Reclamebureau? Politiebureau?quote:Op donderdag 8 maart 2012 16:12 schreef error_404 het volgende:
* volgt topic vanwege plannen eigen bureau
Eerst contact opnemen dat hij/zij een ander product heeft teruggestuurd dan besteld. Als ie gaat lopen janken en moeilijk doen geld teruggevenquote:Op donderdag 8 maart 2012 16:09 schreef Snoepje5 het volgende:
Vandaag de eerste retour gehad voor de webwinkel. (kapot artikel).
Vreemd genoeg stuurt de klant de correcte verpakking terug met een verkeerde inhoud. Morgen komt dit product weer binnen (toch even controleren) en dan maar contact met de klant opnemen.
Wat zouden jullie doen?
VB: Je stuurt een roze artikel op. De klant stuurt de verpakking terug omdat het artikel kapot is met als inhoud, een blauw artikel.
Ik weet 100% zeker ( want ik kijk alle producten na voordat deze verzonden worden ) dat het artikel echt roze was en niet blauw. Wat als de klant aanhoudt dat het blauw was? (tevens geen klacht gehoord van de klant dat de inhoud blauw was ipv roze).
1. Aanhouden dat je het correcte artikel hebt verzonden en de klant geen recht geven op geld terug?
2. De klant gelijk geven en geld terug storten. (20¤).
De klant zou bijv. eerder een blauw artikel gekocht kunnen hebben welke kapot is gegaan. Gedacht hebben ik verzend deze nu naar dit bedrijf en kijk wat ze er mee doen. Zelf het paarse artikel nog gehouden.
interieurarchitectenbureauquote:Op donderdag 8 maart 2012 16:20 schreef El_Liberaliste het volgende:
[..]
Reclamebureau? Politiebureau?
Nee tuurlijk niet. Maar het moet niet zo zijn dat men zomaar een artikel kan retouren wat ik klakkeloos accepteer terwijl het niet voldoet aan de eisen. (overigens zou het niet onder de zichttermijn vallen maar garantie aangezien het artikel (wat ik niet verkocht heb -.-)) kapot is.quote:Op donderdag 8 maart 2012 17:09 schreef Burdie het volgende:
Ik zou voor ¤20 niet moeilijk doen, maar het moet geen gewoonte worden.
Ja hoor. Alle adresgegevens, KvK nummer, BTW nummer, prijs incl. en excl. BTW, beschreven werkzaamheden, factuurdatum, factuurnummer.quote:
Yes. het zal echt geen halszaak worden (hij stuurde bovenstaande als voorstel voor zijn uittreding, we hebben het er nog niet eens over gediscussieerd), maar ik wilde even kijken of mijn denkwijze correct is of niet. We zijn begonnen met vier (vanwege de achterlijke hoeveelheid en werkzaamheden en beperkte tijd) en hij stapt er nu als eerste uit. Dit geintje gaan we dus nog een paar keer krijgen misschien.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 15:38 schreef stoeltafel het volgende:
Vraagje aan jou, ben zelf altijd een beetje tegen het idee om samen iets te starten. Hoezo zijn jullie met ze vieren gestart? Is het een vriend die weg gaat?
Het aandeel van de uittredende vennoot staat toch op de balans als het aandeel in het kapitaal van de vof? Dit is het deel waar de uittredende vennoot recht op heeft. Eventueel nog meetellen/afrekenen over het aandeel in de stille reserves (goodwill in de vorm van een merknaam, opgebouwde klantenkring, inventaris e.d.).quote:Op vrijdag 9 maart 2012 10:57 schreef Skv het volgende:
Even een vraagje betreffende een vervelende situatie:
Eén van mijn bedrijfjes heeft vier vennoten (firma). Eén van deze vennoten wil er nu uit stappen, omdat hij een fulltime baan heeft. Hij heeft hiervoor een uittredingsvoorstel gedaan en daaraan een vergoeding gekoppeld welke hij realistisch acht voor zijn 25% van het aandeel in het bedrijf.
Echter, hij heeft de waarde van de voorraad in mijn ogen erg hoog aangenomen: nét iets onder onze minimale verkoopprijs en zeer ruim boven de inkoopprijs. In mijn ogen is dat niet realistisch, omdat hij straks een vergoeding krijgt voor zijn deel van de voorraad tegen -bijna- marktprijzen. Ik en de andere twee vennoten lopen straks het risico dat die hele voorraad niet meer verkocht wordt (of dat de prijzen dalen).. Dat is toch niet realistisch?
Daarnaast is hij van mening dat hij ook recht heeft op 25% van de gemaakte investeringen (bijvoorbeeld van de website die 2000 Euro kostte wil hij 500 Euro hebben). Het lijkt me toch ook niet dat dat zomaar kan? Zo'n website met webshop mag dan wel 2000 kosten, maar daar raak je het nooit meer voor kwijt. Zelfde geldt voor de merknaam (met merkrecht).
Tot slot wil hij 25% van de gelden op de rekening, inclusief de openstaande debiteuren. Ook hier kan ik me niet in vinden, gezien de overblijvende vennoten dan het risico van wanbetalers op zich nemen en tevens verantwoordelijk gemaakt worden voor het actief benaderen van deze debiteuren.
Iemand hier ideeën of ik een beetje realistisch denk? En misschien opmerkingen over hoe we hier uit zouden kunnen komen?
Nee, ik had zelfs meer op mijn bankrekening als 19 jarige student. En dan had ik slechts bij de AH gewerkt voor 4 uurtjes per week.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 22:22 schreef Thrilled het volgende:
Want elke student heeft 4000 euro op zn bankrekening, vrij om te investeren? Je woont/woonde vast bij je ouders tot je 30e, opleiding betaald door pap en mam en hoefde verder nergens naar om te kijken?
Ik niet hoorquote:Op vrijdag 9 maart 2012 22:42 schreef YoshiBignose het volgende:
Heb ook nog 3 erfenissen gekregen en een aantal keren de loterij gewonnen. Maar misschien als je wat minder in de soos had gezeten, kon je ook al 4000 bij elkaar sparen.
Waar gaat het om? Waarom samen en niet alleen? De bank gaat dit natuurlijk nooit betalen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 22:03 schreef Thrilled het volgende:
Hallo allen
I.v.m. de crisis in de bouwsector ook aan het overwegen om voor mijzelf te beginnen dus kijk ik hier even mee
Nu speelt de gedachte om met z'n tweeen een bedrijfje op te richten en hebben we even gekeken wat daarvan de kosten ongeveer zouden zijn om dat op te starten. Dit gaat om een bedrag van circa 8.000 euro en ik vroeg mij af of dit bedragen zijn die je beter zelf eerst kan sparen (als student/part time baan) of dat je hiermee naar de bank kan stappen met een business plan, in de hoop dat zij het willen investeren. Of lachen ze je dan vierkant uit? Ik heb geen idee hoe dit tegenwoordig gaat.. Meer mensen die deze sprong in het diepe direct vanuit school gewaagd hebben?
Je laat jezelf wel heel erg kennen, Yoshi vertelt je ietwat tactloos dat een bank je niet heel snel serieus zal nemen als je met 2 personen zelf niet 8000euro in het laatje kan brengen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 22:22 schreef Thrilled het volgende:
Want elke student heeft 4000 euro op zn bankrekening, vrij om te investeren? Je woont/woonde vast bij je ouders tot je 30e, opleiding betaald door pap en mam en hoefde verder nergens naar om te kijken?
dat dusquote:Op zondag 11 maart 2012 20:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Misschien vind je zelfs hier investeerders als je een mooi plan hebtIk sta altijd open voor goeie ideeën.
Is nog van toepassing!quote:Op maandag 12 maart 2012 00:34 schreef flipsen het volgende:
Ik weet niet of de Tante Agaath regeling nog van toepassing in NL, maar dat heeft mij bij mijn eerste bedrijfje geholpen. En ik had ook zeker geen EUR 8000 toen ik 20 was en voor mezelf begon, ofwel toen nog zo´n 16000 gulden.
Is fiscaal alleen niet zo interessant meer voor de investeerder.quote:Op maandag 12 maart 2012 05:03 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Is nog van toepassing!
De regeling telt trouwens niet eens alleen voor familie en vrienden maar voor elke investeerder.
Ach, de heffingskorting wordt afgebouwd, maar de vrijstelling in box 3 geldt nog steeds.quote:Op maandag 12 maart 2012 19:50 schreef ManAtWork het volgende:
Is fiscaal alleen niet zo interessant meer voor de investeerder.
Het meest belangrijke (aftrek in box 1) is ook geschrapt!quote:Op dinsdag 13 maart 2012 00:11 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Ach, de heffingskorting wordt afgebouwd, maar de vrijstelling in box 3 geldt nog steeds.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar de link die je plaatst gaat erover dat jij via je website producten van Bol.com verkoopt. Je koopt dus zelf niets in, maar krijgt wel de commissie.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 12:46 schreef Snoepje5 het volgende:
http://www.bol.com/nl/m/partner/veelgestelde-vragen/index.html
Je ontvangt afhankelijk van categorie 3-8% van de netto omzet(omzet - btw en - verz. ksten) als je verkoopt via bol.com
Omdat ik het niet echt begreep hier een situatie met vraag.
Je verkoopt via Bol.com je producten. Je verkoopt bijvoorbeeld een barbie pop.
De barbie pop kost je 10¤ incl om in te kopen. De pop wordt voor 22¤ incl verkocht op bol.com incl. verz. kosten.
22/119*100 = 18,49¤ excl btw.
Jij ontvangt van bol.com een 3% commissie. Je ontvangt dus 3% van 18,49¤ = 0,55¤.
Ben ik nu achterlijk of maak je hierdoor gewoon 10¤ - 0,55¤ = 9,45¤ verlies?
Bedrijfsmiddelen die ten minste ¤ 450 exclusief BTW in aanschaf hebben gekost.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:27 schreef Hi_flyer het volgende:
• Wat moet je bij materiele vaste activa opvoeren? Alleen die activa waar je op afschrijft? Of alle bezittingen van de onderneming?
De nieuwwaarde is ook de aanschafwaarde? Wanneer dit het geval en je schrijft de fiets in 5 jaar af tot een restwaarde van 10 % (= ¤ 100) en de fiets aangeschaft wordt op 1 juli 2011 wordt het: ¤ 1.000 (kosten aanschaf), ¤ 0 (boekwaarde begin boekjaar), ¤ 910 (boekwaarde einde boekjaar) en ¤ 100 (restwaarde).quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:27 schreef Hi_flyer het volgende:
• Dan zijn er vier kolommen, te weten "kosten van aanschaf", "boekwaarde begin boekjaar", "boekwaarde einde boekjaar" en "restwaarde". Het is me niet duidelijk wat ik waar in moet vullen. Er is een bedrijfsfiets aangeschaft met een nieuwwaarde van 1000 euro. Wat moet waar komen te staan?
100% zakelijk. Wel moet je aan het einde van het jaar een privé correctie toepassen. Lees dit maar eens.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:27 schreef Hi_flyer het volgende:
• Diezelfde bedrijfsfiets wordt 50% privé gebruikt. Moet 100% op de balans?
Hartelijk dankquote:Op woensdag 14 maart 2012 22:28 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Bedrijfsmiddelen die ten minste ¤ 450 exclusief BTW in aanschaf hebben gekost.
[..]
De nieuwwaarde is ook de aanschafwaarde? Wanneer dit het geval en je schrijft de fiets in 5 jaar af tot een restwaarde van 10 % (= ¤ 100) en de fiets aangeschaft wordt op 1 juli 2011 wordt het: ¤ 1.000 (kosten aanschaf), ¤ 0 (boekwaarde begin boekjaar), ¤ 910 (boekwaarde einde boekjaar) en ¤ 100 (restwaarde).
[..]
100% zakelijk. Wel moet je aan het einde van het jaar een privé correctie toepassen. Lees dit maar eens.
Je kapitaal is met 2600 toegenomen, waarvan 1600 komt door privestortingen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 23:21 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Hartelijk dankBeter dus die fiets privé houden, dat maakt het ook wat minder gecompliceerd.
Nog een vraagje, want volgens mij maak ik ergens een denkfout. Ik heb 4000 omzet en 1350 kosten, is 2650 winst. Die winst wordt belast. Als ik nu bij het einde van de aangifte kijk bij "saldo fiscalewinstberekening", staan daar andere getallen.
Mijn balans is heel simpel, op 1-1-11 had ik niks en op 31-12-11 had ik aan liquide middelen 2600 euro. Door het jaar heen heb ik 1600 euro gestort.
• Mijn ondernemingsvermogen bestaat dus aan het einde van het jaar in z'n geheel uit liquide middelen dwz geld op de rekening?
• Belastbaar is dus volgens de belastingdienst ondernemingsvermogen minus privéstorting. Maar dat is een stuk minder dan de winst... Klopt dat?
Waarom die fiets eruit halen? Je winst beperken is altijd goed (=minder belasting).quote:Op woensdag 14 maart 2012 23:21 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Hartelijk dankBeter dus die fiets privé houden, dat maakt het ook wat minder gecompliceerd.
Nog een vraagje, want volgens mij maak ik ergens een denkfout. Ik heb 4000 omzet en 1350 kosten, is 2650 winst. Die winst wordt belast. Als ik nu bij het einde van de aangifte kijk bij "saldo fiscalewinstberekening", staan daar andere getallen.
Mijn balans is heel simpel, op 1-1-11 had ik niks en op 31-12-11 had ik aan liquide middelen 2600 euro. Door het jaar heen heb ik 1600 euro gestort.
• Mijn ondernemingsvermogen bestaat dus aan het einde van het jaar in z'n geheel uit liquide middelen dwz geld op de rekening?
• Belastbaar is dus volgens de belastingdienst ondernemingsvermogen minus privéstorting. Maar dat is een stuk minder dan de winst... Klopt dat?
Die heb je 1.5 maand geleden al moeten ontvangen?quote:Op woensdag 14 maart 2012 22:29 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik heb nog steeds geen brief voor aangifte gekregen?
Dan hoef je over vorig jaar geen aangifte te doen, en pas voor het eerst als Q1 is afgelopenquote:Op donderdag 15 maart 2012 08:42 schreef boem-dikkie het volgende:
Oh.. Nou ik ging vorige week proberen in te loggen als ondernemer bij de belastingdienst en toen ik was ingelogd stond dat ik nog geen aangifte kon doen...
Morgen maar even bellen, ik weet wel zeker dat ik geen brief heb gekregen. Sta overigens ook nog geen anderhalf maand ingeschreven bij de KvK.
Wat voor bedrijfsvorm heb je, hi_flyer?!quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:27 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik ben bezig met de eerste belastingaangifte en dat valt toch een beetje tegenVooral de balans vind ik een ellende. Ik wil het zelf onder de knie krijgen omdat het me interesseert. Een paar vraagjes:
• Wat moet je bij materiele vaste activa opvoeren? Alleen die activa waar je op afschrijft? Of alle bezittingen van de onderneming?
• Dan zijn er vier kolommen, te weten "kosten van aanschaf", "boekwaarde begin boekjaar", "boekwaarde einde boekjaar" en "restwaarde". Het is me niet duidelijk wat ik waar in moet vullen. Er is een bedrijfsfiets aangeschaft met een nieuwwaarde van 1000 euro. Wat moet waar komen te staan?
• Diezelfde bedrijfsfiets wordt 50% privé gebruikt. Moet 100% op de balans?
Ook als eenmanszaak moet je een balans hebben voor wanneer de belastingdienst je komt opzoeken voor een controle. Ik heb zelf eerlijk gezegt ook nog niet gekeken maar opzich is het niet zo moeilijk en mag je daar best wat in gokken.quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:36 schreef Burdie het volgende:
[..]
Wat voor bedrijfsvorm heb je, hi_flyer?!
Als eenmanszaak hoef ik dit niet allemaal in te vullen toch?
Oh ik denk al. Dus ik hoef pas aangifte te doen na Q1, en dat is 31 maart toch?quote:Op donderdag 15 maart 2012 10:35 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dan hoef je over vorig jaar geen aangifte te doen, en pas voor het eerst als Q1 is afgelopen.
Met het idee dat je jezelf geen 19cent/km mag toekennen als je van de fiets gebruik maakt. Ben er nog niet helemaal uit hoor.quote:Op donderdag 15 maart 2012 05:34 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Waarom die fiets eruit halen? Je winst beperken is altijd goed (=minder belasting).
Maar ik begreep van een post hierboven dat op een balans alleen activa staan waar je op afschrijft en waar de aanschafwaarde dus minimaal 450 euro ex BTW is. Die printer hoeft er dus niet op?quote:Op donderdag 15 maart 2012 11:08 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Ook als eenmanszaak moet je een balans hebben voor wanneer de belastingdienst je komt opzoeken voor een controle. Ik heb zelf eerlijk gezegt ook nog niet gekeken maar opzich is het niet zo moeilijk en mag je daar best wat in gokken.
Bijv. als je een printer aan hebt geschaft voor 200¤ zet je gewoon kosten aanschaf 200¤. boekwaarde begin boekjaar 150¤ bijv. en eindjaar zal die mss nog 50¤ waard zijn. Restwaarde is 50¤ en dan pleur je 'm weg. Moet me er ook nog in verdiepen..
Ben je nu nog bezig? Ik dacht dat je al klaar was.quote:Op woensdag 14 maart 2012 21:27 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik ben bezig met de eerste belastingaangifte en dat valt toch een beetje tegenVooral de balans vind ik een ellende. Ik wil het zelf onder de knie krijgen omdat het me interesseert. Een paar vraagjes:
• Wat moet je bij materiele vaste activa opvoeren? Alleen die activa waar je op afschrijft? Of alle bezittingen van de onderneming?
• Dan zijn er vier kolommen, te weten "kosten van aanschaf", "boekwaarde begin boekjaar", "boekwaarde einde boekjaar" en "restwaarde". Het is me niet duidelijk wat ik waar in moet vullen. Er is een bedrijfsfiets aangeschaft met een nieuwwaarde van 1000 euro. Wat moet waar komen te staan?
• Diezelfde bedrijfsfiets wordt 50% privé gebruikt. Moet 100% op de balans?
Welke aangifte bedoel je? De inkomstenbelasting of de omzetbelasting?quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:07 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Oh ik denk al. Dus ik hoef pas aangifte te doen na Q1, en dat is 31 maart toch?
Dat mag dus wel.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:07 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Met het idee dat je jezelf geen 19cent/km mag toekennen als je van de fiets gebruik maakt. Ben er nog niet helemaal uit hoor.
Geen idee. Wanneer moet welke? Ik ben compleet nieuw hierin maar wil het graag leren dus excuses als ik als noob overkom.quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:03 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Welke aangifte bedoel je? De inkomstenbelasting of de omzetbelasting?
Aangifte inkomstenbelasting is jaarlijks. In principe voor 1 april.quote:Op donderdag 15 maart 2012 13:32 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Geen idee. Wanneer moet welke? Ik ben compleet nieuw hierin maar wil het graag leren dus excuses als ik als noob overkom.
Ah. Ik hoef tot nu toe alleen omzetbelasting te doen omdat ik pas vanaf het eerste kwartaal van 2012 ben ingeschreven als ondernemer.quote:Op donderdag 15 maart 2012 18:04 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Aangifte inkomstenbelasting is jaarlijks. In principe voor 1 april.
Aangifte omzetbelasting is per kwartaal (of per maand). Als je een kwartaalaangifte hebt, is het indienen en betalen, april, juli, oktober en januari.
Als je met je NL-nummer inlogt, zie je vanzelf welke aangifte er voor je klaar staat.
Ik dacht dat ik er mee klaar was jaquote:Op donderdag 15 maart 2012 13:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ben je nu nog bezig? Ik dacht dat je al klaar was.
(Of ben ik met een andere Fok!ker in de war?)
In april dan nog maar eens inloggen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 18:11 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Ah. Ik hoef tot nu toe alleen omzetbelasting te doen omdat ik pas vanaf het eerste kwartaal van 2012 ben ingeschreven als ondernemer.![]()
Er stond vorige week nog niks klaar toen ik inlogte.
Eindelijk een ondernemer die aan den lijve ondervindt dat het toch niet even een kwestie is van drie cijfertjes invullen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:16 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik er mee klaar was ja
Maargoed, had ook wel een beetje verwacht dat ik de eerste keer tegen allerlei shit aan zou lopen. Zoals die 1600 euro die ik nu kwijt blijk te zijn
Ach, je leert ervan he en de curve is stijl... Er waren nog wat facturen die nog niet voldaan waren a 2200 euroquote:Op donderdag 15 maart 2012 21:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Eindelijk een ondernemer die aan den lijve ondervindt dat het toch niet even een kwestie is van drie cijfertjes invullen.
Nja, het is uiteindelijk de toko van mijn vrouw en die mist soms wat discipline op het gebied van administratie. Dus doe ik het maarquote:Op vrijdag 16 maart 2012 05:56 schreef Snoepje5 het volgende:
Kan gebeuren. Is ook maar een klein bedrag voor n zzp'er.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |