Binnen nu en tien jaar? Ja.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:39 schreef mlg het volgende:
[..]
En je dacht dat het door een referendum komt? Daar wordt tenminste geluisterd naar referenda.
Hoezo ondermijnen? Geen volk wat zoveel vertrouwen heeft in hun overheid als Zwitsers.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:41 schreef remlof het volgende:
[..]
Binnen nu en tien jaar? Ja.
Of er komt een zinnige partij aan de macht die inziet dat referenda de werkzaamheid van de parlementaire democratie ondermijnen.
Dat zou ik nu ook zeggen als ik voor PSV wasquote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:40 schreef Friek_ het volgende:
Voetbal geeft uitdrukking aan het gegeven dat de mens ongelijk is; er zijn hogere en lagere mensen op deze wereld. Kenmerkend voor de lagere mens is dat hij iets geeft om voetbal.
En dan gaan ze minaretten verbiedenquote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:41 schreef mlg het volgende:
[..]
Hoezo ondermijnen? Geen volk wat zoveel vertrouwen heeft in hun overheid als Zwitsers.
quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:40 schreef Friek_ het volgende:
Voetbal geeft uitdrukking aan het gegeven dat de mens ongelijk is; er zijn hogere en lagere mensen op deze wereld. Kenmerkend voor de lagere mens is dat hij iets geeft om voetbal.
Nu ontwijk je de vraag…quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:42 schreef remlof het volgende:
[..]
En dan gaan ze minaretten verbieden
Hoera! Beleid bepaald door de onderbuik en de waan van de dag.
Verheug me nu al op het moment dat de economie weer gaat groeien, als ze de koppeling dan aanhouden zijn de Zwitsers flink de lul.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:43 schreef remlof het volgende:
Ow en dat koppelen van de Frank aan de Euro, hebben ze daar ook een referendum over gehouden in Zwitserland?
Nu ontwijk je de vraag…quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:45 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Verheug me nu al op het moment dat de economie weer gaat groeien, als ze de koppeling dan aanhouden zijn de Zwitsers flink de lul.
Dan ontkoppelen ze hem, maar al stijgt de frank mee, dan hoeft dat geen consequenties te hebben voor Zwitserland. Ze moeten zich meer zorgen maken als de euro laag staat.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:45 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Verheug me nu al op het moment dat de economie weer gaat groeien, als ze de koppeling dan aanhouden zijn de Zwitsers flink de lul.
Joh, dat ze hem ontkoppelen is mij meer dan duidelijk, ze moeten wel.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:47 schreef mlg het volgende:
[..]
Dan ontkoppelen ze hem, maar al stijgt de frank mee, dan hoeft dat geen consequenties te hebben voor Zwitserland. Ze moeten zich meer zorgen maken als de euro laag staat.
Heb het even opgezocht, maar Zwitserland heeft een maximale wisselkoers ingesteld ten opzichte van de euro. De concurrentiepositie van Zwitserland blijft dus optimaal. Mochten ze hem evenredig met de euro meegroeien, dan neemt de waarde van het Zwitserse kapitaal toe, waardoor er juist veel geld naar hun economie stroomt.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:48 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Joh, dat ze hem ontkoppelen is mij meer dan duidelijk, ze moeten wel.
Maar het werkt twee kanten op, groeit de economie en blijft de koppeling bestaan, dan vloeit er op twee manieren veel geld uit de Zwitserse economie weg.
Ik denk dat toetreding tot de euro een enorme impuls zal zijn voor de Zwitserse export en het toerisme.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:47 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Nu ontwijk jij mijn toets van jouw economische kennis.
Zeer verstandig, want op het moment dat de angst verdwenen is zullen een heleboel mensen hun Zwitserse Franken weer gaan omruilen, dat hoeven ze dus dan niet meer op te vangen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:57 schreef mlg het volgende:
[..]
Heb het even opgezocht, maar Zwitserland heeft een maximale wisselkoers ingesteld ten opzichte van de euro. De concurrentiepositie van Zwitserland blijft dus optimaal.
Die vraag stelde je aan mij, en ze hebben daar geen referendum over gehouden. Het is ook niet zo'n belangrijk issue waar je een referendum over gaat houden.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik denk dat toetreding tot de euro een enorme impuls zal zijn voor de Zwitserse export en het toerisme.
Als je dat niet met me eens bent mag je het weerleggen.
Maar geef nou eens antwoord op de vraag of de Zwitserse regering haar burgers heeft gevraagd of ze de Frank aan de Euro moesten koppelen?
Ik denk het niet, ze laten het volk alleen beslissen over futiliteiten, niet over monetaire politiek. En terecht, anders ligt je land zo op z'n gat.
Op het moment dat de economie in Europa weer gaat groeien zie ik dat juist omgekeerd. De reden waarom de Frank zo duur werd was omdat veel mensen in paniek hun euro's hebben weggezet als Franken. Is het echter weer rustig en kan het kapitaal (wat buitenlanders nu in Franken in Zwitserland hebben staan) weer in Europa worden ingezet, dan ruilen ze het om en vloeit het het land weer uit.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:57 schreef mlg het volgende:
[..]
Mochten ze hem evenredig met de euro meegroeien, dan neemt de waarde van het Zwitserse kapitaal toe, waardoor er juist veel geld naar hun economie stroomt.
Het is juist een te belangrijk issue om een referendum over te houdenquote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:59 schreef mlg het volgende:
[..]
Die vraag stelde je aan mij, en ze hebben daar geen referendum over gehouden. Het is ook niet zo'n belangrijk issue waar je een referendum over gaat houden.
Leg eerst eens uit waarom een toetreding tot de euro een impuls zal zijn voor de Zwitserse export, dan kan ik pas bepalen of ik het met die argumentatie eens ben.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:57 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik denk dat toetreding tot de euro een enorme impuls zal zijn voor de Zwitserse export en het toerisme. Als je dat niet met me eens bent mag je het weerleggen.
Het lijkt mij niet per definitie verstandig. Voor de export is het gunstig, maar voor de import ongunstig. Het is afhankelijk van de conjunctuur wanneer zich zoiets voor doet. In het hoog conjunctuur kun je beter inzetten op import, laag conjunctuur op export.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:58 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Zeer verstandig, want op het moment dat de angst verdwenen is zullen een heleboel mensen hun Zwitserse Franken weer gaan omruilen, dat hoeven ze dus dan niet meer op te vangen.
Dat is stemmen om groei of krimp.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 20:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Het is juist een te belangrijk issue om een referendum over te houden
Dat is vrij eenvoudig, het wordt dan goedkoper om te exporteren naar EU-landen en vooral Euro-landen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 20:01 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Leg eerst eens uit waarom een toetreding tot de euro een impuls zal zijn voor de Zwitserse export, dan kan ik pas bepalen of ik het met die argumentatie eens ben.
Oe! Mag ik die lenen voor op FB?quote:Op dinsdag 6 maart 2012 19:40 schreef Friek_ het volgende:
Ah, je ziet ook in dat de kiezer te paaien is met retoriek. Net als de 60% tax bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 20:00 schreef remlof het volgende:
[..]
Het is juist een te belangrijk issue om een referendum over te houden
Leg eens uit waarom het dan goedkoper zou worden om te exporteren naar de EU.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 20:06 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is vrij eenvoudig, het wordt dan goedkoper om te exporteren naar EU-landen en vooral Euro-landen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |