abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109687898
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_109687905
Waar we het over zoekende babymondjes hadden O+ O+
pi_109687921
Heerlijk dat primitieve van kindjes. Ergens vind ik het zo jammer dat dit gewoon de laatste is.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 11:23:48 #4
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_109688130
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 11:17 schreef Ticootje het volgende:
Heerlijk dat primitieve van kindjes. Ergens vind Ik vind het zo jammer dat dit gewoon de laatste is.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_109688778
Dat was zo mooi ja, dat koppie. Dat intense. O+ *zwijmel*
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_109689059
Dat zoeken is geweldig ja. Die van mij (met zn 9 weken) doet het nog bij heel veel mensen. Wel meer bij vrouwen dan bij mannen, geloof ik, hoewel hij bij z'n vader ook weleens op zoek gaat. O+
pi_109690471
O+ Dat ze zich zo achterover opzij kiepert om bij de borst te komen!
En dat je je dan gewoon een ongeluk schrikt. :D O+

Ko heeft een vriendje op de kresj, dat nog steeds bv krijgt.
Hij is 2 maanden jonger dan Ko, dus 2 jaar en 8-9 maanden ong. Nu heeft hij in elke tand gaatjes of beginnende gaatjes. En volgens de tandarts komt het door de bv, hij krijgt namelijk nog elke dag zo'n 10-12 keer bv.
Dat is dan denk ik vergelijkbaar met een fles sap geven en dat hij daar dan de hele dag uit kan drinken ofzo?
Is dat zo, kun je van bv gaatjes krijgen?
Er zitten nog 2 kindjes op de kresj die van die leeftijd zijn en bij elke wens bv aangeboden krijgen. Zouden zij nu ook meer risico lopen?
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_109690583
oeke..geen idee het zou wel goed kunnen bedenkt ik me net! gisteren op het cb werd ik verteld dat als tanden door komen, dat ik ze moet poetsen met baby tandpasta! omdat zo veel drinken het glazuur kan aantasten
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_109690622
Ja, ik dacht ook dat het kon, maar ik herinner me ook eens iets gelezen te hebben over dat bv geen tandbederf kon veroorzaken....
pi_109690627
Ik ga even zoeken, maar ik dacht dat bv juist niet de tandjes aantast...
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  vrijdag 30 maart 2012 @ 12:34:50 #11
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_109690634
Bitterend weer goedgekeurd *O*

Oeke, ik snap de redenering van de tandarts maar ik vind het wel vreemd. Ik begreep altijd dat je van moedermelk geen gaatjes kunt krijgen. Wat de redenering van de tandarts is is dat je max 5 tot 7 keer per dag iets kunt eten, consequent (veel) vaker verhoogt het risico op gaatjes aanzienlijk.
pi_109690712
Volgens borstvoeding.com veroorzaakt bv geen tandbederf, maar je moet natuurlijk wel goed poetsen. (http://www.borstvoeding.com/aanverwant/tandbederf/tb1.html).
pi_109690804
Ah, Bleie is me voor. Denk dat de tandarts het ook niet weet, en de 'voor de hand liggende' oorzaak maar bv noemt..
pi_109690818
Oh, als ik dat artikel lees, zegt het toch iets heel anders dan de tandarts zegt.
Ik vraag me af wat dan de reden van de gaatjes is. Ik ben toch bang dat er niet goed gepoetst wordt....
  vrijdag 30 maart 2012 @ 12:42:43 #15
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_109690836
Of dat het kind gewoon aanleg heeft voor slechte tanden/glazuur...
pi_109690920
Nouja, zijn vader heeft ook hele slechte tanden, en als ik dit lees:
quote:
Cariës is een infectieziekte te noemen en ook daarom is het belangrijk om zelf te zorgen voor een gezond gebit. Want hoe beter de mondgezondheid en samenstelling van de mondbacteriën van jou als ouder of verzorger is, hoe gezonder die bacterie-samenstelling ook bij je kind zal zijn.
kan ik me daar ook iets bij voorstellen.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 12:45:54 #17
260253 Sandous
*+*+*+*+*+
pi_109690939
Ja Asyniur, ik geloof ook wel in aanleg hebben voor gaatjes krijgen. Maar bijna 3 jaar en 10-12 keer bv, ben ik de enige die dat veel vindt?

Die zoekreflex zo lief he, dat houden ze best lang (hier ook lang na een jaar bij de eerste) maar alleen in de nacht

Hier nog steeds drama, gister heeft hij 4 hele voedingen overgegeven, en de andere 200ml is nog binnengebleven. Vanmiddag weer een onderzoek naar zn oortjes en zn buikje
pi_109690995
Tja, of iets veel is wordt bepaalt door je eigen situatie en wat je om je heen ziet eigenlijk he? Ik vind het dus ook veel, maar als het daar prima gaat en ze het prima vinden allemaal.. Who cares?
pi_109691045
In welke houding voeden jullie eigenlijk grotere babies...
Wij zijn hier een beetje zoekende. Mijn zoontje is nu 10 maanden en ik heb altijd veel liggend op mijn zijde gevoed, maar dat gaat hier alleen maar nog 's nachts goed, dan blijft hij ook mooi met zijn buik tegen mij aan liggen. Als ik hem 's ochtends zijn gang laat gaan, dan kruipt die op zijn handen en beentjes naar mij toe, doet zijn hoofd omhoog en dokt net als een klein hondje aan, of ik lig op mijn rug en hij gaat over mijn borstkas liggen, maar dan heb ik dus zijn heel gewicht op mij en soms ligt hij dan ook met zijn hoofd deels op mijn tiet, dat is zeker ook niet goed voor de doorstroming.
Het is nu gewoon vaak heel onrustig drinken, vaak even een paar slokjes halen, kijken, weer opnieuw drinken, op mij klimmen, op mij hangen, drinken, weer kijken en ga zo maar door. Behalve dat het onrustig is, is het soms ook pijnlijk als hij op mij gaat staan of ik een voet of arm ergens tegen krijg.
Het helpt ook niet mee dat ik grote borsten heb, want dan heeft hij zeg maar ook meer speelruimte om ze zelfs vast te pakken en naar zich toe te trekken. Misschien is het ook mijn fout omdat ik hem zijn gang laat gaan. Zijn jullie een beetje streng met de baby dat die alleen in de "juiste" houding bij jullie mag drinken?
  vrijdag 30 maart 2012 @ 12:52:29 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_109691147
Ik vind 10-12 voedingen bij een kind van 2¾ jaar oud ook flink wat, en ik vraag me ook af in hoeverre dat echt voedingen zijn, en waarom een kind zo vaak een slokje wil.

Het zal geen kwaad kunnen, maar ik ben blij dat het hier beperkt is tot 3 (soms 4) voedingen op een dag, en dan is hij nog maar 16 maanden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 30 maart 2012 @ 12:53:54 #21
259886 pessie
pi_109691196
Hoe ik Nathan voed: Liggend als een kleine baby, zittend op schoot en als ik op mijn rug lig en hij hangt er een beetje bij gaat het ook goed (maar ik heb niet zulke grote borsten). En verder zijn er nog voldoende houdingen die Nathan ter plekke bedenkt en wat ook wil :')

En wat betreft 10-12 keer per dag. Ik vind het veel maar anderen vinden het heel normaal. Prima. Ik ben blij dat Nathan 2 a 3 keer drinkt op een dag, vaker vind ikzelf ook niet leuk meer en ik vermoed dat ik dan snel geneigd zou zijn het helemaal niet meer te geven.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 12:53:54 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_109691197
Ik voed nog net zo als op dag 1; zittend op de bank.
Alleen een nachtvoeding gaat liggend in bed, dat deed ik op dag 1 nog niet liggend ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_109691297
Hier voed ik overdag ook zittend, in madonnahouding nog steeds. De eventuele nachtvoeding en 's ochtends liggend in bed.
pi_109691438
madonnahouding hier ook sinds de eerste dag..hebben liggend en rugby ooit geprobeerd maar vond ze niks..dus houden we het bij onze vertrouwde madonna :9
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_109691626
's ochtends in bed liggend en 's middags op de bank madonna -achtig :')
  vrijdag 30 maart 2012 @ 13:13:23 #26
259886 pessie
pi_109691731
Liggend in bed is nog steeds mijn favoriete houding en als mn bekken zeer doet lig ik dus op mn rug en hangt Nathan er een beetje bij.
  Moderator vrijdag 30 maart 2012 @ 13:36:55 #27
236264 crew  capricia
pi_109692477
Ik voed als het even kan bijna altijd liggend in bed.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_109692722
Ik voed alleen nog voor de slaapjes, dus altijd liggend. Heel soms buiten het bed, dan probeer ik te madonne-en, maar dat werkt niet echt meer.. Meestal half zittend dus.
pi_109692797
Maar blijven jullie kindjes ook echt in dezelfde houding de hele tijd liggen (als ze niet moe zijn)? Misschien moet ik dat gespeel toch echt afkappen en alleen maar nog serieus voeden.
pi_109693158
Voor een kindje van bijna drie vind ik t ook wel veel voedingen hoor. Die vragen er meestal toch nog maar 3 of zo? Mijn peuter krijgt al heel lang geen bv meer, maar ik denk toch niet dat zij 12 keer op een dag drinkt.

En voor mezelf vond ik bij n heel kleintje 12 voedingen ook erg veel hoor, ben blij dat we nu op 6/7 zitten.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 14:01:00 #31
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_109693270
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 13:46 schreef Zana het volgende:
Maar blijven jullie kindjes ook echt in dezelfde houding de hele tijd liggen (als ze niet moe zijn)? Misschien moet ik dat gespeel toch echt afkappen en alleen maar nog serieus voeden.
Aviva wenst eigenlijk alleen in de rugbyhouding te drinken en ligt meestal braaf stil. Op mijn verzoek drinkt ze heel soms op schoot, maar eigenlijk niet.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 14:03:43 #32
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_109693358
Lientje ligt ook veel met haar benen omhoog te zwiepen, haar voetjes te grijpen. Ze pakt met haar handje mijn borst beet om hem te 'sturen'. Ze pakt ook soms een klein stukje vel om tussen haar vingers te rollen :X
Ze is nogal bazig over de borst, het is haar ding en ze kan ook haar hoofd er tegenaan leggen om ermee te knuffelen. O+

Het een laat ik wel toe, het ander niet. Ik stop wel vaak een armpje onder mijn arm, zodat ik maar op een arm hoef te letten. In bed is ze heel rustig en ligt ze nog altijd vol overgave te drinken, kijkt ze wel geregeld om op papa er ook nog is of geeft ze hem een aai, om vervolgens verder te drinken.

Het is al zo'n mensje aan het worden.

10-12 keer per dag, het kan prima, fijn voor het mannetje. Ik persoonlijk zou er geen zin in hebben :) Gelukkig vraagt Lientje daar ook absoluut niet om. Veelal is het nu 5-6 keer per 24 uur, ook 's nachts dus, dat vind ik prima en hoop ik ook nog een tijdje zo vol te houden. Al mogen de nachten er natuurlijk ook af, zo nu en dan slaat ze eens over. :D

Ow en ik voed overdag zittend en 's ochtends liggend in bed en 's avonds voor het slapen gaan soms boven, soms beneden. Vorige week nog een keertje in de auto zitten voeden, was ze opeens zo moe... O+
pi_109693696
Laten we het niet hebben over de hoeveelheid, dat begrijp ik ook niet helemaal. Zeker niet nadat de moeder mij vroeg hoe het kon dat Ko (toen) niet zoveel dronk. Dat ze zich leeggedronken voelde.
Anderzijds lijkt het ook meer het verzoek van de moeder dan van het kind. ;)
Ach ja, ze lijken er wel bij te varen. Het zal niet makkelijk worden dat nu te veranderen. En ik denk dat ze dat wel zullen doen. ongeacht of het klopt of niet.

Ko voedde ik tot het eind in de madonna houding.

En net kreeg ik ineens de neiging hem aan te leggen. :D O+
pi_109693936
Dames wat is het verschil tussen Biobim en Brinta?
pi_109694138
In n jaloerse bui zei mijn peuter van de week trouwens dat zij ook bij mamma aan de borst wilde drinken. Ik heb gezegd dat dat niet kon, maar is dat zo? Zou n kind dat t al 2 jaar niet gedaan heeft nog uit de borst kunnen drinken?
pi_109694287
Hm, als je haar kunt uitleggen wat de techniek is (tong over ondertandjes, grote hap, en daarna lipjes gekruld..) misschien wel.
pi_109697479
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 14:27 schreef Bleie het volgende:
In n jaloerse bui zei mijn peuter van de week trouwens dat zij ook bij mamma aan de borst wilde drinken. Ik heb gezegd dat dat niet kon, maar is dat zo? Zou n kind dat t al 2 jaar niet gedaan heeft nog uit de borst kunnen drinken?
Dat doet Hannah ook, zo lief O+ Dan vraagt ze of ze ook mag "borstol dinken" :D en vervolgens tuit ze haar lipjes en geeft mijn tepel een kusje _O-

Ik denk dat ze geen idee meer heeft wat ze moet doen met de borst, maar ik durf niet te riskeren dat ze misschien haar tanden erin zet.
pi_109699582
Wat schattig Octo! O+ Rienk ziet ze vooral als grote dingen die lekker zacht zijn met draaiknoppen :Y)

Het kolven lukt hier nog steeds niet geweldig. Moet volgende week even flink aan de bak om voor de 12e minstens 6 flessen te maken. Hoe groot zouden jullie ze bewaren? per 100 of per 200? of andere nummers?
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_109699780
Vlindur, ik bewaar meestal 150, maar soms ook 100. En af en toe vries ik ook wel eens kleine beetjes in, zodat ik kan aanvullen bij flessen waar ik net te weinig heb gekolfd.

Ik kolf tijdens mijn eerste werkdag op di voedingen voor woe. Op woe kolf ik voedingen voor do. Donderdag kolf ik tijdens werk ook, en dat vries meestal in voor di.

Op woe en do, en om de week op vr, krijgt J. dus gekolfde melk van de dag ervoor mee.
pi_109700843
Dank je Jipster! ^O^
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_109712663
Ik voed altijd zittend, bijna altijd boven op z'n kamertje lekker rustig. Incidenteel beneden maar dat is meestal te onrustig.
pi_109713244
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 14:31 schreef Morretje het volgende:
Hm, als je haar kunt uitleggen wat de techniek is (tong over ondertandjes, grote hap, en daarna lipjes gekruld..) misschien wel.
Eh, right.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_109713560
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 22:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Eh, right.
Niet denk je?
pi_109716533
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 14:20 schreef bitterend het volgende:
Dames wat is het verschil tussen Biobim en Brinta?
Het is een ander merk en het is ander spul. Brinta is tarwevlokken, biobim heb je verschillende soorten van: rijstebloem, speltbloem, etc. Het is een biologisch merk. De rijstebloem kun je vergelijken met die van Bambix, alleen staat op die pakken dat het mogelijk slecht mengt met moedermelk. Vandaar dat veel bv-moeders biobim nemen. Brinta mag trouwens pas later, rijstebloem is de eerste pap die baby's mogen.
pi_109726655
Holyfuckingmoly, mijn hele zijkant van de rechterboob is knalrood en doet flink pijn, vooral als ik buk..
was dit nou een ontsteking of kan t ook best een verstopt melkkanaaltje zijn?
  zaterdag 31 maart 2012 @ 12:26:31 #46
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_109726846
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 12:19 schreef Kleurdoos het volgende:
Holyfuckingmoly, mijn hele zijkant van de rechterboob is knalrood en doet flink pijn, vooral als ik buk..
was dit nou een ontsteking of kan t ook best een verstopt melkkanaaltje zijn?
Het klinkt als een Verstopt melkkanaaltje dat begint te ontsteken. Doet aanhappen ook al pijn? Goed warm maken voor het drinken en meemasseren, dus. Wellicht proberen te kolven + masseren.
En ibuprofen werkt ontstekingsremmend.

Succes!
pi_109727080
ah oke, nee aanhappen doet geen pijn, je voelt wel een pijnlijke toestroom (ofzo :') ) maar thnx, ik ga zo ff voor de kolfmethode
pi_109728333
Goed warmen voor het kolven en voeden! Je kunt bijv een wegwerpluier vullen, past goed om je borst heen. En dan vooral leegmaken, leeg leeg leeg moet ie!
pi_109729462
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 23:21 schreef sverbern het volgende:

[..]

Het is een ander merk en het is ander spul. Brinta is tarwevlokken, biobim heb je verschillende soorten van: rijstebloem, speltbloem, etc. Het is een biologisch merk. De rijstebloem kun je vergelijken met die van Bambix, alleen staat op die pakken dat het mogelijk slecht mengt met moedermelk. Vandaar dat veel bv-moeders biobim nemen. Brinta mag trouwens pas later, rijstebloem is de eerste pap die baby's mogen.
Ohh ok dank!
Ik heb vaak Brinta in huis daarom vroeg ik me af of ik die biobim speciaal moest kopen of ik gewoon ook Brinta kon geven met 6 maanden.
:Y
pi_109732688
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 14:11 schreef bitterend het volgende:

[..]

Ohh ok dank!
Ik heb vaak Brinta in huis daarom vroeg ik me af of ik die biobim speciaal moest kopen of ik gewoon ook Brinta kon geven met 6 maanden.
:Y
Ik eet zelf elke morgen brinta dus over een tijdje gaan Joris en ik samen aan de Brinta! Nu eerst oefenen met biobim (smaak geen probleem maar de lepel snapt hij nog niet).

Vannacht om 3 uur trouwens mijn bed uit gemoeten om te kolven... ik dacht dat die tijd wel voorbij was maar ik heb de laatste tijd weer last van overproductie uit mijn rechterborst.

Joris komt nu soms wel en soms niet voor een avondvoeding. Gisteren om half zeven alleen de linkerborst gegeven (hij had om 17.15 uur op het kdv nog 160 cc op), denkende dat hij zich 's avonds nog wel een keer zou melden. Om 23 uur sliep hij vast dus heb ik even 100 ml uit mijn rechterborst gekolfd om comfortabel te kunnen slapen. Maar om 3 uur werd ik wakker van pijn en nattigheid! Dus weer naar beneden om weer 100 ml te kolven. Joris meldde zich om 4 uur en heeft toen de rest gedronken.

Ik moet dus iets doen tegen die overproductie rechts. Iemand tips?
Misschien ga ik te vaak te lang door met kolven (ik maak wat extra porties voor de pap en de voorraad)?
pi_109735946
Alles wat je extra vraagt, zal je borst extra maken natuurlijk. Zeker als je dat vaker doet en gevoelig bent voor overproductie. Je rechterborst minder extra stimuleren dan je nu doet en je productie zo beter afstemmen op Joris' vraag.
  zaterdag 31 maart 2012 @ 21:19:12 #52
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_109742463
In Brinta zit zout, dat mogen baby's niet, vanaf 12 maanden zou je het wel kunnen geven.
Ik kwam er afgelopen week achter dat de 6 maanden Bambix geen toevoegingen heeft in de vorm van smaakjes en dat er in de 8 maanden pap gewoon dextrose en honing zit! :N
Dan went je kind dus aan zoet, terwijl jij denk de naturel variant te kopen en als je dan met 12 maanden wil overstappen naar bijv Brinta, dan is er een grote kan dat je kind het niet blieft omdat er geen zoetje aan zit. :X

Dus nu ben ik aan het bedenken wat nu wel te geven. Ik weet dat er ook altijd pap van Holle was, daar maar eens naar op zoek gaan. Biobim is kindlief geen fan van.

Ik maak hier altijd drie bakjes pap 's ochtends, een voor mezelf, met melk en brinta, een voor Lientje met melk en 8 maanden granenpap en een bakje voor het oppaskind met opvolgmelk en 6 maanden pap.
En dan niet met je duffe hoofd de verkeerde combi bij elkaar in het bakje mikken. :D
pi_109743283
Sver ik heb soms hetzelfde. Als ze ineens doorslaapt van 20 tot 4uur word ik wakker met kei harde borsten...ik kolf niet meer want idd het stimuleert het alleen maar maar man het doet echt pijn -O-

Soms vind ik het zo lastig, nu ook met die ene topic..de vraag waar let je op bij tussendoortjes..een hele lijst met dingen waarvan ik soms niet weet waarom ze niet goed zijn..ik raak beetje in de stress :@ Enummers/toegevoegde dingen/smaak versterkers, ik weet niet eens hoe ik het moet herkennen..ik hoop dat ik haar gezonde voeding kan aanbieden straks (Samen met BV natuurlijk want dat is het belangrijkst)

Juud lastig! je wil idd niet dat je kind aan zoet went... -O- merk je dat ze nu meer zoet lust?
  Moderator zaterdag 31 maart 2012 @ 21:43:44 #54
5428 crew  miss_sly
pi_109743355
Zei mignonne niet laatst dat moedermelk ook heel erg zoet is, dus dat ze sowieso al aan zoet gewend zijn?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_109743400
Ik heb wel gelezen dat als je goed gekruid eet en knoflook dat je vanaf 1 jaar(dacht ik) je kind ook best gekruid eten kan geven...(heeft niks te maken met zoet van hierboven lol)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 31 maart 2012 @ 21:49:24 #56
147316 crew  DJMO
#trut
pi_109743535
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 21:45 schreef bitterend het volgende:
Ik heb wel gelezen dat als je goed gekruid eet en knoflook dat je vanaf 1 jaar(dacht ik) je kind ook best gekruid eten kan geven...(heeft niks te maken met zoet van hierboven lol)
die smaken etc gaan wel over in de moedermelk en je moet het desondanks rustig opbouwen, maar dan kan je al vanaf acht maanden zacht gekruid eten voorzetten (zout uitgezonderd). Het is altijd aftasten wat een kind kan verdragen, eet jij heel gepeperd en heeft je kind geen last van krampjes na de eerstvolgende voeding, weet je dat ze/hij het kan verdagen. (geef nou geen hele peper :') )

Geert kon heel slecht tegen uien. Stonden garant voor huilbuien en troost drinken tot en met. Heb ze dus ook weggelaten uit m'n voeding tot een week of wat geleden. binnenkort wil ik het weer eens probren.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_109743727
:D
Nee hele peper kan ik niet eens eten haha!
Heb je tijdens de zwangerschap van Geert geen uien gegeten? Ik doe overal bijna ui in met eten, tijdens de zwangerschap ook, of is dat geen garantie dat ze er straks tegen kan met eten?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 31 maart 2012 @ 21:58:30 #58
147316 crew  DJMO
#trut
pi_109743833
tijdens de zwangerschap wel, maar dat is geen garantie dat ze er nadien ook tegen kunnen.
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_109758025
We eten hier eigenlijk nog steeds nauwelijks ui. Knoflook gaat prima, maar ui heeft ze ook na een jaar nog flink last van gehad. Nu heb ik zelf ook een spastische darm, dus ik herken de pijn die ze dan heeft van d'r opgeblazen buikje. Ik vind het dus ook niet iets wat ik mis :P
  zondag 1 april 2012 @ 13:04:11 #60
259886 pessie
pi_109759686
Ik kon tijdens mn zwangerschap geen gemalen peper eten, kreeg ik heel erg last van uitslag op mn gezicht, en nu gebruik ik amper peper omdat Nathan mee eet. Ik heb bij Nathan eigenlijk nooit meer dat ik het idee heb dat hij last heeft van bepaalde voeding. Toen hij een klein baby'tje was kon ik geen roomijs eten omdat hij daar flinke darmkrampen van kreeg.

Bitterend, iedereen beslist zelf hoe hij/zij zijn/haar kind voed. Er zijn ouders die elke dag hun kind een potje olvarit voorzetten, en andere ouders zijn absoluut anti-olvarit. Je moet gewoon kijken naar wat jijzelf verstandig vind voor je kind, wel in acht nemen wat je kind kan en mag eten. Ikzelf vond de lijst van Stefan Kleintjes heel handig. Verder kreeg Nathan vooral van die hele simpele goedkope biscuitjes als hij eens iets kreeg. Nu geef ik hem rustig af en toe een chocolate chip cooki, ik vind dat hij ook moet leren dat er nog lekkerder tussendoortjes zijn en dat je die af en toe eet maar niet altijd.
pi_109781539
Ik heb sinds gisterochtend niet meer gevoed. Gewoon, omdat het zo uitkwam. Ben benieuwd wat ze morgenochtend doet wanneer er wel tijd voor is.
  maandag 2 april 2012 @ 09:01:18 #62
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_109793628
En, hoe is het gegaan WupWup?
pi_109796727
Ben ook benieuwd Wup!

Mijn melk is in ieder geval mierzoet, Elise hoeft ook echt geen opvolgmelk pap. Maar moedermelkpap is zoooo dun..

Morgen is het dan zover. Mn eerste werkdag, van 7 tot 4. Maar vroeg op om veel te voeden.. Heel misschien gaat het lukken om in de pauze even te gaan voeden, anders moet ik toch echt gaan kolven denk ik..
Maak me best wel zorgen.. Maar goed, dan blijft ze maar wakker de hele dag, dat is overdag niet zo heel erg (zal wel hazenslaapjes doen..)
Maar volgende week heb ik een avonddienst en dat lijkt me lastiger, dan kan ik haar niet in slaap voeden.

Ik ga mn meisje zo missen! Maar ze is in goede handen..
pi_109797698
Oh ik vond dat zo'n verscheurende overgang. Aan de ene kant superveel zin om weet aan de slag te gaan, maar aan de andere kant voelde het zo oerslecht om m'n kind achter te laten. Ik heb de eerste periode wel drie keer per dienst gebeld.

Ze heeft vanochtend weer als vanouds gevraagd om de borst :)
pi_109798045
Fijn! :)

Idd, heel dubbel!
  maandag 2 april 2012 @ 11:59:36 #66
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_109798727
@Sannne, wie weet gaat het prima en gaat ze wel zo slapen....je weet het niet he. Succes ermee morgen. :*
Ik gebruikte nooit opvolgmelk voor Lientje haar pap 's ochtends. Ik heb geitenmelk gegeven, volle bio. Inmiddels gebruik ik gewone halfvolle melk, sinds kort, gaat ook prima. Je moet voor jezelf overwegen of je dat wil geven of niet.

@Wup, fijn dat ze weer heeft gedronken! ;)
pi_109802284
Volgende week moet ik ook weer gaan werken. Ik krijg er langzaamaan wel zin in, maar het wordt wel woekeren met tijd om al mijn lessen te geven (k geef les aan een hbo), voor te bereiden, na te kijken en dan ook nog te kolven... Mijn eerste dag ziet er zo uit:

9.20 - 11.00 vergadering
11.50 - 12.40 vergadering
12.40 - 15.10 les
15.10 - 17.40 les

Na die eerste vergadering kan ik wel kolven. Maar dan? Ik moet echt wel drie keer kolven om genoeg te hebben (en om geen ontploffende tieten te hebben. Normaal gesproken heb je halverwege een les een pauze van ongeveer een kwartier, ik mag daarmee schuiven (bijvoorbeeld m'n les eerder laten aflopen / later beginnen). Liefst kolf ik niet halverwege een les, maar ik denk dat ik er gewoon niet aan ontkom. Maar goed, suggesties zijn welkom!

En het ging hier over pap. Ik heb mijn oudste weinig pap gegeven eigenlijk, zag er niet zo heel erg de toegevoegde waarde van, en echt lekker heeft ze het ook nooit gevonden. Dus eigenlijk vrij snel overgestapt op een boterham (zelluf doen). Moet wel zeggen dat zij toen al kv kreeg en geen bv meer. Weet nog niet hoe ik dat nu ga doen. Hoef ik over een maand of 4 pas over na te denken.
pi_109802837
Ik zou de eerste les eerder laten aflopen. Dan heb je grofweg 11 uur, 15 uur en 18 uur (weet niet wat je reistijd is).
pi_109804088
Reistijd is ongeveer 45 minuten, maar ik ga er een beetje van uit dat ik thuis meteen moet voeden, dus als ik dan net een klein uur daarvoor nog gevoed heb, weet ik niet zo goed of ik wel genoeg melk voor hem heb. Maar goed, ik kan het proberen natuurlijk. Misschien beide lessen eerder laten aflopen, dan kolven om ongeveer 15.00 en 17.30, en dan weer live voeden om 18.30 / 19.00 uur.
pi_109807802
Elise eet ook een boterham, soms wel 2, 's morgens. Pap krijgt ze nooit, maar om toch iets van melk te krijgen voor het slapen heb ik het iig wel gehaald. Net nog een poging fles gedaan, maar helaas..
Heb maar gewoon opvolgmelk gehaald. We zien het wel!

Als ik een uur voor een voeding kolf zit er nog genoeg in hoor.. Volgens mij loopt dat vrij snel door!
Gewoon proberen Bleie! Spannend wel he :)
pi_109811380
Ja, heel spannend Sannne.

Vandaag 'droog' kunnen oefenen. Pietje was wel al naar de crèche, maar ik nog niet echt aan het werk. Wel veel thuisgewerkt, maar officieel heb ik nog verlof. Bij hem op de crèche ging het goed, hij heeft in totaal ongeveer 400 cc gedronken; dat krijg ik welbij elkaar gekolfd op een dag. Ik merkte wel dat ik bij elke keer kolven wat minder opbrengst had, is dat normaal?
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:47:34 #72
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_109847919
Nou jongens, de gezeik op het werk is begonnen...

Ik had de werkgever gemaild of ik op mijn kantoortje mocht kolven. Dit deel ik met de dochter van de baas. Helaas is het niet afsluitbaar, maar wij hebben op ons werk ook geen afsluitbare ruimtes, behalve de wc en 2 voorraadkasten :') .
Krijg ik de mail terug dat dit niet kan omdat de dochter daar ook zit, en dat ik maar bij de receptie moet kolven. Dit is ook een niet afsluitbare ruimte, maar met joekels van ramen waar geen privacy is :( .
Ik heb ze deze link al gestuurd maar ze willen van geen wijken weten :( ...
Die muts kan nondeju toch wel 2x 20 minuten op een dag zich ergens anders bezig gaan houden :( .
pi_109848088
:( :(
Dan laat je ze weten dat je 2 uur per dag lekker naar je dochter gaat om te voeden (als het kan??)
  dinsdag 3 april 2012 @ 14:05:11 #74
348178 NotTheSame
pi_109848664
Dat is mijn laatste dreigmiddel als we er zo niet uitkomen... Luisteren zullen ze :( .
pi_109848689
Oetlullen
  dinsdag 3 april 2012 @ 14:11:51 #76
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_109848941
Heb je al met de dochter in kwestie overlegd? Misschien vindt zij het allemaal niet zo'n probleem?

EDIT: Ik neem aan dat ze van jou niet het kantoortje hoeft te verlaten?
A grand adventure has begun.
  dinsdag 3 april 2012 @ 14:18:33 #77
348178 NotTheSame
pi_109849282
Jep, dochter is het met vader eens, ze wil het niet hebben. Ik heb aangegeven dat ik probeer te kolven op momenten dat zij in vergadering is, maarja, er zullen ook dagen bij zijn dat er geen vergaderingen zijn.
En ik heb inderdaad gevraagd of ze eventueel even niet in ons kantoortje wil komen. Ze loopt namelijk de godsganse dag door het kantoor dus de deur gaat de hele tijd open en dicht, de telefoon blijft rinkelen, dus rustig is het allerminst, maar we hebben geen andere optie. Kan moeilijk de baas uit z'n kamer schoppen of een vergadering met 10 personen in een hokje van 3x3meter laten plaatsvinden omdat ik moet kolven :') . .
Ze komen nu met de oplossing: dan kom jij werken als zij er niet is, dan kan het wel... Dat KAN toch gvd niet, ik zit gebonden aan m'n dagen bij de opvang :( .
Kun je je voorstellen dat ons bedrijf tot 10 jaar terug ook gewoon kraamzorg gedaan heeft? Ik niet in ieder geval :') .
pi_109857827
@NTS: }) heel stom!

Even een vraagje: van één van de flesjes van mijn medela PISA kolf is de dop stuk (barst erin). Nu wil ik die online gaan kopen maar ik zie overal alleen maar flesjes met een geel 'ringdeksel':

\

Wat is dit? Ik zoek gewoon een witte/doorzichtige draaidop die er nu ook op zit... Maar als die ringdeksels ook werken koop ik die natuurlijk gewoon.

Dank!
pi_109858327
Ze passen gewoon sverbern!

Gaap. Eerste werkdag is achter de rug. Ging super met Elise, ze heeft gewoon geslapen, gegeten, genoten van de pap, hele dag vrolijk geweest, en dat allemaal zonder borst!
Eind april sta ik ingepland voor een nachtdienst, daar maak ik me wel zorgen om.....
  dinsdag 3 april 2012 @ 20:28:45 #80
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_109865149
Wow Sannne, wat fijn dat het zo goed is gegaan!
En die nacht zal ook wel goed verlopen.. ;)
  dinsdag 3 april 2012 @ 20:29:58 #81
259886 pessie
pi_109865203
Sanne fijn dat het goed ging!

NTS frustrerend zeg
  woensdag 4 april 2012 @ 00:33:45 #82
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_109879422
NTS wat een gedoe zo! Heb je al een idee hoe je dit kan oplossen? Kan je naar de opvang om daar "live" te voeden? Of anders later beginnen en eerder eindigen en dan tijdens de lunch kolven of zo?

sanne, fijn dat het goed ging!

KD, hoe is het met jouw versopte melkkanaaltje afgelopen?
pi_109901302
NTS: wat een gedoe! Misschien is inderdaad live voeden een oplossing?

Hier ook een klein probleempje. Pietje is nu 2 dagen naar de opvang geweest (vandaag is hij thuis), en daar ging het allemaal prima, en het kolven bij mij ook, maar nu is hij 's avonds en vandaag overdag steeds heel onrustig aan de borst. De hele tijd loslaten, huilen (nou ja, krijsen). Echt heel zielig. Hij drinkt vandaag ook echt weinig vind ik. Hij had rond 12.30 zo'n onrustige sessie. Toen geslapen tot 15.30 (dat dan weer wel), en toen weer zo'n onrustige sessie, waarna ik wegens ontploffende borsten maar even ging kolven, en er nog ruim 150 cc uit kreeg (en dat was de aflopen dagen echt de max, nu had ik nog wel meer kunnen kolven geloof ik). 's Nachts en 's ochtends vroeg drinkt hij wel gewoon rustig, maar ook wel minder dan voorheen, volgens mij. Is dit borst weigeren? En wat doe ik eraan?
  woensdag 4 april 2012 @ 17:06:45 #84
348178 NotTheSame
pi_109901696
Ik kan wel naar de gastouder om live te voeden, maar dat wil ik alleen aandragen als het echt niet anders kan.

Nog een klein vraagje voor de Swing-gebruikers; hoe vaak/lang kun je kolven op batterijen? Ik zit nl dit weekend overdag zonder stroom, wat zou betekenen dat ik 6 voedingen moet kolven met batterijen. is dat haalbaar op één setje batterijen?
pi_109904044
nichtje is net bevallen (5 dagen geleden) en geeft borstvoeding en eet nu gewoon pittig indisch eten en is dan verbaasd dat de baby buikkrampjes heeft... :') zo zielig ;(
  woensdag 4 april 2012 @ 20:03:29 #86
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_109909303
Ayden heeft anders nooit ergens last van qua eten. Krampjes horen er nu eenmaal bij, borstgevoed of niet...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_109909991
Het staat helemaal niet vast dat er een verband is tussen wat een moeder eet en of haar kind wel of niet krampjes heeft. In Azië eten ze toch ook gewoon pittig?
pi_109914433
Bleie, wat vervelend :*
Ik heb ook onrustige tijden gekend bij veranderingen. Ook de ochtend en nachtvoedingen gingen bij mij wel rustig. Wat hier goed werkte was op bed voeden. Eerst even samen rustig knuffelen zodat hij rustig was en daarna pas voeden, liggend.
Succes!

@geenwijn, ik heb ook gewoon pittig gegeten. Ik bemerkte geen verschil in de buikkrampjes. Die hebben ze elaas toch wel, want alles moet leren werken en helaas gaat dat vaak met pijnlijke krampjes gepaard..
pi_109916252
Ik bleek zelf nog van die gele doppen voor de kolflesjes te hebben! Helemaal handig dus.

De laatste week heb ik de droomvoedingen helemaal 'ontdekt'. We kwamen erachter dat Joris 's nachts vaak wakker wordt maar niet per se honger heeft. En hij sliep al een hele tijd (op periodes na) acht uur achter elkaar (van half acht tot half vier zo'n beetje). Dus we zijn toch gaan proberen om hem tussen 22 en 23 uur slapend te laten drinken zodat hij misschien geen nachtvoeding nodig heeft.

Het resultaat: wauw, wat drinkt hij goed in zijn slaap! _O_ Echt beter dan welke overdag-voeding dan ook. Mijn turbo-borst helemaal leeg, 's avonds, wat fijn w/ En zo gezellig, het mannetje aan de borst in bed zonder dat je ervoor moet wakker worden.
Hij slaapt trouwens niet ineens de nacht door hoor; het wakker worden zit zó in zijn ritme. Maar honger heeft hij midden in de nacht niet meer, hij roept alleen om aandacht+speen. En komt iets vroeger voor zijn ontbijtvoeding (6 uur).

Een gematigd succes dus vooralsnog maar wel fijn in slaap vallen zo'n droomvoeding. *;
pi_109928217
Oh sver wat klinkt het knus zeg!! ik wil ook proberen O+ O+
Haal je joris gewoon uit, aan de borst en dan terug in zijn bed?
pi_109929479
Ja inderdaad. Soms wordt hij zelf een beetje wakker als wij naar boven gaan, maar als hij diep slaapt dan til ik hem met slaapzak en al uit zijn bed en leg hem dan naast me in bed, net als bij een nachtvoeding. Hij lijkt niet wakker te worden maar drinkt wel (kan de tepel gewoon vinden met zijn ogen dicht). Gek hè? Vaak wordt hij wel half wakker als hij terug in bed gelegd wordt maar maakt dan tevreden geluidjes en valt in slaap.
pi_109934947
Wij doen het hier precies zo. Als ik 'm om 20 uur in bed ligt, trekt hij wel tot 4 uur door, maar dat vind ik niet zo handig. Dus rond middernacht gaat er nog een voeding in, vaak zonder echt wakker te worden inderdaad. Bijzonder hoe een slapend kindje de borst vindt O+ En zo redden we het vaak tot een uur of 6-7, wel af en toe wakker worden tussendoor maar zonder honger. Ideaal!
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_109956025
Doe ik ook, zo'n late voeding (rond 22.30), maar dan verschoon ik hem ook (anders trekt zijn luier het niet tot 's ochtends...), dus hij wordt wel redelijk wakker, maar ligt daarna heerlijk te drinken, en valt aan de borst in slaap. Dan trekt hij het tot ergens tussen 2 en 3, en daarna tot de ochtend.

Vandaag dronk hij trouwens wel gewoon rustig na het kdv. Misschien begint hij te wennen?
pi_109957649
Dat zou goed kunnen Bleie. Ze maken ook zoveel mee op zo'n kdv, dat is een flinke verandering :)
Fijn dat hij weer goed drinkt!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 5 april 2012 @ 22:10:06 #95
147316 crew  DJMO
#trut
pi_109960473
ik ben bang dat de bv hier op z'n retour lijkt te zijn -O-

Meneer is overdag dusdanig druk en afgeleid dat hij me liever bijt, en ik weet niet hoelang ik die twee voedingen (+ het 's nachts drinken) die hij nog wél drinkt , nog vol houd qua productie :{

pi_109963993
Als je al zo lang voedt, dan kun je toch best lang 2 voedingen vol houden heb ik altijd begrepen?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 5 april 2012 @ 23:17:23 #97
147316 crew  DJMO
#trut
pi_109964183
ik hoop het Nirak .. ik zou het graag nog lang vol willen houden :

deze is van vanavond, late voeding die hij wél netjes drinkt O+

pi_109966436
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 22:06 schreef sverbern het volgende:
Ik bleek zelf nog van die gele doppen voor de kolflesjes te hebben! Helemaal handig dus.

De laatste week heb ik de droomvoedingen helemaal 'ontdekt'. We kwamen erachter dat Joris 's nachts vaak wakker wordt maar niet per se honger heeft. En hij sliep al een hele tijd (op periodes na) acht uur achter elkaar (van half acht tot half vier zo'n beetje). Dus we zijn toch gaan proberen om hem tussen 22 en 23 uur slapend te laten drinken zodat hij misschien geen nachtvoeding nodig heeft.

Het resultaat: wauw, wat drinkt hij goed in zijn slaap! _O_ Echt beter dan welke overdag-voeding dan ook. Mijn turbo-borst helemaal leeg, 's avonds, wat fijn w/ En zo gezellig, het mannetje aan de borst in bed zonder dat je ervoor moet wakker worden.
Hij slaapt trouwens niet ineens de nacht door hoor; het wakker worden zit zó in zijn ritme. Maar honger heeft hij midden in de nacht niet meer, hij roept alleen om aandacht+speen. En komt iets vroeger voor zijn ontbijtvoeding (6 uur).

Een gematigd succes dus vooralsnog maar wel fijn in slaap vallen zo'n droomvoeding. *;
Ghi dat doe ik altijd, maar dan dubbeldroomvoeden want we vallen beide in slaap :+
  vrijdag 6 april 2012 @ 00:59:47 #99
260253 Sandous
*+*+*+*+*+
pi_109967603
Djmo O+ O+

Kd, lukt t met bijvoeding?
pi_109971066
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 09:57 schreef sverbern het volgende:
Ja inderdaad. Soms wordt hij zelf een beetje wakker als wij naar boven gaan, maar als hij diep slaapt dan til ik hem met slaapzak en al uit zijn bed en leg hem dan naast me in bed, net als bij een nachtvoeding. Hij lijkt niet wakker te worden maar drinkt wel (kan de tepel gewoon vinden met zijn ogen dicht). Gek hè? Vaak wordt hij wel half wakker als hij terug in bed gelegd wordt maar maakt dan tevreden geluidjes en valt in slaap.
Heb gisteren geprobeerd, ze was in diepslaap dus met slaapzak en al uit bed genomen, hup aan de tepel..ze nam 2-3 slokjes om vervolgens haar kaken stevig op elkaar te houden :D
Dus hier geen succes! wel schattig O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')