Is dat dan eigenlijk ook geen dwang?quote:Op maandag 19 maart 2012 09:49 schreef DS4 het volgende:
Ik vind dit een slecht idee. Je kan iemand wel dwingen op een bepaalde plek te gaan zitten, maar niet dwingen om te leren. Waar geen wil is, is geen weg...
Je moet zorgen dat vroegtijdig school verlaten nare gevolgen heeft voor je, zodat je nog wel eens nadenkt voordat je opgeeft.
Aub niet, laat ze zich maar nuttig maken met papier prikken of in een bejaardentehuis.quote:Op maandag 19 maart 2012 09:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Anders gewoon het leger in met zulk soort lui.
MBO-2 is niet echt een theoretische opleiding. Zo wordt je bijv. opgeleid tot schoonmaker, helpende in de zorg, hovenier of bloemiste. Een beetje basiskennis en daarna mag je gaan stage lopen.quote:Op maandag 19 maart 2012 09:54 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon opleiden tot vakmensen ga toch weg met die theoretische benadering dat ze MBO2 of havo niveau moeten hebben. Veel bedrijven zitten te wachten op vakmensen niet op mensen die met veel moeite hun theorie gehaald hebben, maar beter in die tijd tot volwaardige vakman opgeleid zouden kunnen zijn.
De overheid moet dus de opvoeding gaan verzorgenquote:Op maandag 19 maart 2012 10:01 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
MBO-2 is niet echt een theoretische opleiding. Zo wordt je bijv. opgeleid tot schoonmaker, helpende in de zorg, hovenier of bloemiste. Een beetje basiskennis en daarna mag je gaan stage lopen.
Er zou ingezet moeten worden op het op school houden van scholieren, ipv het terugsturen. Mijn broertje (19) had het in zijn kop gehaald om van school te gaan, maar niemand van school of leerplichtinstanties was bereid om eens een serieus gesprek met hem te voeren, dus nu is hij stratenmaker, hoezee
Op zich een goed idee om vakmensen op te leiden, maar de vraag is of deze schoolverlaters daar trek in hebben. Misschien wel, want als hetgeen wordt voorgeschotelt niet tot de interesses behoort is de motivatie natuurlijk snel weg...quote:Op maandag 19 maart 2012 09:54 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon opleiden tot vakmensen ga toch weg met die theoretische benadering dat ze MBO2 of havo niveau moeten hebben. Veel bedrijven zitten te wachten op vakmensen niet op mensen die met veel moeite hun theorie gehaald hebben, maar beter in die tijd tot volwaardige vakman opgeleid zouden kunnen zijn.
wat is er mis met stratenmaker?quote:Op maandag 19 maart 2012 10:01 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
MBO-2 is niet echt een theoretische opleiding. Zo wordt je bijv. opgeleid tot schoonmaker, helpende in de zorg, hovenier of bloemiste. Een beetje basiskennis en daarna mag je gaan stage lopen.
Er zou ingezet moeten worden op het op school houden van scholieren, ipv het terugsturen. Mijn broertje (19) had het in zijn kop gehaald om van school te gaan, maar niemand van school of leerplichtinstanties was bereid om eens een serieus gesprek met hem te voeren, dus nu is hij stratenmaker, hoezee
Nee. Je mag best kiezen voor schoolverlaten, maar accepteer dan wel dat je een leven krijgt met rotwerk voor weinig geld.quote:Op maandag 19 maart 2012 09:54 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Is dat dan eigenlijk ook geen dwang?
Nee, je moet natuurlijk de mogelijkheid krijgen om een andere route uit te stippelen. Als je op je 18e wil gaan ondernemen: heel goed. Wel even een ondernemingsplan opstellen natuurlijk.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:00 schreef Copycat het volgende:
Mijn neefje is met zijn zestiende van school gegaan. Totaal geen studietype, maar een keiharde werker. Had men hem verplicht om nog jaren ongelukkig in de schoolbanken te zitten, was hij daar doodongelukkig geworden. Dat motiveert ook niet echt, gok ik.
Dat is toch een heel nuttig beroep?quote:
quote:Op maandag 19 maart 2012 09:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Een van de redenen dat ik wel iets zie in je melden voor klusjes... Naast dat dit vooruitzicht de lust om te stoppen snel zal doen verdwijnen bereid het je in ieder geval voor op een werkend leven.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:04 schreef Ryon het volgende:
Zolang je nog bij je pa op zolder kan wonen en elke dag kan blowen merk je er weinig van dat het niet afmaken van een mbo opleiding wat boeit. Wel zin om te xbox'n, geen zin om te leren.
Totdat je 25 bent, eindelijk door je ouders de straat op geschopt wordt en je er achter komt dat je compleet kansloos in het leven staat. Een beroep heb je nooit geleerd, een uitkering krijg je nog niet en de huur betalen blijkt ook waanzinnig prijzig te zijn. Het leven is dan opeens een factor zwaarder geworden dan het had hoeven zijn.
Bij immigrantengezinnen waarvan de kinderen drop outs zijn is het nog een stuk erger. Die mensen spreken vaak ook geen goed Nederlands, hebben vaak ook geen sterk sociaal vangnet via familie en vrienden, als het tegenzit is er ook nog eens sprake van een strafblad etc. Dat is een recept voor een criminele carrière in de marge.
En als hij vanaf zijn zestiende met veel plezier voor een baas wil gaan werken?quote:Op maandag 19 maart 2012 10:11 schreef DS4 het volgende:
Nee, je moet natuurlijk de mogelijkheid krijgen om een andere route uit te stippelen. Als je op je 18e wil gaan ondernemen: heel goed. Wel even een ondernemingsplan opstellen natuurlijk.
Nee, maar bij onwilligen natuurlijk wel... Dat is natuurlijk ook de probleemgroep waar men vanaf wil.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:10 schreef Copycat het volgende:
Ongeschoold werk betekent niet automatisch klotewerk en/of slecht betaald werk.
Vind ik ook goed. Wie zijn eigen broek ophoudt mag van mij de vinger aan vadertje staat tonen. Maar wie aan het infuus wil... die moet zich gaan schikken.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:14 schreef Copycat het volgende:
En als hij vanaf zijn zestiende met veel plezier voor een baas wil gaan werken?
Dat doen wij nu met de wet WIJ (die binnenkort zal veranderen). Jongeren zonder diploma en uitzicht op een baan moeten tegen vergoeding vrijwillegerswerk doen zoals het uitmesten van stallen (in de landelijke gebieden) of het vegen van de straat (in stedelijke gemeentes). Anders wordt hun vergoeding stop gezet.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een van de redenen dat ik wel iets zie in je melden voor klusjes... Naast dat dit vooruitzicht de lust om te stoppen snel zal doen verdwijnen bereid het je in ieder geval voor op een werkend leven.
Ze kunnen toch kiezen om op school te blijven?quote:Op maandag 19 maart 2012 10:18 schreef Ryon het volgende:
Dat doen wij nu met de wet WIJ (die binnenkort zal veranderen). Jongeren zonder diploma en uitzicht op een baan moeten tegen vergoeding vrijwillegerswerk doen zoals het uitmesten van stallen (in de landelijke gebieden) of het vegen van de straat (in stedelijke gemeentes). Anders wordt hun vergoeding stop gezet.
Als je in dit 'werk/leer traject' (je leert opstaan en op tijd op het werk verschijnen, thats it) terecht komt dan heb je rockbottom geraakt. En dat terwijl je eigenlijk in de bloei zit van je leven. Verplicht mensen dan lekker om weer terug naar school te gaan en een vak te leren. Desnoods op straffe met stokslagen.
Scholen zijn bevoegd om leerlingen weg te sturen als ze geen goede resultaten halen, stage verpesten of te weinig opkomen dagen (om welke reden dan ook). Het is niet zozeer de keuze van leerlingen hoe lang zij in een opleiding willen blijven hangen.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ze kunnen toch kiezen om op school te blijven?
School is niet voor iedereen de oplossing natuurlijk.
En moeten de jongeren die vroeg aan de slag willen voor boeten?quote:Op maandag 19 maart 2012 10:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, maar bij onwilligen natuurlijk wel... Dat is natuurlijk ook de probleemgroep waar men vanaf wil.
Zoals DS4 al zei; Als je wil kun je blijven, als je niet wil en je regelt je zaken is er niks aan de hand. Als je niet wil en je wil je hand ophouden dan heeft de voedende hand ook wat te vertellen over hoe jij je leven inricht.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:28 schreef claus_johann het volgende:
En moeten de jongeren die vroeg aan de slag willen voor boeten?
Dit ja.quote:Op maandag 19 maart 2012 09:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ongemotiveerd hangen in de schoolbanken is natuurlijk ook onzinnig, dus de school mag eisen stellen wat mij betreft.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:24 schreef Ryon het volgende:
Scholen zijn bevoegd om leerlingen weg te sturen als ze geen goede resultaten halen, stage verpesten of te weinig opkomen dagen (om welke reden dan ook). Het is niet zozeer de keuze van leerlingen hoe lang zij in een opleiding willen blijven hangen.
Ik kan mij niet voorstellen dat de maatschappij beter af is met iemand onwillig naar school te sturen ipv hem de plantsoenen bij te laten houden.quote:School is in zoverre een oplossing dat mensen er een diploma, stage en sociale contacten er aan over houden. Dat is al meer dan als je de dagen op zolder ('met je World of warcraft') of op straat ('met je bois') doorbrengt. Voor een paar tientjes in de week straten gaan vegen is ook geen oplossing. Kost de maatschappij een boel centjes en levert de persoon in kwestie weinig op.
Waarom niet?quote:Op maandag 19 maart 2012 10:00 schreef fathank het volgende:
[..]
Aub niet, laat ze zich maar nuttig maken met papier prikken of in een bejaardentehuis.
Nee. Zie mijn posts...quote:Op maandag 19 maart 2012 10:28 schreef claus_johann het volgende:
En moeten de jongeren die vroeg aan de slag willen voor boeten?
En zo is het.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:30 schreef SicSicSics het volgende:
Zoals DS4 al zei; Als je wil kun je blijven, als je niet wil en je regelt je zaken is er niks aan de hand. Als je niet wil en je wil je hand ophouden dan heeft de voedende hand ook wat te vertellen over hoe jij je leven inricht.
Als ik het goed begreep. Lijkt mij een meer dan prima oplossing. Niet meer dan logisch ook.
Naar ik begrepen heb worden er al heel lang geen echte kerels meer gemaakt in het leger.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:31 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom niet?
Of worden er geen echte kerels meer gemaakt in het leger?
Voor je 23e krijg je toch al geen bijstand en vanaf de 23e moet je elke werk accepteren als je kan werken van het uwv, dus dat gebeurd toch al. (beetje afhankelijk nog per gemeente)quote:Op maandag 19 maart 2012 10:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een van de redenen dat ik wel iets zie in je melden voor klusjes... Naast dat dit vooruitzicht de lust om te stoppen snel zal doen verdwijnen bereid het je in ieder geval voor op een werkend leven.
Niet in Nederland nee..quote:Op maandag 19 maart 2012 10:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Naar ik begrepen heb worden er al heel lang geen echte kerels meer gemaakt in het leger.
Iemand 5 jaar inactief laten zorgt ervoor dat de kansen van die persoon enorm dalen.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:34 schreef Basp1 het volgende:
Voor je 23e krijg je toch al geen bijstand en vanaf de 23e moet je elke werk accepteren als je kan werken van het uwv, dus dat gebeurd toch al. (beetje afhankelijk nog per gemeente)
Wat mij betreft gaan we ook extra bezuinigen op het leger, want als je iets doet moet je het goed doen en anders doe je het gewoon maar niet.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:39 schreef penny-wise het volgende:
Niet in Nederland nee..![]()
Dat is wel te zien aan de oorlogen waar Nederland een rol van "betekenis" in heeft geleverd....
Tegenwoordig is die rol overgenomen door de plantsoenendienst.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:31 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Waarom niet?
Of worden er geen echte kerels meer gemaakt in het leger?
geen. maar waarom zou je dat mensen opdringen die ook gelukkig zijn in de baan die ze nu hebben? Dat je dit bij uitvreters doet, oke, maar de maatregel zoals die nu is, daar dupeer je ook genoeg mensen mee die gewoon een (slechte) baan hebben, en daar genoegen mee willen nemen. mogen ze dat niet zelf bepalen?quote:Op maandag 19 maart 2012 10:56 schreef RabbitHeart het volgende:
MBO Niveau 2 moet toch gewoon te halen zijn? Helemaal in een 1 dag naar school 4 dagen werken constructie. Mijn neef heeft dat ook gedaan (maar dan tot niveau 3 geloof ik) en die is nu bakker.
Hoeveel extra moeite is dat nou helemaal bovenop een gewone baan?
je zou mensen niet voor minder dan minimumloon moeten laten werken. waarom heb je anders minimumloon?quote:Op maandag 19 maart 2012 10:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Iemand 5 jaar inactief laten zorgt ervoor dat de kansen van die persoon enorm dalen.
Dus van mij mag je tussen je 18-23 jaar kiezen: ofwel je regelt zelf iets (voorkeur), ofwel je gaat naar school, ofwel je gaat klusjes doen. En dat laatste, daar mag je dan best iets van 2,50 euro per uur voor krijgen.
Noem het een maatschappelijke stage en je bent klaar...quote:Op maandag 19 maart 2012 11:15 schreef timmmmm het volgende:
je zou mensen niet voor minder dan minimumloon moeten laten werken. waarom heb je anders minimumloon?
en dat zou dus mi niet moeten. werken is werken. als je je eigen regels al gaat ontduiken, ben je slecht bezig.quote:Op maandag 19 maart 2012 11:16 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Noem het een maatschappelijke stage en je bent klaar...
Maar, prima, dan geef je ze minimum loon. Dat ligt iets hoger dan die ¤ 2,50. Maar is niet het punt.quote:Op maandag 19 maart 2012 11:20 schreef timmmmm het volgende:
en dat zou dus mi niet moeten. werken is werken. als je je eigen regels al gaat ontduiken, ben je slecht bezig.
quote:Op maandag 19 maart 2012 10:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De overheid moet dus de opvoeding gaan verzorgen. Wanneer je broertje al niets van je ouders aanneemt waarom zou hij dat wel van derden doen.
En niets mis met stratenmakers, die hebben we ook nodig in de maatschappij.
Er is niks mis met stratenmaker zijn, maar het is best zonde om met je HAVO-intelligentie 8 maanden in het jaar met stenen te sjouwen, in de winter werkloos te zijn en misschien volgend jaar daadwerkelijk toe te komen aan echt straten, want hij heeft daarvoor geen opleiding gedaan, dus hij mag nu alleen maar zand scheppen.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:06 schreef fathank het volgende:
[..]
wat is er mis met stratenmaker?
Als je het een beetje slim aanpakt kun je een aardig zakcentje bijverdienen.
Mee eens, maar hoe pak je het probleem dan wél aan? Je kunt bakken met geld pompen in het opleiden van werkschuwe, slecht gemotiveerde jongeren. Dat is niet per definitie een slecht idee, maar het gaat de samenleving ongetwijfeld een boel geld kosten.quote:
Dat is al zo, heb je wel eens het jeugdminimumloon bekeken... Dat is zo schandalig laag dat je daar toch echt niet voor wilt werken 40u pw.... Ook al heb je een IQ van een baksteen...quote:Je moet zorgen dat vroegtijdig school verlaten nare gevolgen heeft voor je, zodat je nog wel eens nadenkt voordat je opgeeft.
Beter lezen. Die jongeren beschikken namelijk over een startkwalificatie. Dit topic gaat over jongeren die geen startkwalificatie hebben (vrij vertaald: die zonder diploma van school gaan).quote:Op maandag 19 maart 2012 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat doe je met hboers die op hun 17e de havo gehaald hebben en dus op hun 21e klaar zijn met hun studie?
Maar wat si een startkwalificatie dan? Is dan MBO of hoger of is bv vwo of havo ook al een startkwalificatie? Wat gebeurt er met jongeren die na hun vwo eerst even een jaar willen werken voordat ze naar de universiteit gaan?quote:Op maandag 19 maart 2012 12:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Beter lezen. Die jongeren beschikken namelijk over een startkwalificatie. Dit topic gaat over jongeren die geen startkwalificatie hebben (vrij vertaald: die zonder diploma van school gaan).
Soms moet je mensen tegen zichzelf in bescherming nemen. Stel dat je stratenmaker bent/wilt worden, dan kan je toch gewoon 2 jaar lang 1 dag per week naar school? Nieuwe technieken leren. Ben je op je 18e klaar en heb je een startkwalificatie.quote:Op maandag 19 maart 2012 11:13 schreef timmmmm het volgende:
[..]
geen. maar waarom zou je dat mensen opdringen die ook gelukkig zijn in de baan die ze nu hebben? Dat je dit bij uitvreters doet, oke, maar de maatregel zoals die nu is, daar dupeer je ook genoeg mensen mee die gewoon een (slechte) baan hebben, en daar genoegen mee willen nemen. mogen ze dat niet zelf bepalen?
Een startkwalificatie is MBO niveau 2, havo of vwo. Jongeren die na het vwo een jaartje willen reizen lopen dus tegen geen enkel probleem aanquote:Op maandag 19 maart 2012 12:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Maar wat si een startkwalificatie dan? Is dan MBO of hoger of is bv vwo of havo ook al een startkwalificatie? Wat gebeurt er met jongeren die na hun vwo eerst even een jaar willen werken voordat ze naar de universiteit gaan?
Jij hebt ze zeker nog nooit zien hangen rondom de metrostations en andere plekken in de stad.quote:Op maandag 19 maart 2012 09:49 schreef DS4 het volgende:
Ik vind dit een slecht idee. Je kan iemand wel dwingen op een bepaalde plek te gaan zitten, maar niet dwingen om te leren. Waar geen wil is, is geen weg...
Je moet zorgen dat vroegtijdig school verlaten nare gevolgen heeft voor je, zodat je nog wel eens nadenkt voordat je opgeeft.
Ik vind dan ook dat je voor die groep het minimumloon aan moet passen.quote:Op maandag 19 maart 2012 11:15 schreef timmmmm het volgende:
[..]
je zou mensen niet voor minder dan minimumloon moeten laten werken. waarom heb je anders minimumloon?
Lees de op eens...quote:Op maandag 19 maart 2012 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat doe je met hboers die op hun 17e de havo gehaald hebben en dus op hun 21e klaar zijn met hun studie?
Ik zeg niet dat er niets moet gebeuren... Ik opper alternatieven...quote:Op maandag 19 maart 2012 12:34 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Jij hebt ze zeker nog nooit zien hangen rondom de metrostations en andere plekken in de stad.Die zijn totaal niet onder de indruk van nare gevolgen hoor, die moet je echt bij het handje nemen, in een klaslokaal zetten en stuk gereedschap in hun handen douwen.
Niet in de OP in ieder geval. Straffen gaat maar beperkt werken bij deze lieden omdat ze gewoon op straat blijven hangen als je ze straft. Ze gaan niet ineens werk zoeken of een opleiding volgen als je hun uitkering stop zet (daar denk ik aan bij 'nare gevolgen'). Het is kinderachtig, maar je moet ze van straat halen en dwingen om naar school te gaan. En als ze na een tijdje niet meer naar school komen moet de politie ze gewoon weer ophalen en naar school brengen.quote:Op maandag 19 maart 2012 12:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat er niets moet gebeuren... Ik opper alternatieven...
Jij had nog niet gepost hoor...quote:Op maandag 19 maart 2012 12:52 schreef Weltschmerz het volgende:
De zelfverklaarde liberalen laten zich weer van hun liberale kant zien?
En als je dan zonder diploma wel werk hebt (niets aan de hand toch?) en je raakt die baan kwijt, dan ook maar geen uitkering? Aparte redenering.quote:Op maandag 19 maart 2012 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben niet zo van de verplichtingen, alhoewel de leerplicht op zich een goed iets is. Het volgen van een opleiding is investeren in jezelf en hoort een eigen keuze te zijn. Ga je na je 18e diplomaloos van school, dan horen de gevolgen ook voor jezelf te zijn. Geen diploma, wel werk: niks aan de hand. Geen diploma, geen werk? ook geen uitkering. Geen dwang, wel voldoende stok achter de deur.
Eens! Het probleem zit 'm ook niet in diegenen die liever willen werken en legaal geld verdienen. Die vinden vanzelf wel een baan. En vergeet niet, juist de harde werkers kunnen doorgroeien naar de status ondernemer.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:04 schreef Ryon het volgende:
Zolang je nog bij je pa op zolder kan wonen en elke dag kan blowen merk je er weinig van dat het niet afmaken van een mbo opleiding wat boeit. Wel zin om te xbox'n, geen zin om te leren.
Totdat je 25 bent, eindelijk door je ouders de straat op geschopt wordt en je er achter komt dat je compleet kansloos in het leven staat. Een beroep heb je nooit geleerd, een uitkering krijg je nog niet en de huur betalen blijkt ook waanzinnig prijzig te zijn. Het leven is dan opeens een factor zwaarder geworden dan het had hoeven zijn.
Bij immigrantengezinnen waarvan de kinderen drop outs zijn is het nog een stuk erger. Die mensen spreken vaak ook geen goed Nederlands, hebben vaak ook geen sterk sociaal vangnet via familie en vrienden, als het tegenzit is er ook nog eens sprake van een strafblad etc. Dat is een recept voor een criminele carrière in de marge.
Als je werkt, bouw je WW-rechten op. Heb mijn post even aangepast.quote:Op maandag 19 maart 2012 13:59 schreef Tayu het volgende:
[..]
En als je dan zonder diploma wel werk hebt (niets aan de hand toch?) en je raakt die baan kwijt, dan ook maar geen uitkering? Aparte redenering.
Voor gehandicapten kan het uiteraard wat anders liggen, maar ook met een IQ van 80 kun je prima functioneren als bakker of schilder of fietsenmaker. Daar zijn MBO-2 opleidingen ook op gericht, praktische beroepen.quote:En wat te denken van de gehele groep zwakbegaafden (IQ van 70 - 85). Die groep kwam voorheen in aanmerking voor een WAJONG uitkering, maar ook dat is komen te vervallen. Zij moeten nu aan dezelfde voorwaarden voldoen als ieder ander. Ik zie zo iemand nog geen startkwalificatie behalen voor havo of MBO2 voor het 23e jaar. Mocht diegene dan ook nog eens alleenstaand ouder worden, dan geldt wederom die kwalificatieplicht tot het jongste kind de leeftijd van 5 jaar heeft bereikt. Tot je 40e gedwongen op school dan maar?
Het is niet altijd een kwestie van niet willen, maar ook wel eens van niet kunnen. Niet iedereen is even slim, en niet iedereen is lichamelijk en/of geestelijk even gezond. Ons sociale vangnet was er toch juist voor bedoeld om juist deze mensen in op te kunnen vangen? Nu lijkt het wel of ze juist daarvoor worden afgestraft.
Ik zie ik ook niet in wat ik zou moeten bijdragen aan een discussie over de keus tussen volwassenen straffen voor niet doen wat de staat het liefste heeft en verplichten te doen wat de staat het liefste heeft.quote:
Mijn beste vriendje van vroeger heeft een IQ van onder de 80 en die heeft MBO niveau 2, timmerman.quote:Op maandag 19 maart 2012 13:59 schreef Tayu het volgende:
[..]
En wat te denken van de gehele groep zwakbegaafden (IQ van 70 - 85). Die groep kwam voorheen in aanmerking voor een WAJONG uitkering, maar ook dat is komen te vervallen. Zij moeten nu aan dezelfde voorwaarden voldoen als ieder ander. Ik zie zo iemand nog geen startkwalificatie behalen voor havo of MBO2 voor het 23e jaar. Mocht diegene dan ook nog eens alleenstaand ouder worden, dan geldt wederom die kwalificatieplicht tot het jongste kind de leeftijd van 5 jaar heeft bereikt. Tot je 40e gedwongen op school dan maar?
WW rechten gaan niet eeuwig door. Per gewerkt jaar bouw je 1 maand recht op WW op, daarna moet je een beroep doen op de bijstand.quote:Op maandag 19 maart 2012 14:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je werkt, bouw je WW-rechten op. Heb mijn post even aangepast.
[..]
Voor gehandicapten kan het uiteraard wat anders liggen, maar ook met een IQ van 80 kun je prima functioneren als bakker of schilder of fietsenmaker. Daar zijn MBO-2 opleidingen ook op gericht, praktische beroepen.
En vwb die alleenstaande ouder: zo lust ik er nog wel een paar. Iets met eigen keuzes en zelf de gevolgen dragen.
WW? En anders teer je op je ouders. Woon je zelfstandig, wel bijstand. Ben het wat dat betreft ook niet helemaal met Janneke eens. Die bijstand voor die leeftijd is al niet zo veel. Dat is al voldoende stok.quote:Op maandag 19 maart 2012 13:59 schreef Tayu het volgende:
En als je dan zonder diploma wel werk hebt (niets aan de hand toch?) en je raakt die baan kwijt, dan ook maar geen uitkering? Aparte redenering.
Deze groep kan vaak ook wel in de sociale werkplaats terecht.quote:En wat te denken van de gehele groep zwakbegaafden (IQ van 70 - 85). Die groep kwam voorheen in aanmerking voor een WAJONG uitkering, maar ook dat is komen te vervallen. Zij moeten nu aan dezelfde voorwaarden voldoen als ieder ander. Ik zie zo iemand nog geen startkwalificatie behalen voor havo of MBO2 voor het 23e jaar. Mocht diegene dan ook nog eens alleenstaand ouder worden, dan geldt wederom die kwalificatieplicht tot het jongste kind de leeftijd van 5 jaar heeft bereikt. Tot je 40e gedwongen op school dan maar?
Het is niet altijd een kwestie van niet willen, maar ook wel eens van niet kunnen. Niet iedereen is even slim, en niet iedereen is lichamelijk en/of geestelijk even gezond. Ons sociale vangnet was er toch juist voor bedoeld om juist deze mensen in op te kunnen vangen? Nu lijkt het wel of ze juist daarvoor worden afgestraft.
Dat is dus één van die dingen die zijn veranderd. Deze groep komt niet meer in aanmerking voor een plaats in de sociale werkvoorziening. En ook de WAJONG is niet meer toegankelijk voor deze groep.quote:Op maandag 19 maart 2012 14:47 schreef Gia het volgende:
[..]
WW? En anders teer je op je ouders. Woon je zelfstandig, wel bijstand. Ben het wat dat betreft ook niet helemaal met Janneke eens. Die bijstand voor die leeftijd is al niet zo veel. Dat is al voldoende stok.
[..]
Deze groep kan vaak ook wel in de sociale werkplaats terecht.
Verder wordt er vaak ook door de ouders te makkelijk het woord Wajong genoemd, nu.
"Och, hij hoeft geen opleiding te volgen, die krijgt straks toch Wajong!"
Heb ik dus letterlijk horen zeggen over een jongen met ADHD.
Een Havo of MBO-2 diploma? Is ook wel te vergelijken, nietwaar?quote:Op maandag 19 maart 2012 14:36 schreef Tayu het volgende:
Maar met een IQ van 80 moet je toch met me eens zijn dat het behalen van een HAVO diploma of een MBO2 niet haalbaar zal zijn. Waarom dan die mensen lastig vallen met dergelijke eisen (want dat gebeurt nu al). Het werkt juist enorm demotiverend. Deze mensen willen juist vaak wel werken en leren, maar kunnen het eenvoudigweg niet.
Dan komen ze in de bijstand, als ze zelfstandig wonen, of voor kosten van de ouders, als ze nog thuis wonen.quote:Op maandag 19 maart 2012 14:50 schreef Tayu het volgende:
Dat is dus één van die dingen die zijn veranderd. Deze groep komt niet meer in aanmerking voor een plaats in de sociale werkvoorziening. En ook de WAJONG is niet meer toegankelijk voor deze groep.
Weet ik, maar ook die groep werd voorheen weggezet in de Wajong.quote:ADHD heeft niets van doen met IQ.
Nee hoor, dan begrijp jij helemaal niet wat ik schrijf. Nu is het zo, dat je tot je 18e jaar een startkwalificatie moet behalen (of wanneer je alleenstaand ouder bent met een kind jonger dan 5 jaar, ook dan geldt die verplichting tot het behalen van een startkwalificatie). Dat willen ze dus gaan oprekken naar 23 jaar. De startkwalificatie echter is bepaald op het behalen van een HAVO diploma of een MBO2. Beide zijn niet haalbaar voor iemand met een IQ van 70-85 (welke groep we tot nu toe als zwakbegaafd benoemden, en waarvoor we aparte voorzieningen hadden). In de praktijk zie je nu al gebeuren dat deze groep gedwongen wordt tot het behalen van die startkwalificatie, in eerste instantie vinden ze dat vaak maar wat fijn! Het geeft ze namelijk het idee dat ze net zoveel kunnen bereiken als wie dan ook in de maatschappij. Maar al snel blijkt dan, dat ze het allemaal niet aankunnen, maar dat ze wel onder druk worden gezet om het toch vooral maar te doen want anders wordt de uitkering stopgezet. Met als gevolg, dat het vaak toch al geringe zelfbeeld een flinke optater krijgt, depressieve gevoelens gaan opspelen, een verwijzing naar de GGZ volgt (shit, wordt ook niet meer vergoed, nog meer kopzorgen en de gestelde eisen blijven onverminderd). Misschien klinkt dit voor jou allemaal niet zo reëel, maar ik maak het in mijn directe omgeving al mee. Laat deze groep mensen gewoon werken in de beroepen die ze wel aankunnen.quote:Op maandag 19 maart 2012 14:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Een Havo of MBO-2 diploma? Is ook wel te vergelijken, nietwaar?
Havo zit er met een iq van 80 niet in, nee. Daarvoor moet je toch wel een stukje boven de 100 zitten.
MBO-2 is echter goed te doen. Hulpkok bijvoorbeeld, helpende in de zorg, enz....
Maar jij wilt iemand die prima kan werken bij voorbaat al in de wajong wegzetten, omdat je het anders als 'lastig vallen' ziet?
Dat jij als vertegenwoordiger van de linkervleugel van de SP voorstander bent van gratis geld geven zonder eisen te stellen snap ik wel hoor...quote:Op maandag 19 maart 2012 14:15 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik zie ik ook niet in wat ik zou moeten bijdragen aan een discussie over de keus tussen volwassenen straffen voor niet doen wat de staat het liefste heeft en verplichten te doen wat de staat het liefste heeft.
Misschien is het wel weer eens een keer tijd voor een topic in de zin van "wat zou jij doen als je de Kim Jong Il van Nederland was?", zodat alle zelfverklaarde liberalen hun duistere behoeftes de vrije loop kunnen laten.
Dat jij een mening in een hokje moet plaatsen om niet in de war te raken is nog geen reden om dat dan ook nog eens verkeerd te doen.quote:Op maandag 19 maart 2012 15:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat jij als vertegenwoordiger van de linkervleugel van de SP voorstander bent van gratis geld geven zonder eisen te stellen snap ik wel hoor...
Van mij hoeven mensen die kunnen werken geen uitkering te krijgen of iets dergelijks, wel of geen diploma.quote:Maar je moet liberalisme niet verwarren met gratis geld geven zonder eisen te stellen. Dat is nl. gewoon dom.
Ja, dat is leuk bij mensen die voldoen aan het plaatje van ''luie uitvreter'' (en dat zijn er minder dan je denkt).quote:Op maandag 19 maart 2012 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
Ik ben niet zo van de verplichtingen, alhoewel de leerplicht op zich een goed iets is. Het volgen van een opleiding is investeren in jezelf en hoort een eigen keuze te zijn. Ga je na je 18e diplomaloos van school, dan horen de gevolgen ook voor jezelf te zijn. Geen diploma, wel werk: niks aan de hand. Geen diploma, geen werk? ook geen bijstandsuitkering. Geen dwang, wel voldoende stok achter de deur.
quote:Op maandag 19 maart 2012 15:07 schreef Tayu het volgende:
[..]
Nee hoor, dan begrijp jij helemaal niet wat ik schrijf. Nu is het zo, dat je tot je 18e jaar een startkwalificatie moet behalen (of wanneer je alleenstaand ouder bent met een kind jonger dan 5 jaar, ook dan geldt die verplichting tot het behalen van een startkwalificatie). Dat willen ze dus gaan oprekken naar 23 jaar. De startkwalificatie echter is bepaald op het behalen van een HAVO diploma of een MBO2. Beide zijn niet haalbaar voor iemand met een IQ van 70-85 (welke groep we tot nu toe als zwakbegaafd benoemden, en waarvoor we aparte voorzieningen hadden). In de praktijk zie je nu al gebeuren dat deze groep gedwongen wordt tot het behalen van die startkwalificatie, in eerste instantie vinden ze dat vaak maar wat fijn! Het geeft ze namelijk het idee dat ze net zoveel kunnen bereiken als wie dan ook in de maatschappij. Maar al snel blijkt dan, dat ze het allemaal niet aankunnen, maar dat ze wel onder druk worden gezet om het toch vooral maar te doen want anders wordt de uitkering stopgezet. Met als gevolg, dat het vaak toch al geringe zelfbeeld een flinke optater krijgt, depressieve gevoelens gaan opspelen, een verwijzing naar de GGZ volgt (shit, wordt ook niet meer vergoed, nog meer kopzorgen en de gestelde eisen blijven onverminderd). Misschien klinkt dit voor jou allemaal niet zo reëel, maar ik maak het in mijn directe omgeving al mee. Laat deze groep mensen gewoon werken in de beroepen die ze wel aankunnen.
Ik zie wel meer rare dingen gebeuren in mijn omgeving. Zo heb ik een familielid van 60 jaar oud, altijd gewerkt als HBO werktuigbouwkundige, welke 5 jaar geleden werd wegbezuinigd. Het lukte niet om een andere baan te vinden. Sinds enkele maanden doet hij een beroep op de bijstand, dat is 650 € voor een alleenstaande. Hij wordt nu gedwongen om een tegenprestatie te leveren. Dat is prima, niets mis mee. Ware het niet dat die tegenprestatie bestaat uit 32 uur per week schoffelen op de "Funny Farm" voor de gehele duur waarop hij een beroep doet op die bijstand. Hij is de enige daar die kerngezond is (lichamelijk en geestelijk), met een HBO diploma op zak en vele jaren werkervaring, en hij staat daar te schoffelen tussen mensen met veelal een psychiatrische problematiek of verslavingsproblematiek. Hij heeft het gevoel dat hij als een crimineel wordt behandeld. Maar ik durf te beweren dat criminelen minder hard worden gestraft. Die hoeven namelijk maar een paar weekjes te schoffelen, en niet voor onbepaalde tijd, 32 uur per week.
Er is iets mis gegaan in ons land en hoe wij met onze medemensen omgaan.
Nog maar een keer dan.quote:Op maandag 19 maart 2012 14:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan komen ze in de bijstand, als ze zelfstandig wonen, of voor kosten van de ouders, als ze nog thuis wonen.
Joh, je bent zo extreem links als Rood_Verzet. Het enige verschil is dat jij er niet eerlijk over wil zijn.quote:Op maandag 19 maart 2012 15:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat jij een mening in een hokje moet plaatsen om niet in de war te raken is nog geen reden om dat dan ook nog eens verkeerd te doen.
En in hoeverre botst dat dan met de opvatting: als je aan het infuus wenst te hangen moeten er ook eisen gesteld worden?quote:Van mij hoeven mensen die kunnen werken geen uitkering te krijgen of iets dergelijks, wel of geen diploma.
quote:Op maandag 19 maart 2012 09:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Startkwalificatie is op middelbare schoolniveau inderdaad minimaal Havo en 18 jaar oud.quote:Op maandag 19 maart 2012 15:07 schreef Tayu het volgende:
Nee hoor, dan begrijp jij helemaal niet wat ik schrijf. Nu is het zo, dat je tot je 18e jaar een startkwalificatie moet behalen (of wanneer je alleenstaand ouder bent met een kind jonger dan 5 jaar, ook dan geldt die verplichting tot het behalen van een startkwalificatie). Dat willen ze dus gaan oprekken naar 23 jaar. De startkwalificatie echter is bepaald op het behalen van een HAVO diploma of een MBO2. Beide zijn niet haalbaar voor iemand met een IQ van 70-85 (welke groep we tot nu toe als zwakbegaafd benoemden, en waarvoor we aparte voorzieningen hadden).
Nee, dan kun je ze inderdaad maar beter op voorhand wegzetten in de wajong!!quote:In de praktijk zie je nu al gebeuren dat deze groep gedwongen wordt tot het behalen van die startkwalificatie, in eerste instantie vinden ze dat vaak maar wat fijn! Het geeft ze namelijk het idee dat ze net zoveel kunnen bereiken als wie dan ook in de maatschappij. Maar al snel blijkt dan, dat ze het allemaal niet aankunnen, maar dat ze wel onder druk worden gezet om het toch vooral maar te doen want anders wordt de uitkering stopgezet. Met als gevolg, dat het vaak toch al geringe zelfbeeld een flinke optater krijgt, depressieve gevoelens gaan opspelen, een verwijzing naar de GGZ volgt (shit, wordt ook niet meer vergoed, nog meer kopzorgen en de gestelde eisen blijven onverminderd). Misschien klinkt dit voor jou allemaal niet zo reëel, maar ik maak het in mijn directe omgeving al mee.
Dat mogen ze toch ook!! Gaat erom dat als ze niet werken of al op voorhand zeggen dat niet te kunnen dat ze dan geen wajong krijgen, maar bijstand. (mits ze zelfstandig wonen)quote:Laat deze groep mensen gewoon werken in de beroepen die ze wel aankunnen.
Sorry, maar ik geloof hier niets van. 32 uur werken voor 650 euro? Welke gemeente is dat?quote:Ik zie wel meer rare dingen gebeuren in mijn omgeving. Zo heb ik een familielid van 60 jaar oud, altijd gewerkt als HBO werktuigbouwkundige, welke 5 jaar geleden werd wegbezuinigd. Het lukte niet om een andere baan te vinden. Sinds enkele maanden doet hij een beroep op de bijstand, dat is 650 ¤ voor een alleenstaande. Hij wordt nu gedwongen om een tegenprestatie te leveren. Dat is prima, niets mis mee. Ware het niet dat die tegenprestatie bestaat uit 32 uur per week schoffelen op de "Funny Farm" voor de gehele duur waarop hij een beroep doet op die bijstand. Hij is de enige daar die kerngezond is (lichamelijk en geestelijk), met een HBO diploma op zak en vele jaren werkervaring, en hij staat daar te schoffelen tussen mensen met veelal een psychiatrische problematiek of verslavingsproblematiek. Hij heeft het gevoel dat hij als een crimineel wordt behandeld. Maar ik durf te beweren dat criminelen minder hard worden gestraft. Die hoeven namelijk maar een paar weekjes te schoffelen, en niet voor onbepaalde tijd, 32 uur per week.
Er is iets mis gegaan in ons land en hoe wij met onze medemensen omgaan.
Ze kunnen wel alleenstaand ouder zijn, want je schrijft 'tot het jongste kind 5 jaar oud is geworden', maar ze kunnen niet tuinieren, vakken vullen, afwassen, was opvouwen, strijken enz.... Ze kunnen wel een baby verzorgen, maar een bejaarde niet?quote:Op maandag 19 maart 2012 15:43 schreef Tayu het volgende:
[..]
Nog maar een keer dan.
Als je met een IQ van 70-85 in de bijstand zit (want in de WAJONG) kun je niet meer terecht, dan worden er dezelfde eisen aan je gesteld, als wanneer je over een normaal IQ zou beschikken, en wanneer je daar niet aan kunt voldoen, dreigt de sanctie van het stopzetten van je uitkering.
Dat betekent, dat ook deze groep mensen gedwongen wordt tot het behalen van een startkwalificatie (HAVO of MBO2) tot het moment waarop het jongste kind 5 jaar oud is geworden. Daarna, zijn zij gedwongen tot het volgen van een leer/werk traject dan wel tot het leveren van een tegenprestatie voor de duur van hun uitkering. In mijn vorige schrijfsel liet ik al zien hoe zo'n tegenprestatie er in de praktijk uitziet (ook voor mensen met een normaal IQ).
Maar deze groep mensen kan meestal al helemaal niet geheel zelfstandig functioneren. Vaak zijn er dan al vele hulpverleners in zicht, vanuit allerlei instellingen om ze te begeleiden in de opvoeding van hun kinderen en om zelf het hoofd boven water te kunnen houden. Hoe moeten zij dan daarnaast ook nog eens aan al die andere eisen gaan voldoen op straffe van een sanctie? Daar help je toch mensen alleen maar verder mee in de problemen?
Nou, niet tegelijk in ieder geval.quote:Op maandag 19 maart 2012 15:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze kunnen wel alleenstaand ouder zijn, want je schrijft 'tot het jongste kind 5 jaar oud is geworden', maar ze kunnen niet tuinieren, vakken vullen, afwassen, was opvouwen, strijken enz.... Ze kunnen wel een baby verzorgen, maar een bejaarde niet?
Wat begrijp jij niet aan hulpverleners die moeten helpen bij de opvoeding van de kinderen (zoals ik al schreef)?quote:Op maandag 19 maart 2012 15:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Ze kunnen wel alleenstaand ouder zijn, want je schrijft 'tot het jongste kind 5 jaar oud is geworden', maar ze kunnen niet tuinieren, vakken vullen, afwassen, was opvouwen, strijken enz.... Ze kunnen wel een baby verzorgen, maar een bejaarde niet?
Er is ook geen sollicitatieplicht voor alleenstaande ouders met kinderen onder de 5.quote:Op maandag 19 maart 2012 15:58 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Nou, niet tegelijk in ieder geval.
Ik heb het idee dat dit niet het hele verhaal is. Als het in strijd is met de wetgeving, lijkt het mij niet dat je hiertoe gedwongen kunt worden.quote:Op maandag 19 maart 2012 15:58 schreef Tayu het volgende:
Het is kortgezegd gewoon in strijd met hoe de wetgeving mbt tegensprestatie is bedoeld. Deze behoort namelijk niet langer te mogen duren dan enkele weken/maanden, slechts enkele uren per week te bedragen, en mag de kans op het vinden van betaald werk niet in de weg zitten. Toch gaven de Burgerraadslieden aan dat dit allemaal gewoon zou mogen en vond hij ook daar dus geen gehoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |