abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109546797
Hey,

ik word bijna 18 en zit momenteel in mijn laatste jaar VWO. Ik ben van plan om volgend jaar in Amsterdam te studeren. Waarschijnlijk zal het moeilijk worden om snel een kamer te vinden, waardoor ik (het grootste deel van) het eerste jaar thuis zal blijven wonen, ongeveer 20 minuten met de trein.

Lid worden van een studentenvereniging lijkt me wel wat. Mijn vrienden gaan allemaal wat anders doen en zal ik waarschijnlijk amper nog spreken (inbefore slecht beoordeeld commentaar). Een studentenvereniging zal daarom een main source voor contacten worden, niet alleen voor volgend jaar maar ook de jaren die daarop volgen (eventueel bedrijfscontacten voor de verre toekomst).

Nu zit ik met twee dingen.

1. De studie die ik wil gaan volgen is Economie en Bedrijfskunde aan de UvA. Vooral de eerste weken zijn belangrijk voor deze studie, aangezien er dan een wiskunde tentamen volgt waar men voor moet slagen om te studie te mogen door te zetten. Als ik dan vijf van de zes weken een ontgroening moet doorstaan, betwijfel ik het ga redden. Aan de andere kant wil ik niet een jaar thuis gaan zitten niksen en zien hoe ik als sociaal persoon verwater terwijl mijn leeftijdsgenoten zich op dat punt ontwikkelen. Een studentenvereniging lijkt me dus noozakelijk. Argumenten als 'ga op een sport' en 'hou contact met je oude vrienden' verwater ik.

2. Ik weet niet op wat voor studentenvereniging ik zou moeten gaan. Van mijn omgeving hoor ik dat het Koor/Corps/geen idee wat de precieze term is, de grootste vereniging is. Echter heb ik dus gehoord over die ontgroeningsperiode (waarvan ik niet wil dat dit zal leiden tot verneuking van mijn studie) en weet ik niet moet verwachten, ook niet vergeleken met andere studieverenigingen. Ik zie mezelf als een sociaal goed persoon dus ik wil ook niet op een alternatieve studentenvereniging komen met emo's en mensen waar ik me de tering bij ga vervelen.

De meeste topics zijn van jaren terug en niet zo specifiek als deze. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2012 21:53:20 ]
pi_109546961
mooi om te zien wat voor verkeerd beeld je hebt van het studentenleven :')
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_109547023
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:29 schreef AldoTheApache het volgende:
Mooie onderbouwde opmerking man, heb ik echt veel aan en daarnaast ben je ook verschrikkelijk e-Stoer.
  maandag 26 maart 2012 @ 21:33:38 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_109547247
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:29 schreef AldoTheApache het volgende:
Ik zat de OP ook inderdaad met verbazing te lezen :D

TS waar haal je het idee vandaan dat je geen (waardevolle) contacten op zou kunnen doen als je je niet bij een studentenvereniging aansluit?
pi_109547250
je komt in je klas toch ook n hoop leuke nieuwe mensen tegen? hoef je niet voor bij een ballenclub en je verpest je tentamen niet ^O^
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  maandag 26 maart 2012 @ 21:33:44 #6
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109547255
Alsof je een studentenvereniging nodig hebt om je sociaal te kunnen ontwikkelen. :')

Ik heb juist het idee dat de sociaal onontwikkelde personen op zo'n vereniging gaan.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_109547271
Verreweg het grootste deel van de studenten is niet aangesloten bij een studentenvereniging. Jouw uitspraak "Een studentenvereniging lijkt me dus noozakelijk" lijkt mij dus lichtelijk overdreven...

Daarnaast heeft een studentenvereniging er niets aan als al hun leden keihard falen: iets met imago enzo. Onderwijs staat (bij de meeste verenigingen althans) toch wel op de eerste plek...
pi_109547351
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:30 schreef honderdprocentjes het volgende:

[..]

Mooie onderbouwde opmerking man, heb ik echt veel aan en daarnaast ben je ook verschrikkelijk e-Stoer.
:D Thanks :D

1.Studentenvereniging is niet noodzakelijk, als je gewoon een beetje sociale gast bent maak je vanzelf echt wel vrienden op je opleiding. Inderdaad zou een sportclub oid daarbij goed helpen, kijk dus vooral even op de site van de universiteit zou ik zeggen (voor studentensporten geregeld vanuit de uni, is leuk zit je met andere 1e jaars studentjes ^O^ )

2. Je hebt het Corps, wat voornamelijk een beetje een ballenvereniging is waar veel bla bla voorkomt en "kakkers"(ben er zelf eentje moet ik toegeven :@ , maar zit niet bij een vereniging). Deze is al vele jaren oud en heeft ook tradities bijv. hoe om te gaan met 1e jaars etc). Kan leuk, maar moet je wel het type voor zijn.

3. Je hebt ook heel veel andere verenigingen, niet kakkers, christelijke, islamitische, nerd verenigingen, noem maar op. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de vereniging onder het Corps (bijv. Laurentius in Rotterdam of Carolus Magnus in nijmegen) Zoek even op bij google, want het zijn allemaal zusterverenigingen van elkaar.

4. Ontgroening is even 1 week afzien, maar ze mogen je niet fysiek iets aandoen omdat dit allemaal met de gemeente moet worden geregeld. Daarnaast kun je gewoon zeggen ja ik ben te moe om dit te doen. Ze mogen je immers niet dwingen ( of het verstandig is weet ik niet omdat ze dan de rest van de groep pakken en jij de schuldige bent) De groep staat centraal tijdens de ontgroening, dit doen ze om een groep te creeren en doordat jij dus vrienden krijgt. Even 1 week tegen je geschreeuwd worden, vies worden, vies eten en je bent klaar. Voor de rest van het jaar wordt je af en toe ff getreiterd, maar dan is dat ook weer voorbij.
pi_109547462
Betere reacties, bedankt.

quote:
99s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:33 schreef littledrummergirl het volgende:
je komt in je klas toch ook n hoop leuke nieuwe mensen tegen? hoef je niet voor bij een ballenclub en je verpest je tentamen niet ^O^
Is dat zo? Ik krijg vaak te horen dat dat anders is als bijv. de klasgenootjes van nu.

quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:34 schreef actuarisje het volgende:
Verreweg het grootste deel van de studenten is niet aangesloten bij een studentenvereniging. Jouw uitspraak "Een studentenvereniging lijkt me dus noozakelijk" lijkt mij dus lichtelijk overdreven...

Daarnaast heeft een studentenvereniging er niets aan als al hun leden keihard falen: iets met imago enzo. Onderwijs staat (bij de meeste verenigingen althans) toch wel op de eerste plek...
Ook de studentenvernigingen met ontgroeningsperiodes?
pi_109547589
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:36 schreef honderdprocentjes het volgende:

Heb zelf ooit aan een ontgroening meegedaan (puur voor de ervaring, had geen enkele interesse om bij zo'n club te gaan) en die was aan het eind van de zomervakantie (dus net voor de studie begon).
pi_109547644
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:36 schreef honderdprocentjes het volgende:
Betere reacties, bedankt.

[..]

Is dat zo? Ik krijg vaak te horen dat dat anders is als bijv. de klasgenootjes van nu.

[..]

het is inderdaad anders als met klasgenootjes van nu, maar een praatje met mensen maken doet wonderen. Ga in de 1e weken naast verschillende mensen zitten in de collegebanken.

Ook hebben veel universiteiten introductieweken / weekenden. Hierbij wordt je opgedeeld in groepjes van je eigen studie met 1ejaars. Vaak blijft dit groepje lang bijeen, omdat hier immers allemaal mensen inzitten die vaak niemand kennen
pi_109547659
quote:
10s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:35 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

:D Thanks :D

1.Studentenvereniging is niet noodzakelijk, als je gewoon een beetje sociale gast bent maak je vanzelf echt wel vrienden op je opleiding. Inderdaad zou een sportclub oid daarbij goed helpen, kijk dus vooral even op de site van de universiteit zou ik zeggen (voor studentensporten geregeld vanuit de uni, is leuk zit je met andere 1e jaars studentjes ^O^ )

2. Je hebt het Corps, wat voornamelijk een beetje een ballenvereniging is waar veel bla bla voorkomt en "kakkers"(ben er zelf eentje moet ik toegeven :@ , maar zit niet bij een vereniging). Deze is al vele jaren oud en heeft ook tradities bijv. hoe om te gaan met 1e jaars etc). Kan leuk, maar moet je wel het type voor zijn.

3. Je hebt ook heel veel andere verenigingen, niet kakkers, christelijke, islamitische, nerd verenigingen, noem maar op. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de vereniging onder het Corps (bijv. Laurentius in Rotterdam of Carolus Magnus in nijmegen) Zoek even op bij google, want het zijn allemaal zusterverenigingen van elkaar.
Stuk beter, thanks.

Ik heb niet echt een specfieke 'afwijkende' voorkeur voor een studentenvereniging. Ik krijg het gevoel dat bijvoorbeeld het Corps een degelijke keuze zou zijn omdat mensen die op de middelbare school al niks durfden te zeggen hier ook geen lid van zullen worden.
pi_109547751
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:40 schreef honderdprocentjes het volgende:

[..]

Stuk beter, thanks.

Ik heb niet echt een specfieke 'afwijkende' voorkeur voor een studentenvereniging. Ik krijg het gevoel dat bijvoorbeeld het Corps een degelijke keuze zou zijn omdat mensen die op de middelbare school al niks durfden te zeggen hier ook geen lid van zullen worden.
Bij het Corps is het juist andersom, zijn vaak allemaal een beetje schreeuwerige meelopers met hetzelfde kapsel, kleding, uitspraak, gedrag.

het simpele motto bier en tieten valt hier op zijn plaats.

Corps is eigenlijk een beetje een trieste bedoeling, veel bla bla, praatjes, etc.
  maandag 26 maart 2012 @ 21:49:53 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109548206
Het is 'ik word' en 'corps'. Maar dat even terzijde.

Half Bedrijfskunde/economie is lid en hoewel dat eerste tentamen een taaie is, is het ook niet meer dat. Die groentijd/kennismakingstijd is verder echt geen probleem voor je studie. De periode daarna wel, maar dat heb je zelf in de hand. Minder bier drinken en vaker naar college gaan.

Amsterdam kent een bruisend verenigingsleven maar die is wat anders dan in de andere steden, minder verenigingen zijn beeld en sfeerbepalend. De twee grote (Corps en LANX) zijn qua karakter significant anders dan de kleineren. Het verenigingsleven is bij die verenigingen een factor 10 actiever en intensiever, hebben grote dispuutshuizen met eigen borrelzalen, organiseren meer feesten, groentijd etc. Vanwege het unieke disputensysteem is de beleving ook anders dan in andere steden.

Ik weet niet hoe goed je bekend bent in die wereld, maar het valt aan te raden om eens een dagje mee te lopen met een vriendje, zus of neef die daar al lid is. Helpt een boel om de sfeer een beetje te kunnen proeven en al eens je gezicht te laten zien. Daarnaast krijg je dan ook de gelegenheid om een aantal lastige vragen te stellen die toch niet serieus beantwoord worden maar je toch wel een idee kunnen geven wat je kan verwachten.

Natuurlijk gaat iedereen je haten als je lid wordt en had je beter bij een studieclub kunnen gaan want die zijn ook best gezellig en goedkope boeken enzo maar al na een borrel denk je daar zelf anders over.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryon op 26-03-2012 21:55:06 ]
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_109548643
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:49 schreef Ryon het volgende:
Het is 'ik word' en 'corps'. Maar dat even terzijde.

Half Bedrijfskunde/economie is lid en hoewel dat eerste tentamen een taaie is, is het ook niet meer dan. Die groentijd/kennismakingstijd is verder echt geen probleem voor je studie. De periode daarna wel, maar dat heb je zelf in de hand. Minder bier drinken en vaker naar college gaan.

Amsterdam kent een bruisend verenigingsleven maar die is wat anders dan in de andere steden, minder verenigingen zijn beeld en sfeerbepalend. De twee grote (Corps en LANX) zijn qua karakter significant anders dan de kleineren. Het verenigingsleven is bij die verenigingen een factor 10 actiever en intensiever, hebben grote dispuutshuizen met eigen borrelzalen, organiseren meer feesten, groentijd etc. Vanwege het unieke disputensysteem is de beleving ook anders dan in andere steden.

Ik weet niet hoe goed je bekend bent in die wereld, maar het valt aan te raden om eens een dagje mee te lopen met een vriendje, zus of neef die daar al lid is. Helpt een boel om de sfeer een beetje te kunnen proeven en al eens je gezicht te laten zien. Daarnaast krijg je dan ook de gelegenheid om een aantal lastige vragen te stellen die toch niet serieus beantwoord worden maar je toch wel een idee kunnen geven wat je kan verwachten.

Natuurlijk gaat iedereen je haten als je lid wordt en had je beter bij een studieclub kunnen gaan want die zijn ook best gezellig en goedkope boeken enzo maar al na een borrel denk je daar zelf anders over.
Dankjewel voor de reactie. Van hoe je schrijft neem ik aan dat je zelf ook Economie en Bedrijfskunde in Amsterdam studeert?

Dat terzijde heb ik een aantal vragen. Ik ga binnenkort met een vriend in Rotterdam/Leiden stappen, hij heeft namelijk een neef bij het corps daar. Kan ik dat een beetje vergelijken met het corps in Amsterdam? Zal die introductieweek in Amsterdam genoeg zijn om me goed te laten kiezen?

ik hoorde dat LANX (750 leden) vergeleken met het Amsterdamse corps (3000 leden) veel kleiner is. Is dit waar of zijn dit cijfers van jaren terug? Wat zijn belangrijke/bekende punten waarmee ik LANX en het corps nu alvast kan vergelijken?

Deze snap ik niet helemaal haha.
  maandag 26 maart 2012 @ 22:07:33 #16
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109549181
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:57 schreef honderdprocentjes het volgende:

[..]

Een studievereniging richt zich meer op activiteiten rondom de studie. Heeft ook sociale aspecten, maar toch vele malen minder en eigenlijk zijn ze niet vergelijkbaar. Op Fok! is het corps echter niet bon ton en wordt dit altijd aangehaald als "het betere alternatief".
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_109549349
Sowieso bij een studentenvereniging gaan. Anders mis je echt massive veel tijdens je studententijd en blijf je hangen met je studievriendjes waar je niet op zit te wachten. Ontgroening is even doorbijten, maar als je een beetje stevig in je schoenen staat trek je dat ook wel. Daarna alleen even oppassen dat je niet ál te veel jaren verzuipt. Maar daar ben je zelf bij! :Y

LANX is een leuke club overigens. ASC/AVSV een stuk massaler.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_109549374
Bij een massa studie als economie en bedrijfseconomie kan het best fijn zijn om in een studentenvereniging te gaan. Meeste mensen hebben weinig contact met elkaar door de omvang van de studie. Je ziet elkaar wellicht 1 keer per week en als je mazzel heb tijdens een case, maar daardoor krijg je niet snel een band met elkaar.
  maandag 26 maart 2012 @ 22:14:02 #19
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109549562
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:57 schreef honderdprocentjes het volgende:

[..]

Dankjewel voor de reactie. Van hoe je schrijft neem ik aan dat je zelf ook Economie en Bedrijfskunde in Amsterdam studeert?

Dat terzijde heb ik een aantal vragen. Ik ga binnenkort met een vriend in Rotterdam/Leiden stappen, hij heeft namelijk een neef bij het corps daar. Kan ik dat een beetje vergelijken met het corps in Amsterdam? Zal die introductieweek in Amsterdam genoeg zijn om me goed te laten kiezen?

ik hoorde dat LANX (750 leden) vergeleken met het Amsterdamse corps (3000 leden) veel kleiner is. Is dit waar of zijn dit cijfers van jaren terug? Wat zijn belangrijke/bekende punten waarmee ik LANX en het corps nu alvast kan vergelijken?
Nee. Ik studeer zelf geen B/E maar als elk nieuw jaar het lukt om dat te halen, dan moet komend jaar het ook weer lukken. Groentijd van het corps en lanx vindt voor een belangrijk deel in de zomer plaats, dus voor het begin van het jaar.

Dit geeft meteen een probleem met de introductietijd. Daar doen alleen de kleine verenigingen echt aan mee. Veel studenten die besluiten bij een grote vereniging te gaan hebben die keus al gemaakt voor het begin van het jaar. Gezien de groentijd is dat ook belangrijk. Aan het eind van de zomer zijn er echter nog wel momenten waarmee je kennis kan maken met beide verenigingen.

LANX is inderdaad kleiner dan het Corps, ik schat nu op een 1/3. Beiden hebben voor zover ik weet een limiet aan het aantal inschrijfingen per jaar. Dit is gedaan met een reden. Er zitten belangrijke voordelen aan het beperken van het aantal leden. Maar dat is een vrij lang verhaal dat je iemand je maar eens face2face moet uitleggen. Tussen LANX en Corps zitten wel meer verschillen. Maar ook dat mogen de huidige leden je maar duidelijk maken.

Het Corps in Rotterdam is anders dan het Corps in Amsterdam. Kleiner en gescheiden. Zoals ik al zei is het verengingsleven in Amsterdam moeilijk te vergelijken met die in het buitenland. Hoewel er overal bier gedronken wordt en goed ook. De sfeer zal wel erg overeenkomen, evenals het type lid.
quote:

Zie dit topic. Studentenverenigingen roepen bij een deel van de bevolking een pavlov reactie op. Dat het niet nodig is, dat je ook ''vrienden kan maken in je klas' ( :') ), dat er alleen maar ballen lid zijn, dat je je studie verneukt, dat een studieclub precies hetzelfde is maar dan met gratis boeken etc.

Allemaal gelul natuurlijk. En qua mensen leren kennen is het niet of/of maar is het en/en. Daarnaast is lid zijn gewoon mooi.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_109551593
Wacht lekker tot de introperiode en kijk waar jij je lekker voelt.. Is dat nergens word je geen lid, voel je je ergens op je plek word je et wel. Een vereniging kan best wat toevoegen aan je studie (vind ik zeker zelf), maar sommige mensen slaan er in door. Daar komen al die geweldige verhalen over KMTs vandaan, maar dit is maar klein deel wat gewoon beetje loopt te huilen. Als je er niet tegen kan moet je daar niet voor kiezen en is het dus niks voor jou..Gewoon geen zorgen maken, zolang je een chille dude bent vind je overal wel vrienden.. Een vereniging kan daarbij een toevoeging zijn, maar is zeker niet noodzakelijk.
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." -Oscar Wilde
pi_109551854
Vergis je niet in hoeveel mensen je leert kennen in de collegezalen, als je niet volledig autistisch bent maak je met veel mensen een praatje en na een maand worden de welbekende groepjes gevormd. Een studentenvereniging is geen vereiste voor veel contacten.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
pi_109551876
Vereiste is iets anders dan toevoeging.
pi_109551947
Totaal irrelevant.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
pi_109552101
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:04 schreef TJV het volgende:
Vergis je niet in hoeveel mensen je leert kennen in de collegezalen, als je niet volledig autistisch bent maak je met veel mensen een praatje en na een maand worden de welbekende groepjes gevormd. Een studentenvereniging is geen vereiste voor veel contacten.
Daar zou ik niet op hopen. We hebben het over economie hè. De kans is groot dat je bij groepssessies wordt ingedeeld bij een verzameling nietsnutten.
pi_109552175
Ik kan gewoon zelf bepalen in welke werkgroepen ik zit en dat is meestal dan ook een gezellige boel met ~15 bekenden.
pi_109552256
Enig.
pi_109552311
Er zijn ook voldoende kleinere studentenverenigingen (bijvoorbeeld: Nereus, Ascrum) waar je in het eerste jaar bij kan. Daarnaast heb je ook nog studieverenigingen, in jouw geval SEFA of FSA, waar je ook mensen leert kennen zonder ontgroening.

Als je "echt" voor het actieve studentenleven wilt kiezen dan is het inderdaad een optie om bij ASC of LANX lid te worden. De keuze tussen deze twee is een persoonlijke, waarbij mijn inziens je achtergrond de belangrijkste factor is. Bij ASC heb je in de zomervakantie twee weken ontgroening (kamp en sociëteit) en daarna nog dispuuts-ontgroening. De laatste duurt drie weken en is tijdens de collegeperiode, dus dat zal ten koste gaan van je studie. Het eerste jaar is sowieso een drukke periode als je lid bent geworden, maar met de juiste instelling en discipline moet je in staat zijn om je BSA te halen.
pi_109552337
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:15 schreef twaalf het volgende:
Enig.
Goh, wat een intelligent wezen ben jij toch.
pi_109552466
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:17 schreef TJV het volgende:

[..]

Goh, wat een intelligent wezen ben jij toch.
Jij geeft af op dingen die je niet kent. Dat spreekt ook niet voor je.
pi_109552589
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:19 schreef Skv het volgende:

[..]

Jij geeft af op dingen die je niet kent. Dat spreekt ook niet voor je.
Dat doe ik niet, ik zeg slechts dat ik het niet nodig acht. Ik heb zelf ook overwogen om bij een studentenvereniging te gaan, ben bij van alles langs geweest maar heb het niet gedaan. TS denkt dat hij alleen bij een studentenvereniging vrienden kan maken maar dat is niet zo.
  maandag 26 maart 2012 @ 23:22:55 #31
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109552594
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:16 schreef ASR.N het volgende:
Er zijn ook voldoende kleinere studentenverenigingen (bijvoorbeeld: Nereus, Ascrum) waar je in het eerste jaar bij kan. Daarnaast heb je ook nog studieverenigingen, in jouw geval SEFA of FSA, waar je ook mensen leert kennen zonder ontgroening.

Als je "echt" voor het actieve studentenleven wilt kiezen dan is het inderdaad een optie om bij ASC of LANX lid te worden. De keuze tussen deze twee is een persoonlijke, waarbij mijn inziens je achtergrond de belangrijkste factor is. Bij ASC heb je in de zomervakantie twee weken ontgroening (kamp en sociëteit) en daarna nog dispuuts-ontgroening. De laatste duurt drie weken en is tijdens de collegeperiode, dus dat zal ten koste gaan van je studie. Het eerste jaar is sowieso een drukke periode als je lid bent geworden, maar met de juiste instelling en discipline moet je in staat zijn om je BSA te halen.
Hm.. Goed punt. Dat is inderdaad het voornaamste verschil. Het actieve studentenleven is supemooi maar wel iets waar je voor moet gaan. Lid ben je niet een avondje per week, maar gewoon 24/7 per dag zolang je actief bent :P

Als je het vrijblijvender wil kunnen de kleine en de (corporale) sportverenigingen wel uitkomst bieden, Maar mijn ervaring is - wat ik gezien heb bij mensen - dat veel daarvan het 'echte actieve' dispuuts en verenigingsleven dan heel erg gaan missen. Ze hebben er even aan mogen ruiken, maar nooit echt mogen meemaken. Toch best kut.

Mooi van een vereniging is wel dat je ook heel veel mensen leert kennen buiten je eigen studie om. Blijken ook veel toffe gasten geneeskunde of politicologie te studeren etc. Anders was je die wellicht nooit tegengekomen.
--
pi_109552635
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:22 schreef TJV het volgende:

[..]

Dat doe ik niet, ik zeg slechts dat ik het niet nodig acht. Ik heb zelf ook overwogen om bij een studentenvereniging te gaan, ben bij van alles langs geweest maar heb het niet gedaan. TS denkt dat hij alleen bij een studentenvereniging vrienden kan maken maar dat is niet zo.
En het argument dat het een toevoeging aan je sociale leven is doe je af als 'totaal irrelevant'. :?
pi_109552676
Ik zeg nergens dat het geen toevoeging is. Het lijkt me voor de hand liggend dat je daar vrienden maakt, nietwaar?
pi_109553319
quote:
Hm.. Goed punt. Dat is inderdaad het voornaamste verschil. Het actieve studentenleven is supemooi maar wel iets waar je voor moet gaan. Lid ben je niet een avondje per week, maar gewoon 24/7 per dag zolang je actief bent :P

Als je het vrijblijvender wil kunnen de kleine en de (corporale) sportverenigingen wel uitkomst bieden, Maar mijn ervaring is - wat ik gezien heb bij mensen - dat veel daarvan het 'echte actieve' dispuuts en verenigingsleven dan heel erg gaan missen. Ze hebben er even aan mogen ruiken, maar nooit echt mogen meemaken. Toch best kut.

Mooi van een vereniging is wel dat je ook heel veel mensen leert kennen buiten je eigen studie om. Blijken ook veel toffe gasten geneeskunde of politicologie te studeren etc. Anders was je die wellicht nooit tegengekomen.
Precies, als je iets doet doe het dan goed. Daarbij word je gewoon meegenomen als je eenmaal lid bent van ASC/LANX, dus die keuze moet je op voorhand nemen. De sportverenigingen zijn inderdaad veel vrijblijvender, maar je leert er wel mensen kennen. Als je het tweede jaar dan alsnog lid wilt worden dan is dit altijd een optie.

Daarbij is de studie economie & bedrijfskunde relatief gezien niet moeilijk, dus dat moet te combineren zijn.
pi_109554669
Wat vinden jullie er eigenlijk van om in het master jaar nog bij een studie/studentenvereniging te gaan?
Ik heb nooit bij een studie of studentenvereniging gezeten en ik heb daar nu (3de jaar) eigenlijk toch wel spijt van. Is het normaal om tijdens het masterjaar nog bij een vereniging te gaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door Klonker op 27-03-2012 00:21:44 ]
pi_109554721
Ken je mensen die bij die vereniging zitten? Ik hoor wel vaker dat sommigen alsnog bij een studentenvereniging gaan, maar die kennen iedereen daar al. Komt wat makkelijker binnen. :P
pi_109554748
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 00:15 schreef Klonker het volgende:
Wat vinden jullie er eigenlijk van om in het master jaar nog op een studie/studentenvereniging te gaan?
Ik heb nooit op een studie of studentenvereniging gezeten en ik heb daar nu (3de jaar) eigenlijk toch wel spijt van. Is het normaal om tijdens het masterjaar nog op een vereniging te gaan?
Natuurlijk kan je bij een vereniging gaan. Wat zal jou tegenhouden ?
pi_109554802
Het lijkt mij raar als andere elkaar al 3 jaar kennen.
pi_109554995
Waarom zou dat raar zijn ? Het gaat immers om eventuele netwerken die jij opdoet
en zij misschien wel opdoen. Daarnaast, kunnen zij met 3 jaar ervaring jou wegwijs maken in dat wereldje.
pi_109555586
Kan wel, aan de andere kant ontgroening ed doen met allemaal 18-jarigen is vaak iets minder interessant, zeker in de maanden erna omdat je toch in andere fases in je leven zit.
Beneath the gold, bitter steel
pi_109558034
Er zit volgens mij aan een leeftijdsgrens bij de verenigingen, in ieder geval bij de corpora. Val je binnen deze marge dan is het absoluut een mogelijkheid om nog ergens lid te worden.
pi_109561774
Ik heb zelf geen ervaring met studentenverenigingen in Amsterdam. Wel met Leiden en studieverenigingen in Nijmegen. In Nijmegen zijn de studieverenigingen namelijk de drijfveer voor studenten om elkaar te leren kennen en niet alleen om leuke activiteiten te organiseren maar ook netwerken doormiddel van gesponsorde studiegerelateerde zaken op poten te zetten.

Ben zelf voorzitter geweest van zo'n studievereniging en de manieren waarop de vele studieverenigingen samenwerken in Nijmegen is echt geweldig, en wellicht wel uniek, want er zijn maar twee 'échte' studentenverenigingen die daar wat leden trekken: Ovum Novum en Carolus Magnus. De rest bestaat uit studie- en studentensportverenigingen. Het gros van de studenten daar komt dan ook in contact met andere mensen dan die van hun studie door gezamenlijke activiteiten en het uitgaansleven. In Leiden, waar ik ook een jaar gezeten heb, was het studieverenigingsleven weer totaal ondergeschikt aan het veel grotere verenigingsleven daar.

Nogmaals: hoe het in A'dam zit weet ik dus niet, maar schrijf studieverenigingen niet per definitie af, het ligt helemaal aan de stad en de samenwerking met andere verenigingen of zo'n lidmaatschap je meer kan brengen dan korting op studieboeken ;)
Ja doei.
pi_109563864
quote:
14s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:22 schreef Ryon het volgende:
+1

Bij een studievereniging kun je het ook heel leuk hebben en in je 'klas' kun je het met de andere studenten ook gezellig hebben, maar dat blijft een redelijk homogene groep. Bij een studentenvereniging leer je een heleboel mensen kennen van andere studies, en dan blijkt opeens dat er meer op de wereld is dan je eigen studie.

Verder moet je bij het ASC oppassen met die disputen. Ik zit ook bij een vereniging met een dispuutstructuur, maar als je niet oplet ga je je kansen op het halen van je BSA tijdens het eerste semester vergooien. De leden gaan je natuurlijk vertellen dat die ene jongen in zijn jaar alle 60 punten gehaald heeft, of dat dat meisje van een paar jaar terug twee studies in haar eerste jaar nominaal heeft afgerond, maar dat zijn uitzonderingen. Niet dat het onmogelijk is om je BSA te halen, dat zeker niet, maar weet wel waar je aan begint.

Wat je zou kunnen doen is je compleet focussen op dat ene wiskundetentamen en nog een ander tentamen om de tweede helft van het jaar maximaal te gaan om je BSA te halen. Studeren doe je overigens het beste in de UB, niet op huis. Heel goed mogelijk en je hebt een veelzijdig jaar (i.e. tof doen met je vereniging en lekker hard studeren). Studeren is combineren! ^O^

Over je kamer: volgens mij is het bij het corps gebruikelijk dat je na je KMT gaat hospiteren. Disputen hebben huizen en als de sjaarzen komen gaan de ouderejaars eruit (is bij ons tenminste zo).

Offtopic: Ryon, mooie post nog in dat HBO versus WO-topic, zat helaas al een slotje op voordat ik zinnig kon reageren :@ We hebben nu wel een héél topic voor leden vs. knorren :+
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 02:03:51 #44
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_109682164
Gewoon voor ASC of LANX gaan als het je wat lijkt, en je niet laten afschrikken door praatjes van mensen die er niets van weten. Ben nu zelf eerstejaars bij een traditionele studentenvereniging: andere stad, andere studie, maar dat maakt niet zoveel uit.

Je leert zoveel mensen kennen (ook van andere studies!), en zeker in een stad als Amsterdam vindt het échte studentenleven toch wel grotendeels binnen de grote verenigingen plaats. Amsterdam is wel een wereldstad, maar geen studentenstad, ook al wonen er wel veel studenten. Ik zeg absoluut niet dat je daarbuiten geen mensen zult leren kennen via je studie en dat je geen mooie studententijd kunt hebben zonder vereniging. Maar het heeft veel invloed en het voegt zoveel toe. ASC en LANX hebben allebei een dispuutsstructuur, dus je leert ook aardig wat ouderejaars kennen.

Wat studie betreft: natuurlijk zie ik ook mensen van mijn vereniging bij hun studie afhaken omdat ze teveel zuipen en te weinig studeren, maar daar ben je zelf bij. Ik sta na een half jaar gewoon op 30 van de 30 studiepunten, terwijl mijn ontgroening in het collegejaar viel. Kwestie van last minute flink studeren.

Oh, en in Amsterdam kom je veel makkelijker aan een kamer als je lid wordt.
Op zaterdag 28 mei 2011 19:26 schreef Ezell het volgende:
EXA NTB. :@
pi_109730279
Ik zou juist niet voor een vereniging gaan met dispuutsstructuur, omdat je dan 2 avonden per week daar zit en dat lijkt me lastig te combineren met mijn studie. Is natuurlijk wel mogelijk, maar ik weet ook niet of ik zin heb om er 2 avonden per week in te steken, we beginnen gewoon bij 1.
Daarom denk ik dat ik volgend jaar bij Augustinus in Leiden ga, omdat het daar niet verplicht is (de meeste doen het ook niet) om bij een dispuut te gaan. Maar zoals ik lees heb je in Amsterdam vrij weinig keus (wat betreft de grote verenigingen).
Mijn vriend heeft in het eerste halfjaar zijn studie wel behoorlijk verwaarloosd doordat hij bij een vereniging is gegaan wat heel veel tijd heeft geroofd. Maar ik weet van mezelf dat ik veel discipline heb en ik denk dat het mij wel gaat lukken om mijn studie óók goed te doorlopen. Het ligt denk ik een beetje aan je karakter (:
  zaterdag 31 maart 2012 @ 15:44:03 #46
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_109731911
Als je twijfelt over bij een studentenvereniging gaan, gewoon doen! Zelf in het begin ook erg getwijfeld en uiteindelijk toch gedaan. Ik heb geen moment spijt gehad. Extreem veel mensen van (vooral) andere studies leren kennen, waar ik gezellig een à twee keer in de week mee aan het zuipen ben. Als ik het vergelijk met vrienden van vroeger die niet ergens lid van geworden heb ik een veel 'rijker', drukker en gezelliger studentenleven. Waar zij nog 'vast' zitten aan hun oude vrienden van de middelbare school en/of sportvereniging, leer ik vrijwel elke week weer nieuwe mensen kennen en heb ik een aantal legendarische avonden/weekenden meegemaakt.

Met de studie combineert het allemaal prima. Ik heb tot nu toe 30 van de 30 te behalen studiepunten, moet nog 1 vakje om m'n BSA binnen te koppen. Daarnaast ben ik ook redelijk actief bezig met een aantal commissies op m'n studentenvereniging waarin ik taken uitvoer die met m'n studie te maken hebben. Wat ook zeer leuk/leerzaam is. Uiteraard zijn er mensen die teveel aan het zuipen en fluimen zijn en hun eerste jaar zwaar verkloten, maar dat zijn enkelingen.

In Amsterdam zou ik denk ik bij LANX of wellicht ASC gaan. Dat komt vooral omdat de rest vooral veel 'net niet' verenigingen zijn. De groenperiode wordt bestempeld als 'redelijk zwaar' maar achteraf valt het allemaal mee en kan je er om lachen.
  zaterdag 31 maart 2012 @ 16:38:30 #47
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_109733165
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 14:40 schreef v-eraax het volgende:
Ik zou juist niet voor een vereniging gaan met dispuutsstructuur, omdat je dan 2 avonden per week daar zit en dat lijkt me lastig te combineren met mijn studie. Is natuurlijk wel mogelijk, maar ik weet ook niet of ik zin heb om er 2 avonden per week in te steken, we beginnen gewoon bij 1.
Daarom denk ik dat ik volgend jaar bij Augustinus in Leiden ga, omdat het daar niet verplicht is (de meeste doen het ook niet) om bij een dispuut te gaan. Maar zoals ik lees heb je in Amsterdam vrij weinig keus (wat betreft de grote verenigingen).
Mijn vriend heeft in het eerste halfjaar zijn studie wel behoorlijk verwaarloosd doordat hij bij een vereniging is gegaan wat heel veel tijd heeft geroofd. Maar ik weet van mezelf dat ik veel discipline heb en ik denk dat het mij wel gaat lukken om mijn studie óók goed te doorlopen. Het ligt denk ik een beetje aan je karakter (:
Bij Augustinus heb je cordials, en je moet maar net de juiste vinden. Aardig wat cordials vallen na een paar jaar uit elkaar, best wel jammer als je daar dan in zit. In Leiden zou ik voor Quintus of Minerva gaan als ik jou was, er zijn genoeg mensen die dat redden met hun studie, en dan haal je toch wat meer uit je studentenleven. Maar het is natuurlijk ook een optie om bij Augustinus wél bij een gezelschap te gaan :) Advies: kijk in de introductieweek waar je je het meeste thuisvoelt, en niet wat de meest rationele keus is, want dan blijf je denken "what if...".
Verder is het natuurlijk niet gezegd dat je bij een dispuut automatisch twee avonden per week aanwezig moet zijn, het ligt eraan bij welk dispuut (en bij welke vereniging) je zit. Bij sommige verenigingen zijn disputen maar een avond op de vereniging, bij andere verenigingen ben je er drie of vier avonden "mee bezig".

Vind het zelf trouwens wel altijd moeilijk om een goed antwoord te geven als mensen vragen hoeveel tijd ik er nu eigenlijk aan kwijt ben. Als ik met wat jaargenoten aan het chillen ben op iemands kamer, of als we even tussendoor in de stad op een terrasje zitten, telt dat dan ook mee? En als we in de UB zitten? Daar is wat mij betreft geen scherpe scheiding in te maken. Je bent niet een of twee avonden in de week lid, je bent het gedurende je hele studententijd. En dat is wat mij betreft alleen maar leuk. Het betekent ook niet dat je geen tijd meer hebt voor andere dingen. Ik doe naast mijn studie nog een verbredend programma voor de studenten met de hoogste cijfers en ik zit buiten mijn vereniging in een bestuur. Is allemaal mogelijk, gewoon een beetje plannen.

quote:
14s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 15:44 schreef Knuck-les het volgende:
Als je twijfelt over bij een studentenvereniging gaan, gewoon doen! Zelf in het begin ook erg getwijfeld en uiteindelijk toch gedaan. Ik heb geen moment spijt gehad. Extreem veel mensen van (vooral) andere studies leren kennen, waar ik gezellig een à twee keer in de week mee aan het zuipen ben. Als ik het vergelijk met vrienden van vroeger die niet ergens lid van geworden heb ik een veel 'rijker', drukker en gezelliger studentenleven. Waar zij nog 'vast' zitten aan hun oude vrienden van de middelbare school en/of sportvereniging, leer ik vrijwel elke week weer nieuwe mensen kennen en heb ik een aantal legendarische avonden/weekenden meegemaakt.

Met de studie combineert het allemaal prima. Ik heb tot nu toe 30 van de 30 te behalen studiepunten, moet nog 1 vakje om m'n BSA binnen te koppen. Daarnaast ben ik ook redelijk actief bezig met een aantal commissies op m'n studentenvereniging waarin ik taken uitvoer die met m'n studie te maken hebben. Wat ook zeer leuk/leerzaam is. Uiteraard zijn er mensen die teveel aan het zuipen en fluimen zijn en hun eerste jaar zwaar verkloten, maar dat zijn enkelingen.

In Amsterdam zou ik denk ik bij LANX of wellicht ASC gaan. Dat komt vooral omdat de rest vooral veel 'net niet' verenigingen zijn. De groenperiode wordt bestempeld als 'redelijk zwaar' maar achteraf valt het allemaal mee en kan je er om lachen.
Precies dit dus. Er zijn mensen die achteraf denken "was ik maar lid geworden", er zijn nauwelijks mensen die achteraf denken "was ik maar geen lid geworden". Je krijgt er geen spijt van! :D
pi_109789143
Ga eens googlen op scholierenfeesten van ASC of LANX. Vaak kun je bij de commissie die die kennismakingsfeesten organiseert aangeven om bij een ledenhuis te willen eten en slapen. Leer je meteen wat mensen kennen en kun je kijken of het wat voor je is. In je tweede jaar lid worden is overigens ook geen probleem, kan je je eerste jaar gebruiken om de universiteit en de stad een beetje te leren kennen.
  maandag 2 april 2012 @ 16:55:37 #49
370739 Het.Beest
Beter kijk je uit
pi_109810037
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 15:44 schreef Knuck-les het volgende:
Mooi dit. Oude vrienden zitten 'vast' aan maten van vroeger. Hah. Jij niet. Jij hebt een prachtig leven. Jij maakt vrienden aan de lopende band, terwijl die sukkelige middelbareschoolse vriendepientjes die geen driehonderd euro dokken per maand nog steeds op elkaar zijn aangewezen. Wat een doetjes. Jij maakt tenminste machtige nachten mee. Met muziek, bier, gedans, gefeest, vrouwen en de daarbij horende handelingen. Je oude vrienden niet. Die zitten elke avond godsverloren in een willekeurige knorrentent. Meisjes zijn er niet, nieuwe maatjes ontbreken eveneens. Over een gebrek aan nieuwe maatjes heb jij gelukkig niet te klagen. Jij ziet je netwerk met de dag groter en groter worden. Meer mensen om op terug te vallen na je studie. Jij zal het later een stuk gemakkelijker hebben dan die gekkies die zo opzagen tegen een ontgroening en die te trots en te bang waren om wekenlang geplaagd te worden als eerstejaars.

De studentenvereniging, een voorrecht.

TS moet lekker zelf weten wat ie gaat doen, bekrompen vind ik het wel. Enfin, als je lekker een van de velen wilt zijn, een leven wilt leven dat al door velen geleefd is en de makkelijk bewandelbare paden wilt bewandelen, dan is dat je goed recht. Even wat centjes geven en je zal wel goed op je plaats komen.
  maandag 2 april 2012 @ 17:52:48 #50
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_109812226
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 16:55 schreef Het.Beest het volgende:

[..]

Mooi dit. Oude vrienden zitten 'vast' aan maten van vroeger. Hah. Jij niet. Jij hebt een prachtig leven. Jij maakt vrienden aan de lopende band, terwijl die sukkelige middelbareschoolse vriendepientjes die geen driehonderd euro dokken per maand nog steeds op elkaar zijn aangewezen. Wat een doetjes. Jij maakt tenminste machtige nachten mee. Met muziek, bier, gedans, gefeest, vrouwen en de daarbij horende handelingen. Je oude vrienden niet. Die zitten elke avond godsverloren in een willekeurige knorrentent. Meisjes zijn er niet, nieuwe maatjes ontbreken eveneens. Over een gebrek aan nieuwe maatjes heb jij gelukkig niet te klagen. Jij ziet je netwerk met de dag groter en groter worden. Meer mensen om op terug te vallen na je studie. Jij zal het later een stuk gemakkelijker hebben dan die gekkies die zo opzagen tegen een ontgroening en die te trots en te bang waren om wekenlang geplaagd te worden als eerstejaars.

De studentenvereniging, een voorrecht.

TS moet lekker zelf weten wat ie gaat doen, bekrompen vind ik het wel. Enfin, als je lekker een van de velen wilt zijn, een leven wilt leven dat al door velen geleefd is en de makkelijk bewandelbare paden wilt bewandelen, dan is dat je goed recht. Even wat centjes geven en je zal wel goed op je plaats komen.
Zo. Je frustraties voor vandaag weer even uitgesproken, knulletje? O+
  maandag 2 april 2012 @ 19:09:42 #51
370739 Het.Beest
Beter kijk je uit
pi_109815242
Oh, ik zou nog veel meer over jullie soort kunnen schrijven, maak je daar maar geen zorgen over, 'knulletje'. -x-
  maandag 2 april 2012 @ 19:33:25 #52
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109816439
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:09 schreef Het.Beest het volgende:
Oh, ik zou nog veel meer over jullie soort kunnen schrijven, maak je daar maar geen zorgen over, 'knulletje'. -x-
Doe eens niet zo zuur.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_109816597
Ho maar! :*
Ja doei.
  maandag 2 april 2012 @ 21:43:03 #54
370739 Het.Beest
Beter kijk je uit
pi_109825165
quote:
5s.gif Op maandag 2 april 2012 20:15 schreef Knuck-les het volgende:

[..]

En is dat ook nog ergens op gebaseerd, of zijn het alleen maar aannames en komt het voort uit afgunst en jaloezie?
Ik zat middenin het broeinest van dat volk. Opgegroeid in 't Gooi, in de buurt van het Spieghel. Wel, verder heb ik een maat die tot zijn spijt in Delft samenwoont met zo'n corporaal figuur. Ik kom daar van tijd tot tijd ook wel eens over de vloer. Ideaal, want het merendeel van je vooroordelen zal bevestigd worden door al zijn anekdotes over het Corps en zijn manier van doen en praten. Ik heb zat oud klasgenoten, buren en kennissen die bij een corporale vereniging zitten. Sommigen daarvan spreek ik nog wel eens op een feestje. Dan vervelen zij mij en mijn vrienden vooral met praatjes over hun geweldige ervaringen op de 'soos'.

Er zijn wel wat mensen die ik best mag en toch bij zo'n ding zitten. Uitzonderingen op de regel, als het aan mij ligt. Tenslotte heb ik mijn zusje, een echte insider. Die heeft helaas een aantal vriendinnen die in Amsterdam bij een studentenvereniging zitten. Zij is al een aantal keren mee geweest naar de 'toko', doet ze niet meer, om heldere redenen. Goed, ook daar hoor ik dus wel het een en ander over. Aardig geïnformeerd dus.

Jaloezie is overigens wel het laatste woord wat ik in combinatie met het Corps in de mond wil nemen, dank u zeer. Wel heb ik een gezonde kuthekel aan alles wat je er maar met het Corps kan associëren. Ik heb je vraag inmiddels wel aardig beantwoord, is trouwens ook het laatste wat ik in dit topic neerzet. Moderator zit volgens mij niet te wachten op een discussie KNOR vs. FEUT.
pi_109825887
excuses, post verwijderd van Knuck-less, maar hij staat iig nog gequote.
Kern van het verhaal: kunnen we op een wat volwassener manier discussieren over het wel en wee van het studentenleven zonder leden uit te maken voor per definitie arrogant en niet-leden voor 'jaloers' en 'saai' en wat dies meer zij.

Dank!
Ja doei.
  dinsdag 3 april 2012 @ 19:07:17 #56
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_109861237
Schoolvoorbeeldje van reacties die je gaat krijgen als je lid wordt, TS. Ik moet er eigenlijk altijd alleen maar om lachen... ^O^
pi_109864092
quote:
Bij een corps gaan is absoluut gezien minder vaak gedaan dan niet bij een corps gaan, dus wat jij nu stelt gaat helaas niet op. Daarnaast is het niet zo dat als je na de KMT netjes je lidmaatschap betaalt opeens als corpsbal vanjewelste aan de slag kunt gaan. Heb je allemaal zelf in de hand.

quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 21:43 schreef Het.Beest het volgende:

[..]

Ik zat middenin het broeinest van dat volk. Opgegroeid in 't Gooi, in de buurt van het Spieghel. Wel, verder heb ik een maat die tot zijn spijt in Delft samenwoont met zo'n corporaal figuur. Ik kom daar van tijd tot tijd ook wel eens over de vloer. Ideaal, want het merendeel van je vooroordelen zal bevestigd worden door al zijn anekdotes over het Corps en zijn manier van doen en praten. Ik heb zat oud klasgenoten, buren en kennissen die bij een corporale vereniging zitten. Sommigen daarvan spreek ik nog wel eens op een feestje. Dan vervelen zij mij en mijn vrienden vooral met praatjes over hun geweldige ervaringen op de 'soos'.

Er zijn wel wat mensen die ik best mag en toch bij zo'n ding zitten. Uitzonderingen op de regel, als het aan mij ligt. Tenslotte heb ik mijn zusje, een echte insider. Die heeft helaas een aantal vriendinnen die in Amsterdam bij een studentenvereniging zitten. Zij is al een aantal keren mee geweest naar de 'toko', doet ze niet meer, om heldere redenen. Goed, ook daar hoor ik dus wel het een en ander over. Aardig geïnformeerd dus.
Ik ken genoeg vervelende mensen die niet bij een corps zitten en ik ken ook genoeg leuke mensen die wel bij een corps zitten. Wat is je punt nu helemaal, dat jij een paar nare ervaringen hebt met het corps die op waarheid berusten? Dat kan.

Als jij het niks vindt, ok, prima, kan ik inkomen. Het moet immers jouw slag mensen zijn. Ik zit liever in een kamer met corpsballen dan in een kamer met bijvoorbeeld World of Warcraft-verslaafden, maar er zijn genoeg mensen die dat omgedraaid zien. Prima. Niet iedereen kan even goed opschieten met sommige mensen. Niks mis mee, maar ga nou niet direct op dat soort mensen afgeven.

Maar er zijn genoeg mensen die wel wat extra uit hun studententijd willen halen. Let op, ik zeg "extra", omdat lid worden niet door iedereen gedaan wordt. Of het iets zinnigs aan je studententijd toevoegt ligt helemaal aan jezelf.

quote:
Jaloezie is overigens wel het laatste woord wat ik in combinatie met het Corps in de mond wil nemen, dank u zeer. Wel heb ik een gezonde kuthekel aan alles wat je er maar met het Corps kan associëren. Ik heb je vraag inmiddels wel aardig beantwoord, is trouwens ook het laatste wat ik in dit topic neerzet. Moderator zit volgens mij niet te wachten op een discussie KNOR vs. FEUT.
Als je echt zo'n hekel aan het corps hebt doe je wat mij betreft niet veel onder voor corpsballen die een hekel aan knorren hebben...

quote:
14s.gif Op dinsdag 3 april 2012 19:07 schreef ViaRegnum2 het volgende:
Schoolvoorbeeldje van reacties die je gaat krijgen als je lid wordt, TS. Ik moet er eigenlijk altijd alleen maar om lachen... ^O^
Inderdaad. Gewoon dat doen waar je je lekker bij voelt en je niks aantrekken van leden met een meerderwaardigheidscomplex of knorren vol van afgunst en afkeer.

Wat ik trouwens zie is dat de studenten die bij een (nep)corps gaan over het algemeen wat meer willen dan degenen die dat niet doen. Je hebt natuurlijk ook niet-leden met hartstikke veel ambitie en leden die alleen maar willen zuipen, maar uit wat ik zo zie volgt dat er bij het corps relatief meer ambitie ligt dan bij niet-leden.
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  dinsdag 3 april 2012 @ 20:24:01 #58
343891 DanielBackward
Appels zijn rond!
pi_109864942
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 19:36 schreef motorbloempje het volgende:
Ho maar! :*
Zou je kunnen toelichten wat je bedoelde met studentenleven in Leiden ivm verenigingsleven? :)
"The problem with socialism is that eventually you run out of other people's money."
  donderdag 5 april 2012 @ 14:53:16 #59
330855 ejiraM
for the greater good
pi_109940672
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 16:38 schreef ViaRegnum2 het volgende:

[..]

Bij Augustinus heb je cordials, en je moet maar net de juiste vinden. Aardig wat cordials vallen na een paar jaar uit elkaar, best wel jammer als je daar dan in zit. In Leiden zou ik voor Quintus of Minerva gaan als ik jou was, er zijn genoeg mensen die dat redden met hun studie, en dan haal je toch wat meer uit je studentenleven. Maar het is natuurlijk ook een optie om bij Augustinus wél bij een gezelschap te gaan :) Advies: kijk in de introductieweek waar je je het meeste thuisvoelt, en niet wat de meest rationele keus is, want dan blijf je denken "what if...".
Verder is het natuurlijk niet gezegd dat je bij een dispuut automatisch twee avonden per week aanwezig moet zijn, het ligt eraan bij welk dispuut (en bij welke vereniging) je zit. Bij sommige verenigingen zijn disputen maar een avond op de vereniging, bij andere verenigingen ben je er drie of vier avonden "mee bezig".
Volgens mij is Augie juist de enige vereniging waar je meerdere avonden verplichtingen kunt hebben.. SSR en Quintus in Leiden hebben een dispuutsstructuur maar GEEN jaarclubs, waardoor je maar op één avond borrelt met je dispuut. Minerva heeft een jaarclubstructuur maar (volgens mij) geen disputen, waardoor je één avond borrelt met je jaarclub. Juist Augustinus heeft zowel jaarclubs als disputen, waardoor je twee avonden bezet bent :+ Als je inderdaad naast je cordial ook nog een gezelschap wilt...
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
  donderdag 5 april 2012 @ 15:21:13 #60
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109941732
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 14:53 schreef ejiraM het volgende:

[..]

Volgens mij is Augie juist de enige vereniging waar je meerdere avonden verplichtingen kunt hebben.. SSR en Quintus in Leiden hebben een dispuutsstructuur maar GEEN jaarclubs, waardoor je maar op één avond borrelt met je dispuut. Minerva heeft een jaarclubstructuur maar (volgens mij) geen disputen, waardoor je één avond borrelt met je jaarclub. Juist Augustinus heeft zowel jaarclubs als disputen, waardoor je twee avonden bezet bent :+ Als je inderdaad naast je cordial ook nog een gezelschap wilt...
Ik vind het woord verplichtingen in dit geval altijd een beetje raar gekozen. De verplichtingen die je hebt is dat je contributie betaalt, de bierrekening netjes op tijd overmaakt zonder jankverhalen over stufi en je moeder en je kat die ziek was, en dat je af en toe met een zwabber door de borrelzaal heen gaat als er een feestje is geweest. Dit zijn namelijk dingen die niet leuk zijn en je liever probeert te drukken, maar erbij horen en gedaan moeten worden. Als je deze verplichtingen niet nakomt heeft dat ook allerlei consequenties.

Disputen hebben de neiging om met elkaar af te spreken dat ze een of twee vaste avonden per week hebben die iedereen gewoon netjes vrijhoud omdat je dan met elkaar bent. Dat is geen 'verplichting' maar een afspraak omdat het leuk is om met elkaar te borrelen en het nog een factor 100x leuker is als iedereen er dan ook is. Daarom ben je potdikkeme ook lid geworden. Disputen hebben vaak de neiging om een maal op de lokale studentensociëteit te borrelen (dat kan wel door de vereniging verplicht gesteld worden) en eenmaal ergens anders (in een huis, kroeg of in een andere stad). Jaarclubs kunnen in het begin nog een stukje fanatieker zijn door met elkaar af te spreken gewoon elke dag te gaan borrelen met elkaar.

Als je een beetje fanatiek bent kan het zo zijn dat je al snel een volle agenda krijgt. Omdat je naast je dispuuts- en clubavonden ook nog een vaste avond voor je commissie/bestuur hebt, het huis graag wil dat je op een vaste avond er bent en je natuurlijk ook nog regelmatig andere borrelavonden, huizen en verenigingen bezoekt. Zijn dit verplichtingen? Nee, dat is leuk en daarom spreek je dat met elkaar af. Alleen mensen rekenen er wel op dat je dan ook er bij bent en je afspraken nakomt. Doe je dat niet. Had je niet al die afspraken moeten maken.

Van jaarsch wordt wel verwacht dat ze wat langer op borrel blijven en wat vaker op borrel komen dan ouderejaars. Niet om die lui te kutten - of misschien wel, weet ik het - maar als een stok achter de deur om te zorgen dat ze actief meedoen binnen een vereniging. In het begin kan het allemaal wennen zijn en dan is het wel fijn als je wat meer druk voelt om regelmatig je kop te laten zien.

Dat is ook meteen een verschil tussen de wat intensievere verenigingen en diegene die een wat 'vrijblijvendere' sfeer hebben en waar een 'je ziet maar wat je doet' mentaliteit heerst. Mensen drukken dan sneller leuke dingen als borrels om matige kutredenen en anderen komen ook niet meer omdat ze er niet vanuit kunnen gaan dat de rest van hun dispuut/club er ook is. Doodsteek voor een mooie en goed bezochte borrelavond.
--
  donderdag 5 april 2012 @ 22:37:35 #61
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_109962055
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 14:53 schreef ejiraM het volgende:

[..]

Wat "verplichtingen" betreft heeft Ryon helemaal gelijk, vind dat woord zelf ook altijd een beetje onzin. Hij heeft alles gezegd wat ik er zelf over zou zeggen, dus daar ga ik nu niet op in.

Dan de casus Leiden. Reken maar dat jij als eerstejaars Minervaan over het algemeen twee of drie avonden per week hetzij op de tent hetzij in de Hifi bent... Officieel is het inderdaad zo dat je eens per week borrelt met je club, maar in de praktijk worden het echt wel meer avonden, zeker als je ook in een ledenhuis woont. Je bent natuurlijk ook niet lid geworden om maar één avond per week je clubgenoten te zien. Je bent niet slechts één of twee avonden per week lid, je bent het je hele studententijd. Hetzelfde geldt voor Quintus-disputen: ook daar zijn er een hoop die misschien niet twee keer per week op Q zijn, maar wel een tweede keer een avond afspreken. Op Aug is het een stuk makkelijker om als cordial een borrel te skippen, er is gewoon minder druk vanuit de vereniging (ik ben geen ervaringsdeskundige, maar ken best wat Augustijnen). Als je bij een gezelschap zit, sta je inderdaad twee keer per week te borrelen, maar de meeste mensen gaan niet bij een gezelschap: "geen behoefte aan, mij te druk". Daarentegen gaan daar wel weer veel mensen naar de dixo.

Zeer globaal beeld: een Minervaan is over het algemeen het drukst met "verenigingszaken" in het eerste jaar, daarna een Quint en daarna een Augustijn... maar dat is dus echt een schets, een Augustijn die in een Augustinushuis woont, direct bij een gezelschap gaat en ook nog in een commissie komt, heeft het "drukker" dan een Minervaan die nog bij z'n ouders woont en die het verder niet zo heel belangrijk vindt. Allemaal afhankelijk van je keuzes. Zoals een bekende Augustijn het zou verwoorden: "alles is een optie, en opties heb je op alles"... En zo is het maar net ;)
  donderdag 5 april 2012 @ 23:02:45 #62
343891 DanielBackward
Appels zijn rond!
pi_109963468
quote:
7s.gif Op donderdag 5 april 2012 22:37 schreef ViaRegnum2 het volgende:

[..]

Wat "verplichtingen" betreft heeft Ryon helemaal gelijk, vind dat woord zelf ook altijd een beetje onzin. Hij heeft alles gezegd wat ik er zelf over zou zeggen, dus daar ga ik nu niet op in.

Dan de casus Leiden. Reken maar dat jij als eerstejaars Minervaan over het algemeen twee of drie avonden per week hetzij op de tent hetzij in de Hifi bent... Officieel is het inderdaad zo dat je eens per week borrelt met je club, maar in de praktijk worden het echt wel meer avonden, zeker als je ook in een ledenhuis woont. Je bent natuurlijk ook niet lid geworden om maar één avond per week je clubgenoten te zien. Je bent niet slechts één of twee avonden per week lid, je bent het je hele studententijd. Hetzelfde geldt voor Quintus-disputen: ook daar zijn er een hoop die misschien niet twee keer per week op Q zijn, maar wel een tweede keer een avond afspreken. Op Aug is het een stuk makkelijker om als cordial een borrel te skippen, er is gewoon minder druk vanuit de vereniging (ik ben geen ervaringsdeskundige, maar ken best wat Augustijnen). Als je bij een gezelschap zit, sta je inderdaad twee keer per week te borrelen, maar de meeste mensen gaan niet bij een gezelschap: "geen behoefte aan, mij te druk". Daarentegen gaan daar wel weer veel mensen naar de dixo.

Zeer globaal beeld: een Minervaan is over het algemeen het drukst met "verenigingszaken" in het eerste jaar, daarna een Quint en daarna een Augustijn... maar dat is dus echt een schets, een Augustijn die in een Augustinushuis woont, direct bij een gezelschap gaat en ook nog in een commissie komt, heeft het "drukker" dan een Minervaan die nog bij z'n ouders woont en die het verder niet zo heel belangrijk vindt. Allemaal afhankelijk van je keuzes. Zoals een bekende Augustijn het zou verwoorden: "alles is een optie, en opties heb je op alles"... En zo is het maar net ;)
Hoe zit het dan precies met op kamers gaan? Moet je een kamer tijdens El Cid of de week daarna zien te vinden bij 1 van deze verenigingen bijvoorbeeld? stel je moet anders echt heel ver reizen dan lijkt het mij moeilijk om in het begin de hele tijd heen en weer te moeten reizen? of terwijl; kun je snel een kamer krijgen bij 1 van deze verenigingen?
"The problem with socialism is that eventually you run out of other people's money."
  donderdag 5 april 2012 @ 23:11:49 #63
323372 DikBoek
Ook lekker met kaas.
pi_109963911
Ik heb zelf mijn vereniging als een hele leuke toevoeging aan mijn studententijd ervaren, die zeker veel meerwaarde had. Ik heb er veel leuke mensen ontmoet. Natuurlijk ook een hoop onboeiende, zo werkt het.
Je leert er veel. Bijvoorbeeld omgaan met mensen die 'boven je staan', maar waarvan je op een of andere manier wil dat ze je leuk vinden. Maar ook allerlei in het commissiewerk: hoe krijg je mensen zover dat ze iets doen, hoe houd je een vergadering een beetje effectief, wat zijn goede notulen, etc.

Wel is het belangrijk altijd op te blijven letten dat je lid bent omdat je studeert, en niet andersom. Mensen die hun vereniging te serieus nemen zijn al heel gauw heel sneu. Het is allemaal een groot spelletje, en zolang je dat doorhebt kun je het lekker meespelen. Als je het niet meer als een groot spel ziet, dan wordt het, nogmaals, sneu.
Maar je bent overal zelf bij. Als je de mensen niet leuk vind, dan ga je toch weer weg? Als je vindt dat het teveel tijd kost, dan ga je toch niet? Als "ik moet voor tentamens leren" oid geen goed excuus meer is om weg te blijven, dan is het ook een droevige club waar je niet bij wil zitten.
Ik zou aankomend studenten die erover twijfelen altijd aanraden op ergens lid van te worden, liefst een beetje een grote vereniging. En is het geen gezelligheidsvereniging, dan wel een mooie grote sportvereniging. Het voegt echt ontzettend veel toe aan je studententijd. En als je je er toch niet blijkt thuis te voelen, nou dan ga je toch weer weg? Ook prima. Niemand kan je echt verplichten hoor.
Maar laten we wel wezen, dat was natuurlijk al lang duidelijk.
  donderdag 5 april 2012 @ 23:36:53 #64
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109964985
quote:
Goddomme, dat was een Augustijn ja. Iets met opties hebben en opties creëren. Die vent heeft moeten heersen het afgelopen jaar.
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 23:02 schreef DanielBackward het volgende:

[..]

Hoe zit het dan precies met op kamers gaan? Moet je een kamer tijdens El Cid of de week daarna zien te vinden bij 1 van deze verenigingen bijvoorbeeld? stel je moet anders echt heel ver reizen dan lijkt het mij moeilijk om in het begin de hele tijd heen en weer te moeten reizen? of terwijl; kun je snel een kamer krijgen bij 1 van deze verenigingen?
Dat hangt van de vereniging (en de stad) af.

Wat ik weet van Leiden:
Tijdens de El Cid week en/of de kentijd/groentijd/kavttijd (hoe ze die meuk ook noemen) van de vereniging wordt er onderdak geregeld. Daarna kan je gaan hospiteren bij verenigingshuizen. Dit is een behoorlijk sociaal gebeuren en er is geen zekerheid dat je een mooi huis of uberhaupt een huis er aan over houdt. Verder kan je ook nog hospiteren bij ledenhuizen en andere reguliere studentenhuizen. Of een maandje of wat bij een hospita in de keuken slapen. In de tussentijd kan je blijven tukken bij vrienden, clubgenoten (als je die al hebt) of studiegenoten of gewoon lekker pendelen terug naar huis. Een tijdelijke kamer regelen is natuurlijk ook een optie.

Een vereniging biedt geen zekerheid op het vinden van een (mooie) kamer, maar biedt wel de mogelijkheid op een heleboel huizen. Het maakt het vinden van een mooi huis met leuke huisgenoten in ieder geval een stuk gemakkelijker. Sommige verenigingen hebben meer huizen dan andere, en sommige verenigingen hechten er ook meer waarde aan dan anderen.
--
  vrijdag 6 april 2012 @ 00:01:32 #65
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_109965973
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 23:02 schreef DanielBackward het volgende:

[..]

Er is geen garantie op een kamer. De laatste jaren zijn er simpelweg meer nieuwe studenten die zich aanmelden voor de verenigingen dan dat er verenigingshuizen zijn.

Voor de El Cid kun je contact opnemen met de vereniging die je het meest interessant vindt, die regelen huizen waar mensen in kunnen slapen: de meeste verenigingshuizen bieden wel onderdak aan een aantal El Cid'ers. Je kunt dan als El Cid'er gelijk een beetje zien of de mensen bij die vereniging echt de mensen zijn die bij je passen, want in de El Cid meld je je dus aan voor een van de verenigingen (of niet). Sowieso een aanrader om goed rond te kijken en de sfeer te proeven.

Maar al voor de El Cid kun je rondkijken en bestaat er de mogelijkheid tot hospiteren, vooral bij gemengde huizen (huizen waarin mensen van alle verenigingen en ook mensen zonder vereniging wonen) en Quintus/Augustinus-huizen. Bij Minerva organiseren vrijwel alle huizen hun hospiteeravond vlak na de KMT.

Als je ver weg woont, krijg je reistijdvoorrang. Gewoon op tijd beginnen met zoeken, de meeste mensen die bij een vereniging gaan hebben in ieder geval na een paar maanden wel een kamer. Zo niet, dan is dat ook geen drama (hoewel vervelend voor jezelf), uiteindelijk vind je toch wel iets via clubgenoten/dispuutsgenoten/cordialgenoten/studiegenoten. In de tussentijd kun je altijd wel bij iemand uit je club/dispuut/cordial slapen. Belangrijkste tips: wees niet te lui met het zoeken van een kamer en begin op tijd. Schrijf je voor de zekerheid in op slswonen: hoe langer je ingeschreven staat, des te meer kans krijg je op een niet-hospiteerkamer. Werkt voor sommige mensen als laatste "redmiddel". Succes ;)
  vrijdag 6 april 2012 @ 01:06:44 #66
330855 ejiraM
for the greater good
pi_109967773
@ViaRegnum2 en Ryon; Sorry my bad ;) Verplichting is inderdaad niet het juiste woord. Het is inderdaad meer een vrijwillig vrijplannen ofzo :+ Lastig uit te leggen, maar jullie verwoorden het goed :Y
  vrijdag 6 april 2012 @ 08:38:50 #67
343891 DanielBackward
Appels zijn rond!
pi_109971282
Oke, helder!
pi_110296459
Hallo allemaal,

Ik zit in een vergelijkbare situatie: ik zit er ook aan te denken om mij aan te sluiten bij een corporale studentenvereniging. Ik geloof de verhalen over ontgroeningen wel, (daar zal ik wel achter komen en daarnaast als het te erg wordt kun je er ook mee stoppen denk ik), maar ik had nog een paar vragen:

Hoe zit het met huisvesting? (je wordt toch ingedeeld bij een dispuut en die dispuutshuizen zitten toch allemaal in het centrum van de stad?)

Wat zijn de huurkosten en boodschappenkosten per maand?

Is de huurprijs inclusief gas/water/electra?, zo ja, is er sprake van een naverrekening

Kom ik in aanmerking voor huursubsidie?

Wat betaal je daarnaast? (ik las op een forum, bijna 1000 euro per jaar, dat waren dan vooral uitjes)

Hoeveel tijd mag je vrijmaken (is het één wekelijkse borrel of zijn er meerdere leuke uitgaansmomenten per week)?

Is het aan te raden om in dezelfde stad bij het corps te gaan als waar je studeert (bijv. ASC of Lanx als je in A’dam gaat studeren)?

Wat is het verschil tussen het ASC en het USC?

Het zijn best veel vragen, maar jullie zouden me erg helpen als jullie ze konden beantwoorden of doorverwijzen naar iemand die dit allemaal weet.

Groeten
  vrijdag 13 april 2012 @ 23:20:24 #69
330855 ejiraM
for the greater good
pi_110300005
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 april 2012 22:08 schreef asstudent het volgende:
Hallo allemaal,

Ik zit in een vergelijkbare situatie: ik zit er ook aan te denken om mij aan te sluiten bij een corporale studentenvereniging. Ik geloof de verhalen over ontgroeningen wel, (daar zal ik wel achter komen en daarnaast als het te erg wordt kun je er ook mee stoppen denk ik), maar ik had nog een paar vragen:
Inderdaad een prima insteek :) Hoewel een vereniging er alles aan zal doen om je door te laten gaan, omdat veel stoppers slechte reclame is. Maar je bent daar puur op vrijwillige basis dus je hebt het recht te stoppen ;) Bedenk wel dat het zonde is om te stoppen als je een activiteit niet zo goed trekt!

quote:
Hoe zit het met huisvesting? (je wordt toch ingedeeld bij een dispuut en die dispuutshuizen zitten toch allemaal in het centrum van de stad?)
Ik heb nog nooit van een vereniging gehoord waar het op die manier geregeld is. Ik denk dat je teveel feuten hebt gekeken? :P . Je hebt verenigingen waar je inderdaad een dispuut moet zoeken, maar ook waar je een jaarclub moet vormen. Bij een dispuut zitten ook mensen uit oudere jaren, en bij een jaarclub alleen mensen uit jouw jaar. Het kan inderdaad zijn dat er bij jouw dispuut een dispuutshuis hoort, maar ik weet niet of er disputen zijn die écht met zijn allen in een huis wonen.
Het kan wel makkelijker zijn om via jouw vereniging een huis te vinden. Er zijn veel huizen waar mensen van één of twee verenigingen wonen, en die dat in hun nieuwe bewoners ook zoeken. bij de meesten moet je gewoon hospiteren en zorgen dat je eruit springt! En in het centrum, tsja dat verschilt per huis ;) Ik zou het in elk geval wel aanraden als je de keuze hebt!

quote:
Wat zijn de huurkosten en boodschappenkosten per maand?

Is de huurprijs inclusief gas/water/electra?, zo ja, is er sprake van een naverrekening

Kom ik in aanmerking voor huursubsidie?
Dat verschilt echt heel erg per persoon. Qua huur kan er zo honderden euro's variatie zitten tussen via een studentenhuisvesting of een particulier, binnenstad of in een nabijgelegen dorp en natuurlijk de grootte van de kamer. Ook per kamer verschilt het of het exclusief of inclusief is (maar dat staat sowieso op kamernet). Bij de meeste inclusieve huizen is er volgens mij geen sprake van een naverrekening..Ook per stad zit er een redelijk verschil in de prijzen, zo is Enschede een stuk goedkoper dan Amsterdam. Je komt alleen in aanmerking van huursubsidie als je 23 jaar of ouder bent, een eigen ingang hebt (dus echt een eigen postbus en huisnummer) en je kamer binnen een bepaalde prijsklasse is.. Heel veel weet ik er niet van, dat zou je moeten nazoeken.
Bij boodschappen hangt het er heel erg vanaf hoe je leeft. Eet je vaak alleen, en hou je van biefstuk en dure wijntjes? Of eet je vaak samen en neem je genoegen met Euroshopperpasta? ;) Je kan het zo duur of goedkoop maken zoals je zelf wilt, maar ik denk dat rond de 50 euro toch wel het minimum is..

quote:
[Wat betaal je daarnaast? (ik las op een forum, bijna 1000 euro per jaar, dat waren dan vooral uitjes)

Hoeveel tijd mag je vrijmaken (is het één wekelijkse borrel of zijn er meerdere leuke uitgaansmomenten per week)?
Dat hangt af van welk dispuut of jaarclub je lid wordt. Bij een dispuut zijn er meestal vaste afspraken en is het vaak één avond dat er van je verwacht wordt dat je erbij bent, tenzij je een andere reden hebt. Bij een jaarclub is het aan jullie om die regels te vormen, en kun je daar ook je eigen invloed op uitoefenen.
Evenzo qua activiteiten; het verschilt heel erg. Ik denk dat ik een paar honderd euro per jaar kwijt ben, inclusief contributie (daar borrel ik dus elke week van en hoef dan niet m'n eigen drank te betalen ;) ) en activiteiten.. Je kan het zo gek maken als je het zelf wilt ;)

quote:
Is het aan te raden om in dezelfde stad bij het corps te gaan als waar je studeert (bijv. ASC of Lanx als je in A’dam gaat studeren)?
Hangt er vanaf, het is vooral heel erg aan te raden om in dezelfde stad lid te worden als waar je woont of wil wonen..

quote:
Wat is het verschil tussen het ASC en het USC?
Het een ligt in Utrecht en het ander in Amsterdam. Daarnaast heeft het ASC disputen en het USC jaarclubs..

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen!
pi_110397615
Hoi ejiraM,

Hartstikke bedankt voor je reactie het helpt enorm! :D

Als ik het dus goed begrijp word je lid van een jaarclub (jaargenoten) en van een dispuut.
Het ASC heeft disputen en een jaarclub en het USC heeft alleen een jaarclub?

Het dispuut kan een dispuutshuis hebben en daar moet je dan hospiteren voor een kamer. Je "sociale vaardigheden", de hoeveelheid kamers en een beetje geluk bepalen of je snel in aanmerking komt voor een kamer in een huis.
De kosten kunnen heel erg verschillen (qua huur en levensstijl), ik kan het fout hebben, maar als ik het goed begrijp heb je groepen mensen (uit een dispuut of uit een jaarclub) die iedere winter gaan skieën en je hebt groepen mensen die het wat dichter (en goedkoper) bij huis zoeken. :)

Ikzelf moet mijn studie in A'dam volgen, omdat politicologie niet in Utrecht gegeven wordt. Echter, Utrecht lijkt me een wat rustigere stad (minder toeristen) en daar zie ik mij eerder wonen en leven dan in A'dam. Het is slechts een gevoel, maar ik ga nog wel even kijken welke van de twee het wordt (het hangt er vooral vanaf hoeveel jaren ik ov studentenreisrecht heb).

Groeten

P.S. Ik vond je laatste opmerking over het ASC en het USC echt grappig, ik had het zelf in eerste instantie niet door toen ik het schreef ;)
  maandag 16 april 2012 @ 16:24:38 #71
302853 themole
graaft totaal door.
pi_110400119
Het USC is toch ook alleen voor mannen, als vrouw moet je bij de UVSV zijn. Neemt niet weg dat er goed contact is tussen die verenigingen. :P
Niet altijd serieus
pi_110417935
Even over de ontgroening van ASC: duurt 4 of 5 weken (ligt eraan wanneer je ingeloot wordt), en loopt 1 week door in het studiejaar. Dan kan je overigens wel gewoon naar college, dus ik denk dat je je daar niet heel veel zorgen om hoeft te maken. Vereniging is inderdaad niet noodzakelijk maar wel erg gezellig, je breidt je kring verder uit dan je studie, meer verschillende mensen etc. Het ligt ook erg aan je studie of je daar je vrienden kan vinden. Mijn zus studeert bijvoorbeeld nu in Amsterdam, en de mensen op haar studie zijn gewoon niet haar types, dus ze is blij dat ze bij een vereniging is gegaan (ASC overigens). Het corps moet echt bij je passen, en dat kan je zelf natuurlijk het best inschatten. De verplichtingen schijnen trouwens wel mee te vallen, één keer per week borrel met je dispuut, waarbij er vanuit gegaan wordt dat je er bent, maar afzeggen is ook geen ramp, jaareten en gala dacht ik.. Je maakt het ook zo druk als je het zelf wil. En als je twijfelt: gewoon doen. Ermee kappen kan altijd.

En trouwens, er komt nog een scholierenfeest van ASC aan (ook voor het eerst in de geschiedenis), datum is nog niet bekend, maar misschien moet je dat even in de gaten houden!
  maandag 16 april 2012 @ 22:50:27 #73
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_110420623
quote:
10s.gif Op maandag 16 april 2012 15:23 schreef asstudent het volgende:
Hoi ejiraM,

Hartstikke bedankt voor je reactie het helpt enorm! :D

Als ik het dus goed begrijp word je lid van een jaarclub (jaargenoten) en van een dispuut.
Het ASC heeft disputen en een jaarclub en het USC heeft alleen een jaarclub?

Het dispuut kan een dispuutshuis hebben en daar moet je dan hospiteren voor een kamer. Je "sociale vaardigheden", de hoeveelheid kamers en een beetje geluk bepalen of je snel in aanmerking komt voor een kamer in een huis.
De kosten kunnen heel erg verschillen (qua huur en levensstijl), ik kan het fout hebben, maar als ik het goed begrijp heb je groepen mensen (uit een dispuut of uit een jaarclub) die iedere winter gaan skieën en je hebt groepen mensen die het wat dichter (en goedkoper) bij huis zoeken. :)

Ikzelf moet mijn studie in A'dam volgen, omdat politicologie niet in Utrecht gegeven wordt. Echter, Utrecht lijkt me een wat rustigere stad (minder toeristen) en daar zie ik mij eerder wonen en leven dan in A'dam. Het is slechts een gevoel, maar ik ga nog wel even kijken welke van de twee het wordt (het hangt er vooral vanaf hoeveel jaren ik ov studentenreisrecht heb).

Groeten

P.S. Ik vond je laatste opmerking over het ASC en het USC echt grappig, ik had het zelf in eerste instantie niet door toen ik het schreef ;)
Waarom Amsterdam en niet Leiden? Is ook een wat "rustigere" stad qua toeristen, maar zeker niet qua studentenleven! Oh, en je zegt bij het corps te willen: het oudste zit in Leiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door ViaRegnum2 op 16-04-2012 22:56:42 ]
pi_110459226
Hoi,

Ik hoop dat het beeld van wat ik opgeschreven heb een beetje klopt, hier zou ik graag nog wat toevoegingen of kritiek op willen hebben. :)

De keuze die ik maak qua stad (Amsterdam, Utrecht of Leiden) hangt vooral van mijn gevoel af: ik weet namelijk niet zo goed de verschillen tussen die verenigingen. Ook als jullie daar nog wat ideeën over hebben dan hoor ik het graag.;)

Scholierenfeesten bezoeken wordt weer wat lastig, aangezien ik op dit moment mijn eerste studie aan het afronden ben. Ik hoop dan ook dat ik straks, ondanks mijn leeftijd van 21, lid kan worden.

Groeten

P.S. Zijn er eigenlijk mensen die ervaring hebben met lid zijn van het corps in stad A en studeren in stad B?
  dinsdag 17 april 2012 @ 22:37:50 #75
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_110464386
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 april 2012 21:16 schreef asstudent het volgende:
Hoi,

Ik hoop dat het beeld van wat ik opgeschreven heb een beetje klopt, hier zou ik graag nog wat toevoegingen of kritiek op willen hebben. :)

De keuze die ik maak qua stad (Amsterdam, Utrecht of Leiden) hangt vooral van mijn gevoel af: ik weet namelijk niet zo goed de verschillen tussen die verenigingen. Ook als jullie daar nog wat ideeën over hebben dan hoor ik het graag.;)

Scholierenfeesten bezoeken wordt weer wat lastig, aangezien ik op dit moment mijn eerste studie aan het afronden ben. Ik hoop dan ook dat ik straks, ondanks mijn leeftijd van 21, lid kan worden.

Groeten

P.S. Zijn er eigenlijk mensen die ervaring hebben met lid zijn van het corps in stad A en studeren in stad B?
Nogmaals, ik zou Leiden aanraden als je een kleinere, overzichtelijke stad wilt die wel helemaal om studenten draait en waar een heel actief studentenleven is. Je wilt politicologie gaan studeren, begrijp ik?

Als ik jou was, zou ik sowieso lid worden van een vereniging in dezelfde stad als de stad waarin je studeert Je krijgt juist ook een band met jaargenoten als je na een avond feesten superbrak samen met hen in de collegezaal zit. Het is überhaupt chill om vanaf het begin al een hoop studiegenoten te kennen, samen te gaan studeren, samen de tijd tussen twee colleges door te brengen et cetera. Bovendien wordt dat reizen na een tijdje waarschijnlijk best wel arelaxt en is het ook niet leuk als je overdag amper clubgenoten/dispuutsgenoten/jaargenoten ziet omdat je bijvoorbeeld college hebt van 9:00-11:00 en 15:00-17:00. Want daarvoor ga je echt niet terug naar je woonplaats.

Wat betreft je beeld: volgens mij heeft het ASC alleen disputen, dus geen jaarclubs. Echt goedkoop gaat het sowieso niet worden als je lid van het corps wordt, en zeker niet in je eerste jaar. Wat die huizen betreft, tja, dat klopt wel. Maar veel kamers worden via-via vergeven, dus zorg dat de mensen met wie je omgaat weten dat je een kamer zoekt.

Lid worden op je 21ste kan overigens prima.
  dinsdag 17 april 2012 @ 22:52:38 #76
330855 ejiraM
for the greater good
pi_110465338
Ik ben niet lid van het corps, maar wel van een studentenvereniging, en het volledig eens met ViaRegnum2. Leiden is geweldig O+ Ouder dan 18 en lid worden kan prima hoor, en volgens mij kan je dan ook prima naar een scholierenfeest..

Zelf studeer ik niet (meer) in Leiden, en in de ene stad studeren en in de andere stad wonen en lid zijn is niet heel ideaal :N Ik heb het geluk de dag na mijn borrelavond(en) vrij te zijn, maar moet er niet aan denken met mijn brakke hoofd vroeg de trein te moeten pakken.

Ik denk trouwens dat je voornamelijk op de studie moet afgaan hoor, het zou zonde zijn als jij op de vereniging kiest en vervolgens de studie tien keer niets vindt. Heb je überhaupt ook naar politicologie in Leiden of Groningen bijvoorbeeld gekeken of gewoon afgegaan op het feit dat Amsterdam dichtbij was? Sowieso denk ik dat als je Amsterdam woont je vrij weinig last hebt van toeristen enzo hoor. Hoor er in elk geval niets over van de Amsterdamse studenten die ik ken en spreek ;)
pi_110467259
Heeft er hier iemand informatie over studentenverenigingen in Utrecht? En dan heb ik het voornamelijk over de (soort) mensen die er lid zijn, aan welke activiteiten je moet deelnemen en welke 'facultatief' zijn, maar wel gewoon leuk zijn. En de ontgroeningen (kan wel tegen een stootje hoor, daar niet van ;) )?

Studeer dit jaar al in Utrecht, dus uiteraard is mij al genoeg ter ore gekomen, maar hoe meer tips en informatie hoe beter. Zo op het eerste gezicht lijkt het USC me niks en word ik eerder aangetrokken door Veritas. Maar andere verenigingen zijn ook welkom.
  dinsdag 17 april 2012 @ 23:38:56 #78
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_110467603
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 april 2012 23:31 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Heeft er hier iemand informatie over studentenverenigingen in Utrecht? En dan heb ik het voornamelijk over de (soort) mensen die er lid zijn, aan welke activiteiten je moet deelnemen en welke 'facultatief' zijn, maar wel gewoon leuk zijn. En de ontgroeningen (kan wel tegen een stootje hoor, daar niet van ;) )?

Studeer dit jaar al in Utrecht, dus uiteraard is mij al genoeg ter ore gekomen, maar hoe meer tips en informatie hoe beter. Zo op het eerste gezicht lijkt het USC me niks en word ik eerder aangetrokken door Veritas. Maar andere verenigingen zijn ook welkom.
USC is dus het corps, traditioneel en ongemengd. Wat overigens minder ongemengd is dan het lijkt, want na de zaalavond gaan veel USC'ers en UVSV'ers naar de Woolloomooloo, de discotheek die toch wel een beetje bij (de leden van) beide verenigingen "hoort". Dus het is bepaald niet zo alsof je in je studententijd geen meisjes meer zult zien :D USC kent jaarclubs.
Veritas na USC het meest traditioneel. Ze zijn lid van het AHC en gemengd, zoals tegenwoordig vrijwel alle verenigingen. Veritas kent jaarclubs. En er is een ontgroening, die begin jaren 2000 na een incident flink was afgezwakt maar nu toch steeds weer wat zuurder schijnt te worden. Ben geen ervaringsdeskundige wat Veritas betreft (ik studeer sowieso niet in Utrecht), dus ik kan er eigenlijk weinig over zeggen, maar dat is in ieder geval wat men erover zegt. Het is ook maar net hoeveel waarde je eraan hecht. Zo'n ontgroening heeft ook nut, na die weken heb je wel een sterke band met je jaargenoten.
Dan heb je nog Unitas, een best wel grote vereniging die ik eigenlijk totaal niet ken maar een beetje zoals Veritas schijnt te zijn. Ze hebben er volgens mij ook een ontgroening. Ook van UMTC weet ik vrij weinig, maar dat is een vrij kleine vereniging. Biton is voor de alternatievelingen; als je in eerste instantie ook maar overweegt om bij Veritas te gaan, is Biton (uitzonderingen daargelaten!) waarschijnlijk niet jouw vereniging :D

Edit: Maar misschien is dit iets te algemeen, aangezien je er al studeert en dit waarschijnlijk al wel weet...
  dinsdag 17 april 2012 @ 23:42:54 #79
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_110467753
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 april 2012 23:31 schreef feyenoordfan92 het volgende:

Wat wil je weten? Overal zijn allerlei verschillende mensen lid. USC is de meest traditionele, op de voet gevolgd door Veritas en Unitas. Op alle verenigingen zitten leuke en minder leuke mensen.

Verschil met Unitas en Veritas is dat er bij Unitas veel meer een borrelcultuur hangt en bij Veritas meer een feestcultuur. Veritas heeft dan ook elke donderdag dixo (oftewel disco) en Unitas (volgens mij) niet. Het beste is om tijdens de UIT gewoon alle verenigingen langs te gaan en te kijken wat jou het leukst lijkt. Spijt zul je in ieder geval niet krijgen.

Over de ontgroening hoef je je niet druk te maken. Achteraf heb ik een erg toffe tijd gehad en veel gelachen. Ten tijde is het soms een beetje doorbijten.
pi_110468432
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 april 2012 23:38 schreef ViaRegnum2 het volgende:

[..]

USC is dus het corps, traditioneel en ongemengd. Wat overigens minder ongemengd is dan het lijkt, want na de zaalavond gaan veel USC'ers en UVSV'ers naar de Woolloomooloo, de discotheek die toch wel een beetje bij (de leden van) beide verenigingen "hoort". Dus het is bepaald niet zo alsof je in je studententijd geen meisjes meer zult zien :D USC kent jaarclubs.
Veritas na USC het meest traditioneel. Ze zijn lid van het AHC en gemengd, zoals tegenwoordig vrijwel alle verenigingen. Veritas kent jaarclubs. En er is een ontgroening, die begin jaren 2000 na een incident flink was afgezwakt maar nu toch steeds weer wat zuurder schijnt te worden. Ben geen ervaringsdeskundige wat Veritas betreft (ik studeer sowieso niet in Utrecht), dus ik kan er eigenlijk weinig over zeggen, maar dat is in ieder geval wat men erover zegt. Het is ook maar net hoeveel waarde je eraan hecht. Zo'n ontgroening heeft ook nut, na die weken heb je wel een sterke band met je jaargenoten.
Dan heb je nog Unitas, een best wel grote vereniging die ik eigenlijk totaal niet ken maar een beetje zoals Veritas schijnt te zijn. Ze hebben er volgens mij ook een ontgroening. Ook van UMTC weet ik vrij weinig, maar dat is een vrij kleine vereniging. Biton is voor de alternatievelingen; als je in eerste instantie ook maar overweegt om bij Veritas te gaan, is Biton (uitzonderingen daargelaten!) waarschijnlijk niet jouw vereniging :D

Edit: Maar misschien is dit iets te algemeen, aangezien je er al studeert en dit waarschijnlijk al wel weet...
Haha ja, goede edit, 90% ben ik al bekend mee. Biton is inderdaad niet helemaal mijn ding, aangezien het op mijn studie vol zit van dat soort mensen (no offence naar hen). Dat is ook meteen een van de redenen dat ik besloten heb bij een vereniging te gaan. Ik heb natuurlijk wel contact met mensen van mijn studie maar ik begrijp wel dat dit geen vrienden voor het leven zullen worden (is ook schier onmogelijk als je kijkt naar het aantal contacturen en de formele houding ten opzichte van elkaar in werkgroepen- wat ook weer deels te wijten is aan het feit dat een aantal mensen veel vrienden op de vereniging hebben en niet veel trek hebben om lekker sociaal te doen met mensen uit de werkgroep ) en dan moet je op een gegeven moment toch je conclusies trekken. Studeren gaat me zonder al te veel moeite redelijk af, dus als ik na de zomer op kamers ga, wil ik natuurlijk meerdere avonden per week iets te doen hebben.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 23:42 schreef Knuck-les het volgende:

[..]

Wat wil je weten? Overal zijn allerlei verschillende mensen lid. USC is de meest traditionele, op de voet gevolgd door Veritas en Unitas. Op alle verenigingen zitten leuke en minder leuke mensen.

Verschil met Unitas en Veritas is dat er bij Unitas veel meer een borrelcultuur hangt en bij Veritas meer een feestcultuur. Veritas heeft dan ook elke donderdag dixo (oftewel disco) en Unitas (volgens mij) niet. Het beste is om tijdens de UIT gewoon alle verenigingen langs te gaan en te kijken wat jou het leukst lijkt. Spijt zul je in ieder geval niet krijgen.

Over de ontgroening hoef je je niet druk te maken. Achteraf heb ik een erg toffe tijd gehad en veel gelachen. Ten tijde is het soms een beetje doorbijten.
Dat is wel belangrijk ja, dat het niet een uitgesproken soort is wat er rond loopt. Bij het USC heb ik trouwens wel meer het idee dat dat het geval is dan bijv. Veritas of Unitas.

Afgaande op wat je zegt denk ik dat de feestcultuur van Veritas mij meer ligt, al is een avondje slap ouwehoeren ook zeker niet verkeerd natuurlijk. En met de UIT (spijt dat ik die dit jaar niet heb gelopen!), bedoel je echt inschrijven of gewoon ff langs alle verenigingen hoppen?

Nee de ontgroening lijkt me niet gezellig, maar wel gewoon te doen. Zolang je maar een beetje de zaak kan relativeren, lijkt me er niet bijster veel aan de hand.
  woensdag 18 april 2012 @ 00:15:54 #81
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_110468908
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 00:02 schreef feyenoordfan92 het volgende:

[..]

Haha ja, goede edit, 90% ben ik al bekend mee. Biton is inderdaad niet helemaal mijn ding, aangezien het op mijn studie vol zit van dat soort mensen (no offence naar hen). Dat is ook meteen een van de redenen dat ik besloten heb bij een vereniging te gaan. Ik heb natuurlijk wel contact met mensen van mijn studie maar ik begrijp wel dat dit geen vrienden voor het leven zullen worden (is ook schier onmogelijk als je kijkt naar het aantal contacturen en de formele houding ten opzichte van elkaar in werkgroepen- wat ook weer deels te wijten is aan het feit dat een aantal mensen veel vrienden op de vereniging hebben en niet veel trek hebben om lekker sociaal te doen met mensen uit de werkgroep ) en dan moet je op een gegeven moment toch je conclusies trekken. Studeren gaat me zonder al te veel moeite redelijk af, dus als ik na de zomer op kamers ga, wil ik natuurlijk meerdere avonden per week iets te doen hebben.

[..]

Dat is wel belangrijk ja, dat het niet een uitgesproken soort is wat er rond loopt. Bij het USC heb ik trouwens wel meer het idee dat dat het geval is dan bijv. Veritas of Unitas.

Afgaande op wat je zegt denk ik dat de feestcultuur van Veritas mij meer ligt, al is een avondje slap ouwehoeren ook zeker niet verkeerd natuurlijk. En met de UIT (spijt dat ik die dit jaar niet heb gelopen!), bedoel je echt inschrijven of gewoon ff langs alle verenigingen hoppen?

Nee de ontgroening lijkt me niet gezellig, maar wel gewoon te doen. Zolang je maar een beetje de zaak kan relativeren, lijkt me er niet bijster veel aan de hand.
Als je de kans hebt moet je je gewoon inschrijven voor de UIT. Erg leuke week waar je Utrecht en vooral alle studentenverenigingen leert kennen. Als niet-UITloper kom je denk ik nergens binnen.
  woensdag 18 april 2012 @ 09:43:24 #82
330855 ejiraM
for the greater good
pi_110473720
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 00:15 schreef Knuck-les het volgende:

[..]

Als je de kans hebt moet je je gewoon inschrijven voor de UIT. Erg leuke week waar je Utrecht en vooral alle studentenverenigingen leert kennen. Als niet-UITloper kom je denk ik nergens binnen.
Ik weet dat je in Leiden een passepartout kan kopen voor als je geen eerstejaars meer bent maar toch toegang wilt tot de feesten enzo. Als dat in Utrecht ook zo is zou ik dat echt aanraden en een vriend zoeken die met je mee wil :Y Overdag kun je dan waarschijnlijk rondleidingen volgen door het pand en over de vereniging, en 's avonds naar een feest. Met zo'n passepartout kan je veel meer zelf bepalen wat je wil in plaats van dat je in een groep zit of als mentor een groep op sleeptouw neemt en ook moet luisteren naar wat zij willen :P
  woensdag 18 april 2012 @ 16:43:48 #83
343891 DanielBackward
Appels zijn rond!
pi_110491385
@Viaregnum2 kun je toelichten wat je bedoelde met dat het eerste jaar bij het corps in Leiden 'duur' zou zijn?
pi_110491864
quote:
10s.gif Op maandag 16 april 2012 15:23 schreef asstudent het volgende:

Dit klopt niet helemaal (in het geval van ASC). Elk dispuut heeft een huis, maar je hospiteert niet. Als ze jou in het huis willen, vragen ze je. Hoeveel nieuwelingen ze vragen, ligt aan het aantal mensen dat eruit gaat. Soms gaat er maar eentje uit, en vragen ze er ook eentje bij, soms zijn het er twee of drie. Ze vragen je natuurlijk alleen als je bij de bewoners past en als je gewoon leuk bent ;)
  woensdag 18 april 2012 @ 17:00:51 #85
361916 Casie
It's in the water
pi_110492206
quote:

[..]

Zoals een bekende Augustijn het zou verwoorden: "alles is een optie, en opties heb je op alles"... En zo is het maar net ;)
:D ! Geweldig om dit zelfs op Fok nog tegen te komen.

quote:
7s.gif Op dinsdag 17 april 2012 21:16 schreef asstudent het volgende:
Hoi,

Groeten

Gewoon naar het scholierenfeest gaan en anders tijdens de introductieweek elke vereniging bezoeken, pas dan kan je een goeie keuze maken. Ik had toen ik in Leiden kwam niet verwacht dat ik voor mijn vereniging zou kiezen, maar de sfeer sprak mij meteen aan. Feiten en op papier de verschillen moeten niet meetellen voor je keuze, je gevoel zegt meestal al genoeg :)
  woensdag 18 april 2012 @ 17:02:22 #86
302853 themole
graaft totaal door.
pi_110492269
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 17:00 schreef Casie het volgende:

[..]

:D ! Geweldig om dit zelfs op Fok nog tegen te komen.
Minerva heeft er ook nog een nummer over geschreven. :')

Niet altijd serieus
  woensdag 18 april 2012 @ 17:27:34 #87
361916 Casie
It's in the water
pi_110493312
quote:
14s.gif Op woensdag 18 april 2012 17:02 schreef themole het volgende:

[..]

Mijn Augustijnse huisgenoten en vrienden hadden het er ook allemaal over, dit maakt het studeren weer wat leuker thanks _O-
  woensdag 18 april 2012 @ 18:14:23 #88
302853 themole
graaft totaal door.
pi_110495192
Vraag me af of de betrokkenen zichzelf nog wel op de societeit durven te tonen. :')
Niet altijd serieus
  woensdag 18 april 2012 @ 18:27:56 #89
361916 Casie
It's in the water
pi_110495664
Ja, na een paar weken was die al weer terug, huisgenoot zit in hetzelfde gezelschap vandaar dat ik het weet. Zijn ex komt nog steeds zelden want iedereen spreekt haar er nu ook op aan, logisch maar vervelend voor haar. Wel is er heel veel gezeik in het raeven huis, waar hij woonde en erg prominent is/was binnen Augustinus, en zijn er ook mensen vertrokken. De t-shirts die er over zijn gemaakt zijn ook komisch.
  woensdag 18 april 2012 @ 18:49:10 #90
343891 DanielBackward
Appels zijn rond!
pi_110496666
Zou iemand mij kunnen vertellen of je veel geld kwijt bent als je bij 't corps zit?
  woensdag 18 april 2012 @ 18:55:42 #91
361916 Casie
It's in the water
pi_110497009
Je kan over het algemeen wel reken op ongeveer:
- plusminus 100 euro contributie per jaar
- maandelijkse contributie aan je dispuut/cordiaal/gezelschap (mijn ervaring is ongeveer 25)
- uitjes ook wel 250 euro (maar ik zit bij een dispuut, dus weet niet of het een realistisch bedrag is over het algemeen)
- drinken 200, aan de andere kant zal je dat ook kwijt zijn als je gewoon gaat stappen. Zelfs een stuk meer.
- dispuutsdingen (almanak, das, dispuuts/cordiaalkleding) ook wel 100 euro in je eerste jaar
- kmt-tijd, rond de 100 euro (wij hebben ook nog ontgroening, dat kost ook ongeveer 100)

Volgens mij heb ik het meeste zo wel, maar het zal sterk afhangen bij welke vereniging je gaat. Ook al zal het nergens weinig zijn, zeker niet je eerste jaar ;)
  woensdag 18 april 2012 @ 19:04:57 #92
343891 DanielBackward
Appels zijn rond!
pi_110497487
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 18:55 schreef Casie het volgende:
- maandelijkse contributie aan je dispuut/cordiaal/gezelschap (mijn ervaring is ongeveer 25)
- uitjes ook wel 250 euro (maar ik zit bij een dispuut, dus weet niet of het een realistisch bedrag is over het algemeen)
- drinken 200, aan de andere kant zal je dat ook kwijt zijn als je gewoon gaat stappen. Zelfs een stuk meer.
- dispuutsdingen (almanak, das, dispuuts/cordiaalkleding) ook wel 100 euro in je eerste jaar
- kmt-tijd, rond de 100 euro (wij hebben ook nog ontgroening, dat kost ook ongeveer 100)

Volgens mij heb ik het meeste zo wel, maar het zal sterk afhangen bij welke vereniging je gaat. Ook al zal het nergens weinig zijn, zeker niet je eerste jaar ;)
Oke dit valt redelijk mee, het loopt niet op in duizenden euro's oid als je gewoon 'normaal' doet :D
  woensdag 18 april 2012 @ 19:07:28 #93
330855 ejiraM
for the greater good
pi_110497634
quote:
14s.gif Op woensdag 18 april 2012 17:02 schreef themole het volgende:

[..]

Haha geniaal, die kende ik nog niet :D Heerlijk hoe zo'n mail heel Leiden is doorgegaan :')
  woensdag 18 april 2012 @ 19:10:41 #94
330855 ejiraM
for the greater good
pi_110497806
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 18:55 schreef Casie het volgende:

Volgens mij ben ik ongeveer hetzelfde kwijt :Y En je eerste jaar is inderdaad by far het duurst.
pi_110505152
1250 Euro voor het eerste jaar alleen al?
Dure grap. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 18 april 2012 @ 22:25:31 #96
330855 ejiraM
for the greater good
pi_110510391
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 21:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
1250 Euro voor het eerste jaar alleen al?
Dure grap. :)
True, maar betwijfel of het daadwerkelijk zoveel meer is dan met vrienden wekelijks stappen (drank is toch vaak de helft goedkoper op een vereniging dan in een kroeg) en op vakantie gaan..
pi_110512319
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 19:07 schreef ejiraM het volgende:

[..]

Haha geniaal, die kende ik nog niet :D Heerlijk hoe zo'n mail heel Leiden is doorgegaan :')
Haha, ik woon in the middle of nowhere en weet ook waar het over gaat :') Mijn vriend in Rotterdam liet het lezen, bij SSR-R is de mail ook rondgegaan ;)

In ieder geval, bij welke vereniging zit jij en hoe bevalt dat? :)
  woensdag 18 april 2012 @ 22:56:41 #98
302853 themole
graaft totaal door.
pi_110512387
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 22:55 schreef v-eraax het volgende:

[..]

Haha, ik woon in the middle of nowhere en weet ook waar het over gaat :') Mijn vriend in Rotterdam liet het lezen, bij SSR-R is de mail ook rondgegaan ;)

In ieder geval, bij welke vereniging zit jij en hoe bevalt dat? :)
In Delft heb ik die mail ook al enkele malen voorbij zien komen. :P
Niet altijd serieus
pi_110514779
quote:
True, maar betwijfel of het daadwerkelijk zoveel meer is dan met vrienden wekelijks stappen (drank is toch vaak de helft goedkoper op een vereniging dan in een kroeg) en op vakantie gaan..
Iets zegt me dat ze niet minder op vakantie gaan dan de overige studenten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 19 april 2012 @ 00:02:12 #100
330855 ejiraM
for the greater good
pi_110515484
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 23:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee, klopt. Maar bedoelde meer dat je dat soort kosten vaak gerekend worden bij de kosten van een vereniging, terwijl je dat makkelijk vergeet bij wat je aan "gewone" vrienden kwijt bent :+
Daarnaast ben je vaak wellicht met een grotere groep en is het daardoor goedkoper. Zo gaan er geregeld verenigingen op wintersport met tientallen tot honderden mensen..

@v-eraax Ik ben lid van Quintus (Leiden) en dat bevalt echt heel goed *)
  donderdag 19 april 2012 @ 00:25:59 #101
361916 Casie
It's in the water
pi_110516314
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 23:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ga niet minder op vakantie dan de gemiddelde student denk ik nee, maar ik betaal 30 euro contributie per maand aan mijn dispuut en daarvan gaat 10 euro per maand naar een pot voor de half-lustrumreis en de lustrumreis, zodat je dan niet opeens een enorm bedrag hoeft op te hoesten. Dat zou ik dan weer kunnen verrekenen met wat ik uit zou geven met normale vakanties als ik niet met mijn dispuut zou gaan.

Maar dit zegt eigenlijk alles in een notendop :P :

quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 00:02 schreef ejiraM het volgende:

[..]

Nee, klopt. Maar bedoelde meer dat je dat soort kosten vaak gerekend worden bij de kosten van een vereniging, terwijl je dat makkelijk vergeet bij wat je aan "gewone" vrienden kwijt bent :+

pi_110516694
Ik heb als tip: actief meedoen tijdens de introweek en de kennismakingskamp, zo maak je genoeg vrienden voor het hele jaar.
Heb zelf overigens de wiskunde tentamen niet gehaald , knallen op de herkansing dus :')
Ben trouwens ook van plan bij een studentenverenigingnte gaan aan het begin van mijn 2e jaar
  donderdag 19 april 2012 @ 08:14:17 #103
343891 DanielBackward
Appels zijn rond!
pi_110519806
Hebben alle opleidingen een taal en wiskunde toets?
  donderdag 19 april 2012 @ 10:29:46 #104
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110522994
Wat betreft geld: daar wordt niet over geluld, dat heb je gewoon. Maar de ene vereniging is wel wat duurder dan de andere. Ook als je naar de verenigingshistorie kijkt in Nederland dan zie je dat sommige verenigingen juist zijn opgericht om een betaalbaar en toegankelijk alternatief te bieden ten opzichte van andere verenigingen. Hoewel de verschillen niet meer zo extreem zijn als vroeger, zijn ze er nog wel. Als je het niet al te breed hebt is het handig om daar rekening mee te houden.

De verschillen komen niet kunstmatig tot stand maar vanuit het principe dat mooie dingen mooi zijn, maar nou eenmaal een smak pecunia kosten als je alles bij elkaar optelt. Bier is goedkoop, maar wintersport, een reis tijdens het zomerreces, paar weekendjes weg, hockeytoernooien, zeilweek, meerdere feestweken, dies, groentijd etc. is dat allemaal niet. Dit staat nog los van de lustra en eventuele andere bijkomstige kosten zoals contributie en heffingen. Afhankelijk van hoe actief de club is en hoeveel er georganiseerd wordt kan dat allemaal flink verschillen.

Sommige verenigingen organiseren (lustrum)feestweken met een budget dat oploopt in de vele miljoenen euro's, andere doen het met een paar ton, weer andere met enkele tienduizenden euro's en kleinere wellicht zelfs maar met een paar duizend euro. Dat is wel een teken van het verschil in geld dat binnen een vereniging omgaat.
--
pi_110533410
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 08:14 schreef DanielBackward het volgende:
Hebben alle opleidingen een taal en wiskunde toets?
Nee, hier niet. Geschiedenis.
pi_110537024
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 00:02 schreef ejiraM het volgende:

[..]

@v-eraax Ik ben lid van Quintus (Leiden) en dat bevalt echt heel goed *)
Oke! Ik wil ook lid worden in Leiden dus misschien kom ik je nog tegen volgend jaar ;) Vind je het niet jammer dat ze daar geen jaarclubs hebben? (dat is toch zo? haha)
  vrijdag 20 april 2012 @ 03:25:36 #107
330855 ejiraM
for the greater good
pi_110549985
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 16:25 schreef v-eraax het volgende:

[..]

Oke! Ik wil ook lid worden in Leiden dus misschien kom ik je nog tegen volgend jaar ;) Vind je het niet jammer dat ze daar geen jaarclubs hebben? (dat is toch zo? haha)
Quintus heeft in elk geval geen jaarclubs. Mocht je beide erg graag willen zijn er verenigingingen waarbij beide wordt aangeboden. Heb er echter nooit last van gehad :N Ik heb een jaar met leuke jaargenootjes aan wie ik altijd alles kan vragen, maar bijvoorbeel ook een dispuut die op bepaalde manieren toch graag de beste wil zijn :)
pi_110564593
Ga naar de introductieweek/doe een kleinschalige studie.
pi_110661785
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 17:27 schreef Casie het volgende:

[..]

Mijn Augustijnse huisgenoten en vrienden hadden het er ook allemaal over, dit maakt het studeren weer wat leuker thanks _O-
Wat is dit erg _O-
Is die mail die ik ergens las dus echt gestuurd?
  maandag 23 april 2012 @ 02:12:28 #110
361916 Casie
It's in the water
pi_110661858
Ja, het is echt waar. Sommige quotes uit de brief zijn hier bekende uitspraken geworden :')
pi_110661883
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 02:12 schreef Casie het volgende:
Ja, het is echt waar. Sommige quotes uit de brief zijn hier bekende uitspraken geworden :')
Tering, wat een triestheid was die mail. Misschien nog wel het meest om de taaltechnische 'hoogstandjes' :')
Ken je ook het oude verhaal over het gejatte dagboek van 2 meisjes met een soort bangalijst :D
  maandag 23 april 2012 @ 02:18:59 #112
361916 Casie
It's in the water
pi_110661912
Jep, door dat verhaal hebben de mannen hier in huis ook een bangalijst opgesteld
  maandag 23 april 2012 @ 08:50:57 #113
330855 ejiraM
for the greater good
pi_110663350
quote:
17s.gif Op maandag 23 april 2012 02:15 schreef debeterebob het volgende:

[..]

Tering, wat een triestheid was die mail. Misschien nog wel het meest om de taaltechnische 'hoogstandjes' :')
Ken je ook het oude verhaal over het gejatte dagboek van 2 meisjes met een soort bangalijst :D
Nee, vertel! :o

Wel het verhaal over het meisje en de hond :')
pi_110752922
Dagboek van een meisje van UVSV geloof ik :')

Iemand die volgend jaar lid gaat worden bij Albertus? :)
Moo
  vrijdag 27 april 2012 @ 01:50:41 #115
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_110848438
quote:
14s.gif Op woensdag 25 april 2012 00:18 schreef Zuivelkoe het volgende:
Dagboek van een meisje van UVSV geloof ik :')
Dagboek van een uf ja. Heel oud al, volgens mij...
  vrijdag 27 april 2012 @ 10:34:25 #116
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110853408
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 april 2012 01:50 schreef ViaRegnum2 het volgende:

[..]

Dagboek van een uf ja. Heel oud al, volgens mij...
Dat was zelfs nog voor mijn tijd. 2001 of 2002 ofzo.

Maar om een of andere vage reden lekt er elk jaar/kwartaal wel iets gelijksoortigs uit. Zoals een jaarclubje van minerva in 2005 (of 2006?) die uit elkaar spatte en toen besloot alle naaktfoto's van elkaar op het internet te knallen. Waarom vrouwen sowieso de neiging hebben om bij het minst of geringste elkaar naakt op de gevoelige plaat te leggen is mij ook altijd een raadsel gebleven, maar dat was toen ook weer even een hype voor een weekje.
--
  vrijdag 27 april 2012 @ 16:31:52 #117
330855 ejiraM
for the greater good
pi_110866563
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 april 2012 10:34 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat was zelfs nog voor mijn tijd. 2001 of 2002 ofzo.

Maar om een of andere vage reden lekt er elk jaar/kwartaal wel iets gelijksoortigs uit. Zoals een jaarclubje van minerva in 2005 (of 2006?) die uit elkaar spatte en toen besloot alle naaktfoto's van elkaar op het internet te knallen. Waarom vrouwen sowieso de neiging hebben om bij het minst of geringste elkaar naakt op de gevoelige plaat te leggen is mij ook altijd een raadsel gebleven, maar dat was toen ook weer even een hype voor een weekje.
Ik heb t gegoogled, en was inderdaad 2002 geloof ik :Y
pi_111013173
Hallo,

Ik wilde het nog even over het wonen hebben:

Binnenkort krijg ik, als het gebouw is opgeleverd, een kamer in A'dam Oud-west.
Er kunnen drie scenario's plaatsvinden:

1 het beste: ik zeg mijn kamer op en kan dat geld wat ik anders kwijt was aan huur en boodschappen nog even sparen (handig voor als mijn studie onverhoopt duurder uitvalt). Ik hoop dan via het corps een kamer te krijgen. :D

2 een middenweg: ik hou mijn kamer aan, word lid van het corps en hopelijk 'krijg/kom ik in aanmerking voor' een kamer dichter in de buurt van het centrum (echter, het nadeel is dat ik die maanden dat ik al op kamers was niet kan sparen en dat is toch ongeveer 1500 euro en moet ik wat opnemen van mijn studielening omdat ik net niet rondkom van mijn salaris). :)

3) het doemscenario: ik zeg mijn kamer op. Het voordeel is dat ik nog flink wat kan sparen en geen gebruik hoef te maken van mijn studielening. Echter, ik hou aan mijn netkwerkpogingen geen kamer over (hoe oneerbiedig dat ook klinkt) en moet voor de 'time being' heen en weer reizen. :(

Zoals iemand al eerder op dit forum zei: 'Er is geen garantie op een kamer. De laatste jaren zijn er simpelweg meer nieuwe studenten die zich aanmelden voor de verenigingen dan dat er verenigingshuizen zijn'.

Hebben jullie nog een advies, of zie ik iets over het hoofd? :o

Ik hoor het graag!

Groetjes
  woensdag 2 mei 2012 @ 10:28:59 #119
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_111030113
quote:
11s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 21:05 schreef asstudent het volgende:
Hallo,

Ik wilde het nog even over het wonen hebben:

Binnenkort krijg ik, als het gebouw is opgeleverd, een kamer in A'dam Oud-west.
Er kunnen drie scenario's plaatsvinden:

1 het beste: ik zeg mijn kamer op en kan dat geld wat ik anders kwijt was aan huur en boodschappen nog even sparen (handig voor als mijn studie onverhoopt duurder uitvalt). Ik hoop dan via het corps een kamer te krijgen. :D

2 een middenweg: ik hou mijn kamer aan, word lid van het corps en hopelijk 'krijg/kom ik in aanmerking voor' een kamer dichter in de buurt van het centrum (echter, het nadeel is dat ik die maanden dat ik al op kamers was niet kan sparen en dat is toch ongeveer 1500 euro en moet ik wat opnemen van mijn studielening omdat ik net niet rondkom van mijn salaris). :)

3) het doemscenario: ik zeg mijn kamer op. Het voordeel is dat ik nog flink wat kan sparen en geen gebruik hoef te maken van mijn studielening. Echter, ik hou aan mijn netkwerkpogingen geen kamer over (hoe oneerbiedig dat ook klinkt) en moet voor de 'time being' heen en weer reizen. :(

Zoals iemand al eerder op dit forum zei: 'Er is geen garantie op een kamer. De laatste jaren zijn er simpelweg meer nieuwe studenten die zich aanmelden voor de verenigingen dan dat er verenigingshuizen zijn'.

Hebben jullie nog een advies, of zie ik iets over het hoofd? :o

Ik hoor het graag!

Groetjes
Hm. Als ik jou was, zou ik ervoor zorgen dat je sowieso een kamer hebt. Ik zou je kamer in Oud-West dus pas opzeggen op het moment dat je een kamer in een ledenhuis hebt gefixt. Dat kost misschien wat geld en je betaalt misschien een maandje dubbele huur, maar het zij zo. Er is gewoon geen garantie dat je aan een kamer in een ledenhuis komt, en als je zonder kamer zit en wel lid bent, is het helemaal zuur.
  woensdag 2 mei 2012 @ 11:09:21 #120
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_111031361
quote:
2s.gif Op woensdag 2 mei 2012 10:28 schreef ViaRegnum2 het volgende:

[..]

Hm. Als ik jou was, zou ik ervoor zorgen dat je sowieso een kamer hebt. Ik zou je kamer in Oud-West dus pas opzeggen op het moment dat je een kamer in een ledenhuis hebt gefixt. Dat kost misschien wat geld en je betaalt misschien een maandje dubbele huur, maar het zij zo. Er is gewoon geen garantie dat je aan een kamer in een ledenhuis komt, en als je zonder kamer zit en wel lid bent, is het helemaal zuur.
Inderdaad. Het lidmaatschap en het hebben van een kamer staat redelijk los van elkaar. Zeker in Amsterdam is het gebruik dat mensen zelf - of via hun vader - op zoek gaan naar een hut. Huizen worden ook vaak pas relatief laat in het jaar gewisseld, of pas als er überhaupt een plekje vrijkomt. Niet elk huis zit er op te wachten om meteen aan het begin van het nieuwe jaar een random pannenkoeken jaarsch in huis te nemen. Dat heeft ook wat tijd nodig. Soms kan je wel al binnen je jaar wat regelen als iemand toevallig net een hutje gekocht heeft met nog wat kamers erin die vrij zijn of een zus heeft die nog wel wat weet. Maar dat is ook vaak toeval.

Sowieso is het lid worden met het idee 'dan krijg ik snel een kamer' niet de meest fantastische uitgangspositie om jezelf aan te melden. Zeker in de eerste periode zou dat eigenlijk iets zijn waar je helemaal geen rekening mee moet houden, omdat dit van invloed kan zijn op allerlei belangrijke keuzes en op je uitstraling. Ik zou dan ook sowieso je pand aanhouden en pas gaan wisselen als er iets langskomt dat qua gezelligheid en locatie veel beter is.

Daarnaast is het wel handig om wat geld te sparen als je lid gaat worden. Laat ik het zo zeggen: het zal waarschijnlijk niet je studie zijn die onverwacht duurder uitvalt.
--
pi_111211019
Idd, het is heel anders aangezien iedereen in z'n uppie aan een studie begint. Je leert zoo snel mensen kennen! Bij een studentenvereniging kun je vaak ook nog in het voorjaar inschrijven.. misschien voor jou handig zodat je je eerst op school kunt richten. Want was is nou vervelender als leuke mensen ontmoeten bij een studentenvereniging maar uiteindelijk weg moeten uit A'dam omdat je je studie erdoor niet haalt..beetje jammer
  woensdag 9 mei 2012 @ 00:46:00 #122
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_111318535
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:07 schreef picolientje2012 het volgende:
Bij een studentenvereniging kun je vaak ook nog in het voorjaar inschrijven.. misschien voor jou handig zodat je je eerst op school kunt richten.
Zowel TS als asstudent gaan volgend jaar niet naar "school" maar naar de universiteit. Verder ken ik heel weinig studentenverenigingen waarbij je je ook in het voorjaar kunt inschrijven, en die zijn dan sowieso niet traditioneel (corps/AHC). Daar ging het hier wel over.
pi_111321087
De (redelijk traditionale) roeivereniging hier (Tilburg) kent een lentelichting. Wat ik ervan hoor is dat het maar een schraal gedoe is aangezien je jaargenoten elkaar dan inderdaad al een halfjaar kennen en de disputen hun introductietijd voor dat jaar ook al hebben gehad.

Lijkt me niets dus, lentelid worden.
Play hard, go pro.
  woensdag 9 mei 2012 @ 13:05:12 #124
370039 Morera
more more more
pi_111330735
Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd bij corpsen? Is dat een groot issue?
  woensdag 9 mei 2012 @ 13:42:15 #125
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_111332387
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 13:05 schreef Morera het volgende:
Wat is eigenlijk de gemiddelde leeftijd bij corpsen? Is dat een groot issue?
De meeste mensen die lid worden doen dat gelijk als ze gaan studeren; 18 jaar in het eerste jaar dus. Dan ben je tot ongeveer je 5e jaar actief op de vereniging. Denk dat de gemiddelde leeftijd 20/21 is.
  woensdag 9 mei 2012 @ 15:54:23 #126
370039 Morera
more more more
pi_111337847
Daar ben ik dan iets te oud voor denk ik, thanks
  woensdag 9 mei 2012 @ 16:43:19 #127
330855 ejiraM
for the greater good
pi_111339684
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 15:54 schreef Morera het volgende:
Daar ben ik dan iets te oud voor denk ik, thanks
Het is gemiddeld hè, zijn er genoeg van ruim in de 20 die nog lid worden hoor :Y
pi_111351452
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 16:43 schreef ejiraM het volgende:

[..]

Het is gemiddeld hè, zijn er genoeg van ruim in de 20 die nog lid worden hoor :Y
Van het ASC weet ik dat je niet ouder dan 22 mag zijn om lid te worden, dus ruim in de 20 zit er niet in ;)
pi_111356376
Hallo,

Allemaal bedankt voor de reacties: ik zal mijn kamer aanhouden en zoals het er nu naar uitziet mij in augustus aanmelden :-).

@ morera: ik geloof best dat er leeftijdsgrenzen bestaan. Ikzelf denk dat niet zozeer het getal, maar je karakter, referentiekader en je motivatie voor jezelf kunnen bepalen of je wel/ niet geschikt bent voor een studentencorps/vereniging. :-)

Groeten
pi_148808772
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 01:08 schreef Fingon het volgende:
Kan wel, aan de andere kant ontgroening ed doen met allemaal 18-jarigen is vaak iets minder interessant, zeker in de maanden erna omdat je toch in andere fases in je leven zit.
Sorry voor de kick maar uit nieuwsgierigheid: doel je met ''andere fases in je leven zit'' op leeftijd of het feit dat de persoon waar je op reageerde al bijna aan z'n master is begonnen?
pi_148810681
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 16:04 schreef C.Carrera het volgende:

[..]

Sorry voor de kick maar uit nieuwsgierigheid: doel je met ''andere fases in je leven zit'' op leeftijd of het feit dat de persoon waar je op reageerde al bijna aan z'n master is begonnen?
Ik bedoel dat je de master in gaat. Als je die nominaal afmaakt ben je dus na 1 jaar weer weg. Dat lijkt mij dan een suboptimale investering. Allerlei zaken waar je pas in latere jaren voor in aanmerking komt (zoals bestuur) kun je dan simpelweg niet doen. Dat lijkt mij een slechte deal versus de tijd en geld die je (afhankelijk van het type vereniging) erin steekt.
Ben je van plan om 3 jaar oid over je master te doen, dan kan ik het me goed voorstellen dat het waarde heeft.
Beneath the gold, bitter steel
pi_148811036
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:01 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ik bedoel dat je de master in gaat. Als je die nominaal afmaakt ben je dus na 1 jaar weer weg. Dat lijkt mij dan een suboptimale investering. Allerlei zaken waar je pas in latere jaren voor in aanmerking komt (zoals bestuur) kun je dan simpelweg niet doen. Dat lijkt mij een slechte deal versus de tijd en geld die je (afhankelijk van het type vereniging) erin steekt.
Ben je van plan om 3 jaar oid over je master te doen, dan kan ik het me goed voorstellen dat het waarde heeft.
En als je als 21/22-jarige lid word van een studentenvereniging maar wel gewoon eerstejaars bent aan de universiteit?
pi_148811491
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:10 schreef C.Carrera het volgende:

[..]

En als je als 21/22-jarige lid word van een studentenvereniging maar wel gewoon eerstejaars bent aan de universiteit?
Dat kan gewoon. Zijn er genoeg. Alleen is dat meestal wel een beetje de uiterlijke leeftijd dat het nog waarde heeft om je dan aan te melden. Tenzij je er volledig schijt aan hebt en met veel jongere mensen zo lang op kan schieten. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat lastig is zo af en toe.
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_148811575
quote:
14s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:24 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:

[..]

Dat kan gewoon. Zijn er genoeg. Alleen is dat meestal wel een beetje de uiterlijke leeftijd dat het nog waarde heeft om je dan aan te melden. Tenzij je er volledig schijt aan hebt en met veel jongere mensen zo lang op kan schieten. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat lastig is zo af en toe.
Waarom is dat volgens jou de uiterlijke leeftijd en waaraan merkte je dat het af en toe lastig kan zijn?
pi_148811752
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:27 schreef C.Carrera het volgende:

[..]

Waarom is dat volgens jou de uiterlijke leeftijd en waaraan merkte je dat het af en toe lastig kan zijn?
Omdat je in een andere levensfase zit. Uitzondering daargelaten natuurlijk, maar 18-jarigen komen rechtstreeks van de middelbare school af en leven vaak ook nog zo. Als 21/22 jarige, of je nou 1e of ouderejaars bent, heb je toch al iets meer meegemaakt. Vooral als jij straks 24 bent en al meteen een vd oudsten bent zul je het wel merken. Maar in een leuk dispuut hoeft dit verder niks uit te maken, aangezien jij hun, en zij jou uitkiezen omdat jullie elkaar wel chill lijken.

Het is lastig uit te leggen. Ik kan met meer dan genoeg opschieten daar niet van. Maar ik merk al na 2 jaar dat de nieuwe aanwas toch echt een stuk jonger is en ik me er al snel aan begin te ergeren.

Maar als 21/22 jarige en je twijfelt, zou ik het gewoon doen. Je kan nog gewoon een mooie tijd hebben. Maar ik zal niet veel langer wachten in ieder geval ;)
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_148811839
quote:
14s.gif Op zondag 18 januari 2015 17:33 schreef LosBuenosMuchachos het volgende:

[..]

Omdat je in een andere levensfase zit. Uitzondering daargelaten natuurlijk, maar 18-jarigen komen rechtstreeks van de middelbare school af en leven vaak ook nog zo. Als 21/22 jarige, of je nou 1e of ouderejaars bent, heb je toch al iets meer meegemaakt. Vooral als jij straks 24 bent en al meteen een vd oudsten bent zul je het wel merken. Maar in een leuk dispuut hoeft dit verder niks uit te maken, aangezien jij hun, en zij jou uitkiezen omdat jullie elkaar wel chill lijken.

Het is lastig uit te leggen. Ik kan met meer dan genoeg opschieten daar niet van. Maar ik merk al na 2 jaar dat de nieuwe aanwas toch echt een stuk jonger is en ik me er al snel aan begin te ergeren.

Maar als 21/22 jarige en je twijfelt, zou ik het gewoon doen. Je kan nog gewoon een mooie tijd hebben. Maar ik zal niet veel langer wachten in ieder geval ;)
Oke, bedankt voor je hulp.
pi_148829849
Als 21-jarige nog sjaars van achteren pompen :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')