abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109117538
Zeven Nederlandse kinderen omgekomen
Laatste update: 15 maart 2012 00:31

BRUSSEL - Er zijn zeven Nederlandse kinderen overleden als gevolg van het busongeval in het Zwitserse Sierre. Dit is woensdag door politiecommissaris Christian Varone bekendgemaakt tijdens een persconferentie.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag heeft dit inmiddels ook bevestigd. In totaal zijn er 28 doden gevallen, onder wie 22 kinderen en zes volwassenen. Ook zijn er 24 gewonden.
Aan boord van de rampbus zaten tien Nederlandse kinderen. Negen van hen zaten op een basisschool in Lommel. Het andere Nederlandse kind op een school in Heverlee, vlakbij Leuven. Drie Nederlandse kinderen zijn gewond geraakt.
Bijna alle gewonden zijn geïdentificeerd. Twee van hen nog niet. Zij liggen in coma.

Het ongeluk gebeurde dinsdagavond laat in een tunnel in in de gemeente Sierre, in de buurt van Sion. Dit ligt in de Alpen in Franstalig Zwitserland. De bus reed niet te hard, zei onderzoeksrechter Olivier Elsig woensdag tijdens de persconferentie. Ook kan worden uitgesloten dat er een ander voertuig betrokken was bij het ongeluk.
De kinderen droegen hun gordels. Maar de klap van het ongeval was zo groot dat ook de gordels geen soelaas konden bieden.

Verder was de weg in goede staat en lag er geen water of een andere vloeistof op het wegdek. Wat de oorzaak van het ongeluk wel is, is nog niet vastgesteld.
De slachtoffers waren op de terugweg van een skivakantie in de vallei Val d'Anniviers, een toeristische trekpleister.

Onderzoek richt zich nu op drie hypothesen. Er wordt onderzocht of er een technisch mankement was aan de bus. Daar naast wordt gekeken of de chauffeur een gezondsheidsprobleem had.
Er zal een autopsie worden uitgevoerd. En als laatste zal er ook gekeken worden of het ongeval mogelijk veroorzaakt is door een menselijke fout. ''We onderzoeken deze mogelijkheid altijd'', zo zei de onderzoeksrechter.

Volgens Kris Verduyckt, wethouder van de gemeente Lommel, zal de identiteit van de overleden kinderen in overleg met de ouders alleen bekend worden gemaakt aan de officiële instanties, niet aan de pers.
Verduyckt maakte tijdens een persconferentie wel de identiteit van twee overleden volwassen bekend: een 54-jarige leerkracht van de hoogste klas en een 38-jarige administratief medewerkster die als begeleidster mee op de skivakantie was.

"Een ramp van deze omvang is voor ons ongekend. We leven enorm mee met de gezinnen. We voelen ook dat de samenleving hier in Lommel dat ook doet", aldus Verduyckt.

Premier Elio Di Rupo heeft een nationale dag van rouw afgekondigd in België in verband met de busramp. In Leuven wordt woensdagavond een wake gehouden voor de slachtoffers. Scholen in heel België worden opgeroepen om vrijdag een minuut stilte te houden voor de slachtoffers van het busongeluk. Di Rupo had het over een dramatische dag. ''Er zijn geen woorden voor.'' De premier bedankte de Zwitserse autoriteiten voor hun inzet. ''Bewonderenswaardig, want dit werk moet zwaar geweest zijn.''

Di Rupo heeft woensdagavond samen de Zwitserse president Eveline Widmer-Schlumpf bloemen gelegd in de tunnel waar een busongeluk eerder op de dag het leven kostte aan 28 mensen. Ze stonden enige tijd stil bij de muur waar de bus tegenaan was gereden.
Di Rupo werd vergezeld door een aantal andere Belgische kabinetsleden. Pieter De Crem (Defensie), Steven Vanackere (vicepremier) en Kris Peeters (de Vlaamse minister-president) maakten deel uit van het kleine gezelschap.
Volgens een verslaggever van het Belgische persbureau Belga was de delegatie erg aangedaan.

Zes lichtgewonde kinderen van het busongeluk in Zwitserland mogen mogelijk woensdag nog, of uiterlijk donderdag het ziekenhuis verlaten. Ze liggen in een ziekenhuis in Viege, ongeveer 30 kilometer van Sierre.

Bron: nu.nl

Animatie van de crash;

-------------------------
Hier weer verder.

[ Bericht 43% gewijzigd door Adolecens op 15-03-2012 11:53:34 ]
Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:12:03 #2
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_109117580
quote:
2s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:01 schreef Adolecens het volgende:

[..]

Heel hypocriet maar dat is "ver van je bed"

Als ditzelfde ongeluk zich voor had gedaan in de V.S. met Amerikaanse kinderen was het hier ook minder groot nieuws en ook minder aangrijpend.
Zie daar je eigen verharding al.

Maar als er een aanslag is in een moslimland staat het nog verder van je weg. Maar als er een aanslag is in Amerika dan komt het ineens dichtbij want dat is dan een aanslag op de Westerse wereld en dus indirect op jou. Maar als daar een bus vol kinderen verongelukt is het ver van je bed.

Zo eigenaardig zit zoiets dus.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:12:39 #3
42366 Staal
pi_109117588
Overigens moet ik persoonlijk wel even zeggen dat ik het net zo afschuwelijk vind om een bus vol kinderen of mensen verongelukt te lezen. Ik vind dat echt heel naar.
Over de zwarte kindertjes met bolle hongerbuikjes ben ik bijna immuun geworden. Het is naar om zo'n arm kind te zien en ja dan word ik even een minuut nijdig op de regeringen van die landen maar wakker liggen. Nee. Gehard inmiddels en ik kan zelf niets doen om het te veranderen. Onmenselijk eigenlijk.
Als zulke kinderen hier in de straat zouden staan zou ik ze allemaal in huis halen en eten geven.
Un certain jeune homme
pi_109117607
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:12 schreef Staal het volgende:

[..]

Zie daar je eigen verharding al.

Maar als er een aanslag is in een moslimland staat het nog verder van je weg. Maar als er een aanslag is in Amerika dan komt het ineens dichtbij want dat is dan een aanslag op de Westerse wereld en dus indirect op jou. Maar als daar een bus vol kinderen verongelukt is het ver van je bed.

Zo eigenaardig zit zoiets dus.
Dat zeg ik toch ook..?!
pi_109117610
Beetje stompzinnig om een politieke discussie over de rug van dode kinderen te houden
pi_109117623
quote:
Overigens moet ik persoonlijk wel even zeggen dat ik het net zo afschuwelijk vind om een bus vol kinderen of mensen verongelukt te lezen. Ik vind dat echt heel naar.
Over de zwarte kindertjes met bolle hongerbuikjes ben ik bijna immuun geworden. Het is naar om zo'n arm kind te zien en ja dan word ik even een minuut nijdig op de regeringen van die landen maar wakker liggen. Nee. Gehard inmiddels en ik kan zelf niets doen om het te veranderen. Onmenselijk eigenlijk.
Als zulke kinderen hier in de straat zouden staan zou ik ze allemaal in huis halen en eten geven.
Geef je adres eens..
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:16:03 #7
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_109117625
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2012 00:58 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ik ken wel een paar Ambulanceverpleegkundigen en die kunnen maar moeilijk wennen aan trauma's en of dood bij kinderen. Gaat ze vaak niet in de koude kleren zitten. Bij volwassenen en ouderen hebben ze over het algemeen minder last en vaak hebben ze ook nog pik zwarte humor als het ouderen aangaat.
Kinderen en dan ook nog zoveel, natuurlijk komt dat harder aan. Dit is nogal extreem.

Dat van die zwarte humor ken ik ja. Dat is een beetje op de grens van beroepsdeformatie als je het mij vraagt. Broodnuchter blijven is één, grapjes maken over hoe iemand erbij ligt.. :X
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:16:56 #8
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_109117639
quote:
Ik wil ze ook wel eten geven, maar dan moet ik er miljoenen overslaan, dus dat gaat niet in mijn eentje. }:|
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:17:45 #9
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_109117650
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:16 schreef Rica het volgende:

[..]

Kinderen en dan ook nog zoveel, natuurlijk komt dat harder aan. Dit is nogal extreem.

Dat van die zwarte humor ken ik ja. Dat is een beetje op de grens van beroepsdeformatie als je het mij vraagt. Broodnuchter blijven is één, grapjes maken over hoe iemand erbij ligt.. :X
Relativering om het van je af te zetten lijkt me.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
pi_109117654
OP even geactualiseerd.
pi_109117671
Je kunt niet de hele wereld redden..als het goed is probeer je de mensen in je omgeving te helpen, maar zelfs daarin schiet nog menigeen te kort..
Meevoelen/meeleven is naar mijn gevoel al een stap in de goede richting..
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:28:10 #12
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_109117726
Is die bus bij het begin van de tunnel tegen de buitenkant aangereden oid?
Met zo'n schadepost heeft hij harder dan 100 gereden iig. (weet trouwens niet wat de snelheid daar mag zijn op dat punt).
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:29:36 #13
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109117741
Ik hoop iig dat de pers de komende dagen een beetje netjes omgaat met de familie van de chauffeurs en het berdijf waarvoor ze reden..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:30:34 #14
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109117749
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:28 schreef TheThirdMark het volgende:
Is die bus bij het begin van de tunnel tegen de buitenkant aangereden oid?
Met zo'n schadepost heeft hij harder dan 100 gereden iig. (weet trouwens niet wat de snelheid daar mag zijn op dat punt).
Een bus kán niet harder dan 100km/u (behalve als ie bergafwaarts gaat), daarnaast is uit onderzoek al gebleken dat de bus zich aan de snelheid (100km/u) hield :{
It's Time To Shine
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:30:52 #15
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_109117752
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:29 schreef qu63 het volgende:
Ik hoop iig dat de pers de komende dagen een beetje netjes omgaat met de familie van de chauffeurs en het berdijf waarvoor ze reden..
Ik weet niet welk bedrijf dat is hoor dus dat zal wel loslopen.
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:30:52 #16
42366 Staal
pi_109117753
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:15 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Geef je adres eens..
Heeft geen zin i.v.m. gesloten grenzen. We hebben al problemen genoeg binnen zgn. Europa.

Als mens zou ik iedereen helpen die hulp nodig heeft. Maar het is niet aan mij. Ik moet geld storten om mijn schuldgevoel over zaken af te kopen. Dat werk dus.
Un certain jeune homme
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:32:36 #17
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_109117774
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:30 schreef Staal het volgende:

[..]

Heeft geen zin i.v.m. gesloten grenzen. We hebben al problemen genoeg binnen zgn. Europa.

Als mens zou ik iedereen helpen die hulp nodig heeft. Maar het is niet aan mij. Ik moet geld storten om mijn schuldgevoel over zaken af te kopen. Dat werk dus.
Ik heb geen idee of dat geld überhaupt goed gebruikt wordt dus doe ik dat nieteens.
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:32:45 #18
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109117776
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:30 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Ik weet niet welk bedrijf dat is hoor dus dat zal wel loslopen.
Het staat op de bus en is in de Belgische media volop genoemd..
It's Time To Shine
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:36:36 #19
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_109117802
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:32 schreef qu63 het volgende:

[..]

Het staat op de bus en is in de Belgische media volop genoemd..
Oh ik heb voor het laatst aan het begin van de avond wat berichten gelezen die toen nog wat summiere info bevatten.
pi_109117823
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:17 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Relativering om het van je af te zetten lijkt me.
Onzin @STuxx..'mensen' die op dit moment al ' grapjes' over dit soort ellende menen te moeten maken, hebben waarschijnlijk nog nooit zélf iets meegemaakt wat de grond onder je voeten wegslaat
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:40:41 #21
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_109117840
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:39 schreef Maron het volgende:

[..]

Onzin @STuxx..'mensen' die op dit moment al ' grapjes' over dit soort ellende menen te moeten maken, hebben waarschijnlijk nog nooit zélf iets meegemaakt wat de grond onder je voeten wegslaat
Dat moet jij weten dat je het onzin vindt.
pi_109117915
:?
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:40 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Dat moet jij weten dat je het onzin vindt.
Wat klets je nou.. ik val jou niet aan hoor Tuxx, ik stel alleen dat mensen die (slechte)grapjes over dit soort ellende maken, waarschijnlijk zélf nooit iets negatiefs meegemaakt hebben..
Sorry hoor ..ben het meestal met je eens..
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:51:07 #23
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_109117942
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:48 schreef Maron het volgende:
:?

[..]

Wat klets je nou.. ik val jou niet aan hoor Tuxx, ik stel alleen dat mensen die (slechte)grapjes over dit soort ellende maken, waarschijnlijk zélf nooit iets negatiefs meegemaakt hebben..
Sorry hoor ..ben het meestal met je eens..
Ik doelde ook op ambulancemedewerkers waar het over ging, die worden daar steeds mee geconfronteerd. Dan kan het helpen om stomme grapjes te maken, zodat je het niet mee naar huis neemt oid.
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:56:49 #24
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_109117991
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:30 schreef qu63 het volgende:

[..]

Een bus kán niet harder dan 100km/u (behalve als ie bergafwaarts gaat), daarnaast is uit onderzoek al gebleken dat de bus zich aan de snelheid (100km/u) hield :{
Lol, welke planeet leef jij? Een oude afgetrapte touringcar kan misschien niet harder dan 100, de nieuwe gaan daar met gemak overheen. 120 is geen enkel probleem, en de betere merken komen zelfs tot 150 (niet dat het plezierig is zo hard te rijden met een dweil).
Wat ik dan wel frappant vind is dat die bus dus met 100km/u die tunnel in mag vlammen. Meestal zit daar wel een restrictie aan van 80.
pi_109118022
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 01:51 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Ik doelde ook op ambulancemedewerkers waar het over ging, die worden daar steeds mee geconfronteerd. Dan kan het helpen om stomme grapjes te maken, zodat je het niet mee naar huis neemt oid.
Okay, ja zo bedoel je het dus..sorryTuxx..die medewerkers hebben het zwaarder dan wij ons kunnen voorstellen..alle respect daarvoor btw..zou niet in hun schoenen willen staan..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')