ik heb 1x keukenmachine gebruikt. voor de rest altijd met hand gedaan. machine was toen nieuw, dus ik dacht ff uitproberen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 13:31 schreef Revje1 het volgende:
Je zei eerder dat je deeg maakt met een keukenmachine. Lijkt me niet echt goed om een goed deeg te krijgen.
Deeg hoort als het goed is niet meer erg te plakken. Ook hoort het niet nat aan te voelen. Dit kunnen tekenen zijn dat je deeg niet goed gekneed is.
Ook wat je nu zegt dat het deeg luchtig hoort te zijn kan een teken zijn dat je deeg niet goed gekneed is. Want ook als je deeg goed gekneed is en warm en soepel aanvoelt dat is ook goed voor het rijsproces.
Vergelijkbaar met dit?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 14:07 schreef Bleie het volgende:
Waarom kan je eigenlijk een keukenmachine niet gebruiken om brooddeeg te kneden?
Ik ben nu nl. bezig met een brood waarvan ik het deeg dus wél in de keukenmachine heb gekneed. Tot nu toe (tweede rijs is net begonnen) lijkt t goed te gaan.
tips misschien voor bij het kneden die je kan uitleggen hier?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 14:00 schreef Revje1 het volgende:
Nog 1 ding waar ik aan denk.
Als je precies het recept gebruik wat je in Hong kong doet kan ik moeilijker zeggen of het water gebruik goed is.
Als de bloemkwalitiet bijv beter is in Nederland betekent dat de bloem meer water kan opnemen dan de bloem in Hong kong.
Maar zou nu wel uitkijken met water toevoegen. Hoe ik het zo zie ligt het probleem bij het kneden.
Pietverdriet: Dat is indd de beste manier om te zien of je deeg goed is. Mooie foto is dit om het te laten zien.
cool..... morgen krijgen jullie te horen hoe het is gegaan.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 14:30 schreef Revje1 het volgende:
Beter voorbeeld kan ik je niet geven nu.
De manier waarop gekneed word moet je doen. Maar hier laten ze het wel langzaam zien. Jij moet het intesiever doen wat ik dus eerder zei.
Zorg ervoor dat je met je handpalm flinke stroken uitsmeert over het aanrecht tijdens het kneden. Dat veroorzaakt gluten en die zijn verantwoordelijk voor het rijzen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 14:31 schreef LTCY18 het volgende:
[..]
cool..... morgen krijgen jullie te horen hoe het is gegaan.
Het apparaat wel (ik heb een magimix, maar dat maakt niet zo veel uit). Ik volg dit recept http://uitdekeukenvanarde(...)ns-landbrood_18.html, maar heb dus ipv een standmixer de keukenmachine gebruikt.quote:
Wat ik eerder zei de wijze van bereiden is tegenwoordig niet meer te doen. Reden dat zulke bakkers nog op 1 hand te tellen zijn is omdat je daarmee niet meer kan concurreren met andere bakkers en de supermarkten.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:19 schreef MinderMutsig het volgende:
Interessant artikel over rijzen en verdubbelen: http://www.weekendbakery.com/posts/the-myth-of-double-in-size/
Ik vraag me namelijk af of het probleem wel echt het rijzen is of dat het probleem bij jouw verwachtingen van 'double in size' ligt.
Zelfgebakken brood wordt nooit zo licht en luchtig als supermarktbrood of (tegenwoordig) brood van de bakker. Gelukkig niet zou ik zelfs zeggen. Ik houd wel van brood met een beetje structuur en waar je echt op moet kauwen. Goede bakkers zijn in Nederland enorm zeldzaam. Ik ken er een, en daarvoor moet ik nog best een eind om rijden. Deze maakt zijn brood dan ook op dezelfde manier als ik en vele hobbybakkers doen. Biga's, prefermenten, desems, lange rijstijden, etc.
Nou, kep ze vanavond gemaakt. Het zout (10gr) is te veel.quote:Op donderdag 8 maart 2012 15:59 schreef MaximusTG het volgende:
http://uitdekeukenvanarde(...)-witte-broodjes.html
Denk dat je daar wel wat aan hebt.
Je kan prima zonder broodverbeteraar werken, maar dan moet je voorzichtiger zijn met het deeg en het bakken meer in je vingers hebben. Niet dat ik het zo goed kan, maar zag recent een (Duitse) bakker bezig die met alleen water, zout, gist en bloem allereerst een preferment maakte en daarna daarmee broodjes bakte om van te dromen.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 22:38 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Nou, kep ze vanavond gemaakt. Het zout (10gr) is te veel.
Verder waren de broodjes aardig goed gelukt. Vraag me alleen af hoe je het nog luchtiger krijgt.
*edit*
Aha, broodverbeteraar.
En wat was het geheim?quote:Op zaterdag 10 maart 2012 17:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan prima zonder broodverbeteraar werken, maar dan moet je voorzichtiger zijn met het deeg en het bakken meer in je vingers hebben. Niet dat ik het zo goed kan, maar zag recent een (Duitse) bakker bezig die met alleen water, zout, gist en bloem allereerst een preferment maakte en daarna daarmee broodjes bakte om van te dromen.
Licht, luchtig, knapperig en bijzonder smaakvol.
prefermentquote:
Ervaring en gevoel voor met deeg werken zo te lezen.quote:
Preferment was dat? :quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Staat in de opzie spoiler tekst
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
Dus dat is 150/240 * 100 = 62.5 % vocht + nog yoghurt.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:59 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Dank je. Nou, het recept dat ik "altijd" gebruik heb ik van een YouTube filmpje van een Indiase vrouw.
Dat was 240 gram bloem
180 gram water
2 tbsp olie
2. 5 tbsp yoghurt
1 tsp suiker
1 tsp zout
Beetje bakpoeder
1 tsp gist
Alle droge ingrediënten mengen, olie, water en yoghurt erbij en kneden.
3-4 uur rijzen, dan in 6 balletjes verdelen en tot traanvormige platte broden rollen. Bakken op 250 graden voor een paar minuten tot bruin.
Traditioneel na bakken insmeren met gesmolten ghee.
Persoonlijk vind ik de bakpoeder overbodig, en je moet extra bloem toevoegen, anders is het te nat. Zou minder water toevoegen. Eerder iets van 150 gram.
@vriendelijkevriend : no knead bread is best lekker, en leuk om een keer te maken, laat goed zien wat de kracht is van een lange rijs. Maar vooral het overbrengen naar de oven kan best moeilijk zijn. Succes!
Ik heb het recept van SOS Piet gevolgd op Youtube.quote:Op zondag 11 maart 2012 09:58 schreef MaximusTG het volgende:
Welk recept heb je gebruikt, en ben je daar nog vanaf geweken?
Zout kan je nog wel door je deeg kneden als het al een bal is, maar dat is niet echt praktisch, dus gewoon meteen erdoor mengen.
Je ideeen voor extra smaken lijken me prima, behalve dat je niet vlak voor het bakken nog met je deeg moet klooien. Dan weet je eigenlijk zeker dat ie compact en hard wordt.
Na de eerste rijs kan je bv je deeg uitrekken tot een lap (voorzichtig), en dat dan oprollen. Dwars op de rolrichting kan je dan wat chocola leggen. En dan oprollen en in een broodvorm doen.
Denk trouwens dat Piet wel een goed punt heeft met het voorzichtig doen met deeg.
Vorige week werd mijn eerste broodje ook zo.quote:Op zondag 11 maart 2012 17:02 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Qua geur zat het goed, maar het was een zwaar brood.
Ja, en hoeveel water zat erin dan?quote:Op zondag 11 maart 2012 17:02 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Ik heb het recept van SOS Piet gevolgd op Youtube.
- 500gr. bloem (dat is een mengeling die al in de pak zit zelf)
- 25gr. verse gist opgelost in lauw water samen met 20gr. vanillesuiker
- 25gr. boter
- 3gr. zout
Toen ben ik beginnen kneden voor ong. 20-25 min. tot het niet meer plakte.
Voorverwarmde oven op 40°, het brood er in gelegd bedekt met een vochtige handdoek voor 40min.
Daarna de deeg binnenstebuiten gekeerd en nogmaals 20min. laten rijzen op 40° en dan vervolgens op 200% gebakken voor 30 min.
Qua geur zat het goed, maar het was een zwaar brood.
250ml waterquote:Op zondag 11 maart 2012 18:41 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Ja, en hoeveel water zat erin dan?
Waarom toch altijd dat gedoe met die oven? Laat het gewoon bij kamertemperatuur rijzen.. Vooral die tweede rijs is erg kort hoor..
Ik post hem maar weer eens;
http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/witbroodrecepten.zip
Daarin staan 3 variaties op witbrood. Het soort dat volgens mij vele van jullie de eerste keer willen bakken. Dat je als lunch naar je werk mee neemt.
quote:Op zondag 11 maart 2012 02:54 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Preferment was dat? :ik wist wel wat het was hoorSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Staat in de opzie spoiler tekst
Heb zelf een keer een vervolg van dit topic gemaakt: Preferment wasda?AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
wat is je recept?quote:Op zondag 11 maart 2012 19:51 schreef Zo-is-dat het volgende:
Vanmiddag geluncht met een no knead broodje, half volkorenmeel en havermout. Probeersel met dit meel en erg goed gelukt! Veel smaak, lekker knapperig korstje en toch luchtig genoeg
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Uit 'home made'quote:
Want?quote:Op woensdag 14 maart 2012 11:11 schreef MaximusTG het volgende:
Ik denk eerder dat je gewoon ook te lomp met het enkel"geknede" brood bent geweest...
Hier een nieuwe portie naandeeg gemaakt, ga er nu twee ronde platte naan-ige broden van maken.
Helemaal eens!quote:Op vrijdag 16 maart 2012 18:43 schreef MinderMutsig het volgende:
Die naans zien er goed uit! Krijg zin in curry...
wat heb je voor recept gebruikt ?? enne is zoiets bewerkelijk of helemaal niet ??quote:Op woensdag 14 maart 2012 14:15 schreef MaximusTG het volgende:
Tis weer lekker geworden:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
2 huge naans!
Had het eerder in dit topic ook al gequotequote:Op vrijdag 16 maart 2012 20:01 schreef MissHobje het volgende:
[..]
wat heb je voor recept gebruikt ?? enne is zoiets bewerkelijk of helemaal niet ??
Das voor 6 kleintjes, had het dubbele gebruikt voor 2 grote. Had er alleen niet aan gedacht het water te verminderen, dus moest het deeg met flink wat extra bloem nog wat nakneden met de hand, nadat ik het met de mixer gekneed had. Maar die yoghurt lijkt het deeg echt meer vloeibaar te maken.quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:59 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Dank je. Nou, het recept dat ik "altijd" gebruik heb ik van een YouTube filmpje van een Indiase vrouw.
Dat was 240 gram bloem
180 gram water
2 tbsp olie
2. 5 tbsp yoghurt
1 tsp suiker
1 tsp zout
Beetje bakpoeder
1 tsp gist
Alle droge ingrediënten mengen, olie, water en yoghurt erbij en kneden.
3-4 uur rijzen, dan in 6 balletjes verdelen en tot traanvormige platte broden rollen. Bakken op 250 graden voor een paar minuten tot bruin.
Traditioneel na bakken insmeren met gesmolten ghee.
Persoonlijk vind ik de bakpoeder overbodig, en je moet extra bloem toevoegen, anders is het te nat. Zou minder water toevoegen. Eerder iets van 150 gram.
@vriendelijkevriend : no knead bread is best lekker, en leuk om een keer te maken, laat goed zien wat de kracht is van een lange rijs. Maar vooral het overbrengen naar de oven kan best moeilijk zijn. Succes!
Welk recept gebruik je? Gebruik je bakpoeder of baking soda? Persoonlijk hou ik er niet zo van; vind het concept wel leuk, maar je moet volgens mij wel een recept nemen waar flink wat extra smaakmakers ingaan, want van de bloem komt niet veel smaak. Daarvoor is het proces veel te snel.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 21:56 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ga zondag een soda bread bakken, ben benieuwd!
Iemand ervaring en/of tips?
500 g bloemquote:Op zaterdag 17 maart 2012 07:27 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Had het eerder in dit topic ook al gequote, maar deze dus:
[..]
[..]
Welk recept gebruik je? Gebruik je bakpoeder of baking soda? Persoonlijk hou ik er niet zo van; vind het concept wel leuk, maar je moet volgens mij wel een recept nemen waar flink wat extra smaakmakers ingaan, want van de bloem komt niet veel smaak. Daarvoor is het proces veel te snel.
Is een traditioneel Iers brood (meestal).
Ik bak heel vaak sodabrood! Je kunt er ook honing of rozijnen of noten indoen. Erg lekker hoorquote:Op zaterdag 17 maart 2012 09:43 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
500 g bloem
500 g volkorenmeel
1 tl zout
2 tl baking soda
1 liter karnemelk
Ik dacht wellicht weer een deel van de bloem te vervangen door havermout, dat was met laatst goed bevallen. Andere suggesties? Vind t leuk om dit een keer te proberen!
Ik heb nog een heleboel walnoten en nog wat andere noten, goed idee! Ga ik doen!quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:01 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Ik bak heel vaak sodabrood! Je kunt er ook honing of rozijnen of noten indoen. Erg lekker hoor
Dat is een aparte combiquote:Op zondag 18 maart 2012 08:57 schreef evo87 het volgende:
volkoren tarwe brood met speculaas kruiden en appel/rozijn/walnoten vulling.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
heerlijkquote:Op zondag 18 maart 2012 09:01 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dat is een aparte combiHoe smaakt het?
Ik zie nu je recept, heb je daar 1 brood van gemaakt? Ik gebruik altijd ongeveer 500 gr bloem en een halve liter karnemelk voor 1 brood. En idd erg oppassen met de karnemelk, je gebruikt gauw te veel en dan wordt het deeg erg nat.quote:Op zondag 18 maart 2012 11:19 schreef Zo-is-dat het volgende:
T soda bread was geen succes... ondanks de rozijnen, walnoten en amandelen. T duurde véél te lang voor hij ongeveer gaar was en toen was de buitenkant natuurlijk veel te hard. Helaas!![]()
Ik denk dat ik iets te bang was te lang te kneden of zo, was ook iets te scheutig geweest met de karnemelk
Ah ha! Het was inderdaad een enorm brood!quote:Op zondag 18 maart 2012 17:20 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Ik zie nu je recept, heb je daar 1 brood van gemaakt? Ik gebruik altijd ongeveer 500 gr bloem en een halve liter karnemelk voor 1 brood. En idd erg oppassen met de karnemelk, je gebruikt gauw te veel en dan wordt het deeg erg nat.
Wel jammermaar bij mij duurde het ook even voordat het goed ging hoor
.
Overigens gebruik ik vaak wat meer bakpoeder dan 2 tl, dat scheelt geloof ik ook wel.
Geen idee of het werkt en hoe het reageert bij verhitting, maar Sojamelk een idee?quote:Op maandag 19 maart 2012 14:14 schreef Gwywen het volgende:
Zou dat wel werken, ja? Dan wordt het gewoon witbrood met krenten, dat is toch niet te vreten? Die allergische kinderen mogen al zo zelden wat lekkers
Ah, gezien de door mij gequote reactie had ik het idee dat er nog geen oplossing was.quote:Op maandag 19 maart 2012 14:21 schreef MaximusTG het volgende:
Dat is dus precies wat ze doen in de link die ik al eerder postte...
http://dairyfreecooking.a(...)hristmas-Stollen.htm
Heb ze gemaakt met 150 gram water, maar ik had nog steeds erg veel extra bloem nodig om het deeg niet plakkerig te krijgen. Ik denk dat het niet de bedoeling is standaard yoghurt te gebruiken, das veel te vloeibaar. Dikke (griekse?) yoghurt lijkt me beter. Heb er komijn aan toegevoegd, maar omdat ik die zo sterk vond ruiken heb ik daar maar weinig van gebruikt. Uiteindelijk was die helemaal niet zo overheersend, maar had er meer bij gemogen. Ik heb voor de eerste keer laten rijzen in de koelkast en dat ging perfect.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 07:27 schreef MaximusTG het volgende:
Das voor 6 kleintjes, had het dubbele gebruikt voor 2 grote. Had er alleen niet aan gedacht het water te verminderen, dus moest het deeg met flink wat extra bloem nog wat nakneden met de hand, nadat ik het met de mixer gekneed had. Maar die yoghurt lijkt het deeg echt meer vloeibaar te maken.
Tja, bewerkelijk... Als je dus de hoeveelheid water naar 150 gram brengt (moet je misschien alsnog een beetje met wat extra bloem werken hoor), is het een kwestie van alles mengen in een kom. Even laten staan. Kneden met stand of handmixer. Weer even rusten. Uitstorten op bebloemd werkblad. Goed wat bloem eroverheen. Nakneden/vormen tot een bal. Laten rijzen, weer op werkblad, verdelen in twee ballen, en uitrollen of vormen tot twee grote platte cirkels. Bakken op hoogste temperatuur oven, liefst op steen. Ik spuit dan altijd nog wat water naar binnen als ze erin gaan. Als het goed is vormt zich in de naan een grote luchtbel, doordat je het zo platdrukt. Daardoor gaat ie opzwellen. Is klaar als er zich van die bruine vlekken op de korst gaan vormen.
Nee, ik moet de PAASbroden maken, niet de palmpaasbrodenquote:Op maandag 19 maart 2012 14:27 schreef MaximusTG het volgende:
Weet niet wat Gwywen van dat recept vond;)
Maar tis wel een erg ingewikkeld recept, weet niet of dat zo leuk is met/voor de kinderen.
Kan je geen palmpasenhaantjes maken? Voor op een stok?
Met water, bloem, zout, suiker, gist, eventueel ook rozijntjes (minder hard voor de kinderen) laat ze anders eerst ook nog in lauw water wellen. Lekker wat margarine erin (boter mag ook niet neem ik aan?). En dan lekker kneden, weet niet of de kinderen dat dan meedoen? Rijzen, verdelen, ieder een haantje van boetseren, een rozijntje als oog. Stok versieren tijdens het rijzen. Bakken, en op de stok?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |