abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108902556
Je zei eerder dat je deeg maakt met een keukenmachine. Lijkt me niet echt goed om een goed deeg te krijgen.
Deeg hoort als het goed is niet meer erg te plakken. Ook hoort het niet nat aan te voelen. Dit kunnen tekenen zijn dat je deeg niet goed gekneed is.

Ook wat je nu zegt dat het deeg luchtig hoort te zijn kan een teken zijn dat je deeg niet goed gekneed is. Want ook als je deeg goed gekneed is en warm en soepel aanvoelt dat is ook goed voor het rijsproces.
pi_108902772
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 13:31 schreef Revje1 het volgende:
Je zei eerder dat je deeg maakt met een keukenmachine. Lijkt me niet echt goed om een goed deeg te krijgen.
Deeg hoort als het goed is niet meer erg te plakken. Ook hoort het niet nat aan te voelen. Dit kunnen tekenen zijn dat je deeg niet goed gekneed is.

Ook wat je nu zegt dat het deeg luchtig hoort te zijn kan een teken zijn dat je deeg niet goed gekneed is. Want ook als je deeg goed gekneed is en warm en soepel aanvoelt dat is ook goed voor het rijsproces.
ik heb 1x keukenmachine gebruikt. voor de rest altijd met hand gedaan. machine was toen nieuw, dus ik dacht ff uitproberen.

Ik zal proberen iets meer water toe te voegen en iets meer gist te gebruiken. Wat moet temperatuur van water +/- zijn? Ik heb een thermometer gekocht ultieme watertemperatuur te krijgen voor kneden :P

Ik bedoel met "het is niet luchtig", na het afbakken en niet het deeg zelf.
Het broodje is dan gewoon 100% brood zonder lucht ertussen, dus 1 hap erin en je mond zit vol met brood.
Normaal hoort het toch lekker luchtig te zijn?
pi_108903128
Uhmm lauw water. Als je deeg na het kneden 26/27 graden is dan is de temperatuur perfect.

Als je deeg niet goed is dan zal het ook niet luchtig worden in de oven. Een goed gekneed deeg heb je daar in de oven geen last van. Kneding zorgt voor structuur in je deeg.
Als alle grondstoffen door mekaar zit dat het een deeg vormt ga je 10 minuten intensief kneden. Zorg dat na die 10 minuten dat je deeg warmer is, dat je het zelf ook warmer heb, dat je deeg soepeler is dan 10 minuten geleden.
pi_108903319
ic ic
ik zal morgen ff proberen.

ik dan dit recept uitproberen denk ik, met tangzhong.
http://www.pigpigscorner.(...)o-by-christines.html
  vrijdag 9 maart 2012 @ 13:56:11 #105
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_108903498

Als je er een doorzichtig vlies van kan trekken is je deeg echt goed
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_108903664
Nog 1 ding waar ik aan denk.

Als je precies het recept gebruik wat je in Hong kong doet kan ik moeilijker zeggen of het water gebruik goed is.

Als de bloemkwalitiet bijv beter is in Nederland betekent dat de bloem meer water kan opnemen dan de bloem in Hong kong.
Maar zou nu wel uitkijken met water toevoegen. Hoe ik het zo zie ligt het probleem bij het kneden.

Pietverdriet: Dat is indd de beste manier om te zien of je deeg goed is. Mooie foto is dit om het te laten zien.
  † In Memoriam † vrijdag 9 maart 2012 @ 14:04:02 #107
91830 MaximusTG
pi_108903846
Die tangzhong die erin zit, in het recept dat LTCY1 net postte bevat ook vocht.

Ingredients of bread:
350 gm bread flour
70 gm caster sugar
4 gm salt
56 gm whisked egg
10 gm milk powder
6 gm instant dry yeast
120 gm tangzhong (refer this post for making tangzhong) =5/6 water, 1/6 bloem
125 ml milk
30 gm butter, softened at room temperature

Dus de totale hoeveelheid vocht is hier 225 gram water + melk op 370 gram bloem = 60 procent vocht. + nog een ei en boter.
pi_108904036
Waarom kan je eigenlijk een keukenmachine niet gebruiken om brooddeeg te kneden?

Ik ben nu nl. bezig met een brood waarvan ik het deeg dus wél in de keukenmachine heb gekneed. Tot nu toe (tweede rijs is net begonnen) lijkt t goed te gaan.
pi_108904335
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:07 schreef Bleie het volgende:
Waarom kan je eigenlijk een keukenmachine niet gebruiken om brooddeeg te kneden?

Ik ben nu nl. bezig met een brood waarvan ik het deeg dus wél in de keukenmachine heb gekneed. Tot nu toe (tweede rijs is net begonnen) lijkt t goed te gaan.
Vergelijkbaar met dit?
pi_108904729
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:00 schreef Revje1 het volgende:
Nog 1 ding waar ik aan denk.

Als je precies het recept gebruik wat je in Hong kong doet kan ik moeilijker zeggen of het water gebruik goed is.

Als de bloemkwalitiet bijv beter is in Nederland betekent dat de bloem meer water kan opnemen dan de bloem in Hong kong.
Maar zou nu wel uitkijken met water toevoegen. Hoe ik het zo zie ligt het probleem bij het kneden.

Pietverdriet: Dat is indd de beste manier om te zien of je deeg goed is. Mooie foto is dit om het te laten zien.
tips misschien voor bij het kneden die je kan uitleggen hier? :P
ik snap dat sommige dingen moeilijk is om te omschrijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door LTCY18 op 09-03-2012 14:27:47 ]
pi_108905035

Beter voorbeeld kan ik je niet geven nu.
De manier waarop gekneed word moet je doen. Maar hier laten ze het wel langzaam zien. Jij moet het intesiever doen wat ik dus eerder zei.
pi_108905076
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:30 schreef Revje1 het volgende:

Beter voorbeeld kan ik je niet geven nu.
De manier waarop gekneed word moet je doen. Maar hier laten ze het wel langzaam zien. Jij moet het intesiever doen wat ik dus eerder zei.
cool..... morgen krijgen jullie te horen hoe het is gegaan.
  † In Memoriam † vrijdag 9 maart 2012 @ 14:46:39 #113
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_108905718
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:31 schreef LTCY18 het volgende:

[..]

cool..... morgen krijgen jullie te horen hoe het is gegaan.
Zorg ervoor dat je met je handpalm flinke stroken uitsmeert over het aanrecht tijdens het kneden. Dat veroorzaakt gluten en die zijn verantwoordelijk voor het rijzen.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_108906001
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:14 schreef Revje1 het volgende:

[..]

Vergelijkbaar met dit?
Het apparaat wel (ik heb een magimix, maar dat maakt niet zo veel uit). Ik volg dit recept http://uitdekeukenvanarde(...)ns-landbrood_18.html, maar heb dus ipv een standmixer de keukenmachine gebruikt.
  † In Memoriam † vrijdag 9 maart 2012 @ 15:24:39 #115
91830 MaximusTG
pi_108906916
Doen ze dat in dat filmpje nou met de messen?? En wel erg hard en grof gaat dat zeg.. Heb tijd terug bij mn ouders met de keukenmachine ook deeg gemaakt. Ging op zich wel, met deeghaken. Maar door de vorm van de kom kunnen de haken niet goed in de randjes komen. Vind ik met de hand of met de handmixer makkelijker. Standmixer is wel ideaal als je veel brood bakt thuis.
pi_108908724
Interessant artikel over rijzen en verdubbelen: http://www.weekendbakery.com/posts/the-myth-of-double-in-size/

Ik vraag me namelijk af of het probleem wel echt het rijzen is of dat het probleem bij jouw verwachtingen van 'double in size' ligt.

Zelfgebakken brood wordt nooit zo licht en luchtig als supermarktbrood of (tegenwoordig) brood van de bakker. Gelukkig niet zou ik zelfs zeggen. Ik houd wel van brood met een beetje structuur en waar je echt op moet kauwen. Goede bakkers zijn in Nederland enorm zeldzaam. Ik ken er een, en daarvoor moet ik nog best een eind om rijden. Deze maakt zijn brood dan ook op dezelfde manier als ik en vele hobbybakkers doen. Biga's, prefermenten, desems, lange rijstijden, etc.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_108908939
Het is gewoon niet zoals het hoort.Ik vond het zelf helemaal niet lekker.
Van mij hoeft het idd niet 2x de size hebben, maar het moet wel lekker zijn.
Het was gewoon 1 klomp brood.

Als het morgen weer mislukt, zal ik een foto maken :P
  † In Memoriam † vrijdag 9 maart 2012 @ 16:50:43 #118
91830 MaximusTG
pi_108909718
@MinderMutsig
Tuurlijk kan je thuis ook luchtig brood maken.. Alleen is het vaak zo ja dat thuisgebakken broden van die compacte dingen zijn. Dan doe je het gewoon nog niet goed ;).
Zou zeggen, kijk eens rond op thefreshloaf.com en op de in de keuken van Levine (was Arden).
pi_108911923
Ik zeg nergens dat het niet luchtig kan, dat lukt mij ook prima. :)

Het ging mij om de combinatie licht en luchtig, zoals die broden uit de supermarkt dus. Dat je een heel brood vast hebt en nauwelijks merkt dat je iets in je handen hebt. Van dat niksige ontplofte brood waar je in hapt en dan eigenlijk al zonder kauwen direct door kan slikken omdat het geen enkele substantie heeft.
pi_108912113
Oh, ik heb geen messen gebruikt hoor, maar de deeghaak. En tussendoor een keer opengemaakt om het meel langs de randjes naar binnen te duwen, hoewel hij dat vrij aardig meepakt, als je hem wat langer laat draaien. En het is lekker brood! Iets zuurder dan ik verwacht had, maar dat was denk ik omdat ik niet zo goed wist wat ik moest verwachten. En redelijk compact, maar nog wel zo dat t lekker is. Wat mij betreft wel een recept om te onthouden!
pi_108913217
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 16:19 schreef MinderMutsig het volgende:
Interessant artikel over rijzen en verdubbelen: http://www.weekendbakery.com/posts/the-myth-of-double-in-size/

Ik vraag me namelijk af of het probleem wel echt het rijzen is of dat het probleem bij jouw verwachtingen van 'double in size' ligt.

Zelfgebakken brood wordt nooit zo licht en luchtig als supermarktbrood of (tegenwoordig) brood van de bakker. Gelukkig niet zou ik zelfs zeggen. Ik houd wel van brood met een beetje structuur en waar je echt op moet kauwen. Goede bakkers zijn in Nederland enorm zeldzaam. Ik ken er een, en daarvoor moet ik nog best een eind om rijden. Deze maakt zijn brood dan ook op dezelfde manier als ik en vele hobbybakkers doen. Biga's, prefermenten, desems, lange rijstijden, etc.
Wat ik eerder zei de wijze van bereiden is tegenwoordig niet meer te doen. Reden dat zulke bakkers nog op 1 hand te tellen zijn is omdat je daarmee niet meer kan concurreren met andere bakkers en de supermarkten.
Als bakker moet je wel gewoon goede kwaliteit leveren maar efficient werken is net zo belangrijk.
Wij maken in de bakkerij nog wel zuurdesembrood. Maar echt veel vraag is hier niet naar.

Je kan ook gewoon zeggen dat de consument het gewoon verpest heeft voor de kleine ambachtelijke bakker:)
  † In Memoriam † vrijdag 9 maart 2012 @ 22:38:24 #122
341203 3-voud
pi_108924279
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 15:59 schreef MaximusTG het volgende:
http://uitdekeukenvanarde(...)-witte-broodjes.html

Denk dat je daar wel wat aan hebt :).
Nou, kep ze vanavond gemaakt. Het zout (10gr) is te veel.
Verder waren de broodjes aardig goed gelukt. Vraag me alleen af hoe je het nog luchtiger krijgt.

*edit*
Aha, broodverbeteraar.

[ Bericht 1% gewijzigd door 3-voud op 09-03-2012 22:44:24 ]
pi_108942199
Bezig aan mijn eerste brood ever!

Heb een kom deeg voor naan gemaakt, nog 2 uur rusten en daarna de oven in, spannend :P.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 17:32:35 #124
45206 Pietverdriet
pi_108943763
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 22:38 schreef 3-voud het volgende:

[..]

Nou, kep ze vanavond gemaakt. Het zout (10gr) is te veel.
Verder waren de broodjes aardig goed gelukt. Vraag me alleen af hoe je het nog luchtiger krijgt.

*edit*
Aha, broodverbeteraar.
Je kan prima zonder broodverbeteraar werken, maar dan moet je voorzichtiger zijn met het deeg en het bakken meer in je vingers hebben. Niet dat ik het zo goed kan, maar zag recent een (Duitse) bakker bezig die met alleen water, zout, gist en bloem allereerst een preferment maakte en daarna daarmee broodjes bakte om van te dromen.
Licht, luchtig, knapperig en bijzonder smaakvol.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 19:10:22 #125
45206 Pietverdriet
pi_108946276
Heb een walnotenbroodje in de oven zitten, pond harde tarwebloem, zout, water, gist, gebroken walnoten en wat walnotenolie.
pi_108946823
Naan was lekker maar eigenlijk mislukt; er moet iets met de verhoudingen misgelopen zijn aangezien Manjula op Youtube al voor de gisting een solide deeg had en 't mij iets spiderman-achtig was.

Of ik heb niet genoeg gekneed? Kan niet genoeg kneden leiden tot een slappe, plakkerige bedoening?

[ Bericht 49% gewijzigd door tony_clifton- op 10-03-2012 19:47:45 ]
  † In Memoriam † zondag 11 maart 2012 @ 00:19:00 #127
341203 3-voud
pi_108956558
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kan prima zonder broodverbeteraar werken, maar dan moet je voorzichtiger zijn met het deeg en het bakken meer in je vingers hebben. Niet dat ik het zo goed kan, maar zag recent een (Duitse) bakker bezig die met alleen water, zout, gist en bloem allereerst een preferment maakte en daarna daarmee broodjes bakte om van te dromen.
Licht, luchtig, knapperig en bijzonder smaakvol.
En wat was het geheim?
  zondag 11 maart 2012 @ 00:26:09 #128
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_108956779
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 00:19 schreef 3-voud het volgende:

[..]

En wat was het geheim?
preferment :?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_108959377
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 00:19 schreef 3-voud het volgende:

[..]

En wat was het geheim?
Ervaring en gevoel voor met deeg werken zo te lezen.
  zondag 11 maart 2012 @ 02:54:14 #130
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_108959943
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 00:26 schreef The_Hives het volgende:

[..]

preferment :?
Preferment was dat? :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Staat in de op ;) zie spoiler tekst :P
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_108961432
Ik probeer ook brood te bakken, maar helaas is m'n brood niet gerezen waardoor het nu een klein hard en zwaar brood is.

Kan ik mijn zout nadien toevoegen? Eens ik mijn bolletje deeg heb?

Hoe kan ik extra smaken toevoegen in m'n brood? En wat raden jullie aan?
Ik persoonlijk dacht aan een goeie scheut honing ofwel gesneden appelblokjes die in in het deeg zou vermengen.
Is er iemand die misschien ervaring heeft om er een reep chocolade in te doen net voor het bakken? Of loopt dit allemaal uit?
Cindy De Vuyst
  † In Memoriam † zondag 11 maart 2012 @ 09:58:41 #132
91830 MaximusTG
pi_108961533
Welk recept heb je gebruikt, en ben je daar nog vanaf geweken?
Zout kan je nog wel door je deeg kneden als het al een bal is, maar dat is niet echt praktisch, dus gewoon meteen erdoor mengen.

Je ideeen voor extra smaken lijken me prima, behalve dat je niet vlak voor het bakken nog met je deeg moet klooien. Dan weet je eigenlijk zeker dat ie compact en hard wordt.
Na de eerste rijs kan je bv je deeg uitrekken tot een lap (voorzichtig), en dat dan oprollen. Dwars op de rolrichting kan je dan wat chocola leggen. En dan oprollen en in een broodvorm doen.

Denk trouwens dat Piet wel een goed punt heeft met het voorzichtig doen met deeg.
pi_108962737
Vandaag een nieuwe poging to naan.

Voor ik 't laat rijzen is het nog steeds een kleverige bal deeg, klopt dat? Er blijft zoveel aan mijn handen plakken na 't kneden dat 't lijkt of ik een kwart verlies...

Ik gebruik dit recept: http://www.manjulaskitchen.com/2007/05/22/naan-bread/

Met iets meer bloem (300 g), en iets minder water (160 g) zoals Maximus heeft aangeraden in topic #5...
  † In Memoriam † zondag 11 maart 2012 @ 11:34:28 #134
91830 MaximusTG
pi_108962868
Hoho, wacht even, je moet wel naar de verhoudigen kijken he..
Dit is wat ik noemde:

quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:59 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Dank je ;). Nou, het recept dat ik "altijd" gebruik heb ik van een YouTube filmpje van een Indiase vrouw.
Dat was 240 gram bloem
180 gram water
2 tbsp olie
2. 5 tbsp yoghurt
1 tsp suiker
1 tsp zout
Beetje bakpoeder
1 tsp gist

Alle droge ingrediënten mengen, olie, water en yoghurt erbij en kneden.
3-4 uur rijzen, dan in 6 balletjes verdelen en tot traanvormige platte broden rollen. Bakken op 250 graden voor een paar minuten tot bruin.
Traditioneel na bakken insmeren met gesmolten ghee.

Persoonlijk vind ik de bakpoeder overbodig, en je moet extra bloem toevoegen, anders is het te nat. Zou minder water toevoegen. Eerder iets van 150 gram.

@vriendelijkevriend : no knead bread is best lekker, en leuk om een keer te maken, laat goed zien wat de kracht is van een lange rijs. Maar vooral het overbrengen naar de oven kan best moeilijk zijn. Succes!
Dus dat is 150/240 * 100 = 62.5 % vocht + nog yoghurt.

Jij hebt het nu over 160/300 *100 = 53,3 % vocht + nog yoghurt
En in het recept staat 2 cup flour = ongeveer 256 gram bloem en 180 gram water = 70 % vocht.
Dus je kan best minder water doen, maar dan niet ook meteen meer bloem.

Edit: Ik zie nu de verwarring. Ik zeg "Persoonlijk vind ik de bakpoeder overbodig, en je moet extra bloem toevoegen, anders is het te nat. Zou minder water toevoegen. Eerder iets van 150 gram."
Daarmee bedoel ik dat als je het recept "as-is" gebruikt, je tijdens het kneden extra bloem moet toevoegen, anders is het te nat.
Maar dat het makkelijker is om vanaf het begin minder water toe te voegen (ipv extra bloem dus).
pi_108963076
Ow ok.

Gisteren ook geprobeerd en toen was 't erger als nu lijkt het. Had toen ook minder bloem.
Heb ook wel wat verhoogd met olie en yoghurt om de verhoudingen een beetje intact te laten. Zout niet, omdat ik niet graag veel zout toevoeg, ook al is het beter voor de structuur.

Eigenlijk is enkel de structuur om zeep, want had ze alsnog gebakken en ze waren echt lekker. Alleen waren het platte koeken in plaats van luchtige naans...

Kan ik tijdens de 2e maal kneden nog bloem erin kneden? Guess not?
  † In Memoriam † zondag 11 maart 2012 @ 12:19:02 #136
91830 MaximusTG
pi_108963979
Vond naan wel een goed uitgangspunt voor het eten hier vanavond, dus heb ook ff deeg gemaakt;
Het is inderdaad erg nat deeg, en lastig te kneden. Heb mn hierboven gequote eigen verhoudingen gebruikt. Lijkt ook wel of die yoghurt het een stuk vloeibaarder maakt.
Heb het met de handmixer gekneed, even laten rusten op een bebloemd werkvlak terwijl ik de kom afwastte. Kom ingesmeerd met olie, nog wat bloem op het deeg en nog even met de hand doorgekneed. Idd erg plakkerig. Bal van gemaakt en in kom gedaan.

Foto:

pi_108964435
Looks good! Asap nog eens proberen, maar zal dan voor volgend weekend zijn :)
  † In Memoriam † zondag 11 maart 2012 @ 15:47:55 #138
91830 MaximusTG
pi_108972291
Na het rijzen zag het er zo uit:

Uitgestort op werkblad, bebloemd en voorzichtig weer stevigere bal van gemaakt. In 6en gesneden.
Daarna wou ik ze uitrollen, maar ik moet de vorige keer toch wel meer bloem gebruikt hebben - of deze bloem neemt minder goed water op, want het was idd wel erg nat. Uiteindelijk maar met de hand platgedrukt en uitgerekt. Per 3 op de steen in de oven gebakken. Beetje water naar binnen gespoten toen ze erin zaten:

pi_108973762
Die van mij zagen er redelijk hetzelfde uit eigenlijk, alleen platter en was de textuur meer zoals broodjes die je ook in Turkse restaurants krijgt. Smaak was wel prima!
Maar wel een flauw excuus voor een brood dat bekend is om zijn textuur :P.
pi_108975542
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 09:58 schreef MaximusTG het volgende:
Welk recept heb je gebruikt, en ben je daar nog vanaf geweken?
Zout kan je nog wel door je deeg kneden als het al een bal is, maar dat is niet echt praktisch, dus gewoon meteen erdoor mengen.

Je ideeen voor extra smaken lijken me prima, behalve dat je niet vlak voor het bakken nog met je deeg moet klooien. Dan weet je eigenlijk zeker dat ie compact en hard wordt.
Na de eerste rijs kan je bv je deeg uitrekken tot een lap (voorzichtig), en dat dan oprollen. Dwars op de rolrichting kan je dan wat chocola leggen. En dan oprollen en in een broodvorm doen.

Denk trouwens dat Piet wel een goed punt heeft met het voorzichtig doen met deeg.
Ik heb het recept van SOS Piet gevolgd op Youtube.

- 500gr. bloem (dat is een mengeling die al in de pak zit zelf)
- 25gr. verse gist opgelost in lauw water samen met 20gr. vanillesuiker
- 25gr. boter
- 3gr. zout

Toen ben ik beginnen kneden voor ong. 20-25 min. tot het niet meer plakte.
Voorverwarmde oven op 40°, het brood er in gelegd bedekt met een vochtige handdoek voor 40min.

Daarna de deeg binnenstebuiten gekeerd en nogmaals 20min. laten rijzen op 40° en dan vervolgens op 200% gebakken voor 30 min.

Qua geur zat het goed, maar het was een zwaar brood.
Cindy De Vuyst
pi_108977440
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 17:02 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Vorige week werd mijn eerste broodje ook zo.

Het is handig om je even in te lezen in de basisprincipes van broodbakken. Je zult dan o.a. begrijpen waarom je kneedt, wat er met je deeg gebeurt en wanneer en hoe je zout toevoegt.

Het heeft mij in ieder geval goed geholpen :)
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  † In Memoriam † zondag 11 maart 2012 @ 18:41:34 #142
91830 MaximusTG
pi_108978947
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 17:02 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Ik heb het recept van SOS Piet gevolgd op Youtube.

- 500gr. bloem (dat is een mengeling die al in de pak zit zelf)
- 25gr. verse gist opgelost in lauw water samen met 20gr. vanillesuiker
- 25gr. boter
- 3gr. zout

Toen ben ik beginnen kneden voor ong. 20-25 min. tot het niet meer plakte.
Voorverwarmde oven op 40°, het brood er in gelegd bedekt met een vochtige handdoek voor 40min.

Daarna de deeg binnenstebuiten gekeerd en nogmaals 20min. laten rijzen op 40° en dan vervolgens op 200% gebakken voor 30 min.

Ja, en hoeveel water zat erin dan?
Waarom toch altijd dat gedoe met die oven? Laat het gewoon bij kamertemperatuur rijzen.. Vooral die tweede rijs is erg kort hoor..
Ik post hem maar weer eens;

http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/witbroodrecepten.zip

Daarin staan 3 variaties op witbrood. Het soort dat volgens mij vele van jullie de eerste keer willen bakken. Dat je als lunch naar je werk mee neemt.
pi_108979451
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 18:41 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Ja, en hoeveel water zat erin dan?
Waarom toch altijd dat gedoe met die oven? Laat het gewoon bij kamertemperatuur rijzen.. Vooral die tweede rijs is erg kort hoor..
Ik post hem maar weer eens;

http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/witbroodrecepten.zip

Daarin staan 3 variaties op witbrood. Het soort dat volgens mij vele van jullie de eerste keer willen bakken. Dat je als lunch naar je werk mee neemt.
250ml water
Cindy De Vuyst
  † In Memoriam † zondag 11 maart 2012 @ 18:57:09 #144
91830 MaximusTG
pi_108979521
Ah, ja, dat is ook wel weinig. Probeer eens een van de 3 recepten in de zip die ik postte.
pi_108979541
Ahh, kijk, er gaat niets boven vers brood in de morgen. Ik heb zo'n bakmachine maar wil graag over op een gasoven want die machine is niet alles als ik eerlijk ben.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  zondag 11 maart 2012 @ 19:51:42 #146
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_108981894
Vanmiddag geluncht met een no knead broodje, half volkorenmeel en havermout. Probeersel met dit meel en erg goed gelukt! Veel smaak, lekker knapperig korstje en toch luchtig genoeg :D

zondag 11 maart 2012 @ 20:05:55 #147
50936 The_Hives
pi_108982632
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 02:54 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Preferment was dat? :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Staat in de op ;) zie spoiler tekst :P
ik wist wel wat het was hoor ;)

Heb zelf een keer een vervolg van dit topic gemaakt: Preferment wasda?
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 11 maart 2012 @ 20:10:22 #148
50936 The_Hives
pi_108982855
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 19:51 schreef Zo-is-dat het volgende:
Vanmiddag geluncht met een no knead broodje, half volkorenmeel en havermout. Probeersel met dit meel en erg goed gelukt! Veel smaak, lekker knapperig korstje en toch luchtig genoeg :D

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
wat is je recept?
Fok! Federatie
pi_108983545
Heb nu een metalen bakvorm voor mijn standaard doordeweekse broden, iemand tips voor nummer 2?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 11 maart 2012 @ 20:31:33 #150
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_108983997
quote:
7s.gif Op zondag 11 maart 2012 20:10 schreef The_Hives het volgende:

[..]

wat is je recept?
Uit 'home made'

- 425 g bloem, hier de helft vervangen door volkorenmeel en havermout
- 1/4 tl gist
- 2 tl zout
- 200 ml water
- 100 ml bier
- 1 el azijn

Alles snel mengen tot een bol, kom afdekken met folie. 8-12 uur laten rijzen.
10 x doorkneden en dan op bakpapier leggen en losjes afdekken met folie, nog 2 uur laten rijzen.
oven voorverwarmen op 200 graden met een grote braadpan erin. De bol licht insnijden met een scherp mes en bebloemen, voorzichtig in de braadpan laten zakken en direct de deksel erop. Dan de oven terug in temperatuur tot 175 en 30 minuten met deksel bakken. Dan nog 20 minuten ongeveer (hier 30 min) zonder deksel en tadaaah!!!
  zondag 11 maart 2012 @ 20:42:41 #151
50936 The_Hives
pi_108984645
thnx.
Fok! Federatie
pi_108991422
Mijn no-knead broden zijn altijd een beetje kleffig van binnen. Wel mooi luchtig en de korst is lekker knapperig maar die sponzige structuur bevalt me niet zo goed. Ik denk dat ik eens moet gaan experimenteren met de temperatuur want ik heb het idee dat ik die iets te hoog heb waardoor er te snel korstvorming ontstaat en het overtollige vocht dus niet meer goed eruit kan. En dan misschien ook wat eerder de deksel eraf. Het is maar een gok hoor, maar in mijn hoofd klinkt het logisch. :')

Jouw broodje ziet er mooi uit Zo-is-dat! Je kan veel zeggen van no-kneadbrood maar fotogeniek is het altijd wel. O+
pi_109024331
Zijn er eigenlijk boeken die hun geld echt waard zijn vergeleken met wat op internet rondzweeft? Zowel voor beginners als voor mensen die er in willen groeien?

Heb The Bread Bakers' Apprentice al vaak zien passeren; de moeite waard?
  † In Memoriam † maandag 12 maart 2012 @ 20:26:29 #154
91830 MaximusTG
pi_109024696
Ja, als je het mij vraagt wel. Dat is echt een boek waar van alles in staat. Betrouwbare recepten, technieken, stukje geschiedenis..

Heb zowel BBA als Artisan breads every day van Reinhart. Die tweede is makkelijker in het gebruik omdat die de maten al in het metrische stelsel geeft. BBA in cups en ounces.
pi_109028744
Okay! Ounces zijn niet zo'n probleem, cups is gewoon vaag :P. 1 cup water is niet hetzelfde als 1 cup bloem enz; vind ik maar vragen om problemen :).

Maar ounce kan je wel precies omrekenen, dus da's niet zo'n erg :).

Ga ik wel eens checken dan!
pi_109029471
Drie speltbroden aan het rijzen. 1x gewoon, 1x walnoot-rozijn, en 1x lijnzaad.
pi_109079465
ik heb net weer een spelt-zonnebloempit brood gebakken. Dit keer met 10 gram suiker, het rijst inderdaad meer maar ik krijg er meer trek van door de zoetigheid
pi_109079690
Oh het resultaat van mn vergelijk-proef is trouwens dat voor het brood dubbel of enkelkneden geen hol uitmaakt :P Enkel gekneed was het zout nog niet goed verdeeld, maar dat voeg ik nu in een eerder stadium toe en dan gaat het wel goed. Blogje + foto's volgen nog zodra ik wat meer tijd heb :P
  † In Memoriam † woensdag 14 maart 2012 @ 11:11:59 #159
91830 MaximusTG
pi_109082207
Ik denk eerder dat je gewoon ook te lomp met het enkel"geknede" brood bent geweest...

Hier een nieuwe portie naandeeg gemaakt, ga er nu twee ronde platte naan-ige broden van maken.
pi_109082514
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 11:11 schreef MaximusTG het volgende:
Ik denk eerder dat je gewoon ook te lomp met het enkel"geknede" brood bent geweest...

Hier een nieuwe portie naandeeg gemaakt, ga er nu twee ronde platte naan-ige broden van maken.
Want? :)
  † In Memoriam † woensdag 14 maart 2012 @ 11:30:02 #161
91830 MaximusTG
pi_109082764
Want dan is het logisch dat je er geen verschil in ziet? Een brood dat je na de 1e rijs nog een keer kneed zal een dichtere en compactere kruim/structuur hebben. Als het enkel geknede brood dat ook heeft zie je geen verschil nee.
Heb je geen foto van een sneetje van beiden?
pi_109082801
Ja, op de camera. Die volgen dus nog :)
  † In Memoriam † woensdag 14 maart 2012 @ 14:15:56 #163
91830 MaximusTG
pi_109088456
Tis weer lekker geworden:

2 huge naans!
  donderdag 15 maart 2012 @ 23:09:02 #164
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_109153532
hmm ging tussen de middag een focaccia bakken volgens een recept uit mijn kookboek. Nu moet ik zeggen dat het deeg gelukt was. Alleen het bakken ging niet zo denderend... stomme gasoven. De onderkant was bruin, bijna zwart de bovenkant was maar net gaar.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_109177435
Die naans zien er goed uit! Krijg zin in curry... :9
pi_109179314
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 18:43 schreef MinderMutsig het volgende:
Die naans zien er goed uit! Krijg zin in curry... :9
Helemaal eens! :Y)
  vrijdag 16 maart 2012 @ 20:01:55 #167
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_109180222
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 14:15 schreef MaximusTG het volgende:
Tis weer lekker geworden:

[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]

2 huge naans!
wat heb je voor recept gebruikt ?? enne is zoiets bewerkelijk of helemaal niet ??

:)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_109182044
Zien er inderdaad goed uit!

Straks eens beginnen aan een poging tot Frans stokbrood :)
  vrijdag 16 maart 2012 @ 21:56:24 #169
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_109185207
Ga zondag een soda bread bakken, ben benieuwd!

Iemand ervaring en/of tips?
pi_109185387
He jongens,

Ben een weekje later ermee maar hier mijn result van mijn Chinese pineapple bun :)

Alles is gelukt, alleen deeg was niet elastisch.
Binnenkant van deeg bleef beetje kleverig toen ik klaar was met kneden voor eerste keer rijzen.
Het rees/rijsde (?) goed bij beide keren.
En het was lekker! :P
See pictures :D
Ik ben helaas wat foto's kwijt van gerezen deeg.

pi_109193905
Die zien er wel lekker uit! Ze zijn nu dus wel goed gelukt?
  † In Memoriam † zaterdag 17 maart 2012 @ 07:27:16 #172
91830 MaximusTG
pi_109195283
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 20:01 schreef MissHobje het volgende:

[..]

wat heb je voor recept gebruikt ?? enne is zoiets bewerkelijk of helemaal niet ??

:)
Had het eerder in dit topic ook al gequote ;), maar deze dus:

quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:59 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Dank je ;). Nou, het recept dat ik "altijd" gebruik heb ik van een YouTube filmpje van een Indiase vrouw.
Dat was 240 gram bloem
180 gram water
2 tbsp olie
2. 5 tbsp yoghurt
1 tsp suiker
1 tsp zout
Beetje bakpoeder
1 tsp gist

Alle droge ingrediënten mengen, olie, water en yoghurt erbij en kneden.
3-4 uur rijzen, dan in 6 balletjes verdelen en tot traanvormige platte broden rollen. Bakken op 250 graden voor een paar minuten tot bruin.
Traditioneel na bakken insmeren met gesmolten ghee.

Persoonlijk vind ik de bakpoeder overbodig, en je moet extra bloem toevoegen, anders is het te nat. Zou minder water toevoegen. Eerder iets van 150 gram.

@vriendelijkevriend : no knead bread is best lekker, en leuk om een keer te maken, laat goed zien wat de kracht is van een lange rijs. Maar vooral het overbrengen naar de oven kan best moeilijk zijn. Succes!
Das voor 6 kleintjes, had het dubbele gebruikt voor 2 grote. Had er alleen niet aan gedacht het water te verminderen, dus moest het deeg met flink wat extra bloem nog wat nakneden met de hand, nadat ik het met de mixer gekneed had. Maar die yoghurt lijkt het deeg echt meer vloeibaar te maken.
Tja, bewerkelijk... Als je dus de hoeveelheid water naar 150 gram brengt (moet je misschien alsnog een beetje met wat extra bloem werken hoor), is het een kwestie van alles mengen in een kom. Even laten staan. Kneden met stand of handmixer. Weer even rusten. Uitstorten op bebloemd werkblad. Goed wat bloem eroverheen. Nakneden/vormen tot een bal. Laten rijzen, weer op werkblad, verdelen in twee ballen, en uitrollen of vormen tot twee grote platte cirkels. Bakken op hoogste temperatuur oven, liefst op steen. Ik spuit dan altijd nog wat water naar binnen als ze erin gaan. Als het goed is vormt zich in de naan een grote luchtbel, doordat je het zo platdrukt. Daardoor gaat ie opzwellen. Is klaar als er zich van die bruine vlekken op de korst gaan vormen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 21:56 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ga zondag een soda bread bakken, ben benieuwd!

Iemand ervaring en/of tips?
Welk recept gebruik je? Gebruik je bakpoeder of baking soda? Persoonlijk hou ik er niet zo van; vind het concept wel leuk, maar je moet volgens mij wel een recept nemen waar flink wat extra smaakmakers ingaan, want van de bloem komt niet veel smaak. Daarvoor is het proces veel te snel.
Is een traditioneel Iers brood (meestal).
  zaterdag 17 maart 2012 @ 09:43:10 #173
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_109196611
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 07:27 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Had het eerder in dit topic ook al gequote ;), maar deze dus:

[..]

[..]

Welk recept gebruik je? Gebruik je bakpoeder of baking soda? Persoonlijk hou ik er niet zo van; vind het concept wel leuk, maar je moet volgens mij wel een recept nemen waar flink wat extra smaakmakers ingaan, want van de bloem komt niet veel smaak. Daarvoor is het proces veel te snel.
Is een traditioneel Iers brood (meestal).
500 g bloem
500 g volkorenmeel
1 tl zout
2 tl baking soda
1 liter karnemelk

Ik dacht wellicht weer een deel van de bloem te vervangen door havermout, dat was met laatst goed bevallen. Andere suggesties? Vind t leuk om dit een keer te proberen!
  † In Memoriam † zaterdag 17 maart 2012 @ 22:45:16 #174
91830 MaximusTG
pi_109216291
Nou, ik heb een boekje met dat soort broden, staat iets soortgelijks als dit in:
http://www.cooks.com/rec/view/0,194,157174-239201,00.html
Treacle soda bread, (treacle = suikerstroop). Nog niet geprobeerd, klonk wel lekker/interessant.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 23:01:42 #175
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_109216856
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 09:43 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

500 g bloem
500 g volkorenmeel
1 tl zout
2 tl baking soda
1 liter karnemelk

Ik dacht wellicht weer een deel van de bloem te vervangen door havermout, dat was met laatst goed bevallen. Andere suggesties? Vind t leuk om dit een keer te proberen!
Ik bak heel vaak sodabrood! Je kunt er ook honing of rozijnen of noten indoen. Erg lekker hoor :Y
My mama didn't raise no fool
  zaterdag 17 maart 2012 @ 23:03:32 #176
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_109216909
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 23:01 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Ik bak heel vaak sodabrood! Je kunt er ook honing of rozijnen of noten indoen. Erg lekker hoor :Y
Ik heb nog een heleboel walnoten en nog wat andere noten, goed idee! Ga ik doen!
pi_109224331
volkoren tarwe brood met speculaas kruiden en appel/rozijn/walnoten vulling.

pi_109224373
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 08:57 schreef evo87 het volgende:
volkoren tarwe brood met speculaas kruiden en appel/rozijn/walnoten vulling.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat is een aparte combi :o Hoe smaakt het?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  zondag 18 maart 2012 @ 11:19:41 #179
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_109226038
T soda bread was geen succes... ondanks de rozijnen, walnoten en amandelen. T duurde véél te lang voor hij ongeveer gaar was en toen was de buitenkant natuurlijk veel te hard. Helaas! :'(

Ik denk dat ik iets te bang was te lang te kneden of zo, was ook iets te scheutig geweest met de karnemelk
pi_109239294
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2012 09:01 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Dat is een aparte combi :o Hoe smaakt het?
heerlijk :9
  zondag 18 maart 2012 @ 17:20:33 #181
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_109239862
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2012 11:19 schreef Zo-is-dat het volgende:
T soda bread was geen succes... ondanks de rozijnen, walnoten en amandelen. T duurde véél te lang voor hij ongeveer gaar was en toen was de buitenkant natuurlijk veel te hard. Helaas! :'(

Ik denk dat ik iets te bang was te lang te kneden of zo, was ook iets te scheutig geweest met de karnemelk
Ik zie nu je recept, heb je daar 1 brood van gemaakt? Ik gebruik altijd ongeveer 500 gr bloem en een halve liter karnemelk voor 1 brood. En idd erg oppassen met de karnemelk, je gebruikt gauw te veel en dan wordt het deeg erg nat.
Wel jammer ;( maar bij mij duurde het ook even voordat het goed ging hoor :P.
Overigens gebruik ik vaak wat meer bakpoeder dan 2 tl, dat scheelt geloof ik ook wel.
My mama didn't raise no fool
  zondag 18 maart 2012 @ 18:40:33 #182
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_109242736
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2012 17:20 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Ik zie nu je recept, heb je daar 1 brood van gemaakt? Ik gebruik altijd ongeveer 500 gr bloem en een halve liter karnemelk voor 1 brood. En idd erg oppassen met de karnemelk, je gebruikt gauw te veel en dan wordt het deeg erg nat.
Wel jammer ;( maar bij mij duurde het ook even voordat het goed ging hoor :P.
Overigens gebruik ik vaak wat meer bakpoeder dan 2 tl, dat scheelt geloof ik ook wel.
Ah ha! Het was inderdaad een enorm brood! :o En mede daarom denk ik zo moeilijk gaar in het midden, lijkt me een goed idee het nog eens over te doen met een half recept! Een vriendin van me had laatst ook dit recept gebruikt en was erg blij met het resultaat, moet dr toch eens vragen of ze ook iets aan het recept veranderd had.
  zondag 18 maart 2012 @ 21:19:10 #183
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_109250176
Hoi, kan iemand mij helpen aan een recept voor krentenbrood (paasbrood) zónder melk?
Ik heb aangeboden te bakken voor de allergische kinderen op school, maar alle recepten die ik vind moet melk in.
Alvast bedankt!
  † In Memoriam † zondag 18 maart 2012 @ 21:35:47 #184
91830 MaximusTG
pi_109251424
Eerste hit google op "stollen without milk"

http://dairyfreecooking.a(...)hristmas-Stollen.htm

Je kan ook nog zoeken op
"dairy free stollen"
pi_109263099
of je vervangt gewoon de melk door water...... :P
  † In Memoriam † maandag 19 maart 2012 @ 07:53:53 #186
91830 MaximusTG
pi_109263193
Dat kan ook ja. Wordt het brood wel minder "luxe" van.
  maandag 19 maart 2012 @ 14:14:56 #187
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_109272555
Zou dat wel werken, ja? Dan wordt het gewoon witbrood met krenten, dat is toch niet te vreten? Die allergische kinderen mogen al zo zelden wat lekkers ;(
pi_109272716
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 14:14 schreef Gwywen het volgende:
Zou dat wel werken, ja? Dan wordt het gewoon witbrood met krenten, dat is toch niet te vreten? Die allergische kinderen mogen al zo zelden wat lekkers ;(
Geen idee of het werkt en hoe het reageert bij verhitting, maar Sojamelk een idee?
  † In Memoriam † maandag 19 maart 2012 @ 14:21:16 #189
91830 MaximusTG
pi_109272755
Dat is dus precies wat ze doen in de link die ik al eerder postte...

pi_109272798
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 14:21 schreef MaximusTG het volgende:
Dat is dus precies wat ze doen in de link die ik al eerder postte...

Ah, gezien de door mij gequote reactie had ik het idee dat er nog geen oplossing was. :)
  † In Memoriam † maandag 19 maart 2012 @ 14:27:59 #191
91830 MaximusTG
pi_109272961
Weet niet wat Gwywen van dat recept vond;)

Maar tis wel een erg ingewikkeld recept, weet niet of dat zo leuk is met/voor de kinderen.

Kan je geen palmpasenhaantjes maken? Voor op een stok?
Met water, bloem, zout, suiker, gist, eventueel ook rozijntjes (minder hard voor de kinderen) laat ze anders eerst ook nog in lauw water wellen. Lekker wat margarine erin (boter mag ook niet neem ik aan?). En dan lekker kneden, weet niet of de kinderen dat dan meedoen? Rijzen, verdelen, ieder een haantje van boetseren, een rozijntje als oog. Stok versieren tijdens het rijzen. Bakken, en op de stok?
pi_109275279
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 07:27 schreef MaximusTG het volgende:

Das voor 6 kleintjes, had het dubbele gebruikt voor 2 grote. Had er alleen niet aan gedacht het water te verminderen, dus moest het deeg met flink wat extra bloem nog wat nakneden met de hand, nadat ik het met de mixer gekneed had. Maar die yoghurt lijkt het deeg echt meer vloeibaar te maken.
Tja, bewerkelijk... Als je dus de hoeveelheid water naar 150 gram brengt (moet je misschien alsnog een beetje met wat extra bloem werken hoor), is het een kwestie van alles mengen in een kom. Even laten staan. Kneden met stand of handmixer. Weer even rusten. Uitstorten op bebloemd werkblad. Goed wat bloem eroverheen. Nakneden/vormen tot een bal. Laten rijzen, weer op werkblad, verdelen in twee ballen, en uitrollen of vormen tot twee grote platte cirkels. Bakken op hoogste temperatuur oven, liefst op steen. Ik spuit dan altijd nog wat water naar binnen als ze erin gaan. Als het goed is vormt zich in de naan een grote luchtbel, doordat je het zo platdrukt. Daardoor gaat ie opzwellen. Is klaar als er zich van die bruine vlekken op de korst gaan vormen.
Heb ze gemaakt met 150 gram water, maar ik had nog steeds erg veel extra bloem nodig om het deeg niet plakkerig te krijgen. Ik denk dat het niet de bedoeling is standaard yoghurt te gebruiken, das veel te vloeibaar. Dikke (griekse?) yoghurt lijkt me beter. Heb er komijn aan toegevoegd, maar omdat ik die zo sterk vond ruiken heb ik daar maar weinig van gebruikt. Uiteindelijk was die helemaal niet zo overheersend, maar had er meer bij gemogen. Ik heb voor de eerste keer laten rijzen in de koelkast en dat ging perfect.
Eerst denken, dan typen
  † In Memoriam † maandag 19 maart 2012 @ 15:41:19 #193
91830 MaximusTG
pi_109275345
Ik doe er ook altijd Griekse yoghurt in ;). Denk dat het ook met het zure te maken heeft. Naja, als je idd begint met 150 gr water en dan nakneed met wat extra bloem heb je wel een werkbaar deeg.
pi_109305077
Heeft iemand nog wat tips hoe ik goed kan kneden, zodat mn deeg wel elastisch wordt?
Laatst ging alles redelijk goed, behalve dat mn deeg niet echt elastisch werd.

BVD
  † In Memoriam † dinsdag 20 maart 2012 @ 10:20:13 #195
91830 MaximusTG
pi_109305265
Wat bedoel je met elastisch? Want veel mensen die elastisch zeggen als het om brooddeeg gaat bedoelen juist dat ze een soepel deeg willen dat makkelijker uitrekbaar is. Dat is wel wat anders. Een deeg dat letterlijk elastisch is, heeft natuurlijk de neiging om in te krimpen als je het vormt.
Je zou een autolyse, ruststap kunnen doen van 10 minuten voor het kneden. Alles mengen, afdekken en gewoon laten staan. En het percentage vocht verhogen werkt ook.
pi_109305658
Zoals die ene foto van Pietverdriet bedoel ik.

Als ik meer vocht gebruik, wordt de deeg dan niet heel plakkerig zoals het bij mij al was?
  † In Memoriam † dinsdag 20 maart 2012 @ 11:27:58 #197
91830 MaximusTG
pi_109307040
Ah, ja die windowpaning foto bedoel je. Dat zou ik dus niet elastisch noemen nee. En plakkerig, tja, dat is idd lastig bij nat deeg, daar moet je dan ook goed bloem bij gebruiken. Zorg dat de buitenkant van het deeg goed bedekt is met een heel dunne coating bloem. Handen goed bebloemen. Reken eens uit hoeveel vocht in grammen er per bloem in grammen totaal inzit?
pi_109311199
buiten kant is goed. 't is juist de binnenkant.

ik heb mn eigen recept gebruikt en die van pigpig corner.
beide keren toch heel plakkering.

ik had filmpje gemaakt van kneden, volgens mij meot ik die maar eens uploaden :P

ik gebruik Amerikaanse patentmeel, die ik gehaald heb bij een molen.
broodverbeteraar van molen en de rest uit supermarkt
  dinsdag 20 maart 2012 @ 13:32:19 #199
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_109311262
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2012 14:27 schreef MaximusTG het volgende:
Weet niet wat Gwywen van dat recept vond;)

Maar tis wel een erg ingewikkeld recept, weet niet of dat zo leuk is met/voor de kinderen.

Kan je geen palmpasenhaantjes maken? Voor op een stok?
Met water, bloem, zout, suiker, gist, eventueel ook rozijntjes (minder hard voor de kinderen) laat ze anders eerst ook nog in lauw water wellen. Lekker wat margarine erin (boter mag ook niet neem ik aan?). En dan lekker kneden, weet niet of de kinderen dat dan meedoen? Rijzen, verdelen, ieder een haantje van boetseren, een rozijntje als oog. Stok versieren tijdens het rijzen. Bakken, en op de stok?
Nee, ik moet de PAASbroden maken, niet de palmpaasbroden :)
Dat zijn twee aparte feesten hè. :P
Maar sojamelk kan helaas ook niet, want dat mag mijn eigen kind weer niet.
Het valt me nog mee dat ik bloem mag gebruiken (gluten) voor het recept.
Ik heb me ook al een breuk gezocht naar rozijnen die niet uit een fabriek kwamen waar ook noten en pinda's worden verwerkt.

Is er echt geen andere manier om het brood een beetje "luxe" te laten lijken, zonder melk?
Een beetje bruine suiker erdoor of zo? (Ik denk nu even aan het recept voor teabread, waar je de vruchtjes een nacht in sterke thee met bruine suiker laat weken).
Margarine, zoals jij bij de palmpaashaantjes voorstelde? Maakt dat het brood luxer?
pi_109311549
Rijstemelk? Geitenmelk?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')