Iedere keer dezelfde smoes. Het zijn al 60 jaar de regimes die dat excuus gebruiken om de bevolking en Internationale gemeenschap te chanteren. Het zijn juist de regimes die lopen te stoken tussen minderheden. Zo was het regime van Mubarak verantwoordelijk voor een aanslag op een Koptische kerk in Alexandrië. Het is oudewetsche verdeel-en-heers politiek.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:53 schreef Leevancleef het volgende:
Ik ben het als moslim eigenlijk wel eens met Die_Hofstadtgruppe. Al-Assad is een wrede dictator, dat staat buiten kijf, maar hij is wel de enige die de minderheden in Syrië kan beschermen. De oppositie heeft wat dat betreft niet veel te bieden; ze kan de veiligheid van minderheidsgroepen niet garanderen. Daar komt nog bij dat een nieuwe regering hoogstwaarschijnlijk zwak zal zijn. Al-Qaeda nestelt zich graag in instabiele moslimlanden, dus dat probleem komt er dan nog bij.
Kortom, ik denk niet dat Syrië's tijd al is gekomen. Voorlopig is het beter als Assad blijft. Dat betekent dat dissidenten keihard zullen worden onderdrukt, maar dat is m.i. te prefereren boven een anarchie waarin mensen worden vermoord omdat ze een christelijke naam hebben of alawiet zijn.
De situatie in een tamelijk homogeen land als Egypte is helemaal niet te vergelijken met die in het heterogene Syrië. In Egypte was vrijwel iedereen die niet stinkend rijk was en tot Mubaraks inner circle behoorde de situatie beu - in Syrië zijn er veel mensen die Al-Assad door dik en dun steunen.quote:Op zaterdag 14 april 2012 21:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Iedere keer dezelfde smoes. Het zijn al 60 jaar de regimes die dat excuus gebruiken om de bevolking en Internationale gemeenschap te chanteren. Het zijn juist de regimes die lopen te stoken tussen minderheden. Zo was het regime van Mubarak verantwoordelijk voor een aanslag op een Koptische kerk in Alexandrië. Het is oudewetsche verdeel-en-heers politiek.
Leevancleef is een sjiiet. Logisch dus dat hij de dictatoriale regime van Assad liever ziet blijven. Dat wordt een beetje gecamoufleerd door zijn quasi-bezorgdheid over de toekomst va Syrië.quote:Op zondag 15 april 2012 17:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
"Egypte is geen Tunesië"
"Libië is geen Egypte"![]()
Iedere keer dezelfde drogredenen, iedere keer dezelfde tactieken.
En iedere keer gaan de regimes ten onder. Ik kan niet wachten op de ondergang van onze eigen regimes. Die zijn medeverantwoordelijk voor de situatie in het MO, gebruiken dezelfde argumenten en tactieken, Iedere keer gefine-tuned op de locale cultuur en situatie, dat is het enige verschil.
Assad beschermt niet per definitie minderheden, maar slechts zij die met hem zijn. En dat zijn een paar minderheden. De Koerden beschermt hij echt niet in Syrie, vraag het ze eens. Ook een minderheid. Assad beschermt zijn clan gewoon en handlangers, en dat zijn vooral minderheden. In deze volgorde dus. Daarnaast vergeet je een belangrijk ding. Assad speelt bewust de sektarische kaart uit en zet daarmee de toekomst van zijn hele gemeenschap in Syrie op het spel: de alawieten. Het is niet voor niets dat alawitische buurten, dorpen en plaatsen totaal niet gebombardeerd worden terwijl een willekeurige soennitische wijk met de grond wordt gelijkgemaakt. Natuurlijk met de reden van het regime dat het om terroristen gaat. Maarja, dat ben je al als je een demonstratie houdt.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:53 schreef Leevancleef het volgende:
Ik ben het als moslim eigenlijk wel eens met Die_Hofstadtgruppe. Al-Assad is een wrede dictator, dat staat buiten kijf, maar hij is wel de enige die de minderheden in Syrië kan beschermen.
De oppositie heeft weinig te bieden. Syrie is inderdaad een verdeeld land, zoals Irak. Assad echter heeft ook weinig te bieden. Hij krijgt de protesten niet onder controle. Je kan concluderen dat hij niet meer baas is over eigen land. Nu anderhalf jaar later en het conflict is alleen maar verder geescaleerd. Daarnaast is zijn legitimeit volledig kwijt na tienduizenden doden. Hij vecht met zijn regime meer voor lijfsbehoud dan dat er nog enige eer of legitimeit te halen valt. Bedenk je dat hij ooit legimiteit had als verdediger van Syrische grond tegenover Israel. En dat het Syrische leger ooit soldaten had die erin gingen uit patriottistische en nationalistische reden: het vaderland beschermen tegen Israel vooral. Dat is helemaal verandert tot een sektarisch gelieerde club die vooral voor lijfsbehoud vecht van hun moorddadige leider. 1+1=2. Land niet onder controle krijgen + alle legitimeit verloren hebben = geen toekomst meer voor het Assad regime in Syrie. En dat zal de toekomst ook uitwijzen. Hoe bloedig ook, helaas.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:53 schreef Leevancleef het volgende:
De oppositie heeft wat dat betreft niet veel te bieden; ze kan de veiligheid van minderheidsgroepen niet garanderen. Daar komt nog bij dat een nieuwe regering hoogstwaarschijnlijk zwak zal zijn..
Al Qaeda nestelde zich niet in Libie, of Egypte. Na de revolutie die vanuit de landen zelf kwam. En niet een inval zoals in Irak van buiten. Wat vooral opmerkelijk is is dat Al Qaeda juist aan invloed wint wanneer een Westerse dictator aan de macht die is alles keihard onderdrukt. Denk aan Jordanie en aanslagen, of Egypte van Mubarak. En de dictator heeft weer een volmacht om middels repressie aan te blijven zodat het land niet verder afglijdt, zogenaamd. In het Egypte NA de revolutie zijn Christenen ook nog niet als honden opgejaagd, terwijl dat zo wel werd voorspeld hier en daar. En vooralsnog hebben de salafisten en Moslimbroeders daar een grotere vinger in de pap dan voor de revolutie. We weten wel dat Mubaraks regime een aandeel had in een aanslag op een Kerk in Alexandrie, wat natuurlijk moesten overkomen alsof bij het vertrek van Mubarak Egyptische Christenen vervolgd zouden worden.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:53 schreef Leevancleef het volgende:
Al-Qaeda nestelt zich graag in instabiele moslimlanden, dus dat probleem komt er dan nog bij.
Assad heeft geen toekomst in Syrie. Period. Hij krijgt de mensen niet onder de knie mag duidelijk zijn. Dus of de situatie gaat zo nog veel langer door en verergerd met de week totdat het helemaal 1 groot Joegoslavie dreigt te worden. Met grotere regionale gevaren in buurlanden als Irak en vooral Libanon. Of men doet een duit in de zak die ervoor zorgt dat het vertrek van Assad wat sneller gaat. Hoe meer de situatie uit de hand loopt in Syrie hoe groter de kans dat andere machten zich intensiever ermee gaan bemoeien, indirect, dat Assads einde sneller komt. Maar wat er ook gebeurt, stellen dat het huidige leed in Syrie en vele duizende doden, minder erg is dan het eventuele leed in een Syrie zonder Assad durf ik niet te beweren.quote:Op zaterdag 14 april 2012 19:53 schreef Leevancleef het volgende:
Kortom, ik denk niet dat Syrië's tijd al is gekomen. Voorlopig is het beter als Assad blijft. Dat betekent dat dissidenten keihard zullen worden onderdrukt, maar dat is m.i. te prefereren boven een anarchie waarin mensen worden vermoord omdat ze een christelijke naam hebben of alawiet zijn.
Soennitische wijken zijn hard getroffen omdat de verzetshaarden zich daar bevinden. Ik praat dat zeker niet goed. Begrijp me niet verkeerd, ik verafschuw Assads beleid.quote:Op zondag 15 april 2012 21:47 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Assad beschermt niet per definitie minderheden, maar slechts zij die met hem zijn. En dat zijn een paar minderheden. De Koerden beschermt hij echt niet in Syrie, vraag het ze eens. Ook een minderheid. Assad beschermt zijn clan gewoon en handlangers, en dat zijn vooral minderheden. In deze volgorde dus. Daarnaast vergeet je een belangrijk ding. Assad speelt bewust de sektarische kaart uit en zet daarmee de toekomst van zijn hele gemeenschap in Syrie op het spel: de alawieten. Het is niet voor niets dat alawitische buurten, dorpen en plaatsen totaal niet gebombardeerd worden terwijl een willekeurige soennitische wijk met de grond wordt gelijkgemaakt. Natuurlijk met de reden van het regime dat het om terroristen gaat. Maarja, dat ben je al als je een demonstratie houdt.
In Egypte is dan ook geen sprake van instabiliteit, het leger heeft de touwtjes gewoon nog in handen. Ik zie datzelfde in Syrië niet gebeuren na een eventuele val van Bashar. Bashars broer Maher leidt de belangrijke fir2a el rabi3a (de vierde divisie) van het Syrische leger en heeft in het leger als geheel een stevige vinger in de pap door zijn goede banden met andere prominente officieren. Ik acht het niet waarschijnlijk dat het gehele leger zijn handen van Bashar zal aftrekken zoals dat gebeurde in Egypte. Daarom denk ik dat Syrië post-Assad veel instabieler en anarchistischer zal zijn dan Egypte post-Mubarak.quote:De oppositie heeft weinig te bieden. Syrie is inderdaad een verdeeld land, zoals Irak. Assad echter heeft ook weinig te bieden. Hij krijgt de protesten niet onder controle. Je kan concluderen dat hij niet meer baas is over eigen land. Nu anderhalf jaar later en het conflict is alleen maar verder geescaleerd. Daarnaast is zijn legitimeit volledig kwijt na tienduizenden doden. Hij vecht met zijn regime meer voor lijfsbehoud dan dat er nog enige eer of legitimeit te halen valt. Bedenk je dat hij ooit legimiteit had als verdediger van Syrische grond tegenover Israel. En dat het Syrische leger ooit soldaten had die erin gingen uit patriottistische en nationalistische reden: het vaderland beschermen tegen Israel vooral. Dat is helemaal verandert tot een sektarisch gelieerde club die vooral voor lijfsbehoud vecht van hun moorddadige leider. 1+1=2. Land niet onder controle krijgen + alle legitimeit verloren hebben = geen toekomst meer voor het Assad regime in Syrie. En dat zal de toekomst ook uitwijzen. Hoe bloedig ook, helaas.\
Al Qaeda nestelde zich niet in Libie, of Egypte. Na de revolutie die vanuit de landen zelf kwam. En niet een inval zoals in Irak van buiten. Wat vooral opmerkelijk is is dat Al Qaeda juist aan invloed wint wanneer een Westerse dictator aan de macht die is alles keihard onderdrukt. Denk aan Jordanie en aanslagen, of Egypte van Mubarak. En de dictator heeft weer een volmacht om middels repressie aan te blijven zodat het land niet verder afglijdt, zogenaamd. In het Egypte NA de revolutie zijn Christenen ook nog niet als honden opgejaagd, terwijl dat zo wel werd voorspeld hier en daar. En vooralsnog hebben de salafisten en Moslimbroeders daar een grotere vinger in de pap dan voor de revolutie. We weten wel dat Mubaraks regime een aandeel had in een aanslag op een Kerk in Alexandrie, wat natuurlijk moesten overkomen alsof bij het vertrek van Mubarak Egyptische Christenen vervolgd zouden worden.
Ik ben het met je eens dat er momenteel sprake is van een patstelling. Noch Bashar, noch de protestbeweging is aan de winnende hand. Anders dan jij geloof ik zoals ik al zei dat de echte Joegoslavische toestanden pas komen indien Assad valt, het leger en de politie geen vat meer hebben op het land en feitelijk iedere Syriër vogelvrij wordt.quote:Assad heeft geen toekomst in Syrie. Period. Hij krijgt de mensen niet onder de knie mag duidelijk zijn. Dus of de situatie gaat zo nog veel langer door en verergerd met de week totdat het helemaal 1 groot Joegoslavie dreigt te worden. Met grotere regionale gevaren in buurlanden als Irak en vooral Libanon. Of men doet een duit in de zak die ervoor zorgt dat het vertrek van Assad wat sneller gaat. Hoe meer de situatie uit de hand loopt in Syrie hoe groter de kans dat andere machten zich intensiever ermee gaan bemoeien, indirect, dat Assads einde sneller komt. Maar wat er ook gebeurt, stellen dat het huidige leed in Syrie en vele duizende doden, minder erg is dan het eventuele leed in een Syrie zonder Assad durf ik niet te beweren.
Hoewel de overgrote meerderheid vanaf het begin soennitisch is zijn er later weldegelijk Christenen bijgekomen. Filmpjes van te vinden. Hun gemeenschap wordt niet massaal gewreekt zoals Assad dat met soennieten doet. Hij maakt bewust duizenden onschuldigen af om te intimideren en angst aan te jagen. Zie de verschrikkelijk misvormde lijken op verscheide filmpjes. Zijn aanblijven zal ervoor zorgen dat Syrie richting oud Joegoslavie gaat. Vooral omdat Assad het niet wint, maar wel sektarisme aanwakkert met zijn alawitische leger en burgermilities, oftewel shabiha.quote:Op maandag 16 april 2012 22:12 schreef Leevancleef het volgende:
Soennitische wijken zijn hard getroffen omdat de verzetshaarden zich daar bevinden. Ik praat dat zeker niet goed. Begrijp me niet verkeerd, ik verafschuw Assads beleid.
De toestand is niet sektarisch geworden. Dat impliceert alsof het nu er pas is. Het is ALTIJD al sektarisch geweest. Natuurlijk valt dat niet direct op in een politiestaat waar vrede met geweld is afgedwongen door het regime en niemand waagt de lezing van de staat in het openbaar te bekritiseren of betwijfelen. Maar Assad wist en weet heel goed dat de sektarische ondertoon er altijd is geweest en hij ZELF ook aanspoorde. Waarom heeft hij een beleid doorgevoerd om vrijwel alleen alawieten hogere posten te geven in zijn leger? Dat is puur sektarisch en de achterliggende reden is heel duidelijk. Bij het begin van de demonstraties, waar geen wapens nog aan de pas kwamen, speelde Assads regime direct de sektarische kaart uit. Salafisten waren het volgens staatspropaganda die uit zijn op een kalifaat, gesteund door buitenlandse krachten en de minderheden zouden er zwaar onder leiden. Al vrij snel heeft Assad zijn hele alawitische gemeenschap wapens gegeven. Toen het toch wat langer duurde dan verwacht en uit de hand begon te lopen. Hoewel ik niet in Syrie ben durf ik best wel te stellen dat vrijwel alle alawitische volwassen mannen bewapend zijn door het regime. Alsof de demonstranten op het begin er al op uit waren om alawieten af te maken....dat was en is het verhaal van het regime tegen hun eigen gemeenschap. En daarom vechten zij, al dan niet overtuigd van deze propaganda, als beesten tegen alles wat naar zogenaamde terroristen ruikt. Lees: vooral elke soenniet is verdacht want die sympathiseert op zijn minst met de demonstranten, die later rebellen werden. Sektarische spanningen zijn slechts flink toegenomen, maar waren er altijd al en het regime heeft er tot op de dag van vandaag gretig misbruik van gemaakt en aangewakkert.quote:Op maandag 16 april 2012 22:12 schreef Leevancleef het volgende:
Het feit dat je op basis van iemands religieuze identiteit vrij accuraat kunt voorspellen of diegene pro- of contra Bashar is zegt al hoe sektarisch de hele toestand is geworden.
Het is niet verantwoord, eens. Maar als je constateert dat Assad niet aan gaat blijven omdat hij het gewoon niet meer onder de knie krijgt, weeg je af: door laten etteren met grotere gevolgen van dien zoals joegoslavie scenario en problemen in buurlanden? Of indirect steunen zodat zijn vertrek, of verjagen van hem, slechts sneller gaat ipv jaren? Elke dag komen er overgelopen rebellen bij, zie verschillende filmpjes. Ik heb geen filmpjes gezien van mensen die zich bij het regime voegen om te vechten, wel zogenaamde demonstraties voor Assad maar in gebied onder strikte controle van zijn regime zegt dat niet veel over de vraag of het echt is.... de zaak is voor Assad gedaan. Hoe pijnlijk het ook gaat worden voor het land.quote:Op maandag 16 april 2012 22:12 schreef Leevancleef het volgende:
Het is absoluut niet verantwoord om in zo'n op het bot verdeeld land anarchie te scheppen door het centrale gezag te verdrijven.
Jij denkt dat men Maher Assad, die nu duizenden doden op zijn naam heeft al maandenlang, wel geaccepteerd wordt? De Assad dynasty heeft zoals gewoonlijk gereageerd met keiharde repressie en terreur. En nu blijkt, verloren. De macht zijn ze kwijt. Men accepteert niets dan dat ze vertrekken en alles achterlaten. Daarnaast ALS Maher zijn broer al zou afzetten dan zou hij met hetzelfde probleem zitten.... de macht kan hij niet meer afdwingen met het leger. En de mensen hebben teveel leed meegemaakt om met een halve kluif genoegen te nemen.quote:Op maandag 16 april 2012 22:12 schreef Leevancleef het volgende:
In Egypte is dan ook geen sprake van instabiliteit, het leger heeft de touwtjes gewoon nog in handen. Ik zie datzelfde in Syrië niet gebeuren na een eventuele val van Bashar. Bashars broer Maher leidt de belangrijke fir2a el rabi3a (de vierde divisie) van het Syrische leger en heeft in het leger als geheel een stevige vinger in de pap door zijn goede banden met andere prominente officieren. Ik acht het niet waarschijnlijk dat het gehele leger zijn handen van Bashar zal aftrekken zoals dat gebeurde in Egypte. Daarom denk ik dat Syrië post-Assad veel instabieler en anarchistischer zal zijn dan Egypte post-Mubarak.
Ik zeg niet dat Al Qaeda GEEN bedreiging vormt. Alleen is het totaal niet zeker dat ze zich in Syrie zullen settlen zoals in Irak is gebeurd. Waar anderen te makkelijk vanuit gaan. In Egypte had je altijd genoeg Al Qaida groepen, Jamaah Islamiyya bijv. En nu na Mubarak zijn die vooralsnog niet direct een grote bedreiging. En wel een grote Christelijke minderheid van in de miljoenen bijv. En ook daar langer hier en daar spanningen tussen Moslims en Christenen.quote:Op maandag 16 april 2012 22:12 schreef Leevancleef het volgende:
Wat betreft Al-Qaeda, kijk naar Jemen en Irak. Beide landen hebben een zwak centraal gezag, en meteen is daar Al-Qaeda om aanslagen te plegen op burgers en zo te proberen aan te tonen dat het centraal gezag de bevolking geen bescherming kan bieden en dus geen legitimiteit geniet.
Het leger van Assad heeft al geen vat meer op in ieder geval bepaalde delen van het land. Er worden wapens naar de oppositie gesmokkeld, de oppositie heeft hele netwerken van activisten in het land, Syriers die hen bescherming bieden, buitenlanders die hen helpen, soldaten van Assads leger zelf die hen wapens en munitie verkopen, eigen patrouilleposten, eigen wijken waar ze heersen ipv het regime, eigen eenheden etc etc.quote:Op maandag 16 april 2012 22:12 schreef Leevancleef het volgende:
geloof ik zoals ik al zei dat de echte Joegoslavische toestanden pas komen indien Assad valt, het leger en de politie geen vat meer hebben op het land en feitelijk iedere Syriër vogelvrij wordt.
quote:
quote:Amateur footage purports to show President Bashar al-Assad's troops shooting at demonstrators who are surrounding UN vehicles in a suburb of Damascus. The video, uploaded on 18 April, shows what appear to be protesters gathered around UN observers' vehicles when a loud noise is heard and the crowd quickly disperses
quote:Assad betaalde 25 mille voor Vogue-verhaal
Het blad Vogue is weer in verlegenheid gebracht nu is gebleken dat de Syrische regering een Amerikaans pr-bureau 25 duizend dollar heeft betaald om een lovend artikel te regelen over president Assad en zijn gezin. In het artikel dat in maart 2011 in de Amerikaanse Vogue verscheen, werd Asma Assad, de vrouw van de dictator van Syrië, als een 'roos in de woestijn' bezongen.
Voor Vogue was al pijnlijk dat de publicatie samenviel met het begin van de opstand tegen Assad, die Syrische troepen met extreem geweld proberen te onderdrukken. Extra vervelend is dat het Amerikaanse pr-bureau Brown Lloyd James 25 duizend dollar heeft gekregen om het interview te organiseren. Bovendien vermoedt de auteur van de hagiografie, Joan Juliet Buck, dat de kinderen op de foto's niet de echte Assads zijn, maar ingehuurde modellen.
Vogue heeft het artikel vorig jaar al van de website verwijderd, maar op de digitale snelweg gaat niets verloren. Op een fanpagina van president Assad is het verhaal beschikbaar, met de foto's van de wereldberoemde oorlogsfotograaf James Nachtwey.
Op een van de foto's speelt de president met een speelgoedauto met zijn zoon. Ernaast babbelt zijn vrouw Asma, 'een slanke, langbenige schoonheid met een getrainde analytische geest', gemoedelijk met hun dochter. Op de Franse radio suggereerde Buck vorige week dat dit niet hun echte kinderen zijn. Uit veiligheidsoverwegingen zouden vervangende kinderen zijn geregeld.
Ze vertelde ook dat de Syrische regering een flink bedrag heeft betaald om te bemiddelen tussen Vogue en Asma. Volgens een verklaring van het bedrijf moedigden de VS bedrijven destijds aan om samen te werken met het Arabische land, maar heeft het kantoor de samenwerking met Syrië in december 2010 stopgezet
quote:
quote:De universiteit van de Syrische stad Aleppo sluit haar deuren, nadat een protest tegen de regering op de campus gisterennacht is neergeslagen door het leger.
Studenten protesteerden naar eigen zeggen op de universiteit tegen het regime van president Bashar al-Assad. Hierbij vielen 4 doden en 28 gewonden, aldus een in Londen gevestigde Syrische mensenrechtenorganisatie. Ongeveer 200 studenten werden opgepakt.
Nadat de demonstratie was neergeslagen, waren er elders in Aleppo protesten uit solidariteit met de studenten, zei een van hen tegen persbureau AFP. Ook op andere universiteiten in het land waren demonstraties.
De schrijver Fayez Sara, een opposant van het Syrische regime, vertelde vandaag aan het Franse persagentschap AFP dat veiligheidstroepen zijn twee zoons hadden gearresteerd. De troepen bestormden het appartement van de broers (26 en 37) vanmorgen om 6 uur lokale tijd. Ze zochten volgens Sara naar wapens.
Verkiezingen
In Syrië is officieel sinds 12 april een staakt-het-vuren van kracht. De regering en de gewapende opstandelingen houden zich daar niet aan, zei de chef van de VN-vredesmissies, Hervé Ladsous, dinsdag.
Ondanks het oplaaiende geweld in Syrië zijn er maandag parlementsverkiezingen. Het zijn de eerste onder een nieuwe grondwet, waardoor meer politieke partijen kunnen meedoen. Volgens Syrische autoriteiten is dat een voorbeeld van meer democratie. De oppositie vindt het een doekje voor het bloeden.
quote:1237 GMT: Syria.James Miller takes over today's live coverage from Scott Lucas, and he'll start by publishing a video that may be the perfect microcosm of the Syrian Uprising.
This protest was reportedly held earlier in a small town in the Hawleh region, just west of Homs. The video starts with a relatively large protest, as a jubilant crowd chants and dances in the streets. In and of itself, the protest would have been worthy of posting the video.
Then something dramatic - about 3:40 into the video, shells land nearby. The crowd continues to chant and dance. Then more shells, this time closer to the crowd. Still the crowd does not disperse. For 2+ minutes, the shells land closer and closer to the crowd, at a faster and faster pace, and still the crowd continues to protest, to dance and sing in defiance of the Assad regime.
This is Friday in Bashar Al Assad's Syria, still uprising after 14 months and possibly 12,000 lives have passed.
Heldenquote:
komt het misschien doordat de koningshuizen die je opnoemt "de islam" troef slim gebruiken? en in bahrein, heb je een soennitische koningshuis met een sjiitische bevolking, misschien speelt dat een factorquote:Op zondag 6 mei 2012 14:26 schreef Aloulou het volgende:
Het is wel opvallend dat alle republieken worden geteisterd, en de koningshuizen voelen wel de hete adem maar hebben het tot nu toe goed uitgehouden. Jordanie, Marokko en Saudie Arabie bijv. Bahrein is de enige uitzondering.
quote:Zeer zware aanslag in Damascus
Bij twee zware explosies in de Syrische hoofdstad Damascus zijn volgens de staatstelevisie tientallen doden gevallen.
De televisie vertoonde beelden van een grote krater, vernielde auto's en lichaamsdelen.
Het zuiden van de stad werd vanochtend opgeschrikt door twee explosies kort na elkaar. De explosies waren in de buurt van een gebouw van de Syrische geheime dienst.
Op 27 april werd in Damascus een zelfmoordaanslag gepleegd op leden van de veiligheidsdienst van president Assad. Daarbij vielen negen doden en 26 mensen raakten gewond.
Jep, het begint nu ook in het hart van Syrië te rommelen.quote:Op donderdag 10 mei 2012 10:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Binnenkort nieuwe TT? Burgeroorlog in Syrie?
Ik vind de huidige TT passender eigenlijk, maar ga je gang.quote:Op donderdag 10 mei 2012 10:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Binnenkort nieuwe TT? Burgeroorlog in Syrie?
quote:55 doden na dubbele aanslag
Een dubbele zelfmoordaanslag in de Syrische hoofdstad Damascus heeft het leven gekost aan zeker 55 mensen, zegt de Syrische regering. Er zijn bijna 400 gewonden.
De aanslag is de bloedigste sinds de opstand tegen het bewind van president Assad veertien maanden geleden begon.
'Terreurdaad'
De verantwoordelijkheid voor de aanslag is nog niet opgeëist. De regering wijst terroristen aan als de schuldigen. Dat is de gebruikelijke aanduiding voor opstandelingen tegen het bewind van president Assad.
De Syrische tv vertoonde vanochtend beelden van een diepe krater, vernielde auto's en lichaamsdelen.
Twee zware explosies volgende elkaar vanochtend kort na elkaar op. Een gebouw van de veiligheidsdienst raakte zwaar beschadigd.
Meer aanslagen
De Noorse generaal Mood, het hoofd van de VN-waarnemersmissie in Syrië, bezocht de plaats van de aanslag vanochtend. Hij noemt de aanslag een nieuw voorbeeld van het lijden van de Syrische bevolking.
De laatste maanden zijn er geregeld aanslagen in Damascus, dat onder controle staat van het leger. Twee weken geleden kwamen bij een zelfmoordaanslag negen leden van de veiligheidsdienst om.
http://www.enduringameric(...)urds-but-can-th.htmlquote:Last Wednesday, supporters of Syrian President Bashar al-Assad clashed with members of the Democratic Union Party (PYD), an affiliate of the Kurdistan Workers Party (PKK). Three Kurds and an Arab woman were killed. The PYD called on its supporters to remain vigilant, claiming the regime wants to create an Arab-Kurdish conflict.
According to Kurdish sources, the fighting was with members of the pro-Assad al-Bakara tribe, in the Kurdish-dominated districts of Shaykh Maqsud and Ashrafiyya. Allegedly 12 tribesmen were killed, and more than 50 injured. The supporters of the PYD’s People’s Protection Committee said it later "arrested" 15 Arabs, who supposedly carried security IDs.
Last Friday, there were several demonstrations in Kurdish cities in solidarity with the civilians killed in Aleppo. However the incident also showed divisions in the Kurdish ranks. Pro-PYD supporters " target="_blank">accused the rival Kurdish National Council (KNC) of ignoring the killings in their rallies, despite earlier attempts at co-operation between the two factions). The site Nasnamame suggested the KNC "waits until all Kurds in Aleppo are annihilated".
There had been attempts to increase cooperation between the PYD and the Kurdish National Council after the KNC broke their ties with the opposition Syrian National Council. However, the Kurdish political groups still have different interests, even using different "Kurdish national flags".
Although the Kurds are not "silent" as claimed by some analysts and Western media --- protests happen every day --- Kurdish organisations still demonstrate separately, and even from time to time clash with each other. The PYD has allegedly attacked the Union of Kurdish Democratic Forces in Syria.
Meanwhile, the tensions between the PYD and the Assad forces escalate. On 10 March, regime supporters attacked a TV crew of the pro-PKK TV-station Ronahî station in Shaikh Maqsud, killing one PYD member. In response, the PYD attacked an Arab family with close links to the regime, and there was a clash with the Syrian army, which withdrew after negotiations. On 16 March 16, PYD member Idris Ahmad Resho was killed by Syrian security forces in Al-Hassaka. And on 25 April in Qamishli, the PYD took members of the security forces hostage, after the regime arrested a member of a PYD committee.
Suggesties zijn welkom natuurlijk. Bron is de volkskrant geloof ik.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 20:28 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de artikelen in openingspost zijn nogal eenzijdig en. verder staat er geen bron bij het eerste stukje tekst.
Jij hebt toch familie wonen in Syrië? Vertel eens wat je met die post bedoeld?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 19:43 schreef Shou het volgende:
Het enige wat de revolutie tot nu toe heeft opgeleverd is dat Al Qaeda en andere ongedierte zich nu in Syrië bevinden.
Terroristen uit andere Moslim/Arabische landen komen de oppositie steunen (wapens sturen etc.) wat resulteert in vele onschuldige doden aan beiden kanten, deze bomaanslag is nog niet eens het begin(wie t ook gedaan heeft), van een (vreedzame) revolutie is allang meer geen sprake.Begint nu ook al in Libanon onrustig te worden.quote:Jij hebt toch familie wonen in Syrië? Vertel eens wat je met die post bedoeld?
http://english.ahram.org.(...)ition-snubs-Ara.aspxquote:Syrian rebels killed 23 government soldiers on Monday, activists said, and efforts to find a viable political alternative to Bashar Al-Assad faltered when an opposition group said it would boycott Arab-backed talks to unite its splintered ranks.
The latest bloodshed centred in the town of Rastan, where opposition sources said President Assad's forces killed nine other people, further unravelling a month-old UN ceasefire pact that is being overseen by international monitors.
Rastan, 180 km (110 miles) north of Damascus, has slipped in and out of government control during a 14-month-old uprising in which peaceful protest has given way to a sectarian-tinged insurgency that answers Assad's violent bid to crush unrest.
Opposition activists said the 23 soldiers were killed during clashes at dawn that followed heavy army shelling of Rastan.
"Shells and rockets have been hitting the town since 3am (midnight GMT) at a rate of one a minute. Rastan has been destroyed," a member of the rebel Free Syrian Army in Rastan who declined to be named told Reuters by satellite phone.
He said that among those killed was Ahmad Ayoub, an FSA commander whose fighters were battling army forces he said were comprised of elite units and members of Military Intelligence.
The Britain-based Syrian Observatory for Human Rights said rebels destroyed three armoured personnel carriers and seized two others, capturing around 15 soldiers.
The Syrian official news agency SANA said Abdelaziz al-Hafl, a tribal notable in the oil-producing province of Deir al-Zor, was assassinated on Monday along with his son.
Assad begon met het hardnekkig doorslaan van de vreedzame protesten waarbij tientallen/honderden doden vielen in het begin.quote:Op maandag 14 mei 2012 23:43 schreef Shou het volgende:
[..]
Terroristen uit andere Moslim/Arabische landen komen de oppositie steunen (wapens sturen etc.) wat resulteert in vele onschuldige doden aan beiden kanten, deze bomaanslag is nog niet eens het begin(wie t ook gedaan heeft), van een (vreedzame) revolutie is allang meer geen sprake.Begint nu ook al in Libanon onrustig te worden.
Tuurlijk ontken ik ook niet, maar het´´vrije´´ Syrische leger is nu net zo erg bezig en zo sektarisch als wat.quote:Op maandag 14 mei 2012 23:48 schreef rakotto het volgende:
[..]
Assad begon met het hardnekkig doorslaan van de vreedzame protesten waarbij tientallen/honderden doden vielen in het begin.
In de jaren 80 was zijn vader ook niet al te blij met de vreedzame protesten waardoor er 15k mensen bij zijn overleden.
Vrije Syrisch leger antwoordt gewoon op de aanvallen die gepleegd werden. Je kunt niet altijd vredig blijven demonstreren.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:02 schreef Shou het volgende:
[..]
Tuurlijk ontken ik ook niet, maar het´´vrije´´ Syrische leger is nu net zo erg bezig en zo sektarisch als wat.
Dat klopt niet helemaal, wat je in de media hoort klopt voor een deel, ze reageren op aanvallen klopt (maakt me niets uit als ze Assad´s criminelen omleggen), maar ze vermoorden ook onschuldigen bijv. alleen omdat ze uit een bepaalde plaats komen waar voornamelijk Assad aanhangers wonen etc. of om hun geloof.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:39 schreef rakotto het volgende:
[..]
Vrije Syrisch leger antwoordt gewoon op de aanvallen die gepleegd werden. Je kunt niet altijd vredig blijven demonstreren.
Bron graag. En als het arabisch is, geen probleem, dat kan ik lezen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 01:00 schreef Shou het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal, wat je in de media hoort klopt voor een deel, ze reageren op aanvallen klopt (maakt me niets uit als ze Assad´s criminelen omleggen), maar ze vermoorden ook onschuldigen bijv. alleen omdat ze uit een bepaalde plaats komen waar voornamelijk Assad aanhangers wonen etc. of om hun geloof.
quote:
quote:2.55pm: Syria: For the first time in many months, the Free Syrian Army appears to be carrying out widespread offensive attacks, James Miller writes in an article for EAWorldview.
. Yesterday, several [government] operating bases outside al-Rastan, north of Homs, fell to the insurgent fighters. Those fighters were able to beat back several regime counter-attacks, as the Syrian military alternated between shelling the city and advancing with tanks. Perhaps 20 regime soldiers were killed. There were more firefights last night and more shelling today, and still the FSA has not lost ground.
Attempts to retake the town, and similar FSA strongholds, have proved extremely bloody since February, and they also provide opportunity for the insurgents to capture soldiers and equipment, while restocking their ranks with defectors.
So instead, the Syrian military has besieged Rastan for months, shelling it from the countryside and conducting raids down its main thoroughfares.
Miller cautions against reading too much into this, though he says the FSA is "showing a degree of coordination and a military capability that it has displayed rarely since February" and there are signs that the regime is worried about it.
quote:Syria: UN monitors attacked - live updates
3.42pm: Syria: None of the monitors was hurt in the attack in Kham Sheikhoun, a member of the observer team has told Reuters.
. The monitor told Reuters by telephone that the seven-strong team had lost their cars and were trying to organise a safe return to their base. Another monitor and a member of the Free Syrian Army said they were with FSA rebels.
Activist Mousab Alhamadee claimed that one of the monitors was injured, but gave no further details (see 3.14am).
Kofi Annan's office has yet to respond to queries about the incident.
quote:
quote:President issues warning on Russian state TV against those fighting his regime and denounces governments who interfere
Syria's president Bashar al-Assad has promised to display captured foreign "mercenaries" who have been fighting his regime and denounced western governments for failing to protest at the violence being perpetrated by his enemies.
In his first interview in many months, Assad told Russian state TV that the Syrian opposition had shown itself to be insignificant by calling for a boycott of the recent parliamentary elections dismissed as a sham by critics in Syria and abroad.
"How can you boycott the people of whom you consider yourself the representative?" the president asked. "I don't think that they have any kind of weight or significance within Syria."
Opposition activists meanwhile reported 30 dead across the country on Wednesday. The Local Coordination Committees group said 21 had been killed in Homs, four in Daraa, two each in Damascus and Idlib and one in Deir Ezzor. In all, an estimated 10,000 people have been killed by the Assad regime over the last 15 months.
Assad also issued a veiled warning to unnamed countries he said were interfering in Syria an apparent swipe at Saudi Arabia and Qatar, which have called for arming the rebels.
"For the leaders of these countries, it's becoming clear that this is not 'spring' but chaos. If you sow chaos in Syria you may be infected by it yourself, and they understand this perfectly well."
Syria claimed from the start of the uprising it was facing armed terrorists rather than a popular and at least initially largely peaceful uprising. But the opposition has become more militarised and violent in recent months.
Assad also mentioned religious extremists and al-Qaida members from abroad. "There are foreign mercenaries, some of them still alive," he told Rossiya-24 TV. "They are being detained and we are preparing to show them to the world."
Syria has previously mentioned a list of 12 foreign terrorists killed in Syria, including one French citizen, one British and one Belgian.
The US and other western governments say they have detected a jihadi or al-Qaida presence there. The al-Qaida leader Ayman al-Zawahiri has urged all good Muslims to fight Assad's "pernicious, cancerous regime".
Several Tunisians were recently killed in Syria and Islamist fighters from Libya are known to have made their way to the Idlib area via Turkey. Others have entered the country from neigbouring Lebanon and Iraq but in small numbers and on an ad hoc basis.
But the strong suspicion is that Assad is deliberately exaggerating the point. "The Syrians have tried to make a big thing recently about the influx of foreign fighters but the majority of serious security problems are still home-grown," said one western diplomat. "In essence this is still a Syrian problem."
The issue came up dramatically last week when twin suicide bombings killed 55 people and injured nearly 400 others near a Damascus security building the worst attack of its kind so far. Responsibility was initially claimed by a little-known jihadi group called Jabhat al-Nusra but that claim was later withdrawn.
"The Assad regime has been quick to blame jihadi elements linked to the opposition," commented Emile Hokayem of the International Institute of Strategic Studies. "This fits neatly with the regime's attempt to ensure the loyalty of urban Sunnis and minorities fearful of Islamist rule by portraying all opposition as radical, violent and foreign-inspired."
"Just as unsurprising is the opposition's accusation that the bombings were the work of Assad's manipulative and nefarious security services. This is not entirely implausible, given their record and Assad's previous sponsorship of jihadi outfits operating in Lebanon and Iraq. However, a more likely scenario is that those jihadi outfits, which never had much in common with the Alawite Assad beyond an anti-American agenda, have simply turned against their former patron."Analysts of the 7 May elections say a vote for Assad's reforms was undermined by the participation of renamed pro-government parties, safe seats being given to loyalists and regime cronies who were described as independents. They also mention widespread irregularities and massive exaggeration of the reported 51% turnout.
quote:Op maandag 14 mei 2012 23:43 schreef Shou het volgende:
[..]
Terroristen uit andere Moslim/Arabische landen komen de oppositie steunen (wapens sturen etc.) wat resulteert in vele onschuldige doden aan beiden kanten, deze bomaanslag is nog niet eens het begin(wie t ook gedaan heeft), van een (vreedzame) revolutie is allang meer geen sprake.Begint nu ook al in Libanon onrustig te worden.
Ik ken de berichten, maar ik vind de bewijzen die gevoerd worden nogal karig, behalve Libië misschien die lijkt de opstand wel actief te steunen.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 00:02 schreef Shou het volgende:
[..]
Tuurlijk ontken ik ook niet, maar het´´vrije´´ Syrische leger is nu net zo erg bezig en zo sektarisch als wat.
http://www.ayyam.org/english/?p=408quote:Assad’s Fourth Division Jihadis
The above photo, originally published by AFP, depicting a man wearing an al-Qaeda themed armband accompanying UNSMIS personnel is one of the recent examples of the Syrian regime’s ongoing media campaign aiming to frame the now year-old uprising challenging its rule as an al-Qaeda-sympathetic Islamist insurgency.
Of course, the above photo made the rounds on the usual regime-owned & regime-sympathetic outlets – initially featured on the state-owned daily al-Watan, where it was depicted as “proof” for the regime’s claims about “Salafi terrorist gangs” and even as a basis for accusing UNSMIS observers of “collaboration” with them. The photo also made an appearance in an article by Sharmine Nawrani on al-Akhbar claiming “a growing Jihadi presence in Syria”.
The only, and perhaps most damning, caveat in these claims is that the man in the above photo is in fact the exact opposite of what he claims. In a recorded video statement earlier today, the man identifies himself as “Ahmad al-Mustafa”, a soldier in the Syrian Army’s fourth division, and announced his defection shortly thereafter, revealing that he, along with others, were instructed by superiors to “grow beards” and wear the outfit seen in the video in order to “help confirm the regime’s story”.
If anything, this incident reminds us that some elements of media coverage related to events in Syria are not always what they seem to be, adding to the difficulty of doing journalistic work in what is already a heavily locked-down environment.
The fact that the Syrian regime follows a policy of deliberate disinformation, even going as far as manufacturing fake “Salafi terrorists” in order to feed to to the media – and perhaps even the UNSMIS observers – highlights one of the less-mentioned weaknesses of the monitoring mission – its vulnerability to the regime’s distortion campaign aimed at the Syrian opposition in general, and its armed wing – the Free Syrian Army (FSA) – in particular.
That is – UNSMIS personnel can not easily determine whether alleged opposition-affiliated individuals interacting with them in heavily-controlled environment are genuine. There is nothing to say that an “FSA fighter” accompanying UNSMIS observers is a real FSA fighter, nor is there anything that can immediately prove a well masqueraded “Salafi Militant” is an actual Salafi militant or rather just one of Assad’s fake 4th Division Jihadis.
Die trappen niet in die CIA bullshit.quote:Op donderdag 17 mei 2012 00:42 schreef rakotto het volgende:
De hele wereld gebruikt Al Qaeda als smoes, waarom dan Syrie niet.
Natuurlijk is het een smoes, Ben Ali gebruikte het, Saleh gebruikt(e)het, Khadaffi gebruikte het en nu Assad. Juist in Syrië is er een grote deelname van advocaten, studenten, kunstenaars etc in de protesten.quote:Op donderdag 17 mei 2012 00:42 schreef rakotto het volgende:
De hele wereld gebruikt Al Qaeda als smoes, waarom dan Syrie niet.
They're not ready to be unplugged.quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:30 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ik vraag me dan überhaupt af hoe mensen bij die Al-Qaida onzin komen. Dictators geloven
quote:
quote:Syrische veiligheidstroepen hebben vandaag traangas gebruikt en met scherp geschoten om duizenden betogers uiteen te jagen in de stad Aleppo. Het was volgens activisten het grootste protest tot nog toe in de stad, die in de vijftien maanden oude opstand grotendeels trouw is gebleven aan president Bashar Assad.
De onrust in Aleppo is sterk toegenomen sinds 3 mei, toen vier studenten omkwamen bij een aanval op studentenhuizen. Gisteren demonstreerden volgens persbureau AP onder het toeziend oog van VN-waarnemers zo’n vijftienduizend studenten voor de poorten van de Universiteit van Aleppo, totdat Syrische ordetroepen ingrepen.
Volgens activisten gingen vandaag alleen al in de wijken Salaheddine en Al-Shaar zo’n tienduizend mensen de straat op.
Demonstraties opgedragen aan ‘de helden van Aleppo’
Maar ook in andere steden werd geprotesteerd. Betogingen tegen het regime van Assad trekken doorgaans op vrijdagen de meeste deelnemers. De demonstraties deze week waren door activisten opgedragen aan “de helden van Aleppo.”
Volgens activisten schoten veiligheidstroepen op verschillende plaatsen op betogers, onder meer in de voorsteden van Damascus en in de centrale stad Hama. Het stadje Rastan, dat sinds januari in handen van opstandelingen is, werd met artillerie bestookt.
‘Betrokkenheid Al-Qaeda schept ernstige problemen’
Ondertussen deed de Noorse generaal-majoor Robert Mood, hoofd van het team waarnemers van de Verenigde Naties, vandaag een klemmend beroep op alle strijdende partijen om de wapens neer te leggen. Alleen dan kan vruchtbaar vredesoverleg worden gevoerd, zei hij op een persconferentie in Damascus.
Syrië-gezant Kofi Annan is volgens zijn woordvoerder in Genève voornemens binnenkort weer naar Syrië te reizen. De woordvoerder veroordeelde in de krachtigste termen “geweld in al zijn vormen door alle partijen.”
In Damascus arriveerde vandaag Babacar Gaye, een militaire adviseur van VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon. Ban sprak gisteren zijn zorg uit over de vermoedelijke betrokkenheid van Al-Qaida bij een zware bomaanslag vorige week in de Syrische hoofdstad. Hij zei dat de betrokkenheid van Al-Qaeda in de regio “zeer ernstige problemen schept.” Hij merkte ook op dat er twee aanslagen zijn geweest op de ongewapende VN-waarnemers in Syrië
Misschien omdat de strijders allemaal dikke baarden hebben en constant hysterisch allah ackbar allah ackbar bleten?quote:Op donderdag 17 mei 2012 16:30 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Natuurlijk is het een smoes, Ben Ali gebruikte het, Saleh gebruikt(e)het, Khadaffi gebruikte het en nu Assad. Juist in Syrië is er een grote deelname van advocaten, studenten, kunstenaars etc in de protesten.
Dit is een livestream van een massademonstratie van studenten op de universiteit in Aleppo, kijken waard:
http://bambuser.com/v/2653067
Ik vraag me dan überhaupt af hoe mensen bij die Al-Qaida onzin komen. Dictators geloven
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |