abonnement Unibet Coolblue
pi_108753935


Welkom bij “Het grote Excel vragentopic” waar je terecht kan met vragen over Excel.

In dit topic is het de bedoeling dat we gericht vragen stellen en antwoorden geven op de gestelde vragen. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal regels.

Regels
1. Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie van Excel je hebt en op welke taal hij ingesteld staat.
2. Zet macrocode tussen [ code ] tags
3. Als het “pseudo-code” is, vermeldt dit dan duidelijk
4. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Als jouw antwoord niet gaat bijdragen, geef het antwoord dan niet.
5. Dit topic is geen “code-FEBO” waar je half opgewarmde code uit de muur trekt, het is de bedoeling dat je er zelf iets van leert.

Definities
Functie Een interne functie die bij Excel is geleverd.
UDF Een “user definded function”, een zelfgebouwde functie
Macro Een stuk code die opdrachten uitvoert, gebouwd in (meestal) de VBA editor
Add-In Een Excel workbook met VBA-code (of C#, C) die als .xla (of .xll) is opgeslagen, deze is als vaste plug-in in Excel te plaatsen.
Workbook Het excelbestand
Sheet of Worksheet Het tabblad
Form, Formulier, Userform Een Dialoogvenster in VBA gebouwd

Tips & Links
De help functie van excel of visual basic voor excel kan je een eind op weg helpen. (F1)

Het workbook met het FOK!-menu zoals in de banner weergegeven is hier te vinden. Dit menu is naar wens aan te passen. De icoontjes in het menu zijn hier allemaal weergegeven. In dit workbook zijn drie macro's aanwezig: Een printertool waarmee je uit meerder workbooks sheets kan selecteren voo afdrukken, een power replace die termen kan wijzigen in meerdere workbooks tegelijk en een formule vertaler, de formule in de actieve cell wordt in het engels weergegeven, je kan ook een engelse formule invoeren die dan in de actieve cell in de geldende taal wordt geplaatst. De UDF is naar aanleiding van een vraag in topic #29. De functie kan worden aangeroepen door in een cel =FOK() te typen en dan op de Fx te klikken voor uitleg over de variabelen.

De VBA editor bereik je door ALT+F11 in te drukken. Vanaf Excel 2007 is de VBA editor lastiger te vinden. Op deze site wordt uitgelegd hoe je de editor kan activeren.

De interne functies zijn afhankelijk van welke taal jouw Excel draait. Op deze en deze site kun je de formules in verschillende talen vertalen.

De meer uitgebreide macro's kunnen traag worden, ook kan het scherm flikkeren als gevolg van veel "select" acties. Deels kun je dit ondervangen door zo veel mogelijk select acties te vervangen door directe verwijzingen naar cells en deels door een macro-optimalisatie door te voeren. In de onderstaande code is een routine voor macro-optimalisatie en een routine om de optimalisatie weer uit te zetten weergegeven. In de voorbeeld sheet is een uitgebreide versie van MOA en MOU opgenomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.

Nieuw topic? Haal de OP uit de wiki
pi_108753975
Faal in de TT :D
pi_108753997
:') verkeerd haakje in titel.... #NAAM :')
pi_108754100
Nog even over die 'overbodige' =waar van vorige topic:

Stel dat je de functie hebt:

=als(isfout(bla)=waar;1;2)

Is zelfde als:

=als(isfout(bla);1;2)

En wat DaFan zei, dan doe je toch mooi =als(isfout(bla);2;1) ;)
pi_108754222
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 19:57 schreef McGilles het volgende:
Nog even over die 'overbodige' =waar van vorige topic:

Stel dat je de functie hebt:

=als(isfout(bla)=waar;1;2)

Is zelfde als:

=als(isfout(bla);1;2)

En wat DaFan zei, dan doe je toch mooi =als(isfout(bla);2;1) ;)
Ja ik heb het getest en het klopt inderdaad, doe ik aljaren overbodig dus, dank voor de tip

En over die topictitel, dat is een feature ;(
pi_108754323
quote:
3s.gif Op maandag 5 maart 2012 19:59 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

Ja ik heb het getest en het klopt inderdaad, doe ik aljaren overbodig dus, dank voor de tip

En over die topictitel, dat is een feature ;(
Dan heb je al jaren excel het zeer lastige vraagstuk laten oplossen van, wanneer waar=waar, dan .... :P Zo zie je maar, iedereen kan leren :)
pi_108759561
Ok dat als is fout etc snapt ik dus niet :@

Als ik dat doe dan krijg ik ONWAAR te zien :?
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_108761676
quote:
7s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:24 schreef Geralt het volgende:
Ok dat als is fout etc snapt ik dus niet :@

Als ik dat doe dan krijg ik ONWAAR te zien :?
Als je dus om de functie waar nu 'ONWAAR' uitkomt het volgende heenzet dan moet het lukken:

=Als('stukje waar onwaar uitkomt';'antwoord als er waar uitkomt';'antwoord als er onwaar uitkomt')

Bijvoorbeeld:

=Als('stukje waar onwaar uitkomt';10;20)

Mocht dat stukje WAAR opleveren, dan komt er in de cel 10 te staan, mocht er ONWAAR uitkomen dan komt er 20 te staan.

Appeltje eitje toch? :)
  maandag 5 maart 2012 @ 23:18:32 #9
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_108766430
quote:
7s.gif Op maandag 5 maart 2012 21:24 schreef Geralt het volgende:
Ok dat als is fout etc snapt ik dus niet :@

Als ik dat doe dan krijg ik ONWAAR te zien :?
=isfout(berekening;resultaat) geeft een resultaat als de berekening resulteerd in een fout (bijvoorbeeld #NB)..

Om het nog leuker te maken werkt dit ook:
=als(1+1=3;ONWAAR;WAAR) :P
Het antwoord is dan WAAR, ook al is het onwaar :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_108771376
Ik snap er geen klote van jongens, maargoed, ik heb het zoals ik het hebben wil en alles werkt dus bedankt daarvoor :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_108771801
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 17:19 schreef Cue_ het volgende:
Als de cijfers vergelijk met een site waar je ze handmatig kan overzetten komen ze niet helemaal overeen :{
site: http://transition.fcc.gov/mb/audio/bickel/DDDMMSS-decimal.html

waarde bv

48° 10' 44" N
eigen berekening: 48,28888889
via de site: 48.178889

16° 21' 29" E
eigen berekening: 16,43055556
de site 16.358056
Als ik de vergelijking gebruik kom ik op exact dezelfde waarde uit. Ik denk dat je ergens een haakje verkeerd hebt staan of een typfout?

1
2
3
4
5
6
7
GPS_LON

=IF(RIGHT(A1,1)="E",LEFT(A1,FIND("°",A1)-1)+(MID(A1,FIND("°",A1)+2,FIND("'",A1)-FIND("°",A1)-2)/60)+MID(A1,FIND("'",A1)+2,FIND(CHAR(34),A1)-FIND("'",A1)-2)/3600,-1*(LEFT(A1,FIND("°",A1)-1)+(MID(A1,FIND("°",A1)+2,FIND("'",A1)-FIND("°",A1)-2)/60)+MID(A1,FIND("'",A1)+2,FIND(CHAR(34),A1)-FIND("'",A1)-2)/3600))

GPS_LAT

=IF(RIGHT(A1,1)="N",LEFT(A1,FIND("°",A1)-1)+(MID(A1,FIND("°",A1)+2,FIND("'",A1)-FIND("°",A1)-2)/60)+MID(A1,FIND("'",A1)+2,FIND(CHAR(34),A1)-FIND("'",A1)-2)/3600,-1*(LEFT(A1,FIND("°",A1)-1)+(MID(A1,FIND("°",A1)+2,FIND("'",A1)-FIND("°",A1)-2)/60)+MID(A1,FIND("'",A1)+2,FIND(CHAR(34),A1)-FIND("'",A1)-2)/3600))
Heb ook nog even de conversie van de website gecheckt met een 2e website dus de omzetting op internet is goed en de formule geeft dezelfde waarde (bij mij) dus ligt het probleem ergens bij jou.

[ Bericht 15% gewijzigd door Deetch op 06-03-2012 08:53:06 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 6 maart 2012 @ 10:05:22 #12
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_108773349
Hij werkt!
pi_108773827
Ik ben op zoek naar een toepassing waarbij ik de kaart van Nederland per provincie een waarde en daarmee een kleurtje kan geven.

Zit dit (nog) in excel? Ik heb het idee dat hele oude versies dit nog wel hadden, maar dat er nu een apart programma voor nodig is.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 10:58:55 #14
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_108774744
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:25 schreef koffiezwartsterk het volgende:
Ik ben op zoek naar een toepassing waarbij ik de kaart van Nederland per provincie een waarde en daarmee een kleurtje kan geven.

Zit dit (nog) in excel? Ik heb het idee dat hele oude versies dit nog wel hadden, maar dat er nu een apart programma voor nodig is.
Excel is niet zo heel goed in het bewerken van plaatjes..

Je kan wel de namen van de provincies een kleurtje geven, afhankelijk van de waarde die er naast staat. (voorwaardelijke opmaak)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_108776039
Alweer een vraagje, ik heb 2 rijen met getallen.

Rij 1 heeft gemiddelde bedragen en rij 2 heeft het aantal bedragen

Ik wil graag een grafiekje met de gemiddelde bedragen met erachter n=x

Kan iemand mij helpen?
pi_108776133
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:45 schreef Pablooo het volgende:
Alweer een vraagje, ik heb 2 rijen met getallen.

Rij 1 heeft gemiddelde bedragen en rij 2 heeft het aantal bedragen

Ik wil graag een grafiekje met de gemiddelde bedragen met erachter n=x

Kan iemand mij helpen?
Gevonden, gewoon dubbelklik op label doen
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:33:53 #17
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_108777693
Hoi, even gekopieerd vanuit mijn gesloten topic :)
quote:
Ik ben bezig met het maken van een tabel in Excel en ik wil graag een kolom toevoegen waar ik voor iedere regel een categorie kan invullen. Zodat ik hem als ik wil zou kunnen laten sorteren op categorie.
Ik ga er vanuit dat dit mogelijk is, maar ik ben een redelijke excel-kneus dus is er iemand die mij dit zou kunnen uitleggen?
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:35:59 #18
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_108777793
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:33 schreef Spees_Eend het volgende:
Hoi, even gekopieerd vanuit mijn gesloten topic :)

[..]

Wat heb je al geprobeerd om het voor elkaar te krijgen?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:40:20 #19
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_108777973
Ik heb nu rectermuisknop - sorteren - aangepast sorteren - sorteren op categorie gedaan en dan krijg ik dit:



Maar volgens mij kan ik dan nog alleen sorteren op A-Z en dat kan ik ook wel zonder voorgenoemde stappen, toch? Het lijkt er in ieder geval nog niet echt op alsof ik echt een waarde heb toegekend aan de woorden die in de kolom 'categorie' staan.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:49:51 #20
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_108778303
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:40 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik heb nu rectermuisknop - sorteren - aangepast sorteren - sorteren op categorie gedaan en dan krijg ik dit:

[ afbeelding ]

Maar volgens mij kan ik dan nog alleen sorteren op A-Z en dat kan ik ook wel zonder voorgenoemde stappen, toch? Het lijkt er in ieder geval nog niet echt op alsof ik echt een waarde heb toegekend aan de woorden die in de kolom 'categorie' staan.
Wat bedoel je met "een waarde toekennen aan de woorden die in de kolom categorie staan"?

Die woorden zijn de waarde, toch?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 6 maart 2012 @ 12:52:57 #21
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_108778393
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:49 schreef qu63 het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "een waarde toekennen aan de woorden die in de kolom categorie staan"?

Die woorden zijn de waarde, toch?
Ik snap dan alleen de toegevoegde waarden van categorieën niet zo, ik kan toch ook laten sorteren op A-Z zonder dat ik die categorieën toevoeg?

Ik weet zelf ook niet helemaal wat ik bedoel, maar ik had het in mijn hoofd om zo op de kolomnaam 'categorieën' te klikken en dat het zich dan ging sorteren op categorie. Zeg maar zoals je op een website of in je e-mail ook kan doen om iets te laten sorteren op datum, naam of onderwerp. Maar wellicht is dat wel helemaal niet mogelijk in excel.
pi_108778578
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:52 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Ik snap dan alleen de toegevoegde waarden van categorieën niet zo, ik kan toch ook laten sorteren op A-Z zonder dat ik die categorieën toevoeg?
Ja, maar dan sorteer je niet op categorieën.
quote:
Ik weet zelf ook niet helemaal wat ik bedoel, maar ik had het in mijn hoofd om zo op de kolomnaam 'categorieën' te klikken en dat het zich dan ging sorteren op categorie. Zeg maar zoals je op een website of in je e-mail ook kan doen om iets te laten sorteren op datum, naam of onderwerp. Maar wellicht is dat wel helemaal niet mogelijk in excel.
Dat kan :P
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  dinsdag 6 maart 2012 @ 13:04:22 #23
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_108778747
Eigenlijk is het helemaal niet zo belangrijk, het is voor een privébestandje en jullie hoeven niet al te veel moeite te doen om het uit te zoeken of uit te leggen! Dus wat mij betreft laat ik het zoals ik het nu heb gedaan en dan kan ik het ook wel laten sorteren, alleen niet met 1 muisklikje ;)
  dinsdag 6 maart 2012 @ 13:04:40 #24
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_108778756
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 12:52 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik weet zelf ook niet helemaal wat ik bedoel
Dan is het voor mij best lastig te achterhalen wat je wil he ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_108778847
Misschien is een filter op categorieën meer wat je bedoelt?
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  dinsdag 6 maart 2012 @ 13:09:55 #26
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_108778951
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 13:04 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dan is het voor mij best lastig te achterhalen wat je wil he ;)
Ja je hebt helemaal gelijk, iets te snel FOK ingeschakeld ;)

quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 13:07 schreef Jesse_ het volgende:
Misschien is een filter op categorieën meer wat je bedoelt?
Ja idd! Ik heb even gekeken wat je bedoelt, en ik zie dat ik met de rechtermuisknop bepaalde categorieën weg kan laten. Ik had het niet helemaal in mn hoofd wat ik wilde, maar dit is inderdaad handig en bruikbaar voor mij! Thanx.
pi_108784236
Ik ben al uren op zoek naar de GOUDEN formule, maar ik kom er niet uit..

Situatie:

Ik heb in 1 document twee tabbladen:
In tabblad 1 heb ik een lijst met namen (van B1 t/m B180) op alfabetische volgorde.
In tabblad 2 heb ik dezelfde namen + 100 andere namen staan (van B1 tm B280) met een getal achter hun naam (van C1 tm C280). De namen staan echter kriskras door elkaar heen (nee, die kunnen niet op alfabetische volgorde)

Wat wil ik is:
Dat in tabblad 1 in cel C1 t/m C180 de waarde komt te staan uit tabblad twee C1 tm C280 bij de bijbehorende naam.

Zal dus een ALS-formule moeten zijn, maar hoe deze er uit ziet is voor mij (nog) iets te lastig.. Wie kan me helpen?
pi_108784505
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 15:28 schreef Greatmarked het volgende:
Ik ben al uren op zoek naar de GOUDEN formule, maar ik kom er niet uit..

Situatie:

Ik heb in 1 document twee tabbladen:
In tabblad 1 heb ik een lijst met namen (van B1 t/m B180) op alfabetische volgorde.
In tabblad 2 heb ik dezelfde namen + 100 andere namen staan (van B1 tm B280) met een getal achter hun naam (van C1 tm C280). De namen staan echter kriskras door elkaar heen (nee, die kunnen niet op alfabetische volgorde)

Wat wil ik is:
Dat in tabblad 1 in cel C1 t/m C180 de waarde komt te staan uit tabblad twee C1 tm C280 bij de bijbehorende naam.

Zal dus een ALS-formule moeten zijn, maar hoe deze er uit ziet is voor mij (nog) iets te lastig.. Wie kan me helpen?
Je moet HORIZ.ZOEKEN hebben niet een ALS formule :s)
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_108786991
Ik zit nu nog steeds met een grafiek die maar half af is.
Ik wil in deze:http://img21.imageshack.us/img21/6603/deze.png (copy/paste deze link) grafiek, nog een lijn laten tekenen. De gegevens hiervan zijn echter onregelmatig met de gegevens die al tegen de horizontale as zijn uitgezet.
Ik heb dit: http://img822.imageshack.us/img822/2003/2egrafiek.png (copy/paste deze link) al geprobeerd, maar de gegevens worden dan helemaal niet getekend. En de verborgen of lege cellen optie, punten met elkaar verbinden-optie, is grijs en kan ik niet aanvinken.
pi_108787463
En een tweede horizontale as toevoegen?
Aldus.
pi_108787589
Voordat ik een tweede horizontale as kan toevoegen, zal ik eerst de grafiek moeten kunnen tekenen. Met de gegevens uit de kolom "Jaren geleden" en "CO2 ppmv" krijg ik het niet eens voor elkaar een lijngrafiek te trekken. Ik begrijp er helemaal niets van.

/edit
Ik krijg er nog wel een spreidingsdiagram uit: http://img19.imageshack.us/img19/7798/co2graf.png (copy/paste deze link)
Het punt is, hoe krijg ik de lege "co2" cellen, verwijderd (automatisch, het zijn +3000 cellen), zodat ik een lijn kan trekken?
Is er een formule voor waarmee ik dit voor elkaar kan krijgen?
pi_108787970
Dit is wat je wil toch?

Aldus.
pi_108788073
Vul een paar dummywaarden in voor C02ppmv die ongeveer hetzelfde zijn als de relatieve temp waarden. Klik met je rechtermuis op de C02ppmv lijn. Rechtermuisklik op de C02ppmv lijn en wijs hem aan een secundaire as toe. Verwijder dummywaarden en pas schaal van de secundaire as aan.
Aldus.
pi_108788336
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:21 schreef Z het volgende:
Vul een paar dummywaarden in voor C02ppmv die ongeveer hetzelfde zijn als de relatieve temp waarden. Klik met je rechtermuis op de C02ppmv lijn. Rechtermuisklik op de C02ppmv lijn en wijs hem aan een secundaire as toe. Verwijder dummywaarden en pas schaal van de secundaire as aan.
AAARGH! Nee dus.
Ook in een spreidingsdiagram kun je gewoon net als in je lijndiagram de verborgen of lege cellen optie, punten met elkaar verbinden-optie gebruiken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_108788388
@Deetch, dat klopt, maar omdat de cellen onder "Jaren geleden" niet leeg zijn... werkt dit niet (denk ik). Het werkt in ieder geval niet, de lege cellen optie.
pi_108801030
quote:
3s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:28 schreef Deetch het volgende:

[..]

AAARGH! Nee dus.
Ook in een spreidingsdiagram kun je gewoon net als in je lijndiagram de verborgen of lege cellen optie, punten met elkaar verbinden-optie gebruiken.
Rustig, rustig.

Ik ken de 'lege cellen optie' niet. Mijn grafiekje is niet wat het moet worden dus?
Aldus.
pi_108810157
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 17:30 schreef nieknikey het volgende:
@Deetch, dat klopt, maar omdat de cellen onder "Jaren geleden" niet leeg zijn... werkt dit niet (denk ik). Het werkt in ieder geval niet, de lege cellen optie.
zijn de cellen onder CO2 wel leeg? Dan zou het nl gewoon moeten werken.

kolom B, jaren geleden
kolom C, temperatuur
kolom D, co2

selecteer data B1:D10

maak een spreidingsgrafiek met lijnen
je krijgt nu 2 lijnen waarbij de CO2-lijn gaten heeft (klopt dat?)

rechtsklik CO2 lijn, format dataseries, secundary axis

rechtsklik op lege ruimte in grafiek (onder de legande bijvoorbeeld), Select data, selecteer CO2 serie, klik op hidden/empty cells, connect datapoints
klaar

ik werk trouwens in Windows7,excel 2010.

[ Bericht 3% gewijzigd door Deetch op 07-03-2012 09:11:28 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_108810544
Als optie zou je tussen je temp en CO2 een lege kolom (nieuwe kolom D) kunnen voegen. E2 en verder naar beneden is dan je originele CO2 data. In D2 begin je dan met onderstaande formule:

=IF(E2="",#N/A,E2)

vervolgens doe je weer een spredingsgrafiek maken van kolom B tm D en zou het automatisch goed moeten gaan, Excel neemt namelijk #N/A niet mee in een grafiek als datapunt maar trekt de lijn wel gewoon door.

Dit werkt ook voor 40000 datapunten
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_108828853
quote:
3s.gif Op woensdag 7 maart 2012 09:09 schreef Deetch het volgende:
Als optie zou je tussen je temp en CO2 een lege kolom (nieuwe kolom D) kunnen voegen. E2 en verder naar beneden is dan je originele CO2 data. In D2 begin je dan met onderstaande formule:

=IF(E2="",#N/A,E2)

vervolgens doe je weer een spredingsgrafiek maken van kolom B tm D en zou het automatisch goed moeten gaan, Excel neemt namelijk #N/A niet mee in een grafiek als datapunt maar trekt de lijn wel gewoon door.

Dit werkt ook voor 40000 datapunten
#N/B
pi_108831492
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 15:37 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Je moet HORIZ.ZOEKEN hebben niet een ALS formule :s)
Ken ik niet. Zal eens kijken! THanks.Heb je misschien een tip qua formule?
pi_108835741
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 18:46 schreef Greatmarked het volgende:

[..]

Ken ik niet. Zal eens kijken! THanks.Heb je misschien een tip qua formule?
=vert.zoeken(zoekterm, matrix, kolom waar de waarde uit moet komen, benaderen waar/onwaar)

dus als de te zoeken waarde in cel A1 staat

de tabel van B1 tot D4 loopt

de waarde uit kolom D moet komen

De waarde uit cel A1 in kolom B staat wordt het

vert.zoeken(A1,$B$1:$D$4,3,onwaar)

de 3 slaat op het kolomnummer van de matrix, niet het kolomnummer van Excel (in de matrix B tot D is D de derde kolom)

De eerste kolom van de matrix MOET de zoekwaarden bevatten, in dit geval is de eerste kolom kolom B

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2012 20:09:57 ]
pi_108836082
quote:
3s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:09 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

=vert.zoeken(zoekterm, matrix, kolom waar de waarde uit moet komen, benaderen waar/onwaar)

dus als de te zoeken waarde in cel A1 staat

de tabel van B1 tot D4 loopt

de waarde uit kolom D moet komen

De waarde uit cel A1 in kolom B staat wordt het

vert.zoeken(A1,$B$1:$D$4,3,onwaar)

de 3 slaat op het kolomnummer van de matrix, niet het kolomnummer van Excel (in de matrix B tot D is D de derde kolom)

De eerste kolom van de matrix MOET de zoekwaarden bevatten, in dit geval is de eerste kolom kolom B
Ben eruit!! Thanks! Heb uiteindelijk toch de INDEX gebruikt, hij ziet er als volgt uit:

=INDEX('Gemiddelde'!$C$3:$C$109;VERGELIJKEN($C5;'Gemiddelde '!$B$3:$B$109;0))
pi_108837694
Ik heb een tweede y-as ingesteld om CO2-data op uit te schrijven. Ik heb (handmatig...) 3000+ witregels een voor één eruit moeten halen, en nu krijg ik een grafiek te zien. Tot het 14e metingspunt, dan gebeurt ineens niets meer en stopt de grafiek 'plots'.
Ik begrijp niet waarom dit kan, zoals in onderstaande afbeelding te zien is heb ik alles op de juiste manier ingevoerd. Hoe kan het zijn dat de grafiek ineens stopt met tekenen?
http://img600.imageshack.us/img600/8978/laatstehopelijk.png (copy/paste deze link)

/edit ik zie bij het laatst getekende punt van de rode grafiek dat daarbij het waardepunt '400000' hoort. De bedoeling is dat dit punt juist helemaal rechts komt te staan. Schijnbaar... gebruikt deze grafiek dus niet de x-as die ik voor de blauwe grafiek heb ingesteld. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Help!

[ Bericht 22% gewijzigd door nieknikey op 07-03-2012 20:51:50 ]
pi_108853211
quote:
3s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:32 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

#N/B
oh ja NL versie }:|
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_108853244
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:42 schreef nieknikey het volgende:
Ik heb een tweede y-as ingesteld om CO2-data op uit te schrijven. Ik heb (handmatig...) 3000+ witregels een voor één eruit moeten halen, en nu krijg ik een grafiek te zien. Tot het 14e metingspunt, dan gebeurt ineens niets meer en stopt de grafiek 'plots'.
Ik begrijp niet waarom dit kan, zoals in onderstaande afbeelding te zien is heb ik alles op de juiste manier ingevoerd. Hoe kan het zijn dat de grafiek ineens stopt met tekenen?
http://img600.imageshack.us/img600/8978/laatstehopelijk.png (copy/paste deze link)

/edit ik zie bij het laatst getekende punt van de rode grafiek dat daarbij het waardepunt '400000' hoort. De bedoeling is dat dit punt juist helemaal rechts komt te staan. Schijnbaar... gebruikt deze grafiek dus niet de x-as die ik voor de blauwe grafiek heb ingesteld. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen? Help!
Tja als je geen spreidingsgrafiek gebruikt krijg je dat. Stuur je spreadsheet eens, heb ik het in 5 minuten voor je klaargemaakt en als je de uitleg er bij wilt 15 minuten.

Heb je deze werkwijze al geprobeerd?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_108881503
Leuk om te zien dat 50% van de willekeurige vragen opgelost kunnen worden met de vert.zoeken functie. Toch wel de meest nuttige functie voor de gemiddelde simpele exceluser.
  donderdag 8 maart 2012 @ 23:16:59 #47
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_108887571
Zo jongens, ik heb weer wat :P

Ik heb allereerst in een sheet die monkey-proof moet worden, het volgende gedaan zodat copy pasta-en niet meer gaat (tenzij via vba)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Private Sub Workbook_Activate()
    EnableControl 21, False    ' cut
    EnableControl 19, False    ' copy
    EnableControl 22, False    ' paste
    EnableControl 755, False    ' pastespecial
    Application.OnKey "^c", ""
    Application.OnKey "^v", ""
    Application.OnKey "+{DEL}", ""
    Application.OnKey "+{INSERT}", ""
    Application.CellDragAndDrop = False
End Sub

En daarna een knop gemaakt, zodat ze toch nog kunnen plakken na kopieren ergens anders vandaan,
maar dan wel paste as values > dus geen nare formules of andere opmaal/andere zooi er in! Jeej!

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Public Sub PasteValues()
    On Error GoTo try2
    
     
    ActiveSheet.PasteSpecial Format:="Tekst", Link:=False, DisplayAsIcon:=False
    GoTo ok

try2:
    On Error Resume Next
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, _
    Operation:=xlNone, _
    SkipBlanks:=False, _
    Transpose:=False
    
ok:
    Application.CutCopyMode = False
     
End Sub

Het probleem is alleen dat die sheet nogal flink beveiligd/afgeschermd is, en ik eigenlijk users ook nog eens alleen wil toestaan verticale cellranges to kopieren. Horizontaal mag onder geen beding!
Liefst ook alleen excel stuff pasten, overigens.

Daarom wil ik graag (indien mogelijk)
1) testen of clipboard content excel is
2) testen of het een range is van max 1 kolom (mag meer rijen)

iemand?
  donderdag 8 maart 2012 @ 23:28:38 #48
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_108888089
waarom zou je copy/pasten willen disablen? Je bent dan echt verkeerd bezig mijns inziens.
pi_108888262
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 23:28 schreef ralfie het volgende:
waarom zou je copy/pasten willen disablen? Je bent dan echt verkeerd bezig mijns inziens.
Hij heeft toch niet voor niets die vraag en zoekt graag een antwoord, hij zal wel een goede reden hebben :P
  vrijdag 9 maart 2012 @ 00:15:35 #50
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_108889920
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 23:33 schreef McGilles het volgende:

[..]

Hij heeft toch niet voor niets die vraag en zoekt graag een antwoord, hij zal wel een goede reden hebben :P
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden he ;-)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_108893527
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 21:44 schreef McGilles het volgende:
Leuk om te zien dat 50% van de willekeurige vragen opgelost kunnen worden met de vert.zoeken functie. Toch wel de meest nuttige functie voor de gemiddelde simpele exceluser.
en SUMPRODUCT
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 9 maart 2012 @ 09:36:18 #52
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_108894756
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 21:44 schreef McGilles het volgende:
Leuk om te zien dat 50% van de willekeurige vragen opgelost kunnen worden met de vert.zoeken functie. Toch wel de meest nuttige functie voor de gemiddelde simpele exceluser.
En de helpfunctie..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_108977443
Als je een spelfout maakt komt er zo'n rood golfje onder. Kan ik de randen van een cel misschien ook golvend maken in plaats van rechte lijnen? Als dat niet kan, kan ik dan een golvende lijn trekken in plaats van een rechte lijn?
  zondag 11 maart 2012 @ 18:05:58 #54
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_108977741
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 17:57 schreef twaalf het volgende:
Als je een spelfout maakt komt er zo'n rood golfje onder. Kan ik de randen van een cel misschien ook golvend maken in plaats van rechte lijnen? Als dat niet kan, kan ik dan een golvende lijn trekken in plaats van een rechte lijn?
Misschien dat je hier iets mee kan? http://groups.google.com/(...)ee9656c863ba67?pli=1

Golvende randen gaan iig niet lukken geloof ik, golvende lijn kan je wel zelf maken.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_108977999
Sorry, het gaat me niet echt om de spellingscheck, dat zei ik alleen maar om de vorm die ik zoek te verduidelijken.

Maar hoe kan ik dan een golvende lijn maken? Het liefste zou ik een lijn trekken als normaal en die dan laten 'golven'.
  zondag 11 maart 2012 @ 22:14:40 #56
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_108990411
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 18:13 schreef twaalf het volgende:
Sorry, het gaat me niet echt om de spellingscheck, dat zei ik alleen maar om de vorm die ik zoek te verduidelijken.
Ah, op die manier!
quote:
Maar hoe kan ik dan een golvende lijn maken? Het liefste zou ik een lijn trekken als normaal en die dan laten 'golven'.
Welke versie heb je?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_108993765
Ik heb al een soort oplossing: de tekstrichting 90 graden draaien en dan een tilde typen en die precies zo groot maken dat het net overloopt in de volgende cel.

Maar misschien is er een makkelijkere oplossing. Ik werk nu op 2003, maar op werkdagen op 2007, dus het maakt me niet veel uit voor welke versie je het uitlegt. :)
  zondag 11 maart 2012 @ 23:51:10 #58
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_108995835
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 23:04 schreef twaalf het volgende:
Ik heb al een soort oplossing: de tekstrichting 90 graden draaien en dan een tilde typen en die precies zo groot maken dat het net overloopt in de volgende cel.

Maar misschien is er een makkelijkere oplossing. Ik werk nu op 2003, maar op werkdagen op 2007, dus het maakt me niet veel uit voor welke versie je het uitlegt. :)
Je kan ook de werkbalk 'tekenen' erbij pakken..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109002300
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 23:51 schreef qu63 het volgende:

[..]

Je kan ook de werkbalk 'tekenen' erbij pakken..
Daar zit alleen geen golvende lijn in.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 12 maart 2012 @ 12:39:49 #60
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109006545
quote:
3s.gif Op maandag 12 maart 2012 09:55 schreef Deetch het volgende:

[..]

Daar zit alleen geen golvende lijn in.
Via Invoegen -> vormen -> lijnen kan je er zelf een maken :)
iig in Excel 2007
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109008482
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 12:39 schreef qu63 het volgende:

[..]

Via Invoegen -> vormen -> lijnen kan je er zelf een maken :)
iig in Excel 2007
je bedoelt gewoon met de potlood tekenen? Da's toch geen porum.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109009988
Na ff wat gepuzzeld te hebben, kom ik op onderstaande code voor een golvende lijn. Is getest in Excel2010.

Door het varieren van het getal achter startX, startY, stepX, stepY en nrStep krijg je een andere lijn en positie
1-- verwijderd --

verbeterde code: [Excel] Het grote Excel vragen topic #31

[ Bericht 14% gewijzigd door Deetch op 13-03-2012 15:59:08 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109018148
Heel erg bedankt, dat is zo ongeveer wat ik zocht, als ik het wat tweak wordt het precies wat ik zocht. Met de freehandtool zou het nooit zo lukken.
pi_109033323
Ik heb in excel een kolom met daarin de data dat personen in dienst zijn gekomen (Dag/Maand/Jaar). Nu wil ik weten welke personen van deze lijst in 2011 12,5 jaar in dienst zijn. Dus in de periode 01/01/2011 t/m 31/12/2011. Hoe kan ik dit het beste aanpakken ? Ik ben er helaas nog niet helemaal uit.
pi_109039297
=als(En(("31-12-2011"-startdatum)/365,25<13;("31-12-2011"-startdatum)/365,25>12);"woepie";"")

en dan autofilter

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2012 06:33:30 ]
  dinsdag 13 maart 2012 @ 06:48:01 #66
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_109039389
quote:
3s.gif Op maandag 12 maart 2012 14:19 schreef Deetch het volgende:
Na ff wat gepuzzeld te hebben, kom ik op onderstaande code voor een golvende lijn. Is getest in Excel2010.

Door het varieren van het getal achter startX, startY, stepX, stepY en nrStep krijg je een andere lijn en positie
[ code verwijderd ]

Leuk gedaan, deetch
pi_109045281
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 06:08 schreef KritischeMassa het volgende:
=als(En(("31-12-2011"-startdatum)/365,25<13;("31-12-2011"-startdatum)/365,25>12);"woepie";"")

en dan autofilter
Bedankt voor je hulp. Helaas werkt deze code (nog) niet. Excel geeft aan dat die 1e "13" niet goed zou zijn ?
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:38:16 #68
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109045430
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:32 schreef copyfile het volgende:

[..]

Bedankt voor je hulp. Helaas werkt deze code (nog) niet. Excel geeft aan dat die 1e "13" niet goed zou zijn ?
Welke versie van Excel gebruik je? En welke taal?
Zie ook OP...
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109045486
Excel:mac 2008 in het engels. had als al veranderd naar IF en "en" naar "and"
  dinsdag 13 maart 2012 @ 12:45:24 #70
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109045612
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:40 schreef copyfile het volgende:
Excel:mac 2008 in het engels. had als al veranderd naar IF en "en" naar "and"
En de puntkomma's naar komma's en de 365,25 naar 365.25?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109045981
Nice! Werkt nu wel. Wist niet dat zelfs dat verschillend was tussen de NL en EN versies !
pi_109046357
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 12:59 schreef copyfile het volgende:
Nice! Werkt nu wel. Wist niet dat zelfs dat verschillend was tussen de NL en EN versies !
Daarom vragen we ook om welke versie excel het gaat.

Verder heeft het ook niet altijd met je excel versie te maken maar met de landinstellingen van je windows installatie.

lijstscheidingsteken of list-separator is in NL een ; en in UK/US ,
lijstscheidingteken gebruik je om variabelen in een functie uit elkaar te halen

decimaal teken is in NL een , en in UK/US een .

duizendtallen scheidingsteken is in NL een . en in UK/US een ,
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109046402
Nog 1 vraagje. Waar nu de datum 31/12/2011 staat wil ik dat hij het jaartal uit een andere cel haalt zodat dit is aan te passen. Alleen als ik nu die 2011 gewoon wijzig naar een celverwijzing met daarin het jaar 2011 werkt dit niet. Zou ik dit nog kunnen aanpakken ?
  dinsdag 13 maart 2012 @ 13:28:18 #74
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109046720
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 13:15 schreef copyfile het volgende:
Nog 1 vraagje. Waar nu de datum 31/12/2011 staat wil ik dat hij het jaartal uit een andere cel haalt zodat dit is aan te passen. Alleen als ik nu die 2011 gewoon wijzig naar een celverwijzing met daarin het jaar 2011 werkt dit niet. Zou ik dit nog kunnen aanpakken ?
=date()
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109046836
Wat ik bedoel is dat een cel heb met alleen het jaartal, in dit geval 2011. Deze heeft een normale opmaak dus geen datum opmaak. in de formule wil ik verwijzen naar deze cel voor alleen het jaartal. Hoe pak ik dat aan ? met =date() in de formule lijkt mij dit niet te werken toch ? Of zie ik het verkeerd ? Ben helaas nog geen ster in excel :)
pi_109047630
vervang "31-12-2011" door DATE(cel waar jaar in staat,12,31)

soms helpt het ook al heel veel als je de help van een functie even leest

[ Bericht 22% gewijzigd door Deetch op 13-03-2012 14:06:10 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109048076
Ben er nog niet helemaal. Heb nu deze code maar deze geeft de error "#NAAM?". Ik gebruik nu een andere versie van excel in het Nederlands ! De cel waar het jaartal in staat heet dus "Jaar_voor_berekening".

=ALS(EN((DATE(Jaar_voor_berekening;31;12)-C2)/365,25<13;(DATE(Jaar_voor_berekening;31;12)-C2)/365,25>12);"12,5";"")
pi_109048453
DATE is geen NL functie :)
pi_109048518
Wow dat is stom van me ! Stond ik even helemaal niet bij stil, sorry ! Werkt nu uit de kunst. Bedankt voor alle hulp !
pi_109048724
Lieve mensen, ik heb een vraagje:

Ik heb een lijstje met functies en bijbehorende uurtarieven.
Nu wil ik dat als ik in C2 een functie kies uit mijn drop-down (nu gedaan met valideren) dat excel in F2 het bijbehorende uurtarief in vult. Hoe doe ik dat?
  dinsdag 13 maart 2012 @ 14:51:57 #81
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109049152
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 14:38 schreef E-lientje het volgende:
Lieve mensen, ik heb een vraagje:

Ik heb een lijstje met functies en bijbehorende uurtarieven.
Nu wil ik dat als ik in C2 een functie kies uit mijn drop-down (nu gedaan met valideren) dat excel in F2 het bijbehorende uurtarief in vult. Hoe doe ik dat?
Wat heb je zelf al geprobeerd? Heb je dit topic bijvoorbeeld al doorgenomen? Of de OP? Of de help van Excel gebruikt? Of Google gebruikt?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109049294
quote:
Wat heb je zelf al geprobeerd? Heb je dit topic bijvoorbeeld al doorgenomen? Of de OP? Of de help van Excel gebruikt? Of Google gebruikt?
Ow, hier heb ik zo een hekel aan. Een overhoring of ik zelf wel genoeg geprobeerd heb.... Ja, google, ja help, lopen rommelen met draaitabellen, gegevenstabellen, valideren, logische formules....
Ben ik geslaagd?
  dinsdag 13 maart 2012 @ 15:04:09 #83
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109049516
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 14:56 schreef E-lientje het volgende:

[..]

Ow, hier heb ik zo een hekel aan. Een overhoring of ik zelf wel genoeg geprobeerd heb.... Ja, google, ja help, lopen rommelen met draaitabellen, gegevenstabellen, valideren, logische formules....
Ben ik geslaagd?
Nee, in dit topic staat het antwoord namelijk al..

En als je zelf al aangeeft wat je gedaan hebt en waar je vast loopt is het voor mij een stuk makkelijker om je te helpen!

Deze vraag komt op hetzelfde neer als die van jou: [Excel] Het grote Excel vragen topic #31
En het antwoord is hier te vinden: [Excel] Het grote Excel vragen topic #31 of iets uitgebreider: [Excel] Het grote Excel vragen topic #31
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109049768
Dank! Hier kom ik verder mee!
pi_109051224
Had nog een verloren uurtje en heb een code gemaakt om tussen twee geselecteerde cellen een golvende pijl te maken.
Twee opmerkingen hierbij:
• Alleen tussen twee cellen in dezelfde rij of kolom
• Vanaf het midden van de cel

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109051317
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 14:29 schreef DaFan het volgende:
DATE is geen NL functie :)
grrrr haat ik echt die vertaal"service" van microsoft
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109051515
En nog een code voor een rechte pijl tussen twee cellen waarbij je kunt kiezen tussen een directe lijn (al dan niet diagonaal) of een lijn die eerst horizontaal en dan verticaal gaat of eerst verticaal en dan horizontaal.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 12% gewijzigd door Deetch op 13-03-2012 16:44:12 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109052393
Toch nog even een vraag over de code. Hij pakt hem niet helemaal goed. Iemand die op 31/01/2001 in dienst is gekomen pakt hij met einddatum 2011 als 12,5 jaar in dienst. maar dit is nog niet zo. Deze persoon is op 31-12-2011 pas 11 jaar in dienst. Hoe kan ik dit goed krijgen ? Alvast bedankt weer !
  dinsdag 13 maart 2012 @ 16:44:55 #89
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109053176
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 16:25 schreef copyfile het volgende:
Toch nog even een vraag over de code. Hij pakt hem niet helemaal goed. Iemand die op 31/01/2001 in dienst is gekomen pakt hij met einddatum 2011 als 12,5 jaar in dienst. maar dit is nog niet zo. Deze persoon is op 31-12-2011 pas 11 jaar in dienst. Hoe kan ik dit goed krijgen ? Alvast bedankt weer !
Tel het aantal maanden tussen begindatum en nu :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109053734
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 14:15 schreef copyfile het volgende:
Ben er nog niet helemaal. Heb nu deze code maar deze geeft de error "#NAAM?". Ik gebruik nu een andere versie van excel in het Nederlands ! De cel waar het jaartal in staat heet dus "Jaar_voor_berekening".

=ALS(EN((DATE(Jaar_voor_berekening;31;12)-C2)/365,25<13;(DATE(Jaar_voor_berekening;31;12)-C2)/365,25>12);"12,5";"")
als je de 31 en 12 nou eens omdraait?

of zo: (A1 is jaar voor berekening, C2 is in dienst treding)
=ALS(JAAR(C2+DATUM(12;7;1))=A1;"12.5 jubileum";"geen jubileum")

Tip: DATUM(12;7;1) is precies 12.5 jaar
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109086531
A1 bevat datum indienst
B1 bevat jaar waar je naar kijkt (vier cijfers, bijv. 2010)

formule om te bepalen of in het jaar (B1) de collega met dat in dienst (A1) een 12.5 jarig jubileum viert:

1
2
3
4
5
=IF(YEAR(DATE(YEAR(A1)+12,MONTH(A1)+6,DAY(A1)))=B1,"12.5 jubileum","12.5 jubileumjaar = "&YEAR(DATE(YEAR(A1)+12,MONTH(A1)+6,DAY(A1))))

of 

=ALS(JAAR(DATUM(JAAR(A1)+12;MAAND(A1)+6;DAG(A1)))=B1;"12.5 jubileum";"12.5 jubileumjaar = "&JAAR(DATUM(JAAR(A1)+12;MAAND(A1)+6;DAG(A1))))
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109094853
Heb weer een vraagje. Ik heb nu de opmaak zoals hieronder. Dit gaat allemaal perfect. Alleen nu moet ik in een cel hebben hoeveel er totaal wordt uitbetaald voor 12,5 jaar. 25 jaar en 40 jaar (Alle 3 de totaal bedragen in een apparte cel). Hoe kan ik dit het beste/logischte aanpakken ?

  woensdag 14 maart 2012 @ 21:50:19 #93
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109108411
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:09 schreef copyfile het volgende:
Heb weer een vraagje. Ik heb nu de opmaak zoals hieronder. Dit gaat allemaal perfect. Alleen nu moet ik in een cel hebben hoeveel er totaal wordt uitbetaald voor 12,5 jaar. 25 jaar en 40 jaar (Alle 3 de totaal bedragen in een apparte cel). Hoe kan ik dit het beste/logischte aanpakken ?

[ afbeelding ]
aantal.als() al bekeken? Of somproduct(), maar die is iets ingewikkelder..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109125396
Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb in een cel een formule gemaakt (="'"&Q32&"["&Q23&Q30&"-"&Q29&"-"&Q28&Q24&"]"&Q33&"$A$1:$A$500") wat resulteert in een verwijzing naar een ander document.

Het is in de vorm van:

'c:\map\[naam document.xls]naam tab'!cel

Als ik nu in een willekeurige cel verwijs naar deze formule dan krijg ik ipv de waarde van de specifieke cel in dat andere bestand deze lap tekst hierboven terug als tekst, maar als ik in een willekeurige andere cel = en dan deze lap tekst gewoon typ, dan krijg ik wel de waarde terug.

Met andere woorden, hoe zorg ik ervoor dat excel herkent dat ik met deze formule hierboven verwijs naar dat document en niet de formule als tekst terug krijg?
pi_109125753
Moet je wel de functie indirect gebruiken.

=INDIRECT("'"&Q32&"["&Q23&Q30&"-"&Q29&"-"&Q28&Q24&"]"&Q33&"$A$1:$A$500")
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109126050
quote:
3s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:15 schreef Deetch het volgende:
Moet je wel de functie indirect gebruiken.

=INDIRECT("'"&Q32&"["&Q23&Q30&"-"&Q29&"-"&Q28&Q24&"]"&Q33&"$A$1:$A$500")
Maar dan moet ik het bestand waar ik naar link wel open hebben staan nietwaar?
pi_109126717
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:26 schreef McGilles het volgende:

[..]

Maar dan moet ik het bestand waar ik naar link wel open hebben staan nietwaar?
Ja dat klopt. wel op deze manier. Er is wel een workaround maar die moet ik dan even zoeken.

In het bestand waar de verwijzing staat moet je code toevoegen.

Ga naar visual basic editor (Alt+F11)
ga naar VBAProject(jouw_excelbestandsnaam)
dubbelklik op ThisWorbook
in jhet veld er naast plaak je de volgende code:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Private Sub Workbook_Open()

Workbooks.Open Filename:="C:\DATA\Temp\Boek1.xlsx"
ActiveWindow.Visible = False

End Sub

Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)

Windows("Boek1.xlsx").Visible = True
ActiveWindow.Close

End Sub

Pas de file en naamverwijzing aan naar wens

Vervolgens kun je in jouw_excelbestandnaam bestand gewoon verwijzen naar de spreadsheet op de normale manier (indirect blablabla)

[ Bericht 48% gewijzigd door Deetch op 15-03-2012 13:24:11 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109130063
Ik heb 4 kolommen met zo'n 60 rijen, waarin ik per cel "JA", "NEE", of "NVT" invul. Nu wil ik een een 5e kolom maken, die per rij controleert wat het meest voorkomende antwoord is en dat laat zien.

Dus bijvoorbeeld:

1
2
3
4
 1   2   3   4   |  5
 JA  JA  JA  JA  |  JA
 JA  NEE JA  NVT |  JA
 NEE NVT NEE JA  |  NEE

Iemand een idee hoe ik dit doe?
pi_109130307
quote:
2s.gif Op donderdag 15 maart 2012 14:28 schreef Booomer het volgende:
Ik heb 4 kolommen met zo'n 60 rijen, waarin ik per cel "JA", "NEE", of "NVT" invul. Nu wil ik een een 5e kolom maken, die per rij controleert wat het meest voorkomende antwoord is en dat laat zien.

Dus bijvoorbeeld:
[ code verwijderd ]

Iemand een idee hoe ik dit doe?
En wat nou als het nee nee ja ja is?

edit:

iig probeer eens wat met aantal.als

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2012 14:37:30 ]
pi_109130369
quote:
3s.gif Op donderdag 15 maart 2012 14:36 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

En wat nou als het nee nee ja ja is?
Ik ga een oneven aantal personen interviewen, zodat dat minder vaak voor komt. Mocht er "JA", "JA", "NVT", NEE", "NEE" uitkomen, dat moet ie hem op NVT zetten.

Maar goed, hoe doe je dat? :P
pi_109130592
quote:
2s.gif Op donderdag 15 maart 2012 14:39 schreef Booomer het volgende:

[..]

Ik ga een oneven aantal personen interviewen, zodat dat minder vaak voor komt. Mocht er "JA", "JA", "NVT", NEE", "NEE" uitkomen, dat moet ie hem op NVT zetten.

Maar goed, hoe doe je dat? :P
Zoals ik al zei, probeer eens wat met aantal.als
pi_109130752
=ALS((AANTAL.ALS(C3:F3;"Ja"))>=(AANTAL.ALS(C3:F3;"Nee"));H1;H2)

Dit lijkt te werken, nu nog verzinnen hoe ik de NVT erin zet..
  donderdag 15 maart 2012 @ 14:56:09 #103
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109130861
quote:
3s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:46 schreef Deetch het volgende:

[..]

Ja dat klopt. wel op deze manier. Er is wel een workaround maar die moet ik dan even zoeken.

In het bestand waar de verwijzing staat moet je code toevoegen.

Ga naar visual basic editor (Alt+F11)
ga naar VBAProject(jouw_excelbestandsnaam)
dubbelklik op ThisWorbook
in jhet veld er naast plaak je de volgende code:
[ code verwijderd ]

Pas de file en naamverwijzing aan naar wens

Vervolgens kun je in jouw_excelbestandnaam bestand gewoon verwijzen naar de spreadsheet op de normale manier (indirect blablabla)
Op deze manier zijn de locatie en bestandsnaam niet variabel, toch?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 15 maart 2012 @ 14:57:29 #104
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109130905
quote:
2s.gif Op donderdag 15 maart 2012 14:52 schreef Booomer het volgende:
=ALS((AANTAL.ALS(C3:F3;"Ja"))>=(AANTAL.ALS(C3:F3;"Nee"));H1;H2)

Dit lijkt te werken, nu nog verzinnen hoe ik de NVT erin zet..
H2 vervangen door als(aantal.als(C3:F3;"NVT")>0;"NVT";H2)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109131181
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 14:56 schreef qu63 het volgende:

[..]

Op deze manier zijn de locatie en bestandsnaam niet variabel, toch?
Dat zou je met een inputbox ofzo kunnen doen. Of het de te openen bestandsnaam en pad ergrns in je spreadhset zetten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109131677
Of nog beter voor JA/NEE/NVT verhaal:

In A1:E1 staan je resultaten.
In H1:H3 staan je mogelijke resultaten (dus JA/NEE/NVT)

Dan kan je met deze formule laten verschijnen welke als meeste verschijnt. Behalve als het een gelijkspel is, dan komt er "NVT" uit (laatste argument)

Dit werkt voor x aantal resultaten, en x aantal mogelijke resultaten.
Succes.

=ALS(MAX(AANTAL.ALS($A$1:$E$1;$H$1:$H$3))=AFRONDEN.NAAR.BOVEN(KOLOMMEN($A$1:$E$1)/2;0);INDEX($H$1:$H$3;VERGELIJKEN(MAX(AANTAL.ALS($A$1:$E$1;$H$1:$H$3));AANTAL.ALS($A$1:$E$1;$H$1:$H$3);0));"NVT")

Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter.

Maar het kan zijn dat ik een beetje doorgeschoten ben.
  donderdag 15 maart 2012 @ 15:33:11 #107
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109132112
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 15:18 schreef DaFan het volgende:
Maar het kan zijn dat ik een beetje doorgeschoten ben.
:D

Maar wel een goede oplossing imho :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109133772
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 21:50 schreef qu63 het volgende:

[..]

aantal.als() al bekeken? Of somproduct(), maar die is iets ingewikkelder..
Heb ze even bekeken en geprobeerd maar doet niet precies wat ik wil. Ik zal het even anders uitleggen, hopelijk dat iemand me dan kan helpen aan de formule die ik moet gebruiken hiervoor.

Ik wil in b.v. cel Z1 hebben hoeveel totaal moet worden uitgekeerd aan mensen die 25 jaar in dienst zijn. Hij moet dus eerst kijken in Rij F, als daar iemand met 25 jaar is gevonden moet het getal in Rij J worden meegenomen. En dat dus voor heel rij F en dit moet dan bij elkaar worden opgeteld.

Ik hoop dat het iets duidelijker is. Als er een andere/makkelijkere mannier is om tot het zelfde resultaat te komen, eventueel met een extra tussenstap hoor ik dit graag !
  donderdag 15 maart 2012 @ 17:12:10 #109
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109135584
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 16:18 schreef copyfile het volgende:

[..]

Heb ze even bekeken en geprobeerd maar doet niet precies wat ik wil. Ik zal het even anders uitleggen, hopelijk dat iemand me dan kan helpen aan de formule die ik moet gebruiken hiervoor.

Ik wil in b.v. cel Z1 hebben hoeveel totaal moet worden uitgekeerd aan mensen die 25 jaar in dienst zijn. Hij moet dus eerst kijken in Rij F, als daar iemand met 25 jaar is gevonden moet het getal in Rij J worden meegenomen. En dat dus voor heel rij F en dit moet dan bij elkaar worden opgeteld.

Ik hoop dat het iets duidelijker is. Als er een andere/makkelijkere mannier is om tot het zelfde resultaat te komen, eventueel met een extra tussenstap hoor ik dit graag !
som.als() of somproduct() :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109135831
quote:
3s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:46 schreef Deetch het volgende:

[..]

Ja dat klopt. wel op deze manier. Er is wel een workaround maar die moet ik dan even zoeken.

In het bestand waar de verwijzing staat moet je code toevoegen.

Ga naar visual basic editor (Alt+F11)
ga naar VBAProject(jouw_excelbestandsnaam)
dubbelklik op ThisWorbook
in jhet veld er naast plaak je de volgende code:
[ code verwijderd ]

Pas de file en naamverwijzing aan naar wens

Vervolgens kun je in jouw_excelbestandnaam bestand gewoon verwijzen naar de spreadsheet op de normale manier (indirect blablabla)
Hartstikke bedankt! :) Ik snap wat hij doet.

Alleen sluit hij het nieuwe window niet zodra ik excel afsluit, volgende melding:

"Het subscript valt buiten het bereik"

Hoe kan ik dit oplossen?
pi_109135903
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 17:12 schreef qu63 het volgende:

[..]

som.als() of somproduct() :s)
Helemaal top ! Dat is hem bedankt weer voor de hulp !
pi_109158835
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 17:20 schreef McGilles het volgende:

[..]

Hartstikke bedankt! :) Ik snap wat hij doet.

Alleen sluit hij het nieuwe window niet zodra ik excel afsluit, volgende melding:

"Het subscript valt buiten het bereik"

Hoe kan ik dit oplossen?
Wat bedoel je met het nieuwe window? Je bronbestand of je bestand waarin je de data uit het bronbestand zet?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 16 maart 2012 @ 17:12:43 #113
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109174224
Uitdaging:
Ben bezig om een urenregistratie in elkaar te zetten in Excel. Nu zijn deze al vaak genoeg langsgekomen in deze reeks, alleen gaat het in dit geval om touringcarchauffeurs. Deze hebben ook te maken met wettelijk rij- en rusttijden.

Wat ik wil is dat ik netjes in mijn overzicht te zien krijg of er overtredingen zijn (te weinig rust, te lang gereden). Ik heb onderstaand schema wat hiervoor van belang is:
quote:
Rijtijd
Tussen 2 rusttijden 9 uur
• 2 x per week 10 uur
• per week maximaal 56 uur
• per 2 weken maximaal 90 uur
Week begint op maandag 0:00u en eindigt op zondag om 23:59u

Rusttijd
• 11 uur aaneengesloten dagelijkse rust
• dagelijkse rust 3x per week 9 uur toegestaan.
• of 12 uur rust waarvan éém aaneengesloten periode van 3 uur en een tweede van tenminste 9 uur.

Wekelijkse rusttijd
• 45 uur aaneengesloten
• tussen 2 rustperioden van 45 uur mag één keer 24 uur gerust worden.
Voorbeeldsheet: http://www.svenahrens.nl/Rijrust.xls (Excel 2007, NL)

Voor 1 dag kan ik makkelijk bepalen of ik binnen de wet blijf of niet, over een week, maand of jaar wordt het een heel ander verhaal. Het aantal voorwaarden maken me dan een beetje duizilig :P Kan iemand me hiermee helpen?
Opmaak van de voorbeeldsheet is niet leidend, als ik maar per sheet een maand heb waarop ik per dag (24u) alles in kan vullen..

In de voorbeeldsheet moet nu dus een melding komen dat ik op 13-3 nog niet had mogen rijden omdat ik te weinig rust had. Op 14-3 moet er komen staan dat ik te lang (15 minuten) gereden heb.
Op 15-3 hield ik me wel netjes aan de tijden, maar op 16-3 niet meer omdat ik dan al 2x 10 uur gereden heb die week.

[ Bericht 0% gewijzigd door qu63 op 16-03-2012 17:43:28 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109174988
allemachtig

Daar moet je voor gestudeerd hebben om dat bij te houden :P

Ik kan de sheet niet downloaden, maar als ik het zo zie zit ik te denken om voor elke dag een kolom te maken. dan zou ik in een aantal regels de voorwaarden testen.

Maar een taaie en ik vraag mij af of hiervoor geen producten bestaan (gezien de markt en de belangen)

Je kan natuurlijk ook helemaal VB gaan met formuleiren voor het invoeren van de uren, dan kun je de testen beter structureren en uitbreiden...
  vrijdag 16 maart 2012 @ 17:39:10 #115
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109175153
quote:
3s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 17:33 schreef KritischeMassa het volgende:
allemachtig

Daar moet je voor gestudeerd hebben om dat bij te houden :P
Ja, dat bedoel ik :P
quote:
Ik kan de sheet niet downloaden, maar als ik het zo zie zit ik te denken om voor elke dag een kolom te maken. dan zou ik in een aantal regels de voorwaarden testen.
Klopt, foutje op de server, ga ik zo fixen! Link doet t weer, blijkbaar kan de server geen .xlsx aan. Dan maar een .xls :)
quote:
Maar een taaie en ik vraag mij af of hiervoor geen producten bestaan (gezien de markt en de belangen)
Die zijn er, maar niet in Excel. Aangezien de planning en alle andere administratie ook al in Excel gedaan wordt en er voor de komende tijd geen investering verwacht wordt in de software (kost veel geld, geen tijdswinst of meer gemak) dacht ik het zo op te kunnen lossen :)
quote:
Je kan natuurlijk ook helemaal VB gaan met formuleiren voor het invoeren van de uren, dan kun je de testen beter structureren en uitbreiden...
De invoer is eigenlijk mijn laatste zorg, het gaat me vooral om de foutmelding bij overschrijding van de rij,- en rusttijdenwet..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109199454
Hoi,

Ik ben bezig om een toernooischema in elkaar te flansen zodat we niet alles handmatig meer hoeven te doen. Ik heb al een opzet gemaakt, zie de foto. Diegene met de meeste punten worden nr 1,2,3,4. In kolom i wil ik graag de namen hebben dmv een formule maar ik heb geen idee welke ik moet gebruiken.

Voor poule A zou de uitslag dus Joeri, Nike, Manting en Benny worden.

Kan iemand mij hiermee helpen?

pi_109260654
Is het mogelijk om bij Excel een diagram aan te maken met twee verticale assen waarbij de waarden behorend bij de ene as met een lijn worden verbonden en de waarden behorend bij de andere as met staven worden weergegeven?
  maandag 19 maart 2012 @ 00:28:33 #118
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109260762
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 00:24 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
Is het mogelijk om bij Excel een diagram aan te maken met twee verticale assen waarbij de waarden behorend bij de ene as met een lijn worden verbonden en de waarden behorend bij de andere as met staven worden weergegeven?
Ja. Staaf en lijndiagram.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109264422
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 12:18 schreef Kersje86 het volgende:
Hoi,

toernooi bladibla ...

Kan iemand mij hiermee helpen?

A1: =INDEX($A$2:$F$5,MATCH(LARGE($F$2:$F$5,1),$F$2:$F$5,0),1)
A2: =INDEX($A$2:$F$5,MATCH(LARGE($F$2:$F$5,2),$F$2:$F$5,0),1)
A3: =INDEX($A$2:$F$5,MATCH(LARGE($F$2:$F$5,3),$F$2:$F$5,0),1)
A4: =INDEX($A$2:$F$5,MATCH(LARGE($F$2:$F$5,4),$F$2:$F$5,0),1)

B1: =INDEX($A$9:$F$12,MATCH(LARGE($F$9:$F$12,1),$F$9:$F$12,0),1)
B2: =INDEX($A$9:$F$12,MATCH(LARGE($F$9:$F$12,2),$F$9:$F$12,0),1)
B3: =INDEX($A$9:$F$12,MATCH(LARGE($F$9:$F$12,3),$F$9:$F$12,0),1)
B4: =INDEX($A$9:$F$12,MATCH(LARGE($F$9:$F$12,4),$F$9:$F$12,0),1)

etc

Gaat niet goed met gelijke eindstanden overigens. Snelste manier om dat op te lossen is door in kolom G handmatig bij gelijke standen bijv. 0,1 bij de score die als hoogste is op te tellen. Stel F2 en F3 zijn allebei 12 maar F3 wordt 1e vanwege onderling resultaat oid.
Dan doe je
G2: =F2
G3: =F3+0.1
G4: =F4
G5: =F5

[ Bericht 7% gewijzigd door Deetch op 19-03-2012 09:34:10 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109266923
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 00:24 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
Is het mogelijk om bij Excel een diagram aan te maken met twee verticale assen waarbij de waarden behorend bij de ene as met een lijn worden verbonden en de waarden behorend bij de andere as met staven worden weergegeven?
Maak eerst een normale staafdiagram met beide dataseries. Selecteer vervolgens een van beide dataseries en pas de stijl van die dataset aan naar lijn en zet hem op de secundaire as.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  FOK!fossiel dinsdag 20 maart 2012 @ 14:01:57 #121
8443 cptmarco
it's captain...
pi_109312269
vraag:
in cel A1 staat bijvoorbeeld 123456
in cel A2 wil ik dat nummer gekopieerd hebben maar met als toevoeging een sterretje er voor en er achter: dus in A2 wil ik hebben staan *123456*

Kan ik dat op één of andere manier voor elkaar krijgen????
  dinsdag 20 maart 2012 @ 14:02:48 #122
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109312299
quote:
99s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 14:01 schreef cptmarco het volgende:
vraag:
in cel A1 staat bijvoorbeeld 123456
in cel A2 wil ik dat nummer gekopieerd hebben maar met als toevoeging een sterretje er voor en er achter: dus in A2 wil ik hebben staan *123456*

Kan ik dat op één of andere manier voor elkaar krijgen????
Ja, in A2 -> ="*"&A1&"*" :)

-edit- Damn wat ben ik snel! :o
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109312304
="*"&A1&"*"
Sic iubeo, sic volo, et sit pro ratione voluntas mea.
  FOK!fossiel dinsdag 20 maart 2012 @ 14:35:05 #124
8443 cptmarco
it's captain...
pi_109342210
Ik heb een lijst met persoonsgegevens in excel staan. (110 stuks) in de celling daarachter gebruik ik verschillende formules die de informatie gebruiken uit de personeelsgegevens. Nu kan de grote van de lijst met personeelsgegevens fluctureren tussen de 90 en de 120. Hoe kan ik er nu het netste voor zorgen dat bij de nieuwe personeelsgegevens de formules worden gebruikt, maar als er personen uit gaan dat dit ook netjes blijft ? Kortom hoe los je zoiets het netste op zonder error's etc. ? Wat is jullie idee daarover ?
  woensdag 21 maart 2012 @ 01:08:22 #126
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109342343
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 00:54 schreef roym het volgende:
Ik heb een lijst met persoonsgegevens in excel staan. (110 stuks) in de celling daarachter gebruik ik verschillende formules die de informatie gebruiken uit de personeelsgegevens. Nu kan de grote van de lijst met personeelsgegevens fluctureren tussen de 90 en de 120. Hoe kan ik er nu het netste voor zorgen dat bij de nieuwe personeelsgegevens de formules worden gebruikt, maar als er personen uit gaan dat dit ook netjes blijft ? Kortom hoe los je zoiets het netste op zonder error's etc. ? Wat is jullie idee daarover ?
=als(A1="";FORMULE;"")
Als A1 leeg is gebruikt ie de ingevulde formule, anders geeft ie "" weer (een lege cel dus)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109346886
Het moet net andersom zijn, als de cel gevult is moet hij de formule weergven, zo niet dan moet de cel leeg blijven zonder melding, tekst etc. Hoe moet ik het dan doen ? Heb een beetje zitten puzelen met de gegeven formule maar krijg dit niet goed.
  woensdag 21 maart 2012 @ 15:02:26 #128
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109350983
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 13:08 schreef roym het volgende:
Het moet net andersom zijn, als de cel gevult is moet hij de formule weergven, zo niet dan moet de cel leeg blijven zonder melding, tekst etc. Hoe moet ik het dan doen ? Heb een beetje zitten puzelen met de gegeven formule maar krijg dit niet goed.
=ALS(A1="";"";FORMULE)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109353476
Thanks! Heb toch nog een andere vraag. Ik heb een bedra waar elk jaar 2% rente bij komt. Nu is dit rente op rente dus 100+2% = 102 dan 102+2% etc. Nu kan dit volgens mij met de Cum.Rente functie. Alleen snap ik de formule niet helemaal. Je moet de volgende zaken invullen, wat moet ik daar invullen voor mijn voorbeeld als ik b.v. 2 jaar wil weten ?

Rente = 0,02
Aantal termijnen = ? (jaren of maanden ?)
HW = 100
Begin periode = ?
Einde periode = ? (jaren of maanden ?
  woensdag 21 maart 2012 @ 16:29:11 #130
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109354233
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:09 schreef roym het volgende:
Thanks! Heb toch nog een andere vraag. Ik heb een bedra waar elk jaar 2% rente bij komt. Nu is dit rente op rente dus 100+2% = 102 dan 102+2% etc. Nu kan dit volgens mij met de Cum.Rente functie. Alleen snap ik de formule niet helemaal. Je moet de volgende zaken invullen, wat moet ik daar invullen voor mijn voorbeeld als ik b.v. 2 jaar wil weten ?

Rente = 0,02
Aantal termijnen = ? (jaren of maanden ?)
HW = 100
Begin periode = ?
Einde periode = ? (jaren of maanden ?
Wat zegt de help?
Begin periode is gewoon je startdatum (1-1-2012), einde periode de einddatum (31-12-2013).
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109354679
Dat is het hem juist, via de help wordt ik niet veel wijzer en als ik als startdatum een datum neem zoals b.v. 1-1-2012 werkt het niet. En alleen 2012 werkt ook niet.
  donderdag 22 maart 2012 @ 16:28:43 #132
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_109391762
Met alleen Excel gaat het niet lukken deze keer..

Wat ik wil is een 'pop-up listbox' waar je meerdere waarden kan selecteren die dan comma of semicolon separated in een cell komen te staan. De listbox neemt de waarden van een lijst op een andere sheet.

voorbeeld cell waarde:
quote:
value1;value4;value7;value8
1. je selecteerd een cell -> de listbox komt te voorschijn
2. je selecteerd een aantal waardes en klikt op OK -> de box verdwijnt en de waardes staan nu in de cell zoals in het voorbeeld.

Laat maar weten of je meer info nodig hebt.

Is hier een goed tutorial voor?

Bij voorbaat dank!!
reset
pi_109406342
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:44 schreef roym het volgende:
Dat is het hem juist, via de help wordt ik niet veel wijzer en als ik als startdatum een datum neem zoals b.v. 1-1-2012 werkt het niet. En alleen 2012 werkt ook niet.
Niemand enig idee ?
  donderdag 22 maart 2012 @ 22:26:29 #134
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_109408090
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:44 schreef roym het volgende:
Dat is het hem juist, via de help wordt ik niet veel wijzer en als ik als startdatum een datum neem zoals b.v. 1-1-2012 werkt het niet. En alleen 2012 werkt ook niet.
Ik weet niet met welke versie van Excel je werkt, maar hier (met 2003) werkt het ook niet.
In de help staat de functie CUM.RENTE wel vermeld, maar als je bij de functies gaat zoeken, staat deze er niet tussen. Als je dan functie met de hand invoert, wordt hij niet herkend door Excel.
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_109415645
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 21:55 schreef roym het volgende:

[..]

Niemand enig idee ?
Gewoon een macht, "^" dus :)
pi_109424747
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:22 schreef McGilles het volgende:

[..]

Gewoon een macht, "^" dus :)
Is inderdaad eigenlijk net zo makkelijk, zit weer eens naar de moeilijkste oplossing te zoeken haha bedankt !
  vrijdag 23 maart 2012 @ 14:25:21 #137
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109428482
Nog suggesties voor mijn uitdaging? [Excel] Het grote Excel vragen topic #31

Het is mij te complex geloof ik ;(
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109435204
Drie kolommen. Eerste kolom A bevat cellen met begrippen, gescheiden door puntkomma. De combinatie van deze begrippen is cruciaal en moet intact blijven. Tweede kolom B bevat dezelfde begrippen maar dan onder elkaar. Derde kolom C bevat nieuwe versies van de begrippen. Opdracht: vervang alle instanties van de begrippen uit kolom B in kolom A door de nieuwe versies in kolom C.

Ik kan dat natuurlijk met find/replace gaan doen, maar het gaat om duizenden begrippen dus dan ben ik wel even zoet. Hoe zou een macro met de opdracht "Zoek waarde van B1 in A:A en vervang alle instanties door waarde van C1, en ga vervolgens een rij naar beneden en doe alles opnieuw." eruitzien in programmeertaal (waar ik geen kaas van heb gegeten)?

Plaatje inclusief beoogd eindresultaat:

  vrijdag 23 maart 2012 @ 17:38:20 #139
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109435333
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 17:32 schreef Ph0en1x het volgende:
Drie kolommen. Eerste kolom A bevat cellen met begrippen, gescheiden door puntkomma. De combinatie van deze begrippen is cruciaal en moet intact blijven. Tweede kolom B bevat dezelfde begrippen maar dan onder elkaar. Derde kolom C bevat nieuwe versies van de begrippen. Opdracht: vervang alle instanties van de begrippen uit kolom B in kolom A door de nieuwe versies in kolom C.

Ik kan dat natuurlijk met find/replace gaan doen, maar het gaat om duizenden begrippen dus dan ben ik wel even zoet. Hoe zou een macro met de opdracht "Zoek waarde van B1 in A:A en vervang alle instanties door waarde van C1, en ga vervolgens een rij naar beneden en doe alles opnieuw." eruitzien in programmeertaal (waar ik geen kaas van heb gegeten)?

Plaatje inclusief beoogd eindresultaat:

[ afbeelding ]
Wordt Jan altijd door Truus vervangen?
Zo ja, probeer =SUBSTITUEREN() eens :)

-edit- lama, werkt niet..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109435398
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 17:38 schreef qu63 het volgende:

[..]

Wordt Jan altijd door Truus vervangen?
Zo ja, probeer =SUBSTITUEREN() eens :)

-edit- lama, werkt niet..
Gaat idd niet met ranges.
Je kan SUBSTITUEREN wel nesten in elkaar maar omdat er soms 4, soms 3 en soms 2 termen zijn...
pi_109435478
En soms 50, mocht dat jullie helpen.
pi_109436029
Ik heb een vraag mbt het formatteren van cellen.

Ik heb een lijst met getallen die zijn 'stored as text', en dus een groen driehoekje bevat. Met Format Cells lukt het me niet om deze driehoekjes weg te werken. Mijn enige mogelijkheid is om om 'convert to number' toe te passen (als ik in Excel ben verschijnt er een uitroepteken, waar ik deze optie kan aanklikken), maar dit duurt ruim een seconde per cel. Aangezien het gaat om 50,000+ cellen, zie ik dit niet zo zitten ;) Weet iemand nog een andere optie om dit driehoekje weg te werken? Met ignore error zijn we uiteraard weggewerkt, maar kan ik niet met de getallen aan de slag.

Ik gebruik Excel 2007 (Engelstalig).

Alvast bedankt!
pi_109439385
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 18:05 schreef Sjaakbakfiets het volgende:
Ik heb een vraag mbt het formatteren van cellen.

Ik heb een lijst met getallen die zijn 'stored as text', en dus een groen driehoekje bevat. Met Format Cells lukt het me niet om deze driehoekjes weg te werken. Mijn enige mogelijkheid is om om 'convert to number' toe te passen (als ik in Excel ben verschijnt er een uitroepteken, waar ik deze optie kan aanklikken), maar dit duurt ruim een seconde per cel. Aangezien het gaat om 50,000+ cellen, zie ik dit niet zo zitten ;) Weet iemand nog een andere optie om dit driehoekje weg te werken? Met ignore error zijn we uiteraard weggewerkt, maar kan ik niet met de getallen aan de slag.

Ik gebruik Excel 2007 (Engelstalig).

Alvast bedankt!
Je kan gewoon multiselecten en dan 'ignore' kiezen
pi_109440926
Zoals ik al zei; met ignore error zijn ze uiteraard weggewerkt, maar kan ik niet met de getallen aan de slag.
pi_109445421
Als ik het goed begrijp, dan wil je ze dus wel converteren naar getallen?
Dan kun je natuurlijk alle cellen vermenigvuldigen met 1: dat is een manier om een 'tekst'-getal om te zetten naar een 'echt' getal.

Tekst in A1, dan in B1 de formule =1*A1 en dan staat in B1 het getal.

Helpt dat?
pi_109446578
Ik heb het volgende probleem. Ik heb onderstaande code. Die berekend het aantal maanden dat tussen twee verschillende datums ligt. Maar als de 1e datum VOOR de 2e ligt geeft hij een #GETAL error. Wat zou de oplossing zijn dit te voorkomen ?

DATUMVERSCHIL(C104;DATUM(Jaar_voor_berekening;12;31);"M"))
pi_109448100
Eerst controleren welke datum groter is mbv een ALS functie (en dan de grootste als eerste argument meegeven in DATUMVERSCHIL)

=ALS(C104>DATUM(Jaar_voor_berekening;12;31);DATUMVERSCHIL(C104;DATUM(Jaar_voor_berekening;12;31);"M");DATUMVERSCHIL(DATUM(Jaar_voor_berekening;12;31);C104;"M"))
pi_109448579
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 22:14 schreef roym het volgende:
Ik heb het volgende probleem. Ik heb onderstaande code. Die berekend het aantal maanden dat tussen twee verschillende datums ligt. Maar als de 1e datum VOOR de 2e ligt geeft hij een #GETAL error. Wat zou de oplossing zijn dit te voorkomen ?

DATUMVERSCHIL(C104;DATUM(Jaar_voor_berekening;12;31);"M"))
Waarom niet gewoon de ene cel min de andere cel, delen door 30 en dan eigenschappen op getal zetten met 0 decimalen, dan is het probleem opgelost.

[ Bericht 0% gewijzigd door McGilles op 24-03-2012 11:44:21 ]
pi_109453747
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 21:52 schreef actuarisje het volgende:
Als ik het goed begrijp, dan wil je ze dus wel converteren naar getallen?
Dan kun je natuurlijk alle cellen vermenigvuldigen met 1: dat is een manier om een 'tekst'-getal om te zetten naar een 'echt' getal.

Tekst in A1, dan in B1 de formule =1*A1 en dan staat in B1 het getal.

Helpt dat?
Dat is 't ja, dank!
pi_109523795
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 17:32 schreef Ph0en1x het volgende:
Drie kolommen. Eerste kolom A bevat cellen met begrippen, gescheiden door puntkomma. De combinatie van deze begrippen is cruciaal en moet intact blijven. Tweede kolom B bevat dezelfde begrippen maar dan onder elkaar. Derde kolom C bevat nieuwe versies van de begrippen. Opdracht: vervang alle instanties van de begrippen uit kolom B in kolom A door de nieuwe versies in kolom C.

Ik kan dat natuurlijk met find/replace gaan doen, maar het gaat om duizenden begrippen dus dan ben ik wel even zoet. Hoe zou een macro met de opdracht "Zoek waarde van B1 in A:A en vervang alle instanties door waarde van C1, en ga vervolgens een rij naar beneden en doe alles opnieuw." eruitzien in programmeertaal (waar ik geen kaas van heb gegeten)?

Plaatje inclusief beoogd eindresultaat:


Niemand?
pi_109525591
Als VBA-leek heb ik nu:

Sub Macro2()
'
' Macro2 Macro
'

'
Selection.Copy
ActiveCell.Offset(0, 1).Range("A1").Select
Application.CutCopyMode = False
Selection.Copy
Cells.Replace What:="[begrip]", _
Replacement:= _
"[begrip]", LookAt _
:=xlPart, SearchOrder:=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, _
ReplaceFormat:=False
ActiveCell.Offset(1, -1).Range("A1").Select

End Sub

De handelingen kloppen volgens mij, maar in plaats van te zoeken op een specifiek tekstueel begrip moet hij bij Cells.Replace What:= de inhoud van de actieve cel pakken en die bij Replacement:= vervangen door de inhoud van de cel rechts daarvan.

Is dat mogelijk?
pi_109564216
als je met find/replace gaat werken moet je er wel zeker van zijn dat de begrippen die je gaat veranderen niet een onderdeel zijn van een ander begrip.

Voorbeeldje om uit te leggen wat ik bedoel:
kolom a: aaa, bee, cee, dee, ee

nu moet het vijfde begrip worden aangepast naar "ee1"
als je dan find/replace doet gaat het mis want je nieuwe begrippen worden dan:
aaa,bee1,cee1,dee1,ee1 terwijl je aaa,bee,cee,dee,ee1 had gewild.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109564279
Hier alvast een stukje code om door alle cellen in kolom A te stappen en daarbij de tekst in een array te plaatsen.

In plaats van de regel MsgBox moet daar de code komen om te vervangen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Sub Fok_Deetch()

Dim s() As String
Dim i As Integer
     
Range("A2").Select
Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select

For Each c In Selection.Cells
    s = Split(c.Value, ";")
    For i = 0 To UBound(s)
        MsgBox i & ": " & s(i)
    Next i
Next c
    
End Sub
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109642781
Ben bezig met het volgende:

Ik wil graag dat de cel M2 rood wordt als de datum in K2 dichterbij dan 1 dag of overdue is en de tekst in L2 niet op gesloten staat. Als L2 wel op gesloten staat, hoeft M2 namelijk niet rood te worden, ongeacht de datum in K2.

Ik voer de formule in bij Conditional Formatting Rules Manager, dus dan kan ik daar zelf de opmaak kiezen als wordt voldaan aan de voorwaarden in de formule.

Waarom werkt mijn volgende formule niet, ook al schijnen er geen fouten in te zitten? :@

1=IF(AND(K2-TODAY())<1;L2<>"Gesloten")
pi_109643086
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 10:10 schreef Saekerhett het volgende:
Ben bezig met het volgende:

Ik wil graag dat de cel M2 rood wordt als de datum in K2 dichterbij dan 1 dag of overdue is en de tekst in L2 niet op gesloten staat. Als L2 wel op gesloten staat, hoeft M2 namelijk niet rood te worden, ongeacht de datum in K2.

Ik voer de formule in bij Conditional Formatting Rules Manager, dus dan kan ik daar zelf de opmaak kiezen als wordt voldaan aan de voorwaarden in de formule.

Waarom werkt mijn volgende formule niet, ook al schijnen er geen fouten in te zitten? :@
[ code verwijderd ]

Laat maar, heb hem al :D

Juiste formule is dit:

1=IF(AND(TODAY()>=K2);L2<>"Gesloten")
pi_109643207
als je de IF weg laat ben je al een stukje op weg.

verder doet je formatting het niet omdat als K2 voor Today() ligt deze berekening een foutmelding geeft. je kunt nl. geen negatieve datum hebben. Dus de datum moet je omzetten naar een waarde. verder is je berekening verkeerd om.

Probeer AND(VALUE(TODAY()-VALUE(K2))<=1;L2<>"Gesloten") eens

[ Bericht 3% gewijzigd door Deetch op 29-03-2012 10:32:43 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109643332
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 10:22 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Laat maar, heb hem al :D

Juiste formule is dit:
[ code verwijderd ]

Die is wel mooier. Maar je hebt hem nog niet helemaal aangezien je ook een melding wil als je nog 1 dag hebt.

vervang >= door > en je hebt hem
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109644085
quote:
3s.gif Op donderdag 29 maart 2012 10:31 schreef Deetch het volgende:

[..]

Die is wel mooier. Maar je hebt hem nog niet helemaal aangezien je ook een melding wil als je nog 1 dag hebt.

vervang >= door > en je hebt hem
Jep, aangepast, thx!
  maandag 2 april 2012 @ 10:14:27 #159
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_109795173
Beetje irritant garpje van Excel op het moment. Alles wat ik wil kopieren komt meteen als values in clipboard te staan. Je ziet ook (heel kort) dat die stippellijn om een selectie heen komt die je copied, en die verdwijnt dan meteen weer ook.

Hoe zou dit komen? Zit al in algemene settings te prutsen, kan niet vinden.

Heb wel in het verleden geprutst met application.onkey functies, maar dat deed ik maanden terug ook al en toen was dit probleem er niet.....

Help!
  maandag 2 april 2012 @ 10:15:51 #160
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_109795209
toevoeging: het lijkt overigens een windows issue te zijn. Heb office 2010 en 2003 verwijderd, 2003 weer opnieuw geinstalleerd, en probleem blijft bestaan >.>
pi_109893561
Jongens, ik heb weer een mooie! :P

Ik weet niet goed hoe ik deze moet zoeken met google maar misschien weet hier iemand wel de oplossing. Ik heb een kolom met een jaarbudget bedrag en een kolom ernaast met de actuele cijfers. De rijen zijn per klant gekoppeld aan een key- account manager.

Nu wil ik het vakje in de kolom actueel cijfer een kleur geven op basis van de relatie tot het budget:
Groen: op budget
geel: 90-99% van budget
Oranje: 75-90% va budget
Rood: <75% van budget

Echter de uitdaging is dat dit ook nog in verhouding moet worden gesteld tot de voortgang van het jaar, voorbeeld: eind juli actueel op 50% van het budget is groen, eind Augustus 50% van het jaarbudget is dan oranje.

Is er iemand die me op weg kan helpen?
pi_109895442
Met onderstaande formule bereken je de voortgang van het jaar.

=Today()-DATE(YEAR(TODAY()),1,0)
procentueel: =(Today()-DATE(YEAR(TODAY()),1,0))/365

als je nu je voortgang vermenigvuldigd met je procentuele voortgang van je jaar kun je die formule in je voorwaardelijke opmaak gebruiken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109895556
Hoi Fokkers,

Ik weet niet hoe het hier precies werkt, moet je op je beurt wachten om je vraag te stellen? Ik wil niet voorkruipen voor jpjedi! ;)

Maar toch hier mijn vraag:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hopelijk heeft iemand een idee. Googlen op voorwaardelijke formules hielp (nog) niets. Ik weet ook niet zeker of er een dergelijke formule bestaat.

Bedankt alvast voor het meedenken.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 4 april 2012 @ 15:27:10 #164
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109897126
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 14:50 schreef Hojdhopper het volgende:
Hoi Fokkers,

Ik weet niet hoe het hier precies werkt, moet je op je beurt wachten om je vraag te stellen? Ik wil niet voorkruipen voor jpjedi! ;)

Maar toch hier mijn vraag:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hopelijk heeft iemand een idee. Googlen op voorwaardelijke formules hielp (nog) niets. Ik weet ook niet zeker of er een dergelijke formule bestaat.

Bedankt alvast voor het meedenken.
extra kolom aanmaken tussen 3 en 4. Je krijgt dan dus kolom C, D en E.
in D1: =als(C1>=E1;E1;C1) en dat doortrekken naar beneden.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_109897775
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 14:50 schreef Hojdhopper het volgende:
Hoi Fokkers,

Ik weet niet hoe het hier precies werkt, moet je op je beurt wachten om je vraag te stellen? Ik wil niet voorkruipen voor jpjedi! ;)

Maar toch hier mijn vraag:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hopelijk heeft iemand een idee. Googlen op voorwaardelijke formules hielp (nog) niets. Ik weet ook niet zeker of er een dergelijke formule bestaat.

Bedankt alvast voor het meedenken.
Tja eigenlijk moet je wel op je beurt wachten :D maar waarschijnlijk is wat Qu63 zegt je antwoord.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109898454
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 15:27 schreef qu63 het volgende:

[..]

extra kolom aanmaken tussen 3 en 4. Je krijgt dan dus kolom C, D en E.
in D1: =als(C1>=E1;E1;C1) en dat doortrekken naar beneden.
Superbedankt qu63!!! Dit werkt! Als eerder had bedacht dit hier te vragen had ik me denk ik zo'n 2 uur per dag gespaard deze week. :')

Sorry Deetch! Bedankt dat ik even voor mocht!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  woensdag 4 april 2012 @ 18:51:40 #167
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_109905362
Even een vraagje van iets wat ik eigenlijk nooit gedaan heb. Ik krijg een flinke lijst spreadsheets door die ik "even moet verwerken". Ik vraag me af of er een snelle manier is om deze bij elkaar te voegen.

Het gaat om omzetten per vestiging, die elke maand in een nieuw bestand zijn gezet, waarbij niet iedere vestiging iedere maand een omzet heeft. Voorbeeld:

Bestand: Totalen
1
2
3
4
5
6
7
8
Vestiging 1 - ¤200
Vestiging 2 - ¤200
Vestiging 3 - ¤200
Vestiging 4 - ¤200
Vestiging 5 - ¤200
Vestiging 6 - ¤200
Vestiging 7 - ¤200
Vestiging 8 - ¤200

Bestand: Januari
1
2
3
Vestiging 1: ¤50
Vestiging 5: ¤80
Vestiging 8: ¤30

Bestand: Februari
1
2
3
Vestiging 3: ¤60
Vestiging 4: ¤70
Vestiging 7: ¤40

Nu vraag ik me dus af of Excel de bestanden van alle maanden kan "lezen" en automatisch de naam van de vestiging en de bijbehorende omzet in een goede kolom van het bestand "totalen" importeert.

Het gaat om totaal zo'n 30 maanden (dus 30 bestanden) met een groot aantal vestigingen, dus handmatig is het behoorlijk veel werk.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  woensdag 4 april 2012 @ 18:59:00 #168
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_109905655
Macrotje :)
pi_109928499
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 16:00 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Sorry Deetch! Bedankt dat ik even voor mocht!
:') O+
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109929851
@Barcaconia
Hebben alle bestanden wel dezelfde soort indeling?
Staat de omzet altijd in hetzelfde tabblad qua naam.
Staat de lijst met vestigingen altijd in dezelfde kolom en de omzet erachter?
Zijn de bestandnamen hetzelfde etc etc
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109962911
Betreft Excel 2010, Taal: Nederlands.

Nu heb ik in excel 2 pull down menu's onder elkaar waar allebei dezelfde waardes gekozen kunnen worden. Nu wil ik graag dat als je in het eerste menu een bepaalde waarde kiest, deze in het 2e menu er niet meer bij staat.
Is dit mogelijk en hoe? Zónder VBA etc. dus gewoon standaard excel.
  vrijdag 6 april 2012 @ 03:24:16 #172
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_109970058
quote:
10s.gif Op donderdag 5 april 2012 22:52 schreef LethalP het volgende:
Betreft Excel 2010, Taal: Nederlands.

Nu heb ik in excel 2 pull down menu's onder elkaar waar allebei dezelfde waardes gekozen kunnen worden. Nu wil ik graag dat als je in het eerste menu een bepaalde waarde kiest, deze in het 2e menu er niet meer bij staat.
Is dit mogelijk en hoe? Zónder VBA etc. dus gewoon standaard excel.
Ja, dat kan.
http://www.get-digital-he(...)excel-array-formula/

Gegoogled op "excel multiple dropdown unique" :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 6 april 2012 @ 13:33:28 #173
252757 LethalP
Dodelijk.
pi_109980262
Het is mij met bovengenoemde post niet gelukt.

Bij deze een vereenvoudigde versie van het bestandje
KLIKKERDEKLIK
Dus in het 2e lijstje wil ik de naam die in de eerste is gekozen niet meer zien.

Iemand die verder kan helpen?
pi_109980637
volgens mij kan dat niet zonder VBA.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_109980711
Lijst met alle namen
Lijst met alle namen (dynamisch) behalve die gekozen is
Dynamische naam op 2e lijst
Die in de dropdown
pi_109984398
Ok zo dus.

In A1:A5 staat 1-5 (dit zal je ergens in een hulpsheet moeten zetten)
In A7 staat de waarde die gekozen is.
In B1 staat:
=ALS(ISFOUT(INDEX($A$1:$A$5;KLEINSTE(ALS($A$1:$A$5<>$A$7;RIJ(INDIRECT("1:"&RIJEN($A$1:$A$5))));RIJ(A1))));"";INDEX($A$1:$A$5;KLEINSTE(ALS($A$1:$A$5<>$A$7;RIJ(INDIRECT("1:"&RIJEN($A$1:$A$5))));RIJ(A1))))

Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter
Dan ga je naar tabblad Formules - Namen beheren.
Nieuw...
Geef een naam
Verwijst naar:
=VERSCHUIVING(Blad1!$B$1;0;0;AANTAL(Blad1!$B:$B);1)

In de cel waar je je 2e dropdown wilt hebben zet je Gegevensvalidatie aan met lijst. Bron "=Naam"

Eitje.
pi_110056923
Hallo, tijdens het googlen kwam ik dit topic tegen, ik kom ergens niet uit.

Ik heb een database bestand, met maandelijkse waardes; daar moet ik een gemiddelde per kwartaal uit krijgen. Het staat allemaal in column e en begint op rij 2. Eerste gemiddelde is dus over e2;e3;e4, tweede gemiddelde e5;e6;e7. En dit 1200 keer.

Nu wil ik dit dus natuurlijk automatiseren en niet handmatig invoeren. Ik ben iets tegengekomen met =average(indirect(address(x,x,x,x) maar ik kom er totaal niet uit wat ik waar moet invoeren. Kan iemand mij op de goede weg helpen? Of is er een andere handige manier?

Excel versie is engels overigens. Ik dank u!
pi_110060348
Je moét hier even bij vertellen waar en hoe je de output wilt hebben.
pi_110062341
Erm; deze data staat in column e; er zit nog wat meer info in de excel, dus dan zou de average in column L komen, vanaf rij 2. De output wil ik in nummers, dus zeg dat jan/feb/maart (cellen (e2/e3/e4) 2/4/6 is, dan wil ik '4' (het gemiddelde) zien in column L; het volgende gemiddelde is dan e5/e6/e7.

Uiteindelijk moet de hele excel database naar, woepsiedoe, het altijd leuke SPSS.

Is het zo duidelijker of heb je nog meer info nodig?

Met =average(indirect(address(2,5,1,0))) kreeg ik uiteindelijk wel een getal, maar niet het juiste. Ook dummy's aanmaken ( http://www.ozgrid.com/forum/showthread.php?t=147572 ) had ik geen idee welke waarde ik daarvoor moest gebruiken.
  zondag 8 april 2012 @ 17:16:16 #180
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110062601
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 17:06 schreef Vierkante_Ogen het volgende:
Erm; deze data staat in column e; er zit nog wat meer info in de excel, dus dan zou de average in column L komen, vanaf rij 2. De output wil ik in nummers, dus zeg dat jan/feb/maart (cellen (e2/e3/e4) 2/4/6 is, dan wil ik '4' (het gemiddelde) zien in column L; het volgende gemiddelde is dan e5/e6/e7.

Uiteindelijk moet de hele excel database naar, woepsiedoe, het altijd leuke SPSS.

Is het zo duidelijker of heb je nog meer info nodig?

Met =average(indirect(address(2,5,1,0))) kreeg ik uiteindelijk wel een getal, maar niet het juiste. Ook dummy's aanmaken ( http://www.ozgrid.com/forum/showthread.php?t=147572 ) had ik geen idee welke waarde ik daarvoor moest gebruiken.
Kan je een screenshot maken van een stukje van je tabel in de huidige situatie en je gewenste (met handmatig ingevoerde gegevens dus)?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_110062880


Het gaat dus om de waardes in column E, in L heb ik lopen kloten met een formule. En in k is het handmatig.
pi_110062888
Dank overigens voor de tijd en moeite alvast!
pi_110062889
AVERAGE(INDIRECT(ADDRESS(ROW(L2)+(ROWS($L$2:L2)*2)-2;5)&":"&ADDRESS(ROW(L2)+(ROWS($L$2:L2)*2);5)))

Gewoon doortrekken naar beneden.
Als je m gaat verplaatsen wordt ie anders :P

Maar aan je SS te zien kan het wel makkelijker. Staat er nergens 2000, januari, 2000 februari? In kolom B,C,D ?
pi_110062992
ja! jeeuj, die werkt. superrelaxt, hartstikke veel dank!
pi_110063008
In column J staan die data.
pi_110063049
Nee maar ik bedoel voor de waardes in E? Daar moet toch ergens staan dat 5,89 hoort bij januari 2000? En 6,06 bij februari?

Dan krijg je een overzichtelijkere formule. Misschien moet je maar overwegen ze erbij te doen :)
pi_110063056
Geen probleem natuurlijk.
pi_110063216
quote:
7s.gif Op zondag 8 april 2012 17:32 schreef DaFan het volgende:
Nee maar ik bedoel voor de waardes in E? Daar moet toch ergens staan dat 5,89 hoort bij januari 2000? En 6,06 bij februari?

Dan krijg je een overzichtelijkere formule. Misschien moet je maar overwegen ze erbij te doen :)
Ja, daar staan de maanden onder andere - in column B; maar hoe wordt ie dan overzichterlijker? Hij werkt zo in ieder geval :p
pi_110116379
Ik heb de volgende vraag

Kan de volgende formule =SOM(A4:A13) aangepast worden op de volgende manier.

Ik wil in bv cel C1 en C2 de waarde kunnen in geven waar de =SOM uit moet bestaan

is dit mogelijk en zo ja hoe??

Excel 2007 nederlands

[ Bericht 6% gewijzigd door gerrit098 op 09-04-2012 22:45:15 (versie + taal) ]
  maandag 9 april 2012 @ 22:50:33 #190
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_110116712
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 22:44 schreef gerrit098 het volgende:
Ik heb de volgende vraag

Kan de volgende formule =SOM(A4:A13) aangepast worden op de volgende manier.

Ik wil in bv cel C1 en C2 de waarde kunnen in geven waar de =SOM uit moet bestaan

is dit mogelijk en zo ja hoe??

Excel 2007 nederlands
Vul in C1 je getal in
Vul in C2 je getal in
Vul in C3 =som(C1:C2) in

bedoel je dat..?
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_110117019
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 22:50 schreef _joepie_ het volgende:

[..]

Vul in C1 je getal in
Vul in C2 je getal in
Vul in C3 =som(C1:C2) in

bedoel je dat..?
Nee

ik bedoel C1 voer ik in A3 en in C2 vul ik in A50

=SOM moet hier uit leiden dat de som wordt =SOM(A3:A50)

als ik C1 aan pas in A7 moet de het dus worden =SOM(A7:A50)
pi_110117107
Je moet dan gebruiken
=SOM(INDIRECT(C1&":"&C2))
pi_110167461
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 22:58 schreef DaFan het volgende:
Je moet dan gebruiken
=SOM(INDIRECT(C1&":"&C2))
dank u. Het werkt.
Kunt u mij ook mij mischien ook uitleggen hoe de functie/formule werkt.
Bv de betekenis van &":"&

Gewoon uit nieuwsgierig/leergierigheid
pi_110169265
De & gebruik je om 2 strings aan elkaar te plakken. In dit geval de waarde in C1, een dubbele punt, en de waarde in C2 zodat je krijgt "A3:A50" (als string). Dit kan Excel nog niet lezen als je er SOM omheen gebruikt, daarom gebruik je eerst nog INDIRECT.
pi_110188715
hoe krijg je deze grafiek in excel 2010

als je de foto niet ziet gebruik dan deze link
http://www.oostveen.net/images/roosendaalbuurtprofiel.gif
de meest rechter grafiek,onderin.

ik moet een enquete houden dus ik wil bijvoorbeeld dit:
veiligheid in de buurt
1 tot 10
en dan een hele sectie.... (ik heb nog niet de juiste gegevens dus als je een voorbeeld wilt sturen mag jezelf een hele reeks verzinnen)

en dan 1 is ongunstig en 10 is gunstig
dus hetzelfde grafiekje als op het plaatje.

[ Bericht 33% gewijzigd door Bart op 12-04-2012 10:11:19 ]
pi_110211322
De "als functie" snap ik niet zo goed.
Stel:
Leerlingrapporten
Cijfer lager dan 3 is "maatregelen"
Cijfer hoger dan 7 is "uitstekend"
Cijfer lager dan 7 is "ouders bellen"
Hoe verwerk je dit in excel? Wat is de formule
Hoop dat jullie het snappen

en neem het voorbeeld niet te letterlijk... Ben al uitgelachen in digital corner
  woensdag 11 april 2012 @ 23:30:14 #197
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_110211444
Wat doen jullie eigenlijk allemaal voor werk? Iets met administratie zeker?
OF webdesigner, met al die codes ;(
pi_110211555
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 23:30 schreef Compoantje het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk allemaal voor werk? Iets met administratie zeker?
OF webdesigner, met al die codes ;(
Webdesigner met Excel code :')
pi_110211679
quote:
1s.gif Op woensdag 11 april 2012 23:27 schreef qwerty-nl het volgende:
De "als functie" snap ik niet zo goed.
Stel:
Leerlingrapporten
Cijfer lager dan 3 is "maatregelen"
Cijfer hoger dan 7 is "uitstekend"
Cijfer lager dan 7 is "ouders bellen"
Hoe verwerk je dit in excel? Wat is de formule
Hoop dat jullie het snappen

en neem het voorbeeld niet te letterlijk... Ben al uitgelachen in digital corner
Het antwoord is daar al gegeven:
=IF(D4>3,IF(D4>7,"Uitstekend", "Ouders bellen"), "Maatregelen")
pi_110212166
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 23:36 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Het antwoord is daar al gegeven:
=IF(D4>3,IF(D4>7,"Uitstekend", "Ouders bellen"), "Maatregelen")
Aah sorry moest er ook ff bij zetten:

Kan je de formule ook als "als zetten in plaats van if" ? En als ik de formule niet handmatig wil schrijven.. Hoe moet ik dan te werk? Zoals naar formules gaan en de de juiste functie kiezen (idg de if).. Wat zet ik dan op de balken? Hoop dat je het snapt
pi_110212247
quote:
1s.gif Op woensdag 11 april 2012 23:46 schreef qwerty-nl het volgende:

[..]

Aah sorry moest er ook ff bij zetten:

Kan je de formule ook als "als zetten in plaats van if" ? En als ik de formule niet handmatig wil schrijven.. Hoe moet ik dan te werk? Zoals naar formules gaan en de de juiste functie kiezen (idg de if).. Wat zet ik dan op de balken? Hoop dat je het snapt
Ik begrijp je volledig. Je hebt absoluut geen kennis van Excel. Succes er mee en red je er maar mooi mee :W
  donderdag 12 april 2012 @ 00:06:00 #202
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110213006
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 23:30 schreef Compoantje het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk allemaal voor werk? Iets met administratie zeker?
OF webdesigner, met al die codes ;(
Ik ben touringcarchauffeur :P
Zie sig
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_110213333
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 23:48 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Ik begrijp je volledig. Je hebt absoluut geen kennis van Excel. Succes er mee en red je er maar mooi mee :W
Je hebt helemaal gelijk! Snap er idd helemaal niks van... Stom dat ik het toch moet weten en ik gewoon niet weet hoe ik het probleem moet uitleggen

Als iemand mij toch wel begrijpt, ben ik je daar zeer dankbaar voor! ;)
  donderdag 12 april 2012 @ 00:48:22 #204
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110214559
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2012 00:13 schreef qwerty-nl het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk! Snap er idd helemaal niks van... Stom dat ik het toch moet weten en ik gewoon niet weet hoe ik het probleem moet uitleggen

Als iemand mij toch wel begrijpt, ben ik je daar zeer dankbaar voor! ;)
Open Excel en druk eens op F1 :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_110219668
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 17:03 schreef Dutch4Ever het volgende:
hoe krijg je deze grafiek in excel 2010
[ afbeelding ]
als je de foto niet ziet gebruik dan deze link
http://www.oostveen.net/images/roosendaalbuurtprofiel.gif
de meest rechter grafiek,onderin.

ik moet een enquete houden dus ik wil bijvoorbeeld dit:
veiligheid in de buurt
1 tot 10
en dan een hele sectie.... (ik heb nog niet de juiste gegevens dus als je een voorbeeld wilt sturen mag jezelf een hele reeks verzinnen)

en dan 1 is ongunstig en 10 is gunstig
dus hetzelfde grafiekje als op het plaatje.

kan deze vraag ook beantwoord worden ???????
  donderdag 12 april 2012 @ 10:12:46 #206
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_110219881
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:05 schreef Dutch4Ever het volgende:

[..]

kan deze vraag ook beantwoord worden ???????
Relax :').
Het is gewoon een standaard staafdiagram. Reken de gemiddelden van je enquete uit en laat die waardes in een grafiek weergeven.
http://office.microsoft.c(...)187.aspx#BMbarcharts
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_110221698
Ik probeer een laatste poging;

Welke functie moet ik hiervoor gebruiken?
Ik open excel 2007, ga naar formules, klik op "functie invoegen".

Welke moet ik aanklikken? "If" bestaat bij mij niet
pi_110221814
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:10 schreef qwerty-nl het volgende:
Ik probeer een laatste poging;

Welke functie moet ik hiervoor gebruiken?
Ik open excel 2007, ga naar formules, klik op "functie invoegen".

Welke moet ik aanklikken? "If" bestaat bij mij niet
Haha sorry ik begrijp het al denk ik... If is dus als in engels.

Ok dan mij volgende vraag; als ik funtie als invoeg wat typ ik dan op;
Logische test
Waarde als waar
Waarde als onwaar
  donderdag 12 april 2012 @ 11:16:35 #209
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_110221930
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:13 schreef qwerty-nl het volgende:

[..]

Haha sorry ik begrijp het al denk ik... If is dus als in engels.

Ok dan mij volgende vraag; als ik funtie als invoeg wat typ ik dan op;
Logische test
Waarde als waar
Waarde als onwaar
Logische test: de vergelijking die je wil maken. Is de waarde in cel A5 groter dan 30? Dan vul je dus in A5>30

Waarde als waar: wat je in de cel wil hebben als A5 inderdaad groter dan 30 is. Bijvoorbeeld "U hebt een grote penis".

Waarde als onwaar: wat je in de de cel wil hebben als A5 kleiner of gelijk aan 30 is. Bijvoorbeeld: "Hahahaha".
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_110222371
quote:
99s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:16 schreef Bart het volgende:

[..]

Logische test: de vergelijking die je wil maken. Is de waarde in cel A5 groter dan 30? Dan vul je dus in A5>30

Waarde als waar: wat je in de cel wil hebben als A5 inderdaad groter dan 30 is. Bijvoorbeeld "U hebt een grote penis".
Waarde als onwaar: wat je in de de cel wil hebben als A5 kleiner of gelijk aan 30 is. Bijvoorbeeld: "Hahahaha".
Ja dat begrijp ik maar weet nog niet hoe je het invult bij 3 "conclusies".
Bijv. U heeft een grote
U heeft een gemiddelde
Hahahahaha
pi_110222382
quote:
99s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:16 schreef Bart het volgende:

[..]

Logische test: de vergelijking die je wil maken. Is de waarde in cel A5 groter dan 30? Dan vul je dus in A5>30

Waarde als waar: wat je in de cel wil hebben als A5 inderdaad groter dan 30 is. Bijvoorbeeld "U hebt een grote penis".
Waarde als onwaar: wat je in de de cel wil hebben als A5 kleiner of gelijk aan 30 is. Bijvoorbeeld: "Hahahaha".
Ja dat begrijp ik maar weet nog niet hoe je het invult bij 3 "conclusies".
Bijv. U heeft een grote
U heeft een gemiddelde
Hahahahaha

Of moet ik hiervoor een andere functie gebruiken?
  donderdag 12 april 2012 @ 11:52:55 #212
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110223286
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:28 schreef qwerty-nl het volgende:

[..]

Ja dat begrijp ik maar weet nog niet hoe je het invult bij 3 "conclusies".
Bijv. U heeft een grote
U heeft een gemiddelde
Hahahahaha

Of moet ik hiervoor een andere functie gebruiken?
Kijk nog eens naar het voorbeeld op de vorige pagina. Het is een zogenaamde geneste formule (een formule in een formule)..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_110227268
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:52 schreef qu63 het volgende:

[..]

Kijk nog eens naar het voorbeeld op de vorige pagina. Het is een zogenaamde geneste formule (een formule in een formule)..
Heb ernaar gekeken maar je moet begrijpen dat ik er geen bal van snap. Is het mogelijk om die formule te maken met die logische test, waar, onwaar?
pi_110227556
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:30 schreef qwerty-nl het volgende:

[..]

Heb ernaar gekeken maar je moet begrijpen dat ik er geen bal van snap. Is het mogelijk om die formule te maken met die logische test, waar, onwaar?
Gaat het nou alleen om het feit dat je de formule niet in wil tikken maar via knopjes wil doen? :P
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_110227573
Hoi, ik heb een vraagje hè. Ik heb mijn rekeningoverzicht gedownload en ik heb er ook al een aardig sjieke tabel van weten te maken. Nu vraag ik me af of ik daar ook een grafiekje bij kan maken met een overzicht van het verloop van mijn saldo.

Ik kan wel een lijngrafiek maken, maar het probleem daarmee is dat het lijkt alsof ik op (bijvoorbeeld) 5 april ¤250 heb, terwijl dat nog ¤200 moet zijn, omdat ik op 10 april pas ¤100 heb gekregen. En het probleem van een staafgrafiek/kolommen is dat deze niet op elkaar aansluiten, omdat er niet elke dag een transactie wordt gemaakt.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een grafiek krijg die als het ware alleen reageert als er daadwerkelijk iets gebeurt en op de tussenliggende data gewoon op het zelfde niveau blijft? Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. :@ Alvast bedankt!
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_110227674
quote:
11s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:37 schreef Nero22 het volgende:
Hoi, ik heb een vraagje hè. Ik heb mijn rekeningoverzicht gedownload en ik heb er ook al een aardig sjieke tabel van weten te maken. Nu vraag ik me af of ik daar ook een grafiekje bij kan maken met een overzicht van het verloop van mijn saldo.

Ik kan wel een lijngrafiek maken, maar het probleem daarmee is dat het lijkt alsof ik op (bijvoorbeeld) 5 april ¤250 heb, terwijl dat nog ¤200 moet zijn, omdat ik op 10 april pas ¤100 heb gekregen. En het probleem van een staafgrafiek/kolommen is dat deze niet op elkaar aansluiten, omdat er niet elke dag een transactie wordt gemaakt.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een grafiek krijg die als het ware alleen reageert als er daadwerkelijk iets gebeurt en op de tussenliggende data gewoon op het zelfde niveau blijft? Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. :@ Alvast bedankt!
Dummy data toevoegen voor de data waarop niks gebeurt
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_110227731
quote:
7s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:39 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Dummy data toevoegen voor de data waarop niks gebeurt
Is dat ook te realiseren door een automagisch systeem of dat even handmatig doen?
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_110227793
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:40 schreef Nero22 het volgende:

[..]

Is dat ook te realiseren door een automagisch systeem of dat even handmatig doen?
Vast wel, hoe ligt er alleen aan hoe je data er uit ziet :)
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_110227883
quote:
7s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:41 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Vast wel, hoe ligt er alleen aan hoe je data er uit ziet :)
Ik wil net mijn post aanpassen, ghehe.
Ik heb de kolommen Datum*, Af/bij*, Bedrag*, Mutatie (positief of negatief bedrag), Saldo voor mutatie, Saldo na mutatie. Ik heb de grafiek nu gemaakt met de kolom Saldo na mutatie.

Volgens mij is het ook helemaal niet zo moeilijk om dit voor elkaar te krijgen, maar ik mis even het inzicht. :P

* Geïmporteerd uit het overzicht van ING
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_110227912
quote:
7s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:37 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Gaat het nou alleen om het feit dat je de formule niet in wil tikken maar via knopjes wil doen? :P
Ja..
pi_110228096
Ik heb trouwens die formule getikt (geknipt geplakt) in excel maar hij doet het niet. Heb if veranderd in als en van alles geprobeerd.

Dit is trouwens de reden waarom ik het niet handmatoig wil invoeren. Ik snap er al niks van en als ik een fout maak dan zal ik ook niet weten wat ik fout heb gedaan om het te verbeteren
pi_110228284
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:48 schreef qwerty-nl het volgende:
Ik heb trouwens die formule getikt (geknipt geplakt) in excel maar hij doet het niet. Heb if veranderd in als en van alles geprobeerd.

Dit is trouwens de reden waarom ik het niet handmatoig wil invoeren. Ik snap er al niks van en als ik een fout maak dan zal ik ook niet weten wat ik fout heb gedaan om het te verbeteren
Je zal je handen toch vuil moeten maken, niet alles kan met de knoppen.
De komma's had je moeten vervangen door puntkomma's.

=ALS(D4>3;ALS(D4>7;"Uitstekend"; "Ouders bellen"); "Maatregelen")

Dat moet werken.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_110228365
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:43 schreef Nero22 het volgende:

[..]

Ik wil net mijn post aanpassen, ghehe.
Ik heb de kolommen Datum*, Af/bij*, Bedrag*, Mutatie (positief of negatief bedrag), Saldo voor mutatie, Saldo na mutatie. Ik heb de grafiek nu gemaakt met de kolom Saldo na mutatie.

Volgens mij is het ook helemaal niet zo moeilijk om dit voor elkaar te krijgen, maar ik mis even het inzicht. :P

* Geïmporteerd uit het overzicht van ING
Saldo na mutatie op de y-as en data op de x-as?
Dan moet je alleen data invullen waarop niks gebeurt, en die het laatste saldo meegeven.
(ik heb verder geen idee hoe rekeningoverzichten van de ING er uit zien)
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_110235896
quote:
7s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:52 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Je zal je handen toch vuil moeten maken, niet alles kan met de knoppen.
De komma's had je moeten vervangen door puntkomma's.

=ALS(D4>3;ALS(D4>7;"Uitstekend"; "Ouders bellen"); "Maatregelen")

Dat moet werken.
Aah dankje! Ik begin trouwens de formule onder de knie te krijgen. Iedereen echt bedankt !!!! Ook degenen die me niet begrepen
pi_110236618
quote:
99s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:12 schreef Bart het volgende:

[..]

Relax :').
Het is gewoon een standaard staafdiagram. Reken de gemiddelden van je enquete uit en laat die waardes in een grafiek weergeven.
http://office.microsoft.c(...)187.aspx#BMbarcharts
maar hoe krijg je hem dan aan beide kanten ???
pi_110238797
Jullie zouden me serieus heel erg helpen met het volgende:



In bovenstaande afbeelding zien jullie in de 3e kolom tussen de nullen door 'sell' en 'buy' staan. Ik wil in plaats van de nullen, bijvoorbeeld in iedere cel 'sell' krijgen totdat er een 'buy' komt. Uiteraard geldt vervolgens voor 'buy' hetzelfde. Hoe krijg ik dat in godsnaam voor elkaar? Ik ben al de hele middag aan het kloten en heb het idee dat ik iets heel erg over het hoofd zie.

Heel belangrijk: Het moet via een formule kunnen, dus niet knippen en plakken enz. Ik moet dit straks doen voor miljoenen kolommen, dus dan is handmatig aan de gang gaan niet zo handig :) Een goeie VBA-code is ook altijd welkom.

Alvast bedankt!

[ Bericht 12% gewijzigd door Burnie88 op 12-04-2012 17:49:42 ]
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_110242544
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 17:36 schreef Burnie88 het volgende:
Jullie zouden me serieus heel erg helpen met het volgende:

[ afbeelding ]

In bovenstaande afbeelding zien jullie in de 3e kolom tussen de nullen door 'sell' en 'buy' staan. Ik wil in plaats van de nullen, bijvoorbeeld in iedere cel 'sell' krijgen totdat er een 'buy' komt. Uiteraard geldt vervolgens voor 'buy' hetzelfde. Hoe krijg ik dat in godsnaam voor elkaar? Ik ben al de hele middag aan het kloten en heb het idee dat ik iets heel erg over het hoofd zie.

Heel belangrijk: Het moet via een formule kunnen, dus niet knippen en plakken enz. Ik moet dit straks doen voor miljoenen kolommen, dus dan is handmatig aan de gang gaan niet zo handig :) Een goeie VBA-code is ook altijd welkom.

Alvast bedankt!
Dat probleem heb ik dus ook...
It's funny
But not ha-ha funny.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 12 april 2012 @ 19:27:25 #228
862 Arcee
Look closer
pi_110242905
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 17:36 schreef Burnie88 het volgende:
Jullie zouden me serieus heel erg helpen met het volgende:

[ afbeelding ]

In bovenstaande afbeelding zien jullie in de 3e kolom tussen de nullen door 'sell' en 'buy' staan. Ik wil in plaats van de nullen, bijvoorbeeld in iedere cel 'sell' krijgen totdat er een 'buy' komt. Uiteraard geldt vervolgens voor 'buy' hetzelfde. Hoe krijg ik dat in godsnaam voor elkaar? Ik ben al de hele middag aan het kloten en heb het idee dat ik iets heel erg over het hoofd zie.

Heel belangrijk: Het moet via een formule kunnen, dus niet knippen en plakken enz. Ik moet dit straks doen voor miljoenen kolommen, dus dan is handmatig aan de gang gaan niet zo handig :) Een goeie VBA-code is ook altijd welkom.

Alvast bedankt!
Mag het in de 4e kolom?

Dan kan het met deze formule en begin je naast de eerste 'sell'.

1=IF(C4=0, D3, C4)

En die formule kopieer je dan helemaal naar beneden, zo lang als er rijen zijn. Dat kan heel makkelijk door te dubbelklikken op het vierkantje rechtsonder in de cel waar je de formule in hebt gezet.

In dit voorbeeld staat de eerste 'sell' in C4, maar dat kan bij jou een andere cel zijn. De eerste formule staat dan in D4.
pi_110245625
Laat ook maar. Frustratie alom :')

[ Bericht 5% gewijzigd door Nero22 op 12-04-2012 21:05:48 ]
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_110248753
Heb vandaag van mijn vriend het boek Excel voor dummies gekregen :



Nu heb ik alleen nog geen Excel in huis. Binnenkort hoop ik met reintegratie traject een Excel cursus te krijgen, maar ik wil er in begin wel makkelijk doorheen fietsen en snel te kunnen storten op de wat complexere dingen. De basis wil ik alvast leggen voordat ik met cursus begin.

Vraag, heb ik voldoende aan de trial versie van Excel of anders, heeft iemand uit regio Utrecht voor mij nog een exemplaar van 2007 of 2010 op een glanzend schijfje ?
pi_110260546
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 19:27 schreef Arcee het volgende:

[..]

Mag het in de 4e kolom?

Dan kan het met deze formule en begin je naast de eerste 'sell'.
[ code verwijderd ]

En die formule kopieer je dan helemaal naar beneden, zo lang als er rijen zijn. Dat kan heel makkelijk door te dubbelklikken op het vierkantje rechtsonder in de cel waar je de formule in hebt gezet.

In dit voorbeeld staat de eerste 'sell' in C4, maar dat kan bij jou een andere cel zijn. De eerste formule staat dan in D4.
Je bent mijn held van de dag! Het werkt prima zo... Dat ik hier gewoon een hele dag mee bezig ben geweest voor zo'n lullige formule :')
's Avonds een man, overdags rustig an
pi_110263804
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 21:02 schreef Meike26 het volgende:
Heb vandaag van mijn vriend het boek Excel voor dummies gekregen :

[ afbeelding ]

Nu heb ik alleen nog geen Excel in huis. Binnenkort hoop ik met reintegratie traject een Excel cursus te krijgen, maar ik wil er in begin wel makkelijk doorheen fietsen en snel te kunnen storten op de wat complexere dingen. De basis wil ik alvast leggen voordat ik met cursus begin.

Vraag, heb ik voldoende aan de trial versie van Excel of anders, heeft iemand uit regio Utrecht voor mij nog een exemplaar van 2007 of 2010 op een glanzend schijfje ?
Good for you, alvast veel succes gewenst!
Trial moet afdoende zijn voor de basis die in zo'n boek wordt doorlopen. Je kan hem ook 'kopen' op Internet natuurlijk.
pi_110265395
Dank,

Dan ga ik zo de "probeer-maar-uit-en-klooi-maar-aan" versie downloaden :D

Zal tussendoor wellicht updateje plaatsen hoe het met lesstof gaat en omzetten in de parktijk , het boek heet niet voor niets "... voor Dummies" :)
pi_110273814
Heb de Trial gedownload, maar set-up vraagt toch om productcode :? }:|
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:20:21 #235
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110274308
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:08 schreef Meike26 het volgende:
Heb de Trial gedownload, maar set-up vraagt toch om productcode :? }:|
Met die code kan je em unlocken naar een volledige versie geloof ik..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_110274476
Mwah, ik zag het al, bij het opnieuw downloaden staat er bij de knop : Nu downloaden een productcode boven, heb dus te snel geklikt net en product code niet opgeschreven :@

< Dummie :D
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:59:41 #237
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110275909
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:24 schreef Meike26 het volgende:
Mwah, ik zag het al, bij het opnieuw downloaden staat er bij de knop : Nu downloaden een productcode boven, heb dus te snel geklikt net en product code niet opgeschreven :@

< Dummie :D
Dat boek past wel bij je ja ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_110276017
:6
  vrijdag 13 april 2012 @ 14:11:12 #239
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110276380
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 14:02 schreef Meike26 het volgende:
:6
:*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_110280745
Gaat aardig vlot hierzo !!

Heb nu wat opdrachtjes uit het dummie-boek voltooid en eerste les van geneste functies ook achter de kiezen :Y)
pi_110472569
Is er een manier om verwijzingen naar andere cellen intact te houden als er wordt gesorteerd op alfabet o.i.d.?

Voorbeeld:

Sheet 1:
A1: Piet
A2: Klaas
A3: Jan

Sheet 2:
A1: ='Sheet 1'!A1

Nu zou A1 op Sheet 2 dus Piet zijn. Maar wanneer ik Sheet 1 ga sorteren op alfabet, wordt A1 dus Jan en verandert A1 op Sheet 2 ook in Jan, maar dat wil ik niet! Ik wil dat A1 op Sheet 2 dan Piet blijft.

Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken? Via Google kwam ik erachter dat er meerdere mensen zijn die dit opgelost willen hebben, maar echt een duidelijke oplossing kwam ik niet tegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Saekerhett op 18-04-2012 09:17:47 ]
pi_110476390
indirect
  woensdag 18 april 2012 @ 12:02:09 #243
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_110478240
Nee, verticaal.zoeken
  woensdag 18 april 2012 @ 16:08:05 #244
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_110489533
Ik heb een probleempje met de zoeken en vervangen-functie in Excel.

Tekst kan ik moeiteloos vervangen, maar het vervangen van alle vraagtekens met een stukje tekst lukt niet. Als ik het probeer worden álle tekens (i.p.v. de vraagtekens) vervangen door het stukje tekst. Waar ligt dit aan?

Edit: Hm, al vrij snel opgelost. Er moet een ~ voor staan..
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
pi_110490066
? is denk ik wildcard en die overrule je dus met ~
Netjes!
pi_110545963
Waarom kopieer je dan niet de waarden van sheet1 naar sheet2 als je hem niet dynamisch wilt hebben?

Mocht je een goede reden hebben en dit niet willen dan in vlookup:

Sheet1:
Nummering toevoegen in kolom A (1tm ...)

Sheet2:
Nummering toevoegen in kolom A (1tm ...)
in cel B1: =VLOOKUP(A1;Sheet1!$A$1:$B$1000;2;FALSE)
pi_110556056
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 21:02 schreef Meike26 het volgende:
Heb vandaag van mijn vriend het boek Excel voor dummies gekregen :

[ afbeelding ]

Nu heb ik alleen nog geen Excel in huis. Binnenkort hoop ik met reintegratie traject een Excel cursus te krijgen, maar ik wil er in begin wel makkelijk doorheen fietsen en snel te kunnen storten op de wat complexere dingen. De basis wil ik alvast leggen voordat ik met cursus begin.

Vraag, heb ik voldoende aan de trial versie van Excel of anders, heeft iemand uit regio Utrecht voor mij nog een exemplaar van 2007 of 2010 op een glanzend schijfje ?
Ik denk wel dat je met een trial van 60 dagen uit de voeten kunt. Let wel op of je de juiste versie en taal installeert die bij je boek past. Ik kan geen info vinden over de beperkingen van de trial dus ga er van uit dat die er niet zijn.
Welkom in de wondere wereld van excel ^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110556071
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 16:18 schreef DaFan het volgende:
? is denk ik wildcard en die overrule je dus met ~
Netjes!
was ook nieuw voor mij ^O^
Dit werkt ook met ~*
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110557681
Ik heb cellen met een voorwaardelijke opmaak (formule):

=$m$140=1

Die voorwaardelijke opmaak kopieer ik naar andere cellen, maar de formule moet telkens aangepast worden. Is daar een handige manier voor (zoals bijvoorbeeld ctrl + t bij formules)? Nu moet ik tekens per cel de verwijzing aanpassen. Ik werk met office 2003.
Aldus.
pi_110558564
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 april 2012 14:28 schreef Z het volgende:
Ik heb cellen met een voorwaardelijke opmaak (formule):

=$m$140=1

Die voorwaardelijke opmaak kopieer ik naar andere cellen, maar de formule moet telkens aangepast worden. Is daar een handige manier voor (zoals bijvoorbeeld ctrl + t bij formules)? Nu moet ik tekens per cel de verwijzing aanpassen. Ik werk met office 2003.
Je kan met voorwaardelijke opmaak gewoon met multiselect verwijzen naar 1 cel, klaar ben je.
pi_110558776
Ook als ik onderstaande wil?
A B
=$M$140=1 =$P$140=1
=$M$141=1 =$P$140=1
=$M$142=1 =$P$140=1
=$M$143=1 =$P$140=1

Als ik A1 t/m A4 selecteer en de opmaak kopieer en plak in B1 t/m B4 maakt hij er niet automatisch P van in kolom B (het blijft een M).
Aldus.
pi_110559512
nevermind
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110559643
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 april 2012 15:33 schreef Z het volgende:
Ook als ik onderstaande wil?
A B
=$M$140=1 =$P$140=1
=$M$141=1 =$P$140=1
=$M$142=1 =$P$140=1
=$M$143=1 =$P$140=1

Als ik A1 t/m A4 selecteer en de opmaak kopieer en plak in B1 t/m B4 maakt hij er niet automatisch P van in kolom B (het blijft een M).
Wat doen die dollartekens daar dan ook? Weet je wat die doen?
Haal ze weg en je probleem is opgelost.
pi_110560265
Ja, nou je het zegt.
Aldus.
pi_110642022
Ik ben er al een poosje mee aan het prutsen, maar ik kom er niet uit. Ik heb in een excelbestand drie rijen:
namen (rij A) emailadres (rij B) variabel (rij C).

Ik wil graag de heel rij namen (38 namen) exact dezelfde mail sturen, echter wat anders moet is de aanhef en de bijbehorende variabel (uit rij C). Iedereen moet als aanhef ontvangen "Beste [naam]" en in een bepaalde zin de bijbehorende variabel.

Weet iemand hoe ik dit eenvoudig kan doen? In excel kan ik de functie nergens vinden en in outlook kan er helemaal niets over vinden.
pi_110642553
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 19:05 schreef Greatmarked het volgende:
Ik ben er al een poosje mee aan het prutsen, maar ik kom er niet uit. Ik heb in een excelbestand drie rijen:
namen (rij A) emailadres (rij B) variabel (rij C).

Ik wil graag de heel rij namen (38 namen) exact dezelfde mail sturen, echter wat anders moet is de aanhef en de bijbehorende variabel (uit rij C). Iedereen moet als aanhef ontvangen "Beste [naam]" en in een bepaalde zin de bijbehorende variabel.

Weet iemand hoe ik dit eenvoudig kan doen? In excel kan ik de functie nergens vinden en in outlook kan er helemaal niets over vinden.
http://www.rondebruin.nl/sendmail.htm
pi_110663927
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 19:05 schreef Greatmarked het volgende:
Ik ben er al een poosje mee aan het prutsen, maar ik kom er niet uit. Ik heb in een excelbestand drie rijen:
namen (rij A) emailadres (rij B) variabel (rij C).

Ik wil graag de heel rij namen (38 namen) exact dezelfde mail sturen, echter wat anders moet is de aanhef en de bijbehorende variabel (uit rij C). Iedereen moet als aanhef ontvangen "Beste [naam]" en in een bepaalde zin de bijbehorende variabel.

Weet iemand hoe ik dit eenvoudig kan doen? In excel kan ik de functie nergens vinden en in outlook kan er helemaal niets over vinden.
Ter info: A/B/C zijn kolommen (verticaal ofwel van boven naar beneden) en 1,2,3 zijn de rijen (horizontaal ofwel van links naar rechts).
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110667383
Hallo,

Ik maak hier op het werk gebruik van excel 2003 Nederlands. Nu wil ik een staafdiagram maken waarin het minimum, gemiddelde en maximum overzichtelijk wordt weergegeven in 1 staaf. Maar ik loop vast, ik kom niet verder dan dat alles bij elkaar wordt opgeteld.
Dus bijv. mimimum is 3, gemiddelde is 5 en maximum is 8 dan krijg ik een staaf die tot 16 gaat, terwijl ik juist overzichtelijk wil krijgen dat 5 het gemiddelde is met een maximum van 8 en minimum van 3. Dus een staaf met 3 kleuren, die in dit geval tot 8 zal gaan.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar ga krijgen?
Alvast bedankt!
  maandag 23 april 2012 @ 11:31:14 #259
28946 mirelia
Neehee ik ben geen vrouw!!
pi_110667592
een klant van mij heeft een .SHS bestand. Nu heeft hij Office 2010 en kan hij het niet meer openen.
Ik kan het met 2003 wel openen maar niet meer opslaan in xls. Is er een makkelijke manier dit te doen?
Shuffle up and deal!!!
pi_110668699
Als het een office 2003 scrapfile is kun je die idd niet in Office 2010 openen.
Wat je klant moet proberen is een niet gemaximaliseerde excel openen met een nieuw bestand en dan de scrap-file daarin slepen.

http://support.microsoft.com/kb/138275
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110668730
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 11:24 schreef ElYefe het volgende:
Hallo,

Ik maak hier op het werk gebruik van excel 2003 Nederlands. Nu wil ik een staafdiagram maken waarin het minimum, gemiddelde en maximum overzichtelijk wordt weergegeven in 1 staaf. Maar ik loop vast, ik kom niet verder dan dat alles bij elkaar wordt opgeteld.
Dus bijv. mimimum is 3, gemiddelde is 5 en maximum is 8 dan krijg ik een staaf die tot 16 gaat, terwijl ik juist overzichtelijk wil krijgen dat 5 het gemiddelde is met een maximum van 8 en minimum van 3. Dus een staaf met 3 kleuren, die in dit geval tot 8 zal gaan.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar ga krijgen?
Alvast bedankt!
Staafdiagram met error bars. Moet je allen het verschil tussen max en gem en min en gem uitrekenen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110671602
quote:
3s.gif Op maandag 23 april 2012 12:04 schreef Deetch het volgende:

[..]

Staafdiagram met error bars. Moet je allen het verschil tussen max en gem en min en gem uitrekenen.
Oke, ik heb geen bijzondere kennis van excel. Het gemiddelde, minimum en maximum kan ik nog wel uitrekenen. Maar error bars zijn mij nog niet geheel duidelijk. Hoe voeg ik in 2003 een staafdiagram toe met error bars? Mijn uiteindelijk resultaat moet zijn zoals onderstaande afbeelding.

http://img585.imageshack.us/img585/8241/voorbeeldg.jpg (copy/paste deze link)
pi_110674835
om je voorbeeld te krijgen doe je het volgende;

Deze data heb je al:
A1:A6 gemiddeld, maandag, dinsdag etc
B1:B6 minimale waarde
C1:C6 gem waarde
D1:D6 minimale waarde

Deze nieuwe kolommen maak je:
E1:E6 minimum waarde (=B1)
F1:F6 verschil tov gemiddeld (=c1-b1)
G1:G6 verschil tov maximum (=d1-c1)

vervolgens een staafdiagraam maken met de data van A1:A6, E1:G6
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110676649
Dank je, zo heb ik inderdaad de juiste hoogte van de diagram.
Echter als ik nu de waarde in de staafdiagram zal willen zoals in mijn voorbeeld, dan krijg ik als maximum niet het maximum als waarde, maar het maximum - gemiddelde.

Maar dit is voor nu al voldoende, dank je!
pi_110676823
Beste allemaal, vraag je over het volgende (excel 2003 NL).

Ik heb nu een aantal.als functie: aantal.als (C1:BF1;"D"). Dus nu zoekt hij in de regel van cel C1 t/m BF1 voor de letter D.

Maar nu wil ik cellen E1 t/m G1 uitsluiten van de telling. Hoe doe ik dat, zonder alle cellen individueel neer te zetten in de formule? Kan ik een simpel min-teken achter de formule neerzetten?
pi_110680811
Dan trek je toch AANTAL.ALS(E1:G1,"D") ervan af :P
  maandag 23 april 2012 @ 17:03:47 #267
373015 Erkannn
IkBenZoVrolijk
pi_110680880
woei Excel :D
"Gravitation is not responsible for people falling in love."
pi_110687386
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:32 schreef Freak188 het volgende:
Beste allemaal, vraag je over het volgende (excel 2003 NL).

Ik heb nu een aantal.als functie: aantal.als (C1:BF1;"D"). Dus nu zoekt hij in de regel van cel C1 t/m BF1 voor de letter D.

Maar nu wil ik cellen E1 t/m G1 uitsluiten van de telling. Hoe doe ik dat, zonder alle cellen individueel neer te zetten in de formule? Kan ik een simpel min-teken achter de formule neerzetten?
je kunt de gewenste range een naam geven en dan een sumif van die naam doen.
Selecteer C1:D1 en H1:BF1 en geef deze een naam (bijv Deetch)
vervolgens doe je aantal.als(Deetch;"D")

Wat Dafan doet kan natuurlijk ook.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110687411
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 17:03 schreef Erkannn het volgende:
woei Excel :D
}:| inderdaad, over Excel worden geen grappen gemaakt dat is allemaal uiterst serieus.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110745537
quote:
Bepaal bij welke hoogte van de complementaire kosten de nette contante waarde van één bus precies nul is (in Excel).
Iemand enig idee hoe ik dit kan uitrekenen in excel?
pi_110748960
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 22:19 schreef Dimachaerus het volgende:

[..]

Iemand enig idee hoe ik dit kan uitrekenen in excel?
Met de solver functie :P
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_110751009
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 22:19 schreef Dimachaerus het volgende:

[..]

Iemand enig idee hoe ik dit kan uitrekenen in excel?
Moet je wel wat extra info geven
  woensdag 25 april 2012 @ 08:47:09 #273
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110756830
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 22:19 schreef Dimachaerus het volgende:

[..]

Iemand enig idee hoe ik dit kan uitrekenen in excel?
Het lijkt er op alsof dit een opdracht is voor een studie. Heb je de berekeningen niet van te voren moeten leren in de les/college?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 25 april 2012 @ 08:51:28 #274
373015 Erkannn
IkBenZoVrolijk
pi_110756913
quote:
3s.gif Op maandag 23 april 2012 19:37 schreef Deetch het volgende:

[..]

}:| inderdaad, over Excel worden geen grappen gemaakt dat is allemaal uiterst serieus.
Ik maak ook geen grappen, ik zal kijken of ik mijn hulp ter beschikking kan stellen hier. Ik kan namelijk toveren met Excel :P
"Gravitation is not responsible for people falling in love."
pi_110757109
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 08:51 schreef Erkannn het volgende:

[..]

Ik maak ook geen grappen, ik zal kijken of ik mijn hulp ter beschikking kan stellen hier. Ik kan namelijk toveren met Excel :P
welkom dan ^O^

anders ook hoor, wij helpen graag iedereen die hulp nodig heeft
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 25 april 2012 @ 09:06:15 #276
373015 Erkannn
IkBenZoVrolijk
pi_110757178
quote:
3s.gif Op woensdag 25 april 2012 09:03 schreef Deetch het volgende:

[..]

welkom dan ^O^

anders ook hoor, wij helpen graag iedereen die hulp nodig heeft
Dank je :)
"Gravitation is not responsible for people falling in love."
pi_110767172
Vraagstuk:
quote:
Een van den grootste onzekerheden waar Uit Den Bogt me geconfronteerd wordt bij het beslissen over de aanschaf van de bussen betreft de brandstofkosten. De complementaire kosten van een bus bestaan voor een groot gedeelte uit brandstofkosten.

Bepaal bij welke hoogte van de complementaire kosten de NCW van één bus precies nul is (in Excel).
Hierbij wat extra gegevens.

quote:
*Cashflows zijn de contante ontvangsten en uitgaven.
*Contante waarde van de cashflows zijn de huidige waarde (tijdstip 0) van de toekomstige cashflows.
*Netto contante waarde is het verschil tussen het contante bedrag van de verwachte opbrengsten (cashflows) van een investeringsproject en het opgerente bedrag van de investeringen. (NCW= CW cashflows - investeringsbedrag)
Ik weet dat ik hiervoor de functie "goal seek" kan gebruiken maar weet niet hoe.

Screenshots van sheets:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Met de interne rentevoet wordt het percentage bepaald waarmee we de cashflows contant moeten maken om een netto contante waarde van nul te krijgen.
Maar als ik een X bedrag complementaire kosten zoek, kan ik de IRR niet berekenen omdat ik de cashflow niet weet.

Als ik de IRR toepas op de volgende cashflows:

quote:
-400000 (aanschafprijs)
¤ 348.458 (ontvangsten bus)
¤ 348.458
¤ 348.458
¤ 150.000 (restwaarde)
Kom ik uit op een percentage van 73%.

Kan ik de complementaire kosten (cashflow) contant maken met die 73% en daarvan de investeringsbedrag (400k) aftrekken, om op NCW=0 uit te komen?. Maar ik kan dit toch niet contant maken omdat ik niet weet op welk tijdstip ik zit op dat moment?

Hoe hoog moeten de complementaire kosten moeten zijn voor ncw=0?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2012 14:23:13 ]
pi_110767313
selecteer de cel met NCW. goalseek naar waarde van 0 en geef aan dat de waarde van complementaire kosten de variabele is.
je moet er wel voor zorgen dat de NCW (via via) met formules is gekoppeld aan de complementaire kosten anders komt goalseek er niet uit.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110767743
Tabel excl. de restwaarde
quote:
=Tabel12[[#Deze rij];[Cashflow]]*($B$1^-1)
=Tabel12[[#Deze rij];[Cashflow]]*($B$1^-2)
=Tabel12[[#Deze rij];[Cashflow]]*($B$1^-3)
=SUBTOTAAL(109;[CW Cashflow])-$B$2
De NCW heb ik zo berekend.

De complementaire kosten is toch de onbekende? Deze kan ik dan toch niet koppelen?

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2012 14:38:39 ]
  woensdag 25 april 2012 @ 14:46:00 #280
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110768078
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 14:22 schreef Dimachaerus het volgende:
Vraagstuk:

[..]

Hierbij wat extra gegevens.

[..]

Ik weet dat ik hiervoor de functie "goal seek" kan gebruiken maar weet niet hoe.

Screenshots van sheets:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]

Maar als ik een X bedrag complementaire kosten zoek, kan ik de IRR niet berekenen omdat ik de cashflow niet weet.

Als ik de IRR toepas op de volgende cashflows:

[..]

Kom ik uit op een percentage van 73%.

Kan ik de complementaire kosten (cashflow) contant maken met die 73% en daarvan de investeringsbedrag (400k) aftrekken, om op NCW=0 uit te komen?. Maar ik kan dit toch niet contant maken omdat ik niet weet op welk tijdstip ik zit op dat moment?

Hoe hoog moeten de complementaire kosten moeten zijn voor ncw=0?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Interessante cijfers! Alles is je zo aangedragen of heb je dingen zelf verzonnen/berekend?
Ze zijn namelijk niet reeël.. Kosten per km zijn veel te hoog en kilometers op jaarbasis ook. Maar dat weet ik dan weer omdat ik in de business zit :P Zie sig ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_110768129
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 14:46 schreef qu63 het volgende:

[..]

Interessante cijfers! Alles is je zo aangedragen of heb je dingen zelf verzonnen/berekend?
Ze zijn namelijk niet reeël.. Kosten per km zijn veel te hoog en kilometers op jaarbasis ook. Maar dat weet ik dan weer omdat ik in de business zit :P Zie sig ;)
De gegevens in de eerste tabel in de eerste foto zijn zo aangedragen. Vandaaruit de eco. levensduur en de rest berekend.

Edit: Sig te laat gelezen ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-04-2012 14:49:25 ]
  woensdag 25 april 2012 @ 14:56:58 #282
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110768464
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 14:47 schreef Dimachaerus het volgende:

[..]

De gegevens in de eerste tabel in de eerste foto zijn zo aangedragen. Vandaaruit de eco. levensduur en de rest berekend.

Edit: Sig te laat gelezen ;)
Dan zeg ik niets meer ;) Je antwoord zal kloppen op basis van je input, alleen die input is dus niet reëel :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_110803533
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 14:36 schreef Dimachaerus het volgende:
Tabel excl. de restwaarde

[..]

De NCW heb ik zo berekend.

De complementaire kosten is toch de onbekende? Deze kan ik dan toch niet koppelen?

je verwijst toch via via in je formules voor de NCW naar een cel waarin je complementaire kosten staan?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110811998
quote:
3s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:53 schreef Deetch het volgende:

[..]

je verwijst toch via via in je formules voor de NCW naar een cel waarin je complementaire kosten staan?
Ik verwijs de formule NCW naar de totale contanten (verschil opbrengst; kosten) die ik ontvang per jaar.

Deze cashflows heb ik teruggerent met een rendementseis van 10%. En hiervan de investeringsbedrag (400k) van afgetrokken om NCW te bepalen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2012 13:33:33 ]
  vrijdag 27 april 2012 @ 13:58:23 #285
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_110860660
Ik heb een grafiek met daarin 2 reeksen. 1 lijngrafiek en 1 staafdiagram. Nu loopt de lijn over de staven, maar ik wil die lijn eigenlijk op de achtergrond hebben (de staven moeten voorop). Kan dat?
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  vrijdag 27 april 2012 @ 15:50:13 #286
373015 Erkannn
IkBenZoVrolijk
pi_110864870
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 13:58 schreef yozd het volgende:
Ik heb een grafiek met daarin 2 reeksen. 1 lijngrafiek en 1 staafdiagram. Nu loopt de lijn over de staven, maar ik wil die lijn eigenlijk op de achtergrond hebben (de staven moeten voorop). Kan dat?
Dat kan zeker. Je hebt twee mogelijkheden. Eerste is makkelijk, tweede is moeilijk

1. Twee aparte charts aanmaken, één als staafdiagram en de ander als lijngrafiek. één van de twee maak je vervolgens helemaal onzichtbaar op de lijn of bar na natuurlijk. Vervolgens sleep je de "onzichtbare" grafiek of diagram over de andere grafiek of diagram. Hopelijk snap je wat ik bedoel :)

2. Scatter grafiek, enough said :P neee...geintje, met scatter kun je gewoon echt alles. Al bouw je een auto in 3d in scatter, de mogelijkheden zijn immens! Alleen vergt wel veel tijd en je moet goed zijn in rekenen :P Ik maak bijvoorbeeld mijn speed-o meter grafieken in scatter :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Erkannn op 27-04-2012 16:55:04 ]
"Gravitation is not responsible for people falling in love."
  vrijdag 27 april 2012 @ 15:58:32 #287
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110865253
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:50 schreef Erkannn het volgende:
2. Scatter grafiek, enough said :P neee...geintje, met scatter kun je gewoon echt alles. Al bouw je een auto in 3d in scatter, de mogelijkheden zijn immens! Alleen vergt wel veel tijd en je moet goed zijn in rekenen :P Ik maak bijvoorbeeld mijn speed-o meter grafieken in scatter :D
Heb je een voorbeeld/screenshot daar van?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 27 april 2012 @ 16:14:12 #288
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_110865870
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:50 schreef Erkannn het volgende:

[..]

Dan kan zeker. Je hebt twee mogelijkheden. Eerste is makkelijk, tweede is moeilijk

1. Twee aparte charts aanmaken, één als staafdiagram en de ander als lijngrafiek. één van de twee maak je vervolgens helemaal onzichtbaar op de lijn of bar na natuurlijk. Vervolgens sleep je de "onzichtbare" grafiek of diagram over de andere grafiek of diagram. Hopelijk snap je wat ik bedoel :)

2. Scatter grafiek, enough said :P neee...geintje, met scatter kun je gewoon echt alles. Al bouw je een auto in 3d in scatter, de mogelijkheden zijn immens! Alleen vergt wel veel tijd en je moet goed zijn in rekenen :P Ik maak bijvoorbeeld mijn speed-o meter grafieken in scatter :D
Hartstikke bedankt, het is gelukt! (met manier 1 uiteraard... :) )
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  vrijdag 27 april 2012 @ 16:53:44 #289
373015 Erkannn
IkBenZoVrolijk
pi_110867577
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 15:58 schreef qu63 het volgende:

[..]

Heb je een voorbeeld/screenshot daar van?
Van mn speedometer?
"Gravitation is not responsible for people falling in love."
  vrijdag 27 april 2012 @ 16:56:01 #290
373015 Erkannn
IkBenZoVrolijk
pi_110867691
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 16:14 schreef yozd het volgende:

[..]

Hartstikke bedankt, het is gelukt! (met manier 1 uiteraard... :) )
Graag gedaan. Ben blij dat het is gelukt :)

Heb je ze trouwens ook gegroepeerd? Dat is makkelijk als je het eventueel wilt verplaatsen later.

[ Bericht 7% gewijzigd door Erkannn op 27-04-2012 17:20:24 ]
"Gravitation is not responsible for people falling in love."
  vrijdag 27 april 2012 @ 17:03:14 #291
373015 Erkannn
IkBenZoVrolijk
pi_110867998
Dit is volledig in scatter gemaakt (eigenlijk alles wat zwart is, dus incl cijfers) zoals je aan al die berekeningen kan zien (Sorry dat de 25 niet goed staat, kom er nu pas achter dat de macro voor dat gedeelte uitstaat, zie security warning :)):


Deze zijn deels in scatter gemaakt icm met meerdere charts door elkaar heen:


[ Bericht 2% gewijzigd door Erkannn op 27-04-2012 17:22:10 ]
"Gravitation is not responsible for people falling in love."
  vrijdag 27 april 2012 @ 17:43:39 #292
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110869517
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:03 schreef Erkannn het volgende:
Dit is volledig in scatter gemaakt (eigenlijk alles wat zwart is, dus incl cijfers) zoals je aan al die berekeningen kan zien (Sorry dat de 25 niet goed staat, kom er nu pas achter dat de macro voor dat gedeelte uitstaat, zie security warning :)):
[ afbeelding ]

Deze zijn deels in scatter gemaakt icm met meerdere charts door elkaar heen:
[ afbeelding ]
Cool!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 27 april 2012 @ 17:55:57 #293
373015 Erkannn
IkBenZoVrolijk
pi_110869915
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 17:43 schreef qu63 het volgende:

[..]

Cool!
Thnx.

Check excelunusual.com maar eens, je kunt echt freaky dingen doen met excel :P vooral met die scatter grafiek :)
"Gravitation is not responsible for people falling in love."
pi_110879945
Hai,

Ik heb een spreadsheet met een kolom met daarin "man" of "vrouw" (eigenlijk andere teksten, maar dat doet er voor de oplossing niet toe, denk ik) en ik wil in een andere kolom deze teksten omzetten in getallen zeg maar, dus een 1 in cel B1 als cel A1 "man" zegt en een 0 in B2 als A2 "vrouw" zegt, etc.

Kan dat?
pi_110883506
Zet in B1:

=ALS(A1 = "man";1;0)

(Of eventueel de IF-functie als je een engelse versie van Excel hebt)
  zaterdag 28 april 2012 @ 00:17:59 #296
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_110886584
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 23:11 schreef actuarisje het volgende:
Zet in B1:

=ALS(A1 = "man";1;0)

(Of eventueel de IF-functie als je een engelse versie van Excel hebt)
Ik zou dan gaan voor
=ALS(A1="man";1;ALS(A1="vrouw";0;"Sukkel! Je hebt een fout gemaakt!"))..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_110912760
Dank!

(Ik had al wat geklooid met de 'IF'-functie maar zonder het ;1;0 en dan krijg je 'FALSE' of 'TRUE' wat me in dit geval niet veel verder helpt. :P)
pi_110988340
coole website die excelunusual. Ik heb zelf al een poosje een excelsheet met allemaal thermometer grafieken, ook leuk voor managementplaatjes.

[ Bericht 16% gewijzigd door Deetch op 01-05-2012 10:31:32 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110988350
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 22:21 schreef UbiDubiumIbiLibertas het volgende:
Dank!

(Ik had al wat geklooid met de 'IF'-functie maar zonder het ;1;0 en dan krijg je 'FALSE' of 'TRUE' wat me in dit geval niet veel verder helpt. :P)
in principe zijn true en false ook gewoon 1 en 0. Doe maar eens =1*B1 waarbij in B1 TRUE of FALSE staat. Dit trucje wordt ook gebruikt in hele gave sumproduct functies.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110988511
om te voorkomen dat iemand een weesvraag stelt prak ik dit topic even vol.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110988518
en tevens verkapte postopkrikpost
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_110988542
:D !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')