Mooie onderbouwde opmerking man, heb ik echt veel aan en daarnaast ben je ook verschrikkelijk e-Stoer.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:29 schreef AldoTheApache het volgende:
mooi om te zien wat voor verkeerd beeld je hebt van het studentenleven
Ik zat de OP ook inderdaad met verbazing te lezenquote:Op maandag 26 maart 2012 21:29 schreef AldoTheApache het volgende:
mooi om te zien wat voor verkeerd beeld je hebt van het studentenleven
quote:Op maandag 26 maart 2012 21:30 schreef honderdprocentjes het volgende:
[..]
Mooie onderbouwde opmerking man, heb ik echt veel aan en daarnaast ben je ook verschrikkelijk e-Stoer.
Is dat zo? Ik krijg vaak te horen dat dat anders is als bijv. de klasgenootjes van nu.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:33 schreef littledrummergirl het volgende:
je komt in je klas toch ook n hoop leuke nieuwe mensen tegen? hoef je niet voor bij een ballenclub en je verpest je tentamen niet
Ook de studentenvernigingen met ontgroeningsperiodes?quote:Op maandag 26 maart 2012 21:34 schreef actuarisje het volgende:
Verreweg het grootste deel van de studenten is niet aangesloten bij een studentenvereniging. Jouw uitspraak "Een studentenvereniging lijkt me dus noozakelijk" lijkt mij dus lichtelijk overdreven...
Daarnaast heeft een studentenvereniging er niets aan als al hun leden keihard falen: iets met imago enzo. Onderwijs staat (bij de meeste verenigingen althans) toch wel op de eerste plek...
Heb zelf ooit aan een ontgroening meegedaan (puur voor de ervaring, had geen enkele interesse om bij zo'n club te gaan) en die was aan het eind van de zomervakantie (dus net voor de studie begon).quote:Op maandag 26 maart 2012 21:36 schreef honderdprocentjes het volgende:
Ook de studentenvernigingen met ontgroeningsperiodes?
het is inderdaad anders als met klasgenootjes van nu, maar een praatje met mensen maken doet wonderen. Ga in de 1e weken naast verschillende mensen zitten in de collegebanken.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:36 schreef honderdprocentjes het volgende:
Betere reacties, bedankt.
[..]
Is dat zo? Ik krijg vaak te horen dat dat anders is als bijv. de klasgenootjes van nu.
[..]
Ook de studentenvernigingen met ontgroeningsperiodes?
Stuk beter, thanks.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:35 schreef AldoTheApache het volgende:
[..]Thanks
![]()
1.Studentenvereniging is niet noodzakelijk, als je gewoon een beetje sociale gast bent maak je vanzelf echt wel vrienden op je opleiding. Inderdaad zou een sportclub oid daarbij goed helpen, kijk dus vooral even op de site van de universiteit zou ik zeggen (voor studentensporten geregeld vanuit de uni, is leuk zit je met andere 1e jaars studentjes)
2. Je hebt het Corps, wat voornamelijk een beetje een ballenvereniging is waar veel bla bla voorkomt en "kakkers"(ben er zelf eentje moet ik toegeven, maar zit niet bij een vereniging). Deze is al vele jaren oud en heeft ook tradities bijv. hoe om te gaan met 1e jaars etc). Kan leuk, maar moet je wel het type voor zijn.
3. Je hebt ook heel veel andere verenigingen, niet kakkers, christelijke, islamitische, nerd verenigingen, noem maar op. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de vereniging onder het Corps (bijv. Laurentius in Rotterdam of Carolus Magnus in nijmegen) Zoek even op bij google, want het zijn allemaal zusterverenigingen van elkaar.
Bij het Corps is het juist andersom, zijn vaak allemaal een beetje schreeuwerige meelopers met hetzelfde kapsel, kleding, uitspraak, gedrag.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:40 schreef honderdprocentjes het volgende:
[..]
Stuk beter, thanks.
Ik heb niet echt een specfieke 'afwijkende' voorkeur voor een studentenvereniging. Ik krijg het gevoel dat bijvoorbeeld het Corps een degelijke keuze zou zijn omdat mensen die op de middelbare school al niks durfden te zeggen hier ook geen lid van zullen worden.
Dankjewel voor de reactie. Van hoe je schrijft neem ik aan dat je zelf ook Economie en Bedrijfskunde in Amsterdam studeert?quote:Op maandag 26 maart 2012 21:49 schreef Ryon het volgende:
Het is 'ik word' en 'corps'. Maar dat even terzijde.
Half Bedrijfskunde/economie is lid en hoewel dat eerste tentamen een taaie is, is het ook niet meer dan. Die groentijd/kennismakingstijd is verder echt geen probleem voor je studie. De periode daarna wel, maar dat heb je zelf in de hand. Minder bier drinken en vaker naar college gaan.
Amsterdam kent een bruisend verenigingsleven maar die is wat anders dan in de andere steden, minder verenigingen zijn beeld en sfeerbepalend. De twee grote (Corps en LANX) zijn qua karakter significant anders dan de kleineren. Het verenigingsleven is bij die verenigingen een factor 10 actiever en intensiever, hebben grote dispuutshuizen met eigen borrelzalen, organiseren meer feesten, groentijd etc. Vanwege het unieke disputensysteem is de beleving ook anders dan in andere steden.
Ik weet niet hoe goed je bekend bent in die wereld, maar het valt aan te raden om eens een dagje mee te lopen met een vriendje, zus of neef die daar al lid is. Helpt een boel om de sfeer een beetje te kunnen proeven en al eens je gezicht te laten zien. Daarnaast krijg je dan ook de gelegenheid om een aantal lastige vragen te stellen die toch niet serieus beantwoord worden maar je toch wel een idee kunnen geven wat je kan verwachten.
Natuurlijk gaat iedereen je haten als je lid wordt en had je beter bij een studieclub kunnen gaan want die zijn ook best gezellig en goedkope boeken enzo maar al na een borrel denk je daar zelf anders over.
Een studievereniging richt zich meer op activiteiten rondom de studie. Heeft ook sociale aspecten, maar toch vele malen minder en eigenlijk zijn ze niet vergelijkbaar. Op Fok! is het corps echter niet bon ton en wordt dit altijd aangehaald als "het betere alternatief".quote:Op maandag 26 maart 2012 21:57 schreef honderdprocentjes het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat iedereen je haten als je lid wordt en had je beter bij een studieclub kunnen gaan want die zijn ook best gezellig en goedkope boeken enzo maar al na een borrel denk je daar zelf anders over.
Deze snap ik niet helemaal haha.
Nee. Ik studeer zelf geen B/E maar als elk nieuw jaar het lukt om dat te halen, dan moet komend jaar het ook weer lukken. Groentijd van het corps en lanx vindt voor een belangrijk deel in de zomer plaats, dus voor het begin van het jaar.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:57 schreef honderdprocentjes het volgende:
[..]
Dankjewel voor de reactie. Van hoe je schrijft neem ik aan dat je zelf ook Economie en Bedrijfskunde in Amsterdam studeert?
Dat terzijde heb ik een aantal vragen. Ik ga binnenkort met een vriend in Rotterdam/Leiden stappen, hij heeft namelijk een neef bij het corps daar. Kan ik dat een beetje vergelijken met het corps in Amsterdam? Zal die introductieweek in Amsterdam genoeg zijn om me goed te laten kiezen?
ik hoorde dat LANX (750 leden) vergeleken met het Amsterdamse corps (3000 leden) veel kleiner is. Is dit waar of zijn dit cijfers van jaren terug? Wat zijn belangrijke/bekende punten waarmee ik LANX en het corps nu alvast kan vergelijken?
Zie dit topic. Studentenverenigingen roepen bij een deel van de bevolking een pavlov reactie op. Dat het niet nodig is, dat je ook ''vrienden kan maken in je klas' (quote:Natuurlijk gaat iedereen je haten als je lid wordt en had je beter bij een studieclub kunnen gaan want die zijn ook best gezellig en goedkope boeken enzo maar al na een borrel denk je daar zelf anders over.
Deze snap ik niet helemaal haha.
Daar zou ik niet op hopen. We hebben het over economie hè. De kans is groot dat je bij groepssessies wordt ingedeeld bij een verzameling nietsnutten.quote:Op maandag 26 maart 2012 23:04 schreef TJV het volgende:
Vergis je niet in hoeveel mensen je leert kennen in de collegezalen, als je niet volledig autistisch bent maak je met veel mensen een praatje en na een maand worden de welbekende groepjes gevormd. Een studentenvereniging is geen vereiste voor veel contacten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |