abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109077890
De "Canon van Nederland" is in 2006 opgesteld door een commissie en vervolgens, via de Minister van OC&W, aangeboden aan Kabinet Balkenende III. Kabinet Balkenende IV besloot vervolgens in 2008 dat de Canon m.i.v. 2009 onderdeel zou uitmaken van het onderwijs in Nederland.

In de Canon worden 50 thema's aangehaald die van belang zijn in de Nederlandse geschiedenis. [1]

Historicus Chris van der Heijden is van mening dat de Canon een te rooskleurig beeld schetst van de Nederlandse geschiedenis. Als het aan hem ligt komt er ook een "Zwarte Canon" met daarin rampen en ook gebeurtenissen uit onze geschiedenis waar we minder trots op zijn.

Van der Heijden: "Daarmee wil ik niet beweren dat ons verleden louter kommer en kwel was. Verre van. Maar bij hoogtepunten horen dieptepunten. Bij trots past schaamte. Een zwarte canon dient geen ander doel dan die erkenning".

Deze oproep voor een nieuwe Canon moet volgens de historicus gezien worden als een poging het nationale verhaal beter in balans te brengen.

Enkele gebeurtenissen die hij in de "Zwarte Canon" wil zien:

-De martelaren van Gorcum,
-De executie van Oldenbarnevelt,
-J.P. Coen & de VOC-mentaliteit,
-Het cultuurstelsel & koelies,
-Omgang met de joodse landgenoten tijdens en naar de oorlog,
-Naoorlogse kampen & moffenmeiden,
-De moorden op Fortuyn en van Gogh

Via link #3 is een deel van zijn pleidooi en een langere lijst van onderwerpen te vinden.[2] [3] [4]

Heeft hij gelijk? Is de "Canon van Nederland" te rooskleurig? En welke onderwerpen uit de Nederlandse geschiedenis zouden jullie willen zien in een "Zwarte Canon"?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 14 maart 2012 @ 05:00:55 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_109077895
Ik vind het een typisch Nederlands trekje, het mag niet allemaal goed zijn, er moeten ook slechte dingen zijn. Trots mag je niet zijn in dit land.

Daarbij staan er genoeg negatieve zaken in.

Wat Fortuyn en van Gogh in zo'n canon te zoeken hebben is mij een raadsel, hun invloed is over een paar jaar weggeëbt.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 14 maart 2012 @ 05:05:01 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_109077898
quote:
Maar bij hoogtepunten horen dieptepunten. Bij trots past schaamte.
Hoe calvinistisch ook.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_109077949
quote:
15s.gif Op woensdag 14 maart 2012 05:05 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Hoe calvinistisch ook.
Dan ga je toch lekker in Amerika wonen? Kun je daar van de daken afschreeuwen in hoe zo'n geweldig land je woont.
You know fuck all about heavy manners...
  woensdag 14 maart 2012 @ 05:54:35 #5
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_109077958
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 04:51 schreef Cobra4 het volgende:

Van der Heijden: "Daarmee wil ik niet beweren dat ons verleden louter kommer en kwel was. Verre van. Maar bij hoogtepunten horen dieptepunten. Bij trots past schaamte. Een zwarte canon dient geen ander doel dan die erkenning".

Schaamte voor gebeurtenissen voordat ik uberhaupt geboren was? :')

Wat overigens net zo goed voor trots opgaat maar om nou 'dieptepunten' gaan lopen opnoemen.. O ja, want anders is het niet in balans. :') Is hij historicus of moraalridder?
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
  woensdag 14 maart 2012 @ 06:15:02 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_109077981
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 05:45 schreef Weeetikveel... het volgende:

[..]

Dan ga je toch lekker in Amerika wonen? Kun je daar van de daken afschreeuwen in hoe zo'n geweldig land je woont.
Wat is dat nou weer voor debiele redenering?

Die historicus is gewoon een mafklapper, de dingen die hij noemt passen prima binnen de aandachtsgebieden die worden gemarkeerd door de mijlpalen in de huidige canon.

Maar nee, dit is Nederland dus laten we vooral ons best doen om aan te geven waar we zelf fout zaten in het verleden.
  Redactie Frontpage woensdag 14 maart 2012 @ 07:19:43 #7
38148 crew  Innisdemon
pi_109078190
quote:
,
-De moorden op Fortuyn en van Gogh

Deze moorden staan in geen verhouding tot eerder genoemde.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 14 maart 2012 @ 11:05:34 #8
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_109082002
Ach, mij is bij geschiedenis op de middelbare school medegedeeld dat "er in de Pacific ook oorlog was en dat we toen Indië zijn verloren". Politionele acties zijn niet of nauwelijks genoemd. Zaken als de economische crisis van de jaren '20-'30 en de Duitse inval in mei '40, toch vrij belangrijk lijkt mij, waren in eveneens twee of drie zinnen beschreven.
Laten we eerst eens kijken naar de kwaliteit van het huidige onderwijs voordat we gaan jammeren dat 'er ook negatieve dingen zijn gebeurd'. Van der Heijden heeft het nog over 'Wilders en de nieuwe intolerantie', lijkt me niet dat zo een politiek standpunt thuishoort in een canon die op middelbare scholen gebruikt zou moeten gaat worden. Over dat kopje 'Srebrenica' zal ik maar niet beginnen. :P
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 07:19 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Deze moorden staan in geen verhouding tot eerder genoemde.
Zou imo ook beter passen bij een vak als maatschappijleer of zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nibb-it op 14-03-2012 11:15:32 ]
pi_109082154
Toen ik dit topic aanklikte wist ik gewoon dat dit er in zou staan:

quote:
-J.P. Coen & de VOC-mentaliteit,
Dat werd bij ons op het basis-en middelbaar onderwijs al gegeven. Ik mag toch wel hopen dat ze het in de juiste context plaatsen, elke andere Gouverneur-generaal van de VOC deed namelijk exact hetzelfde, maar daar hoor je bijna niemand over.
Overigens vind ik het nogal onzin, door deze man zijn bepaalde steden zeer welvarend geworden en is de Nederlandse schatkist ook enorm gegroeid. Nu moet de media er ineens weer op inspringen op hetgeen dat hij gedaan heeft op de Banda-eilanden, terwijl daar een goede verklaring voor te geven was.

Zonde dat dit soort mensen nu nog even door het roet worden gehaald. Ik vind hem dan ook niet in het rijtje passen.
pi_109082211
quote:
15s.gif Op woensdag 14 maart 2012 05:00 schreef Dagonet het volgende:
Ik vind het een typisch Nederlands trekje, het mag niet allemaal goed zijn, er moeten ook slechte dingen zijn. Trots mag je niet zijn in dit land.
\
De geschiedenis misbruiken voor nationalisme ?

Misplaatst te positief is bijv dat er 2 vensters in de canon zijn voor de behuizing van rijke amsterdammers.http://entoen.nu/
Er zijn meer mooie dingen gebouwd in de rest van het land en men verbergt dat de meeste Nederlanders helemaal niet zo fraai woonden.
Het moet 1 venster zijn en dan beginnnen met aandacht voor die 95% van de bevolking die niet zo rijk waren met die rijke huizen. ... En niet alleen te Amsterdam eo
pi_109082297
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:10 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Dat werd bij ons op het basis-en middelbaar onderwijs al gegeven. Ik mag toch wel hopen dat ze het in de juiste context plaatsen, elke andere Gouverneur-generaal van de VOC deed namelijk exact hetzelfde, maar daar hoor je bijna niemand over.
Overigens vind ik het nogal onzin, door deze man zijn bepaalde steden zeer welvarend geworden en is de Nederlandse schatkist ook enorm gegroeid. Nu moet de media er ineens weer op inspringen op hetgeen dat hij gedaan heeft op de Banda-eilanden, terwijl daar een goede verklaring voor te geven was.

Zonde dat dit soort mensen nu nog even door het roet worden gehaald. Ik vind hem dan ook niet in het rijtje passen.
Lees dit dan maar niet. Nederlandse koloniën en handelsposten
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_109082417
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:14 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Lees dit dan maar niet. Nederlandse koloniën en handelsposten
Ik weet het, vertekend bericht wel:

quote:
Burgers van Hoorn hadden daarom gevraagd omdat ze het fout vonden dat Coen als een held werd vereerd, ondanks de slachtingen die hij aanrichtte in Oost-Indië.
Ze hebben daar namelijk nog eens een anti-petitie over gehouden en dat leverde ongeveer 4 maal zoveel stemmen op. Het gros van de inwoners vonden het prima dat hij daar stond met zijn huidige plakkaat.
Overigens is hij wel iets aangepast uiteindelijk, maar weg gaat hij daar niet ;)
pi_109082428
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:10 schreef LompeHork het volgende:
oeid. Nu moet de media er ineens weer op inspringen op hetgeen dat hij gedaan heeft op de Banda-eilanden, terwijl daar een goede verklaring voor te geven was.

Ja .. die verklaring is Nederland rijk maken door duizenden Bandanezen te vermoorden, het land in te pikken en slaven daar weg te zetten op de plantages.
btw... De kritiek op JP Coen is al bijna 400 jaar oud , dus dat is helemaal niet "ineens" .
pi_109082491
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ja .. die verklaring is Nederland rijk maken door duizenden Bandanezen te vermoorden, het land in te pikken en slaven daar weg te zetten op de plantages.
btw... De kritiek op JP Coen is al bijna 400 jaar oud , dus dat is helemaal niet "ineens" .
Ah, dan bij jij vast ook voor het slopen van de Beurs van Berlage, daar staat zijn beeltenis ook op.

De verklaring is dat de Bandanezen zich niet aan de afspraak hielden die ze maakte met de VOC, door toch nootmuskaat te verkopen aan de Portugezen en Britten.
Overigens mag jij mij dan even een linkje doen over het feit dat er al 400 jaar kritiek is op J.P. Coen, ben ik wel heel benieuwd naar namelijk.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2012 11:23:27 ]
pi_109082608
Het lijkt wel of die Van der Heijden, zelf kind van een tijdens WOII 'foute' vader (NSB'er en SS'er), koste wat kost (eerst in zijn Grijs Verleden, daarna in zijn proefschrift, nu weer met die Zwarte Canon) wil aantonen dat ook alle andere Nederlanders gewoonweg niet deugen.

Afijn, hoe dan ook, die Zwarte Canon zal onherroepelijk lijden aan het euvel dat aan alle canons kleeft: het zal niet meer zijn dan een opsomming van feitjes en gebeurtenissen, zonder onderlinge samenhang, zonder uitleg, zonder context, etc. Het heeft eigenlijk helemaal niets met geschiedenis te maken.
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_109082628
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:21 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Ah, dan bij jij vast ook voor het slopen van de Beurs van Berlage, daar staat zijn beeltenis ook op.
Nee hoor... prima gebouw.
En een beeld kun je gemakkelijk weghalen
quote:
De verklaring is dat de Bandanezen zich niet aan de afspraak hielden die ze maakte met de VOC, door toch nootmuskaat te verkopen aan de Portugezen en Britten.
Nee.... de verklaring is dat de VOC de Bandanezen wilden dwingen tot iets ( waardoor monopolie, waardoor veel poen) en dat de Bandanezen dat niet wilden en VOC-handelaren vermoorden.
Was dat moorden fout ?
En toen ging olv Coen het moorden veelvoudig door. Dat was nog veel fouter.
  woensdag 14 maart 2012 @ 11:27:10 #17
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_109082662
quote:
9s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:25 schreef pyl het volgende:
Afijn, hoe dan ook, die Zwarte Canon zal onherroepelijk lijden aan het euvel dat aan alle canons kleeft: het zal niet meer zijn dan een opsomming van feitjes en gebeurtenissen, zonder onderlinge samenhang, zonder uitleg, zonder context, etc. Het heeft eigenlijk helemaal niets met geschiedenis te maken.
Correct.
pi_109082769
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee hoor... prima gebouw.
En een beeld kun je gemakkelijk weghalen
Beeld mag blijven zoals hij is, dat is een stukje geschiedenis. Tevens had ik het over zijn beeltenis, niet een beeld op de Beurs van Berlage.
quote:
[..]

Nee.... de verklaring is dat de VOC de Bandanezen wilden dwingen tot iets ( waardoor monopolie, waardoor veel poen) en dat de Bandanezen dat niet wilden en VOC-handelaren vermoorden.
Was dat moorden fout ?
En toen ging olv Coen het moorden veelvoudig door. Dat was nog veel fouter.
Waar is de link over het feit dat er al 400 jaar kritiek is op J.P. Coen dan heen?
Overigens is die afspraak gemaakt met de Bandanezen, het was geen slavernij. En ga je even inlezen, degene die Banda bezat had sowieso het monopolie op nootmuskaat, je raast zonder enige onderbouwing, dat heeft geen nut. :)

Tuurlijk ging het moorden door, dat ging overal door, maar niet alleen door Coen, ook door de Spanjaarden en Britten, ook door de rest van de VOC. Dat was normaal in die tijd.
quote:
9s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:25 schreef pyl het volgende:
Hier ben ik ook bang voor ja. Vooral omdat het een en ander uit z'n verband wordt gerukt op die manier, bovenstaand is hier een goed voorbeeld van.
pi_109085385
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:30 schreef LompeHork het volgende:

]

Waar is de link over het feit dat er al 400 jaar kritiek is op J.P. Coen dan heen?

Vraag je naar linkjes op het internet ?
http://www.antenna.nl/~fwillems/nl/nest/coen.html
http://www.vocsite.nl/geschiedenis/personalia/reael.html

quote:
En ga je even inlezen, degene die Banda bezat had sowieso het monopolie op nootmuskaat,
En dan wat? Banda was toch het land van de Bandanezen. En de VOC wilde dat land hebben.
Het was roofmoord en in mindere mate een wraak voor de eerder gedode VOC-handelaren.
Kennelijk gingen de Bandanezen die VOC-lieden wantrouwen, vandaar de moord en ze hadden dus wel gelijk met dat wantrouwen.

quote:
je raast zonder enige onderbouwing, dat heeft geen nut. :)
Kijk eens wat vaker in de spiegel.

quote:
Tuurlijk ging het moorden door, dat ging overal door, maar niet alleen door Coen,
Dat rechtvaardigt nog niet de massamoord van Banda en dat rechtvaardigt ook niet die massamoordenaar Coen te verheerlijken 400 jaar lang
pi_109085511
quote:
Ja, enkel heb je het nu over 1 persoon. Dat zie ik niet als een publiekelijke bekritiseren, zoals dat hedendaags op deze schaal gebeurd.
quote:
[..]

En dan wat? Banda was toch het land van de Bandanezen. En de VOC wilde dat land hebben.
Het was roofmoord en in mindere mate een wraak voor de eerder gedode VOC-handelaren.
Kennelijk gingen de Bandanezen die VOC-lieden wantrouwen, vandaar de moord en ze hadden dus gelijk met dat wantrouwen.
Het land wilden ze niet hebben, enkel de specerijen. Het is helemaal geen wraak voor eerder gedode VOC-handelaren, daar werd helemaal niet over gesproken. En dat wantrouwen kan ook voortkomen uit het feit dat Bandanezen een verdrag schonden.
quote:
[..]

Kijk eens wat vaker in de spiegel.
Hier ga ik niet eens op reageren.
quote:
[..]

Dat rechtvaardigt nog niet de massamoord van Banda en dat rechtvaardigt ook niet die massamoordenaar Coen te verheerlijken 400 jaar lang
Nu is het weer 400 jaar lang verheerlijken? Wat wil je nu precies?

Overigens zeg ik nergens dat het gerechtvaardigd is, echter wel dat het in die tijd niet meer dan normaal was en dat je het nu dus buiten de context sleurt. Dat is makkelijk natuurlijk.
  † In Memoriam † woensdag 14 maart 2012 @ 12:52:06 #21
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109085546
VOC? Hoe zit het dan met de WIC? :P
pi_109085581
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:52 schreef De_Kardinaal het volgende:
VOC? Hoe zit het dan met de WIC? :P
Zelfde verhaal als het aankomt op slavernij en dergelijke ;)
  † In Memoriam † woensdag 14 maart 2012 @ 12:54:03 #23
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109085616
quote:
10s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:52 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Zelfde verhaal als het aankomt op slavernij en dergelijke ;)
de WIC waren van de slaven, de VOC van de specerijen enzovoorts.
pi_109085749
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:54 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

de WIC waren van de slaven, de VOC van de specerijen enzovoorts.
Technisch gezien was die afscheiding er wel natuurlijk, hoewel de VOC ook gewoon handelde in slaven, het was toentertijd niet vreemd. In mindere mate, dat wel.
  † In Memoriam † woensdag 14 maart 2012 @ 13:05:21 #25
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109085962
politionele acties
pi_109086068
quote:
14s.gif Op woensdag 14 maart 2012 12:50 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Ja, enkel heb je het nu over 1 persoon. Dat zie ik niet als een publiekelijke bekritiseren, zoals dat hedendaags op deze schaal gebeurd.
Ik had het ook niet over de hedendaagse schaal. JP Coen is al 400 jaar een diskussiepunt in Nederland. De kritiek op zijn bruutheid komt steeds terug.. eeuw na eeuw .

quote:
Het land wilden ze niet hebben, enkel de specerijen. Het is helemaal geen wraak voor eerder gedode VOC-handelaren, daar werd helemaal niet over gesproken. En dat wantrouwen kan ook voortkomen uit het feit dat Bandanezen een verdrag schonden.
Kan wel zijn dat Bandanezen een verdrag schonden, maar dat is nog geen reden om duizenden mensen te vermoorden.
Jij noemt het als "verklaring" . Zoals jij het vaagjes omschreef, suggereer je een goedpraten.

quote:
Nu is het weer 400 jaar lang verheerlijken? Wat wil je nu precies?
Je ontkent die kritiek van 400 jaar aanwezig en ontken je nu die verheerlijking van 400 jaar?

quote:
Overigens zeg ik nergens dat het gerechtvaardigd is, echter wel dat het in die tijd niet meer dan normaal was en dat je het nu dus buiten de context sleurt. Dat is makkelijk natuurlijk.
Voor de Bandanezen was het niet normaal om vermoord te worden.
Ook al was die moorddadigheid normaal voor Coen ( vrome christen) dan is dat nog geen excuus om in 2012 die moordpartij te bagatelliseren en zo die man op een voetstuk te kunnen zetten
pi_109086293
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 13:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik had het ook niet over de hedendaagse schaal. JP Coen is al 400 jaar een diskussiepunt in Nederland. De kritiek op zijn bruutheid komt steeds terug.. eeuw na eeuw .
Discussiepunt.

Nee, in de jaren dat hij leefde was er geen discussiepunt, toen was dat namelijk heel normaal. Tuurlijk schreeuwen er 1 of 2 mensen, dat is altijd zo, in elke denkbare situatie.
quote:
[..]

Kan wel zijn dat Bandanezen een verdrag schonden, maar dat is nog geen reden om duizenden mensen te vermoorden.
Jij noemt het als "verklaring" . Zoals jij het vaagjes omschreef, suggereer je een goedpraten.
Nee, dat is gewoon de feitelijke verklaring waarom die mensen zijn omgekomen.
quote:
[..]

Je ontkent die kritiek van 400 jaar aanwezig en ontken je nu die verheerlijking van 400 jaar?
Je draait nu de zaken om.
quote:
[..]

Voor de Bandanezen was het niet normaal om vermoord te worden.
Ook al was die moorddadigheid normaal voor Coen ( vrome christen) dan is dat nog geen excuus om in 2012 die moordpartij te bagatelliseren en zo die man op een voetstuk te kunnen zetten
Tuurlijk wel, hij heeft een groot aandeel gehad in de Nederlandse geschiedenis en welvaart. Waarom zouden we dan niet ook juist de positieve kanten mogen belichten? Die moorddadigheid was normaal voor iedereen binnen de VOC, anders kun je half Nederland wel gewoon schrappen en roepen dat iedere actie van Nederland in die tijd slecht was/is. Je ziet het niet in de juiste context, maar dat kaartte ik al eerder aan.
  woensdag 14 maart 2012 @ 14:42:22 #28
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_109089355
Deze meneer mag zijn universiteitsdiploma inleveren, want hij heeft duidelijk niets gesnapt van wetenschap. Het gaat niet om "goede" of "slechte" gebeurtenissen, maar om belangrijke gebeurtenissen.

Als we wetenschap gaan bedrijven (en onderwijzen) op basis van morele kwalificaties, dan kunnen we de evolutietheorie ook uit het raam gooien. De meeste mensen zullen het recht van de sterkste namelijk onethisch vinden.
pi_109090119
quote:
7s.gif Op woensdag 14 maart 2012 13:14 schreef LompeHork het volgende:

Tuurlijk wel, hij heeft een groot aandeel gehad in de Nederlandse geschiedenis en welvaart. Waarom zouden we dan niet ook juist de positieve kanten mogen belichten?
Natuurlijk moet je benoemen dat de VOC-ekonomie welvaart bracht en dat dit allemaal gebouwd is op de roofmoorden van Coen.
Maar verheerlijking daarvan is wat anders

quote:
Die moorddadigheid was normaal voor iedereen binnen de VOC,
Er werd ook meestal niet gemoord door de VOC.... maar het is niet relevant voor de keuze van de mensen in 2012: wel of niet verheerlijken van JP Coen. Zijn wandaden zijn gruwelijk en het word eigenlijk nog gruwelijker als heel Nederland daarvan later profiteerde in de ekonomische boost.
Het is ook wrang om de geschiedenis vooral te beschrijven vanuit het gezichtspunt van de daders... en dat rechtvaardigen met 'dat was de tijdsgeest' .
De tijdsgeest van de Banda-slachtoffers zag er dus weer heel anders uit: die waren tegen het uitmoorden van henzelf en hun volk
En wat je ook onder die tijdsgeest van toen wilt verstaan. Men beschouwt het verleden toch altijd vanuit de eigen tijdsgeest. Beoordeel vanuit de eigen tijdsgeest en niet vanuit die van de daders.

quote:
Nee, dat is gewoon de feitelijke verklaring waarom die mensen zijn omgekomen.
Als je gelijk hebt dan is dus idd een gigantische wraakactie.
Echter.. al bijna 400 jaar wordt er gezegd en geschreven dat men het monopolie in de productie en handel van nootmuskaat wilde veroveren.

quote:
De nootmuskaatboom werd omstreeks 1600 hoofdzakelijk aangetroffen op de Banda eilanden (kaart), in feite een zeer klein productiegebied, in grootte vergelijkbaar met de Nederlandse Waddeneilanden. Muskaatnoten en foelie behoorden tot de zogenaamde fijne specerijen, die al direct hoog op de verlanglijst van de VOC stonden. Door middel van exclusieve leverantiecontracten met lokale hoofden werd gepoogd de concurrentie uit te sluiten. Toen bleek dat dit niet lukte, werd al vrij snel gepoogd met geweld de zaken in de door de VOC gewenste richting te drijven. In 1621 was geheel Banda veroverd en was de oorspronkelijke bevolking gesneuveld, geëxecuteerd, van honger omgekomen, verbannen of gevlucht.
http://www.voc-kenniscentrum.nl/prod-nootmuskaat.html
Maar JP Coen was een hardvochtig mens... en een zekere wraakmotief is denkbaar bij zulke karakters

[ Bericht 14% gewijzigd door Bluesdude op 14-03-2012 15:11:09 ]
pi_109174098
- Opkomst PVV en de daarmee gepaard gaande verloedering als tolerant land richting anderen.
- De affaire Aantjes en het ego van Loe de Jong die in zijn eentje het te positieve Nederlandse beeld heeft geschapen dat de Nederlanders over zichzelf hadden. Geschiedenisherschrijver die alles zwart-wit verdeelde in goed en fout..
- Hoekse en kabeljauwse twisten
- Leidse kruitramp
- Utrechtse homosexuelenaffaire.
- Plunderingen door de watergeuzen van onschuldige burgers, dorpen en steden.
- Nederland op het songfestival na 2000
- Uitroeiing van de dodo door Hollandse kolonisten.

dat schiet mij zo snel even te binnen als je denkt aan zwarte bladzijden in de Nederlandse geschiedenis.
pi_109301366
Vanwaar je nominatie van Loe de Jong?
pi_109303898
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 02:39 schreef Cobra4 het volgende:
Dat staat er toch bij?
  † In Memoriam † dinsdag 20 maart 2012 @ 09:29:26 #33
230491 Zith
pls tip
pi_109304056
Met het gedoe rond Oldenbarnevelt / de staatsgreep van Maurits van Oranje, en de gebroeders de Witt vind ik een grote vlek op de staatsgeschiedenis / Van Oranje-Nassau. Wmb mag dit best besproken worden :)

(natuurlijk met de nuances dat oldenbarnevelt en Johan de Witt niet altijd gelukkige keuzes maakten)

[ Bericht 14% gewijzigd door Zith op 20-03-2012 09:43:39 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_109306012
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 02:39 schreef Cobra4 het volgende:
Dat Lou de Jong ".....in zijn eentje het te positieve Nederlandse beeld heeft geschapen dat de Nederlanders over zichzelf hadden. Geschiedenisherschrijver die alles zwart-wit verdeelde in goed en fout..... "
is een ontieglijk zwart-wit mening
De nominatie is ridicuul
  dinsdag 20 maart 2012 @ 11:25:20 #35
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_109306960
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 17:08 schreef Zenschaatser het volgende:
- Opkomst PVV en de daarmee gepaard gaande verloedering als tolerant land richting anderen.

Zo een duidelijk politiek standpunt moet je helemaal niet willen in een (mogelijke) lesmethode. En het songfestival, seriously?
pi_109317030
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 11:25 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Zo een duidelijk politiek standpunt moet je helemaal niet willen in een (mogelijke) lesmethode. En het songfestival, seriously?
PVV: Lijkt mij helemaal niet politiek geladen, hoogstens kan je het onderbrengen als subkopje in een grotere maatschappelijke stroming. Bovendien wie zegt dat het gebruikt moet worden in het onderwijs?
Songfestival is uiteraard niet serieus.
pi_109317117
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 10:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat Lou de Jong ".....in zijn eentje het te positieve Nederlandse beeld heeft geschapen dat de Nederlanders over zichzelf hadden. Geschiedenisherschrijver die alles zwart-wit verdeelde in goed en fout..... "
is een ontieglijk zwart-wit mening
De nominatie is ridicuul
Zwart-wit mening? We hebben het hier wel over het zwarte canon he. De VOC en JPCoen hadden natuurlijk ook hun voor en nadelen. In het zwarte canon worden natuurlijk vooral de zwarte kanten van de VOC en JPCoen belicht, dat geeft een zwart-wit beeld. Zo heeft Lou de Jong zeker ook goede dingen voor elkaar gekregen, maar in de zwarte canon komen juist zijn zwarte kanten naar voren. Het zwarte canon is dus per definitie zwart-wit (vooral zwart dus).
pi_109411392
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 16:23 schreef Zenschaatser het volgende:

[..]

Zwart-wit mening? We hebben het hier wel over het zwarte canon he. De VOC en JPCoen hadden natuurlijk ook hun voor en nadelen. In het zwarte canon worden natuurlijk vooral de zwarte kanten van de VOC en JPCoen belicht, dat geeft een zwart-wit beeld. Zo heeft Lou de Jong zeker ook goede dingen voor elkaar gekregen, maar in de zwarte canon komen juist zijn zwarte kanten naar voren. Het zwarte canon is dus per definitie zwart-wit (vooral zwart dus).
Het verwijt naar L de Jong is ridicuul.
Hij was een kind van zijn tijd. Ik kan me niet herinneren dat hij een te positief beeld heeft geschilderd over de collaboratie van Nederlanders met de bezetter in 40-45.
Zo dat wel valt te bespeuren.. Bij lange na niet in zijn eentje. Er waren nog12 miljoen andere Nederlanders levend in 1965.
  vrijdag 27 april 2012 @ 13:28:01 #39
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_110859594
Uit Historisch Nieuwsblad mei 2012 p. 15-16:

Stelling van de maand
'Er moet een canon van dieptepunten uit de Nederlandse geschiedenis komen'
Oneens 53%
Eens 42%
Geen mening 5%

'We moeten ophouden onszelf door het slijk te halen'
53 procent wil geen canon van dieptepunten

'Doorgeslagen zelfkastijding,' zo reageert Evert Besselsen op de stelling van deze maand. Die is geleend van historicus Chris van der Heijden. Half maart pleitte hij in De Groene Amsterdammer voor een 'zwarte canon' bestaande uit dieptepunten uit de vaderlandse geschiedenis. Van de 118 respondenten ziet 53 procent niet in zijn voorstel; 42 procent vind het wel een goed idee.
Zoals Besselsen vinden veel forumdeelnemers een zwarte canon getuigen van -zoals Rob Does het formuleert- 'sadomasochisme'. 'We moeten eindelijk eens ophouden onszelf door het slijk te halen,' schrijft Rien van Loon. 'Een béétje nationale trots kan geen kwaad voor dit volk van klagers en zelfpijnigers.' Ook B.C.M. Dopheide heeft liever geen canon van dieptepunten. 'Je wordt er alleen maar zwartgallig van.'
Max farjon bekijkt de zaak pragmatisch en ziet niet in 'welk nut zo'n canon zou kunnen dienen'. Hij krijgt bijval van P. Römer, die de retorische vraag stelt of er soms oom een canon van de slechtste Nederlandse literatuur moet komen.
Volgens sommigen zijn de negatieve episoden uit het nationale verleden genoegzaam bekend. 'Ook in de Canon van Nederland komen die voor. Een aparte canon van dieptepunten is dus overbodig,' schrijft J.M. Spatgens. 'Dieptepunten kennen we al genoeg,' vindt ook H. Koops. 'We moeten de gebeurtenissen in de tijd laten waar ze thuishoren. Men dacht toen immers anders dan nu.' Hier kan F.G. Jansen mee instemmen: 'Wat wij nu dieptepunten vinden was vroeger heel normaal.'
De argumenten van de forumdeelnemers die een zwarte canon wel zien zitten, zijn grotendeels spiegelbeeldig. Volgens Nico van den Heuvel is er geen sprake van een negatief nationaal zelfbeeld, maar wordt de Nederlandse geschiedenis 'soms te veel geïdealiseerd.' 'De zelfkritiek, die in de jaren zeventig en tachtig misschien wat overdreven werd, is wel heel erg weggesijpeld onder allerlei nationalistisch geweld,' schrijft ook H.T.A.M. Luijten.
Ook G. Vroegindeweij denkt dat meer aandacht voor de negatieve episoden geen kwaad kan: 'Daar horen we nooit iets over.' Olav ten Broeke denkt aan et educatieve nut: 'Alleen door fouten te erkennen kunnen we er wat van leren.' Met de komst van van een canon van dieptepunten zou voor A. Engelfriet 'een hartenwens in vervulling' gaan.

Door Bas Kromhout
pi_110895615
Dank Nibb-it. ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')