Hoe calvinistisch ook.quote:Maar bij hoogtepunten horen dieptepunten. Bij trots past schaamte.
Dan ga je toch lekker in Amerika wonen? Kun je daar van de daken afschreeuwen in hoe zo'n geweldig land je woont.quote:
Schaamte voor gebeurtenissen voordat ik uberhaupt geboren was?quote:Op woensdag 14 maart 2012 04:51 schreef Cobra4 het volgende:
Van der Heijden: "Daarmee wil ik niet beweren dat ons verleden louter kommer en kwel was. Verre van. Maar bij hoogtepunten horen dieptepunten. Bij trots past schaamte. Een zwarte canon dient geen ander doel dan die erkenning".
Wat is dat nou weer voor debiele redenering?quote:Op woensdag 14 maart 2012 05:45 schreef Weeetikveel... het volgende:
[..]
Dan ga je toch lekker in Amerika wonen? Kun je daar van de daken afschreeuwen in hoe zo'n geweldig land je woont.
Deze moorden staan in geen verhouding tot eerder genoemde.quote:
Zou imo ook beter passen bij een vak als maatschappijleer of zo.quote:Op woensdag 14 maart 2012 07:19 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Deze moorden staan in geen verhouding tot eerder genoemde.
Dat werd bij ons op het basis-en middelbaar onderwijs al gegeven. Ik mag toch wel hopen dat ze het in de juiste context plaatsen, elke andere Gouverneur-generaal van de VOC deed namelijk exact hetzelfde, maar daar hoor je bijna niemand over.quote:
De geschiedenis misbruiken voor nationalisme ?quote:Op woensdag 14 maart 2012 05:00 schreef Dagonet het volgende:
Ik vind het een typisch Nederlands trekje, het mag niet allemaal goed zijn, er moeten ook slechte dingen zijn. Trots mag je niet zijn in dit land.
\
Lees dit dan maar niet. Nederlandse koloniën en handelspostenquote:Op woensdag 14 maart 2012 11:10 schreef LompeHork het volgende:
Toen ik dit topic aanklikte wist ik gewoon dat dit er in zou staan:
[..]
Dat werd bij ons op het basis-en middelbaar onderwijs al gegeven. Ik mag toch wel hopen dat ze het in de juiste context plaatsen, elke andere Gouverneur-generaal van de VOC deed namelijk exact hetzelfde, maar daar hoor je bijna niemand over.
Overigens vind ik het nogal onzin, door deze man zijn bepaalde steden zeer welvarend geworden en is de Nederlandse schatkist ook enorm gegroeid. Nu moet de media er ineens weer op inspringen op hetgeen dat hij gedaan heeft op de Banda-eilanden, terwijl daar een goede verklaring voor te geven was.
Zonde dat dit soort mensen nu nog even door het roet worden gehaald. Ik vind hem dan ook niet in het rijtje passen.
Ik weet het, vertekend bericht wel:quote:Op woensdag 14 maart 2012 11:14 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Lees dit dan maar niet. Nederlandse koloniën en handelsposten
Ze hebben daar namelijk nog eens een anti-petitie over gehouden en dat leverde ongeveer 4 maal zoveel stemmen op. Het gros van de inwoners vonden het prima dat hij daar stond met zijn huidige plakkaat.quote:Burgers van Hoorn hadden daarom gevraagd omdat ze het fout vonden dat Coen als een held werd vereerd, ondanks de slachtingen die hij aanrichtte in Oost-Indië.
Ja .. die verklaring is Nederland rijk maken door duizenden Bandanezen te vermoorden, het land in te pikken en slaven daar weg te zetten op de plantages.quote:Op woensdag 14 maart 2012 11:10 schreef LompeHork het volgende:
Toen ik dit topic aanklikte wist ik gewoon dat dit er in zou staan:
oeid. Nu moet de media er ineens weer op inspringen op hetgeen dat hij gedaan heeft op de Banda-eilanden, terwijl daar een goede verklaring voor te geven was.
Ah, dan bij jij vast ook voor het slopen van de Beurs van Berlage, daar staat zijn beeltenis ook op.quote:Op woensdag 14 maart 2012 11:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ja .. die verklaring is Nederland rijk maken door duizenden Bandanezen te vermoorden, het land in te pikken en slaven daar weg te zetten op de plantages.
btw... De kritiek op JP Coen is al bijna 400 jaar oud , dus dat is helemaal niet "ineens" .
Nee hoor... prima gebouw.quote:Op woensdag 14 maart 2012 11:21 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Ah, dan bij jij vast ook voor het slopen van de Beurs van Berlage, daar staat zijn beeltenis ook op.
Nee.... de verklaring is dat de VOC de Bandanezen wilden dwingen tot iets ( waardoor monopolie, waardoor veel poen) en dat de Bandanezen dat niet wilden en VOC-handelaren vermoorden.quote:De verklaring is dat de Bandanezen zich niet aan de afspraak hielden die ze maakte met de VOC, door toch nootmuskaat te verkopen aan de Portugezen en Britten.
Correct.quote:Op woensdag 14 maart 2012 11:25 schreef pyl het volgende:
Afijn, hoe dan ook, die Zwarte Canon zal onherroepelijk lijden aan het euvel dat aan alle canons kleeft: het zal niet meer zijn dan een opsomming van feitjes en gebeurtenissen, zonder onderlinge samenhang, zonder uitleg, zonder context, etc. Het heeft eigenlijk helemaal niets met geschiedenis te maken.
Beeld mag blijven zoals hij is, dat is een stukje geschiedenis. Tevens had ik het over zijn beeltenis, niet een beeld op de Beurs van Berlage.quote:Op woensdag 14 maart 2012 11:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee hoor... prima gebouw.
En een beeld kun je gemakkelijk weghalen
Waar is de link over het feit dat er al 400 jaar kritiek is op J.P. Coen dan heen?quote:[..]
Nee.... de verklaring is dat de VOC de Bandanezen wilden dwingen tot iets ( waardoor monopolie, waardoor veel poen) en dat de Bandanezen dat niet wilden en VOC-handelaren vermoorden.
Was dat moorden fout ?
En toen ging olv Coen het moorden veelvoudig door. Dat was nog veel fouter.
Hier ben ik ook bang voor ja. Vooral omdat het een en ander uit z'n verband wordt gerukt op die manier, bovenstaand is hier een goed voorbeeld van.quote:Op woensdag 14 maart 2012 11:25 schreef pyl het volgende:
Afijn, hoe dan ook, die Zwarte Canon zal onherroepelijk lijden aan het euvel dat aan alle canons kleeft: het zal niet meer zijn dan een opsomming van feitjes en gebeurtenissen, zonder onderlinge samenhang, zonder uitleg, zonder context, etc. Het heeft eigenlijk helemaal niets met geschiedenis te maken.
Vraag je naar linkjes op het internet ?quote:Op woensdag 14 maart 2012 11:30 schreef LompeHork het volgende:
]
Waar is de link over het feit dat er al 400 jaar kritiek is op J.P. Coen dan heen?
En dan wat? Banda was toch het land van de Bandanezen. En de VOC wilde dat land hebben.quote:En ga je even inlezen, degene die Banda bezat had sowieso het monopolie op nootmuskaat,
Kijk eens wat vaker in de spiegel.quote:je raast zonder enige onderbouwing, dat heeft geen nut.
Dat rechtvaardigt nog niet de massamoord van Banda en dat rechtvaardigt ook niet die massamoordenaar Coen te verheerlijken 400 jaar langquote:Tuurlijk ging het moorden door, dat ging overal door, maar niet alleen door Coen,
Ja, enkel heb je het nu over 1 persoon. Dat zie ik niet als een publiekelijke bekritiseren, zoals dat hedendaags op deze schaal gebeurd.quote:Op woensdag 14 maart 2012 12:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vraag je naar linkjes op het internet ?
http://www.antenna.nl/~fwillems/nl/nest/coen.html
http://www.vocsite.nl/geschiedenis/personalia/reael.html
Het land wilden ze niet hebben, enkel de specerijen. Het is helemaal geen wraak voor eerder gedode VOC-handelaren, daar werd helemaal niet over gesproken. En dat wantrouwen kan ook voortkomen uit het feit dat Bandanezen een verdrag schonden.quote:[..]
En dan wat? Banda was toch het land van de Bandanezen. En de VOC wilde dat land hebben.
Het was roofmoord en in mindere mate een wraak voor de eerder gedode VOC-handelaren.
Kennelijk gingen de Bandanezen die VOC-lieden wantrouwen, vandaar de moord en ze hadden dus gelijk met dat wantrouwen.
Hier ga ik niet eens op reageren.quote:[..]
Kijk eens wat vaker in de spiegel.
Nu is het weer 400 jaar lang verheerlijken? Wat wil je nu precies?quote:[..]
Dat rechtvaardigt nog niet de massamoord van Banda en dat rechtvaardigt ook niet die massamoordenaar Coen te verheerlijken 400 jaar lang
de WIC waren van de slaven, de VOC van de specerijen enzovoorts.quote:Op woensdag 14 maart 2012 12:52 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Zelfde verhaal als het aankomt op slavernij en dergelijke
Technisch gezien was die afscheiding er wel natuurlijk, hoewel de VOC ook gewoon handelde in slaven, het was toentertijd niet vreemd. In mindere mate, dat wel.quote:Op woensdag 14 maart 2012 12:54 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
de WIC waren van de slaven, de VOC van de specerijen enzovoorts.
Ik had het ook niet over de hedendaagse schaal. JP Coen is al 400 jaar een diskussiepunt in Nederland. De kritiek op zijn bruutheid komt steeds terug.. eeuw na eeuw .quote:Op woensdag 14 maart 2012 12:50 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Ja, enkel heb je het nu over 1 persoon. Dat zie ik niet als een publiekelijke bekritiseren, zoals dat hedendaags op deze schaal gebeurd.
Kan wel zijn dat Bandanezen een verdrag schonden, maar dat is nog geen reden om duizenden mensen te vermoorden.quote:Het land wilden ze niet hebben, enkel de specerijen. Het is helemaal geen wraak voor eerder gedode VOC-handelaren, daar werd helemaal niet over gesproken. En dat wantrouwen kan ook voortkomen uit het feit dat Bandanezen een verdrag schonden.
Je ontkent die kritiek van 400 jaar aanwezig en ontken je nu die verheerlijking van 400 jaar?quote:Nu is het weer 400 jaar lang verheerlijken? Wat wil je nu precies?
Voor de Bandanezen was het niet normaal om vermoord te worden.quote:Overigens zeg ik nergens dat het gerechtvaardigd is, echter wel dat het in die tijd niet meer dan normaal was en dat je het nu dus buiten de context sleurt. Dat is makkelijk natuurlijk.
Discussiepunt.quote:Op woensdag 14 maart 2012 13:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik had het ook niet over de hedendaagse schaal. JP Coen is al 400 jaar een diskussiepunt in Nederland. De kritiek op zijn bruutheid komt steeds terug.. eeuw na eeuw .
Nee, dat is gewoon de feitelijke verklaring waarom die mensen zijn omgekomen.quote:[..]
Kan wel zijn dat Bandanezen een verdrag schonden, maar dat is nog geen reden om duizenden mensen te vermoorden.
Jij noemt het als "verklaring" . Zoals jij het vaagjes omschreef, suggereer je een goedpraten.
Je draait nu de zaken om.quote:[..]
Je ontkent die kritiek van 400 jaar aanwezig en ontken je nu die verheerlijking van 400 jaar?
Tuurlijk wel, hij heeft een groot aandeel gehad in de Nederlandse geschiedenis en welvaart. Waarom zouden we dan niet ook juist de positieve kanten mogen belichten? Die moorddadigheid was normaal voor iedereen binnen de VOC, anders kun je half Nederland wel gewoon schrappen en roepen dat iedere actie van Nederland in die tijd slecht was/is. Je ziet het niet in de juiste context, maar dat kaartte ik al eerder aan.quote:[..]
Voor de Bandanezen was het niet normaal om vermoord te worden.
Ook al was die moorddadigheid normaal voor Coen ( vrome christen) dan is dat nog geen excuus om in 2012 die moordpartij te bagatelliseren en zo die man op een voetstuk te kunnen zetten
Natuurlijk moet je benoemen dat de VOC-ekonomie welvaart bracht en dat dit allemaal gebouwd is op de roofmoorden van Coen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 13:14 schreef LompeHork het volgende:
Tuurlijk wel, hij heeft een groot aandeel gehad in de Nederlandse geschiedenis en welvaart. Waarom zouden we dan niet ook juist de positieve kanten mogen belichten?
Er werd ook meestal niet gemoord door de VOC.... maar het is niet relevant voor de keuze van de mensen in 2012: wel of niet verheerlijken van JP Coen. Zijn wandaden zijn gruwelijk en het word eigenlijk nog gruwelijker als heel Nederland daarvan later profiteerde in de ekonomische boost.quote:Die moorddadigheid was normaal voor iedereen binnen de VOC,
Als je gelijk hebt dan is dus idd een gigantische wraakactie.quote:Nee, dat is gewoon de feitelijke verklaring waarom die mensen zijn omgekomen.
http://www.voc-kenniscentrum.nl/prod-nootmuskaat.htmlquote:De nootmuskaatboom werd omstreeks 1600 hoofdzakelijk aangetroffen op de Banda eilanden (kaart), in feite een zeer klein productiegebied, in grootte vergelijkbaar met de Nederlandse Waddeneilanden. Muskaatnoten en foelie behoorden tot de zogenaamde fijne specerijen, die al direct hoog op de verlanglijst van de VOC stonden. Door middel van exclusieve leverantiecontracten met lokale hoofden werd gepoogd de concurrentie uit te sluiten. Toen bleek dat dit niet lukte, werd al vrij snel gepoogd met geweld de zaken in de door de VOC gewenste richting te drijven. In 1621 was geheel Banda veroverd en was de oorspronkelijke bevolking gesneuveld, geëxecuteerd, van honger omgekomen, verbannen of gevlucht.
Dat Lou de Jong ".....in zijn eentje het te positieve Nederlandse beeld heeft geschapen dat de Nederlanders over zichzelf hadden. Geschiedenisherschrijver die alles zwart-wit verdeelde in goed en fout..... "quote:
Zo een duidelijk politiek standpunt moet je helemaal niet willen in een (mogelijke) lesmethode. En het songfestival, seriously?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 17:08 schreef Zenschaatser het volgende:
- Opkomst PVV en de daarmee gepaard gaande verloedering als tolerant land richting anderen.
PVV: Lijkt mij helemaal niet politiek geladen, hoogstens kan je het onderbrengen als subkopje in een grotere maatschappelijke stroming. Bovendien wie zegt dat het gebruikt moet worden in het onderwijs?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:25 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Zo een duidelijk politiek standpunt moet je helemaal niet willen in een (mogelijke) lesmethode. En het songfestival, seriously?
Zwart-wit mening? We hebben het hier wel over het zwarte canon he. De VOC en JPCoen hadden natuurlijk ook hun voor en nadelen. In het zwarte canon worden natuurlijk vooral de zwarte kanten van de VOC en JPCoen belicht, dat geeft een zwart-wit beeld. Zo heeft Lou de Jong zeker ook goede dingen voor elkaar gekregen, maar in de zwarte canon komen juist zijn zwarte kanten naar voren. Het zwarte canon is dus per definitie zwart-wit (vooral zwart dus).quote:Op dinsdag 20 maart 2012 10:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat Lou de Jong ".....in zijn eentje het te positieve Nederlandse beeld heeft geschapen dat de Nederlanders over zichzelf hadden. Geschiedenisherschrijver die alles zwart-wit verdeelde in goed en fout..... "
is een ontieglijk zwart-wit mening
De nominatie is ridicuul
Het verwijt naar L de Jong is ridicuul.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 16:23 schreef Zenschaatser het volgende:
[..]
Zwart-wit mening? We hebben het hier wel over het zwarte canon he. De VOC en JPCoen hadden natuurlijk ook hun voor en nadelen. In het zwarte canon worden natuurlijk vooral de zwarte kanten van de VOC en JPCoen belicht, dat geeft een zwart-wit beeld. Zo heeft Lou de Jong zeker ook goede dingen voor elkaar gekregen, maar in de zwarte canon komen juist zijn zwarte kanten naar voren. Het zwarte canon is dus per definitie zwart-wit (vooral zwart dus).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |