abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109552256
Enig.
pi_109552311
Er zijn ook voldoende kleinere studentenverenigingen (bijvoorbeeld: Nereus, Ascrum) waar je in het eerste jaar bij kan. Daarnaast heb je ook nog studieverenigingen, in jouw geval SEFA of FSA, waar je ook mensen leert kennen zonder ontgroening.

Als je "echt" voor het actieve studentenleven wilt kiezen dan is het inderdaad een optie om bij ASC of LANX lid te worden. De keuze tussen deze twee is een persoonlijke, waarbij mijn inziens je achtergrond de belangrijkste factor is. Bij ASC heb je in de zomervakantie twee weken ontgroening (kamp en sociëteit) en daarna nog dispuuts-ontgroening. De laatste duurt drie weken en is tijdens de collegeperiode, dus dat zal ten koste gaan van je studie. Het eerste jaar is sowieso een drukke periode als je lid bent geworden, maar met de juiste instelling en discipline moet je in staat zijn om je BSA te halen.
pi_109552337
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:15 schreef twaalf het volgende:
Enig.
Goh, wat een intelligent wezen ben jij toch.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
pi_109552466
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:17 schreef TJV het volgende:

[..]

Goh, wat een intelligent wezen ben jij toch.
Jij geeft af op dingen die je niet kent. Dat spreekt ook niet voor je.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_109552589
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:19 schreef Skv het volgende:

[..]

Jij geeft af op dingen die je niet kent. Dat spreekt ook niet voor je.
Dat doe ik niet, ik zeg slechts dat ik het niet nodig acht. Ik heb zelf ook overwogen om bij een studentenvereniging te gaan, ben bij van alles langs geweest maar heb het niet gedaan. TS denkt dat hij alleen bij een studentenvereniging vrienden kan maken maar dat is niet zo.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
  maandag 26 maart 2012 @ 23:22:55 #31
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109552594
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:16 schreef ASR.N het volgende:
Er zijn ook voldoende kleinere studentenverenigingen (bijvoorbeeld: Nereus, Ascrum) waar je in het eerste jaar bij kan. Daarnaast heb je ook nog studieverenigingen, in jouw geval SEFA of FSA, waar je ook mensen leert kennen zonder ontgroening.

Als je "echt" voor het actieve studentenleven wilt kiezen dan is het inderdaad een optie om bij ASC of LANX lid te worden. De keuze tussen deze twee is een persoonlijke, waarbij mijn inziens je achtergrond de belangrijkste factor is. Bij ASC heb je in de zomervakantie twee weken ontgroening (kamp en sociëteit) en daarna nog dispuuts-ontgroening. De laatste duurt drie weken en is tijdens de collegeperiode, dus dat zal ten koste gaan van je studie. Het eerste jaar is sowieso een drukke periode als je lid bent geworden, maar met de juiste instelling en discipline moet je in staat zijn om je BSA te halen.
Hm.. Goed punt. Dat is inderdaad het voornaamste verschil. Het actieve studentenleven is supemooi maar wel iets waar je voor moet gaan. Lid ben je niet een avondje per week, maar gewoon 24/7 per dag zolang je actief bent :P

Als je het vrijblijvender wil kunnen de kleine en de (corporale) sportverenigingen wel uitkomst bieden, Maar mijn ervaring is - wat ik gezien heb bij mensen - dat veel daarvan het 'echte actieve' dispuuts en verenigingsleven dan heel erg gaan missen. Ze hebben er even aan mogen ruiken, maar nooit echt mogen meemaken. Toch best kut.

Mooi van een vereniging is wel dat je ook heel veel mensen leert kennen buiten je eigen studie om. Blijken ook veel toffe gasten geneeskunde of politicologie te studeren etc. Anders was je die wellicht nooit tegengekomen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_109552635
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:22 schreef TJV het volgende:

[..]

Dat doe ik niet, ik zeg slechts dat ik het niet nodig acht. Ik heb zelf ook overwogen om bij een studentenvereniging te gaan, ben bij van alles langs geweest maar heb het niet gedaan. TS denkt dat hij alleen bij een studentenvereniging vrienden kan maken maar dat is niet zo.
En het argument dat het een toevoeging aan je sociale leven is doe je af als 'totaal irrelevant'. :?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_109552676
Ik zeg nergens dat het geen toevoeging is. Het lijkt me voor de hand liggend dat je daar vrienden maakt, nietwaar?
pi_109553319
quote:
Hm.. Goed punt. Dat is inderdaad het voornaamste verschil. Het actieve studentenleven is supemooi maar wel iets waar je voor moet gaan. Lid ben je niet een avondje per week, maar gewoon 24/7 per dag zolang je actief bent :P

Als je het vrijblijvender wil kunnen de kleine en de (corporale) sportverenigingen wel uitkomst bieden, Maar mijn ervaring is - wat ik gezien heb bij mensen - dat veel daarvan het 'echte actieve' dispuuts en verenigingsleven dan heel erg gaan missen. Ze hebben er even aan mogen ruiken, maar nooit echt mogen meemaken. Toch best kut.

Mooi van een vereniging is wel dat je ook heel veel mensen leert kennen buiten je eigen studie om. Blijken ook veel toffe gasten geneeskunde of politicologie te studeren etc. Anders was je die wellicht nooit tegengekomen.
Precies, als je iets doet doe het dan goed. Daarbij word je gewoon meegenomen als je eenmaal lid bent van ASC/LANX, dus die keuze moet je op voorhand nemen. De sportverenigingen zijn inderdaad veel vrijblijvender, maar je leert er wel mensen kennen. Als je het tweede jaar dan alsnog lid wilt worden dan is dit altijd een optie.

Daarbij is de studie economie & bedrijfskunde relatief gezien niet moeilijk, dus dat moet te combineren zijn.
pi_109554669
Wat vinden jullie er eigenlijk van om in het master jaar nog bij een studie/studentenvereniging te gaan?
Ik heb nooit bij een studie of studentenvereniging gezeten en ik heb daar nu (3de jaar) eigenlijk toch wel spijt van. Is het normaal om tijdens het masterjaar nog bij een vereniging te gaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door Klonker op 27-03-2012 00:21:44 ]
pi_109554721
Ken je mensen die bij die vereniging zitten? Ik hoor wel vaker dat sommigen alsnog bij een studentenvereniging gaan, maar die kennen iedereen daar al. Komt wat makkelijker binnen. :P
pi_109554748
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2012 00:15 schreef Klonker het volgende:
Wat vinden jullie er eigenlijk van om in het master jaar nog op een studie/studentenvereniging te gaan?
Ik heb nooit op een studie of studentenvereniging gezeten en ik heb daar nu (3de jaar) eigenlijk toch wel spijt van. Is het normaal om tijdens het masterjaar nog op een vereniging te gaan?
Natuurlijk kan je bij een vereniging gaan. Wat zal jou tegenhouden ?
pi_109554802
Het lijkt mij raar als andere elkaar al 3 jaar kennen.
pi_109554995
Waarom zou dat raar zijn ? Het gaat immers om eventuele netwerken die jij opdoet
en zij misschien wel opdoen. Daarnaast, kunnen zij met 3 jaar ervaring jou wegwijs maken in dat wereldje.
pi_109555586
Kan wel, aan de andere kant ontgroening ed doen met allemaal 18-jarigen is vaak iets minder interessant, zeker in de maanden erna omdat je toch in andere fases in je leven zit.
Beneath the gold, bitter steel
pi_109558034
Er zit volgens mij aan een leeftijdsgrens bij de verenigingen, in ieder geval bij de corpora. Val je binnen deze marge dan is het absoluut een mogelijkheid om nog ergens lid te worden.
pi_109561774
Ik heb zelf geen ervaring met studentenverenigingen in Amsterdam. Wel met Leiden en studieverenigingen in Nijmegen. In Nijmegen zijn de studieverenigingen namelijk de drijfveer voor studenten om elkaar te leren kennen en niet alleen om leuke activiteiten te organiseren maar ook netwerken doormiddel van gesponsorde studiegerelateerde zaken op poten te zetten.

Ben zelf voorzitter geweest van zo'n studievereniging en de manieren waarop de vele studieverenigingen samenwerken in Nijmegen is echt geweldig, en wellicht wel uniek, want er zijn maar twee 'échte' studentenverenigingen die daar wat leden trekken: Ovum Novum en Carolus Magnus. De rest bestaat uit studie- en studentensportverenigingen. Het gros van de studenten daar komt dan ook in contact met andere mensen dan die van hun studie door gezamenlijke activiteiten en het uitgaansleven. In Leiden, waar ik ook een jaar gezeten heb, was het studieverenigingsleven weer totaal ondergeschikt aan het veel grotere verenigingsleven daar.

Nogmaals: hoe het in A'dam zit weet ik dus niet, maar schrijf studieverenigingen niet per definitie af, het ligt helemaal aan de stad en de samenwerking met andere verenigingen of zo'n lidmaatschap je meer kan brengen dan korting op studieboeken ;)
Ja doei.
pi_109563864
quote:
14s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:22 schreef Ryon het volgende:
+1

Bij een studievereniging kun je het ook heel leuk hebben en in je 'klas' kun je het met de andere studenten ook gezellig hebben, maar dat blijft een redelijk homogene groep. Bij een studentenvereniging leer je een heleboel mensen kennen van andere studies, en dan blijkt opeens dat er meer op de wereld is dan je eigen studie.

Verder moet je bij het ASC oppassen met die disputen. Ik zit ook bij een vereniging met een dispuutstructuur, maar als je niet oplet ga je je kansen op het halen van je BSA tijdens het eerste semester vergooien. De leden gaan je natuurlijk vertellen dat die ene jongen in zijn jaar alle 60 punten gehaald heeft, of dat dat meisje van een paar jaar terug twee studies in haar eerste jaar nominaal heeft afgerond, maar dat zijn uitzonderingen. Niet dat het onmogelijk is om je BSA te halen, dat zeker niet, maar weet wel waar je aan begint.

Wat je zou kunnen doen is je compleet focussen op dat ene wiskundetentamen en nog een ander tentamen om de tweede helft van het jaar maximaal te gaan om je BSA te halen. Studeren doe je overigens het beste in de UB, niet op huis. Heel goed mogelijk en je hebt een veelzijdig jaar (i.e. tof doen met je vereniging en lekker hard studeren). Studeren is combineren! ^O^

Over je kamer: volgens mij is het bij het corps gebruikelijk dat je na je KMT gaat hospiteren. Disputen hebben huizen en als de sjaarzen komen gaan de ouderejaars eruit (is bij ons tenminste zo).

Offtopic: Ryon, mooie post nog in dat HBO versus WO-topic, zat helaas al een slotje op voordat ik zinnig kon reageren :@ We hebben nu wel een héél topic voor leden vs. knorren :+
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  vrijdag 30 maart 2012 @ 02:03:51 #44
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_109682164
Gewoon voor ASC of LANX gaan als het je wat lijkt, en je niet laten afschrikken door praatjes van mensen die er niets van weten. Ben nu zelf eerstejaars bij een traditionele studentenvereniging: andere stad, andere studie, maar dat maakt niet zoveel uit.

Je leert zoveel mensen kennen (ook van andere studies!), en zeker in een stad als Amsterdam vindt het échte studentenleven toch wel grotendeels binnen de grote verenigingen plaats. Amsterdam is wel een wereldstad, maar geen studentenstad, ook al wonen er wel veel studenten. Ik zeg absoluut niet dat je daarbuiten geen mensen zult leren kennen via je studie en dat je geen mooie studententijd kunt hebben zonder vereniging. Maar het heeft veel invloed en het voegt zoveel toe. ASC en LANX hebben allebei een dispuutsstructuur, dus je leert ook aardig wat ouderejaars kennen.

Wat studie betreft: natuurlijk zie ik ook mensen van mijn vereniging bij hun studie afhaken omdat ze teveel zuipen en te weinig studeren, maar daar ben je zelf bij. Ik sta na een half jaar gewoon op 30 van de 30 studiepunten, terwijl mijn ontgroening in het collegejaar viel. Kwestie van last minute flink studeren.

Oh, en in Amsterdam kom je veel makkelijker aan een kamer als je lid wordt.
Op zaterdag 28 mei 2011 19:26 schreef Ezell het volgende:
EXA NTB. :@
pi_109730279
Ik zou juist niet voor een vereniging gaan met dispuutsstructuur, omdat je dan 2 avonden per week daar zit en dat lijkt me lastig te combineren met mijn studie. Is natuurlijk wel mogelijk, maar ik weet ook niet of ik zin heb om er 2 avonden per week in te steken, we beginnen gewoon bij 1.
Daarom denk ik dat ik volgend jaar bij Augustinus in Leiden ga, omdat het daar niet verplicht is (de meeste doen het ook niet) om bij een dispuut te gaan. Maar zoals ik lees heb je in Amsterdam vrij weinig keus (wat betreft de grote verenigingen).
Mijn vriend heeft in het eerste halfjaar zijn studie wel behoorlijk verwaarloosd doordat hij bij een vereniging is gegaan wat heel veel tijd heeft geroofd. Maar ik weet van mezelf dat ik veel discipline heb en ik denk dat het mij wel gaat lukken om mijn studie óók goed te doorlopen. Het ligt denk ik een beetje aan je karakter (:
  zaterdag 31 maart 2012 @ 15:44:03 #46
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_109731911
Als je twijfelt over bij een studentenvereniging gaan, gewoon doen! Zelf in het begin ook erg getwijfeld en uiteindelijk toch gedaan. Ik heb geen moment spijt gehad. Extreem veel mensen van (vooral) andere studies leren kennen, waar ik gezellig een à twee keer in de week mee aan het zuipen ben. Als ik het vergelijk met vrienden van vroeger die niet ergens lid van geworden heb ik een veel 'rijker', drukker en gezelliger studentenleven. Waar zij nog 'vast' zitten aan hun oude vrienden van de middelbare school en/of sportvereniging, leer ik vrijwel elke week weer nieuwe mensen kennen en heb ik een aantal legendarische avonden/weekenden meegemaakt.

Met de studie combineert het allemaal prima. Ik heb tot nu toe 30 van de 30 te behalen studiepunten, moet nog 1 vakje om m'n BSA binnen te koppen. Daarnaast ben ik ook redelijk actief bezig met een aantal commissies op m'n studentenvereniging waarin ik taken uitvoer die met m'n studie te maken hebben. Wat ook zeer leuk/leerzaam is. Uiteraard zijn er mensen die teveel aan het zuipen en fluimen zijn en hun eerste jaar zwaar verkloten, maar dat zijn enkelingen.

In Amsterdam zou ik denk ik bij LANX of wellicht ASC gaan. Dat komt vooral omdat de rest vooral veel 'net niet' verenigingen zijn. De groenperiode wordt bestempeld als 'redelijk zwaar' maar achteraf valt het allemaal mee en kan je er om lachen.
  zaterdag 31 maart 2012 @ 16:38:30 #47
342722 ViaRegnum2
Audaces fortuna iuvat
pi_109733165
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 14:40 schreef v-eraax het volgende:
Ik zou juist niet voor een vereniging gaan met dispuutsstructuur, omdat je dan 2 avonden per week daar zit en dat lijkt me lastig te combineren met mijn studie. Is natuurlijk wel mogelijk, maar ik weet ook niet of ik zin heb om er 2 avonden per week in te steken, we beginnen gewoon bij 1.
Daarom denk ik dat ik volgend jaar bij Augustinus in Leiden ga, omdat het daar niet verplicht is (de meeste doen het ook niet) om bij een dispuut te gaan. Maar zoals ik lees heb je in Amsterdam vrij weinig keus (wat betreft de grote verenigingen).
Mijn vriend heeft in het eerste halfjaar zijn studie wel behoorlijk verwaarloosd doordat hij bij een vereniging is gegaan wat heel veel tijd heeft geroofd. Maar ik weet van mezelf dat ik veel discipline heb en ik denk dat het mij wel gaat lukken om mijn studie óók goed te doorlopen. Het ligt denk ik een beetje aan je karakter (:
Bij Augustinus heb je cordials, en je moet maar net de juiste vinden. Aardig wat cordials vallen na een paar jaar uit elkaar, best wel jammer als je daar dan in zit. In Leiden zou ik voor Quintus of Minerva gaan als ik jou was, er zijn genoeg mensen die dat redden met hun studie, en dan haal je toch wat meer uit je studentenleven. Maar het is natuurlijk ook een optie om bij Augustinus wél bij een gezelschap te gaan :) Advies: kijk in de introductieweek waar je je het meeste thuisvoelt, en niet wat de meest rationele keus is, want dan blijf je denken "what if...".
Verder is het natuurlijk niet gezegd dat je bij een dispuut automatisch twee avonden per week aanwezig moet zijn, het ligt eraan bij welk dispuut (en bij welke vereniging) je zit. Bij sommige verenigingen zijn disputen maar een avond op de vereniging, bij andere verenigingen ben je er drie of vier avonden "mee bezig".

Vind het zelf trouwens wel altijd moeilijk om een goed antwoord te geven als mensen vragen hoeveel tijd ik er nu eigenlijk aan kwijt ben. Als ik met wat jaargenoten aan het chillen ben op iemands kamer, of als we even tussendoor in de stad op een terrasje zitten, telt dat dan ook mee? En als we in de UB zitten? Daar is wat mij betreft geen scherpe scheiding in te maken. Je bent niet een of twee avonden in de week lid, je bent het gedurende je hele studententijd. En dat is wat mij betreft alleen maar leuk. Het betekent ook niet dat je geen tijd meer hebt voor andere dingen. Ik doe naast mijn studie nog een verbredend programma voor de studenten met de hoogste cijfers en ik zit buiten mijn vereniging in een bestuur. Is allemaal mogelijk, gewoon een beetje plannen.

quote:
14s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 15:44 schreef Knuck-les het volgende:
Als je twijfelt over bij een studentenvereniging gaan, gewoon doen! Zelf in het begin ook erg getwijfeld en uiteindelijk toch gedaan. Ik heb geen moment spijt gehad. Extreem veel mensen van (vooral) andere studies leren kennen, waar ik gezellig een à twee keer in de week mee aan het zuipen ben. Als ik het vergelijk met vrienden van vroeger die niet ergens lid van geworden heb ik een veel 'rijker', drukker en gezelliger studentenleven. Waar zij nog 'vast' zitten aan hun oude vrienden van de middelbare school en/of sportvereniging, leer ik vrijwel elke week weer nieuwe mensen kennen en heb ik een aantal legendarische avonden/weekenden meegemaakt.

Met de studie combineert het allemaal prima. Ik heb tot nu toe 30 van de 30 te behalen studiepunten, moet nog 1 vakje om m'n BSA binnen te koppen. Daarnaast ben ik ook redelijk actief bezig met een aantal commissies op m'n studentenvereniging waarin ik taken uitvoer die met m'n studie te maken hebben. Wat ook zeer leuk/leerzaam is. Uiteraard zijn er mensen die teveel aan het zuipen en fluimen zijn en hun eerste jaar zwaar verkloten, maar dat zijn enkelingen.

In Amsterdam zou ik denk ik bij LANX of wellicht ASC gaan. Dat komt vooral omdat de rest vooral veel 'net niet' verenigingen zijn. De groenperiode wordt bestempeld als 'redelijk zwaar' maar achteraf valt het allemaal mee en kan je er om lachen.
Precies dit dus. Er zijn mensen die achteraf denken "was ik maar lid geworden", er zijn nauwelijks mensen die achteraf denken "was ik maar geen lid geworden". Je krijgt er geen spijt van! :D
Op zaterdag 28 mei 2011 19:26 schreef Ezell het volgende:
EXA NTB. :@
pi_109789143
Ga eens googlen op scholierenfeesten van ASC of LANX. Vaak kun je bij de commissie die die kennismakingsfeesten organiseert aangeven om bij een ledenhuis te willen eten en slapen. Leer je meteen wat mensen kennen en kun je kijken of het wat voor je is. In je tweede jaar lid worden is overigens ook geen probleem, kan je je eerste jaar gebruiken om de universiteit en de stad een beetje te leren kennen.
  maandag 2 april 2012 @ 16:55:37 #49
370739 Het.Beest
Beter kijk je uit
pi_109810037
quote:
14s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 15:44 schreef Knuck-les het volgende:
Mooi dit. Oude vrienden zitten 'vast' aan maten van vroeger. Hah. Jij niet. Jij hebt een prachtig leven. Jij maakt vrienden aan de lopende band, terwijl die sukkelige middelbareschoolse vriendepientjes die geen driehonderd euro dokken per maand nog steeds op elkaar zijn aangewezen. Wat een doetjes. Jij maakt tenminste machtige nachten mee. Met muziek, bier, gedans, gefeest, vrouwen en de daarbij horende handelingen. Je oude vrienden niet. Die zitten elke avond godsverloren in een willekeurige knorrentent. Meisjes zijn er niet, nieuwe maatjes ontbreken eveneens. Over een gebrek aan nieuwe maatjes heb jij gelukkig niet te klagen. Jij ziet je netwerk met de dag groter en groter worden. Meer mensen om op terug te vallen na je studie. Jij zal het later een stuk gemakkelijker hebben dan die gekkies die zo opzagen tegen een ontgroening en die te trots en te bang waren om wekenlang geplaagd te worden als eerstejaars.

De studentenvereniging, een voorrecht.

TS moet lekker zelf weten wat ie gaat doen, bekrompen vind ik het wel. Enfin, als je lekker een van de velen wilt zijn, een leven wilt leven dat al door velen geleefd is en de makkelijk bewandelbare paden wilt bewandelen, dan is dat je goed recht. Even wat centjes geven en je zal wel goed op je plaats komen.
  maandag 2 april 2012 @ 17:52:48 #50
141808 Knuck-les
ik bats je moeder.
pi_109812226
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 16:55 schreef Het.Beest het volgende:

[..]

Mooi dit. Oude vrienden zitten 'vast' aan maten van vroeger. Hah. Jij niet. Jij hebt een prachtig leven. Jij maakt vrienden aan de lopende band, terwijl die sukkelige middelbareschoolse vriendepientjes die geen driehonderd euro dokken per maand nog steeds op elkaar zijn aangewezen. Wat een doetjes. Jij maakt tenminste machtige nachten mee. Met muziek, bier, gedans, gefeest, vrouwen en de daarbij horende handelingen. Je oude vrienden niet. Die zitten elke avond godsverloren in een willekeurige knorrentent. Meisjes zijn er niet, nieuwe maatjes ontbreken eveneens. Over een gebrek aan nieuwe maatjes heb jij gelukkig niet te klagen. Jij ziet je netwerk met de dag groter en groter worden. Meer mensen om op terug te vallen na je studie. Jij zal het later een stuk gemakkelijker hebben dan die gekkies die zo opzagen tegen een ontgroening en die te trots en te bang waren om wekenlang geplaagd te worden als eerstejaars.

De studentenvereniging, een voorrecht.

TS moet lekker zelf weten wat ie gaat doen, bekrompen vind ik het wel. Enfin, als je lekker een van de velen wilt zijn, een leven wilt leven dat al door velen geleefd is en de makkelijk bewandelbare paden wilt bewandelen, dan is dat je goed recht. Even wat centjes geven en je zal wel goed op je plaats komen.
Zo. Je frustraties voor vandaag weer even uitgesproken, knulletje? O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')