abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109546797
Hey,

ik word bijna 18 en zit momenteel in mijn laatste jaar VWO. Ik ben van plan om volgend jaar in Amsterdam te studeren. Waarschijnlijk zal het moeilijk worden om snel een kamer te vinden, waardoor ik (het grootste deel van) het eerste jaar thuis zal blijven wonen, ongeveer 20 minuten met de trein.

Lid worden van een studentenvereniging lijkt me wel wat. Mijn vrienden gaan allemaal wat anders doen en zal ik waarschijnlijk amper nog spreken (inbefore slecht beoordeeld commentaar). Een studentenvereniging zal daarom een main source voor contacten worden, niet alleen voor volgend jaar maar ook de jaren die daarop volgen (eventueel bedrijfscontacten voor de verre toekomst).

Nu zit ik met twee dingen.

1. De studie die ik wil gaan volgen is Economie en Bedrijfskunde aan de UvA. Vooral de eerste weken zijn belangrijk voor deze studie, aangezien er dan een wiskunde tentamen volgt waar men voor moet slagen om te studie te mogen door te zetten. Als ik dan vijf van de zes weken een ontgroening moet doorstaan, betwijfel ik het ga redden. Aan de andere kant wil ik niet een jaar thuis gaan zitten niksen en zien hoe ik als sociaal persoon verwater terwijl mijn leeftijdsgenoten zich op dat punt ontwikkelen. Een studentenvereniging lijkt me dus noozakelijk. Argumenten als 'ga op een sport' en 'hou contact met je oude vrienden' verwater ik.

2. Ik weet niet op wat voor studentenvereniging ik zou moeten gaan. Van mijn omgeving hoor ik dat het Koor/Corps/geen idee wat de precieze term is, de grootste vereniging is. Echter heb ik dus gehoord over die ontgroeningsperiode (waarvan ik niet wil dat dit zal leiden tot verneuking van mijn studie) en weet ik niet moet verwachten, ook niet vergeleken met andere studieverenigingen. Ik zie mezelf als een sociaal goed persoon dus ik wil ook niet op een alternatieve studentenvereniging komen met emo's en mensen waar ik me de tering bij ga vervelen.

De meeste topics zijn van jaren terug en niet zo specifiek als deze. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-03-2012 21:53:20 ]
pi_109546961
mooi om te zien wat voor verkeerd beeld je hebt van het studentenleven :')
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_109547023
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:29 schreef AldoTheApache het volgende:
Mooie onderbouwde opmerking man, heb ik echt veel aan en daarnaast ben je ook verschrikkelijk e-Stoer.
  maandag 26 maart 2012 @ 21:33:38 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_109547247
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:29 schreef AldoTheApache het volgende:
Ik zat de OP ook inderdaad met verbazing te lezen :D

TS waar haal je het idee vandaan dat je geen (waardevolle) contacten op zou kunnen doen als je je niet bij een studentenvereniging aansluit?
pi_109547250
je komt in je klas toch ook n hoop leuke nieuwe mensen tegen? hoef je niet voor bij een ballenclub en je verpest je tentamen niet ^O^
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  maandag 26 maart 2012 @ 21:33:44 #6
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109547255
Alsof je een studentenvereniging nodig hebt om je sociaal te kunnen ontwikkelen. :')

Ik heb juist het idee dat de sociaal onontwikkelde personen op zo'n vereniging gaan.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_109547271
Verreweg het grootste deel van de studenten is niet aangesloten bij een studentenvereniging. Jouw uitspraak "Een studentenvereniging lijkt me dus noozakelijk" lijkt mij dus lichtelijk overdreven...

Daarnaast heeft een studentenvereniging er niets aan als al hun leden keihard falen: iets met imago enzo. Onderwijs staat (bij de meeste verenigingen althans) toch wel op de eerste plek...
pi_109547351
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:30 schreef honderdprocentjes het volgende:

[..]

Mooie onderbouwde opmerking man, heb ik echt veel aan en daarnaast ben je ook verschrikkelijk e-Stoer.
:D Thanks :D

1.Studentenvereniging is niet noodzakelijk, als je gewoon een beetje sociale gast bent maak je vanzelf echt wel vrienden op je opleiding. Inderdaad zou een sportclub oid daarbij goed helpen, kijk dus vooral even op de site van de universiteit zou ik zeggen (voor studentensporten geregeld vanuit de uni, is leuk zit je met andere 1e jaars studentjes ^O^ )

2. Je hebt het Corps, wat voornamelijk een beetje een ballenvereniging is waar veel bla bla voorkomt en "kakkers"(ben er zelf eentje moet ik toegeven :@ , maar zit niet bij een vereniging). Deze is al vele jaren oud en heeft ook tradities bijv. hoe om te gaan met 1e jaars etc). Kan leuk, maar moet je wel het type voor zijn.

3. Je hebt ook heel veel andere verenigingen, niet kakkers, christelijke, islamitische, nerd verenigingen, noem maar op. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de vereniging onder het Corps (bijv. Laurentius in Rotterdam of Carolus Magnus in nijmegen) Zoek even op bij google, want het zijn allemaal zusterverenigingen van elkaar.

4. Ontgroening is even 1 week afzien, maar ze mogen je niet fysiek iets aandoen omdat dit allemaal met de gemeente moet worden geregeld. Daarnaast kun je gewoon zeggen ja ik ben te moe om dit te doen. Ze mogen je immers niet dwingen ( of het verstandig is weet ik niet omdat ze dan de rest van de groep pakken en jij de schuldige bent) De groep staat centraal tijdens de ontgroening, dit doen ze om een groep te creeren en doordat jij dus vrienden krijgt. Even 1 week tegen je geschreeuwd worden, vies worden, vies eten en je bent klaar. Voor de rest van het jaar wordt je af en toe ff getreiterd, maar dan is dat ook weer voorbij.
pi_109547462
Betere reacties, bedankt.

quote:
99s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:33 schreef littledrummergirl het volgende:
je komt in je klas toch ook n hoop leuke nieuwe mensen tegen? hoef je niet voor bij een ballenclub en je verpest je tentamen niet ^O^
Is dat zo? Ik krijg vaak te horen dat dat anders is als bijv. de klasgenootjes van nu.

quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:34 schreef actuarisje het volgende:
Verreweg het grootste deel van de studenten is niet aangesloten bij een studentenvereniging. Jouw uitspraak "Een studentenvereniging lijkt me dus noozakelijk" lijkt mij dus lichtelijk overdreven...

Daarnaast heeft een studentenvereniging er niets aan als al hun leden keihard falen: iets met imago enzo. Onderwijs staat (bij de meeste verenigingen althans) toch wel op de eerste plek...
Ook de studentenvernigingen met ontgroeningsperiodes?
pi_109547589
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:36 schreef honderdprocentjes het volgende:

Heb zelf ooit aan een ontgroening meegedaan (puur voor de ervaring, had geen enkele interesse om bij zo'n club te gaan) en die was aan het eind van de zomervakantie (dus net voor de studie begon).
pi_109547644
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:36 schreef honderdprocentjes het volgende:
Betere reacties, bedankt.

[..]

Is dat zo? Ik krijg vaak te horen dat dat anders is als bijv. de klasgenootjes van nu.

[..]

het is inderdaad anders als met klasgenootjes van nu, maar een praatje met mensen maken doet wonderen. Ga in de 1e weken naast verschillende mensen zitten in de collegebanken.

Ook hebben veel universiteiten introductieweken / weekenden. Hierbij wordt je opgedeeld in groepjes van je eigen studie met 1ejaars. Vaak blijft dit groepje lang bijeen, omdat hier immers allemaal mensen inzitten die vaak niemand kennen
pi_109547659
quote:
10s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:35 schreef AldoTheApache het volgende:

[..]

:D Thanks :D

1.Studentenvereniging is niet noodzakelijk, als je gewoon een beetje sociale gast bent maak je vanzelf echt wel vrienden op je opleiding. Inderdaad zou een sportclub oid daarbij goed helpen, kijk dus vooral even op de site van de universiteit zou ik zeggen (voor studentensporten geregeld vanuit de uni, is leuk zit je met andere 1e jaars studentjes ^O^ )

2. Je hebt het Corps, wat voornamelijk een beetje een ballenvereniging is waar veel bla bla voorkomt en "kakkers"(ben er zelf eentje moet ik toegeven :@ , maar zit niet bij een vereniging). Deze is al vele jaren oud en heeft ook tradities bijv. hoe om te gaan met 1e jaars etc). Kan leuk, maar moet je wel het type voor zijn.

3. Je hebt ook heel veel andere verenigingen, niet kakkers, christelijke, islamitische, nerd verenigingen, noem maar op. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de vereniging onder het Corps (bijv. Laurentius in Rotterdam of Carolus Magnus in nijmegen) Zoek even op bij google, want het zijn allemaal zusterverenigingen van elkaar.
Stuk beter, thanks.

Ik heb niet echt een specfieke 'afwijkende' voorkeur voor een studentenvereniging. Ik krijg het gevoel dat bijvoorbeeld het Corps een degelijke keuze zou zijn omdat mensen die op de middelbare school al niks durfden te zeggen hier ook geen lid van zullen worden.
pi_109547751
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:40 schreef honderdprocentjes het volgende:

[..]

Stuk beter, thanks.

Ik heb niet echt een specfieke 'afwijkende' voorkeur voor een studentenvereniging. Ik krijg het gevoel dat bijvoorbeeld het Corps een degelijke keuze zou zijn omdat mensen die op de middelbare school al niks durfden te zeggen hier ook geen lid van zullen worden.
Bij het Corps is het juist andersom, zijn vaak allemaal een beetje schreeuwerige meelopers met hetzelfde kapsel, kleding, uitspraak, gedrag.

het simpele motto bier en tieten valt hier op zijn plaats.

Corps is eigenlijk een beetje een trieste bedoeling, veel bla bla, praatjes, etc.
  maandag 26 maart 2012 @ 21:49:53 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109548206
Het is 'ik word' en 'corps'. Maar dat even terzijde.

Half Bedrijfskunde/economie is lid en hoewel dat eerste tentamen een taaie is, is het ook niet meer dat. Die groentijd/kennismakingstijd is verder echt geen probleem voor je studie. De periode daarna wel, maar dat heb je zelf in de hand. Minder bier drinken en vaker naar college gaan.

Amsterdam kent een bruisend verenigingsleven maar die is wat anders dan in de andere steden, minder verenigingen zijn beeld en sfeerbepalend. De twee grote (Corps en LANX) zijn qua karakter significant anders dan de kleineren. Het verenigingsleven is bij die verenigingen een factor 10 actiever en intensiever, hebben grote dispuutshuizen met eigen borrelzalen, organiseren meer feesten, groentijd etc. Vanwege het unieke disputensysteem is de beleving ook anders dan in andere steden.

Ik weet niet hoe goed je bekend bent in die wereld, maar het valt aan te raden om eens een dagje mee te lopen met een vriendje, zus of neef die daar al lid is. Helpt een boel om de sfeer een beetje te kunnen proeven en al eens je gezicht te laten zien. Daarnaast krijg je dan ook de gelegenheid om een aantal lastige vragen te stellen die toch niet serieus beantwoord worden maar je toch wel een idee kunnen geven wat je kan verwachten.

Natuurlijk gaat iedereen je haten als je lid wordt en had je beter bij een studieclub kunnen gaan want die zijn ook best gezellig en goedkope boeken enzo maar al na een borrel denk je daar zelf anders over.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryon op 26-03-2012 21:55:06 ]
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_109548643
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:49 schreef Ryon het volgende:
Het is 'ik word' en 'corps'. Maar dat even terzijde.

Half Bedrijfskunde/economie is lid en hoewel dat eerste tentamen een taaie is, is het ook niet meer dan. Die groentijd/kennismakingstijd is verder echt geen probleem voor je studie. De periode daarna wel, maar dat heb je zelf in de hand. Minder bier drinken en vaker naar college gaan.

Amsterdam kent een bruisend verenigingsleven maar die is wat anders dan in de andere steden, minder verenigingen zijn beeld en sfeerbepalend. De twee grote (Corps en LANX) zijn qua karakter significant anders dan de kleineren. Het verenigingsleven is bij die verenigingen een factor 10 actiever en intensiever, hebben grote dispuutshuizen met eigen borrelzalen, organiseren meer feesten, groentijd etc. Vanwege het unieke disputensysteem is de beleving ook anders dan in andere steden.

Ik weet niet hoe goed je bekend bent in die wereld, maar het valt aan te raden om eens een dagje mee te lopen met een vriendje, zus of neef die daar al lid is. Helpt een boel om de sfeer een beetje te kunnen proeven en al eens je gezicht te laten zien. Daarnaast krijg je dan ook de gelegenheid om een aantal lastige vragen te stellen die toch niet serieus beantwoord worden maar je toch wel een idee kunnen geven wat je kan verwachten.

Natuurlijk gaat iedereen je haten als je lid wordt en had je beter bij een studieclub kunnen gaan want die zijn ook best gezellig en goedkope boeken enzo maar al na een borrel denk je daar zelf anders over.
Dankjewel voor de reactie. Van hoe je schrijft neem ik aan dat je zelf ook Economie en Bedrijfskunde in Amsterdam studeert?

Dat terzijde heb ik een aantal vragen. Ik ga binnenkort met een vriend in Rotterdam/Leiden stappen, hij heeft namelijk een neef bij het corps daar. Kan ik dat een beetje vergelijken met het corps in Amsterdam? Zal die introductieweek in Amsterdam genoeg zijn om me goed te laten kiezen?

ik hoorde dat LANX (750 leden) vergeleken met het Amsterdamse corps (3000 leden) veel kleiner is. Is dit waar of zijn dit cijfers van jaren terug? Wat zijn belangrijke/bekende punten waarmee ik LANX en het corps nu alvast kan vergelijken?

Deze snap ik niet helemaal haha.
  maandag 26 maart 2012 @ 22:07:33 #16
165633 eriksd
The grand facade...
pi_109549181
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:57 schreef honderdprocentjes het volgende:

[..]

Een studievereniging richt zich meer op activiteiten rondom de studie. Heeft ook sociale aspecten, maar toch vele malen minder en eigenlijk zijn ze niet vergelijkbaar. Op Fok! is het corps echter niet bon ton en wordt dit altijd aangehaald als "het betere alternatief".
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_109549349
Sowieso bij een studentenvereniging gaan. Anders mis je echt massive veel tijdens je studententijd en blijf je hangen met je studievriendjes waar je niet op zit te wachten. Ontgroening is even doorbijten, maar als je een beetje stevig in je schoenen staat trek je dat ook wel. Daarna alleen even oppassen dat je niet ál te veel jaren verzuipt. Maar daar ben je zelf bij! :Y

LANX is een leuke club overigens. ASC/AVSV een stuk massaler.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_109549374
Bij een massa studie als economie en bedrijfseconomie kan het best fijn zijn om in een studentenvereniging te gaan. Meeste mensen hebben weinig contact met elkaar door de omvang van de studie. Je ziet elkaar wellicht 1 keer per week en als je mazzel heb tijdens een case, maar daardoor krijg je niet snel een band met elkaar.
  maandag 26 maart 2012 @ 22:14:02 #19
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109549562
quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:57 schreef honderdprocentjes het volgende:

[..]

Dankjewel voor de reactie. Van hoe je schrijft neem ik aan dat je zelf ook Economie en Bedrijfskunde in Amsterdam studeert?

Dat terzijde heb ik een aantal vragen. Ik ga binnenkort met een vriend in Rotterdam/Leiden stappen, hij heeft namelijk een neef bij het corps daar. Kan ik dat een beetje vergelijken met het corps in Amsterdam? Zal die introductieweek in Amsterdam genoeg zijn om me goed te laten kiezen?

ik hoorde dat LANX (750 leden) vergeleken met het Amsterdamse corps (3000 leden) veel kleiner is. Is dit waar of zijn dit cijfers van jaren terug? Wat zijn belangrijke/bekende punten waarmee ik LANX en het corps nu alvast kan vergelijken?
Nee. Ik studeer zelf geen B/E maar als elk nieuw jaar het lukt om dat te halen, dan moet komend jaar het ook weer lukken. Groentijd van het corps en lanx vindt voor een belangrijk deel in de zomer plaats, dus voor het begin van het jaar.

Dit geeft meteen een probleem met de introductietijd. Daar doen alleen de kleine verenigingen echt aan mee. Veel studenten die besluiten bij een grote vereniging te gaan hebben die keus al gemaakt voor het begin van het jaar. Gezien de groentijd is dat ook belangrijk. Aan het eind van de zomer zijn er echter nog wel momenten waarmee je kennis kan maken met beide verenigingen.

LANX is inderdaad kleiner dan het Corps, ik schat nu op een 1/3. Beiden hebben voor zover ik weet een limiet aan het aantal inschrijfingen per jaar. Dit is gedaan met een reden. Er zitten belangrijke voordelen aan het beperken van het aantal leden. Maar dat is een vrij lang verhaal dat je iemand je maar eens face2face moet uitleggen. Tussen LANX en Corps zitten wel meer verschillen. Maar ook dat mogen de huidige leden je maar duidelijk maken.

Het Corps in Rotterdam is anders dan het Corps in Amsterdam. Kleiner en gescheiden. Zoals ik al zei is het verengingsleven in Amsterdam moeilijk te vergelijken met die in het buitenland. Hoewel er overal bier gedronken wordt en goed ook. De sfeer zal wel erg overeenkomen, evenals het type lid.
quote:

Zie dit topic. Studentenverenigingen roepen bij een deel van de bevolking een pavlov reactie op. Dat het niet nodig is, dat je ook ''vrienden kan maken in je klas' ( :') ), dat er alleen maar ballen lid zijn, dat je je studie verneukt, dat een studieclub precies hetzelfde is maar dan met gratis boeken etc.

Allemaal gelul natuurlijk. En qua mensen leren kennen is het niet of/of maar is het en/en. Daarnaast is lid zijn gewoon mooi.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_109551593
Wacht lekker tot de introperiode en kijk waar jij je lekker voelt.. Is dat nergens word je geen lid, voel je je ergens op je plek word je et wel. Een vereniging kan best wat toevoegen aan je studie (vind ik zeker zelf), maar sommige mensen slaan er in door. Daar komen al die geweldige verhalen over KMTs vandaan, maar dit is maar klein deel wat gewoon beetje loopt te huilen. Als je er niet tegen kan moet je daar niet voor kiezen en is het dus niks voor jou..Gewoon geen zorgen maken, zolang je een chille dude bent vind je overal wel vrienden.. Een vereniging kan daarbij een toevoeging zijn, maar is zeker niet noodzakelijk.
"Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught." -Oscar Wilde
pi_109551854
Vergis je niet in hoeveel mensen je leert kennen in de collegezalen, als je niet volledig autistisch bent maak je met veel mensen een praatje en na een maand worden de welbekende groepjes gevormd. Een studentenvereniging is geen vereiste voor veel contacten.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
pi_109551876
Vereiste is iets anders dan toevoeging.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_109551947
Totaal irrelevant.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, its dark, and we're wearing sunglasses. Hit it.
pi_109552101
quote:
1s.gif Op maandag 26 maart 2012 23:04 schreef TJV het volgende:
Vergis je niet in hoeveel mensen je leert kennen in de collegezalen, als je niet volledig autistisch bent maak je met veel mensen een praatje en na een maand worden de welbekende groepjes gevormd. Een studentenvereniging is geen vereiste voor veel contacten.
Daar zou ik niet op hopen. We hebben het over economie hè. De kans is groot dat je bij groepssessies wordt ingedeeld bij een verzameling nietsnutten.
pi_109552175
Ik kan gewoon zelf bepalen in welke werkgroepen ik zit en dat is meestal dan ook een gezellige boel met ~15 bekenden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')