Is dat dan eigenlijk ook geen dwang?quote:Op maandag 19 maart 2012 09:49 schreef DS4 het volgende:
Ik vind dit een slecht idee. Je kan iemand wel dwingen op een bepaalde plek te gaan zitten, maar niet dwingen om te leren. Waar geen wil is, is geen weg...
Je moet zorgen dat vroegtijdig school verlaten nare gevolgen heeft voor je, zodat je nog wel eens nadenkt voordat je opgeeft.
Aub niet, laat ze zich maar nuttig maken met papier prikken of in een bejaardentehuis.quote:Op maandag 19 maart 2012 09:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Anders gewoon het leger in met zulk soort lui.
MBO-2 is niet echt een theoretische opleiding. Zo wordt je bijv. opgeleid tot schoonmaker, helpende in de zorg, hovenier of bloemiste. Een beetje basiskennis en daarna mag je gaan stage lopen.quote:Op maandag 19 maart 2012 09:54 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon opleiden tot vakmensen ga toch weg met die theoretische benadering dat ze MBO2 of havo niveau moeten hebben. Veel bedrijven zitten te wachten op vakmensen niet op mensen die met veel moeite hun theorie gehaald hebben, maar beter in die tijd tot volwaardige vakman opgeleid zouden kunnen zijn.
De overheid moet dus de opvoeding gaan verzorgenquote:Op maandag 19 maart 2012 10:01 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
MBO-2 is niet echt een theoretische opleiding. Zo wordt je bijv. opgeleid tot schoonmaker, helpende in de zorg, hovenier of bloemiste. Een beetje basiskennis en daarna mag je gaan stage lopen.
Er zou ingezet moeten worden op het op school houden van scholieren, ipv het terugsturen. Mijn broertje (19) had het in zijn kop gehaald om van school te gaan, maar niemand van school of leerplichtinstanties was bereid om eens een serieus gesprek met hem te voeren, dus nu is hij stratenmaker, hoezee
Op zich een goed idee om vakmensen op te leiden, maar de vraag is of deze schoolverlaters daar trek in hebben. Misschien wel, want als hetgeen wordt voorgeschotelt niet tot de interesses behoort is de motivatie natuurlijk snel weg...quote:Op maandag 19 maart 2012 09:54 schreef Basp1 het volgende:
Gewoon opleiden tot vakmensen ga toch weg met die theoretische benadering dat ze MBO2 of havo niveau moeten hebben. Veel bedrijven zitten te wachten op vakmensen niet op mensen die met veel moeite hun theorie gehaald hebben, maar beter in die tijd tot volwaardige vakman opgeleid zouden kunnen zijn.
wat is er mis met stratenmaker?quote:Op maandag 19 maart 2012 10:01 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
MBO-2 is niet echt een theoretische opleiding. Zo wordt je bijv. opgeleid tot schoonmaker, helpende in de zorg, hovenier of bloemiste. Een beetje basiskennis en daarna mag je gaan stage lopen.
Er zou ingezet moeten worden op het op school houden van scholieren, ipv het terugsturen. Mijn broertje (19) had het in zijn kop gehaald om van school te gaan, maar niemand van school of leerplichtinstanties was bereid om eens een serieus gesprek met hem te voeren, dus nu is hij stratenmaker, hoezee
Nee. Je mag best kiezen voor schoolverlaten, maar accepteer dan wel dat je een leven krijgt met rotwerk voor weinig geld.quote:Op maandag 19 maart 2012 09:54 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Is dat dan eigenlijk ook geen dwang?
Nee, je moet natuurlijk de mogelijkheid krijgen om een andere route uit te stippelen. Als je op je 18e wil gaan ondernemen: heel goed. Wel even een ondernemingsplan opstellen natuurlijk.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:00 schreef Copycat het volgende:
Mijn neefje is met zijn zestiende van school gegaan. Totaal geen studietype, maar een keiharde werker. Had men hem verplicht om nog jaren ongelukkig in de schoolbanken te zitten, was hij daar doodongelukkig geworden. Dat motiveert ook niet echt, gok ik.
Dat is toch een heel nuttig beroep?quote:
quote:Op maandag 19 maart 2012 09:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Een van de redenen dat ik wel iets zie in je melden voor klusjes... Naast dat dit vooruitzicht de lust om te stoppen snel zal doen verdwijnen bereid het je in ieder geval voor op een werkend leven.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:04 schreef Ryon het volgende:
Zolang je nog bij je pa op zolder kan wonen en elke dag kan blowen merk je er weinig van dat het niet afmaken van een mbo opleiding wat boeit. Wel zin om te xbox'n, geen zin om te leren.
Totdat je 25 bent, eindelijk door je ouders de straat op geschopt wordt en je er achter komt dat je compleet kansloos in het leven staat. Een beroep heb je nooit geleerd, een uitkering krijg je nog niet en de huur betalen blijkt ook waanzinnig prijzig te zijn. Het leven is dan opeens een factor zwaarder geworden dan het had hoeven zijn.
Bij immigrantengezinnen waarvan de kinderen drop outs zijn is het nog een stuk erger. Die mensen spreken vaak ook geen goed Nederlands, hebben vaak ook geen sterk sociaal vangnet via familie en vrienden, als het tegenzit is er ook nog eens sprake van een strafblad etc. Dat is een recept voor een criminele carrière in de marge.
En als hij vanaf zijn zestiende met veel plezier voor een baas wil gaan werken?quote:Op maandag 19 maart 2012 10:11 schreef DS4 het volgende:
Nee, je moet natuurlijk de mogelijkheid krijgen om een andere route uit te stippelen. Als je op je 18e wil gaan ondernemen: heel goed. Wel even een ondernemingsplan opstellen natuurlijk.
Nee, maar bij onwilligen natuurlijk wel... Dat is natuurlijk ook de probleemgroep waar men vanaf wil.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:10 schreef Copycat het volgende:
Ongeschoold werk betekent niet automatisch klotewerk en/of slecht betaald werk.
Vind ik ook goed. Wie zijn eigen broek ophoudt mag van mij de vinger aan vadertje staat tonen. Maar wie aan het infuus wil... die moet zich gaan schikken.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:14 schreef Copycat het volgende:
En als hij vanaf zijn zestiende met veel plezier voor een baas wil gaan werken?
Dat doen wij nu met de wet WIJ (die binnenkort zal veranderen). Jongeren zonder diploma en uitzicht op een baan moeten tegen vergoeding vrijwillegerswerk doen zoals het uitmesten van stallen (in de landelijke gebieden) of het vegen van de straat (in stedelijke gemeentes). Anders wordt hun vergoeding stop gezet.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een van de redenen dat ik wel iets zie in je melden voor klusjes... Naast dat dit vooruitzicht de lust om te stoppen snel zal doen verdwijnen bereid het je in ieder geval voor op een werkend leven.
Ze kunnen toch kiezen om op school te blijven?quote:Op maandag 19 maart 2012 10:18 schreef Ryon het volgende:
Dat doen wij nu met de wet WIJ (die binnenkort zal veranderen). Jongeren zonder diploma en uitzicht op een baan moeten tegen vergoeding vrijwillegerswerk doen zoals het uitmesten van stallen (in de landelijke gebieden) of het vegen van de straat (in stedelijke gemeentes). Anders wordt hun vergoeding stop gezet.
Als je in dit 'werk/leer traject' (je leert opstaan en op tijd op het werk verschijnen, thats it) terecht komt dan heb je rockbottom geraakt. En dat terwijl je eigenlijk in de bloei zit van je leven. Verplicht mensen dan lekker om weer terug naar school te gaan en een vak te leren. Desnoods op straffe met stokslagen.
Scholen zijn bevoegd om leerlingen weg te sturen als ze geen goede resultaten halen, stage verpesten of te weinig opkomen dagen (om welke reden dan ook). Het is niet zozeer de keuze van leerlingen hoe lang zij in een opleiding willen blijven hangen.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ze kunnen toch kiezen om op school te blijven?
School is niet voor iedereen de oplossing natuurlijk.
En moeten de jongeren die vroeg aan de slag willen voor boeten?quote:Op maandag 19 maart 2012 10:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, maar bij onwilligen natuurlijk wel... Dat is natuurlijk ook de probleemgroep waar men vanaf wil.
Zoals DS4 al zei; Als je wil kun je blijven, als je niet wil en je regelt je zaken is er niks aan de hand. Als je niet wil en je wil je hand ophouden dan heeft de voedende hand ook wat te vertellen over hoe jij je leven inricht.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:28 schreef claus_johann het volgende:
En moeten de jongeren die vroeg aan de slag willen voor boeten?
Dit ja.quote:Op maandag 19 maart 2012 09:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ongemotiveerd hangen in de schoolbanken is natuurlijk ook onzinnig, dus de school mag eisen stellen wat mij betreft.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:24 schreef Ryon het volgende:
Scholen zijn bevoegd om leerlingen weg te sturen als ze geen goede resultaten halen, stage verpesten of te weinig opkomen dagen (om welke reden dan ook). Het is niet zozeer de keuze van leerlingen hoe lang zij in een opleiding willen blijven hangen.
Ik kan mij niet voorstellen dat de maatschappij beter af is met iemand onwillig naar school te sturen ipv hem de plantsoenen bij te laten houden.quote:School is in zoverre een oplossing dat mensen er een diploma, stage en sociale contacten er aan over houden. Dat is al meer dan als je de dagen op zolder ('met je World of warcraft') of op straat ('met je bois') doorbrengt. Voor een paar tientjes in de week straten gaan vegen is ook geen oplossing. Kost de maatschappij een boel centjes en levert de persoon in kwestie weinig op.
Waarom niet?quote:Op maandag 19 maart 2012 10:00 schreef fathank het volgende:
[..]
Aub niet, laat ze zich maar nuttig maken met papier prikken of in een bejaardentehuis.
Nee. Zie mijn posts...quote:Op maandag 19 maart 2012 10:28 schreef claus_johann het volgende:
En moeten de jongeren die vroeg aan de slag willen voor boeten?
En zo is het.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:30 schreef SicSicSics het volgende:
Zoals DS4 al zei; Als je wil kun je blijven, als je niet wil en je regelt je zaken is er niks aan de hand. Als je niet wil en je wil je hand ophouden dan heeft de voedende hand ook wat te vertellen over hoe jij je leven inricht.
Als ik het goed begreep. Lijkt mij een meer dan prima oplossing. Niet meer dan logisch ook.
Naar ik begrepen heb worden er al heel lang geen echte kerels meer gemaakt in het leger.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:31 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom niet?
Of worden er geen echte kerels meer gemaakt in het leger?
Voor je 23e krijg je toch al geen bijstand en vanaf de 23e moet je elke werk accepteren als je kan werken van het uwv, dus dat gebeurd toch al. (beetje afhankelijk nog per gemeente)quote:Op maandag 19 maart 2012 10:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een van de redenen dat ik wel iets zie in je melden voor klusjes... Naast dat dit vooruitzicht de lust om te stoppen snel zal doen verdwijnen bereid het je in ieder geval voor op een werkend leven.
Niet in Nederland nee..quote:Op maandag 19 maart 2012 10:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Naar ik begrepen heb worden er al heel lang geen echte kerels meer gemaakt in het leger.
Iemand 5 jaar inactief laten zorgt ervoor dat de kansen van die persoon enorm dalen.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:34 schreef Basp1 het volgende:
Voor je 23e krijg je toch al geen bijstand en vanaf de 23e moet je elke werk accepteren als je kan werken van het uwv, dus dat gebeurd toch al. (beetje afhankelijk nog per gemeente)
Wat mij betreft gaan we ook extra bezuinigen op het leger, want als je iets doet moet je het goed doen en anders doe je het gewoon maar niet.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:39 schreef penny-wise het volgende:
Niet in Nederland nee..![]()
Dat is wel te zien aan de oorlogen waar Nederland een rol van "betekenis" in heeft geleverd....
Tegenwoordig is die rol overgenomen door de plantsoenendienst.quote:Op maandag 19 maart 2012 10:31 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Waarom niet?
Of worden er geen echte kerels meer gemaakt in het leger?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |