Zie daar je eigen verharding al.quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:01 schreef Adolecens het volgende:
[..]
Heel hypocriet maar dat is "ver van je bed"
Als ditzelfde ongeluk zich voor had gedaan in de V.S. met Amerikaanse kinderen was het hier ook minder groot nieuws en ook minder aangrijpend.
Dat zeg ik toch ook..?!quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:12 schreef Staal het volgende:
[..]
Zie daar je eigen verharding al.
Maar als er een aanslag is in een moslimland staat het nog verder van je weg. Maar als er een aanslag is in Amerika dan komt het ineens dichtbij want dat is dan een aanslag op de Westerse wereld en dus indirect op jou. Maar als daar een bus vol kinderen verongelukt is het ver van je bed.
Zo eigenaardig zit zoiets dus.
Geef je adres eens..quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:12 schreef Staal het volgende:
Overigens moet ik persoonlijk wel even zeggen dat ik het net zo afschuwelijk vind om een bus vol kinderen of mensen verongelukt te lezen. Ik vind dat echt heel naar.
Over de zwarte kindertjes met bolle hongerbuikjes ben ik bijna immuun geworden. Het is naar om zo'n arm kind te zien en ja dan word ik even een minuut nijdig op de regeringen van die landen maar wakker liggen. Nee. Gehard inmiddels en ik kan zelf niets doen om het te veranderen. Onmenselijk eigenlijk.
Als zulke kinderen hier in de straat zouden staan zou ik ze allemaal in huis halen en eten geven.
Kinderen en dan ook nog zoveel, natuurlijk komt dat harder aan. Dit is nogal extreem.quote:Op donderdag 15 maart 2012 00:58 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik ken wel een paar Ambulanceverpleegkundigen en die kunnen maar moeilijk wennen aan trauma's en of dood bij kinderen. Gaat ze vaak niet in de koude kleren zitten. Bij volwassenen en ouderen hebben ze over het algemeen minder last en vaak hebben ze ook nog pik zwarte humor als het ouderen aangaat.
Ik wil ze ook wel eten geven, maar dan moet ik er miljoenen overslaan, dus dat gaat niet in mijn eentje.quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:12 schreef Staal het volgende:
Overigens moet ik persoonlijk wel even zeggen dat ik het net zo afschuwelijk vind om een bus vol kinderen of mensen verongelukt te lezen. Ik vind dat echt heel naar.
Over de zwarte kindertjes met bolle hongerbuikjes ben ik bijna immuun geworden. Het is naar om zo'n arm kind te zien en ja dan word ik even een minuut nijdig op de regeringen van die landen maar wakker liggen. Nee. Gehard inmiddels en ik kan zelf niets doen om het te veranderen. Onmenselijk eigenlijk.
Als zulke kinderen hier in de straat zouden staan zou ik ze allemaal in huis halen en eten geven.
Relativering om het van je af te zetten lijkt me.quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:16 schreef Rica het volgende:
[..]
Kinderen en dan ook nog zoveel, natuurlijk komt dat harder aan. Dit is nogal extreem.
Dat van die zwarte humor ken ik ja. Dat is een beetje op de grens van beroepsdeformatie als je het mij vraagt. Broodnuchter blijven is één, grapjes maken over hoe iemand erbij ligt..
Een bus kán niet harder dan 100km/u (behalve als ie bergafwaarts gaat), daarnaast is uit onderzoek al gebleken dat de bus zich aan de snelheid (100km/u) hieldquote:Op donderdag 15 maart 2012 01:28 schreef TheThirdMark het volgende:
Is die bus bij het begin van de tunnel tegen de buitenkant aangereden oid?
Met zo'n schadepost heeft hij harder dan 100 gereden iig. (weet trouwens niet wat de snelheid daar mag zijn op dat punt).
Ik weet niet welk bedrijf dat is hoor dus dat zal wel loslopen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:29 schreef qu63 het volgende:
Ik hoop iig dat de pers de komende dagen een beetje netjes omgaat met de familie van de chauffeurs en het berdijf waarvoor ze reden..
Heeft geen zin i.v.m. gesloten grenzen. We hebben al problemen genoeg binnen zgn. Europa.quote:
Ik heb geen idee of dat geld überhaupt goed gebruikt wordt dus doe ik dat nieteens.quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:30 schreef Staal het volgende:
[..]
Heeft geen zin i.v.m. gesloten grenzen. We hebben al problemen genoeg binnen zgn. Europa.
Als mens zou ik iedereen helpen die hulp nodig heeft. Maar het is niet aan mij. Ik moet geld storten om mijn schuldgevoel over zaken af te kopen. Dat werk dus.
Het staat op de bus en is in de Belgische media volop genoemd..quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:30 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Ik weet niet welk bedrijf dat is hoor dus dat zal wel loslopen.
Oh ik heb voor het laatst aan het begin van de avond wat berichten gelezen die toen nog wat summiere info bevatten.quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:32 schreef qu63 het volgende:
[..]
Het staat op de bus en is in de Belgische media volop genoemd..
Onzin @STuxx..'mensen' die op dit moment al ' grapjes' over dit soort ellende menen te moeten maken, hebben waarschijnlijk nog nooit zélf iets meegemaakt wat de grond onder je voeten wegslaatquote:Op donderdag 15 maart 2012 01:17 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Relativering om het van je af te zetten lijkt me.
Dat moet jij weten dat je het onzin vindt.quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:39 schreef Maron het volgende:
[..]
Onzin @STuxx..'mensen' die op dit moment al ' grapjes' over dit soort ellende menen te moeten maken, hebben waarschijnlijk nog nooit zélf iets meegemaakt wat de grond onder je voeten wegslaat
Wat klets je nou.. ik val jou niet aan hoor Tuxx, ik stel alleen dat mensen die (slechte)grapjes over dit soort ellende maken, waarschijnlijk zélf nooit iets negatiefs meegemaakt hebben..quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:40 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Dat moet jij weten dat je het onzin vindt.
Ik doelde ook op ambulancemedewerkers waar het over ging, die worden daar steeds mee geconfronteerd. Dan kan het helpen om stomme grapjes te maken, zodat je het niet mee naar huis neemt oid.quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:48 schreef Maron het volgende:
[..]
Wat klets je nou.. ik val jou niet aan hoor Tuxx, ik stel alleen dat mensen die (slechte)grapjes over dit soort ellende maken, waarschijnlijk zélf nooit iets negatiefs meegemaakt hebben..
Sorry hoor ..ben het meestal met je eens..
Lol, welke planeet leef jij? Een oude afgetrapte touringcar kan misschien niet harder dan 100, de nieuwe gaan daar met gemak overheen. 120 is geen enkel probleem, en de betere merken komen zelfs tot 150 (niet dat het plezierig is zo hard te rijden met een dweil).quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:30 schreef qu63 het volgende:
[..]
Een bus kán niet harder dan 100km/u (behalve als ie bergafwaarts gaat), daarnaast is uit onderzoek al gebleken dat de bus zich aan de snelheid (100km/u) hield
Okay, ja zo bedoel je het dus..sorryTuxx..die medewerkers hebben het zwaarder dan wij ons kunnen voorstellen..alle respect daarvoor btw..zou niet in hun schoenen willen staan..quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:51 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Ik doelde ook op ambulancemedewerkers waar het over ging, die worden daar steeds mee geconfronteerd. Dan kan het helpen om stomme grapjes te maken, zodat je het niet mee naar huis neemt oid.
Misverstand opgelost.quote:Op donderdag 15 maart 2012 02:00 schreef Maron het volgende:
[..]
Okay, ja zo bedoel je het dus..sorryTuxx..die medewerkers hebben het zwaarder dan wij ons kunnen voorstellen..alle respect daarvoor btw..zou niet in hun schoenen willen staan..
Ja, dat is wel de manier om het vol te houden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:51 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Ik doelde ook op ambulancemedewerkers waar het over ging, die worden daar steeds mee geconfronteerd. Dan kan het helpen om stomme grapjes te maken, zodat je het niet mee naar huis neemt oid.
Ja idd. Want dat je mensen wil helpen wil natuurlijk niet zeggen dat je meteen een robot bent die overal tegen kan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 02:05 schreef Staal het volgende:
[..]
Ja, dat is wel de manier om het vol te houden.
En wat zijn er eigenlijk een hoop beroepen die met veel ellende te maken krijgen. Je moet het zien te realiveren ergens. Ik heb wel bewondering voor mensen die zo'n in feite moeilijk beroep hebben in ieder geval.
Eens. Werk jij misschien in een van die takken of heb je ermee te maken in je omgeving?quote:Op donderdag 15 maart 2012 02:11 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Ja idd. Want dat je mensen wil helpen wil natuurlijk niet zeggen dat je meteen een robot bent die overal tegen kan.
Oh dankje.quote:Op donderdag 15 maart 2012 02:23 schreef Staal het volgende:
[..]
Eens. Werk jij misschien in een van die takken of heb je ermee te maken in je omgeving?
Vind wel dat je heel tof post hierover namelijk. In het algemeen wordt er toch bijzonder weinig bij stilgestaan.
Heb zelf 2x mee ''moeten'' doen bij zeer zware ongevallen (werkbus met een zwik disco verlichting).quote:Op donderdag 15 maart 2012 02:33 schreef Piet_Piraat het volgende:
Als politieman, brandweerman, hulpverlener bij zo'n ongeluk je werk moeten doen blijft je altijd bij.
Voor de meest "ervarene" is zoiets nog steeds een klus die gedaan moeten worden en je niemand gunt.quote:Op donderdag 15 maart 2012 02:36 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Heb zelf 2x mee ''moeten'' doen bij zeer zware ongevallen (werkbus met een zwik disco verlichting).
Vergeet je niet snel. Laat staan dat je dit elke maand mee moet maken.
Klopt. Heb vaak zat dode mensen gezien (ook ivm werk) maar daar is weinig schokkends aan. Maar slachtoffers in het verkeer of bij woningbranden vergeet je nooit meer.quote:Op donderdag 15 maart 2012 03:17 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Voor de meest "ervarene" is zoiets nog steeds een klus die gedaan moeten worden en je niemand gunt.
http://www.nu.nl/binnenla(...)deren-omgekomen.htmlquote:Oorzaak
Het ongeluk gebeurde dinsdagavond laat in een tunnel in in de gemeente Sierre, in de buurt van Sion. Dit ligt in de Alpen in Franstalig Zwitserland. De bus reed niet te hard, zei onderzoeksrechter Olivier Elsig woensdag tijdens de persconferentie. Ook kan worden uitgesloten dat er een ander voertuig betrokken was bij het ongeluk.
De kinderen droegen hun gordels. Maar de klap van het ongeval was zo groot dat ook de gordels geen soelaas konden bieden.
Verder was de weg in goede staat en lag er geen water of een andere vloeistof op het wegdek. Wat de oorzaak van het ongeluk wel is, is nog niet vastgesteld.
De slachtoffers waren op de terugweg van een skivakantie in de vallei Val d'Anniviers, een toeristische trekpleister.
Sorry, maar dat ligt toch echt aan jezelf. Jij kleedt zo'n situatie aan met je eigen verstand, JIJ bent degene die het in een context plaatst. Maar zonder context is het lijden van elk kind even erg. Dit is alleen maar omdat je blijkbaar als bewuste mens nogal onbewust leeft en wat ik daarmee bedoel is dat je je onbedoeld laat beïnvloeden. En uit eigen ervaring weet ik dat je daar zeker wel wat aan kunt doen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:12 schreef Staal het volgende:
Over de zwarte kindertjes met bolle hongerbuikjes ben ik bijna immuun geworden. Het is naar om zo'n arm kind te zien en ja dan word ik even een minuut nijdig op de regeringen van die landen maar wakker liggen. Nee. Gehard inmiddels en ik kan zelf niets doen om het te veranderen.
Dat is niet te zien op de foto's..quote:Op donderdag 15 maart 2012 05:24 schreef Crazy-M het volgende:
Misschien heeft de bus gewoon een klapband gehad ?
Dude, ik rij zelf op zo'n ding. Die zijn gelimiteerd tot 100 km/u! Mototisch kunnen ze theoretisch 125km/u halen inderdaad, meer niet. Met 100km/u zit ik al op 1500 toeren (12e versnelling), bij 1600 vind ie het al niet zo prettig meer en zit ik al dik in t rood.. Ter vergelijking, 80 in z'n 11 doe ik met ongeveer 1200 toeren..quote:Op donderdag 15 maart 2012 01:56 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Lol, welke planeet leef jij? Een oude afgetrapte touringcar kan misschien niet harder dan 100, de nieuwe gaan daar met gemak overheen. 120 is geen enkel probleem, en de betere merken komen zelfs tot 150 (niet dat het plezierig is zo hard te rijden met een dweil).
Wat ik dan wel frappant vind is dat die bus dus met 100km/u die tunnel in mag vlammen. Meestal zit daar wel een restrictie aan van 80.
Denk dat ze dát dan al wel geweten hadden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 05:24 schreef Crazy-M het volgende:
Misschien heeft de bus gewoon een klapband gehad ?
Heb je een beetje kunnen slapen vannacht?quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:00 schreef Marie30 het volgende:
Bedankt iedereen voor het medeleven en de lieve woorden. Dat raakt me.![]()
Met dank aan het glas wijn...quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:02 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Heb je een beetje kunnen slapen vannacht?
Ja ik had het verkeerd gelezen, sorry.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:02 schreef motorbloempje het volgende:
gaat dat niet over 3 gewonden? Dat ze ook zeker weten wie de 3 gewonde kinderen xijn, soort dubbele controle?
Bronquote:Andere bus ziet ongeval nét niet gebeuren
06:45 Binnenland Naast de verongelukte bus, reden nog twee andere Belgische bussen vanuit het Zwitserse Saint Luc naar huis. Ze reden ongeveer gelijk met de fatale bus, maar hebben het ongeval niet zien gebeuren.
7.15u, gisteren. Een van de drie bussen die vanuit het Intersoc hotel in Saint Luc naar België reed, komt aan in Haasrode. 37 leerlingen en vier begeleiders van de Gemeentelijke Basisschool zijn veilig thuis. Ze hebben niets van het ongeval gezien.
"De bus is dan ook doorgereden", vertelt Vertongen. "Op aanraden van het Rode Kruis hebben we ook bij aankomst aan de school niets verteld. Het was beter dat hun ouders dat thuis, in hun vertrouwde omgeving zouden doen. Donderdag komen ze terug naar school en hier wordt de nodige opvang voorzien."
In de andere bus zaten een veertigtal kinderen uit de Vrije Basischool van Beersel. Ook zij hebben het ongeval niet zien gebeuren. "Maar de leerlingen hebben het nieuws onderweg via hun mp3-speler vernomen", vertelt Kris Hunninck, directeur van de Vrije Bassisschool in Beersel, die zelf ook mee op sneeuwklasse was. "Meteen kwamen allerlei vragen: was die erbij, heeft die het overleefd? Maar veel informatie hadden we nog niet. Onze leerlingen hadden een nauwe band met de andere kinderen."
HDB
Ja dat is correct.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:04 schreef Marie30 het volgende:
Is dat trouwens wel correct dat ze steeds schrijven dat de bus verongelukt is? Ik dacht dat alleen een mens kon verongelukken...?
Het is taalkundig correct dat een bus kan verongelukken:quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:04 schreef Marie30 het volgende:
Gisteren vroeg ik me toch af waar die andere bussen van de colonne dan gebleven waren.
In dit artikel staat het antwoord:
[..]
Bron
Is dat trouwens wel correct dat ze steeds schrijven dat de bus verongelukt is? Ik dacht dat alleen een mens kon verongelukken...?
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1081/quote:Met betrekking tot zaken (met name vervoermiddelen zoals vliegtuigen, schepen, treinen, bussen, auto’s) betekent verongelukken 'onbruikbaar worden door ongeluk'.
quote:
Wist ik niet. Weer wat geleerd.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het is taalkundig correct dat een bus kan verongelukken:
[..]
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1081/
Heel toevallig vroeg ik mezelf een tijdje terug hetzelfde af, daardoor wist ik het antwoord nogquote:Op donderdag 15 maart 2012 10:08 schreef Marie30 het volgende:
[..]
[..]
Wist ik niet. Weer wat geleerd.
Is in een parkeerhaven terecht gekomen en dus ineens tot stilstand gekomen. Dat is ook bij 50 km/u een zeer zware impact.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:07 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Er wordt nu gezegd dat de bus niet te hard reed, al had afgeremd en 'slechts' met 50 km per uur tegen die wand reed. Bovendien hadden de kinderen de gordel om.
Ik ben geen expert, maar dan zijn er toch geen 30 doden te betreuren? Bij de impact van de vliegramp bij Zanderij waren er relatief meer overlevenden, en die impact is wel even wat groter. De bus is ook niet in een ravijn gereden ofzo.
Als je ook ziet hoe die bus eruit zag denk ik eerder aan 120 km per uur ofzo.
Aha!quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:09 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Heel toevallig vroeg ik mezelf een tijdje terug hetzelfde af, daardoor wist ik het antwoord nog
Niet om het een of het ander, maar is het belangrijk of dat taalkundig correct is?quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:08 schreef MrBadGuy het volgende:
Het is taalkundig correct dat een bus kan verongelukken:
Ok maar dan nogquote:Op donderdag 15 maart 2012 10:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Is in een parkeerhaven terecht gekomen en dus ineens tot stilstand gekomen. Dat is ook bij 50 km/u een zeer zware impact.
Er zijn belangrijkere zaken, maar het werd gevraagd en dat mag gewoon.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:11 schreef Gia het volgende:
Niet om het een of het ander, maar is het belangrijk of dat taalkundig correct is?
Het is niet van levensbelang of zo, maar aangezien Marie30 het zich afvroeg (en ik een tijdje geleden ook) bood ik het antwoord.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet om het een of het ander, maar is het belangrijk of dat taalkundig correct is?
Neen niet belangrijk, ik vroeg het me alleen af omdat ik het zo raar vond telkens.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het niet onmogelijk acht dat dit het gevolg is van met 50 km/u frontaal op een betonnen wand klappen.quote:
Er zijn ook formules om dat te berekenen. Dus ik neem dan aan dat ze wel zullen weten waarover ze spreken... (de verkeersdeskundigen dan...)quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het niet onmogelijk acht dat dit het gevolg is van met 50 km/u frontaal op een betonnen wand klappen.
Nee, inderdaad. Het moet maar net verkeerd uitvallen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:15 schreef DS4 het volgende:
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het niet onmogelijk acht dat dit het gevolg is van met 50 km/u frontaal op een betonnen wand klappen.
Zoiets is toch wel ooit eens eerder gebeurd? 30 doden is echt heel erg veel in dit gevalquote:Op donderdag 15 maart 2012 10:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Precies. Daarnaast zijn Zwitsers pietjes precies en als die zoiets roepen, dan zit daar in ieder geval een gedachte achter.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:16 schreef Marie30 het volgende:
Er zijn ook formules om dat te berekenen. Dus ik neem dan aan dat ze wel zullen weten waarover ze spreken... (de verkeersdeskundigen dan...)
Beide chauffeurs hebben het niet overleefd.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:19 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, inderdaad. Het moet maar net verkeerd uitvallen.
Neem aan dat de chauffeur ook is overleden? Ze hebben het steeds alleen over de begeleiders, namelijk.
Beide chauffeurs zijn overleden begreep ik.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:19 schreef Gia het volgende:
Neem aan dat de chauffeur ook is overleden? Ze hebben het steeds alleen over de begeleiders, namelijk.
Ik weet niet of het eerder zo is gebeurd. Het is niet eenvoudig om vol op een betonnen wand te klappen lijkt mij. Vaak zie je toch vangrails, of dat de ingang van een tunnel "geleidelijk" loopt.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:19 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Zoiets is toch wel ooit eens eerder gebeurd? 30 doden is echt heel erg veel in dit geval
Precies. Plotsklaps tot stilstand komen. Als je tegen een boom aan fietst kan je ook komen te overlijden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:23 schreef DustPuppy het volgende:
Het gaat dan ook niet om de snelheid, maar om de versnelling (of in dit geval vertraging).
Klap maar eens plat op het water na een mislukte duik van de duikplankquote:Op donderdag 15 maart 2012 10:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Precies. Plotsklaps tot stilstand komen. Als je tegen een boom aan fietst kan je ook komen te overlijden.
Waarom zijn die parkeerhavens eigenlijk zo:quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Is in een parkeerhaven terecht gekomen en dus ineens tot stilstand gekomen. Dat is ook bij 50 km/u een zeer zware impact.
Knalde bij dat vliegtuig alle stoelen er ook uit?quote:
Wel een vreemd ontwerp van die tunnel inderdaad. En dat bij die precieze Zwitsers.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik weet niet of het eerder zo is gebeurd. Het is niet eenvoudig om vol op een betonnen wand te klappen lijkt mij. Vaak zie je toch vangrails, of dat de ingang van een tunnel "geleidelijk" loopt.
Ze pikken alleen maar het woord Dutroux eruit, domme lezers. Hij toont juist aan dat België met al heel wat ellende te maken heeft gehad.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:23 schreef Marie30 het volgende:
Dit artikel: http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20120315_017
Nu wordt die arme Franse journalist aan de schandpaal gehangen omdat hij durfde te verwijzen naar het Belgische Dutroux-trauma. Ik vind dat hij daar niet zoveel verkeerd zegt en kan me ook niet inbeelden dat hij iemand wilde schofferen. Gevalletje: mensen zoeken een zondebok omdat er geen is...?
Er zijn anders voorbeelden te over waarbij dat wel zo is.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Bij een slipcursus werd mij wijsgemaakt dat je een frontale botsing met 50 km per uur sowieso niet overleeft
Is het ook niet, kijk maar eens wat er van een auto overblijft als deze tegen een boom aankomt (de boom hoef je niet te bekijken, die is dan onbeschadigd).quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft die Franse journalist gewoon iets heel doms gezegd. Want kinderen zijn ook jou meer waard geworden sinds dutroux? Nee toch?quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:23 schreef Marie30 het volgende:
Dit artikel: http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20120315_017
Nu wordt die arme Franse journalist aan de schandpaal gehangen omdat hij durfde te verwijzen naar het Belgische Dutroux-trauma. Ik vind dat hij daar niet zoveel verkeerd zegt en kan me ook niet inbeelden dat hij iemand wilde schofferen. Gevalletje: mensen zoeken een zondebok omdat er geen is...?
Kwestie van omstandigheden denk ik.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:30 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Er zijn anders voorbeelden te over waarbij dat wel zo is.
Dacht ik ook maar wij konden zo snel geen volledige frontale botsing vindenquote:Op donderdag 15 maart 2012 10:30 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Er zijn anders voorbeelden te over waarbij dat wel zo is.
50 km per uur ergens tegenaan fledderen is niet gezond, zijn diverse test van.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:31 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Is het ook niet, kijk maar eens wat er van een auto overblijft als deze tegen een boom aankomt (de boom hoef je niet te bekijken, die is dan onbeschadigd).
Lady Di in de Parijse tunnel? Maar die ging over de 150 km/uur.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:33 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dacht ik ook maar wij konden zo snel geen volledige frontale botsing vinden
50 km is 50 km, of je nu aan het versnellen of vertragen bent zal niet veel uitmaken vrees ik.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:34 schreef yvonne het volgende:
[..]
50 km per uur ergens tegenaan fledderen is niet gezond, zijn diverse test van.
En ik neem aan dat dit 50 km ongeremd was?
Minder? Maar dan past er toch geen (vracht) auto meer?quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:28 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Waarom zijn die parkeerhavens eigenlijk zo:
[ afbeelding ]
en niet zo:
[ afbeelding ]
Je hoeft uiteraard minder rots uit te hakken maar met zo'n blinde muur kan je er toch gewoon op wachten dat iemand zich te pletter rijdt? Dta het in dit geval een bus vol kinderen betreft is uitzonderlijk erg natuurlijk maar het hele ontwerp vraagt volgens mij gewoon om doden. Vroeg of laat knalt er iemand frontaal op de wand.
Maar niet iedereen kan achterin de bus zitten. Als ik naar de foto's kijk die van achteren zijn genomen dan lijkt het nog wel iets mee te vallen, maar de foto's die van voren zijn genomen geven toch een heel ander beeld. Als je voorin zat had je geen schijn van kans en ook achterin zal het geen pretje geweest zijn (stoelen die op elkaar worden gedrukt e.d.).quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:36 schreef Re het volgende:
als je naar de bus zelf kijkt en hoe die is beschadigd vind ik het best vreemd dat er zoveel slachtoffers zijn gevallen. iedereen wil toch altijd achterin de bus zitten eno?
Als de impact van de botsing zo groot is dat je met stoel en al de bus door vliegt, maakt het niet zoveel uit waar je zit denk ik.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:36 schreef Re het volgende:
als je naar de bus zelf kijkt en hoe die is beschadigd vind ik het best vreemd dat er zoveel slachtoffers zijn gevallen. iedereen wil toch altijd achterin de bus zitten eno?
Was dat dan wel een volledig frontale botsing? Volgens mij nietquote:Op donderdag 15 maart 2012 10:36 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Lady Di in de Parijse tunnel? Maar die ging over de 150 km/uur.
Meestal verplaatst de energie zich dan zijwaarts, inderdaad. Als het geen bus maar een auto was geweest, zou dat waarschijnlijk ook wel zijn gebeurd.
Die gedachte is bij mij ook opgekomen bij het zien van de animatie... Wellicht dat dit ongeval aanleiding is om parkeerhavens aan te passen. Te laat voor deze kinderen, helaas.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:28 schreef Hanoying het volgende:
Waarom zijn die parkeerhavens eigenlijk zo:
[ afbeelding ]
en niet zo:
[ afbeelding ]
Je hoeft uiteraard minder rots uit te hakken maar met zo'n blinde muur kan je er toch gewoon op wachten dat iemand zich te pletter rijdt? Dta het in dit geval een bus vol kinderen betreft is uitzonderlijk erg natuurlijk maar het hele ontwerp vraagt volgens mij gewoon om doden. Vroeg of laat knalt er iemand frontaal op de wand.
Reden toch tegen een betonnen pilaar op? Maar de auto schoot daarna zijwaarts weg, dat maakt wel het verschil denk ikquote:Op donderdag 15 maart 2012 10:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Was dat dan wel een volledig frontale botsing? Volgens mij niet
Om bouwtechnische redenen moeten de parkeerhavens rechthoekig zijn.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die gedachte is bij mij ook opgekomen bij het zien van de animatie... Wellicht dat dit ongeval aanleiding is om parkeerhavens aan te passen. Te laat voor deze kinderen, helaas.
Toch nog wel, want ik begreep dat met name degenen die voorin zaten slechter af zijn gekomen. Maar als je met stoel en al door de bus vliegt ben je inderdaad niet gevrijwaard van ernstige verwondingen en/of de dood.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:40 schreef MissBitchy het volgende:
Als de impact van de botsing zo groot is dat je met stoel en al de bus door vliegt, maakt het niet zoveel uit waar je zit denk ik.
Wereld van verschil zelfs...quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:49 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Reden toch tegen een betonnen pilaar op? Maar de auto schoot daarna zijwaarts weg, dat maakt wel het verschil denk ik
Misschien heb je met rechte hoeken minder kans dat een automobilist die niet oplet die parkeerhaven inschuift?quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:50 schreef Animalmix het volgende:
[..]
Om bouwtechnische redenen moeten de parkeerhavens rechthoekig zijn.
Zie: http://www.telegraaf.nl/b(...)et_aan_eisen___.html
Maar waarom dan?
Ook als het bouwtechnisch moet kun je dingen wijzigen. B.v. met vangrails gaan werken. Je kan er donder op zeggen dat er in de nasleep naar gekeken wordt en als het beter kan zal het ook wel beter gemaakt worden en niet alleen in die tunnel.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:50 schreef Animalmix het volgende:
Om bouwtechnische redenen moeten de parkeerhavens rechthoekig zijn.
Zie: http://www.telegraaf.nl/b(...)et_aan_eisen___.html
Maar waarom dan?
Mijn gedachten.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:52 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Misschien heb je met rechte hoeken minder kans dat een automobilist die niet oplet die parkeerhaven inschuift?
Dat is alleen geen bouwtechnische reden...quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:52 schreef MissBitchy het volgende:
Misschien heb je met rechte hoeken minder kans dat een automobilist die niet oplet die parkeerhaven inschuift?
Precies dat dus. Heb er natuurlijk geen verstand van, maar dat was wel het eerste dat in me opkwam.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:58 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Mijn gedachten.
Automobilisten reageren ook niet goed op lange kaarsrechte wegen zonder verschil in landschap
Ja maakt misschien niks uit. Als de hoek eruit gehaald wordt en vervangen wordt door iets ronds, kan je er nog steeds volledig frontaal opklappen?quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:00 schreef aeque het volgende:
Hoe hadden ze die parkeerhaven dan moeten inrichten? Met rondingen in plaats van hoeken? Er is geen goede oplossing hiervoor. Het is kort door de bocht, maar je moet er gewoon niet tegen aanrijden...
In ieder geval niet zo, gewoon een muur die geleidelijk van de vluchthaven terug leidt naar de weg. Het is niet voor niks dat ze in Duitsland de tunnel al als minder veilig had bestempeld (wegens die vluchthavens)quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:00 schreef aeque het volgende:
Hoe hadden ze die parkeerhaven dan moeten inrichten? Met rondingen in plaats van hoeken? Er is geen goede oplossing hiervoor. Het is kort door de bocht, maar je moet er gewoon niet tegen aanrijden...
Er post in dit topic iemand mee die zelf op zo'n bus rijdt, die heeft (als ik me niet vergis) in het vorige deel daar al eens wat uitleg over gegeven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:55 schreef opgebaarde het volgende:
Is het niet sowieso apart dat er heel andere veiligheidsregels zijn in bussen in vergelijking met auto's? Tot 50 hoef je geen gordel aan en mag je zelfs staan. Er zijn geen (?) driepuntsgordels (onveiliger toch?) en nu heb ik als niet-busser de indruk dat een bus sowieso een stuk minder stevig is (kooiconstructie) en als stoelen losschieten, hoort niet te kunnen?
Als zoiets gebeurt als het druk is, en zon bus of auto 'afketst' tegen een afgeronde hoek kan de ravage natuurlijk ook groter zijn.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ja maakt misschien niks uit. Als de hoek eruit gehaald wordt en vervangen wordt door iets ronds, kan je er nog steeds volledig frontaal opklappen?
We hadden toch het ei van Columbus niet gevonden?
Wegens?quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:05 schreef Blik het volgende:
[..]
In ieder geval niet zo, gewoon een muur die geleidelijk van de vluchthaven terug leidt naar de weg. Het is niet voor niks dat ze in Duitsland de tunnel al als minder veilig had bestempeld (wegens die vluchthavens)
Wat is er nu mis aan om je af te vragen of het veiliger kan?quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:11 schreef aeque het volgende:
Laten we gewoon met z'n allen de parkeerhaven de schuld geven.
Foei parkeerhaven!
Onzin om erover te discussieren net als in eerdere topic over dat de pers de mensen met rust moet laten, maar ondertussen zit iedereen te kwijlen voor het nieuws om iets te weten te komen.
De parkeerhaven kwam van rechts, de bus had em voorrang moeten verlenenquote:Op donderdag 15 maart 2012 11:11 schreef aeque het volgende:
Laten we gewoon met z'n allen de parkeerhaven de schuld geven.
Foei parkeerhaven!
Onzin om erover te discussieren net als in eerdere topic over dat de pers de mensen met rust moet laten, maar ondertussen zit iedereen te kwijlen voor het nieuws om iets te weten te komen.
deze specifieke tunnel was al als onveilig bestempeld vanwege de vluchthavens. Of dat met het gebrek aan vangrails te maken heeft of met de betonnen muur weet ik niet.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:07 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wegens?
De tunnel is toch sowieso onveiliger
Reconstructivideo:quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:14 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
De parkeerhaven kwam van rechts, de bus had em voorrang moeten verlenen![]()
En het gaat mij niet om iets te weten te komen, de omvang van dit drama is allang duidelijk, waar ik persoonlijk gewoon erg nieuwsgierig naar ben is hoe zoiets kon gebeuren.
Daar is niks mis mee, maar is dit het goede topic daarvoor dan?quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat is er nu mis aan om je af te vragen of het veiliger kan?
Verder vind ik "kwijlen voor het nieuws" niet zo gelukkig gekozen.
De bus heeft die vluchthaven op de allerslechtst mogelijke manier geraakt. Maximaal mogelijke vertraging van de bus.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:18 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Reconstructivideo:
http://www.telegraaf.nl/b(...)ie_busongeluk__.html
Die had ik nog niet gezienquote:Op donderdag 15 maart 2012 11:18 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Reconstructivideo:
http://www.telegraaf.nl/b(...)ie_busongeluk__.html
Als een bus vol zit heb je weinig keus.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:36 schreef Re het volgende:
Wat mij betreft wel.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:22 schreef aeque het volgende:
Daar is niks mis mee, maar is dit het goede topic daarvoor dan?
Het is interesse. Om het maar eens veel minder negatief in te kleden. Of dat nu interesse is vanuit empathie, omdat je gewoon mensen kent die er bij betrokken zijn (die zitten ook in dit draadje, w.o. ik), of wat voor reden dan ook... Het is echt niet alleen maar "sensatiezucht".quote:En wat is er verkeerd aan mijn woord keuze, het is sensatie, daar zijn we allemaal dol op. Of het nu goed of slecht nieuws is.
Dit is wel heel wrang inderdaad. Een meter verder en het leed was lang zo groot niet geweest.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:27 schreef ioko het volgende:
[..]
De bus heeft die vluchthaven op de allerslechtst mogelijke manier geraakt. Maximaal mogelijke vertraging van de bus.
Dank je voor deze zinnige bijdragequote:
Hoe weet ik nou wat jij wel en niet gezien heb?quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:27 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Die had ik nog niet gezien![]()
Maar wat ik bedoelde is: "Wat de precieze oorzaak van het ongeluk is, is nog niet vastgesteld."
Technisch mankement, fout van de chauffeur, kunnen zoveel oorzaken zijn.
Hoeveel personen? 54? Maar als je naar de bus zelf kijkt is de schade rechtsvoor het ernstigst, maar grootste gedeelte van de bus is redelijk onbeschadigd ... Dan vind ik 28 dodelijke slachtoffers best proportioneel veelquote:Op donderdag 15 maart 2012 11:29 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Als een bus vol zit heb je weinig keus.
Ik bedoelde het niet verkeerd, natuurlijk kun jij dat niet wetenquote:Op donderdag 15 maart 2012 11:38 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Hoe weet ik nou wat jij wel en niet gezien heb?
Verdrukking door de impact en het lanceren van evt stoelen waarin je geen bewegingsvrijheid hebt om op een natuurlijke manier te vallen kan theoretisch zo de helft van de doden op zn gevolg hebben.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:38 schreef Re het volgende:
[..]
Hoeveel personen? 54? Maar als je naar de bus zelf kijkt is de schade rechtsvoor het ernstigst, maar grootste gedeelte van de bus is redelijk onbeschadigd ... Dan vind ik 28 dodelijke slachtoffers best proportioneel veel
Als jij met 80 km/u naar voren gekatapulteerd wordt (ook nog head-first) is er natuurlijk een gerede kans dat je (dodelijk) letsel oploopt.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:38 schreef Re het volgende:
[..]
Hoeveel personen? 54? Maar als je naar de bus zelf kijkt is de schade rechtsvoor het ernstigst, maar grootste gedeelte van de bus is redelijk onbeschadigd ... Dan vind ik 28 dodelijke slachtoffers best proportioneel veel
damn iets meer dan een helftquote:Op donderdag 15 maart 2012 11:38 schreef Re het volgende:
[..]
No prob, maar die emoticon in jouw reactie (niet deze) kan er net een andere lading aan gevenquote:Op donderdag 15 maart 2012 11:41 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Ik bedoelde het niet verkeerd, natuurlijk kun jij dat niet weten
quote:11.39 uur: De ouders zijn in Zwitserland bezig met het groeten van de lichamen van hun kinderen. Dat gebeurt in drie stappen: eerst krijgen ze persoonlijke spullen te zien, dan foto's en in de laatste fase krijgen ze het stoffelijk overschot te zien. Op ieder ogenblik kunnen de ouders in een van de drie stappen stoppen", zei de Lommelse schepen Verduyckt zonet.
Gordel is altijd verplicht, staan of lopen in de bus is niet toegestaan (want gordel moet om zijn), driepuntsgordels alleen verplicht als er meer dan X cm aan ruimte voor de stoel is (weet niet precies hoeveel, sorry), een bus heeft een dragende carosserie in tegenstelling tot een auto die een chassis heeft met daarop het koetswerk.. Stoelen schieten los om de kracht beter te verdelen, als de stoel vast blijft zitten snijdt de gordel in je en overlijdt je daar aan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:55 schreef opgebaarde het volgende:
Is het niet sowieso apart dat er heel andere veiligheidsregels zijn in bussen in vergelijking met auto's? Tot 50 hoef je geen gordel aan en mag je zelfs staan. Er zijn geen (?) driepuntsgordels (onveiliger toch?) en nu heb ik als niet-busser de indruk dat een bus sowieso een stuk minder stevig is (kooiconstructie) en als stoelen losschieten, hoort niet te kunnen?
Oh mijn hemelquote:
Wilde met die emoticon eigenlijk aangeven dat ik er een beetje naar van werd om naar te kijken.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:43 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
No prob, maar die emoticon in jouw reactie (niet deze) kan er net een andere lading aan geven
Ok dan had ik dan verkeerd geinterpreteerd. Maar je heb je nickname ook niet mee......quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:46 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Wilde met die emoticon eigenlijk aangeven dat ik er een beetje naar van werd om naar te kijken.
Geeft niet. En hé, dit is Fok!, dan is zo'n nickname wel nodigquote:Op donderdag 15 maart 2012 11:49 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Ok dan had ik dan verkeerd geinterpreteerd. Maar je heb je nickname ook niet mee......
thanks, koningspost.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:45 schreef qu63 het volgende:
[..]
Gordel is altijd verplicht, staan of lopen in de bus is niet toegestaan (want gordel moet om zijn), driepuntsgordels alleen verplicht als er meer dan X cm aan ruimte voor de stoel is (weet niet precies hoeveel, sorry), een bus heeft een dragende carosserie in tegenstelling tot een auto die een chassis heeft met daarop het koetswerk.. Stoelen schieten los om de kracht beter te verdelen, als de stoel vast blijft zitten snijdt de gordel in je en overlijdt je daar aan.
Even de vergelijking tussen een bus op z'n dak/zijkant:
En een SUV:
Ik zou mijn kind meteen willen zien, hoe schokkend het ook is.quote:
Ook als het zo verminkt is dat het niet eens herkenbaar meer is al je kind? Heb er zelf twee, en vind dit best een moeilijke overweging.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:56 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Ik zou mijn kind meteen willen zien, hoe schokkend het ook is.
Heb vorig jaar nog in een bus gezeten waar alleen de voorste stoelen een gordel hebben. Verder terug in de jaren '90 waar we ook in de bus konden/mochten lopen, maar is niet echt vergelijkbaar in andere tijd.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:45 schreef qu63 het volgende:
[..]
Gordel is altijd verplicht, staan of lopen in de bus is niet toegestaan (want gordel moet om zijn), driepuntsgordels alleen verplicht als er meer dan X cm aan ruimte voor de stoel is (weet niet precies hoeveel, sorry), een bus heeft een dragende carosserie in tegenstelling tot een auto die een chassis heeft met daarop het koetswerk.. Stoelen schieten los om de kracht beter te verdelen, als de stoel vast blijft zitten snijdt de gordel in je en overlijdt je daar aan.
Even de vergelijking tussen een bus op z'n dak/zijkant:
En een SUV:
Het moet toch een keer dus dan maar meteen, dan ben ik er maar vanaf. Maargoed ik heb geen kinderen, maar enig inlevingsvermogen wel.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:59 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Ook als het zo verminkt is dat het niet eens herkenbaar meer is al je kind? Heb er zelf twee, en vind dit best een moeilijke overweging.
Ik snap je punt, maar als ik lees dat het indentificatieteam er al een enorme klus aan gehad heeft ivm zeer ernstig verwonde/verminkte lichamen, ben ik "blij" dat ik niet voor dat dilemma staquote:Op donderdag 15 maart 2012 12:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Het moet toch een keer dus dan maar meteen, dan ben ik er maar vanaf. Maargoed ik heb geen kinderen, maar enig inlevingsvermogen wel.
De ene keer zijn hun het, de andere keer je buurvrouw, misschien kom je ook ooit aan de beurt, maar dat hoop ik natuurlijk niet.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:05 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Ik snap je punt, maar als ik lees dat het indentificatieteam er al een enorme klus aan gehad heeft ivm zeer ernstig verwonde/verminkte lichamen, ben ik "blij" dat ik niet voor dat dilemma sta
Dan was dat geen nieuwe bus (dus ruim voor 2002)..quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:59 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Heb vorig jaar nog in een bus gezeten waar alleen de voorste stoelen een gordel hebben. Verder terug in de jaren '90 waar we ook in de bus konden/mochten lopen, maar is niet echt vergelijkbaar in andere tijd.
Dat is inderdaad iets voor een andere discussie, maar ik snap helemaal wat je bedoeldquote:Op donderdag 15 maart 2012 12:08 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
De ene keer zijn hun het, de andere keer je buurvrouw, misschien kom je ook ooit aan de beurt, maar dat hoop ik natuurlijk niet.Maar je weet het niet.
Ik vraag me zulke diepe dingen weleens af of het de dingen die op aarde gebeuren gepland zijn of dat het gewoon toeval is, maar dat is niet echt een discussie voor hier.
Ja dat weet ik dus niet, maar dat zal wel dan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:11 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dan was dat geen nieuwe bus (dus ruim voor 2002)..
Dat laatste moet ik even onthouden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:12 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Dat is inderdaad iets voor een andere discussie, maar ik snap helemaal wat je bedoeld![]()
Denk dat het me gewoon gevoelsmatig aangrijpt dat je als ouder voor zoiets komt te staan. Het is in ieder geval iets dat ik mijn ergste vijand nog niet toewens. Ondanks mijn nickname ben ik een softy
quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:14 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Dat laatste moet ik even onthouden.
Ik heb dat een half jaar geleden bij iemand anders zo besloten, maar ik denk dat ik daar bij mijn kinderen anders over zou denken, dat is toch iets van jezelf.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:20 schreef aeque het volgende:
Maar er zijn veel mensen die ervoor kiezen om het niet te zien en de goede herinneringen te bewaren.
Heel mooi natuurlijk, maar dan dit.quote:11.43 uur: Het zwaargewonde kind dat in het ziekenhuis van Bern wordt verzorgd, is sinds deze voormiddag buiten levensgevaar. Dat heeft de website 20min.ch gemeld op gezag van ziekenhuiswoordvoerster Monika Kugemann. De toestand van drie kinderen in het universitair ziekenhuis van Lausanne (CHUV) blijft daarentegen zorgwekkend. Het ziekenhuis kan nog geen prognoses geven.
Blijft te gruwelijk om zoiets te moeten lezenquote:12.02 uur: Sommige kinderen waren zo zwaar verminkt, dat er DNA-onderzoek aan te pas moest komen om hen te identificeren. Dat meldt een woordvoerder van de lokale hulpverleners aan VRT-nieuws.
Ik zit/sta 3x per week in een bus zonder gordels, met staanplaatsen die over de snelweg heen raast met een kilometer of 80 p/u. Gewoon het openbaar vervoer dus. Toevallig dit weekend nog een disussie hierover gehad met een buschauffeur hoe raar dit eigenlijk is. Met een noodstop ben je kansloosquote:Op donderdag 15 maart 2012 11:59 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Heb vorig jaar nog in een bus gezeten waar alleen de voorste stoelen een gordel hebben. Verder terug in de jaren '90 waar we ook in de bus konden/mochten lopen, maar is niet echt vergelijkbaar in andere tijd.
En dat was eigenlijk mijn punt voor wat het betreft wel/niet willen zien van je kind.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:27 schreef TheArt het volgende:
Uit het liveverslag van HLN:
[..]
Heel mooi natuurlijk, maar dan dit.
[..]
Blijft te gruwelijk om zoiets te moeten lezen
Klopt, maar blijkbaar is dit andere regelgeving dat een touringcar, niet dat ik weet waarom ofzo.....quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:30 schreef easy-going het volgende:
[..]
Ik zit/sta 3x per week in een bus zonder gordels, met staanplaatsen die over de snelweg heen raast met een kilometer of 80 p/u. Gewoon het openbaar vervoer dus. Toevallig dit weekend nog een disussie hierover gehad met een buschauffeur hoe raar dit eigenlijk is. Met een noodstop ben je kansloos
quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:27 schreef TheArt het volgende:
Uit het liveverslag van HLN:
[..]
Heel mooi natuurlijk, maar dan dit.
[..]
Blijft te gruwelijk om zoiets te moeten lezen
Klopt, zo'n bus mag ook maar 80km/u. Alle stoelen en (stoot)randen zijn wel van speciaal materiaal gemaakt wat de schade moet beperken..quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:30 schreef easy-going het volgende:
[..]
Ik zit/sta 3x per week in een bus zonder gordels, met staanplaatsen die over de snelweg heen raast met een kilometer of 80 p/u. Gewoon het openbaar vervoer dus. Toevallig dit weekend nog een disussie hierover gehad met een buschauffeur hoe raar dit eigenlijk is. Met een noodstop ben je kansloos
Zie o.a. dit: http://www.willemwever.nl(...)-een-bus-geen-gordel en dit: http://www.weert.nl/Def/I(...)ordel-gebruiken.htmlquote:Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Klopt, maar blijkbaar is dit andere regelgeving dat een touringcar, niet dat ik weet waarom ofzo.....
Thnxquote:Op donderdag 15 maart 2012 12:48 schreef qu63 het volgende:
[..]
Zie o.a. dit: http://www.willemwever.nl(...)-een-bus-geen-gordel
je staat er niet bij stil, maar idd bij een noodstop/ongeluk ben je kansloos.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:30 schreef easy-going het volgende:
[..]
Hier denk je al ouder wel vaker over, wat als.quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:59 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Ook als het zo verminkt is dat het niet eens herkenbaar meer is al je kind? Heb er zelf twee, en vind dit best een moeilijke overweging.
Dan kan je allemaal wel een veiligheidsgordel dragen, maar als de stoelen loskomen door de klap is zo'n gordel vreselijk nutteloos natuurlijkquote:A 12-year-old girl on the bus who survived but broke both her legs and her arm, spoke from her hospital bed of the horrifying moment it crashed.
She said: “The seats came loose and were flung around the bus. I was hurled forward and ended up pinned between two of the seats.”
Inderdaad, al is het maar een handquote:Op donderdag 15 maart 2012 12:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hier denk je al ouder wel vaker over, wat als.
Ik zou het toch willen zien. Al is het maar een heel klein deel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
Daarmee was de discussie wel/geen gordel om gelijk ten einde, op zo'n moment ben je gewoon kansloosquote:Op donderdag 15 maart 2012 12:56 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dan kan je allemaal wel een veiligheidsgordel dragen, maar als de stoelen loskomen door de klap is zo'n gordel vreselijk nutteloos natuurlijk
Een handje, een moedervlek, een litteken, iets waaraan je herkent dat het jouw kind is. Ik moet er gewoon niet te lang over nadenken, zoals ik al aangaf, het lijkt me vreselijk om daar voor te moeten staan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Hier denk je al ouder wel vaker over, wat als.
Ik zou het toch willen zien. Al is het maar een heel klein deel.
quote:13.01 uur: De chauffeur van de bus wilde net voor de fatale crash een dvd wisselen. Dat hebben de gewonde kinderen aan hun ouders en het verplegend personeel in de ziekenhuizen verteld, weten de Zwitserse krant Aargauer Zeitung en onze collega's van Het Laatste Nieuws. Het zou een mogelijke verklaring van het tragische busongeval kunnen zijn. De Zwitserse autoriteiten onderzoeken de piste.
Dat is wel heel lullig.quote:
quote:
Die arme vrouw van hem...quote:
quote:
Dat was ook het eerste dat ik dacht.quote:
Misschien vanwege het gegeven - als het waar is natuurlijk, wat nog maar moet blijken - dat zij moet leven met het feit dat haar man onopzettelijk verantwoordelijk was voor dit drama.quote:
Ohzo.quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:20 schreef TheArt het volgende:
[..]
Misschien vanwege het gegeven - als het waar is natuurlijk, wat nog maar moet blijken - dat zij moet leven met het feit dat haar man onopzettelijk verantwoordelijk was voor dit drama.
Ik denk niet dat haar veel kwalijk genomen kan worden, ook ik wissel regelmatig een cd in de auto of pruts wat met de radio, dat gaat ook al jaren goed, en zoals SuperrrTuxxx al aangaf, dit is dan wel heel erg lullig.quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:20 schreef TheArt het volgende:
[..]
Misschien vanwege het gegeven - als het waar is natuurlijk, wat nog maar moet blijken - dat zij moet leven met het feit dat haar man onopzettelijk verantwoordelijk was voor dit drama.
Ik zeg ook niet dat zij zichzelf wat kwalijk gaat nemen, maar het moet vreselijk moeilijk zijn ook voor haar om dit ook nog eens te verwerken, naast het feit dat haar man sowieso al overleden is.quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:22 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Ik denk niet dat haar veel kwalijk genomen kan worden, ook ik wissel regelmatig een cd in de auto of pruts wat met de radio, dat gaat ook al jaren goed, en zoals SuperrrTuxxx al aangaf, dit is dan wel heel erg lullig.
Ook van HLN.be:quote:
quote:Renato Kalbermatten, woordvoerder van de Zwitserse politie, doet het bericht tegenover de Aargauer Zeitung voorlopig af als speculatie. "Op de videobeelden vanuit de tunnel is zo'n handeling van de chauffeur alleszins niet te zien", klinkt het
Nee haarzelf kan niks kwalijk worden genomen, maar dat ze er wel mee rondloopt dat haar man zo'n stomme fout heeft gemaakt. Zoiets....quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:22 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Ik denk niet dat haar veel kwalijk genomen kan worden, ook ik wissel regelmatig een cd in de auto of pruts wat met de radio, dat gaat ook al jaren goed, en zoals SuperrrTuxxx al aangaf, dit is dan wel heel erg lullig.
Maar eigenlijk mag dat dus niet.. http://nl.wikipedia.org/w(...).28kapstokartikel.29quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:22 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:24 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat zij zichzelf wat kwalijk gaat nemen, maar het moet vreselijk moeilijk zijn ook voor haar om dit ook nog eens te verwerken, naast het feit dat haar man sowieso al overleden is.
Ik las weer eens verkeerdquote:Op donderdag 15 maart 2012 13:24 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Nee haarzelf kan niks kwalijk worden genomen, maar dat ze er wel mee rondloopt dat haar man zo'n stomme fout heeft gemaakt. Zoiets....
quote:
"Dit artikel is zo algemeen gesteld, dat elke handeling die zelfs maar gevaar of hinder voor het verkeer zou kunnen opleveren er aan kan worden "opgehangen". Bij de handhaving van het artikel is het echter het meest praktisch wanneer dit gevaar daadwerkelijk en aantoonbaar is opgetreden."quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:26 schreef qu63 het volgende:
[..]
Maar eigenlijk mag dat dus niet.. http://nl.wikipedia.org/w(...).28kapstokartikel.29
Dat is inderdaad niet altijd te doen, maar er zou iemand naast je gezeten kunnen hebben, of de tegenligger zag dat jij hem/haar niet zag, of er stond iemand in de buurt die het heeft zien gebeurenquote:Op donderdag 15 maart 2012 13:30 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
"Dit artikel is zo algemeen gesteld, dat elke handeling die zelfs maar gevaar of hinder voor het verkeer zou kunnen opleveren er aan kan worden "opgehangen". Bij de handhaving van het artikel is het echter het meest praktisch wanneer dit gevaar daadwerkelijk en aantoonbaar is opgetreden."
En dat laatste stukje lijkt mij vaak niet haalbaar. Als ik een cd verwissel, niet oplet, weer opkijk en daarna frontaal op een tegenligger klap, hoe willen ze dat dan bewijzen?
Er waren idd genoeg mensen om te wisselen dus waarom de chauffeur dat zelf had willen doen snap ik ook niet nee.quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:34 schreef opgebaarde het volgende:
Zal wel weer dom geblaat zijn, zoals die gare roddel dat die een hartaanval had gehad
Waarom zou hij die CD verwisselen als zijn maat naast hem zit? Als, als de meeste kids en volwassenen die voorin zaten het niet overleefd hebben, dan is de kans tamelijk gering dat een kind die weet hoe het zit en het overleeft heeft. daar voorin bij aanwezig was
Zou kunnen dat de 2e chauffeur een rondje door de bus maakte om te controleren of iedereen de gordel wel om had..quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:34 schreef opgebaarde het volgende:
Zal wel weer dom geblaat zijn, zoals die gare roddel dat die een hartaanval had gehad
Waarom zou hij die CD verwisselen als zijn maat naast hem zit? Als, als de meeste kids en volwassenen die voorin zaten het niet overleefd hebben, dan is de kans tamelijk gering dat een kind die weet hoe het zit en het overleeft heeft. daar voorin bij aanwezig was
Ja dat kan inderdaadquote:Op donderdag 15 maart 2012 13:36 schreef qu63 het volgende:
[..]
Zou kunnen dat de 2e chauffeur een rondje door de bus maakte om te controleren of iedereen de gordel wel om had..
Als je verder achterin aan het gangpad zit kan je ook wel zien wat de chauffeur aan het frutselen is.quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:41 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ja dat kan inderdaad
Dus, de chauf was de CD aan het wisselen (andere chauf was er niet en heeft het ook niet overleefd, let op want de voorkant is zwaarder getroffen), het wisselen van de CD leidde tot het ongeluk, dat kind wat het zag stond in het gangpad (zat rechtsvoor) toen die het zag, kind heeft het overleefd terwijl net de voorkant van de bus de meeste dodelijke slachtoffers heeft etc
bijna al deze variabelen moeten kloppen. Daar doel ik op
maar dit wordt van mijn kant wel geneuzel
quote:'Chauffeur was bezig met dvd-speler'
De chauffeur van de Belgische bus die in Zwitserland verongelukte, wilde vlak voor de crash een dvd of cd opzetten. Dat hebben gewonde kinderen verteld aan ouders en verplegend personeel, melden een Zwitserse en Belgische krant.
Een kort moment van onoplettendheid bij het opzetten van de dvd of cd zou een verklaring kunnen zijn voor het busongeluk, waarbij 22 kinderen en 6 volwassenen om het leven kwamen.
De Belgische krant Het Laatste Nieuws meldde eerder vandaag al dat een van de leraren vlak voor het ongeluk een dvd naar voren bracht. Een woordvoerder van de Zwitserse politie heeft tegen de Zwitserse Aargauer Zeitung gezegd dat het bericht over de dvd of cd speculatief is en dat er nog geen bewijzen voor zijn gevonden.
Al eerder gemeld hier.. Let ook goed op de laatste zin he..quote:
Nederlandse wetten gelden natuurlijk niet in Zwitersland. En het lijkt me dat de niet rijdende chauffeur een dvd verwisselt.quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:26 schreef qu63 het volgende:
[..]
Maar eigenlijk mag dat dus niet.. http://nl.wikipedia.org/w(...).28kapstokartikel.29
gebeurd zo vaak als de andere chauffeur ligt te slapen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 15:26 schreef MCH het volgende:
[..]
Nederlandse wetten gelden natuurlijk niet in Zwitersland. En het lijkt me dat de niet rijdende chauffeur een dvd verwisselt.
Klopt, het was alleen een reactie op een post van MissBitchyquote:Op donderdag 15 maart 2012 15:26 schreef MCH het volgende:
[..]
Nederlandse wetten gelden natuurlijk niet in Zwitersland. En het lijkt me dat de niet rijdende chauffeur een dvd verwisselt.
Dat was toch jouw onderbroek.quote:Op donderdag 15 maart 2012 16:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Er schijnen wat remsporen in de onderbroek van de 2e chauffeur gevonden te zijn.
nu ook aangetroffen in mijn onderbroekquote:Op donderdag 15 maart 2012 16:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Er schijnen wat remsporen in de onderbroek van de 2e chauffeur gevonden te zijn.
pics plzquote:Op donderdag 15 maart 2012 17:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
nu ook aangetroffen in mijn onderbroek
Jezusquote:Op donderdag 15 maart 2012 16:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
1) De DVD-speler zit in mijn bus in de middenconsole, deze is vanaf de achterbank te zien.quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:04 schreef RedFever007 het volgende:
dat verhaal van die DVD wisselen lijkt mij nogal onwaarschijnlijk.
Ten eerste: Als die chauffeur een DVD wisselt kunnen (als ze ht al zien) enkel de voorste paar kinderen dat gezien hebben
Ten tweede: Aan de fotos te zien komen de overlevende niet uit het voorste deel van de bus
Ten derde: zou die 2e chauffeur dat wisselen dan niet doen?
het zou kunnen zijn dat die chaffeur heeft omgeroepen "Kinderen, ik ga een DVD wisselen" maar dat hij dat eigenlijk overliet aan zijn 2e chauffeur. De overlevenden hebben dat opgevat als dat de chauffeur de handeling uitvoerde.
nee, ik geloof het niet
Hmm, goed(e) punt(en)! Stel dat hij inderdaad die CD/DVD wisselde, dan nog hoeft dat niet de aanleiding voor het ongeluk geweest te zijn. De chauffeur kan ook tijdens het wisselen een hartaanval oid hebben gehad.quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:12 schreef qu63 het volgende:
[..]
1) De DVD-speler zit in mijn bus in de middenconsole, deze is vanaf de achterbank te zien.
2) Zie 1.
3) Als die op dat moment naast de 1e chauffeur zou zitten wel ja, ik heb alleen nog nergens gelezen waar de 2e chauffeur zich bevond toen het ongeluk gebeurde. Daarnaast zou het ook zo kunnen zijn dat de 2e chauffeur niet snapte hoe het werkte en de 1e chauffeur hem dat ging vertellen, áls het verhaal met de DVD waar is..
Ik zou liever hebben dat de bus een technisch mankement had (niet nalatig, maar spontaan) dan dat ik weet dat mijn kind dood is omdat de chauffeur zat te klooien met een dvdtje.quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:19 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Hmm, goed(e) punt(en)! Stel dat hij inderdaad die CD/DVD wisselde, dan nog hoeft dat niet de aanleiding voor het ongeluk geweest te zijn. De chauffeur kan ook tijdens het wisselen een hartaanval oid hebben gehad.
vragen vragen vragen ......Geen idee of je als ouder een bevredigend antwoord kunt krijgen
Net of het er dan altijd volgens de regeltjes aan toe gaat. Ik liet als buschauffeur zijnde regelmatig passagiers zelf rijden als ik zin had om ff een filmpje te checken of gewoon onderuitgezakt te gaan zitten. Meeste passagiers willen wel eens in zo'n bakbeest rijden. Heb zelfs een keer een 13 jarige een uurtje achter het stuur gehad. Zijn leraar vond het prima.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:01 schreef Tayu het volgende:
Lang geleden werkte ik als reisleidster bij een bekende touringcaronderneming. Dat de chauffeur zelf een cd zou verwisselen terwijl hij een bijrijder naast zich heeft zitten, is ondenkbaar.
Net zo onwaarschijnlijk is het dat de bijrijder door de bus zou hebben gelopen om te checken of iedereen zijn gordel wel om heeft. Wanneer je met een schoolklas plus docenten reist, zijn het de docenten die daarop toezien. En geloof me, dat doen die docenten ook! Zij zijn immers verantwoordelijk voor de kinderen gedurende de reis.
Je doet je username eer aanquote:Op donderdag 15 maart 2012 20:11 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Net of het er dan altijd volgens de regeltjes aan toe gaat. Ik liet als buschauffeur zijnde regelmatig passagiers zelf rijden als ik zin had om ff een filmpje te checken of gewoon onderuitgezakt te gaan zitten. Meeste passagiers willen wel eens in zo'n bakbeest rijden. Heb zelfs een keer een 13 jarige een uurtje achter het stuur gehad. Zijn leraar vond het prima.
Wat een bullshit poep jij uit zeg.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:11 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Net of het er dan altijd volgens de regeltjes aan toe gaat. Ik liet als buschauffeur zijnde regelmatig passagiers zelf rijden als ik zin had om ff een filmpje te checken of gewoon onderuitgezakt te gaan zitten. Meeste passagiers willen wel eens in zo'n bakbeest rijden. Heb zelfs een keer een 13 jarige een uurtje achter het stuur gehad. Zijn leraar vond het prima.
Tuurlijk joh...quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:11 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:11 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Goed punt.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:27 schreef Bayswater het volgende:
Als iemand een DVD wisselt kan natuurlijk iedereen dat op de tv schermen zien.
Serieus, als dit verhaal überhaupt echt waar is hoop ik dat je bevoegdheid als buschauffeur in tussen is ingetrokkenquote:Op donderdag 15 maart 2012 20:11 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Knevel en vd Brink he...geen wonder dat veel mensen die ik aan de telefoon krijg @ work niets van hun moeten hebben...quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:23 schreef J0kkebr0k het volgende:
De EO (De vijfde dag) flikt het gewoon om familie te filmen bij het mortuarium in Zwitserland.
Ben inmiddels piloot (captain op een 737 bij de KLM), dus is niet meer nodig, die bevoegdheid.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:10 schreef DjinN het volgende:
[..]
Serieus, als dit verhaal überhaupt echt waar is hoop ik dat je bevoegdheid als buschauffeur in tussen is ingetrokken
Nou dat is een hele geruststelling.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:12 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ben inmiddels piloot (captain op een 737 bij de KLM), dus is niet meer nodig, die bevoegdheid.
Waarschuw me dan even als jij gaat vliegen, dan kan ik je vertellen dat ik niet in jouw vliegtuig stapquote:Op donderdag 15 maart 2012 22:12 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ben inmiddels piloot (captain op een 737 bij de KLM), dus is niet meer nodig, die bevoegdheid.
Ik moet vannacht weer, ik ga zo de deur uit.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:13 schreef DjinN het volgende:
[..]
Waarschuw me dan even als jij gaat vliegen, dan kan ik je vertellen dat ik niet in jouw vliegtuig stap
Mag ik een uurtje vliegen? Lijkt me tof.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:14 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Ik moet vannacht weer, ik ga zo de deur uit.
Dat valt misschien wel te regelen. Mijn co-piloot is niet zo moeilijk.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:39 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Mag ik een uurtje vliegen? Lijkt me tof.
Ik krijg die kist ook gemakkelijk naar de andere kant van de wereld, appeltje eitje..quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:41 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Dat valt misschien wel te regelen. Mijn co-piloot is niet zo moeilijk.
Het is ook helemaal niet moeilijk. Meeste is auto pilot, maar ff sturen in de lucht kan best hoor. Heb al vaker een stewardesje laten vliegen. Eentje mocht zelfs helpen met landen, maar dat doe ik maar niet meer.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:46 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Ik krijg die kist ook gemakkelijk naar de andere kant van de wereld, appeltje eitje..
Dit is wel een vrij slecht gedicht.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:40 schreef zapato61 het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hoe moet het voelen om het verhaal van je kind nooit te kunnen horen,
een wezentje , uit je eigen hart en bloed geboren…..
waarschijnlijk, zoveel moois aan mama en papa te vertellen,
een week op de tanden gebeten, om niets door te bellen!
Alleen verlangend naar vandaag, om alles te vertellen in geuren en kleuren,
... ... ... niet wetend, dat dit tragische ongeval kon gebeuren.
Dit slaat als een bom, een krater in het hart van zovele mensen….
niemand wil je dit enorme verdriet toewensen….
Steunbetuigingen, één minuut stilte, de Koning op bezoek….
allemaal héél mooi…maar de ouders blijven zitten met hun immens verdriet…ergens in een hoek!
Hoeveel huisjes waren misschien niet versiert….met WELKOM THUIS lieve schat,
of nog een verrassing, die de mama niet vergat.
Alles laat nu alleen een grote leegte in hun leven,
hun leven, dat ze ook aan de kinderen hadden gegeven!
Iedereen, van hier en ver hier buiten, vragen zich af…hoe het kon,
dat deze kinderen hun dromen smolten als sneeuw voor de zon?
Alle tranen, gaan nooit de pijn in de harten van de ouders kunnen beschrijven,
omdat zij, met zovele vragen achter blijven.
Je kind nooit meer kunnen knuffelen…of slaap lekker. .tot morgen...of goeiedag,
sterkte voor al die mama’s en papa’s……herinner jullie…de kinderen hun warme lach.
Onbegrijpelijk om zo iets moeten mee te maken.
Ik leef met jullie mee !!!!!
Ach, menig sinterklaas-gedicht is niet beter.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:49 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dit is wel een vrij slecht gedicht.
Hugo Camps schreef wel iets mooi. Is de voorpagina van De Morgen, de rest van de pagina is wit.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:49 schreef Specularium het volgende:
[..]
quote:De dood kan niet omgaan met geluk
Ze hadden sneeuw- en skipret gekend. Gelachen en gebuiteld
in het zonnetje, vrij en achteloos zoals kinderen van twaalf zijn.
Het klasgevoel was nog verhevigd. Gelukkige kinderen op weg
naar huis. De dood kan niet omgaan met geluk.
In het Zwitserse drama werden we op slag weer een land.
Iedereen verbonden met slachtoffers en nabestaanden,
met getraumatiseerde gewonden en overlevenden.
Zoals Ingrid Lieten zei: 'Er zijn geen ministers
en geen parlementsleden meer, we zijn alleen nog vaders
en moeders, broers en zussen.'
Om Jacques Brel te parafraseren:
'Een kind zien sterven, kan ik niet.'
Ik hoorde hoe moeilijk geharde hulpverleners het hadden
in de dodelijke chaos.
Een zei: 'Er heerste volledige stilte in de bus,
de kinderen huilden zelfs niet meer.'
We staan er niet vaak bij stil, maar artsen en hulpverleners
komen ook gebroken uit dit soort verschrikkingen.
Eindeloos ondraaglijker is de pijn van ouders.
Alleen al de knagende, en later razende onzekerheid
over het lot van hun kind. De brandende machteloosheid van
het niet weten. Daar zijn inderdaad geen woorden voor.
Op deze zwarte woensdag was niets nog belangrijk.
Dromen en ambities opgeborgen in 22 lijkkistjes.
Liever zou je er even niet willen zijn.
Niet meer weten en spreken.
Hugo Camps
Ontroerend 'mooi'.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:56 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Hugo Camps schreef wel iets mooi. Is de voorpagina van De Morgen, de rest van de pagina is wit.
[..]
De autopsie heeft al uitgewezen dat er geen oorzaak van medische aard is en ook geen alcohol. Ook is er bevestigd dat er geen aantoonbare tecnische deffecten aan de bus zijn gevonden.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:05 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik denk dat de chauffeur een hartaanval of een beroerte kreeg, en dat de bijrijder misschien te ver weg zat of door de eerste klap te versuft was om in te kunnen grijpen. Of het is een soort bizarre zelfmoord, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.
Ja, bekijk een herhaling van het journaal en Terzake als je dat kan. Bevestigd door Zwitserland. Ook het interview met de eigenaar van de busmaatschappij zie je dan, dat maakt ook veel duidelijk.quote:
Oh sorry, niet gelezen. Dan begrijp ik het helemaal niet meerquote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:25 schreef Marie30 het volgende:
[..]
De autopsie heeft al uitgewezen dat er geen oorzaak van medische aard is en ook geen alcohol. Ook is er bevestigd dat er geen aantoonbare tecnische deffecten aan de bus zijn gevonden.
Bron: http://www.knack.be/nieuw(...)le-4000066836494.htmquote:16.20 uur: Autopsie wijst niet op gezondheidsproblemen chauffeur
De buschaufeurs hadden niet gedronken en er was ook geen technisch mankement aan de bus. Uit de autopsie is ook gebleken dat er geen gezondheidsprobelemen waren die een verklaring kunnen bieden voor het ongeval. Dat blijkt uit de eerste resultaten van het onderzoek in Zwitserland over het busongeluk. Dat heeft Tom Coremans, zaakvoerder van Toptours, gezegd tijdens een persconferentie.
Ook van vermoeidheid bij de chauffeurs kan volgens Coremans geen sprake zijn. Op het moment van het ongeval waren ze nog maar één uur aan het rijden en ze waren de avond tevoren in Saint-Luc gearriveerd. Het is overigens nog steeds niet duidelijk wie van beide chauffeurs aan het stuur zat van de autobus. Beide hadden wel grote ervaring met het besturen van een autobus.
Wacht, we hebben om kanker of ren simpele insult te constateren twee weken nodig maar nu is twee dagen meer dan zat, vooooral als ze niet eens kunnen zeggen welke van de twee de chauffeur was? Hilarisch eigenlijkquote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:40 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ja, bekijk een herhaling van het journaal en Terzake als je dat kan. Bevestigd door Zwitserland. Ook het interview met de eigenaar van de busmaatschappij zie je dan, dat maakt ook veel duidelijk.
Weet ik niet meer zeker maar meende geen remsporen. Pers is in tunnel geweest vandaag, dus je vindt dat vast wel ergens in het online nieuws.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik vind ook geen duidelijkheid of er remsporen op de weg zijn gevonden. Zo niet, dan wordt het helemaal vreemd.
Hoezo heb je twee weken nodig om kanker te constateren? Mijn vader viel 13/11neer en op 14/11 zei de neuroloog al dat hij kanker had en max. vijf maanden te leven had. Op 14/04 het volgende jaar, hebben we hem begraven. Op de kop af vijf maanden en die eerste diagnose is in 24 uur gesteld.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wacht, we hebben om kanker te constateren twee weken nodig maar nu is twee dagen meer dan zat, vooooral als ze niet eens kunnen zeggen welke van de twee de chauffeur was? Hilarisch eigenlijk
Thanks, ik had ook al google geopend en dat was de enige site die ik met dat nieuws kon vinden.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:43 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Bron: http://www.knack.be/nieuw(...)le-4000066836494.htm
Ow ok dan nietquote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:47 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Hoezo heb je twee weken nodig om kanker te constateren? Mijn vader viel 13/11/ neer en op 14/11/ zei de neuroloog al dat hij kanker had en max. vijf maanden te leven had. Op 14/04/ hebben we hem begraven. Op de kop af vijf maanden en die eerste diagnose is in 24 uur gesteld.
Trouwens, ik verwacht absoluut niet dat de Zwitsers foute informatie de wereld in gaan sturen. Wat voor baat hebben zij daar ook bij.
Autopsie is niet zo langdurig, je hebt er geen dagen voor nodig.quote:
maar wel goed uitgedrukt , die ellende.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:49 schreef Specularium het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:51 schreef yvonne het volgende:
[..]
Autopsie is niet zo langdurig, je hebt er geen dagen voor nodig.
Als je een toxicologisch rapport wil maken duurt het altijd wel langer toch ? Ik noem maar even een paar voorbeelden: bij de autopsies op Whitney en Amy duurde het ook erg lang voordat ze wisten waar ze aan gestorven waren.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:51 schreef yvonne het volgende:
[..]
Aan remmen zijn ze niet eens toegekomen ws. Als je die reconstuctiefilmpjes ziet zijn ze gaan slingeren door dat de bus de wand raakte. Eerste reactie is bijsturen, niet vol op de rem gaan staan. De chauffeur heeft overgestuurd de andere kant op en is toen gelijk op de muur geknald.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oh sorry, niet gelezen. Dan begrijp ik het helemaal niet meer![]()
Ik vind ook geen duidelijkheid of er remsporen op de weg zijn gevonden. Zo niet, dan wordt het helemaal vreemd.
Ik mag er ook niks van vinden maar ik verbaas me er nogal over, zeker als niet zo snel te achterhalen was wie van de twee achter het stuur zat. Dat lijkt wat te zeggen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:51 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik ken er helemaal niets van, maar misschien zijn ze geslipt... en dan mag je ook helemaal niet remmen...?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:56 schreef Rica het volgende:
[..]
Aan remmen zijn ze niet eens toegekomen ws. Als je die reconstuctiefilmpjes ziet zijn ze gaan slingeren door dat de bus de wand raakte. Eerste reactie is bijsturen, niet vol op de rem gaan staan. De chauffeur heeft overgestuurd de andere kant op en is toen gelijk op de muur geknald.
Ja, maar als je bijstuurt knal je toch niet opeens twee rijstroken over naar de andere muur zonder onderweg door te hebben dat je iets te ver doorstuurt? Je ziet dan toch dat je verkeerd gaat?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:56 schreef Rica het volgende:
[..]
Aan remmen zijn ze niet eens toegekomen ws. Als je die reconstuctiefilmpjes ziet zijn ze gaan slingeren door dat de bus de wand raakte. Eerste reactie is bijsturen, niet vol op de rem gaan staan. De chauffeur heeft overgestuurd de andere kant op en is toen gelijk op de muur geknald.
Precies op die hoek. Het had niet slechter kunnen treffen.
Dat zou kunnen, maar geslipt op wat? Een plas olie of iets dergelijks moet toch meteen opvallen bij een onderzoek lijkt me.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:57 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ik ken er helemaal niets van, maar misschien zijn ze geslipt... en dan mag je ook helemaal niet remmen...?
True... Ik heb dan ook echt geen idee.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:04 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar geslipt op wat? Een plas olie of iets dergelijks moet toch meteen opvallen bij een onderzoek lijkt me.
Bus raakt de muur en zwengt naar links, chauffeur draait in een paniekreactie als een gek aan het stuur om de bus weer recht te krijgen en toen was het al voorbij. Er is verder nergens tijd voor geweest denk ik.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:03 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ja, maar als je bijstuurt knal je toch niet opeens twee rijstroken over naar de andere muur zonder onderweg door te hebben dat je iets te ver doorstuurt? Je ziet dan toch dat je verkeerd gaat?
Die foto's staan hier in het huis van de stad bij het rouwregister. Daar hebben ze die dus van. Het Nieuwsblad heeft op haar voorpagina vanmorgen ook een foto van elk slachtoffer gepubliceerd (de Sun was dus al niet eerst zoals ze bewerenquote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:05 schreef DjinN het volgende:
Op de site van TheSun staat ook een nieuwsbericht over de busramp.
Ik weet niet of ik nou kwaad moet worden, of kippenvel moet krijgen omdat ze foto's van de kinderen erop hebben gezet
De namen van de chauffeurs staan er ook bij![]()
http://www.thesun.co.uk/s(...)l-crash-victims.html
Juh, en aangezien TheSun best graag aan riooljournalistiek doet vraag ik me ook af of hun daadwerkelijk toestemming hadden de foto's + namen van de chauffeurs erbij te zettenquote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:10 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Die foto's staan hier in het huis van de stad bij het rouwregister. Daar hebben ze die dus van. Het Nieuwsblad heeft op haar voorpagina vanmorgen ook een foto van elk slachtoffer gepubliceerd (de Sun was dus al niet eerst) De ouders van de slachtoffers hebben een bericht verspreid dat ze het ongehoord vinden dat Het Nieuwsblad die foto's zonder toestemming publiceerde. De traumapsycholoog die hier in Lommel betrokken is, nam de redactrice van Het Nieuwsblad zwaar onder vuur in Terzake.
Tsja, ik vind het toch wel erg vreemde reactie voor een ervaren chauffeur. Maar goed, het kan wel en de andere opties zijn ook onwaarschijnlijkquote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:09 schreef Rica het volgende:
[..]
Bus raakt de muur en zwengt naar links, chauffeur draait in een paniekreactie als een gek aan het stuur om de bus weer recht te krijgen en toen was het al voorbij. Er is verder nergens tijd voor geweest denk ik.
Vast niet.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:12 schreef DjinN het volgende:
[..]
Juh, en aangezien TheSun best graag aan riooljournalistiek doet vraag ik me ook af of hun daadwerkelijk toestemming hadden de foto's + namen van de chauffeurs erbij te zetten
Afgaande op dat reconstructiefilmpje idd. Misschien de laatste paar meter nog geremd, dat zou kunnen maar als ze ontbreken vind ik het niet zo vreemd. Blijf het veel vreemder vinden dat daar zo'n rare hoek in de muur zat. Die muur staat haaks op het verkeer. Het is nog een vrij nieuwe tunnel ook.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Tsja, ik vind het toch wel erg vreemde reactie voor een ervaren chauffeur. Maar goed, het kan wel en de andere opties zijn ook onwaarschijnlijk
En zij schrijven dan weer dat een docent een DVD zou verwisselen, en dat de chauffeur mogelijk daarbij geholpen zou kunnen hebben. Klinkt al iets logischer, maar ik denk dan toch dat de bijrijder in dat geval die hulp zou bieden, en niet degene die achter het stuur zit. Het blijft speculeren.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:20 schreef Rica het volgende:
[..]
Afgaande op dat reconstructiefilmpje idd. Misschien de laatste paar meter nog geremd, dat zou kunnen maar als ze ontbreken vind ik het niet zo vreemd. Blijf het veel vreemder vinden dat daar zo'n rare hoek in de muur zat. Die muur staat haaks op het verkeer. Het is nog een vrij nieuwe tunnel ook.
--
Daily Mail heeft ze ook foto's van de kinderen op de voorpagina: http://www.dailymail.co.uk/home/index.html
Oh, okee. Dan heeft hij dus twee keer de rechterwand geraakt? Dat maakt de zaak weer iets anders natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:24 schreef Marie30 het volgende:
Rica en Fluitb. ik hoorde op het journaal dat de bus de linkse tunnelwand niet raakte zoals eerder gedacht werd. Heb een linkje voor jullie gezocht: http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20120315_261
En er is ook al gezegd dat de kinderen dat niet konden gezien hebben. Zijn dubbeldekkerbussen, kinderen zitten boven, chauffeur beneden waar die dvd console is. Volgens mij heeft nog geen enkele officiële instantie bevestigd dat één van de kinderen dat dvd-verhaal daadwerkelijk verteld heeft. Misschien is het wel een gerucht, door iemand in de wereld geholpen... Kan allemaal.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:25 schreef Tayu het volgende:
[..]
En zij schrijven dan weer dat een docent een DVD zou verwisselen, en dat de chauffeur mogelijk daarbij geholpen zou kunnen hebben. Klinkt al iets logischer, maar ik denk dan toch dat de bijrijder in dat geval die hulp zou bieden, en niet degene die achter het stuur zit. Het blijft speculeren.
"it was claimed the driver may have been helping a teacher change a DVD moments before the tragedy."
Slaap lekkerquote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Oh, okee. Dan heeft hij dus twee keer de rechterwand geraakt? Dat maakt de zaak weer iets anders natuurlijk.
Maar goed, ik ga maar eens slapen.
Het is een normale touringcar, geen dubbeldekker, en ook niet met een "aquarium" (een onderliggend zittersgedeelte aan de achterkant van de bus, waarbij de zitplekken daarboven ook iets hoger liggen dan normaal). Maar ook in een normale touringcar zitten de passagiers altijd hoger dan de chauffeur. Het wisselen van een DVD zou te zien kunnen zijn als iedereen netjes op zijn plek zou zitten (want de DVD speler ligt precies in het verlengde van het dan lege gangpad). Maar in de praktijk, wordt dat zicht op dit soort reisjes meestal verstoord door een leerkracht die op het trapje in het gangpad gaat zitten (mooi uitzicht, lekker kletsen met de chauffeurs maar belangrijker nog toegang hebben tot de microfoon zodat je de kids meteen kunt toespreken wanneer dat nodig is).quote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:31 schreef Marie30 het volgende:
[..]
En er is ook al gezegd dat de kinderen dat niet konden gezien hebben. Zijn dubbeldekkerbussen, kinderen zitten boven, chauffeur beneden waar die dvd console is. Volgens mij heeft nog geen enkele officiële instantie bevestigd dat één van de kinderen dat dvd-verhaal daadwerkelijk verteld heeft. Misschien is het wel een gerucht, door iemand in de wereld geholpen... Kan allemaal.
Wat vreemd. Misschien toch een mechanisch mankement geweest dan? Het is afwachten of ze ooit de echte oorzaak boven water krijgen denk ik.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:24 schreef Marie30 het volgende:
Rica en Fluitb. ik hoorde op het journaal dat de bus de linkse tunnelwand niet raakte zoals eerder gedacht werd. Heb een linkje voor jullie gezocht: http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20120315_261
Wellicht toch een klapband..?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 02:21 schreef Rica het volgende:
[..]
Wat vreemd. Misschien toch een mechanisch mankement geweest dan? Het is afwachten of ze ooit de echte oorzaak boven water krijgen denk ik.
Het kan natuurlijk ook 'gewoon' een onnodig en dom ongeluk zijn, zoals die iedere dag gebeuren..het gebeurt allemaal in een fractie van een seconde..het gebeurt en je tracht in één miliseconde je fout te herstellen, maar...te laat..quote:Op vrijdag 16 maart 2012 02:36 schreef Tayu het volgende:
Een klapband zou meteen geconstateerd zijn. Net zoals de snelheid gemakkelijk af te lezen is aan de tachograafschijf (als die nog intact teruggevonden is).
Ik vind de eerdere uitspraak dat uit de autopsie zou blijken dat er geen medische oorzaak zou zijn, wel voorbarig. Misschien is er geen sprake geweest van een hartaanval, maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijke oorzaken waardoor iemand ineens onwel zou kunnen worden die niet zo gemakkelijk uit te sluiten zijn. Bijvoorbeeld zoiets als een simpele kramp of syncope.
Ben jij er ook bij geweest gisteren ?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:33 schreef Marie30 het volgende:
Zo zag 't Stekske er vanavond uit:
[ afbeelding ]
Dat filmpje ook waar ze de (pete)ouders van een mogelijk slachtoffer proberen te 'interviewen', bah. Britse rioolpersquote:Op vrijdag 16 maart 2012 09:53 schreef RamboDirk het volgende:
http://www.thescottishsun(...)e-in-Swiss-alps.html
the sun mag gewoon een foto van de kinderen plaatsen?
http://i.imgur.com/h1v1z.jpg
De Engelse variant van de Metro heeft ook foto's van de kinderen gepubliceerd. Ik moest bijna jankenquote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:10 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Die foto's staan hier in het huis van de stad bij het rouwregister. Daar hebben ze die dus van. Het Nieuwsblad heeft op haar voorpagina vanmorgen ook een foto van elk slachtoffer gepubliceerd (de Sun was dus al niet eerst zoals ze beweren) De ouders van de slachtoffers hebben een bericht verspreid dat ze het ongehoord vinden dat Het Nieuwsblad die foto's zonder toestemming publiceerde. De traumapsycholoog die hier in Lommel betrokken is, nam de redactrice van Het Nieuwsblad zwaar onder vuur in Terzake.
quote:Vlag halfstok op stadhuis Rotterdam
Op het stadhuis van Rotterdam hangt vrijdag de vlag half stok uit medeleven voor de slachtoffers van het busongeluk van dinsdagavond in Zwitserland.
Bij het busongeluk kwamen 28 mensen om het leven, onder wie 22 kinderen. Zes daarvan kwamen uit Nederland.
In België is vrijdag een dag van nationale rouw. De vlaggen hangen halfstok en om elf uur wordt een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis aan de slachtoffers. Uit medeleven zet de RET in Rotterdam al het openbaar vervoer op dat moment ook een minuut stil. In Nederland hangen de vlaggen op alle rijksoverheidsgebouwen halfstok
Misschien was de 2e chauffeur wel koffie aan het halen in het midden van de bus en een praatje aan het maken met een stel blije maar vermoeide kids..quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:01 schreef Tayu het volgende:
Lang geleden werkte ik als reisleidster bij een bekende touringcaronderneming. Dat de chauffeur zelf een cd zou verwisselen terwijl hij een bijrijder naast zich heeft zitten, is ondenkbaar.
Net zo onwaarschijnlijk is het dat de bijrijder door de bus zou hebben gelopen om te checken of iedereen zijn gordel wel om heeft. Wanneer je met een schoolklas plus docenten reist, zijn het de docenten die daarop toezien. En geloof me, dat doen die docenten ook! Zij zijn immers verantwoordelijk voor de kinderen gedurende de reis.
Gvdquote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:19 schreef Laysa het volgende:
Geen idee of deze al geplaatst is:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)en-niet-alleen.dhtml
Tranen in mijn ogen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:19 schreef Laysa het volgende:
De bus zal waarschijnlijk wel een digitale tacho hebben, dat ding moet wel helemaal naar de klote zijn wil je de geheugenchip slopen.. Volgens mij hebben ze ook al vrij snel vastgesteld dat de bus niet te snel reed, wat er op zou duiden dat ze em toch uit hebben kunnen lezen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 02:36 schreef Tayu het volgende:
Een klapband zou meteen geconstateerd zijn. Net zoals de snelheid gemakkelijk af te lezen is aan de tachograafschijf (als die nog intact teruggevonden is).
Ik vind de eerdere uitspraak dat uit de autopsie zou blijken dat er geen medische oorzaak zou zijn, wel voorbarig. Misschien is er geen sprake geweest van een hartaanval, maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijke oorzaken waardoor iemand ineens onwel zou kunnen worden die niet zo gemakkelijk uit te sluiten zijn. Bijvoorbeeld zoiets als een simpele kramp of syncope.
Respect voor de reddingswerkers idd!quote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:19 schreef Laysa het volgende:
quote:
quote:
ik heb ook mijn ogen niet droog gehouden bij lezen van dit artikel....het grijpt me sowieso enorm aan...Net ook met die 1 minuut stiltequote:
Dat is nou maar eenmaal Engeland, sensatiejournalistiek.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 09:53 schreef RamboDirk het volgende:
http://www.thescottishsun(...)e-in-Swiss-alps.html
the sun mag gewoon een foto van de kinderen plaatsen?
http://i.imgur.com/h1v1z.jpg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |