abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109674618


Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stlen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en sterke verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Vaste klasbakken:

Captain_Fabulous - jpjedi - Littlecreep - marcodej - Superher0 - Tommeke - ultra_ivo - FJD - Gripper - Oksel - Yankee - Pritt - ursel - dutch_cyclist / Wielracer - No-P - Jakkop - hetsjhokleek - rockin_the_lowland - Cyclinggirl - Freddeh - Blik - SuperWeber - actuele_vertrektijd - Narcotical - Kaasplankje - Sciter - nodisch18 - 1-2 - eentwee

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrenner in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje



Fietsen met Fokkers
De 300 km van Ivo:

Aanwezig:
Ivo
Kaasplankje
Gripper
Oksel
No-P

Misschien:
Kanovinnie
Yankee
Kiekjesdief
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 09:17 schreef ultra_ivo het volgende:

In de winter zul je wat langere eenheden moeten rijden, rond de 100-150km, een beetje afhankelijk van het weer deze winter. Dan in maart een keertje 200km. Kan een georganiseerde rit zijn (ik heb er eentje in maart), dat kan ook individueel. Gezien het parcours van de 300 is het handig wat hellingen in je training in te bouwen.
Op het technische vlak zorgen voor voldoende kleine hellingen (na 250km klim je niet meer zo makkelijk op de macht) en verlichting. Het is maar weinigen gegeven om deze 300 bij daglicht te rijden. En dan nog, een paar lekke banden en je komt op het eind in het donker te zitten. Tussen de velden ten zuiden van Tongeren is het dan aardedonker.
Toevoeging: De 300km vindt plaats op paaszondag, 8 april om 7 uur. 3 weken eerder, op zondag 18 maart, start er een 200km rit met wat minder hoogtemeters, eveneens vanuit Maastricht.

De route:
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 15:25 schreef ultra_ivo het volgende:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=ksvhxvhwykmoplxg
Dit is de route van vorig jaar. Tussen Gouvy en Bastenaken ga ik er nog aan sleutelen. Daar is de Ravel verlengd richting Gouvy.
pi_109674706
Even opnieuw maar :@

Ik heb een tijdje geleden tweedehands een oudere Giant racefiets op de kop getikt (student he), inclusief retro kleuren. Ik heb er twee simpele Schwalbe buitenbandjes onder gedaan, de vorige banden waren helemaal op. Maar nu heb ik in een paar maanden tijd al 4/5 binnenbandjes moeten vervangen.
Na de 3e / 4e kapotte binnenband heb ik er dus nieuwe buitenbanden omheen gedaan, maar nu toch weer een lekke band, scheurtje bij het ventiel.

De velg is voor zover ik kan ontdekken nog in orde, geen scherpe randjes oid. Ik heb het idee dat het vooral komt door teveel druk tijdens het fietsen bij randjes/tegel bestrating enz, de zogeheten snake bite? Ik gebruik de fiets vooral voor stadsverkeer, door Den Haag heen, niet helemaal waar een racefiets voor is bedoelt maar oke.

Ik heb er tot nu toe ook standaard Schwalbe binnenbandjes in gedaan, maar ik heb het idee dat deze vooral bij het ventiel toch wat zwak zijn. Dit is namelijk al de tweede met een scheurtje/gaatje bij het ventiel, waarbij de oorzaak dus niet bij een spijker oid ligt.

Ik heb op internet gekeken en o.a. de Michelin Latex Aircomp gezien, maar kan dit nou echt zoveel verschil maken? En is de buitenband ook erg bepalend voor de druk op de binnenband?

Alvast bedankt voor een antwoord op deze toch vrij lange vraag
pi_109674771
voor degene in het vorige topic met de vele lekke banden.. Zit je velglint er nog goed in? (zit er uberhaupt wel een velglintje in?!)
everyone's a critic...
even you ! !
pi_109674855
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 22:29 schreef the_critic het volgende:
voor degene in het vorige topic met de vele lekke banden.. Zit je velglint er nog goed in? (zit er uberhaupt wel een velglintje in?!)
Ja en volgens mij ook nog goed. Je hebt wel kans dat deze er al jaren in zit, maar nooit echt rare dingen gevoeld. Zou het nut hebben deze eens te laten vervangen?
pi_109675000
kan zijn dat er net op punt waar je ventiel door je velg gaat een scherp randje in je band snijd. Even goed nakijken. Zeker omdat je zegt dat het steeds op hetzelfde punt raak is..
everyone's a critic...
even you ! !
  donderdag 29 maart 2012 @ 22:36:11 #6
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_109675139
Als je je band eromheen legt, pomp je het binnenbandje dan eerst iets op of laat je die leeg?
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_109675159
de ventielopening kan ook te groot zijn voor jouw ventielen
Voor de man met de hamer is ieder probleem een spijker.,
pi_109675437
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 22:36 schreef No-P het volgende:
Als je je band eromheen legt, pomp je het binnenbandje dan eerst iets op of laat je die leeg?
Laat ik leeg.
pi_109675523
Band zodanig erop dat het ventiel goed gecentreerd in het gat in de velg valt? Dus geen scheef ventiel bij zacht opblazen?

Anders eens een andere buitenband proberen? Heb een tijdje problemen gehad met heel veel lekke banden (elke 200-400 km), maar dat kwam altijd door een scherp steentje o.i.d. dat in de buitenband nestelde. Met nieuwe buitenbanden gp4000s ben ik tot gisteravond lekvrij geweest (>3000 km). Buitenband kan m.i. heel veel uitmaken voor kans op lekke banden.
pi_109675700
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 22:36 schreef kiekjesdief het volgende:
de ventielopening kan ook te groot zijn voor jouw ventielen
Dat zou wel kunnen ja, er is ruimte over tussen ventiel en rand.
pi_109676440
quote:
5s.gif Op donderdag 29 maart 2012 22:41 schreef nogeenmaarten het volgende:
Band zodanig erop dat het ventiel goed gecentreerd in het gat in de velg valt? Dus geen scheef ventiel bij zacht opblazen?

Anders eens een andere buitenband proberen? Heb een tijdje problemen gehad met heel veel lekke banden (elke 200-400 km), maar dat kwam altijd door een scherp steentje o.i.d. dat in de buitenband nestelde. Met nieuwe buitenbanden gp4000s ben ik tot gisteravond lekvrij geweest (>3000 km). Buitenband kan m.i. heel veel uitmaken voor kans op lekke banden.
Het ventiel zit voor zover ik weet en kan merken wel recht. En het vreemde is juist dat de oorzaak van het lek in ieder geval twee keer niet van buitenaf lijkt te komen. Overigens heb ik het idee dat ik de afgelopen keren niet eens de 100 km heb gehaald.

Anderzijds heb ik ook twee keer flink pech gehad, in 1 binnenband twee kleine gaatjes, waarschijnlijk door steentjes oid en 1 keer zat er een stalen licht gebogen pinnetje van 2 cm in mn band.

Ik denk dat ik inderdaad eens andere buitenbandjes probeer.

Wat is de beste webshop overigens in jullie ogen? Ik ken alleen Rose.

Ik wil jullie ook bedanken voor alle uitgebreide antwoorden tot nu toe ^O^ als er nog suggesties zijn hoor ik die graag!
pi_109679422
De eerste lekke banden waren met de oude buitenbanden? Met versleten banden rijd je natuurlijk snel lek. In de stad rijd je ook sneller lek. Met goedkope Schwalbe banden rijd je sneller lek. Maar tegen stalen pinnetjes is geen enkele buitenband opgewassen - da's gewoon pech (of niet goed gekeken waar je overheen rijdt).
Idd velg checken op braampjes, scheef of te los velglint (als je een stukje ziet of makkelijk kunt zien van de spaakgaten gaat de band daarop lek). Slechte serie binnenbandjes (productiefout) kan ook. Een snakebite is duidelijk herkenbaar aan twee gaatjes vlak bij elkaar, bij te zachte banden heb je dat eerder als je hard over een richel gaat, de buitenband knalt dan tegen de velg waardoor de binnenband klem komt te zitten. Latex binnenbanden is nergens voor nodig in jouw geval, die zijn duur, moet je elke dag oppompen en knallen eerder als je ze slordig monteert.

De beste webshop bestaat niet, 't ligt er maar net aan wat je nodig hebt en hoe snel en goedkoop.
pi_109679586
Wat is het verschil tussen gold en silver KMC-kettingen? Toch niet alleen de kleur neem ik aan?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  vrijdag 30 maart 2012 @ 00:03:58 #14
308981 Narcotical
Best in the World
pi_109679892
De Classico Giro Utrecht, is dat wat of kun je daar beter wegblijven? Overigens wel duur, 35 euro.. Maar je krijgt ook wel een hoop


@ eentwee:

In vorige topic zei je:

quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 18:20 schreef eentwee het volgende:
Als je de cadansmagneet maar niet gebruikt. Dit ftw:
[ afbeelding ]
en toen vroeg ik waarom je die magneet niet zou gebruiken, had alleen nog geen antwoord dus dacht je hebt er wss overheen gekeken ;)

[ Bericht 20% gewijzigd door Narcotical op 30-03-2012 00:11:09 ]
"IT'S CLOBBERIN' TIME!!!"
  vrijdag 30 maart 2012 @ 05:34:53 #15
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_109682870
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 23:56 schreef marcodej het volgende:
Wat is het verschil tussen gold en silver KMC-kettingen? Toch niet alleen de kleur neem ik aan?
Nee niet alleen de kleur, het doublé zal er eerder zal afslijten en met een ghauwe ketting rij je dus voor lul tegenwoordig!
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_109683888
Welnee, niet als je ook een matchende gouden ketting om je nek hangt.
pi_109683905
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 00:03 schreef Narcotical het volgende:
De Classico Giro Utrecht, is dat wat of kun je daar beter wegblijven? Overigens wel duur, 35 euro.. Maar je krijgt ook wel een hoop


@ eentwee:

In vorige topic zei je:

[..]

en toen vroeg ik waarom je die magneet niet zou gebruiken, had alleen nog geen antwoord dus dacht je hebt er wss overheen gekeken ;)
denk dat hij bedoelde.. dat je moet opletten dat de sensor niet beide magneten gebruikt (oppikt). Dan gaat je meting afwijken.
everyone's a critic...
even you ! !
pi_109683920
Jammer dat het gemiddelde van Pritt net in het oude topic viel, nu kan ik er niet telkens naar kijken.
pi_109684031
Ik heb al een kilometer of 6000 geen lekke band meer gehad. Kan ook liggen aan het feit dat ik buitenbanden met iets meer profiel heb, ik geloof Schwalbe Bike couriers. Zelfs in Frankrijk waar ik grote stukken langs een soort semi-snelwegen heb gedaan en op de vluchtstrook reed waar nogal veel grint en glas lag heb ik nooit lek gereden.

Eerste keer dat ik lek reed, was trouwens tijdens mijn eerste ritje op deze fiets, toen ik nog in Italië woonde, na een kilometer of 10, een dikke pin zo door mijn band heen.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 09:03:23 #20
130803 Gripper
Get a grip
pi_109684231
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 00:03 schreef Narcotical het volgende:
De Classico Giro Utrecht, is dat wat of kun je daar beter wegblijven? Overigens wel duur, 35 euro.. Maar je krijgt ook wel een hoop
Vorig jaar heb ik m samen met Blik & Blikchick gereden. t is een leuke tocht, maar uiteraard heel groot, zeker als je de pelotonstocht rijdt. Reken op veel pannekoeken die bijna niet in een groep kunnen rijden, die in een grote groep licht nerveus worden, en die in een peloton van 2500 man in paniek raken. Daartussendoor de wannabe wedstrijdrijders, en je hebt alle ingrediënten voor een nerveus ritje. Gelukkig niet veel ongelukken gezien. Tempo is goed bij te houden, je rolt toch wel vanzelf mee in zo'n grote groep.

Zodra er op de smalle lekdijk iets gebeurt vooraan sta je achterin het peloton wel 5 min in een verkeersopstopping. Zie mn foto's van vorig jaar...



Maar je mag wel over de startbaan van Soesterberg racen!


Dat gezegd hebbende. De sfeer is top, je krijgt de kans om over afgezette wegen met motorbegeleiding te rijden, dus je voelt je een echte wielrenner.


En je krijgt een tof shirt, voer, feestje achteraf, een leuke belevenis, etc. Vorig jaar was deelname 35 ¤, en het shirt wat ik eraan overhield is van hoge kwaliteit, ik draag het heel vaak. Vorig jaar een zwarte, dit jaar is ie ook weer mooi: http://www.classicogiroutrecht.nl/index.php?pageId=29
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 30 maart 2012 @ 09:18:30 #21
62913 Blik
The one and Only!
pi_109684528
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 09:03 schreef Gripper het volgende:

[..]

Vorig jaar heb ik m samen met Blik & Blikchick gereden. t is een leuke tocht, maar uiteraard heel groot, zeker als je de pelotonstocht rijdt. Reken op veel pannekoeken die bijna niet in een groep kunnen rijden, die in een grote groep licht nerveus worden, en die in een peloton van 2500 man in paniek raken. Daartussendoor de wannabe wedstrijdrijders, en je hebt alle ingrediënten voor een nerveus ritje. Gelukkig niet veel ongelukken gezien. Tempo is goed bij te houden, je rolt toch wel vanzelf mee in zo'n grote groep.

Zodra er op de smalle lekdijk iets gebeurt vooraan sta je achterin het peloton wel 5 min in een verkeersopstopping. Zie mn foto's van vorig jaar...

[ afbeelding ]

Maar je mag wel over de startbaan van Soesterberg racen!
[ afbeelding ]

Dat gezegd hebbende. De sfeer is top, je krijgt de kans om over afgezette wegen met motorbegeleiding te rijden, dus je voelt je een echte wielrenner.
[ afbeelding ]

En je krijgt een tof shirt, voer, feestje achteraf, een leuke belevenis, etc. Vorig jaar was deelname 35 ¤, en het shirt wat ik eraan overhield is van hoge kwaliteit, ik draag het heel vaak. Vorig jaar een zwarte, dit jaar is ie ook weer mooi: http://www.classicogiroutrecht.nl/index.php?pageId=29
Het is in ieder geval leuk om gedaan te hebben, en je kunt je af en toe ook nog eens flink uitleven. Het shirt is inderdaad prima, draag het ook nog regelmatig. Shirt van dit jaar is ook weer erg mooi.
pi_109684604
Best tof! Henk Lubberding Classic is ook leuk! Daar rij je 90 km geneutraliseerd en 30 km finale/koers.

Alleen heb je daar ook veel pannenkoeken die op de Posbank er doorheen zakken en dat in de afdaling goed willen maken terwijl je daarna nog enorm veel tijd hebt om op te schuiven :')
pi_109684882
quote:
@ eentwee:

In vorige topic zei je:

[..]

en toen vroeg ik waarom je die magneet niet zou gebruiken, had alleen nog geen antwoord dus dacht je hebt er wss overheen gekeken ;)
Op dat plaatje zie je de nette oplossing: magneetje op de pedaalas. Dan heb je geen lelijke tiewraps en stuk plastic op je crankarm :)
  vrijdag 30 maart 2012 @ 10:00:57 #24
130803 Gripper
Get a grip
pi_109685714
Jeej, de TT gaat over eten!
Wat eten jullie eigenlijk op de fiets? Mytec schaamt zich er in ieder geval niet voor dat ie regelmatig door de Mc drive fietst, en ik heb pas nog een rol döner zitten wegwerken tijdens de 200 km. Of even bij de patatkraam op de top van de Amerongseberg stoppen :9

Allemaal not done natuurlijk voor een serieuze wielrenner. Al die vetten, daar kun je toch niet op fietsen! :')

Op alle ritten van < 80 km kan ik wel toe met 2 bidons drinken + 1 reepje bij me voor het geval dat. Als het langer wordt, dan ben ik na een tijdje de mueslirepen wel zat, en wil ik wel eens een echte lunchstop, ergens een pannekoek of uitsmijter eten. Zeker in de zomer, lekker op een terras... Prima hoor!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  vrijdag 30 maart 2012 @ 10:03:13 #25
130803 Gripper
Get a grip
pi_109685773
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 09:31 schreef eentwee het volgende:

[..]

Op dat plaatje zie je de nette oplossing: magneetje op de pedaalas. Dan heb je geen lelijke tiewraps en stuk plastic op je crankarm :)
Wat slim, ga ik meteen proberen vanavond. Ik heb al zo vaak dat goedkope shit polar plakband waarmee de magneet vastzit kapot gerukt, of blijf er met mn buckle aan hangen. Ik hoop alleen dat de sensor nog zo ver langs de onderbuis kan opschuiven zonder tegen de bidonhouder aan te komen...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')