quote:
Bouwen met geleend geldquote:Op maandag 12 maart 2012 11:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ze mogen beide financieringsrente aftrekken, alleen mogen 'ze' ook alle andere kosten aftrekken, en de panden afschrijven. Mooi is dat toch, dubbelgesubsidideerd, en er nog geen brood in kunnen ontdekken.
quote:Op maandag 12 maart 2012 11:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als pensioenfonds kan je toch gewoon huizen bouwen en verhuren met een mooi rendement? Lijkt mij een heel solide belegging
Kunnen ze beter een langlopende Nederlandse staatsobligatie kopen: levert meer op, en minder gezeik. Ze kunnen het ook aan mij lenen voor weinig, dan koop ik er wel een.... o, wachtquote:Op maandag 12 maart 2012 11:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Bouwen met geleend geld![]()
Als pensioenfonds kan je toch gewoon huizen bouwen en verhuren met een mooi rendement? Lijkt mij een heel solide belegging
Meer bouwen zorgt voor prijsdalingen, ze houden fictieve prijzen liever hoog.quote:Op maandag 12 maart 2012 11:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
Pensioenfondsen mogen niet zelf ontwikkelen. Maar wie houdt jou en remco tegen om voor een appel en een ei huizen te gaan bouwen die jullie met dikke winsten kunnen gaan verhuren. Er zijn in dit topic een paar walstaande stuurlui aanwezig.quote:Op maandag 12 maart 2012 11:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Bouwen met geleend geld![]()
Ik ben niet zo van het besturen ik houd mij liever bezig met delegerenquote:Op maandag 12 maart 2012 12:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Pensioenfondsen mogen niet zelf ontwikkelen. Maar wie houdt jou en remco tegen om voor een appel en een ei huizen te gaan bouwen die jullie met dikke winsten kunnen gaan verhuren. Er zijn in dit topic een paar walstaande stuurlui aanwezig.
De gemeente met het bestemmingsplan die eerst 800 euro per vierkante meter wil voor je een bouwvergunning krijgt?quote:Op maandag 12 maart 2012 12:21 schreef Basp1 het volgende:
Maar wie houdt jou en remco tegen om voor een appel en een ei huizen te gaan bouwen
Ah krijgen nu weer de gemeentes de schuld terwijl we in dit topic al meermaals hebben laten zien dat er weldegelijk goedkopere grond in schubbekutteveen te koop is maar daar wil je dus niet bouwen. En hieruit blijkt dus dat locatie zelfs voor jou een selectief punt blijkt te zijn. Selectief in de zin van vergelijkingen willen maken met dunbevolkte regios en daaraan het niet causele verband te willen hangen dat je daarom in dichtbevolkte regios het ook voor die prijzen zou moeten kunnen realiseren.quote:Op maandag 12 maart 2012 12:35 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De gemeente met het bestemmingsplan die eerst 800 euro per vierkante meter wil voor je een bouwvergunning krijgt?
Ja.... in die druk bevolkte regio's gaan de vierkante meterjes bouwgrond nog als warme broodjes over de toonbankquote:Op maandag 12 maart 2012 12:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah krijgen nu weer de gemeentes de schuld terwijl we in dit topic al meermaals hebben laten zien dat er weldegelijk goedkopere grond in schubbekutteveen te koop is maar daar wil je dus niet bouwen. En hieruit blijkt dus dat locatie zelfs voor jou een selectief punt blijkt te zijn. Selectief in de zin van vergelijkingen willen maken met dunbevolkte regios en daaraan het niet causele verband te willen hangen dat je daarom in dichtbevolkte regios het ook voor die prijzen zou moeten kunnen realiseren.
En als je nog een derde werkende hersencel hebt trek je daar een conclusie uit....quote:Op maandag 12 maart 2012 15:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
leentokkies in Den Haag Iedereen met meer dan twee werkende hersencellen begrijpt dan ook wel waarom men niet zo graag aan de leensubsidie komt, snijden in eigen vlees is immers tegen de menselijke aard.
Ik begrijp het niet helemaal. Hoe rijm ik 'particuliere investeerder' met 'sociale huurders'?quote:Op maandag 12 maart 2012 14:55 schreef WammesWaggel het volgende:
Wel een aardig bericht om te volgen, in Amsterdam is er een particuliere investeerder over kop gegaan, op 100 woning/panden kwam beslag en de intentie is om dit allemaal leeg op de verkoopmarkt te brengen want leeg levert het nou eenmaal meer op, de sociale huurders gaan met de woonbond naar de rechter om dit te voorkomen.
Veel van die mensen staan niet ingeschreven bij woningnet dus dreigen op straat terecht te komen als zij verliezen.
Het zal mij benieuwen hoe dit gaat vorderen.
De grap is dat de exploitant geen toestemming van zijn hypotheekbank had om zijn panden te verhuren. Nogal raar want A) waar zou 'ie deze panden anders voor kopen en B) welke huisjesmelker is zo stom omdat niet goed te regelen?quote:Op maandag 12 maart 2012 15:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik begrijp het niet helemaal. Hoe rijm ik 'particuliere investeerder' met 'sociale huurders'?
Op welk argument breekt koop huur? Ik ken er maar twee: bestemmingswijziging/algemeen belang en eigen gebruik. Hoe kunnen ze het dan leeg verkopen?
Een nette manier om over onze volksvertegenwoordigers te sprekem hoor. Het zou dit topic sterk verbeteren als je eens ophield iedereen te beledigen die het beter heeft dan jij, namelijk driekwart nederland.quote:Op maandag 12 maart 2012 15:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
leentokkies in Den Haag Iedereen met meer dan twee werkende hersencellen begrijpt dan ook wel waarom men niet zo graag aan de leensubsidie komt, snijden in eigen vlees is immers tegen de menselijke aard.
Dat wordt een interessante uitspraak dan. Nieuwsgierig hoe zwaar de rechter onderzoeksplicht gaat aandikken als de huurders weten dat ze van een huisjesmelker huren.quote:Op maandag 12 maart 2012 18:44 schreef dvr het volgende:
[..]
De grap is dat de exploitant geen toestemming van zijn hypotheekbank had om zijn panden te verhuren. Nogal raar want A) waar zou 'ie deze panden anders voor kopen en B) welke huisjesmelker is zo stom omdat niet goed te regelen?
Ik vind dat je een beetje laag gaat zitten met je schattingquote:Op maandag 12 maart 2012 18:58 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Een nette manier om over onze volksvertegenwoordigers te sprekem hoor. Het zou dit topic sterk verbeteren als je eens ophield iedereen te beledigen die het beter heeft dan jij, namelijk driekwart nederland.
Ik denk dat die onderzoeksplicht eerder bij de bank ligt. Als professionele partij dient die te weten dat A) voor het betreffende soort panden in Amsterdam een verhuurplicht geldt en B) dat die panden nergens anders geschikt voor waren.quote:Op maandag 12 maart 2012 18:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat wordt een interessante uitspraak dan. Nieuwsgierig hoe zwaar de rechter onderzoeksplicht gaat aandikken als de huurders weten dat ze van een huisjesmelker huren.
Hypotheekakten zijn openbaar en in te zien in het kadaster. Ik ken de status van de verhuurder niet, maar als je van een huisjesmelker huurt, mag je wel wat meer op je hoede zijn, en wellicht op zijn minst vragen of hij het mag verhuren. En misschien is dat ook wel gebeurd.quote:Op maandag 12 maart 2012 19:36 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik denk dat die onderzoeksplicht eerder bij de bank ligt. Als professionele partij dient die te weten dat A) voor het betreffende soort panden in Amsterdam een verhuurplicht geldt en B) dat die panden nergens anders geschikt voor waren.
Bovendien, welke huurder krijgt inzage in de hypotheekacten van zijn huisbaas?
En met jou nog 50 anderen. Dan gaan jullie allemaal tegen elkaar opbieden en kom je uiteindelijk duurder uit dan de huidige vraagprijs. Snel kopen dus voor ze de vraagprijs halveren...quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:58 schreef WammesWaggel het volgende:
Mooi wel hoor, als de vraagprijs de helft was zou ik een bod doen
Wat staat er?quote:Op donderdag 15 maart 2012 17:32 schreef WammesWaggel het volgende:
[ link | afbeelding ]
Dit hangt er vandaag dus nog
dun elfde van dun elfde, toch?quote:
Ik hoorde het ook.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
Spaarhypotheek == gelegaliseerde diefstal
Niets nieuws toch? Ik heb nooit begrepen dat de overheid dit toestaat! 't Is keihard misbruik van de HRA en keiharde ontduiking van de vermogensrendementsheffing. Het lijkt me heel eenvoudig om dat met een wetje om zeep te helpen: per direct geen HRA meer over het spaardeel.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
Spaarhypotheek == gelegaliseerde diefstal
100k is makkelijker hoofdrekenen voor de luisteraarquote:Op donderdag 15 maart 2012 22:41 schreef Resistor het volgende:
Maar waarom nou weer 100.000 als hypotheekbedrag pakken, zo veel mensen hebben niet zo'n lage hypotheek ik wel, en als spaarhypotheek, als je bij voorbeeld 250.000 als voorbeeld pakt worden de bedragen al een stuk indrukwekkender, maar ook realistischer.
Remco begint meer en meer het licht te zien. 50 topics terug verklaarde hij nog dat iedereen met een hypotheek achterlijk en zwaar de lul was en dat huren helemaal de bom was. 2 topics terug had hij ontdekt dat sociale huur eigenlijk zwaar kut is en nu wil hij zelf ook graag een hypotheek.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 08:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dat is precies de reden dat ik heel graag een hypotheek zou willen hebben,
Dit is niets nieuws (voor de oplettende lezer dan).quote:Op vrijdag 16 maart 2012 08:17 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Remco begint meer en meer het licht te zien. 50 topics terug verklaarde hij nog dat iedereen met een hypotheek achterlijk en zwaar de lul was en dat huren helemaal de bom was. 2 topics terug had hij ontdekt dat sociale huur eigenlijk zwaar kut is en nu wil hij zelf ook graag een hypotheek.
quote:vr 16 mrt 2012, 07:01 | lees voor
Student dieper in het rood
AMSTERDAM - Het aantal oud-studenten met een studieschuld hoger dan 100.000 euro is sterk gestegen.
Ook de gemiddelde schuld van studenten steeg in de afgelopen jaren flink. Studentenvakbond LSVb maakt zich ernstige zorgen.
„Een hoge studieschuld leidt tot grote problemen, bijvoorbeeld bij het afsluiten van een hypotheek”, zegt de studentenvakbond. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) vindt niet dat het lenen moeilijker gemaakt moet worden. „Lenen is een recht dat studenten hebben.”
Bezitters van een spaarhypotheek zijn dus gewoon bewust heel asociaal bezig? Lekker volk dan dat zijn medeburger voor alles laat opdraaienquote:Op vrijdag 16 maart 2012 08:17 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Remco begint meer en meer het licht te zien. 50 topics terug verklaarde hij nog dat iedereen met een hypotheek achterlijk en zwaar de lul was en dat huren helemaal de bom was. 2 topics terug had hij ontdekt dat sociale huur eigenlijk zwaar kut is en nu wil hij zelf ook graag een hypotheek.
Het geeft aan hoe achterlijk spaarpolissen zijn. En gefeliciteerd Remco, je kunt/kon ook zo'n achterlijke spaarpolis aanschaffen zonder dat je een huis hebt. Stiekem vermoed ik dat je er ook één hebtquote:Op vrijdag 16 maart 2012 08:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit is niets nieuws (voor de oplettende lezer dan).
Het geeft hooguit aan hoe achterlijk hypotheken zijn in Nederland. En let wel: ik hoef er geen veel te duur en in waarde dalend huis bij, gewoon alleen de hypotheek! Ik verbaas me dat banken dat nog niet aanbieden zodat iedereen kan profiteren van volledige belastingvrijstelling.
Het probleem zit hem natuurlijk in de wetgeving die dit mogelijk maakt, ik ben er een voorstander van dat deze problemen direct worden aangepakt. Dit kost de staat gewoon enorm veel geld, geld dat ze nu dus bij mensen ophalen die geen gebruik maken van de regeling. M.a.w.... mensen zoals ik die wel braaf het volle pond aan belastingen betalen en door hun asociale medeburgers zwaar benadeeld wordenquote:Op vrijdag 16 maart 2012 09:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het geeft aan hoe achterlijk spaarpolissen zijn. En gefeliciteerd Remco, je kunt/kon ook zo'n achterlijke spaarpolis aanschaffen zonder dat je een huis hebt. Stiekem vermoed ik dat je er ook één hebt
http://www.z24.nl/analyse(...)lang_leve_huren.htmlquote:Arend van den Berg: vergeet koophuis: lang leve huren
Koopwoning of een huurhuis? De aanbidding van de eigen woning heeft voor grote problemen gezorgd.
Het kabinet Rutte neemt nog een paar maanden om een visie op de hypotheekrentefaftrek te formuleren. Intussen is overduidelijk dat de aanbidding van de koopwoning voor grote problemen heeft gezorgd. Huurhuizen houden mensen én de economie flexibel, stelt Arend van den Berg.
Arend van den Berg
Het kabinet Rutte broedt dezer dagen in het Catshuis op miljardenbezuinigingen om het begrotingstekort volgend jaar niet te laten ontsporen. En passant liet staatsecretaris Weekers van Financiën dinsdag weten, dat de regering nog een paar maanden nodig heeft om een visie op de woonmarkt te formuleren. Inclusief de toekomst van de hypotheekrenteaftrek.
Als er al iets gaat gebeuren aan de aanpak van woningsubsidies voor huiseigenaren, dan wordt dat dus zeker een lange-termijnoperatie. Gevoel van urgentie tonen Rutte en de zijnen in ieder geval niet.
Heilig huis
Hoe meer woningbezitters hoe beter, is tot nog toe de mantra van politici. "Eigen woningbezit is liberaal, sociaal en emanciperend." Zo staat het in het laatste verkiezingsprogramma van de VVD.
Als het aan de liberale partij ligt, moeten ook lagere en middeninkomens een huis kunnen kopen. Dat zou goed zijn omdat een eigen huis, in de woorden van de fractie, 'een eigen verantwoordelijkheid' geeft om zorg te dragen voor de instandhouding van het eigendom.
Met andere woorden: bezitters van een eigen woning zorgen beter voor hun huis dan huurders.
Die politiek breed gedragen liefde voor het koophuis bestaat al decennia in Nederland. Dat is gek, want elk bewijs voor de stelling dat kopers beter voor hun huis zorgen dan eigenaren van huurwoningen, ontbreekt. Er is geen enkele reden om eigenwoningbezit zwaar te subsidiëren.
Dat gaf nota bene een ambtelijke werkgroep in haar deelrapport over de woningmarkt drie jaar geleden al aan. Deze werkgroep moest in 2010 voor het toenmalige kabinet-Balkenende bezuinigingsvoorstellen doen.
Onderhoud eigen woning
Met enige moeite kun je één argument noemen ten voordele van koophuizen: als huiseigenaren hun bezit goed onderhouden, heeft dat een positief effect op hun wijk. (Maar als verhuurders hun bezit serieus nemen, zorgen ze ook voor goed onderhoud).
Er zijn dus geen harde redenen om miljarden subsidiegeld te sluizen naar de 3,9 miljoen bezitters van een koophuis. Jaarlijks ontvangen die ruim 15 miljard aan douceurtjes, zoals de hypotheekrenteaftrek en andere fiscale steun minus lasten zoals de overdrachtsbelasting.
De aanbidding van dat heilige huisje heeft ons echter opgezadeld met een reeks grote problemen. De hoge woningprijzen zijn genoegzaam bekend. Net als de torenhoge hypotheekschuldenberg van Nederland: 644 miljard euro halverwege 2011.
En we hebben in de VS gezien wat de desastreuze effecten zijn, als te veel mensen een huis kopen dat ze zich eigenlijk niet kunnen veroorloven.
Huren maakt flexibel
Het grote eigenwoningbezit leidt bovendien - in combinatie met de schaarste aan betaalbare huizen en de overdrachtsbelasting - tot een lagere dynamiek in de economie. Wie verhuist er nog voor zijn werk vanuit een koophuis? De keuze is dan gauw gemaakt: óf niet verhuizen en niet solliciteren op die leukere of betere baan óf langer forensen. Beide zijn allesbehalve ideaal.
Om nog maar te zwijgen over koophuisbezitters die hun relatie willen beëindigen. Voor menigeen is het koophuis een blok aan het been, dat verzuurde stellen belemmert om uit elkaar te gaan.
Neem dan huren: geen zorgen over groot onderhoud, een kapotte cv-ketel of een lekkende dakgoot. Geen huurwaardeforfait, opstalpremie of OZB. Geen vrees voor een aanstaande renteverhoging van de bank of lastige discussies omdat je toevallig zzp'er bent. Geen zweet in de oksels over een woningmarkt die inzakt. Makkelijk verhuizen: je kunt elke maand opzeggen. Het enige wat je mist is de mogelijkheid om je huis eens flink te verbouwen.
Uitgespaarde kosten
Misschien bouw je als huurder geen vermogen op. Daar staat tegenover dat als je al die kosten die de koophuisbezitter jaarlijks bovenop zijn hypotheek betaalt, apart zou zetten op een spaarrekening, je een behoorlijk kapitaal opbouwt: elk jaar 2.500 euro apart zetten, levert na 30 jaar 145.000 euro op bij een rente van 4 procent.
Huren is kortom handig. Zeker als starter op de arbeidsmarkt. Of als oudere die zijn koophuis van de hand doet en het geld gebruikt als aanvulling op het staatspensioen, een wereldreis of zorg op maat. Het wordt dus tijd voor eerherstel voor het huurhuis én de huurders.
Niet omdat de huurmarkt in Nederland zo ideaal is. Integendeel. Ook daar stromen de subsidies rijkelijk. En gezonde concurrentie tussen de almachtige woningcorporaties ontbreekt, zodat ze onvoldoende prikkels hebben om marktgericht te opereren. Met als grootste manco: het ontbreken van een middensegment van betaalbare huurwoningen op de vrije markt. Maar dat is een ander verhaal.
Huurhuizen houden mensen én de economie flexibel. Lang leve huren.
(Ikzelf ben overigens een tevreden bezitter van een eigen huis.)
Natuurlijk ligt het probleem elders, bij anderen, en over daarquote:Op vrijdag 16 maart 2012 10:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het probleem zit hem natuurlijk in de wetgeving die dit mogelijk maakt, ik ben er een voorstander van dat deze problemen direct worden aangepakt. Dit kost de staat gewoon enorm veel geld, geld dat ze nu dus bij mensen ophalen die geen gebruik maken van de regeling. M.a.w.... mensen zoals ik die wel braaf het volle pond aan belastingen betalen en door hun asociale medeburgers zwaar benadeeld worden![]()
![]()
![]()
quote:Er zijn dus geen harde redenen om miljarden subsidiegeld te sluizen naar de 3,9 miljoen bezitters van een koophuis. Jaarlijks ontvangen die ruim 15 miljard aan douceurtjes, zoals de hypotheekrenteaftrek en andere fiscale steun minus lasten zoals de overdrachtsbelasting.
Net als de mensen die een huur en zorgtoeslag krijgen, lekker andere laten betalen voor hun huis en medische behoeften.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 09:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Bezitters van een spaarhypotheek zijn dus gewoon bewust heel asociaal bezig? Lekker volk dan dat zijn medeburger voor alles laat opdraaien
Al deze kromme regels moeten worden afgeschaft, het scheelt de overheid weer ambtenaren die het allemaal moeten administreren en de burger hoeft minder marge op complexe financiele producten te betalen. Een win win, alleen de banken moeten met minder winst genoegen nemen.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 10:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het probleem zit hem natuurlijk in de wetgeving die dit mogelijk maakt, ik ben er een voorstander van dat deze problemen direct worden aangepakt. Dit kost de staat gewoon enorm veel geld, geld dat ze nu dus bij mensen ophalen die geen gebruik maken van de regeling. M.a.w.... mensen zoals ik die wel braaf het volle pond aan belastingen betalen en door hun asociale medeburgers zwaar benadeeld worden![]()
![]()
![]()
[..]quote:Op vrijdag 16 maart 2012 10:34 schreef HD9 het volgende:
quote][ afbeelding ] Op vrijdag 16 maart 2012 10:17 schreef DRidder het volgende:
[..]
http://www.z24.nl/analyse(...)lang_leve_huren.html
(sorry, ik krijg het het niet in een fraaie opmaak)quote:n de Miljoenennota 2011 is de totale omvang van de derving ten gevolge van de fiscale behandeling van de eigen woning opgenomen in bijlage 5 in tabel 5.4.1. (Overzicht inkomstenbeperkende regelingen 20092015). Een uitsplitsing van deze bedragen voor 2010 en 2011 wordt hieronder gegeven. Overigens hangen ook de belastinguitgaven «aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld» en «vrijstelling Kapitaalverzekering Eigen Woning» samen met de eigen woning. Het budgettair beslag van deze regelingen is te vinden in tabel 5.3.1. van de Miljoenennota.
bedragen in miljarden euros
2010
2011
hypotheekrenteaftrek
12,1
12,2
eigenwoningforfait
3,0
3,0
inkomstenbeperking eigen woning (hypotheekrente -/- EWF)
9,1
9,2
Ik wil gewoon dat de overheid stopt met zijn selectieve kortingsbeleid. Het is niet aan de overheid om te bepalen hoe mensen hun geld horen te besteden. De overheid mag wat mij betreft duidelijkheid scheppen over wat men wel of niet toelaat om om de markt verhandelt te worden, wat ze niet hoort te doen is een voorkeur uit te spreken of het ene product te bevoordelen boven een ander.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 10:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Natuurlijk ligt het probleem elders, bij anderen, en over daar
Je hebt alle vrijheid ook een spaarpolis aan te schaffen.
Er zijn vast ook goedkopere alternatieven voor zelfkastijding.
Als de overheid zich niet zou bemoeien met de woningmarkt zou er geen eens huurtoeslag noodzakelijk zijn geweest. Zorgtoeslag is ook zo'n mooie uitvinding van de overheid, waarom niet gewoon iedereen dezelfde premie laten betalen? Er is immers al een werkgeversdeel dat inkomensafhankelijk is.... waarom altijd die ziekelijke drang om het zo complex te maken?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 10:46 schreef malleable het volgende:
Net als de mensen die een huur en zorgtoeslag krijgen, lekker andere laten betalen voor hun huis en medische behoeften.
QFT....quote:Op vrijdag 16 maart 2012 10:47 schreef malleable het volgende:
[..]
Al deze kromme regels moeten worden afgeschaft, het scheelt de overheid weer ambtenaren die het allemaal moeten administreren en de burger hoeft minder marge op complexe financiele producten te betalen. Een win win, alleen de banken moeten met minder winst genoegen nemen.
Kortom... het word allemaal in rap tempo erger.... en dan moeten de echte bezuinigingen er nog aan komen.... het gaat echt een fantastische periode worden voor de deelnemers van het nationale piramidespel.quote:'Betalingsachterstanden stapelen zich op'
Een groeiend aantal consumenten heeft moeite met het betalen van rekeningen. Ruim 30 procent van de Nederlanders loopt achter met betalingen en ruim 70 procent heeft meerdere soorten schulden, blijkt uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).
Consumenten staan niet alleen rood, ook automatische incasso's worden geweigerd en aanmaningen voor het betalen van de huur of hypotheek vallen op de deurmat. In 2009 had nog 56 procent van de mensen dergelijke problemen. De schulden lopen hierdoor in hoog tempo op, signaleert het instituut.
Niet alleen het aantal schulden is opgelopen, ook de hoogte van betalingsachterstanden is het afgelopen jaar verdubbeld. In 2010 had 4 procent een betalingsachterstand van 10.000 euro of meer. In 2011 was dat al 11 procent volgens de Monitor Betalingsachterstanden van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Het Nibud merkt dat consumenten het moeilijk vinden een uitweg te vinden voor hun betalingsachterstanden. Het instituut heeft daarom samen met de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren NVVK de gezamenlijke website zelfjeschuldenregelen.nl vernieuwd met een betaalplan en een ingevulde begroting. De organisaties hopen dat consumenten hierdoor sneller zelf aan de slag gaan om hun betalingsachterstand in te lopen.
bron: Telegraaf
Ow ja, instrumentalisme maakt het ingewikkeld, en tegelijkertijd is het een illusie om te denken dat het ooit verdwijnt, althans niet zolang we politieke partijen hebben die de wetten maken ipv bureaucraten.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 10:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik wil gewoon dat de overheid stopt met zijn selectieve kortingsbeleid. Het is niet aan de overheid om te bepalen hoe mensen hun geld horen te besteden. De overheid mag wat mij betreft duidelijkheid scheppen over wat men wel of niet toelaat om om de markt verhandelt te worden, wat ze niet hoort te doen is een voorkeur uit te spreken of het ene product te bevoordelen boven een ander.
Je bent toch geen gelegenheidssocialist?
Die iPad 2 toch maar niet in de prullebak gooien ten faveure van een iPad 3. Geen nieuwe smartfoon?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kortom... het word allemaal in rap tempo erger.... en dan moeten de echte bezuinigingen er nog aan komen.... het gaat echt een fantastische periode worden voor de deelnemers van het nationale piramidespel.
Ik heb een iPad 2 & 3 sinds vanochtend. Geen idee welk prioriteit heeft als ik op Fok! moet.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Die iPad 2 toch maar niet in de prullebak gooien ten faveure van een iPad 3. Geen nieuwe smartfoon?
Wat wel zo is, en wat 'we' collectief vergeten zijn in de besteedmaatschappij is dat als je eenmaal schulden maakt die je niet kunt dragen, je er niet zomaar meer uitkomt zonder een duidelijke breuk in levensstijl/prioriteiten. Dat zal wel gaan veranderen. Wat zou prioriteit no. 1 zijn, denk je?
quote:vr 16 mrt 2012, 11:41 | lees voor
Huizenverkoop 18 procent gedaald
AMSTERDAM - De huizenmarkt blijft in mineur. Het aantal woningverkopen in februari lag 18,3 procent lager dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Er wisselden vorige maand 7.805 woningen van eigenaar tegen 9.558 vorig jaar. De cijfers komen van het Kadaster.
Het verkoopcijfer van 7.805 ligt beduidend lager dan het gemiddelde over het afgelopen jaar. Dat lag op 10.061. Het aantal geregistreerde hypotheken was in februari een derde kleiner dan vorig jaar, meldt het Financieele Dagblad
Ja om te laten denken dat het ingewikkeld isquote:Op vrijdag 16 maart 2012 10:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als de overheid zich niet zou bemoeien met de woningmarkt zou er geen eens huurtoeslag noodzakelijk zijn geweest. Zorgtoeslag is ook zo'n mooie uitvinding van de overheid, waarom niet gewoon iedereen dezelfde premie laten betalen? Er is immers al een werkgeversdeel dat inkomensafhankelijk is.... waarom altijd die ziekelijke drang om het zo complex te maken?
Dat vind ik wel een vrij behoorlijke fatalistische kijk op het systeem dino....quote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ow ja, instrumentalisme maakt het ingewikkeld, en tegelijkertijd is het een illusie om te denken dat het ooit verdwijnt, althans niet zolang we politieke partijen hebben die de wetten maken ipv bureaucraten.
Juist het idee achter het liberalisme is dat jezelf kan bepalen hoe je kan profiteren van de samenleving. Het uitgangspunt daarbij is dat iedereen dezelfde kansen heeft en dit d.m.v. vrije keuzen kan bereiken. Dat niet iedere keuze dezelfde kansen bied mag niet afhankelijk zijn van keuzes die de overheid reeds voor je gemaakt heeft.quote:Maar wat telkens in de discussie hier doorklinkt is niet zozeer bezwaar tegen instrumentalisme, maar tegen het feit dat iemand relatief minder profiteert dan een ander. Wat ben je dan? Een oportunistliberaal?
Gebrek aan ambitie, principes en energie... het is een ziekte in de polderquote:Ik werk wel met wat er is. Tegen de stroom in roeien wordt je vooral moe van, je kunt imho beter een beetje beter sturen en vooruitkijken
Ik denk de Ipad... want zonder kan je niet leven... mensen geven dus minder uit aan wonenquote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat zou prioriteit no. 1 zijn, denk je?
Dat zou je denken ja....quote:
hij lijkt het wel bijna eens te zijn met Carne Rossquote:Op vrijdag 16 maart 2012 12:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een vrij behoorlijke fatalistische kijk op het systeem dino....
quote:vr 16 mrt 2012, 10:11 | 336 reacties
'Betalingsachterstanden stapelen zich op'
UTRECHT (AFN) - Een groeiend aantal consumenten heeft moeite met het betalen van rekeningen. Ruim 30 procent van de Nederlanders loopt achter met betalingen en ruim 70 procent heeft meerdere soorten schulden, blijkt uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).
Consumenten staan niet alleen rood, ook automatische incasso's worden geweigerd en aanmaningen voor het betalen van de huur of hypotheek vallen op de deurmat.
stond al 10 posts boven je.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:11 schreef HD9 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)elen_zich_op___.html
[..]
De kracht van reclame en voorlichting zit hem in de herhaling.quote:
Dus moeten we nogmaals zeggen dat een kwartaal geen maand is en er verder een stukje broddelwerk van de telegraaf geplaatst wordt.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 14:29 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De kracht van reclame en voorlichting zit hem in de herhaling.
Kan je mij een linkje geven naar een bank die een spaarpolis aanbiedt waarbij ik met geleend geld en belastingvoordeel netto meer rente krijg dan het me kost? Dan wil ik graag direct een spaarpolis van zeg een miljard euro. Risicoloos voor de bank, omdat ze geen cent hoeven uit te geven, en keiharde gratis knaken voor mij!quote:Op vrijdag 16 maart 2012 10:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Natuurlijk ligt het probleem elders, bij anderen, en over daar
Je hebt alle vrijheid ook een spaarpolis aan te schaffen.
Er zijn vast ook goedkopere alternatieven voor zelfkastijding.
Dat is bijna een verdrievoudiging van serieuze betalingsproblemen in slechts 1 jaar!quote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
"In 2010 had 4 procent een betalingsachterstand van 10.000 euro of meer. In 2011 was dat al 11 procent volgens de Monitor Betalingsachterstanden van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid."
Helaas pindakaas, dat kan met een hypotheek ook niet, en ook niet met enige andere lening. Fraus legis. Je moet de centjes zelf sparen, en het voordeel wat je daarmee krijgt is exact hetzelfde of dat je dat doet als huizenbezitter of huurder. Spaarpolissen worden dan ook niet gefinancieerd met een lening, spaarpolissen zijn gespaarde gelden, en het voordeel is voor eenieder gelijk. Ook voor jou.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kan je mij een linkje geven naar een bank die een spaarpolis aanbiedt waarbij ik met geleend geld en belastingvoordeel netto meer rente krijg dan het me kost? Dan wil ik graag direct een spaarpolis van zeg een miljard euro. Risicoloos voor de bank, omdat ze geen cent hoeven uit te geven, en keiharde gratis knaken voor mij!
Of kan dat toch alleen als je een huis hebt met vrijwel je hele hypotheek in een spaarpolis?
Ik sta ook drie euro rood op mijn lopende rekening, heb ik nou ook een betalingsachterstand?quote:Dat is bijna een verdrievoudiging van serieuze betalingsproblemen in slechts 1 jaar!
Ik ben heel benieuwd wat dit jaar gaat brengen... Op een bepaald moment zullen banken toch moeten beginnen met massale executieverkopen.
Nu gaat het over een "betalingsachterstand", maar de grote vraag is waar die betaling voor had moeten gebeuren. Is het een achterstand met de huur? Dan blijft het bij die achterstand van 10k. Of is het een achterstand met het betalen van de hypotheek(rente) of een andere lening? In dat geval staat er naast die achterstand ook nog een bedrag van enkele tot tientallen malen hoger open als totale schuld.
Je bent nu Aspirant-Griekquote:Op vrijdag 16 maart 2012 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik sta ook drie euro rood op mijn lopende rekening, heb ik nou ook een betalingsachterstand?
Volgens mij bedoelen ze met betalingsachterstand eerder een achterstand in je betalingen en niet wat je saldo op je rekening isquote:Op vrijdag 16 maart 2012 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik sta ook drie euro rood op mijn lopende rekening, heb ik nou ook een betalingsachterstand?
We hebben nog even geduld nodig. Het volgende staat onder het persbericht van de nibud: * Dit cijfer is afkomstig uit het Nibud-onderzoek "Kans op geldproblemen" dat eind maart wordt gepubliceerd.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 00:23 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelen ze met betalingsachterstand eerder een achterstand in je betalingen en niet wat je saldo op je rekening is
Spaarhypotheken daarentegen worden gewoon gefinancierd met een lening die er tegenover staat. Ook al noem je het anders...quote:Op vrijdag 16 maart 2012 22:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Helaas pindakaas, dat kan met een hypotheek ook niet, en ook niet met enige andere lening. Fraus legis. Je moet de centjes zelf sparen, en het voordeel wat je daarmee krijgt is exact hetzelfde of dat je dat doet als huizenbezitter of huurder. Spaarpolissen worden dan ook niet gefinancieerd met een lening, spaarpolissen zijn gespaarde gelden, en het voordeel is voor eenieder gelijk. Ook voor jou.
Het ging over 10k en meer, nu weer serieus okay? 11% van de Nederlanders die meer dan 10k achterloopt is enorm veel.quote:Ik sta ook drie euro rood op mijn lopende rekening, heb ik nou ook een betalingsachterstand?
Het voordeel wat je hebt uit de spaarpolis is exact hetzelfde. De premies uit een spaarpolis worden niet gefinancieerd uit spaargeld, niet uit geleend geld. Daar is niks aan te rekenen. Je kunt ook niet zomaar 'extra lenen', en dat in een spaarpolis droppen (looptijd, bandbreedtes enzo + hyp.rente alleen aftrekbaar voor zover voor financiering huis).quote:Op zaterdag 17 maart 2012 07:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Spaarhypotheken daarentegen worden gewoon gefinancierd met een lening die er tegenover staat. Ook al noem je het anders...
Ik zou het op prijs stellen als je even kan voorrekenen (neem voor het gemak dezelfde getallen als BNR) hoe ik hetzelfde voordeel kan behalen. Dus: 95k in spaarpolis @6%, 100k in hypotheek @6%, netto 5k maal 6% rentekosten (van BRUTO inkomen) per jaar maar wel 6% van 95k aan aftrekpost. Dit is toch totaal niet te vergelijken met een spaarpolis zonder hypotheek(renteaftrek)?!
http://www.mistermoney.nl/spaarpolis-wat-is-het.html zegt het al: "Een spaarpolis wordt over het algemeen alleen gebruikt voor het aflossen van een hypotheek."
Fair enough. Maar gaan we weer, zelfde als met de vermeende inkomensdaling: wie in dit topic heeft een betalingsachterstand van >10k?quote:Het ging over 10k en meer, nu weer serieus okay? 11% van de Nederlanders die meer dan 10k achterloopt is enorm veel.
Dat is een verdriedubbeling, of wel een stijging met 200 %quote:Op zaterdag 17 maart 2012 09:36 schreef Basp1 het volgende:
Uit het verslag waarnaar de nibud refereert :
"De opgetelde omvang van de achterstallige rekeningen varieert sterk. Voor het grootste deel van de huishoudens (57%, 201.000) geldt dat het op dit moment een achterstallige rekening met een financiële reden heeft van minder dan
¤ 2.000. Ruim een kwart (26,2%, 92.000) heeft een achterstand tussen de
¤ 2.000 en ¤ 10.000. 11,2% (39.000 huishoudens) heeft een achterstand van meer dan ¤ 10.000. Dit laatste percentage bedroeg in 2010 4,0%."
Het komt er dus op neer dat maar 13.6% van de nl schulden hebben en van die populatie er 11% meer dan 10.000 schuld heeft. In een edit zal ik. Og de link naar het verslag geven. Multitasken met internetbrowsers werkt voor geen meter op een ipod.
http://www.nibud.nl/filea(...)erstanden2011_1_.pdf
Dus waarschijnlijk weer niet meer dan slecht geintrepeteerde cijfers van de roeptoeters in dit topic die over het algemeen te lui blijken te zijn om een beetje bronresearch te doen.
quote:11,2% (39.000 huishoudens) heeft een achterstand van meer dan ¤ 10.000. Dit laatste percentage bedroeg in 2010 4,0%."
De media lieten ook wel tactisch her en der een woordje weg. Maar dat klakkeloos wordt aangenomen dat 11% van de nederlanders 10k achterloopt is wel erg makkelijk.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 09:36 schreef Basp1 het volgende:
Dus waarschijnlijk weer niet meer dan slecht geintrepeteerde cijfers van de roeptoeters in dit topic die over het algemeen te lui blijken te zijn om een beetje bronresearch te doen.
Ik vond het ook behoorlijk schokkende cijfers. 0.5% klinkt al een stuk gezonder.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 09:55 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De media lieten ook wel tactisch her en der een woordje weg. Maar dat klakkeloos wordt aangenomen dat 11% van de nederlanders 10k achterloopt is wel erg makkelijk.
Maar je ging er vorlijk in mee een mea culpa ipv erover heen lullen zou veel meer op zijn plaats geweest zijn ipv dit antwoord.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 10:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik vond het ook behoorlijk schokkende cijfers. 0.5% klinkt al een stuk gezonder.
Maar toch, 39.000 huishoudens met een achterstand van meer dan 10.000 euro, dat is best ernstig, hoe krijg je het zover?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 10:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik vond het ook behoorlijk schokkende cijfers. 0.5% klinkt al een stuk gezonder.
Banken zijn de nieuwe woningcorporaties en ze ontvangen mega subsidies....quote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat is bijna een verdrievoudiging van serieuze betalingsproblemen in slechts 1 jaar!
Ik ben heel benieuwd wat dit jaar gaat brengen... Op een bepaald moment zullen banken toch moeten beginnen met massale executieverkopen.
Heb je nog een kater van je schultenbrau dat je zelfs te lui bent geweest om dat onderzoek over schulden na te lezen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 10:10 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Banken zijn de nieuwe woningcorporaties en ze ontvangen mega subsidies....
Ik bedoel dat veel huizenbezitters feitelijk huren bij de bank en een flinke subsidie op hun huur ontvangen.... deze subsidie kan oplopen tot wel 50% van de huur..... over scheefhuren gesprokenquote:Op zaterdag 17 maart 2012 10:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heb je nog een kater van je schultenbrau dat je zelfs te lui bent geweest om dat onderzoek over schulden na te lezen.
Het merendeel van de schuldenaren heeft juist geen achterstanden bij huur of hypotheek betalingen.
heb jij nu al eens overdrachtsbelasting woz en andere dingen betaald nee he. Het is altijd het eenzijdig kijken naar zogenaamde voordelen terwijl de nadelen consequent vergeten worden in het zich herhalend verhaaltje van jou.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 11:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik bedoel dat veel huizenbezitters feitelijk huren bij de bank en een flinke subsidie op hun huur ontvangen.... deze subsidie kan oplopen tot wel 50% van de huur..... over scheefhuren gesproken
Nee dat doen ze niet.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 11:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik bedoel dat veel huizenbezitters feitelijk huren bij de bank
Ja.... ja.... aflossen... vandaar dat de halve hypotheekschuld aflossingsvrij is...quote:Op zaterdag 17 maart 2012 11:28 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Nee dat doen ze niet.
Huur is maandelijks geld overmaken voor een te leveren dienst.
Hypotheek is afbetalen van een langlopende lening.
Bij huur kan je weg en is er geen verplichting die achterblijft. Bij hypotheek hou je die wel.
Kom eens met objectieve cijfers die dit kunnen staven. Verder natuurlijk niets mis voor de meesten om na afloop van 30 jaar aftrek nog een gedeelte open te hebben staan en daarna ongeveer nog 25% maandelijks van de dan normale huur voor die woning aan een bank af te dragen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ja.... ja.... aflossen... vandaar dat de halve hypotheekschuld aflossingsvrij is...
Ik heb toen ik mijn huis kocht ruim een ton aan de gemeente betaald waarvan uitkeringen aan mensen zoals jij worden uitgekeerd. Daarnaast heb ik nog 40.000 euro aan BTW betaald, per saldo heeft de overheid bijna 150.000 euro gehad puur voor mijn huis, BTW over inrichting tel ik niet mee omdat huurders dat ook betalen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 11:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik bedoel dat veel huizenbezitters feitelijk huren bij de bank en een flinke subsidie op hun huur ontvangen.... deze subsidie kan oplopen tot wel 50% van de huur..... over scheefhuren gesproken
Er blijft hoe dan ook een schuld staan bij de bank, of denk je dat aan het eind van de looptijd het aflossingsvrije gedeelte gewoon *poefff in de lucht laat verdwijnen?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ja.... ja.... aflossen... vandaar dat de halve hypotheekschuld aflossingsvrij is...
Een ton aan de gemeente betaald dat betekend dat je grond ter waarde van een ton gekocht hebt in dat opzicht kan ik me de woede onder particuliere huurders dan wel voorstellen als je met je hra ook de complete grondaankoop terug krijgt zoals je hier in je verhaaltje schetst.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:14 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Ik heb toen ik mijn huis kocht ruim een ton aan de gemeente betaald waarvan uitkeringen aan mensen zoals jij worden uitgekeerd. Daarnaast heb ik nog 40.000 euro aan BTW betaald, per saldo heeft de overheid bijna 150.000 euro gehad puur voor mijn huis, BTW over inrichting tel ik niet mee omdat huurders dat ook betalen.
Voordat ik 150.000 heb teruggekregen en dus per saldo hetzelfde heb afgedragen aan de overheid als een huurder zijn we 15 jaar verder......
Hij laat zich dan ook een beetje opnaaien door de getallen die ComplexC weer eens frivool uit zijn mouw laat schudden (en die vervolgens op iemand anders z'n mouw spelt)quote:Op zondag 18 maart 2012 09:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een ton aan de gemeente betaald dat betekend dat je grond ter waarde van een ton gekocht hebt in dat opzicht kan ik me de woede onder particuliere huurders dan wel voorstellen als je met je hra ook de complete grondaankoop terug krijgt zoals je hier in je verhaaltje schetst.
Zet het op een tegeltje, en hang het aan de muur!quote:Op zondag 18 maart 2012 10:03 schreef michaelmoore het volgende:
Je kunt de HRA, de huursubsidie of landbouwsubsidie of welke fiscale overheidsregeling ook niet met andere belastingen rechtvaardigen
Is het wel niet zo dat je het dan alleen fiscaal van je behaalde winsten mag aftrekken of kun je het zo boekhouden dat je deze aftrek over je omzet kan aftrekken.quote:Op zondag 18 maart 2012 10:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Even afgezien dat huurpanden voor de eigenaren daarvan ook de rente fiscaal mogen aftrekken, alsof dat niet aan de huurder wordt doorgegeven
Beter nog: bv oprichten, huis kopen als bv, deze aan jezelf verhuren, hra via de bv en huurtoeslag voor jezelf.quote:Op zondag 18 maart 2012 10:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is het wel niet zo dat je het dan alleen fiscaal van je behaalde winsten mag aftrekken of kun je het zo boekhouden dat je deze aftrek over je omzet kan aftrekken.
Als het over de omzet is zou dus iedere particulier eigenlijk na 30 jaar hra een eigen beheer bv moeten opzetten en op die manier toch hun hele leven lang aftrek kunnen behouden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |