abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109264905
Nederlandse jongeren zouden tot hun 23ste jaar verplicht naar school moeten als zij nog geen zogeheten startkwalificatie hebben, vindt de Rotterdamse onderwijswethouder Hugo de Jonge (CDA).

Hij zou daar graag mee willen experimenteren in Rotterdam-Zuid, zo schrijft hij in een brief aan minister Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart van Onderwijs.

Aanleiding
Directe aanleiding voor deze maatregel is de aanpak van het aantal voortijdige schoolverlaters. In Rotterdam stagneerde de daling afgelopen schooljaar, terwijl De Jonge juist met maatregelen de aanval op het vroegtijdig schoolverlaten had geopend.

In de brief pleit de wethouder voor andere maatregelen, omdat 'als er geen mogelijkheid komt tot handhaving van de kwalificatieplicht boven de 18 jaar, de effecten op daling van de cijfers marginaal blijven'. Jongeren mogen pas van school als zij een startkwalificatie van minimaal vwo, havo of mbo-niveau 2 hebben.

Experimenten
Hij wil experimenteren in wijken in Rotterdam Zuid omdat die deel uitmaken van het nationale programma Kwaliteitssprong Zuid. Deze wijken moeten op verschillende terreinen weer beter leefbaar worden gemaakt. Ook relatief veel jongeren daar moeten weer terug naar school of gaan werken.

'Het probleem van voortijdig schoolverlaten is vooral een probleem van de leerlingen die 18 jaar en ouder zijn. Bijna 80 procent van de voortijdige schoolverlaters in onze stad was in het schooljaar 2010/2011 ouder dan 18 jaar. De huidige doelstelling is om landelijk het aantal voortijdige schoolverlaters terug te brengen tot 25.000. Om dat te halen, moeten we fors extra maatregelen nemen.'

Geen dwangmiddelen
Om het verzuim van die groep aan te pakken, heeft de wethouder geen dwangmiddelen. 'De afname van het voortijdig schoolverlaten in deze leeftijdsgroep is teleurstellend laag: bij de 18-jarigen was dat een schamele 1,1 procent, bij de 19-jarigen 4,2 procent. Terwijl we bij 16- en 17-jarigen het aantal uitvallers zagen verminderen met respectievelijk 37 procent en 47 procent.'

Bron

Ik vind dit een slecht idee. Je kan iemand wel dwingen op een bepaalde plek te gaan zitten, maar niet dwingen om te leren. Waar geen wil is, is geen weg...

Je moet zorgen dat vroegtijdig school verlaten nare gevolgen heeft voor je, zodat je nog wel eens nadenkt voordat je opgeeft.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_109264962
Symptomenbestrijding
pi_109265004
Gewoon opleiden tot vakmensen ga toch weg met die theoretische benadering dat ze MBO2 of havo niveau moeten hebben. Veel bedrijven zitten te wachten op vakmensen niet op mensen die met veel moeite hun theorie gehaald hebben, maar beter in die tijd tot volwaardige vakman opgeleid zouden kunnen zijn.
  maandag 19 maart 2012 @ 09:54:43 #4
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_109265015
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:49 schreef DS4 het volgende:

Ik vind dit een slecht idee. Je kan iemand wel dwingen op een bepaalde plek te gaan zitten, maar niet dwingen om te leren. Waar geen wil is, is geen weg...

Je moet zorgen dat vroegtijdig school verlaten nare gevolgen heeft voor je, zodat je nog wel eens nadenkt voordat je opgeeft.
Is dat dan eigenlijk ook geen dwang?
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_109265060
Anders gewoon het leger in met zulk soort lui.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_109265076
heb je een mbo, vwo of havo diploma, kan je in feite nog niks.
slecht idee
pi_109265107
Dit geet het niet worden nee.
pi_109265109
Vroegtijdig schoolverlaten heeft ook nare gevolgen. Echter hebben de meeste die dat toch doen het op dat moment niet door maar pas 5/10 jaar later.
pi_109265131
Ik vind het wel een experiment waard.
know'm sayin?
word? word.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:00:00 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_109265160
Mijn neefje is met zijn zestiende van school gegaan. Totaal geen studietype, maar een keiharde werker. Had men hem verplicht om nog jaren ongelukkig in de schoolbanken te zitten, was hij daar doodongelukkig geworden. Dat motiveert ook niet echt, gok ik.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 19 maart 2012 @ 10:00:23 #11
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_109265170
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Aub niet, laat ze zich maar nuttig maken met papier prikken of in een bejaardentehuis.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_109265192
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:54 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon opleiden tot vakmensen ga toch weg met die theoretische benadering dat ze MBO2 of havo niveau moeten hebben. Veel bedrijven zitten te wachten op vakmensen niet op mensen die met veel moeite hun theorie gehaald hebben, maar beter in die tijd tot volwaardige vakman opgeleid zouden kunnen zijn.
MBO-2 is niet echt een theoretische opleiding. Zo wordt je bijv. opgeleid tot schoonmaker, helpende in de zorg, hovenier of bloemiste. Een beetje basiskennis en daarna mag je gaan stage lopen.

Er zou ingezet moeten worden op het op school houden van scholieren, ipv het terugsturen. Mijn broertje (19) had het in zijn kop gehaald om van school te gaan, maar niemand van school of leerplichtinstanties was bereid om eens een serieus gesprek met hem te voeren, dus nu is hij stratenmaker, hoezee :')
  maandag 19 maart 2012 @ 10:04:07 #13
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109265264
Zolang je nog bij je pa op zolder kan wonen en elke dag kan blowen merk je er weinig van dat het niet afmaken van een mbo opleiding wat boeit. Wel zin om te xbox'n, geen zin om te leren.

Totdat je 25 bent, eindelijk door je ouders de straat op geschopt wordt en je er achter komt dat je compleet kansloos in het leven staat. Een beroep heb je nooit geleerd, een uitkering krijg je nog niet en de huur betalen blijkt ook waanzinnig prijzig te zijn. Het leven is dan opeens een factor zwaarder geworden dan het had hoeven zijn.

Bij immigrantengezinnen waarvan de kinderen drop outs zijn is het nog een stuk erger. Die mensen spreken vaak ook geen goed Nederlands, hebben vaak ook geen sterk sociaal vangnet via familie en vrienden, als het tegenzit is er ook nog eens sprake van een strafblad etc. Dat is een recept voor een criminele carrière in de marge.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_109265282
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:01 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

MBO-2 is niet echt een theoretische opleiding. Zo wordt je bijv. opgeleid tot schoonmaker, helpende in de zorg, hovenier of bloemiste. Een beetje basiskennis en daarna mag je gaan stage lopen.

Er zou ingezet moeten worden op het op school houden van scholieren, ipv het terugsturen. Mijn broertje (19) had het in zijn kop gehaald om van school te gaan, maar niemand van school of leerplichtinstanties was bereid om eens een serieus gesprek met hem te voeren, dus nu is hij stratenmaker, hoezee :')
De overheid moet dus de opvoeding gaan verzorgen |:( . Wanneer je broertje al niets van je ouders aanneemt waarom zou hij dat wel van derden doen.

En niets mis met stratenmakers, die hebben we ook nodig in de maatschappij. ^O^
pi_109265287
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:54 schreef Basp1 het volgende:
Op zich een goed idee om vakmensen op te leiden, maar de vraag is of deze schoolverlaters daar trek in hebben. Misschien wel, want als hetgeen wordt voorgeschotelt niet tot de interesses behoort is de motivatie natuurlijk snel weg...
  maandag 19 maart 2012 @ 10:06:28 #16
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_109265336
quote:

[..]

wat is er mis met stratenmaker?

Als je het een beetje slim aanpakt kun je een aardig zakcentje bijverdienen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_109265394
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:54 schreef BORRREETJEEE het volgende:

Is dat dan eigenlijk ook geen dwang?
Nee. Je mag best kiezen voor schoolverlaten, maar accepteer dan wel dat je een leven krijgt met rotwerk voor weinig geld.

Ik weet wel een alternatief: gewoon melden bij het gemeentehuis in de vroege ochtend en kijken of er een klusje is. Er is altijd wel een stoep te vegen lijkt mij zo.
pi_109265414
Ach, alsof dit ooit gaat werken. Mensen die niet willen leren doen dat ook niet, laat de scholen nou maar gewoon concentreren op de mensen die het wél willen.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:10:08 #19
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_109265433
Ongeschoold werk betekent niet automatisch klotewerk en/of slecht betaald werk.
pi_109265469
quote:
11s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:00 schreef Copycat het volgende:
Mijn neefje is met zijn zestiende van school gegaan. Totaal geen studietype, maar een keiharde werker. Had men hem verplicht om nog jaren ongelukkig in de schoolbanken te zitten, was hij daar doodongelukkig geworden. Dat motiveert ook niet echt, gok ik.
Nee, je moet natuurlijk de mogelijkheid krijgen om een andere route uit te stippelen. Als je op je 18e wil gaan ondernemen: heel goed. Wel even een ondernemingsplan opstellen natuurlijk.
pi_109265497
quote:

dus nu is hij stratenmaker, hoezee
Dat is toch een heel nuttig beroep?
pi_109265518
quote:
pi_109265528
Ben je een volwassen vent van 22, moet je onder dwang naar school.
Nee, dat werkt niet...
pi_109265536
Een goede stratenmaker kan idd een goede pot verdienen, zeker als hij het sierbestraters-vak ook beheert ! Beetje beunen in villawijken en kantoorparken.
pi_109265540
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:04 schreef Ryon het volgende:
Zolang je nog bij je pa op zolder kan wonen en elke dag kan blowen merk je er weinig van dat het niet afmaken van een mbo opleiding wat boeit. Wel zin om te xbox'n, geen zin om te leren.

Totdat je 25 bent, eindelijk door je ouders de straat op geschopt wordt en je er achter komt dat je compleet kansloos in het leven staat. Een beroep heb je nooit geleerd, een uitkering krijg je nog niet en de huur betalen blijkt ook waanzinnig prijzig te zijn. Het leven is dan opeens een factor zwaarder geworden dan het had hoeven zijn.

Bij immigrantengezinnen waarvan de kinderen drop outs zijn is het nog een stuk erger. Die mensen spreken vaak ook geen goed Nederlands, hebben vaak ook geen sterk sociaal vangnet via familie en vrienden, als het tegenzit is er ook nog eens sprake van een strafblad etc. Dat is een recept voor een criminele carrière in de marge.
Een van de redenen dat ik wel iets zie in je melden voor klusjes... Naast dat dit vooruitzicht de lust om te stoppen snel zal doen verdwijnen bereid het je in ieder geval voor op een werkend leven.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:14:01 #26
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_109265543
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:11 schreef DS4 het volgende:

Nee, je moet natuurlijk de mogelijkheid krijgen om een andere route uit te stippelen. Als je op je 18e wil gaan ondernemen: heel goed. Wel even een ondernemingsplan opstellen natuurlijk.
En als hij vanaf zijn zestiende met veel plezier voor een baas wil gaan werken?
pi_109265572
quote:
7s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:10 schreef Copycat het volgende:
Ongeschoold werk betekent niet automatisch klotewerk en/of slecht betaald werk.
Nee, maar bij onwilligen natuurlijk wel... Dat is natuurlijk ook de probleemgroep waar men vanaf wil.
pi_109265595
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:14 schreef Copycat het volgende:

En als hij vanaf zijn zestiende met veel plezier voor een baas wil gaan werken?
Vind ik ook goed. Wie zijn eigen broek ophoudt mag van mij de vinger aan vadertje staat tonen. Maar wie aan het infuus wil... die moet zich gaan schikken.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:18:00 #29
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109265656
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Een van de redenen dat ik wel iets zie in je melden voor klusjes... Naast dat dit vooruitzicht de lust om te stoppen snel zal doen verdwijnen bereid het je in ieder geval voor op een werkend leven.
Dat doen wij nu met de wet WIJ (die binnenkort zal veranderen). Jongeren zonder diploma en uitzicht op een baan moeten tegen vergoeding vrijwillegerswerk doen zoals het uitmesten van stallen (in de landelijke gebieden) of het vegen van de straat (in stedelijke gemeentes). Anders wordt hun vergoeding stop gezet.

Als je in dit 'werk/leer traject' (je leert opstaan en op tijd op het werk verschijnen, thats it) terecht komt dan heb je rockbottom geraakt. En dat terwijl je eigenlijk in de bloei zit van je leven. Verplicht mensen dan lekker om weer terug naar school te gaan en een vak te leren. Desnoods op straffe met stokslagen.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_109265707
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:18 schreef Ryon het volgende:

Dat doen wij nu met de wet WIJ (die binnenkort zal veranderen). Jongeren zonder diploma en uitzicht op een baan moeten tegen vergoeding vrijwillegerswerk doen zoals het uitmesten van stallen (in de landelijke gebieden) of het vegen van de straat (in stedelijke gemeentes). Anders wordt hun vergoeding stop gezet.

Als je in dit 'werk/leer traject' (je leert opstaan en op tijd op het werk verschijnen, thats it) terecht komt dan heb je rockbottom geraakt. En dat terwijl je eigenlijk in de bloei zit van je leven. Verplicht mensen dan lekker om weer terug naar school te gaan en een vak te leren. Desnoods op straffe met stokslagen.
Ze kunnen toch kiezen om op school te blijven?

School is niet voor iedereen de oplossing natuurlijk.
pi_109265723
Ik denk dat je beter ervoor kan zorgen (stimuleren) dat jongeren ervoor kiezen om een vervolgopleiding te volgen dan het opleggen ervan.
pi_109265744
"Hahahaha" was mijn reactie op de TT.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:24:26 #33
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109265785
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ze kunnen toch kiezen om op school te blijven?

School is niet voor iedereen de oplossing natuurlijk.
Scholen zijn bevoegd om leerlingen weg te sturen als ze geen goede resultaten halen, stage verpesten of te weinig opkomen dagen (om welke reden dan ook). Het is niet zozeer de keuze van leerlingen hoe lang zij in een opleiding willen blijven hangen.

School is in zoverre een oplossing dat mensen er een diploma, stage en sociale contacten er aan over houden. Dat is al meer dan als je de dagen op zolder ('met je World of warcraft') of op straat ('met je bois') doorbrengt. Voor een paar tientjes in de week straten gaan vegen is ook geen oplossing. Kost de maatschappij een boel centjes en levert de persoon in kwestie weinig op.
--
pi_109265846
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, maar bij onwilligen natuurlijk wel... Dat is natuurlijk ook de probleemgroep waar men vanaf wil.
En moeten de jongeren die vroeg aan de slag willen voor boeten?
  maandag 19 maart 2012 @ 10:30:23 #35
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_109265901
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:28 schreef claus_johann het volgende:
Zoals DS4 al zei; Als je wil kun je blijven, als je niet wil en je regelt je zaken is er niks aan de hand. Als je niet wil en je wil je hand ophouden dan heeft de voedende hand ook wat te vertellen over hoe jij je leven inricht.

Als ik het goed begreep. Lijkt mij een meer dan prima oplossing. Niet meer dan logisch ook.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_109265920
quote:
Dit ja.
Of niet?
pi_109265927
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:24 schreef Ryon het volgende:

Scholen zijn bevoegd om leerlingen weg te sturen als ze geen goede resultaten halen, stage verpesten of te weinig opkomen dagen (om welke reden dan ook). Het is niet zozeer de keuze van leerlingen hoe lang zij in een opleiding willen blijven hangen.
Ongemotiveerd hangen in de schoolbanken is natuurlijk ook onzinnig, dus de school mag eisen stellen wat mij betreft.

quote:
School is in zoverre een oplossing dat mensen er een diploma, stage en sociale contacten er aan over houden. Dat is al meer dan als je de dagen op zolder ('met je World of warcraft') of op straat ('met je bois') doorbrengt. Voor een paar tientjes in de week straten gaan vegen is ook geen oplossing. Kost de maatschappij een boel centjes en levert de persoon in kwestie weinig op.
Ik kan mij niet voorstellen dat de maatschappij beter af is met iemand onwillig naar school te sturen ipv hem de plantsoenen bij te laten houden.
pi_109265933
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:00 schreef fathank het volgende:

[..]

Aub niet, laat ze zich maar nuttig maken met papier prikken of in een bejaardentehuis.
Waarom niet?
Of worden er geen echte kerels meer gemaakt in het leger?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_109265943
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:28 schreef claus_johann het volgende:

Nee. Zie mijn posts...
pi_109265956
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:30 schreef SicSicSics het volgende:

Zoals DS4 al zei; Als je wil kun je blijven, als je niet wil en je regelt je zaken is er niks aan de hand. Als je niet wil en je wil je hand ophouden dan heeft de voedende hand ook wat te vertellen over hoe jij je leven inricht.

Als ik het goed begreep. Lijkt mij een meer dan prima oplossing. Niet meer dan logisch ook.
En zo is het.
pi_109265971
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:31 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom niet?
Naar ik begrepen heb worden er al heel lang geen echte kerels meer gemaakt in het leger.
pi_109266009
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Voor je 23e krijg je toch al geen bijstand en vanaf de 23e moet je elke werk accepteren als je kan werken van het uwv, dus dat gebeurd toch al. (beetje afhankelijk nog per gemeente)
pi_109266087
Wat een klootzak is die Hugo zeg. Eens met TS. Gelukkig woon ik niet in Rotterdam, dus op mij heeft die meneer geen invloed.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:39:53 #44
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_109266143
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Naar ik begrepen heb worden er al heel lang geen echte kerels meer gemaakt in het leger.
Niet in Nederland nee.. :{

Dat is wel te zien aan de oorlogen waar Nederland een rol van "betekenis" in heeft geleverd....
pi_109266159
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:34 schreef Basp1 het volgende:

Voor je 23e krijg je toch al geen bijstand en vanaf de 23e moet je elke werk accepteren als je kan werken van het uwv, dus dat gebeurd toch al. (beetje afhankelijk nog per gemeente)
Iemand 5 jaar inactief laten zorgt ervoor dat de kansen van die persoon enorm dalen.

Dus van mij mag je tussen je 18-23 jaar kiezen: ofwel je regelt zelf iets (voorkeur), ofwel je gaat naar school, ofwel je gaat klusjes doen. En dat laatste, daar mag je dan best iets van 2,50 euro per uur voor krijgen.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:42:01 #46
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_109266185
Ik vind niet dat je leerlingen tegen hun wil tot hun 23ste op school moet zitten. Behalve dat ze zelf niets mee opschieten, hebben ongemotiveerde leerlingen een slechte invloed op anderen, die hun resultaten en motivatie naar beneden halen.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_109266221
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:39 schreef penny-wise het volgende:

Niet in Nederland nee.. :{

Dat is wel te zien aan de oorlogen waar Nederland een rol van "betekenis" in heeft geleverd....
Wat mij betreft gaan we ook extra bezuinigen op het leger, want als je iets doet moet je het goed doen en anders doe je het gewoon maar niet.

Dienstplicht stond iig gelijk aan verveling, zo is mij uit meerdere bronnen gebleken (ik ben er zelf middels inzet van advocaten uit kunnen blijven gelukkig).
  maandag 19 maart 2012 @ 10:43:22 #48
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_109266224
ah, we gaan werklozen nu studenten noemen.
Zo houden we ons werkloosheidcijfer mooi laag
pi_109266242
De leerplicht moet überhaupt helemaal weg op het achttiende levensjaar.
pi_109266466
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:31 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom niet?
Tegenwoordig is die rol overgenomen door de plantsoenendienst.
pi_109266543
MBO Niveau 2 moet toch gewoon te halen zijn? Helemaal in een 1 dag naar school 4 dagen werken constructie. Mijn neef heeft dat ook gedaan (maar dan tot niveau 3 geloof ik) en die is nu bakker.

Hoeveel extra moeite is dat nou helemaal bovenop een gewone baan?
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  maandag 19 maart 2012 @ 11:13:31 #52
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_109267010
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:56 schreef RabbitHeart het volgende:
MBO Niveau 2 moet toch gewoon te halen zijn? Helemaal in een 1 dag naar school 4 dagen werken constructie. Mijn neef heeft dat ook gedaan (maar dan tot niveau 3 geloof ik) en die is nu bakker.

Hoeveel extra moeite is dat nou helemaal bovenop een gewone baan?
geen. maar waarom zou je dat mensen opdringen die ook gelukkig zijn in de baan die ze nu hebben? Dat je dit bij uitvreters doet, oke, maar de maatregel zoals die nu is, daar dupeer je ook genoeg mensen mee die gewoon een (slechte) baan hebben, en daar genoegen mee willen nemen. mogen ze dat niet zelf bepalen?
Laffe huichelaar
  maandag 19 maart 2012 @ 11:15:59 #53
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_109267081
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Iemand 5 jaar inactief laten zorgt ervoor dat de kansen van die persoon enorm dalen.

Dus van mij mag je tussen je 18-23 jaar kiezen: ofwel je regelt zelf iets (voorkeur), ofwel je gaat naar school, ofwel je gaat klusjes doen. En dat laatste, daar mag je dan best iets van 2,50 euro per uur voor krijgen.
je zou mensen niet voor minder dan minimumloon moeten laten werken. waarom heb je anders minimumloon?
Laffe huichelaar
  maandag 19 maart 2012 @ 11:16:39 #54
116015 SicSicSics
pi_109267106
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 11:15 schreef timmmmm het volgende:
je zou mensen niet voor minder dan minimumloon moeten laten werken. waarom heb je anders minimumloon?
Noem het een maatschappelijke stage en je bent klaar...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 19 maart 2012 @ 11:20:37 #55
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_109267243
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 11:16 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Noem het een maatschappelijke stage en je bent klaar...
en dat zou dus mi niet moeten. werken is werken. als je je eigen regels al gaat ontduiken, ben je slecht bezig.
Laffe huichelaar
  maandag 19 maart 2012 @ 11:23:46 #56
116015 SicSicSics
pi_109267353
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 11:20 schreef timmmmm het volgende:
en dat zou dus mi niet moeten. werken is werken. als je je eigen regels al gaat ontduiken, ben je slecht bezig.
Maar, prima, dan geef je ze minimum loon. Dat ligt iets hoger dan die ¤ 2,50. Maar is niet het punt. ;)
Fine, fuck you then!
pi_109268379
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De overheid moet dus de opvoeding gaan verzorgen |:( . Wanneer je broertje al niets van je ouders aanneemt waarom zou hij dat wel van derden doen.

En niets mis met stratenmakers, die hebben we ook nodig in de maatschappij. ^O^
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:06 schreef fathank het volgende:

[..]

wat is er mis met stratenmaker?

Als je het een beetje slim aanpakt kun je een aardig zakcentje bijverdienen.
Er is niks mis met stratenmaker zijn, maar het is best zonde om met je HAVO-intelligentie 8 maanden in het jaar met stenen te sjouwen, in de winter werkloos te zijn en misschien volgend jaar daadwerkelijk toe te komen aan echt straten, want hij heeft daarvoor geen opleiding gedaan, dus hij mag nu alleen maar zand scheppen.

En tuurlijk neemt hij niets aan van mijn ouders, het joch is 19, vol in de puberteit, en dan lijkt 'al dat geld' dat hij gaat verdienen geweldig. Hij wordt nu ineens wel achtervolgd door leerplichtinstanties, omdat hij geen startkwalificatie heeft. Dan denk ik; had even vantevoren met die jongen gepraat, dan had je hem er waarschijnlijk van kunnen overtuigen dat die laatst 4 maanden tot het diploma de moeite waard zouden zijn. Maar nu wordt er weer een of ander geldverslindend traject opgestart voor hem :{
pi_109268780
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:52 schreef koffiegast het volgende:
Symptomenbestrijding
Mee eens, maar hoe pak je het probleem dan wél aan? Je kunt bakken met geld pompen in het opleiden van werkschuwe, slecht gemotiveerde jongeren. Dat is niet per definitie een slecht idee, maar het gaat de samenleving ongetwijfeld een boel geld kosten.

Fascinerender vind ik het gebrek aan consequenties als je er een puinhoop van maakt. Natuurlijk: preventief beleid (dus jongeren op school houden) is beter, maar wat nu aan de orde is, is dat je kunt stoppen met school, werkloos thuis kunt gaan zitten en je hand kunt ophouden. Je krijgt een uitkering en als je het een beetje slim aanpakt, klus je wat bij. Je gaat een beetje zwartwerken. Of, als dat te lang duurt, je gaat het criminele pad op. En word je dan gepakt? Dan zijn de consequenties in Nederland beperkt. Straffen zijn laag, voorzieningen in gevangenissen prima.

Al met al is er nauwelijks een stok achter de deur. Wie de kantjes ervan afloopt, kan dat nagenoeg ongecorrigeerd en ongestraft doen. Daar zal toch iets aan moeten veranderen, desnoods door symptoombestrijding...
pi_109269187
Wat doe je met hboers die op hun 17e de havo gehaald hebben en dus op hun 21e klaar zijn met hun studie?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_109269227
quote:
Dat is al zo, heb je wel eens het jeugdminimumloon bekeken... Dat is zo schandalig laag dat je daar toch echt niet voor wilt werken 40u pw.... Ook al heb je een IQ van een baksteen...
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_109269231
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat doe je met hboers die op hun 17e de havo gehaald hebben en dus op hun 21e klaar zijn met hun studie?
Beter lezen. Die jongeren beschikken namelijk over een startkwalificatie. Dit topic gaat over jongeren die geen startkwalificatie hebben (vrij vertaald: die zonder diploma van school gaan).
pi_109269382
Ik vind het een prima plan. Het blijft toch uitproberen met dit soort zaken en Rotterdam heeft al vaker laten zien te denken aan onorthodoxe maatregelen, het gemeentebestuur is er in ieder geval actief mee bezig dan.
pi_109269413
quote:
7s.gif Op maandag 19 maart 2012 12:21 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Beter lezen. Die jongeren beschikken namelijk over een startkwalificatie. Dit topic gaat over jongeren die geen startkwalificatie hebben (vrij vertaald: die zonder diploma van school gaan).
Maar wat si een startkwalificatie dan? Is dan MBO of hoger of is bv vwo of havo ook al een startkwalificatie? Wat gebeurt er met jongeren die na hun vwo eerst even een jaar willen werken voordat ze naar de universiteit gaan?
pi_109269557
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 11:13 schreef timmmmm het volgende:

[..]

geen. maar waarom zou je dat mensen opdringen die ook gelukkig zijn in de baan die ze nu hebben? Dat je dit bij uitvreters doet, oke, maar de maatregel zoals die nu is, daar dupeer je ook genoeg mensen mee die gewoon een (slechte) baan hebben, en daar genoegen mee willen nemen. mogen ze dat niet zelf bepalen?
Soms moet je mensen tegen zichzelf in bescherming nemen. Stel dat je stratenmaker bent/wilt worden, dan kan je toch gewoon 2 jaar lang 1 dag per week naar school? Nieuwe technieken leren. Ben je op je 18e klaar en heb je een startkwalificatie.
pi_109269582
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 12:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Maar wat si een startkwalificatie dan? Is dan MBO of hoger of is bv vwo of havo ook al een startkwalificatie? Wat gebeurt er met jongeren die na hun vwo eerst even een jaar willen werken voordat ze naar de universiteit gaan?
Een startkwalificatie is MBO niveau 2, havo of vwo. Jongeren die na het vwo een jaartje willen reizen lopen dus tegen geen enkel probleem aan :) .
pi_109269597
quote:

Jij hebt ze zeker nog nooit zien hangen rondom de metrostations en andere plekken in de stad. ;) Die zijn totaal niet onder de indruk van nare gevolgen hoor, die moet je echt bij het handje nemen, in een klaslokaal zetten en stuk gereedschap in hun handen douwen.
pi_109269758
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 11:15 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ik vind dan ook dat je voor die groep het minimumloon aan moet passen.
pi_109269788
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Lees de op eens...
pi_109269847
quote:
7s.gif Op maandag 19 maart 2012 12:34 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Jij hebt ze zeker nog nooit zien hangen rondom de metrostations en andere plekken in de stad. ;) Die zijn totaal niet onder de indruk van nare gevolgen hoor, die moet je echt bij het handje nemen, in een klaslokaal zetten en stuk gereedschap in hun handen douwen.
Ik zeg niet dat er niets moet gebeuren... Ik opper alternatieven...
pi_109269987
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 12:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat er niets moet gebeuren... Ik opper alternatieven...
Niet in de OP in ieder geval. Straffen gaat maar beperkt werken bij deze lieden omdat ze gewoon op straat blijven hangen als je ze straft. Ze gaan niet ineens werk zoeken of een opleiding volgen als je hun uitkering stop zet (daar denk ik aan bij 'nare gevolgen'). Het is kinderachtig, maar je moet ze van straat halen en dwingen om naar school te gaan. En als ze na een tijdje niet meer naar school komen moet de politie ze gewoon weer ophalen en naar school brengen.
pi_109270054
De zelfverklaarde liberalen laten zich weer van hun liberale kant zien?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 19 maart 2012 @ 13:24:43 #72
3542 Gia
User under construction
pi_109270945
Ben niet voor dit plan.
Stimuleren wel, maar verplichten gaat niet werken, m.i.

Sowieso vind ik dat jongeren die nog bij de ouders wonen totaal GEEN bijstand moeten krijgen. Maar volgens mij is dat al zo of wordt dat zo.
En dan is het aan de ouders om de jongeren gewoon ook GEEN zakgeld te geven. Ben je als ouder ook niet verplicht. Eten en onderdak wel, maar zakgeld niet.

Dan kan hij kiezen: Of hij gaat naar school en krijgt stufi, óf hij zoekt een baantje, óf hij gaat op zichzelf wonen en vraagt bijstand aan, waarbij hij dan weer verplicht wordt tot een leer/werktraject, of hij teert op de zak van zijn ouders en heeft geen cent te makken.
pi_109271295
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 12:52 schreef Weltschmerz het volgende:
De zelfverklaarde liberalen laten zich weer van hun liberale kant zien?
Jij had nog niet gepost hoor...
  maandag 19 maart 2012 @ 13:45:13 #74
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_109271558
Ik ben niet zo van de verplichtingen, alhoewel de leerplicht op zich een goed iets is. Het volgen van een opleiding is investeren in jezelf en hoort een eigen keuze te zijn. Ga je na je 18e diplomaloos van school, dan horen de gevolgen ook voor jezelf te zijn. Geen diploma, wel werk: niks aan de hand. Geen diploma, geen werk? ook geen bijstandsuitkering. Geen dwang, wel voldoende stok achter de deur.

[ Bericht 1% gewijzigd door Janneke141 op 19-03-2012 14:10:18 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_109272051
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben niet zo van de verplichtingen, alhoewel de leerplicht op zich een goed iets is. Het volgen van een opleiding is investeren in jezelf en hoort een eigen keuze te zijn. Ga je na je 18e diplomaloos van school, dan horen de gevolgen ook voor jezelf te zijn. Geen diploma, wel werk: niks aan de hand. Geen diploma, geen werk? ook geen uitkering. Geen dwang, wel voldoende stok achter de deur.
En als je dan zonder diploma wel werk hebt (niets aan de hand toch?) en je raakt die baan kwijt, dan ook maar geen uitkering? Aparte redenering.

En wat te denken van de gehele groep zwakbegaafden (IQ van 70 - 85). Die groep kwam voorheen in aanmerking voor een WAJONG uitkering, maar ook dat is komen te vervallen. Zij moeten nu aan dezelfde voorwaarden voldoen als ieder ander. Ik zie zo iemand nog geen startkwalificatie behalen voor havo of MBO2 voor het 23e jaar. Mocht diegene dan ook nog eens alleenstaand ouder worden, dan geldt wederom die kwalificatieplicht tot het jongste kind de leeftijd van 5 jaar heeft bereikt. Tot je 40e gedwongen op school dan maar?

Het is niet altijd een kwestie van niet willen, maar ook wel eens van niet kunnen. Niet iedereen is even slim, en niet iedereen is lichamelijk en/of geestelijk even gezond. Ons sociale vangnet was er toch juist voor bedoeld om juist deze mensen in op te kunnen vangen? Nu lijkt het wel of ze juist daarvoor worden afgestraft.
pi_109272347
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:04 schreef Ryon het volgende:

Eens! Het probleem zit 'm ook niet in diegenen die liever willen werken en legaal geld verdienen. Die vinden vanzelf wel een baan. En vergeet niet, juist de harde werkers kunnen doorgroeien naar de status ondernemer.

De luierikken komen vanzelf wel tot inkeer, zodra ze merken dat voor niets de zon opgaat en ook zij hun rekeningen moeten betalen, zonder uitkering uiteraard.

Het probleem zit 'm in die luie criminele hufters. Die zogenaamde hosselaars, die zonder te verblikken of te verblozen een juwelier overvallen en daarbij met grof geweld tekeer gaan. Zonder veel risico, want de pakkans is relatief klein en de straffen veel te laag, maar veel beloning, want snel veel geld en hoge status/roem onder matties.

Persoonlijk zie ik voor deze figuren slechts 2 mogelijk oplossingen: doodstraf of verbanning, waarbij ik de voorkeur geef aan het eerste. Ik ben écht helemaal klaar met die figuren. En imo valt met dergelijke lui helemaal NIETS te rehabiliteren, slechts te minimaliseren.
  maandag 19 maart 2012 @ 14:14:42 #77
346939 Janneke141
pi_109272546
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 13:59 schreef Tayu het volgende:

[..]

En als je dan zonder diploma wel werk hebt (niets aan de hand toch?) en je raakt die baan kwijt, dan ook maar geen uitkering? Aparte redenering.
Als je werkt, bouw je WW-rechten op. Heb mijn post even aangepast.
quote:
En wat te denken van de gehele groep zwakbegaafden (IQ van 70 - 85). Die groep kwam voorheen in aanmerking voor een WAJONG uitkering, maar ook dat is komen te vervallen. Zij moeten nu aan dezelfde voorwaarden voldoen als ieder ander. Ik zie zo iemand nog geen startkwalificatie behalen voor havo of MBO2 voor het 23e jaar. Mocht diegene dan ook nog eens alleenstaand ouder worden, dan geldt wederom die kwalificatieplicht tot het jongste kind de leeftijd van 5 jaar heeft bereikt. Tot je 40e gedwongen op school dan maar?

Het is niet altijd een kwestie van niet willen, maar ook wel eens van niet kunnen. Niet iedereen is even slim, en niet iedereen is lichamelijk en/of geestelijk even gezond. Ons sociale vangnet was er toch juist voor bedoeld om juist deze mensen in op te kunnen vangen? Nu lijkt het wel of ze juist daarvoor worden afgestraft.
Voor gehandicapten kan het uiteraard wat anders liggen, maar ook met een IQ van 80 kun je prima functioneren als bakker of schilder of fietsenmaker. Daar zijn MBO-2 opleidingen ook op gericht, praktische beroepen.

En vwb die alleenstaande ouder: zo lust ik er nog wel een paar. Iets met eigen keuzes en zelf de gevolgen dragen.
pi_109272577
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 13:36 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jij had nog niet gepost hoor...
Ik zie ik ook niet in wat ik zou moeten bijdragen aan een discussie over de keus tussen volwassenen straffen voor niet doen wat de staat het liefste heeft en verplichten te doen wat de staat het liefste heeft.

Misschien is het wel weer eens een keer tijd voor een topic in de zin van "wat zou jij doen als je de Kim Jong Il van Nederland was?", zodat alle zelfverklaarde liberalen hun duistere behoeftes de vrije loop kunnen laten.
pi_109272969
quote:

[..]

Mijn beste vriendje van vroeger heeft een IQ van onder de 80 en die heeft MBO niveau 2, timmerman.
Niveau 2 is juist heel praktisch, en je kunt vaak 4 dagen werken en 1 dag naar school.

De helft van de mensen heeft een IQ van onder de 100, en er zijn net zoveel mensen met een IQ van tussen de 70-85 als er mensen zijn met een IQ tussen de 115-130. Het komt dus best vaak voor.
pi_109273249
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 14:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je werkt, bouw je WW-rechten op. Heb mijn post even aangepast.

[..]

Voor gehandicapten kan het uiteraard wat anders liggen, maar ook met een IQ van 80 kun je prima functioneren als bakker of schilder of fietsenmaker. Daar zijn MBO-2 opleidingen ook op gericht, praktische beroepen.

En vwb die alleenstaande ouder: zo lust ik er nog wel een paar. Iets met eigen keuzes en zelf de gevolgen dragen.
WW rechten gaan niet eeuwig door. Per gewerkt jaar bouw je 1 maand recht op WW op, daarna moet je een beroep doen op de bijstand.

Natuurlijk kun je met een IQ van 80 prima werken (maar niet als bakker of schilder, en ook niet als fietsenmaker (tenzij jij een bandje plakken bedoelt). Maar je zou bijvoorbeeld prima kunnen werken als schoonmaker, oid. Maar met een IQ van 80 moet je toch met me eens zijn dat het behalen van een HAVO diploma of een MBO2 niet haalbaar zal zijn. Waarom dan die mensen lastig vallen met dergelijke eisen (want dat gebeurt nu al). Het werkt juist enorm demotiverend. Deze mensen willen juist vaak wel werken en leren, maar kunnen het eenvoudigweg niet.

Ook de sociale werkvoorziening (waar tot nu toe deze mensen vaak terecht konden) wordt hard aangepakt. Niet alleen zijn de regels aangescherpt (de groep met een IQ van 70-85 komt bijvoorbeeld niet meer in aanmerking, net als bijvoorbeeld mensen die als gevolg van een langdurig coma niet meer kunnen functioneren als voorheen), maar ook wordt hun loon teruggeschroefd naar het minimumloon (nu ligt dat gemiddeld op 120% van het minimumloon).

Het zijn dus niet zozeer de luiwammesen en de niksnutten die hier hard aangepakt worden, het is met name de zwakste groep (mensen met lichamelijke/geestelijke beperkingen, chronisch zieken) die het mes op de keel wordt gezet.

http://www.telegraaf.nl/b(...)le_werkplaats__.html
  maandag 19 maart 2012 @ 14:47:20 #81
3542 Gia
User under construction
pi_109273607
quote:
WW? En anders teer je op je ouders. Woon je zelfstandig, wel bijstand. Ben het wat dat betreft ook niet helemaal met Janneke eens. Die bijstand voor die leeftijd is al niet zo veel. Dat is al voldoende stok.
quote:

Deze groep kan vaak ook wel in de sociale werkplaats terecht.
Verder wordt er vaak ook door de ouders te makkelijk het woord Wajong genoemd, nu.
"Och, hij hoeft geen opleiding te volgen, die krijgt straks toch Wajong!"
Heb ik dus letterlijk horen zeggen over een jongen met ADHD.
pi_109273731
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 14:47 schreef Gia het volgende:

[..]

WW? En anders teer je op je ouders. Woon je zelfstandig, wel bijstand. Ben het wat dat betreft ook niet helemaal met Janneke eens. Die bijstand voor die leeftijd is al niet zo veel. Dat is al voldoende stok.

[..]

Deze groep kan vaak ook wel in de sociale werkplaats terecht.
Verder wordt er vaak ook door de ouders te makkelijk het woord Wajong genoemd, nu.
"Och, hij hoeft geen opleiding te volgen, die krijgt straks toch Wajong!"
Heb ik dus letterlijk horen zeggen over een jongen met ADHD.
Dat is dus één van die dingen die zijn veranderd. Deze groep komt niet meer in aanmerking voor een plaats in de sociale werkvoorziening. En ook de WAJONG is niet meer toegankelijk voor deze groep.

ADHD heeft niets van doen met IQ.
  maandag 19 maart 2012 @ 14:52:46 #83
3542 Gia
User under construction
pi_109273811
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 14:36 schreef Tayu het volgende:
Maar met een IQ van 80 moet je toch met me eens zijn dat het behalen van een HAVO diploma of een MBO2 niet haalbaar zal zijn. Waarom dan die mensen lastig vallen met dergelijke eisen (want dat gebeurt nu al). Het werkt juist enorm demotiverend. Deze mensen willen juist vaak wel werken en leren, maar kunnen het eenvoudigweg niet.
Een Havo of MBO-2 diploma? Is ook wel te vergelijken, nietwaar?
Havo zit er met een iq van 80 niet in, nee. Daarvoor moet je toch wel een stukje boven de 100 zitten.
MBO-2 is echter goed te doen. Hulpkok bijvoorbeeld, helpende in de zorg, enz....

Maar jij wilt iemand die prima kan werken bij voorbaat al in de wajong wegzetten, omdat je het anders als 'lastig vallen' ziet?
  maandag 19 maart 2012 @ 14:56:02 #84
3542 Gia
User under construction
pi_109273910
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 14:50 schreef Tayu het volgende:

Dat is dus één van die dingen die zijn veranderd. Deze groep komt niet meer in aanmerking voor een plaats in de sociale werkvoorziening. En ook de WAJONG is niet meer toegankelijk voor deze groep.
Dan komen ze in de bijstand, als ze zelfstandig wonen, of voor kosten van de ouders, als ze nog thuis wonen.
quote:
ADHD heeft niets van doen met IQ.
Weet ik, maar ook die groep werd voorheen weggezet in de Wajong.
De jongen waar ik het over heb, heeft daarnaast suiker en was (strontverwend) niet te handhaven op een normale basisschool. Ging dus al gauw naar het speciaal onderwijs en vandaar naar de praktijkschool. Hij wordt binnenkort 18, maar een opleiding vonden zijn ouders niet nodig, want......wajong! En dat gaat dus straks niet door.
pi_109274291
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 14:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Een Havo of MBO-2 diploma? Is ook wel te vergelijken, nietwaar?
Havo zit er met een iq van 80 niet in, nee. Daarvoor moet je toch wel een stukje boven de 100 zitten.
MBO-2 is echter goed te doen. Hulpkok bijvoorbeeld, helpende in de zorg, enz....

Maar jij wilt iemand die prima kan werken bij voorbaat al in de wajong wegzetten, omdat je het anders als 'lastig vallen' ziet?
Nee hoor, dan begrijp jij helemaal niet wat ik schrijf. Nu is het zo, dat je tot je 18e jaar een startkwalificatie moet behalen (of wanneer je alleenstaand ouder bent met een kind jonger dan 5 jaar, ook dan geldt die verplichting tot het behalen van een startkwalificatie). Dat willen ze dus gaan oprekken naar 23 jaar. De startkwalificatie echter is bepaald op het behalen van een HAVO diploma of een MBO2. Beide zijn niet haalbaar voor iemand met een IQ van 70-85 (welke groep we tot nu toe als zwakbegaafd benoemden, en waarvoor we aparte voorzieningen hadden). In de praktijk zie je nu al gebeuren dat deze groep gedwongen wordt tot het behalen van die startkwalificatie, in eerste instantie vinden ze dat vaak maar wat fijn! Het geeft ze namelijk het idee dat ze net zoveel kunnen bereiken als wie dan ook in de maatschappij. Maar al snel blijkt dan, dat ze het allemaal niet aankunnen, maar dat ze wel onder druk worden gezet om het toch vooral maar te doen want anders wordt de uitkering stopgezet. Met als gevolg, dat het vaak toch al geringe zelfbeeld een flinke optater krijgt, depressieve gevoelens gaan opspelen, een verwijzing naar de GGZ volgt (shit, wordt ook niet meer vergoed, nog meer kopzorgen en de gestelde eisen blijven onverminderd). Misschien klinkt dit voor jou allemaal niet zo reëel, maar ik maak het in mijn directe omgeving al mee. Laat deze groep mensen gewoon werken in de beroepen die ze wel aankunnen.

Ik zie wel meer rare dingen gebeuren in mijn omgeving. Zo heb ik een familielid van 60 jaar oud, altijd gewerkt als HBO werktuigbouwkundige, welke 5 jaar geleden werd wegbezuinigd. Het lukte niet om een andere baan te vinden. Sinds enkele maanden doet hij een beroep op de bijstand, dat is 650 ¤ voor een alleenstaande. Hij wordt nu gedwongen om een tegenprestatie te leveren. Dat is prima, niets mis mee. Ware het niet dat die tegenprestatie bestaat uit 32 uur per week schoffelen op de "Funny Farm" voor de gehele duur waarop hij een beroep doet op die bijstand. Hij is de enige daar die kerngezond is (lichamelijk en geestelijk), met een HBO diploma op zak en vele jaren werkervaring, en hij staat daar te schoffelen tussen mensen met veelal een psychiatrische problematiek of verslavingsproblematiek. Hij heeft het gevoel dat hij als een crimineel wordt behandeld. Maar ik durf te beweren dat criminelen minder hard worden gestraft. Die hoeven namelijk maar een paar weekjes te schoffelen, en niet voor onbepaalde tijd, 32 uur per week.

Er is iets mis gegaan in ons land en hoe wij met onze medemensen omgaan.
pi_109274821
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 14:15 schreef Weltschmerz het volgende:

Ik zie ik ook niet in wat ik zou moeten bijdragen aan een discussie over de keus tussen volwassenen straffen voor niet doen wat de staat het liefste heeft en verplichten te doen wat de staat het liefste heeft.

Misschien is het wel weer eens een keer tijd voor een topic in de zin van "wat zou jij doen als je de Kim Jong Il van Nederland was?", zodat alle zelfverklaarde liberalen hun duistere behoeftes de vrije loop kunnen laten.
Dat jij als vertegenwoordiger van de linkervleugel van de SP voorstander bent van gratis geld geven zonder eisen te stellen snap ik wel hoor...

Maar je moet liberalisme niet verwarren met gratis geld geven zonder eisen te stellen. Dat is nl. gewoon dom.
pi_109275228
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 15:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat jij als vertegenwoordiger van de linkervleugel van de SP voorstander bent van gratis geld geven zonder eisen te stellen snap ik wel hoor...
Dat jij een mening in een hokje moet plaatsen om niet in de war te raken is nog geen reden om dat dan ook nog eens verkeerd te doen.

quote:
Maar je moet liberalisme niet verwarren met gratis geld geven zonder eisen te stellen. Dat is nl. gewoon dom.
Van mij hoeven mensen die kunnen werken geen uitkering te krijgen of iets dergelijks, wel of geen diploma.
pi_109275371
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben niet zo van de verplichtingen, alhoewel de leerplicht op zich een goed iets is. Het volgen van een opleiding is investeren in jezelf en hoort een eigen keuze te zijn. Ga je na je 18e diplomaloos van school, dan horen de gevolgen ook voor jezelf te zijn. Geen diploma, wel werk: niks aan de hand. Geen diploma, geen werk? ook geen bijstandsuitkering. Geen dwang, wel voldoende stok achter de deur.
Ja, dat is leuk bij mensen die voldoen aan het plaatje van ''luie uitvreter'' (en dat zijn er minder dan je denkt).

Ik neem mezelf als voorbeeld, ik ben manisch-depressief, en mijn eerste episoden begonnen tijdens mijn middelbare schooltijd. Ik heb daardoor nooit een MBO afgemaakt, en ben gaan werken omdat ik te onstabiel was om naar school te kunnen. Even ter referentie, mijn IQ is getest tijdens psychiatrisch onderzoek en is 118; HBO niveau dus. Ik kom ook uit een gezin van hoogopgeleiden.

Maar psychisch gezien, was het van mijn 16e tot mijn 22e een heel onstabiele periode waarin ik door mijn bipolaire stoornis niet kon werken, maar therapie volgde en bij tijd en wijle thuis zat. Nu behoor ik tot degenen die geen ''startkwalificatie'' hebben, en inmiddels verkeer ik niet meer in de positie dat naar school gaan makkelijk is. Mijn ouders willen me beiden niet in huis hebben door mijn psychische instabiliteit, en het is maar de vraag of ik een studie zou kunnen afmaken die vereist dat ik óf voltijd studeer óf voltijd werk. Beiden kan ik niet aan, ik werk momenteel 15 uur per week als postbezorger en dat is op het moment het maximum dat ik aan kan.

Maar in mijn geval, zou ik volgens jou dus maar op straat moeten zien hoe ik aan een inkomen kom, omdat ik geen startkwalificatie heb?

En ik ben niet de enige, ik denk dat mijn geval wel spreekt voor de mensen die met dit soort wetten tussen wal en schip terechtkomen.
pi_109275384
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 15:07 schreef Tayu het volgende:

[..]

Nee hoor, dan begrijp jij helemaal niet wat ik schrijf. Nu is het zo, dat je tot je 18e jaar een startkwalificatie moet behalen (of wanneer je alleenstaand ouder bent met een kind jonger dan 5 jaar, ook dan geldt die verplichting tot het behalen van een startkwalificatie). Dat willen ze dus gaan oprekken naar 23 jaar. De startkwalificatie echter is bepaald op het behalen van een HAVO diploma of een MBO2. Beide zijn niet haalbaar voor iemand met een IQ van 70-85 (welke groep we tot nu toe als zwakbegaafd benoemden, en waarvoor we aparte voorzieningen hadden). In de praktijk zie je nu al gebeuren dat deze groep gedwongen wordt tot het behalen van die startkwalificatie, in eerste instantie vinden ze dat vaak maar wat fijn! Het geeft ze namelijk het idee dat ze net zoveel kunnen bereiken als wie dan ook in de maatschappij. Maar al snel blijkt dan, dat ze het allemaal niet aankunnen, maar dat ze wel onder druk worden gezet om het toch vooral maar te doen want anders wordt de uitkering stopgezet. Met als gevolg, dat het vaak toch al geringe zelfbeeld een flinke optater krijgt, depressieve gevoelens gaan opspelen, een verwijzing naar de GGZ volgt (shit, wordt ook niet meer vergoed, nog meer kopzorgen en de gestelde eisen blijven onverminderd). Misschien klinkt dit voor jou allemaal niet zo reëel, maar ik maak het in mijn directe omgeving al mee. Laat deze groep mensen gewoon werken in de beroepen die ze wel aankunnen.

Ik zie wel meer rare dingen gebeuren in mijn omgeving. Zo heb ik een familielid van 60 jaar oud, altijd gewerkt als HBO werktuigbouwkundige, welke 5 jaar geleden werd wegbezuinigd. Het lukte niet om een andere baan te vinden. Sinds enkele maanden doet hij een beroep op de bijstand, dat is 650 € voor een alleenstaande. Hij wordt nu gedwongen om een tegenprestatie te leveren. Dat is prima, niets mis mee. Ware het niet dat die tegenprestatie bestaat uit 32 uur per week schoffelen op de "Funny Farm" voor de gehele duur waarop hij een beroep doet op die bijstand. Hij is de enige daar die kerngezond is (lichamelijk en geestelijk), met een HBO diploma op zak en vele jaren werkervaring, en hij staat daar te schoffelen tussen mensen met veelal een psychiatrische problematiek of verslavingsproblematiek. Hij heeft het gevoel dat hij als een crimineel wordt behandeld. Maar ik durf te beweren dat criminelen minder hard worden gestraft. Die hoeven namelijk maar een paar weekjes te schoffelen, en niet voor onbepaalde tijd, 32 uur per week.

^O^
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_109275436
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 14:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan komen ze in de bijstand, als ze zelfstandig wonen, of voor kosten van de ouders, als ze nog thuis wonen.

Nog maar een keer dan.

Als je met een IQ van 70-85 in de bijstand zit (want in de WAJONG) kun je niet meer terecht, dan worden er dezelfde eisen aan je gesteld, als wanneer je over een normaal IQ zou beschikken, en wanneer je daar niet aan kunt voldoen, dreigt de sanctie van het stopzetten van je uitkering.

Dat betekent, dat ook deze groep mensen gedwongen wordt tot het behalen van een startkwalificatie (HAVO of MBO2) tot het moment waarop het jongste kind 5 jaar oud is geworden. Daarna, zijn zij gedwongen tot het volgen van een leer/werk traject dan wel tot het leveren van een tegenprestatie voor de duur van hun uitkering. In mijn vorige schrijfsel liet ik al zien hoe zo'n tegenprestatie er in de praktijk uitziet (ook voor mensen met een normaal IQ).

Maar deze groep mensen kan meestal al helemaal niet geheel zelfstandig functioneren. Vaak zijn er dan al vele hulpverleners in zicht, vanuit allerlei instellingen om ze te begeleiden in de opvoeding van hun kinderen en om zelf het hoofd boven water te kunnen houden. Hoe moeten zij dan daarnaast ook nog eens aan al die andere eisen gaan voldoen op straffe van een sanctie? Daar help je toch mensen alleen maar verder mee in de problemen?
pi_109275488
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 15:38 schreef Weltschmerz het volgende:

Dat jij een mening in een hokje moet plaatsen om niet in de war te raken is nog geen reden om dat dan ook nog eens verkeerd te doen.
Joh, je bent zo extreem links als Rood_Verzet. Het enige verschil is dat jij er niet eerlijk over wil zijn.

quote:
Van mij hoeven mensen die kunnen werken geen uitkering te krijgen of iets dergelijks, wel of geen diploma.
En in hoeverre botst dat dan met de opvatting: als je aan het infuus wenst te hangen moeten er ook eisen gesteld worden?
  † In Memoriam † maandag 19 maart 2012 @ 15:46:40 #92
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_109275526
quote:
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  maandag 19 maart 2012 @ 15:51:30 #93
3542 Gia
User under construction
pi_109275731
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 15:07 schreef Tayu het volgende:
Nee hoor, dan begrijp jij helemaal niet wat ik schrijf. Nu is het zo, dat je tot je 18e jaar een startkwalificatie moet behalen (of wanneer je alleenstaand ouder bent met een kind jonger dan 5 jaar, ook dan geldt die verplichting tot het behalen van een startkwalificatie). Dat willen ze dus gaan oprekken naar 23 jaar. De startkwalificatie echter is bepaald op het behalen van een HAVO diploma of een MBO2. Beide zijn niet haalbaar voor iemand met een IQ van 70-85 (welke groep we tot nu toe als zwakbegaafd benoemden, en waarvoor we aparte voorzieningen hadden).
Startkwalificatie is op middelbare schoolniveau inderdaad minimaal Havo en 18 jaar oud.
Op beroepsonderwijs inderdaad minimaal MBO-2 en 18 jaar.

Waarom? Omdat je met een (maximum) vmbo-t diploma geen opleiding hebt waarmee je een baan kunt bemachtigen.
Met Havo kun je achter de kassa, met MBO-2 kun je in allerlei baantjes werken. En ja, ook met een iq van 80. Want je stroomt door naar het MBO-2 vanuit een vmbo basisberoeps. Dat is het laagste!
quote:
In de praktijk zie je nu al gebeuren dat deze groep gedwongen wordt tot het behalen van die startkwalificatie, in eerste instantie vinden ze dat vaak maar wat fijn! Het geeft ze namelijk het idee dat ze net zoveel kunnen bereiken als wie dan ook in de maatschappij. Maar al snel blijkt dan, dat ze het allemaal niet aankunnen, maar dat ze wel onder druk worden gezet om het toch vooral maar te doen want anders wordt de uitkering stopgezet. Met als gevolg, dat het vaak toch al geringe zelfbeeld een flinke optater krijgt, depressieve gevoelens gaan opspelen, een verwijzing naar de GGZ volgt (shit, wordt ook niet meer vergoed, nog meer kopzorgen en de gestelde eisen blijven onverminderd). Misschien klinkt dit voor jou allemaal niet zo reëel, maar ik maak het in mijn directe omgeving al mee.
Nee, dan kun je ze inderdaad maar beter op voorhand wegzetten in de wajong!!
quote:
Laat deze groep mensen gewoon werken in de beroepen die ze wel aankunnen.
Dat mogen ze toch ook!! Gaat erom dat als ze niet werken of al op voorhand zeggen dat niet te kunnen dat ze dan geen wajong krijgen, maar bijstand. (mits ze zelfstandig wonen)
quote:
Ik zie wel meer rare dingen gebeuren in mijn omgeving. Zo heb ik een familielid van 60 jaar oud, altijd gewerkt als HBO werktuigbouwkundige, welke 5 jaar geleden werd wegbezuinigd. Het lukte niet om een andere baan te vinden. Sinds enkele maanden doet hij een beroep op de bijstand, dat is 650 ¤ voor een alleenstaande. Hij wordt nu gedwongen om een tegenprestatie te leveren. Dat is prima, niets mis mee. Ware het niet dat die tegenprestatie bestaat uit 32 uur per week schoffelen op de "Funny Farm" voor de gehele duur waarop hij een beroep doet op die bijstand. Hij is de enige daar die kerngezond is (lichamelijk en geestelijk), met een HBO diploma op zak en vele jaren werkervaring, en hij staat daar te schoffelen tussen mensen met veelal een psychiatrische problematiek of verslavingsproblematiek. Hij heeft het gevoel dat hij als een crimineel wordt behandeld. Maar ik durf te beweren dat criminelen minder hard worden gestraft. Die hoeven namelijk maar een paar weekjes te schoffelen, en niet voor onbepaalde tijd, 32 uur per week.

Sorry, maar ik geloof hier niets van. 32 uur werken voor 650 euro? Welke gemeente is dat?
Weet je zeker dat dit niet 20 uur is met behoud van uitkering (dáár heb ik namelijk wel ooit van gehoord) en dat hij uit eigen beweging meer uren aanwezig is, om wat omhanden te hebben?
Tenzij hij voor die extra uren ook extra betaald krijgt. Dan kan het wel.

Maar jij wilt toch niet zeggen dat hij voor dat schoffelen een HBO-salaris zou moeten krijgen, wel?
  maandag 19 maart 2012 @ 15:57:24 #94
3542 Gia
User under construction
pi_109275992
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 15:43 schreef Tayu het volgende:

[..]

Nog maar een keer dan.

Als je met een IQ van 70-85 in de bijstand zit (want in de WAJONG) kun je niet meer terecht, dan worden er dezelfde eisen aan je gesteld, als wanneer je over een normaal IQ zou beschikken, en wanneer je daar niet aan kunt voldoen, dreigt de sanctie van het stopzetten van je uitkering.

Dat betekent, dat ook deze groep mensen gedwongen wordt tot het behalen van een startkwalificatie (HAVO of MBO2) tot het moment waarop het jongste kind 5 jaar oud is geworden. Daarna, zijn zij gedwongen tot het volgen van een leer/werk traject dan wel tot het leveren van een tegenprestatie voor de duur van hun uitkering. In mijn vorige schrijfsel liet ik al zien hoe zo'n tegenprestatie er in de praktijk uitziet (ook voor mensen met een normaal IQ).

Maar deze groep mensen kan meestal al helemaal niet geheel zelfstandig functioneren. Vaak zijn er dan al vele hulpverleners in zicht, vanuit allerlei instellingen om ze te begeleiden in de opvoeding van hun kinderen en om zelf het hoofd boven water te kunnen houden. Hoe moeten zij dan daarnaast ook nog eens aan al die andere eisen gaan voldoen op straffe van een sanctie? Daar help je toch mensen alleen maar verder mee in de problemen?
Ze kunnen wel alleenstaand ouder zijn, want je schrijft 'tot het jongste kind 5 jaar oud is geworden', maar ze kunnen niet tuinieren, vakken vullen, afwassen, was opvouwen, strijken enz.... Ze kunnen wel een baby verzorgen, maar een bejaarde niet?
  maandag 19 maart 2012 @ 15:57:56 #95
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_109276014
Er zijn genoeg banen waarvoor je met een havo-diploma al onnodig hoog bent opgeleid. Als iemand tevreden is met dat werk en niet verder wil of kan leren, laat diegene dan lekker. Het alternatief is iemand tot zijn 23ste zich laten inschrijven op de middelbare school of het MBO en dwingen zich daar onder werktijd te gaan zitten vervelen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_109276042
Gia, ik ken vele zwakbegaafden. Geen van hen was in staat om een VMBO diploma te behalen, laat staan een startkwalificatie HAVO of MBO2. Ze worden daar nu wel toe aangezet, en dat gaat beslist onder dwang vanuit de Sociale Dienst.

En wat dat familielid betreft, geloof het maar wel. Dat familielid is namelijk de vader van mijn kinderen. In Den Haag doen ze daar echt niet moeilijk over. En nee, daar krijgt hij niets extra voor betaald, en hij weet wel wat nuttigers te doen met die 32 uur per week dan schoffelen en harken.

Het is kortgezegd gewoon in strijd met hoe de wetgeving mbt tegensprestatie is bedoeld. Deze behoort namelijk niet langer te mogen duren dan enkele weken/maanden, slechts enkele uren per week te bedragen, en mag de kans op het vinden van betaald werk niet in de weg zitten. Toch gaven de Burgerraadslieden aan dat dit allemaal gewoon zou mogen en vond hij ook daar dus geen gehoor.

Dan zit er niets anders op dan toch maar al die uren te gaan schoffelen, want anders wordt zonder pardon je uitkering stopgezet.
  maandag 19 maart 2012 @ 15:58:51 #97
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_109276043
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 15:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Ze kunnen wel alleenstaand ouder zijn, want je schrijft 'tot het jongste kind 5 jaar oud is geworden', maar ze kunnen niet tuinieren, vakken vullen, afwassen, was opvouwen, strijken enz.... Ze kunnen wel een baby verzorgen, maar een bejaarde niet?
Nou, niet tegelijk in ieder geval.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_109276125
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 15:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat begrijp jij niet aan hulpverleners die moeten helpen bij de opvoeding van de kinderen (zoals ik al schreef)?
  maandag 19 maart 2012 @ 16:07:54 #99
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_109276436
Als je je middelbare school afmaakt en dan besluit niet verder te leren, dan heet je in Nederland tegenwoordig ook al 'schoolverlater'?

Typische Nederlandse bemoeizucht...
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  maandag 19 maart 2012 @ 16:09:58 #100
3542 Gia
User under construction
pi_109276516
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 15:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Nou, niet tegelijk in ieder geval.
Er is ook geen sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders met kinderen onder de 5.
Als het kind naar school gaat, kunnen ze bepaalde werkzaamheden ook in loondienst doen.

Ik heb ooit, uit nood, bij een wasserette gewerkt. Bedrijfskleding opvouwen. Stompzinnig werk, maar dat kan echt iedereen. En er zijn meer van dat soort baantjes. Bij een hovenier plantjes verpotten, bijvoorbeeld. Vakken vullen in een supermarkt. Straten vegen, plantsoenen schoonmaken of aanharken. Er zijn voldoende baantjes waar je niet bij na hoeft te denken en die je met behoud van uitkering kunt doen (als tegenprestatie) of wellicht in loondienst.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:11:20 #101
3542 Gia
User under construction
pi_109276579
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 15:58 schreef Tayu het volgende:
Het is kortgezegd gewoon in strijd met hoe de wetgeving mbt tegensprestatie is bedoeld. Deze behoort namelijk niet langer te mogen duren dan enkele weken/maanden, slechts enkele uren per week te bedragen, en mag de kans op het vinden van betaald werk niet in de weg zitten. Toch gaven de Burgerraadslieden aan dat dit allemaal gewoon zou mogen en vond hij ook daar dus geen gehoor.
Ik heb het idee dat dit niet het hele verhaal is. Als het in strijd is met de wetgeving, lijkt het mij niet dat je hiertoe gedwongen kunt worden.

Heeft je ex al eens overwogen om bureau rechtshulp in te schakelen?
  maandag 19 maart 2012 @ 16:12:00 #102
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_109276598
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:09 schreef Gia het volgende:

[..]

Er is ook geen sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders met kinderen onder de 5.
Als het kind naar school gaat, kunnen ze bepaalde werkzaamheden ook in loondienst doen.

Ik heb ooit, uit nood, bij een wasserette gewerkt. Bedrijfskleding opvouwen. Stompzinnig werk, maar dat kan echt iedereen. En er zijn meer van dat soort baantjes. Bij een hovenier plantjes verpotten, bijvoorbeeld. Vakken vullen in een supermarkt. Straten vegen, plantsoenen schoonmaken of aanharken. Er zijn voldoende baantjes waar je niet bij na hoeft te denken en die je met behoud van uitkering kunt doen (als tegenprestatie) of wellicht in loondienst.
Precies, maar als het aan Nederlandse overheden ligt is iedereen straks ingenieur of arts. En als er dan ergens een WC stuk gaat dan gaan we gewoon in een ander huis wonen :)
pi_109276681
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:09 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat klopt, er is geen sollicitatieplicht voor ouders met kinderen jonger dan 5 jaar, maar er is dus wél kwalificatieplicht voor ouders met kinderen jonger dan 5 jaar. Je moet daar zelfs een contract voor ondertekenen waarin je aangeeft dat je geen enkel aangeboden werk/leertraject mag weigeren. Al die stompzinnige baantjes die jij nu opnoemt en waar je vroeger nog voor betaald kon krijgen, die worden nu allemaal ingevuld door bijstandtrekkers, die dat gratis en voor niets moeten doen.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:14:35 #104
3542 Gia
User under construction
pi_109276686
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:07 schreef Strani het volgende:
Als je je middelbare school afmaakt en dan besluit niet verder te leren, dan heet je in Nederland tegenwoordig ook al 'schoolverlater'?

Typische Nederlandse bemoeizucht...
Ik ben dan ook tegen dit plan. Als je liever niet verder leert, doe je dat lekker niet. Dan kom je in de bijstand met de verplichting een tegenprestatie te leveren, of je komt in een leer/werktraject (alsnog leren, dus), of je zorgt dat je een baan hebt.
Woon je nog bij je ouders, dan krijg je gewoon helemaal niks.
pi_109276813
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:11 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat dit niet het hele verhaal is. Als het in strijd is met de wetgeving, lijkt het mij niet dat je hiertoe gedwongen kunt worden.

Heeft je ex al eens overwogen om bureau rechtshulp in te schakelen?
Burgerraadslieden zijn de sociaal juristen van de gemeente.

Deze wetgeving is nog maar enkele maanden geleden ingegaan, en ik heb de indruk dat er gretig misbruik van wordt gemaakt vanuit vele gemeenten (de gemeente Haaglanden staat hier niet alleen in, heb ik al met wat googlen weten te ontdekken).
  maandag 19 maart 2012 @ 16:17:53 #106
3542 Gia
User under construction
pi_109276829
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:12 schreef Strani het volgende:

[..]

Precies, maar als het aan Nederlandse overheden ligt is iedereen straks ingenieur of arts. En als er dan ergens een WC stuk gaat dan gaan we gewoon in een ander huis wonen :)
Welnee, het gaat om het halen van een startkwalificatie. Dus, minimaal mbo-2. Dat is echt niks! Daar hoef je geen kerngeleerde voor te zijn, hoor! Leerlingen op dat niveau worden zo ongeveer aan 't handje genomen en krijgen hun diploma al, als ze gewoon die tijd op school doorbrengen. Examens stellen geen reet voor! Behalve het praktijkgedeelte. Maar dat kunnen ze dan ook wel. Qua theorie is het echt niks!
  maandag 19 maart 2012 @ 16:21:16 #107
3542 Gia
User under construction
pi_109276959
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:14 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat klopt, er is geen sollicitatieplicht voor ouders met kinderen jonger dan 5 jaar, maar er is dus wél kwalificatieplicht voor ouders met kinderen jonger dan 5 jaar. Je moet daar zelfs een contract voor ondertekenen waarin je aangeeft dat je geen enkel aangeboden werk/leertraject mag weigeren. Al die stompzinnige baantjes die jij nu opnoemt en waar je vroeger nog voor betaald kon krijgen, die worden nu allemaal ingevuld door bijstandtrekkers, die dat gratis en voor niets moeten doen.
Gratis en voor niets? Ze hebben toch bijstand!

Overigens vind ik dat ze niet meer tegenprestatie zouden hoeven te leveren dan ze aan bijstand krijgen.
Dus, krijg je als loon voor 20 uur werken 650 euro, ben je werkloos en heb je bijstand van 650 euro, dan moet je niet meer dan 20 uur hoeven te werken als tegenprestatie.
Volgens mij is dat eigenlijk ook zo. Dat verhaal van je ex is niet bepaald zoals het hoort.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:23:17 #108
3542 Gia
User under construction
pi_109277028
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:17 schreef Tayu het volgende:

Burgerraadslieden zijn de sociaal juristen van de gemeente.

Dan nog kun je het bureau voor rechtshulp inschakelen als je denkt dat je onwettig behandeld wordt.

Waarom zoekt je ex trouwens geen gewoon baantje? Hij is verder toch gezond, of niet?
pi_109277185
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Gratis en voor niets? Ze hebben toch bijstand!

Overigens vind ik dat ze niet meer tegenprestatie zouden hoeven te leveren dan ze aan bijstand krijgen.
Dus, krijg je als loon voor 20 uur werken 650 euro, ben je werkloos en heb je bijstand van 650 euro, dan moet je niet meer dan 20 uur hoeven te werken als tegenprestatie.
Volgens mij is dat eigenlijk ook zo. Dat verhaal van je ex is niet bepaald zoals het hoort.
Tegenwoordig gaat dus echt zo. Je zou het nog kunnen begrijpen als hij al 10 jaar in de bijstand zit. Niets is minder waar. Hij ontvangt nu sinds 3 maanden een bijstandsuitkering, die hij de laatste maand al 32 uur per week bij elkaar "mag" schoffelen en harken.

Nederland is een krankzinnig land aan het worden.

Met gratis en voor niets, bedoel ik overigens de werkgevers. Zij ontvangen gratis en voor niets geleverde arbeid, zonder dat zij daar premies oid over hoeven af te dragen. Gratis en voor niets dus.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tayu op 19-03-2012 16:31:56 ]
  maandag 19 maart 2012 @ 16:31:02 #110
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_109277372
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 12:33 schreef RabbitHeart het volgende:

[..]

Soms moet je mensen tegen zichzelf in bescherming nemen. Stel dat je stratenmaker bent/wilt worden, dan kan je toch gewoon 2 jaar lang 1 dag per week naar school? Nieuwe technieken leren. Ben je op je 18e klaar en heb je een startkwalificatie.
dat heet betutteling. volwassen mensen kunnen prima voor zichzelf denken, alleen omdat ze nirt denken wat de overheid wil, wil dat niet zeggen dat ze tot iets anders gedwongen moeten worden.
Laffe huichelaar
  maandag 19 maart 2012 @ 16:35:30 #111
3542 Gia
User under construction
pi_109277531
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:26 schreef Tayu het volgende:

[..]

Tegenwoordig gaat dus echt zo. Je zou het nog kunnen begrijpen als hij al 10 jaar in de bijstand zit. Niets is minder waar. Hij ontvangt nu sinds 3 maanden een bijstandsuitkering, die hij de laatste maand al 32 uur per week bij elkaar "mag" schoffelen en harken.

Nederland is een krankzinnig land aan het worden.

Met gratis en voor niets, bedoel ik overigens de werkgevers. Zij ontvangen gratis en voor niets geleverde arbeid, zonder dat zij daar premies oid over hoeven af te dragen. Gratis en voor niets dus.
Och, stagiairs werken echt helemaal voor niks. Jouw ex krijgt nog 650 euro voor wat hij doet.
Leerlingen, bijvoorbeeld in de horeca, krijgen nog geen stagevergoeding, terwijl ze 24 uur per week werken!

Dus, zo hard klagen hoeft ook weer niet.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:36:19 #112
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_109277552
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Welnee, het gaat om het halen van een startkwalificatie. Dus, minimaal mbo-2. Dat is echt niks! Daar hoef je geen kerngeleerde voor te zijn, hoor! Leerlingen op dat niveau worden zo ongeveer aan 't handje genomen en krijgen hun diploma al, als ze gewoon die tijd op school doorbrengen. Examens stellen geen reet voor! Behalve het praktijkgedeelte. Maar dat kunnen ze dan ook wel. Qua theorie is het echt niks!
Dus tijdverspilling en geldverspilling. En maar klagen dat we tegenwoordig zo lang door moeten werken. Als we allemaal 2 jaar eerder waren begonnen met werken had dat ook niet gehoeven :)
pi_109277557
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Och, stagiairs werken echt helemaal voor niks. Jouw ex krijgt nog 650 euro voor wat hij doet.
Leerlingen, bijvoorbeeld in de horeca, krijgen nog geen stagevergoeding, terwijl ze 24 uur per week werken!

Dus, zo hard klagen hoeft ook weer niet.
Ik kan wel merken dat jij nooit een HBO diploma hebt behaald. Het kwartje wil maar niet bij je vallen.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:38:18 #114
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_109277618
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:36 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik kan wel merken dat jij nooit een HBO diploma hebt behaald. Het kwartje wil maar niet bij je vallen.
Ik heb niet de hele discussie gevolgd maar dat is ook zonder context een hele foute opmerking.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:38:46 #115
3542 Gia
User under construction
pi_109277643
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:31 schreef timmmmm het volgende:
dat heet betutteling. volwassen mensen kunnen prima voor zichzelf denken, alleen omdat ze nirt denken wat de overheid wil, wil dat niet zeggen dat ze tot iets anders gedwongen moeten worden.
Dat vind ik ook. Iemand die gewoon werkt, moet je niet dwingen naar school te gaan.

Maar, er is niets mis mee om dat wel te doen op het moment dat ze in de bijstand belanden.

Echter hoeft daar wmb dan weer geen leeftijdsgrens aan te hangen. Iemand van 30 die nooit een school afgemaakt heeft en in de bijstand terecht komt, moet nmm ook gewoon in een leer/werktraject geplaatst kunnen worden.
pi_109277689
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:31 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Inderdaad, maar als je tegenwoordig niet meer conformeert aan de heersende norm en er overkomt je iets, dan dien je je volledig beschikbaar te stellen voor de staat en te doen wat je gezegd wordt. Dat is de heersende mentaliteit, anders ben je immers een uitzuiger.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:41:41 #117
3542 Gia
User under construction
pi_109277772
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:36 schreef Strani het volgende:

Dus tijdverspilling en geldverspilling.
Nou, nee, ze krijgen (bijna letterlijk) wel een diploma en met dat diploma kunnen ze bij een baas terecht.
quote:
En maar klagen dat we tegenwoordig zo lang door moeten werken. Als we allemaal 2 jaar eerder waren begonnen met werken had dat ook niet gehoeven :)
Niveau 2 behaal je doorgaans al op je 18de. Tot die tijd ben je sowieso leerplichtig.
pi_109277817
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Nou, nee, ze krijgen (bijna letterlijk) wel een diploma en met dat diploma kunnen ze bij een baas terecht.

[..]

Niveau 2 behaal je doorgaans al op je 18de. Tot die tijd ben je sowieso leerplichtig.
Je bent tot je 16e leerplichtig, en tot je 18e kwalificatieplichtig.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:45:19 #119
3542 Gia
User under construction
pi_109277924
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:36 schreef Tayu het volgende:

[..]

Heb ik wel.

Als je 650 euro krijgt, werk je niet voor niks. Dat die baas dan geen premie voor je hoeft te betalen is niet jouw zorg. Je krijgt geld voor werk wat je doet. Ongeacht wie dat betaalt.

Wil je dat niet? Dan zoek je toch gewoon zelf een baan. Ga naar een uitzendbureau of solliciteer je te pletter. Maar verwacht niet op je 60ste nog in een HBO-functie terecht te komen. Je moet wel met minder genoegen nemen dan. Ook qua salaris.

Als je 24 uur per week werkt, tot 11 uur 's avonds en daar helemaal niets voor ontvangt, ook geen stufi, alleen kinderbijslag, dán werk je voor niets.
pi_109278001
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Heb ik wel.

Als je 650 euro krijgt, werk je niet voor niks. Dat die baas dan geen premie voor je hoeft te betalen is niet jouw zorg. Je krijgt geld voor werk wat je doet. Ongeacht wie dat betaalt.

Wil je dat niet? Dan zoek je toch gewoon zelf een baan. Ga naar een uitzendbureau of solliciteer je te pletter. Maar verwacht niet op je 60ste nog in een HBO-functie terecht te komen. Je moet wel met minder genoegen nemen dan. Ook qua salaris.

Als je 24 uur per week werkt, tot 11 uur 's avonds en daar helemaal niets voor ontvangt, ook geen stufi, alleen kinderbijslag, dán werk je voor niets.
Lees gewoon wat ik schreef:

Als een werkgever iemand krijgt toegewezen voor een tegenprestatie, dan ontvangt die werkgever gratis en voor niets geleverde arbeid. Die werkgever hoeft namelijk geen enkele premie af te dragen voor die werknemer, en hij kan de geleverde arbeid ook op ieder moment beëindigen. Dat is dus gratis en voor niets geleverde arbeid. Snap je het nu?
  maandag 19 maart 2012 @ 16:49:18 #121
3542 Gia
User under construction
pi_109278072
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:42 schreef Tayu het volgende:

[..]

Je bent tot je 16e leerplichtig, en tot je 18e kwalificatieplichtig.
Whatever!! Als het beestje maar een naam heeft. Ze moeten in elk geval tot hun 18de minimaal 1 dag in de week naar school!
pi_109278074
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:38 schreef Gia het volgende:

[..]

Echter hoeft daar wmb dan weer geen leeftijdsgrens aan te hangen. Iemand van 30 die nooit een school afgemaakt heeft en in de bijstand terecht komt, moet nmm ook gewoon in een leer/werktraject geplaatst kunnen worden.
Als je buiten jouw directe schuld om in de bijstand komt moet je gedwongen worden een leer/werktraject aan te gaan?

Lijkt mij niet zo'n goede overheidsbemoeienis.
pi_109278169
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Whatever!! Als het beestje maar een naam heeft. Ze moeten in elk geval tot hun 18de minimaal 1 dag in de week naar school!
Nee hoor, niet als je voor die tijd aan je kwalificatieplicht hebt voldaan. Dat is nu juist het verschil tussen leerplicht en kwalificatieplicht.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:53:36 #124
3542 Gia
User under construction
pi_109278235
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:47 schreef Tayu het volgende:
Lees gewoon wat ik schreef:

Als een werkgever iemand krijgt toegewezen voor een tegenprestatie, dan ontvangt die werkgever gratis en voor niets geleverde arbeid. Die werkgever hoeft namelijk geen enkele premie af te dragen voor die werknemer, en hij kan de geleverde arbeid ook op ieder moment beëindigen. Dat is dus gratis en voor niets geleverde arbeid. Snap je het nu?
In eerste instantie schreef je:
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:14 schreef Tayu het volgende:
Al die stompzinnige baantjes die jij nu opnoemt en waar je vroeger nog voor betaald kon krijgen, die worden nu allemaal ingevuld door bijstandtrekkers, die dat gratis en voor niets moeten doen.
Hier zeg je toch echt dat bijstandtrekkers dat werk gratis en voor niets moeten doen.

En dáár reageerde ik op.

Dat bazen voor hen niets hoeven te betalen gaat die bijstandtrekkers niets aan. Die krijgen betaald en het maakt niet uit door wie. Daarbij wordt het werk gedaan, waarvoor je anders vrij moeilijk personeel kunt krijgen. Dus, win/win.
pi_109278286
@Gia,

En gemakshalve besloot je mijn toelichting daarop maar volkomen te negeren, meerdere malen?

quote:
  maandag 19 maart 2012 @ 16:55:22 #126
3542 Gia
User under construction
pi_109278289
quote:
9s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:49 schreef Specularium het volgende:

[..]

Als je buiten jouw directe schuld om in de bijstand komt moet je gedwongen worden een leer/werktraject aan te gaan?

Lijkt mij niet zo'n goede overheidsbemoeienis.
Gedwongen niet, maar het zou aangeboden kunnen worden aan mensen die gaan opleiding hebben afgemaakt. Daar schieten ze nog altijd meer mee op dan met zo'n tegenprestatie met behoud van uitkering.
pi_109278362
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Gedwongen niet, maar het zou aangeboden kunnen worden aan mensen die gaan opleiding hebben afgemaakt. Daar schieten ze nog altijd meer mee op dan met zo'n tegenprestatie met behoud van uitkering.
Het is ook niet op die manier bedoeld, dat jij als bijstandstrekker er wat mee opschiet. Dit is bedoeld om te bezuinigen. Dat arbeid die eerder werd betaald, nu gratis en voor niets wordt geleverd. Want in de meeste gevallen, is het de gemeente zelf die de werkgever is.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:57:15 #128
3542 Gia
User under construction
pi_109278366
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:55 schreef Tayu het volgende:
@Gia,

En gemakshalve besloot je mijn toelichting daarop maar volkomen te negeren, meerdere malen?

[..]

Nogmaals, en de laatste keer: Daar heeft de bijstandtrekker geen bal mee te maken! Die krijgt betaald.
  maandag 19 maart 2012 @ 16:58:42 #129
3542 Gia
User under construction
pi_109278408
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:57 schreef Tayu het volgende:

[..]

Het is ook niet op die manier bedoeld, dat jij als bijstandstrekker er wat mee opschiet. Dit is bedoeld om te bezuinigen. Dat arbeid die eerder werd betaald, nu gratis en voor niets wordt geleverd. Want in de meeste gevallen, is het de gemeente zelf die de werkgever is.
Lees jij eens even eerst waar ik op reageerde! Ik heb het niet over de tegenprestatie nu, maar over het aanbieden van een leer/werktraject aan mensen die in de bijstand terecht komen en die nog geen opleiding hebben afgerond.
pi_109278419
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Nogmaals, en de laatste keer: Daar heeft de bijstandtrekker geen bal mee te maken! Die krijgt betaald.
Sterkte ermee.
pi_109278527
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 16:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Lees jij eens even eerst waar ik op reageerde! Ik heb het niet over de tegenprestatie nu, maar over het aanbieden van een leer/werktraject aan mensen die in de bijstand terecht komen en die nog geen opleiding hebben afgerond.
En wat voor trajecten denk jij dan dat dat zijn? Dat zijn trajecten in de groenvoorziening (gemeente), beveiliging (gemeente) en horeca (geen particuliere horeca maar doorgaans ook gemeente).
  maandag 19 maart 2012 @ 17:07:35 #132
3542 Gia
User under construction
pi_109278723
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:01 schreef Tayu het volgende:

[..]

En wat voor trajecten denk jij dan dat dat zijn? Dat zijn trajecten in de groenvoorziening (gemeente), beveiliging (gemeente) en horeca (geen particuliere horeca maar doorgaans ook gemeente).
Nou én? Met een leer/werktraject kun je een diploma krijgen. Met een diploma kun je daarna weer gaan solliciteren en heb je meer kans op een baan dan zonder diploma.

Ojee, maar het spaart de gemeente geld uit. Wat verschrikkelijk!!

Wat wil jij dan? Dat die mensen met bijstand gewoon thuis mogen blijven zitten, niksdoen?

Ik ben het met je eens dat het leveren van een tegenprestatie, anders dan een leer/werktraject dus, niet meer dan 20 uur per week zou mogen bedragen, omdat er ook tijd over moet blijven om te kunnen solliciteren.
pi_109278831
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:07 schreef Gia het volgende:

[..]

Nou én? Met een leer/werktraject kun je een diploma krijgen. Met een diploma kun je daarna weer gaan solliciteren en heb je meer kans op een baan dan zonder diploma.

Ojee, maar het spaart de gemeente geld uit. Wat verschrikkelijk!!

Wat wil jij dan? Dat die mensen met bijstand gewoon thuis mogen blijven zitten, niksdoen?

Ik ben het met je eens dat het leveren van een tegenprestatie, anders dan een leer/werktraject dus, niet meer dan 20 uur per week zou mogen bedragen, omdat er ook tijd over moet blijven om te kunnen solliciteren.
Een diploma hulpkok, ja (vroeger noemden we dat afwashulp, en oja... daar had je helemaal geen diploma voor nodig, want ongeschoold werk). Dat zet zoden aan de dijk!

Dat de gemeente geld uitspaart, is in deze tijd alleen maar toe te juichen. Maar als dat ten koste gaat van je eigen bevolking is er toch iets mis.

Het werk dat gratis en voor niets als tegenprestatie wordt geleverd, zou anders namelijk een normaal betaalde baan zijn. Zo'n baan waar je ook vakantiegeld mee opspaart, en rechten voor een WW uitkering, en al die andere zaken die nu niet gelden.

Er zijn zelfs mensen ontslagen die al jarenlang werkten in de groenvoorziening, om (je raadt het al) plaats te maken voor tegenpresteerders. Mag jij 3 keer raden waar die mensen over een tijdje weer terecht gaan komen (gratis en voor niets).
pi_109278921
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 15:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Joh, je bent zo extreem links als Rood_Verzet. Het enige verschil is dat jij er niet eerlijk over wil zijn.
Geen idee wie dat is, maar dat jij overal stickertjes op moet plakken om het overzicht te kunnen bewaren is niet iets waar je anderen mee lastig moet vallen. Als jij thuis ook stickertjes op je tandenborstel en wc-rol moet plakken om te voorkomen dat je met stront tussen je tanden in het openbaar verschijnt is ook slechts wat betreft het effect interessant voor anderen.

quote:
En in hoeverre botst dat dan met de opvatting: als je aan het infuus wenst te hangen moeten er ook eisen gesteld worden?
Ik denk niet dat het een wens is. Er is gewoon onvoldoende werkgelegenheid, en dat is niet om dat er alles aan is gedaan om tot goede werkgelegenheid te komen maar omdat werkloosheid gewenst is. De prijs daarvan is echter wel dat er uitkeringen betaald moeten worden, dat dan moet gebeuren door anderen dan die ervan profiteren is een politieke keuze.
  maandag 19 maart 2012 @ 17:14:49 #135
3542 Gia
User under construction
pi_109279000
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:10 schreef Tayu het volgende:

[..]

Een diploma hulpkok, ja (vroeger noemden we dat afwashulp, en oja... daar had je helemaal geen diploma voor nodig, want ongeschoold werk). Dat zet zoden aan de dijk!
Pardon? Hulpkok is wel wat anders dan afwashulp, hoor. Ik heb er hier één in huis. Nouja, bijna.
Doet koksopleiding niveau 2. Gaat volgend jaar niveau 3 doen. Maar hij is geen afwashulp, hoor. Die lopen er wel rond waar hij werkt, maar dat zijn middelbare schoolkinderen die een zakcentje bijverdienen. Sterker nog, die krijgen dus inderdaad wél betaald voor het afwassen, maar mijn zoon niet voor het koken!
pi_109279161
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Pardon? Hulpkok is wel wat anders dan afwashulp, hoor. Ik heb er hier één in huis. Nouja, bijna.
Doet koksopleiding niveau 2. Gaat volgend jaar niveau 3 doen. Maar hij is geen afwashulp, hoor. Die lopen er wel rond waar hij werkt, maar dat zijn middelbare schoolkinderen die een zakcentje bijverdienen. Sterker nog, die krijgen dus inderdaad wél betaald voor het afwassen, maar mijn zoon niet voor het koken!
Ok, een hulpkok doet iets meer dan alleen de afwas, maar ga het alsjeblieft niet vergelijken met een zelfstandig kok.

"Een Hulpkok leert het werk vooral door ervaring. Vaak is er geen opleiding nodig om als Hulpkok aan de slag te gaan. Diploma's in (Sociale) Hygiëne zijn vaak wel vereist. Beroepsopleidingen in de richting Horeca zijn nuttig voor werken als Hulpkok."

http://www.nationaleberoepengids.nl/Hulpkok
  maandag 19 maart 2012 @ 17:30:42 #137
3542 Gia
User under construction
pi_109279487
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:10 schreef Tayu het volgende:

Het werk dat gratis en voor niets als tegenprestatie wordt geleverd, zou anders namelijk een normaal betaalde baan zijn. Zo'n baan waar je ook vakantiegeld mee opspaart, en rechten voor een WW uitkering, en al die andere zaken die nu niet gelden.
Het zijn vooral baantjes waar bijna geen vast personeel meer voor te krijgen was, behalve misschien Polen en Roemenen.
quote:
Er zijn zelfs mensen ontslagen die al jarenlang werkten in de groenvoorziening, om (je raadt het al) plaats te maken voor tegenpresteerders. Mag jij 3 keer raden waar die mensen over een tijdje weer terecht gaan komen (gratis en voor niets).
Volgens mij valt dit zat mee. Die enkeling die dat werk nog deed, doet het nog, maar dan als begeleider van die tegenpresteerders.
  maandag 19 maart 2012 @ 17:33:05 #138
3542 Gia
User under construction
pi_109279561
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:20 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ok, een hulpkok doet iets meer dan alleen de afwas, maar ga het alsjeblieft niet vergelijken met een zelfstandig kok.

"Een Hulpkok leert het werk vooral door ervaring. Vaak is er geen opleiding nodig om als Hulpkok aan de slag te gaan. Diploma's in (Sociale) Hygiëne zijn vaak wel vereist. Beroepsopleidingen in de richting Horeca zijn nuttig voor werken als Hulpkok."

Mij zoon doet kok 2. Over een maand is hij hiermee klaar en dan is hij kok.
Volgend jaar gaat hij kok 3 doen. Als hij daarmee klaar is, is hij zelfstandig werkend kok. Over 2 jaar, dus.

En mijn zoon hoeft de afwas niet te doen, daar hebben ze afwashulpen voor, zoals ik al zei.
pi_109279799
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:12 schreef Weltschmerz het volgende:

Geen idee wie dat is, maar dat jij overal stickertjes op moet plakken om het overzicht te kunnen bewaren is niet iets waar je anderen mee lastig moet vallen.
Wat een vreemd verwijt van de persoon die zelfverklaard liberaal is en nota bene het draadje binnenstormde met een opmerking over het plakplaatje 'liberaal'...

Alzheimer? Of gewoon een selectief geheugen?

quote:
Ik denk niet dat het een wens is.
Blijft staan dat er eisen gesteld mogen worden aan diegenen die aan het infuus hangen.

Toch?
pi_109279868
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:30 schreef Gia het volgende:

[..]

Het zijn vooral baantjes waar bijna geen vast personeel meer voor te krijgen was, behalve misschien Polen en Roemenen.

[..]

Volgens mij valt dit zat mee. Die enkeling die dat werk nog deed, doet het nog, maar dan als begeleider van die tegenpresteerders.
Welnee! Degenen die begeleiden bij een project van tegenpresteerders, dat zijn "werkcoaches" die in dienst zijn bij de Sociale Dienst.
  maandag 19 maart 2012 @ 17:48:08 #141
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_109279974
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:52 schreef koffiegast het volgende:
Symptomenbestrijding
pi_109280010
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Mij zoon doet kok 2. Over een maand is hij hiermee klaar en dan is hij kok.
Volgend jaar gaat hij kok 3 doen. Als hij daarmee klaar is, is hij zelfstandig werkend kok. Over 2 jaar, dus.

En mijn zoon hoeft de afwas niet te doen, daar hebben ze afwashulpen voor, zoals ik al zei.
Ik had het dan toch ook over hulpkok, en niet over zelfstandig kok?

De sociale dienst schrijft nu leer/werktrajecten uit die enkele jaren duren, waarbij je een diploma hulpkok kunt behalen. Maar hulpkok, is ongeschoold werk! Wat betekent, dat ze voor ongeschoold werk gewoon een "diploma" uit hun duim zuigen, onder het mom van: dan kun je fijn een diploma halen! Maar daarmee heb je nog altijd niets. Want ook zonder dat zogenaamde diploma, kan iedereen hulpkok worden, en daar ook meteen een salaris voor ontvangen (met alles erop en eraan). Daar heb je geen enkel diploma voor nodig. Het is een wassen neus. Of een wortel (om bij het thema te blijven).
  maandag 19 maart 2012 @ 17:51:35 #143
3542 Gia
User under construction
pi_109280083
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:44 schreef Tayu het volgende:

[..]

Welnee! Degenen die begeleiden bij een project van tegenpresteerders, dat zijn "werkcoaches" die in dienst zijn bij de Sociale Dienst.
Die gaan mee kijken naar het schoffelen?
pi_109280103
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:51 schreef Gia het volgende:

[..]

Die gaan mee kijken naar het schoffelen?
Ja, het is een werkelijke luizenbaan :D
  maandag 19 maart 2012 @ 17:52:53 #145
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_109280121
Waardeloos idee.
En het ook nog eens duurder maken om te studeren ...
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_109280147
quote:
13s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:52 schreef Madame_Paon het volgende:
Waardeloos idee.
En het ook nog eens duurder maken om te studeren ...
Des te meer mensen zijn er straks beschikbaar voor de dwangarbeid ;)
  maandag 19 maart 2012 @ 17:56:01 #147
3542 Gia
User under construction
pi_109280224
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:49 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik had het dan toch ook over hulpkok, en niet over zelfstandig kok?
Niveau 2 is niet zelfstandig werkend kok. Maar gewoon kok. Hij doet nu niveau 2.
Op zijn school noemen ze het hulpkok, maar het is zeker geen afwashulp.
De afwashulpen mogen niet eens in de pannen roeren.
quote:
De sociale dienst schrijft nu leer/werktrajecten uit die enkele jaren duren, waarbij je een diploma hulpkok kunt behalen. Maar hulpkok, is ongeschoold werk! Wat betekent, dat ze voor ongeschoold werk gewoon een "diploma" uit hun duim zuigen, onder het mom van: dan kun je fijn een diploma halen! Maar daarmee heb je nog altijd niets. Want ook zonder dat zogenaamde diploma, kan iedereen hulpkok worden, en daar ook meteen een salaris voor ontvangen (met alles erop en eraan). Daar heb je geen enkel diploma voor nodig. Het is een wassen neus. Of een wortel (om bij het thema te blijven).
Niveau 2 = niveau 2 = hulpkok. Is dus niet ongeschoold.
Met een diploma (niveau 2) hulpkok, oftewel, kok, anders dan niveau 3, zelfstandig werkend kok, kun je overal aan het werk als kok. Je werkt dan onder de sous-chef, maar boven de afwashulpen.
De hulpkoks doen dus ook niet de afwas.
  maandag 19 maart 2012 @ 17:57:21 #148
3542 Gia
User under construction
pi_109280265
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:53 schreef Tayu het volgende:

[..]

Des te meer mensen zijn er straks beschikbaar voor de dwangarbeid ;)
Nogmaals mijn vraag: Wat wil jij dan dat mensen in de bijstand moeten doen? Thuiszitten?
pi_109280450
Heb jij nog op die link geklikt die ik erbij heb gezet? Die is namelijk naar de Nationale Beroepengids, waar alle functieomschrijvingen en functie-eisen zoals die gelden voor alle beroepen in Nederland staan omschreven.

Daarin staat dus ook heel duidelijk dat hulpkok, ongeschoold werk is.

Nog maar een keer dan:

quote:
Een Hulpkok leert het werk vooral door ervaring. Vaak is er geen opleiding nodig om als Hulpkok aan de slag te gaan. Diploma's in (Sociale) Hygiëne zijn vaak wel vereist. Beroepsopleidingen in de richting Horeca zijn nuttig voor werken als Hulpkok.
pi_109280470
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Nogmaals mijn vraag: Wat wil jij dan dat mensen in de bijstand moeten doen? Thuiszitten?
Die vraag heb ik enkele pagina's geleden al beantwoord. Maar blijf je vraag gerust eindeloos herhalen, no problem.
  maandag 19 maart 2012 @ 18:06:16 #151
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_109280548
quote:

Of wellicht moeten we iets minder hard proberen iedereen in datzelfde keurslijf te rammen.

We zijn niet allemaal geboren pennenlikkers.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
  maandag 19 maart 2012 @ 18:13:16 #152
3542 Gia
User under construction
pi_109280787
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:06 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Of wellicht moeten we iets minder hard proberen iedereen in datzelfde keurslijf te rammen.

Dat hoeft toch ook niet. MBO-2 zijn vrijwel allemaal praktijkopleidingen. Het heet niet voor niets beroepsopleiding. Niemand heeft het over pennenlikkers, behalve jij.
  maandag 19 maart 2012 @ 18:16:51 #153
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_109280911
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:13 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat hoeft toch ook niet. MBO-2 zijn vrijwel allemaal praktijkopleidingen. Het heet niet voor niets beroepsopleiding. Niemand heeft het over pennenlikkers, behalve jij.
Het heet niet voor niets beroepsopleiding? Waar staat die B voor in HBO dan?

En het simpele feit is dat de standaard manier van leren nu eenmaal niet iedereen even goed past. Godzijdank hebben we MBO-2?

Not sure.
pi_109280980
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:06 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

Zoals ik al aangaf moeten er wel alternatieven zijn (ik ben ook tegen dit voorstel) en bovendien is er zat keuze in opleidingen die niet voor pennenlikken gaan...
  maandag 19 maart 2012 @ 18:19:52 #155
3542 Gia
User under construction
pi_109281019
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:03 schreef Tayu het volgende:
Heb jij nog op die link geklikt die ik erbij heb gezet? Die is namelijk naar de Nationale Beroepengids, waar alle functieomschrijvingen en functie-eisen zoals die gelden voor alle beroepen in Nederland staan omschreven.

Daarin staat dus ook heel duidelijk dat hulpkok, ongeschoold werk is.

Nog maar een keer dan:
En heb jij mijn reactie gelezen? Ik heb een zoon die de opleiding tot hulpkok doet. En dat is een niveau 2 opleiding. Kun je nagaan hoe hoog niveau 2 is, als jij een link post waarin het als ongeschoold wordt betiteld. Dat kan iemand met een iq van 80 dus nog!
Mijn zoon doet dus een ongeschoolde opleiding. Grappig!! En hij krijgt over een maandje een diploma tot ongeschoolde hulpkok. Nog grappiger.

Overigens heeft mijn zoon een vooropleiding waarmee hij ook niveau 4 had kunnen doen, maar als kok moet je eerst leren koken voordat je leert leiding geven in een keuken.

Hij zit overigens al vanaf zijn 12de op de koksopleiding. Maar, dat zal natuurlijk ook niet kunnen, toch? Want jij weet het beter dan iemand die er middenin zit. :')
  maandag 19 maart 2012 @ 18:21:03 #156
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_109281055
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zoals ik al aangaf moeten er wel alternatieven zijn (ik ben ook tegen dit voorstel) en bovendien is er zat keuze in opleidingen die niet voor pennelikken gaan...
Weet ik zo net niet.

Bovendien moet je dat maar net allemaal helder voor ogen hebben op je 18e. Nee ik zie hier ook niet zoveel in.

Uiteraard moet je proberen mensen zoveel mogelijk aan het werk te krijgen, maar wellicht verdient het aanbeveling eens verder te kijken dan luiheid als het gaat om de oorzaken van schooluitval.
pi_109281542
Werken is voor de dommen, handelsgeest is geen opleiding voor.
pi_109281856
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:21 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

Uiteraard moet je proberen mensen zoveel mogelijk aan het werk te krijgen, maar wellicht verdient het aanbeveling eens verder te kijken dan luiheid als het gaat om de oorzaken van schooluitval.
Zoals ik eerder al aangaf is er natuurlijk een verband tussen motivatie en interesse... Niet voor niets ben ik tegen domweg verplichten om de schoolbanken te vullen.
pi_109281904
quote:
2s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
Werken is voor de dommen, handelsgeest is geen opleiding voor.
Niet iedere vorm van handelsgeest wordt op prijs gesteld door onze overheid... ;)
pi_109281922
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:19 schreef Gia het volgende:

[..]

En heb jij mijn reactie gelezen? Ik heb een zoon die de opleiding tot hulpkok doet. En dat is een niveau 2 opleiding. Kun je nagaan hoe hoog niveau 2 is, als jij een link post waarin het als ongeschoold wordt betiteld. Dat kan iemand met een iq van 80 dus nog!
Mijn zoon doet dus een ongeschoolde opleiding. Grappig!! En hij krijgt over een maandje een diploma tot ongeschoolde hulpkok. Nog grappiger.

Overigens heeft mijn zoon een vooropleiding waarmee hij ook niveau 4 had kunnen doen, maar als kok moet je eerst leren koken voordat je leert leiding geven in een keuken.

Hij zit overigens al vanaf zijn 12de op de koksopleiding. Maar, dat zal natuurlijk ook niet kunnen, toch? Want jij weet het beter dan iemand die er middenin zit. :')
Beste Gia, er bestaat geen opleiding tot hulpkok! Ja, enkel in het leer/werktraject van de sociale dienst. Maar verder, betaat die opleiding niet. Jouw zoon, doet de opleiding kok (2), zoals je zelf al meerdere malen schreef.

En inderdaad vind ik het grappig om te vernemen dat jij het allemaal beter denkt te weten dan iemand waarvan een zwakbegaafd kind in die zogenaamde "opleiding" (leer/werktraject) tot hulpkok is gemanoeuvreerd door de Sociale Dienst. Jij hebt echt geen benul over dergelijke trajecten en de mate van druk die daar op uitgeoefend wordt. Maar dat blijkt in deze gehele discussie al. Waar je wél gelijk in hebt, is dat iemand met een IQ van 80 dat allemaal zou moeten kunnen, want dat is precies en exact het IQ waarover ze beschikt. Nu is het enkel nog een hoop geregel en gedoe mbt de hulpverlening die dagelijks nodig is bij de opvoeding van de kinderen. Dat valt beslist niet mee voor een zwakbegaafde, om dat allemaal te kunnen realiseren.
pi_109282014
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

Niet iedere vorm van handelsgeest wordt op prijs gesteld door onze overheid... ;)
Komt omdat ze hopenloos achter de feiten aanlopen.
  maandag 19 maart 2012 @ 18:49:11 #162
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_109282090
Nutteloze discussie dit. Kok niveau 2 afdoen als hulpkok (veredelde afwasjongen) is debiel. Iedereen die weet waarover hij praat weet dat je dan gewoon goed bent in de keuken. Klaar daarover, laten we overgaan op de posts die wel over het onderwerp van het topic gaan
Laffe huichelaar
pi_109282167
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:49 schreef timmmmm het volgende:
Nutteloze discussie dit. Kok niveau 2 afdoen als hulpkok (veredelde afwasjongen) is debiel. Iedereen die weet waarover hij praat weet dat je dan gewoon goed bent in de keuken. Klaar daarover, laten we overgaan op de posts die wel over het onderwerp van het topic gaan
Precies. Kok (2) is een werkelijke koksopleiding. Er bestaat geen opleiding tot veredelde afwashulp (wat een hulpkok is).
  maandag 19 maart 2012 @ 19:00:20 #164
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_109282553
-opbokken als je niks te zeggen hebt-

[ Bericht 96% gewijzigd door timmmmm op 19-03-2012 19:01:05 ]
pi_109282744
*Btw wie gaat al die opleidingen betalen?
pi_109282923
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat doen wij met zijn allen, in het kader van de bezuinigingen :D

Nog grappiger: De sociale dienst in Den Haag heeft onlangs voor enkele dagen een feestzaal afgehuurd, waar alle uitkeringstrekkers zich moesten komen melden (verplicht, op straffe van een sanctie), om daar nogmaals alle papieren in te leveren om je aan een leer/werktraject of iets anders zinloos te helpen, en met informatie die ze allemaal allang in hun bezit hebben in die archiefkast waar ze alle dosiers van hun cliënten in bewaren.

Bezuinigen mag natuurlijk best iets kosten :D
pi_109283216
Het is natuurlijk ondenkbaar dat er eens flink de bezem gaat door het ambtenarenkorps wat zich bezig houd met het begeleiden van die uitkeringstrekkers.

Oplossing is simpel, iedereen een ruime belastingvrije som en uikeringen alleen in natura.
pi_109283312
Zoals het nu allemaal gaat, is het behoorlijk scheef gegroeid. Ik verwacht op korte termijn toch wel een maatschappelijke discussie hierover.
pi_109283459
Mensen die buiten de maatschappij staan, hebben geen behoefte aan discussie, die gaan hun eigen weg.
  maandag 19 maart 2012 @ 19:25:56 #170
3542 Gia
User under construction
pi_109283691
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 18:45 schreef Tayu het volgende:

[..]

Beste Gia, er bestaat geen opleiding tot hulpkok! Ja, enkel in het leer/werktraject van de sociale dienst. Maar verder, betaat die opleiding niet. Jouw zoon, doet de opleiding kok (2), zoals je zelf al meerdere malen schreef.
Beste Tayu, de opleiding die mijn zoon doet, wordt op zijn huidige school 'hulpkok' genoemd.
Omdat het een niveau 2 opleiding is, is dit inderdaad een vak wat je ook als ongeschoolde kunt uitoefenen. Maar wie denk je krijgt eerder de baan? De hulpkok met diploma of de jongen/meisje die vers vanaf de middelbare school ergens solliciteeert als hulpkok?
Nogmaals, hulpkok is iets heel anders dan een koksmaatje of een afwashulp. Maar het is ook iets heel anders dan een zelfstandig werkende kok. Want dat laatste is niveau 3.
quote:
En inderdaad vind ik het grappig om te vernemen dat jij het allemaal beter denkt te weten dan iemand waarvan een zwakbegaafd kind in die zogenaamde "opleiding" (leer/werktraject) tot hulpkok is gemanoeuvreerd door de Sociale Dienst.
En dat kind krijgt geen diploma? Zielig.
Die van mij wel. Maar die is niet zwakbegaafd.
quote:
Jij hebt echt geen benul over dergelijke trajecten en de mate van druk die daar op uitgeoefend wordt. Maar dat blijkt in deze gehele discussie al. Waar je wél gelijk in hebt, is dat iemand met een IQ van 80 dat allemaal zou moeten kunnen, want dat is precies en exact het IQ waarover ze beschikt. Nu is het enkel nog een hoop geregel en gedoe mbt de hulpverlening die dagelijks nodig is bij de opvoeding van de kinderen. Dat valt beslist niet mee voor een zwakbegaafde, om dat allemaal te kunnen realiseren.
Waarom begint een zwakbegaafde in godsnaam aan kinderen!

Maar goed, dat is offtopic. Verder maakt het niet uit hoor, zwakbegaafd of niet. Iedereen die alleenstaand is, kwalificatieplichtig en een kind heeft, heeft dezelfde problemen. Ook daar moeten ouders dan bijspringen, zodat de jongere een vak kan leren.
  maandag 19 maart 2012 @ 19:27:13 #171
3542 Gia
User under construction
pi_109283765
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
De ouders?
Wij mogen volgend jaar in elk geval diep in de buidel tasten als onze jongste 18 is.

En voor degenen die zelfstandig wonen, de jongere zelf. Of via een lening bij DUO?
pi_109283860
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:25 schreef Gia het volgende:

Maar wie denk je krijgt eerder de baan?
Degene met ervaring in de snackbar.
  maandag 19 maart 2012 @ 19:29:39 #173
3542 Gia
User under construction
pi_109283885
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:17 schreef Tayu het volgende:
Zoals het nu allemaal gaat, is het behoorlijk scheef gegroeid. Ik verwacht op korte termijn toch wel een maatschappelijke discussie hierover.
Waarom? Omdat je ex gedwongen wordt te werken voor zijn bijstand. Heeft hij trouwens niet eerst WW gehad?
En omdat je kind gedwongen wordt een opleiding te volgen, i.p.v. gewoon met rust gelaten te worden met een wajong.
pi_109283950
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:27 schreef Gia het volgende:

[..]

De ouders?
Wij mogen volgend jaar in elk geval diep in de buidel tasten als onze jongste 18 is.

En voor degenen die zelfstandig wonen, de jongere zelf. Of via een lening bij DUO?
Net zoals ieder ander dus?
pi_109284177
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:29 schreef Gia het volgende:

Omdat je ex gedwongen wordt te werken voor zijn bijstand. Heeft hij trouwens niet eerst WW gehad?

Na een tijdje WW kom je in de bijstand, als ZZP'er of zelfstandige zelfs meteen.
Gebrek aan technici maar een 50+'er met MTS of HTS Werktuigbouw willen de werkgevers niet.
En dan mag je gaan schoffelen inderdaad. :')
  maandag 19 maart 2012 @ 19:36:06 #176
3542 Gia
User under construction
pi_109284199
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
Net zoals ieder ander dus?
Als je een dergelijk traject via de soos volgt, mag je dat zelfs gratis doen, met behoud van uitkering.
In die gevallen betaalt de gemeenschap er dus voor. Maar het is een investering. Die mensen kunnen daarna uit de bijstand.

Maar dan heb je dus meer geld dan zo'n jongen die het gewoon via school doet en waarvoor de ouders mogen betalen. En dan nog klagen!!

Overigens is er ook, voor echt ongeschoolden, een niveau 1 opleiding. Denk dat dat voor het koksmaatje, oftewel de afwashulp is. Dat is een opstapje naar niveau 2. Dus echt voor degenen die niet gekwalificeerd zijn om meteen met niveau 2 te beginnen.
Wellicht dat Tayu dat bedoelt.
pi_109284306
Is die Hugo de Jonge wel goed bij z'n hoofdje ?? Ik heb gehoord van de waarde van kennis, maar dit is belachelijk.
pi_109284467
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je een dergelijk traject via de soos volgt, mag je dat zelfs gratis doen, met behoud van uitkering.

In de praktijk gewoon met behoud van uitkering op een zogenaamde reintegratieplek lekker goedkoop voor de werkgever.
pi_109284645
Gia, Zonder nog een diploma te hebben behaald, kun je inderdaad enkel als hulpkok aan het werk in de keuken. Maar zodra jouw zoon zijn opleiding kok (2) heeft afgerond, is hij veel meer dan een hulpkok. Hulpkok, is namelijk ongeschoold werk, waar geen opleiding voor bestaat.

Het is jammer dat je hier zo op door blijft gaan, want het geeft meteen ook aan dat jij de opleiding die je zoon nu doet niet op waarde weet te schatten. Je hebt ouders die hun kinderen altijd vreselijk ophemelen, jij doet precies het tegenovergestelde. Apart wel.

Er bestaan een aantal opleidingen tot kok (hulpkok behoort daar niet toe):

Hier vind je ze allemaal op een flinke rij:
http://www.opleidingenber(...)r_foreign_countries=

Na het doorlopen van het leer/werk traject krijgt mijn zwakbegaafde dochter een "diploma" hulpkok. Jammer, dat het met of zonder dat "diploma" toch nog altijd ongeschoold werk blijft. Dat is vooral ook jammer, omdat ze zo vreselijk graag een echt diploma zou willen halen, en net zo zijn als ieder ander. Ze moet er wel veel meer moeite voor doen dan ieder ander iig, want hulp behoeven betekent gek genoeg ook dat je heel veel moet regelen. En dat is best lastig, als je de dingen niet zo goed in het geheel kunt overzien. Alleenstaand moeder zijn en leren en werken is voor iedereen al een hele klus, moet je nagaan wat er dan allemaal op je af komt als je daarnaast ook nog eens zwakbegaafd bent. Maar dat is allemaal niet belangrijk meer in onze maatschappij. Iedereen is gelijk, immers?

En waarom begint een zwakbegaafde aan kinderen? Op de eerste plaats (nogmaals) omdat zwakbegaafden niet zo goed zijn om het geheel te overzien. En verder is ook een zwakbegaafde gewoon een mens van vlees en bloed met behoeften en met hormonen die door het lijf gieren. Daarin verschillen ze dan weer niets van welk ander mens dan ook :D Een zwakbegaafde is dan ook geen zwakzinnige. Met de juiste begeleiding, kan dat allemaal heel goed uitpakken zelfs. Maar niet op deze manier.
pi_109284724
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:29 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarom? Omdat je ex gedwongen wordt te werken voor zijn bijstand. Heeft hij trouwens niet eerst WW gehad?
En omdat je kind gedwongen wordt een opleiding te volgen, i.p.v. gewoon met rust gelaten te worden met een wajong.
Gia, je kunt ook te ver gaan in idiote reacties. Dit is echt een stap te ver, ik hoop dat je dat zelf ook beseft, maar ik vrees het ergste.
  maandag 19 maart 2012 @ 19:44:57 #181
3542 Gia
User under construction
pi_109284762
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:40 schreef Piet_Piraat het volgende:
In de praktijk gewoon met behoud van uitkering op een zogenaamde reintegratieplek lekker goedkoop voor de werkgever.
Wat is er mis mee als je daarna de mogelijkheid hebt te solliciteren naar een dergelijke vaste functie?

MBO-ers die stage lopen, krijgen ook vaak niks betaald. Ook lekker goedkoop voor de werkgever. Maar ze investeren wel qua tijd en de jongere heeft daarna de mogelijkheid te solliciteren naar een dergelijke vaste baan.

Ik zie daar geen verschil in. Behalve dat die figuur in de bijstand nog maandelijks aardig wat geld krijgt voor zijn/haar inspanning.
pi_109284782
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:35 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Na een tijdje WW kom je in de bijstand, als ZZP'er of zelfstandige zelfs meteen.
Gebrek aan technici maar een 50+'er met MTS of HTS Werktuigbouw willen de werkgevers niet.
En dan mag je gaan schoffelen inderdaad. :')
Inderdaad.
pi_109284854
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:44 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat is er mis mee als je daarna de mogelijkheid hebt te solliciteren naar een dergelijke vaste functie?

MBO-ers die stage lopen, krijgen ook vaak niks betaald. Ook lekker goedkoop voor de werkgever. Maar ze investeren wel qua tijd en de jongere heeft daarna de mogelijkheid te solliciteren naar een dergelijke vaste baan.

Ik zie daar geen verschil in. Behalve dat die figuur in de bijstand nog maandelijks aardig wat geld krijgt voor zijn/haar inspanning.
Je bedoelt een mens in de bijstand?
pi_109284983
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:45 schreef Tayu het volgende:

Inderdaad.
Nou, zo vanzelfsprekend is dat niet. Er zijn ook heel veel 50+-ers die wel een fatsoenlijke baan kunnen krijgen.

En zo niet... wat is er dan mis met schoffelen?
  maandag 19 maart 2012 @ 19:50:14 #185
3542 Gia
User under construction
pi_109285056
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:42 schreef Tayu het volgende:
Gia, Zonder nog een diploma te hebben behaald, kun je inderdaad enkel als hulpkok aan het werk in de keuken. Maar zodra jouw zoon zijn opleiding kok (2) heeft afgerond, is hij veel meer dan een hulpkok. Hulpkok, is namelijk ongeschoold werk, waar geen opleiding voor bestaat.

Het is jammer dat je hier zo op door blijft gaan, want het geeft meteen ook aan dat jij de opleiding die je zoon nu doet niet op waarde weet te schatten. Je hebt ouders die hun kinderen altijd vreselijk ophemelen, jij doet precies het tegenovergestelde. Apart wel.
Het wordt op zijn school, door zijn mentor 'hulpkok' genoemd. Ik weet heus wel dat dit niet de juiste benaming is. Het is kok. Dit is een manco van die mentor waarschijnlijk waar zij een duidelijk onderscheid wil maken tussen kok en zelfstandig werkend kok.

Waar wij hem aangemeld hebben voor de vervolgopleiding noemen ze het ook niet hulpkok.

Waar het mij om gaat is dat de praktijk erg uitgebreid is, maar de theorie echt geen reet voorstelt.
Op het vmbo-K wat hij hiervoor deed, overigens ook koksopleiding, was de theorie een heel stuk zwaarder.

Onze zoon kookt dus al vanaf zijn 12de en ja, dat kan hij al heel goed. 't Is alleen zo jammer dat hij zijn werk niet mee naar huis neemt, zoals hij zegt.
pi_109285134
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:44 schreef Gia het volgende:

[..]

Die komt er nooit, goedkope opvulling was het, de ultieme wegwerpwerknemer.
  maandag 19 maart 2012 @ 19:52:36 #187
3542 Gia
User under construction
pi_109285225
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:46 schreef Tayu het volgende:

[..]

Je bedoelt een mens in de bijstand?
Waarom klagen als je een opleiding mag doen met behoud van bijstand?

Moet jouw ex thuis mogen blijven zitten? Moet jouw dochter thuis mogen blijven zitten met een wajong? Terwijl ze nu de mogelijkheid krijgt een vak te leren.

Nogmaals, wat is daar mis mee?
pi_109285324
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nou, zo vanzelfsprekend is dat niet. Er zijn ook heel veel 50+-ers die wel een fatsoenlijke baan kunnen krijgen.

Ah ok dus als je beetje pech hebt met bedrijf dan ga jij vol goede moed schoffelen totdat je AOW krijgt?
  maandag 19 maart 2012 @ 19:53:54 #189
3542 Gia
User under construction
pi_109285327
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:51 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Die komt er nooit, goedkope opvulling was het, de ultieme wegwerpwerknemer.
In de horeca is er werk in overvloed. Haar dochter wordt omgeschoold tot hulpkok. Ze kan straks, als haar kind 5 is, gaan solliciteren bij diverse horecazaken. Ze heeft dan in elk geval ervaring.
  maandag 19 maart 2012 @ 19:56:41 #190
3542 Gia
User under construction
pi_109285520
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:53 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ah ok dus als je beetje pech hebt met bedrijf dan ga jij vol goede moed schoffelen totdat je AOW krijgt?
Volgens mij was die man, waar het nu over gaat, in loondienst, want ik begreep dat hij ontslagen was.

Yep, 5 jaar geleden wegbezuinigd. Doet sinds 3 maanden een beroep op de bijstand.

Gezonde man die er in 5 jaar tijd niet in slaagt een baan te vinden. En zich nu te goed voelt om te schoffelen.
pi_109285554
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:53 schreef Gia het volgende:

[..]

In de horeca is er werk in overvloed.
Niet voor iedereen. Het liefst hebben ze <18, die zijn lekker goedkoop.
pi_109285645
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Volgens mij was die man, waar het nu over gaat, in loondienst, want ik begreep dat hij ontslagen was.

Yep, 5 jaar geleden wegbezuinigd. Doet sinds 3 maanden een beroep op de bijstand.
Lijkt me toch knap lullig om zo aan de kant geschoven te worden.
pi_109285652
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Er is niets mis met schoffelen op zich. Mits daar op zijn minst het minimumloon tegenover staat. Als jij 60 bent, een HBO diploma op zak hebt, ruim 30 jaar dienstverband erop hebt zitten waarin je allerlei premies hebt betaald (ook voor het geval je ooit werkeloos zou worden). Dan zou je niet 32 uur per week moeten hoeven schoffelen voor ¤ 650 per maand. Dat is beneden het minimumloon! En dan ben je nog wel hoog geschoold. Als je dan toch een tegenprestatie verlangd, benut dan iig ook iemands intellectuele vermogens (op zijn minst). Daarbij, mag een tegenprestatie nooit de mogelijkheid tot het vinden van een betaalde baan in de weg staan. Per definitie is dat het geval, wanneer je spreekt over een tegenprestatie van 32 uur per week, voor de duur van de uitkering (en dus voor onbepaalde tijd), waarin ook geen rechten voor WW, of voor wat dan ook worden opgebouwd. In zo'n geval, kun je best spreken over uitbuiting. Want dat is het imho.
  maandag 19 maart 2012 @ 19:59:28 #194
3542 Gia
User under construction
pi_109285714
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:57 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Niet voor iedereen. Het liefst hebben ze <18, die zijn lekker goedkoop.
Ja, voor de afwas wel. Maar voor het koken niet, hoor.
Die ongeschoold zijn kosten juist teveel door de tijd die ze nodig hebben om iets fatsoenlijk te snijden. Dan hebben ze liever een kok met enige ervaring.
pi_109285792
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Het wordt op zijn school, door zijn mentor 'hulpkok' genoemd. Ik weet heus wel dat dit niet de juiste benaming is. Het is kok. Dit is een manco van die mentor waarschijnlijk waar zij een duidelijk onderscheid wil maken tussen kok en zelfstandig werkend kok.

Waar wij hem aangemeld hebben voor de vervolgopleiding noemen ze het ook niet hulpkok.

Waar het mij om gaat is dat de praktijk erg uitgebreid is, maar de theorie echt geen reet voorstelt.
Op het vmbo-K wat hij hiervoor deed, overigens ook koksopleiding, was de theorie een heel stuk zwaarder.

Onze zoon kookt dus al vanaf zijn 12de en ja, dat kan hij al heel goed. 't Is alleen zo jammer dat hij zijn werk niet mee naar huis neemt, zoals hij zegt.
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Je noemt het maar zoals je het wilt noemen, feit blijft gewoon staan dat hulpkok een veredelde afwashulp is (en ongeschoold werk betreft) waar geen opleiding voor bestaat, en dat jouw zoon gewoon de opleiding kok (2) volgt, en je zou hem daar wel eens wat meer erkenning in mogen geven dan hem maar afserveren als zijnde een "hulpkok".
pi_109285893
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:52 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarom klagen als je een opleiding mag doen met behoud van bijstand?

Moet jouw ex thuis mogen blijven zitten? Moet jouw dochter thuis mogen blijven zitten met een wajong? Terwijl ze nu de mogelijkheid krijgt een vak te leren.

Nogmaals, wat is daar mis mee?
Vanaf nu, ga ik jou volledig negeren. Ik heb het echt helemaal met je gehad nu. Tegen zoveel stupiditeit valt werkelijk niet op te discussiëren. Ik heb er iig geen zin in.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:02:21 #197
3542 Gia
User under construction
pi_109285909
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:58 schreef Tayu het volgende:

[..]

Er is niets mis met schoffelen op zich. Mits daar op zijn minst het minimumloon tegenover staat. Als jij 60 bent, een HBO diploma op zak hebt, ruim 30 jaar dienstverband erop hebt zitten waarin je allerlei premies hebt betaald (ook voor het geval je ooit werkeloos zou worden). Dan zou je niet 32 uur per week moeten hoeven schoffelen voor ¤ 650 per maand. Dat is beneden het minimumloon! En dan ben je nog wel hoog geschoold. Als je dan toch een tegenprestatie verlangd, benut dan iig ook iemands intellectuele vermogens (op zijn minst). Daarbij, mag een tegenprestatie nooit de mogelijkheid tot het vinden van een betaalde baan in de weg staan. Per definitie is dat het geval, wanneer je spreekt over een tegenprestatie van 32 uur per week, voor de duur van de uitkering (en dus voor onbepaalde tijd), waarin ook geen rechten voor WW, of voor wat dan ook worden opgebouwd. In zo'n geval, kun je best spreken over uitbuiting. Want dat is het imho.
Jij weet heel goed dat dit onwettig is. Jouw ex moet hier werk van maken, want dit mag niet.
En nee, niet via de juristen van de gemeente natuurlijk, maar navraag doen bij bureau rechtshulp.

Maar ja, als je braaf ja en amen zegt en gewoon doorschoffelt....
pi_109286012
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, voor de afwas wel. Maar voor het koken niet, hoor.
Die ongeschoold zijn kosten juist teveel door de tijd die ze nodig hebben om iets fatsoenlijk te snijden. Dan hebben ze liever een kok met enige ervaring.
De afwas hebben ze een machine voor, elke kandidaat die in snackbar gewerkt heeft, kan op zijn minst uien snijden.
pi_109286180
quote:
2s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:58 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Lijkt me toch knap lullig om zo aan de kant geschoven te worden.
Dat is het ook. Op die leeftijd, vind je echt niet zo gemakkelijk een baan. Zeker niet in deze tijd. Maar als je dan net een paar maanden in de bijstand bent beland, en meteen 32 uur per week moet gaan schoffelen op de "Funny Farm", dan voel je je gestraft. Nog erger zelfs, wanneer je je realiseert dat de gemiddelde taakstraf voor soms toch vrij ernstige delicten maar enkele uurtjes schoffelen betreffen.

En daar sta je dan met je goede gedrag, je goede opleiding, en jarenlange goede staat van dienst.

Dat tast mensen werkelijk aan in hun gevoel van eigenwaarde.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:08:01 #200
3542 Gia
User under construction
pi_109286247
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:02 schreef Tayu het volgende:
Vanaf nu, ga ik jou volledig negeren. Ik heb het echt helemaal met je gehad nu. Tegen zoveel stupiditeit valt werkelijk niet op te discussiëren. Ik heb er iig geen zin in.
Je kunt ook gewoon antwoord geven. Wat wil je dat er met die twee gebeurt?

Je ex heeft 5 jaar thuis gezeten. Tijd genoeg om een baan te zoeken. Dat dit niet lukt op HBO niveau, zul je met 55+ moeten accepteren, maar hij had in die 5 jaar toch wel iets kunnen doen om zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Er komen hier Polen en Roemenen die meteen werk hebben. Gewoon voor het minimumloon.

Je dochter, ik weet niet hoe oud ze is, mag met behoud van bijstand een vak leren.
Wat is daar zo verschrikkelijk aan? Ze heeft een iq van 80 en moet dan volgens jou levenslang wajong krijgen en met rust gelaten worden?
Sorry hoor, maar met een iq van 80 kun je best een vak leren en een beroep uitoefenen.
pi_109286330
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:53 schreef Piet_Piraat het volgende:

Nee, ik ben altijd in staat geweest om mijn eigen broek op te houden.

En voor de goede orde, van mij hoef je ook niet de week na het faillissement te gaan schoffelen, maar als je na verloop van tijd niets weet te vinden, ja... dan is dat gewoon een optie.

Waarom zou het geen optie zijn?
pi_109286367
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:06 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat is het ook. Op die leeftijd, vind je echt niet zo gemakkelijk een baan. Zeker niet in deze tijd. Maar als je dan net een paar maanden in de bijstand bent beland, en meteen 32 uur per week moet gaan schoffelen op de "Funny Farm", dan voel je je gestraft. Nog erger zelfs, wanneer je je realiseert dat de gemiddelde taakstraf voor soms toch vrij ernstige delicten maar enkele uurtjes schoffelen betreffen.

En daar sta je dan met je goede gedrag, je goede opleiding, en jarenlange goede staat van dienst.

Ik kan de goeie man 1 tip geven.
Ziekmelden en aangeven dat je in een crisis raakt zo.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:11:42 #203
3542 Gia
User under construction
pi_109286482
quote:
2s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:03 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

De afwas hebben ze een machine voor
En de afwas springt daar vanzelf in en uit!
Een beetje keuken maakt gebruik van afwashulpen. Het hotel waar mijn zoon stage loopt heeft er 3 in dienst. Kids van een jaar of 15/16.
quote:
elke kandidaat die in snackbar gewerkt heeft, kan op zijn minst uien snijden.
Ja, uien waarschijnlijk wel, maar ook een worteltje julienne? Of een bietje brunoise? En dan ook nog gelijke groottes?
pi_109286535
quote:
2s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:09 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ik kan de goeie man 1 tip geven.
Ziekmelden en aangeven dat je in een crisis raakt zo.
Ik moet bekennen dat ik datzelfde advies heb gegeven. Maar het betreft een braverik, die ook helemaal niet te beroerd is om te werken (integendeel). Maar toch voelt hij zich vooral als een crimineel behandeld nu. En ik kan me dat heel goed voorstellen.
pi_109286553
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 19:58 schreef Tayu het volgende:

Paar dingen:

1. Met HBO langdurig geen werk kunnen vinden is bijzonder en dan speelt er in meer dan 99% van de gevallen toch echt iets anders.

2. Het is geen dienstverband, dus net als bij stage kun je dan afwijken van minimumloon. Het enige bezwaar dat ik op dat punt heb is dat er banen worden ingeruild voor dit soort werkzaamheden en dat lijkt mij niet de bedoeling.

3. 32 uur per week laat meer dan genoeg ruimte over om te solliciteren. Sowieso krijg je vrij voor een sollicitatiegesprek. Smoesjes dat je daardoor niet kan solliciteren.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:13:08 #206
3542 Gia
User under construction
pi_109286564
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:06 schreef Tayu het volgende:

[..]

Wat voor inkomen had hij in de tussentijd? Tussen de WW en de bijstand. Hij heeft toch geen 5 jaar WW gehad! WW is toch een maand per gewerkt jaar, toch?
pi_109286616
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, ik ben altijd in staat geweest om mijn eigen broek op te houden.

En voor de goede orde, van mij hoef je ook niet de week na het faillissement te gaan schoffelen, maar als je na verloop van tijd niets weet te vinden, ja... dan is dat gewoon een optie.

Waarom zou het geen optie zijn?
Jij bent nog geen 50+, je durft risico's aan te gaan en boert goed.
Tijden veranderen en ineens sta je buitenspel.
Die man moet maar gaan schoffelen dan ipv zijn kennis te gebruiken?
pi_109286697
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:11 schreef Gia het volgende:

[

Ja, uien waarschijnlijk wel, maar ook een worteltje julienne? Of een bietje brunoise? En dan ook nog gelijke groottes?
Met een goede leermeester is dat zo onder de knie.
pi_109286759
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Paar dingen:

1. Met HBO langdurig geen werk kunnen vinden is bijzonder en dan speelt er in meer dan 99% van de gevallen toch echt iets anders.

2. Het is geen dienstverband, dus net als bij stage kun je dan afwijken van minimumloon. Het enige bezwaar dat ik op dat punt heb is dat er banen worden ingeruild voor dit soort werkzaamheden en dat lijkt mij niet de bedoeling.

3. 32 uur per week laat meer dan genoeg ruimte over om te solliciteren. Sowieso krijg je vrij voor een sollicitatiegesprek. Smoesjes dat je daardoor niet kan solliciteren.
Punt 1: Probeer jij maar eens een baan te vinden als je 55+ bent (zoals hij was op het moment dat hij werd wegbezuinigd). Dat lijkt simpeler dan het is. Leeftijd, wordt dan wel een "ding".

Punt 2: Dat is de realiteit die je nu al ziet gebeuren, nav dit beleid. Slechte zaak!

Punt 3: Wanneer heb jij voor het laatst 32 uur per week gewerkt voor slechts ¤ 650 per maand, en hoe oud was je toen?
pi_109286783
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:13 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat voor inkomen had hij in de tussentijd? Tussen de WW en de bijstand. Hij heeft toch geen 5 jaar WW gehad! WW is toch een maand per gewerkt jaar, toch?
Ohw, je kunt ook niet tellen, ok...
  maandag 19 maart 2012 @ 20:17:33 #211
3542 Gia
User under construction
pi_109286789
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
Jij bent nog geen 50+, je durft risico's aan te gaan en boert goed.
Tijden veranderen en ineens sta je buitenspel.
Die man moet maar gaan schoffelen dan ipv zijn kennis te gebruiken?
Die man zit al 5 jaar thuis, kerngezond! Dat is niet bepaald 'zijn kennis gebruiken'.

Waar moet hij zijn kennis voor gebruiken? De puzzel in de krant, als hij bij zijn ex op de koffie zit?

Hij had die 5 jaar ook kunnen gebruiken om zich om te (laten) scholen
pi_109286829
quote:
Met HBO langdurig geen werk kunnen vinden is bijzonder en dan speelt er in meer dan 99% van de gevallen toch echt iets anders.
Ja, leeftijd.
pi_109286884
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Die man zit al 5 jaar thuis, kerngezond! Dat is niet bepaald 'zijn kennis gebruiken'.

Waar moet hij zijn kennis voor gebruiken? De puzzel in de krant, als hij bij zijn ex op de koffie zit?

Ik heb zelden zo'n schofterig mens als jij bent meegemaakt. En je gaat maar door ook. Ik vind jou een heel naar mens.
pi_109286938
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Sorry, geniet verder van je uitkering maar oordeel niet over anderen.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:21:40 #215
3542 Gia
User under construction
pi_109287027
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:15 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Met een goede leermeester is dat zo onder de knie.
Klopt, maar die leermeester heeft het te druk met de leerlingen. Die gaat geen afwashulp leren snijden.

De afwashulp doet de afwas en voor het koken nemen ze tegenwoordig koks aan.

Tenminste, een beetje restaurant of hotel wel.
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:17 schreef Tayu het volgende:
Ohw, je kunt ook niet tellen, ok...
30 jaar zei je toch? 30 maanden is geen 5 jaar.
pi_109287149
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:19 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik heb zelden zo'n schofterig mens als jij bent meegemaakt. En je gaat maar door ook. Ik vind jou een heel naar mens.
Beperkt is een beter woord.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:27:01 #217
3542 Gia
User under construction
pi_109287318
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:19 schreef Tayu het volgende:

[..]

Weet je wat ik schofterig vind? Dat er mensen zijn die kerngezond zijn, gebruik maken van de bijstand en gemeenschapsgeld innen en daar liefst niets voor willen doen. Die daarnaast nog een dochter hebben, eveneens in de bijstand die een vak mag leren, op kosten van de gemeenschap, met behoud van bijstand en dan nog klagen ook.

Terwijl er ook mensen zijn die zwaar ziek in de WAO zitten en die zich scheel mogen betalen aan de opleidingen voor hun kinderen, omdat ze niet WILLEN dat hun kinderen later in de bijstand terecht komen.
pi_109287348
Gia, dan zal ik je uit de laatste droom helpen.

Het is niet zo, dat wanneer je een beroep moet doen op de bijstand, dat dat allemaal maar zomaar even is geregeld. Ook niet, wanneer je uit de WW komt. Daar gaan vaak vele maanden en soms zelfs jaren overheen, voor je je eerste geld mag ontvangen. Helemaal, als je bezittingen hebt opgebouwd tijdens je jaren van arbeid. Want je mag niet meer aan bezit hebben, dan ter waarde van ¤ 5000. Dat betekent, dat je eerst je huis zal moeten verkopen, etc etc, dat je dat geld er ook niet doorheen kunt jassen, want alles wordt in tijdslijn berekend. En pas dan. En als je dan eindelijk op dat punt bent beland, mag je 32 uur gaan schoffelen per week voor ¤ 650 per maand.

Ik hoop eigenlijk, dat je het zelf eens mee gaat maken. Misschien dringt het dan allemaal tot je door. En word je wat milder in je starre overtuigingen.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:28:00 #219
3542 Gia
User under construction
pi_109287368
quote:
13s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:20 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Sorry, geniet verder van je uitkering maar oordeel niet over anderen.
Pardon? Meneer heeft wel wat beters te doen dan te schoffelen? Wat dan?
pi_109287421
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Weet je wat ik schofterig vind? Dat er mensen zijn die kerngezond zijn, gebruik maken van de bijstand en gemeenschapsgeld innen en daar liefst niets voor willen doen. Die daarnaast nog een dochter hebben, eveneens in de bijstand die een vak mag leren, op kosten van de gemeenschap, met behoud van bijstand en dan nog klagen ook.

Terwijl er ook mensen zijn die zwaar ziek in de WAO zitten en die zich scheel mogen betalen aan de opleidingen voor hun kinderen, omdat ze niet WILLEN dat hun kinderen later in de bijstand terecht komen.

JIj bent zelf zwaar ziek, besef ik nu.
pi_109287443
Wanneer er enige twijfel is over bezittingen of eventueel partnerschap dan krijg je paar ambtenaren thuis die alles gaan controleren. :')
pi_109287471
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:28 schreef Gia het volgende:

[..]

Solliciteren misschien? Ik roep maar wat geks...
pi_109287488
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:28 schreef Gia het volgende:

[..]

Zijn kennis overdragen misschien?
  maandag 19 maart 2012 @ 20:31:39 #224
3542 Gia
User under construction
pi_109287545
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:27 schreef Tayu het volgende:

Ik hoop eigenlijk, dat je het zelf eens mee gaat maken. Misschien dringt het dan allemaal tot je door. En word je wat milder in je starre overtuigingen.
Dat gaat niet gebeuren, omdat ik kanker heb (gehad), word nog behandeld.
Ik word nooit meer goedgekeurd.

Waarom gaat die man niet gewoon naar de boer voor seizoenswerk? Folders bezorgen levert volgens mij nog meer op. De ochtendkrant erbij. Noem maar op.
pi_109287582
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:30 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Of dat! Dat zou hij zelf het liefst willen, desnoods gratis. Maar dat zou nuttig zijn en zijn gevoel van eigenwaarde en zelfrespect niet aantasten.
pi_109287645
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat gaat niet gebeuren, omdat ik kanker heb (gehad), word nog behandeld.
Ik word nooit meer goedgekeurd.

Waarom gaat die man niet gewoon naar de boer voor seizoenswerk? Folders bezorgen levert volgens mij nog meer op. De ochtendkrant erbij. Noem maar op.
Agossie! Met jou zoveel anderen. Iedereen heeft zijn last in het leven te dragen. En sommigen moeten daarbij ook nog schoffelen. Waarom jij dan niet?
  maandag 19 maart 2012 @ 20:33:44 #227
3542 Gia
User under construction
pi_109287670
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dan had hij zich in die 5 jaar moeten omscholen tot leraar. Had hij dat nu kunnen doen.
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:30 schreef Tayu het volgende:
Solliciteren misschien? Ik roep maar wat geks...
Dat kan toch ook wel naast die 32 uur.
pi_109287677
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:32 schreef Tayu het volgende:

[..]

Of dat! Dat zou hij zelf het liefst willen, desnoods gratis. Maar dat zou nuttig zijn en zijn gevoel van eigenwaarde en zelfrespect niet aantasten.
Die Gia vergeet ik, is leraar niets voor 'm?
pi_109287702
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan had hij zich in die 5 jaar moeten omscholen tot leraar. Had hij dat nu kunnen doen.

[..]

Dat kan toch ook wel naast die 32 uur.
Volgens mij mankeer jij wel meer, dan enkel eerdergenoemde...
pi_109287759
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:33 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Die Gia vergeet ik, is leraar niets voor 'm?
Ja. zou zeker wat zijn. Maar ja, 60 is ook in het onderwijs toch wel een "ding".
pi_109287816
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:33 schreef Gia het volgende:

Lekker simpel lullen vanaf de zijlijn met uitkering.

Is schoffelen geen goede therapie voor je? Lekker in de buitenlucht enzo.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:39:43 #232
3542 Gia
User under construction
pi_109287968
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:33 schreef Tayu het volgende:
Agossie! Met jou zoveel anderen. Iedereen heeft zijn last in het leven te dragen. En sommigen moeten daarbij ook nog schoffelen. Waarom jij dan niet?
8 jaar geleden een openhartoperatie en nu kanker. Och ja, iedereen moet zijn last dragen. Waarom ga ik niet schoffelen? Omdat ik daar het uithoudingsvermogen niet voor heb. En omdat ik dat niet hoef.

Maar ik word wel nog veel zieker als ik hier lees dat iemand al 5 jaar, kerngezond thuis zit, en nu zijn geld zowat op is, in de bijstand zit en dan gaan zitten klagen dat hij moet schoffelen. Oh, wat vreselijk!!!

Maar goed, het topic gaat over verplicht naar school tot het 23ste. En nee, daar ben ik niet voor.
Blijf erbij dat de keuze bestaat uit:

1. Thuis teren op de zak van je ouders en hopen dat je zakgeld krijgt
2. Een opleiding volgen en stufi ontvangen
3. Werken
4. Het huis uitgaan, bijstand aanvragen en dan alsnog moeten leren/werken. Of schoffelen.
pi_109288006
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:39 schreef Gia het volgende:

[..]

8 jaar geleden een openhartoperatie en nu kanker. Och ja, iedereen moet zijn last dragen. Waarom ga ik niet schoffelen? Omdat ik daar het uithoudingsvermogen niet voor heb. En omdat ik dat niet hoef.

Maar ik word wel nog veel zieker als ik hier lees dat iemand al 5 jaar, kerngezond thuis zit, en nu zijn geld zowat op is, in de bijstand zit en dan gaan zitten klagen dat hij moet schoffelen. Oh, wat vreselijk!!!

Maar goed, het topic gaat over verplicht naar school tot het 23ste. En nee, daar ben ik niet voor.

3. Werken
4. Het huis uitgaan, bijstand aanvragen en dan alsnog moeten leren/werken. Of schoffelen.
Karma, het komt vanzelf.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:41:50 #234
3542 Gia
User under construction
pi_109288078
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:35 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ja. zou zeker wat zijn. Maar ja, 60 is ook in het onderwijs toch wel een "ding".
Hij was toen toch 55! Had hij nog 12 jaar kunnen doen.

Werktuigbouwkundige? Kan best als leraar op die leeftijd. Zeker met 30 jaar ervaring.
pi_109288114
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Hij was toen toch 55! Had hij nog 12 jaar kunnen doen.

Werktuigbouwkundige? Kan best als leraar op die leeftijd. Zeker met 30 jaar ervaring.
Ga jij morgen je tuintje maar eens aanharken, beetje zuurstof zal je goed doen.
pi_109288166
Het punt van het hele verhaal:
Heeft de regering zich te bemoeien met welk pad zijn ingezetene volgen?
  maandag 19 maart 2012 @ 20:43:21 #237
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_109288167
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:39 schreef Gia het volgende:

[..]

3. Werken
als je de hele dag met je luie reet op fok! rond kunt hangen kun je ook werk als telefoniste bijv. gaan doen, hypocriete kut
pi_109288207
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:43 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

als je de hele dag met je luie reet op fok! rond kunt hangen kun je ook werk als telefoniste bijv. gaan doen, hypocriete kut
_O_
pi_109288273
quote:

[..]

Knip
Dat kan wat diplomatischer. O-)
  maandag 19 maart 2012 @ 20:45:22 #240
3542 Gia
User under construction
pi_109288278
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:42 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ga jij morgen je tuintje maar eens aanharken, beetje zuurstof zal je goed doen.
Ehm, nee, morgen ga ik shoppen. Cadeautjes kopen voor de verjaardag van mijn man.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:46:31 #241
3542 Gia
User under construction
pi_109288337
quote:

[..]

Nee, dat kan ik niet. Anders hadden ze me in 2007 wel goedgekeurd, tijdens die herkeuringsacties, als ik dat wel had gekund.
pi_109288346
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:43 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het punt van het hele verhaal:
Heeft de regering zich te bemoeien met welk pad zijn ingezetene volgen?
Ik vind van niet, maar het is wel wat nu gebeurt. Ik krijg er een beetje van die ideeën bij van destijds de DDR, daar was geen werkeloosheid (welnee!), enkel verborgen werkeloosheid. En zo lijkt mij toe dat we onderhand in hetzelfde zijn beland. Maar dat klopt niet. Of toch? Ja, toch!
pi_109288381
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Ehm, nee, morgen ga ik shoppen. Cadeautjes kopen voor de verjaardag van mijn man.
Dan kun je ook wel werken.
pi_109288436
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Met jouw uitkering wordt de bankrekening waarschijnlijk nog niet gecheckt.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:51:19 #245
3542 Gia
User under construction
pi_109288578
De regering heeft zich niet te bemoeien met de keuze van mensen tussen werk en opleiding. Maar als mensen niet werken, doordat ze beperkt zijn, werkloos zijn of wat dan ook, dan mag de regering zich daar wél mee bemoeien. En dat gebeurt dus ook.

Daarom ben ik het dus niet eens met dit idee. Iemand van 21 die geen startkwalificatie heeft maar wel werk, moet niet gedwongen worden te stoppen met werken omdat hij eerst een opleiding af moet maken. Maar iemand van 21 die niet werkt, geen opleiding heeft afgerond en in de bijstand zit, mag wmb best gedwongen worden een werk/leertraject te volgen.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:53:32 #246
3542 Gia
User under construction
pi_109288712
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
Met jouw uitkering wordt de bankrekening waarschijnlijk nog niet gecheckt.
Ik heb ongeveer het dubbele van meneer. En mijn man werkt fulltime.

Maar nee, onze bankrekening wordt niet gecheckt. Maar doen ze dat wel, dan zullen ze daar niets vreemds aantreffen. In elk geval. Wij zijn keurig getrouwd, wonen in hetzelfde huis, betalen op tijd onze hypotheek, dus geen enkel probleem op dat vlak.
pi_109288784
Dan moeten ze ook maar eens flink aan de gang om al die zogenaamde arbeidsongeschikten eens flink onder de loupe te nemen.
Kankergezeik aan mijn hoela, je ken gewoon weer werken.
pi_109288804
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:51 schreef Gia het volgende:
De regering heeft zich niet te bemoeien met de keuze van mensen tussen werk en opleiding. Maar als mensen niet werken, doordat ze beperkt zijn, werkloos zijn of wat dan ook, dan mag de regering zich daar wél mee bemoeien. En dat gebeurt dus ook.

Daarom ben ik het dus niet eens met dit idee. Iemand van 21 die geen startkwalificatie heeft maar wel werk, moet niet gedwongen worden te stoppen met werken omdat hij eerst een opleiding af moet maken. Maar iemand van 21 die niet werkt, geen opleiding heeft afgerond en in de bijstand zit, mag wmb best gedwongen worden een werk/leertraject te volgen.
En wie wel een opleiding heeft desnoods HBO/Universitair, die moet maar lekker gaan schoffelen volgens jou. Want jij kan helemaal niets, maar wel lekker shoppen :D

Ga zelf ook eens wat nuttigs doen? Ziek zijn is geen argument meer hoor, daar doen we niet meer aan!
  maandag 19 maart 2012 @ 20:55:41 #249
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_109288843
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:46 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, dat kan ik niet. Anders hadden ze me in 2007 wel goedgekeurd, tijdens die herkeuringsacties, als ik dat wel had gekund.
ja, dat is wel heel makkelijk :')
pi_109288890
quote:
2s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:54 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dan moeten ze ook maar eens flink aan de gang om al die zogenaamde arbeidsongeschikten eens flink onder de loupe te nemen.
Kankergezeik aan mijn hoela, je ken gewoon weer werken.
Als je kunt shoppen, kun je ook werken! Zo simpel is dat. En anders gewoon keihard aanpakken die uitvreters.
pi_109288925
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:55 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

ja, dat is wel heel makkelijk :')
Backfire.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:57:41 #252
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_109288954
Zo dat is lekker, ik werkte al toen ik 16 was en dat was prima

Dat mag dus niet meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 19 maart 2012 @ 20:58:30 #253
3542 Gia
User under construction
pi_109288986
quote:
2s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:54 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ze gaan hun gang maar. Ik word toch niet meer goedgekeurd.
pi_109289054
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2012 17:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat een vreemd verwijt van de persoon die zelfverklaard liberaal is en nota bene het draadje binnenstormde met een opmerking over het plakplaatje 'liberaal'...

Alzheimer? Of gewoon een selectief geheugen?
Ik vind het een erg antiliberaal plan ja, dat me dan ook tegen de borst stuit. Dat jij je dan vervolgens aangesproken blijkt te voelen kan alleen maar zijn omdat jij jezelf graag in dat hokje plaatst, dat moet je mij niet verwijten.

quote:
Blijft staan dat er eisen gesteld mogen worden aan diegenen die aan het infuus hangen.

Toch?
Ja hoor, dat ze geld gaan verdienen wanneer die gelegenheid er is, wat er concreet op neer zal komen dat wanneer er werk is ze aan het werk moeten. Maar het lijkt me onzin om ze voor te schrijven wat ze bij gebrek aan werk moeten gaan doen om de mensen die wel werk hebben zich beter over zichzelf te laten voelen of hun dictatoriale zuchten te bevredigen.
  maandag 19 maart 2012 @ 20:59:57 #255
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_109289080
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:57 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Backfire.
het is gewoon hypocriet.
totaal verzuurd omdat je wegens gezondheidsproblemen niks meer kunt, dan maar af gaan geven op mensen die vanwege een hoge leeftijd of andere problemen niet meer aan de bak komen, want dat is minder erg en niet zo zielig :N
  maandag 19 maart 2012 @ 21:00:09 #256
3542 Gia
User under construction
pi_109289092
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:57 schreef michaelmoore het volgende:

Dat mag dus niet meer
Wel als je een havo-diploma of hoger hebt.
Maar dat heeft de gemiddelde 16-jarige nog niet.

17 en havo, dan mag je gewoon gaan werken.
pi_109289196
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:57 schreef michaelmoore het volgende:

Dat mag dus niet meer
Dat klopt, dat mag niet meer. Of alleen nog maar een heel klein beetje. De bedoeling is, dat je een studie gaat doen waarin geen werk te vinden is en niet bestaande diploma's gaat halen, en dat je dan ingezet kan worden als gratis slaaf. Dat is goed voor ons allemaal. En jij moet dat natuurlijk ook gewoon geweldig vinden. Want dat is het toch ook? *)
  maandag 19 maart 2012 @ 21:03:36 #258
3542 Gia
User under construction
pi_109289273
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 20:59 schreef Schunckelstar het volgende:
het is gewoon hypocriet.
totaal verzuurd omdat je wegens gezondheidsproblemen niks meer kunt, dan maar af gaan geven op mensen die vanwege een hoge leeftijd of andere problemen niet meer aan de bak komen, want dat is minder erg en niet zo zielig :N
Ik geef niet af op die man omdat hij niet aan t werk kan komen, maar omdat hij klaagt dat hij iets moet doen voor zijn bijstand. Iedereen moet tegenwoordig werken voor zijn bijstand. Waarom iemand met HBO niet?

Tja, er zijn niet van dat soort baantjes op dat niveau, dus dan moet je genoegen nemen met minder.

Overigens heb ik al meerdere malen aangegeven dat ik best thuiswerk zou willen doen, maar ja, daar willen ze niet aan. En dan houdt het gewoon op.

Maar goed, dat is offtopic.
pi_109289327
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Wel als je een havo-diploma of hoger hebt.
Maar dat heeft de gemiddelde 16-jarige nog niet.

17 en havo, dan mag je gewoon gaan werken.
Met 14 mag je kranten rondbrengen, met 15 vakkenvullen en in de snackbar.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:06:05 #260
3542 Gia
User under construction
pi_109289419
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:04 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Met 14 mag je kranten rondbrengen, met 15 vakkenvullen en in de snackbar.
Ja, dát wel, maar het gaat hier over fulltime werken en niet meer naar school.
Dat mag als je 17 bent en minimaal een havo diploma hebt, of mbo-2.
pi_109289497
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:03 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik geef niet af op die man omdat hij niet aan t werk kan komen, maar omdat hij klaagt dat hij iets moet doen voor zijn bijstand. Iedereen moet tegenwoordig werken voor zijn bijstand. Waarom iemand met HBO niet?

Tja, er zijn niet van dat soort baantjes op dat niveau, dus dan moet je genoegen nemen met minder.

Overigens heb ik al meerdere malen aangegeven dat ik best thuiswerk zou willen doen, maar ja, daar willen ze niet aan. En dan houdt het gewoon op.

Maar goed, dat is offtopic.
Gia, reken jij nou maar eens uit aan de hand van een minimumloon (dus ongeschoold) wat 32 uur werken per week zou moeten opleveren, en reken het daarna voor de grap (als je kunt rekenen) eens om naar wat dat zou moeten zijn voor iemand met een HBO opleiding.

En doe vanaf nu eens een beetje intelligent. Ook al veins je het maar.
pi_109289550
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja, dát wel, maar het gaat hier over fulltime werken en niet meer naar school.
Dat mag als je 17 bent en minimaal een havo diploma hebt, of mbo-2.
Dus je mag geen snackbar overnemen zonder diploma?
  maandag 19 maart 2012 @ 21:11:30 #263
346939 Janneke141
pi_109289721
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:08 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Wel na je 23e.

Stel je voor, een jonge ondernemer. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.
pi_109289880
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wel na je 23e.

Stel je voor, een jonge ondernemer. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.
Daar hebben al die Chinezen lak aan.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:20:17 #265
3542 Gia
User under construction
pi_109290230
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
Hoezo niet? Wie zegt dat?

Overigens, wmb mag je dat nog wel als je nog niet eens het vmbo hebt afgerond. Maar ja, dat ben ik.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:22:23 #266
3542 Gia
User under construction
pi_109290345
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:07 schreef Tayu het volgende:
Gia, reken jij nou maar eens uit aan de hand van een minimumloon (dus ongeschoold) wat 32 uur werken per week zou moeten opleveren, en reken het daarna voor de grap (als je kunt rekenen) eens om naar wat dat zou moeten zijn voor iemand met een HBO opleiding.

En doe vanaf nu eens een beetje intelligent. Ook al veins je het maar.
Je kunt toch geen HBO-salaris verlangen als je in de bijstand zit en moet schoffelen voor je uitkering!

Och, over een jaar of 6 krijgt hij AOW. Dan gaat hij er fiks op vooruit. 50 % meer ongeveer!
pi_109290378
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Jij met je kokgezever.
pi_109290387
Dus deze jongen zou ook tot zijn 23ste verplicht naar school moeten, ongeacht omstandigheden?

If not now, then when.
pi_109290388
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Overigens, wmb mag je dat nog wel als je nog niet eens het vmbo hebt afgerond. Maar ja, dat ben ik.
Van mij hoeft iemand die net een paar maanden bijstand heeft ook geen 32 uur per week te schoffelen met een HBO diploma op zak en meer dan 30 jaar staat van dienst. Maar ja, dat ben ik.

Aan de andere kant vind ik, dat iedere kankerpatiënt die in staat is om te internetten en te shoppen gewoon keihard aan het werk moet worden gesteld voor maximaal een miniumloon (ze kosten ons al genoeg). Het moet maar uit zijn met het geluiwammes, ga eens wat nuttigs doen ipv iedereen met je kosten opzadelen. Ga ze maar eens terugverdienen.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:24:42 #270
3542 Gia
User under construction
pi_109290473
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:22 schreef Piet_Piraat het volgende:
Jij met je kokgezever.
Helemaal niet! Ik ben juist tegen dit plan. Heb ik al steeds gezegd!

Iemand die graag wil werken, moet gewoon mogen werken. Opleiding of geen opleiding.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:25:28 #271
3542 Gia
User under construction
pi_109290512
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:23 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Dus deze jongen zou ook tot zijn 23ste verplicht naar school moeten, ongeacht omstandigheden?

Nee, volgens de wet tot en met zijn 16de.
pi_109290513
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:22 schreef Gia het volgende:

Je kunt toch geen HBO-salaris verlangen als je in de bijstand zit en moet schoffelen voor je uitkering!

Het is een diepe schande dat zo iemand in de bijstand zit en natuurlijk ligt dat aan de persoon er is immers werk genoeg.
pi_109290518
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:24 schreef Gia het volgende:

[..]

Helemaal niet! Ik ben juist tegen dit plan. Heb ik al steeds gezegd!

Iemand die graag wil werken, moet gewoon mogen werken. Opleiding of geen opleiding.
Willen? Moeten! En jij voorop! Weet je wel wat jij met je kanker ons allemaal kost?
  maandag 19 maart 2012 @ 21:25:54 #274
346939 Janneke141
pi_109290532
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:02 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat klopt, dat mag niet meer. Of alleen nog maar een heel klein beetje. De bedoeling is, dat je een studie gaat doen waarin geen werk te vinden is en niet bestaande diploma's gaat halen, en dat je dan ingezet kan worden als gratis slaaf. Dat is goed voor ons allemaal. En jij moet dat natuurlijk ook gewoon geweldig vinden. Want dat is het toch ook? *)
Dit is inderdaad wel een risico; er is nu eenmaal een categorie die niet kan, en er is een categorie die écht niet wil. Dan zitten zowel die leerlingen, als hun scholen, met deze maatregel in hun maag. Met als gevolg dat je dus straks je MBO-2-diploma krantenbezorgen kan halen om maar weer van dat probleem af te zijn. Om het beladen woord hulpkok maar even te vermijden.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:26:11 #275
346939 Janneke141
pi_109290550
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:23 schreef Yuri_Boyka het volgende:

Je mag ook gewoon de OP lezen hoor.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:26:52 #276
346939 Janneke141
pi_109290589
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:25 schreef Tayu het volgende:

[..]

Willen? Moeten! En jij voorop! Weet je wel wat jij met je kanker ons allemaal kost?
Subtiel.

De financiering van de zorg is een heel ander issue.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:27:02 #277
3542 Gia
User under construction
pi_109290604
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:23 schreef Tayu het volgende:
Van mij hoeft iemand die net een paar maanden bijstand heeft ook geen 32 uur per week te schoffelen met een HBO diploma op zak en meer dan 30 jaar staat van dienst. Maar ja, dat ben ik.
Inderdaad. De gemeente Haaglanden denkt daar anders over.
quote:
Aan de andere kant vind ik, dat iedere kankerpatiënt die in staat is om te internetten en te shoppen gewoon keihard aan het werk moet worden gesteld voor maximaal een miniumloon (ze kosten ons al genoeg). Het moet maar uit zijn met het geluiwammes, ga eens wat nuttigs doen ipv iedereen met je kosten opzadelen. Ga ze maar eens terugverdienen.
Ehm.......nee.
pi_109290676
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit is inderdaad wel een risico; er is nu eenmaal een categorie die niet kan, en er is een categorie die écht niet wil. Dan zitten zowel die leerlingen, als hun scholen, met deze maatregel in hun maag. Met als gevolg dat je dus straks je MBO-2-diploma krantenbezorgen kan halen om maar weer van dat probleem af te zijn. Om het beladen woord hulpkok maar even te vermijden.
Inderdaad.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:28:49 #279
3542 Gia
User under construction
pi_109290722
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:25 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Het is een diepe schande dat zo iemand in de bijstand zit en natuurlijk ligt dat aan de persoon er is immers werk genoeg.
Wat dan? Iemand met HBO in de bijstand anders behandelen dan iemand met LBO in de bijstand?

Iemand met HBO rustig tot zijn 66ste (zal dat dan wel zijn) in de bijstand laten zitten en al die LBO-ers aan het schoffelen zetten?
pi_109290803
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:27 schreef Gia het volgende:

Ehm.......nee.
Wat nee. :{w Aan het werk met je luie reet, helaas zit er geen bedrijf op je te wachten. ;(
  maandag 19 maart 2012 @ 21:30:10 #281
3542 Gia
User under construction
pi_109290819
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:25 schreef Tayu het volgende:

Ja! Heul veul!
Ik krijg elke 3 weken een spuitje dat alleen al 1200 euro kost. En dan heb ik het nog niet over de andere kosten.
pi_109290849
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Inderdaad. De gemeente Haaglanden denkt daar anders over.

[..]

Ehm.......nee.
Ohw, dat vind je dan weer niet :D

Verbaast me niets hoor, ik had niet anders verwacht dan dat je alles in je eigen straatje zou schoonvegen en de troep op de stoep van een ander zou schuiven.

Maar ja, wat voor een ander geldt, geldt natuurlijk ook gewoon voor jou. En dus heb ik ook maling aan jouw ziekte. Jij kan ook gewoon werken met je luie donder!
pi_109290875
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je mag ook gewoon de OP lezen hoor.
Ik las erover heen ja, my bad.
If not now, then when.
pi_109290896
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:28 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat dan? Iemand met HBO in de bijstand anders behandelen dan iemand met LBO in de bijstand?

Iemand met HBO rustig tot zijn 66ste (zal dat dan wel zijn) in de bijstand laten zitten en al die LBO-ers aan het schoffelen zetten?
Je zou het kunnen afmeten aan de premie die betaald is.
pi_109290907
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:30 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja! Heul veul!
Ik krijg elke 3 weken een spuitje dat alleen al 1200 euro kost. En dan heb ik het nog niet over de andere kosten.
Ik zou maar eens stoppen met klagen en schoppen dan, en eens iets nuttigs terugdoen. Maar die gedachte komt vast niet in je op.
pi_109290963
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:31 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Je zou het kunnen afmeten aan de premie die betaald is.
Precies, vooral ook dat.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:32:52 #287
3542 Gia
User under construction
pi_109290972
quote:
2s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:29 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wat nee. :{w Aan het werk met je luie reet, helaas zit er geen bedrijf op je te wachten. ;(
Precies. Dus, nee.

Kan ik ook niks aan doen dat ik werk had als secretaresse toen ik door een medische fout in de WAO belandde. Gelukkig was dat nog vóór de hervorming. Dus ik heb niks met WIA en zo te maken.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:34:20 #288
3542 Gia
User under construction
pi_109291040
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:31 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik zou maar eens stoppen met klagen en schoppen dan, en eens iets nuttigs terugdoen. Maar die gedachte komt vast niet in je op.
Ik doe iets nuttigs. Kinderen opvoeden en naar school sturen zodat ze later niet in de bijstand terecht komen.
pi_109291052
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:32 schreef Gia het volgende:

[..]

Precies. Dus, nee.

Kan ik ook niks aan doen dat ik werk had als secretaresse toen ik door een medische fout in de WAO belandde. Gelukkig was dat nog vóór de hervorming. Dus ik heb niks met WIA en zo te maken.
Hoe krijg je precies kanker door een medische fout? Ik ben zeer geïnteresseerd in je antwoord.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:35:36 #290
3542 Gia
User under construction
pi_109291118
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:34 schreef Tayu het volgende:

[..]

Hoe krijg je precies kanker door een medische fout? Ik ben zeer geïnteresseerd in je antwoord.
Ik heb niet al 20 jaar kanker, hoor. Pas een half jaar.
Oftewel, ik zit om heel andere redenen in de WAO. Ook niet vanwege mijn hart. Maar door een medische fout. Die arts is overigens ontslagen, destijds. En ik heb toen een schadevergoeding ontvangen van 34000 gulden.
pi_109291121
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik doe iets nuttigs. Kinderen opvoeden en naar school sturen zodat ze later niet in de bijstand terecht komen.
Ja, dat was mijn zwakzinnige dochter ook van plan. Maar dat mag niet. Als zij kan werken, moet jij dat toch op zijn minst ook kunnen, toch? Luiwammes!
pi_109291169
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb niet al 20 jaar kanker, hoor. Pas een half jaar.
Ohw, dus het was een smoesje. Geeft niet, hoor.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:36:28 #293
346939 Janneke141
pi_109291181
Gaan jullie anders even spelen in het Centrale Giabashtopic, dan kunnen we hier weer verder over het onderwerp.
pi_109291208
Leuk topic geworden zo. Kanker erbij, alles.
pi_109291218
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:32 schreef Gia het volgende:

[..]

Precies. Dus, nee.

Je zit voor de rest van je leven dus in uitkering.
Normaal ben ik best sociaal maar in jouw geval wil ik wel een uitzondering maken.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:38:00 #296
3542 Gia
User under construction
pi_109291283
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:35 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ja, dat was mijn zwakzinnige dochter ook van plan. Maar dat mag niet. Als zij kan werken, moet jij dat toch op zijn minst ook kunnen, toch? Luiwammes!
80 is laagbegaafd, niet zwakzinnig. Je mag wel wat beter denken over je dochter, hoor!
  maandag 19 maart 2012 @ 21:38:52 #297
3542 Gia
User under construction
pi_109291333
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:36 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ohw, dus het was een smoesje. Geeft niet, hoor.
Die post is aangepast. Even terugkijken.
pi_109291356
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:36 schreef Janneke141 het volgende:
Gaan jullie anders even spelen in het Centrale Giabashtopic, dan kunnen we hier weer verder over het onderwerp.
Het is nog altijd erg ontopic, want dit zijn dus al die gevallen waar deze wet- en regelgeving betrekking op heeft. En Hoe men daar steeds harder op reageert.

Zwakzinnig? lekker boeien!

Ziek? Kanker? Yeah right... join the club!

Niets mee te maken! Zolang je kunt ademen zal je werken, en nu als slaaf van de staat! Want dat hoort zo. Wij doen niet meer aan empathie, of menselijkheid. Dit is onze nieuwe samenleving.

Wen er maar aan, want het is al aan de gang.
  maandag 19 maart 2012 @ 21:39:48 #299
3542 Gia
User under construction
pi_109291385
quote:
3s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:37 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Je zit voor de rest van je leven dus in uitkering.
Normaal ben ik best sociaal maar in jouw geval wil ik wel een uitzondering maken.
Dank je. Niet dat ik me daar druk over maak, of zo.
pi_109291469
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:38 schreef Gia het volgende:

[..]

80 is laagbegaafd, niet zwakzinnig. Je mag wel wat beter denken over je dochter, hoor!
Jij bent echt gestoord! IQ 70-85 is zwakbegaafd, onder de 70 is zwakzinnig. Iets anders heb ik nooit beweerd, al probeer jij nu heel gluiperig mij iets in de mond te schuiven. Zo laag had ik zelfs jou niet ingeschat. Triest hoor, als je zo bent.
pi_109291504
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 21:35 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ja, dat was mijn zwakzinnige dochter!
Dat heeft ze niet van een vreemde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')