abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109264905
Nederlandse jongeren zouden tot hun 23ste jaar verplicht naar school moeten als zij nog geen zogeheten startkwalificatie hebben, vindt de Rotterdamse onderwijswethouder Hugo de Jonge (CDA).

Hij zou daar graag mee willen experimenteren in Rotterdam-Zuid, zo schrijft hij in een brief aan minister Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart van Onderwijs.

Aanleiding
Directe aanleiding voor deze maatregel is de aanpak van het aantal voortijdige schoolverlaters. In Rotterdam stagneerde de daling afgelopen schooljaar, terwijl De Jonge juist met maatregelen de aanval op het vroegtijdig schoolverlaten had geopend.

In de brief pleit de wethouder voor andere maatregelen, omdat 'als er geen mogelijkheid komt tot handhaving van de kwalificatieplicht boven de 18 jaar, de effecten op daling van de cijfers marginaal blijven'. Jongeren mogen pas van school als zij een startkwalificatie van minimaal vwo, havo of mbo-niveau 2 hebben.

Experimenten
Hij wil experimenteren in wijken in Rotterdam Zuid omdat die deel uitmaken van het nationale programma Kwaliteitssprong Zuid. Deze wijken moeten op verschillende terreinen weer beter leefbaar worden gemaakt. Ook relatief veel jongeren daar moeten weer terug naar school of gaan werken.

'Het probleem van voortijdig schoolverlaten is vooral een probleem van de leerlingen die 18 jaar en ouder zijn. Bijna 80 procent van de voortijdige schoolverlaters in onze stad was in het schooljaar 2010/2011 ouder dan 18 jaar. De huidige doelstelling is om landelijk het aantal voortijdige schoolverlaters terug te brengen tot 25.000. Om dat te halen, moeten we fors extra maatregelen nemen.'

Geen dwangmiddelen
Om het verzuim van die groep aan te pakken, heeft de wethouder geen dwangmiddelen. 'De afname van het voortijdig schoolverlaten in deze leeftijdsgroep is teleurstellend laag: bij de 18-jarigen was dat een schamele 1,1 procent, bij de 19-jarigen 4,2 procent. Terwijl we bij 16- en 17-jarigen het aantal uitvallers zagen verminderen met respectievelijk 37 procent en 47 procent.'

Bron

Ik vind dit een slecht idee. Je kan iemand wel dwingen op een bepaalde plek te gaan zitten, maar niet dwingen om te leren. Waar geen wil is, is geen weg...

Je moet zorgen dat vroegtijdig school verlaten nare gevolgen heeft voor je, zodat je nog wel eens nadenkt voordat je opgeeft.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_109264962
Symptomenbestrijding
pi_109265004
Gewoon opleiden tot vakmensen ga toch weg met die theoretische benadering dat ze MBO2 of havo niveau moeten hebben. Veel bedrijven zitten te wachten op vakmensen niet op mensen die met veel moeite hun theorie gehaald hebben, maar beter in die tijd tot volwaardige vakman opgeleid zouden kunnen zijn.
  maandag 19 maart 2012 @ 09:54:43 #4
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_109265015
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:49 schreef DS4 het volgende:

Ik vind dit een slecht idee. Je kan iemand wel dwingen op een bepaalde plek te gaan zitten, maar niet dwingen om te leren. Waar geen wil is, is geen weg...

Je moet zorgen dat vroegtijdig school verlaten nare gevolgen heeft voor je, zodat je nog wel eens nadenkt voordat je opgeeft.
Is dat dan eigenlijk ook geen dwang?
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_109265060
Anders gewoon het leger in met zulk soort lui.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_109265076
heb je een mbo, vwo of havo diploma, kan je in feite nog niks.
slecht idee
pi_109265107
Dit geet het niet worden nee.
pi_109265109
Vroegtijdig schoolverlaten heeft ook nare gevolgen. Echter hebben de meeste die dat toch doen het op dat moment niet door maar pas 5/10 jaar later.
pi_109265131
Ik vind het wel een experiment waard.
know'm sayin?
word? word.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:00:00 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_109265160
Mijn neefje is met zijn zestiende van school gegaan. Totaal geen studietype, maar een keiharde werker. Had men hem verplicht om nog jaren ongelukkig in de schoolbanken te zitten, was hij daar doodongelukkig geworden. Dat motiveert ook niet echt, gok ik.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 19 maart 2012 @ 10:00:23 #11
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_109265170
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Aub niet, laat ze zich maar nuttig maken met papier prikken of in een bejaardentehuis.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_109265192
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:54 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon opleiden tot vakmensen ga toch weg met die theoretische benadering dat ze MBO2 of havo niveau moeten hebben. Veel bedrijven zitten te wachten op vakmensen niet op mensen die met veel moeite hun theorie gehaald hebben, maar beter in die tijd tot volwaardige vakman opgeleid zouden kunnen zijn.
MBO-2 is niet echt een theoretische opleiding. Zo wordt je bijv. opgeleid tot schoonmaker, helpende in de zorg, hovenier of bloemiste. Een beetje basiskennis en daarna mag je gaan stage lopen.

Er zou ingezet moeten worden op het op school houden van scholieren, ipv het terugsturen. Mijn broertje (19) had het in zijn kop gehaald om van school te gaan, maar niemand van school of leerplichtinstanties was bereid om eens een serieus gesprek met hem te voeren, dus nu is hij stratenmaker, hoezee :')
  maandag 19 maart 2012 @ 10:04:07 #13
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109265264
Zolang je nog bij je pa op zolder kan wonen en elke dag kan blowen merk je er weinig van dat het niet afmaken van een mbo opleiding wat boeit. Wel zin om te xbox'n, geen zin om te leren.

Totdat je 25 bent, eindelijk door je ouders de straat op geschopt wordt en je er achter komt dat je compleet kansloos in het leven staat. Een beroep heb je nooit geleerd, een uitkering krijg je nog niet en de huur betalen blijkt ook waanzinnig prijzig te zijn. Het leven is dan opeens een factor zwaarder geworden dan het had hoeven zijn.

Bij immigrantengezinnen waarvan de kinderen drop outs zijn is het nog een stuk erger. Die mensen spreken vaak ook geen goed Nederlands, hebben vaak ook geen sterk sociaal vangnet via familie en vrienden, als het tegenzit is er ook nog eens sprake van een strafblad etc. Dat is een recept voor een criminele carrière in de marge.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_109265282
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:01 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

MBO-2 is niet echt een theoretische opleiding. Zo wordt je bijv. opgeleid tot schoonmaker, helpende in de zorg, hovenier of bloemiste. Een beetje basiskennis en daarna mag je gaan stage lopen.

Er zou ingezet moeten worden op het op school houden van scholieren, ipv het terugsturen. Mijn broertje (19) had het in zijn kop gehaald om van school te gaan, maar niemand van school of leerplichtinstanties was bereid om eens een serieus gesprek met hem te voeren, dus nu is hij stratenmaker, hoezee :')
De overheid moet dus de opvoeding gaan verzorgen |:( . Wanneer je broertje al niets van je ouders aanneemt waarom zou hij dat wel van derden doen.

En niets mis met stratenmakers, die hebben we ook nodig in de maatschappij. ^O^
pi_109265287
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:54 schreef Basp1 het volgende:
Op zich een goed idee om vakmensen op te leiden, maar de vraag is of deze schoolverlaters daar trek in hebben. Misschien wel, want als hetgeen wordt voorgeschotelt niet tot de interesses behoort is de motivatie natuurlijk snel weg...
  maandag 19 maart 2012 @ 10:06:28 #16
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_109265336
quote:

[..]

wat is er mis met stratenmaker?

Als je het een beetje slim aanpakt kun je een aardig zakcentje bijverdienen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_109265394
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 09:54 schreef BORRREETJEEE het volgende:

Is dat dan eigenlijk ook geen dwang?
Nee. Je mag best kiezen voor schoolverlaten, maar accepteer dan wel dat je een leven krijgt met rotwerk voor weinig geld.

Ik weet wel een alternatief: gewoon melden bij het gemeentehuis in de vroege ochtend en kijken of er een klusje is. Er is altijd wel een stoep te vegen lijkt mij zo.
pi_109265414
Ach, alsof dit ooit gaat werken. Mensen die niet willen leren doen dat ook niet, laat de scholen nou maar gewoon concentreren op de mensen die het wél willen.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:10:08 #19
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_109265433
Ongeschoold werk betekent niet automatisch klotewerk en/of slecht betaald werk.
pi_109265469
quote:
11s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:00 schreef Copycat het volgende:
Mijn neefje is met zijn zestiende van school gegaan. Totaal geen studietype, maar een keiharde werker. Had men hem verplicht om nog jaren ongelukkig in de schoolbanken te zitten, was hij daar doodongelukkig geworden. Dat motiveert ook niet echt, gok ik.
Nee, je moet natuurlijk de mogelijkheid krijgen om een andere route uit te stippelen. Als je op je 18e wil gaan ondernemen: heel goed. Wel even een ondernemingsplan opstellen natuurlijk.
pi_109265497
quote:

dus nu is hij stratenmaker, hoezee
Dat is toch een heel nuttig beroep?
pi_109265518
quote:
pi_109265528
Ben je een volwassen vent van 22, moet je onder dwang naar school.
Nee, dat werkt niet...
pi_109265536
Een goede stratenmaker kan idd een goede pot verdienen, zeker als hij het sierbestraters-vak ook beheert ! Beetje beunen in villawijken en kantoorparken.
pi_109265540
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:04 schreef Ryon het volgende:
Zolang je nog bij je pa op zolder kan wonen en elke dag kan blowen merk je er weinig van dat het niet afmaken van een mbo opleiding wat boeit. Wel zin om te xbox'n, geen zin om te leren.

Totdat je 25 bent, eindelijk door je ouders de straat op geschopt wordt en je er achter komt dat je compleet kansloos in het leven staat. Een beroep heb je nooit geleerd, een uitkering krijg je nog niet en de huur betalen blijkt ook waanzinnig prijzig te zijn. Het leven is dan opeens een factor zwaarder geworden dan het had hoeven zijn.

Bij immigrantengezinnen waarvan de kinderen drop outs zijn is het nog een stuk erger. Die mensen spreken vaak ook geen goed Nederlands, hebben vaak ook geen sterk sociaal vangnet via familie en vrienden, als het tegenzit is er ook nog eens sprake van een strafblad etc. Dat is een recept voor een criminele carrière in de marge.
Een van de redenen dat ik wel iets zie in je melden voor klusjes... Naast dat dit vooruitzicht de lust om te stoppen snel zal doen verdwijnen bereid het je in ieder geval voor op een werkend leven.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:14:01 #26
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_109265543
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:11 schreef DS4 het volgende:

Nee, je moet natuurlijk de mogelijkheid krijgen om een andere route uit te stippelen. Als je op je 18e wil gaan ondernemen: heel goed. Wel even een ondernemingsplan opstellen natuurlijk.
En als hij vanaf zijn zestiende met veel plezier voor een baas wil gaan werken?
pi_109265572
quote:
7s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:10 schreef Copycat het volgende:
Ongeschoold werk betekent niet automatisch klotewerk en/of slecht betaald werk.
Nee, maar bij onwilligen natuurlijk wel... Dat is natuurlijk ook de probleemgroep waar men vanaf wil.
pi_109265595
quote:
5s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:14 schreef Copycat het volgende:

En als hij vanaf zijn zestiende met veel plezier voor een baas wil gaan werken?
Vind ik ook goed. Wie zijn eigen broek ophoudt mag van mij de vinger aan vadertje staat tonen. Maar wie aan het infuus wil... die moet zich gaan schikken.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:18:00 #29
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109265656
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Een van de redenen dat ik wel iets zie in je melden voor klusjes... Naast dat dit vooruitzicht de lust om te stoppen snel zal doen verdwijnen bereid het je in ieder geval voor op een werkend leven.
Dat doen wij nu met de wet WIJ (die binnenkort zal veranderen). Jongeren zonder diploma en uitzicht op een baan moeten tegen vergoeding vrijwillegerswerk doen zoals het uitmesten van stallen (in de landelijke gebieden) of het vegen van de straat (in stedelijke gemeentes). Anders wordt hun vergoeding stop gezet.

Als je in dit 'werk/leer traject' (je leert opstaan en op tijd op het werk verschijnen, thats it) terecht komt dan heb je rockbottom geraakt. En dat terwijl je eigenlijk in de bloei zit van je leven. Verplicht mensen dan lekker om weer terug naar school te gaan en een vak te leren. Desnoods op straffe met stokslagen.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_109265707
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:18 schreef Ryon het volgende:

Dat doen wij nu met de wet WIJ (die binnenkort zal veranderen). Jongeren zonder diploma en uitzicht op een baan moeten tegen vergoeding vrijwillegerswerk doen zoals het uitmesten van stallen (in de landelijke gebieden) of het vegen van de straat (in stedelijke gemeentes). Anders wordt hun vergoeding stop gezet.

Als je in dit 'werk/leer traject' (je leert opstaan en op tijd op het werk verschijnen, thats it) terecht komt dan heb je rockbottom geraakt. En dat terwijl je eigenlijk in de bloei zit van je leven. Verplicht mensen dan lekker om weer terug naar school te gaan en een vak te leren. Desnoods op straffe met stokslagen.
Ze kunnen toch kiezen om op school te blijven?

School is niet voor iedereen de oplossing natuurlijk.
pi_109265723
Ik denk dat je beter ervoor kan zorgen (stimuleren) dat jongeren ervoor kiezen om een vervolgopleiding te volgen dan het opleggen ervan.
pi_109265744
"Hahahaha" was mijn reactie op de TT.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:24:26 #33
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_109265785
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ze kunnen toch kiezen om op school te blijven?

School is niet voor iedereen de oplossing natuurlijk.
Scholen zijn bevoegd om leerlingen weg te sturen als ze geen goede resultaten halen, stage verpesten of te weinig opkomen dagen (om welke reden dan ook). Het is niet zozeer de keuze van leerlingen hoe lang zij in een opleiding willen blijven hangen.

School is in zoverre een oplossing dat mensen er een diploma, stage en sociale contacten er aan over houden. Dat is al meer dan als je de dagen op zolder ('met je World of warcraft') of op straat ('met je bois') doorbrengt. Voor een paar tientjes in de week straten gaan vegen is ook geen oplossing. Kost de maatschappij een boel centjes en levert de persoon in kwestie weinig op.
--
pi_109265846
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, maar bij onwilligen natuurlijk wel... Dat is natuurlijk ook de probleemgroep waar men vanaf wil.
En moeten de jongeren die vroeg aan de slag willen voor boeten?
  maandag 19 maart 2012 @ 10:30:23 #35
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_109265901
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:28 schreef claus_johann het volgende:
Zoals DS4 al zei; Als je wil kun je blijven, als je niet wil en je regelt je zaken is er niks aan de hand. Als je niet wil en je wil je hand ophouden dan heeft de voedende hand ook wat te vertellen over hoe jij je leven inricht.

Als ik het goed begreep. Lijkt mij een meer dan prima oplossing. Niet meer dan logisch ook.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_109265920
quote:
Dit ja.
Of niet?
pi_109265927
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:24 schreef Ryon het volgende:

Scholen zijn bevoegd om leerlingen weg te sturen als ze geen goede resultaten halen, stage verpesten of te weinig opkomen dagen (om welke reden dan ook). Het is niet zozeer de keuze van leerlingen hoe lang zij in een opleiding willen blijven hangen.
Ongemotiveerd hangen in de schoolbanken is natuurlijk ook onzinnig, dus de school mag eisen stellen wat mij betreft.

quote:
School is in zoverre een oplossing dat mensen er een diploma, stage en sociale contacten er aan over houden. Dat is al meer dan als je de dagen op zolder ('met je World of warcraft') of op straat ('met je bois') doorbrengt. Voor een paar tientjes in de week straten gaan vegen is ook geen oplossing. Kost de maatschappij een boel centjes en levert de persoon in kwestie weinig op.
Ik kan mij niet voorstellen dat de maatschappij beter af is met iemand onwillig naar school te sturen ipv hem de plantsoenen bij te laten houden.
pi_109265933
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:00 schreef fathank het volgende:

[..]

Aub niet, laat ze zich maar nuttig maken met papier prikken of in een bejaardentehuis.
Waarom niet?
Of worden er geen echte kerels meer gemaakt in het leger?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_109265943
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:28 schreef claus_johann het volgende:

Nee. Zie mijn posts...
pi_109265956
quote:
14s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:30 schreef SicSicSics het volgende:

Zoals DS4 al zei; Als je wil kun je blijven, als je niet wil en je regelt je zaken is er niks aan de hand. Als je niet wil en je wil je hand ophouden dan heeft de voedende hand ook wat te vertellen over hoe jij je leven inricht.

Als ik het goed begreep. Lijkt mij een meer dan prima oplossing. Niet meer dan logisch ook.
En zo is het.
pi_109265971
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:31 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom niet?
Naar ik begrepen heb worden er al heel lang geen echte kerels meer gemaakt in het leger.
pi_109266009
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Voor je 23e krijg je toch al geen bijstand en vanaf de 23e moet je elke werk accepteren als je kan werken van het uwv, dus dat gebeurd toch al. (beetje afhankelijk nog per gemeente)
pi_109266087
Wat een klootzak is die Hugo zeg. Eens met TS. Gelukkig woon ik niet in Rotterdam, dus op mij heeft die meneer geen invloed.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:39:53 #44
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_109266143
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:32 schreef DS4 het volgende:

[..]

Naar ik begrepen heb worden er al heel lang geen echte kerels meer gemaakt in het leger.
Niet in Nederland nee.. :{

Dat is wel te zien aan de oorlogen waar Nederland een rol van "betekenis" in heeft geleverd....
pi_109266159
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:34 schreef Basp1 het volgende:

Voor je 23e krijg je toch al geen bijstand en vanaf de 23e moet je elke werk accepteren als je kan werken van het uwv, dus dat gebeurd toch al. (beetje afhankelijk nog per gemeente)
Iemand 5 jaar inactief laten zorgt ervoor dat de kansen van die persoon enorm dalen.

Dus van mij mag je tussen je 18-23 jaar kiezen: ofwel je regelt zelf iets (voorkeur), ofwel je gaat naar school, ofwel je gaat klusjes doen. En dat laatste, daar mag je dan best iets van 2,50 euro per uur voor krijgen.
  maandag 19 maart 2012 @ 10:42:01 #46
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_109266185
Ik vind niet dat je leerlingen tegen hun wil tot hun 23ste op school moet zitten. Behalve dat ze zelf niets mee opschieten, hebben ongemotiveerde leerlingen een slechte invloed op anderen, die hun resultaten en motivatie naar beneden halen.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_109266221
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:39 schreef penny-wise het volgende:

Niet in Nederland nee.. :{

Dat is wel te zien aan de oorlogen waar Nederland een rol van "betekenis" in heeft geleverd....
Wat mij betreft gaan we ook extra bezuinigen op het leger, want als je iets doet moet je het goed doen en anders doe je het gewoon maar niet.

Dienstplicht stond iig gelijk aan verveling, zo is mij uit meerdere bronnen gebleken (ik ben er zelf middels inzet van advocaten uit kunnen blijven gelukkig).
  maandag 19 maart 2012 @ 10:43:22 #48
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_109266224
ah, we gaan werklozen nu studenten noemen.
Zo houden we ons werkloosheidcijfer mooi laag
pi_109266242
De leerplicht moet überhaupt helemaal weg op het achttiende levensjaar.
pi_109266466
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 10:31 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom niet?
Tegenwoordig is die rol overgenomen door de plantsoenendienst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')