abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 september 2000 @ 09:49:05 #1
4210 Joe Gain
Is you, or is you ain't??
pi_329432
Buitenlander

Ik ben een buitenlander.
Op mijn 17e kwam ik erachter dat ik dat al eigenlijk mijn hele leven was, ik had er alleen nooit bij stilgestaan.
Hoewel ik in Nederland ben geboren, ben ik een buitenlander.
Ik heb 8 jaar in een gebied gewoond dat een kolonie van Nederland was, maar toch ben ik een buitenlander.
Nadat ik dus vanuit Suriname wegens de Decembermoorden gelukkig door Nederland opgenomen kon worden, is mijn leventje hier weer verder gegaan.
Ik heb 16 jaar in Utrecht gewoond. Tussen de mensen. Als klein jongetje zijn het nog mensen, pas later worden het Turken, Marokkanen en Nederlanders.
Nooit echt mijn best gedaan op school, bezig geweest te wennen aan de nieuwe wereld waar ik terechtgekomen was. Ook nog eens jezelf ontdekken, puberteit, alles was compleet.
Maar ach , ik leidde mijn leven net als ieder ander.
Keerpunt kwam toen iemand na een leuk gesprek op mijn 17e tegen me zei: " Goh Joe,..je spreekt best goed Nederlands voor een buitenlander!"
Kwam als een schok. Ik werd binnen een nanoseconde gescheiden van een hele samenleving. Ik werd voor een gulden met een kermis-grijparm uit mijn vertrouwde bak geplukt en apart gehouden.
Een buitenlander? Ik? Ik snapte er eerst niets van. Totdat ik mijzelf begon te plaatsen naast andere ( blanke? ) mensen. Verhip, ze heeft gelijk gehad, ik was inderdaad niet helemaal authentiek. Ik had inderdaad krulletjes, niet van die kleine, maar toch, het waren duidelijk krullen. Wat bespeur ik daar? Inderdaad, om met een onomatopee te spreken, Joe heeft ook een licht Chihuahua-accent. Die jaren Suriname zijn hem toch niet in de koude kleren gaan zitten.
Tja, daar stond ik dan, een kersverse buitenlander van 17. Weer de wereld opnieuw ontdekken. Opnieuw, terwijl ik toch dacht dat ik de wereld als mijn broekzak kende op mijn puber-17e.

Nu was ik dus een buitenlander. Hoe doe je dat? Hoe gedraagt een buitenlander zich eigenlijk? Als nederlander vond ik het toch makkelijk, gewoon doen wat iedereen deed, maar nu, ja nu werden er opeens toch dingen van me verwacht. Eens even zien. Ik scheer me niet, want nu lijk ik immers veel te netjes. En oh, mijn kleding is ook niet bepaald representatief voor een buitenlander. Weg met die Arrowshirts en Ralph Lauren overhemden. Australian here we come! Vaarwel van Bommeltjes van me, we hebben het mooi gehad samen, nou kom maar op met die AirMax-jes. Oh ja, veel kokosvet in mijn haar. De illusie is compleet, de identiteitscrisis in volle bloei. Jaren van intense haat en frustratie volgen, “weet je”.

Self-fulfilling prophecy, is dat niet die mooie theorie die vertelt dat mensen (1) een verwachting van een bepaald persoon hebben, waardoor die verwachting invloed (2) heeft op hun gedrag naar die persoon, met als gevolg dat die persoon (3) zich consistent naar die verwachting gaat gedragen?
In begrijpelijk Nederlands houdt dat dus in dat mensen een verwachting van een buitenlander hebben, en de buitenlander gaat zich daarnaar gedragen, simpelweg om aan de verwachting te kunnen voldoen. De verwachting te kunnen voldoen, de verwachting te kunnen voldoen.
Wacht even,…… ik ben wat op het spoor. Stel nou dat ik NIET aan die verwachting voldoe, ben ik dan ook geen buitenlander meer?
We nemen de proef op de som. Ik begin mij weer te gedragen, zeg :“Dag” tegen oude mevrouwtjes met handtasjes in plaats van :” HIER MET DIE HANDTAS!”
Probeer mijn gebrekkige accent de kast in te doen, en te spreken zoals ik altijd eigenlijk sprak, beschaafd Nederlands met inderdaad af en toe een bekakte “ R”. Ga weer netjes naar school, ditmaal universiteit. IQ-test wijst uit dat ik behoorlijk slim ben ( voor een buitenlander). Op straat blijk ik ook nog iets geleerd te hebben wat andere klasgenootjes in geen of mindere mate hebben. Levenservaring. Het vermogen om mensen naar waarde in te schatten en ze ook in hun waarde te laten. Dat is iets wat je moet leren, ik val dus van de ene leerschool in de andere. Krijg ook nog eens naast mijn studie een geweldige carriere, een geweldige vriendin en luxe.

Tja, daar stond ik dan, een kersverse gekleurde nederlander van 24. Weer de wereld opnieuw ontdekken. Ditmaal tegen alle verwachtingen in.
Een moment herinner ik mij nog goed. Het was net als het spel, kruis aan wat hier niet klopt.
Ik in nette kleding (x), in een BMW Cabrio(x), met een blanke vriendin(x), Marco Borsato uit de speakers(x), met op de achterbank een gitaar(x), zoevend over de snelweg terwijl mijn vriendin mij liefkozend over mijn bolletje aait (x), op weg naar een vakantieverblijf(x) in Zwitserland(x). Mensen die ons zagen snapten het niet. Pure cognitieve dissonantie.

En nu? Ach, ik zal waarschijnlijk mijn hele leven moeten blijven vechten, dit maal niet op straat, maar in het dagelijks leven. Zal ik in staat zijn mensen te overtuigen van mijn goede bedoelingen en kwaliteiten? Zullen mensen tegen alle verwachtingen in willen geloven dat ik gewoon een aardige jongen ben die echt gek is op boerenkool met worst, simpelweg omdat ik er net als hen mee opgegroeid ben(x)? En ja, ik kan het niet ontkennen en wil het ook niet, ik ben bruin, niet blank, zwart, donker, anders. Een buitenlander.

Wil iemand mij vertellen wat ik nog moet doen om in dit prachtige land te mogen blijven?

[Dit bericht is gewijzigd door Joe Gain op 10-09-2000 10:08]

*No animals were harmed during the posting of this post*
pi_329445
Wie zegt dat je weg moet?
Faat zei: Nee hoor, ik heb áltijd roze borstjes
  donderdag 7 september 2000 @ 10:12:59 #3
2519 Catkin
een heel onschuldig meisje....
pi_329446
Er zijn toch wel meer "buitenlanders" die erg verwesterd zijn en die zich gedragen als "nedelanders" (of dat ook zijn, omdat ze de nederlandse identiteit hebben)... Ik vind dat geen probleem, goed juist!
Groetjes
Femke
You know everything about her, but don't know her at all!
  vrijdag 8 september 2000 @ 00:51:16 #4
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_331191
Ik zat er laatst over na te denken. Dat ik het van mijzelf eigenlijk wel er vond dat ik als ik een Turkse man op een fiets tegenkwam gelijk in m'n hoofd het opkomt van "Hey, dat is een Turkse man, op een fiets..." Verder niks beledigends, maar dat betekend dat ik wel onderscheid maak.

Maar...Het ligt net aan de manier hoe je handelt met andere mensen. Bij mij op school zitten er 2 Chinese mensjes in de klas, die veel met Chinezen optrekken en ook Chinees praten enzovoorts. Daarnaast zit er ook een donkergekleurde jongen in de klas. Die praat gewoon Nederlands, doet gewoon mee en is precies zoals jij verwoord dat jij bent. En hij is Nederlands voor me, een goede gozer, een hele goede gozer zelfs...Ik denk zelfs de beste van de hele klas waar ik inzat, hoewel ik 'm niet echt ken...

Ik vind dat als je in Nederland bent, dan moet je je mengen met de mensen hier. En niet een overgroot deel dat in een Nederlandse groep zit, en daar een paar kleine Turkse, Marokkaanse en Surinaamse groep bij, waar iedereen z'n eigen taal spreekt.

Als ik jou zou tegenkomen zou ik je ook niet als autochtoon zien...Betekend niet dat ik jou niet accepteer...Als jij mij ziet dan zou je mij ook als dikke gozer zien....Sjah...that's life...Als ik je een tijdje beter ken in het echt zou ik jou echt niet meer als een allochtoon zien, dan ben je gewoon (waarschijnlijk) een zeer goeie, eerlijke en aardige gozer waar ik waarschijnlijk een hele hoop van kan leren...

vrijdag 8 september 2000 @ 01:07:34 #5
5457 Cardan
I think i'm paranoid
pi_331212
Voor een MENS schrijf je buitengewoon boeiend Joe!
Sta niet stil bij het feit dat je een ander tintje heb als de mensen die je erop aanspreken.

Dat een " buitenlander" (???) zich aan MOET passen vind ik al helemaal belachelijk.
Je moet doen wat je wilt en waar jij je lekker bij voelt, en ik kan me dan ook niet helemaal vinden in het woordje MOET wat Twi gebruikt.Ook het bij het woord allochtoon wordt ik lichtelijk onpasselijk.Waarom die titels als je het over MENSEN! hebt Twi????

Daarbij vind ik het woord " buitenlander" altijd een zwaar beladen woord. Om 1 of andere reden valt dat woord niet lekker bij mij.

De AARDE is VAN iedereen, en alles wat leeft hoort daar, dus NIEMAND is( of verdient) het woord" buitenlander" omdat dat meestal toch een negatieve bijsmaak heeft.

Wees trots op wie en wat je bent Joe, en nogmaals, sta niet stil bij anderen die je erop menen te moeten wijzen dat je buitenkant niet lijkt op hen.

[Dit bericht is gewijzigd door Cardan op 08-09-2000 01:08]

vrijdag 8 september 2000 @ 01:18:40 #6
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_331225
Geef jij mij maar eens een ander woord om het "verschil" tussen iemand die afkomstig is uit het land waar hij/zij nu aanwezig is of juist niet aan te geven.

En ja, wat moet ik zeggen op dat "moeten"...als iemand naar Nederland toe komt, maar het vertikt om Nederlands te leren, dan vind ik toch wel dat hij/zij zich MOET schamen...Want als je niet op vakantie bent ergens, maar er permanent woont, vind ik dat je de taal die gesproken wordt in het land waar je woont machtig moet zijn. Als ik naar Spanje verhuis zal ik ook Spaans moeten leren. Simple as that...Dan ga ik niet de Nederlander uithangen die zichzelf wil zijn en daarom maar vind dat alle Spanjaarden Nederlands moeten leren.

De grote kunst van het overleven is aanpassing...Zolang je je kan aanpassen, zal het je in je leven veel gemakkelijker vergaan...Als de mens zich niet zo makkelijk kon aanpassen aan de fysieke omstandigheden hier op aarde, zouden we nooit zo'n succesvol diersoort zijn geweest...

Ja, het is fout dat ik het zeg dat mensen zich moeten aanpassen, want eigenlijk zouden mensen die zich niet willen aanpassen het van zichzelf moeten weten...

Maar dit gaat ietwat ver offtopic, als je nog wilt verderdiscussieren kan je ergens een rascisme-topic opzoeken en daar je vragen voor me in stellen

[Dit bericht is gewijzigd door twi op 08-09-2000 01:17]

vrijdag 8 september 2000 @ 01:26:30 #7
5457 Cardan
I think i'm paranoid
pi_331238
Ik vind dit dus gelul.
Zoalng Nederlandse gemeentes en woningbouwverenigingen NOG STEEDS mensenopelkaar in aparte wijken opeengestapeld bijelkaar plaatsten, En die mensen dus vrijwel uitsluitend te maken krijgen et andere mensen die NOG geen Nederlands spreken, kun je HEN er OOK NIET op aanspreken dat ZIJ nog geen Nederlands spreken.
Ik ken helaas teveel voorbeelden van gezinnen die dolgraag in een " witte" buurt zouden willen wonen.
Neem overigens de recente staking van Turkse ouders die hun kinderen op de 1e schooldag thuishielden omdat er TE WEINIG Nederlandse kinderen op die betreffende school zaten.

Het is ronduit belachelijk om dan te stellen dat ZIJ er niets aan doen

Neem een Marokaanse moeder van tien kinderen, denk jij nu werkelijk dat zij TIJD heeft om Nederlandse lessen te gaan volgen?
Ze is de hele dag bezig met haar gezin, het huis, het eten, de kinderen .

Hoe haal jij het dan in je hoofd om te zeggen dat ze zich aan moeten gaan passen als gemeentes NOG STEEDS wijken volprakken met ' anderstalige mensen" ?????????????

vrijdag 8 september 2000 @ 01:31:05 #8
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_331241
Ik heb het mensen over die zich niet WILLEN aanpassen...even goed lezen a.u.b.
  vrijdag 8 september 2000 @ 01:35:58 #9
5457 Cardan
I think i'm paranoid
pi_331247
Wanneer denk jij te kunnen beoordelen of iemand zich WIL aanpassen?

Daarbij, zoals Joe al aangaf, waarom zou je je MOETEN aanpassen en waarom zou een ander je dan vervolgens weer eventjes subtiel(???) op je "plaats" moeten gaan wijzen?

Iedereen heeft het recht om te zijn wie hij/zij is, en zeker om een taal te spreken die hij/zij wil.

Twi, heb jij ook al geraniums in je vensterbank en een paar oerhollandse klompen bij je achterdeur en delfstblauwe bordjes aan je muur?

Zo nee, is het dan niet eens tijd om morgenochtend snel naar de winkel te gaan en je aan te gaan passen aan de Nederlandse cultuur?(vergeet de cd van Andre Hazes niet en knip trouw de spaarbonnen van D.E van de pakken koffie )

[Dit bericht is gewijzigd door Cardan op 08-09-2000 01:37]

vrijdag 8 september 2000 @ 09:10:58 #10
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_331380
Het lijkt me vrij moeilijk om met geraniums te communiceren...Als mensen geen Nederlands spreken, en meestal spreken ze ook geen of zeer weinig Engels, dan kan er niet gecommuniceerd worden...

Jij wilt beweren dat als jij naar China verhuisd, dat je dan gewoon Nederlands blijft spreken, en dat mensen, mochten ze willen communiceren met je, maar Nederlands moeten leren?

Ja, ik pas me aan aan anderen, om het anderen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat heet sociaal zijn, zodat een ander het makkelijk heeft en zich snel op zijn/haar gemak voelt. Als ik bij een (sorry, weer dat woord) allochtoon gezin naar binnen loop en niemand spreekt daar een woord Nederlands of Engels, voel ik me daar niet zo snel thuis als wanneer iedereen daar Nederlands praat.

En hoe ik vaststel of iemand iets wil of niet? Heel simpel, als iemand iets wil probeert hij of zij het in ieder geval.

pi_331430
Normaal laat ik mezelf ver buiten dit soort topics, maar nu ff niet.
Kort maar krachtig Twi gij heeft in mijn ogen gelijk.
Net zoals elke nederlander geacht word de wet te kennen, zo moet ja MOET iedere nederlander beschikken over een wordenschat die voldoende nederlandse woorden bevat om zich te kunnen redden in nederland.
Men kan niet verwachten dat ik alle wereldtalen beheers om de multiculturele samenleving in nederland te kunnen begrijpen.
Pas je aan aan de gewoonten en taal van het land waar je woont, je bent hier tenslotte niet op vakantie.
  vrijdag 8 september 2000 @ 10:11:33 #12
2603 Zusje
beroepsoptimist
pi_331445
Als allochtonen zonodig de nederlandse taalmoeten leren, dan moet daar ook gelegenheid voor zijn. Er is een vreselijk tekort aan onderwijzers en leraren. Er zijn vreselijke lange wachtlijsten voor de cursussen nederlands. daar bij is Nederlands een van de moeilijkste talen om t leren vooral als je ouder bent.

Ik denk dat jouw ouders, grootouders ook erg veel moeite zouden hebben om in China chinees te leren

En aanpassen aan wat ????????

Aan jouw normen en waarden, of die van je buurman of die van bv. Serum

Ik persoooonlijk moet daar niet aan denken

[Dit bericht is gewijzigd door Zusje op 08-09-2000 10:12]

pi_331462
Ach ik weet wat het is, ik voel me hier op Fok! ook nooit gewenst.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_331531
quote:
Op 08 september 2000 10:11 schreef Zusje het volgende:
Aan jouw normen en waarden, of die van je buurman of die van bv. Serum
Wat is jouw probleem ?
Je vrouwelijk intuitie overheerst weer zie ik ?
Je kan een discussie niet winnen en ziet vervolgens je tegenspeler als de boeman ?
Zwak hoor.
Nederlandse vuurwapenliefhebbers online: http://www.vuurwapens.net
  Admin vrijdag 8 september 2000 @ 11:27:10 #15
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_331532
Nederlands kun je leren op bv een school, maar daar kan wat tijd overheen gaan.
Wat ook een mogelijkheid is is om jezelf gewoon aan te leren dingen over te nemen en op die manier een taal te leren.

Gewoon Nederlandse televisie kijken zo nu en dan in plaats van alleen maar MBC en TRT bijvoorbeeld.
Thuis proberen een beetje Nederlands te praten etc.

Nou moet ik ook zeggen dat de gemeenten (in ieder geval de gemeente Rotterdam) er weinig tot niets aan doen om mensen te integreren.
Alle allochtonen worden in één wijk bij elkaar gepleurt en alle informatiefolders etc. worden uiteraard gewoon in alle talen gedrukt.

Op die manier wordt 't natuurlijk erg makkelijk gemaakt en zullen allochtonen ook niet snel geneigd zijn de taal te leren. Da's op z'n minst jammer, want juist die taalbarriére zorgt voor een groot deel van de problemen mbt integratie.

Zie wat ik kijk: trakt.tv
  vrijdag 8 september 2000 @ 11:33:57 #16
5689 eLoAh
cogito ergo sum
pi_331550
Joe...

Je hoeft je toch niet anders te gedragen omdat iemand je buitenlander noemt...
Die crisis is nergens voor nodig...
Trouwens dat wat je zegt over Self-fulfilling prophecy is niet helemaal juist.
Het hierbij om punt 3: ...zich consistent naar die verwachting gaat gedragen?
Dit is zo'n beetje het enige wat je dient te weten over deze filosofie. Tenminste zo zie ik het dan. Ik bedoel dus dat jij jezelf een beeld oplegt en er vervolgens naar gaat leven. Je stopt jezelf in en ander hokje en met wat voor reden? Wat maakt iemand nu een buitenlander? Andere origine dan het nederlandse? Andere huidskleur...? Er wordt soms teveel in andere 'rassen' gedacht terwijl dit onjuist is (vind ik). Er is maar 1 ras en dat is de mens. En daar maken wij allemaal deel uit. Blijf jezelf zou ik zeggen!

pi_331560
Joe, zoals ik ook al in een ander topic zei:

Nou, gewoon zijn wie je bent en dat ook blijven kerel.
M'n complimenten, wat een verhaal zeg, ik was er even stil van.

pi_331765
Prins Willem-Alexander is ook allochtoon...
٩๏̯͡๏)۶
  Overall beste user 2022 vrijdag 8 september 2000 @ 14:31:04 #19
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_331833
en ook een homo
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  vrijdag 8 september 2000 @ 17:52:54 #20
2603 Zusje
beroepsoptimist
pi_332203
quote:
Op 08 september 2000 11:26 schreef §erum het volgende:

1. Wat is jouw probleem ?
2. Je vrouwelijk intuitie overheerst weer zie ik ?
3. Je kan een discussie niet winnen en ziet vervolgens je tegenspeler als de boeman ?
4 Zwak hoor.

Punt 1. Ik heb geen probleem. Ik gebruikte jou slechts als voorbeeld om aan te duiden dat jouw normen en waarden erg verschillen van die van mij. Dat je je hierdoor aangevoelen voelt, tja weet ik ook niet hoor, maar misschien wil je er over praten? ( sorrie beroepsdeformatie, ik kan het ook niet laten dat hulpverlenen ;-) ) .

Punt 2. M.i. heeft dit alles niets met vrouwelijke intuitie te maken. Maar misschien is het PMS, ik weet het niet. Ik zal eens kijken hoe het met mijn cyclus is.

Punt 3. Bij mij weten gaat het in een discussie niet om winnen of verliezen. En ik zie jou dus niet als een boeman hoor
Ik zie jou gewoon als .....ehh gewoon als ..eeh niks eigenlijk

Punt 4. Hierin geef ik je gelijk. Ik ben en blijf van het zwakke geslacht.

[Dit bericht is gewijzigd door Zusje op 08-09-2000 17:55]

pi_332430
Laat maar ... zand erover ok ?
pi_337522
quote:
Op 08 september 2000 11:26 schreef §erum het volgende:
Je kan een discussie niet winnen en ziet vervolgens je tegenspeler als de boeman ?
Zwak hoor.
zomaar ff tussendoor, een discussie win je volgens mij niet, een discussie voer je
  zondag 2 september 2001 @ 18:00:59 #23
12123 HighPriority
*wiebel*wiebel*
pi_1545580
quote:
Op donderdag 07 september 2000 09:49 schreef Joe Gain het volgende:
Wil iemand mij vertellen wat ik nog moet doen om in dit prachtige land te mogen blijven?
Goh, je stelt je wel een beetje erg nederig op...
Hoe wil je ooit "gelijk" behandeld worden met zo'n instelling...?
  zondag 2 september 2001 @ 18:16:56 #24
13695 hoogl298
mooie meneer....
pi_1545702
quote:
Nu was ik dus een buitenlander. Hoe doe je dat? Hoe gedraagt een buitenlander zich eigenlijk? Als nederlander vond ik het toch makkelijk, gewoon doen wat iedereen deed, maar nu, ja nu werden er opeens toch dingen van me verwacht. Eens even zien. Ik scheer me niet, want nu lijk ik immers veel te netjes. En oh, mijn kleding is ook niet bepaald representatief voor een buitenlander. Weg met die Arrowshirts en Ralph Lauren overhemden. Australian here we come! Vaarwel van Bommeltjes van me, we hebben het mooi gehad samen, nou kom maar op met die AirMax-jes. Oh ja, veel kokosvet in mijn haar. De illusie is compleet, de identiteitscrisis in volle bloei. Jaren van intense haat en frustratie volgen, weet je.
Je stukje bracht me helemaal van mijn stukje Joe!
Ik vind dat je je "probleem" op een heel leuke manier weet te brengen. Bijna komisch. Je prikt allerlei facades door.

Het stukje dat ik gequote hierboven heb geplaatst vond ik ook wel tekenend voor de periode waar ikzelf op mijn zeventiende in verkeerde. Kwam op hetzelfde neer. Het was ook een soort identiteitscrisis, het zoeken naar je individualiteit enzovoorts, met als enige verschil dat ik niet ook nog met een andere cultuur ben grootgebracht.
Dat maakt het allemaal nog meer confusing denk ik, maar je bent er nu toch wel uit he??
(gezien je manier van "ertegenaan kijken")

Ach, het kan nog veel erger
  zondag 2 september 2001 @ 18:23:34 #25
13695 hoogl298
mooie meneer....
pi_1545741
quote:
Op vrijdag 08 september 2000 17:52 schreef Zusje het volgende:

Punt 4. Hierin geef ik je gelijk. Ik ben en blijf van het zwakke geslacht.

Even helemaal off-topic (alhoewel....)

Zusje, spreek ff lekker voor jezelf ja!

Mannen zijn het zwakke geslacht hoor,
kweenie-ofjetweet. Je gaat jezelf maar naar beneden halen, maar mij niet. Ik weet gelukkig wel beter.

pi_1545751
Joe Gain...

Pijnlijk mooi omschreven. Andere woorden heb ik er niet voor. In jouw woorden herken ik veel emoties die mijn op 2-jarige-leeftijd-vanuit-Turkije-hier-komen-wonende Turkse vriendin ook voelt en gevoeld heeft.

Je hebt het prachtig verwoord. Het verschil tussen mens-zijn en mensen categoriseren.

Schitterend gewoon. Van mij mogen ze jouw tekst op iedere hoek van de straat op een billboard plakken, zodat mensen zich kunnen realiseren dat iedereen gelijk is.

Een respectvolle dikke knuffel van DuchessX.

#geen
  zondag 2 september 2001 @ 18:51:02 #27
13695 hoogl298
mooie meneer....
pi_1545909
quote:
Op dinsdag 12 september 2000 17:20 schreef Maggie het volgende:
zomaar ff tussendoor, een discussie win je volgens mij niet, een discussie voer je
1-0 voor Maggie (heb je tóch gewonnen )
pi_1545953
quote:
Op zondag 02 september 2001 18:23 schreef hoogl298 het volgende:

[..]

Even helemaal off-topic (alhoewel....)

Zusje, spreek ff lekker voor jezelf ja!

Mannen zijn het zwakke geslacht hoor,
kweenie-ofjetweet. Je gaat jezelf maar naar beneden halen, maar mij niet. Ik weet gelukkig wel beter.

ej! wat als wenou eens niet over zwak spraken?
  zondag 2 september 2001 @ 19:13:06 #29
13695 hoogl298
mooie meneer....
pi_1546065
quote:
Op zondag 02 september 2001 18:57 schreef Aneurism het volgende:

[..]

ej! wat als wenou eens niet over zwak spraken?

Nog beter!!
  zaterdag 6 oktober 2001 @ 19:13:51 #30
4210 Joe Gain
pi_1831358
quote:
Op zondag 02 september 2001 18:16 schreef hoogl298 het volgende:

[..]

Je stukje bracht me helemaal van mijn stukje Joe!
Ik vind dat je je "probleem" op een heel leuke manier weet te brengen. Bijna komisch. Je prikt allerlei facades door.

Het stukje dat ik gequote hierboven heb geplaatst vond ik ook wel tekenend voor de periode waar ikzelf op mijn zeventiende in verkeerde. Kwam op hetzelfde neer. Het was ook een soort identiteitscrisis, het zoeken naar je individualiteit enzovoorts, met als enige verschil dat ik niet ook nog met een andere cultuur ben grootgebracht.
Dat maakt het allemaal nog meer confusing denk ik, maar je bent er nu toch wel uit he??
(gezien je manier van "ertegenaan kijken")

Bedankt voor je reactie!

Ik heb erg veel reacties gehad op dit stukje, zowel binnen als buiten Fok!Forum.
Mensen zeggen zelfs tegen mij dat ik het misschien naar een krant of tijdschrift moet sturen.
We zien wel....

Bedankt voor de reactie in ieder geval...

pi_2057008
Goed geschreven!
she has a tongue and a spirit of her own
  donderdag 1 november 2001 @ 11:16:20 #32
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_2057156
Ik lees dit nu voor het eerst, vandaar de late reactie.

Inderdaad mooi omschreven. En inderdaad, gezien de humor en helderheid in je stukje, denk ik dat het allemaal wel goed zal komen met jou. Je hebt ze wel op een rijtje.

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  vrijdag 2 november 2001 @ 11:42:19 #33
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_2065610
Dat de wereld anders tegen je aankijkt is een fabel. Als je je zelf profileert zoals je bent dan wordt je vanzelf geaccepteerd. Ik heb nimmer beseft dat ik "anders" ben dan een blanke, de blanke is immers ook anders dan mij?!? Ik bedoel, van binnen zijn we allen mens.
Pas als iemand een opmerking maakt over mijn huidskleur besef ik weer dat ik inderdaad bruin ben. Een brunette staat toch ook niet dagelijks stil bij haar haarkleur?

Ik heb het altijd gezien als een zege, ik hoef lekker niet te bakken in de zon en heb toch een mooie teint :-) Mensen die dat niet accepteren accepteer ik simpelweg ook niet. Weg ermee...

Mensen die je in je bmw nakijken met het gevoel "hier klopt hier niets" zijn simpelweg dom, daar kan ik dan alleen maar van genieten van zulke figuren...

Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  Moderator vrijdag 2 november 2001 @ 14:20:22 #34
5428 crew  miss_sly
pi_2067084
quote:
Joe, een schitterend geschreven stuk!
En ja, misschien is het wel geschikt om meer wereldkundig gemaakt te worden dmv publikatie, omdat het mensen een idee kan geven hoe het voelt om als 'anders' (in dit geval 'buitenlander') gecategoriseerd te worden.
ik heb er verder weinig woorden voor, alleen nog over het onderstaande stukje:
quote:
En nu? Ach, ik zal waarschijnlijk mijn hele leven moeten blijven vechten, dit maal niet op straat, maar in het dagelijks leven. Zal ik in staat zijn mensen te overtuigen van mijn goede bedoelingen en kwaliteiten? Zullen mensen tegen alle verwachtingen in willen geloven dat ik gewoon een aardige jongen ben die echt gek is op boerenkool met worst, simpelweg omdat ik er net als hen mee opgegroeid ben(x)? En ja, ik kan het niet ontkennen en wil het ook niet, ik ben bruin, niet blank, zwart, donker, anders. Een buitenlander.
Het is zo naar dat je niet terug kunt naar het moment voordat je 'buitenlander' werd...maar naar mijn mening hoef je ook neit harder te vechten dan anderen om te laten zien dat je een goede jongen bent met goede bedoelingen en kwaliteiten! wie dat niet ziet of wil zien, die heeft pech! mensen die niet door een buitenkant (kleur, gewicht, kledingstijl, haar, lengte, sexuele geaardheid, geloof, gezondheidstoestand, enz) heen kunnen kijken, die hoef je niet kost wat kost te overtuigen hoor...voor zover ze al te overtuigen zouden zijn!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 2 november 2001 @ 14:41:11 #35
1687 poep
praat geen poep
pi_2067276
quote:
ik ben bruin, niet blank, zwart, donker, anders. Een buitenlander.

Ik ben niet bruin (wel sproeten), wel blank, niet zwart, niet donker, iedereen is anders. Een mens van vlees en bloed net als jij! En wat zegt dat woord buitenlander dan precies? Wanneer ik op vakantie ben, ben ik de buitenlander, wanneer ik ga emigreren ben ik ook een buitenlander, maar bovenalles ben ik een mens, en ik bepaal mijn leven en niet een ander, en dat geldt ook voor jouw!
Wie heeft er bepaalt dat een "buitenlander, dus een mens" zich anders moet gedragen? beetje idioot....

houdt van spannend...
  zaterdag 3 november 2001 @ 16:39:09 #36
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_2075934
Vanavond om 22.00 uur op Discovery een programma over discriminatie, Blue eyed. Heel toepasselijk in dit topic.
Treat everyone with politeness, even those who are rude to you - not because they are nice, but because you are.
  zaterdag 3 november 2001 @ 17:10:42 #37
17965 Jomanda
We are all together now...
pi_2076134
quote:
Een moment herinner ik mij nog goed. Het was net als het spel, kruis aan wat hier niet klopt.
Ik in nette kleding (x), in een BMW Cabrio(x), met een blanke vriendin(x), Marco Borsato uit de speakers(x), met op de achterbank een gitaar(x), zoevend over de snelweg terwijl mijn vriendin mij liefkozend over mijn bolletje aait (x), op weg naar een vakantieverblijf(x) in Zwitserland(x). Mensen die ons zagen snapten het niet. Pure cognitieve dissonantie.
Hoe kom je op je 24e aan een BMW-cabrio?
Straalt u via uw beeldscherm in! Kom maar, en breng uw hoofd dicht bij het beeldscherm!
  zaterdag 3 november 2001 @ 18:05:12 #38
4210 Joe Gain
pi_2076555
Stel nou dat je niet net als al je andere vrienden je geld spaart om naar Salou te kunnen gaan ieder jaar, dan hou je al heel snel geld over, en de rest leen je natuurlijk om zo'n oude auto te kunnen kopen. Als je daarna gewoon lekker studeert en een goeie baan hebt, dan is het al snel heel makkelijk om op je 24-ste een BMW cabrio te rijden. En dan bedoel ik ook niet eentje van een jaar oud, maar toch.

Het valt reuze mee, als je kijkt hoeveel geld de gemiddelde persoon in twee jaar uitgeeft aan een vakantie, dan heb je die Cabrio zo bij elkaar gesprokkeld.

vrijdag 8 augustus 2003 @ 20:36:12 #39
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_12310102
quote:
Op donderdag 1 november 2001 11:01 schreef kitten het volgende:
Goed geschreven!
idd. misschien tijd voor een kickje
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  FOK!fotograaf vrijdag 8 augustus 2003 @ 20:42:35 #40
13368 NiGeLaToR
pi_12310287
Waarheid komt soms hard aan. Mooi stukje.

Helaas leest/begrijpt niet iedereen wat je schrijft en zullen we nog akelig lang een kermisgrijparm-maatschappij hebben

Nou ja.. ik kom uit een dorp waar iedereen wel welkom was (asielzoekers, of gewoon mensen van buiten het durp) en als ik daaraan trug denk weet ik dat het wel kan. Maarja.

vrijdag 8 augustus 2003 @ 21:00:05 #41
4210 Joe Gain
pi_12310764
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2003 20:36 schreef Sharkdoggie het volgende:

[..]

idd. misschien tijd voor een kickje

Een kickje? Waarheen dan?
  vrijdag 8 augustus 2003 @ 21:03:47 #42
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_12310876
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2003 21:00 schreef Joe Gain het volgende:

[..]

Naar boven

Vond het wel intressant topic maar heb zelf helaas weinig toe te voegen.

Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
pi_12310924
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2003 21:00 schreef Joe Gain het volgende:

[..]

ben jij soms die dude uit de knorr-roti reclame?
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_12312029
Wow! Dat kickje was het waard.
Ondanks dat het je al bekend is, echt onwijs goed mooi geschreven stuk! Mijn compli's!
Ennu, blijf gewoon jezelf!
Dat niet iedereen respect voor elkaar kan tonen, is erg! En helaas, een feit.
pi_12313103
quote:
Op vrijdag 8 september 2000 01:26 schreef Cardan het volgende:
Ik vind dit dus gelul.
Zoalng Nederlandse gemeentes en woningbouwverenigingen NOG STEEDS mensenopelkaar in aparte wijken opeengestapeld bijelkaar plaatsten, En die mensen dus vrijwel uitsluitend te maken krijgen et andere mensen die NOG geen Nederlands spreken, kun je HEN er OOK NIET op aanspreken dat ZIJ nog geen Nederlands spreken.
Ik ken helaas teveel voorbeelden van gezinnen die dolgraag in een " witte" buurt zouden willen wonen.
Neem overigens de recente staking van Turkse ouders die hun kinderen op de 1e schooldag thuishielden omdat er TE WEINIG Nederlandse kinderen op die betreffende school zaten.

Het is ronduit belachelijk om dan te stellen dat ZIJ er niets aan doen:(

Neem een Marokaanse moeder van tien kinderen, denk jij nu werkelijk dat zij TIJD heeft om Nederlandse lessen te gaan volgen?
Ze is de hele dag bezig met haar gezin, het huis, het eten, de kinderen .

Hoe haal jij het dan in je hoofd om te zeggen dat ze zich aan moeten gaan passen als gemeentes NOG STEEDS wijken volprakken met ' anderstalige mensen" ?????????????

Er was laatst op tv een buitenlands gezin, de ouders van de persoon die René Steegmans toen heeft doodgeslagen, zij woonden al 33 jaar in
Nederland en spraken nog geen woord Nederlands, dat noem ik niet willen aanpassen. Dit komt vooral doordat de gemeente iedereen apart wegstopt, gescheiden van elkaar. Ergens vinden we dit een oplossing, ergens is dit juist geen opossing. Ik woon in Den Haag en kom vaak op de Haagse Markt in de Schilderwijk. Het is echt heel normaal dat de kinderen de tolk spelen van de ouders. Ik denk dat heel veel mensen het niet willen leren maar dat er ook te weinig gelegenheid voor is.

Trouwens heel erg mooi geschreven!!

pi_12314212
Wow!! *herkenning*

Op 't moment precies dezelfde toestanden......

vrijdag 8 augustus 2003 @ 23:46:47 #47
62850 ViMh
Voices in my head
pi_12314309
Loesje had een mooie oplossing tegen al die buitenlanders: grenzen weg.
Wat? WAT? wat?
  zaterdag 9 augustus 2003 @ 00:16:36 #48
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_12314845
Weet je...

Dit heeft complete integratie

Trek je nix van aan joh.. Je blijft misschien buitelander van buiten maar je weet diep binnen je dat je gewoon een keurige burger bent..

Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
pi_12329207
Mijn vriend heeft een Nederlandse vader en een Indische moeder. Hij is voor ongeveer 1/4 indonesisch. Hij is in Nederland geboren en getogen. Indonesie kent hij niet en hij is er ook niet bovenmatig in geinteresseerd. Hij spreekt accentloos Nederlands en heeft in zijn hele leven voornamelijk blanke nederlandse vrienden gehad.

Toch, iedere keer als wij iemand nieuw ontmoeten komt er dat gekke moment waarop die iemand hem vraagt 'waar hij eigenlijk vandaan komt'.

Het is iets wat bij mij - blanke autochtone nederlander - de nekharen overeind laat staan.

woensdag 13 augustus 2003 @ 01:19:33 #50
4210 Joe Gain
pi_12396519
Tja, ik heb een Nederlandse vriendin en die heeft Nederland ook anders leren bekijken doordat ze met mij verkering kreeg. Het heeft haar best gekwetst om te zien hoe mensen mij soms negatief behandelen, zonder dat daar een directe reden voor is.
pi_12396737
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:19 schreef Joe Gain het volgende:
Tja, ik heb een Nederlandse vriendin en die heeft Nederland ook anders leren bekijken doordat ze met mij verkering kreeg. Het heeft haar best gekwetst om te zien hoe mensen mij soms negatief behandelen, zonder dat daar een directe reden voor is.
sorry hoor maar in welk gat woon jij nu?

is dit niet hetzelfde, als je bijv. net een nieuwe auto hebt gekocht, je overal hetzelfde type auto ziet rijden?

m.a.w. let jij er teveel op?

Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
  woensdag 13 augustus 2003 @ 01:34:30 #52
4210 Joe Gain
pi_12396768
16 jaar in Utrecht gewoond, en nu 5 in Hilversum, allesbehalve een gat dus. En spoken zie ik zeker niet.
pi_12396822
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:34 schreef Joe Gain het volgende:
16 jaar in Utrecht gewoond, en nu 5 in Hilversum, allesbehalve een gat dus. En spoken zie ik zeker niet.
maar wat is je daadwerkelijke probleem eik?

en ja, ik heb je openingspost gelezen!

pi_12396860
We moeten het probleem niet groter maken dan het is. De verschillen zijn er nou eenmaal en voorlopig kijken mensen nog wel eens vreemd op. Er zijn andere mensen met veel grotere problemen. De één heeft het er wat zwaarder mee dan de ander.

Sta er niet te veel bij stil, zoek er niet teveel achter en beoordeel de nederlandse samenleving niet op de personen die bij jou dit gevoel aanwakkeren. Dan doe je eigenlijk hetzelfde waarvan je de samenleving beschuldigt, nl. generaliseren.

fokschaap
  woensdag 13 augustus 2003 @ 01:47:53 #55
4210 Joe Gain
pi_12396944
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:38 schreef laffer het volgende:

[..]

maar wat is je daadwerkelijke probleem eik?

en ja, ik heb je openingspost gelezen!

Ik heb geen probleem, het stuk is bedoeld om je aan het denken te zetten, sommigen lezen het en zien herkenning, anderen vinden het niets en snappen het niet. Als je er wat van opsteekt, dan is dat mooi, en anders niet.
pi_12397020
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:40 schreef Viola_Holt het volgende:
We moeten het probleem niet groter maken dan het is. De verschillen zijn er nou eenmaal en voorlopig kijken mensen nog wel eens vreemd op. Er zijn andere mensen met veel grotere problemen. De één heeft het er wat zwaarder mee dan de ander.

Sta er niet te veel bij stil, zoek er niet teveel achter en beoordeel de nederlandse samenleving niet op de personen die bij jou dit gevoel aanwakkeren. Dan doe je eigenlijk hetzelfde waarvan je de samenleving beschuldigt, nl. generaliseren.

maar veelal zijn die verschillen positief!
andere culturen hebben op veel vlakken een betere inval dan de onze, zeg maar!

een voorbeeld: als ik bij nederlandse mensen aankom op visite...
en ze zeggen:"we gaan zo eten" is het de bedoeling dat ik oprot!!

kom je bij buitenlandse mensen op bezoek en ze zeggen: "we gaan zo eten" is het de bedoeling dat ik me klaar maak voor een lekker maal

en nog meer van dit soort verschillen!

woensdag 13 augustus 2003 @ 01:57:27 #57
57724 WattaFakka
Het was fijn...
pi_12397040
Tja maar zeg nou zelf, cijfers geven aan dat allochtonen de grootste veroorzakers zijn van de criminaliteit. En daar ben jij de dupe van. Van je 'eigen' vaderlandse bevolkingsgroep. Ik ken meerdere allochtonen waar ik het erg goed mee kan vinden (paar vrienden zelfs), maar 9 van de 10 keer beginnen allochtonen in groepsverband uit te lokken als je er langs loopt.

En ik ben echt niet racistisch ofzo (draag geen kisten met witte sokken oid)

... hier geweest te zijn!!!!
pi_12397078
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:47 schreef Joe Gain het volgende:

[..]

Ik heb geen probleem, het stuk is bedoeld om je aan het denken te zetten, sommigen lezen het en zien herkenning, anderen vinden het niets en snappen het niet. Als je er wat van opsteekt, dan is dat mooi, en anders niet.

ik bedoelde mijn post ook niet negatief ofzo hoor!

ik kan me het me in deze tijd alleen niet voorstellen dat jij je zo voelt.

je openingspost lijkt wel uit de jaren 60!
nogmaals, geen negatief idee van me krijgen hoor!

pi_12397104
maak van het woord "buitenlander" >>>> "wereldbewoner"
en het probleem is opgelost.

jammer genoeg is dat voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan.

pi_12397172
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:57 schreef WattaFakka het volgende:
Tja maar zeg nou zelf, cijfers geven aan dat allochtonen de grootste veroorzakers zijn van de criminaliteit. En daar ben jij de dupe van. Van je 'eigen' vaderlandse bevolkingsgroep. Ik ken meerdere allochtonen waar ik het erg goed mee kan vinden (paar vrienden zelfs), maar 9 van de 10 keer beginnen allochtonen in groepsverband uit te lokken als je er langs loopt.

En ik ben echt niet racistisch ofzo (draag geen kisten met witte sokken oid)

wat is nu eigenlijk een allochtoon?
heb jij dat wel eens opgezocht?

dat woord bestrijkt zoveel verschillende soorten mensen dat als je het woord allochtoon gebruikt, je een hele hoop mensen over ččn kam scheert!

mijn eigen dochter is ook allochtoon, ik ben een blanke nederlander, de moeder is een antilliaanse!

zit mijn dochter nu in de achterstand?
moet zij nu een aanpassingscursus volgen??
ze is hier geboren notabene!!
en ze groeit hier op, spreekt prima nederlands voor haar leeftijd ( nu bijna 7)

ik begrijp zowiezo het gezever niet over allochtonen/ autochtonen!

we zijn allemaal gewoon mensen die normen en waarden behoren na te leven!

woensdag 13 augustus 2003 @ 02:24:55 #61
57724 WattaFakka
Het was fijn...
pi_12397237
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:13 schreef laffer het volgende:

[..]

wat is nu eigenlijk een allochtoon?
heb jij dat wel eens opgezocht?

dat woord bestrijkt zoveel verschillende soorten mensen dat als je het woord allochtoon gebruikt, je een hele hoop mensen over ččn kam scheert!

mijn eigen dochter is ook allochtoon, ik ben een blanke nederlander, de moeder is een antilliaanse!

zit mijn dochter nu in de achterstand?
moet zij nu een aanpassingscursus volgen??
ze is hier geboren notabene!!
en ze groeit hier op, spreekt prima nederlands voor haar leeftijd ( nu bijna 7)

ik begrijp zowiezo het gezever niet over allochtonen/ autochtonen!

we zijn allemaal gewoon mensen die normen en waarden behoren na te leven!

Mensen die eruit zien als Marokanen/Turken, de grootste probleem jongeren dus.
pi_12397242
quote:
We nemen de proef op de som. Ik begin mij weer te gedragen, zeg :Dag tegen oude mevrouwtjes met handtasjes in plaats van : HIER MET DIE HANDTAS!
Waar the fok slaat dat op? Nu verkondig JIJ dat buitenlanders zich niet gedragen, en dat ze handtasjes jatten.

Buitenlanders die hun eigen volk over 1 kam scheren is nieuw voor me.

pi_12397275
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:24 schreef WattaFakka het volgende:

[..]

Mensen die eruit zien als Marokanen/Turken, de grootste probleem jongeren dus.

okč, maar vergeet niet dat die probleemgasten in de minderheid zijn i.v.m. de totale marokkanen/turken bevolking die hier woont!
en dat die mensen zich de pleuris schamen soms voor hun eigen volk!

maar waarom dat woord allochtonen? daarmee wordt er toch niks aangeduidt!

pi_12397299
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:04 schreef DrazTic het volgende:
maak van het woord "buitenlander" >>>> "wereldbewoner"
en het probleem is opgelost.

jammer genoeg is dat voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan.

dat zou mooi zijn! vooral als ik de grens overga,dan ben ik ook een buitenlander daar!
maar vooral waar ik me wel aan erger is : allochtoon/ autochtoon.
dat bestrijkt zoveel mensen....
hoe moet je daar nou over oordelen? dat is onmogelijk!

daarom post ik ook niet in die discussies in POLL enzoo..

woensdag 13 augustus 2003 @ 02:42:45 #65
57724 WattaFakka
Het was fijn...
pi_12397324
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:33 schreef laffer het volgende:

[..]

okč, maar vergeet niet dat die probleemgasten in de minderheid zijn i.v.m. de totale marokkanen/turken bevolking die hier woont!
en dat die mensen zich de pleuris schamen soms voor hun eigen volk!

maar waarom dat woord allochtonen? daarmee wordt er toch niks aangeduidt!

JE SNAP WAT ik bedoelde
  woensdag 13 augustus 2003 @ 03:03:29 #66
4210 Joe Gain
pi_12397406
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 02:25 schreef 60000 het volgende:

[..]

Waar the fok slaat dat op? Nu verkondig JIJ dat buitenlanders zich niet gedragen, en dat ze handtasjes jatten.

Buitenlanders die hun eigen volk over 1 kam scheren is nieuw voor me.

Dat zinnetje is cynisch bedoeld, en slaat op het stereotype dat heerst over Marokkanen en het idee dat het enige dat ze doen handtasjes stelen is. In plaats van de buitenlanders uit te hangen die handtasjes steelt, doe ik weer netjes. Dat bedoel ik er dus mee.
pi_12509322
Joe.....great story..
Mijn vriendin heeft hetzelfde meegemaakt.
Op een goeie dag wordt je wakker en dan merk je dat je stiefnederlander bent.
  zondag 17 augustus 2003 @ 22:31:01 #68
60620 funnyvinnie
Zo ff wat anders
pi_12509762
Even een tegenstelling

Ik zie heel vaak jongens met buitenlandse ouders die hier al minimaal 18 jaar wonen en de Nederlandse taal niet beheersen waarmee je dus geen gewoon gesprek kan hebben, ja over vreselijke ziektes die zo hard mogelijk geschreeuwd moeten worden.

Een vriend van mij geboren in Amerika 16 jaar daar gewoond ouders spraken altijd engels tegen elkaar en hem komt naar Nederland en binnen 2 jaar beheerst ie de Nederlandse taal weliswaar met een accentje hier en daar.

Leg mij nou eens uit hoe dat nou kan.

pi_12509840
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 22:31 schreef funnyvinnie het volgende:
Even een tegenstelling

Ik zie heel vaak jongens met buitenlandse ouders die hier al minimaal 18 jaar wonen en de Nederlandse taal niet beheersen waarmee je dus geen gewoon gesprek kan hebben, ja over vreselijke ziektes die zo hard mogelijk geschreeuwd moeten worden.

Een vriend van mij geboren in Amerika 16 jaar daar gewoond ouders spraken altijd engels tegen elkaar en hem komt naar Nederland en binnen 2 jaar beheerst ie de Nederlandse taal weliswaar met een accentje hier en daar.

Leg mij nou eens uit hoe dat nou kan.

1 woord : Motivatie.
Lambo of Rekt
  zondag 17 augustus 2003 @ 23:02:53 #70
60620 funnyvinnie
Zo ff wat anders
pi_12510695
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 22:34 schreef EggsTC het volgende:

[..]

1 woord : Motivatie.

Dat dacht ik ook ja, waarom is die eerste groep niet gemotiveerd om er wat van te maken, is die vriend van me ook gelukt.
  zondag 17 augustus 2003 @ 23:03:30 #71
60620 funnyvinnie
Zo ff wat anders
pi_12510709
Sorry 16 jaar moet 18 zijn sorry
  zondag 17 augustus 2003 @ 23:43:18 #72
30877 QnmS
Sandra ForEver
pi_12511750
quote:
Op donderdag 7 september 2000 09:49 schreef Joe Gain het volgende:
.....Een heel mooi verhaal over anders zijn en de drang voelen zich aan te passen aan anderen......

Kerel je moet niets doen en laat je door niemand aanpraten, dat je je eigen ik moet aanpassen vanwege je afkomst etc..
Accepteer jezelf als je bent, dat is alles wat je uiteindelijk hebt en daar zullen ze het maar mee moeten doen.

O ja, wat je wel moet doen om net als ik hier te leven: belasting betalen, je (op hoofdlijnen ) aan de wet houden en een beetje normaal blijven doen.

Go with the Flow blocking Your way and be Nice
pi_12528526
wat is het nou het erge aan aan een gekleurde NLer vragen waar hij vandaan komt? dat hij ergens anders vandaan komt houd toch niet in dat ik hem niet als nederlander beschouw?
Ik ben alleen maar benieuwd naar zijn originele afkomst.
En trouwens, ook al zou ik hem niet als nederlander beschouwen? in mijn optiek maakt dat je niet minder ofzo.. je mag trots zijn op je afkomst.

En over het "aanpassen":
je hoeft je niet op alle fronten aan te passen, maar wel op sommige.
De wet in het land waar je woont respecteren, je flexibel opstellen mbt mogelijke punten waar jouw cultuur en de inheemse cultuur kunnen botsen, de taal leren als je voor langere tijd blijft wonen en respect hebben voor de inheemse cultuur.

woensdag 27 augustus 2003 @ 12:52:11 #74
21510 dr.Tesla
Gnothe seauton
pi_12754014
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:19 schreef Joe Gain het volgende:
Vertel, wat is er gebeurt.
Kan je ons een voorbeeld geven?
Alles is één
  woensdag 23 maart 2005 @ 16:00:47 #75
4210 Joe Gain
pi_25685841
Jeetje, ik heb dit stuk 5 jaar geleden geschreven, en ik krijg er nog steeds reacties op, goed bezig!
pi_25687668
quote:
Op woensdag 23 maart 2005 16:00 schreef Joe Gain het volgende:
Jeetje, ik heb dit stuk 5 jaar geleden geschreven, en ik krijg er nog steeds reacties op, goed bezig!
Oh boeh, het is oude meuk!
* mompelt iets over die luie buitenlanders ook ... *

Afijn, het is een prachtige OP.
Grappig dat mensen in de verdediging of in de aanval schieten naar aanleiding van die tekst, ik lees het meer als een persoonlijk verhaal eindigend in een retorische vraag.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_25709271
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2003 22:47 schreef DeeDee_ het volgende:

[..]

Er was laatst op tv een buitenlands gezin, de ouders van de persoon die René Steegmans toen heeft doodgeslagen, zij woonden al 33 jaar in
Nederland en spraken nog geen woord Nederlands, dat noem ik niet willen aanpassen. Dit komt vooral doordat de gemeente iedereen apart wegstopt, gescheiden van elkaar. Ergens vinden we dit een oplossing, ergens is dit juist geen opossing. Ik woon in Den Haag en kom vaak op de Haagse Markt in de Schilderwijk. Het is echt heel normaal dat de kinderen de tolk spelen van de ouders. Ik denk dat heel veel mensen het niet willen leren maar dat er ook te weinig gelegenheid voor is.

Trouwens heel erg mooi geschreven!!
ik vraag me wel af of het echt zo is dat de gemeente die wijkesegregatie bevorderd. Is het nou niet stiekem gewoon zo dat immigranten het liefst met 'hun soort' mensen in een wijk wonen?
Zou jij het ook niet fijn vinden om bij wat nederlanders in de buurt te wonen als je bijvoorbeeld naar Turkije emigreert?
Dat is gewoon een kwestie van je thuis willen voelen denk ik.
De huurprijs van sociale huurwoningen zal er trouwens ook wel heel veel mee te maken hebben waarom er bijvoorbeeld zoveel turken in schilderwijk wonen.
pi_25709604
quote:
Op vrijdag 8 september 2000 01:07 schreef Cardan het volgende:

Voor een MENS schrijf je buitengewoon boeiend Joe!
Sta niet stil bij het feit dat je een ander tintje heb als de mensen die je erop aanspreken.
Dat een " buitenlander" (???) zich aan MOET passen vind ik al helemaal belachelijk.
Je moet doen wat je wilt en waar jij je lekker bij voelt, en ik kan me dan ook niet helemaal vinden in het woordje MOET wat Twi gebruikt.Ook het bij het woord allochtoon wordt ik lichtelijk onpasselijk.Waarom die titels als je het over MENSEN! hebt Twi????

Daarbij vind ik het woord " buitenlander" altijd een zwaar beladen woord. Om 1 of andere reden valt dat woord niet lekker bij mij.

De AARDE is VAN iedereen, en alles wat leeft hoort daar, dus NIEMAND is( of verdient) het woord" buitenlander" omdat dat meestal toch een negatieve bijsmaak heeft.

Wees trots op wie en wat je bent Joe, en nogmaals, sta niet stil bij anderen die je erop menen te moeten wijzen dat je buitenkant niet lijkt op hen.
dude, ik ben links maar jij spant de kroon.
Hier ben zelfs ik het niet mee eens.
Als mensen verhuizen naar een grote groep mensen die anders leven, vind ik dat je je daaraan aan moet passen. Ik vind niet dat je je afkomst moet verloochenen of dat je culturele gebruiken achterwege moet laten, maar aanpassen: ja, wel degelijk.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:59:12 #79
54281 hallodagg
Lekker peuzelen
pi_25719581
Weet je wat ook leuk is? Als je 100 % Nederlands bent, maar er buitenlands uitziet...
''Gelukkig'' ben ik zo Hollands als de pest op veel gebieden, dus ik heb bijna nooit het gevoel dat ik gediscrimineerd word. En bovendien, mensen die mij niet mogen om wat voor reden dan ook, hoef ik toch niet om me heen te hebben.
Ik zit er in ieder geval niet (meer) mee, ik leef mijn leven precies zoals ik het wil. Dikke schijt.

[ Bericht 6% gewijzigd door hallodagg op 24-03-2005 23:08:06 ]
Die zoute stokjes...
  donderdag 24 maart 2005 @ 23:12:09 #80
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_25719938
Heel leuk geschreven...je hebt talent
  vrijdag 25 maart 2005 @ 01:26:15 #81
76143 Forumschorem
Het schorem van Fok!forum
pi_25722779
Goh Joe, aan je zinsopbouw en structuur kan nog wel het een en ander gebeuren!
weg
  vrijdag 25 maart 2005 @ 01:28:21 #82
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_25722807
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 01:26 schreef Forumschorem het volgende:
Goh Joe, aan je zinsopbouw en structuur kan nog wel het een en ander gebeuren!
Gaan we kritisch doen??? Die gozer is al zwart, wat de neuk wil je nou??
pi_25722988
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 23:12 schreef SHE het volgende:
Heel leuk geschreven...je hebt talent
En zeker voor een buitenlander.

Nee, serieus Joe, ziet er leuk uit. Hoe kijk je er nu tegenaan?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 25 maart 2005 @ 09:16:23 #84
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_25724982
Goed geschreven, Joe, heel herkenbaar!

Doet me denken aan een discussie die ik twee jaar geleden voerde met een studiegenootje van me, van Indonesische afkomst. Ze is nogal rechts en vond het prima dat Rotterdam een allochtonenstop wilde invoeren. Vond ik wel een beetje gek standpunt, want ze wou toch ook op kamers in de stad. Dan mocht ze toch ook niet meer in R'dam wonen

Bleek dat ze niet eens wist dat ze allochtoon was. Maar het is heel simpel, je bent al allochtoon als één of allebei van je ouders uit een niet-westers land komt, je hoeft zelf niet in het buitenland geboren te zijn.

Ik ben dus ook allochtoon, maar wel ter wereld gekomen in het van Dam ziekenhuis te Rotterdam. Ik hou bijvoorbeeld van boerenkool en rookworst, ik spreek netjes Nederlands, maar toch ben ik blijkbaar structureel anders dan "de" Nederlander.

Je moet niet onderschatten wat voor impact het labeltje allochtoon kan hebben op iemand. Ik haal even het voorbeeld aan van Najib Amhali, cabaretier van Marokkaanse afkomst, die een stukje in z'n programma had over een bezoekje aan de drogist. Dat hij, als hij een fles shampoo ging bekijken en daar klaar mee was die fles HEEL DUIDELIJK ging terugzetten. Hij voelde zich zo bekeken door de caissičre...

Ik, een jonge, net uitziende meid, heeft precies hetzelfde! Ik durf niet eens in mijn tas te rommelen in de winkel, omdat ik bang ben dat iemand denkt dat ik wat pik. En dat terwijl ik nooit wat gedaan heb. Het is echt niet fijn om je zo druk te maken om wat anderen van je vinden, juist omdat je per definitie al controversieel geacht wordt. Het zijn allemaal dingetjes waar de autochtoon nooit over na hoeft te denken.
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 10:28:17 #85
54281 hallodagg
Lekker peuzelen
pi_25726233
Italiaan?,Turk?,Spanjaard?,Jood?(deze nog wel het meest),Indiaan?(:D), ''heb je ook wat Chinees bloed?'' (:D zoiets zei ze in ieder geval). Ik heb het allemaal één of meerdere keren mogen aanhoren.Als ik zo in de spiegel kijk zou ik mezelf ook echt niet kunnen plaatsen wat ras betreft... ik lijk net een mengeling van al die bovenstaande rassen
En dan te bedenken dat ik volbloed Hollander ben
Die zoute stokjes...
  vrijdag 25 maart 2005 @ 10:48:49 #86
117567 desaparacido
nu inclusief spelfout!
pi_25726663
Ik kan me voorstellen dat het erg fijn voor je moet zijn, hallodagg.

De onwetendheid is wat me nog het meest verbaast heeft de afgelopen jaren, in een discussie over integratie geprezen worden voor je emancipatie omdat je geen hoofddoek draagt.

"Hoofddoek? Maar, euh, ik ben helemaal geen moslim"

"Oh, komt dat voor dan, in Marokko?"

"Ik ben ook geen Marokkaanse"
As your attorney I advise you to rent a very fast car with no top.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 12:06:48 #87
54281 hallodagg
Lekker peuzelen
pi_25728633
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 10:48 schreef desaparacido het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het erg fijn voor je moet zijn, hallodagg.

De onwetendheid is wat me nog het meest verbaast heeft de afgelopen jaren, in een discussie over integratie geprezen worden voor je emancipatie omdat je geen hoofddoek draagt.

"Hoofddoek? Maar, euh, ik ben helemaal geen moslim"

"Oh, komt dat voor dan, in Marokko?"

"Ik ben ook geen Marokkaanse"

Maar zoals ik al eerder zei: het kan me geen(meer) ruk schelen wat mensen van me denken. Laat ze maar lekker onwetend zjin... Ik ga mezelf niet echt niet ''aanpassen aan de Nederlandse cultuur'' als volbloed Hollander, ben nie helemaal gek. Ik zeg en doe nog steeds wat ik wil. Ik laat mezelf echt niet wegcijferen door een stel kortzichtige mensen
Die zoute stokjes...
  vrijdag 25 maart 2005 @ 17:17:04 #88
4210 Joe Gain
pi_25736490
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 01:41 schreef heiden6 het volgende:

[..]

En zeker voor een buitenlander.

Nee, serieus Joe, ziet er leuk uit. Hoe kijk je er nu tegenaan?
Hallo Heiden6 en ook Hallodagg,

Mijn kijk op de hele kwestie is helaas niet veranderd. Hallodagg schrijft dat 'het haar geen ruk meer kan schelen wat mensen denken'. Dat is een state-of-mind waar ik echt jaloers op ben. Ik merk namelijk aan mijzelf dat ik dat niet kan. Het kost mij zoveel energie om 'schijt' te hebben, ik kan het gewoon niet opbrengen. Het gevolg is dus dat ik soms er gewoon erg door geraakt wordt. Een voorbeeld die erg lijkt op de situatie uit het originele verhaal. Ik heb op dit moment een dienstverlenende functie. Iemand vroeg mij om een dienst, maar ik moest hem helaas teleurstellen. Wel deed ik direct mijn uiterste best om een telefoonrondje in Amsterdam te plegen om de beste man toch te kunnen voorzien. Hij was daar zo van onder de indruk dat hij mij bij het afscheid spontaan een hand gaf en zei:"Jij bent een aanwinst voor Nederland!" Dat deed mij zoveel pijn, want weer was daar het moment waarop iemand met andere woorden tegen mij zei>"Je bent wel niet Nederlands, maar je bent wel goed bezig zeg!".

De beste man bedoelde het uiteraard erg goed, maar het kwam echt heel verkeerd bij mij aan. Ik probeerde de man te helpen van mens tot mens, en hij maakt er een buitenlander helpt Nederlander-verhaal van.

Hoe ik er dus tegenaan kijk? Ik ben jaloers op mijn broertje die echt nergens last van heeft en het allemaal zo makkelijk van zich af kan laten glijden.
Aan de andere kant heeft het er wel voor gezorgd dat ik nu Rechten studeer. Ik wil gewoon opkomen voor mensen die zich NIET kunnen verdedigen in sommige onrechtvaardige situaties.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 21:42:50 #89
54281 hallodagg
Lekker peuzelen
pi_25743572
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 17:17 schreef Joe Gain het volgende:

[..]

Hallo Heiden6 en ook Hallodagg,

Mijn kijk op de hele kwestie is helaas niet veranderd. Hallodagg schrijft dat 'het haar geen ruk meer kan schelen wat mensen denken'.
Ik ben nog altijd een ''hem'' hč
Die zoute stokjes...
  zaterdag 26 maart 2005 @ 00:33:38 #90
4210 Joe Gain
pi_25748226
Oh shit man, ik ben te snel op het plaatje onder je naam afgegaan. Sorry MAN, sorry.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 01:56:32 #91
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_25750040
En maar janken die allochtonen.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  zaterdag 26 maart 2005 @ 17:22:11 #92
4210 Joe Gain
pi_25760584
zeker
  zaterdag 26 maart 2005 @ 17:26:49 #93
4210 Joe Gain
pi_25760685
Beste TrenTs,

Ik zal maar niet je vooroordeel bevestigen door heel lullig op jouw opmerking te reageren, want dan doe ik precies wat jij wil, namelijk die agressieve buitenlander zijn.

Dus, als je een keer wilt kletsen met iemand die niet binnen een van jouw hokjes past, dan moet je maar een gil geven en dan gaan we onder het genot van een paar lekkere Surinaamse broodjes een goed gesprek voeren. Zeg het maar, het is helemaal aan jou.
  donderdag 31 maart 2005 @ 13:33:14 #94
55829 Mayadevi
Illusie/desillusie*
pi_25879493
Joe, eigenlijk zou ik het liefste jouw eerste post in dit topic naar de krant willen sturen, op lantaarnpalen willen plakken, enz.enz. Maar helaas ontgaat veel mensen de essentie en ik vrees dat dat nou net de clou is.

Ik herken het wel, ik heb zelf ooit een Surinaamse vriend gehad en werd door veel mensen in eens heel anders benaderd. Ik vond dat natuurlijk niet bepaald leuk, maar al is het een dooddoener: het is een mooie filter die de mensen die niet de moeite waard zijn direct opruimt uit je bestand. Scheelt je een hoop verspilde energie

Zoals je zelf ook al schreef: iedereen heeft vooroordelen. Dat brengt me dus naar de volgende dooddoener: jij kampt met de vooroordelen die mensen hebben over buitenlanders, maar als het dat niet was, was je misschien wel vrouw, blond, werkeloos, weet-ik-het.

Wees lekker jezelf, gewoon wie jij bent, als iedereen dat deed zag de wereld er veel diverser uit

[ Bericht 0% gewijzigd door Mayadevi op 31-03-2005 13:41:24 ]
*Doorhalen wat niet van toepassing is
Are we part of the solution or we part of the pollution
  donderdag 31 maart 2005 @ 13:40:02 #95
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_25879669
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 17:26 schreef Joe Gain het volgende:
Beste TrenTs,

Ik zal maar niet je vooroordeel bevestigen door heel lullig op jouw opmerking te reageren, want dan doe ik precies wat jij wil, namelijk die agressieve buitenlander zijn.

Dus, als je een keer wilt kletsen met iemand die niet binnen een van jouw hokjes past, dan moet je maar een gil geven en dan gaan we onder het genot van een paar lekkere Surinaamse broodjes een goed gesprek voeren . Zeg het maar, het is helemaal aan jou.
Hey! Die lust ik ook!!!!!!!!!!!
  donderdag 31 maart 2005 @ 13:53:50 #96
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_25879990
Dik
Ik ben een dik.
Op mijn 17e kwam ik erachter dat ik dat al eigenlijk mijn hele leven was, ik had er alleen nooit bij stilgestaan.
Hoewel ik in dun ben geboren, ben ik dik.
Ik heb 8 jaar dun geweest, maar toch ben ik een dik..
Ik heb 16 jaar in Utrecht gewoond. Tussen de dunnemensen. Als klein jongetje zijn het nog mensen, pas later worden het dunne Turken, Marokkanen en Nederlanders.
Nooit echt mijn best gedaan op school, bezig geweest te wennen aan de nieuwe wereld waar ik terechtgekomen was. Ook nog eens jezelf ontdekken, puberteit, alles was compleet.
Maar ach , ik leidde mijn leven net als ieder ander.
Keerpunt kwam toen iemand na een leuk gesprek op mijn 17e tegen me zei: " Goh Joe,..je best hard voor een dikke..Kwam als een schok. Ik werd binnen een nanoseconde gescheiden van een hele samenleving. Ik werd voor een gulden met een kermis-grijparm uit mijn vertrouwde bak geplukt en apart gehouden.
Een dikke? Ik? Ik snapte er eerst niets van. Totdat ik mijzelf begon te plaatsen naast andere ( dunne? ) mensen. Verhip, ze heeft gelijk gehad, ik was inderdaad niet helemaal dunk.
Nu was ik dus een dikke
enz. enz.
reach out and touch faith
pi_25880281
je bent geen buitenlander. je bent een mens.
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:07:05 #98
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_25880379
quote:
Op vrijdag 8 september 2000 14:06 schreef Ronaldsen het volgende:
?
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:08:39 #99
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25880418
ts. als je voor je 17e nog nooit gehoord hebt dat je een 'buitenlander' bent dan denk ik dat je hele betoog nogal cynisch, dan wel overdreven is. in ieder geval was het lekker leesbaar.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:17:59 #100
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_25880664
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:08 schreef zoalshetis het volgende:
ts. als je voor je 17e nog nooit gehoord hebt dat je een 'buitenlander' bent dan denk ik dat je hele betoog nogal cynisch, dan wel overdreven is. in ieder geval was het lekker leesbaar.
Nou ja, je hebt ook ouders die het jaren voor hun kinderen verborgen houden dat ze een andere vader hebben.
Weet jij veel, misschien hebben zijn ouders gewacht tot zijn 18e om hem te vertellen dat ie zwart is
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:18:46 #101
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25880686
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:17 schreef SHE het volgende:

[..]

Nou ja, je hebt ook ouders die het jaren voor hun kinderen verborgen houden dat ze een andere vader hebben.
Weet jij veel, misschien hebben zijn ouders gewacht tot zijn 18e om hem te vertellen dat ie zwart is
hij gaat toch naar school lol...hij komt toch wel eens buiten?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_25880759
jongen, leef ermee, het gaat al 10 duizend jaar zo; mensen/dieren die anders zijn dan normaal worden nagekeken en anders behandeld. Als ik in Zimbabwe ga wonen gaan ze toch ook aan me haar plukken, en dat moet ik dan maar schattig vinden?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2005 14:22:17 ]
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:24:43 #103
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_25880846
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 14:17 schreef SHE het volgende:

[..]

Ik ga vanavond gelijk ff men moeder bellen

(je weet maar nooit he )
reach out and touch faith
pi_25880952
Leuk stuk TS.
Ik denk dat wat jij beschrijft het altijd maar gezien worden als buitenlander een oorzaak is van veel problemen onder allochtone jongeren.
Maar ik denk dat wij (ik in ieder geval) ons niet bewust zijn van hoe het is om buitenlander genoemd te worden. Ik ben tijdens mijn studie heel lang opgetrokken met een jongen waarvan z'n ouders turks zijn (hij heeft dus een dubbele passpoort). En ik was werkelijk verbaasd dat zij wel eens boerenkool met worst aten.
Hiermee bedoel ik dat wij erg kortzichtig zijn.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:32:50 #105
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_25881024
Wat een onzin. De vriend van mijn zusje is surinaams en die hoor ik nooit zeuren dat ie niet gewenst is.

Hij heeft een erg goede baan, een gemengde vriendenkrijg, een nederlandse schoonfamilie en hij heeft het prima naar zijn zin hier. Volgens hem hoef je je in Nederland geen buitenstaander te voelen als je eigen houding maar goed.

Alhoewel hij ook wel eens de legendarische woorden "Je bent best aardig voor een neger" heeft moeten horen. Maar goed, ik moet ook wel een "je bent best slim voor een blondje" aanhoren
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  donderdag 31 maart 2005 @ 14:36:05 #106
4210 Joe Gain
pi_25881101
Mensen, het is en blijft een column he (dus uit het leven gegrepen, maar misschien wel fictioneel etc. het is een verhaal, niet een autobiografie. Arnie uit Goede Tijden heet in het echt Reinout) Schnie schna snappie?)
pi_25881135
colums stuur je maar in, vent.
  donderdag 31 maart 2005 @ 15:08:31 #108
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_25881924
Erg herkenbaar. En nog steeds blijven er mensen die het of niet willen begrijpen of kenneljik zich niet dermate in kunnen leven in de situatie van iemand anders om er een weloverwogen opvatting over te hebben.

Ik ben zelf 100% blank, Nederlands voor zover als ik mijn stamboom kan terugvinden, en toch herken ik jouw verhaal uit eigen ervaring. Het grote verschil met ons beide is dat ik er niet elke dag mee geconfronteerd word.

Ik heb altijd veel buitenlandse vrienden gehad. Nooit een probleem voor mezelf, waren gewoon goede gasten of ze nou Mohammed, Klaas of Edson heetten. Totdat ik door mensen in mijn omgeving werd gevraagd "wat ben je nou, blank of zwart???".

Ik werd dus gevraagd een keuze te maken tussen "mijn eigen volk" en "de buitenlanders". Vanzelfsprekend heb ik daar smakelijk om gelachen en ben lekker verder gegaan totdat ik mij realiseerde dat ik toch echt anders behandeld werd als ik met allochtone vrienden ergens was.

Ineens hielden vrouwtjes hun handtas vast, ineens werd ik in de winkel nagekeken en liep er zo'n vakkenvuller gassie onopvallend mee om te kijken of wij niets zouden stelen, ineens werd ik soms geweigerd voor een club waar ik in mn eentje wel binnenkwam.

Maar goed, jaren verder en ervaringen rijker ben ik tot de conclusie gekomen dat het Nederlander zijn een illusie is. Er is geen strak gedefineerde beschrijving die algemeen uitvoerbaar is. Waar het meer om gaat is of mensen je kunnen begrijpen (lees: in een hokje kunnen stoppen). Ik als Nederlandse jongen die Moslim is met een Marokkaanse vriendin, dat wordt vaak als lastig ervaren. Met als gevolg dat veel mensen afstand nemen.

Goed dat weet je en dat accepteer je omdat ik voor mezelf niet kan toelaten dat dergelijke mensen mijn dag vergallen. Laat alleen het oordeel van de mensen die jij vertrouwd en een warm hart toedraagt er toe doen, daar zij jou daadwerkelijk kennen.
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
pi_25881983
Is het geen idee, om eens eens een boek te gaan schrjiven ofzo

Je schrijft uitermate boeiend
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')