quote:Belgische schoolkinderen komen om bij ongeluk
SIERRE - Een zwaar verkeersongeluk met een autobus in Zwitserland heeft dinsdagavond laat het leven gekost aan 28 mensen. Volgens Belgische en Zwitserse media zijn onder de doden 22 Belgische schoolkinderen uit Lommel en Heverlee.
De bus verongelukte door onbekende oorzaak in een tunnel bij de plaats Sierre, in het zuidwesten van het land. Volgens Zwitsere media was het een eenzijdig ongeluk. Er zouden minstens 24 kinderen gewond zijn geraakt. De jonge slachtoffers zijn volgens de berichten rond de 12 jaar oud.
http://www.telegraaf.nl/b(...)Belgische_bus__.html
Deken is een pastoor die meerdere parochies onder zijn hoede heeft. Het is een katholieke school, dus ik geloof dat die dan hoofd is van de inrichtende macht ofzo. Zo was het toch bij mijn lagere school tenminste.quote:Op woensdag 14 maart 2012 09:31 schreef Ryan3 het volgende:
De "deken" van de school, wat is dat precies voor een functie? De directeur?
Hmwah, een aandachtshoer die er in familieband bij betrokken is. Beter dan die warum? gastquote:Op woensdag 14 maart 2012 14:03 schreef nietzman het volgende:
Waarom staat Vlemmix weer met z'n bek vooraan?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)m-zijn-poppeke.dhtml
Ik zag hem bij het NOS journaal.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:03 schreef nietzman het volgende:
Waarom staat Vlemmix weer met z'n bek vooraan?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)m-zijn-poppeke.dhtml
telelens, komop, omdat hij semi bekend is mag ie niet ongerust zijn over z'n petekind?quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:03 schreef nietzman het volgende:
Waarom staat Vlemmix weer met z'n bek vooraan?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)m-zijn-poppeke.dhtml
En dan vooral zoiets:quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:03 schreef nietzman het volgende:
Waarom staat Vlemmix weer met z'n bek vooraan?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)m-zijn-poppeke.dhtml
Nee, wel binnen een halve dag met je smoel in de krant staanquote:'Normaal sta ik vooraan als het op de media aan komt, maar nu vind ik het heel lastig. Ik heb expres even gewacht om hier naartoe te komen, bang vanwege de media.'
Komop, je ziet toch dat die foto met telelens is genomen?quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:08 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
En dan vooral zoiets:
[..]
Nee, wel binnen een halve dag met je smoel in de krant staan![]()
. Dan is dat 'even gewacht' ook echt een kwestie van minuten geweest.
Hij is toch geïnterviewd? Da's dan toch iets anders dan een foto die van afstand genomen is...quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:10 schreef yvonne het volgende:
[..]
Komop, je ziet toch dat die foto met telelens is genomen?Hij is bekend en moet dus maar thuis blijven zitten. Neh.
Ben geen fan van de man, maar dit kan ik wel begrijpen.
dus 1 meerquote:Op woensdag 14 maart 2012 14:04 schreef Jellereppe het volgende:
Ik heb de foto's gezien. Ernstig. 29 mensen omgekomen waaronder 22 kinderen en beide chauffeurs. Is er iets bekend over de 10 Nederlandse kinderen die in de bus zaten?
http://www.bndestem.nl/ni(...)-nader-verklaard.ecequote:Op woensdag 14 maart 2012 14:09 schreef Bayswater het volgende:
De Gotthardtunnel heeft iets heel lugubers altijd vind ik als ik er doorheen rijd, hoe lang is deze tunnel bij Sierre eigenlijk?
quote:13.56 uur: De Franstalige krant Le Soir heeft contact gehad met een vader van een slachtoffer dat met breuken in het ziekenhuis ligt. Tijdens de korte conversatie vroeg in de middag wist het meisje haar vader duidelijk te maken wat er met haar gebeurd was. "Ik voelde een harde knal. Daarna werd alles donker. Alle stoelen raakten door de klap los en vlogen om ons heen. Ik werd naar voren geslingerd, en raakte gekneld tussen twee stoelen", aldus het meisje over de telefoon.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)d-alles-donker.dhtml
Dit vindt ik dus niet kunnen. Bedoel jou niet Ketchupcurry maar die journalisten die die mensen gewoon met rust moeten laten. Ze gaan al door de hel van onzekerheid.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:14 schreef Ketchupcurry het volgende:
HLN.be foto's:
http://www.hln.be/hln/nl/(...)-schoolpoorten.dhtml
Die bussen hebben gordels. Vorig jaar moesten de kinderen die ook aandoen. Behalve tijdens het slapen... Ik weet niet hoe het dit jaar zit, zijn normaal bussen van dezelfde maatschappij.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:19 schreef aeque het volgende:
Ik vraag me af of er wel gordels in deze bus aanwezig waren en er in hoeverre gebruik van is gemaakt. Volgens mij had het nooit zo erg hoeven zijn als er gordels aanwezig waren en gebruikt werden.
Omg, die kinderen hebben geen schijn van kans gehadquote:Op woensdag 14 maart 2012 14:19 schreef pagadder het volgende:
[..]![]()
Fragmentje van de crash op 0:35
http://www.deredactie.be/permalink/1.1245015
Als je tegen een betonnen muur knalt kun je miljarden gordels omdoen, het zal je niet helpen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:19 schreef aeque het volgende:
Ik vraag me af of er wel gordels in deze bus aanwezig waren en er in hoeverre gebruik van is gemaakt. Volgens mij had het nooit zo erg hoeven zijn als er gordels aanwezig waren en gebruikt werden.
Als stoelen afbreken...quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:19 schreef aeque het volgende:
Ik vraag me af of er wel gordels in deze bus aanwezig waren en er in hoeverre gebruik van is gemaakt. Volgens mij had het nooit zo erg hoeven zijn als er gordels aanwezig waren en gebruikt werden.
+ het frigale lichaam van een kind van 12quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:28 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Als stoelen afbreken...
En je lichaam kan niet elke klap aan en zeker niet in een gaar object als een bus
quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:03 schreef nietzman het volgende:
Waarom staat Vlemmix weer met z'n bek vooraan?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)m-zijn-poppeke.dhtml
Hier is hij dus ook gewoon mens ipv aandachtshoer of iets dergelijksquote:'Vermoeidheid speelt geen rol bij busongeval'
Laatste update: 14 maart 2012 14:29 info.
BRUSSEL - Vermoeidheid van de chauffeurs kan niet de reden zijn voor het dodelijke busongeval dinsdagavond in het Zwitserse Sierre.
Ongeluk tunnel Sierre Fotoserie
Bij het ongeval kwamen 22 kinderen en zes volwassenen, onder wie de twee chauffeurs, om. Er waren tien kinderen met de Nederlandse nationaliteit aan boord.
''Vermoeidheid speelt in dit ongeval geen rol'', zei Yves Mannaerts van de Federatie Autocarondernemers voor de camera's van de Vlaamse publieke omroep VRT.
De twee chauffeurs waren maandag aangekomen in het skigebied Saint-Luc en hadden dinsdag de hele dag kunnen rusten. ''Ze hebben de ganse nacht niets gedaan. Dus die waren volledig uitgerust.''
Het ongeval had plaats amper een uur nadat de bus vertrokken was op de terugweg naar België.
Vrees
Het Belgische dorp Lommel heeft nog hoop, maar vreest het ergste na het ongeluk. Van de meeste van 22 kinderen van de hoogste klas van basisschool 't Stekske is nog geen teken van leven ontvangen.
Oud-leerlingen hebben woensdagmiddag de eerste bloemen bij het hek van de school neergelegd.
De oud-leerlingen weten te vertellen dat het overlijden van hun voormalig leraar en de vaste begeleidster is bevestigd. Informatie over hun vriendjes en vriendinnetjes hebben ze niet. Z
't Stekske is een kleine school in de kleine buitenwijk Lommel-Kolonie die op minder dan 2 kilometer ligt van de Nederlandse grens bij Eindhoven. Er wonen veel Nederlanders. In de verongelukte bus zaten tien Nederlandse kinderen, van wie er negen op 't Stekske zitten.
Ouders
Ouders die hoopten hun kinderen woensdagochtend terug te zien, zijn op weg naar Zwitserland. Bisschop Patrick Hoogmartens kwam naar Lommel en kon alle ouders nog een hand geven voor ze op reis gingen. Hij zag vooral vertwijfeling en tranen, vertelde hij.
Scholieren spelen rond het middaguur als gewoon op het schoolplein. De politie houdt een oogje in het zeil en zorgt dat de Vlaamse, Waalse, Nederlandse en Duitse pers op afstand blijft.
Binnen wachten de eerste schepen (wethouder) Kris Verduyckt en de verzamelde familie en vrienden op nieuws. ''Het lijkt erop dat onze school zwaar getroffen zal worden'', aldus Verduyckt. ''Iedereen is aangeslagen.''
Op het schoolplein toont zich ook een bekend gezicht. Zanger Johan Vlemmix uit Eindhoven is naar Lommel gekomen omdat zijn nichtje in de bus zit. Ook hij moet gissen hoe het met haar is. ''Normaal heb ik meer te vertellen.''
De inzittende volwassenen zijn ook zo goed als allemaal dood. 6 dode volwassenen. Bij mijn zoon vorig jaar zaten er 2 chauffeurs + 2 leerkrachten + 4 skimoni's (-> dat zijn jongeren van de lerarenopleiding die deze reis begeleiden als stage van hun laatste jaar). Als dat nu vergelijkbaar is, dan hebben er ook maar 2 van hen dit overleefd.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:29 schreef benx het volgende:
[..]
+ het frigale lichaam van een kind van 12
Ik weet niet waarom hij in dat artikel zegt dat hij ongerust was om naar de school te gaan omwille van de media. Vanmorgen stond daar alleen nog maar Belgische media en in België kent niemand hem... ik ken hem allezinds niet...quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:03 schreef nietzman het volgende:
Waarom staat Vlemmix weer met z'n bek vooraan?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)m-zijn-poppeke.dhtml
Die zullen ook wel vooraan in de bus hebben gezeten voor het grootste deel.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:33 schreef Marie30 het volgende:
[..]
De inzittende volwassenen zijn ook zo goed als allemaal dood. 6 dode volwassenen. Bij mijn zoon vorig jaar zaten er 2 chauffeurs + 2 leerkrachten + 4 skimoni's (-> dat zijn jongeren van de lerarenopleiding die deze reis begeleiden als stage van hun laatste jaar). Als dat nu vergelijkbaar is, dan hebben er ook maar 2 van hen dit overleefd.
Dat kan natuurlijk en gebeurt ook vaak zo.... Toen mijn zoon vorig jaar vertrok zaten de volwassenen onderaan in de dubbeldekker en de kinderen allen boven.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:43 schreef Caland het volgende:
[..]
Die zullen ook wel vooraan in de bus hebben gezeten voor het grootste deel.
Voor zover er wat bekend is lijkt het erop dat de bus in een vluchthaven terecht is gekomen en daardoor frontaal tegen een betonnen wand is gereden. Dat is met de snelheid die de bus waarschijnlijk reed op dat moment funest en het is dan ook ernstig de vraag of het dan nog uitmaakt of je een gordel aan hebt.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:45 schreef aeque het volgende:
Ik denk dat gordels wel degelijk kunnen helpen of het nu tegen een betonnen muur is of niet. Je vliegt toch iets sneller naar voren zonder gordel dan met.
Als de bus zelf en dus ook de stoelen in slechte staat zijn dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar gezien het feit dat dit nog niet duidelijk is ga ik er vanuit dat er in een bus gereden werd die perfect in orde was.
Link die Yvonne gaf geeft meer info.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor zover er wat bekend is lijkt het erop dat de bus in een vluchthaven terecht is gekomen en daardoor frontaal tegen een betonnen wand is gereden. Dat is met de snelheid die de bus waarschijnlijk reed op dat moment funest en het is dan ook ernstig de vraag of het dan nog uitmaakt of je een gordel aan hebt.
Waarbij aangetekend dat het zo maar kan dat de betrokkenen gewoon gordels aan hadden.
"Een van de zwaargewonde kinderen bij het busongeval in Zwitserland heeft haar vader telefonisch kunnen contacteren. "Alle zetels raakten door de klap los en vlogen om ons heen", vertelde het meisje. De Franstalige krant Le Soir heeft het gesprek weergegeven.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor zover er wat bekend is lijkt het erop dat de bus in een vluchthaven terecht is gekomen en daardoor frontaal tegen een betonnen wand is gereden. Dat is met de snelheid die de bus waarschijnlijk reed op dat moment funest en het is dan ook ernstig de vraag of het dan nog uitmaakt of je een gordel aan hebt.
Waarbij aangetekend dat het zo maar kan dat de betrokkenen gewoon gordels aan hadden.
Dat is zo extreem lulligquote:Op woensdag 14 maart 2012 15:06 schreef yvonne het volgende:
Vrouw overleden buschauffeur vernam nieuws via internet
http://www.clint.be/actua(...)rnam-nieuws-internet
Er is ergens in het vorige topic een filmpje met daarin de beelden wat er gebeurd moet zijn, geen gordel op de wereld had hier geholpen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:07 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
"Een van de zwaargewonde kinderen bij het busongeval in Zwitserland heeft haar vader telefonisch kunnen contacteren. "Alle zetels raakten door de klap los en vlogen om ons heen", vertelde het meisje. De Franstalige krant Le Soir heeft het gesprek weergegeven.
De leerlinge is buiten levensgevaar. Ze brak bij het ongeluk beide benen en één arm. Haar vader is met eigen middelen naar Zwitserland vertrokken.
"Ik voelde een harde knal", zei ze. "Daarna werd alles donker. Alle zetels raakten door de klap los en vlogen om ons heen. Ik werd naar voren geslingerd en raakte gekneld tussen twee zetels."
In dat geval maakt het helemaal niks meer uit of je wel of niet een gordel om hebt
Klopt, daar had ik ook al op gereageerd, gordel of geen gordel, in dit geval geen schijn van kans.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:10 schreef yvonne het volgende:
[..]
Er is ergens in het vorige topic een filmpje met daarin de beelden wat er gebeurd moet zijn, geen gordel op de wereld had hier geholpen.
Daarom, verschrikkelijke samenloop van omstandigheden lijkt me. Een betonnen muur, met 80 km/h recht raken met de massa van de bus, geen schijn van kans.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:11 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Klopt, daar had ik ook al op gereageerd, gordel of geen gordel, in dit geval geen schijn van kans.
Precies dat dus.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:18 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Daarom, verschrikkelijke samenloop van omstandigheden lijkt me. Een betonnen muur, met 80 km/h recht raken met de massa van de bus, geen schijn van kans.
Is daar iets in tegenspraak met wat ik schreef?quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:04 schreef afstandbediening het volgende:
Link die Yvonne gaf geeft meer info.
Best wel ja... Maar nu met internet, twitter en alles zal dit in de toekomst wel vaker gebeuren denk ik...quote:
Dat is heel erg voor die vrouw. Shit zegquote:Op woensdag 14 maart 2012 15:06 schreef yvonne het volgende:
Vrouw overleden buschauffeur vernam nieuws via internet
http://www.clint.be/actua(...)rnam-nieuws-internet
quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Is daar iets in tegenspraak met wat ik schreef?
Wir Leben Autosquote:Op woensdag 14 maart 2012 15:36 schreef lolcat8811 het volgende:
Nationale rouw afgekondigd in België. Vlaggen gaan halfstok.
[ afbeelding ]
Het dodental zal wel gaan stijgen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:42 schreef MissBitchy het volgende:
BRUSSEL - Van de 24 gewonden van het dodelijke busongeval in het Zwitserse Sierre zijn er velen er ernstig aan toe. Drie liggen in coma met verwondingen aan de hersenen en de borststreek.
Dat zei de Belgische minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx woensdag.
Bij het ongeval kwamen 22 kinderen en zes volwassenen om het leven en raakten 24 mensen gewond.
Aan boord van de bus zaten tien Nederlandse kinderen, maar ook een persoon met de Duitse en iemand met de Poolse nationaliteit. De rest (40 personen) heeft de Belgische nationaliteit. De identificatie van de slachtoffers verloopt moeizaam.
Dat was ook het eerste dat ik dachtquote:Op woensdag 14 maart 2012 15:45 schreef afstandbediening het volgende:
[..]
Het dodental zal wel gaan stijgen.
Precies, als het nu een bus vol met Polen was, dan had ik het nog wel begrepen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:03 schreef nietzman het volgende:
Waarom staat Vlemmix weer met z'n bek vooraan?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)m-zijn-poppeke.dhtml
Zelfs in een bus die nu van de productieband af rolt zal de stoel afbreken, dit is gewoon een veiligheidsvoorziening. De kracht wordt op deze manier beter verdeeld.quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:45 schreef aeque het volgende:
Ik denk dat gordels wel degelijk kunnen helpen of het nu tegen een betonnen muur is of niet. Je vliegt toch iets sneller naar voren zonder gordel dan met.
Als de bus zelf en dus ook de stoelen in slechte staat zijn dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar gezien het feit dat dit nog niet duidelijk is ga ik er vanuit dat er in een bus gereden werd die perfect in orde was.
Afschuwelijkquote:Op woensdag 14 maart 2012 15:56 schreef Marie30 het volgende:
Onbevestigd maar hier heerst het hardnekkige gerucht dat van de Lommelse klas met 22 kinderen er 18 dood zijn. De vier anderen zijn zwaargewond.
Damn, praktisch een hele jaargang weg... (indien waar, niet dat ik reden heb om te twijfelen...). Wat een onvoorstelbaar drama.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:56 schreef Marie30 het volgende:
Onbevestigd maar hier heerst het hardnekkige gerucht dat van de Lommelse klas met 22 kinderen er 18 dood zijn. De vier anderen zijn zwaargewond.
Ja en de Kolonie het gehuchtje waar dat schooltje staat, telt maar een paar honderd mensen. Is heel klein. Dat is een ramp die jaren gaat slepen... Ik heb al wat afgehuild vandaag.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:05 schreef MaLo het volgende:
[..]
Damn, praktisch een hele jaargang weg... (indien waar, niet dat ik reden heb om te twijfelen...). Wat een onvoorstelbaar drama.
De aasgieren...quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:08 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ja en de Kolonie het gehuchtje waar dat schooltje staat, telt maar een paar honderd mensen. Is heel klein. Dat is een ramp die jaren gaat slepen... Ik heb al wat afgehuild vandaag.![]()
Ik passeerde daarnet aan het stadshuis van Lommel, bijna de hele Europese pers staat op het stadsplein.
Wat mij persoonlijk heel erg lijkt, is de gedachte dat je er niet bij was, dat je er niet kon zijn voor je kind, dat je hem/haar niet bij kon staan in die laatste momenten. Totaal onterecht natuurlijk die gedachte, maar het zou denk ik wel door mijn hoofd spoken. Ik moet er niet aan denken dat mijn dochtertje in een ver buitenland iets ergs overkomt en dat ik er dan niet ben.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:10 schreef Maron het volgende:
Afschuwelijk drama dit, dat lijkt me toch wel het ergste wat je als ouder kan overkomen..![]()
Arme kinderen..
Alles voor het verhaal he!quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:11 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
De aasgieren...
Laat de pers zich nu gewoon eens een keer afzijdig houden en op gepaste afstand van de betrokkenen blijven.
Ja dan kent iedereen elkaar, echt tragisch voor de hele gemeenschap.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:08 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ja en de Kolonie het gehuchtje waar dat schooltje staat, telt maar een paar honderd mensen. Is heel klein. Dat is een ramp die jaren gaat slepen... Ik heb al wat afgehuild vandaag.![]()
Ik passeerde daarnet aan het stadshuis van Lommel, bijna de hele Europese pers staat op het stadsplein.
Ik ben het met je eens. We willen geïnformeerd blijven. Maar voor mij mag het blijven bij informatie verstrekken en die beelden van huilende ouders/families mogen achterwege blijven. Voegt niets toe en het schendt die mensen ook in wezen m.i.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:17 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ja dan kent iedereen elkaar, echt tragisch voor de hele gemeenschap.
En tja de pers, daar ontkom je op dit soort momenten niet aan. Aan de ene kant goed dat ze er zijn, denk dat heel veel mensen meeleven en op de hoogte willen blijven, aan de andere kant is het een vorm van ramptoerisme om de berichtgeving hierover nauwlettend te volgen. (Wat wij hier vanachter onze laptopjes ook doen eigenlijk, maar wij staan niet met onze neus bovenop de rouwenden).
Pers prima, maar voorpagina's met rouwende mensen....ik weet het niet, naar mijn mening mag dat wel met iets meer discretie en gevoel voor privacy lijkt me.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:17 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ja dan kent iedereen elkaar, echt tragisch voor de hele gemeenschap.
En tja de pers, daar ontkom je op dit soort momenten niet aan. Aan de ene kant goed dat ze er zijn, denk dat heel veel mensen meeleven en op de hoogte willen blijven, aan de andere kant is het een vorm van ramptoerisme om de berichtgeving hierover nauwlettend te volgen. (Wat wij hier vanachter onze laptopjes ook doen eigenlijk, maar wij staan niet met onze neus bovenop de rouwenden).
Het AD gedraagt zich best 'Telegraaf-achtig' vind ik, ook allemaal foto's met rouwende mensen. Als zelfs Johan Vlemmix niet echt op de voorgrond wil treden, moeten ze toch wel doorhebben dat ze de mensen het beste met rust kunnen laten.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Pers prima, maar voorpagina's met rouwende mensen....ik weet het niet, naar mijn mening mag dat wel met iets meer discretie en gevoel voor privacy lijkt me.
AD is vaak erger dan de telegraaf tegenwoordig.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:27 schreef MaLo het volgende:
[..]
Het AD gedraagt zich best 'Telegraaf-achtig' vind ik, ook allemaal foto's met rouwende mensen. Als zelfs Johan Vlemmix niet echt op de voorgrond wil treden, moeten ze toch wel doorhebben dat ze de mensen het beste met rust kunnen laten.
Inderdaad... het voegt niets toe. Net als die stupide straatinterviewtjes die je straks gaat krijgen in de woonwijk van de overleden kinderen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Pers prima, maar voorpagina's met rouwende mensen....ik weet het niet, naar mijn mening mag dat wel met iets meer discretie en gevoel voor privacy lijkt me.
Zal wel veel gebeuren, het is voor iedereen eigenlijk wel heel tastbaar dit ongeluk.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:31 schreef benx het volgende:
Hoeveel mensen zullen vanavond thuis eventjes hun kind vastpakken om te voelen hoe gelukkig hij/zijn wel niet is.
Idd. Ik heb het vandaag al een paar keer gedaan. Manneke is ook helemaal ondersteboven. Hij kent daar een paar kids en veel duidelijkheid over wie/wat/hoe is er niet...quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:31 schreef benx het volgende:
Hoeveel mensen zullen vanavond thuis eventjes hun kind vastpakken om te voelen hoe gelukkig hij/zijn wel niet is.
Ja idd, volgens de verschillende persberichten heeft dat waarschijnlijk extra levens gered.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:34 schreef Axia het volgende:
Wel een respect voor de hulpverleners daarzo.
Damnquote:Op woensdag 14 maart 2012 15:56 schreef Marie30 het volgende:
Onbevestigd maar hier heerst het hardnekkige gerucht dat van de Lommelse klas met 22 kinderen er 18 dood zijn. De vier anderen zijn zwaargewond.
Veel sterkte voor jullie gemeenschapquote:Op woensdag 14 maart 2012 16:37 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Idd. Ik heb het vandaag al een paar keer gedaan. Manneke is ook helemaal ondersteboven. Hij kent daar een paar kids en veel duidelijkheid over wie/wat/hoe is er niet...
Heb het ook gehoord inderdaad op Studio Brussel.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:38 schreef Crazy-M het volgende:
Hoorde in de auto een dag van nationale rouw ?
Bronquote:limburg > lommel
Lommelse begeleiders omgekomen bij busongeval
lommelse begeleiders omgekomen bij busongeval
14:59
De twee begeleiders van de stedelijke basisschool 't Stekske uit Lommel die op de bus zaten die in Zwitserland is verongelukt, zijn omgekomen. Dat heeft de eerste schepen van Lommel, Kris Verduyckt, woensdag bevestigd. Het gaat om leraar Raymond Theunis (foto) en administratief medewerker Veerle Vanheukelom.
De school blijft in onwetendheid over zeventien kinderen. De andere vijf leerlingen van de Lommelse school die op de verongelukte bus zaten, hebben contact gehad met hun ouders.
Het ziet er wel naar uit dat ook onder de andere dodelijke slachtoffers veel kinderen uit Lommel zitten want de leerlingen uit Heverlee zouden zich achteraan de bus hebben bevonden.
Ook de twee volwassen begeleiders uit Heverlee - een leerkracht en een skimonitrice - zijn overleden.
Wat ontzettend erg voor die ouders. Heb foto's gezien waar ze aan het huilen waren. Het raakte mij.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:33 schreef Marie30 het volgende:
De Facebook-status van Peter Vanvelthoven (onze burgemeester in Lommel):
De stilte in de bus, de stilte van het verdriet snijdt door mijn hart. Tranen zijn onbedwingbaar.
Ach wat erg, wat een schok moet dat zijn voor een leefgemeenschap.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:47 schreef Marie30 het volgende:
Het gerucht zit er waarschijnlijk en helaas niet ver naast:
[..]
Bron
Die vrouw waarvan sprake is (Veerle Vanheukelom), dat is een bekende van ons. Heeft drie kinderen: 1, 5 en 9 jaar
DARN! Sterkte!quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:47 schreef Marie30 het volgende:
Het gerucht zit er waarschijnlijk en helaas niet ver naast:
[..]
Bron
Die vrouw waarvan sprake is (Veerle Vanheukelom), dat is een bekende van ons. Heeft drie kinderen: 1, 5 en 9 jaar
Dat is de vluchtroute richting de nooduitgang. Je moet daar kunnen lopen. Door dat stoepje letten automoblisten wel op dat ze niet op de vluchtroute gaan rijden. Soms gaat dat fout.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:42 schreef RamboDirk het volgende:
wat ik nooit zo snap is de toegevoegde waarde van die stoepjes langs de rijbaan in die tunnels in Zwitserland. Vlak langs de rijbaan is er altijd zo'n stoepje, even een moment van onoplettendheid en je zit er tegen. Met een auto is dat nog wel te corrigeren, maar met zo'n zware bus?
jezus, enorm veel sterktequote:Op woensdag 14 maart 2012 16:47 schreef Marie30 het volgende:
Het gerucht zit er waarschijnlijk en helaas niet ver naast:
[..]
Bron
Die vrouw waarvan sprake is (Veerle Vanheukelom), dat is een bekende van ons. Heeft drie kinderen: 1, 5 en 9 jaar
Maar wij willen ook een 6 uur journaal met beelden en updates.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:11 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
De aasgieren...
Laat de pers zich nu gewoon eens een keer afzijdig houden en op gepaste afstand van de betrokkenen blijven.
Ik hoef die mensen niet te zien huilen en die domme straat interviewtjes waar ze de verslagenheid in de buurt gaan peilen hoeven van mij ook niet.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:55 schreef Specularium het volgende:
[..]
Maar wij willen ook een 6 uur journaal met beelden en updates.
Zeg maar dat het niet zo is.
Wie geeft de persconferentie? Ik ga het volgen. Misschien is er wat meer bekend.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:59 schreef lolcat8811 het volgende:
Persconferentie om 17u15 live op VRT 1
toevallig stream?quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:59 schreef lolcat8811 het volgende:
Persconferentie om 17u15 live op VRT 1
Inderdaad. Alles willen weten betreft "hot" nieuws maar oh wee als de pers het flikt om nieuws te filmenquote:Op woensdag 14 maart 2012 16:55 schreef Specularium het volgende:
[..]
Maar wij willen ook een 6 uur journaal met beelden en updates.
Zeg maar dat het niet zo is.
Fuck...quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:56 schreef Marie30 het volgende:
Onbevestigd maar hier heerst het hardnekkige gerucht dat van de Lommelse klas met 22 kinderen er 18 dood zijn. De vier anderen zijn zwaargewond.
Zo is het voor mij ook.. Mijn zoon is 13 en toevallig deze maand moet ik zijn skitrip betalenquote:Op woensdag 14 maart 2012 16:41 schreef G.R.S. het volgende:
[..]
Damn![]()
![]()
Mijn zusje zit in groep 8 en is ongeveer even oud als al die kinderen.
Ik weet dat er geen enkel verband is tussen mijn zusje en wat daar gebeurd is, het geeft toch wel een rotgevoel zeg.![]()
Beter dan dat van de meeste Nederlandse politici.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:18 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Dat Engels van die Belg is redelijk tenenkrommend.
Het Nederlands van die belg is zelfs beter dan die van veel Nederlandse politici.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:20 schreef Specularium het volgende:
[..]
Beter dan dat van de meeste Nederlandse politici.
quote:Volgens een dokter van het ziekenhuis in Sion waren de kinderen "enorm kalm". "Ongelofelijk, na alles wat ze hebben meegemaakt. Ze geven blijk van een ongelofelijk stoïcisme", vertelde hij aan persagentschap afp
Achja, we passen ons tenminste aan. Dat zie ik die Engelsen en/of Amerikanen niet zo snel doen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:18 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Dat Engels van die Belg is redelijk tenenkrommend.
quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:49 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ach wat erg, wat een schok moet dat zijn voor een leefgemeenschap.
quote:
Dank jequote:
Hoeft ook niet hé?quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:27 schreef G.R.S. het volgende:
[..]
Achja, we passen ons tenminste aan. Dat zie ik die Engelsen en/of Amerikanen niet zo snel doen.
Goed punt, goed punt!quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:27 schreef G.R.S. het volgende:
[..]
Achja, we passen ons tenminste aan. Dat zie ik die Engelsen en/of Amerikanen niet zo snel doen.
Inderdaad zeg. Dat monolinguisme van die lui is nog een stuk erg(erlijk)er dan dat van de Fransen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:27 schreef G.R.S. het volgende:
[..]
Achja, we passen ons tenminste aan. Dat zie ik die Engelsen en/of Amerikanen niet zo snel doen.
Hier gaat het hardnekkige gerucht dat de chauffeur een hersenbloeding gehad heeft. Toch wel knap dat de speculaasmannen dat hier weer weten terwijl de autopsie nog niet verricht is.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:49 schreef banaantjeEE het volgende:
Is er al enig nieuws bekend omtrent de omstandigheden; overdreven snelheid, dronken,...
Ik weet dat de bus de stoeprand raakte en daardoor begon te tollen...
Zoiets heet shock.quote:
Hij gaat lekker door de persconferentie die nu in zwitserland gehouden word heenlullen zeker.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:05 schreef opgebaarde het volgende:
Is die persconferentie er nu nog steeds niet? Lekkere koning
Mja beetje raar inderdaad... Nuja dus niet in slaap gevallen dan?quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:55 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Hier gaat het hardnekkige gerucht dat de chauffeur een hersenbloeding gehad heeft. Toch wel knap dat de speculaasmannen dat hier weer weten terwijl de autopsie nog niet verricht is.
Even voor de duidelijkheid, het is geschokt of shocked. In shock zijn is een acuut levensbedreigende situatie waarbij een slachtoffer in korte tijd zal overlijden als er geen medische hulp beschikbaar is.quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:31 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Volgens mij wel omdat ze in shock in waren.
quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:10 schreef zoeperzazke het volgende:
Sterkte ook voor Marie30, je zit er zo dichtbij
Dat is sowieso zeer onwaarschijnlijk want de bus was nog maar net vertrokken...quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:12 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Mja beetje raar inderdaad... Nuja dus niet in slaap gevallen dan?
Ik hoorde dat de chauffeurs twee dagen vrij geweest waren en dat er van vermoeidheid dus geensprake zou zijn. Dat blijft een snelle conclusie natuurlijk, mijn inziens kun je ook op een vrije dag slecht slapen en uitgeput zijn. Desondanks hoop ik dat het de chauffeur niet te verwijten valt, het is al zo erg....quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:12 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Mja beetje raar inderdaad... Nuja dus niet in slaap gevallen dan?
Ja, er moet immers wel een schuldige worden gevonden. Het liefst vandaag nog.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:22 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Leuk al die geruchten.Zeker te moeilijk om even de onderzoeken af te wachten.
De oorzaak van het ongeluk wordt nog onderzocht, maar de beelden van de bewakingscamera's in de tunnel zouden daar uitsluitsel over moeten geven.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:19 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
Ik hoorde dat de chauffeurs twee dagen vrij geweest waren en dat er van vermoeidheid dus geensprake zou zijn. Dat blijft een snelle conclusie natuurlijk, mijn inziens kun je ook op een vrije dag slecht slapen en uitgeput zijn. Desondanks hoop ik dat het de chauffeur niet te verwijten valt, het is al zo erg....
Als er sprake is van verwijtbaar handelen door wie dan ook mag dat best onderzocht en bekend gemaakt worden.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:23 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ja, er moet immers wel een schuldige worden gevonden. Het liefst vandaag nog.
'De macht over het stuur verliezen' kan enorm veel verschillende oorzaken hebben natuurlijk,met alleen een filmpje kun je de oorzaak niet achterhalen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:24 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
De oorzaak van het ongeluk wordt nog onderzocht, maar de beelden van de bewakingscamera's in de tunnel zouden daar uitsluitsel over moeten geven.
Vliegtuigen storten nooit neer idd.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als er sprake is van verwijtbaar handelen door wie dan ook mag dat best onderzocht en bekend gemaakt worden.
Het is bepaald niet het eerste busongeluk. Begrijp sowieso niet zo goed dat scholen nog van die lange busreizen ondernemen, volgens mij zijn er wel veiliger vervoermiddelen.
Denk je nu echt dat ik dit niet weetquote:Op woensdag 14 maart 2012 18:27 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
'De macht over het stuur verliezen' kan enorm veel verschillende oorzaken hebben natuurlijk,met alleen een filmpje kun je de oorzaak niet achterhalen.
Maar die zijn duurder. Busreizen zijn de goedkoopste oplossing... maar ja wie denkt er nu aan zo'n crashquote:Op woensdag 14 maart 2012 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als er sprake is van verwijtbaar handelen door wie dan ook mag dat best onderzocht en bekend gemaakt worden.
Het is bepaald niet het eerste busongeluk. Begrijp sowieso niet zo goed dat scholen nog van die lange busreizen ondernemen, volgens mij zijn er wel veiliger vervoermiddelen.
Ik pak wel even mijn gereedschapskist dan kan ik nu aan de autopsie beginnen dan hebben we dat vandaag tenminste al af.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:28 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Denk je nu echt dat ik dit niet weet
De beelden kunnen wel helpen bij het begrijpen... autopsie zou zo snel mogelijk moeten gebeuren
nee joh, die blijven zwevenquote:Op woensdag 14 maart 2012 18:27 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Vliegtuigen storten nooit neer idd.
Veel minder vaan dan buscrashes.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:27 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Vliegtuigen storten nooit neer idd.
Ja maar je zal er maar net toevallig inzitten.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Veel minder vaan dan buscrashes.
reminds vorig jaar of het jaar daarvoor, vliegtuig neergestort, 1 overlevendequote:Op woensdag 14 maart 2012 18:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Veel minder vaan dan buscrashes.
Tussen busreizen onderling zitten ook weer verschillen. De Belgische voorschriften schijnen aanzienlijk soepeler te zijn dan de Nederlandse, aldus Editie NL.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:28 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Maar die zijn duurder. Busreizen zijn de goedkoopste oplossing... maar ja wie denkt er nu aan zo'n crash
Klopt. Was een toevoeging.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:44 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Mja... triest, maar het maakt het er niet erger op.
Nederbelgen, maakt het niet minder erg inderdaad.quote:
Ik woon in het centrum, schooltje is aan de rand bij de grens. Is ca 5 km van mijn deur.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:17 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Woon jij daar ook vlakbij Marie of woon jij heel ergens anders?
Gecrasht misschien?quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:17 schreef benx het volgende:
Hebben ze de website van de school op zwart gezet ?
Ok, ik was zomaar nieuwsgierig.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:18 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Ik woon in het centrum, schooltje is aan de rand bij de grens. Is ca 5 km van mijn deur.
Dat magquote:Op woensdag 14 maart 2012 19:22 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Ok, ik was zomaar nieuwsgierig.
Als je kind ook is meegeweest dan weet je hoe dat is idd.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:25 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Dat magStad met 32000 inwoners, ben hier geboren en getogen... Dus je kent rechtstreeks en onrechtstreeks veel betrokkenen. Hier werd vanmiddag openlijk gehuild bij de bakker.
Mijn zoon is vorig jaar ook met die groep op sneeuwklassen geweest. Ik weet nog hoe je aftelt en hoe je staat te springen om je kind terug af te halen... Als je die ervaring hebt, raakt je dat extra hard.
En eigenlijk hadden we het pukkelpopdrama hier nog niet verwerkt en nu dit nog...
Beterschap voor de mensen. Ook al heb ik gelukkig totaal geen idee hoe ze zich voelen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:25 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Dat magStad met 32000 inwoners, ben hier geboren en getogen... Dus je kent rechtstreeks en onrechtstreeks veel betrokkenen. Hier werd vanmiddag openlijk gehuild bij de bakker.
Mijn zoon is vorig jaar ook met die groep op sneeuwklassen geweest. Ik weet nog hoe je aftelt en hoe je staat te springen om je kind terug af te halen... Als je die ervaring hebt, raakt je dat extra hard.
En eigenlijk hadden we het pukkelpopdrama hier nog niet verwerkt en nu dit nog...
En wat je ook in je achterhoofd moet houden: dat schooltje ligt in de Kolonie. Dat is een héél klein gehuchtje in Lommel. Wonen maar een paar honderd mensen. Als daar 3/4de van de 12jarigen dood zijn ga je dat heel lang en heel hard voelen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:28 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Als je kind ook is meegeweest dan weet je hoe dat is idd.Ik heb geen kinderen dus ik ken dat gevoel niet, maar het zal ongetwijfeld verschrikkelijk zijn.
Ongeluk is zo gebeurd. Hadden die ouders toch geen seconde aan gedacht dat zoiets ergs kon gebeuren.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:30 schreef Anno2012 het volgende:
Daar gaat je leven.. zowel van de overleden kinderen als de ouders en familie
Oh ik wist al niet wat dat Kolonie was.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:35 schreef Marie30 het volgende:
[..]
En wat je ook in je achterhoofd moet houden: dat schooltje ligt in de Kolonie. Dat is een héél klein gehuchtje in Lommel. Wonen maar een paar honderd mensen. Als daar 3/4de van de 12jarigen dood zijn ga je dat heel lang en heel hard voelen.
Ik heb eigenlijk nog geen beelden van in de tunnel gezien.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:38 schreef giessss het volgende:
Wat ik niet snap is hoe er zo'n scherpe inham in zo'n tunnel mag zitten. Daar zou toch een geleidende vangrail o.i.d. voor moeten zitten?!
Kijk op deredactie.bequote:Op woensdag 14 maart 2012 19:45 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk nog geen beelden van in de tunnel gezien.
zijn inhammen voor als je met pech komtquote:Op woensdag 14 maart 2012 19:38 schreef giessss het volgende:
Wat ik niet snap is hoe er zo'n scherpe inham in zo'n tunnel mag zitten. Daar zou toch een geleidende vangrail o.i.d. voor moeten zitten?!
Dat dus.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:48 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
zijn inhammen voor als je met pech komt
Normaal gesproken rij je daar langs. Net zoals je op een snelweg doet. Nu komen er vragen met waarom geen vangreel e.d. Beetje kalf in de sloot zeg maar. Als er een klapband was of een hartaanval of wat dan ook zijn dit soort dingen niet te voorspellen, nooit nietquote:Op woensdag 14 maart 2012 19:38 schreef giessss het volgende:
Wat ik niet snap is hoe er zo'n scherpe inham in zo'n tunnel mag zitten. Daar zou toch een geleidende vangrail o.i.d. voor moeten zitten?!
Dat snap ik. Maar langs een gewone snelweg vind je toch ook nergens een muur haaks op de weg. Waarom loopt die inham niet langszaam van breed naar smal zodat een voertuig weggeleid wordt en niet in 1 keer stil komt te staan.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:48 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
zijn inhammen voor als je met pech komt
Europa zal de veiligheidsvoorwaarden voor de tunnels wel aanpassen en dat punt expliciet opnemen of verbeteren.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:54 schreef giessss het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar langs een gewone snelweg vind je toch ook nergens een muur haaks op de weg. Waarom loopt die inham niet langszaam van breed naar smal zodat een voertuig weggeleid wordt en niet in 1 keer stil komt te staan.
Exact.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:54 schreef giessss het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar langs een gewone snelweg vind je toch ook nergens een muur haaks op de weg. Waarom loopt die inham niet langszaam van breed naar smal zodat een voertuig weggeleid wordt en niet in 1 keer stil komt te staan.
Laten we het hopenquote:Op woensdag 14 maart 2012 19:55 schreef Jump het volgende:
[..]
Europa zal de veiligheidsvoorwaarden voor de tunnels wel aanpassen en dat punt expliciet opnemen of verbeteren.
Dat is geen berg he?quote:
Oh nee.. nog nooit onder viaducten met betonnen pijlers gereden?quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:54 schreef giessss het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar langs een gewone snelweg vind je toch ook nergens een muur haaks op de weg. Waarom loopt die inham niet langszaam van breed naar smal zodat een voertuig weggeleid wordt en niet in 1 keer stil komt te staan.
Ja en daar staat netjes een vangrail omheen die van smal naar breed loopt. Of de betonnen peilers zijn zelf rond aflopend.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:57 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Oh nee.. nog nooit onder viaducten met betonnen pijlers gereden?
Mja... die tunnels pas je niet ff zomaar aan. Daarnaast zijn dit soort ongelukken met zoveel doden zeldzaam als je het vergelijkt met hoeveel verkeer er door die tunnels raast.quote:
Veel van de slachtoffers zullen, vergelijkbaar met 9/11 slachtoffers zijn...quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:59 schreef TLC het volgende:
Als je die voorkant van de bus zo ziet dan vraag je je toch af hoeveel er van de chauffeur is overgebleven
Inderdaad, en dan was dit nog een redelijk veilige met 2 buizen. De Gotthard heeft er maar eentje, 17 kilometer lang met tegenliggend verkeer, met stoepranden aan de zijkant maar dat zal te maken hebben met vluchtroutes.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:00 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Mja... die tunnels pas je niet ff zomaar aan. Daarnaast zijn dit soort ongelukken met zoveel doden zeldzaam als je het vergelijkt met hoeveel verkeer er door die tunnels raast.
quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:08 schreef Lagrinta het volgende:
Een tunnel pas je niet aan, maar de noodzaak van vluchthavens betwist ik ook. Dus die vluchthavens afzetten kan prima.
http://www.hbvl.be/nieuws(...)twaalf-jaar-oud.aspxquote:Tunnel in Sierre slechts twaalf jaar oud
16:21 Buitenland De tunnel in het Zwitserse Sierre waarin dinsdagavond het dodelijke busongeluk plaatsvond, was in goede staat. Dat schrijft het Eindhovens Dagblad op haar website.
De tunnel werd in november 1999 officieel in gebruik genomen. In 2005 werd de tunnel onderworpen aan een test waarop het 'goed' scoorde. Dat is de op een na beste van vijf mogelijke scores, zo meldt mobiliteitsorganisatie Touring woensdag. Ook vorig jaar kreeg de tunnel nog een onderhoudsbeurt.
Elke dag rijden er circa 15.000 voertuigen door de 2,5 kilometer lange tunnel. De wegendienst van het kanton Wallis spreekt van een "gemiddelde dagelijkse trafiek". De tunnel op de A9 telt twee kokers van elk twee rijvakken, zonder pechstrook. In de tunnel waar het ongeval plaatsvond, is er wel een veiligheidsruimte. Er geldt een maximale snelheid van 100 kilometer per uur.
Het kan mogelijk nog weken duren vooraleer de precieze oorzaak van het busongeluk bekend is.
Ja en is die ravage anders dan op welke weg waar dan ook? Tuurlijk is het goed dat er uitwijkmogelijkheden zijn maar niet ten koste van groter gevaar.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:26 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
[..]
http://www.hbvl.be/nieuws(...)twaalf-jaar-oud.aspx
Die vluchthavens wil je wel hebben... als je pech krijgt wil je kunnen uitwijken. De ravage is niet te overzien als iemand niet op zit te letten en achterop de door een normaal pechgeval ontstane file klapt.
Hier het ANWB testoordeel:
http://www.anwb.nl/binari(...)rretunnel-337083.pdf
omdat er nu toevallig 1 voertuig ertegen aan is gereden ?quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:31 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ja en is die ravage anders dan op welke weg waar dan ook? Tuurlijk is het goed dat er uitwijkmogelijkheden zijn maar niet ten koste van groter gevaar.
Geen uitwijkmogelijkheden in een tunnel hebben lijkt me toch een iets groter gevaar.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:31 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ja en is die ravage anders dan op welke weg waar dan ook? Tuurlijk is het goed dat er uitwijkmogelijkheden zijn maar niet ten koste van groter gevaar.
Nou ja massief en misschien ouderwest smal. Dit is een zinloze discussie verder. Op onze wegen zijn ook tunnels en stukken snelweg waar geen vluchtstrook of vangrail is. Erg héél erg dat dit gebeurd is. Maar ongelukken gebeuren.quote:
Ja mee eens maar je moet ook kijken of die vluchthavens nodig zijn en of ze ook gebruikt worden.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:35 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Geen uitwijkmogelijkheden in een tunnel hebben lijkt me toch een iets groter gevaar.
Elke dikke boom naast de weg is potentieel dodelijk.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:36 schreef Soury het volgende:
[..]
Nou ja massief en misschien ouderwest smal. Dit is een zinloze discussie verder. Op onze wegen zijn ook tunnels en stukken snelweg waar geen vluchtstrook of vangrail is. Erg héél erg dat dit gebeurd is. Maar ongelukken gebeuren.
Vluchthavens zijn altijd nodig, zeker in een tunnel.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:37 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ja mee eens maar je moet ook kijken of die vluchthavens nodig zijn en of ze ook gebruikt worden.
Geloof me maar dat er hele studies worden gewijd aan tunnelveiligheid. Google maar eens wat.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:31 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ja en is die ravage anders dan op welke weg waar dan ook? Tuurlijk is het goed dat er uitwijkmogelijkheden zijn maar niet ten koste van groter gevaar.
In een tunnel van 100 meter zal het niet nodig zijn. De tunnel waar het om gaat is 2.5 kilometer lang.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:37 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ja mee eens maar je moet ook kijken of die vluchthavens nodig zijn en of ze ook gebruikt worden.
Je kan ze wel nodig vinden maar ze moeten wel gebruikt worden, anders kan je de noodzaak betwisten.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:38 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Vluchthavens zijn altijd nodig, zeker in een tunnel.
Een bestuurder in de auto is potentieel dodelijk.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:38 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Elke dikke boom naast de weg is potentieel dodelijk.
Daarom.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:41 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Een bestuurder in de auto is potentieel dodelijk.
Dan moet je je eigen binnen opsluiten in je woning (wat ook al dodelijk kan zijn)
Net even op streetview gekeken. vind het ook maar een rare situatie.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:38 schreef giessss het volgende:
Wat ik niet snap is hoe er zo'n scherpe inham in zo'n tunnel mag zitten. Daar zou toch een geleidende vangrail o.i.d. voor moeten zitten?!
Akkoord, maar deze vluchthaven was met 'rechte hoeken' begrensd, m.a.w. er stond een muur vlak naast de rijbaan die op 90° staat t.o.v. de rijweg. Een Duitse specialist heeft hierdoor de tunnel al als onveilig gecatalogeerd.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:38 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Vluchthavens zijn altijd nodig, zeker in een tunnel.
een vluchthaven is dus juist voor de veiligheidquote:
Ja, en dan heb je ze niet en dan heb je er eentje nodig. En dan staat er een auto midden in de tunnel stil en knalt daar heul de rest van auto's op. En dan? Het is niet zo dat onze vluchthavens op de snelweg constant bevolkt zijn. Sterker nog, als ik op de snelweg rijd en ik zie mensen op de vluchthaven staan, zijn dat veelal mensen die moeten pissen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:41 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Je kan ze wel nodig vinden maar ze moeten wel gebruikt worden, anders kan je de noodzaak betwisten.
Dat vind ik ook een raar gegeven. De muur had beter afgerond kunnen zijn of iets dergelijks. Maar feit blijft dat vluchthavens wel degelijk nodig zijn.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:42 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Akkoord, maar deze vluchthaven was met 'rechte hoeken' begrensd, m.a.w. er stond een muur vlak naast de rijbaan die op 90° staat t.o.v. de rijweg. Een Duitse specialist heeft hierdoor de tunnel al als onveilig gecatalogeerd.
Er zijn in veel gebouwen ook nooduitgangen die nooit gebruikt zullen worden, dat betekent nog niet dat de noodzaak daarvan betwist kan worden.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:41 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Je kan ze wel nodig vinden maar ze moeten wel gebruikt worden, anders kan je de noodzaak betwisten.
Ik geloof dat dat ook de leraar was.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:47 schreef lolcat8811 het volgende:
Ook Studio Brussel heeft iemand verloren in de crash: http://www.stubru.be/media/whydoesmyheartfeelsobadvoorfrank
Ja alleen wel cru dat het juist ook de oorzaak van dit ongeluk is.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:42 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
een vluchthaven is dus juist voor de veiligheid
Wat is dat nu dan? Knallen mensen ook standaard op een file?quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:43 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Ja, en dan heb je ze niet en dan heb je er eentje nodig. En dan staat er een auto midden in de tunnel stil en knalt daar heul de rest van auto's op. En dan? Het is niet zo dat onze vluchthavens op de snelweg constant bevolkt zijn. Sterker nog, als ik op de snelweg rijd en ik zie mensen op de vluchthaven staan, zijn dat veelal mensen die moeten pissen.
Nee, uiteraard niet. Maar op een snelweg heb je over het algemeen ook meer plaats om uit te wijken dan in een tunnel.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:49 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Wat is dat nu dan? Knallen mensen ook standaard op een file?
Dat gebeurt regelmatig.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:49 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Wat is dat nu dan? Knallen mensen ook standaard op een file?
Ik zal het anders uitleggen. Die vluchthavens kunnen files voorkomen, maar zijn wel levensgevaarlijk als je op die muur knalt.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:45 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Er zijn in veel gebouwen ook nooduitgangen die nooit gebruikt zullen worden, dat betekent nog niet dat de noodzaak daarvan betwist kan worden.
Vluchthavens zijn niet puur voor files. Die zijn dus ook om ervoor te zorgen dat er geen verdere ongelukken gebeuren. Hoe je het ook wendt of keert, er zijn nog steeds mensen die niet goed opletten en dus óf vol op de rem moeten óf er vol bovenop klappen. Met een vluchthaven heb je dat gevaar niet.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:51 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ik zal het anders uitleggen. Die vluchthavens kunnen files voorkomen, maar zijn wel levensgevaarlijk als je op die muur knalt.
In tunnels heb je sowieso meer risico op ongelukken. Daarom doet men ook studie naar tunnelveiligheid. Gebleken is dat vluchthavens noodzakelijk zijn. Niet dat ze zaligmakend zijn.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:51 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ik zal het anders uitleggen. Die vluchthavens kunnen files voorkomen, maar zijn wel levensgevaarlijk als je op die muur knalt.
Die vluchthavens kunnen ook heel veel dodelijke ongelukken voorkomen. Dat het nu juist een heel erg ongeluk heeft veroorzaakt is erg cru, maar dat betekent nog niet dat we ze beter weg kunnen halen als ze niet vaak gebruikt worden. Dat deze vluchthaven misschien niet optimaal gebouwd is zal best kunnen (met de nodige hindsight), maar dat neemt nog niet de noodzaak van vluchthavens weg.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:51 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Ik zal het anders uitleggen. Die vluchthavens kunnen files voorkomen, maar zijn wel levensgevaarlijk als je op die muur knalt.
Die heeft idd geen vluchthavens...quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:59 schreef Fredo55 het volgende:
Ik zit te denken of de Westerscheldetunnel vluchthavens heeft, naar mijn weten niet.
Sterkte Mariequote:Op woensdag 14 maart 2012 20:56 schreef Marie30 het volgende:
Ondertussen is duidelijk dat Lommel zestien doden te betreuren heeft, één in levensgevaar en een hoop gewonden.
Drie vriendjes van mijn zoontje zijn volleybalclub hebben het leven gelaten. Verder broertjes/zusjes/neefjes van vriendjes die zwaar toegetakeld of dood zijn. Een gewaardeerde leraar die jaren mee ging is gestorven en ook de secretaresse van de school die zelf drie kinderen heeft.
Een kennis van me heeft laten weten dat zijn zoontje gelukkig in leven is, maar hij heeft alles gebroken wat je maar kan breken...
Worst day ever
quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:56 schreef Marie30 het volgende:
Ondertussen is duidelijk dat Lommel zestien doden te betreuren heeft, één in levensgevaar en een hoop gewonden.
Drie vriendjes van mijn zoontje zijn volleybalclub hebben het leven gelaten. Verder broertjes/zusjes/neefjes van vriendjes die zwaar toegetakeld of dood zijn. Een gewaardeerde leraar die jaren mee ging is gestorven en ook de secretaresse van de school die zelf drie kinderen heeft.
Een kennis van me heeft laten weten dat zijn zoontje gelukkig in leven is, maar hij heeft alles gebroken wat je maar kan breken...
Worst day ever
Vreselijk. Ontzettend veel sterktequote:Op woensdag 14 maart 2012 20:56 schreef Marie30 het volgende:
Ondertussen is duidelijk dat Lommel zestien doden te betreuren heeft, één in levensgevaar en een hoop gewonden.
Drie vriendjes van mijn zoontje zijn volleybalclub hebben het leven gelaten. Verder broertjes/zusjes/neefjes van vriendjes die zwaar toegetakeld of dood zijn. Een gewaardeerde leraar die jaren mee ging is gestorven en ook de secretaresse van de school die zelf drie kinderen heeft.
Een kennis van me heeft laten weten dat zijn zoontje gelukkig in leven is, maar hij heeft alles gebroken wat je maar kan breken...
Worst day ever
Sterktequote:Op woensdag 14 maart 2012 20:56 schreef Marie30 het volgende:
Ondertussen is duidelijk dat Lommel zestien doden te betreuren heeft, één in levensgevaar en een hoop gewonden.
Drie vriendjes van mijn zoontje zijn volleybalclub hebben het leven gelaten. Verder broertjes/zusjes/neefjes van vriendjes die zwaar toegetakeld of dood zijn. Een gewaardeerde leraar die jaren mee ging is gestorven en ook de secretaresse van de school die zelf drie kinderen heeft.
Een kennis van me heeft laten weten dat zijn zoontje gelukkig in leven is, maar hij heeft alles gebroken wat je maar kan breken...
Worst day ever
Terwijl het 15.000 voertuigen per etmaal te verwerken heeft, evenveel als de Sierra-tunnel.quote:
Ij en coen ook niet maar dat zijn korte stukjes vergelijkbaar met 14 km door een bergquote:Op woensdag 14 maart 2012 20:59 schreef Fredo55 het volgende:
Ik zit te denken of de Westerscheldetunnel vluchthavens heeft, naar mijn weten niet.
Sterkte stadsgenoot.quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:56 schreef Marie30 het volgende:
Ondertussen is duidelijk dat Lommel zestien doden te betreuren heeft, één in levensgevaar en een hoop gewonden.
Drie vriendjes van mijn zoontje zijn volleybalclub hebben het leven gelaten. Verder broertjes/zusjes/neefjes van vriendjes die zwaar toegetakeld of dood zijn. Een gewaardeerde leraar die jaren mee ging is gestorven en ook de secretaresse van de school die zelf drie kinderen heeft.
Een kennis van me heeft laten weten dat zijn zoontje gelukkig in leven is, maar hij heeft alles gebroken wat je maar kan breken...
Worst day ever
Niet kijken dan.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:28 schreef lolcat8811 het volgende:
Op Melsbroek worden C-130's klaargemaakt voor de repatriëring van 28 kisten. Dat wordt geen leuk zicht...
Weinig tot niks? Gedurfde uitspraak. Een bus die met 80 of hoger tegen beton rijdt zorgt voor een ravage... ik ben het met je eens dat het wellicht een minder harde klap had geweest, maar dan nog...quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:26 schreef Blik het volgende:
over die vluchthaven, die is zeker nodig in een tunnel. bij pech moet je op een veilige plek kunnen staan. Wat echter niet nodig is, is om een muur die 90 graden haaks op de rijrichting staat als afsluiting gebruiken voor die vluchthaven. Als het hier een muur was geweest die geleidelijk weer terugging richting de rijbaan was er waarschijnlijk weinig tot niks aan de hand geweest.
Maargoed, achteraf is altijd makkelijk praten
Bedankt voor de lieve boodschapjes allemaal.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:07 schreef MaLo het volgende:
Pff Marie, dat zal er flink inhakken. Hoe is het met jouw zoon, erg van slag of dringt het nog niet echt door?
Vind ik ook raar.quote:Op woensdag 14 maart 2012 19:54 schreef giessss het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar langs een gewone snelweg vind je toch ook nergens een muur haaks op de weg. Waarom loopt die inham niet langszaam van breed naar smal zodat een voertuig weggeleid wordt en niet in 1 keer stil komt te staan.
Ook voor jou veel sterktequote:
met beton schrapen hoef je echt geen tientallen doden te betreuren. Waarschijnlijk blikschade en wat gewonden. Als je van het ergste uitgaat misschien 1 of 2 doden, maar dat is een peuleschil in vergelijking met de (tot nu toe) 28 dodenquote:Op woensdag 14 maart 2012 21:31 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Weinig tot niks? Gedurfde uitspraak. Een bus die met 80 of hoger tegen beton rijdt zorgt voor een ravage... ik ben het met je eens dat het wellicht een minder harde klap had geweest, maar dan nog...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag me af hoe het heeft kunnen gebeuren, gezien de foto's gingen ze gewoon met 100-120?
quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:36 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Foto's van bus, niet kijken als je zwakke maag hebt (bloed hier en daar)Die eerste fotoSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag me af hoe het heeft kunnen gebeuren, gezien de foto's gingen ze gewoon met 100-120?
Life doesn't have a remote, you have to get up and change the channel yourselve..
quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:36 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Foto's van bus, niet kijken als je zwakke maag hebt (bloed hier en daar)Waar bloedSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag me af hoe het heeft kunnen gebeuren, gezien de foto's gingen ze gewoon met 100-120?
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
Hier en daar zegt ie...quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:36 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Foto's van bus, niet kijken als je zwakke maag hebt (bloed hier en daar)
Dat stoeltje in het middenquote:
Te hard betekent niet dat hij niet hard reed natuurlijk. Kan dus nog steeds betekenen dat hij 100-120 reed op de snelweg ofzoquote:Op woensdag 14 maart 2012 21:40 schreef Marie30 het volgende:
Op de persco zeiden ze nochtans dat de bus niet té hard reed.
Als ik me niet vergis mag een touringcar maar 100 toch?quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:40 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Te hard betekent niet dat hij niet hard reed natuurlijk. Kan dus nog steeds betekenen dat hij 100-120 reed op de snelweg ofzo
quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:36 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Foto's van bus, niet kijken als je zwakke maag hebt (bloed hier en daar)Hangt ook nog een lap vlees volgens mij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag me af hoe het heeft kunnen gebeuren, gezien de foto's gingen ze gewoon met 100-120?
Die op de eerste rijen zijn helemaal geplet zo te zien.Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
100, mits ie aan bepaalde eisen voldoet.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:41 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis mag een touringcar maar 100 toch?
Dat meende ik dus ook al te zienquote:Op woensdag 14 maart 2012 21:43 schreef Rica het volgende:
[..]
Hangt ook nog een lap vlees volgens mij.
Die op de eerste rijen zijn helemaal geplet zo te zien.
Tja een bus is nou eenmaal zwaar en de klap zal veel zwaarder zijn dan een auto die met dezelfde snelheid rijdquote:Op woensdag 14 maart 2012 21:43 schreef Rica het volgende:
[..]
Hangt ook nog een lap vlees volgens mij.
Die op de eerste rijen zijn helemaal geplet zo te zien.
Idd. Zo nog niet over nagedacht.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:40 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Te hard betekent niet dat hij niet hard reed natuurlijk. Kan dus nog steeds betekenen dat hij 100-120 reed op de snelweg ofzo
Wil niet lullig doen, maar dat mocht je van mij wel in een spoiler zetten. Ik kijk bewust niet naar die foto's, dat wil ik gewoon niet weten... Sorry.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:43 schreef Rica het volgende:
[..]
Hangt ook nog een lap vlees volgens mij.
Die op de eerste rijen zijn helemaal geplet zo te zien.
Ik heb geprobeerd het te zoeken maar ik zie het niet.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:43 schreef Rica het volgende:
[..]
Hangt ook nog een lap vlees volgens mij.
Die op de eerste rijen zijn helemaal geplet zo te zien.
quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:47 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]
Ik heb geprobeerd het te zoeken maar ik zie het niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:49 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]Doe normaal...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je de animatie van het ongeval hebt gezien, dan weet je dat de bus eerst de stoeprand aan de rechterkant van de tunnel raakte. Hierdoor raakte de bus uit koers en schoot naar links. Door (mogelijk) een ruk aan het stuur naar rechts is de bus weer vol naar rechts geschoten en raakte toen de muur precies op de hoek. Als de muur van de pechhaven niet haaks op de weg stond, maar meer diagonaal afliep dan was de klap volgens mij nog steeds niet te overzien.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:35 schreef Blik het volgende:
[..]
met beton schrapen hoef je echt geen tientallen doden te betreuren. Waarschijnlijk blikschade en wat gewonden. Als je van het ergste uitgaat misschien 1 of 2 doden, maar dat is een peuleschil in vergelijking met de (tot nu toe) 28 doden
Ik zet het niet voor niets achter een spoiler + link ipv. volledig plaatje, je kijkt als je wilt, anders nietquote:
quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:49 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
Wie zegt dat ik gekeken heb, de post waar je op reageert zegt wmb genoeg.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:50 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ik zet het niet voor niets achter een spoiler + link ipv. volledig plaatje, je kijkt als je wilt, anders niet
quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:51 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Life doesn't have a remote, you have to get up and change the channel yourselve..
och dat meen je niet...quote:Op woensdag 14 maart 2012 20:56 schreef Marie30 het volgende:
Ondertussen is duidelijk dat Lommel zestien doden te betreuren heeft, één in levensgevaar en een hoop gewonden.
Drie vriendjes van mijn zoontje zijn volleybalclub hebben het leven gelaten. Verder broertjes/zusjes/neefjes van vriendjes die zwaar toegetakeld of dood zijn. Een gewaardeerde leraar die jaren mee ging is gestorven en ook de secretaresse van de school die zelf drie kinderen heeft.
Een kennis van me heeft laten weten dat zijn zoontje gelukkig in leven is, maar hij heeft alles gebroken wat je maar kan breken...
Worst day ever
quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:55 schreef MissBitchy het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:36 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Foto's van bus, niet kijken als je zwakke maag hebt (bloed hier en daar)Een touringcar KAN niet harder dan 100 (begrenzing), daarnast was de max snelheid in de tunnel 100, iets wat niet vreemd is voor een stuk weg met 2 rijstroken. Inhaalverboden gelden vaak alleen voor vrachtwagens of auto's met aanhanger, niet voor touringcars..SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag me af hoe het heeft kunnen gebeuren, gezien de foto's gingen ze gewoon met 100-120?It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
Die hadden ze toch allemaal om? Maar dat had toch niks uitgemaakt las ik.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:02 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Volgens mij is er ook niet echt een verplichting om je riem aan te doen in de bus (Zit er zelfs vaak niet in). Lekker is dat dan met al die kleine kinderen...
Meeste tunnels is 100, Gotthard 80.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:56 schreef zapato61 het volgende:
Volgens mij mag je in een tunnel in zwitserland maar 80 rijden. Tenminste dat herinner ik me nog van toen wij door zwitserland hebben gereden.
Jup:quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
100, mits ie aan bepaalde eisen voldoet.
Ik meende ergens te lezen dat iedereen een gordel om had.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:02 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Volgens mij is er ook niet echt een verplichting om je riem aan te doen in de bus (Zit er zelfs vaak niet in). Lekker is dat dan met al die kleine kinderen...
Jawel. Als de riem erin zit ben je verplicht om hem aan te doen (volgens de Belgische wet dan toch). En touringcars vanaf een bepaald bouwjaar zijn er ook verplicht mee uitgerust.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:02 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Volgens mij is er ook niet echt een verplichting om je riem aan te doen in de bus (Zit er zelfs vaak niet in). Lekker is dat dan met al die kleine kinderen...
Als een gordel aanwezig is ben je verplicht deze te dragen, zoals in heel Europa. In een auto van voor '74 bijvoorbeeld hoef je dus geen gordel te dragen, deze waren toen nog niet af fabriek gemonteerd.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:02 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Volgens mij is er ook niet echt een verplichting om je riem aan te doen in de bus (Zit er zelfs vaak niet in). Lekker is dat dan met al die kleine kinderen...
Vanaf 2002 verplicht ja, maar daarvoor werden ze al jaren gemonteerdquote:Op woensdag 14 maart 2012 22:04 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Jawel. Als de riem erin zit ben je verplicht om hem aan te doen (volgens de Belgische wet dan toch). En touringcars vanaf een bepaald bouwjaar zijn er ook verplicht mee uitgerust.
Zoals ik begrepen heb van het journaal op één zijn die kinderen met stoeltje en al door en uit de bus geslingerd. De impact moet zo hevig geweest zijn dat de gordel geen nut meer had.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:04 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik meende ergens te lezen dat iedereen een gordel om had.
Maar als je dit leest, trek ik mijn twijfels daarbij:
Er zijn 24 gewonden, allemaal kinderen. De meeste hiervan zijn dermate zwaar gewond dat men ervan uitgaat dat van de 24 gewonden ook nog een groot deel in levensgevaar verkeert. 3 kinderen verkeren in coma.
De kinderen die achteraan zaten, zijn door de klap allemaal naar voren in de bus gegooid, en zijn hierbij in in dermate zwaar verminkt geraakt dat identificatie op dit ogenblik niet mogelijk is. Daarom wordt er voor de identificatie gewacht op de ouders en het DVI ( Disaster Victim Identification) team die onderweg zijn.
bron: vtm nieuws
4-5 Jaar geleden dat ik ging (Oké middelbare school) zei men dat het op eigen risico was maar ok, ik kan uit de reacties maken dat ze allemaal een gordel om zouden hebben.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:04 schreef qu63 het volgende:
[..]
Als een gordel aanwezig is ben je verplicht deze te dragen, zoals in heel Europa. In een auto van voor '74 bijvoorbeeld hoef je dus geen gordel te dragen, deze waren toen nog niet af fabriek gemonteerd.
Het is net zo verplicht als in je auto. Wordt je aangehouden door de politie of krijg je een ongeluk en blijkt dat je geen gordel om had dan kan de verzekering weigeren uit te betalen..quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:03 schreef DjinN het volgende:
Voor zover ik het weet is het al jarenlang de regel dat je in een touringbus VERPLICHT je riem om moet doen. Ik ben namelijk een tijd geleden 2x per jaar op en neer gereden van Spanje naar NL. Toen werd er elke keer nadrukkelijk gezegd dat de riem verplicht was..
Het is verplicht, maar doe je het niet dan zijn de gevolgen voor jou. Zelfde als in NL met de auto..quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:07 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
4-5 Jaar geleden dat ik ging (Oké middelbare school) zei men dat het op eigen risico was maar ok, ik kan uit de reacties maken dat ze allemaal een gordel om zouden hebben.
Dat zijn bijna dezelfde woorden als de chauffeur had van de touringcar waar ik drie weken terug in zat.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:07 schreef qu63 het volgende:
[..]
Het is verplicht, maar doe je het niet dan zijn de gevolgen voor jou. Zelfde als in NL met de auto..
Klopt, maar ik weet uit ervaring dat er niet altijd zorgvuldig mee omgesprongen wordt. Ik heb de eerste 3 jaar van mijn vele ritten naar Spanje met een touringbusmaatschappij gereden waar nooit werd gezegd dat de gordel verplicht was. Toen ik daarna met een andere maatschappij ging werd het ons ALTIJD verteld. Had je je gordel niet om, kwam de hostess je vertellen dat je em echt om moest omdat je anders een hoge boete riskeerde.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:07 schreef qu63 het volgende:
[..]
Het is net zo verplicht als in je auto. Wordt je aangehouden door de politie of krijg je een ongeluk en blijkt dat je geen gordel om had dan kan de verzekering weigeren uit te betalen..
Ik kan niet blijven controleren of al mijn 56 passagiers de gordel om hebben, het moment dat ik me omgedraaid heb kan de gordel alweer los zijn. Vandaar dat chauffeurs het op die manier uitleggen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:08 schreef MissBitchy het volgende:
[..]
Dat zijn bijna dezelfde woorden als de chauffeur had van de touringcar waar ik drie weken terug in zat.
Ik moet wel zeggen dat ik de gordel in bussen niet echt betrouwbaar vind. Het is altijd een gordel die om de middel gaat maar dat is meer een gevoels kwestiequote:Op woensdag 14 maart 2012 22:09 schreef DjinN het volgende:
[..]
Klopt, maar ik weet uit ervaring dat er niet altijd zorgvuldig mee omgesprongen wordt. Ik heb de eerste 3 jaar van mijn vele ritten naar Spanje met een touringbusmaatschappij gereden waar nooit werd gezegd dat de gordel verplicht was. Toen ik daarna met een andere maatschappij ging werd het ons ALTIJD verteld. Had je je gordel niet om, kwam de hostess je vertellen dat je em echt om moest omdat je anders een hoge boete riskeerde.
Altijd beter dan helemaal geen gordel dragen toch ?quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:13 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ik moet wel zeggen dat ik de gordel in bussen niet echt betrouwbaar vind. Het is altijd een gordel die om de middel gaat.
Hoe lang geleden was dat dan? En niet iedere chauffeur of maatschappij is er even streng in, helaas. Ik zeg het bij iedere rit die ik doe iig..quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:09 schreef DjinN het volgende:
[..]
Klopt, maar ik weet uit ervaring dat er niet altijd zorgvuldig mee omgesprongen wordt. Ik heb de eerste 3 jaar van mijn vele ritten naar Spanje met een touringbusmaatschappij gereden waar nooit werd gezegd dat de gordel verplicht was. Toen ik daarna met een andere maatschappij ging werd het ons ALTIJD verteld. Had je je gordel niet om, kwam de hostess je vertellen dat je em echt om moest omdat je anders een hoge boete riskeerde.
Ja dat wel natuurlijkquote:Op woensdag 14 maart 2012 22:13 schreef DjinN het volgende:
[..]
Altijd beter dan helemaal geen gordel dragen toch ?
Hoe ga je dat verwerken?quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:13 schreef DjinN het volgende:
http://nieuws.vtm.be/binn(...)chtte-hulp-te-bieden
Respect voor deze vrouw...
Alle stoelen die meer dan X cm aan ruimte voor zich hebben (dus de stoelen vooraan in de bus en die achter de middendeur) hebben een driepuntsgordel, de rest inderdaad een heupgordel. Daarnaast worden de stoelmeubels ook zo gemaakt dat ze bij een bepaalde kracht losschieten om de kracht beter te verdelen. Doordat je met je heup wel vast zit klap je hoogstens dubbel en met je hoofd tegen de stoel voor je. Dat is beter dan dat je gelanceerd wordt en 3 stoelen verder tegen t plafond knalt..quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:13 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ik moet wel zeggen dat ik de gordel in bussen niet echt betrouwbaar vind. Het is altijd een gordel die om de middel gaat maar dat is meer een gevoels kwestie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |