen sprake van instabiliteit, het leger heeft de touwtjes gewoon nog in handen. Ik zie datzelfde in Syri niet gebeuren na een eventuele val van Bashar. Bashars broer Maher leidt de belangrijke fir2a el rabi3a (de vierde divisie) van het Syrische leger en heeft in het leger als geheel een stevige vinger in de pap door zijn goede banden met andere prominente officieren. Ik acht het niet waarschijnlijk dat het gehele leger zijn handen van Bashar zal aftrekken zoals dat gebeurde in Egypte. Daarom denk ik dat Syri post-Assad veel instabieler en anarchistischer zal zijn dan Egypte post-Mubarak.
Jij denkt dat men Maher Assad, die nu duizenden doden op zijn naam heeft al maandenlang, wel geaccepteerd wordt? De Assad dynasty heeft zoals gewoonlijk gereageerd met keiharde repressie en terreur. En nu blijkt, verloren. De macht zijn ze kwijt. Men accepteert niets dan dat ze vertrekken en alles achterlaten. Daarnaast ALS Maher zijn broer al zou afzetten dan zou hij met hetzelfde probleem zitten.... de macht kan hij niet meer afdwingen met het leger. En de mensen hebben teveel leed meegemaakt om met een halve kluif genoegen te nemen.

quote:
Wat betreft Al-Qaeda, kijk naar Jemen en Irak. Beide landen hebben een zwak centraal gezag, en meteen is daar Al-Qaeda om aanslagen te plegen op burgers en zo te proberen aan te tonen dat het centraal gezag de bevolking geen bescherming kan bieden en dus geen legitimiteit geniet.
Ik zeg niet dat Al Qaeda GEEN bedreiging vormt. Alleen is het totaal niet zeker dat ze zich in Syrie zullen settlen zoals in Irak is gebeurd. Waar anderen te makkelijk vanuit gaan. In Egypte had je altijd genoeg Al Qaida groepen, Jamaah Islamiyya bijv. En nu na Mubarak zijn die vooralsnog niet direct een grote bedreiging. En wel een grote Christelijke minderheid van in de miljoenen bijv. En ook daar langer hier en daar spanningen tussen Moslims en Christenen.

Daarnaast vraag ik je: Assad heeft geen tot weinig controle meer in veel gebieden in Syrie....wat zou het Al Qaeda nu letten om grote aanslagen te plegen op bijv minderheden? Om hun macht te tonen? Het is niet onbekend namelijk dat er wel wat buitenlandse, niet Syrische, strijders inmiddels zitten in Syrie en het regime bevechten.

quote:
geloof ik zoals ik al zei dat de echte Joegoslavische toestanden pas komen indien Assad valt, het leger en de politie geen vat meer hebben op het land en feitelijk iedere Syrir vogelvrij wordt.
Het leger van Assad heeft al geen vat meer op in ieder geval bepaalde delen van het land. Er worden wapens naar de oppositie gesmokkeld, de oppositie heeft hele netwerken van activisten in het land, Syriers die hen bescherming bieden, buitenlanders die hen helpen, soldaten van Assads leger zelf die hen wapens en munitie verkopen, eigen patrouilleposten, eigen wijken waar ze heersen ipv het regime, eigen eenheden etc etc.

Om verhaal kort te houden: ik zie naar mijn mening de realiteit anders van Assads regime dan jij doet. Ze hebben feitelijk geen macht meer. De oppositie houdt niet voor niets heel lang stand. Nergens lijkt het erop dat het regime aan de winnende hand is. Als Assad niet wint snap ik dat andere machten overwegen het hef in handen te nemen, indirect, om zijn vertrek en ondergang te versnellen. Anders heb je straks een conflict wat al vier jaar aan de gang is, steeds verder afglijdt, en de verdere regio gigantisch onder druk zet. Tientallen duizenden vluchtelingen in Turkije, grote toenemende spanningen in Libanon en vooral het Noorden wat altijd al fragiel is geweest, en ook Jordanie zit niet te wachten op duizenden Syriers terwijl de koning nerveus wordt van Jordaniers die familiebanden in Syrie hebben (tribaal). Daarnaast nog het wespennest Irak ernaast.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  vrijdag 20 april 2012 @ 18:04:28 #111
pi_110564076
quote:
quote:
Amateur footage purports to show President Bashar al-Assad's troops shooting at demonstrators who are surrounding UN vehicles in a suburb of Damascus. The video, uploaded on 18 April, shows what appear to be protesters gathered around UN observers' vehicles when a loud noise is heard and the crowd quickly disperses
  maandag 23 april 2012 @ 16:18:20 #112
pi_110678863
  dinsdag 1 mei 2012 @ 10:04:35 #113
pi_110988036
quote:
Assad betaalde 25 mille voor Vogue-verhaal

Het blad Vogue is weer in verlegenheid gebracht nu is gebleken dat de Syrische regering een Amerikaans pr-bureau 25 duizend dollar heeft betaald om een lovend artikel te regelen over president Assad en zijn gezin. In het artikel dat in maart 2011 in de Amerikaanse Vogue verscheen, werd Asma Assad, de vrouw van de dictator van Syri, als een 'roos in de woestijn' bezongen.

Voor Vogue was al pijnlijk dat de publicatie samenviel met het begin van de opstand tegen Assad, die Syrische troepen met extreem geweld proberen te onderdrukken. Extra vervelend is dat het Amerikaanse pr-bureau Brown Lloyd James 25 duizend dollar heeft gekregen om het interview te organiseren. Bovendien vermoedt de auteur van de hagiografie, Joan Juliet Buck, dat de kinderen op de foto's niet de echte Assads zijn, maar ingehuurde modellen.

Vogue heeft het artikel vorig jaar al van de website verwijderd, maar op de digitale snelweg gaat niets verloren. Op een fanpagina van president Assad is het verhaal beschikbaar, met de foto's van de wereldberoemde oorlogsfotograaf James Nachtwey.

Op een van de foto's speelt de president met een speelgoedauto met zijn zoon. Ernaast babbelt zijn vrouw Asma, 'een slanke, langbenige schoonheid met een getrainde analytische geest', gemoedelijk met hun dochter. Op de Franse radio suggereerde Buck vorige week dat dit niet hun echte kinderen zijn. Uit veiligheidsoverwegingen zouden vervangende kinderen zijn geregeld.

Ze vertelde ook dat de Syrische regering een flink bedrag heeft betaald om te bemiddelen tussen Vogue en Asma. Volgens een verklaring van het bedrijf moedigden de VS bedrijven destijds aan om samen te werken met het Arabische land, maar heeft het kantoor de samenwerking met Syri in december 2010 stopgezet
  donderdag 3 mei 2012 @ 21:39:29 #114
pi_111105130
quote:
quote:
De universiteit van de Syrische stad Aleppo sluit haar deuren, nadat een protest tegen de regering op de campus gisterennacht is neergeslagen door het leger.

Studenten protesteerden naar eigen zeggen op de universiteit tegen het regime van president Bashar al-Assad. Hierbij vielen 4 doden en 28 gewonden, aldus een in Londen gevestigde Syrische mensenrechtenorganisatie. Ongeveer 200 studenten werden opgepakt.

Nadat de demonstratie was neergeslagen, waren er elders in Aleppo protesten uit solidariteit met de studenten, zei een van hen tegen persbureau AFP. Ook op andere universiteiten in het land waren demonstraties.

De schrijver Fayez Sara, een opposant van het Syrische regime, vertelde vandaag aan het Franse persagentschap AFP dat veiligheidstroepen zijn twee zoons hadden gearresteerd. De troepen bestormden het appartement van de broers (26 en 37) vanmorgen om 6 uur lokale tijd. Ze zochten volgens Sara naar wapens.

Verkiezingen
In Syri is officieel sinds 12 april een staakt-het-vuren van kracht. De regering en de gewapende opstandelingen houden zich daar niet aan, zei de chef van de VN-vredesmissies, Herv Ladsous, dinsdag.

Ondanks het oplaaiende geweld in Syri zijn er maandag parlementsverkiezingen. Het zijn de eerste onder een nieuwe grondwet, waardoor meer politieke partijen kunnen meedoen. Volgens Syrische autoriteiten is dat een voorbeeld van meer democratie. De oppositie vindt het een doekje voor het bloeden.
pi_111139756
quote:
1237 GMT: Syria.James Miller takes over today's live coverage from Scott Lucas, and he'll start by publishing a video that may be the perfect microcosm of the Syrian Uprising.

This protest was reportedly held earlier in a small town in the Hawleh region, just west of Homs. The video starts with a relatively large protest, as a jubilant crowd chants and dances in the streets. In and of itself, the protest would have been worthy of posting the video.

Then something dramatic - about 3:40 into the video, shells land nearby. The crowd continues to chant and dance. Then more shells, this time closer to the crowd. Still the crowd does not disperse. For 2+ minutes, the shells land closer and closer to the crowd, at a faster and faster pace, and still the crowd continues to protest, to dance and sing in defiance of the Assad regime.

This is Friday in Bashar Al Assad's Syria, still uprising after 14 months and possibly 12,000 lives have passed.

http://www.enduringameric(...)-the-university.html

wow :D
Incelfrikandel
  zaterdag 5 mei 2012 @ 15:33:33 #116
pi_111169067
pi_111197512
Ik ben wel benieuwd hoe die verkiezingen maandag zullen verlopen. In westerse media worden er bijna niets over gemeld.
pi_111199463
zo wordt het volk dus genterviewd op de syrische tv :')

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zondag 6 mei 2012 @ 14:26:37 #119
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_111202915
Het is wel opvallend dat alle republieken worden geteisterd, en de koningshuizen voelen wel de hete adem maar hebben het tot nu toe goed uitgehouden. Jordanie, Marokko en Saudie Arabie bijv. Bahrein is de enige uitzondering.
pi_111205734
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 14:26 schreef Aloulou het volgende:
Het is wel opvallend dat alle republieken worden geteisterd, en de koningshuizen voelen wel de hete adem maar hebben het tot nu toe goed uitgehouden. Jordanie, Marokko en Saudie Arabie bijv. Bahrein is de enige uitzondering.
komt het misschien doordat de koningshuizen die je opnoemt "de islam" troef slim gebruiken? en in bahrein, heb je een soennitische koningshuis met een sjiitische bevolking, misschien speelt dat een factor

is bv algerije "rustig" omdat de mensen daar misschien conflict moe zijn, door de gebeurtenissen in de jaren 90?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zondag 6 mei 2012 @ 21:19:32 #121
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_111222598
Ik denk dat Islam minder een rol speelt. Wellicht in Saudie Arabie.
In Marokko en Jordanie doet het koningshuis het slim, daar is wel ruimte voor oppositie en verschillende ideologische partijen die meedoen aan de verkiezingen. Zolang ze van de koning afblijven is dat ok daar. En dus niet te vergelijken met Syrie, Tunesie, Libie of Egypte. Ik denk dat vooral in Jordanie en zeker Marokko een (groot) deel van de bevolking wel gehecht is aan de koning. Ook als hoeder van de natie die op zich uit verschillende (tribale of etnische) groepen bestaat.

Saudie Arabie kan veel met oliedollars afkopen. Hoewel de censuur daar veel groter is dan in Marokko of Jordanie en er zeker wel Saudiers zijn die in bittere armoede leven. Wellicht speelt de staatsislam daar ook een grote invloed, volgens hen zijn demonstraties zelfs verboden in de Islam. Zie fatwas van hun geleerden.
Het kan een vooroordeel zijn van mij maar de Saudische samenleving was tot de jaren 60 een heel conservatieve tribale samenleving, van top tot teen. Terwijl Marokko en Jordanie toen al veel meer invloed vanuit het Westen hadden en dus ook ideeen over de staat, democratie en wetgeving.
Toen de onrust oversloeg naar Egypte had de Saudische koning direct met lokale tribale leiders gesproken enom zijn autoriteit te verstevigen. In Jordanie en Marokko van nu lukt dat denk ik in mindere mate omdat het minder tribaal, zeker vergeleken bij Saudie Arabie. En vooral Marokko. Daar moet je toch echt meer bij de individuele man zijn ipv zijn van oorspronkelijke tribale leider.
pi_111267874
Wist wel dat daar Armenen en Koerden zaten, maar niet dat er Circassirs uit de Kaukasus al sinds de 19e eeuw in Syri zitten. Meestal pro-Assad en bijgevolg op de vlucht richting Rusland:
http://www.aljazeera.com/(...)242475857130863.html
  Moderator donderdag 10 mei 2012 @ 09:12:07 #123
8781 crew  Frutsel
pi_111366830
quote:
Zeer zware aanslag in Damascus
Bij twee zware explosies in de Syrische hoofdstad Damascus zijn volgens de staatstelevisie tientallen doden gevallen.

De televisie vertoonde beelden van een grote krater, vernielde auto's en lichaamsdelen.

Het zuiden van de stad werd vanochtend opgeschrikt door twee explosies kort na elkaar. De explosies waren in de buurt van een gebouw van de Syrische geheime dienst.

Op 27 april werd in Damascus een zelfmoordaanslag gepleegd op leden van de veiligheidsdienst van president Assad. Daarbij vielen negen doden en 26 mensen raakten gewond.
  donderdag 10 mei 2012 @ 10:56:39 #124
pi_111369520
Binnenkort nieuwe TT? Burgeroorlog in Syrie?
pi_111369795
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 10:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Binnenkort nieuwe TT? Burgeroorlog in Syrie?
Jep, het begint nu ook in het hart van Syri te rommelen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')