Mensen zouden niet gemeenschappelijk erfgoed moeten claimen en misbruiken voor hun eigen gewin. We laten het toch ook niet toe dat bedrijven mensen laten betalen om hun lucht in te ademen?quote:Op maandag 26 maart 2012 21:40 schreef Resistor het volgende:
[..]
De vossen, hermelijn, uil en das overleggen met de kleine beestjes over wat ze gaan eten
Maar natuur is prima commercieel te gebruiken: groot stuk bos, hek er omheen, voor een paar euro mag je er doorheen lopen, 1 bedrijf heeft het alleenrecht op jagen (maar wel op zo'n manier dat er structureel meer wild bij komt, en er uiteindelijk ieder jaar dus iets meer geschoten kan worden), zorgt dat er geen stropers aan het werk kunnen gaan, mag bomen omhakken voor het hout... Ik zie geen probleem.
Breng ze niet op ideeen, gek!quote:Op maandag 26 maart 2012 21:43 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Mensen zouden niet gemeenschappelijk erfgoed moeten claimen en misbruiken voor hun eigen gewin. We laten het toch ook niet toe dat bedrijven mensen laten betalen om hun lucht in te ademen?
Gelukkig zijn echte homo-economicussen zeldzaam.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:38 schreef Zith het volgende:
Prima, verkoop het! Dan kan ik genieten van de positieve externaliteiten zonder mee te betalen daaraan
Natuurlijk is er ook 'natuur' in de bewoonde gebieden. Daar is toch ook niks mis mee? Maar het gevoel van vrijheid dat ik heb op de Kampina of in de Drunense duinen heb ik niet als ik door een woonwijk loop.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:56 schreef Resistor het volgende:
We 'leggen' ook 'natuur'gebieden aan. Net als dat we dierentuinen bouwen.
Weiland? hup, wat graafmachines er doorheen, alles omploegen, vogels weg... en het dan gek vinden dat er zo weinig grutto's meer zijn.
Dat zie ik hier in Arkemheem ook: in de normale weilanden zitten veel meer vogels dan in de natuurgebieden.
Jaren staat er bij een natuur-achtig gebiedje een ooievaarsnest, geen ooievaar te zien.
Boerderij tegenover zet een nest op de hooiberg: meteen ooievaars, en die trekken zich echt niets aan van de drukte op de boerderij. Zelfde in Rotterdam, Kleinpolderplein-overschie, een ooievaarsnest boven een drukke weg en spoorlijn.
Ik ben zelf niet zo'n 'puur' natuurliefhebber: ik zit liever met een hengel op een boot eetbare vis te vangen dan duf door een verrekijker te kijken naar vogels die je toch niet kan eten, ik zie liever houtwallen tussen de weilanden waar insecteneters in zitten dan een gegraven muggenpoel waar omheen niets gebeurt.
Natuur moet in dienst van de mens staan, de mens is er niet voor de natuur.
Er is natuur genoeg, je moet het alleen weten te vinden. Boomklevers en spechten in de tuin (gewone woonwijk), ik zie reeën vlak bij de bebouwde kom van Amersfoort (naar rechts kijken als je over de Bunschoterstraat bijna de Eem over gaat), en zo zijn er wel veel meer dingen die ik zie en anderen niet. Ik zie dagelijks op verschillende plekken zilverreigers in de weilanden,
Goh, nooit geweten dat de De Utrechtse Heuvelrug aan de A15 lag.quote:Op maandag 26 maart 2012 20:23 schreef Lydiaverdernix het volgende:
Staatsbosbeheer doet toch best nuttige dingen of niet dan? Ook bijvoorbeeld het bijhouden van De Utrechtse Heuvelrug zodat niet de hele A15 vol met takken ligt na de eerste herfststorm.
In deze tijd niets, het gaat vooral alleen nog maar om kaalmaaien en kaalkappen, dat levert alleen maar dikke sommen geld op, biomassa en massa's hout.quote:Hoeveel wordt er eigenlijk jaarlijks besteed aan natuur door de verschillende overheden?
Staatsbosbeheer heeft tot op heden niets goeds gedaan voor de natuur (het is niet meer staatsbosbeheer van weleer), meer dan helft natuur is verdwenen sinds de jaren vijftig. Maar als het om bezuinigen gaat kan men beter eens beginnen met die dure en slurpende zware 4wd jeeps en boswachterauto's af te schaffen die de bosbeheerders kregen. Levert enorm veel op.quote:Ik vraag me af of de Nederlandse burgers vrijwillig een dergelijke bedrag (miljoenen/miljarden?) wil ophoesten. Alleen de kosten van Staatsbosbeheer zijn dan al ca. 150 miljoen jaarlijks en hun projecten betalen ze zelf maar deels, de rest komt van andere overheden.
Ik weet niet over welke zandverstuiving je het hebt. Maar de drunense duinen zijn bijvoorbeeld helemaal niet natuurlijk ontstaan maar door de ontbossing in de middeleeuwen. Om nu de zandverstuivingen in stand te houden dat is gecultiveerde natuur. Verder grazen schapen niet genoeg af om oprukkende boompjes tegen te houden en de zandverstuiving te behouden.quote:Op maandag 26 maart 2012 21:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In principe zijn zandverstuivingen ook natuurlijk. Schaapjes houden deze gebieden bosvrij. Maar het onderhouden van schaapskuddes kost ook weer geld. En die doen natuurlijk aan fondsenwerving, maar dat is in de meeste gevallen simpelweg niet genoeg. Daarbij helpen bosbeheerders een handje omdat de schaapjes de klus niet in hun uppie kunnen klaren. Dan moeten er meer zijn, maar dat wil men ook weer niet hebben.
dat idee had ik ook al. Leuk, de macht van een organisatie breken maar wat win je er mee?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 08:49 schreef fruityloop het volgende:
Ze krijgen 90 miljoen per jaar van de overheid, wat op een overheidsbudget van ~200 miljard een komma in de voetnoot, een scheet in een tornado, een weet ik wat voor klein iets is. Laten ze deze moeite steken in het verlagen van de staatsschuld, daar gaat 15 à 20 miljard per jaar achteraan.
Met die 90 miljoen faciliteren ze ~1000 fulltime werkplekken, 150 miljoen bezoeken per jaar, onderhouden ze duizenden kilometers wandel, fiets en ruiterpaden, en weet ik wat niet meer.
Al met al klinkt het iig als een organisatie die niet overmatig veel vet op de botten heeft?
Zetels. Natuurbehoud is links-elitair en dat willen Henk en Ingrid niet meer, zegt Geert en dus komen ze dan met zoiets op de proppen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 08:53 schreef du_ke het volgende:
[..]
dat idee had ik ook al. Leuk, de macht van een organisatie breken maar wat win je er mee?
Misschien leuk voor de secundaire arbeidsvoorwaarden. Laptop en telefoon van de zaak, lease auto en 13 bomen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:11 schreef Haifisch het volgende:
Gewoon laptop grond van 30 bij 30 cm, 30 euro, leuke adellijke titel erbij
En die 150 miljoen bezoeken per jaar? Komen die alleen van links-elitair? Wij komen nog wel es in een staatsbosbeheer gebied, sterker nog, 2 straten verderop staan we er al in eentje, en ik zie er toch verdacht veel pvv-stemmers lopen....quote:Op dinsdag 27 maart 2012 08:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zetels. Natuurbehoud is links-elitair en dat willen Henk en Ingrid niet meer, zegt Geert en dus komen ze dan met zoiets op de proppen.
Dit soort organisaties zijn er in Nederland ook wel. Natuurmonumenten heeft volgens mij ook rond de 100 leden en daarnaast zijn er nog de Provinciale Landschappen die ook aan natuurbeheer (en wat meer cultuurhistorie) doen, beiden volgens mij wel min of meer vergelijkbaar met die RSPB. Alles bij elkaar kan dat natuurlijk best wat efficienter maar het zijn nu over het algemeen al geen rijke organisaties.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:03 schreef SeLang het volgende:
Overigens zijn privé initiatieven prima, maar dat kun je gewoon ernaast doen. Hier in de UK heb je bijvoorbeeld de RSPB (Royal Society for the Protection of Birds) die o.a. met donaties onrendabele landbouwgrond opkopen en het landschap herstellen naar wat het eeuwen geleden was en managen en daarmee ook de oorspronkelijk voorkomende dier en plantensoorten weer terugkomen. Daar worden dan ook schuilhutten gebouwd waar vanuit je naar de vogeltjes (en otters e.d.) kunt kijken en er is een voorlichtingscentrum voor het publiek. De RSPB heeft meer dan een miljoen donateurs in de UK (waar ik er zelf één van ben) en draait ook voor een groot deel op vrijwilligers. Ze hebben schitterende reservaten hier maar dat zijn relatief kleine stukjes (herstelde) natuur.
Ik denk zelfs dat Henk en Ingrid hier op tegen zijn. Waar moeten ze anders de hont uitlaten?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 08:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Zetels. Natuurbehoud is links-elitair en dat willen Henk en Ingrid niet meer, zegt Geert en dus komen ze dan met zoiets op de proppen.
Je kunt je nu toch ook al opgeven om vrijwilligerswerk te doen bij natuurbehoud?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 08:35 schreef Monolith het volgende:
Ik begreep gisteren dat het briljante plan was dat je een stuk natuur koopt, dat gaat onderhouden en er verder niets mee mag doen.
Dit plan is nog veel beter. Niet alleen mag je vrijwilligerswerk doen, je mag er ook nog voor betalen!quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt je nu toch ook al opgeven om vrijwilligerswerk te doen bij natuurbehoud?
De grote Nederlandse diversiteit komt dan ook juist doordat we (bijna) alles in cultuur hebben gebracht. 'Puur natuur' in Nederland zou op een gegeven moment vrij eenzijdig worden.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 07:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik weet niet over welke zandverstuiving je het hebt. Maar de drunense duinen zijn bijvoorbeeld helemaal niet natuurlijk ontstaan maar door de ontbossing in de middeleeuwen. Om nu de zandverstuivingen in stand te houden dat is gecultiveerde natuur.
Ja, het klopt wel wat je zegt. Dat is hier ook het geval. Verder beweer ik ook niet dat schaapjes de zandverstuiving in hun uppie kunnen behouden.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 07:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik weet niet over welke zandverstuiving je het hebt. Maar de drunense duinen zijn bijvoorbeeld helemaal niet natuurlijk ontstaan maar door de ontbossing in de middeleeuwen. Om nu de zandverstuivingen in stand te houden dat is gecultiveerde natuur. Verder grazen schapen niet genoeg af om oprukkende boompjes tegen te houden en de zandverstuiving te behouden.
Er is imo ook geen reden om je neus op te halen voor natuur die niet geheel vrij van menselijke invloed is (geweest). Sterker nog, in heel de ontwikkelde wereld is dat zeldzaam.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
De grote Nederlandse diversiteit komt dan ook juist doordat we (bijna) alles in cultuur hebben gebracht. 'Puur natuur' in Nederland zou op een gegeven moment vrij eenzijdig worden.
Plenty..quote:
10% bebouwd, 15% bos / natuur en 70% landbouw zo ongeveer volgens mij.quote:
Als in: betalen voor een duinkaart om er te mogen lopen.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 10:52 schreef du_ke het volgende:
Zo zijn er ook in Nederland vele voorbeelden. Neem bijvoorbeeld bijna de hele Noorzeekust, zonder menselijk ingrijpen krijgen we daar grote problemen en ook het gebruik voor drinkwater is niet bepaald natuurlijk maar het werkt en vele mensen en dieren profiteren er van.
Ik ben het (zowaarquote:Op dinsdag 27 maart 2012 13:31 schreef Elfletterig het volgende:
De ondertoon in het standpunt van De Mos is duidelijk: wij van de PVV vinden natuur niet belangrijk, natuur moet maar worden betaald door mensen die het belangrijk vinden.
Misschien kunnen we er een term voor bedenken: "selectieve solidariteit" of zoiets. Volgens die logica kunnen we dan dingen roepen als:
- Ik vind beveiliging van politici niet belangrijk. Laat Wilders dat maar zelf betalen.
- Ik vind steun aan Israël niet belangrijk. Laat Israël-liefhebbers dat maar zelf betalen.
- Ik vind zorg aan bejaarden niet belangrijk. Laat bejaarden dat maar zelf betalen.
- Ik vind snelwegen in de Randstad niet belangrijk. Laat randstedelingen die maar zelf betalen.
... enzovoort. Ik denk dat "schooldirecteur" De Mos zelf ook wel het probleem van zijn manier van redeneren snapt.
De SP zou het (terecht) scharen onder de uitverkoop van de samenleving.
Ik ben lid van the National Trust. Sowieso is de UK veel verder met natuurbescherming en biologisch eten enzo.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 09:03 schreef SeLang het volgende:
Overigens zijn privé initiatieven prima, maar dat kun je gewoon ernaast doen. Hier in de UK heb je bijvoorbeeld de RSPB (Royal Society for the Protection of Birds) die o.a. met donaties onrendabele landbouwgrond opkopen en het landschap herstellen naar wat het eeuwen geleden was en managen en daarmee ook de oorspronkelijk voorkomende dier en plantensoorten weer terugkomen. Daar worden dan ook schuilhutten gebouwd waar vanuit je naar de vogeltjes (en otters e.d.) kunt kijken en er is een voorlichtingscentrum voor het publiek. De RSPB heeft meer dan een miljoen donateurs in de UK (waar ik er zelf één van ben) en draait ook voor een groot deel op vrijwilligers. Ze hebben schitterende reservaten hier maar dat zijn relatief kleine stukjes (herstelde) natuur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |